Wikisitaatit fiwikiquote https://fi.wikiquote.org/wiki/Etusivu MediaWiki 1.47.0-wmf.1 first-letter Media Toiminnot Keskustelu Käyttäjä Keskustelu käyttäjästä Wikisitaatit Keskustelu Wikisitaateista Tiedosto Keskustelu tiedostosta Järjestelmäviesti Keskustelu järjestelmäviestistä Malline Keskustelu mallineesta Ohje Keskustelu ohjeesta Luokka Keskustelu luokasta TimedText TimedText talk Moduuli Keskustelu moduulista Event Event talk Seppo Räty 0 48 100337 94833 2026-05-08T20:06:31Z ~2026-27788-28 10011 /* Lausahduksia */ 100337 wikitext text/x-wiki {{wikipedia}} '''Seppo Räty''' (s. 27. huhtikuuta 1962 [[Helsinki]]) on Suomen menestyneimpiä keihäänheittäjiä. Räty tuli tunnetuksi myös suora[[puhe]]isuudestaan. Räty panosti keihäänheitossa raakaan [[voima]]an, ei niinkään tekniikkaan. Hän kärsi [[urheilu]]-urallaan useista loukkaantumisista. == Lausahduksia == * ''"Suksi turisti vittuun." '' **([[Rooma]]n MM-kisoissa 1987 katsojalle, joka oli huudellut Rädylle lehtereiltä kesken suorituksen). * ''"Vittuillakseni heilutin." '' **(selitti [[ilo]]ista vilkuttelua [[Barcelona]]n palkintopallilla 1992) * ''"Puoliväkisin olen juonut [[viini]]ä."'' **(IS:n haastattelussa ennen Barcelonaa) * ''"Vapaa-aika kuluu korttia pelatessa ja kaljaa juodessa."'' **(latautumisestaan Barcelonassa 1992) * ''"[[Ooppera]]? Hyi saatana!"'' **(IS:n haastattelussa 1991) * ''"Räty: Millos on seuraavat kisat?"'' ** ''"Toimittaja: Olympiakisat neljän vuoden kuluttua."'' ** ''"Räty: No sinne sitten."'' **(Toimittajan kysyessä jäikö Rädylle jotain hampaankoloon, joka pitäisi myöhemmin pistää uusiksi) * ''"Lepäilen tai ryyppään."'' **(latautumisestaan ennen EM-kisoja Helsingissä 1994) * ''"Kai se jossain on."'' **(Räty hopeastaan mitalikahveilla Barcelonassa 1992. Hän joutui [[laina]]amaan jousiammuntajoukkueen hopeamitalia kuvaukseen). * ''"[[Saksa]] on paska [[maa]]."'' **(pudottuaan MM-finaalista [[Stuttgart]]issa 1993)<ref>{{Verkkoviite | Osoite=http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=4-4&ID=155248 | Nimeke=Ingberg ei ole samaa mieltä Rädyn kanssa | Ajankohta=15.8.2009 | Julkaisu=Sportti.com | Viitattu=13.9.2009 }}</ref> * ''"No niihän se ois ollu, mutta se on niin huono, vittu semmosta viitti ottaa."'' **(pudottuaan MM-finaalista Stuttgartissa 1993. Samoissa kisoissa olisi maailmanmestarille ollut palkintona myös Mercedes Benz -henkilöauto). * ''"Sen verran [[hyvä]]ä ruokaakin syönyt, että painokin noussut viisi kiloa."'' **(Punkalaitumella heitetyn ME-tuloksen jälkeen toimittajan kysyessä mitä Räty oli [[kesä]]llä tehnyt nykyisen tuloskunnon saavuttamiseksi.)<ref name="youtube_19910602">{{Verkkoviite | Osoite=http://www.youtube.com/watch?v=1sPUWYI6a8E | | Nimeke = Sepon haastattelu ME-heiton jälkeen | Julkaisu = YouTube | Ajankohta = 2.6.1991/25.5.2008 | Viitattu=7.8.2015 }}</ref> * ''"Iisalmesta saa parempaa." '' **(arvostelee [[italia]]laisen kuohu[[viini]]n aromia EM-hopean jälkeen) * ''"Viissataatonnia käteen ja keihäs lentää sata metriä."'' **(Ennen [[Atlanta]]n olympiakisoja [[kesä]]llä 1996) * ''"Eiku rytkyjä."'' **([[Vastaus]] lentokentällä Ylen haastattelijan kysymykseen "Onko laukku nyt täynnä kisamieltä?" ennen Atlantan kesäolympialaisia 1996) * ''"Se on näköjään tällä vanhemmalla iällä ni joka toinen vuos menee perseelleen."'' **([[Göteborg]]in MM-kisoissa 1995) * ''"Atlantaan lähtiessä päätin, että en perkele puhu koko [[matka]]lla englannin [[sana]]a – suomella on pärjättävä."'' **(Atlantan olympiamatkasta 1996) *''"No se on huomenna." '' **(Atlantan Olympialaisissa 1996 Räty kertoi haastattelussa karsintaheiton olleen helppo. Toimittaja kysyi, mitä muuta siitä nyt voidaan päätellä, ajatellen finaalia). * ''"No en perkele lähe jos ei oo pakko."'' **(Rädyn vastaus haastattelijan kysyttyä [[kunnia]]kierrokselle lähtemisestä Atlantassa 1996) * ''"Mikä perkeleen seura?"'' **(Rädyn ensimmäinen kommentti hänen kuultuaan Aleksis Kiven seurasta ja hänelle myönnetystä palkinnosta){{lähde}} * ''"Jos viistoistavuotiasta sais."'' **(Räty eräässä [[radio]]haastattelussa kysyttäessä seuraavan vuoden tavoitteista) * ''"Tempaise niin että kusi lentää."'' **(Räty kannusti Heli Rantasta ennen naisten keihään finaalia (Atlanta 1996). [[Heli Rantanen]] voitti [[kulta]]a). * ''"Nyt Heli kiskaise niin että vittu repeää."'' **(Toinen kannustus Rantaselle samasta kisasta). * ''"Halvarin kanssa ollaan ajeltu [[auto]]lla, kun on ollut niin kylmä."'' **(Räty kertoo valmentautumisesta Barcelonan kisoihin jossa parhaillaan mitattiin lämpöennätyksiä). * ''"Ei mitään. Ku se raukka ei osaa suomea."'' **(Rädyn [[vastaus]], kun toimittaja kysyi häneltä, mitä he juttelivat Zeleznyn kanssa kentällä) * ''"Ensin mä ainakin menen syömään."'' **(Räty kommentoi kun häneltä kysyttiin tulevaisuuden suunnitelmia hänen juuri voitettuaan kultamitalin [[Rooma]]ssa 1987) * ''"Meillä suvussa on ollut tapana, ettei omia asioita valitella. Mieluummin otan moottorisahan ja lähen vetämään tukkia niin pitkään, että helpottaa."'' ** (Räty kommentoi useita loukkaantumisiaan 90-luvun alussa) * ''" Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi."'' ** (Rädyn ohje kaikille urheilijoille) * ''"Ei irtoa millekään [[kesä]]-Börjelle"'' ** (Kesätoimittaja yritti saada Rädyltä haastattelua joskus 1990-luvun alussa) * ''"60 metriä lentää vaikka ilman vauhtia."'' ** (Räty Helsingin MM-kisojen alla) * ''"En ole käynyt [[Saksa]]ssa sen jälkeen eikä tarvitse käydäkään. Enkä [[ooppera]]ssa, enkä pesäpallopelissä. Paskapalloa viskelee moni sellainen lahjakkuus, jolla olisi parempaa tekemistä keihään kanssa."'' **(Räty totesi 2005 Stuttgartin MM-kisoista.) * ''"Itse olin kisapaikoilla vain itseni kaveri, koska turha sinne on seurustelemaan mennä. Siinä tuli ylevän paskiaisen maine vuodeksi kerrallaan, mutta mukavampana olisivat mitalit jääneet saamatta. En sitä paitsi koskaan heittänyt ketään vastaan. Heitin tulosta, jolla pärjää."'' **(Räty kertoi medialle MM-kisamitalin julkistamistilaisuudessa) * ''"Saakohan tällä sixpackin."'' **(Räty totesi viiden euron juhlarahasta, julkistamistilaisuuden virallisen osuuden päättyessä) * ''"Pitäisi olla muutama nolla perässä kuten olisi pitänyt olla parhaiden vuosien palkkioissakin."'' **(Rädyn kommentti MM-kisojen juhla[[raha]]sta) * ''"Pakko lähteä kaljalle. Vituttaa tällainen keihäänheitto."'' ** (Rädyn kommentti 2005 MM-kisojen keihäänheitosta kolmannen kierroksen jälkeen) * ''"Olen perkele aivan järkyttynyt. Herran[[jumala]] arvokisojen loppukilpailussa alle 70 metrin heittoja ja mitalinsyrjässä kiinni alle 80-metrisellä. Tämähän on kuin piirikunnallisissa!"'' ** (Räty kommentoi Helsingin keihäsfinaalia) * ''"Ajattelin, että edes se olisi tyhjään kenttään onnistunut. Ei yhtään sonnia laitumella."'' ** (Räty kommentoi luottomiehensä [[Sergei Makarov]]in otteita) * ''"Kun istuu matalalla ja polvet korkealla, selkä on samassa asennossa kuin paskalla istuvalla [[koira]]lla."'' ** (Räty kommentoi muovituolilla koulutustilaisuudessa istumista STT:n jutussa, ennen vuoden 2005 MM-kisoja) * ''"[[Ravintola]]ssa pitää aina istua selkä seinään päin, niin ei tarvitse käännellä [[pää]]tä."'' ** (Räty STT:n jutussa, ennen vuoden 2005 MM-kisoja) * ''"Jos vituttaa, niin vituttaa."'' ** (Räty STT:n jutussa ennen vuoden 2005 MM-kisoja) * ''"Mitkä vitun keihäänheittoharjoitukset ne sellaset on, missä heittäjät laukkaavat keihäs kädessä ympäri kenttää kuin vermossa? Pitää panna se keppi lentämään vaikka paikoiltaan, eikä jokaista heittoa tartte mitata... Kyllä ne mittaa sitten kisoissa"'' ** (Rädyn kommentti nykypäivän keihäsmiesten harjoittelusta) * ''"Mulla on muuta tekemistä, katson rallilähetyksiä"'' ** (Rädyn murjaisulta kuulostanut [[vastaus]] toimittajan kysymykseen aikooko Räty seurata [[Göteborg]]in EM-kisojen keihäänheittoa) * ''"Heitä nyt, että pääsee kaljalle"'' ** (Rädyn kannustus valmennettavalleen Kalevan kisoissa 2007) * ''"Ajattele nyt parikymppistä ihmistä. Se jaksaa keskittyä kahteen asiaan. Jos yrittää opiskella, urheilla ja naida, niin siinä on yks liikaa. Opiskelemaan ehtii myöhemminkin."''<ref>{{Verkkoviite | Osoite=http://www.mtv3.fi/viihde/uutiset/muut.shtml/827678?nykanen_matti | Nimeke=Näitä julkkisten möläytyksiä ei voi unohtaa | Ajankohta=27.2.2009 | Julkaisu=MTV3.fi | Julkaisija=MTV3 | Viitattu=26.10.2009 }}</ref> ** Räty analysoi nuorta keihäslupausta. * ''"Caterpillar"'' ** (Toimittajan pyytäessä sanomaan jotain painavaa) * ''"90–95 prosentilla kilpailijoista ei ole hajuakaan siitä, miten keihästä heitetään."'' ** (Räty MTV3:n kolumnissaan [[Peking]]in keihäskarsinnasta) * ''"[[Sääli]]ksi käy hänen [[vaimo]]a, [[tyttö]][[ystävä]]ä tai tyttöystäviä. Alle kahdenkymmenen sekunnin suoritus ja [[mies]] on hiestä aivan märkä."'' ** (Seppo Räty [[Usain Bolt]]ista) * ''"Minun [[aika]]nani tuskin olisin lähtenyt tuollaisiin kisoihin saatana edes heittämään."''<ref>{{Verkkoviite | Osoite=http://www.mtv3.fi/urheilu/mmyleisurheilu/uutiset.shtml/arkistot/mmyleisurheilu/2009/06/903888 | Nimeke=Rädyn rykäisy: Pakkopullasta pellekisoiksi | Ajankohta=23.6.2009 | Tekijä=Räty, Seppo | Julkaisu=MTV3.fi | Viitattu=13.9.2009 }}</ref> ** Räty blogissaan yleisurheilun Euroopan joukkuemestaruuskilpailuissa 2009 kokeilluista [[sääntö]]uudistuksista. * ''"Sallisin mie sille leveämmän perseen jos keppi lentäis kymmenen metriä pitemmälle."'' ** (Seppo Räty yleisurheilukisoissa Lieksassa eräästä seitsenottelijasta) * ''"No voishan siellä käydä lämmittelemässä."'' ** (Toimittaja kysyi Kalevan kisojen 1996 jälkeen, lähteekö Seppo mielellään olympialaisiin) * ''"Joka neljäs vuosi niitä jaetaan, että sen kun vaan käy hakemassa."'' ** (Kolminkertainen olympiamitalisti Seppo Räty olympiamitaleista) * ''"En seuraa joukkuepelejä, olen seurannut vain urheilua."'' ** (Seppo Räty amerikkalaisesta jalitsupallosta) * '' "Perkele, että ärsyttää tuollainen meininki. En tiedä nykysukupolvista, mutta itse ainakin katson paljon mieluummin suorituksia ja tuloksia kuin jotain vaivaannuttavaa hehkutusta. Ei jumalauta tuollaista hömppää tarvita, kyllä itse urheilun pitää riittää!"'' ** (Seppo Räty Dohan Mm-kisojen urheilija esittelyjen valoshow'sta) * '' "Itä-Suomessa on osattu harjoitella ilman mitään perhanan opistoja. Väittäisin, että täällä on paljon enemmän tietotaitoa kuin lännessä – eikä sitä ole koulussa tai opistossa hankittu. Ehkä teoreettista tietotaitoa lännessä voi olla enemmän."'' ** (Tohmajärven mies viitaten Kuortaneen Urheiluopistoon) ==Lähteet== {{viitteet}} {{DEFAULTSORT:Räty, Seppo}} [[Luokka:Keihäänheittäjät]] [[Luokka:Suomalaiset urheilijat]] [[Luokka:Elävät henkilöt]] arckgglej4rek0cochri2cceib37t3e Wikisitaatit:GUS2Wiki 4 11938 100338 100334 2026-05-08T22:03:48Z Alexis Jazz 7616 Updating gadget usage statistics from [[Special:GadgetUsage]] ([[phab:T121049]]) 100338 wikitext text/x-wiki {{#ifexist:Project:GUS2Wiki/top|{{/top}}|This page provides a historical record of [[Special:GadgetUsage]] through its page history. To get the data in CSV format, see wikitext. To customize this message or add categories, create [[/top]].}} Nämä tiedot ovat välimuistista, ja ne on päivitetty viimeksi 2026-05-07T06:48:55Z. Välimuistissa on saatavilla enintään {{PLURAL:5000|yksi tulos|5000 tulosta}}. {| class="sortable wikitable" ! Pienoisohjelma !! data-sort-type="number" | Käyttäjien määrä !! data-sort-type="number" | Aktiiviset käyttäjät |- |HideCentralNotice || 1 || 1 |- |HideInterwikiSearchResults || 1 || 1 |- |HotCat || 7 || 1 |- |XTools-ArticleInfo || 1 || 1 |- |imagelinks || 1 || 1 |- |markblocked || 1 || 1 |- |purge || data-sort-value="Infinity" | Oletuksena kaikilla || data-sort-value="Infinity" | Oletuksena kaikilla |} * [[Toiminnot:GadgetUsage]] * [[m:Meta:GUS2Wiki/Script|GUS2Wiki]] <!-- data in CSV format: HideCentralNotice,1,1 HideInterwikiSearchResults,1,1 HotCat,7,1 XTools-ArticleInfo,1,1 imagelinks,1,1 markblocked,1,1 purge,default,default --> 0p5j9ocoyeirp6yox59siysyprealth