ויקיציטוט hewikiquote https://he.wikiquote.org/wiki/%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93_%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%99 MediaWiki 1.46.0-wmf.26 first-letter מדיה מיוחד שיחה משתמש שיחת משתמש ויקיציטוט שיחת ויקיציטוט קובץ שיחת קובץ מדיה ויקי שיחת מדיה ויקי תבנית שיחת תבנית עזרה שיחת עזרה קטגוריה שיחת קטגוריה פורטל שיחת פורטל TimedText TimedText talk יחידה שיחת יחידה אירוע שיחת אירוע שמעון בר יוחאי 0 2465 235139 211852 2026-05-04T23:37:55Z קליאו 9676 /* */ 235139 wikitext text/x-wiki רבי '''[[w:שמעון בר יוחאי|שמעון בר יוחאי]]''' (רשב"י). [[w:תנא|תנא]] בן הדור הרביעי. למד תורה מפי [[רבי עקיבא]], בישיבתו שב[[w:בני ברק|בני ברק]] והיה מגדולי תלמידיו. {{מפריד}} * "גדולה מלאכה שמכבדת את בעליה." (נדרים מט ב) * "נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חבירו ברבים." (בבא מציעא נט א) * "הנוי והכח והעושר והכבוד והחכמה וה[[זקנה]] והשיבה והבנים נאה לצדיקים ונאה לעולם." (אבות ו ח) * "שלש מתנות טובות נתן הקב"ה לישראל וכולן לא נתנן אלא ע"י ייסורים, ואלו הן: תורה וארץ ישראל ועולם הבא."(ברכות ה,א) * "שלושה שאכלו על שולחן אחד ולא אמרו עליו דברי תורה, כאלו אכלו מזבחי מתים." (אבות ג ד) * "שלושה שאכלו על שולחן אחד ואמרו עליו דברי [[תורה]], כאילו אכלו משולחנו של מקום ברוך הוא." (שם) * "כל מה שתיקנו (הרומאים) לא תיקנו אלא לצורך עצמם, תיקנו שווקים - להושיב בהן זונות, מרחצאות - לעדן בהן עצמן, גשרים - ליטול מהן מכס." (שבת לג ב) * "אפשר אדם חורש בשעת חרישה וזורע בשעת זריעה וקוצר בשעת קצירה ודש בשעת דישה וזורה בשעת הרוח תורה מה תהא עליה? אלא בזמן שישראל עושין רצונו של מקום מלאכתן נעשית ע"י אחרים... ובזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקום מלאכתן נעשית ע"י עצמן... ולא עוד אלא שמלאכת אחרים נעשית על ידן." (תלמוד בבלי ברכות לה ב} * "מיום שברא הקדוש ברוך הוא את העולם לא היה אדם שקראו להקדוש ברוך הוא אדון עד שבא [[אברהם]] וקראו אדון. שנאמר ויאמר אדני (אלהים) במה אדע כי אירשנה." (ברכות ז ב) * "מנין שאין מרצין לו לאדם בשעת כעסו שנאמר פני ילכו והנחותי לך." (שם) * "מיום שברא הקדוש ברוך הוא את עולמו לא היה אדם שהודה להקדוש ברוך הוא עד שבאתה לאה והודתו שנאמר הפעם אודה את ה'." * "קשה תרבות רעה בתוך ביתו של אדם יותר ממלחמת גוג ומגוג." (שם) * "מותר להתגרות ברשעים בעולם הזה שנאמר עוזבי תורה יהללו רשע ושומרי תורה יתגרו בם." (שם) * "כל הקובע מקום לתפלתו אויביו נופלים תחתיו." (שם) * "גדולה שמושה של תורה יותר מלמודה שנאמר פה אלישע בן שפט אשר יצק מים על ידי אליהו למד לא נאמר אלא יצק מלמד שגדולה שמושה יותר מלמודה." (שם) * "מאי דכתיב ואני תפלתי לך ה' עת רצון? אימתי עת רצון? בשעה שהצבור מתפללין." (שם) * "'מעות לא יוכל לתקן, וחסרון לא יוכל להמנות' (קהלת א) - אין קורין מעות אלא למי שהיה מתקן בתחלה ונתעות, ואיזה, זה תלמיד חכם הפורש מן התורה." (חגיגה א ז) * "ארון גלה לבבל שנאמר לא יותר דבר אמר ה' אלו עשרת הדברות שבו." (יומא נג, ב) * "יכול אני לפטור את כל העולם כולו מן הדין מיום שנבראתי עד עתה ואילמלי אליעזר בני עמי מיום שנברא העולם ועד עכשיו ואילמלי יותם בן עוזיהו עמנו מיום שנברא העולם עד סופו." (סוכה מה, ב) * "ראיתי בני עלייה והן מועטין אם אלף הן אני ובני מהן אם מאה הם אני ובני מהן אם שנים הן אני ובני הן." (שם) * "גדול אונאת דברים מאונאת ממון שזה נאמר בו ויראת מאלהיך וזה לא נאמר בו ויראת מאלהיך." (בבא מציעא נח, ב) * כל שאינו מניח בן ליורשו הקדוש ברוך הוא מלא עליו עברה כתיב הכא והעברתם את נחלתו וכתיב התם יום עברה היום ההוא אשר אין חליפות למו ולא יראו אלהים." (בבא בתרא קטז, א) * "ד' דברים הקב"ה שונאן אף אני איני אוהבן: האוחז באמה ומשתין והמשמש מטתו ערום והאומר דברים שבינו לבין אשתו בפרהסיא והנכנס לביתו פתאום ואין צריך לומר לתוך ביתו של חבירו." ~ מדרש ויקרא, פרשת אחרי מות * "שאלו תלמידיו את רבי שמעון בן יוחאי מפני מה נתחייבו שונאיהן של ישראל שבאותו הדור כליה אמר להם אמרו אתם אמרו לו מפני שנהנו מסעודתו של אותו רשע אם כן שבשושן יהרגו שבכל העולם כולו אל יהרגו אמרו לו אמור אתה אמר להם מפני שהשתחוו לצלם אמרו לו וכי משוא פנים יש בדבר אמר להם הם לא עשו אלא לפנים אף הקדוש ברוך הוא לא עשה עמהן אלא לפנים והיינו דכתיב כי לא ענה מלבו." (מגילה יב, א) == קישורים חיצוניים == {{מיזמים|ויקיפדיה=שמעון בר יוחאי|ויקיטקסט=קטגוריה:רבי שמעון בן יוחאי}} {{מיון רגיל:בר יוחאי, שמעון}} [[קטגוריה:תנאים]] ja8gmiv8te32uwlbg2obfwkflslptu8 235140 235139 2026-05-04T23:40:53Z קליאו 9676 /* */ 235140 wikitext text/x-wiki רבי '''[[w:שמעון בר יוחאי|שמעון בר יוחאי]]''' (רשב"י). [[w:תנא|תנא]] בן הדור הרביעי. למד תורה מפי [[רבי עקיבא]], בישיבתו שב[[w:בני ברק|בני ברק]] והיה מגדולי תלמידיו. {{מפריד}} * "גדולה מלאכה שמכבדת את בעליה." (נדרים מט ב) * "נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חבירו ברבים." (בבא מציעא נט א) * "הנוי והכח והעושר והכבוד והחכמה וה[[זקנה]] והשיבה והבנים נאה לצדיקים ונאה לעולם." (אבות ו ח) * "שלש מתנות טובות נתן הקב"ה לישראל וכולן לא נתנן אלא ע"י ייסורים, ואלו הן: תורה וארץ ישראל ועולם הבא."(ברכות ה,א) * "שלושה שאכלו על שולחן אחד ולא אמרו עליו דברי תורה, כאלו אכלו מזבחי מתים." (אבות ג ד) * "שלושה שאכלו על שולחן אחד ואמרו עליו דברי [[תורה]], כאילו אכלו משולחנו של מקום ברוך הוא." (שם) * "כל מה שתיקנו (הרומאים) לא תיקנו אלא לצורך עצמם, תיקנו שווקים - להושיב בהן זונות, מרחצאות - לעדן בהן עצמן, גשרים - ליטול מהן מכס." (שבת לג ב) * "אפשר אדם חורש בשעת חרישה וזורע בשעת זריעה וקוצר בשעת קצירה ודש בשעת דישה וזורה בשעת הרוח תורה מה תהא עליה? אלא בזמן שישראל עושין רצונו של מקום מלאכתן נעשית ע"י אחרים... ובזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקום מלאכתן נעשית ע"י עצמן... ולא עוד אלא שמלאכת אחרים נעשית על ידן." (תלמוד בבלי, ברכות לה ב} * "מיום שברא הקדוש ברוך הוא את העולם לא היה אדם שקראו להקדוש ברוך הוא אדון עד שבא [[אברהם]] וקראו אדון. שנאמר ויאמר אדני (אלהים) במה אדע כי אירשנה." (ברכות ז ב) * "מנין שאין מרצין לו לאדם בשעת כעסו שנאמר פני ילכו והנחותי לך." (שם) * "מיום שברא הקדוש ברוך הוא את עולמו לא היה אדם שהודה להקדוש ברוך הוא עד שבאתה לאה והודתו שנאמר הפעם אודה את ה'." * "קשה תרבות רעה בתוך ביתו של אדם יותר ממלחמת גוג ומגוג." (שם) * "מותר להתגרות ברשעים בעולם הזה שנאמר עוזבי תורה יהללו רשע ושומרי תורה יתגרו בם." (שם) * "כל הקובע מקום לתפלתו אויביו נופלים תחתיו." (שם) * "גדולה שמושה של תורה יותר מלמודה שנאמר פה אלישע בן שפט אשר יצק מים על ידי אליהו למד לא נאמר אלא יצק מלמד שגדולה שמושה יותר מלמודה." (שם) * "מאי דכתיב ואני תפלתי לך ה' עת רצון? אימתי עת רצון? בשעה שהצבור מתפללין." (שם) * "'מעות לא יוכל לתקן, וחסרון לא יוכל להמנות' (קהלת א) - אין קורין מעות אלא למי שהיה מתקן בתחלה ונתעות, ואיזה, זה תלמיד חכם הפורש מן התורה." (חגיגה א ז) * "ארון גלה לבבל שנאמר לא יותר דבר אמר ה' אלו עשרת הדברות שבו." (יומא נג, ב) * "יכול אני לפטור את כל העולם כולו מן הדין מיום שנבראתי עד עתה ואילמלי אליעזר בני עמי מיום שנברא העולם ועד עכשיו ואילמלי יותם בן עוזיהו עמנו מיום שנברא העולם עד סופו." (סוכה מה, ב) * "ראיתי בני עלייה והן מועטין אם אלף הן אני ובני מהן אם מאה הם אני ובני מהן אם שנים הן אני ובני הן." (שם) * "גדול אונאת דברים מאונאת ממון שזה נאמר בו ויראת מאלהיך וזה לא נאמר בו ויראת מאלהיך." (בבא מציעא נח, ב) * כל שאינו מניח בן ליורשו הקדוש ברוך הוא מלא עליו עברה כתיב הכא והעברתם את נחלתו וכתיב התם יום עברה היום ההוא אשר אין חליפות למו ולא יראו אלהים." (בבא בתרא קטז, א) * "ד' דברים הקב"ה שונאן אף אני איני אוהבן: האוחז באמה ומשתין והמשמש מטתו ערום והאומר דברים שבינו לבין אשתו בפרהסיא והנכנס לביתו פתאום ואין צריך לומר לתוך ביתו של חבירו." ~ מדרש ויקרא, פרשת אחרי מות * "שאלו תלמידיו את רבי שמעון בן יוחאי מפני מה נתחייבו שונאיהן של ישראל שבאותו הדור כליה אמר להם אמרו אתם אמרו לו מפני שנהנו מסעודתו של אותו רשע אם כן שבשושן יהרגו שבכל העולם כולו אל יהרגו אמרו לו אמור אתה אמר להם מפני שהשתחוו לצלם אמרו לו וכי משוא פנים יש בדבר אמר להם הם לא עשו אלא לפנים אף הקדוש ברוך הוא לא עשה עמהן אלא לפנים והיינו דכתיב כי לא ענה מלבו." (מגילה יב, א) == קישורים חיצוניים == {{מיזמים|ויקיפדיה=שמעון בר יוחאי|ויקיטקסט=קטגוריה:רבי שמעון בן יוחאי}} {{מיון רגיל:בר יוחאי, שמעון}} [[קטגוריה:תנאים]] e8cl19s7uhf5t9xu99e6050tuey6mql 235141 235140 2026-05-04T23:42:04Z קליאו 9676 /* */ 235141 wikitext text/x-wiki רבי '''[[w:שמעון בר יוחאי|שמעון בר יוחאי]]''' (רשב"י). [[w:תנא|תנא]] בן הדור הרביעי. למד תורה מפי [[רבי עקיבא]], בישיבתו שב[[w:בני ברק|בני ברק]] והיה מגדולי תלמידיו. {{מפריד}} * "גדולה מלאכה שמכבדת את בעליה." (נדרים מט ב) * "נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חבירו ברבים." (בבא מציעא נט א) * "הנוי והכח והעושר והכבוד והחכמה וה[[זקנה]] והשיבה והבנים נאה לצדיקים ונאה לעולם." (אבות ו ח) * "שלש מתנות טובות נתן הקב"ה לישראל וכולן לא נתנן אלא ע"י ייסורים, ואלו הן: תורה וארץ ישראל ועולם הבא."(ברכות ה,א) * "שלושה שאכלו על שולחן אחד ולא אמרו עליו דברי תורה, כאלו אכלו מזבחי מתים." (אבות ג ד) * "שלושה שאכלו על שולחן אחד ואמרו עליו דברי [[תורה]], כאילו אכלו משולחנו של מקום ברוך הוא." (שם) * "כל מה שתיקנו (הרומאים) לא תיקנו אלא לצורך עצמם, תיקנו שווקים - להושיב בהן זונות, מרחצאות - לעדן בהן עצמן, גשרים - ליטול מהן מכס." (שבת לג ב) * "אפשר אדם חורש בשעת חרישה וזורע בשעת זריעה וקוצר בשעת קצירה ודש בשעת דישה וזורה בשעת הרוח תורה מה תהא עליה? אלא בזמן שישראל עושין רצונו של מקום מלאכתן נעשית ע"י אחרים... ובזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקום מלאכתן נעשית ע"י עצמן... ולא עוד אלא שמלאכת אחרים נעשית על ידן." (תלמוד בבלי, ברכות לה ב} * "מיום שברא הקדוש ברוך הוא את העולם לא היה אדם שקראו להקדוש ברוך הוא אדון עד שבא [[אברהם]] וקראו אדון. שנאמר ויאמר אדני (אלהים) במה אדע כי אירשנה." (ברכות ז ב) * "מנין שאין מרצין לו לאדם בשעת כעסו שנאמר פני ילכו והנחותי לך." (שם) * "מיום שברא הקדוש ברוך הוא את עולמו לא היה אדם שהודה להקדוש ברוך הוא עד שבאתה לאה והודתו שנאמר הפעם אודה את ה'." * "קשה תרבות רעה בתוך ביתו של אדם יותר ממלחמת גוג ומגוג." (שם) * "מותר להתגרות ברשעים בעולם הזה שנאמר עוזבי תורה יהללו רשע ושומרי תורה יתגרו בם." (שם) * "כל הקובע מקום לתפלתו אויביו נופלים תחתיו." (שם) * "גדולה שמושה של תורה יותר מלמודה שנאמר פה אלישע בן שפט אשר יצק מים על ידי אליהו למד לא נאמר אלא יצק מלמד שגדולה שמושה יותר מלמודה." (שם) * "מאי דכתיב ואני תפלתי לך ה' עת רצון? אימתי עת רצון? בשעה שהצבור מתפללין." (שם) * "'מעות לא יוכל לתקן, וחסרון לא יוכל להמנות' (קהלת א) - אין קורין מעות אלא למי שהיה מתקן בתחלה ונתעות, ואיזה, זה תלמיד חכם הפורש מן התורה." (חגיגה א ז) * "ארון גלה לבבל שנאמר לא יותר דבר אמר ה' אלו [[עשרת הדברות]] שבו." (יומא נג, ב) * "יכול אני לפטור את כל העולם כולו מן הדין מיום שנבראתי עד עתה ואילמלי אליעזר בני עמי מיום שנברא העולם ועד עכשיו ואילמלי יותם בן עוזיהו עמנו מיום שנברא העולם עד סופו." (סוכה מה, ב) * "ראיתי בני עלייה והן מועטין אם אלף הן אני ובני מהן אם מאה הם אני ובני מהן אם שנים הן אני ובני הן." (שם) * "גדול אונאת דברים מאונאת ממון שזה נאמר בו ויראת מאלהיך וזה לא נאמר בו ויראת מאלהיך." (בבא מציעא נח, ב) * כל שאינו מניח בן ליורשו הקדוש ברוך הוא מלא עליו עברה כתיב הכא והעברתם את נחלתו וכתיב התם יום עברה היום ההוא אשר אין חליפות למו ולא יראו אלהים." (בבא בתרא קטז, א) * "ד' דברים הקב"ה שונאן אף אני איני אוהבן: האוחז באמה ומשתין והמשמש מטתו ערום והאומר דברים שבינו לבין אשתו בפרהסיא והנכנס לביתו פתאום ואין צריך לומר לתוך ביתו של חבירו." ~ מדרש ויקרא, פרשת אחרי מות * "שאלו תלמידיו את רבי שמעון בן יוחאי מפני מה נתחייבו שונאיהן של ישראל שבאותו הדור כליה אמר להם אמרו אתם אמרו לו מפני שנהנו מסעודתו של אותו רשע אם כן שבשושן יהרגו שבכל העולם כולו אל יהרגו אמרו לו אמור אתה אמר להם מפני שהשתחוו לצלם אמרו לו וכי משוא פנים יש בדבר אמר להם הם לא עשו אלא לפנים אף הקדוש ברוך הוא לא עשה עמהן אלא לפנים והיינו דכתיב כי לא ענה מלבו." (מגילה יב, א) == קישורים חיצוניים == {{מיזמים|ויקיפדיה=שמעון בר יוחאי|ויקיטקסט=קטגוריה:רבי שמעון בן יוחאי}} {{מיון רגיל:בר יוחאי, שמעון}} [[קטגוריה:תנאים]] 43ln5uf9is2o8oinxonll2wt7m40b9x 235144 235141 2026-05-04T23:59:19Z קליאו 9676 /* */ 235144 wikitext text/x-wiki רבי '''[[w:שמעון בר יוחאי|שמעון בר יוחאי]]''' (רשב"י). [[w:תנא|תנא]] בן הדור הרביעי. למד תורה מפי [[רבי עקיבא]], בישיבתו שב[[w:בני ברק|בני ברק]] והיה מגדולי תלמידיו. {{מפריד}} * "גדולה מלאכה שמכבדת את בעליה." (נדרים מט ב) * "נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חבירו ברבים." (בבא מציעא נט א) * "הנוי והכח והעושר והכבוד והחכמה וה[[זקנה]] והשיבה והבנים נאה לצדיקים ונאה לעולם." (אבות ו ח) * "שלש מתנות טובות נתן הקב"ה לישראל וכולן לא נתנן אלא ע"י ייסורים, ואלו הן: תורה וארץ ישראל ועולם הבא."(ברכות ה,א) * "שלושה שאכלו על שולחן אחד ולא אמרו עליו דברי תורה, כאלו אכלו מזבחי מתים." (אבות ג ד) * "שלושה שאכלו על שולחן אחד ואמרו עליו דברי [[תורה]], כאילו אכלו משולחנו של מקום ברוך הוא." (שם) * "כל מה שתיקנו (הרומאים) לא תיקנו אלא לצורך עצמם, תיקנו שווקים - להושיב בהן זונות, מרחצאות - לעדן בהן עצמן, גשרים - ליטול מהן מכס." (שבת לג ב) * "אפשר אדם חורש בשעת חרישה וזורע בשעת זריעה וקוצר בשעת קצירה ודש בשעת דישה וזורה בשעת הרוח תורה מה תהא עליה? אלא בזמן שישראל עושין רצונו של מקום מלאכתן נעשית ע"י אחרים... ובזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקום מלאכתן נעשית ע"י עצמן... ולא עוד אלא שמלאכת אחרים נעשית על ידן." (תלמוד בבלי, ברכות לה ב} * "מיום שברא הקדוש ברוך הוא את העולם לא היה אדם שקראו להקדוש ברוך הוא אדון עד שבא [[אברהם]] וקראו אדון. שנאמר ויאמר אדני (אלהים) במה אדע כי אירשנה." (ברכות ז ב) * "מנין שאין מרצין לו לאדם בשעת כעסו שנאמר פני ילכו והנחותי לך." (שם) * "מיום שברא הקדוש ברוך הוא את עולמו לא היה אדם שהודה להקדוש ברוך הוא עד שבאתה לאה והודתו שנאמר הפעם אודה את ה'." * "קשה תרבות רעה בתוך ביתו של אדם יותר ממלחמת גוג ומגוג." (שם) * "מותר להתגרות ברשעים בעולם הזה שנאמר עוזבי תורה יהללו רשע ושומרי תורה יתגרו בם." (שם) * "כל הקובע מקום לתפלתו אויביו נופלים תחתיו." (שם) * "גדולה שמושה של תורה יותר מלמודה שנאמר 'פה אלישע בן שפט אשר יצק מים על ידי אליהו'. 'למד' לא נאמר אלא 'יצק' מלמד שגדולה שמושה יותר מלמודה." (שם) * "מאי דכתיב ואני תפלתי לך ה' עת רצון? אימתי עת רצון? בשעה שהצבור מתפללין." (שם) * "'מעות לא יוכל לתקן, וחסרון לא יוכל להמנות' (קהלת א) - אין קורין מעות אלא למי שהיה מתקן בתחלה ונתעות, ואיזה, זה תלמיד חכם הפורש מן התורה." (חגיגה א ז) * "ארון גלה לבבל שנאמר לא יותר דבר אמר ה' אלו [[עשרת הדברות]] שבו." (יומא נג, ב) * "יכול אני לפטור את כל העולם כולו מן הדין מיום שנבראתי עד עתה ואילמלי אליעזר בני עמי מיום שנברא העולם ועד עכשיו ואילמלי יותם בן עוזיהו עמנו מיום שנברא העולם עד סופו." (סוכה מה, ב) * "ראיתי בני עלייה והן מועטין אם אלף הן אני ובני מהן אם מאה הם אני ובני מהן אם שנים הן אני ובני הן." (שם) * "גדול אונאת דברים מאונאת ממון שזה נאמר בו ויראת מאלהיך וזה לא נאמר בו ויראת מאלהיך." (בבא מציעא נח, ב) * כל שאינו מניח בן ליורשו הקדוש ברוך הוא מלא עליו עברה כתיב הכא והעברתם את נחלתו וכתיב התם יום עברה היום ההוא אשר אין חליפות למו ולא יראו אלהים." (בבא בתרא קטז, א) * "ד' דברים הקב"ה שונאן אף אני איני אוהבן: האוחז באמה ומשתין והמשמש מטתו ערום והאומר דברים שבינו לבין אשתו בפרהסיא והנכנס לביתו פתאום ואין צריך לומר לתוך ביתו של חבירו." ~ מדרש ויקרא, פרשת אחרי מות * "שאלו תלמידיו את רבי שמעון בן יוחאי מפני מה נתחייבו שונאיהן של ישראל שבאותו הדור כליה אמר להם אמרו אתם אמרו לו מפני שנהנו מסעודתו של אותו רשע אם כן שבשושן יהרגו שבכל העולם כולו אל יהרגו אמרו לו אמור אתה אמר להם מפני שהשתחוו לצלם אמרו לו וכי משוא פנים יש בדבר אמר להם הם לא עשו אלא לפנים אף הקדוש ברוך הוא לא עשה עמהן אלא לפנים והיינו דכתיב כי לא ענה מלבו." (מגילה יב, א) == קישורים חיצוניים == {{מיזמים|ויקיפדיה=שמעון בר יוחאי|ויקיטקסט=קטגוריה:רבי שמעון בן יוחאי}} {{מיון רגיל:בר יוחאי, שמעון}} [[קטגוריה:תנאים]] foxj5x0y32u39ayrj37saotbtwr5rlz צוות לעניין 0 11690 235137 235097 2026-05-04T20:06:23Z Admoni 84 3676 /* שיחות */ 235137 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Ateam.jpg|שמאל|ממוזער|250px|חברי הצוות, עומדים מימין: בי.איי, מרדוק, פנים. יושב: חניבעל]] '''[[W:צוות לעניין|צוות לעניין]]''' (באנגלית: '''The A-Team''') היא תוכנית טלוויזיה ששודרה ב[[ארצות הברית]] ברשת NBC בין השנים 1983 - 1987. ==ג'ון "חניבעל" סמית'== * "אני אוהב את זה כשתוכנית מצליחה." (במקור: "I love it when a plan comes together.{{D}}") * "שמת לב שאת האנשים הכי נחמדים אתה פוגש בטנק?" * "יפה, בי.איי!" * "ה[[אופרה]] לא נגמרת עד שהגברת השמנה שרה." * "בפעם הבאה כשתרצה לנטרל מישהו חבר, לא רק שתיקח לך יחידה יותר טובה, השג לעצמך צוות." * "במילותיו של אבי היקר המנוח: הביאו את הפראיירים." * "הם עלולים לבקש מאיתנו לרקוד, אבל הם לא יודעים שאנחנו הולכים לרקוד פלמנקו על הראשים הקטנים שלהם." * [לפרנק גיינס ואנשיו] "בסדר, אתם לא רצויים בעיירה הזאת. עכשיו, אם האנשים הטובים האלה: ג'יימי, לס, דייב או מישהו אחר מחבריהם יתקרר, אם הבהונות שלהם ייתקלו במשהו, ואם יקרו עוד שריפות בעיירה הזאת, התמונות שגברת אלן צילמה שמראות אתכם מבצעים את פשעי ההצתה, יימסרו לעורך הדין של המחוז, והן יופצו לעיתונות. הבנתם את זה? ועכשיו צאו מהעיירה." ==ה.מ. "האולינג מד" (מטורף מיילל) מרדוק== * "תשתמש בדמיון שלך... או שאתה יכול לשאול את שלי." * "בילי תמיד הופך לסגול שנייה לפני שהוא משתגע." ~ על בילי, הכלב הבלתי נראה שלו * "אני לא רוצה להיות נשק סודי, אני רוצה להיות נשק חשוף!" * "נייר לבן, נייר לבן, נייר לבן." ~ כדי להפוך לבלתי־נראה * "זזזזה הכול, חברי'ה." ~ מחקה את פורקי מ"הלוני טונס" לאחר משימה מוצלחת * "אני מודאג בנוגע אליו (לבי.איי שהיה עדיין בעילפון אחרי אחת הטיסות של הצוות) חניבעל, עבר כמעט יום שלם ולא העלבנו האחד את השני. אני חושב שאני אעבור למצב של נסיגה בקרוב." * "חכה רגע, פייס. אני לא יודע מה לומר. אני מפחד למוות מרופאי שיניים. אני כל הזמן חושב שהם לא יתקנו לי את השיניים, אלא שהם עלולים להחביא דברים בתוכם. כלבי צעצוע, שואבי אבק, מי יודע, מי יודע?" ==בי. איי בראקוס== * "כשפרחחים מתחילים להתנכל לאנשים הגונים, אני הופך את זה לעניין שלי." * "אני לא עולה לשום מטוס, חניבעל." * "אם הוא (מרדוק) יטיס את המטוס, אנחנו נמות." * "שתוק, טיפש!" ~ צעקה אופיינית על מרדוק * "בכוס, טיפש!" ~ למלצר ששאל איך הוא רוצה את הקפה שלו * "מה עם כלי נשק? בי.איי לא משחק בלי צעצועים." * "פראייר!" ~ נאמר בקונוטציות שונות לאנשים שונים * "אני אפילו שמח לראות אותך, טיפש!" ~ למרדוק, כשהוא ופרנק מצילים את חיי הצוות בתחילת עונה חמישית * “חניבעל בהתלהבות" (hannibal is on the jazz) ==טמפלטון "פייס" (פנים) פק== * "אני משקר, אני מרמה, אני גונב ואני פשוט לא מקבל שום כבוד!" * "אל תחייך אליי ככה. זה אפילו לא חיוך, אלו סתם שיניים שמשחקות לי עם המוח." * "מרדוק, אתה תמיד תהיה אחד מאיתנו. השאלה היא, מי מאיתנו?" * "חניבעל, אתה רוצה את כל הדברים האלה: מונית, משאית זבל, חנות טלוויזיות. אני לא מחזיק את הדברים האלה בתוך פחית קפה בחצר האחורית שלי, אתה יודע..." * (לאמנדה יוסטון) "את יודעת, כשאנחנו (הצוות) בנפרד, אנחנו רק חבורה של לא יוצלחים חברתית. אבל כשאנחנו ביחד... ובכן, זה משהו מיוחד מאוד." * "אני קרוב לוודאי עם אף שבור, מרדוק איבד חלק מהצלעות שלו, ובי.איי איבד את עשתונותיו!" ==איימי אלן== * "התוכניות של חניבעל אף פעם לא עובדות כמו שצריך, הן פשוט עובדות." * "חניבעל אוהב את זה שתוכנית מצליחה." == שיחות == חניבעל עצר משאית ששעטה לכיוון מתחם ההופעה של קפטן וינטקה. :'''קפטן וינטקה''': "זה היה מדהים! פשוט מדהים! החשיבה המהירה שלך הצילה הרבה אנשים מלהיפגע." :'''חניבעל''': "ובכן, מישהו נורא להוט להוציא אותך מחוץ לעסק, קפטן." : '''קארי''', בתו של קפטן וינטקה: "ובכן, לא חשבתי שמישהו יהיה מסוגל להתייצב כנגד צוות לעניין." : '''חניבעל''': "אני שמח לשמוע אותך אומרת את זה גברתי, משום שזאת הסיבה שבאנו לכאן. זהו בי.איי בראקוס, זהו טמפלטון פק – 'פייסמן', זהו ה.מ מרדוק, ואני חניבעל סמית'. אנחנו צוות לעניין!" {{מפריד}} :'''חניבעל''' לחניבעל ה"מזוייף":"ראשית, הייתי רוצה להציג בפניך את צוות לעניין האמיתי. שנית, אתה רואה את זה? זהו סיגר זול!" {{מפריד}} :'''חניבעל''':"אם אתם חברים חשבתם לצלות מרשמלו, אז עדיף שלא. אתם עלולים להיכוות." :'''קייל מייסון''':"חשבתי שהצבא תפס אתכם." :'''חניבעל''':"כן, כך גם הם." {{מפריד}} :'''ברני שצמן''': "נראה כאילו אנחנו מתכוננים למלחמה." :'''חניבעל''': "יכול להיות שבהחלט כך." :'''ברני שצמן''': "אמור לי משהו. אתה לא ממש בטוח שאתה יכול לגרום להם להחזיר לנו את הכסף בחזרה. מה שאומר שזה לא בטוח שישלמו לך. אז תאמר לי, מדוע אתם עושים את זה?" :'''חניבעל''': "כל אחד יכול לבזבז את אחר הצהריים שלו בלשחק גולף, אבל אתה לא חושב שזה יותר כיף?" {{מפריד}} :'''חניבעל''': "פייס, יש לנו כמה אורחים לא קרואים. הם הביאו כמה דברים טובים למסיבה. חשבתי שאמרת שיש רק מכונית אחת." :'''פייס''': "אפילו כשהם משחקים מלוכלך-הם משחקים מלוכלך." :'''חניבעל''': "כן, אבל אנחנו נשחק מלוכלך יותר." {{מפריד}} :'''בי.איי''': "היי חניבעל. אם הייתה לך איזושהי תכנית, אנחנו נזדקק לאחת עכשיו. המשאית תבוא לקחת אותנו בתוך שעה." :'''חניבעל''': "יש לי תכנית, אבל היא מיועדת לגארבר ולדקר. אני לא מודאג בנוגע אלינו, אבל גארבר יהרוג את דאג ואת שאנה בתוך רגע. אף אחד לא יהרוג אותנו." :'''פייס''': "ובכן, אין משהו שנוכל לעשות בנוגע לכך עכשיו." :'''חניבעל''': "אלא אם כן..." :'''פייס''': "אלא אם כן... אתה מתכוון למרדוק? (חניבעל מהנהן בראשו לחיוב) טוב, אז אני מניח שמה שאומרים זה נכון. לאמריקה הולכים ונגמרים הגיבורים." :'''חניבעל''': "מרדוק כבר יצוץ איפשהו." {{מפריד}} :'''פייס''': "אני לא יודע למה אני מסתובב איתכם חבר'ה, אני מתחיל לאבד את האחיזה שלי במציאות." :'''מרדוק''': "הגיע הזמן!" {{מפריד}} :'''חניבעל''': "אני מרגיש את הצורך לצטט את אבי היקר המנוח." :'''בי.איי''': "אוי חניבעל, הספיק לי ממך ומאביך היקר המנוח. אני לא אוהב פתגמים איריים." :'''חניבעל''': "אתה תאהב את זה." :'''בי.איי''': "לא, אני לא." :'''חניבעל''': "כן, אתה כן. הפתגם אומר: 'לעיתים רחוקות האחרון בכל דבר יותר טוב מהראשון'" :'''פייס''': "לעיתים רחוקות האחרון בכל דבר יותר טוב מהראשון? אין בזה שום היגיון." :'''חניבעל''': "כמובן שכן. זה אומר 'אני אוהב את זה כשתכנית מצליחה' ". {{מפריד}} :'''מרדוק''': "אגדה עממית. אני אף פעם לא החשבתי את עצמי כאגדה עממית." :'''בי.איי''': "זה בגלל שאתה טמבל עממי!" {{מפריד}} :'''מרדוק''': "אתם חברים של הכלה או של החתן?" :'''פייס''': "מרדוק, זאת לוויה, לא חתונה." :'''בי.איי''': "חברים של החתן!" :'''מרדוק''': "אז לכו מקדימה." :'''בי.איי''': "טיפש!" {{מפריד}} :'''מרדוק''': "שמעת את חניבעל מציג אותי כחבר בצוות לעניין? אני חושב שלאנשים יש את הזכות לדעת את כל העובדות. הם צריכים לדעת מי אני." :'''פייס''': "מרדוק, אנחנו יודעים שאתה חבר בצוות לעניין, זה הדבר החשוב. חוץ מזה, תלמד ממני, תהילה היא רק צל חולף. רק משב שחולף בסערה." {{מפריד}} הצוות נמצא במטוס והם בדרך להמריא לשיקגו לפגוש את אימו של בי.איי. :'''מרדוק''': "כאן הקברניט שלכם מדבר. אנחנו נמריא בקרוב. אני אכבה את השלט של 'נא לא לעשן' עד שנגיע לגובה של 30,000 רגל. עד שזה יקרה, אני אבקש מכם להישאר במקומותיכם. אנא הישארו חגורים בחגורת הבטיחות למקרה שניתקל במערבולת לא צפוייה. אנחנו רק מחכים לאישור סופי להמראה." :'''בי.איי''': "אמא מחכה, טיפש!" :'''מרדוק''': "והנה הוא הגיע..." {{מפריד}} :'''חניבעל''': "פייס, אני צריך זבל!" (טורק את הדלת של משאית הזבל) :'''חניבעל''': "ואני לא סתם מתכוון לכל זבל." :'''פייס''': "אה, אתה מתכוון לסוג ספציפי של זבל." :'''חניבעל''': "כשאני אומר זבל, אני מתכוון לזבל, זבל מלוכלך." :'''איימי אלן''': "רוב הזבל מלוכלך, חניבעל. זאת הסיבה שקוראים לזה זבל." :'''מרדוק''': "לא, הוא מתכוון לזבל אמיתי." :'''בי.איי בראקוס''': (למרדוק) "רק פראייר כמוך יבין בזבל!" {{מפריד}} :'''חניבעל''': "איך זה נראה, בי.איי?" :'''בי.איי''': "הטיפש מתחת למשאית. אני מקווה שהוא יודע מה הוא עושה!" :'''פייס''': "אתה עלול להיות מופתע בנוגע למה שמרדוק הוותיק יודע. יש לי יותר ויותר את התחושה שהמוח שלו עובד בהמון רמות שונות. כמו רבדים, אם מקלפים אותם אחד אחרי השני, ככה אנחנו מגלים אספקטים חדשים ומופלאים על ה.מ מרדוק." :'''חניבעל''': "זה מאוד פואטי, פייס." :'''פייס''': "חשבתי כך." :'''בי.איי''': "פואטי? אתה מתכוון פתטי! אם תקלף במוחו של מרדוק, לא תמצא שם כלום מלבד ג'לי!" {{מפריד}} :'''קקטוס ג'ק סלייטר''': "ובכן, תראו את זה. אתה יודע שאם לא היית יודע טוב יותר, היית נכנס למקום הזה וחושב שיש לו עתיד." :'''חניבעל''': "יש לו עתיד." :'''קקטוס ג'ק סלייטר''': "האמנם כך? מי אתה, חבר?" :'''חניבעל''': "דבר ראשון אני לא חבר שלך, ודבר שני אתה כנראה לא שמת לב, אבל יש שלט בחזית המסעדה שאומר שלהנהלה יש זכות לסרב לתת שירות לכל אחד. ובכן, אתה 'כל אחד'." :'''בי.איי בראקוס''': "בדיוק, פראייר. אם יש לך בעייה עם זה, תפתור אותה מולי." :'''קקטוס ג'ק סלייטר''': "בעייה... אני אראה לך מהי בעייה." {{מפריד}} הצוות פורץ ביריות לאולפן ההקלטות של קייל מייסון. :'''בי.איי בראקוס''': "עצרו, פראיירים!" :'''מרדוק''': "אחים ואחיות, אנחנו הגענו. אני יודע שאנחנו יכולים ליצור מוזיקה נפלאה ביחד." (מכה עם הגרזן על המצילה של התוף) :'''קייל מייסון''': "מה זה, לעזאזל?" :'''חניבעל''': "יש לנו משלוח מיוחד עבור קייל מייסון. אתה יודע, הדואר חייב לעבור..."(צוות לעניין המזוייף נמצא בתוך שקי דואר, מה שגורם לקייל מייסון להיראות המום) :'''חניבעל''': "אני שונא הפרעות בתקשורת." (יורה לעבר חדר הבקרה שבו נמצא קייל מייסון) :'''קייל מייסון''': "לא משנה כמה וינטקה משלם לך, אני אתאים את זה, אני אכפיל את זה." :'''חניבעל''': (מצמיד רובה לחזהו של קייל מייסון) "אני אוהב התפתחות מתמטית, אבל אנחנו מאוד בררנים לגבי מי שאנחנו עובדים עבורו." :'''בי.איי בראקוס''': "בדיוק פראייר, מאוד בררנים!" :'''חניבעל''': "ועכשיו, 2 דברים: האחד, אני רוצה שתאבד את הרצון החדש שלך להיות הבעלים של מופע המערב הפרוע של קפטן וינטקה, ודבר שני, זה לא חכם לנסות להתחזות לצוות לעניין, שאלה אנחנו. וכעת, אם לא תזכור את מה שאמרתי לך, אנחנו נזנח את התנהגותינו השקטה והשלווה ונחזור לכאן ונתפרע." :'''קייל מייסון''': "אף אחד לא בא למקום שלי ומאיים עליי." :'''חניבעל''': "אני רק מתאר את העובדות, חבר. (לצוות) אוקיי בואו נזוז." {{מפריד}} :'''קת'י רוג'רס''': "אתם חבר'ה לא אמיתיים! האם יש משהו שאתם לא מסוגלים לעשות?" :'''חניבעל''': "בלט. הפסקנו ללכת לשיעורים." {{מפריד}} פייס ובי.איי נמצאים במרפאת השיניים ומחכים לתורו של בי.איי להיכנס. :'''פייס''': "אוי, תירגע, תירגע! בי.איי, רופאי שיניים הם חברים שלנו. ואם תהיה ממש טוב, הוא אולי יתן לך סוכריה על מקל (sucker - גם פראייר) ברגע שתסיים כאן." :'''בי.איי''': "פראייר זה גם איך שאני מרגיש מעצם היותי כאן." :'''רופאת שיניים''': "מר בראקוס? מר בראקוס?" :'''פייס''': [מרים את ידו של בי.איי] "אנחנו כאן" :'''רופאת שיניים''': "מכאן, בבקשה. אתה לא מפחד, נכון?" :'''בי.איי''': "מי, אני? אני לא מפחד משום דבר." [נכנסים לחדר הרופא ובי.איי מתיישב על כיסא המטופלים] :'''פייס''': "אוי בי.איי, אתה כל כך מתוח. תחשוב על דברים מרגיעים, כמו החופים שטופי השמש של פלורידה, להתרגע במלון, לגמוע פינה קולדה, ליהנות ממטבח מובחר (רופא השיניים שם על בי.איי גז הרדמה), כדורי דומדום 9 מ"מ, טילים שמתפוצצים, טנקי m15 צבאיים... לילה טוב." :'''רופאת השיניים''': "תדאג לו (לבי.איי) כמו שצריך, ותן לו את מספר הטלפון שלי כשהוא יתעורר, אכפת לך?" :'''פייס''': "כמובן, תהיי בטוחה." {{מפריד}} :'''חניבעל''': "מרדוק, בי.איי, קחו את צד ימין. פייס, הישאר איתי." :'''פייס''': "אה חניבעל, אם אנחנו הולכים להילחם, אני באמת אעדיף להצטוות אל בי.איי." :'''מרדוק''': "גם אני." :'''חניבעל''': "אתם חבר'ה אומרים שאתם לא רוצים להצטוות אליי?" :'''פייס ומרדוק''': "כן." :'''חניבעל''': "למה?" :'''בי.איי''': "אני אומר לך למה. כי כשאתה בהתלהבות, בן אדם, אתה מסוכן!" {{מפריד}} :'''נתן וינסנט''': "אני באתי בכדי לדבר. ובכן, שנדבר, או שלא נדבר?" :'''חניבעל''': "האם תרצה לשבת?" :'''נתן וינסנט''': "תודה." :'''חניבעל''': "שב פה." (מושיב אותו בשולחן שמושתל בו מיקרופון שמקליט את השיחה ביניהם בלא ידיעתו) :'''נתן וינסנט''': "אני מניח שיש מישהו מאחורי הבר. אני אשמח אם תבקש ממנו לצאת, אני לא חמוש." :'''חניבעל''': "מרדוק." :'''מרדוק''': "הבר סגור." (מכוון רובה לעברו של נתן וינסנט) :'''חניבעל''': (נתן וינסנט מוריד את שעון היד שהוא עונד ומניח אותו על השולחן) יש לך שעון נחמד, מה עוד?" (נתן וינסנט מוציא תמונה שבה נראים ג'ינו ג'יאני והבת שלו תרזה מוחזקים בידי טראוויס מייסון שאוחז ברובה בידו, חניבעל מעביר את התמונה לפייס) :'''נתן וינסנט''': "אני ביררתי עליכם, אתם צוות לעניין. אתם מעולם לא איבדתם לקוח. יחד עם זאת, אנחנו חושבים שמר פפרוני פיצה כאן שכר אתכם, ומאחר שהוא עשה זאת, הוא עומד להפוך להיסטוריה." :'''חניבעל''': "האמנם?“ :'''נתן וינסנט''': "נכון מאוד. אתה מבין, השעון הזה מסונכרן עם אחד ממקורביי בחוץ. הוא קיבל הוראה לירות כדור בג'ינו ובבת שלו בדיוק בשעה 16:00, שזה בדיוק בעוד... אתה מוכן לעזור לי? אני בלי המשקפיים שלי." :'''חניבעל''': "30 שניות. מה אתה רוצה?" :'''נתן וינסנט''': "אני רוצה שתניחו את הנשקים שלכם, שימו את ידיכם על הראש, אתה מאחורי הבר בוא לכאן!" :'''פייס''': "קולונל, מה עושים עכשיו?" :'''נתן וינסנט''': "15 שניות." :'''מרדוק''': "קולונל?" :'''נתן וינסנט''': "7, 8, 9, 10..." :'''חניבעל''': "אוקיי." :'''נתן וינסנט''': (מדבר בווקי טוקי) "עצור!" :'''נתן וינסנט''': "אני חושב שיש לנו כאן הבנה. (מדבר שוב בווקי טוקי) הכניסו אותם פנימה." {{מפריד}} :'''ברני שצמן''': "הם היכו את מר לאסקי ושברו למר דניאלס את האצבעות. לא אכפת לי אם עשיתם את כל הדרך מלוס אנג'לס, אתם צריכים ללכת הביתה מר סמית'. יש לנו כאן מספיק צרות. למה שנרצה ליצור לעצמינו עוד צרות?" :'''מוכר בחנות''': "ברני, הם הרסו לי את החנות פעמיים, ולקחו את הכסף שלי במשך חודשים. אתמול הם לקחו את תיבת התצוגה וזרקו אותה מהחלון, וכשאמרתי להם שאני לא אסבול את זה יותר, זה הרגיש 'נהדר' " :'''ברני שצמן''': "כן, ואז הם שברו לך את האצבעות, ובפעם הבאה הם עלולים לשבור לך את הצוואר." :'''חניבעל''': "בפעם הבאה לא יקרה כלום, אם אנחנו נתחיל לעבוד מר שצמן." :'''בי.איי''': (לניקי) "היי אח קטן, לאן אתה הולך? (רואה את הפלסטר על מצחו של ניקי) מי היכה אותך?" :'''ניקי''': "החלאה הזאת דיגר, כשבטעות מרחתי לו משחת נעליים על הגרב. הוא השתגע. הוא לקח את קופסת צחצוח הנעליים שלי וזרק אותה לרחוב, שבר אותה היטב. הוא אפילו לא שילם לי על הצחצוח." :'''ברני שצמן''': "אתה רואה? אפילו הילד הקטן. ככה המפלצות האלה מתייחסות לאנשים. אתה רוצה שנילחם בהם, הא? אנחנו אפילו לא יודעים מי הם, מי שלח אותם, מהיכן הם הגיעו." :'''אמא של טרייסי ריכטר''': "מר סמית', כשסטן נסע ללוס אנג'לס למצוא אתכם, איש הקשר שלכם נקב במחיר גבוה מאוד. ובכן, הכל שווה בכדי להיפטר מהעלוקות הללו, אבל לא נותר לנו איך לשלם לכם." :'''בי.איי''': "מה אתה אומר, בחור צעיר?" :'''ניקי''': "חסכתי קצת בלחמניות שלי בשביל קופסת צחצוח הנעליים. זה לקח לי חודש. זה כל מה שנותר לי. כל סנט. אבל אני רוצה לעזור." :'''בי.איי''': "3.68 דולר. זה אמור לכסות את העמלה שלנו." :'''ברני שצמן''': "ואם תיכשלו, הדברים יהיו גרועים יותר." :'''איימי אלן''': "הם לא ייכשלו, אני ראיתי מה הם מסוגלים לעשות. הם לא ייכשלו." :'''חניבעל''': "אז האם הכל מוסכם?" :'''מוכרי החנויות''': "בסדר. כן." :'''חניבעל''': "מחר הפתיחה הגדולה (של חנות הטלוויזיות)." {{מפריד}} :'''חניבעל''': "או, אני אה, מצטער בנוגע לחור הזה בסירה שלך." :'''ג'וני טוריאן''': "איזה חור?" :'''חניבעל''': [שולף רימון יד] "החור ש, אה, זה עומד לעשות." :'''חניבעל''': [זורק את רימון היד אל תוך הפרוזדור] "לנטוש את הסירה!" {{מפריד}} :'''חניבעל''': "ובכן, דרו, אני מופתע. לא חשבתי שיהיה לך את האומץ לקחת את ההשפלה באופן אישי." :'''צ'ארלס דרו''': "או, אנחנו רק קפצנו כדי להגיד לכם שאתם משחקים עם הבחור הלא נכון." :'''חניבעל''': "יש לנו את הבחור הנכון, ואנחנו לא משחקים. מה שאנחנו רוצים זה שתסגור לחלוטין את בית המלאכה שלך, היום." :'''צ'ארלס דרו''': "אתה מנסה להצחיק?" :'''חניבעל''': "אני מנסה לחסוך לך 10 מייל של אומללות. אנחנו יודעים לאן הדרכים מובילות. כבר פגענו בך פעם אחת, ואנחנו נפיל אותך בכל פעם שתהיה מטומטם מספיק בכדי לקום." :'''צ'ארלס דרו''': "יש לי הרבה אנשים." :'''חניבעל''': "אתה הסתתרת מאחורי כמה הטענות. אנחנו ניקח את חומצת הסוללות הזאת שאתה מוכר ונשפוך אותה בכל מקום מספיק פעמים עד שתתרושש." :'''צ'ארלס דרו''': "הבנתי אותך. אתה מחפש מעט אקשן כאן. זה העניין?" :'''חניבעל''': "אנחנו? אנחנו רוצים לקבור אותך. למזלך אנחנו חברים של הכומר, כי הוא לא יאהב את זה." :'''צ'ארלס דרו''': "כל האיומים האלה, כל האיומים האלה... אולי אני אבעיר את המקום הזה עם לפיד עכשיו כשכולכם נמצאים פה. מה דעתך על זה?" [פייס ובי.איי נכנסים ודורכים את הרובה שלהם] :'''בי.איי''': "מה דעתך בנוגע לזה, פראייר?" :'''חניבעל''': "צא מפה." {{מפריד}} :'''חניבעל''': "לא הייתה לי את ההזדמנות לומר לך, אבל את בהחלט יודעת איך לעבוד עם צינור לכיבוי אש." :'''אנני סנדרס''': "בשביל אישה...?" :'''חניבעל''': "ככל שאת תנופפי בדגל הזה חזק יותר, את עלולה לשבור את המוט." :'''אנני סנדרס''': "אתה צודק, אני מצטערת. אני מניחה שיש לי את הנטייה הזאת לתגובה מוגזמת לפעמים. אני חושבת שפשוט עייפתי מלהיתפס כאישה שעושה עבודה של גברים." :'''חניבעל''': "אני אגיד לך משהו. את מתחילה להרשים אותי." :'''אנני סנדרס''': "רק מתחילה?" :'''חניבעל''': "נסי אותי." {{מפריד}} :'''ג'קלין "ג'קי" טיילור''': "זה הדבר הכי פרוע שעשיתי אי פעם. אתם משוגעים!" :'''חניבעל''': "אם כבר מדברים על מרדוק, איפה הוא?" {{מפריד}} :'''חניבעל''': "מה נשמע, ג'ק?" :'''ג'ק הרמון''': "כן. [מזהה את חניבעל] ג'ון! מה אתה עושה פה?" :'''חניבעל''': "אנחנו נדבר מאוחר יותר." :'''ג'ק הרמון''': "אבל קולונל דקר יהיה פה כדי לחפש אותך." :'''חניבעל''': "הממ, אני הייתי מאוכזב אם הוא לא היה בא." {{מפריד}} :'''הארפר''': "קנדל, את מוכנה לבוא לפה בבקשה?" :'''חניבעל''': "השעה 17:00 מר הארפר. היא קרוב לוודאי סיימה להיום." :'''הארפר''': "מי אתה?" :'''חניבעל''': "גנדי, [מוציא אקדח ומכוון אותו לעברו של הארפר] וזו מחאתי האישית. שלושה ממקורביי מוחזקים כאן בניגוד לרצונם." :'''הארפר''': "אני לא יודע שום דבר בנוגע לדברים האלה." :'''חניבעל''': "נסה שוב, מר הארפר. זה העסק שלך, אתה יודע מה הולך כאן." :'''הארפר''': "תראה. הם חטפו את אשתי ואת הבת שלי. הן מוחזקות כבנות ערובה." :'''חניבעל''': "בסדר מר הארפר, אני מאמין לך. [הולך לתמונה של מפת אוויר] איפה אנחנו כאן במפה האווירית שלך?" :'''חניבעל''': "מר הארפר, יש לי את ההזדמנות להחזיר את אשתך ואת הבת שלך חזרה בבטחה אם אוכל לשחרר את אנשיי. ועכשיו, איפה אנחנו?" :'''הארפר''': [מצביע על התמונה של המפה האווירית] "אנחנו כאן. הם מוחזקים כבני ערובה כאן." :'''חניבעל''': "אה-הא. האם הוא מלכד את המקום?" :'''הארפר''': "אני חושב שכן. קייל מסוגל לכל דבר שאני לא הייתי מסוגל לשים אותו בו." :'''חניבעל''': "קייל. דאגלס קייל?" :'''הארפר''': "אתה מכיר אותו? אז אתה אמור לדעת שהוא משוגע." :'''חניבעל''': "כן, הוא אכן משוגע. שב בכיסא הזה מר הארפר. אני אקשור אותך. כשקייל ימצא אותך, אתה פשוט תגיד לו שתפסתי אותך בהפתעה. אנחנו נשמור על אשתך והבת שלך בטוחות." {{מפריד}} :'''חניבעל''': "אם מישהו זקוק לטיפול רפואי, אני בטוח שד"ר פורסט בעיר יעזור לכם. קראנו למשטרת המחוז והם אמורים להגיע לכאן מיד. רק אל תתן לנבלות האלה לברוח מפה עד שהמשטרה תגיע." :'''קארל פירסון''': "אני לא ציפיתי שתחזור." :'''חניבעל''': "אתה לא הבנת אותנו. אתה יכול לבנות את בית המפגש שלך עכשיו. אתה לא צריך את העזרה שלנו." :'''קארל פירסון''': "כאן, אחרי כל זה?" :'''חניבעל''': "למה לא? סייקס והחברים שלו יהיו בכלא למשך המון זמן. אתה בטוח, ואתה הרווחת את זה." :'''קארל פירסון''': "הרווחתי את זה? עם כל הכעס וההרס והפגיעות כאן מסביבנו? אפילו אתה לא יכול להאמין שהרווחנו את זה עם כל זה. אתה מצפה ממני להודות לך?" :'''חניבעל''': "לא. לא, אפילו שאתה אחד מהאנשים הכי צרי אופק שאי פעם פגשתי בדרך שלך אני מעריץ אותך על דבר אחד, קארל: אתה לא משנה את המנגינה שלך כשאתה מנצח. רוב האנשים כן. האם אי פעם עלה בדעתך איפה אנשים כמוך היו בלי אנשים כמונו?" :'''קארל פירסון''': "שתהיה לך נסיעה בטוחה, קולונל." {{מפריד}} :'''הארפר''': "מה כבר יכלתי לעשות? הוא כיוון עליי אקדח." :'''דאגלס קייל''': "הארפר, אם לא נחזיר אותו (את חניבעל) בחזרה, אתה רק יכול לקוות לכך שהוא היה הורג אותך מיידית. וזה יהיה אפילו גרוע יותר עבור אשתך והבת שלך." [הטלפון מצלצל, ודאגלס מורה להארפר לענות לשיחה] :'''הארפר''': [עונה לטלפון] "כן.“ :'''חניבעל''': "מר הארפר, אנחנו נחזיר את המשפחה שלך בחזרה אז שלא תיפול רוחך. ועכשיו, תן לי לדבר עם אחת החלאות האלה, אני יודע שהוא עומד לידך." :'''דאגלס קייל''': "מי זה?" :'''חניבעל''': "האם זה דאגי קייל? דאגי המשוגע הותיק? מה העניינים? מלבד היותם רצחניים?" :'''דאגלס קייל''': "מה אתה רוצה, סמית'?" :'''חניבעל''': "אני רק חשבתי להתקשר ולומר לכם חבר'ה שאיבדתם את האיחוד שלכם היום. אני חשבתי שאתם אמורים להיות טובים." :'''דאגלס קייל''': "כן, ובכן זה עדיין לא נגמר." :'''חניבעל''': "כן? יש לנו הצעה קטנה עבורך. מה דעתך לבוא לפה ולנסות אותנו כשאנחנו יודעים שאתה מגיע?" :'''דאגלס קייל''': "אין דיל." :''':חניבעל''': "אוקיי. זה תלוי בך. אבל בעוד 6 שעות אנחנו נצא מפה לצד השני של העולם. עכשיו שנינו יודעים שאתה לא יכול להרשות שזה יקרה. אתה יודע איפה למצוא אותנו. והבא חוסם עורקים משלך, הא" {{מפריד}} :'''סמל ווילסון''': "המפקד." :'''קולונל לינץ'''': (נאנח) "האם יש לך משהו לדווח, סמל?" :'''סמל ווילסון''': "צוות לעניין המזוייף הופיעו הבוקר ולחצו ממש חזק על וינטקה והבת שלו למכור (את מופע המערב הפרוע הנודד)." :'''קולונל לינץ'''': "אני לא מתעניין בצוות לעניין המזוייף! הצבא נתן לי עוד ניסיון אחד לתפוס את צוות לעניין האמיתי ואני לא מתכוון להיכשל." :'''סמל ווילסון''': "עדיין אין שום סימן לגביהם, המפקד." :'''קפטן רויס''': "אתה באמת חושב שהם יופיעו, קולונל? הם אמורים לדעת שזו עלולה להיות מלכודת." :'''קולונל לינץ'''': "הם יופיעו. לא משנה כמה זמן עבר, אני עדיין מכיר את הלך החשיבה של סמית'. מלכודת או לא, הם יופיעו כדי לטהר את שמם. וכשהם יעשו זאת - הם שלי!" {{מפריד}} :'''פייס''': "חניבעל, אתה מאמין לזה? הא?" :'''חניבעל''': "קראתי את זה - אני מאמין לזה." :'''בי.איי''': "זה רע חניבעל, ממש רע. מישהו מסתובב וטוען שהוא צוות לעניין. יש רק צוות לעניין אחד. אנשים מתחילים להאמין למה שהם קוראים." :'''חניבעל''': "אני יודע בי.איי, אני יודע. [מקריא מתוך הטור של ג'ו אייבי בעיתון שכותרתו היא: "צוות לעניין: גיבורים או נבלים?"] 'שמעתם עליהם. צוות לעניין האגדיים. 3 נמלטים לבד ובמנוסה, נרדפים על ידי המשטרה הצבאית לכל מקום שהם הולכים, ועדיין האנשים האלה מוצאים את הזמן לתת עזרה לאלה הזקוקים לה, חסרי הישע והמדוכאים. אך האם אלה חדשות האתמול? האם רובין הוד המודרני שלנו הפך למר נפש? או שזה רק המקרה של הנמר שחושף את הכתמים האמיתיים שלו?' אתם יודעים, מישהו חושב שזה עסק טוב לגרום לצוות לעניין להיראות רע." :'''בי.איי''': "הפראיירים האלה ייראו רע כשאני אסיים לטפל בהם." :'''פייס''': "חניבעל, אתה לא סבור שהצבא יצא עם הרעיון הזה של ליצור עוד צוות לעניין על מנת לגרום לנו לצאת החוצה." :'''חניבעל''': "אני לא יודע, אבל הם ינסו להשתמש בזה כך או אחרת." :'''בי.איי''': "אני מציע שניסע למופע המערב הפרוע הנודד שאייבי כותב עליו ונחסל את המתחזים האלה." :'''חניבעל''': "בי.איי, לא יכלתי לנסח את זה טוב יותר בעצמי. פייס, לך לשחרר את מרדוק מבית החולים." :'''פייס''': "בסדר." :'''חניבעל''': "אנחנו בדרכינו לנקודת המערב." :'''בי.איי''': "כן!" {{מפריד}} :'''דאגלס קייל''': "איפה סמית', פק?" :'''פייס''': "אתה יודע, זה כל היופי שבדבר. אין לי מושג קלוש. באמת, אף פעם לא היה לי. הוא תעלומה אמיתית, הוא תעלומה מהלכת. כן, הוא עלול להתחיל להטיל עליכם פצצות חבר'ה. ואז מצד שני הוא פשוט עלול להופיע בתור נזירה. אני לא יכול לומר, ואני אה, יודע בדיוק כמו כל אחד אחר. הוא באמת מסתורי במידה רבה." {{מפריד}} [אחרי שצוות לעניין נתפס על ידי דקר] :'''קולונל דקר''': "עד מחר בבוקר אתם תאכלו ארוחת בוקר עם 500 בחורים בדיוק כמוכם." :'''פייס''': "אה, אין אף אחד כמונו." {{מפריד}} :'''חניבעל''': [מקיש על שעון היד שלו] "אתם יודעים, אנחנו נמצאים פה כבר כמעט שעה." :'''פייס''': "אל תגיד לי מה השעה! תגיד לי על איזו תכנית גדולה בדיוק חשבת..." {{מפריד}} הטלפון הסודי של הצוות מצלצל בואן, וכולם מסתכלים על פייס בחשדנות מתוך הנחה שהוא נתן את המספר לאחת הבחורות שאיתן הוא יוצא. :'''פייס''': "לא, לא, לא, חכו, אני נשבע שלא נתתי את המספר לדייט שלי. דניס הול הייתה הפעם היחידה שזה קרה, ואם הייתם רואים אותה הייתם מסכימים שזה מקרה חירום אמיתי." :'''חניבעל''': [עונה לטלפון בואן] "לו משלוחים. כן, מה אתם רוצים? זאת שיחת חוץ. זה עבור מר בי.איי בראקוס, המנהיג של צוות לעניין." :'''בי.איי''': [עוצר את הואן לאחר השיחה עם אמו] "הם שברו לאמא שלי את הזרוע. אף אחד לא נוגע באמא שלי ונשאר חי כדי לספר על זה. אנחנו צריכים להגיע לשיקגו בזה הרגע, חניבעל!" :'''חניבעל''': "בי.איי, קח את זה בקלות. אנחנו מאחורייך בדבר הזה במאה אחוז." :'''פייס''': "בי.איי, מה שתגיד. תזכור, אתה המנהיג שלנו." :'''בי.איי''': "תראה, אני יודע שאני מגזים לפעמים, אבל אתה מגזים כל הזמן!" :'''פייס''': "ובכן, למעשה, אני תמיד הרגשתי שיש לך פוטנציאל מנהיגותי." :'''בי.איי''': "אנחנו צריכים למצוא את הדרך המהירה ביותר האפשרית להגיע אל אמא שלי." :'''מרדוק''': "זה אומר לטוס, בחור גדול." :'''בי.איי''': "בדיוק, לטוס!" :'''חניבעל''': "אתה בטוח שזה מה שאתה רוצה לעשות?" :'''בי.איי''': "כן, והפעם בלי טיסות מסחריות, הן תמיד מאחרות, ואנחנו לא יכולים לאחר. פייס, אני רוצה שתשיג לנו מטוס, ועדיף שזה יהיה מטוס סילון." :'''פייס''': "2000 מייל במטוס סילון פרטי. הדלק עולה לנו 85 דולר לגלון, זה יקר. אולי אנחנו צריכים לשקול נהיגה לשיקגו." :'''בי.איי''': [לופת בז'קט של פייס] "אני רוצה לטוס!" :'''פייס''': "הוא אה... רוצה לטוס." {{מפריד}} :'''גברת בראקוס''': "סקוטר (scooter, הכינוי של בי.איי בילדותו), מותק, אתה חייב לעשות משהו." :'''חניבעל''': "מה התכנית, בי.איי?" :'''בי.איי''': "אנחנו זקוקים לתכנית, כן. המממ, תן לי לחשוב." :'''חניבעל''': "אתה יודע, אמרת במטוס שאנחנו יכולים להחליף את החוזה של אמא שלך, זה עשוי להיות הדבר הנכון." :'''בי.איי''': "בדיוק אמא, אנחנו נשנה לך את החוזה." :'''גברת בראקוס''': "ואיפה אני אמורה להישאר?" :'''חניבעל''': "בי.איי חשב שאולי בינתיים את תעברי לגור אצל חברה באופן זמני." :'''בי.איי''': "כן, זה חלק נוסף מהתכנית שלי." :'''קארן''': "כן, אני אשמח לארח אותך לבינתיים גברת בראקוס." :'''גברת בראקוס''': "ובכן, אני מעריכה את זה קארן." :'''בי.איי''': "יופי, התכנית כבר עובדת." :'''חניבעל''': "קארן, האם יש לכם ועד בית בבניין הזה?" :'''קארן''': "לא." :'''חניבעל''': "אין לכם ועד בית. לא פלא שכל זה קורה. אולי אנחנו צריכים להקים אחד. מה אתה חושב, בי.איי?" :'''בי.איי''': "רעיון טוב, חניבעל. אנחנו צריכים אחד כזה. זה השלב הראשון." :'''פייס''': "או, בי.איי, הכנסת אותנו להתלהבות עכשיו." :'''חניבעל''': "או, הוא אוהב את זה כשתכנית מצליחה." {{מפריד}} הצוות מגיע לביתה של אימו של בי.איי. :'''גברת בראקוס''': "או מותק, אני כל כך שמחה לראות אותך. זה בטח חייב להיות חניבעל. :'''חניבעל''': "גברת בראקוס." (לוחץ לה את היד) :'''גברת בראקוס''': "וזה פייס." :'''פייס''': "מה שלומך?" :'''גברת בראקוס''': [על מרדוק] "הוא לא נראה כמו בן אדם משוגע." :'''מרדוק''': "חכי עד שתכירי אותי." :'''גברת בראקוס''': "ובכן, ברוכים הבאים לשיקגו." :'''מרדוק''': [מחזיק מצלמת וידאו ביד ומתחיל לצלם] "תנו לי חיוך קטן." :'''בי.איי''': "תניח לזה, טיפש." :'''גברת בראקוס''': "הו לא, זה בסדר מרדוק. יש לי כל כך מעט תמונות שלי ביחד עם סקוטר." (scooter) :'''מרדוק, פייס, וחניבעל''': "סקוטר?" :'''גברת בראקוס''': "כן, אתם מבינים. כשבי.איי היה בערך בגובה של חצי ברך, אבא שלו קנה לו משאית צעצוע, והוא היה נוהג להסיע אותה ברחבי הסלון ולהרוס את השטיח שלי כל היום, ואז הוא היה לוקח את המשאית איתו למיטה בלילה." :'''בי.איי''': "אוי אמא, אף אחד כבר לא קורא לי סקוטר יותר." :'''גברת בראקוס''': "ובכן, אתה תמיד תהיה סקוטר בשבילי, ולא אכפת לי כמה תכשיטים אתה עונד. [לפייס] ילד לא אמור לענוד יותר תכשיטים מאמא שלו, אתה לא מסכים?" :'''פייס''': [בי.איי מסתכל עליו במבט של "עדיף שתגיד משהו לשביעות רצוני"] "ובכן, אני חושב שלסקוטר יש סגנון מסויים שמאפשר לו לענוד כמות עודפת של תכשיטים." :'''גברת בראקוס''': "ובכן, אני לעולם לא אתרגל לזה." {{מפריד}} פייס מגיע לשחרר את מרדוק מבית החולים הפסיכיאטרי. :'''מרדוק''': "פייס, האם קראת עיתון לאחרונה?" :'''פייס''': "מרדוק, אתה מוכן לשבת בכיסא גלגלים בבקשה?" :'''מרדוק''': "האם קראת עיתון לאחרונה?" :'''פייס''': "אתה מוכן לשבת בכיסא גלגלים?" :'''מרדוק''': "האם קראת עיתון לאחרונה?" :'''פייס''': "מה." :'''מרדוק''' "אני רוצה שתקשיב לזה, בסדר? [מקריא מתוך הטור של ג'ו אייבי בעיתון] 'צוות לעניין האגדיים. שלושה נמלטים מבוקשים לבדם ובמנוסה.' שלושה, אתה קולט את המילה? שלושה." :'''פייס''': "שלושה." :'''מרדוק''': "פייס, אני חבר בצוות לעניין בדיוק כמוך, אבל השם שלי לא מופיע בעיתון. האם זה משהו שאני עושה לא כמו שצריך?" :'''פייס''': "לא. אוקיי תראה מרדוק, עקרונית אתה לא במנוסה עם יתר הצוות. זאת הסיבה היחידה לכך שאני צריך כל פעם להמציא הונאה כדי לשחרר אותך מבית החולים. אם הצבא היה חושב שאתה אחד מאיתנו, הם היו במעקב אחרייך 24 שעות ביממה." :'''מרדוק''': "כן, אני מניח. אבל אתה יודע, זה די פוגע בך כשהשם שלך אף פעם לא מופיע בעיתון. זה גורם לך להרגיש כמו סוג של נטע זר." :'''פייס''': "מרדוק, אתה תמיד תהיה אחד מאיתנו. השאלה היא מי מאיתנו? זכרת לסגור את הברז?" :'''מרדוק''': "ידעתי שיש משהו ששכחתי לעשות..." (מוציא את הידית של הברז מהכיס שלו וזורק אותה על הרצפה) {{מפריד}} החיילים פותחים את המשאית ובתוכה הואן של צוות לעניין. :'''גנרל רוקמור''': "עבודה טובה, קולונל לינץ'. לכדת את צוות לעניין. הצלחת לעשות את זה. אני לא צריך לומר לך מה זה עלול לחולל לקריירה שלך." :'''קולונל לינץ'''': "הם היו טובים המפקד, אבל התוצאה הייתה בלתי נמנעת. אף אחד, אפילו לא צוות לעניין, לא יכול לברוח מבלי להיתפס עד בלי די. (מפנה את מבטו לכיוון הואן של צוות לעניין) כאן קולונל לינץ'. אתם מוקפים סמית', אני רוצה שתצאו מהואן הזה עם ידיים למעלה, או שנפתח באש. יש לכם בדיוק 10 שניות." [החיילים דורכים את הרובים שלהם, ודלת הואן נפתחת, אך מתוכה יוצאים קפטן וינטקה והבת שלו] :'''קפטן וינטקה''': "שלום!" :'''קולונל לינץ'''': "אני לא מבין." :'''גנרל רוקמור''': "צוות לעניין, הממ?" :'''קפטן רויס''': "זה (הואן) ריק קולונל, לחלוטין." :'''קולונל לינץ'''': "רויס, עצור אותם." :'''גנרל רוקמור''': "על מה קולונל? התחזות לצוות לעניין? אני רוצה ששני אלה ילוו מחוץ לבסיס. קחו את הואן למחסן ותנעלו אותו." :'''גנרל רוקמור''': "אני לא מבין מה זה אמור להביע קולונל לינץ', אבל אני לא חושב שזה מצחיק. אמרת לי שתפסת את צוות לעניין." :'''קולונל לינץ'''': "אני לא מבין. גנרל, גנרל, גנרל, זאת הייתה תרמית." :'''גנרל רוקמור''': "אני רוצה דיווח מלא על התקרית הזאת על השולחן שלי, ואני רוצה אותו מלפני 10 דקות." :'''קולונל לינץ'''': "המפקד." [בזמן שלינץ' ורוקמור מדברים, צוות לעניין מתגנב מאחוריהם כשהם מחופשים לחיילים והם נכנסים לואן ומתחילים לצאת מהמשאית] :'''קולונל לינץ'''': (רואה את צוות לעניין בתוך הואן מתחילים לברוח) "הואן, זה הם. עצרו את הואן הזה!" [החיילים מנסים לירות לעבר הואן, אך לא מצליחים לפגוע בו וצוות לעניין בורח] :'''קולונל לינץ'''': "אני לא מאמין!" :'''חניבעל''': "אני אוהב את זה כשתכנית מצליחה." {{מפריד}} :'''אלן פנהאל''': [לצ'אק איסטרלנד] "אני רוצה שאתה והאנשים שלך תצאו מכאן. זה רכוש פרטי. אתם מסיגי גבול." :'''צ'אק איסטרלנד''': "למה שלא תתקשרי לשריף ותשסי בנו את החוק? [לחניבעל] האם תהיה מעוניין בעצה טובה?" :'''חניבעל''': "אני אוהב עצות, בייחוד עצות טובות." :'''פייס''': "סלח לי, אבל אתה מוכן בבקשה להוריד את הרגל שלך מהפגוש? אל תיעלב, אבל זה חסר נימוס." :'''צ'אק איסטרלנד''': "אני בחור חסר נימוס." :'''פייס''': "או, ובכן, במקרה הזה תמשיך הלאה." :'''צ'אק איסטרלנד''': [לחניבעל] "הנה העצה שלך." :'''מרדוק''': "סלחו לי, הכלב (המדומיין) שלי זז. בילי בוא לפה. אם לא תהיה כלב טוב אתה תישאר ברצועה שלך. הוא לא נושך." :'''צ'אק איסטרלנד''': [צוחק] "אתם חבורה של ליצנים. ממש מצחיק. אני מתפוצץ מצחוק כאן." :'''חניבעל''': "הוא (מרדוק) חולה נפש. הוא לא מסוכן בדרך כלל אבל הוא הוזה. עכשיו, אתה עמדת לתת לי עצה." :'''צ'אק, איסטרלנד''': "כן. הנה העצה שלך. כנסו בחזרה למשאיות האלה ותגלגלו אותם מפה." :'''חניבעל''': "זה הכל?" :'''צ'אק איסטרלנד''': "זה הכל." :'''חניבעל''': "אני לא אוהב את העצה הזאת. יש לך עצה אחרת?" :'''צ'אק איסטרלנד''': "יש לי הבטחה בשבילך. אם לא תצא מכאן בתוך חצי שעה, אני אהרוס לכם את המשאיות, ואני אהרוס אתכם חבר'ה." :'''מרדוק''': "בילי, הישאר במקום, אל תזוז." :'''חניבעל''': "מה אם אני אהיה מאוד נחמד ואגיד 'בבקשה תנו לנו לעשות את העבודה שלנו ואל תפגעו בנו' האם זה יעשה איזשהו הבדל?" :'''צ'אק איסטרלנד''': "זה לא יעשה איזשהו הבדל בכלל." :'''חניבעל''': "אז זה בכלל לא משנה אם אני אשאר בצד הטוב שלך או לא." :'''צ'אק איסטרלנד''': "שום דבר מאלה." :'''חניבעל''': "במקרה הזה..." (חניבעל נותן אגרוף בפניו של איסטרלנד והצוות מתחיל להילחם באנשיו של איסטרלנד) {{מפריד}} :'''צ'אק איסטרלנד''': "אמרתי לך להסתלק מפה. אולי בפעם הבאה אתה תקשיב." :'''חניבעל''': "אני בספק בנוגע לזה. אני עקשן. זה פגם רציני באופי." {{מפריד}} :'''איימי''': "האם הוא (חניבעל) בסדר?" :'''פייס''': "הוא (חניבעל) אוהב לראות כמה גדול הקליע לפני שהוא דורך עליו, זה מה שהוא אוהב לעשות." :'''בי.איי''': [חניבעל ממלמל] "מה הוא אמר?" :'''פייס''': "הוא אמר 'אני אוהב את זה כשתכנית מצליחה.' " {{מפריד}} :'''חניבעל''': "מה אתה אומר טומי? מה מביא אותך לפה כל כך מוקדם בבוקר? באת לחלוק כבוד לשותפך היקר המנוח?" :'''המאפיונר טומי טיליס''': "אתה לא יודע עם מי אתה מתעסק." :'''חניבעל''': "או, כן, אני יודע. אתה מלך הג'וקים כאן. עכשיו, אנחנו יכולים לעשות את זה בדרך הקשה או בדרך הקלה. בערך בעוד דקה אני ושלושה חברים שלי נשחרר עלייך את הסיוט הכי גרוע שלך. אתה תקווה שהאדמה תיפתח מתחת לרגלייך ותבלע אותך." :'''המאפיונר טומי טיליס''': "מה הדרך הקלה?" :'''חניבעל''': "זאת הייתה הדרך הקלה..." {{מפריד}} :'''קת'י''': "כמה מהמוניות שלהם אתם הצלחתם להרוס?" :'''פייס''': "זה לא מספר המוניות מה שנלקח בחשבון, אלא האיכות של הרושם שעשית." :'''בי.איי''': "היי בן אדם, לא עשינו שום דבר חוץ מאשר להפסיד, וזה הרושם שעשינו." :'''מרדוק''': [מדבר עם גרב על היד שלו] "זה בסדר לשבת כאן ולדון על נצחונות ישנים, אבל קפטן מונית מוכן להתגלגל בליוויו של כלבו הנאמן. אני מציע שהגיע הזמן שאנחנו נעביר את האזהרה שלנו. האזהרה צריכה להיות מועברת קודם לפני שקפטן מונית יכול לבקש לנקום את העוולה. (בי.איי מוריד את הגרב מידו של מרדוק) :'''מרדוק''': "היי, אני ורן, וטרינר. האם ראית את חברי הוותיק סאקי? (בי.איי נוהם על מרדוק) לא משנה." :'''קאל פרימן''': [לחניבעל] "אתה בטוח שהוא (מרדוק) בסדר? הוא לא נראה בדיוק נורמלי." :'''חניבעל''': "הגרב הזו אומרת את האמת. הוא (מרדוק) צודק לחלוטין. הגיע זמנו של מר קריין ללמוד שימיו ספורים." {{מפריד}} :'''אנני סנדרס''': "הדפנו את קלסי לאחור בצורה די חזקה, הוא ידחוף בחזרה." :'''חניבעל''': "אנחנו נהיה מוכנים." :'''אנני סנדרס''': "אני לא יכולה להרשות לעצמי שיהיה לי אתכם בכל מחסום דרכים שקלסי מציב. מה יקרה בעוד שבוע או חודש כשאתם כבר לא תהיו בסביבה?" :'''חניבעל''': "אל תדאגי. עד אז קלסי יהיה רק זכרון רע. העניין בנוגע לקלסי הוא להבין למה הוא רוצה כל כך את תחנת כיבוי האש הזאת? אני יודע שאת לא מרוויחה הרבה כסף בזה." :'''אנני סנדרס''': "אני יכולה לשאול אותך משהו, סמית'?" :'''חניבעל''': "בוודאי." :'''אנני סנדרס''': "למה אתם עושים את מה שאתם עושים?“ :'''חניבעל''': "תקראי לזה הישרדות." :'''אנני סנדרס''': "רוצה להתערב שאם לא הייתם מבוקשים אתם עדיין הייתם עושים את זה?" :'''חניבעל''': "להתערב? [אנני מהנהנת בראשה לחיוב] על מה היית רוצה להתערב?" :'''אנני סנדרס''': "מה עובר לך בראש?" {{מפריד}} :'''טאנן''': [למרדוק] "מה אתה, משוגע?" :'''מרדוק''': "כמובן שאני משוגע, הוצאתם אותי ממחלקה פסיכיאטרית בבית חולים לחולי נפש, חתיכת טיפש." :'''רויקו''': "היי! אתה יודע מה אני עושה לבחורים שלא סותמים את הפה? אני לוקח כמה מיתרים של פסנתר ותופר איתם את השפתיים שלהם." :'''מרדוק''': "זה יכאב..." {{מפריד}} :'''בי.איי''': " מרדוק המסכן. בחוץ לבדו. נרדף על ידי ציידי ראשים. אם הם יעשו לו משהו..." :'''פייס''': "בי.איי, אף פעם לא שמעתי אותך נשמע מודאג בנוגע למרדוק." :'''בי.איי''': "אני לא מודאג! פשוט המשוגע הטיפש לא יכול לעזור לעצמו." :'''פייס''': "בחיי, אני חושב שאנחנו רואים צד אחר לגמרי של מר בי.איי בראקוס כאן." :'''בי.איי''': "אתה לא ראית שום דבר! ועכשיו בוא נלך להביא את מרדוק." {{מפריד}} :'''מרדוק''': "חייב להיות לך בן זוג. את בחורה יפה." :'''ד"ר קלי סטיבנס''': [מסמיקה] "ובכן, אף פעם לא קראו לי יפה." :'''מרדוק''': [לוקח את קלי למראה ומחזיק אותה באופן נועז מולה] "בחורה יפה!" :'''ד"ר קלי סטיבנס''': [קלי רואה בעיניו של מרדוק שיש לו רגשות אמיתיים כלפיה והקול שלה מראה שהיא באמת נרגשת] "א... אתה משוגע, אתה יודע את זה?" :'''מרדוק''': "אני יודע את זה, אבל האם את יודעת?" {{מפריד}} :'''מרדוק''': "פייס לא אמר שהוא יפגוש אותנו כאן? (בשדה התעופה)" :'''פייס''': "כן, זה מה שהוא אמר. איך הייתה הטיסה?" :'''בי.איי''': "בסדר, אני מניח. אתה נוהג?" :'''פייס''': "ברומא התנהג כרומאי... חניבעל אמר שאנחנו נעקוב אחרי הסנאי בחזרה לחור שלו במבצע הזה, אז אני מניח שאם אתה הולך לשבת למישהו על הזנב בניו יורק, אף אחד לא יחשוד במונית." {{מפריד}} בי.איי נכנס למסעדה של צ'ארלי סטראטרס. :'''סקאלי''': "עצור ותישאר איפה שאתה עומד, חבר. אנחנו לא פתוחים עד השעה 16:00." :'''בי.איי''': "תשמע בחור, אני נהג מונית. באתי כדי לאסוף נוסע. [פונה אל חברתו של צ'ארלי] תגידי, את צריכה טרמפ?" :'''ריטה, חברתו של צ'ארלי''': "תראה צ'ארלי, אם אתה עומד להיות עסוק, אני יכולה ללכת לעשות שופינג לבד." :'''צ'ארלי סטראטרס''': "את לא הולכת לשום מקום, מתוקה. [לבי.איי] אף אחד לא הזמין שום מונית, אז תתחפף מפה." (בי.איי יוצא מהמסעדה של צ'ארלי ותוך כדי קורץ לחברה שלו ומחייך אליה והיא מחייכת אליו בחזרה) :'''צ'ארלי סטראטרס''': "היי, מה את מחייכת?“ :'''ריטה, חברתו של צ'ארלי''': "סתם. זה פשע לחייך?" :'''צ'ארלי סטראטרס''': "אלא אם אני אומר אחרת." {{מפריד}} :'''מרדוק''': "אכפת לך להעביר את זה בשבילי?" :'''חניבעל''': "מה זה?" :'''בי.איי''': "זה המכתב המטופש שהוא כתב אתמול בלילה, חניבעל. הבן אדם משוגע. הוא כתב לקאטר מכתב, שבו הוא אומר לו כמה שהוא מצטער ומרגיש רע על כך שהוא עזב אותו בחתונה." :'''חניבעל''': [בכנות] "היה לו את המזל לקבל אותך (מרדוק) , גם אם זה היה לזמן קצר." :'''בי.איי''': "אוי ואבוי..." {{מפריד}} :'''ג'ק ליין''': "ג'ינו, עשית טעות גדולה, עכשיו אתה תשלם עליה." :'''נתן וינסנט''': "תעזוב אותו בשקט." :'''ג'ינו ג'יאני''': "מר וינסנט..." :'''נתן וינסנט''': "רק רגע. [לג'ק ליין] שתוק, אני רוצה לדבר איתך (ג'ק ליין מנסה להשחיל מילה) שתוק!" :'''ג'ק ליין''': "שתוק? זה הבחור שקרא לצוות לעניין, מר וינסנט." :'''נתן וינסנט''': "נכון מאוד. ואתה יודע למה הוא עשה את זה? כי אתה סחטת יותר מידי (ג'ק ליין מנסה לדבר ונתן וינסנט שוב קוטע אותו) שתוק. כמה פעמים ניסיתי להגיד לך שאתה צריך לדעת מתי כן ומתי לא, אבל אתה לא מקשיב." :'''ג'ק ליין''': "לא, אני מקשיב." :'''נתן וינסנט''': "זה טוב, כי מעתה והלאה טראוויס ישתלט על הפעילויות שלך." :'''ג'ק ליין''': "מר וינסנט, זה..." :'''נתן וינסנט''': "ואם אתה תעשה בעיות הפעם, הגופה שלך תקשט את קרקעית האגם. מובן?" :'''ג'ק ליין''': "כן, אדוני." :'''נתן וינסנט''': "בסדר, החבר'ה האלה נמצאים במסעדה שלהם. אתה, קח את ג'ינו ואת הבת שלו ושים אותם בלימוזינה שלי. בואו נזוז, קדימה!" {{מפריד}} :'''פייס:''': "חניבעל, זאת הפעם השלישית החודש הזה שאני חוטף מכה בעין. אני מתחיל לאבד את חוש ההומור שלי." :'''חניבעל''': "פייס, מעט קרח יחולל פלאים. וזה נראה טוב. נותן לנו מעט מהאופי שאנחנו זקוקים לו." {{מפריד}} :'''שכן של גברת בראקוס''': "מה ועד בית כבר יכול לעשות עבורינו? יש לי נרקומנים שגרים דלת לידי. אני מעדיף את הבחור עם הסטריאו בחזרה." :'''קארן''': "בהתאם לחוקי הבנייה, יש לנו את הזכות לכנס ועדה של אנשים כדי להשמיע תלונות הן אצל בעלי הבתים שלנו והן מול ועדת התכנון העירונית." :'''שכן של גברת בראקוס''': "האמנם כך? חצי מהבניין לא כאן כי ריקו והחבר'ה האחרים גילו על הפגישה. את יודעת מה הם אמרו שהם יעשו לנו אם נעז להגיע?" :'''שכן של גברת בראקוס''': "הלוואי והיה לנו את הכוח להעמיד את האנשים האלה על מקומם." :'''חניבעל''': "אנחנו נוכל לעשות את זה עבורכם." :'''שכן של גברת בראקוס''': "מי אתם?" :'''מרדוק''': "אנחנו רק קבוצה של אזרחים מודאגים." :'''שכן של גברת בראקוס''': "אנחנו מתעסקים עם פושעים כאן. מה שאנחנו צריכים זה כוח משטרתי." :'''חניבעל''': "אנחנו נוכל להיות הכוח המשטרתי שלכם." :'''בי.איי''': "אם החבר'ה האלה רוצים להיות קשוחים, אנחנו יכולים להיות קשוחים." :'''שכן של גברת בראקוס''': "אני לבטח הייתי רוצה לראות את זה, אבל יש לי אישה וילד לחשוב עליהם." :'''חניבעל''': "אתם לא צריכים להיות מעורבים. כל מה שעליכם לעשות חברים זה רק לשמור על הדלתות שלכם נעולות למשך כמה הימים הבאים, ואנחנו נטפל בריקו." :'''שכן של גברת בראקוס''': "אני בטוח הייתי רוצה לראות את הראשים של החבר'ה האלה נערפים." :'''ריקו''': "אתה תרצה, הא? תראו את זה, אנחנו פספסנו את תחילת המפגש." :'''חניבעל''': "זו פגישה סגורה. למה ששניכם, מגעילים, לא תתחפפו מפה?" :'''ריקו''': "מי אמר?" :'''בי.איי''': "אני אמרתי!" [הצוות מתחיל להילחם בריקו וטומי] :'''חניבעל''': "אני מציע ששניכם תמצאו מקום אחר לגור בו, ואל תעצרו לספר לאלברז מה קרה." :'''ריקו''': "יצאנו מחייכם." :'''חניבעל''': "החלטה חכמה. זרוק אותם החוצה מרדוק. ועכשיו, המפגש של ועד הבית מתכנס מחדש." {{מפריד}} :'''גברת בראקוס''': "הנה זה קורה שוב." :'''חניבעל''': "מה?" :'''גברת בראקוס''': "השקט. אני אף פעם לא ממש אתרגל לזה. הרבה זכרונות בבית הישן הזה. אני זוכרת את היום הזה שסקוטר בא ואמר לי שהוא הצטרף לצבא. הוא היה ילד בסך הכל. בן 18. הם אמרו לו שהם ילמדו אותו מקצוע. הוא הגיע הביתה והתאמן בלהיות מכונאי כדי שאולי הוא יהיה מסוגל לפתוח חנות משלו. אני רק קיוויתי והתפללתי שהוא יחזור הביתה לתמיד." :'''חניבעל''': "ובכן, נסיבות לפעמים משנות את גורלו של האדם, גברת בראקוס." :'''גברת בראקוס''': "אה, אני לא מאשימה אף אחד מאחר שהסתבר שסקוטר נועד להיות נמלט וככה הדברים פשוט קורים. אני דאגתי לו הרבה בכל זאת כי הוא היה בחוץ לגמרי לבדו בלי משפחה כדי לחזור אליה הביתה. ואז בחג מולד אחד הוא שלח לי את הגלויה הזאת. ובכן, זאת לא ממש הייתה גלויה, זאת הייתה תמונה של ארבעתכם באיזשהו מקום בטקסס, והוא קישט סרטים בצבעי אדום וירוק עליה, ומאחוריה הוא כתב 'אל תדאגי אמא, אני לא לבד בחג המולד.' הוא בטח קרא את מחשבותיי." :'''חניבעל''': "הלוואי והייתי יכול להבטיח לך שהוא יבוא לחג המולד באחד הימים ויישאר." :'''גברת בראקוס''': "הו, אני יודעת שאתה לא יכול, ואני השלמתי עם זה כבר די מזמן. אבל אני אגיד לך דבר אחד, חניבעל. אני ישנה הרבה יותר טוב עכשיו, בידיעה שהוא לא לבדו בחוץ, הוא עם המשפחה שלו (הצוות)." {{מפריד}} :'''תרזה ג'יאני''': "חניבעל, הם שברו לאבא שלי את האצבעות." :'''חניבעל''': "אני מצטער, ג'ינו." :'''ג'ינו ג'יאני''': "אני נאלץ לבקש מכם לעזוב, אני עשיתי טעות גדולה. אני לא הייתי צריך לבקש את העזרה שלכם." :'''פייס''': "מר ג'יאני, האם זה לא מעט מאוחר מידי לשנות את דעתך?" :'''תרזה ג'יאני''': "הם אמרו שהם ייפגעו במשפחה שלנו. הם מכריחים אותנו להשתמש בג'וקבוקס (תיבה גדולה המכילה ומנגנת תקליטים) שלהם ולהשתמש בפשתנים שלהם, ועכשיו הם מאיצים את התשלומים." :'''חניבעל''': "לא חשבתי שהוא יגיע לכאן מוקדם כל כך. מעתה והלאה אחד מאיתנו יהיה פה כל הזמן." :'''בי.איי''': "אתה לא יכול לברוח מהאיש הזה. הוא רע. ואם תברח, הוא רק יסחט באופן הדוק יותר." :'''ג'ינו ג'יאני''': "אני לא רוצה את העזרה שלכם יותר. אני עשיתי טעות. לכו, בבקשה לכו מפה. אני אפתור את הבעיות בעצמי." :'''חניבעל''': "ג'ינו, אתה שמת את כל מה שיש לך על המסעדה הזאת. אתה לא מתכוון לתת למלווה בריבית הזה פשוט לקחת את זה ממך." :'''תרזה ג'יאני''': "אבא." :'''ג'ינו ג'יאני''': "אני לא אסכן את המשפחה שלי בגלל המסעדה הזאת. לכו, אני כבר לא רוצה את העזרה שלכם יותר." :'''חניבעל''': "אם זה מה שאתה מרגיש, אנחנו נלך." :'''ג'ינו ג'יאני''': "חשבתי שאמריקה הייתה התשובה לחלום שלי, אבל החלום נהפך לחלום בלהות." :'''חניבעל''': "זו לא אמריקה, ג'ינו. אנחנו מדברים על רודנים. רודנות היא הלך רוח, היא לא משהו כלל ארצי. ואם לא תתייצב כנגד הרודנות, זה יביס אותך בכל פעם." {{מפריד}} :'''מרדוק''': "אני אתמודד עם כל מחאה כללית." :'''בי.איי''': "יש לי מחאה!" :'''מרדוק''': "זאת הסיבה שאני כאן, בחור גדול. מהי התלונה שלך? ספר לי." :'''בי.איי''': "המחאה שלי היא: אני לא אוהב אותך ואני לא רוצה להקשיב לך ואני מוכן לדפוק אותך בקיר." :'''מרדוק''': "האם אני יכול לחזור אלייך בקשר למחאה הזאת?" {{מפריד}} אחרי שחניבעל ומרדוק התרברבו והתלהבו ביניהם מהאפשרות של לפתוח מסעדה משלהם. :'''פייס''': "סלחו לי, חברים. אכפת לכם אם אני אקטע את הפארסה הזאת בבקשה?" :'''חניבעל''': "כמובן, פייס." :'''פייס''': "אוקיי. אנחנו לא יודעים שום דבר במה שנוגע לניהול מסעדה." :'''חניבעל''': "זאת לא תהיה מסעדה, זה יהיה מקום שבו ג'קי ליין יוכל להרגיש את המכנסיים שלו לוחצות." :'''בי.איי''': "בואו נזוז, אני ממש לא יכול לחכות." {{מפריד}} :'''חניבעל''': "את יכולה להראות לי במפה את הדרך שבה עובר מעבר שלמה?" :'''טובי גריפין''': "הנתיב שלנו יהיה דרך המעבר הזה כאן, במעבר שלמה. הדרכים עלולות להיות מעט קשוחות אבל עונת המונסון (רוחות וגשמים עונתיים בדרום מזרח אסיה) נגמרה כך שאין כל כך הרבה סכנה להחלקות. אם נתחיל עם אור ראשון של הבוקר, ואם יהיה לנו מזל, אנחנו נוכל לעשות את זה עד שעות בין הערביים." :'''שקטר''': "את תזדקקי ליותר ממזל, יקירתי. את הוזהרת בנוגע לזה מיס גריפין." :'''חניבעל''': "אתה יודע שזו סתם הפחדת סרק?" :'''שקטר''': "קבל עצה בריאה קטנה, אדון. אל תעבוד בשביל הגברת הזאת. זו באמת ארץ קשוחה שם בחוץ, ומשהו עלול לנשוך אותך באמצע הלילה." :'''חניבעל''': "אוי, נהדר. אתה יודע מאז שוויתרתי על גולף, החיים שלי נהיו ממש משעממים." :'''טובי גריפין''': "המכרה היה של אבא שלי, שקטר. האקלים היה מתוקתק היטב בסיילסבורי ואני הולכת לעבוד שם, אחרת אבא שלי מת לחינם." :'''שקטר''': "אם תנסי לעבוד במכרה הזה, את עלולה להיתקל באותו סוג של תאונה שהרגה את אבא שלך. אומרים שמזל רע עובר במשפחות." :'''חניבעל''': "אני שמעתי שזה אותו הדבר עם טיפשות. או שמא זה היה כיעור?" {{מפריד}} :'''ג'ניפר טיזדייל''': "אתם פשוט מדהימים! אני לא מאמינה שעשיתם את זה." :'''פייס''': "גם אני לא מאמין. איבדנו את הגלגלים שלנו, בי.איי עשה 15 סיבובים עם גודזילה, חניבעל עשה 20 סיפורים של צלילות, פוצצו לנו את הסירה מתחתינו, ועדיין הצלחנו להציל את הבחורה, את החבר שלה ולהשיב את התמרון שלנו." :'''מרקוס''': "עכשיו כל שעליכם לעשות הוא לעצור אותם מלפוצץ את הסכר." :'''חניבעל''': "סכר?" :'''מרדוק''': "אני רוצה לבכות." {{מפריד}} :'''טניה בייקר''': "פייס, המדים האלה אף פעם לא יעבדו. דקר יזהה אותך בשנייה שתיכנס. אתה מקשיב לי? אתה תלך לשם, ואתה תהיה על הטיסה הראשונה ללבנוורת' " :'''פייס''': "תקשיבי, ללא הציוד הרפואי הזה מרדוק ימות, אז זה לא משנה מהו הסיכון, נכון? חוץ מזה, אנשים לעיתים רחוקות מסתכלים על מה שנמצא ממש מתחת לאף שלהם, נכון?" {{מפריד}} :'''טניה בייקר''': "פייס, אתה מדהים! אני לא מאמינה שהצלחת לעשות את זה.(לגנוב את הארון של העזרה ראשונה)" :'''פייס''': "ובכן, ירוק תמיד היה צבע המזל שלי!" {{מפריד}} :'''קולונל דקר''': "קפטן, האם אי פעם תהית מדוע צוות לעניין מצליחים להערים עלינו?" :'''קפטן קריין''': "הם טובים, המפקד." :'''קולונל דקר''': "אה, הם הכי טובים שיש. הם חושבים כאחד, מרגישים כאחד ומתנהגים כאחד. אבל... כשיש מישהו פצוע בקרבם, הם מפסיקים להיות כאלה. טובת ההתלכדות נהפכת להיות טובת הפרט. וזה מה שיפיל אותם." {{מפריד}} :'''טניה בייקר''': "פייס, אתה חושב שמרדוק יהיה בסדר? הוא איבד המון דם." :'''פייס''': "אה, מרדוק, הוא קשוח! כמו חתיכה של עור לא מעובד. האחד שרק יצא מהתרפיה. כן, יש לו את הסוג הזה של החוזק שנלקח בחשבון." [מצביע על המצח שלו] :'''פייס''': "אל תדאגי בנוגע למרדוק. בעוד כמה שבועות הוא לא יהיה מסוגל להבחין במציאות מתוך כמה מקלות של לחם." {{מפריד}} :'''חניבעל''': "ההיסטוריה הצבאית לימדה אותנו שסכסוך הוא לא יותר מאשר תפיסת שטח מתוקפן אחד. יש להם את השטח שלהם שם למעלה, ולנו יש את העמדה ההגנתית כאן למטה." :'''פייס''': "אז שנינו נתיימר שתהיה לנו עמדה הגנתית נגד שישה אנשים עם רובים במטוס בגובה של 35,000 רגל מעל האוקיינוס?" :'''חניבעל''': "ובכן, זה היישום של התיאוריה שמעניין." {{מפריד}} :'''פייס''': "איפה מרדוק? אני הגעתי למשרדי העיתון וסידרתי את כל מה שקשור בטפסים. אני מקווה שלא פישלת, איימי." :'''איימי אלן''': "מרדוק אפילו לא היה בבית החולים. למעשה, כשהגעתי לשם הם הוציאו את החפצים שלו מהחדר שלו. בדלפק הקבלה אמרו שבהנהלה החליטו לערוך שינויים." :'''בי.איי''': "איזה סוג של שינוי הם יכולים לעשות עם בחור כזה? מלבד לתת לו מוח חדש." {{מפריד}} :'''מרדוק''': [לפני שחניבעל תופס את הפיקוד על המטוס החטוף] "אתה מוכן, קפטן?" :'''חניבעל''': "אני תמיד מוכן." :'''פייס''': "מה אני יכול להגיד? הבן אדם בהתלהבות!" {{מפריד}} :'''מרדוק''': "ובכן, חניבעל, אתה תהיה העיניים שלי, ואני אחזיר את הפראייר הזה (המטוס החטוף) הביתה." :'''חניבעל''': "תהיה בטוח." :'''בי.איי''': "זה הסיוט הכי גרוע שלי." {{מפריד}} [מרדוק נותן עירוי דם לבי.איי, שמתפתל מכאבים] :'''חניבעל''': "בי.איי, פשוט תירגע." :'''בי.איי''': "אמרתי לכם חבר'ה, וזאת הפעם האחרונה. אני לא רוצה את הדם של הפראייר הזה (מרדוק) בתוכי. זה יהפוך אותי למשוגע כמוהו." :'''מרדוק''': "לא, זה לא יהפוך אותך למשוגע, זה יהפוך אותך לרגוע יותר. אתה אפילו תוכל לחלוק איתי חדר בבית החולים הפסיכיאטרי. אני אבקש מהם להביא דרגש נוסף, ואנחנו נוכל לשבת ביחד ולראות את הקירות נמסים." :'''בי.איי''': "חניבעל!" {{מפריד}} :'''פייס''': "חניבעל, תדבר איתו (עם בי.איי) שיירגע, אכפת לך?" :'''חניבעל''': "פייס, אם מישהו יוכל לדבר עם בי.איי על כל נושא שלא יהיה, הוא יהיה מתאבק מקצועי. ועכשיו, תן לו קצת זמן. הוא יירגע. הדבר הכי גרוע שיכול לקרות לך זה שהוא יטלטל אותך כמה פעמים." :'''פייס''': "מישהו חייב לעשות את זה." {{מפריד}} :'''בי.איי''': "בסדר חניבעל, איך אנחנו ננטרל את החבר'ה האלה? החבר'ה האלה הם s.w.a.t (יחידה משטרתית בארצות הברית לטקטיקות וכלי נשק מיוחדים), והם מאומנים בנשקים מיוחדים ובטקטיקות. זו המומחיות שלנו. זה יהיה כמו להילחם נגד עצמינו." :'''חניבעל''': "מרגש, הלוא כן?" {{מפריד}} :'''מארח במסעדה של צ'ארלי סטראטרס''' [לחניבעל ופייס] "רבותיי, לא יהיו שולחנות פנויים עד הערב." :'''חניבעל''': "אנחנו נרצה לראות את סטראטרס, אנחנו מתקנים את הטלוויזיות שלו." :'''סקאלי''': "זה הבחור העיוור מחנות הטלוויזיות ברחוב דלאנסי." :'''דיגר''': "אני תוהה איך היא מצא אותנו." :'''חניבעל''': "אה סטראטרס, אני מאמין שיש לנו כמה עניינים לטפל בהם." :'''דיגר''': "היי זקן, תעזוב את סטראטרס בשקט, בסדר?" :'''חניבעל''': "האחיין שלי ואני היינו רוצים שאתה ואנשייך לא תבואו לרחוב דלאנסי ותסחטו כסף מכל בעלי החנויות שם." :'''צ'ארלי סטראטרס''': "אני אמור לדעת על מה אתה מדבר?" :'''פייס''': "הוא לא יודע על מה אתה מדבר, דוד." :'''חניבעל''': "הו, אני אסביר. האנשים שלך באים ומאיימים לפגוע בחברים שלי ולהרוג אותם אם הם לא ישלמו." :'''צ'ארלי סטראטרס''': "דיגר, אתה מוכן לעשות לי טובה? תן לאדון הזה ולאחיין שלו משקה ותושיב אותם באחד השולחנות." :'''חניבעל''': [דופק עם מקל ההליכה לעיוורים שלו ברצפה] "לא באנו לכאן כדי לשתות, סטראטרס." :'''צ'ארלי סטראטרס''': "אז בשביל מה באתם?" :'''פייס''': "ובכן, הכל ביחד, כולל כספים שהופקעו בצורה לא נאותה, ריבית, נזקים, הוצאות, ועמלה מינורית על שירותי האיסוף שלנו: 166,200 דולר." :'''חניבעל''': "כן." :'''פייס''': "זה עוגל למאה הקרובה." :'''חניבעל''': "כן." :'''צ'ארלי סטראטרס''': "אה, אתה חושב שהאנשים שלי ואני לקחנו כסף מכמה סוחרי פירות, ואתה מצפה שאני אחזיר את הכסף חזרה?" :'''חניבעל''': "כן, אם תואיל בטובך." :'''צ'ארלי סטראטרס''': [הוא וכולם סביבו צוחקים] "ובכן, אני רוצה לומר לך. אני לא נושא איתי כזה סכום של כסף. וגם אם כן, לא הייתי מסוגל לשלם לך ברגע המסויים הזה." :'''חניבעל''': "אל תיקח את ההצעה שלי בכזאת קלות." [מצמיד את מקל ההליכה לעיוורים לחזהו של סטראטרס] :'''צ'ארלי סטראטרס''': [מעיף ממנו את מקל ההליכה לעיוורים] "תקשיב, מה אתה רוצה?" :'''חניבעל''': "166,200 דולר! (נותן מטח אש עם רובה לכיוון המשקאות בבר המסעדה) עכשיו כשהשגתי את תשומת הלב שלך, אני אסביר לך. אתה תקבל עוד נסיעה אחת העירה, אחת! (מצמיד את הרובה לחזהו של סטראטרס) וזה כדי לשלם בחזרה את כל הכסף שלקחת מהאנשים ברחובות דלאנסי, יוסטון ובליקר." :'''פייס''': "רק בשביל שלא תשכח את הסכום. (תולש דף מתוך פנקס שעליו רשום הסכום המדובר) דלאנסי, מחר בצהריים. אנחנו נדאג למרק, ואתה תביא את הלחם." :'''חניבעל''': "האם יש לך מושג באיזה יום אוספים מכאן את הזבל, סטראטרס?" :'''פייס''': "בחייך בחור, אל תהיה כזה. מתי אוספים מכאן את הזבל?“ :'''צ'ארלי סטראטרס''': "מחר." :'''חניבעל''': "אז מחר, לך ולי יש פגישה. ורק כדי שלא תשכח, חשבתי לסמן ביומן עבורך." [פייס לוחץ על לחצן ובי.איי נכנס ברוורס אל תוך המסעדה עם משאית הזבל ומתחיל לשפוך זבל בתוך המסעדה] {{מפריד}} :'''בול מקיואן''': "אתם חברים של הלורנסים?“ :'''חניבעל''': "אנחנו הולכים לעבוד בשבילם. שמעתי שיש להם כמה עצים לגרור." :'''בול מקיואן''': "אין להם שום דבר להזיז. כאן, חברים, אף אחד לא עובד עבור הלורנסים." :'''חניבעל''': "היי פייס, האם ראית שלט שאומר שעזבנו את ארצות הברית?" :'''פייס''': "לא, אני לא יכול לומר שראיתי, חניבעל. מה בנוגע אלייך, מרדוק?" :'''מרדוק''': "לא. בטוח שלא ראיתי." :'''חניבעל''': "ובכן, זה אומר שאנחנו בארצות הברית של אמריקה. וככל שאני זוכר, זו מדינה חופשית. זה (פונדק הדרכים שהם נמצאים בו) מקום ציבורי. אנחנו יכולים ללכת לאן שאנחנו רוצים." :'''בול מקיואן''': "כאן בסביבה אתה לא יכול, אדון. שמעת אותי?" [הצוות מתחיל להילחם במקיואן ואנשיו] {{מפריד}} :'''בול מקיואן''': "אחרי מה שקרה ללורנס במקום שלו היום, אני לא חושב שאנחנו נצטרך לדאוג לגביו יותר. הם בטח כבר במחוז אחר עכשיו. למה שלא תגיד לבחורים שזה יום תשלום המשכורת?" [בי.איי מנסר במסור חשמלי את הפונדק שבו נמצאים מקיואן ואנשיו.] :'''חניבעל''': "אני מקווה שלא אכפת לך שנכנסנו בלי לדפוק בדלת." :'''בול מקיואן''': "מה לעזאזל אתה חושב שאתה עושה?" :'''חניבעל''': "הם נראים מופתעים לראות אותנו." :'''פייס''': "אני חושב שהם אכן מופתעים." :'''בול מקיואן''': "אתם לא לומדים כמו שצריך, הלא כן?" :'''חניבעל''': "להיפך. אנחנו לומדים מאוד מהר. בי.איי, תראה לפראיירים האלה מה קורה לאנשים שלא מכבדים רכוש של אחרים." [בי.איי מפעיל מסור חשמלי ומתחיל לנסר את השולחן בפונדק] :'''חניבעל''': "בוא הנה, חבר (מכוון אקדח לכיוונו של מקיואן). פייס, קח את המזומן. חברים שלי ואני מאוד לא מרוצים מכך שאנחנו צריכים לשמור על הגב שלנו מעצים שנופלים, אז יש לי עצה עבורך. תארוז ותעבור לחלק אחר של היער." :'''פייס''': "זאת הייתה חתיכה מאוד יקרה של ציוד שאתה פוצצת, מר מקיואן. אז אני בטוח שאתה תרצה לתרום תרומה, וזה אמור לכסות את זה (פייס לוקח חבילה של שטרות). אה... תודה." (דוחף שטר של דולר לכיס החולצה של מקיואן) :'''חניבעל''': "תיסוג, מקיואן." {{מפריד}} :'''מילר קריין''': "אוקיי, מי אתה?" :'''חניבעל/קלארנס וויקרשם''': "אני קלארנס וויקרשם השלישי, וזה האחיין שלי הארולד." :'''מילר קריין''': "אז מה אתה רוצה?" :'''חניבעל/קלארנס וויקרשם''': "אני הבעלים החדשים של חברת המוניות 'כוכב בודד' (lone star cab) ואתה גרמת לנו למספר בעיות." :'''מילר קריין''': "אני לא יודע על מה אתה מדבר." :'''חניבעל/קלארנס וויקרשם''': "האמנם כך? מקורביי אמרו לי שאתה אחראי על הרס של מספר גדול של מוניות שלנו, ואני כאן להציע שאתה תפצה אותנו על הרכבים האלה." :'''מילר קריין''': "זה מה שאתה רוצה, הלוא כן?" :'''חניבעל/קלארנס וויקרשם''': "כן, אדוני. ושמרתי את החישוב כאן. הארולד, שים לב, תן לאיש את המספרים." :'''פייס/הארולד''': [לחברה של קריין] "היי, מה שלומך? [נותן לקריין דף עם הצעת מחיר לתיקון הרכבים ופיצוי] הכל ביחד זה 160,000 דולר, פלוס ריבית מאז התאריך שבו החלו התאונות שזה בתוספת של 33,000 דולר, וזה נותן סכום כולל של 193,000 דולר. [לחברה של קריין] אני אוהב את החליפה שלך." :'''מילר קריין''': "אני לא משלם לך סנט." :'''חניבעל/קלארנס וויקרשם''': "פחדתי שתתנהג כך. עכשיו, אני בן אדם של חינוך דתי. אני אף פעם לא הולך לרשויות, אז הסירוב שלך לשלם את החוב יעלה לך במספר זהה של רכבים. פתרון תנ"כי, אני מניח שאתה תסכים." :'''מילר קריין''': "ריידר, סטרייק. תלמדו את קולונל קנטאקי כאן ואת החבר היפה שלו מה קורה לאנשים שמאיימים עליי." :'''פייס/הארולד''': "חבר יפה?" :'''מילר קריין''': "קחו אותם לקצה העיר כדי לעטוף אותם בשמיכות. [חניבעל מתחיל להרגיש כאבים בחזה] מה הוא עושה? מה קרה לו?" :'''פייס/הארולד''': "קוצב לב. אני צריך לאפס את קוצב הלב שלו. הוא מסרב לקבל שתל, אז אני צריך להדביק את זה לחזה שלו." [מדובר במכשיר איתות, פייס לוחץ עליו וזה נותן לבי.איי ומרדוק את האות לפרוץ לבית של קריין] :'''בי.איי''': "זו האות שלנו, בוא נזוז." :'''מילר קריין''': "זה איזה סוג של מכשיר איתות." :'''חניבעל/קלארנס וויקרשם''': "הארולד, האם שמת את המכשיר הלא נכון בחזה שלי? לא פלא שאני מרגיש חולה." :'''מילר קריין''': "תעיפו אותם מפה." [בי.איי ומרדוק פורצים עם הואן לבית של קריין ומתחילים לירות לכל עבר] :'''בי.איי''': "השליכו את הנשקים - או שאתם מתים!" :'''חניבעל/קלארנס וויקרשם''': "ועכשיו, אם אתה רוצה עסקה, צור איתי קשר תוך שעה. כי אם לא, מוטב שתיזהר באילו רחובות אתה נוסע, כי חברת המוניות כוכב בודד בוחרת בדרך של מלחמה, ואנחנו לא לוקחים שבויים." :'''מילר קריין''': "איך אתם שניכם (ריידר וסטרייק), ליצנים, נתתם להם להיכנס לפה? זה (הדף עם הצעת המחיר) זבל." :'''ריידר''': "אני לא יודע. הם השיגו את התדר של השער הראשי." :'''מילר קריין''': "איך הם יכלו להשיג את התדר של השער הראשי? הוא מתאפס כל יום." :'''ריידר''': "אני לא יודע." :'''מילר קריין''': "אוקיי, אוקיי. אם החבר'ה האלה רוצים מלחמה - הם יקבלו מלחמה." {{מפריד}} :'''רוי קלסי''': "שואב אבק קטן וחמוד יש לך שם, חבר. מה אתה מתכנן לעשות? להוריד תפוחים מהעצים?" :'''חניבעל''': "לא, לא ממש. אני נוהג לרסס כינים (חלאות)." :'''רוי קלסי''': "האם עשית ביקורת אש לאחרונה, מפקח?“ :'''פייס''': "עולם קטן, נכון?" :'''מרדוק''': "פייס, אתה לא חושב שזה (השפם) צריך קיצוץ?" :'''רוי קלסי''': "אתם באמת חבורת חכמולוגים, הלא כן?" :'''חניבעל''': "אתה יודע, אני ממשיך לתהות למה אתה כל כך רוצה את החוזה של תחנת כיבוי האש הזאת בצורה נואשת כל כך? אין בה כסף. אם אתה רוצה עסק קטן נחמד, יש חנות של סבן אילבן (רשת חנויות נוחות) במורד הרחוב למכירה." :'''רוי קלסי''': "תקברו את החבר'ה האלה, פשוט תקברו אותם." :'''חניבעל''': "פייס, אני חושב שכל המקהלה של קלסי נמצאת כאן." :'''פייס''': "שלט רחוק של חומר נפץ (מצביע עליו ואז לוחץ על הכפתור שבו). נחש מה, התחנה שלך עלתה באש. אני מציע שמוטב שאתם בחורים תמהרו בחזרה לתחנה לפני שהיא תישרף עד היסוד." :'''פאלין''': "אתה מבלף." :'''חניבעל''': "יש לך מצית?" :'''רוי קלסי''': [מדבר במכשיר הקשר] "הנרי, הנרי זה קלסי, אתה שם? הנרי, תרים את המיקרופון ותענה לי זה קלסי." :'''הנרי''': [עונה לקלסי במכשיר הקשר] "אני לא יכול, בוס. יש לנו שריפה כאן." :'''רוי קלסי''': "התחנה עלתה באש, בואו נזוז מפה, קדימה." [צוות לעניין מגיע לתחנת כיבוי האש של קלסי שעלתה באש] :'''חניבעל''': "אוי, איזו בושה. אני מניח שהם צודקים. רוב השריפות קורות בבית." :'''רוי קלסי''': "חה, חה." [חניבעל צוחק ולועג לקלסי] {{מפריד}} :'''איימי''': "מועדון 'גבעת הסוכר' (sugar hill club) שייך למישהו אחד: צ'ארלס אף סטראטרס, שגם ידוע בתור 'איסטסייד צ'ארלי', ואני הרצתי בדיקה על לוחית הרישוי של הרכב, והיא רשומה על שם המועדון. ביקשתי גם מחבר שלי שעובד בניו יורק טיימס להריץ בדיקה על סטראטרס במחשב המשטרתי. הוא נעצר מספר פעמים כשהוא היה צעיר יותר, אבל רק בגין כמה עבירות מינוריות: שבירת כמה חלונות, נסיעות פרועות במכונית. מאוחר יותר, הוא קושר עם כמה דמויות מהעולם התחתון והאמינו שהוא מפעיל מרכזי בהרצת מספר הלוואות בריבית וסחיטת כספים. אבל, הוא ידע איך לשמור על ידיו נקיות, אז לא היו לו שום הרשעות, והוא לא נעצר." :'''חניבעל''': "נשמע כמו בחור מהגיהינום." :'''בי.איי''': "בחיי שהייתי רוצה להגיע לשם, לאחוז בבחור הזה בעקבים שלו, להחזיק אותו במהופך ולנער מהכיסים שלו את כל הכסף שהוא חייב לאנשים האלה." :'''חניבעל''': "מה כיף בזה? אני חושב שאנחנו צריכים לתת למר סטראטרס משב מהבושם שלו." :'''מרדוק''': "אתה יודע חניבעל, זה נשמע כמו אחת מהתכניות האלה. ובכל פעם שאנחנו משתמשים באחת התכניות האלה, מישהו תמיד מתרגז." :'''חניבעל''': "כן." :'''בי.איי''': "איזה סוג של טריקים יש לך עכשיו?" :'''חניבעל''': "אני חושב שאני שומע את אחד מהם מגיע עכשיו. בואו נלך להעיף מבט."[פייס מגיע עם משאית הזבל שחניבעל ביקש ממנו לארגן] :'''חניבעל''': "הפתעה." :'''בי.איי''': "משאית זבל?" :'''ניקי''': "איך תחזיר את הכסף שלנו בחזרה באמצעות משאית זבל?" :'''חניבעל''': "חכה ותראה ניקי, חכה ותראה. זה נחמד פייס, נחמד. [פותח את הדלת של משאית הזבל] היא ריקה." :'''פייס''': "אתה אמרת לי שאתה רוצה משאית זבל. אתה יודע מה הייתי צריך לעבור כדי להשיג את משאית הזבל הזאת?" :'''חניבעל''': "אני לא אמרתי שאני רוצה אותה ריקה. מה טוב בה אם היא ריקה?" :'''פייס''': "ובכן, איך אני הייתי אמור לדעת את זה?" {{מפריד}} :'''חניבעל''': "מה קרה, השעון שלך התקלקל? הקדמת." :'''צ'ארלי סטראטרס''': "יש לך הרבה תגובות פקחיות, נכון? [חניבעל מהנהן בראשו לחיוב] אני בטוח שכולם ברחוב יודעים שאני הולך להחריב את השכונה הזאת ולשטוף אותה במורד הביוב. מהי תגובתך המתחכמת לזה?" :'''חניבעל''': "166,200 דולר. זה יקנה לך נסיעה בטוחה מכאן." :'''צ'ארלי סטראטרס''': "אז תקנה את זה." :'''חניבעל''': "אתה באמת אידיוט." (jamoke - מונח אמריקאי המתאר מישהו כאידיוט/טיפש/שלומיאל) :'''צ'ארלי סטראטרס''': "אוקיי, תעשו את זה." [מורה לאנשיו להתחיל לירות לעבר הבניינים ברחוב] {{מפריד}} :'''פייס''': "את יודעת, את צדקת. אם היית אומרת לי בלילה ההוא לפני 15 שנים שאת עומדת להפוך להיות נזירה, אני לא חושב שהייתי יכול לקבל את זה. כי אז הייתי צריך לומר לך להתראות, ואני מבין עכשיו כמה שאני שונא לעשות את זה." :'''האחות תרזה''': "ובכן, אז אל. חוץ מזה, זו בדרך כלל מילה שאומר מישהו כשהוא עוזב." :'''פייס''': "מישהו אכן עוזב. אני." :'''האחות תרזה''': "לא, לא בשבילי. עבורי אתה תמיד פה. אתה תמיד תהיה." [שניהם מתחבקים] :'''חניבעל''': [קולו נשמע מחוץ למסך] "בוא נזוז, סגן." :'''פייס''': "המפקד שלי קורא לי." [פייס מתחיל לעזוב] :'''האחות תרזה''': "פייסמן? שאלוהים יברך אותך." {{מפריד}} :'''חניבעל''': [מעשן קצה משומש של סיגר] "אני חושב טוב יותר עם סיגר טרי, פייס..." :'''פייס''': "מצטער חניבעל, הייתי צריך להשתמש בסיגר האחרון שהיה לי כדי לברוח." :'''חניבעל''': "חבל." :'''פייס''': "חבל?" :'''מרדוק''': [ממלמל בשקט] "חבל..." {{מפריד}} :'''פייס''': "חניבעל, אני שונא לחכות ולצפות בסיום. השוטרים האלה עלולים לעשות סיבוב פרסה ולחזור ולתפוס אותנו. אנחנו אמורים להיות מחוץ למדינה עכשיו." :'''חניבעל''': "אני מצטער פייס, אבל אני רק רוצה להבהיר איזושהי נקודה על העניין הזה. אתם יודעים, בחור כמו קארל מצחיק." :'''בי.איי''': "אתה יודע חניבעל, אני לא מבין את הבחור הזה. הוא נותן לאנשים לדרוך עליו, והוא אפילו לא נלחם בחזרה." :'''חניבעל''': "כן, הוא סוג של מישהו שקשה להבין אותו. אבל אז שוב יש הרבה דרכים להסתכל על כל דבר." :'''פייס''': "אוי, נהדר. חניבעל על הספה. עכשיו אנחנו נקבל את אחד השיעורים שלו בפסיכולוגיה." :'''מרדוק''': "אני יכול להשתמש באחד מהם, אני הולך לאיבוד לפעמים. קדימה קולונל, דבר אל מרדוק. בבקשה תסביר את משמעות העולם למטייל מודאג." :'''חניבעל''': "ובכן, במשך 5,000 שנים אנשים נלחמו האחד בשני." :'''פייס''': "אנחנו יכולים כבר לצאת מפה? נעשיתי די רעב, ואני מכיר מקום קטן של מזון מהיר ממש מעבר לגבול." :'''מרדוק''': "ששששש" [משתיק את פייס] :'''חניבעל''': "אנחנו החיילים, וזה נופל עלינו להגן על הזכויות של אחרים. ועכשיו בחור כמו קארל, זה יכול להיות קשה להבין אותו. אבל זה טוב שאנחנו יכולים לעשות את מה שאנחנו עושים, להגן על החופש שלו לעשות את מה שהוא מרגיש בצורה הכי טובה." :'''מרדוק''': "ובכן, יש פה כמה חומרים ממש חשובים קולונל, כלומר יש תובנות משמעותיות כאן. אני מקבל באמת כמה תובנות משמעותיות. באמת שכן." :'''פייס''': "ייקח לנו בערך שעה להגיע לשם. אני מכיר את הבן אדם שעובד במטבח." :'''חניבעל''': "זה רק החשמל החברתי, חבר'ה. החופש לחשוב. מחשבות של אנשים הן הכי חמקמקות והכי יקרות ערך, והחיילים משלמים את המחיר של להגן עליהן." :'''מרדוק''': "הו זה יפהפה. זה יפהפה. אני רואה דברים בצורה יותר ברורה עכשיו." :'''פייס''': "האם אני היחיד שרעב כאן? בי.איי, אתה לא רעב?“ :'''בי.איי''': "לא, גבר. אני אוכל את אגוזי הפקאן של מרדוק." :'''מרדוק''': "קולונל, למדתי שיעור חשוב היום. למדתי שכחייל זו חובתי להגן על אחרים מפני אנשים מרושעים, מטונפים ובהמתיים ששואפים לבלוע אותם. [מנסה לקחת מבי.איי את האגוזים] תחזיר לי אותם בחזרה! תחזיר לי את האגוזים האלה!" {{מפריד}} :'''אמנדה יוסטון''': "פייס, יש לי וידוי לעשות." :'''פייס''': "בסדר. אני מזל עקרב, ואנחנו טובים בלשמור סודות. על מה היית רוצה להתוודות?" :'''אמנדה יוסטון''': "ובכן, כשאתה וחברייך הופעתם כאן בפעם הראשונה, חשבתי שאני חווה מפגש קרוב או משהו כזה." :'''פייס''': "ובכן, אומרים שהרושם הראשוני הוא זה שנחשב. השאלה היא איך את מרגישה לגבינו עכשיו?" :'''אמנדה יוסטון''': "אני עדיין עובדת על זה. רק שעכשיו אני לא כל כך להוטה שתעזוב." :'''פייס''': "אני מבטיח לך שזה לא יקרה. אנחנו בכלל לא נעזוב עד שנסיים עם מה שהתחלנו לעשות." :'''אמנדה יוסטון''': "פייס, אני ממש מפחדת. כלומר, אני יודעת שאם אנחנו היינו גוברים על ההיגיון אנחנו היינו נסוגים מפה מזמן, אבל הנה אנחנו. זה כאילו שאנחנו משחקים איזה סוג של משחק משוגע או משהו. ויותר ויותר לאחרונה אני מרגישה כאילו אני אפילו לא חיה בעולם האמיתי." :'''פייס''': "ובכן, אני מבין איך את מרגישה. לפעמים אני מרגיש שמרדוק הוא זה שמקושר למציאות, ויתר הצוות פשוט אמורים להיות מוזלפים על קצה של שוקולד סנדיי." :'''אמנדה יוסטון''': [צוחקת] "למה אתם עושים את זה? כוונתי היא שלבטח מוטב לכם אם תלכו בדרכים נפרדות, תשנו את הזהות שלכם ותתחילו חיים חדשים במקומות שונים." :'''פייס''': "ובכן, אנחנו עושים את זה מאותה סיבה שאתם לא ברחתם. את, ג'יימי והאחרים. הצוות שלך הוא לא כמונו. את יודעת, כשאנחנו בנפרד, אנחנו רק חבורה של לא יוצלחים חברתית. אבל כשאנחנו ביחד, זה משהו מאוד מיוחד. רק שהמטרות שלנו מעט שונות. אתם מנסים להפוך את החלום שלכם למציאות, ואנחנו רק מנסים לשרוד. את יודעת, אני חושב שמשהו מאוד מיוחד קורה כאן וונדה." :'''אמנדה יוסטון''': "אמנדה." :'''פייס''': "נכון..." {{מפריד}} :'''ריקו''': "היי ילדה. את מתכוונת להזמין אותי אלייך הביתה?" :'''קארן''': "בבקשה תן לי לעבור." :'''ריקו''': " לאן את ממהרת, חמודה? אנחנו רק התחלנו להכיר האחד את השנייה." :'''קארן''': [ריקו מתחיל ללטף את השיער של קארן, שמעיפה את היד שלו ממנה] "אל תיגע בי." :'''ריקו''': "לאן את הולכת?" :'''גברת בראקוס''': "בנים, פשוט תסתלקו מפה." :'''ריקו''': "את רוצה לחגוג גם את, אמא? כמה שיותר, יותר טוב." :'''גברת בראקוס''': "אני אמרתי לכם בשבוע שעבר שאני אקרא למשטרה אם לא תפסיקו להסתובב כאן בכניסה לבית הזה." :'''ריקו''': "אנחנו גרים כאן עכשיו." :'''טומי הקטן''': "אנחנו השכנים החדשים שלך." :'''ריקו''': "כן, עברנו לדירה 310. המשטרה לא תבוא ותזרוק אותנו מהדירה שלנו, הלא כן?" :'''קארן''': "אני הולכת לקרוא למנהל של הבניין." :'''ריקו''': "אין צורך יותר במפתחות, המנעול כבר נשבר." :'''גברת בראקוס''': "אני לא יודעת מה קורה כאן, אבל אני מזהירה אותך. מוטב שתתנהג יפה." :'''ריקו''': "או שמה?" :'''קארן''': "איפה מר סאליבן?" :'''אלברז''': "עשה שינוי בקריירה. אני המנהל החדש. מי את?" :'''קארן''': "קארן מסינג, דירה 305. אתה מוכן בבקשה לצאת החוצה? אני חושבת שיש משהו שכדאי שתראה." :'''ריקו''': "מוטב שתלמדי לכבד את מי שגר מסביבך, זו שכונה שמשתנה." [אוחז לגברת בראקוס בפנים] :'''גברת בראקוס''': [חובטת בריקו עם התיק שלה] "אני אשנה לך את הפרצוף!" [ריקו מפיל אותה לרצפה] :'''קארן''': "את בסדר?" :'''גברת בראקוס''': "אתם בנים קברתם את עצמכם עמוק." :'''קארן''': "תודה על העזרה." :'''ריקו''': "ייתכן שרצוי שלא תגורו עוד בבניין הזה." [ריקו הופך את עגלת הסופר של גברת בראקוס עם המוצרים שבתוכה, ודורך עם העקב של הנעל על הרדיו שאיתו האזינה למשחק פוטבול] :'''ריקו''': "המשחק בוטל עקב החשיכה." :'''גברת בראקוס''': [בוכה] "אני אתקשר לבן שלי, והוא יטפל בכל אחד ואחד מכם." :'''ריקו''': "אנחנו רועדים במגפיים שלנו, גברת. מי זה הבחור הזה? קינג קונג?" {{מפריד}} :'''פייס''': "טוב לראות אותך. מכאן בבקשה מר צ'דוואי." :'''פיליפ צ'דוואי''': "כן האב..." :'''פייס''': "אוהרליהי. שב בבקשה." :'''חניבעל''': "משרד מפואר אה? (glacial - ביטוי המתאר קצב עבודה איטי, המזכיר את תנועת הקרחון, ושמתייחס להליכים בירוקרטיים, התקדמות פרויקטים איטית וכו') אלברז אמר שנוכל להשתמש בו. הוא לא יהיה בסביבה למשך 3-5 השנים הבאות." :'''פיליפ צ'דוואי''': "האם אנחנו יכולים לסיים עם זה כבר?" :'''חניבעל''': "הבה." :'''פיליפ צ'דוואי''': "אני לא הייתי בטוח על איזה סכום לרשום את הצ'ק." :'''חניבעל''': "אל תדאג בנוגע לזה, אנחנו כבר נמלא אותו. שאלה אחת. כמה בניינים אתה רוקנת עם הבריונים שלך?" :'''פיליפ צ'דוואי''': "זה היה עשרה בסך הכל." :'''פייס''': "זה היה עשרה ועוד אחד." :'''פיליפ צ'דוואי''': "אם תנסו שוב לדחוף את האף שלכם (להתערב) באחד מהנכסים שלי, לא יהיו יכולים לחבר אתכם חזרה עם דבק מגע." :'''מרדוק''': [צץ מתוך פח אשפה אחרי שצילם במצלמת וידאו את כל השיחה] "שום בעיות, קולונל." :'''פיליפ צ'דוואי''': [נכנס ללימוזינה שלו] "זה הכל. האם הכל מוכן?" :'''דיוויד פלאוט''': "רק תן את האות. 5 דקות ובום. הבוילר מתפוצץ. תאונה מצערת." :'''פיליפ צ'דוואי''': "אני לא רוצה שמישהו מהם יצא מזה חי." :'''דיוויד פלאוט''': "אתה צוחק? המקום ייהפך למגרש חנייה." :'''פיליפ צ'דוואי''': "יופי. תעשה את זה."[נותן לדיוויד פלאוט את האות, והוא לוחץ על שלט רחוק שמפעיל טיימר בפצצה שמכוונת ל5 דקות] :'''גברת בראקוס''': [מדברת בווקי טוקי] "צוות שתיים לצוות אחד, אני חושבת שעליתי על משהו." :'''בי.איי''': "דברי, אמא." :'''גברת בראקוס''': "מישהו יצא בריצה מהמרתף וקפץ ללימוזינה עם צ'דוואי." :'''חניבעל''': "ידעתי שהוא לא יוכל לעזוב אותנו בשקט." :'''בי.איי''': "פצצה!" :'''חניבעל''': "בואו נזוז." {{מפריד}} [אחרי שנטרלו את הפצצה שהונחה במרתף הבניין של אמו של בי.איי] :'''חניבעל''': "אני חושב שאנחנו צריכים להחזיר את זה (את הפצצה) לבעלים הראוי, נכון?" :'''ראש העיר''': "ברכותיי, פיליפ. אני מאמין שעשית את זה שוב." :'''פיליפ צ'דוואי''': "תודה, אדוני ראש העיר. הרשה לי להוסיף שהמלון הזה יהיה אבן החן בכתר של העיר הנהדרת שיקגו. גבירותיי ורבותיי, את תשומת הלב שלכם בבקשה. אנחנו ערכנו סרטון קצר עבורכם, שיראה לכם בדיוק איך הבניין הזה יתאים לקו הרקיע המפואר של שיקגו." :'''חניבעל''': "היי חבר, השארת את זה במרתף שלנו." [זורק לעבר צ'דוואי את הפצצה שהם השאירו במרתף של הבניין של אמו של בי.איי] :'''פיליפ צ'דוואי''': "איך אתם נכנסתם לפה?" :'''חניבעל''': "יש לנו הזמנות." :'''פיליפ צ'דוואי''': "הן לא יכולות להיות טובות." :'''חניבעל''': "בי.איי? [בי.איי יורה באוויר] זה נראה לך טוב יותר? יש לנו סיפור קטן. למר צ'דוואי יש בעייה קטנה עם הקרקע הזו. הבעייה היא שהוא לא הבעלים של הנתח הזה (חותך מפרוסת העוגה הבנוייה בצורה של המלון) כאן." :'''פייס''': "לאורחים ייקח הרבה זמן להגיע מהלובי לבריכת השחייה." :'''בי.איי''': "אני לא הייתי נשאר שם." :'''חניבעל''': "אתה אולי תחשוב שאנחנו בררנים, אבל אנחנו הרגשנו שאתה סחרת בדרך לא ישרה כששמת את הפצצה הזאת במרתף שלנו. אנחנו מחזירים לך את הצ'ק. עכשיו, אנחנו חשבנו שאתם חברים תהיו סקרנים בנוגע לאיך שהבניין הזה נרכש, אז עשינו סרטון קצר. אתה תאהב אותו פיל, אתה אחד מהכוכבים בו." :'''פיליפ צ'דוואי''': "אני יכול להבטיח לכם שכל חתיכה בנכס הזה נרכשה באופן חוקי, כך שאנחנו יכולים להתקדם עם ההתפתחות בנוגע לבניין הזה." :'''חניבעל''': "בטח..." [פייס מכניס לווידאו את הקלטת שמראה כיצד צ'דוואי ואנשיו הרסו את הדירה של אמא של בי.איי וכיצד צ'דוואי מאיים על הצוות לתדהמת הנוכחים. צ'דוואי ודיוויד מתחילים לאט לאט ללכת אחורה לכיוון היציאה כדי לברוח] :'''חניבעל''': "היי, אתם תפספסו את הסוף (של הסרטון)" {{מפריד}} חניבעל ובי.איי מגיעים למלונית שבה נמצאת הבחורה שפיתתה את פייס כדי שילכדו אותו, והם רואים את לוחית הרישוי הרהבתנית של הפרארי שלה. :'''בי.איי''': "קוצ'י (koochy), משהו אומר לי שאין לה תואר של ד"ר." :'''חניבעל''': "קוצ'י או לא, נראה שהיא הדובדבן הלוהט שאנחנו מחפשים." :'''חניבעל''': "קוצ'י או לא קוצ'י, אנחנו נהיה זהירים כי זה עלול להיות פתיון של דקר." [חניבעל ובי.איי פורצים עם אקדחים שלופים לחדר במלונית שבו נמצאת הבחורה שפיתתה את פייס כדי שילכדו אותו] :'''חניבעל''': "הולכת לאנשהו?" :'''בחורה בפרארי האדומה''': "מה זה? תקשיב, כל מה שיש לי זה רק המחאת נוסעים. אתם חלאות פרצתם לדלת הלא נכונה." :'''חניבעל''': "אני לא חושב. אני חושב שאת וחבר טוב שלי מכירים האחד את השנייה היטב, ראית אותו רץ בכביש המהיר. טיפוס מאוהב, נאה, מחייך הרבה." [חניבעל לוקח את הארנק שלה והיא מנסה למנוע את זה ממנו אבל בי.איי מזיז את הידיים שלה] :'''בחורה בפרארי האדומה''': "תעזוב את הארנק." :'''חניבעל''': "בי.איי, יש כאן בערך 8,000 דולר, וזו לא המחאת נוסעים." :'''בי.איי''': "נראה כמו התשלום כדי ללכוד את פייס." :'''חניבעל''': "אנחנו יודעים מי זה קולונל דקר, אז למה שלא תרימי אליו טלפון ותאמרי לו שאנחנו כולנו כאן?" :'''בחורה בפרארי האדומה''': "אני לא מכירה שום קולונל או מישהו אחר. [בי.איי מתפתל מכאבי בטן] מה קורה איתו?" :'''חניבעל''': "את גורמת לו להיות חולה. תראי, למה שלא תגידי לנו מי לקח את החבר שלנו אם זה לא היה דקר?" :'''בחורה בפרארי האדומה''': "תראה, הם ממש קשוחים. הם היו ארבעה, הם אמרו לי שיש לי שעה אחת לצאת מכאן ושהם יהרגו אותי אם אני אומר מילה." :'''חניבעל''': [אוחז ביד שלה] "תראי, את נראית כמו בחורה חצי נחמדה מתחת לכל החמדנות והאיפור. תני לי לתת לך עצה. אל תשקרי לי. זה לא יפה לשקר לי." :'''בחורה בפרארי האדומה''': "תראה, כל מה שאני יודעת זה שהם רצו שאני אאסוף אותו (את פייס) ושאני אביא אותו לכאן, בלי לשאול שאלות. הם אמרו שהם ישלמו לי וזה הכל." :'''חניבעל''': "בוא נזוז בי.איי. אם אני הייתי במקומך, אני הייתי נכנס לרכב הזה ונעלם, גברת." '''חניבעל''': [בי.איי ממשיך להתפתל מכאבי בטן] "זה הולך ומחמיר." :'''בי.איי''': "מה בנוגע אלייך?" :'''חניבעל''': "זה כאילו שהבטן שלי מלאה בלהבים של סכיני גילוח. אני אנהג, שנינו צריכים לראות רופא." {{מפריד}} כמה חברים בטונג של הוואן צ'ו מגיעים למסעדת הgolden pagoda (הפגודה המוזהבת) כדי לחפש את הבעלים סאם יאנג במסגרת הפרוטקשן שהם עושים. :'''חבר בטונג של הוואן צ'ו''': [מכוון אקדח כלפי חניבעל] "איפה הבחור שמנהל את המקום הזה?" :'''חניבעל''': "הוא יצא. כיצד אני יכול לעזור לך?" :'''חבר בטונג של הוואן צ'ו''': "באנו לאסוף את החוב שלנו." :'''חניבעל''': "האיסופים מאחור. לכו מסביב לאחורי המסעדה." :'''חבר בטונג של הוואן צ'ו''': [טוען את האקדח] "אל תתחכם איתי, אדון." :'''חניבעל''': "אם אתה מחפש אחר צרות, אתה תמצא כי יש לי אקדח 8 ראונד 9 מילימטר מכוון כלפייך מתחת לשולחן. עכשיו, השאלה היא מי מאיתנו ייפגע בצורה הכי גרועה אם נפתח באש? קדימה, נסה את זה, פראייר. היי, בי.איי." [בי.איי מגיח מאחורי חברי הטונג של הוואן צ'ו] :'''חבר בטונג של הוואן צ'ו''': "מה זה?" :'''חניבעל''': "ובכן, מהיכן שאני מגיע, אנחנו קוראים לזה 'לנעול את הדלתות על החלאות ולהפוך את השולחנות.' קליט, נכון?" :'''חבר בטונג של הוואן צ'ו''': "איפה סאם יאנג? הוא חייב לי כסף." :'''חניבעל''': "הוא עם הגלשן אוויר שלו, הוא לקח את המשפחה איתו. פייס, שלם לראש כרוב הזה את מה שאנחנו חייבים לו, אכפת לך?" :'''פייס''': "אה כן, בסדר." [הולך לקופה ומוציא ממנה מעטפה שבתוכה רימון יד ללא אבקה;פייס מוציא את הנצרה מהרימון וזורק אותו לעבר חברי הטונג של הוואן צ'ו והצוות מתחיל להילחם בהם] {{מפריד}} :'''מרדוק''': [מתרגם סינית שכתובה על הקיר] "מוות לאויביי הלונג צ'ין." :'''מרדוק''': [פייס נדהם] "מה אני יכול לומר, יום אחד היה לי כאב ראש משוגע, ולפני שהספקתי להבין מה קורה, יכלתי לקרוא ולדבר סינית. ואלה גם היו אחר הצהריים רעים, הרשה לי לומר לך." {{מפריד}} :'''קארי בתו של קפטן וינטקה''': "אנחנו נהיה מסוגלים לצאת מזה, נכון פק?" :'''פייס''': "כמובן שכן. את לוחמת, זוכרת? זה הולך להיות קשוח. בחורים כמו מייסון שונאים לקבל לא כתשובה." :'''קארי בתו של קפטן וינטקה''': "אבל למה שיזם רוק יעשה את כל המאמץ להשתלט על מופע המערב הפרוע? זה לא הגיוני." :'''פייס''': "תראי, אם מייסון והלהקה שלו יופיעו שוב, אנחנו נהיה מוכנים להם. אף אחד לא יכריח את אבא שלך למכור את המופע שלו." :'''קארי בתו של קפטן וינטקה''': "זה חלום שמתגשם עבורו, אתה יודע. כל חייו הוא הופיע בערי רחוב, חצי מהם אפילו לא במפה. עכשיו יש לו את ההזדמנות לעשות סיבוב הופעות בערי הבירה של אירופה." :'''פייס''': "אף אחד לא יעצור אותו. זאת הבטחה. אוקיי?“ :'''קארי בתו של קפטן וינטקה''': "אוקיי. [פייס עומד מחוץ לאוהל ומחפש אחרי אנשיו של לינץ'] אתה עדיין חושב שהצבא שם בחוץ מחפשים אחריכם?" :'''פייס''': "הו כן, הם בחוץ איפשהו. כשאתה מבלה את חייך במנוסה, אתה לומד לסמוך על דברים שאתה לא יכול לראות." :'''סמל ווילסון''': [מחופש למוכר פופקורן] "סלחו לי. קפטן וינטקה אמר לי לאחסן את הדברים האלה." :'''פייס''': "הו כן, כמובן." :'''סמל ווילסון''': "זה לא ייקח יותר משנייה." [בין החפצים מוסתרות תמונות של חניבעל, בי.איי ופייס] :'''קולונל לינץ'''':[מדבר במכשיר הקשר] "אתה בטוח שזה הוא, ווילסון?" :'''סמל ווילסון''': "חיובי קולונל, זה פק בוודאות. הוא מחופש לאחד מליצני הרודיאו." :'''קולונל לינץ'''': "אוקיי. אז עכשיו אנחנו יודעים שפק נמצא פה גם, בראקוס פה, יש לנו את שניהם, אז זה רק העניין של סמית'." :'''סמל ווילסון''': "אני כמעט בטוח שהוא כבר נמצא כאן, המפקד." :'''קולונל לינץ'''': "אנחנו כמעט בטוחים שהוא במחנה, ואנחנו יכולים בהחלט לזהות אותו, אבל אנחנו לא יכולים להרשות לעצמינו להיכנס פנימה ולהסתכן בחשיפת המיקום שלנו, נכון? פשוט המשך לדווח לי במשך השעתיים הבאות." :'''סמל ווילסון''': "כן, המפקד." {{מפריד}} פייס יושב במונית ועוקב אחרי סטראטרס ואנשיו. :'''פייס''': [מדבר עם חניבעל במכשיר הקשר שבמונית] "קלטתי אותם יוצאים החוצה, והם לא נראים כאילו הם קמו על הצד הנכון של המיטה חבר'ה." :'''חניבעל''': [משתמש באלחוט כדי לתקשר עם פייס במונית] "הישאר איתם, ילד. תיידע אותי אם הם יאספו תגבורת." :'''פייס''': "auf wiedersehen" (להתראות בגרמנית) :'''נוסע מונית כועס''': "רחוב 149, ועכשיו סע." :'''פייס''': "אני מצטער, אני לא בתפקיד." :'''נוסע מונית כועס''': "אז עכשיו אתה כן. אני מאחר, ואני צריך להגיע לאן שאני צריך להגיע, ואתה תיקח אותי לשם." :'''פייס''': "למעשה, אני לא יכול. אם אתה רוצה אתה יכול להתלונן עליי." :'''נוסע מונית כועס''': "היי בחור, לפני שאני אגש לשם ויאכל לך את הפרצוף." :'''פייס''': "אוי, נהדר." [הלימוזינה של סטראטרס יוצאת לדרך, ופייס עוקב אחריו.] :'''חניבעל''': "אני רוצה שכולם יעלו לחדרים שלהם, ותורידו את הראשים שלכם. אתם תהיו בטוחים שם. מיד!" :'''נוסע מונית כועס''': "אתה היית אמור לנסוע לרחוב 149, זה מצד ימין." :'''פייס''': "ואני אמרתי לך שאני לא בתפקיד. עכשיו בחייך, תניח לי לנפשי." :'''נוסע מונית כועס''': "אני אשבור לך את הפנים בן אדם, מה דעתך על זה?" :'''פייס''': "לא, לא, לא. לא את הפנים." :'''נוסע מונית כועס''': "אמרתי לך, אני צריך לרחוב 149. [פייס נועל את הכפתורים של הדלתות במונית] מה זה, לעזאזל?" :'''פייס''': "אלה מנעולי בטיחות. הם יכולים להיפתח ולהיסגר אך ורק על ידי נהג המונית כדי להגן על אנשים כמוני מפני אנשים כמוך." :'''נוסע מונית כועס''': "כשאני אצא מפה אתה מחוסל, בן אדם. שמעת? בן אדם מחוסל." :'''פייס''': "ואומרים שנהגי המוניות הם גסי רוח." :'''פייס''': "חניבעל, ראיתי אותו מגיע לכיוון מזרח." [ברקע נוסע המונית מפריע בשיחה: "אתה מת בן אדם, אתה מת!"] :'''פייס''': [לנוסע המונית הכועס] "היי, היי. אני מנסה לנהל שיחה כאן." :'''חניבעל''': "מה זה היה?" :'''פייס''': "הו, זה שום דבר. האקספרס מגיע לכיוון מזרח על רחוב 6, אני חושב שאם הוא היה אוסף גיבוי הוא היה צריך לעשות את זה עכשיו." :'''חניבעל''': "זה זמן ההצגה, ילד. תחזור לכאן במהירות הבזק." :'''פייס''': "בסדר גמור. אני אגיע מהר כמו טיל." :'''צ'ארלי סטראטרס''': "זאת המונית שעקבה אחרינו כל היום. [לדיגר] אוקיי, תתקשר לבחורים." :'''נוסע מונית כועס''': [פייס יוצא מהמונית] "היי, תפתח את הדבר הארור הזה. תן לי לצאת מהמונית." :'''פייס''': "האמן לי, אתה תהיה בטוח יותר אם תישאר במונית, ואני הייתי מתכופף אם הייתי במקומך." {{מפריד}} :'''איימי אלן''': "היי חבר'ה, ברוכים הבאים לניו יורק. [לבי.איי] הייתה לך טיסה טובה?" :'''בי.איי''': "לא רעה." :'''פייס''': "חבר'ה, הייתי רוצה להכיר לכם את טרייסי ריכטר. טרייסי, הייתי רוצה להכיר לך את הצוות שלי: חניבעל סמית' (חניבעל: שלום; טרייסי: היי), ה.מ מרדוק (מרדוק: מה שלומך?) ובי.איי בראקוס. לטרייסי ולאמא שלה יש את המאפייה מעבר לכביש, מאפה השמרים הכי טוב בעיר." :'''טרייסי ריכטר''': "תודה שבאתם לכאן לעזור לנו." :'''בי.איי''': "גבר, המקום הזה מלא בגרוטאות." :'''פייס''': "בי.איי, אני לא בדיוק באתי לכאן עם משאבים כספיים, אתה יודע. אני הייתי צריך להשכיר את החנות הזאת וזאת הייתה סוג של נפילה, אז הייתי צריך לשנורר את הדברים האלה מתוך מגרשי גרוטאות וחנויות יד שנייה." :'''מרדוק''': [מסתכל על טלוויזיה מלאה בשלג, ובי.איי מנסה לשחק עם הכיוון שלה] "היי בן אדם, אני צפיתי קודם. אתה תגרום לי לפספס את החלק הכי טוב. [בי.איי שוב מתעסק עם הכוונון של הטלוויזיה] אוי נו. לא לא לא, בעצם זה טוב גם, בוא תצפה בזה." :'''פייס''': "בי.איי, אתה מוכן לחזור לפה חזרה?" :'''טרייסי ריכטר''': [לאיימי] "לחבר שלך (מרדוק) יש לבטח חוש הומור מוזר." :'''איימי אלן''': "כן, יש לו חוש מוזר של... משהו." :'''בי.איי''': "פייס, אנחנו נצטרך מוניטורים שעובדים." :'''פייס''': "תבדוק את אלה, אולי הם עובדים מעט טוב יותר." :'''חניבעל''': "פייס, יש לך משהו (נשק) עבורי?" :'''פייס''': "ובכן..." [מרים סדין שמתחתיו הוחבאו סוגים שונים של נשק] :'''חניבעל''': "הדברים האלה נראים כמו גרוטאות. הדברים האלה יעבדו?" :'''פייס''': "מי יודע..." :'''חניבעל''': "נפלא..." :'''פייס''': "זה הכי טוב שיכלתי לעשות. השגתי את הכל דרך כאן. (מראה לחניבעל חוברת שרשום בה "תחמושת צבאית למחצה. היה מוכן כשהם מגיעים. מכירה פומבית במזומן בלבד") האם אי פעם פגשת את החבר'ה האלה שמחכים לסוף העולם? (חניבעל: כן) מוזר. בכל מקרה זה כל מה שיכלתי להשיג, וזה לא היה קל בכלל. רוב הקונים האחרים היו שוטרים סמויים, הם צילמו תמונות ולקחו שמות." :'''חניבעל''': "מוטב שהם יעבדו. צריך להתחיל להניח את הכבל בשביל המצלמה, בי.איי. ואנחנו צריכים למצוא מיקום אחר עבור המעקב." :'''טרייסי ריכטר''': "יש בבעלותינו את המאפייה מעבר לכביש. אני בטוחה שתוכלו להשתמש בה אם תוכלו לשכנע את אמא שלי ואת האחרים עדיין לשכור אתכם." :'''חניבעל''': [המום למשמע אוזניו] "עדיין לשכור אותנו?!?" :'''פייס''': "כן, איימי הסבירה לך הכל כשהיא התקשרה אלייך אתמול, נכון? [חניבעל לא מבין מה פייס רוצה] נכון?" :'''איימי אלן''': "לא, לא הייתה לי את ההזדמנות להתקשר." :'''פייס''': "לא הייתה לך את ההזדמנות להתקשר?" :'''איימי אלן''': "בסדר. אני פשוט לא צלצלתי. אחד מבעלי החנויות, מר לאסקי, הוכה אתמול רגע לפני שאני ופייס הגענו. הוא בבית חולים והוא נפגע בצורה די קשה, אז בעלי החנויות האחרים מפחדים וחושבים פעם נוספת האם לשכור אותנו." :'''בי.איי''': "היי בן אדם, אם הם היו מחליטים על כך אתמול, אולי לא הייתי צריך לטוס. למרות שהטיסה הזאת לא הייתה עד כדי כך נוראית." :'''איימי אלן''': "תראו, החבר'ה האלה לוקחים הרבה כסף מבעלי החנויות האלה, בתמורה לכך שהם לא יהרסו את החנויות שלהם או שהם לא ייפגעו במשפחות שלהם. הם זקוקים לעזרה, חניבעל." :'''פייס''': "כן, זו סחיטת הפרוטקשן המלאה." :'''טרייסי ריכטר''': "הם לוקחים כל כך הרבה כסף מאיתנו עכשיו, אני לא חושבת שנוכל להרשות לעצמינו להשאיר את החנות פתוחה למשך חודש נוסף." :'''איימי אלן''': "האנשים האלה מפוחדים. מישהו צריך לעשות משהו בשבילם." {{מפריד}} אחרי שפייס ומרדוק נלכדו בידי דגלאס קייל. :'''מרדוק''': [לפייס] "איש הג'וגינג. אני רואה שהם תפסו אותך גם." :'''פייס''': "אל דאגה. אנחנו נמצא את הדרך לצאת מכאן." :'''דגלאס קייל''': "לא הפעם, פק. כל המקום הזה ממולכד, אבל אתה לא יודע איפה. יכול להיות ברגל של הכסא שלך, בלוח הרצפה, אולי אפילו בידית של הדלת. איפשהו במקום שלעולם לא תחשוב עליו. :'''ג'ון שארפוק''': "הייתי רוצה לראות אותך מנסה, פק. הייתי רוצה לראות את זה קורה." :'''דגלאס קייל''': "אתה תראה, לא עד שיהיה לנו את כל ארבעת חברי הצוות. זאת העסקה שנעשתה איתי." :'''פייס''': "תודה על התמיכה שלך. שלח את איחולינו לרייך השלישי." :'''מרדוק''': "החלאות האלה הופיעו במסיבת חג המולד שלי השנה, אני בלי ליקר ביצים, אתה מבין למה אני מתכוון?" :'''פייס''': "האם אתה היחיד שהם תפסו?" :'''מרדוק''': "כן." :'''פייס''': "זה טוב. אני מתחיל לדאוג, אתה יודע הם כל פעם מביאים אחד מאיתנו לפה, אחד בכל פעם." :'''מרדוק''': "כן, זה עובד. שניים נפלו, ונותרו להם עוד שניים וחצי ללכוד." :'''פייס''': "האם הייתה לך הזדמנות לבחון את המקום הזה כשהם הביאו אותך לכאן?" :'''מרדוק''': "כן. שמירה כפולה, מוקף בגדר מבוצרת מקובעת, באיזור פתוח לרווחה. איך הם תפסו אותך?" :'''פייס''': "ובכן, אני שונא להודות בזה, הם פיתו אותי עם בחורה. אני מרגיש כל כך קל להשגה." :'''מרדוק''': "יכל להיות גרוע יותר. אני נכשלתי בגלל כלב." :'''פייס''': [צוחק] "לפחות שלי הייתה יפה." :'''מרדוק''': "אני נכשלתי בגלל כלב!" :'''פייס''': "אתה יודע, אני לא יכול להבין איך הם חושבים שהם יתפסו את בי.איי, הוא בלתי ניתן לפגיעה, הבן אדם לא ניתן להריסה." [חניבעל מביא את בי.איי למרפאה] :'''חניבעל''': "יש לי כאן בן אדם חולה, דוקטור. אני חושב שהוא הורעל." :'''ג'וזף קינג''': "תן לי לעזור לך. תביא אותו לשולחן. הרם אותו. יש לך רעיון ממה זה יכל לקרות?" :'''חניבעל''': "חלב. הוא שתה המון חלב." :'''ג'וזף קינג''': "האם גם אתה שתית מהחלב הזה?" [חניבעל מזהה את שעון היד המוזהב שעל ידו של קינג שהיה לו כשהוא היה מחופש לחלבן שהביא להם את החלב מוקדם יותר] :'''חניבעל''': [אוחז ביד של קינג] "תוריד את הידיים שלך ממנו, ד"ר, אלא אם כן אתה רוצה להתחיל לרפא אותי. עכשיו או שאתה קלפטומן של שעוני זהב, או שאתה מחלטר כחלבן הלא נכון. ועכשיו, הרם את ידייך למעלה." [חניבעל טוען אקדח ומכוון לכיוונו של קינג] :'''ג'וזף קינג''': "אתה צריך להתחיל להתפלל, סמית'. אתה שתית מעט מהחלב הזה, אני יכול לראות את זה עלייך." :'''חניבעל''': "אני שומר את תפילותיי לימי ראשון. ועכשיו אתה תעזור לחבר שלי. אתה תעזור לי להוציא אותו החוצה." [חניבעל מתחיל קרב יריות עם אנשיו של דגלאס קייל, ובסופו של דבר הוא מצליח להגיע לואן של הצוות ולברוח ללא בי.איי.] {{מפריד}} חניבעל מגיע למלונית כשהוא במצב ממש רע אחרי שהורעל מהחלב ששתה. הוא נכנס לאחד החדרים ומתקשר לעיתונאית טניה בייקר. :'''טניה בייקר''': "אתה בסדר?" :'''חניבעל''': "ישנה רופאה בבאד רוק בשם מגי סאליבן. הביאי אותה לפה. הזדרזי." [מתמוטט על הרצפה] :'''טניה בייקר''': "חניבעל. חניבעל אתה שם?" [טניה וד"ר סאליבן מגיעות לחדר במלונית שבה נמצא חניבעל] :'''ד"ר מגי סאליבן''': "זה טוב. האישונים שלו מתחילים להגיב באופן נורמלי. חניבעל, אתה יכול לשמוע אותי? זאת מגי סאליבן. אני כאן עם טניה." :'''חניבעל''': "מגי. אני שמח שהצלחת לעשות את זה." :'''ד"ר מגי סאליבן''': "ובכן, אני זוכרת שאמרתי שאני אשמח לראות אותך, אבל זה לא בדיוק מה שהיה לי בראש." :'''חניבעל''': "אני מלא בהפתעות הא... אני הורעלתי, בי.איי הורעל גם." :'''ד"ר מגי סאליבן''': "אני יודעת. לקחתי ממך דגימת דם, וטניה לקחה אותה למעבדה בזמן שהיית מחוסר הכרה." :'''טניה בייקר''': "זה היה סם הרגעה חזק מאוד. הם לא רצו להרוג אותך, הם רק רצו להפוך אותך למטרה נייחת." :'''חניבעל''': "זה היה החלב. בי.איי שתה 5 כוסות מזה. עכשיו, את צריכה לעזור לי לקום על הרגליים." :'''ד"ר מגי סאליבן''': "חניבעל, אני לא יודעת..." :'''חניבעל''': "קדימה." :'''טניה בייקר''': "קשה להאמין שמישהו יכל לארוב לכם בצורה כזאת." :'''חניבעל''': "הם היו חכמים. הם תפסו כל אחד מאיתנו, אחד בכל פעם." :'''טניה בייקר''': "אבל הם לא תפסו אותך." :'''חניבעל''': "לא, היה לי מזל." :'''ד"ר מגי סאליבן''': "כשטניה התקשרה למשטרה, הם חטפו שלושה אנשים." :'''חניבעל''': "כן, שלושת האנשים האלה מבוקשים על ידי אותה משטרה, בדיוק כמוני." [חניבעל נאנק מכאבים ונשכב על המיטה.] :'''ד"ר מגי סאליבן''': "אתה לא תצא מזה כל כך מהר כמו שאתה חושב, לא משנה כמה אתה חושב שאתה בלתי ניתן להריסה." :'''חניבעל''': "כן, אני מניח." :'''ד"ר מגי סאליבן''': "אני אחזור חזרה למשרד שלי ואביא את הנוגדן. ככה הם יעברו את זה בצורה מהירה יותר." :'''טניה בייקר''': "אוקיי." {{מפריד}} :'''חניבעל''': "בי.איי, לא אמרת שמריה אמרה שאמא שלה מאוד חולה?“ :'''בי.איי''': "כן, מאוד חולה. ואם לא נעזור לה, לא יהיה לה אף אחד בעולם." :'''חניבעל''': "לא משנה מי הפריד ביניהם (מקסיקנים שנשלחו לעבדות), הוא לא ממש מאמין גדול בכבוד האדם." :'''בי.איי''': "כן, וכשאני אסיים לטפל בהם, הולך לכאוב להם ובגדול!" {{מפריד}} :'''פייס''': [לפייס יש מחלת ים] "מה בנוגע לתכנית?" :'''חניבעל''': "הא! יש לך גוון ירוק מדהים, אתה יודע, זה מבליט את הצבע בעיניים שלך." :'''פייס''': "אין לך תכנית, נכון?" :'''חניבעל''': "כמובן שיש לי תכנית. אבל... היא סודית." [חניבעל מפמפם בסיגר שלו ומעיף את העשן לכיוונו של פייס שמקבל בחילה ונכנס לשירותים שוב] {{מפריד}} :'''חניבעל''': [על כך שפייס התחפש לליצן רודיאו] "טריק חמוד." :'''פייס''': "תשמע חניבעל, אני לא ממש משתגע על זה. זה לא יציב אותי באיזושהי רשימה של המתלבשים הכי טובים." :'''חניבעל''': "כן, אבל זו הסוואה נהדרת. יש לי הרגשה שלינץ' צופה בנו כל רגע." :'''מרדוק''': "היי פייסמן, איך אני נראה?" [מרדוק מחופש לאינדיאני] :'''פייס''': "כמו מיליון דולר, צ'יף." :'''מרדוק''': "אני עדיין לא צ'יף, אני לוחם." :'''חניבעל''': "טוב, עכשיו כשכולנו כאן, מה בנוגע לבי.איי?" :'''פייס''': "ובכן, למעשה היו 2 אפשרויות: הראשונה הייתה ליצן הרודיאו, והשנייה הייתה..." [בי.איי מגיע עם את חפירה ומריצה] :'''חניבעל''': "בי.איי, את חפירה זו לא תחפושת." :'''בי.איי''': "אני לא מתחפש, חניבעל." :'''מרדוק''': "אפילו לא נוצה לשיער שלך?" :'''בי.איי''': "תרחיקו את המשוגע הטיפש הזה ממני. אתה לא אינדיאני אמיתי. אינדיאנים אמיתיים לא נראים ומתנהגים כמו משוגעים טיפשים." :'''חניבעל''': "העניין המרכזי הוא שלא ניחשף כשאנחנו עומדים כולנו ביחד, פייס." :'''מרדוק''': "בי.איי תסתכל, מה בנוגע לכובע הזה? אתה תוכל להיות כמו קאובוי ואז זה יהיה רק אתה ואני, קאובוים ואינדיאנים." :'''בי.איי''': "אני אתחפש לכרכרה טיפש, ואדרוס אותך אם לא תשתוק." [מעיף בעצבים את הכובע מידיו של מרדוק] {{מפריד}} :'''קייל מייסון''': "לפי המבטים על הפרצופים שלכם, אני יכול לומר שאני לא יאהב לשמוע את מה שיש לכם להגיד." :'''פארקר/חניבעל המזוייף''': "עשינו כמו שביקשת מייסון, אלא שכמה בחורים הופיעו ובלמו את המשאית. לפי הדרך שבה הם טיפלו בזה, נראה שהם מקצוענים." :'''קייל מייסון''': "מקצוענים? ומה אני עשיתי? לקחתי חבורה של חובבנים?" :'''בי.איי המזוייף''': "היי. רציתי שנלחץ על וינטקה, ולחצנו עליו, חזק." :'''קייל מייסון''': "ברור שלא חזק מספיק. שילמתם לכם ליצנים בשביל תוצאות. וינטקה היה אמור לחשוב שהוא מתמודד מול צוות לעניין. ומה קיבלתי עד עכשיו? כלום. פארקר בוא הנה. השוטרים נוקטים באמצעים חמורים בכל מה שקשור לקשרים האירופאים שלי. אני צריך את התאריכים של סיבובי ההופעות של וינטקה בחוץ לארץ. מופע של המערב הפרוע הנודד זה כיסוי מושלם כדי לאסוף סמים. זה כמו מסלול של הדואר, כשוינטקה יסמוך על קידום מכירות הכרטיסים שלו כדי לחכות לגיליון השכר הבא שלו. אני רוצה שתוודא שהם לעולם לא יצליחו להגיע לזה. הבנת?" [פארקר/חניבעל המזוייף מהנהן בראשו לחיוב.] {{מפריד}} חניבעל נלקח בכוח למלון של ג'ואי אפיק כדי שיחתום על העברת הבעלות של המלון של טינה וסנדי. :'''ג'ואי אפיק''': "אוקיי, אתה רק תחתום שם בקו המקווקו." :'''חניבעל''': "כן. לחתום כאן?" :'''ג'ואי אפיק''': "כן. [חניבעל שורף את הסכם העברת הבעלות] מה אתה עושה? מה אתה עושה? מה אתה משוגע?" :'''חניבעל''': "אני לא אהבתי את התנאים." :'''ג'ואי אפיק''': "בחיי שאתה טיפש." :'''חניבעל''': "כן, אבל אתה חייב להודות. אני מנהל חתיכת מלון." :'''ג'ואי אפיק''': "מוכן? [אחד מעוזריו של ג'ואי נותן לחניבעל 3 אגרופים בבטן] עכשיו, אתה חייב להבין דבר אחד, וזה שאני אקבל את המלון הזה. עכשיו או שאתה תהיה ממש חכם ותקבל את התנאים שלי, או שתהיה טיפש ותמצא את עצמך משחק כדורעף עם הסרטנים. ועכשיו, מה אתה הולך לעשות?" :'''חניבעל''': "ג'ואי, שנינו יודעים למה אני צריך להחזיק את המלון הזה." :'''ג'ואי אפיק''': "על מה אתה מדבר?" :'''חניבעל''': "בחייך. אתה לא חושב שאני אשתלט על מלון גוסס אם לא הייתי יודע למה אתה רוצה לקבל אותו באופן נואש גם." :'''ג'ואי אפיק''': "אתה לא יודע כלום." :'''חניבעל''': "רוצה להתערב?" :'''ג'ואי אפיק''': "אני מצטער, אבל אתה הרגע חתמת על צו המוות שלך. קחו אותו בערך 3 מייל מכאן ותאכילו את הדגים בו." :'''ג'ואי אפיק''': [עושה שיחת טלפון] "כן, תנו לי לדבר עם חבר המועצה פרסקוט." :'''חניבעל''': [לאנשיו של ג'ואי אפיק] "תגידו לאפיק שיש לו סיגרים מחורבנים." [הצוות מגיע ברכב של המלון, ופייס ומרדוק יורדים ממנו ומתחילים לירות לכל עבר, וחניבעל מנצל את זה כדי לברוח יחד עם הצוות] {{מפריד}} :'''חניבעל''': "מר ליין אדוני, לא יכלנו למצוא מישהו שיקריא את זכויותיך האחרונות, אז אנחנו נעזוב את החלק הזה בטקס הקבורה שלך. יחד עם זאת, אנחנו נראה בך כמנגינה שמחה או תלויה. עכשיו, לפני שנזרוק אותך כאן למים, יספיק לי לומר לך שיתגעגעו אלייך, ובכל רחבי העיר יערכו חגיגות פרועות לכבודך." :'''מרדוק''': [מנסה להבין באמצעות סטטוסקופ מה אומר ג'ק ליין כשהוא בתוך ארון קבורה] "זה די לא קוהרנטי מה שהוא אומר." :'''חניבעל''': "ובכן, אם יהיה לך אכפת לומר לנו מי מריץ את הפעילות שלך, אנחנו נוכל להשהות את הקבורה שלך, אבל אני אצטרך לקבל שם באופן מיידי." :'''מרדוק''': "אני לא יכול להבין אותו ככה. הוא היסטרי." :'''חניבעל''': "מר מרטש, אנחנו יודעים שאתה מריץ פעילויות עבור מישהו גדול יותר, ואנחנו נסגור את העניין הזה אבל אנחנו צריכים להגיע לבן אדם שנמצא בטופ, ואם תגיד לנו מי הוא, אני וחבריי נראה בזה כשיתוף פעולה נהדר, ואנחנו עלולים שלא לזרוק אותך למים העמוקים כאן." :'''מרדוק''': "הוא אומר שזה נתן וינסנט." :'''חניבעל''': "אני אוהב את זה כשגווייה מתפרקת." [הצוות פורץ לאחוזה של נתן וינסנט ומוריד את ארון הקבורה שבו נמצא ג'ק ליין]. :'''נתן וינסנט''': [מוצא על ארון הקבורה פתק שכביכול נכתב בשמו של ג'ק ליין] "נתן היקר, אני הרגע הלשנתי עלייך. בבקשה קבור אותי. ג'ק. תפתחו את הדבר הזה" [ארון הקבורה, נתן מראה לג'ק את הפתק שהוצמד לארון] :'''ג'ק ליין''': "הוא מת. הבן אדם מת." :'''נתן וינסנט''': "מפריע לי ג'קי שהם ידעו להביא אותך לפה." :'''ג'ק ליין''': "אל תדאג בקשר לזה, האירי הזה מת. אני אביא לך את הראש שלו בתוך קופסה." {{מפריד}} פייס מרדוק ואיימי נכנסים לאכול במסעדה לפני הלווייה של ריי ברנר. :'''פייס''': "אני לא כזה רעב. לוויות נוטות להרוס לי את התיאבון." :'''ליאן''': "אני אהיה איתכם בעוד דקה, פשוט לכו ושבו איפשהו. יש לנו מנות מיוחדות מעולות היום." :'''פייס''': "נשמע נהדר." :'''ליאן''': "עוד לא סיפרתי לך עליהן." :'''פייס''': "את לא חייבת." :'''מרדוק''': "נראה שקיבלת את התיאבון שלך בחזרה." :'''איימי''': "במלוא הכוח." :'''פייס''': "כן, אני מתחיל להרגיש מעט חלש." [בי.איי וחניבעל נוסעים לתחנת הדלק כדי לתדלק את הואן שלהם] :'''הארולד''': "יש לך מסחרית פרועת מראה אדון. אתם בטוח לא מפה, נכון? לא, אתם בטוח לא מפה." :'''חניבעל''': "ובכן, האם יש לכם בית קברות כאן בסביבה?" :'''הארולד''': "בית קברות? כן יש לנו בית קברות, ועובדה שאנשים 'מתים' להגיע לשם. הבנתם? 'מתים'." :'''חניבעל''': "אני מתערב שג'וני קרסון עוצר את נשמתו בשבילך כדי לרדת מהשמיים, אבל האם תוכל להגיד לנו היכן בית הקברות, כך שלא נאחר?" :'''הארולד''': "לאחר? למה? אף אחד לא אמור להיקבר היום למעט ריי ברנר, ואף אחד לא מורשה ללכת ללווייה הזאת." :'''חניבעל''': "מדוע אף אחד לא מורשה ללכת, הארולד?" :'''הארולד''': "כי האחים ווטקינס אמרו כך." :'''בי.איי''': "מי?" :'''הארולד''': "אתם בוודאות לא מפה. אני ודיק ולוגאן וסי.דבליו (cw), אנחנו כולנו אומרים שאתם לא יכולים ללכת לבית הקברות." :'''חניבעל''': "הלווייתו של ריי ברנר היא בדיוק לאן שאנחנו הולכים. אנחנו נוכל לדון על כך יותר לעומק כשנחזור." :'''הארולד''': "ובכן, אני לא הולך לשרת אתכם... [בי.איי אוחז להארולד בזרוע בחוזקה] אני לא הולך למלא לכם דלק. אתם יודעים מה לוגאן יעשה כשהוא יגלה בנוגע לזה? הוא יגרום לכם לשלם." :'''חניבעל''': "ובכן זה טוב, כי כשזה מגיע לתשלום יש לי קו אשראי נהדר." :'''בי.איי''': "על מה כל העניין? הוא משוגע יותר ממרדוק." :'''חניבעל''': "אין לי מושג, בי.איי." :'''ליאן''': "זו החתיכה האחרונה [של הפאי], אני מקווה שהיא עדיין רעננה. אני עומדת לעשות מצבור חדש הערב, אז אם תהיו בסביבה מאוחר יותר..." :'''פייס''': "אני בהחלט אהיה בסביבה. אני בעיירה בשביל לווייה של חבר." :'''ליאן''': "אתם חברים של ריי?" :'''פייס''': "כן, היינו בויאטנם ביחד." :'''ליאן''': "אז תמסרו לטריש שאני מצטערת, אני ואבא שלי לא נבוא ללווויה." :'''איימי''': "את מכירה את הברנרים היטב?" :'''ליאן''': "כן." :'''איימי''': "אני עושה כתבה על איך עיירות אמריקאיות קטנות מכבדות את גיבורי המלחמה שלהן." :'''אבא של ליאן''': "ליאן, האוכל של האנשים מתקרר." :'''ליאן''': "אוקיי, אבא." :'''דיק ווטקינס''': "היי, אתה יושב בשרפרף שלי." :'''פייס''': [צוחק] "אתה צוחק?" :'''דיק ווטקינס''': "לא, זה השרפרף שלי. אני יושב שם כל הזמן." :'''פייס''': "אה, כן?“ [מתכוון לקום להילחם בדיק, אבל איימי עוצרת אותו] :'''איימי''': "תזכור את הלווייה של ריי." :'''פייס''': "כן, אבל..." :'''דיק ווטקינס''': "אבל מה? אבל מה, חביבי? [פייס קם ממקומו ועובר למקום אחר וגם איימי מתכוונת לקום] לא את יפיפייה, שבי." :'''מרדוק''': "אתה יודע, אתה כל כך מחניף, אני כמעט ולא עומד בזה." :'''דיק ווטקינס''': "אתה חמוד בעצמך. איך המרק, סי.דבליו?" [סי.דבליו שופך חצי מלחייה לתוך המרק שמרדוק אכל] :'''מרדוק''': "הייתי צריך קצת מלח." [סי. דבליו לוקח את קערת המרק ממרדוק, שעושה את עצמו אוכל ונהנה] :'''איימי''': "כמה אנחנו חייבים לך?" :'''דיק ווטקינס''': "את לא חייבת שום דבר, את לא אכלת כלום. אולי תיקחי לעצמך קצת פאי? לליאן יש את הפאי הכי טוב במחוז." :'''ליאן''': "נגמר לנו הפאי, דיק." :'''דיק ווטקינס''': "יש לי קצת פאי, הנה קחי קצת משלי, קדימה." [לוקח את הפאי שפייס אוכל] :'''פייס''': "זהו, זה מספיק" :'''דיק ווטקינס''': "יש לך בעייה?" :'''פייס''': "כן, אחת בגודל בינוני." :'''דיק ווטקינס''': "אה, כן? בוא לפה." [איימי דוקרת את דיק עם מזלג ביד, וחניבעל ובי.איי נכנסים למסעדה] :'''חניבעל''': "אז יש לנו בעייה קטנה כאן?" :'''אבא של ליאן''': "אין שום בעייה, אין שום בעייה בכלל." :'''דיק ווטקינס''': "פשוט תשמרו את הפאי המסריח שלכם." :'''אבא של ליאן''': "אנחנו לא רוצים שום צרות, אז אלא אם אתם רוצים שאני אקרא למשטרה, אתה וחברייך תצאו מהמקום שלי." :'''מרדוק''': "למה אתה מדבר אלינו ככה?" :'''פייס''': "מה עשינו?" :'''אבא של ליאן''': "תראו, אני לא רוצה צרות, אוקיי? בלי צרות. אז לכו. בבקשה לכו." :'''איימי''': "אני לא מבינה שום דבר מזה. למה אתה בועט אותנו החוצה?" :'''אבא של ליאן''': "אתם הולכים ללווייה של ריי?" :'''חניבעל''': "נכון מאוד." :'''אבא של ליאן''': "אז תוכלו למסור לטריש שאני מצטער? אני באמת מצטער." :'''חניבעל''': "למה שלא תאמר לה בעצמך?" :'''אבא של ליאן''': "לא, אני לא יכול, הם יצפו." :'''חניבעל''': "האחים ווטקינס?" [אבא של ליאן לא מגיב וצוות לעניין עוזב את המסעדה] :'''ליאן''': "הגיע הזמן שמישהו יעשה משהו בנוגע לחיות המטונפות האלה." :'''אבא של ליאן''': "מי? הספוג רום הזה שמתרץ בשם החוק?" :'''איימי''': "הסיפור שמכרתי לעורך שלי לא בדיוק נראה שהוא הולך לעבוד. מה בדיוק קורה פה?" :'''חניבעל''': "אני לא יודע, אבל אם את רוצה להימנע מצרות אני לא חושב שזאת העיירה לעשות את זה." {{מפריד}} :'''קאל פרימן''': "כוכב בודד 1, תאסוף נוסע ברחוב דילייני 2367, אתה תחכה לו ליד המחסן." :'''תומאס הארט''': "זהו כוכב בודד 1, זה נשמע כמו עוד תרמית." :'''קאל פרימן''': "אולי אני צריך להתקשר למשטרה כדי שיפגשו אותך שם." :'''תומאס הארט''': "המשטרה כבר חושבת שאנחנו חבורה של משוגעים. צור קשר עם קת'י ושלי, זמן הגעה משוער 10 דקות." :'''קאל פרימן''': "כוכב בודד 3 ו-4, אני שולח את כוכב בודד 1 לסמטה מאחורי רחוב דילייני 2367. סעו לשם כדי לוודא שלא תקרה לו תקרית. זמן הגעה משוער 10 דקות." :'''סטרייק''': [בווקי טוקי] "אתם מוכנים, חבר'ה?" :'''מילר קריין''': [מדבר מהמכשיר קשר במונית] "כן, אנחנו ברחוב מישן (mission street), הבא אותו אלינו." :'''סטרייק''': "בסדר." :'''קת'י''': "הוא לבד. אני לא חושבת שהוא עובד עבור 'מוניות האהבה'. אף פעם לא ראיתי אותו לפני." :'''תומאס הארט''': "אוקיי, אני אאסוף אותו. הישארי שם דקה." :'''קת'י''': "אוקיי." :'''סטרייק''': "שלושה מכם? בחיי, זה שירות." :'''תומאס הארט''': "היו לנו קצת בעיות עם חברת מוניות מתחרה. לאן זה?" :'''סטרייק''': "רחוב מישן 2616." :'''תומאס הארט''': "קפוץ פנימה. [במכשיר הקשר] זה בסדר, תודה על הגיבוי." :'''סטרייק''': "אז איזה סוג של בעיות יש לכם?“ :'''תומאס הארט''': "לא משהו שלא נוכל להתמודד איתו. די שקט כאן. איזה סוג של עסק יש לך?" :'''סטרייק''': "נציג מכירות של יציקות ברזל. אני צריך לאסוף מספר דגימות. אני נוסע למודסטו (עיר בקליפורניה) הלילה. זה כאן. אכפת לך לחכות? אני מיד אחזור. תפעיל את המונה בינתיים." :'''תומאס הארט''': "אוקיי." [2 מוניות של 'מוניות האהבה' מפתיעות את תומאס וחוסמות את המונית שלו, ואנשיו של קריין מוציאים אותו החוצה ומתחילים להכות אותו.] :'''מילר קריין''': "ירדתם ל3 מוניות, מתי אתם תתחילו ללמוד? אף אחד לא מלשין עליי לממונה על התחבורה, ואף אחד לא עובד בשכונה שלי, אלא אם אני מרשה להם." :'''תומאס הארט''': "זו מדינה חופשית." :'''מילר קריין''': "זו מדינה חופשית למעט היכן שהמוניות שלי עובדות. קחו את מר הארט ותנו לו לטעום את החופש של רחוב מישן." :'''סטרייק''': "הבעירו את המונית." {{מפריד}} אחרי שחניבעל וידא כי חברת המוניות 'כוכב בודד' אכן זקוקים לעזרה והם לא מטעם הצבא. :'''קאל פרימן''': "אנחנו מקבלים את ההצעה שלך." :'''חניבעל''': "נהדר. [מדבר בווקי טוקי] היכנסו, הם בסדר." [צוות לעניין נכנס לבניין שבו שוכנת תחנת המוניות] :'''קאל פרימן''': "מי האנשים האלה?" :'''חניבעל''': "גברתי ורבותיי, הרשו לי להציג בפניכם את צוות לעניין." :'''שלי''': "הם באו!" :'''חניבעל''': "בי.איי בראקוס, פייסמן, ה.מ מרדוק ואיימי אלן. ועכשיו, חברת המוניות 'כוכב בודד' חוזרת לענייניים. כל מה שעלינו לעשות זה להשיג כמה מוניות להפעיל." :'''קאל פרימן''': "בסדר." {{מפריד}} :'''פייס''': "חניבעל, תראה, אני יודע שפוטרנו, ואני יודע שאתה לא יכול להוביל את הסוס למים וכל זה, אבל האם אנחנו הולכים לברוח כאן? אני לא מאמין. אנחנו לא יכולים לתת לבריונים המקומיים להסתובב בעיירה ולהגיד שהם הביסו את צוות לעניין." :'''חניבעל''': "בי.איי, קח פה שמאלה. פייס, אנחנו פוטרנו. אנחנו לא עובדים עבורם יותר. אנחנו עובדים בשבילנו. ואנחנו נחזור לשם בחזרה, וניקח את קייל ואת החלאות שלו, ונלמד אותו מעט מהדת של צוות לעניין. [הצוות חוזר חזרה לעיירה ולבית המפגש אותו בנו] פייס, אגף ימין. מרדוק, אגף שמאל. סע, בי.איי." :'''קייל סייקס''': "בסדר, בואו נסיים עם זה [עם לשרוף את בית המפגש]. תראו את זה. הם חזרו לכאן בדיוק בזמן כדי לגלות כמה הם לא רוצים להיות פה." :'''קארל פירסון''': "מה אתם עושים פה שוב היום? האם זה מסוג הדברים שגורם לך להרגיש כמו בן אדם אמיץ?" :'''קייל סייקס''': "אני רוצה להוריד את המקום הזה אחת ולתמיד, זה מה שאני עושה כאן חתיכת תמהוני. [תופס את קארל בחולצה] הייתם פה יותר מידי זמן! [אריק מנסה להילחם בסייקס, שיורה באוויר עם האקדח שלו] אתה התכוונת לפגוע בי." :'''חניבעל''': [יורה עם רובה באוויר] "השליכו את הנשקים, סייקס. אתה לא תיגע באינץ' אחד מהקרשים האלה." :'''קייל סייקס''': "מה נותן לך את הזכות?" :'''חניבעל''': [יורה באוויר שוב] "צוות לעניין בנו את בית המפגש הזה, ואנחנו הולכים להגן עליו, ואתה לא תיגע בו למעט על גופתי המתה, ואתה מאוד רחוק משם חבר. [אחד מעוזריו של סייקס תופס אישה ואוחז בה בכוח ומצמיד אליה רובה] ניצרו את האש, הוא מחזיק באישה." [צוות לעניין מתחיל קרב יריות עם קייל סייקס ואנשיו] :'''חניבעל''': [קופץ על קייל סייקס] "בסדר, גבר קשוח, תן את המכה הכי טובה שלך. [קייל סייקס נותן אגרוף בפניו של חניבעל] לא רע..." [חניבעל נותן שלושה אגרופים בפניו של סייקס ומפיל אותו לקרקע] {{מפריד}} :'''אריק''': "הנקודה היא שאגודת הגברים לא יכולה להרשות לעצמה לברוח שוב. הגיע הזמן שנפסיק לברוח." :'''מרדוק''': "למה לא עירבתם את השריף המקומי בעניין הזה? לגרום לו להשוויץ בתג שלו ולסדר את הדבר הזה?" :'''אריק''': "השריף הנבחר מת, והסגנים שלו השתטלו על המשרד במקומו. הוא בכיס של קייל סייקס. קנה את מקומו ושילמו לו." :'''חניבעל''': "אז סייקס פשוט ממשיך לקבל את החלטות המדיניות עבור המקומיים." :'''אריק''': "כן, מדיניות שלא כוללת אותנו בונה את בית המפגש שלנו או להתיישב שם." :'''בי.איי''': "והוא ישבור ראשים כדי להמשיך ככה." :'''אריק''': "סייקס שונא אותנו, הוא שונא את האגודה, הוא לא מבין שכל מה שאנחנו רוצים לעשות זה להישאר לבד ולחיות את חיינו בצורה שקטה." :'''פייס''': "זה נשמע שאתה לא מבקש יותר מידי, אבל מה בדיוק אתה רוצה מאיתנו? אתה אומר שהאגודה שלכם לא מאמינה באלימות, ואנחנו לא בדיוק שירותי הסעדה." :'''אריק''': "אנחנו רוצים שתבנו את בית המפגש שלנו." :'''חניבעל''': "אנחנו גם לא בדיוק נגרים." :'''אריק''': "אחרי שסייקס שרף את מה שבנינו, התאספנו ומשכנו את כל הכסף שלנו כדי לקנות את העצים ואת האספקה מחנות החומרה של סינקלייר בעיר, זה אמור להיות שם כשתגיעו." :'''מרדוק''': "ובכן, בכנות, אני לא יודע מה לא כל כך אלים בזה. אנחנו נצטרך להיות קשוחים עם הקרשים האלה, אנחנו נצטרך לפתור, אנחנו נצטרך לקדוח, אנחנו נצטרך לדפוק בהם מסמרים גדולים בתוכם. אתה מדבר כאן על טבח, אריק." :'''פייס''': "נגרות. זה לא בדיוק מתאים לצד החזק של ארון הבגדים שלי. נסורת וטוויד זה לא ממש הולך ביחד." :'''מרדוק''': "ויזואלית לא, אבל זה יוצר משקה חלבון מעולה, וגם רמקולים קטנים נחמדים של 'היי פייב' אם אתה יודע מה אתה עושה, לנסורת יש גורם עיוות נמוך במיוחד,0052." :'''בי.איי''': "סתום את הפה, מרדוק, לפני שאני אעוות אותך לחלוטין. [לאריק] אתה תראה לי את השרטוט, ואנחנו נבנה את בית המפגש שלכם." :'''חניבעל''': "אמרת שהם ניסו לעצור אותך מלבנות, למה שהם לא ינסו לעצור אותנו? ואם זה יקרה, אתה מצפה שאנחנו נפנה את הלחי השנייה?" :'''אריק''': "היה לך מוניטין רב בויאטנם. אתה יכלת לעשות דברים בצורה שונה, יצירתית. הבחורים שהכרתי ששירתו איתך בויאטנם, הם אמרו שאתה אגדי." :'''חניבעל''': "אתה מבקש הרבה, אריק." :'''פייס''': "אפילו בשביל אגדה." :'''אריק''': "תראו, הסיבה היחידה לכך שהאגודה לא זזה ממקומה או עברה למקום אחר, זה בגלל ששכנעתי אותם שאתם יכולים לשנות את כל זה. אני מקווה שלא הטעיתי אותם, או שהטעיתי את עצמי." :'''חניבעל''': "ובכן, אני מניח שאתה עוד תגלה, אריק. הרגע שכרת לעצמך את צוות לעניין." :'''מרדוק''': "אגדות כלולות, ללא עלות נוספת." {{מפריד}} :'''פייס''': "חניבעל, זה נראה כאילו נכנסו לתוך 'ענבי הזעם' ". :'''אריק''': "קולונל." [לוחץ לחניבעל יד] :'''חניבעל''': "אריק." :'''אריק''': "(תכיר את) קארל פירסון." [חניבעל לפירסון: "מה שלומך?"] :'''קארל פירסון''': "אתה נראה מוטרד לגבי אופן המגורים שלנו כאן, אבל אתה מסתכל לכיוון הלא נכון, אם אתה רוצה לראות כמה טוב לנו. אתם צריכים להסתכל לכאן. לראות איך אנחנו חיים ביחד. חוץ מזה, ברגע שבית המפגש שלנו ייבנה, אנחנו נוכל לבנות את הבתים הקבועים שלנו כאן." :'''חניבעל''': "קודם בית המפגש, ואז הבתים שלכם." :'''קארל פירסון''': "אתם יודעים שבית המפגש הוא החיים האישיים של כולנו כאן, קולונל. זו החלטה שכולנו הגענו אליה, לא רק אני. הבית חייב להיבנות. אני מקווה שתוכלו לבצע את הנסים שאריק טוען שאתם יכולים לעשות." :'''חניבעל''': "יש לי הרגשה שיש לך ספקות בנוגע לכך שזה יקרה." :'''קארל פירסון''': "ביליתי את חיי בניסיון לחיות בלי לשנוא ולפגוע. אני חושב שעצם זה שאתה כאן, זה סימן שאנחנו מוכנים להילחם. עם זאת, אריק טוען שאתה תהיה מסוגל להערים על סייקס בלי לפגוע בו." :'''חניבעל''': "אני מקווה שנוכל." :'''קארל פירסון''': "אני מקווה גם, קולונל. אני חושב שהספיק לנו מזה." :'''חניבעל''': "כן, איפה הקרשים שהיו אמורים להיות פה?" :'''קארל פירסון''': "מר סינקלייר אמר שיש לו בעייה להביא אותם מבית החרושת. כמובן שיש לו כבר את הכסף שלנו, אז הוא עלול לגרום לנו להמתין זמן לא מוגבל." :'''אריק''': "העובדה היא שיש לו חצר שלמה מלאה בקרשים." :'''קארל פירסון''': "אבל לא בשבילנו." :'''חניבעל''': "פייס, אנחנו צריכים להריץ אספקה אחר הצהריים האלה." :'''קארל פירסון''': "בעל החנות הזה רע כמו סייקס, הם חברים טובים מאוד." :'''חניבעל''': "כומר, אני חושב שחברות היא דבר יפה, אבל אנחנו נציע לו הצעה שהוא לא יוכל לסרב לה. בדרכי שלום. עכשיו פייס, חייך כשאתה לוחץ ידיים, ואל תשכח להוציא את המסטיק מהפה שלך כשאתה מציג את עצמך." :'''פייס''': "בסדר, המאמן." :'''חניבעל''': "אנחנו נזדקק למשאית." :'''אריק''': "כל מה שיש לנו זה רק את המשאית הזאת כאן. היא זקוקה להרבה עבודה עליה." :'''חניבעל''': "בי.איי יתקן אותה, מרדוק יתן לו יד." :'''בי.איי''': "אני מניח שאני אזדקק לכלי העבודה שלי." :'''מרדוק''': "אל תשכח גם את שלי, חבר." :'''בי.איי''': "את מה שלך?" :'''מרדוק''': "כלי העבודה שלי." :'''בי.איי''': "חניבעל, אתה יכול להאמין לזה? הטיפש הזה לא מסוגל לדפוק מסמר עם מוט הילוכים." :'''קארל פירסון''': [בי.איי מוציא את ארגז הכלים שלו מתא המטען של הואן, וחניבעל ופייס מסדרים את הרובים שלהם בתוך תא המטען וקארל רואה אותם עושים את זה] "האם יש איזשהו היגיון בכלים (רובים) האלה, קולונל?" :'''חניבעל''': "בחוגים מסויימים, בהחלט שכן." :'''קארל פירסון''':[לאריק] "לא הייתי צריך להקשיב לך." :'''פייס''': "ובכן, למה הקשבת לו?" :'''קארל פירסון''': "כי גם לי נמאס לברוח. אבל לא משנה כמה יימאס לי, אני כבר מקולל מכל הזמן הזה אם אני אתן לבן אדם שעומד לצידי להשתמש באחד הרובים האלה כנגד מישהו אחר." :'''חניבעל''': "כומר, אנחנו אמרנו לך שאנחנו לא נפגע באויבים שלך, ומה שאנחנו שומרים בואן שלנו זה העסק שלנו. זה לא אומר שאנחנו נשתמש ברובים האלה. ואם אתה אומר שאנחנו לא יכולים לשמור אותם, זה יהיה אותו הדבר כמו שאני אגיד לך שאתה תשנה את חייך בגלל מה שאני מאמין בו. אנחנו כאן כדי לבנות את בית המפגש שלך. הרובים נשארים בואן." :'''קארל פירסון''': "אני מודה לך על ההבנה." :'''חניבעל''': "עם הגישה הזאת שלך, יתכן שאני אצטרך קצת משלך." {{מפריד}} צוות לעניין מביא את הילד אולי לבית החולים לאחר שנפגע משאיפת עשן. :'''סינקלייר''': [עוצר את בי.איי מלהביא את אולי לתוך בית החולים] "אתם לא רצויים כאן, בית החולים בעיירה הבאה יטפל בכם, אם תשלמו להם מספיק." :'''בי.איי''': "זוז לי מהדרך, פראייר!" :'''סינקלייר''': "הדרך היחידה שבה תוכל להיכנס לבית החולים היא לעבור דרכי!" :'''בי.איי''': [מעביר את אולי לקארל] "לעבור זה לא בדיוק מה שהיה לי בראש." [הצוות מתחיל להילחם באנשיו של סייקס.] {{מפריד}} :'''חניבעל''': "ובכן אתה מבין, זה מה שקורה כשאתה בונה קרוב מידי לכביש: הכל יכול להזדחל." :'''קייל סייקס''': "מי אתה לעזאזל?" :'''פייס''': "קאמבק די מהיר!" :'''קייל סייקס''': "שאלתי אותך שאלה, ילד!" :'''חניבעל''': "פייס, האם הוא קרא לי 'ילד'?" :'''פייס''': "כן, אין ספק בנוגע לכך. זה בהחלט אומץ שיש להעריך." {{מפריד}} :'''חניבעל''': "הרצתי בדיקת רקע קטנה על חברינו מייסון. מעניין, פעמיים מעצר על הברחת סמים במדינה, אבל ללא הרשעות." :'''קפטן וינטקה''': "ידעתי מהרגע ששמתי עין על שיתוף הפעולה הזה שבחרתי בצד הלא נכון של החוק." :'''קארי בתו של קפטן וינטקה''': "מה הקשר בין הברחת סמים לבין מופע המערב הפרוע הנודד?" :'''חניבעל''': "קפטן, אתה אמרת שמייסון לא הציע לך שום הצעה בנוגע למופע המערב הפרוע הנודד שלך עד אחרי שהזמנת את סיבוב ההופעות האירופאי שלך, נכון?" :'''קפטן וינטקה''': "נכון." :'''חניבעל''': "ובכן, איזו הסוואה טובה יותר יכולה להיות למבצע הברחת סמים לחו"ל מאשר מופע מערב פרוע נודד?" :'''פייס''': "מייסון לא ייבהל." :'''חניבעל''': "לא, הוא רוצה את המופע. אם הוא לא יוכל להשיג אותו, הוא יעשה הכל כדי לעצור אותך מלהציג את המופע שלך מעבר לים באירופה. בדרך הזאת, הוא יוכל לשריין את אחת מלהקות הרוק שלו לתוך התאריכים של המופעים שלך באירופה." :'''קארי בתו של קפטן וינטקה''': "כך או אחרת, הוא מנצח." :'''חניבעל''': "הוא ינסה. אנחנו כנראה יכולים לצפות למשהו מסוכן ממנו בכל רגע נתון." :'''מרדוק''': "יש לך איזושהי תכנית, קולונל?" :'''חניבעל''': "בערך. בי.איי? [בי.איי יוצא עם סמל ווילסון מצבא ארה"ב מתוך אוהל] קפטן, עברתי על רשימת העובדים שלך, ונחש מי היה היחיד שהתחיל להיות מועסק אצלך אחרי שהטור של אייבי התפרסם בעיתון? חברינו כאן." :'''קפטן וינטקה''': "אתה מתכוון שהוא מרגל?" :'''חניבעל''': "בהחלט. סמל ווילסון, המודיעין הצבאי של ארצות הברית. בדקתי את הארנק שלך אתמול בלילה כשישנת, בני." :'''מרדוק''': [מדבר כמי אינדיאני] "אני להיות אמיץ שמח. תפסתי גשש היום." :'''בי.איי''': "תרגיע, הוא האסיר שלי." :'''סמל ווילסון''': "אתה לא תצא מזה, סמית'. אף אחד מכם לא יצא מזה." :'''חניבעל''': "באמת? תביא אותו איתך." :'''סמל ווילסון''': [חניבעל מכוון אליו אקדח, מדבר בווקי טוקי] "קולונל לינץ', זה ווילסון. שמעתי במקרה את פק ואת בראקוס מדברים. הם מצפים שסמית' יגיע בשעה 14:00." :'''קולונל לינץ'''': "עבודה טובה, סמל. אנחנו ניפגש בעמדה שלך בשעה 14:00 ונתפוס את סמית' ואת האחרים. המשך במעקב שלך." :'''סמל ווילסון''': "כן, המפקד." :'''קולונל לינץ'''': "קפטן. תתריע לכל העמדות שלנו שאנחנו נכתר את צוות לעניין לפי התכנית, בפקודה שלי. אני רוצה שהמחנה הזה ייסגר באופן הדוק יותר מאשר תא אוויר כשאנחנו ניכנס פנימה, קפטן." :'''קפטן רויס''': "כן, המפקד." :'''פייס''': [מסיים לקשור את סמל ווילסון בידיו] "14:00 חניבעל, זה לא משאיר לנו הרבה זמן." :'''חניבעל''': "זה נותן לנו הרבה זמן כדי להכין קבלת פנים למייסון ולגורילות שלו." [הצוות נועל את ווילסון הכפות בתוך קראוון] {{מפריד}} 2 מאנשיו של קקטוס ג'ק סלייטר חוזרים למזנון המהיר של ג'ו. :'''פייס''': "קולונל, נראה שהחבר'ה האלה באו עם קצת יותר מאשר תיאבון." :'''חניבעל''': "קח את הכלב אליהם." :'''פייס''': "בסדר. בוא שוטגאן." :'''מרדוק''': "תעשה את העבודה שלך ילד." [שוטגאן רואה את קופסת האוכל שאיתה באו עוזריו של קקטוס ג'ק סלייטר, והוא מריח את חומר הנפץ ומתחיל לנבוח] :'''עוזרו של קקטוס ג'ק סלייטר''': "האם אין חוקי בריאות בנוגע לכך שיהיה כאן כלב?" :'''פאטי דאטון''': "תלוי בבריאות של מי אתה מדבר." [אנשיו של קקטוס ג'ק סלייטר זזים לכיוון המטבח.] :'''חניבעל''': [מכוון כלפיהם אקדח] "הרימו את ידיכם למעלה. זוזו לשם. בסדר, מה יש בתוך קופסת האוכל?" :'''עוזרו של קקטוס ג'ק סלייטר''': "אתם משוגעים." :'''חניבעל''': "אה, כן?" [בי.איי פותח את קופסת האוכל ומריח את האבקה שיש בתוכה] :'''בי.איי''': "זו אבקת ג'לטין חניבעל, זו מלכודת." :'''חניבעל''': "תראו את הכלב בחוץ. [שוטגאן עומד ליד המשאית מחוץ למזנון ומתחיל לנבוח] מרדוק, תהיה על המשמר. בוא, בי.איי. יש חומר נפץ במשאית הזאת!" [חניבעל עולה על המשאית ונוסע איתה כמה שיותר רחוק מהמזנון, ובשלב מסוים הוא קופץ ממנה והמשאית מתפוצצת] :'''סקיטר''': "לאן הוא נוסע עם המשאית הזאת?" :'''פייס''': "הכי רחוק שהוא רק יכול. בואו." [הצוות נכנס חזרה למטבח ורואה את מרדוק על הרצפה לאחר שהותקף] :'''פייס''': "מרדוק, מה קרה?" :'''מרדוק''': "אני כישלון. אני מצטער אני לא יודע מה קרה. אני הותקפתי מהצד אני לא יודע מה קרה." [הטלפון במטבח מצלצל וחניבעל עונה] :'''חניבעל''': "כן." :'''קקטוס ג'ק סלייטר''': "שלום. אני מחזיק בבחורה ובגברת הזקנה שלה. כל מה שאני צריך כדי לגרום לג'ו דאטון לחתום על העברת הבעלות של המזנון. עכשיו, אם אתה רוצה לראות אותן נושמות שוב - תתחפף." (take a hike - תפסיק להתערב) :'''חניבעל''': [אחרי שסלייטר ניתק את השיחה] "זה היה סלייטר. הוא מחזיק באדית' ופאטי." :'''מרדוק''': "אני מצטער." [הצוות נוסע לבית החולים שבו מאושפז ג'ו דאטון] :'''חניבעל''': "סלייטר לא יכול לקבל את המזנון, עד שג'ו דאטון יחתום על הניירות של העברת הבעלות." :'''פייס''': "אני שונא להודות בזה חניבעל, אבל זה נראה לי כאילו שסלייטר מחזיק בארבעה אסים." :'''בי.איי''': "וזו יד קשה להביס, חניבעל." :'''חניבעל''': "לא אם אתה שולף פלאש רצוף, סמל." {{מפריד}} :'''חניבעל''': "בי.איי, לא רצית ללכת להסתפר?" :'''בי.איי''': "הו כן, השיער שלי התארך מעט." :'''חניבעל''': "פייס, אתה תחזיר את מרדוק בחזרה לבית החולים, אני אלך עם בי.איי." :'''פייס''': "אני זה שהביא אותו! אני זה שאסף אותו מבית החולים! אני לא רוצה אותו בקורבט שלי. מה אם הוא יתחיל לנבוח עליי שוב, הוא ינשיר לי שיערות במושבים של הרכב שלי, יזיל ריר באוטו..."[מרדוק תוקע את ידיו בכיסים של הז'קט של פייס בניסיון למצוא קרקרים לחיות.] :'''פייס''': "מרדוק, אתה מוכן בבקשה להוציא את הידיים שלך מהז'קט שלי?" :'''מרדוק''': "אל תהיה מגוחך, אתה מדבר אליי כאילו הייתי איזה כלב!" [נובח] {{מפריד}} :'''חניבעל''': "מה אתה חושב, בי.איי?" :'''בי.איי''': "אני חושב שאולי אני ארצה לפגוש את הבחור הזה, ואולי לעזור לו עם הגשר בשיניים. כמו אולי לפוצץ לו את הפה." :'''פייס''': "היי, בי.איי, זה מאוד מצחיק. אתה יודע, אתה מפתח חוש הומור. לאט, אבל הוא מתפתח." [בי.איי נוהם על פייס.] {{מפריד}} צ'ארלס דרו ואנשיו נכנסים למועדון של הכומר טיילור. :'''הכומר טיילור''': "סטפני, כנסי הביתה ותכיני לי קפה. מיד." :'''צ'ארלס דרו''': "אני אקח את (הקפה) שלי עם סוכר, מתוקה. (סוכר)" [צ'ארלס מוציא חלב ממכונת שתייה אוטומטית] :'''צ'ארלס דרו''': "הרשה לי לשאול לעצתך המקצועית, כומר. ישנו פסוק בתנ"ך שאומר 'לי (אלי) נקם ושילם'. למה אתה חושב שהם התכוונו בכך?“ :'''הכומר טיילור''': "מר דרו, אני מעדיף את 'על חרבך תחייה'." :'''צ'ארלס דרו''': "ובכן, לך יש את האמונות שלך, לי יש את שלי, והאמונות שלך עולות לי כסף." :'''הכומר טיילור''': "לעזאזל עם הכסף שלך. הרקבון הזה שאתה מוכר כבר הרג 13 אנשים בחצי השנה האחרונה." :'''צ'ארלס דרו''': "אתה עושה יותר מידי מכל דבר, וזה עלול לפגוע בך, בייחוד כשמה שאתה עושה זה לנסות להתערב בחייהם של אנשים אחרים. זה מעצבן אותי, זה פשוט מעצבן אותי." [צ'ארלס שופך את החלב על שולחן הסנוקר] :'''הכומר טיילור''': "היי!" [אחד מאנשיו של צ'ארלס שולף אקדח לעברו של הכומר, שנותן לו אגרוף ומפיל אותו, אך עוזר אחר של צ'ארלס נותן לכומר אגרוף, ואחר נותן לו אגרוף שמפיל אותו על שולחן הסנוקר, הכומר מנסה לקום אך צ'ארלס נותן לו מכה בגב ומפיל את הכומר על שולחן הסנוקר] :'''צ'ארלס דרו''': "אתה רצית מלחמה, כומר? אתה הולך לקבל את המלחמה הכי לא קדושה שאי פעם ראית. אמן." {{מפריד}} :'''חניבעל''': "ובכן, השלב הראשון במבצע שלנו הוכתר בהצלחה." :'''פייס''': "השלב הראשון הוא תמיד הכי קל. החבר'ה הרעים אף פעם לא יודעים כשאנחנו עושים את השלב הראשון. [חניבעל צוחק] השלב השני זה כבר מתי שהמרק נדבק לכף." :'''חניבעל''': "כן, יש לנו את אלמנט ההפתעה על דרו והשרירנים שלו. והבחורים כאן ימשיכו לעשות את העבודה שלהם, כאילו שלא קרה שום דבר בכלל." {{מפריד}} :'''הכומר טיילור''': "ובכן, חניבעל, אני באמת חייב לתת לך קרדיט. אני אף פעם לא הצלחתי להבין איך אתה הולך לסיים עם העניין הזה." :'''חניבעל''': "ובכן, כומר, לפעמים העבודה שלנו היא קצת כמו שלך, זה רק עניין של אמונה." {{מפריד}} נתן וינסנט מדבר בטלפון עם טראוויס אחרי שצוות לעניין הפילו למים את מכונות הג'וקבוקס שלהם ופוצצו את המשאיות עם הפשתן. :'''נתן וינסנט''': "תקשיב לי, הבחור הזה הגיע לכאן והשליך למים מכונות ג'וקבוקס בשווי של 100,000 דולר, ואח"כ הוא פוצץ את אחת ממשאיות הפשתן שלי." :'''טראוויס''': "אני גיליתי שהאירי עובד בשביל ג'ינו, וג'ינו הוא זה שבא אלייך בנוגע לג'ק. אני חושב שהוא עומד מאחורי כל העניין הזה." :'''נתן וינסנט''': "אתה חייל טוב טראוויס, אתה נותן לי מידע שיכול לשמש אותי." :'''טראוויס''': "תודה, אדוני. תן לי יום, אני כבר אארגן משהו." :'''נתן וינסנט''': "לא, לא, לא, אני לא מחכה. הבן אדם הזה ירק לי בפרצוף. מה הוא חושב שאני איזה סוחר דגים? אני לא עושה טעויות טראוויס, לא כמו הבוס שלך. אני לא אחפש אחרי האירי, אני אלך על חבריו. אנחנו נעשה את זה עכשיו." :'''טראוויס''': "כן, אדוני." [טראוויס ואנשיו נכנסים למסעדה של ג'ינו ומתחילים לירות לכל עבר המסעדה, וחוטפים את ג'ינו ואת הבת שלו לתוך ואן] :'''ג'ינו ג'יאני''': "מה אתה עושה? לא עשיתי שום דבר, אני משלם לך את מה שאתה רוצה." :'''טראוויס''': "אתה שכרת ארבעה אנשים. הם באים לכאן ומתנהגים כאילו הם בלתי מנוצחים. מי הם? מי הם, זקן? מי הם, או שאני אבלגן לבחורה היפה הזאת את הפנים." :'''ג'ינו ג'יאני''': "לא לא, בבקשה. הם נקראים צוות לעניין." :'''טראוויס''': "צוות לעניין?" :'''ג'ינו ג'יאני''': "כן." :'''טראוויס''': "שכה יהיה לי טוב." {{מפריד}} :'''פרנק גיינס''': "לא חשבתי שלשלושת הבנים האלה יהיה את האומץ לחזור. אני חייב לפרגן להם, הם חבורה של נועזים. אני מעריץ את זה הארי, באמת שכן. העניין הוא שאני מייחל שהם לא היו חוזרים לטובתם האישית. זה ממש מצער אותי מה שהם מכריחים אותנו לעשות." :'''אמנדה יוסטון''': "זו רק דעתי, אבל אני עדיין חושבת שאתם חבורה של חמורים. אתם לא רואים שלפרנק גיינס יש עליונות עליכם? הוא עקשן בדיוק כמוכם, ועשיר בהרבה. הוא יכול להרשות לעצמו לא לשחק לפי הכללים." :'''חניבעל''': "נשמע מפחיד, נכון בי.איי?" :'''פייס''': "האם זהו ריבס?" :'''אמנדה יוסטון''': "תפוח, וזה רציני." :'''ג'יימי''': "אז מה שאת אומרת זה שאנחנו צריכים לפרוש?" :'''אמנדה יוסטון''': "אני אומרת שאני לא רוצה שתיוסרו שוב. פרנק גיינס יכול לגייס צבא קטן." :'''חניבעל''': "אנחנו בחוסר מספרי גברת יוסטון, ואנחנו יכולים לפצות על כך באיכות, כמו הפאי שלך." :'''מרדוק''': "בחיי, הוא צודק אמנדה. למעשה את אישה ברת מזל כי גם החבר'ה הקטנים כאן למטה אוהבים את זה. יש כאן חמישה ששכחת לספור, יש חמישה בצד שלנו." :'''בי.איי''': "אני קיוויתי שאוויר המדבר ינקה לך את המוח, אבל הייתי צריך לדעת טוב יותר שזה לא יקרה." :'''אמנדה יוסטון''': "חמש מה שכחתי לספור?" :'''מרדוק''': "ובכן, האם שמעת על הסרט '12 הנועזים'?" :'''אמנדה יוסטון''': "כן." :'''מרדוק''': "ובכן, הקברוז הקטנים האלה נקראים חמשת המלוכלכים." :'''פרנק גיינס''': "שלום בחורים. טוב לראות אתכם כאן." :'''דייב''': "למה שפשוט לא תעזוב, מר גיינס? אתה לא רצוי כאן." :'''פרנק גיינס''': "אני מצטער לשמוע את זה. האמת היא שאני קצת מופתע לראות אתכם. ממה שהארי אמר, חשבתי שחסכתם את הפני שלכם וקניתם כמה כרטיסים בכיוון אחד." :'''חניבעל''': "אני קניתי את הנסיעה בחזרה." :'''פרנק גיינס''': "אה, מי אתה?" :'''חניבעל''': "מפלצת הבוץ, או האקוומניאק (aquamaniac). תעשה את הבחירה שלך." :'''מרדוק''': "אני במקומך לא הייתי מתעסק איתו. לא הרבה יודעים את זה, אבל זה הבחור שהרג את הקוק רובין (להקה). ירה להם בבטן כדי שימותו לאט עם הרבה כאב." :'''פרנק גיינס''': "מה אתם, נמלטים מתוך ארגז של בננות?" :'''מרדוק''': "איך הוא ידע?" [חניבעל עושה פרצוף של "אני לא יודע"] :'''חניבעל''': "תגיד, זה רובה ציד ממש נחמד מה שיש לך שם. מאיפה השגת את זה?" :'''פרנק גיינס''': "זה רובה ציד סופר קראון איכותי של חברת בנלי, נעשה בעבודת יד באיטליה. זה עלה לי 20,000 דולר." :'''חניבעל''': "לא ייאמן." :'''פרנק גיינס''': "רוצה לראות כמה טוב זה עובד?" [יורה פעמיים על כלי המטבח במועדון של ג'יימי, דייב ולס] :'''חניבעל''': "זה ממש טוב. אני בטוח שתוכל לפגוע בקיר בכל פעם." :'''פרנק גיינס''': "כל עוד אין אנשים שיפריעו לי בדרך." :'''חניבעל''': "פרנק, זה, השם שלך, נכון? פרנק?" [פרנק גיינס מהנהן בראשו לחיוב] אתה לא מאמין בקוד המערבי הזה שאומר 'אף פעם אל תירה לבן אדם בגב, לתת לו לשלוף ראשון', דברים מהסוג הזה." :'''פרנק גיינס''': "לא, אני בטח שלא." :'''חניבעל''': "יופי, גם אני לא" [נותן לפרנק אגרוף בפנים והצוות מתחיל להילחם באנשיו, במקביל הוא מעביר לבי.איי את הרובה] :'''בי.איי''': "יצרו אותם ביד, ישברו אותם ביד." [שובר את הרובה לחצי] {{מפריד}} :'''חניבעל''': לחיי גברת נפלאה, ומארחת למופת שיצאה מגדרה כדי להכין את ארוחת חג המולד ביולי." [כולם: "לחיים"] :'''אמא של בי.איי''': "תודה, והרשו לי להגיד תודה לכל אחד מכם על כך שעשיתם את כל הדרך לשיקגו לעזור לי. ואני רוצה להוסיף עוד דבר אחד: 'תתחפרו' (על האוכל)" :'''פייס''': "אז מה עלה בגורל של שדרות פוסטר 700?" :'''קארן''': "מר פרי עובר לכאן בשבוע הבא, יש לו תכניות לשקם את הבניין ולהפוך אותו לשיתופי כך שכולם יוכלו להיות בעלים של נתח מהבניין." :'''מרדוק''': "בי.איי, סקוטר, אתה יודע שאמא שלך סיפרה לי על הפעם ההיא שנשארת לבירור אחרי שעות הלימודים כי משכת לוונדה טיילור בקוקו?" :'''בי.איי''': "האם אמא שלי סיפרה לך על הפעם ההיא שזרקתי את טומי ווילסון מהחלון בגלל שהוא קרא לי סקוטר?" :'''מרדוק''': "כן, אני חושב שהיא הזכירה משהו בנוגע לזה." :'''אמא של בי.איי''': " מרדוק, אתה הבחור הכי משוגע שאי פעם הכרתי. אני חושבת שאני רוצה לאמץ אותך." :'''מרדוק''': "ובכן, אולי אני אוכל להיות האח האובד שמעולם לא היה לו?" :'''בי.איי''': "אולי אתה תוכל להיות רוח הרפאים שמעולם לא הייתה לי אם לא תשתוק, טיפש." :'''אמא של בי.איי''': "זה מספיק סקוטר, או שאני אצטרך לשלוח אותך לחדר שלך." :'''מרדוק''': "אתה יודע, כתבתי את כל הסיפור כאן בדפדפת שלי. הייתה לך ילדות מאוד צבעונית." [בי.איי לוקח את הדפדפת ממרדוק וקורע אותה] :'''אמא של בי.איי''': "סקוטר אתה מוכן להתנהג יפה? אתה תמיד מאיים על כולם. הוא חתלתול אמיתי." :'''מרדוק''': "את יודעת, אני ידעתי שהוא יעשה את זה. ידעתי שהוא ייקח את הדפדפת שלי ויקרע אותה, זאת הסיבה שכתבתי את הסיפורים האמיתיים בדפדפת הזאת. אני הולך להשתמש בסיפורים האלה עבור הספר החדש שלי: 'רצים בחלל דרך החיים של הבחור הגדול סקוטר'." {{מפריד}} :'''חניבעל''': "אנחנו ניתן להם עוד מספר דקות ואז ניכנס פנימה." :'''פייס''': "אני לא יודע חניבעל, יש לי את ההרגשה המשונה הזאת שמרדוק נמצא שם איפשהו בחוץ חותך סדינים ומדבר אל הגרביים שלו." :'''חניבעל''': "פייס, אל תגיד לי שבי.איי הצליח להשפיע עלייך. אני הייתי מסכן את חיי עם מרדוק בכל יום. הוא מיושב, הוא פשוט מעט שונה." :'''פייס''': [בציניות] "שונה...?" [מרדוק נראה בתוך תא טלפון כשהוא עם מסיכה על עיניו ועם גלימה (סדין) מחופש לקפטן מונית.] :'''חניבעל''': [מתקשר למוניות האהבה כדי לדבר עם מילר קריין] "זהו קלארנס וויקשרם השלישי." [מועבר למילר קריין] :'''מילר קריין''': "כן." :'''חניבעל''': "אני מקווה שהכסף ששוחחנו עליו מוכן." :'''מילר קריין''': "אני לא יודע על מה אתה מדבר, אתה לא תקבל ממני כלום." :'''חניבעל''': "אז אני משער שהמשא ומתן שלנו הסתיים." :'''מילר קריין''': "נכון מאוד." :'''חניבעל''': "אז אני אשאיר אותך עם הסיפור הקטן הזה. היה היה שועל חום זקן שהיה רגיל להתגנב לאסם ולגנוב תרנגולות. בכל לילה הוא היה מתגנב לשם וגונב תרנגולת." :'''מילר קריין''': "אין לי זמן לזה." :'''חניבעל''': "ואז, לילה אחד הוא התגנב לתוך האסם ולקח את התרנגולת שלו, אבל האסם עלה באש. הוא רץ לכיוון הזה וההוא, אך לבסוף הוא התכלה בלהבות. הנקודה בסיפור הזה מר קריין היא כזאת: לגנוב תרנגולות זה לא קשה, כשהמקום עולה באש לצאת מהאסם זה מה שנחשב." [מנתק את השיחה] :'''חניבעל''': "הגיע הזמן לפשוט על (לשדוד את) הלול." :'''פייס''': "בסדר." :'''חניבעל''': [במכשיר הקשר של המונית] "זהו כוכב בודד 1, אני נכנס פנימה." :'''איימי''': "ציד מוצלח. פייס?" :'''פייס''': "כוכב בודד 2, אני על הכנף שלו. רות סוף." :'''מילר קריין''': "אנחנו יוצאים לדרך. כל מונית שעם כוכב שחור אני רוצה שהיא תנוטרל." [חניבעל ופייס פורצים למתחם של מוניות האהבה ויורים לעבר כל המוניות שלהם ומשמידים את כולן] :'''מילר קריין''': "נמאס לי. אני אעשה את זה באופן אישי. תן לי את הרובה. סטרייק כנס למכונית." {{מפריד}} בי.איי מתכונן לאסוף זוג נוסעים מבוגר מבית מלון. :'''דייק בילינגס''': "סלחו לי, המונית הזאת לא בשירות." :'''בי.איי''': "לא נכון!" :'''דייק בילינגס''': "כן, היא כן." :'''בי.איי''': "לא נכון!" :'''דייק בילינגס''': "אתה גדול אחד, נכון?" :'''בי.איי''': "כדי לחדד את הנקודה, אני מרושע אחד, פראייר!" [לוקח את דייק וזורק אותו על המונית ולרצפה, מכניס את המזוודות של הנוסעים ומתחיל להילחם בנהגי המוניות האחרים] :'''בי.איי''': "כנסו למונית. לאן אתה צריך לנסוע, אדוני?" :'''נוסע מבוגר במונית''': "לשדה התעופה בבקשה." :'''דייק בילינגס''': "אני נוסע לכיוון מזרח בשדרה, הוא גדול, תשיגו לי מעט עזרה." :'''נוסע מבוגר במונית''': "סלח לי, אכפת לך לומר לי מה קורה כאן?" :'''בי.איי''': "זו מלחמה, אנחנו נגדם." :'''נוסע מבוגר במונית''': "מלחמה?" :'''בי.איי''': "כן, אבל אל תדאג, אתה במונית המנצחת." {{מפריד}} אחרי שצוות לעניין נלחמו בקקטוס ג'ק סלייטר ואנשיו. :'''חניבעל''': "זה היה כיף." :'''מרדוק''': "וחשוב יותר, זה היה חינוכי." :'''פאטי דאטון''': "אף פעם לא חשבתי שיגיע היום שבו אראה את קקטוס ג'ק סלייטר ואת הבחורים שלו מתקפלים בצורה כזאת!" :'''חניבעל''': "הפעם הזאת אנחנו הקלנו עליו, בפעם הבאה אנחנו נקשה עליו" (scramble - גם לטרוף) {{מפריד}} בטקס הלווייה של חניבעל. :'''בי.איי''': "חניבעל מעולם לא נראה כל כך טוב." :'''מרדוק''': "אהובים יקרים, אני מאמין כי הנפטר יעריך את ההתחלה המהירה של הטקס הקצר הזה שסימן את יומו האחרון בין אלה מבינינו שנראה שלכל הפחות הייתה להם מודעות לחיים. הוא הגיע אלינו כמו תלתן ביום שמשי. הוא קישט את חיינו כמו סלט אבוקדו. הוא היה אדם שעסק בנתינה של להאכיל אנשים. הוא ראה קיבות ריקות בכל מקום שהוא הלך. בואו נמחא כפיים לזכר הנפטר. [פייס עושה לו פרצוף של "זה לא מתאים"] טוב, אז דקת דומייה תהיה טובה יותר." :'''בי.איי''': "קישט את חיינו כמו סלט אבוקדו?" :'''פייס''': "כן. סוג של מישהו שחסר את המעמד של הצדק, נכון?" :'''בי.איי''': "פשוט טיפש שמקשקש." [ג'ק ליין וטראוויס מגיעים לכנסייה] :'''טראוויס''': "אתה בטוח שאתה רוצה לעשות את זה, ג'ק?" :'''ג'ק ליין''': "אליבי נהדר, טראוויס. השוטרים לא יפילו את הרצח של האירי עליי. חוץ מזה, אני רוצה שבעלי החנויות ידעו שאני האחד ששלח את הקציצה לכל הרוחות. חכה פה, אני רוצה לעשות את זה לבד." :'''ג'ינו ג'יאני''': [מסתכל בפתק שנמסר לו על ידי מרדוק ושנכתב על ידי חניבעל מוקדם יותר] "ג'ינו, אבי היקר המנוח אמר לי פעם: 'ישנם 2 סוגי אנשים שאף פעם לא יאמינו לדיווחים על מותך - אלה שאוהבים אותך ואלה ששונאים אותך' " :'''מרדוק''': "ועכשיו, אם יש כאן מישהו שרוצה לדבר - שידבר. או שישתתק לנצח." :'''ג'ק ליין''': "בשמה של חברת הג'וקבוקס האמריקנית, אני רוצה לומר שאני יורק בפרצוף של האיש הזה." [ג'ק מתקרב לפרצופו של חניבעל, שלפתע מתעורר לחיים ואוחז בעניבתו של ג'ק ההמום ומכוון אליו אקדח] :'''חניבעל''': "שלום לך! חזרתי!" [המשתתפים בלווייה סוחבים את ארון הקבורה אל רכב הקבורה כשג'ק בתוכו, וטראוויס נכנס לכנסייה לחפש אותו] :'''טראוויס''': "מר ליין? [יוצא מהכנסייה ורואה את כולם צוחקים] מה אתם כולכם צוחקים? [צוות לעניין מתחיל לנסוע עם רכב הקבורה כשארון הקבורה עם ג'ק בתוכו] ראיתם את מר ליין? תעקבו אחרי רכב הקבורה הזה." :'''מרדוק''': "קולונל, הבחור ברכב שעוקב אחרינו התחיל לעייף אותי מזה שהוא רק צופר וצופר וצופר. זה עושה לי כאב ראש." :'''חניבעל''': "אוקיי. [יורה על הרכב שעוקב אחריהם ומנטרל אותו] זה יותר טוב?" :'''מרדוק''': "כן." {{מפריד}} אחרי שאנשיו של קייל לודוויג גרמו לתאונה שבגינה אשתו ההרה של קיד הרמון הגיעה לבית החולים. :'''קיד הרמון''': [לאבא שלו] "אתה לא חושב ששתית מספיק?" :'''ג'ק הרמון''': "הם הסיטו אותנו מהכביש, בן. לא היה שום דבר שיכלתי לעשות." :'''קיד הרמון''': "אוי נו, היית צריך לעשות משהו. אתה היית אמור לנהוג, זאת הסיבה שהיית ברכב. אם היית מתקשר לדוד ג'ון מלכתחילה כל הדבר הזה לא היה קורה." :'''ג'ק הרמון''': "דוד ג'ון, אל תדבר איתי על דוד ג'ון. הוא לא טוב יותר מאשר קייל לודוויג ויתר הגנגסטרים שלו." :'''קיד הרמון''': "אני בטוח שאני לא אוצא בכוח מהאליפות הזאת. אולי הגיע הזמן שמישהו יעשה משהו בנוגע לזה." :'''ג'ק הרמון''': "היי ילד אל תעשה את זה. ילד!" [קיד הרמון יוצא מבית החולים כדי לנסוע ולדבר עם קייל לודוויג] :'''קיד הרמון''': "לודוויג, אני רוצה לדבר איתך, עכשיו!" :'''קייל לודוויג''': "האם זהו לא קיד הרמון המפורסם? מה שלומך ילד? איך המשפחה?" :'''קיד הרמון''': "אתה אחראי לכל ההצקות לי ולאשתי." :'''קייל לודוויג''': [בציניות] "ברצינות?" :'''קיד הרמון''': "כן, ברצינות בן אדם!" [בא להכות את קייל, אך הוא תופס אותו] :'''קייל לודוויג''': "תקשיב לי. מירוץ מכוניות זה משחק של גברים, וביום מן הימים כשתגדל, אולי אתה תוסמך להיות נהג מירוצים." [קייל חובט בקיד הרמון בבטן עם לום] :'''קיד הרמון''': "תקשיב, שום דבר לא יגרום לי לפרוש מהאליפות, שום דבר לודוויג!" :'''קייל לודוויג''': "אתה יודע, אני שואל את עצמי. אני אומר לעצמי איך זה שהילד הזה לומד כל כך לאט? איך זה יכול להיות שכל הנהגים האחרים במסלול הבינו שאני זה שאזכה בתואר ולא אתה. אפילו הצוות שלך הבין את הרמז ופרשו מוקדם הבוקר." :'''קיד הרמון''': "אתה לא יכול לנצח במירוץ הוגן?" :'''קייל לודוויג''': "ובכן, בוא נגיד בכנות שאני באמת שונא מפסידנים. והחבר'ה האלה כאן יראו לך איזה סוג של מפסידן אתה. [הצוות של קייל לודוויג הורס את רכב המירוץ של קיד הרמון] אופס, נראה שיש לך בעיות ברכב ילד. [קיד הרמון יורק בפניו של קייל לודוויג, שנותן לו אגרוף בפנים] אתם תוציאו את קיד הרמון, אתם תוציאו אותו מחוץ להרכב לצמיתות." {{מפריד}} :'''תרזה ג'יאני''': "אני באמת מעריכה את כל מה שאתם עושים בשבילנו." :'''פייס''': "אני אשמח להישאר בסביבה ולעזור לך לקלף בצל או שניים, אבל למרבה הצער נותרו לנו עוד 10 ג'וקבוקס לאסוף אחר הצהריים האלה." :'''תרזה ג'יאני''': "מאז שהגעתם אבא שלי הוא אדם שהשתנה. הוא מרגיש כמו גבר שוב. הוא אומר שבאמריקה ישנם גיבורים אמיתיים, והוא מדבר על חניבעל, בי.איי, מרדוק ועלייך." :'''פייס''': "ובכן, כל מה שאני יכול לעשות תרזה זה לומר לך לשמור את המחשבה הזאת עד שאני אסיים את העבודה." [פייס ותרזה מתנשקים, אבל חניבעל מושך את פייס בכתפו] :'''חניבעל''': "תתקדם, סגן. יש לי עבורך משהו כבד להרים בסמטה." :'''נתן וינסנט''': "זה מפריע לי, אני חושב שג'קי נהפך לכישלון. אין לו שליטה בדברים יותר. דיברתי עם הבחור שלו טראוויס, אני חושב שטראוויס צריך לקבל קידום, ולהשתלט על חלק מהמבצעים של ג'קי." [צוות לעניין מגיע עם משאית למזח שבו נמצאת היאכטה של נתן וינסנט, כשבתוך המשאית נמצאים מכונות הג'וקבוקס] :'''חניבעל''': "יוהו, מר וינסנט." :'''נתן וינסנט''': "מה אתה רוצה?" :'''חניבעל''': "היכן תרצה את מכונות הג'וקבוקס שלך?" :'''נתן וינסנט''': "על מה אתה מדבר? אני לא הזמנתי שום ג'וקבוקס." :'''חניבעל''': "ובכן המכונות האלה שייכות לחברה שלך 'אמריקן ג'וקבוקס', ואנחנו לא שולחים אותן, אנחנו מחזירים אותן. מה דעתך על כאן? [בי.איי ופייס דוחפים את מכונות הג'וקבוקס למים מתוך המשאית] אנחנו מגיעים ממסעדת 'הגברת העירומה' (the naked lady), ומעתה ואילך החובות שלנו כלפיי מר ג'ק ליין מבוטלים. ואם תשלח מישהו מהאנשים שלך במסלול הזה, אנחנו נפסיק את הפעילות שלהם ונפיל אותם למים היישר על הראש של המכונות האלה, וזו הבטחה, או שהשם שלי הוא לא שון אושיי." :'''נתן וינסנט''': "אתם לא יכולים לבוא לכאן ולהשליך את הציוד שלי למים, מה אתם משוגעים?!?" :'''חניבעל''': "אם אתה כל כך כעוס, אתה כנראה לא שמעת על המשאית שלך של חברת הפשתנים ניקולס" [הטלפון מצלצל ביאכטה ועוזרו של נתן וינסנט עונה: "מר וינסנט, זו חברת הפשתנים ניקולס בטלפון, מישהו פרץ לאחת המשאיות שלהם"] :'''נתן וינסנט''': "מה זאת, מלחמה? אתם מכריזים מלחמה עליי?!?" :'''חניבעל''': "לא, אנחנו סוגרים אותך מר וינסנט. כמובן שיכלתי להשתכנע לתת לך לרוץ על חייך, אתה יכלת להתיר את הגאווה שבסלט האבוקדו שלך ולתת לך להיסחף בים, כי כמו שאבי היקר המנוח נהג לומר: 'הרבה יותר טוב נסיגה חפוזה מאשר עמדה רעה'. חשוב על כך, אדוני. [לפייס ובי.איי] בואו נזוז חבר'ה." {{מפריד}} :'''גברת בראקוס''': "סלחי לי מותק. [מציגה אותה בפני הצוות] זאת חברה שלי קארן, היא השכנה שלי מהקומה למעלה." :'''קארן''': "היי." :'''חניבעל''': "מה שלומך?" :'''גברת בראקוס''': אני רוצה שאתם תבואו ותתחפרו (על האוכל) ותהנו לכם." :'''בי.איי''': "אוי אמא, את לא צריכה לבזבז את כל הכסף הזה עלינו." :'''גברת בראקוס''': "אל תגיד לי מה לעשות. אתה אולי המנהיג של צוות לעניין הזה, אבל אתה לא המנהיג של הבית הזה עד שאני אהיה בקבר שלי. חוץ מזה סקוטר, זה מהמעדנייה. האוכל הכי אהוב עלייך. ועכשיו תגיד לחיילים שלך לזלול או להתחפר על האוכל או לא משנה מה שאתה אומר להם." :'''חניבעל''': "יש רשות, המפקד?" :'''בי.איי''': "המשיכו. אה כן אמא, האם הבחור הזה מהצבא מגיע לכאן וממשיך לחפש אותי?" :'''גברת בראקוס''': "במיוחד סביב חג המולד." :'''בי.איי''': "אני מצטער אמא שאני לא יכול להגיע בחגים." :'''גברת בראקוס''': "ובכן, אם לא היית כזה רכרוכי בנוגע לטיסות, היינו יכולים להתראות לעיתים קרובות יותר." :'''מרדוק''': "אני אשמח להטיס אותו לכל מקום, גברת בראקוס." :'''גברת בראקוס''': "האין זה נחמד? אני יכולה לראות כמה אתה וסקוטר כל כך קרובים האחד לשני. אבל בכל מקרה לא צריך לקרות משהו כמו זה [שבירת המרפק שלה כתוצאה מכך שריקו הפיל אותה לרצפה] כדי שנתאחד." :'''בי.איי''': "את צודקת אמא, אני מצטער." :'''גברת בראקוס''': "זה בסדר, בן. אתה כאן עכשיו. יש לנו חתיכת בעייה. קארן היא עורכת דין, זאת הסיבה שרציתי שכולכם תכירו אותה." :'''קארן''': "ככל שהלכתי וחקרתי, יש לנו עזרה מאוד קטנה כאן. נראה שהם ממוקדים בלרוקן את הדירות בבניין." :'''פייס''': "את ובעלך גרים בבניין?" :'''קארן''': "אני רווקה, יש לי 2 חדרי שינה בקומה השלישית." :'''פייס''': "אה, ובכן אני אשמח לראות את הדירה מתישהו." {{מפריד}} :'''קפטן וינטקה''': "אני לא מבין בשביל מה את עדיין מתאמנת, קארי. אני בספק אם המופע הזה ימשיך." :'''קארי בתו של קפטן וינטקה''': "אני פשוט לא יכולה להשלים עם זה, אבא. חצי מהאנשים שלנו נבהלו, והאחרים אני לא יודעת כמה זמן עוד הם יוכלו להשלים עם המצב." :'''קפטן וינטקה''': "אנחנו לא יכולים לעשות את זה, קארי. אנחנו גמורים. אף אחד לא יכול להתמודד נגד צוות לעניין." :'''קארי בתו של קפטן וינטקה''': "אבא, למה הם עושים את זה? למה שצוות לעניין יעבדו בשביל מישהו כמו קייל מייסון?" :'''קפטן וינטקה''': "אני לא יודע. מאז שמייסון גילה על סיבוב ההופעות האירופאי שלנו וסירבתי למכור לו את מופע המערב הפרוע הנודד, הכל נהפך כאן לגיהינום. קארי, אני בדרך כלל לוחם." :'''קארי בתו של קפטן וינטקה''': "גם אני, אבא. ואנחנו פשוט לא יכולים להיכנע. ממש לא." :'''קפטן וינטקה''': "את יודעת כמה שאני רוצה לקחת את המופע הזה לאירופה, אבל זה פשוט לא הולך לקרות. לפעמים מגיע הזמן שבו את יודעת שהכל גמור." :'''קארי בתו של קפטן וינטקה''': "אני שונאת אותם על מה שהם עושים לך. [צוות לעניין המזוייף מגיע ומתחיל לירות על הסוסים ולירות לכל עבר] אבא, אלה צוות לעניין!" :'''קפטן וינטקה''': "יצאת מדעתך? לירות בנשק סביב האנשים והחיות כאן זה פשוט מעשה טיפשי." :'''חניבעל המזוייף''': "זו פשוט הדרך שלי להשיג את תשומת הלב שלך." :'''בי.איי המזוייף''': "כן, אנחנו אוהבים אנשים שמקשיבים." :'''קארי בתו של קפטן וינטקה''': "מה אתם חושבים שאתם עושים? פשוט תעופו מפה, אתם מסיגי גבול." :'''חניבעל המזוייף''': [אוחז בפניה של קארי] "יש לך תעוזה, אני אוהב את זה. אולי את תוכלי להצטרף אל צוות לעניין." :'''קארי בתו של קפטן וינטקה''': [מעיפה את היד של חניבעל המזוייף מהפנים שלה ויורקת לכיוון שלו] "זה מה שאני חושבת על צוות לעניין." [חניבעל המזוייף סוטר בפניה] :'''קפטן וינטקה''': "אני עוד אתפוס אותך על זה. אתה תשלם על זה." [חניבעל המזוייף נותן אגרוף בבטן של קפטן וינטקה] :'''בי.איי המזוייף''': [מישהו מהעובדים של קפטן וינטקה מנסה להילחם בו אך לא מצליח, ומישהו אחר מנסה להילחם בפייס המזוייף ללא הצלחה גם כן] "אתה חושב שתוכל לגבור על בי.איי בראקוס?" :'''חניבעל המזוייף''': "עוד מישהו רוצה להיות גיבור? [לקפטן וינטקה] זוהי ההצעה האחרונה של מייסון. 10,000 דולר עבור המופע הפרוע הנודד שלך. היא מאוד נדיבה. אני הייתי לוקח אותה אם הייתי במקומך." :'''קארי בתו של קפטן וינטקה''': "אני חשבתי שצוות לעניין אמור לעזור לאנשים." :'''חניבעל המזוייף''': "הבוס שלכם סידר לעצמו נשיכת נחש. אם אתם [העובדים של קפטן וינטקה] חכמים מספיק, עדיף שתתחילו לחפש עבודה אחרת כל עוד אתם יכולים." {{מפריד}} :'''מנהיג הקרטל''': "רבותיי, אין אדם אחד בחדר הזה שלא נפגע באופן אישי על ידי צוות לעניין. הבן שלי בכלא, ואנחנו כולנו איבדנו אנשים. במכלול של מבצעים, רשתות הברחה, מרכזיי רווח, ורובינו בהתעסקות שלנו עם האנשים האלה קיבלנו מסרים אישיים של פרידה מהמנהיג שלהם קולונל סמית'. אז אנחנו כולנו הסכמנו לעשות משהו בנוגע למר סמית' וחבריו. אנחנו החלטנו לשכור את הטוב ביותר: דגלאס קייל, שכיר החרב הכי מצויין שכסף יכול לקנות. מר קייל הסכים לחסל את צוות לעניין, לפני שזה יעלה לכל אחד מאיתנו בתבוסה נוספת." :'''דגלאס קייל''': "רבותיי, אני לא מתכוון לבזבז לכם את הזמן. אני אספתי את הכי טובים שיש. אתם מכירים את המיומנויות שלי, אחרת לא הייתי פה. אני אסיים את העבודה, ואז אני אסתלק. אורות. [מבקש לכבות את האורות בחדר כדי להראות מצגת על אנשיו] זה נעשה בכפר קמבודי על ידי אדם אחד [מראה בתים מופצצים]. הוא עבד בלילה עם נשק בסיסי. זה באלסקה. השם שלו זה ג'ון שאפורק. הוא לא יודע פחד מהו כמו שאתם ואני מבינים אותו. [עובר לתמונה הבאה במצגת] משרדי ביטוח בלונדון, 1981 [מראה תמונה של בניין חרב]. מעשה ידיו של ג'וזף קינג. משימה עצמאית כפרילנס עבור הira (הצבא האירי הרפובליקני). הוא מומחה בתחפושות, והוא מהטובים בעולם בהסתרה של חומרי נפץ. למד לוחמת ג'ונגל בדרום אמריקה. הוריו היו מיסיונרים הולנדיים. הם נרצחו בפשיטה שבטית כשהוא היה בן שש. [עובר לאדם הבא במצגת] ג'קי הופר, עבד באופן נרחב ביחד איתי בדרום אמריקה. אורות בבקשה. זה הכל רבותיי. מיליון דולר עבור כל בן אדם. תשלום עכשיו. מלוא הסכום. :'''מנהיג הקרטל''': "כמה מהר אתם תוכלו לעשות את זה?" :'''דגלאס קייל''': "כמו שאמרתי: אני מבצע ומסתלק. אז איך זה עומד להיות?" {{מפריד}} :'''בי.איי''': "לאן אנחנו נוסעים?" :'''חניבעל''': "תמשיך לנסוע, אנחנו עומדים לפנות ימינה שם." :'''בי.איי''': "אני לא נוסע לשום שדה תעופה חניבעל, אני לא טס עם המשוגע הטיפש הזה מרדוק." [חניבעל מכין חומר הרדמה ומזרק] :'''חניבעל''': "האם אני הזכרתי את מרדוק?" :'''איימי אלן''': "מרדוק?" :'''חניבעל''': "אנחנו לא נוסעים לשדה התעופה בי.איי." :'''איימי אלן''': "האם מרדוק לא סוג של משוגע?" :'''בי.איי''': "אם הוא יטיס (את המטוס) - אנחנו נמות." [חניבעל מורח אלכוהול על השכמה של בי.איי ומזריק לו חומר הרדמה] :'''חניבעל''': "תפנה ימינה ממש שם." :'''בי.איי''': [עוצר את האוטו ומדומם את המנוע] "מה אתה עושה, פראייר?" :'''חניבעל''': "אני חושב שאני אצא מהאוטו לדקה." :'''בי.איי''': "מה קורה כאן? הכביש הזה מוביל ישירות לשדה התעופה, חניבעל." :'''חניבעל''': "הכביש הזה רחוק מלהוביל לשדה התעופה." [בי.איי מסתכל לשמיים ורואה מטוס חולף, ויוצא מהרכב] :'''איימי אלן''': "מה קורה כאן? האם מישהו יכול בבקשה להגיד לי מה קורה כאן?" :'''בי.איי''': "אתה שיקרת לי." :'''חניבעל''': "שיקרתי? אני?" [חניבעל ובי.איי מביטים לשמיים ורואים עוד מטוס חולף] :'''בי.איי''': "אמרתי לך מה אני אעשה לך בפעם הבאה שתנסה לקחת אותי למטוס, נכון?" :'''איימי אלן''': "בבקשה, מה קורה פה?" :'''חניבעל''': "בי.איי, אתה עומד לקבל את אובדן ההכרה החרדתי שלך." [בי.איי נותן לחניבעל אגרוף בפנים ועל סף עילפון] :'''חניבעל''': "קח את זה בקלות בי.איי, קח את זה בקלות." [בי.איי תופס את חניבעל ומאבד את ההכרה עליו] :'''איימי אלן''': "למה הוא היכה אותך?" :'''חניבעל''': "היכה אותי? אם הוא היה מכה אותי אני הייתי בבית חולים." ==קישורים חיצוניים== * {{imdb title|id=0084967|title=צוות לעניין}} [[קטגוריה:סדרות טלוויזיה אמריקאיות]] [[קטגוריה:סדרות פעולה]] eb5ko4lwydebtcpbs1yvteafzc78bor דוד בן-גוריון 0 12534 235170 233189 2026-05-05T10:30:32Z קליאו 9676 עריכה, הסרת ציטטות דומות באותו נושא 235170 wikitext text/x-wiki [[קובץ:David Ben-Gurion (D597-087).jpg|שמאל|ממוזער|196 פיקסלים|דוד בן-גוריון]] '''[[w:דוד בן-גוריון|דוד בן-גוריון]]''' (16 באוקטובר 1886 – 1 בדצמבר 1973) [[w:מדינאי|מדינאי]] ישראלי, כיהן כראש הממשלה הראשון של מדינת [[ישראל]]. == כללי == [[קובץ:David Ben-Gurion Naיal Zin D684-075.jpg|ממוזער|210 פיקסלים|דוד בן-גוריון]] * "אני דן את האדם לא על פי עברו אלא רואה אותו באור עתידו."{{הערה| "גורמי הציונות ותפקידיה בשעה זו", משמרות, עמ' שט, מתוך:ויעקב בקר, '''[https://bgh.org.il/wp-content/uploads/2023/07/%D7%9E%D7%A9%D7%A0%D7%AA%D7%95-%D7%A9%D7%9C-%D7%93%D7%95%D7%93-%D7%91%D7%9F-%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%95%D7%9F.pdf משנתו של דוד בן-גוריון]''', עמ' 36.|שם=בקר 36}} * "אדם לאדם אינו אויב וצר – אלא שותף ועוזר."{{הערה|דוד בן-גוריון, "[https://benyehuda.org/read/10916 יעודי הרוח והחלוציות בישראל]", באתר [[W:פרויקט בן-יהודה|פרויקט בן-יהודה]].}} * "בלי ערבות הדדית אין אחדות שלמה, אמיתית."{{הערה|דוד בן-גוריון, "[https://benyehuda.org/read/3944 תפקידינו בשעה זו]", באתר פרויקט בן-יהודה.}} * "לא תמיד יכול אדם לדבר אפילו בשם עצמו, כי גם באדם יחיד מתרוצצים רצונות ונטיות והערכות מתנגדים אלה לאלה."{{הערה|דוד בן-גוריון, "[https://benyehuda.org/read/37402 במעלה ההר]", באתר פרויקט בן-יהודה.}} * "כל הזמן ש[[אדם]] חי הוא יכול להשתנות." * "אין איש יחיד קובע גורל מדינה ועם. אין אדם שאי־אפשר בלעדיו."{{הערה|מתוך "מדוע לא שלטון ממושך", 1954, חזון ודרך ה', עמוד 22, מתוך: יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 225.}} * "אין אנו מאמינים בניסים, אבל אנו מאמינים באפשרויות הגדולות הטמונות בכוח היצירה של האדם." ~ [[W:דבר (עיתון)|דבר]], 26.05.1957.{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 39.|שם=בקר 39}} * "יש גאות ושפל בכל [[גבר|איש]]."{{הערה|שם=בקר 39}} * "חירות מתחילה בפנים, בלב האדם וברוחו."{{הערה|דוד בן-גוריון, "[https://benyehuda.org/read/12317 דבר ישראל בארצו]", באתר פרויקט בן-יהודה.}} * "אין כילד בוחן, ובודק — אם משמיעים באוזניו מליצות תפלות ופסוקים מתים, או משתפים אותו בחוויה אמיתית ובדברים היוצאים מן הלב."{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 42.}} * "יש בינינו מאות ואלפים הוללים וריקים [...] צעיר יהודי שאינו מוכן להקריב את נפשו על נצחון אנגליה – אינו יהודי ואינו אדם." ~ על סירובם של צעירים יהודים בארץ ישראל להתגייס למלחמה בנאצים ב[[מלחמת העולם השנייה]], 1941.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 292.}} * "נניח שהיטלר היה מחזיק בידו מאה אלף שבויי מלחמה בריטיים ואומר ל[[וינסטון צ'רצ'יל|צ'רצ'יל]]: 'או שתיתן לי את הצי הבריטי או שאשחט את מאה אלף האנגלים האלה.' אם תציגו שאלה זו למר צ'רצ'יל, האם מישהו יכול לפקפק מה תהיה תשובתו? וצ'רצ'יל הלוא גם יודע מה היתה תשובתם של מאה אלף האנגלים ההם עצמם: האם לא היו שמחים למות במקום לקנות את חייהם במחיר הצי הבריטי?". ~ דבריו בוועדה האנגלו-אמריקנית, 11 במארס 1946.{{הערה|שם=שגב 363}} * "כוחה של מדינת־ישראל הוא במצפונה."{{הערה|מתוך "שאלת קוריאה", 1950, דרך וחזון ב', עמוד 238 מתוך: יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 242.}} * "ההון נוצר בשביל האדם, ולא האדם בשביל ההון."{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 49.}} * "כל יהודי שאינו מאמין בנסים אינו ריאליסטי." * "אין בכלל מילה אחרונה בעולם." ~ מתוך "חינוך ודת", 1951, חזון ודרך ג', עמוד 67.{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 61.}} * "בכל איש ואיש חבויים כוחות וסגולות ואוצרות רוחניים, שרק מעטים מהם באים לידי גילוי."{{הערה|דוד בן-גוריון, "[https://benyehuda.org/read/10917 יחוד ויעוד]", באתר פרויקט בן-יהודה.}} * "אין אכזר כאמת ואין ידיד נאמן כאמת אכזרית."{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 46.}} * "סוחר שאינו ממלא חובתו ללקוח, לציבור ולמדינה כחוק — אינו ראוי לשמש באיצטלה זו."{{הערה|דוד בן-גוריון, "[https://benyehuda.org/read/3944 על השוק השחור]", באתר פרויקט בן-יהודה.}} * "מדינאי, שהשלטון אינו בשבילו מטרה אלא אמצעי לשרת את עמו ואידיאל חייו, חייב לבחון הנסיבות, התנאים והצרכים של זמנו ומקומו, וגם כושרו, סגולותיו ונטיותיו, כשהוא בא לקבוע אם רצוי שיוסיף לעמוד על-יד ההגה או יסתלק זמנית או לחלוטין." ~ מתוך המאמר "מדוע לא שלטון ממושך" בעיתון "הניו יורק טיימס", 1951.{{הערה|התרגום הופיע ב"חזון ודרך", כרך ה', עמ' 22.}} * "בחינת הדברים היא לא באמירתם אלא בעשייתם."{{הערה|דוד בן-גוריון, "[https://benyehuda.org/read/36385 מדיניות-החוץ שלנו]", באתר פרויקט בן-יהודה.}} * "על כוח בלבד לא ייכון שום כיבוש." ~ מתוך "דברי תשובה", 1950, חזון ודרך ב', עמוד 119.{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 57.}} * "החשוב הוא לא מי אמר, אלא מה אמר." ~ דבר, 08.06.1960. * "בן־אדם אינו יכול לשנות את מקום לידתו, אבל הוא לא מוכרח למות באותו מקום." * "לא על הנפש לבדה יחיה האדם." ~ מתוך "הרפואה העברית", 1950, חזון ודרך ב', עמוד 223.{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 64.}} * "השעבוד המסוכן ביותר — הוא השעבוד הרוחני." ~ מתוך "איך תיכון המדינה", 1948, בהילחם ישראל, עמוד 212.{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 73.}} * "החזון לא יאכזב — אם לא נתאכזב לו."{{הערה|דוד בן-גוריון, "[https://benyehuda.org/read/18192 לקראת הבאות]", באתר פרויקט בן-יהודה.}} * "מדינת ישראל תיבחן לא בעושר, לא בצבא ולא בטכניקה, אלא בדמותה המוסרית ובערכיה האנושיים."{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 237.}} * "כשאתה קם ב[[בוקר]], עליך להחליט: מה עיקר ומה טפל. ואת הטפל – אל תעשה!".{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ב, עמ' 647.}} * "אף פעם לא התייאשנו שזו ארצנו." * "המדינה לא באה להקל העול ששמנו על עצמנו, אלא להאדירו ולהגדילו." ~ מתוך "חלוצים לישראל", 1950, חזון ודרך ג', עמוד 25.{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 243.}} * "עם שאינו חופשי לבקר את נציגיו ולהחליפם באחרים כרצונו — אינו עם בן־חורין, אלא עדר עלוב החי בחסד רועיו־עריציו." ~ מתוך "איך תיכון המדינה", 1948, בהילחם ישראל, עמוד 212.{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 219.}} * "עם נתון לחסד זרים קשה לו לראות עצמו ואחרים באור נכון." ~ מתוך "עצמאות תרבותית", 1952, חזון ודרך ד', עמוד 50.{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 220.|שם=בקר 220}} * "אין עם משנה אופיו והרגליו בן־לילה." ~ מתוך "מגמת החינוך הממלכתי", 1954, חזון ודרך ה', עמוד 251.{{הערה|שם=בקר 220}} * "הגבורה אינה נחלת יחידים — אלא מתנת כל אדם שרוצה להשתמש בה."{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 48.}} * "ועדת חקירה יצאה נגדנו – פאניקה תופסת אותנו [...] נדפס בעיתון חשוב מאמר לטובתנו – אנחנו חוגגים. תנודות היסטריות אלו במצב רוחנו אינן תפארת על דרכנו ועלינו להילחם בהן בכל כוחנו" ~ בעקבות דוח ועדת שו והספר הלבן, דברים במועצת מפא"י, 25 באוקטובר 1930.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 217.}} * "משקל הצדק עולה עם משקל הכוח המלווה אותו". ~ נאום בירושלים, 21.12.1936.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 374.}} * "בספקנות בלבד לא עושים כלום". ~ על ספקנותו של [[ברל כצנלסון]], 29.7.1937.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 413.}} * "כשלפתע ראיתי, שאין לי עוד את מי לשאול שאלות." ~ לשאלה מתי היה למנהיג.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 278.}} * "עם, שאינו יודע בשעת סכנה גדולה לרכז הכל למתיחות של גבורה עליונה ושל שמירת עתידו ואינו מוכן להקריב את כל הקיים שלו, אם על־ידי כך יוכל לשמור על עתידו – עם כזה נידון לכליה, פיסית או פוליטית".{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 430 (מתוך "בדרך לצבא ולמדינת ישראל", מאמר כ"ו).}} * "הסברת התגובה לדעת־הקהל בעולם חשיבותה שקולה כמעט נגד התגובה עצמה". ~ מברק ל[[משה סנה]], המנחה את "ההגנה" לגבי פעולות התגובה נגד השלטון הבריטי. 1.10.1945.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 526.}} * "לחם אין לי, חזון יש לי." ~ תשובתו למפגינים שצעקו לו "מנהיג תן לחם" * "המושגים 'שלנו' ו'לא שלנו' הם רק מושגי שלום, ובמלחמה הם מאבדים כל משמעותם." ~ נאום במועצת מפא"י, 7 בפברואר 1948.{{הערה|בני מוריס, '''לידתה של בעיית הפליטים הפלסטינים''', עמ' 231.}} * "אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל – היא מדינת ישראל." ~ מתוך [[w:מגילת העצמאות|מגילת העצמאות]] * "אלה - יעמדו!" ~ על תושבי [[תל אביב]] המפוחדים, יום אחרי [[w:הכרזת העצמאות|הכרזת העצמאות]], כשהחלו ההפצצות המצריות על העיר (במקביל לפלישת החי"ר דרך [[w:עזה|עזה]], ושאר צבאות ערב) * "האתמול מכין את היום, והמחר כרוך בהיום." ~ מתוך "שלום ומלחמה", 1951, חזון ודרך ג', עמוד 162 * "נוער קרייריסטי, שעיניו לבצע, לחיים ריקים, לרווחים קלים, לקיום פרזיטי – נוער כזה יהווה הנשק הסודי של אויבינו". ~ נאום בכנס תלמידי בתי הספר התיכונים באמפיתיאטרון של שייח' מוניס, 10.6.1954.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ב, עמ' 1004.}} * "ה[[נעורים|נוער]] בימינו יעצב דמות ה[[אדם]] בישראל – על ידי חיי מופת." ~ מתוך "קריירה או שליחות", 1954, חזון ודרך ה', עמוד 211 * "לא באתי לשדה בוקר "למען היות סמל ומופת לנוער הישראלי" באתי הנה מפני שאהבתי את המקום, אהבתי הבחורים ... ואהבתי עבודת האדמה." ~ מתוך מכתב לנער יורם פורת, 13 בינואר 1954 * "יש דברים, שיש לחשוב עליהם, אבל אף פעם לא לדבר עליהם." ~ ל[[מנחם בגין]], שהתלונן בפניו שחוגים יהודיים ב[[ארצות הברית]] התנגדו לבואו בטענה שאמרותיו על "גבולות היסטוריים" עלולות להזיק לישראל, 10.2.1957.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1401.}} * "ההנמקה המוכשרת ביותר זקוקה לפעמים לנימוק ששמו עובדה." ~ מתוך מכתב שלא נשלח ל[[אבא אבן]], בזמן הלחצים הבינלאומיים לנסיגה מסיני, 13.2.1957.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1304.}} * "אי־אפשר (ולדעתי אסור) לבדוק החיים האינטימיים, הכמוסים של אדם – [[גבר]] או [[אישה]] – ולקבוע לפיהם מעמדם וזכותם בחברה". ~ במכתב תשובה לסגן אלוף דב ירמיה, שהאשים את [[משה דיין]] בכך שפיתה את אשתו, 19.9.59.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 493; תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 578.}} * "אחד האישים היקרים והדגולים ביותר שקמו בתקופת המנדט הבריטי". ~ על [[אברהם שטרן]], מפקד לח"י, במכתב ל[[גאולה כהן]], 20 בינואר 1962.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 602.}} * "אני לא מתיימר שהעם בכיסי, ואני לא יודע מה רוצה ומה לא רוצה העם. אני יודע רק, כך נדמה לי, מה רצוי לעם. ועל זה אני נלחם, נלחמתי כל חיי ואלחם כל חיי." * "ממעמד – לעם!" ~ סיסמתו במסגרת פעילותו למען ה[[w:ממלכתיות|ממלכתיות]] * "לא מגיע לי פרס בעד מילוי חובתי לארצי." ~ נימוקו על סירובו לקבל את [[w:פרס ישראל|פרס ישראל]] בשנת 1968 * "כל מי שיש אלוהים בלבו ומאמין בתום לב במה שמאמין — אינו יכול ואינו צריך להתכחש לאמונתו ולוותר על היקר לו."{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 51.}} * "האם [[אלוהים]] גר במקום כלשהו ואתה פונה אליו? הנביאים הלכו לאלוהים? הם רשמו את הכתובת שלו והלכו אליו? לפנות לאלוהים זה לחשוב עמוקות על משהו." ~ ריאיון ב־1968 * "את בטחוננו ותרבותנו לא נקיים אלא ביכולת־[[ייצור]] מקסימלית וברמת־חיים גבוהה, בפריון גבוה ובכיבושי־המדע." * "לאורך ה[[היסטוריה]] שלה ראתה ממשלת ישראל את השיכון ככלי מרכזי להשגת יעדה של המדינה וגם כצורך אנושי שעל המדינה מוטל לספקו לאזרחיה." == ציונות == * "העליה המתמדת היא תמצית חיינו והוייתנו. מחוץ לה אין תקווה ואין תקומה." * "מולדת אינה ניתנת ואינה ניטלת במתנה, אינה נקנית בזכויות וחוזים פוליטיים, אינה נרכשת בזהב ואינה נכבשת בכוח האגרוף, אלא נבנית בזיעת אפים."{{הערה|דוד בן-גוריון, "[https://benyehuda.org/read/7730 מתן-ארץ]", באתר פרויקט בן-יהודה.}} * "השלום אינו מטרה, והמלחמה אינה מטרה; המטרה היא הגשמת הציונות."{{הערה|[https://www.haaretz.co.il/opinions/2024-07-16/ty-article-opinion/.premium/00000190-bbb2-d458-a3d7-bbf7f0200000 מקור]}} * "[[ארץ ישראל]] תיבנה אך ורק בידי עם חרוץ, עשיר בחומר וברוח, אשר יבוא אליה מבחוץ בגזירת צורך היסטורי חיוני ליצור לעצמו מולדת, כשהוא מצויד במכשירי המדע והטכניקה המודרניים ומוכן בכל מחיר להפוך את השממה והחרבה לנווה פורח עמוס תנובה ועשיר תרבות ורב אוכלוסין, כאשר עשו המהגרים האנגלים בצפון אמריקה והמהגרים ההולנדים בדרום אפריקה." ~ פרשת דרכים, 1915 * "כיבוש ארץ... אינו בא על ידי הבטחת זכויות פוליטיות וערובות דיפלומטיות, אלא על ידי עבודה ישובית ממושכת, השתרשות והתערות בקרקע... והתרבות האוכלוסיה היהודית עד כדי היות רוב גדול ומכריע בארץ. [...] ארץ לא מקבלים, אלא כובשים, אנחנו נכבוש את הארץ בבנותנו אותה." ~ מתוך המאמר "לקראת העתיד", 1915.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 105–106.}} * "רחוב נווה שלום שבו ישבו יהודים מעורבים בערבים עשה עלי רושם קשה של גלות." ~ זיכרונותיו משעותיו הראשונות ביפו בעת עלייתו לארץ ישראל (1906), 1956.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 545.}} * "יש לנו עיקר הקדוש לנו מהדמוקרטיה והוא בניין ארץ ישראל על ידי יהודים". ~ על היותה של הסוכנות היהודית המורחבת מנוגדת לעקרון הייצוג הדמוקרטי, סביב הקמתה ב-1929.{{הערה|[[תום שגב]], '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 219–220.}} * "למדתי את ארץ ישראל – ואני יודע מהי. אין זו שטח המנדט. אין זו שטח הבית הלאומי. ארץ־ישראל משתרעת בין ים־סוף בדרום והלבנון וה[[חרמון]] בצפון, ובין הים־התיכון במערב ומדבר־קדם או סוריה במזרח. ואני מאמין היום...שלנו תהיה הארץ הזאת". ~ מכתב למרכז מפא"י, 30.6.1937.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 359.}} * "לא מתוך חיפוש ובקשת דרך לסדר חיינו על יסודות הרמוניים של יצירה חברתית־כלכלית משוכללת אנו קובעים את קו פעולתנו, הדאגה הגדולה האחת השלטת במחשבתנו ועבודתנו היא כיבוש הארץ ובניינה בכוח עליה רחבה. כל השאר אינו אלא פרפראות ומליצות. אין אנו חובשי בית המדרש המתפלפלים בהלכות יצירה עצמית – אנו כובשי ארץ שהועמדו בפני קיר ברזל ועליהם לנפצו." ~ נאום בוועידת אחדות העבודה, דצמבר 1922 * "האם הירדן הוא גבול ארץ־ישראל? הוא נהר ארץ־ישראלי... גלעד וגם בשן הם חלקי ארץ־ישראל". ~ בשיחה עם ג'ורג' אנטוניוס, אפריל 1934.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 319.}} * "זכותנו על הארץ – על הארץ כולה – קיימת ועומדת לעד". ~ בקונגרס הציוני ה-20, אוגוסט 1937.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 257.}} * "הנני חסיד נלהב של מדינה יהודית בגבולותיה ההיסטוריים של ארץ ישראל [...] לא אוותר גם אני אף על שעל־אדמה אחד מאדמת ארצנו". ~ 1937.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 257–258.}} * "אם לא נעמוד על הנגב, לא תעמוד [[תל אביב]]." ~ 1937. * "כמו שהציונות התחילה פעם היא יכולה גם להסתיים פעם, ולהסתיים במפלה". ~ במרכז מפא"י, בהתייחס ליוזמת ועידת אוויאן, 15 בדצמבר 1938.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 270.}} * "אין אנו צריכים ורשאים להתייאש ממצפון האנושות, בעולם שכולו זדון לא תהיה לנו תקומה". ~ אספת הנבחרים, 24 במרץ 1943.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 334.}} * "זוהי באמת אתחלתא דגאולה ויותר מאתחלתא". ~ במכתב לפולה, 4 בספטמבר 1947, על המלצת רוב חברי ועדת אונסקו"פ על חלוקת ארץ ישראל לשתי מדינות.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 385.}} * "בלי הנגב תעמוד ירושלים, הנגב בלי ירושלים לא יעמוד." ~ ערב היציאה למבצע נחשון, אפריל 1948. * "בנגב ייבחן העם בישראל ומדינתו." ~ מתוך "משמעות הנגב", שדה בוקר, 17 בינואר 1955 * "אם המדינה לא תחסל את ה[[מדבר]] - עלול המדבר לחסל את המדינה." ~ מתוך "דרומה", 1955, חזון ודרך ה', עמוד 302 * "מדינה יהודית חלקית אינה סוף, אלא התחלה. [...] הקמת מדינה ואפילו חלקית, תשמש מנוף רב כוח במאמצינו ההיסטורים לגאול את הארץ בשלמותה. [...] נכניס למדינה את כל היהודים שאפשר להכניס לתוכה, לפי אמונתנו העמוקה אפשר יהיה להכניס יותר משני מיליונים. נקים משק יהודי רב ענפים, חקלאי חרשתי וימי. נארגן כוח הגנה משוכלל. צבא מובחר. אין לי ספק שהצבא שלנו יהיה מהמובחרים בעולם – ואז אני בטוח שלא ייבצר מאתנו להתיישב בכל שאר חלקי הארץ. אם מתוך הסכמה והבנה עם שכנינו הערבים ואם בדרך אחרת." ~ מתוך מכתב לבנו, עמוס, בו מסביר בן גוריון את תמיכתו בהצעת החלוקה של ועדת פיל * "ייתכן כי התגשמות שאיפתם של הערבים להגדרה עצמית תכביד על מצבנו פי כמה, אך אין זה יכול לשמש יסוד לשלול מן הערבים את זכותם הם." ~ מתוך נאום בקונגרס הראשון של ארץ-ישראל העובדת, 1930 ([https://benyehuda.org/read/4832 "המדיניות החיצונית של העם העברי"]) * "אם לארץ נשמה – הרי ירושלים נשמתה של ארץ ישראל." * "[[ירושלים]] נקודת המוקד של האהבה, הגעגועים, השאיפות והתקוות של העם העברי." * "לארץ ישראל יש צורך בעליה מובחרת, הציונות אינה מפעל פילנטרופי, אנו זקוקים פה לטיפוס המעולה של היהודים שיפתחו את הבית הלאומי." ~ מתוך "אות קין" מאת מ. וזלמן, עמוד 105 * "אם ישימו על כף אחת של המאזניים את כל האידיאלים שבעולם, ועל הכף השנייה את קיום ישראל – אבחר בקיום ישראל, כי... לא המתים יהללו ה'." *"אין זו מסמכותו של שום יהודי, אין זו מסמכותו של שום גוף יהודי, אין זו אפילו מסמכותו של העם היהודי כולו החי אתנו היום - לוותר על איזה חלק שהוא בארץ. זוהי זכות האומה היהודית לדורותיה, זכות שאינה ניתנת להפקעה בשום תנאי. ואילו גם היו יהודים באיזה זמן שהוא מכריזים על הסתלקותם מזכות זאת - אין בכוחם ובסמכותם להפקיע זכות זו מהדורות הבאים. שום ויתור ממין זה אינו מחייב ואינו קושר את העם היהודי. זכותנו על הארץ - על הארץ כולה, קיימת ועומדת לעד. ועד ביצוע הגאולה המלאה והשלמה, לא נזוז מזכותנו ההיסטורית. בכל זמן ובכל שעה, נעמוד על זכות זו בכל האמצעים הכשרים והמוסריים אשר בידנו." ~ מתוך דבריו בקונגרס הציוני בציריך, 1937 * "דעת־הקהל האנגלית היא המשען הפוליטי המכריע והעיקרי, שיש לנו מחוץ לעם היהודי... עלינו לכלכל את מעשינו ככה, שנרכוש דעת־קהל זו – ולא נרחיק אותה. זוהי, לדעתי, כל תורת הפוליטיקה החיצונית שלנו". ~ מכתב למועצת "האיחוד" בז'נבה, 18.8.1936.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 351.}} * "(עוד) מיליון יהודים והסכסוך עם הערבים נגמר." ~ בהנהלת הסוכנות, 20 ביוני 1944{{הערה|שם=המיליון השביעי 101|תום שגב, '''המיליון השביעי''', ג, 1, עמ' 101.}} * "אין אנו, יהודי ארץ־ישראל, רוצים ליהרג. אנו רוצים לחיות... גם לנו היהודים, כמו לאנגלים ולאחרים, יש זכות לחיות כיחידים וכעם, אולם גם לנו כמו לאנגלים יש משהו, שהוא יקר לנו גם מהחיים... אנו מוכנים ליהרג ולא נוותר על שלושה דברים: על חירות העלייה היהודית, על זכותנו לבנות שממות מולדתנו, על עצמאותו המדינית של עמנו בארצו". ~ נאום "תשובה לבווין", 28.11.45.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 538.}} * "בארץ ישראל, אדם שלא מאמין בנסים הוא אדם לא ריאלי." * "מדוע מניחים אתם, שאין אנו כמוכם? גם לנו יש דברים, היקרים לנו מחיינו. בארץ זו ובארצות אחרות יש מאות אלפי יהודים אשר ימסרו נפשם – אם יהיה צורך בכך – למען ציון ולמען המדינה היהודית". ~ מתוך עדותו בפני הוועדה האנגלו-אמריקאית בירושלים, 11.3.1946.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 540.}} * "אם תסכים [[הממלכה המאוחדת|בריטניה]] למדינה יהודית בחלק של א"י – אנו מוכנים להעניק לה בסיס נגד רוסיה… אין אנו תובעים את יציאתו של הצבא הבריטי מן הארץ." ~ דבריו בפני ועדת החקירה האנגלו-אמריקאית ב-1946 * "עכשיו, כשאנחנו הולכים להקים מדינה, יש לזכור שזאת לא תהיה מדינה יהודית, זאת תהיה מדינה של אזרחיה -היא תהיה מדינה יהודית רק לעלייה ולהתיישבות- בתוכה יהיו כל האזרחים שווים. לא תיתכן חוקה שתמנע ערבי מלהיות נשיא." ~ דברים בועידת מפא"י 4 ימים אחרי ההצבעה באו"ם על הצעת החלוקה. * "לא באטריבוט הממלכתי, אלא בהתרכזות האומה העברית והתערותה במולדת כאומה שוות זכויות במשפחת העמים החופשיים, בה אני רואה את מהותה של הציונות." * "התנאי הראשון לבטחוננו הוא גידול רב ומהיר של מספרנו בארץ." ~ במועצת מפא"י 12.1.1949.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ב, עמ' 883.}} * "גורלה של ישראל תלוי בשני דברים: בכוחה ובצדקתה."{{הערה|שם=בר-זוהר 1399|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1399.}} * "מדינת ישראל לא תתואר בלי עליונות הרוח". ~ בפגישה עם סופרים, 11.10.1949.{{הערה|שם=בר-זוהר 1399}} * "אם ישימו על כף אחת את כל האידיאלים שבעולם ועל הכף השניה את קיום ישראל – אבחר בקיום ישראל."{{הערה|שם=בר-זוהר 1399}} * "עמדת שאלת שלימות הארץ בלי מדינה יהודית, או מדינה יהודית בלי שלימות הארץ, בחרנו במדינה יהודית בלי שלימות הארץ." ~ דיון בכנסת, 4 באפריל 1949 * "למדינת ישראל הייתה ותהיה רק בירה אחת – ירושלים הנצחית" ~ הודעה בכנסת ב-13 בדצמבר 1949 על החלטת הממשלה להעביר מיד את הבירה לירושלים, בעקבות הצעת ההחלטה שנתקבלה ב-9 בדצמבר באו"ם על בינאום העיר.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ב, עמ' 891.}} * "השלום חיוני, אבל לא בכל מחיר". ~ ביומנו, 18 בינואר 1949.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 435.}} * "ועוד אני רואה לפני שאלה, שקצת מסוכן להיכנס בה: אם אני רואה בתנועה הקיבוצית את הנושא והמגשים החלוצי של הציונות הסוציאליסטית? - לא רק בה. בכלל, אין גוף אחד, גיל אחד, צורת חיים אחת, יכולה להגשים את הציונות הסוציאליסטית. זאת יכול לעשות העם כולו. ורק אם העם כולו יעשה זאת - זה ייעשה. אבל יש תפקידים חלוציים בעם, יש גורמים שהם מסוגלים להניע את העם, יש גורמים אשר מסוגלים ללכת לפני העם להורות לו את הדרך. בתור כזאת אני רואה את התנועה הקיבוצית. אבל נניח, שהתנועה הקיבוצית לבדה תרצה לעשות את הדבר שיש לעשות: להגשים ציונות, להגשים סוציאליזם, אבל העם לא ירצה - אז לא יעלה הדבר בידה." ~ דוד בן גוריון בסמינר בבית ברל 29/1/50. *"איני יכול להסכים בשום אופן לדבריך ש'בגלל בחורי הישיבות הגענו עד הלום' לא הם בנו את הארץ, לא הם חרפו נפשם למוות על עצמאותה ואין להם זכויות מיוחדות, שאין ליהודים אחרים." ~ מכתב לרב [[W:יצחק אייזיק הלוי הרצוג|יצחק אייזיק הלוי הרצוג]], 1958 על רקע דרישה לצמצום הפטור מגיוס לבני ישיבות. (דניאל רוזנבאום, [http://news.walla.co.il/?w=/90/2632117 בן-גוריון ב-58': "לבחורי הישיבות אין זכויות מיוחדות"], 10 באפריל 2013) * "הדברים שראיתי, אינם חדשים ואף על פי כן אסכם אותם במשפטים קצרים אחדים: ראיתי שיש יותר מדי מדבר ופחות מדי התיישבות ופיתוח, יותר מדי ריכוז בערים ופחות מדי בקצוות ובגבולות, יותר מדי מתווכים ומשרתים ופחות מדי פריון עבודה, יוזמה חלוצית וחרדה לעתיד." ~ מתוך דבריו לקראת [[w:הבחירות לכנסת החמישית|הבחירות לכנסת החמישית]] * "ידעתי שאין בעולם ובארץ זו מקום יקר בעיני עמנו וקרוב ללבו ומעורה בו כירושלים זו, שהפכה בירת ישראל לנצח נצחים." ~ מתוך נאום בכנסת, 31 ביולי 1967 * "הארץ הזו שייכת לשניים, לערבים היושבים בה וליהודים בכל העולם." ~ מתוך הראיון האחרון שלו בתוכנית ה[[טלוויזיה]] "מוקד" * "התנועה הציונית קרויה ליצור 'חכמת ישראל' חדשה, לא 'חכמת ישראל' העקרה שקמה בגלות וטיפלה באותיות פורחות של ספרות ימי הביניים אלא חכמת חכמים אשר תדע לאצור כל טיפה של [[גשם]], כל מבוע של הרים, כל שטף הנהרות והפלגים ומעיינות למען הרוות האדמה הצמאה והפרחת השממה ולמען חקלאות משוכללת, אשר תפרנס יישוב רב וגדול." ~ נאומו בקונגרס הציוני ה-19, 1935. == צבא וביטחון == [[קובץ:Everymother2.jpg|ממוזער|210 פיקסלים|הציטוט המלא של "תדע כל אם עברייה" על קיר בכניסה לבסיס הקליטה והמיון של צה"ל]] * "הצבא שלנו בנוי על יקר האדם." * "מלחמה היא הרת הפתעות." ~ "לקראת העתיד", אנחנו ושכנינו, עמ' א.{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 361.}} * "מלחמה היא המבחן העליון של העם [...] לא מבחן של כוח, אלא מבחן של רצון".{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 426.}} * "אין הצבא קובע על דעת עצמו אפילו את מבנהו, סדריו וקווי פעולתו ... ארגון הצבא ועיצוב דמותו, כל אלה הם בסמכותם היחידה של הרשויות האזרחיות: הממשלה, הכנסת, והבוחרים."{{הערה|"צבא ובטחון", עמודים 141–142.}} * "לא די שיידע המפקד את מלאכתו. עליו להיות אוהב את האדם, שחיי הפקוד שלו יהיו יקרים לו והחייל שנשלח אליו יהיה יקר לו, שיאהב אותו. רק מפקד כזה ימצא בפקודיו מסירות - הנפש שתוליכם לכל אשר ישלח אותם. אם המפקדים יעוררו את האמון, את הדבקות ואת האהבה בחיילים שלהם - אזי תדע כל אם עבריה כי הפקידה את גורל בניה בידי המפקדים הראויים לכך." ~ מתוך נאום בכנס סגל פיקוד כללי, הקריה, 2 ביולי 1963 * " "הבאתם לסיום מוצלח המבצע הצבאי הגדול והמפואר ביותר בתולדות עמנו – ואחד המבצעים המופלאים בתולדות כל העמים. שוב נוכל לשיר שירת משה ובני ישראל העתיקה: [[S:שמות טו יד|'שמעו עמים – ירגזון, חיל אחז יושבי פלשת, אז נבהלו אלופי אדום, אילי מואב יאחזמו רעד, נמוגו כל יושבי כנען. תפול עליהם אימתה ופחד']] אילת שוב תהיה הנמל העברי הראשי בדרום, ויוטבת, המכונה תיראן, תשוב להיות חלק ממלכות ישראל השלישית". ~ מכתב לחילי חטיבה 9 לרגל כיבוש [[W:שארם א-שייח'|שארם א-שייח']] ב[[W:מבצע סיני|מבצע סיני]], 1956 * "אהוב ליבי [[w:אסף שמחוני|אסף שמחוני]], אלוף הניצחון של צה"ל, נהיית לבן אלמוות בעמדך בראש המערכה בסיני... אנו נפרדים ממך בצער עמוק בהערצה ובגאון." ~ הספדו על אלוף אסף שמחוני שנהרג בתאונה יום לאחר מבצע קדש * "ברור מאליו שהחינוך ליוזמה בצבא אינו בא במקום המשמעת, ולא על מנת להחלישה. על הצבא לפעול מתוך משמעת ברזל בתחומי ההוראות, ההנחיות והפקודות הניתנות על ידי המוסדות והמפקדים המוסמכים. אבל כל קצין וכל חייל צריך ליזום ביצוע הפקודה; שומה עליו לפעול לא כדי לקיים מצוות אנשים מלומדה ולצאת לידי חובת המשמעת, אלא כדי להשיג את המטרה הרצויה: זאת אומרת לנצח."{{הערה|שם=יחוד ויעוד 167|מתוך ספרו "יחוד ויעוד – דברים על ביטחון ישראל", הביא לדפוס גרשון ריבלין, תל אביב: הוצאת מערכות, משרד הביטחון - ההוצאה לאור, 1971; 1998, עמודים 167–168.}} * "כל חייל חייב לראות עצמו במצבים מסוימים כאילו בו לבדו תלוי גורל המערכה ובמקרה שאין לו הוראה ברורה, או שהמצב משתבש, עליו לראות עצמו כמפקד עליון, כמתכנן וכמבצע, בשכלו, תפיסתו ויוזמתו."{{הערה|שם=יחוד ויעוד 167}} * "המפקד צריך לדעת שכושרו של הצבא נמדד לא רק בנכונותו הקרבית ובהתלהבותו - אלא באדמיניסטרציה מעולה, בסידורים נאותים ובשמירה על אלף פרטים קטנים שבהם תלויה יכולתו של הצבא לא פחות מאשר בנכונות ההקרבה העצמית.... אין מנצחים בחירוף נפש בלבד. ארגון טוב ומדוקדק בפרטי-פרטים מהווה, אולי, שלושת רבעים של סוד הניצחון."{{הערה|מתוך ספרו "יחוד ויעוד – דברים על ביטחון ישראל", הביא לדפוס גרשון ריבלין, תל אביב: הוצאת מערכות, משרד הביטחון - ההוצאה לאור, 1971; 1998, עמוד 41.}} * "אנו יכולים לבנות [[צה"ל]] במתוכנן וביישוב דעת האחריות שבדבר היא קולוסלית. לא אעשה הדבר לבדי. זה למעלה מיכולתי. לא אעשה זאת גם אך ורק בעזרת בעלי מקצוע, אם כי עזרה זאת היא חיונית וברוכה. למלאכה זו דרושים קודם כוחות מוסריים. מנגנון מוכשר, נאמן, חרוץ ונקי כפיים לא מספיק. דרוש גם חסד עליון. עד שיוקם הצבא ויתבסס משטר אחראי ויעיל. כי הסכנה להפיכת הצבא לזירת התגוששות של פוליטיקנים או קרייריסטים או גם שניהם היא עצומה."<ref>אמיר אורן, [http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1184955.html הביטחון, השר והמוסר], עיתון "הארץ", 17 באוגוסט 2010</ref>. * "אם נילחם - נילחם ב[[עתיד]], ולא נחזור ל[[עבר]]. האויבים שעמדו נגדנו בעבר, אין כל ביטחון שינהגו גם בעתיד כמו שנהגו בעבר. להפך, עלינו להניח שהם למדו בכישלונותיהם וינסו לתקנם."{{הערה|מתוך ספרו "יחוד ויעוד – דברים על ביטחון ישראל", הביא לדפוס גרשון ריבלין, תל אביב: הוצאת מערכות, משרד הביטחון - ההוצאה לאור, 1971; 1998, עמודים 166–167.}} * "מה שהפתיע אותי יותר הוא שנוכחתי שגם הנערה הישראלית 'בת־הטובים', בוגרת הגימנסיה, מתעלה בצבא. הן רוכשות ניסיון־חיים עשיר, מתעצמות והכרתן העצמית מתעלה. אומנם בשבוע הראשון או בשבועיים הראשונים הן בלתי מרוצות - המשמעת והאימונים וכל סדרי הצבא מעיקים עליהן, אבל מייד הן מתגברות, ובשבוע השלישי והרביעי הן מרגישות עצמן בטוב ומקבלות ההגבלות והחומרות בצבא באהבה."{{הערה|"תפיסת הביטחון של ישראל", הוצאת האוניברסיטה המשודרת, עמוד 147.}} * "גם עונשים לרוצחים... אינם מפסיקים מעשי רצח, אבל אילו לא נענש שום רוצח – היתה הרצועה מותרת והמוני אנשים היו נרצחים... אין תגמול מפסיק התקפות לחלוטין – אבל הוא מרתיע רבים... ומי יודע כמה חיים הוצלו הודות למעשי 'תגמול' אלו". ~ על יעילות פעולות התגמול, יומן בן גוריון, תרשומת ל-28.9.56.{{הערה|בני מוריס, '''מלחמות הגבול של ישראל, 1949–1956''', עמ' 205.}} * "אנו חיים עכשיו בשעת חירום... הישונה המצב לטובה או לרעה בשנים הקרובות? גם פה אני אוטופיסט, ואני מקווה שהתנאים יוטבו, – אבל אין לי כל בטחון בכך, ואיני יכול להגיד בשום אופן שהמצב לא יורע ולא יחמיר. אין כל וַדאות בכך." ~ בדיון בכנסת על חוק שירות ביטחון, 26 באוגוסט 1952 == פוליטיקה == * "רק העזת היהודים הקימה המדינה ולא החלטת [[w:או"ם שמום|או"ם שמום]]."{{הערה|[[משה שרת]], '''יומן אישי''', כרך ג': 1955, תל אביב: [[w:ספרית מעריב|ספרית מעריב]], 1978, עמ' 874.}} * "[[w:בלי חרות ומק"י|בלי חרות ומק"י]]." ~ העקרון שלפיו נהג בהקמת ממשלותיו * "חבר הכנסת שיושב לימינו של חבר הכנסת [[w:יוחנן בדר|בדר]]." ~ כשהתכוון ל[[מנחם בגין]] * "ה[[ציונות]] שלנו היא שלמה ומלאה ועמוקה באשר אנו סוציאליסטים, באשר אנו רוצים בגאולה מלאה ושלימה וגמורה של העם כולו." ~ 'שיטת פעולתנו', 1923 * "חברי מפלגת הרוב טוענים, שזכוּיותיהם מתקפּחות מתוך הרצון להיות צדיקים כלפּי המיעוּטים, וחברי מפלגות המיעוטים טוענים, כי זכוּיותיהם מתקפּחות מתוך הגנה מיוּחדת של מפלגת הרוב על חבריה." ~ 'תנועת הפועלים והרוויזיוניסמוס', 1931 * "יש סכנות, שעליהן אפשר להתגבר רק באמצעים שבהם אוחז הצד המס‏כן. אין לך דבר מגוחך יותר ופושע יותר מאשר להילחם באמצעים קונסטיטוציוניים נגד כוח, שכולו אנטי-קונסטיטוציוני." ~ על המאבק עם בית"ר, בישיבת מרכז מפא"י, 31.1.1934.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 287.}} * "עלינו לעזור לצבא [הבריטי] כאילו לא היה ספר לבן, ועלינו להילחם בספר הלבן כאילו לא היתה [[מלחמת העולם השנייה|מלחמה]]." ~ בישיבת מרכז מפא"י בתל אביב, 12 בספטמבר 1939 * "איני רוצה ויכול להיות אחראי וגם איני מוכן ומסוגל לשאת לבדי המעמסה המוסרית." ~ במברק להנהלת הסוכנות היהודית, 1946, לאחר פיצוץ מלון המלך דוד.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 370.}} * "אם נגזרה עלינו הגזֵרה שלא נוכל לעמוד מול האצ"ל בלי מלחמת אזרחים – תהיה מלחמת אזרחים." ~ במזכירות מפא"י, 21 באפריל 1947.{{הערה|שם=שגב 382–383|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 382–383.}} * "אני מלא התפעלות לגרונר, אבל אני לא אתרוצץ אף רגע על מנת שלא ייתלה [...] הוא באמת גיבור ומוסר נפשו. אבל השולחים אותו הם לדעתי עוכרי ישראל והם האחראים על כך." ~ על [[w:דב גרונר|דב גרונר]], בוועד הפועל של ההסתדרות, 26 במארס 1947.{{הערה|שם=שגב 382–383}} * "כנופיה של נאצים יהודים [...] הם חייבים להישמד מעל פני האדמה, הכנופיה הזאת." ~ על אצ"ל, בוועד הפועל של ההסתדרות, 6 באוגוסט 1947.{{הערה|שם=שגב 382–383}} * "מחר תיקרא לבחור שליחינו לאספה המכוננת במדינת ישראל. בבחירות כלליות וחופשיות של כל העם בציון המשוחררת, נקים הבסיס המשפטי העממי למדינתנו המחודשת. וכל איש ואישה, שה[[חוק]] העניק להם זכות הבחירה, בל ייעדר מהקלפי. זוהי זכות גדולה. זכות היסטורית, שציפו לה דורות בכיסופים משיחיים. אלה הן הבחירות הראשונות לרס-פובליקה העברית בתולדות ישראל." ~ מתוך נאומו ברדיו לקראת [[w:הבחירות לאספה המכוננת|הבחירות לאספה המכוננת]], 24 בינואר 1949. * "להיות [[חופש]]י לא משנה מה יגידו." ~ 1949 * "בל יהיו רוצחי עמנו גם יורשיו." ~ בדיון בכנסת ב-7 בינואר 1952 על הסכם השילומים עם גרמניה.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 471.}} * "עליך לדעת, מה אתה רוצה להשיג, להיות בטוח במטרותיך ולראותן לעיניך כל העת. עליך לקבוע עדיפויותיך. עליך לחנך את מפלגתך ולחנך את הציבור הרחב. עליך לתת אמון באנשיך – לא פעם אמון רב יותר משהם נותנים בעצמם, שכן המנהיג המדיני האמיתי מכיר באופן אינסטינקטיבי את יכלתו של אדם ומסוגל לעוררו למצותה ברגעי משבר. עליך לדעת, מתי להילחם ביריביך הפוליטיים ומתי להפסיק לזמן־מה. לעולם אל לך להתפשר בשאלות עקרוניות. עליך להיות מודע לגורם הזמן... ומאחר שהעולם אינו נעצר אף לרגע, ונתיב הכוח משנה את מרכיביו... עליך לבחון שוב ושוב, בהתמדה, את המדיניות, שבחרת להגשמת מטרותיך.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 496–497.}} * "לא הרבנים יקבעו." ~ בשאלת [[w:מיהו יהודי|מיהו יהודי]] * "על אף היותי מתנגד למדינת דת. כשם כך מתנגד אני להפרדת ומדינה. הפרדת דת ומדינה היא אסון." * "משפט זה דבר כזה שקובעים אותו אנשים". ~ בתשובה לשר המשפטים, שדרש ממנו לציין את גבולות המדינה, 10 בינואר 1950.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 458.}} * "מי שדן בענייני ציבור, חייב להעמיד עצמו למשפט הציבור." ~ מתוך "דברי תשובה", 1950, חזון ודרך ג', עמוד 35.{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 69.}} * "לרבים מתושבי הארץ נדמה, כאילו כבר באנו אל המנוחה ואל הנחלה, ורק דאגה אחת מקננת בלבם: מה אומרים הגויים [...] אין יסוד לבהלה מאמרות הגויים... ה[[היסטוריה]] אינה נעשית על־ידי דיבורים, אלא על־ידי מעשים [...] לא ניתפש לבהלה ולפחדנות הלובשת מחלצות של תבונה ומעשיות מדומה [...] לא בזירה העולמית, אלא בפנים יחזק ישראל ויעמוד... עתידנו אינו תלוי במה יאמרו הגויים, אלא במה יעשו היהודים." ~ מתוך נאום במסדר צה"ל, יום העצמאות תשט"ו, 27 באפריל 1955.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1142–1143.}}{{הערה|מרדכי בר-און, "אחרית ימי משה שרת בממשלה – עיון נוסף ביומנו", בתוך: יעקב ורנה שרת (עורכים), '''שוחר שלום''', עמ' 489: "אל ניכבש על ידי הפחדנות המדברת בשם תבונה".}} * "מדינאי, שהשלטון בשבילו אינו מטרה אלא אמצעי לשרת עמו ואידיאל חייו, חייב לבחון את הנסיבות, התנאים והצרכים של [[זמן|זמנו]] ומקומו, וגם כושרו, סגולותיו ונטיותיו, כשהוא בא לקבוע אם רצוי שיוסיף לעמוד ליד ההגה, או שיסתלק זמנית או לחלוטין." * "יש להוריד את קרנן של המפלגות. קיומן הנבדל הוא אצלן עדיף על כל דבר אחר. שאיפתן להישרד גוברת על שאיפתן להיטיב." * "לכל אחד מן המשברים הממשלתיים היו נימוקים מיוחדים. אולם הנימוקים האלה נבעו כולם ממקור אחד: ממשבר הממלכתיות המלווה את הקמת המדינה מן הרגע הראשון ועד היום. משבר זה טבוע בהתפצלות המנופחת והחולנית שירשנו מן העבר האומלל שלנו, מחיי תלות וחוסר חיים ממלכתיים ועצמאיים במשך אלפי שנים." ~ מנימוקי התפטרותו והתפטרות [[w:ממשלת ישראל השלישית|ממשלת ישראל השלישית]] * "המוקיון עבר אתמול ביום 1 בנובמבר, בקדילק פתוח, כשלפניו רצים 20 רוכבי אופנוע ועיתון 'חירות' בישר הבוקר באותיות ענק על 'מסע הניצחון של [[מנחם בגין|בגין]]'. קיום המפלגה בישראל הוא כתם שחור על ה[[דמוקרטיה]] הישראלית. התנוונות זו ניזונה מהנחשלות של כמה עדות בישראל ו[[יגאל אלון]] מסייע לבגין בתעמולתו." ~ מתוך יומנו, על מסע הבחירות של בגין לקראת [[w:הבחירות לכנסת הרביעית|הבחירות לכנסת הרביעית]] * "אינני שותף ולא הייתי אף פעם שותף לתפיסת מר לנדאו וחבריו ביחס לגרמניה. לא הייתי שותף להם כשהם פיארו ושיבחו ונשאו את שמו של היטלר והעמידו אותו לדוגמה." ~ מתוך נאום בכנסת, 13 במאי 1963. משפט זה גרם למחאות מאת חברי חירות, והמהומה הביאה להפסקת ישיבת הכנסת.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 621–622.}} * "בגין הוא טיפוס היטלריסטי מובהק. גזעני, מוכן להשמיד כל הערבים למען שלמות הארץ, מקדש כל האמצעים למען המטרה הקדושה – שלטון אבסולוטי; ואני רואה בו סכנה חמורה למצב הפנימי והחיצוני של ישראל" ~ במכתב ל[[חיים גורי]], 15 במאי 1963.{{הערה|שם=שגב 623|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 623.}} * "אם אתה מדבר על שנאתי לבגין – תאמר 'היתה', ולא 'הנה'. אין לי עכשיו כל שנאה לבגין (אני מתנגד לדעותיו)". ~ מכתב לסופר מיכאל בר-זוהר, 28.12.1966.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ב, עמ' 834.}} * "התנגדתי מאוד לכמה עמדות ופעולות שלך גם אחרי הקמת המדינה ואינני מתחרט על כך... אבל מבחינה אישית לא היתה לי אף פעם טינה אישית נגדך וכל מה שהכרתי יותר בשנים האחרונות הוקרתי אותך יותר ופולה שלי שמחה על כך." ~ מכתב למנחם בגין.{{הערה|מירון ח. איזקסון (עורך), '''בגין;''', הוצאת ידיעות אחרונות, 2003. עמ' 82.}} * גם תהיה זו טעות היסטורית אפילו מצד אלה שאינם נזקקים [...] להלכה, להוציא את ההלכה מכלל התודעה היהודית, כי היא חלק בלתי נפרד מן המורשה היהודית בת אלפי השנים."{{הערה|ישראל והתפוצה, עמוד 194.}} ==היסטוריה== * "[[היסטוריה]] לא כותבים, היסטוריה עושים." * "מי שרוצה לעשות היסטוריה, צריך לשכוח את ההיסטוריה." * "אילו נדרשתי למצות כל מהותה של ה[[היסטוריה]] היהודית במילים אחדות, הייתי אומר שלוש מילים: איכות כנגד כמות."{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 79.}} * "כל המאמין שלא ניתן לשנות את ההיסטוריה, מעולם לא ניסה לכתוב את ספר הזיכרונות שלו." * "אינני יודע אם הכותרות השמנות והמעוררות, שהרעישו לבבות הקוראים יום יום, יזכו להיאצר אי פעם בספר דברי הימים של תקופתנו. נראה לי שההיסטוריון בעתיד ימלא ספרו בתיאורים וסקירות וניתוחים של מעשים אשר לא זכו כלל להיזכר על דפי העיתונות היומית. ואין זו אשמת העיתונאי — כי הוטל עליו להיות עיתונאי ולא היסטוריון. עליו לתאר את המאורע החולף המעורר רעש ולא לשעמם הקורא בדיסרטציות מדעיות של סופרי קורות העיתים". ~ נאום בפני אגודת העיתונאים, 21.11.1951.{{הערה|אבי שילון, '''בן-גוריון : אפילוג''', עמ' 123.}} ==תנ"ך== * "התנ"ך הוא הקושאן שלנו." * "ה[[תנ"ך]] הוא המנדט שלנו. התנ"ך שנכתב על ידינו, בשפתנו העברית ובארץ הזאת עצמה, הוא־הוא המנדט שלנו." ~ מתוך עדותו בוועדת פיל, 1937 * "לא קלים הם חיי ראש ממשלה, ולא עליכם כל החרדות והדאגות המלוות אותו. שתי שעות של לימוד בחוג התנ"ך מסיבות קורת רוח ובאות להקל על הדאגות החמורות." *"דמות של [[משה]] ומתן התורה על-ידיו במדבר סיני (בחורב) נחרתו כה עמוק בזיכרון העם ובנשמתו, שאין להעלות על הדעת שזה לא היה ולא נברא." *"בראשית ימי האומה הייתה המלוכה והנבואה מרוכזת באיש אחד, שתוארו היה לא מלך ולא נביא, אם כי הוא היה למעשה שני הדברים האלה גם יחד. זה היה [[משה]] רבנו, הוא היה מנהיג, מחוקק, מורה, מדריך, ראש העם ושליח-אלוהים גם יחד." *"משה היה האיש הגדול ביותר שקם לישראל בכל הדורות." *"רק איש חי, רב-פעלים, מחונן בשאר-רוח, גדול נפש, אדיר השפעה והשראה – נחרת עמוק בנשמת העם. ומשה אינו יצור דמיוני." * "...אם כי ה[[תנ"ך]] הוא דבר שקשה להגדירו הייתי אומר שהוא נשמת העם היהודי מראשיתו ועד סוף כל הדורות, בו נתגלתה ומתגלה כל רוחו העברית. התנ"ך הוא ספר האומה, וזהו יותר מספר. איני יודע מילה היכולה להביע מהו התנ"ך בשביל עם ישראל". ~ מתוך עיתון 'דבר', 08/06/1960 * "אמרתי שאיני לאומי ואיני ציוני - כי יהדותי מקורה בתולדות העם היהודי, במורשתו ובמקור מחצבתו; ואברהם אבינו ומשה רבנו והושע ומיכה וישעיהו וירמיהו והלל ורבי עקיבא ורבי יהודה הלוי, לא היו "לאומיים" ולא היו "ציוניים". והמילים האלה היו זרות להם, ואינן אומרות כלום גם לי. ואין לי כל צורך בהן. המושג יהודי אומר לי הכל." - מתוך מכתב ששיגר בן גוריון לחוקר הספרות ברוך קורצווייל בשנת 1961. * "כל מה שנתרחש בימינו - חידוש מדינת היהודים ועליית מאות אלפי יהודים שלא קראו אף פעם את [[משה הס]], פינסקר ו[[הרצל]] ואולי גם לא שמעו את שם הציונות, אי אפשר להבין בלי לראות חזון הגאולה המשיחית נטוע בלב העם היהודי לא רק לאחר חורבן בית שני אלא מימי נביאי הכתב הראשונים אם לא מלפני יציאת מצרים. [...] כוודאות חוקי הטבע כן וודאות בשורת הגאולה, גאולת העם וגאולת המין האנושי". ~ ישראל והתפוצה, עמוד 175. * "אני תמים דעה אתך בדבר חשיבות חידוני התנ"ך, ועוד יותר למוד התנ"ך, ואין לי כל יסוד לחשוב שהחידונים יבוטלו." ~ מתוך מכתב למר לוי דרברמדקר, 5/7/1964. * "אין אנשים מושלמים בעולם. אפילו בתנ״ך לא מתואר אדם מושלם, ללא כל פגם ומשגה. יש לכל אדם תכונות טובות ולא טובות, ואף התכונות הטובות לרוב אינן מושלמות, אינן מגיעות לשיאן."{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 40.}} ==העם היהודי== * "עלינו להלחם גם בגולה לזכויות לאומיות ולהגדרה עצמית לאומית, כי לא יתכן שנשלים את הפלייתנו והמעטת זכויותינו מאיזו בחינה שהיא." ~ 'על פרשת דרכים', נובמבר 1915 * "ואחרי גמר ה[[מלחמת העולם הראשונה|מלחמה]], כשיתאספו באי־כוח הממלכות לחרוץ את גורל הארצות והמדינות, יבואו שמה באי־כוח העם העברי ויתבעו את עלבוננו, [[עלבון]] הצער הלאומי הגדול ביותר בהיסטוריה האנושית, ובתור גמול ותשלומין על דמינו הניגרים ופיצוי לייסורינו העולמיים – ובתור פתרון לשאלת היהודים המטרידה גם את אומות־העולם – ידרשו את חלקנו ב[[ארץ ישראל]]. וועידת השלום תאזין לדרישתנו הצודקת ותמלא את משאלתנו." ~ 'מתן ארץ', 1915 * "אם אדע שאפשר להציל את כל ילדי גרמניה על ידי העברתם לאנגליה ורק מחציתם על־ידי העברתם לארץ־ישראל, אני אבחר בדבר השני – כי לפנינו לא רק חשבון הילדים האלה, אלא חשבון היסטורי של עם ישראל". ~ במרכז מפא"י, 7.12.38.{{הערה|תום שגב, '''המיליון השביעי''', א, 1, עמ' 22; עמ' 479, הערה 53.}} * "היהודים אינם כל כך פחדנים." ~ 1942.{{הערה|"תכנית פעולה ציונית ויהדות אמריקה", 1942, במערכה ד', עמ' 169, בתוך: יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 76.}} * "מה עוללתם לנו?! אתם העמים אוהבי החופש וה[[צדק]], הלוחמים ל[[דמוקרטיה]], לחירות, לשוויון, לסוציאליזם? מה עוללתם אתם לעם היהודי בעומדכם על דמינו הניגרים בלי סוף, בלי הרף ובלי מעצור, בלי לנקוף אצבע, בלי להגיש עזרה, בלי לצוות למשחית בשפה המובנת לו – הרף! ההייתם נוהגים ככה אילו היו שורפים חיים יום־יום אלפי נשים וזקנים אמריקנים, אנגלים, רוסים? ההייתם שקטים אילו יום־יום היו מנפצים לאבני המרצפת עוללים ויונקים מאומות בעלות הברית?" ~ נאום באמפיתיאטרון של [[האוניברסיטה העברית בירושלים|האוניברסיטה העברית]] על הר הצופים בעצרת לזכר [[הרצל]], במלאות ארבעים שנה למותו, 10 ביולי 1944.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 345.}} * "אין סכנה גדולה לעתידנו, לכוחות הגנוזים עדיין בעם היהודי, מהאשליה קלת־הדעת שקיום ישראל לא ישקר בכל הנסיבות ובכל התנאים." ~ 1945.{{הערה|"אין עתיד לנו בלי מדינה", 1945, במערכה ד', עמ' 214, בתוך: יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 77.}} * "אספר לכם רק על אחת התחושות שהיו לי כשנודע לי הסיפור המלא על מה שקרה לנו [...] הרגשתי מאושר... על ששייכים אנו לעם שנשחט, ולא לאלה השוחטים אותנו, ולא לאלה הצופים בכך באדישות". ~ דבריו בוועדה האנגלו-אמריקנית, 11 במארס 1946.{{הערה|שם=שגב 363|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 363.}} * "מי שמתעלל בלא־יהודי יתעלל גם ביהודי".{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 427.}} * "בין ניצולי מחנות ההסגר של הגרמנים היו אנשים שאלמלא היו מה שהיו- אנשים קשים ורעים ואגואיסטים-לא היו ניצלים, וגם כל מה שעבר עליהם עקר מנפשם כל חלקה טובה." ~ מרכז מפא"י, יולי 1949 * "הגלויות המתחסלות והמתכנסות בישראל אינם מהוות עדיין עם, אלא ערב רב ואבק אדם, ללא לשון, ללא חינוך, ללא שורשים, הפיכת אבק אדם לאומה תרבותית היא מלאכה לא קלה." * "העלייה שבאה אחרי תקומת המדינה, רובה מארצות האסלאם, באסיה ובאפריקה, היה בה ללא ספק משהו מהחזון המשיחי, אבל הייתה נעדרת רכוש רוחני וחומרי הדרוש לבניין משק בריא וחברה חדשה... אני רואה משמעותו ההיסטורית האיומה של [[השואה|הטבח הנאצי]] לא באותה כמות מחרידה של היהודים שנטבחו, אלא בהשמדת דווקא אותו מבחר העם שרק הוא, מתוך כל חלקי היהדות, היה מסוגל ומצויד בכל הכוחות הדרושים, לשם בניין מדינה... ששת המיליונים שנשמדו, הם וכמעט רק הם, היו המדינה העברית בכוח." ~ מתוך מכתב לישראל גלילי, 1960 * "לא הייתי רוצה שיעשו בהם פוגרום, אם כי הם ראויים לכך." ~ על יהודים המתגוררים בגרמניה אחרי מלחמת העולם השנייה, בממשלה, 6 בינואר ו-6 במרס 1960.{{הערה|שם=שגב 655|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 655, הערה שנייה.}} * "אני לא אומר שהיהודים גרועים יותר מעמים אחרים, אך יש להם כמה תכונות לא נעימות." ~ בפגישה עם פעילי המגבית, 30 בנובמבר 1968.{{הערה|שם=שגב 655}} == עדות המזרח == [[קובץ:Prime Minister David Ben-Gurion visiting a school in Ashdod Yam, 1959.png|ממוזער|210 פיקסלים|דוד בן גוריון במפגש עם ילדים עולים ב[[אשדוד]] (אז "אשדוד ים"), 1959]] * "בימים אלה הולכת ומתחסלת גלות תימן - אולי הגלות המופלאה ביותר בתולדות עם ישראל. לפי דברי התימנים עצמם, הם יושבים בגלות תימן למעלה מאלפיים שנה. השתמרותם בגלות נידחה ומרודה זו במשך זמן ארוך כזה היא אחד הנסים הגדולים בהיסטוריה היהודית. מרוחק ממרכזי היהדות, בתוך אומה ערבית ירודה, נתונה לקנאות ועריצות של ימי הבינים - שמר שבט יהודי זה על דבקתוו ונאמנותו היהודית ועל חזון גאולתו המשיחית - וחזונו קם ויהי. שבט זה כולו הועלה ארצה על כנפי נשרים."{{הערה|"התפקיד החלוצי בקיבוץ גלויות", '''חזון ודרך''', כרך שלישי, 1950, עמ' 19.}} * "לחנך את הצעיר, שבא מארצות אלו, לשבת בבית הכיסא כמו אדם, להתרחץ, לא לגנוב, לא לתפוס נערה ערבית ולאנוס אותה ולרצוח אותה — זה קודם לכל שאר הדברים. בלי זה — אין ערך לאימון ולחינוך הצבאי שניתן להם." ~ הרצאה בכנס הפיקוד הגבוה של צה"ל באפריל 1950 (נאמר כנראה בעקבות "[https://www.haaretz.co.il/misc/1.920403 פרשת נירים"]). * "אם לא מרשים למישהו להניח תפילין הרי זה מעשה סדום ועמורה". ~ כששמע על הכפייה החילונית במחנות האוהלים בהם קלטו את העולים, בממשלה, 3 בינואר 1951.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 450.}} * "אין יסוד להנחה שיהודי צפון אפריקה, או תורכיה, מצרים, פרס או עדן שונים במהותם ויסודם מיהודי ליטא, גליציה ו[[ארצות הברית|אמריקה]]. גם בהם גנוזים מעיינות עשירים של יכולת חלוצים, מעיינות של גבורה ויצירה. אם נשקיע גם פה חלק מן המאמצים שהשקענו בנוער היהודי בארצות אירופה - נקבל גם פה התוצאות המבורכות." ~ בתוך "יחוד ויעוד", שנתון הממשלה, תשי"א, עמ' כה. * "׳הבחורים האלה עולי צפון אפריקה ומרוקו, אם כי הם פראי אדם אבל הם אוהבים שמעבידים אותם בפרך, כי הם מרגישים שמשהו ניתן להם והם משמשים גורם." ~ על הצורך בקליטת עולים ממרוקו במסגרת גדודי עבודה.{{הערה|פרוטוקול המוסד לתיאום 14.6.1950, תיקי המוסד, ארכיון מרכז מורשת בן גוריון. {{מקור}}}} * "דרושים לנו בני אדם שנולדו כפועלים. יש לשים לב יותר אל האלמנט המקומי מעדות המזרח, אל התימנים והספרדים, אשר רמת חייהם ודרישותיהם הן נמוכות משל פועל אירופי ובהצלחה יוכלו להתחרות בערבים." ~ דברים על [[W:כיבוש העבודה|כיבוש העבודה]] (מתי נאמרו?).{{הערה|'''תולדות תנועת הפועלים בארץ ישראל''', צבי אבן שושן, ספר ראשון, עמוד 123.}} * "יהודי תימני הוא קודם כל יהודי, ואנחנו רוצים להפכו עד כמה שאפשר במהירות האפשרית מתימני ליהודי השוכח מאין בא, כמו שאני שכחתי שאני פולני." ~ דברי הכנסת, 14 בפברואר 1951 * "זה אבק-אנשים מארצות הכי מנודות, הכי דלות, הכי מושפלות ושפלות. אנחנו נקבל, ובזרועות פתוחות, את ה[[יהדות]] מהארץ הכי ירודה שאנחנו מכירים – מעיראק הבזויה והשפלה. ולא יכולים להיות יהודים בארץ בזויה ושפלה, שגם הם לא הושפלו ולא התבזו. נקבל אותם. עלינו להעלותם. בטרם שיהיו חיילים עלינו להעלותם." (מתי והיכן נאמר?){{הערה|מצוטט ב"חינוך ומורל בצה"ל", הוצאת המטה הכללי}} * "שבט זה, מצד אחד הוא יותר נוח לקליטה, גם מבחינה תרבותית וגם מבחינה משקית, מכל שבט אחר. הוא אוהב עבודה, אינו להוט אחרי ה[[עיר]], יש לו (לחלק הגברי, לכל הפחות) אחיזה בלשון העברית ובתורת ישראל אבל מבחינה אחרת הוא אף הקשה ביותר. הוא רחוק מאיתנו מרחק של אלפיים שנה אם לא יותר. הוא נעדר המושגים היסודיים ביותר והראשוניים של ציוויליזציה (להבדיל מתרבות). יחסו לילדים ולאשה הוא של איש פרימיטיווי. מצב [[בריאות]]ו לקוי. כוחותיו הגופניים תשושים ואינו מבחין בצרכים ההיגייניים המינימאליים. הוא היה אלפי שנה שרוי באחת הגלויות האפלות והמרודות ביותר, במשטר פרימיטיווי יותר ממשטר פאודלי ותיאוקרטי רגיל. המעבר שלו לארץ – אין כמהפכה הזאת בחיי אנשים, [[מהפכה]] אנושית עמוקה ולא זו השטחית, המהפכה הפוליטית, כל ערכי אדם משתנים [[שינוי]] יסודי" ~ על העולים מתימן, מכתב לרמטכ"ל [[יגאל ידין]] * "ודאי שיש לשמור על רמה מסוימת של בית־המשפט העליון. עם־הארץ אי אפשר לשלוח להיות שופט, גם אם יש לו יחוס אחר... [אבל] יש עניין אחדות עם ישראל. אי-אפשר שאנו נשב פה ולא נרגיש מה שאחרים מרגישים... לא יתכן שבעם של 1,500,000 נפש ויש לכל הפחות 600,000 לא אשכנזים, לא ייתכן שבין כולם אי-אפשר למצוא אפילו רק אחד שישב עם עוד שמונה אשכנזים בבית-המשפט העליון, זה לא ייתכן. אם חברי בית המשפט העליון חושבים כך – פגום אצלם החוש היהודי, זה איזה סנוביזם, כולם מוכרחים להיות גאונים." ~ מתוך פרוטוקול ישיבת הממשלה, 31.5.53, עמ׳ 6-5, א"מ.{{הערה|ניר קידר, "בן-גוריון והמאבק למינוי שופט ממוצא ספרדי לבית-המשפט העליון", '''מחקרי משפט''', כרך יט, תשס"ב-תשס"ג, 2003, עמ' 539-515.}} * "הצבא כעם מורכב מכל הגלויות, ומהרגע הראשון חששתי לכך שצבאנו יחולק לשני גזעים - המפקדים יהיו כולם אשכנזים, והפקודים יהיו בחלקם הגדול מעדות־המזרח. ודרשתי מהמטה ומהפקודים שיעשו מאמצים מיוחדים להכשיר ולהעלות בני עדות־המזרח לדרגת קצינים" ~ מתוך סקירת הביטחון של בן־גוריון (18 באוקטובר 1953).{{הערה|'''תפיסת הביטחון של ישראל''', נספח, הוצאת האוניברסיטה המשודרת, עמוד 150.}} * "אני עודני מצפה לנשיא ישראל או לרמטכ"ל מאחינו התימנים. מתי נזכה לכך?" ~ מכתב מ־21 ספטמבר 1954 ([http://idfarchives.bloger.co.il/127432/ מקור] {{קישור שבור}}) * "עכשיו מסר לי חבר שבטבריה היו אלף קולות [[W:מפלגת חרות|חרות]]. אנשים אלה עובדים כולם במשקי עמק הירדן. משקי עמק הירדן הם בעינינו, פינת חמד של הארץ מכל הבחינות, גם מבחינה משקית וגם מבחינה חברתית, גם מבחינת האדם האנושי המעולה, מכל הבחינות. במה עוד אפשר לברך משקים אלו ואין להם? אבל זה בעינינו ולא בעיני העולים העובדים שם. בעיניהם אלה הם בעלי אחוזות עשירים שיש להם הכל - [[חינוך]] טוב ל[[ילדות|ילדים]], שדות, כרמים, גנים יפים, משק נהדר...כאן קיימים שני מעמדות - לא במובן של ניצול כספי, לא במובן מרכסיסטי אלא במובן האנושי הפשוט." ~ נאום בועידת מפא"י, בעקבות תוצאות הבחירות לכנסת השלישית, 1955. * "הערבים יצרו את הפסיכולוגיה הנחוצה בתוכנו, הרוח הגורמת לאנשים להניח את ההבדלים ביניהם לטובת אינטרס משותף. הם גרמו לנו לבנות את צבאנו ולדרוש שירות צבאי מכל אדם צעיר, והצבא הוא כוח נפלא בשביל חינוך, משמעת וסינתיזה. היהודים מתימן, היהודים המרוקאים, העיראקים, הכורדים, כל האנשים הצעירים האלה, חלקם אולי כמעט פראים, באים אל הצבא ולומדים עברית, הם לומדים את ההיסטוריה שלנו, ואיך נוצרה המדינה, ובשביל מה היא קיימת בעצם, והם יוצאים ישראלים!" ~ מתוך ראיון למגזין "לייף", 1957 * "הרבה שנים קיוויתי לרמטכ"ל תימני-ולצערי הרב עוד לא זכיתי לראותו עד היום. אולם אם מסרו את הנהלת [[הכנסת]] ליהודי תימני-אני מאמין גם שבקרוב נזכה לראות גם רמטכ"ל תימני." ~ במכתב לישראל ישעיהו, 28 אפריל 1972 [http://idfarchives.bloger.co.il/127432/] {{קישור שבור}}. == זכויות האישה == * "לשר האוצר, חתמתי היום על 'הצהרת העובד(ת) לצורך קביעת ניכויי המס'. בהצהרה, בסעיף 4 נאמר שם בעלי/אשתי. לדעתי יש להגיד אישי/אשתי. במילה בעל יש משמעות של אדנות ועבודה זרה, שאינה הולמת כבוד האישה, השווה לגמרי בזכויותיה לאיש. תעשו כדברי הושע הנביא: 'והיה ביום ההוא-תקראי אישי ולא תקראי לי עוד בעלי' (הושע, ב', 18). בכבוד רב, ד. בן גוריון." ~ מכתב לשר האוצר, מאי 1953 * "שואלים אותי: מדוע יש לפטור מחובה זו [חובת הגיוס] אישה נשואה? בימי שלום יש לשחרר לדעתי את ה[[אישה]] הנשואה משני טעמים. הטעם האחד הוא אנושי. אם נערה בת 18 מתחתנת, יש לתת לה שנה לשמוח עם בעלה... והטעם השני הוא ציבורי. אין להפריע לאישה נשואה מלהיות לאם." ~ דברי הכנסת, 1949 * "אין יצור חשוב, יקר ונעלה כילוד אנוש. הוא נזר-הבריאה, הוא נצח ה[[אנושות]], הוא עתיד האומה, והטבע גזר שרק האישה יכולה ללדת ילד. זוהי סגולת האם, ברכתה ויקרה. לכל אחד מאיתנו הייתה אם - וכל איש יודע שלא היתה נפש יקרה, אהובה ונאמנה בחייו כמו האם. עלינו לתת כבוד ויקר לאמהות, ולהעמיד את האישה בתנאים הנוחים והרצויים ביותר כשעליה להיות לאם. עלינו להפחית במידת יכולתינו צער גידול בנים וכאבי-אמהות. לא רק הבן חייב בכבוד האם - אלא ה[[מדינה]] כולה, החברה כולה, חייבת בכבוד האמהות ובזכות האם. היש ב[[חיים]] דבר נאצל וקדוש כאמהות? אין לעשות שום דבר העלול לפגוע באמהות, ויש לעשות הכל, המסייע לאמהות ומקל עליה." ~ ייחוד וייעוד, עמוד 76 * "האשה אינה אשה בלבד, היא גם אישיות, כמו ה[[גבר]]. לאישיות זו מגיעות כל הזכויות וכל החובות המגיעות לאישיותו של הגבר - מלמד אלו המתייחסות לאמהות. מעבר לאמהות - דין האישה כדין אדם, ואין לגרוע ממעמדה, מזכויותיה, מחובותיה במלוא הנימה...האישה דינה כדין גבר בכל מה שנוגע לזכויות-אנוש, ומעמד האישה לא יכול להיות ירוד וגרוע ממעמד הגבר בשום דבר שב[[עולם]]. אין האישה פסולה לשום שירות, אין היא משוללת שום זכות, ואין היא פטורה משום חובה, אלא אם הדבר פוגע באמהותה" ~ ייחוד וייעוד, עמוד 76 * "אל תחשוב הפועלת כי תפקידה הוא להידמות לגבר, גם למחשבה זו היא פרי הרגשת נחיתות." ~ מתוך נאום בועידת הפועלות השישית, 1949 * "השוויון מגיע לאישה לא כפרס על השתתפותה בבנין הארץ ובהגנתה, אלא זהו צורך כבוד האדם."{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 41.|שם=בקר 41}} * "לא רק הבן חייב בכבוד האם — אלא המדינה כולה, החברה כולה, חייבת בכבוד האמהות ובזכות האם."{{הערה|שם=בקר 41}} * "אם אינה שואלת להגיון כשהיא רוצה להציל ילדה."{{הערה|שם=בקר 41}} == היחס לערבים == * "אין אנו מבקשים את ארץ ישראל לשם שליטה על הערבים הילידים, כמו כן אין אנו מבקשים בה שוק לממכר תוצרת המשק היהודי שבגולה. אנחנו מבקשים בארץ ישראל מולדת." ~ 'מתן ארץ', 1915 * "נכנסתי פה לסינימה כזה וישבתי אצל השחורים. ניגש אלי תיכף המשגיח וציווני לשבת לחוד... נזכרתי בערבים הפראים שלנו והרהרתי: כלום לא יוכלו בני אמריקה החופשית, הקולטורית, הפרוגרסיבית והדמוקרטית ללמוד קצת אנושיות אצל אותם הפראים?" ~ על אפליית השחורים במדינות הדרום של ארה"ב, מכתב ליצחק בן צבי, כ"ט בשבט תרע"ו.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 434.}} * "שאלת היחסים בין היהודים לערבים... אין פתרון לשאלה הזאת... יש תהום ושום דבר לא יוכל למלא את התהום הזאת [...] אנו רוצים כי ארץ ישראל תהיה לנו בתור אומה. הערבים רוצים כי הארץ תהיה להם – בתור אומה [...] אין אני יודע איזה ערבי יסכים שארץ ישראל תהיה ליהודים". ~ בכינוס הוועד הזמני ביפו, 9.6.1919.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 156.}} * "אין אנו צריכים להפוך את הערבי לציוני, כי אף פעם לא יהיה כזה. הערבי בארץ ישראל לא צריך ולא יכול להיות ציוני. הוא לא יוכל לרצות שהיהודים ייהפכו לרוב. בזה הניגוד האמיתי, הניגוד הפוליטי בינינו ובין הערבים. אנו והם רוצים להוות רוב." ~ בדיון המזכירות המשותפת של "אחדות העבודה" ו"הפועל הצעיר", 10.11.1929.{{הערה|י' גורני, '''השאלה הערבית והבעיה היהודית''', עמ' 278, בתוך: אביבה חלמיש, '''מבית לאומי למדינה בדרך''', האוניברסיטה הפתוחה, כרך ב, עמ' 132.}} * "יש חברים השוללים את קיומה של תנועה לאומית בקרב הערבים, הם רואים את פילוגי הערבים בינם לבין עצמם... נכון הדבר שלתנועה הלאומית הערבית חסר תוכן חיובי... אבל אנו נטעה, אם נמוד את הערבים ואת תנועתם באמת־המידה שלנו. כל עם יש לו תנועה לאומית שהוא ראוי לה". ~ מתוך: "בירורים", חשון, תר"ץ.{{הערה|שם=בר-זוהר 310|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 310–311.}} * "אין אנו רוצים להיות בארץ־ישראל יהודי חסות של מופתי או קימאקאם ערבי". ~ מתוך: "דרכנו המדינית לאחר המאורעות", טבת, תר"ץ.{{הערה|שם=בר-זוהר 310}} * "התנועה הלאומית הערבית נולדה כמעט בזמן אחד עם הציונות המדינית". ~ מתוך יומנו, 4.9.1934.{{הערה|שם=בר-זוהר 310}} * "אנחנו והם רוצים אותו דבר: שנינו רוצים בארץ־ישראל. וזהו ניגוד יסודי. ועוד לא היה בהיסטוריה, ואינני חושב שיהיה בהיסטוריה, מקרה שעם יוותר מרצונו הטוב על ארצו – הם חושבים שזוהי ארצם – בכדי להכניס לשם בני עם אחר". ~ בישיבת הנהלת הסוכנות היהודית, 19.5.1936.{{הערה|אביבה חלמיש, '''מבית לאומי למדינה בדרך''', האוניברסיטה הפתוחה, כרך ג, עמ' 236; גם: דוד בן-גוריון, '''זכרונות''', ג, עמ' 199.}} * "...אנו בעצמנו, בעובדת שובנו לארץ, בעובדת מפעלנו, טיפחנו תנועה לאומית ערבית." ~ בימי המרד הערבי הגדול.{{הערה|בני מוריס, '''קורבנות''', עמ' 135.}} * "את נציגות העם הערבי אקבל כמו שהיא... יפתח בדורו כשמואל בדורו, וכל עם וציבור יש לו בכל שעה המנהיגים שהוא ראוי להם באותה שעה". ~ מכתב למרכז המפלגה, 18.6.1936.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 334.}} * "חורבנה של יפו, העיר והנמל, בוא יבוא וטוב שיבוא. עיר זו שהשמינה מהעלייה וההתיישבות היהודית – ראוי לה להיחרב כשהיא מניפה גרזן על ראש בוניה ומפרנסיה"; "היא עצמה גזרה עליה את הדין להיחרב ופשע יהיה זה אם אנחנו נציל אותה" ~ לנוכח השביתה הכללית הערבית ביפו, 1936.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 253.}} * "אני מתנגד שאיזו הצעה שהיא של טרנספר תבוא מצדנו. אינני שולל טרנספר מבחינה מוסרית ואינני שולל אותו גם מבחינה פוליטית. אם יש סיכוי לזה, בנוגע לדרוזים הדבר ייתכן. אפשר להעביר את כל הדרוזים לג'בל דרוז בהסכמתם. את [הערבים] האחרים - אינני יודע. אבל אסור שתהיה זאת הצעה יהודית... אם אנו נציע זאת - הערבים ידחו אותה, והגויים יגידו שאין מקום ליהודים בארץ ישראל". ~ בהנהלת הסוכנות, 20 ביוני 1944.{{הערה|שם=המיליון השביעי 101}} * "אפילו שהם תוקפים אותנו לפעמים – אנחנו לא זוכרים זאת. אנחנו רוצים לזכור את הדברים הטובים, לא את הרעים". ~ דבריו בוועדה האנגלו-אמריקנית, 11 במארס 1946.{{הערה|שם=שגב 363}} * "החומר האנושי שלנו [...] עולה לאין ערוך ביכולתו המוסרית והאינטלקטואלית על זה של שכנינו". ~ בהוראות למפקדת ה"הגנה", 18 ביוני 1947, ובממשלה, 1 באוגוסט 1948.{{הערה|שם=שגב 434|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 434.}} * "הערבים אינם סוֹפיסטים [מתוחכמים] כמונו האירופים". ~ לאונסקו"פ.{{הערה|שם=שגב 434}} * "עד עתה סברתי שהנשק הסודי שלנו הוא הרוח... אבל הנשק הסודי יותר הוא הערבים: הם לא־יוצלחים כאלה שקשה לתאר". ~ בממשלה, 12 ביולי 1949.{{הערה|שם=שגב 434}} * ""כשאני בא עכשיו ל[[ירושלים]] אני מרגיש שאני בעיר עברית. אין זרים. מאה אחוז יהודים. מאז נחרבה ירושלים בימי הרומאים לא היתה כל כך יהודית כמו שהיא עכשיו". ~ במועצת מפא"י, 7 בפברואר 1948.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 398.}} * "נעזבו ע"י הערבים ערים שלמות (...) בקלות רבה, אחרי המפלה הראשונה, אם כי לא ארבה להם שום סכנה של חורבן ושל טבח. אכן נתגלה בבהירות ניצחת מיהו העם הקשור קשר עמוק לארץ הזאת". ~ דברים בפני מועצת העם, 4 במאי 1948.{{הערה|בני מוריס, '''לידתה של בעיית הפליטים הפלסטינים''', עמ' 134.}} * "אם יש למישהו אילוּזיה [אשליה] שהערבים יהיו נאמנים למדינת ישראל – הוא מתנגד לטבע האנושי". ~ בממשלה, 20 באוקטובר 1953.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 561.}} * "אילו היו אויבינו פקחים, היו מוסרים לנו רצועת עזה בשלמותה, על פליטיה, ונצטרך לפרנס רבע מיליון ערבים ולדכא חתירות נגד בטחוננו בכוח". ~ ל[[משה דיין]], בתקופת הלחצים הבינלאומיים לנסיגה מסיני, 16.2.1957.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1303.}} * "בעיני הערבים, נראה הדבר כי לפני עשר שנים ויותר באו אנשים מפולין, מרומניה, מרוסיה, והשתלטו על הארץ הזאת, על ארץ הערבים. וארץ בעיניהם היא ערבית אם היא מיושבת ערבים במשך 1,500 שנה... מדוע יותרו על ארץ זאת? זה עומד בין הארצות הערביות כטריז... אמנם אם אנו שמים עצמנו בתור ערבי, באים לידי מסקנה מרה. אבל מוטב מסקנה מרה של אמת מאשר אונאה עצמית כאילו מתוקה [...] אין אפשרות, לפי הכרתי העמוקה, להביא שלום בלי שקודם תתבשל הכרה בלב הערבים, שאין אפשרות להכחיד אותנו. זוהי הדרך היחידה לשלום [...] סיכוי השלום עם הערבים מונח בהגברת כוחה ובטחונה של ישראל מבחינה מדינית, צבאית וכלכלית". ~ בוועדת החוץ של מפא"י, 4.3.1958.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1360, 1362.}} * "בלי השמדת כל העם בישראל 'שחרור פלסטין' לא ייתכן". ~ במכתב לנשיא ארה"ב [[ג'ון קנדי]], 1963, בתגובה למילים 'שחרור פלסטין' שנכללו בהצהרה על הקמת הפדרציה הערבית של מצרים, סוריה ועיראק.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 617.}} * "בהכירי אותם אני בטוח שהם מסוגלים לחקות את מעשי הנאצים". ~ על המנהיגים הערבים, במכתב לנשיא ארה"ב [[ג'ון קנדי]], 1963.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 619.}} * "יש זכות לערבים בארץ־ישראל, אין זכויות לאומה הערבית בארץ־ישראל" ~ יומן, 25.11.1967 ובקול ישראל.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1411.}} == תחזיות לעתיד== (<small>תשובות בן גוריון ב־1961 לשאלה כיצד יראה העולם בעוד 25 שנה</small>){{הערה|[http://www.mako.co.il/news-israel/local/Article-f5d7fe1e6de2631018.htm התכתבות עם העיתון "לוק" בשנת 1961: חיזוי עתיד העולם בעוד 25 שנים (כלומר ב־1986)]}} * "[[W:המלחמה הקרה|המלחמה הקרה]] תהיה נחלת העבר. הלחץ הפנימי של האינטיליגנציה הגדלה בלי הרף ברוסיה ליותר חופש, ולחץ ההמונים להעלאת רמת החיים עלולים להביא לידי דימוקרטיזציה של [[ברית המועצות]] במשך רבע המאה הבאה." * "גידול השפעת הפועלים והאיכרים מצד אחד ועליית כוחם של אנשי המדע ב[[ארצות הברית]] יהפכו ארצות הברית למדינת סעד ולמשק מתוכנן." * "אירופה המערבית והמזרחית תיהפך לברית פדרטיבית של מדינות אבטונומיות בעלות משטר סוציאליסטי ודמוקרטי." * "המדע ה[[W:ביוכימיה|ביוכימי]] ימציא זריקה שתשנה את צבע העור משחור ללבן או מלבן לשחור ועל ידי כך תסולק לגמרי בעית הסגרגציה בארצות הברית ובארצות אחרות." ==נושאים אישיים== <small>(מתוך יומניו ומכתביו)</small> * "אינני יכול להשתחרר גם ברגעי [[שמחה|שמחתי]] היותר גדולים מ[[סבל|סבלון]] אותו הצער העמוק שחדר לתוך כל הווייתי." * "אולי הטבע שלי אשם, אבל אני איש גלמוד ו[[בדידות|בודד]] ולפעמים קשה לי מאוד מאוד. יש רגעים שלבי רותח, קרוע, ושאלות מרות וקשות מענות אותי ואין לי אל מי לפנות. אני עומד לבדי ועול כבד רובץ עלי, עול כבד מנשוא." * "אם תבדוק את יומני במטודים [בשיטות] של ביקורת המקרא... תוכל להוכיח שיומן זה נכתב בעצם על ידי שני אנשים שונים שחיו בתקופות שונות." ~ ל[[משה שרת]], 25 ביוני 1937.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 22.}} * "השאלות שמתעוררות מזמן לזמן לפעמים יש בהן משום קביעת־גורל. ולכל שאלה קשה יש פנים לכאן ולכאן. אני כשלעצמי איני בטוח כלל וכלל כי אני מצליח למַצות העיקר והמכריע, אבל בכל מקרה ניסיתי לברר לעצמי כל התוצאות והמסקנות העיקריות, ולהגיע לידי המסקנה הרצויה בתנאים מסובכים ורצופי־קשיים, ולפעמים, גם סכנות." ~ מכתב לנשיא [[יצחק בן צבי]], 1953 * "אני איש ריב ומדון...אני מתנגד להרבה אנשים והרבה מתנגדים לי. כזה אני ואותם כבר לא אשנה." ~ בן-גוריון מסביר ל[[זלמן שזר]] (צוטט על ידו) מדוע הוא עצמו אינו מתאים להיות נשיא המדינה.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1549.}} ==נאמר עליו== * "המתנה הגדולה של ההיסטוריה לעם היהודי." ~ [[ברל כצנלסון]].{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1693.}} * "הוא הקיצוני ברעיונותיו והמסוכן ביותר שבין ה[[מנהיגות|מנהיגים]] הציונים." ~ העיתון "אל-ג'מעה אל-ערביה", 15 בנובמבר 1935, לאחר בחירת בן-גוריון ליושב ראש ההנהלה הציונית.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 408–409.}} * "אופן השיחה פשוט בלתי אנושי, אם אתה מסכים איתו בשמונים אחוז וחולק בעשרים אחוז או מסכים בעיקר וחולק באיזה טפל, או מסכים בכלל וחולק בפרט מסוים – מיד הוא מרכז את כל הלהט באותם עשרים אחוז, באותו טפל או פרט ומעוצמת הריב יוצא שכאילו ה[[מחלוקת]] היא במאה אחוז [...] לעולם אינך מצליח להשמיע באוזניו פסוק שלם, מיד הוא משסע, נאחז במילה שאינה נראית לו, מתריס ומתקצף". ~ [[משה שרת]] ל[[משה סנה]], 27 בספטמבר 1945.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 368.}} * "בן־גוריון חונן במה שאפשר לכנות splendid indifference (אדישות נשגבה). לא אכפת לו מה אומרים עליו. לא אכפת לו מה כותבים עליו העיתונים. לא אכפת לו אם לבושו מסודר או מרושל. הוא עושה את שלו – וכל השאר אינו מעניין אותו." ~ [[יצחק נבון]] מצטט את [[משה שרת]], שציטט את אשתו, צפורה שרת.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ב, עמ' 971.}} * "גדולתו וחולשתו של בן־גוריון טמונות בכך שבכל רגע ורגע של פעילות הוא רואה לפניו רק מטרה אחת, המשכיחה מלבו כל דבר אחר... בשעות משבר, כאשר הכל מתמקד ביעד אחד, אין שיוכל להשתוות אליו מבחינת כושר ההכרעה. אך בחיים הרגילים של כל ימות השנה הוא 'עושה צרות' מובהק, בהיותו משולל איזון וכל חוש של פרופורציה, ובאי־יכלתו לראות בעיות בודדות במסגרת של מצב כללי." ~ [[W:נחום גולדמן|נחום גולדמן]].{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ב, עמ' 949.}} * "אתה תבין מה הוא רוצה ולְמה הוא מתכוון, אבל באופן כזה שאתה לא תוכל אחר כך לבוא ולומר שמעתי ממנו כך וכך במפורש". ~ [[w:משה כרמל|משה כרמל]].{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 408.}} * "גדולתו של בן-גוריון שלכם מתבטאת בכך, שהוא פילוסוף – ואף על פי כן, מסוגל להחליט החלטות." ~ שר ההגנה הצרפתי מוריס בורז'ס-מונורי, ערב מבצע סיני 1956.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1249.}} * "נראנו נא כיום במלוא כוחו. בקור הפכחון ובלהט הקנאה אשר חברו יחדיו, בכוח הזינוק ובכוח הריסון." ~ [[נתן אלתרמן]], 1956 * "למן הרגע הראשון חשתי הוקרה אוהדת ללוחם ואלוף אמיץ זה. הוא מסמל את באישיותו את ישראל." ~ [[שארל דה גול]] על פגישתם הראשונה ב-14 ביוני 1960.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1379.}} * "בן-גוריון ואדנאואר הם שני המנהיגים הגדולים ביותר של המערב." ~ שארל דה גול לחתנו, הקולונל דה בואסיה.{{הערה|שם=בר-זוהר 1385}} * "אינני מבין אותך. עם ראש כמו שלך ופנים שכאלה, תוכל בקלות לנצח בבחירות!" ~ שארל דה גול בתגובה לבן-גוריון שהביע את דעתו נגד שידורי [[טלוויזיה]] בישראל, במהלך ארוחת הצהריים, 6 ביוני 1961.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1397.}} * "אחד מגדולי המדינאים בני זמננו." ~ שארל דה גול במכתב למיכאל בר-זוהר, 20.10.1966.{{הערה|שם=בר-זוהר 1385|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1385.}} * "מראש ממשלת ישראל אנו מצפים כי ישכיל לרסן יצרים ולא ללבותם." ~ עיתון "הארץ", 14 במאי 1963, בתגובה לנאום בן-גוריון בכנסת, בו ציטט מאמר של אב"א אחימאיר מ־1933 שכלל דברי שבח למנהיגים שונים בהם [[בניטו מוסוליני|מוסוליני]] ו[[היטלר]].{{הערה|שם=שגב 623}} * "אני מאמין באינטואיציה של בן-גוריון יותר מאשר בדעתי שלי." ~ [[זלמן ארן]].{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1403.}} * "בן-גוריון אהב ב[[יצחק בן-צבי|בן-צבי]] את אהבתו של בן-צבי אליו." ~ [[W:רחל ינאית בן-צבי|רחל ינאית בן-צבי]].{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1548.}} * "דוד בן גוריון לא היה זה שיצר את מדינת ישראל. היא היתה, אני חושב, קמה גם בלעדיו כתוצאה מהמפגש בין התנועה הציונית ל[[מלחמת העולם השנייה]] ותוצאותיה... אני חושב, שדוד בן גוריון הוא האסון הגדול ביותר שאירע לעם ישראל ולמדינת ישראל, לאחר הקמת המדינה." ~ [[ישעיהו ליבוביץ]].{{הערה|שם=ליבוביץ 24.11.78|ישעיהו ליבוביץ, מתוך כתבה בעיתון מעריב (24.11.1978).}} * "הוא היה אכול שנאה ליהדות. נתקלתי באנשים ובדעות שונים, אך מעולם לא נפגשתי עם אדם ששנא את היהדות כמו בן גוריון. זה היה אצלו לא רציונאלי." ~ [[ישעיהו ליבוביץ]].{{הערה|שם=ליבוביץ 24.11.78}} * "בן גוריון לא היה אדם ישר. הוא היה משקר, גם בזדון, אם חשב שיש בזה אינטרס. הוא לא שיקר למען עצמו, כדי להרוויח כסף, או משהו מעין זה, אבל למען האינטרס המדיני." ~ [[ישעיהו ליבוביץ]].{{הערה|שם=ליבוביץ 24.11.78}} * "בשיחה הזאת בן גוריון - השיחה נמשכה שעתיים - לבסוף הוא ניסה לסכם אותה ואמר לי: "אני מבין יפה מאוד את עמדתך... אתה רוצה שדת ישראל תהיה גורם עצמאי אשר המשטר במדינה... תמיד יצטרך להתמודד עמו כמו שזה היה בתקופה המקראית. כמו שזה היה בתקופת ממלכת החשמונאים" - הוא הבין יפה מאוד. בגלל זה בן־גוריון באמת ראה את היהדות במה שהתגלמה בהיסטוריה, כאסון ההיסטורי הלאומי של העם היהודי. זאת היתה עמדתו הברורה שהיהדות היתה אסון היסטורי גדול של העם היהודי, מפני שתמיד היתה פקטור עצמאי שלחם נגד אותו שלטון אשר ייצג את האינטרס המדיני הלאומי הממלכתי. הוא באמת הבין את זה יפה מאוד. עכשיו העיקר: "ולכן אני לעולם לא אסכים להפרדת הדת והמדינה. אני רוצה" - עכשיו המלים האלה שאני אומר, אני ערב לכם, מפני שאני מיד רשמתי לי את הדבר הזה - "אני רוצה שהמדינה תחזיק את הדת בידה!" ~ [[ישעיהו ליבוביץ]].{{הערה|שם=ליבוביץ 24.11.78}} * "איש דגול, יחיד ומיוחד, שכמוהו לא היה בתולדות עמנו זה אלפי שנה. בבוא היום תקבע ההיסטוריה את מקומו לצד [[משה]] ויהושע ו[[דוד]], לא פחות מכך." ~ [[יצחק נבון]], 2015.{{הערה|יצחק נבון, '''כל הדרך''', הוצאת כתר, 2015, הקדמה, עמ' 7.}} ==קישורים חיצוניים== {{מיזמים|ויקישיתוף=Category:David Ben Gurion|ויקיפדיה=דוד בן-גוריון|ויקיטקסט=מחבר:דוד בן-גורין}} == הערות שוליים == {{הערות שוליים}} {{ראשי ממשלת ישראל}} {{שרי הביטחון בממשלות ישראל}} {{מיון רגיל: בן-גוריון, דוד}} [[קטגוריה:ראשי ממשלת ישראל]] [[קטגוריה:שרי ממשלת ישראל]] [[קטגוריה:חברי הכנסת]] [[קטגוריה:ציונים]] 5j9qy4pamr8svoj5hssr7y8vrife50e 235171 235170 2026-05-05T10:40:20Z קליאו 9676 עריכה 235171 wikitext text/x-wiki [[קובץ:David Ben-Gurion (D597-087).jpg|שמאל|ממוזער|196 פיקסלים|דוד בן-גוריון]] '''[[w:דוד בן-גוריון|דוד בן-גוריון]]''' (16 באוקטובר 1886 – 1 בדצמבר 1973) [[w:מדינאי|מדינאי]] ישראלי, כיהן כראש הממשלה הראשון של מדינת [[ישראל]]. == כללי == [[קובץ:David Ben-Gurion Naיal Zin D684-075.jpg|ממוזער|210 פיקסלים|דוד בן-גוריון]] * "אני דן את האדם לא על פי עברו אלא רואה אותו באור עתידו."{{הערה| "גורמי הציונות ותפקידיה בשעה זו", משמרות, עמ' שט, מתוך:ויעקב בקר, '''[https://bgh.org.il/wp-content/uploads/2023/07/%D7%9E%D7%A9%D7%A0%D7%AA%D7%95-%D7%A9%D7%9C-%D7%93%D7%95%D7%93-%D7%91%D7%9F-%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%95%D7%9F.pdf משנתו של דוד בן-גוריון]''', עמ' 36.|שם=בקר 36}} * "אדם לאדם אינו אויב וצר – אלא שותף ועוזר."{{הערה|דוד בן-גוריון, "[https://benyehuda.org/read/10916 יעודי הרוח והחלוציות בישראל]", באתר [[W:פרויקט בן-יהודה|פרויקט בן-יהודה]].}} * "בלי ערבות הדדית אין אחדות שלמה, אמיתית."{{הערה|דוד בן-גוריון, "[https://benyehuda.org/read/3944 תפקידינו בשעה זו]", באתר פרויקט בן-יהודה.}} * "לא תמיד יכול אדם לדבר אפילו בשם עצמו, כי גם באדם יחיד מתרוצצים רצונות ונטיות והערכות מתנגדים אלה לאלה."{{הערה|דוד בן-גוריון, "[https://benyehuda.org/read/37402 במעלה ההר]", באתר פרויקט בן-יהודה.}} * "כל הזמן ש[[אדם]] חי הוא יכול להשתנות." * "אין איש יחיד קובע גורל מדינה ועם. אין אדם שאי־אפשר בלעדיו."{{הערה|מתוך "מדוע לא שלטון ממושך", 1954, חזון ודרך ה', עמוד 22, מתוך: יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 225.}} * "אין אנו מאמינים בניסים, אבל אנו מאמינים באפשרויות הגדולות הטמונות בכוח היצירה של האדם." ~ [[W:דבר (עיתון)|דבר]], 26.05.1957.{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 39.|שם=בקר 39}} * "יש גאות ושפל בכל [[גבר|איש]]."{{הערה|שם=בקר 39}} * "חירות מתחילה בפנים, בלב האדם וברוחו."{{הערה|דוד בן-גוריון, "[https://benyehuda.org/read/12317 דבר ישראל בארצו]", באתר פרויקט בן-יהודה.}} * "אין כילד בוחן, ובודק — אם משמיעים באוזניו מליצות תפלות ופסוקים מתים, או משתפים אותו בחוויה אמיתית ובדברים היוצאים מן הלב."{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 42.}} * "יש בינינו מאות ואלפים הוללים וריקים [...] צעיר יהודי שאינו מוכן להקריב את נפשו על נצחון אנגליה – אינו יהודי ואינו אדם." ~ על סירובם של צעירים יהודים בארץ ישראל להתגייס למלחמה בנאצים ב[[מלחמת העולם השנייה]], 1941.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 292.}} * "נניח שהיטלר היה מחזיק בידו מאה אלף שבויי מלחמה בריטיים ואומר ל[[וינסטון צ'רצ'יל|צ'רצ'יל]]: 'או שתיתן לי את הצי הבריטי או שאשחט את מאה אלף האנגלים האלה.' אם תציגו שאלה זו למר צ'רצ'יל, האם מישהו יכול לפקפק מה תהיה תשובתו? וצ'רצ'יל הלוא גם יודע מה היתה תשובתם של מאה אלף האנגלים ההם עצמם: האם לא היו שמחים למות במקום לקנות את חייהם במחיר הצי הבריטי?". ~ דבריו בוועדה האנגלו-אמריקנית, 11 במארס 1946.{{הערה|שם=שגב 363}} * "כוחה של מדינת־ישראל הוא במצפונה."{{הערה|מתוך "שאלת קוריאה", 1950, דרך וחזון ב', עמוד 238 מתוך: יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 242.}} * "ההון נוצר בשביל האדם, ולא האדם בשביל ההון."{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 49.}} * "כל יהודי שאינו מאמין בנסים אינו ריאליסטי." * "אין בכלל מילה אחרונה בעולם." ~ מתוך "חינוך ודת", 1951, חזון ודרך ג', עמוד 67.{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 61.}} * "בכל איש ואיש חבויים כוחות וסגולות ואוצרות רוחניים, שרק מעטים מהם באים לידי גילוי."{{הערה|דוד בן-גוריון, "[https://benyehuda.org/read/10917 יחוד ויעוד]", באתר פרויקט בן-יהודה.}} * "אין אכזר כאמת ואין ידיד נאמן כאמת אכזרית."{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 46.}} * "סוחר שאינו ממלא חובתו ללקוח, לציבור ולמדינה כחוק — אינו ראוי לשמש באיצטלה זו."{{הערה|דוד בן-גוריון, "[https://benyehuda.org/read/3944 על השוק השחור]", באתר פרויקט בן-יהודה.}} * "מדינאי, שהשלטון אינו בשבילו מטרה אלא אמצעי לשרת את עמו ואידיאל חייו, חייב לבחון הנסיבות, התנאים והצרכים של זמנו ומקומו, וגם כושרו, סגולותיו ונטיותיו, כשהוא בא לקבוע אם רצוי שיוסיף לעמוד על-יד ההגה או יסתלק זמנית או לחלוטין." ~ מתוך המאמר "מדוע לא שלטון ממושך" בעיתון "הניו יורק טיימס", 1951.{{הערה|התרגום הופיע ב"חזון ודרך", כרך ה', עמ' 22.}} * "בחינת הדברים היא לא באמירתם אלא בעשייתם."{{הערה|דוד בן-גוריון, "[https://benyehuda.org/read/36385 מדיניות-החוץ שלנו]", באתר פרויקט בן-יהודה.}} * "על כוח בלבד לא ייכון שום כיבוש." ~ מתוך "דברי תשובה", 1950, חזון ודרך ב', עמוד 119.{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 57.}} * "החשוב הוא לא מי אמר, אלא מה אמר." ~ דבר, 08.06.1960. * "בן־אדם אינו יכול לשנות את מקום לידתו, אבל הוא לא מוכרח למות באותו מקום." * "לא על הנפש לבדה יחיה האדם." ~ מתוך "הרפואה העברית", 1950, חזון ודרך ב', עמוד 223.{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 64.}} * "השעבוד המסוכן ביותר — הוא השעבוד הרוחני." ~ מתוך "איך תיכון המדינה", 1948, בהילחם ישראל, עמוד 212.{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 73.}} * "החזון לא יאכזב — אם לא נתאכזב לו."{{הערה|דוד בן-גוריון, "[https://benyehuda.org/read/18192 לקראת הבאות]", באתר פרויקט בן-יהודה.}} * "מדינת ישראל תיבחן לא בעושר, לא בצבא ולא בטכניקה, אלא בדמותה המוסרית ובערכיה האנושיים."{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 237.}} * "כשאתה קם ב[[בוקר]], עליך להחליט: מה עיקר ומה טפל. ואת הטפל – אל תעשה!".{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ב, עמ' 647.}} * "אף פעם לא התייאשנו שזו ארצנו." * "המדינה לא באה להקל העול ששמנו על עצמנו, אלא להאדירו ולהגדילו." ~ מתוך "חלוצים לישראל", 1950, חזון ודרך ג', עמוד 25.{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 243.}} * "עם שאינו חופשי לבקר את נציגיו ולהחליפם באחרים כרצונו — אינו עם בן־חורין, אלא עדר עלוב החי בחסד רועיו־עריציו." ~ מתוך "איך תיכון המדינה", 1948, בהילחם ישראל, עמוד 212.{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 219.}} * "עם נתון לחסד זרים קשה לו לראות עצמו ואחרים באור נכון." ~ מתוך "עצמאות תרבותית", 1952, חזון ודרך ד', עמוד 50.{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 220.|שם=בקר 220}} * "אין עם משנה אופיו והרגליו בן־לילה." ~ מתוך "מגמת החינוך הממלכתי", 1954, חזון ודרך ה', עמוד 251.{{הערה|שם=בקר 220}} * "הגבורה אינה נחלת יחידים — אלא מתנת כל אדם שרוצה להשתמש בה."{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 48.}} * "ועדת חקירה יצאה נגדנו – פאניקה תופסת אותנו [...] נדפס בעיתון חשוב מאמר לטובתנו – אנחנו חוגגים. תנודות היסטריות אלו במצב רוחנו אינן תפארת על דרכנו ועלינו להילחם בהן בכל כוחנו" ~ בעקבות דוח ועדת שו והספר הלבן, דברים במועצת מפא"י, 25 באוקטובר 1930.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 217.}} * "משקל הצדק עולה עם משקל הכוח המלווה אותו". ~ נאום בירושלים, 21.12.1936.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 374.}} * "בספקנות בלבד לא עושים כלום". ~ על ספקנותו של [[ברל כצנלסון]], 29.7.1937.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 413.}} * "כשלפתע ראיתי, שאין לי עוד את מי לשאול שאלות." ~ לשאלה מתי היה למנהיג.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 278.}} * "עם, שאינו יודע בשעת סכנה גדולה לרכז הכל למתיחות של גבורה עליונה ושל שמירת עתידו ואינו מוכן להקריב את כל הקיים שלו, אם על־ידי כך יוכל לשמור על עתידו – עם כזה נידון לכליה, פיסית או פוליטית".{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 430 (מתוך "בדרך לצבא ולמדינת ישראל", מאמר כ"ו).}} * "הסברת התגובה לדעת־הקהל בעולם חשיבותה שקולה כמעט נגד התגובה עצמה". ~ מברק ל[[משה סנה]], המנחה את "ההגנה" לגבי פעולות התגובה נגד השלטון הבריטי. 1.10.1945.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 526.}} * "לחם אין לי, חזון יש לי." ~ תשובתו למפגינים שצעקו לו "מנהיג תן לחם" * "המושגים 'שלנו' ו'לא שלנו' הם רק מושגי שלום, ובמלחמה הם מאבדים כל משמעותם." ~ נאום במועצת מפא"י, 7 בפברואר 1948.{{הערה|בני מוריס, '''לידתה של בעיית הפליטים הפלסטינים''', עמ' 231.}} * "אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל – היא מדינת ישראל." ~ מתוך [[w:מגילת העצמאות|מגילת העצמאות]] * "אלה - יעמדו!" ~ על תושבי [[תל אביב]] המפוחדים, יום אחרי [[w:הכרזת העצמאות|הכרזת העצמאות]], כשהחלו ההפצצות המצריות על העיר (במקביל לפלישת החי"ר דרך [[w:עזה|עזה]], ושאר צבאות ערב) * "האתמול מכין את היום, והמחר כרוך בהיום." ~ מתוך "שלום ומלחמה", 1951, חזון ודרך ג', עמוד 162 * "נוער קרייריסטי, שעיניו לבצע, לחיים ריקים, לרווחים קלים, לקיום פרזיטי – נוער כזה יהווה הנשק הסודי של אויבינו". ~ נאום בכנס תלמידי בתי הספר התיכונים באמפיתיאטרון של שייח' מוניס, 10.6.1954.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ב, עמ' 1004.}} * "ה[[נעורים|נוער]] בימינו יעצב דמות ה[[אדם]] בישראל – על ידי חיי מופת." ~ מתוך "קריירה או שליחות", 1954, חזון ודרך ה', עמוד 211 * "לא באתי לשדה בוקר "למען היות סמל ומופת לנוער הישראלי" באתי הנה מפני שאהבתי את המקום, אהבתי הבחורים ... ואהבתי עבודת האדמה." ~ מתוך מכתב לנער יורם פורת, 13 בינואר 1954 * "יש דברים, שיש לחשוב עליהם, אבל אף פעם לא לדבר עליהם." ~ ל[[מנחם בגין]], שהתלונן בפניו שחוגים יהודיים ב[[ארצות הברית]] התנגדו לבואו בטענה שאמרותיו על "גבולות היסטוריים" עלולות להזיק לישראל, 10.2.1957.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1401.}} * "ההנמקה המוכשרת ביותר זקוקה לפעמים לנימוק ששמו עובדה." ~ מתוך מכתב שלא נשלח ל[[אבא אבן]], בזמן הלחצים הבינלאומיים לנסיגה מסיני, 13.2.1957.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1304.}} * "אי־אפשר (ולדעתי אסור) לבדוק החיים האינטימיים, הכמוסים של אדם – [[גבר]] או [[אישה]] – ולקבוע לפיהם מעמדם וזכותם בחברה". ~ במכתב תשובה לסגן אלוף דב ירמיה, שהאשים את [[משה דיין]] בכך שפיתה את אשתו, 19.9.59.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 493; תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 578.}} * "אחד האישים היקרים והדגולים ביותר שקמו בתקופת המנדט הבריטי". ~ על [[אברהם שטרן]], מפקד לח"י, במכתב ל[[גאולה כהן]], 20 בינואר 1962.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 602.}} * "אני לא מתיימר שהעם בכיסי, ואני לא יודע מה רוצה ומה לא רוצה העם. אני יודע רק, כך נדמה לי, מה רצוי לעם. ועל זה אני נלחם, נלחמתי כל חיי ואלחם כל חיי." * "ממעמד – לעם!" ~ סיסמתו במסגרת פעילותו למען ה[[w:ממלכתיות|ממלכתיות]] * "לא מגיע לי פרס בעד מילוי חובתי לארצי." ~ נימוקו על סירובו לקבל את [[w:פרס ישראל|פרס ישראל]] בשנת 1968 * "כל מי שיש אלוהים בלבו ומאמין בתום לב במה שמאמין — אינו יכול ואינו צריך להתכחש לאמונתו ולוותר על היקר לו."{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 51.}} * "האם [[אלוהים]] גר במקום כלשהו ואתה פונה אליו? הנביאים הלכו לאלוהים? הם רשמו את הכתובת שלו והלכו אליו? לפנות לאלוהים זה לחשוב עמוקות על משהו." ~ ריאיון ב־1968 * "את בטחוננו ותרבותנו לא נקיים אלא ביכולת־[[ייצור]] מקסימלית וברמת־חיים גבוהה, בפריון גבוה ובכיבושי־המדע." * "לאורך ה[[היסטוריה]] שלה ראתה ממשלת ישראל את השיכון ככלי מרכזי להשגת יעדה של המדינה וגם כצורך אנושי שעל המדינה מוטל לספקו לאזרחיה." == ציונות == * "העליה המתמדת היא תמצית חיינו והוייתנו. מחוץ לה אין תקווה ואין תקומה." * "מולדת אינה ניתנת ואינה ניטלת במתנה, אינה נקנית בזכויות וחוזים פוליטיים, אינה נרכשת בזהב ואינה נכבשת בכוח האגרוף, אלא נבנית בזיעת אפים."{{הערה|דוד בן-גוריון, "[https://benyehuda.org/read/7730 מתן-ארץ]", באתר פרויקט בן-יהודה.}} * "השלום אינו מטרה, והמלחמה אינה מטרה; המטרה היא הגשמת הציונות."{{הערה|[https://www.haaretz.co.il/opinions/2024-07-16/ty-article-opinion/.premium/00000190-bbb2-d458-a3d7-bbf7f0200000 מקור]}} * "[[ארץ ישראל]] תיבנה אך ורק בידי עם חרוץ, עשיר בחומר וברוח, אשר יבוא אליה מבחוץ בגזירת צורך היסטורי חיוני ליצור לעצמו מולדת, כשהוא מצויד במכשירי המדע והטכניקה המודרניים ומוכן בכל מחיר להפוך את השממה והחרבה לנווה פורח עמוס תנובה ועשיר תרבות ורב אוכלוסין, כאשר עשו המהגרים האנגלים בצפון אמריקה והמהגרים ההולנדים בדרום אפריקה." ~ פרשת דרכים, 1915 * "כיבוש ארץ... אינו בא על ידי הבטחת זכויות פוליטיות וערובות דיפלומטיות, אלא על ידי עבודה ישובית ממושכת, השתרשות והתערות בקרקע... והתרבות האוכלוסיה היהודית עד כדי היות רוב גדול ומכריע בארץ. [...] ארץ לא מקבלים, אלא כובשים, אנחנו נכבוש את הארץ בבנותנו אותה." ~ מתוך המאמר "לקראת העתיד", 1915.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 105–106.}} * "רחוב נווה שלום שבו ישבו יהודים מעורבים בערבים עשה עלי רושם קשה של גלות." ~ זיכרונותיו משעותיו הראשונות ביפו בעת עלייתו לארץ ישראל (1906), 1956.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 545.}} * "יש לנו עיקר הקדוש לנו מהדמוקרטיה והוא בניין ארץ ישראל על ידי יהודים". ~ על היותה של הסוכנות היהודית המורחבת מנוגדת לעקרון הייצוג הדמוקרטי, סביב הקמתה ב-1929.{{הערה|[[תום שגב]], '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 219–220.}} * "למדתי את ארץ ישראל – ואני יודע מהי. אין זו שטח המנדט. אין זו שטח הבית הלאומי. ארץ־ישראל משתרעת בין ים־סוף בדרום והלבנון וה[[חרמון]] בצפון, ובין הים־התיכון במערב ומדבר־קדם או סוריה במזרח. ואני מאמין היום...שלנו תהיה הארץ הזאת". ~ מכתב למרכז מפא"י, 30.6.1937.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 359.}} * "לא מתוך חיפוש ובקשת דרך לסדר חיינו על יסודות הרמוניים של יצירה חברתית־כלכלית משוכללת אנו קובעים את קו פעולתנו, הדאגה הגדולה האחת השלטת במחשבתנו ועבודתנו היא כיבוש הארץ ובניינה בכוח עליה רחבה. כל השאר אינו אלא פרפראות ומליצות. אין אנו חובשי בית המדרש המתפלפלים בהלכות יצירה עצמית – אנו כובשי ארץ שהועמדו בפני קיר ברזל ועליהם לנפצו." ~ נאום בוועידת אחדות העבודה, דצמבר 1922 * "האם הירדן הוא גבול ארץ־ישראל? הוא נהר ארץ־ישראלי... גלעד וגם בשן הם חלקי ארץ־ישראל". ~ בשיחה עם ג'ורג' אנטוניוס, אפריל 1934.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 319.}} * "זכותנו על הארץ – על הארץ כולה – קיימת ועומדת לעד". ~ בקונגרס הציוני ה-20, אוגוסט 1937.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 257.}} * "הנני חסיד נלהב של מדינה יהודית בגבולותיה ההיסטוריים של ארץ ישראל [...] לא אוותר גם אני אף על שעל־אדמה אחד מאדמת ארצנו". ~ 1937.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 257–258.}} * "אם לא נעמוד על הנגב, לא תעמוד [[תל אביב]]." ~ 1937. * "כמו שהציונות התחילה פעם היא יכולה גם להסתיים פעם, ולהסתיים במפלה". ~ במרכז מפא"י, בהתייחס ליוזמת ועידת אוויאן, 15 בדצמבר 1938.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 270.}} * "אין אנו צריכים ורשאים להתייאש ממצפון האנושות, בעולם שכולו זדון לא תהיה לנו תקומה". ~ אספת הנבחרים, 24 במרץ 1943.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 334.}} * "זוהי באמת אתחלתא דגאולה ויותר מאתחלתא". ~ במכתב לפולה, 4 בספטמבר 1947, על המלצת רוב חברי ועדת אונסקו"פ על חלוקת ארץ ישראל לשתי מדינות.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 385.}} * "בלי הנגב תעמוד ירושלים, הנגב בלי ירושלים לא יעמוד." ~ ערב היציאה למבצע נחשון, אפריל 1948. * "בנגב ייבחן העם בישראל ומדינתו." ~ מתוך "משמעות הנגב", שדה בוקר, 17 בינואר 1955 * "אם המדינה לא תחסל את ה[[מדבר]] - עלול המדבר לחסל את המדינה." ~ מתוך "דרומה", 1955, חזון ודרך ה', עמוד 302 * "מדינה יהודית חלקית אינה סוף, אלא התחלה. [...] הקמת מדינה ואפילו חלקית, תשמש מנוף רב כוח במאמצינו ההיסטורים לגאול את הארץ בשלמותה. [...] נכניס למדינה את כל היהודים שאפשר להכניס לתוכה, לפי אמונתנו העמוקה אפשר יהיה להכניס יותר משני מיליונים. נקים משק יהודי רב ענפים, חקלאי חרשתי וימי. נארגן כוח הגנה משוכלל. צבא מובחר. אין לי ספק שהצבא שלנו יהיה מהמובחרים בעולם – ואז אני בטוח שלא ייבצר מאתנו להתיישב בכל שאר חלקי הארץ. אם מתוך הסכמה והבנה עם שכנינו הערבים ואם בדרך אחרת." ~ מתוך מכתב לבנו, עמוס, בו מסביר בן גוריון את תמיכתו בהצעת החלוקה של ועדת פיל * "ייתכן כי התגשמות שאיפתם של הערבים להגדרה עצמית תכביד על מצבנו פי כמה, אך אין זה יכול לשמש יסוד לשלול מן הערבים את זכותם הם." ~ מתוך נאום בקונגרס הראשון של ארץ-ישראל העובדת, 1930 ([https://benyehuda.org/read/4832 "המדיניות החיצונית של העם העברי"]) * "אם לארץ נשמה – הרי ירושלים נשמתה של ארץ ישראל." * "[[ירושלים]] נקודת המוקד של האהבה, הגעגועים, השאיפות והתקוות של העם העברי." * "לארץ ישראל יש צורך בעליה מובחרת, הציונות אינה מפעל פילנטרופי, אנו זקוקים פה לטיפוס המעולה של היהודים שיפתחו את הבית הלאומי." ~ מתוך "אות קין" מאת מ. וזלמן, עמוד 105 * "אם ישימו על כף אחת של המאזניים את כל האידיאלים שבעולם, ועל הכף השנייה את קיום ישראל – אבחר בקיום ישראל, כי... לא המתים יהללו ה'." *"אין זו מסמכותו של שום יהודי, אין זו מסמכותו של שום גוף יהודי, אין זו אפילו מסמכותו של העם היהודי כולו החי אתנו היום - לוותר על איזה חלק שהוא בארץ. זוהי זכות האומה היהודית לדורותיה, זכות שאינה ניתנת להפקעה בשום תנאי. ואילו גם היו יהודים באיזה זמן שהוא מכריזים על הסתלקותם מזכות זאת - אין בכוחם ובסמכותם להפקיע זכות זו מהדורות הבאים. שום ויתור ממין זה אינו מחייב ואינו קושר את העם היהודי. זכותנו על הארץ - על הארץ כולה, קיימת ועומדת לעד. ועד ביצוע הגאולה המלאה והשלמה, לא נזוז מזכותנו ההיסטורית. בכל זמן ובכל שעה, נעמוד על זכות זו בכל האמצעים הכשרים והמוסריים אשר בידנו." ~ מתוך דבריו בקונגרס הציוני בציריך, 1937 * "דעת־הקהל האנגלית היא המשען הפוליטי המכריע והעיקרי, שיש לנו מחוץ לעם היהודי... עלינו לכלכל את מעשינו ככה, שנרכוש דעת־קהל זו – ולא נרחיק אותה. זוהי, לדעתי, כל תורת הפוליטיקה החיצונית שלנו". ~ מכתב למועצת "האיחוד" בז'נבה, 18.8.1936.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 351.}} * "(עוד) מיליון יהודים והסכסוך עם הערבים נגמר." ~ בהנהלת הסוכנות, 20 ביוני 1944{{הערה|שם=המיליון השביעי 101|תום שגב, '''המיליון השביעי''', ג, 1, עמ' 101.}} * "אין אנו, יהודי ארץ־ישראל, רוצים ליהרג. אנו רוצים לחיות... גם לנו היהודים, כמו לאנגלים ולאחרים, יש זכות לחיות כיחידים וכעם, אולם גם לנו כמו לאנגלים יש משהו, שהוא יקר לנו גם מהחיים... אנו מוכנים ליהרג ולא נוותר על שלושה דברים: על חירות העלייה היהודית, על זכותנו לבנות שממות מולדתנו, על עצמאותו המדינית של עמנו בארצו". ~ נאום "תשובה לבווין", 28.11.45.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 538.}} * "בארץ ישראל, אדם שלא מאמין בנסים הוא אדם לא ריאלי." * "מדוע מניחים אתם, שאין אנו כמוכם? גם לנו יש דברים, היקרים לנו מחיינו. בארץ זו ובארצות אחרות יש מאות אלפי יהודים אשר ימסרו נפשם – אם יהיה צורך בכך – למען ציון ולמען המדינה היהודית". ~ מתוך עדותו בפני הוועדה האנגלו-אמריקאית בירושלים, 11.3.1946.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 540.}} * "אם תסכים [[הממלכה המאוחדת|בריטניה]] למדינה יהודית בחלק של א"י – אנו מוכנים להעניק לה בסיס נגד רוסיה… אין אנו תובעים את יציאתו של הצבא הבריטי מן הארץ." ~ דבריו בפני ועדת החקירה האנגלו-אמריקאית ב-1946 * "עכשיו, כשאנחנו הולכים להקים מדינה, יש לזכור שזאת לא תהיה מדינה יהודית, זאת תהיה מדינה של אזרחיה -היא תהיה מדינה יהודית רק לעלייה ולהתיישבות- בתוכה יהיו כל האזרחים שווים. לא תיתכן חוקה שתמנע ערבי מלהיות נשיא." ~ דברים בועידת מפא"י 4 ימים אחרי ההצבעה באו"ם על הצעת החלוקה. * "לא באטריבוט הממלכתי, אלא בהתרכזות האומה העברית והתערותה במולדת כאומה שוות זכויות במשפחת העמים החופשיים, בה אני רואה את מהותה של הציונות." * "התנאי הראשון לבטחוננו הוא גידול רב ומהיר של מספרנו בארץ." ~ במועצת מפא"י 12.1.1949.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ב, עמ' 883.}} * "גורלה של ישראל תלוי בשני דברים: בכוחה ובצדקתה."{{הערה|שם=בר-זוהר 1399|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1399.}} * "מדינת ישראל לא תתואר בלי עליונות הרוח". ~ בפגישה עם סופרים, 11.10.1949.{{הערה|שם=בר-זוהר 1399}} * "אם ישימו על כף אחת את כל האידיאלים שבעולם ועל הכף השניה את קיום ישראל – אבחר בקיום ישראל."{{הערה|שם=בר-זוהר 1399}} * "עמדת שאלת שלימות הארץ בלי מדינה יהודית, או מדינה יהודית בלי שלימות הארץ, בחרנו במדינה יהודית בלי שלימות הארץ." ~ דיון בכנסת, 4 באפריל 1949 * "למדינת ישראל הייתה ותהיה רק בירה אחת – ירושלים הנצחית" ~ הודעה בכנסת ב-13 בדצמבר 1949 על החלטת הממשלה להעביר מיד את הבירה לירושלים, בעקבות הצעת ההחלטה שנתקבלה ב-9 בדצמבר באו"ם על בינאום העיר.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ב, עמ' 891.}} * "השלום חיוני, אבל לא בכל מחיר". ~ ביומנו, 18 בינואר 1949.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 435.}} * "ועוד אני רואה לפני שאלה, שקצת מסוכן להיכנס בה: אם אני רואה בתנועה הקיבוצית את הנושא והמגשים החלוצי של הציונות הסוציאליסטית? - לא רק בה. בכלל, אין גוף אחד, גיל אחד, צורת חיים אחת, יכולה להגשים את הציונות הסוציאליסטית. זאת יכול לעשות העם כולו. ורק אם העם כולו יעשה זאת - זה ייעשה. אבל יש תפקידים חלוציים בעם, יש גורמים שהם מסוגלים להניע את העם, יש גורמים אשר מסוגלים ללכת לפני העם להורות לו את הדרך. בתור כזאת אני רואה את התנועה הקיבוצית. אבל נניח, שהתנועה הקיבוצית לבדה תרצה לעשות את הדבר שיש לעשות: להגשים ציונות, להגשים סוציאליזם, אבל העם לא ירצה - אז לא יעלה הדבר בידה." ~ דוד בן גוריון בסמינר בבית ברל 29/1/50. *"איני יכול להסכים בשום אופן לדבריך ש'בגלל בחורי הישיבות הגענו עד הלום' לא הם בנו את הארץ, לא הם חרפו נפשם למוות על עצמאותה ואין להם זכויות מיוחדות, שאין ליהודים אחרים." ~ מכתב לרב [[W:יצחק אייזיק הלוי הרצוג|יצחק אייזיק הלוי הרצוג]], 1958 על רקע דרישה לצמצום הפטור מגיוס לבני ישיבות. (דניאל רוזנבאום, [http://news.walla.co.il/?w=/90/2632117 בן-גוריון ב-58': "לבחורי הישיבות אין זכויות מיוחדות"], 10 באפריל 2013) * "הדברים שראיתי, אינם חדשים ואף על פי כן אסכם אותם במשפטים קצרים אחדים: ראיתי שיש יותר מדי מדבר ופחות מדי התיישבות ופיתוח, יותר מדי ריכוז בערים ופחות מדי בקצוות ובגבולות, יותר מדי מתווכים ומשרתים ופחות מדי פריון עבודה, יוזמה חלוצית וחרדה לעתיד." ~ מתוך דבריו לקראת [[w:הבחירות לכנסת החמישית|הבחירות לכנסת החמישית]] * "ידעתי שאין בעולם ובארץ זו מקום יקר בעיני עמנו וקרוב ללבו ומעורה בו כירושלים זו, שהפכה בירת ישראל לנצח נצחים." ~ מתוך נאום בכנסת, 31 ביולי 1967 * "הארץ הזו שייכת לשניים, לערבים היושבים בה וליהודים בכל העולם." ~ מתוך הראיון האחרון שלו בתוכנית ה[[טלוויזיה]] "מוקד" * "התנועה הציונית קרויה ליצור 'חכמת ישראל' חדשה, לא 'חכמת ישראל' העקרה שקמה בגלות וטיפלה באותיות פורחות של ספרות ימי הביניים אלא חכמת חכמים אשר תדע לאצור כל טיפה של [[גשם]], כל מבוע של הרים, כל שטף הנהרות והפלגים ומעיינות למען הרוות האדמה הצמאה והפרחת השממה ולמען חקלאות משוכללת, אשר תפרנס יישוב רב וגדול." ~ נאומו בקונגרס הציוני ה-19, 1935. == צבא וביטחון == [[קובץ:Everymother2.jpg|ממוזער|210 פיקסלים|הציטוט המלא של "תדע כל אם עברייה" על קיר בכניסה לבסיס הקליטה והמיון של צה"ל]] * "הצבא שלנו בנוי על יקר האדם." * "מלחמה היא הרת הפתעות." ~ "לקראת העתיד", אנחנו ושכנינו, עמ' א.{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 361.}} * "מלחמה היא המבחן העליון של העם [...] לא מבחן של כוח, אלא מבחן של רצון".{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 426.}} * "אין הצבא קובע על דעת עצמו אפילו את מבנהו, סדריו וקווי פעולתו ... ארגון הצבא ועיצוב דמותו, כל אלה הם בסמכותם היחידה של הרשויות האזרחיות: הממשלה, הכנסת, והבוחרים."{{הערה|"צבא ובטחון", עמודים 141–142.}} * "לא די שיידע המפקד את מלאכתו. עליו להיות אוהב את האדם, שחיי הפקוד שלו יהיו יקרים לו והחייל שנשלח אליו יהיה יקר לו, שיאהב אותו. רק מפקד כזה ימצא בפקודיו מסירות - הנפש שתוליכם לכל אשר ישלח אותם. אם המפקדים יעוררו את האמון, את הדבקות ואת האהבה בחיילים שלהם - אזי תדע כל אם עבריה כי הפקידה את גורל בניה בידי המפקדים הראויים לכך." ~ מתוך נאום בכנס סגל פיקוד כללי, הקריה, 2 ביולי 1963 * " "הבאתם לסיום מוצלח המבצע הצבאי הגדול והמפואר ביותר בתולדות עמנו – ואחד המבצעים המופלאים בתולדות כל העמים. שוב נוכל לשיר שירת משה ובני ישראל העתיקה: [[S:שמות טו יד|'שמעו עמים – ירגזון, חיל אחז יושבי פלשת, אז נבהלו אלופי אדום, אילי מואב יאחזמו רעד, נמוגו כל יושבי כנען. תפול עליהם אימתה ופחד']] אילת שוב תהיה הנמל העברי הראשי בדרום, ויוטבת, המכונה תיראן, תשוב להיות חלק ממלכות ישראל השלישית". ~ מכתב לחילי חטיבה 9 לרגל כיבוש [[W:שארם א-שייח'|שארם א-שייח']] ב[[W:מבצע סיני|מבצע סיני]], 1956 * "אהוב ליבי [[w:אסף שמחוני|אסף שמחוני]], אלוף הניצחון של צה"ל, נהיית לבן אלמוות בעמדך בראש המערכה בסיני... אנו נפרדים ממך בצער עמוק בהערצה ובגאון." ~ הספדו על אלוף אסף שמחוני שנהרג בתאונה יום לאחר מבצע קדש * "ברור מאליו שהחינוך ליוזמה בצבא אינו בא במקום המשמעת, ולא על מנת להחלישה. על הצבא לפעול מתוך משמעת ברזל בתחומי ההוראות, ההנחיות והפקודות הניתנות על ידי המוסדות והמפקדים המוסמכים. אבל כל קצין וכל חייל צריך ליזום ביצוע הפקודה; שומה עליו לפעול לא כדי לקיים מצוות אנשים מלומדה ולצאת לידי חובת המשמעת, אלא כדי להשיג את המטרה הרצויה: זאת אומרת לנצח."{{הערה|שם=יחוד ויעוד 167|מתוך ספרו "יחוד ויעוד – דברים על ביטחון ישראל", הביא לדפוס גרשון ריבלין, תל אביב: הוצאת מערכות, משרד הביטחון - ההוצאה לאור, 1971; 1998, עמודים 167–168.}} * "כל חייל חייב לראות עצמו במצבים מסוימים כאילו בו לבדו תלוי גורל המערכה ובמקרה שאין לו הוראה ברורה, או שהמצב משתבש, עליו לראות עצמו כמפקד עליון, כמתכנן וכמבצע, בשכלו, תפיסתו ויוזמתו."{{הערה|שם=יחוד ויעוד 167}} * "המפקד צריך לדעת שכושרו של הצבא נמדד לא רק בנכונותו הקרבית ובהתלהבותו - אלא באדמיניסטרציה מעולה, בסידורים נאותים ובשמירה על אלף פרטים קטנים שבהם תלויה יכולתו של הצבא לא פחות מאשר בנכונות ההקרבה העצמית.... אין מנצחים בחירוף נפש בלבד. ארגון טוב ומדוקדק בפרטי-פרטים מהווה, אולי, שלושת רבעים של סוד הניצחון."{{הערה|מתוך ספרו "יחוד ויעוד – דברים על ביטחון ישראל", הביא לדפוס גרשון ריבלין, תל אביב: הוצאת מערכות, משרד הביטחון - ההוצאה לאור, 1971; 1998, עמוד 41.}} * "אנו יכולים לבנות [[צה"ל]] במתוכנן וביישוב דעת האחריות שבדבר היא קולוסלית. לא אעשה הדבר לבדי. זה למעלה מיכולתי. לא אעשה זאת גם אך ורק בעזרת בעלי מקצוע, אם כי עזרה זאת היא חיונית וברוכה. למלאכה זו דרושים קודם כוחות מוסריים. מנגנון מוכשר, נאמן, חרוץ ונקי כפיים לא מספיק. דרוש גם חסד עליון. עד שיוקם הצבא ויתבסס משטר אחראי ויעיל. כי הסכנה להפיכת הצבא לזירת התגוששות של פוליטיקנים או קרייריסטים או גם שניהם היא עצומה."<ref>אמיר אורן, [http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1184955.html הביטחון, השר והמוסר], עיתון "הארץ", 17 באוגוסט 2010</ref>. * "אם נילחם - נילחם ב[[עתיד]], ולא נחזור ל[[עבר]]. האויבים שעמדו נגדנו בעבר, אין כל ביטחון שינהגו גם בעתיד כמו שנהגו בעבר. להפך, עלינו להניח שהם למדו בכישלונותיהם וינסו לתקנם."{{הערה|מתוך ספרו "יחוד ויעוד – דברים על ביטחון ישראל", הביא לדפוס גרשון ריבלין, תל אביב: הוצאת מערכות, משרד הביטחון - ההוצאה לאור, 1971; 1998, עמודים 166–167.}} * "מה שהפתיע אותי יותר הוא שנוכחתי שגם הנערה הישראלית 'בת־הטובים', בוגרת הגימנסיה, מתעלה בצבא. הן רוכשות ניסיון־חיים עשיר, מתעצמות והכרתן העצמית מתעלה. אומנם בשבוע הראשון או בשבועיים הראשונים הן בלתי מרוצות - המשמעת והאימונים וכל סדרי הצבא מעיקים עליהן, אבל מייד הן מתגברות, ובשבוע השלישי והרביעי הן מרגישות עצמן בטוב ומקבלות ההגבלות והחומרות בצבא באהבה."{{הערה|"תפיסת הביטחון של ישראל", הוצאת האוניברסיטה המשודרת, עמוד 147.}} * "גם עונשים לרוצחים... אינם מפסיקים מעשי רצח, אבל אילו לא נענש שום רוצח – היתה הרצועה מותרת והמוני אנשים היו נרצחים... אין תגמול מפסיק התקפות לחלוטין – אבל הוא מרתיע רבים... ומי יודע כמה חיים הוצלו הודות למעשי 'תגמול' אלו". ~ על יעילות פעולות התגמול, יומן בן גוריון, תרשומת ל-28.9.56.{{הערה|בני מוריס, '''מלחמות הגבול של ישראל, 1949–1956''', עמ' 205.}} * "אנו חיים עכשיו בשעת חירום... הישונה המצב לטובה או לרעה בשנים הקרובות? גם פה אני אוטופיסט, ואני מקווה שהתנאים יוטבו, – אבל אין לי כל בטחון בכך, ואיני יכול להגיד בשום אופן שהמצב לא יורע ולא יחמיר. אין כל וַדאות בכך." ~ בדיון בכנסת על חוק שירות ביטחון, 26 באוגוסט 1952 == פוליטיקה == * "רק העזת היהודים הקימה המדינה ולא החלטת [[w:או"ם שמום|או"ם שמום]]."{{הערה|[[משה שרת]], '''יומן אישי''', כרך ג': 1955, תל אביב: [[w:ספרית מעריב|ספרית מעריב]], 1978, עמ' 874.}} * "[[w:בלי חרות ומק"י|בלי חרות ומק"י]]." ~ העקרון שלפיו נהג בהקמת ממשלותיו * "חבר הכנסת שיושב לימינו של חבר הכנסת [[w:יוחנן בדר|בדר]]." ~ כשהתכוון ל[[מנחם בגין]] * "ה[[ציונות]] שלנו היא שלמה ומלאה ועמוקה באשר אנו סוציאליסטים, באשר אנו רוצים בגאולה מלאה ושלימה וגמורה של העם כולו." ~ 'שיטת פעולתנו', 1923 * "חברי מפלגת הרוב טוענים, שזכוּיותיהם מתקפּחות מתוך הרצון להיות צדיקים כלפּי המיעוּטים, וחברי מפלגות המיעוטים טוענים, כי זכוּיותיהם מתקפּחות מתוך הגנה מיוּחדת של מפלגת הרוב על חבריה." ~ 'תנועת הפועלים והרוויזיוניסמוס', 1931 * "יש סכנות, שעליהן אפשר להתגבר רק באמצעים שבהם אוחז הצד המס‏כן. אין לך דבר מגוחך יותר ופושע יותר מאשר להילחם באמצעים קונסטיטוציוניים נגד כוח, שכולו אנטי-קונסטיטוציוני." ~ על המאבק עם בית"ר, בישיבת מרכז מפא"י, 31.1.1934.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 287.}} * "עלינו לעזור לצבא [הבריטי] כאילו לא היה ספר לבן, ועלינו להילחם בספר הלבן כאילו לא היתה [[מלחמת העולם השנייה|מלחמה]]." ~ בישיבת מרכז מפא"י בתל אביב, 12 בספטמבר 1939 * "איני רוצה ויכול להיות אחראי וגם איני מוכן ומסוגל לשאת לבדי המעמסה המוסרית." ~ במברק להנהלת הסוכנות היהודית, 1946, לאחר פיצוץ מלון המלך דוד.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 370.}} * "אם נגזרה עלינו הגזֵרה שלא נוכל לעמוד מול האצ"ל בלי מלחמת אזרחים – תהיה מלחמת אזרחים." ~ במזכירות מפא"י, 21 באפריל 1947.{{הערה|שם=שגב 382–383|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 382–383.}} * "אני מלא התפעלות לגרונר, אבל אני לא אתרוצץ אף רגע על מנת שלא ייתלה [...] הוא באמת גיבור ומוסר נפשו. אבל השולחים אותו הם לדעתי עוכרי ישראל והם האחראים על כך." ~ על [[w:דב גרונר|דב גרונר]], בוועד הפועל של ההסתדרות, 26 במארס 1947.{{הערה|שם=שגב 382–383}} * "כנופיה של נאצים יהודים [...] הם חייבים להישמד מעל פני האדמה, הכנופיה הזאת." ~ על אצ"ל, בוועד הפועל של ההסתדרות, 6 באוגוסט 1947.{{הערה|שם=שגב 382–383}} * "מחר תיקרא לבחור שליחינו לאספה המכוננת במדינת ישראל. בבחירות כלליות וחופשיות של כל העם בציון המשוחררת, נקים הבסיס המשפטי העממי למדינתנו המחודשת. וכל איש ואישה, שה[[חוק]] העניק להם זכות הבחירה, בל ייעדר מהקלפי. זוהי זכות גדולה. זכות היסטורית, שציפו לה דורות בכיסופים משיחיים. אלה הן הבחירות הראשונות לרס-פובליקה העברית בתולדות ישראל." ~ מתוך נאומו ברדיו לקראת [[w:הבחירות לאספה המכוננת|הבחירות לאספה המכוננת]], 24 בינואר 1949. * "להיות [[חופש]]י לא משנה מה יגידו." ~ 1949 * "בל יהיו רוצחי עמנו גם יורשיו." ~ בדיון בכנסת ב-7 בינואר 1952 על הסכם השילומים עם גרמניה.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 471.}} * "עליך לדעת, מה אתה רוצה להשיג, להיות בטוח במטרותיך ולראותן לעיניך כל העת. עליך לקבוע עדיפויותיך. עליך לחנך את מפלגתך ולחנך את הציבור הרחב. עליך לתת אמון באנשיך – לא פעם אמון רב יותר משהם נותנים בעצמם, שכן המנהיג המדיני האמיתי מכיר באופן אינסטינקטיבי את יכלתו של אדם ומסוגל לעוררו למצותה ברגעי משבר. עליך לדעת, מתי להילחם ביריביך הפוליטיים ומתי להפסיק לזמן־מה. לעולם אל לך להתפשר בשאלות עקרוניות. עליך להיות מודע לגורם הזמן... ומאחר שהעולם אינו נעצר אף לרגע, ונתיב הכוח משנה את מרכיביו... עליך לבחון שוב ושוב, בהתמדה, את המדיניות, שבחרת להגשמת מטרותיך.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 496–497.}} * "לא הרבנים יקבעו." ~ בשאלת [[w:מיהו יהודי|מיהו יהודי]] * "על אף היותי מתנגד למדינת דת. כשם כך מתנגד אני להפרדת ומדינה. הפרדת דת ומדינה היא אסון." * "משפט זה דבר כזה שקובעים אותו אנשים". ~ בתשובה לשר המשפטים, שדרש ממנו לציין את גבולות המדינה, 10 בינואר 1950.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 458.}} * "מי שדן בענייני ציבור, חייב להעמיד עצמו למשפט הציבור." ~ מתוך "דברי תשובה", 1950, חזון ודרך ג', עמוד 35.{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 69.}} * "לרבים מתושבי הארץ נדמה, כאילו כבר באנו אל המנוחה ואל הנחלה, ורק דאגה אחת מקננת בלבם: מה אומרים הגויים [...] אין יסוד לבהלה מאמרות הגויים... ה[[היסטוריה]] אינה נעשית על־ידי דיבורים, אלא על־ידי מעשים [...] לא ניתפש לבהלה ולפחדנות הלובשת מחלצות של תבונה ומעשיות מדומה [...] לא בזירה העולמית, אלא בפנים יחזק ישראל ויעמוד... עתידנו אינו תלוי במה יאמרו הגויים, אלא במה יעשו היהודים." ~ מתוך נאום במסדר צה"ל, יום העצמאות תשט"ו, 27 באפריל 1955.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1142–1143.}}{{הערה|מרדכי בר-און, "אחרית ימי משה שרת בממשלה – עיון נוסף ביומנו", בתוך: יעקב ורנה שרת (עורכים), '''שוחר שלום''', עמ' 489: "אל ניכבש על ידי הפחדנות המדברת בשם תבונה".}} * "מדינאי, שהשלטון בשבילו אינו מטרה אלא אמצעי לשרת עמו ואידיאל חייו, חייב לבחון את הנסיבות, התנאים והצרכים של [[זמן|זמנו]] ומקומו, וגם כושרו, סגולותיו ונטיותיו, כשהוא בא לקבוע אם רצוי שיוסיף לעמוד ליד ההגה, או שיסתלק זמנית או לחלוטין." * "יש להוריד את קרנן של המפלגות. קיומן הנבדל הוא אצלן עדיף על כל דבר אחר. שאיפתן להישרד גוברת על שאיפתן להיטיב." * "לכל אחד מן המשברים הממשלתיים היו נימוקים מיוחדים. אולם הנימוקים האלה נבעו כולם ממקור אחד: ממשבר הממלכתיות המלווה את הקמת המדינה מן הרגע הראשון ועד היום. משבר זה טבוע בהתפצלות המנופחת והחולנית שירשנו מן העבר האומלל שלנו, מחיי תלות וחוסר חיים ממלכתיים ועצמאיים במשך אלפי שנים." ~ מנימוקי התפטרותו והתפטרות [[w:ממשלת ישראל השלישית|ממשלת ישראל השלישית]] * "המוקיון עבר אתמול ביום 1 בנובמבר, בקדילק פתוח, כשלפניו רצים 20 רוכבי אופנוע ועיתון 'חירות' בישר הבוקר באותיות ענק על 'מסע הניצחון של [[מנחם בגין|בגין]]'. קיום המפלגה בישראל הוא כתם שחור על ה[[דמוקרטיה]] הישראלית. התנוונות זו ניזונה מהנחשלות של כמה עדות בישראל ו[[יגאל אלון]] מסייע לבגין בתעמולתו." ~ מתוך יומנו, על מסע הבחירות של בגין לקראת [[w:הבחירות לכנסת הרביעית|הבחירות לכנסת הרביעית]] * "אינני שותף ולא הייתי אף פעם שותף לתפיסת מר לנדאו וחבריו ביחס לגרמניה. לא הייתי שותף להם כשהם פיארו ושיבחו ונשאו את שמו של היטלר והעמידו אותו לדוגמה." ~ מתוך נאום בכנסת, 13 במאי 1963. משפט זה גרם למחאות מאת חברי חירות, והמהומה הביאה להפסקת ישיבת הכנסת.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 621–622.}} * "בגין הוא טיפוס היטלריסטי מובהק. גזעני, מוכן להשמיד כל הערבים למען שלמות הארץ, מקדש כל האמצעים למען המטרה הקדושה – שלטון אבסולוטי; ואני רואה בו סכנה חמורה למצב הפנימי והחיצוני של ישראל" ~ במכתב ל[[חיים גורי]], 15 במאי 1963.{{הערה|שם=שגב 623|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 623.}} * "אם אתה מדבר על שנאתי לבגין – תאמר 'היתה', ולא 'הנה'. אין לי עכשיו כל שנאה לבגין (אני מתנגד לדעותיו)". ~ מכתב לסופר מיכאל בר-זוהר, 28.12.1966.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ב, עמ' 834.}} * "התנגדתי מאוד לכמה עמדות ופעולות שלך גם אחרי הקמת המדינה ואינני מתחרט על כך... אבל מבחינה אישית לא היתה לי אף פעם טינה אישית נגדך וכל מה שהכרתי יותר בשנים האחרונות הוקרתי אותך יותר ופולה שלי שמחה על כך." ~ מכתב למנחם בגין.{{הערה|מירון ח. איזקסון (עורך), '''בגין;''', הוצאת ידיעות אחרונות, 2003. עמ' 82.}} * גם תהיה זו טעות היסטורית אפילו מצד אלה שאינם נזקקים [...] להלכה, להוציא את ההלכה מכלל התודעה היהודית, כי היא חלק בלתי נפרד מן המורשה היהודית בת אלפי השנים."{{הערה|ישראל והתפוצה, עמוד 194.}} ==היסטוריה== * "[[היסטוריה]] לא כותבים, היסטוריה עושים." * "מי שרוצה לעשות היסטוריה, צריך לשכוח את ההיסטוריה." * "אילו נדרשתי למצות כל מהותה של ה[[היסטוריה]] היהודית במילים אחדות, הייתי אומר שלוש מילים: איכות כנגד כמות."{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 79.}} * "כל המאמין שלא ניתן לשנות את ההיסטוריה, מעולם לא ניסה לכתוב את ספר הזיכרונות שלו." * "אינני יודע אם הכותרות השמנות והמעוררות, שהרעישו לבבות הקוראים יום יום, יזכו להיאצר אי פעם בספר דברי הימים של תקופתנו. נראה לי שההיסטוריון בעתיד ימלא ספרו בתיאורים וסקירות וניתוחים של מעשים אשר לא זכו כלל להיזכר על דפי העיתונות היומית. ואין זו אשמת העיתונאי — כי הוטל עליו להיות עיתונאי ולא היסטוריון. עליו לתאר את המאורע החולף המעורר רעש ולא לשעמם הקורא בדיסרטציות מדעיות של סופרי קורות העיתים". ~ נאום בפני אגודת העיתונאים, 21.11.1951.{{הערה|אבי שילון, '''בן-גוריון : אפילוג''', עמ' 123.}} ==תנ"ך== * "התנ"ך הוא הקושאן שלנו." * "ה[[תנ"ך]] הוא המנדט שלנו. התנ"ך שנכתב על ידינו, בשפתנו העברית ובארץ הזאת עצמה, הוא־הוא המנדט שלנו." ~ מתוך עדותו בוועדת פיל, 1937 * "לא קלים הם חיי ראש ממשלה, ולא עליכם כל החרדות והדאגות המלוות אותו. שתי שעות של לימוד בחוג התנ"ך מסיבות קורת רוח ובאות להקל על הדאגות החמורות." *"דמות של [[משה]] ומתן התורה על-ידיו במדבר סיני (בחורב) נחרתו כה עמוק בזיכרון העם ובנשמתו, שאין להעלות על הדעת שזה לא היה ולא נברא." *"בראשית ימי האומה הייתה המלוכה והנבואה מרוכזת באיש אחד, שתוארו היה לא מלך ולא נביא, אם כי הוא היה למעשה שני הדברים האלה גם יחד. זה היה [[משה]] רבנו, הוא היה מנהיג, מחוקק, מורה, מדריך, ראש העם ושליח-אלוהים גם יחד." *"משה היה האיש הגדול ביותר שקם לישראל בכל הדורות." *"רק איש חי, רב-פעלים, מחונן בשאר-רוח, גדול נפש, אדיר השפעה והשראה – נחרת עמוק בנשמת העם. ומשה אינו יצור דמיוני." * "...אם כי ה[[תנ"ך]] הוא דבר שקשה להגדירו הייתי אומר שהוא נשמת העם היהודי מראשיתו ועד סוף כל הדורות, בו נתגלתה ומתגלה כל רוחו העברית. התנ"ך הוא ספר האומה, וזהו יותר מספר. איני יודע מילה היכולה להביע מהו התנ"ך בשביל עם ישראל". ~ מתוך עיתון 'דבר', 08/06/1960 * "אמרתי שאיני לאומי ואיני ציוני - כי יהדותי מקורה בתולדות העם היהודי, במורשתו ובמקור מחצבתו; ואברהם אבינו ומשה רבנו והושע ומיכה וישעיהו וירמיהו והלל ורבי עקיבא ורבי יהודה הלוי, לא היו "לאומיים" ולא היו "ציוניים". והמילים האלה היו זרות להם, ואינן אומרות כלום גם לי. ואין לי כל צורך בהן. המושג יהודי אומר לי הכל." - מתוך מכתב ששיגר בן גוריון לחוקר הספרות ברוך קורצווייל בשנת 1961. * "כל מה שנתרחש בימינו - חידוש מדינת היהודים ועליית מאות אלפי יהודים שלא קראו אף פעם את [[משה הס]], פינסקר ו[[הרצל]] ואולי גם לא שמעו את שם הציונות, אי אפשר להבין בלי לראות חזון הגאולה המשיחית נטוע בלב העם היהודי לא רק לאחר חורבן בית שני אלא מימי נביאי הכתב הראשונים אם לא מלפני יציאת מצרים. [...] כוודאות חוקי הטבע כן וודאות בשורת הגאולה, גאולת העם וגאולת המין האנושי". ~ ישראל והתפוצה, עמוד 175. * "אני תמים דעה אתך בדבר חשיבות חידוני התנ"ך, ועוד יותר למוד התנ"ך, ואין לי כל יסוד לחשוב שהחידונים יבוטלו." ~ מתוך מכתב למר לוי דרברמדקר, 5/7/1964. * "אין אנשים מושלמים בעולם. אפילו בתנ״ך לא מתואר אדם מושלם, ללא כל פגם ומשגה. יש לכל אדם תכונות טובות ולא טובות, ואף התכונות הטובות לרוב אינן מושלמות, אינן מגיעות לשיאן."{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 40.}} ==העם היהודי== * "עלינו להלחם גם בגולה לזכויות לאומיות ולהגדרה עצמית לאומית, כי לא יתכן שנשלים את הפלייתנו והמעטת זכויותינו מאיזו בחינה שהיא." ~ 'על פרשת דרכים', נובמבר 1915 * "ואחרי גמר ה[[מלחמת העולם הראשונה|מלחמה]], כשיתאספו באי־כוח הממלכות לחרוץ את גורל הארצות והמדינות, יבואו שמה באי־כוח העם העברי ויתבעו את עלבוננו, [[עלבון]] הצער הלאומי הגדול ביותר בהיסטוריה האנושית, ובתור גמול ותשלומין על דמינו הניגרים ופיצוי לייסורינו העולמיים – ובתור פתרון לשאלת היהודים המטרידה גם את אומות־העולם – ידרשו את חלקנו ב[[ארץ ישראל]]. וועידת השלום תאזין לדרישתנו הצודקת ותמלא את משאלתנו." ~ 'מתן ארץ', 1915 * "אם אדע שאפשר להציל את כל ילדי גרמניה על ידי העברתם לאנגליה ורק מחציתם על־ידי העברתם לארץ־ישראל, אני אבחר בדבר השני – כי לפנינו לא רק חשבון הילדים האלה, אלא חשבון היסטורי של עם ישראל". ~ במרכז מפא"י, 7.12.38.{{הערה|תום שגב, '''המיליון השביעי''', א, 1, עמ' 22; עמ' 479, הערה 53.}} * "היהודים אינם כל כך פחדנים." ~ 1942.{{הערה|"תכנית פעולה ציונית ויהדות אמריקה", 1942, במערכה ד', עמ' 169, בתוך: יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 76.}} * "מה עוללתם לנו?! אתם העמים אוהבי החופש וה[[צדק]], הלוחמים ל[[דמוקרטיה]], לחירות, לשוויון, לסוציאליזם? מה עוללתם אתם לעם היהודי בעומדכם על דמינו הניגרים בלי סוף, בלי הרף ובלי מעצור, בלי לנקוף אצבע, בלי להגיש עזרה, בלי לצוות למשחית בשפה המובנת לו – הרף! ההייתם נוהגים ככה אילו היו שורפים חיים יום־יום אלפי נשים וזקנים אמריקנים, אנגלים, רוסים? ההייתם שקטים אילו יום־יום היו מנפצים לאבני המרצפת עוללים ויונקים מאומות בעלות הברית?" ~ נאום באמפיתיאטרון של [[האוניברסיטה העברית בירושלים|האוניברסיטה העברית]] על הר הצופים בעצרת לזכר [[הרצל]], במלאות ארבעים שנה למותו, 10 ביולי 1944.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 345.}} * "אין סכנה גדולה לעתידנו, לכוחות הגנוזים עדיין בעם היהודי, מהאשליה קלת־הדעת שקיום ישראל לא ישקר בכל הנסיבות ובכל התנאים." ~ 1945.{{הערה|"אין עתיד לנו בלי מדינה", 1945, במערכה ד', עמ' 214, בתוך: יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 77.}} * "אספר לכם רק על אחת התחושות שהיו לי כשנודע לי הסיפור המלא על מה שקרה לנו [...] הרגשתי מאושר... על ששייכים אנו לעם שנשחט, ולא לאלה השוחטים אותנו, ולא לאלה הצופים בכך באדישות". ~ דבריו בוועדה האנגלו-אמריקנית, 11 במארס 1946.{{הערה|שם=שגב 363|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 363.}} * "מי שמתעלל בלא־יהודי יתעלל גם ביהודי".{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 427.}} * "בין ניצולי מחנות ההסגר של הגרמנים היו אנשים שאלמלא היו מה שהיו- אנשים קשים ורעים ואגואיסטים-לא היו ניצלים, וגם כל מה שעבר עליהם עקר מנפשם כל חלקה טובה." ~ מרכז מפא"י, יולי 1949 * "הגלויות המתחסלות והמתכנסות בישראל אינם מהוות עדיין עם, אלא ערב רב ואבק אדם, ללא לשון, ללא חינוך, ללא שורשים, הפיכת אבק אדם לאומה תרבותית היא מלאכה לא קלה." * "העלייה שבאה אחרי תקומת המדינה, רובה מארצות האסלאם, באסיה ובאפריקה, היה בה ללא ספק משהו מהחזון המשיחי, אבל הייתה נעדרת רכוש רוחני וחומרי הדרוש לבניין משק בריא וחברה חדשה... אני רואה משמעותו ההיסטורית האיומה של [[השואה|הטבח הנאצי]] לא באותה כמות מחרידה של היהודים שנטבחו, אלא בהשמדת דווקא אותו מבחר העם שרק הוא, מתוך כל חלקי היהדות, היה מסוגל ומצויד בכל הכוחות הדרושים, לשם בניין מדינה... ששת המיליונים שנשמדו, הם וכמעט רק הם, היו המדינה העברית בכוח." ~ מתוך מכתב לישראל גלילי, 1960 * "לא הייתי רוצה שיעשו בהם פוגרום, אם כי הם ראויים לכך." ~ על יהודים המתגוררים בגרמניה אחרי מלחמת העולם השנייה, בממשלה, 6 בינואר ו-6 במרס 1960.{{הערה|שם=שגב 655|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 655, הערה שנייה.}} * "אני לא אומר שהיהודים גרועים יותר מעמים אחרים, אך יש להם כמה תכונות לא נעימות." ~ בפגישה עם פעילי המגבית, 30 בנובמבר 1968.{{הערה|שם=שגב 655}} == עדות המזרח == [[קובץ:Prime Minister David Ben-Gurion visiting a school in Ashdod Yam, 1959.png|ממוזער|210 פיקסלים|דוד בן גוריון במפגש עם ילדים עולים ב[[אשדוד]] (אז "אשדוד ים"), 1959]] * "בימים אלה הולכת ומתחסלת גלות תימן - אולי הגלות המופלאה ביותר בתולדות עם ישראל. לפי דברי התימנים עצמם, הם יושבים בגלות תימן למעלה מאלפיים שנה. השתמרותם בגלות נידחה ומרודה זו במשך זמן ארוך כזה היא אחד הנסים הגדולים בהיסטוריה היהודית. מרוחק ממרכזי היהדות, בתוך אומה ערבית ירודה, נתונה לקנאות ועריצות של ימי הבינים - שמר שבט יהודי זה על דבקתוו ונאמנותו היהודית ועל חזון גאולתו המשיחית - וחזונו קם ויהי. שבט זה כולו הועלה ארצה על כנפי נשרים."{{הערה|"התפקיד החלוצי בקיבוץ גלויות", '''חזון ודרך''', כרך שלישי, 1950, עמ' 19.}} * "לחנך את הצעיר, שבא מארצות אלו, לשבת בבית הכיסא כמו אדם, להתרחץ, לא לגנוב, לא לתפוס נערה ערבית ולאנוס אותה ולרצוח אותה — זה קודם לכל שאר הדברים. בלי זה — אין ערך לאימון ולחינוך הצבאי שניתן להם." ~ הרצאה בכנס הפיקוד הגבוה של צה"ל באפריל 1950 (נאמר כנראה בעקבות "[https://www.haaretz.co.il/misc/1.920403 פרשת נירים"]). * "אם לא מרשים למישהו להניח תפילין הרי זה מעשה סדום ועמורה". ~ כששמע על הכפייה החילונית במחנות האוהלים בהם קלטו את העולים, בממשלה, 3 בינואר 1951.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 450.}} * "אין יסוד להנחה שיהודי צפון אפריקה, או תורכיה, מצרים, פרס או עדן שונים במהותם ויסודם מיהודי ליטא, גליציה ו[[ארצות הברית|אמריקה]]. גם בהם גנוזים מעיינות עשירים של יכולת חלוצים, מעיינות של גבורה ויצירה. אם נשקיע גם פה חלק מן המאמצים שהשקענו בנוער היהודי בארצות אירופה - נקבל גם פה התוצאות המבורכות." ~ בתוך "יחוד ויעוד", שנתון הממשלה, תשי"א, עמ' כה. * "׳הבחורים האלה עולי צפון אפריקה ומרוקו, אם כי הם פראי אדם אבל הם אוהבים שמעבידים אותם בפרך, כי הם מרגישים שמשהו ניתן להם והם משמשים גורם." ~ על הצורך בקליטת עולים ממרוקו במסגרת גדודי עבודה.{{הערה|פרוטוקול המוסד לתיאום 14.6.1950, תיקי המוסד, ארכיון מרכז מורשת בן גוריון. {{מקור}}}} * "דרושים לנו בני אדם שנולדו כפועלים. יש לשים לב יותר אל האלמנט המקומי מעדות המזרח, אל התימנים והספרדים, אשר רמת חייהם ודרישותיהם הן נמוכות משל פועל אירופי ובהצלחה יוכלו להתחרות בערבים." ~ דברים על [[W:כיבוש העבודה|כיבוש העבודה]] (מתי נאמרו?).{{הערה|'''תולדות תנועת הפועלים בארץ ישראל''', צבי אבן שושן, ספר ראשון, עמוד 123.}} * "יהודי תימני הוא קודם כל יהודי, ואנחנו רוצים להפכו עד כמה שאפשר במהירות האפשרית מתימני ליהודי השוכח מאין בא, כמו שאני שכחתי שאני פולני." ~ דברי הכנסת, 14 בפברואר 1951 * "זה אבק-אנשים מארצות הכי מנודות, הכי דלות, הכי מושפלות ושפלות. אנחנו נקבל, ובזרועות פתוחות, את ה[[יהדות]] מהארץ הכי ירודה שאנחנו מכירים – מעיראק הבזויה והשפלה. ולא יכולים להיות יהודים בארץ בזויה ושפלה, שגם הם לא הושפלו ולא התבזו. נקבל אותם. עלינו להעלותם. בטרם שיהיו חיילים עלינו להעלותם." (מתי והיכן נאמר?){{הערה|מצוטט ב"חינוך ומורל בצה"ל", הוצאת המטה הכללי}} * "שבט זה, מצד אחד הוא יותר נוח לקליטה, גם מבחינה תרבותית וגם מבחינה משקית, מכל שבט אחר. הוא אוהב עבודה, אינו להוט אחרי ה[[עיר]], יש לו (לחלק הגברי, לכל הפחות) אחיזה בלשון העברית ובתורת ישראל אבל מבחינה אחרת הוא אף הקשה ביותר. הוא רחוק מאיתנו מרחק של אלפיים שנה אם לא יותר. הוא נעדר המושגים היסודיים ביותר והראשוניים של ציוויליזציה (להבדיל מתרבות). יחסו לילדים ולאשה הוא של איש פרימיטיווי. מצב [[בריאות]]ו לקוי. כוחותיו הגופניים תשושים ואינו מבחין בצרכים ההיגייניים המינימאליים. הוא היה אלפי שנה שרוי באחת הגלויות האפלות והמרודות ביותר, במשטר פרימיטיווי יותר ממשטר פאודלי ותיאוקרטי רגיל. המעבר שלו לארץ – אין כמהפכה הזאת בחיי אנשים, [[מהפכה]] אנושית עמוקה ולא זו השטחית, המהפכה הפוליטית, כל ערכי אדם משתנים [[שינוי]] יסודי" ~ על העולים מתימן, מכתב לרמטכ"ל [[יגאל ידין]] * "ודאי שיש לשמור על רמה מסוימת של בית־המשפט העליון. עם־הארץ אי אפשר לשלוח להיות שופט, גם אם יש לו יחוס אחר... [אבל] יש עניין אחדות עם ישראל. אי-אפשר שאנו נשב פה ולא נרגיש מה שאחרים מרגישים... לא יתכן שבעם של 1,500,000 נפש ויש לכל הפחות 600,000 לא אשכנזים, לא ייתכן שבין כולם אי-אפשר למצוא אפילו רק אחד שישב עם עוד שמונה אשכנזים בבית-המשפט העליון, זה לא ייתכן. אם חברי בית המשפט העליון חושבים כך – פגום אצלם החוש היהודי, זה איזה סנוביזם, כולם מוכרחים להיות גאונים." ~ מתוך פרוטוקול ישיבת הממשלה, 31.5.53, עמ׳ 6-5, א"מ.{{הערה|ניר קידר, "בן-גוריון והמאבק למינוי שופט ממוצא ספרדי לבית-המשפט העליון", '''מחקרי משפט''', כרך יט, תשס"ב-תשס"ג, 2003, עמ' 539-515.}} * "הצבא כעם מורכב מכל הגלויות, ומהרגע הראשון חששתי לכך שצבאנו יחולק לשני גזעים - המפקדים יהיו כולם אשכנזים, והפקודים יהיו בחלקם הגדול מעדות־המזרח. ודרשתי מהמטה ומהפקודים שיעשו מאמצים מיוחדים להכשיר ולהעלות בני עדות־המזרח לדרגת קצינים" ~ מתוך סקירת הביטחון של בן־גוריון (18 באוקטובר 1953).{{הערה|'''תפיסת הביטחון של ישראל''', נספח, הוצאת האוניברסיטה המשודרת, עמוד 150.}} * "אני עודני מצפה לנשיא ישראל או לרמטכ"ל מאחינו התימנים. מתי נזכה לכך?" ~ מכתב מ־21 ספטמבר 1954 ([http://idfarchives.bloger.co.il/127432/ מקור] {{קישור שבור}}) * "עכשיו מסר לי חבר שבטבריה היו אלף קולות [[W:מפלגת חרות|חרות]]. אנשים אלה עובדים כולם במשקי עמק הירדן. משקי עמק הירדן הם בעינינו, פינת חמד של הארץ מכל הבחינות, גם מבחינה משקית וגם מבחינה חברתית, גם מבחינת האדם האנושי המעולה, מכל הבחינות. במה עוד אפשר לברך משקים אלו ואין להם? אבל זה בעינינו ולא בעיני העולים העובדים שם. בעיניהם אלה הם בעלי אחוזות עשירים שיש להם הכל - [[חינוך]] טוב ל[[ילדות|ילדים]], שדות, כרמים, גנים יפים, משק נהדר...כאן קיימים שני מעמדות - לא במובן של ניצול כספי, לא במובן מרכסיסטי אלא במובן האנושי הפשוט." ~ נאום בועידת מפא"י, בעקבות תוצאות הבחירות לכנסת השלישית, 1955. * "הערבים יצרו את הפסיכולוגיה הנחוצה בתוכנו, הרוח הגורמת לאנשים להניח את ההבדלים ביניהם לטובת אינטרס משותף. הם גרמו לנו לבנות את צבאנו ולדרוש שירות צבאי מכל אדם צעיר, והצבא הוא כוח נפלא בשביל חינוך, משמעת וסינתיזה. היהודים מתימן, היהודים המרוקאים, העיראקים, הכורדים, כל האנשים הצעירים האלה, חלקם אולי כמעט פראים, באים אל הצבא ולומדים עברית, הם לומדים את ההיסטוריה שלנו, ואיך נוצרה המדינה, ובשביל מה היא קיימת בעצם, והם יוצאים ישראלים!" ~ מתוך ראיון למגזין "לייף", 1957 * "הרבה שנים קיוויתי לרמטכ"ל תימני-ולצערי הרב עוד לא זכיתי לראותו עד היום. אולם אם מסרו את הנהלת [[הכנסת]] ליהודי תימני-אני מאמין גם שבקרוב נזכה לראות גם רמטכ"ל תימני." ~ במכתב לישראל ישעיהו, 28 אפריל 1972 [http://idfarchives.bloger.co.il/127432/] {{קישור שבור}}. == זכויות האישה == * "לשר האוצר, חתמתי היום על 'הצהרת העובד(ת) לצורך קביעת ניכויי המס'. בהצהרה, בסעיף 4 נאמר שם בעלי/אשתי. לדעתי יש להגיד אישי/אשתי. במילה בעל יש משמעות של אדנות ועבודה זרה, שאינה הולמת כבוד האישה, השווה לגמרי בזכויותיה לאיש. תעשו כדברי הושע הנביא: 'והיה ביום ההוא-תקראי אישי ולא תקראי לי עוד בעלי' (הושע, ב', 18). בכבוד רב, ד. בן גוריון." ~ מכתב לשר האוצר, מאי 1953 * "שואלים אותי: מדוע יש לפטור מחובה זו [חובת הגיוס] אישה נשואה? בימי שלום יש לשחרר לדעתי את ה[[אישה]] הנשואה משני טעמים. הטעם האחד הוא אנושי. אם נערה בת 18 מתחתנת, יש לתת לה שנה לשמוח עם בעלה... והטעם השני הוא ציבורי. אין להפריע לאישה נשואה מלהיות לאם." ~ דברי הכנסת, 1949 * "אין יצור חשוב, יקר ונעלה כילוד אנוש. הוא נזר-הבריאה, הוא נצח ה[[אנושות]], הוא עתיד האומה, והטבע גזר שרק האישה יכולה ללדת ילד. זוהי סגולת האם, ברכתה ויקרה. לכל אחד מאיתנו הייתה אם - וכל איש יודע שלא היתה נפש יקרה, אהובה ונאמנה בחייו כמו האם. עלינו לתת כבוד ויקר לאמהות, ולהעמיד את האישה בתנאים הנוחים והרצויים ביותר כשעליה להיות לאם. עלינו להפחית במידת יכולתינו צער גידול בנים וכאבי-אמהות. לא רק הבן חייב בכבוד האם - אלא ה[[מדינה]] כולה, החברה כולה, חייבת בכבוד האמהות ובזכות האם. היש ב[[חיים]] דבר נאצל וקדוש כאמהות? אין לעשות שום דבר העלול לפגוע באמהות, ויש לעשות הכל, המסייע לאמהות ומקל עליה." ~ ייחוד וייעוד, עמוד 76 * "האשה אינה אשה בלבד, היא גם אישיות, כמו ה[[גבר]]. לאישיות זו מגיעות כל הזכויות וכל החובות המגיעות לאישיותו של הגבר - מלמד אלו המתייחסות לאמהות. מעבר לאמהות - דין האישה כדין אדם, ואין לגרוע ממעמדה, מזכויותיה, מחובותיה במלוא הנימה...האישה דינה כדין גבר בכל מה שנוגע לזכויות-אנוש, ומעמד האישה לא יכול להיות ירוד וגרוע ממעמד הגבר בשום דבר שב[[עולם]]. אין האישה פסולה לשום שירות, אין היא משוללת שום זכות, ואין היא פטורה משום חובה, אלא אם הדבר פוגע באמהותה" ~ ייחוד וייעוד, עמוד 76 * "אל תחשוב הפועלת כי תפקידה הוא להידמות לגבר, גם למחשבה זו היא פרי הרגשת נחיתות." ~ מתוך נאום בועידת הפועלות השישית, 1949 * "השוויון מגיע לאישה לא כפרס על השתתפותה בבנין הארץ ובהגנתה, אלא זהו צורך כבוד האדם."{{הערה|יעקב בקר, '''משנתו של דוד בן-גוריון''', עמ' 41.|שם=בקר 41}} * "לא רק הבן חייב בכבוד האם — אלא המדינה כולה, החברה כולה, חייבת בכבוד האמהות ובזכות האם."{{הערה|שם=בקר 41}} * "אם אינה שואלת להגיון כשהיא רוצה להציל ילדה."{{הערה|שם=בקר 41}} == היחס לערבים == * "אין אנו מבקשים את ארץ ישראל לשם שליטה על הערבים הילידים, כמו כן אין אנו מבקשים בה שוק לממכר תוצרת המשק היהודי שבגולה. אנחנו מבקשים בארץ ישראל מולדת." ~ 'מתן ארץ', 1915 * "נכנסתי פה לסינימה כזה וישבתי אצל השחורים. ניגש אלי תיכף המשגיח וציווני לשבת לחוד... נזכרתי בערבים הפראים שלנו והרהרתי: כלום לא יוכלו בני אמריקה החופשית, הקולטורית, הפרוגרסיבית והדמוקרטית ללמוד קצת אנושיות אצל אותם הפראים?" ~ על אפליית השחורים במדינות הדרום של ארה"ב, מכתב ליצחק בן צבי, כ"ט בשבט תרע"ו, 1916.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 434.}} * "שאלת היחסים בין היהודים לערבים... אין פתרון לשאלה הזאת... יש תהום ושום דבר לא יוכל למלא את התהום הזאת [...] אנו רוצים כי ארץ ישראל תהיה לנו בתור אומה. הערבים רוצים כי הארץ תהיה להם – בתור אומה [...] אין אני יודע איזה ערבי יסכים שארץ ישראל תהיה ליהודים". ~ בכינוס הוועד הזמני ביפו, 9.6.1919.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 156.}} * "אין אנו צריכים להפוך את הערבי לציוני, כי אף פעם לא יהיה כזה. הערבי בארץ ישראל לא צריך ולא יכול להיות ציוני. הוא לא יוכל לרצות שהיהודים ייהפכו לרוב. בזה הניגוד האמיתי, הניגוד הפוליטי בינינו ובין הערבים. אנו והם רוצים להוות רוב." ~ בדיון המזכירות המשותפת של "אחדות העבודה" ו"הפועל הצעיר", 10.11.1929.{{הערה|י' גורני, '''השאלה הערבית והבעיה היהודית''', עמ' 278, בתוך: אביבה חלמיש, '''מבית לאומי למדינה בדרך''', האוניברסיטה הפתוחה, כרך ב, עמ' 132.}} * "יש חברים השוללים את קיומה של תנועה לאומית בקרב הערבים, הם רואים את פילוגי הערבים בינם לבין עצמם... נכון הדבר שלתנועה הלאומית הערבית חסר תוכן חיובי... אבל אנו נטעה, אם נמוד את הערבים ואת תנועתם באמת־המידה שלנו. כל עם יש לו תנועה לאומית שהוא ראוי לה". ~ מתוך: "בירורים", חשון, תר"ץ.{{הערה|שם=בר-זוהר 310|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 310–311.}} * "אין אנו רוצים להיות בארץ־ישראל יהודי חסות של מופתי או קימאקאם ערבי". ~ מתוך: "דרכנו המדינית לאחר המאורעות", טבת, תר"ץ.{{הערה|שם=בר-זוהר 310}} * "התנועה הלאומית הערבית נולדה כמעט בזמן אחד עם הציונות המדינית". ~ מתוך יומנו, 4.9.1934.{{הערה|שם=בר-זוהר 310}} * "אנחנו והם רוצים אותו דבר: שנינו רוצים בארץ־ישראל. וזהו ניגוד יסודי. ועוד לא היה בהיסטוריה, ואינני חושב שיהיה בהיסטוריה, מקרה שעם יוותר מרצונו הטוב על ארצו – הם חושבים שזוהי ארצם – בכדי להכניס לשם בני עם אחר". ~ בישיבת הנהלת הסוכנות היהודית, 19.5.1936.{{הערה|אביבה חלמיש, '''מבית לאומי למדינה בדרך''', האוניברסיטה הפתוחה, כרך ג, עמ' 236; גם: דוד בן-גוריון, '''זכרונות''', ג, עמ' 199.}} * "...אנו בעצמנו, בעובדת שובנו לארץ, בעובדת מפעלנו, טיפחנו תנועה לאומית ערבית." ~ בימי המרד הערבי הגדול.{{הערה|בני מוריס, '''קורבנות''', עמ' 135.}} * "את נציגות העם הערבי אקבל כמו שהיא... יפתח בדורו כשמואל בדורו, וכל עם וציבור יש לו בכל שעה המנהיגים שהוא ראוי להם באותה שעה". ~ מכתב למרכז המפלגה, 18.6.1936.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 334.}} * "חורבנה של יפו, העיר והנמל, בוא יבוא וטוב שיבוא. עיר זו שהשמינה מהעלייה וההתיישבות היהודית – ראוי לה להיחרב כשהיא מניפה גרזן על ראש בוניה ומפרנסיה... היא עצמה גזרה עליה את הדין להיחרב ופשע יהיה זה אם אנחנו נציל אותה." ~ לנוכח השביתה הכללית הערבית ביפו, 1936.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 253.}} * "אני מתנגד שאיזו הצעה שהיא של טרנספר תבוא מצדנו. אינני שולל טרנספר מבחינה מוסרית ואינני שולל אותו גם מבחינה פוליטית. אם יש סיכוי לזה, בנוגע לדרוזים הדבר ייתכן. אפשר להעביר את כל הדרוזים לג'בל דרוז בהסכמתם. את [הערבים] האחרים - אינני יודע. אבל אסור שתהיה זאת הצעה יהודית... אם אנו נציע זאת - הערבים ידחו אותה, והגויים יגידו שאין מקום ליהודים בארץ ישראל". ~ בהנהלת הסוכנות, 20 ביוני 1944.{{הערה|שם=המיליון השביעי 101}} * "אפילו שהם תוקפים אותנו לפעמים – אנחנו לא זוכרים זאת. אנחנו רוצים לזכור את הדברים הטובים, לא את הרעים". ~ דבריו בוועדה האנגלו-אמריקנית, 11 במארס 1946.{{הערה|שם=שגב 363}} * "החומר האנושי שלנו [...] עולה לאין ערוך ביכולתו המוסרית והאינטלקטואלית על זה של שכנינו". ~ בהוראות למפקדת ה"הגנה", 18 ביוני 1947, ובממשלה, 1 באוגוסט 1948.{{הערה|שם=שגב 434|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 434.}} * "הערבים אינם סוֹפיסטים [מתוחכמים] כמונו האירופים". ~ לאונסקו"פ.{{הערה|שם=שגב 434}} * "עד עתה סברתי שהנשק הסודי שלנו הוא הרוח... אבל הנשק הסודי יותר הוא הערבים: הם לא־יוצלחים כאלה שקשה לתאר". ~ בממשלה, 12 ביולי 1949.{{הערה|שם=שגב 434}} * ""כשאני בא עכשיו ל[[ירושלים]] אני מרגיש שאני בעיר עברית. אין זרים. מאה אחוז יהודים. מאז נחרבה ירושלים בימי הרומאים לא היתה כל כך יהודית כמו שהיא עכשיו". ~ במועצת מפא"י, 7 בפברואר 1948.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 398.}} * "נעזבו ע"י הערבים ערים שלמות (...) בקלות רבה, אחרי המפלה הראשונה, אם כי לא ארבה להם שום סכנה של חורבן ושל טבח. אכן נתגלה בבהירות ניצחת מיהו העם הקשור קשר עמוק לארץ הזאת". ~ דברים בפני מועצת העם, 4 במאי 1948.{{הערה|בני מוריס, '''לידתה של בעיית הפליטים הפלסטינים''', עמ' 134.}} * "אם יש למישהו אילוּזיה [אשליה] שהערבים יהיו נאמנים למדינת ישראל – הוא מתנגד לטבע האנושי". ~ בממשלה, 20 באוקטובר 1953.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 561.}} * "אילו היו אויבינו פקחים, היו מוסרים לנו רצועת עזה בשלמותה, על פליטיה, ונצטרך לפרנס רבע מיליון ערבים ולדכא חתירות נגד בטחוננו בכוח". ~ ל[[משה דיין]], בתקופת הלחצים הבינלאומיים לנסיגה מסיני, 16.2.1957.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1303.}} * "בעיני הערבים, נראה הדבר כי לפני עשר שנים ויותר באו אנשים מפולין, מרומניה, מרוסיה, והשתלטו על הארץ הזאת, על ארץ הערבים. וארץ בעיניהם היא ערבית אם היא מיושבת ערבים במשך 1,500 שנה... מדוע יותרו על ארץ זאת? זה עומד בין הארצות הערביות כטריז... אמנם אם אנו שמים עצמנו בתור ערבי, באים לידי מסקנה מרה. אבל מוטב מסקנה מרה של אמת מאשר אונאה עצמית כאילו מתוקה [...] אין אפשרות, לפי הכרתי העמוקה, להביא שלום בלי שקודם תתבשל הכרה בלב הערבים, שאין אפשרות להכחיד אותנו. זוהי הדרך היחידה לשלום [...] סיכוי השלום עם הערבים מונח בהגברת כוחה ובטחונה של ישראל מבחינה מדינית, צבאית וכלכלית". ~ בוועדת החוץ של מפא"י, 4.3.1958.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1360, 1362.}} * "בלי השמדת כל העם בישראל 'שחרור פלסטין' לא ייתכן". ~ במכתב לנשיא ארה"ב [[ג'ון קנדי]], 1963, בתגובה למילים 'שחרור פלסטין' שנכללו בהצהרה על הקמת הפדרציה הערבית של מצרים, סוריה ועיראק.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 617.}} * "בהכירי אותם אני בטוח שהם מסוגלים לחקות את מעשי הנאצים". ~ על המנהיגים הערבים, במכתב לנשיא ארה"ב [[ג'ון קנדי]], 1963.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 619.}} * "יש זכות לערבים בארץ־ישראל, אין זכויות לאומה הערבית בארץ־ישראל" ~ יומן, 25.11.1967 ובקול ישראל.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1411.}} == תחזיות לעתיד== (<small>תשובות בן גוריון ב־1961 לשאלה כיצד יראה העולם בעוד 25 שנה</small>){{הערה|[http://www.mako.co.il/news-israel/local/Article-f5d7fe1e6de2631018.htm התכתבות עם העיתון "לוק" בשנת 1961: חיזוי עתיד העולם בעוד 25 שנים (כלומר ב־1986)]}} * "[[W:המלחמה הקרה|המלחמה הקרה]] תהיה נחלת העבר. הלחץ הפנימי של האינטיליגנציה הגדלה בלי הרף ברוסיה ליותר חופש, ולחץ ההמונים להעלאת רמת החיים עלולים להביא לידי דימוקרטיזציה של [[ברית המועצות]] במשך רבע המאה הבאה." * "גידול השפעת הפועלים והאיכרים מצד אחד ועליית כוחם של אנשי המדע ב[[ארצות הברית]] יהפכו ארצות הברית למדינת סעד ולמשק מתוכנן." * "אירופה המערבית והמזרחית תיהפך לברית פדרטיבית של מדינות אבטונומיות בעלות משטר סוציאליסטי ודמוקרטי." * "המדע ה[[W:ביוכימיה|ביוכימי]] ימציא זריקה שתשנה את צבע העור משחור ללבן או מלבן לשחור ועל ידי כך תסולק לגמרי בעית הסגרגציה בארצות הברית ובארצות אחרות." ==נושאים אישיים== <small>(מתוך יומניו ומכתביו)</small> * "אינני יכול להשתחרר גם ברגעי [[שמחה|שמחתי]] היותר גדולים מ[[סבל|סבלון]] אותו הצער העמוק שחדר לתוך כל הווייתי." * "אולי הטבע שלי אשם, אבל אני איש גלמוד ו[[בדידות|בודד]] ולפעמים קשה לי מאוד מאוד. יש רגעים שלבי רותח, קרוע, ושאלות מרות וקשות מענות אותי ואין לי אל מי לפנות. אני עומד לבדי ועול כבד רובץ עלי, עול כבד מנשוא." * "אם תבדוק את יומני במטודים [בשיטות] של ביקורת המקרא... תוכל להוכיח שיומן זה נכתב בעצם על ידי שני אנשים שונים שחיו בתקופות שונות." ~ ל[[משה שרת]], 25 ביוני 1937.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 22.}} * "השאלות שמתעוררות מזמן לזמן לפעמים יש בהן משום קביעת־גורל. ולכל שאלה קשה יש פנים לכאן ולכאן. אני כשלעצמי איני בטוח כלל וכלל כי אני מצליח למַצות העיקר והמכריע, אבל בכל מקרה ניסיתי לברר לעצמי כל התוצאות והמסקנות העיקריות, ולהגיע לידי המסקנה הרצויה בתנאים מסובכים ורצופי־קשיים, ולפעמים, גם סכנות." ~ מכתב לנשיא [[יצחק בן צבי]], 1953 * "אני איש ריב ומדון...אני מתנגד להרבה אנשים והרבה מתנגדים לי. כזה אני ואותם כבר לא אשנה." ~ בן-גוריון מסביר ל[[זלמן שזר]] (צוטט על ידו) מדוע הוא עצמו אינו מתאים להיות נשיא המדינה.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1549.}} ==נאמר עליו== * "המתנה הגדולה של ההיסטוריה לעם היהודי." ~ [[ברל כצנלסון]].{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1693.}} * "הוא הקיצוני ברעיונותיו והמסוכן ביותר שבין ה[[מנהיגות|מנהיגים]] הציונים." ~ העיתון "אל-ג'מעה אל-ערביה", 15 בנובמבר 1935, לאחר בחירת בן-גוריון ליושב ראש ההנהלה הציונית.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', א, עמ' 408–409.}} * "אופן השיחה פשוט בלתי אנושי, אם אתה מסכים איתו בשמונים אחוז וחולק בעשרים אחוז או מסכים בעיקר וחולק באיזה טפל, או מסכים בכלל וחולק בפרט מסוים – מיד הוא מרכז את כל הלהט באותם עשרים אחוז, באותו טפל או פרט ומעוצמת הריב יוצא שכאילו ה[[מחלוקת]] היא במאה אחוז [...] לעולם אינך מצליח להשמיע באוזניו פסוק שלם, מיד הוא משסע, נאחז במילה שאינה נראית לו, מתריס ומתקצף". ~ [[משה שרת]] ל[[משה סנה]], 27 בספטמבר 1945.{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 368.}} * "בן־גוריון חונן במה שאפשר לכנות splendid indifference (אדישות נשגבה). לא אכפת לו מה אומרים עליו. לא אכפת לו מה כותבים עליו העיתונים. לא אכפת לו אם לבושו מסודר או מרושל. הוא עושה את שלו – וכל השאר אינו מעניין אותו." ~ [[יצחק נבון]] מצטט את [[משה שרת]], שציטט את אשתו, צפורה שרת.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ב, עמ' 971.}} * "גדולתו וחולשתו של בן־גוריון טמונות בכך שבכל רגע ורגע של פעילות הוא רואה לפניו רק מטרה אחת, המשכיחה מלבו כל דבר אחר... בשעות משבר, כאשר הכל מתמקד ביעד אחד, אין שיוכל להשתוות אליו מבחינת כושר ההכרעה. אך בחיים הרגילים של כל ימות השנה הוא 'עושה צרות' מובהק, בהיותו משולל איזון וכל חוש של פרופורציה, ובאי־יכלתו לראות בעיות בודדות במסגרת של מצב כללי." ~ [[W:נחום גולדמן|נחום גולדמן]].{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ב, עמ' 949.}} * "אתה תבין מה הוא רוצה ולְמה הוא מתכוון, אבל באופן כזה שאתה לא תוכל אחר כך לבוא ולומר שמעתי ממנו כך וכך במפורש". ~ [[w:משה כרמל|משה כרמל]].{{הערה|תום שגב, '''מדינה בכל מחיר''', עמ' 408.}} * "גדולתו של בן-גוריון שלכם מתבטאת בכך, שהוא פילוסוף – ואף על פי כן, מסוגל להחליט החלטות." ~ שר ההגנה הצרפתי מוריס בורז'ס-מונורי, ערב מבצע סיני 1956.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1249.}} * "נראנו נא כיום במלוא כוחו. בקור הפכחון ובלהט הקנאה אשר חברו יחדיו, בכוח הזינוק ובכוח הריסון." ~ [[נתן אלתרמן]], 1956 * "למן הרגע הראשון חשתי הוקרה אוהדת ללוחם ואלוף אמיץ זה. הוא מסמל את באישיותו את ישראל." ~ [[שארל דה גול]] על פגישתם הראשונה ב-14 ביוני 1960.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1379.}} * "בן-גוריון ואדנאואר הם שני המנהיגים הגדולים ביותר של המערב." ~ שארל דה גול לחתנו, הקולונל דה בואסיה.{{הערה|שם=בר-זוהר 1385}} * "אינני מבין אותך. עם ראש כמו שלך ופנים שכאלה, תוכל בקלות לנצח בבחירות!" ~ שארל דה גול בתגובה לבן-גוריון שהביע את דעתו נגד שידורי [[טלוויזיה]] בישראל, במהלך ארוחת הצהריים, 6 ביוני 1961.{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1397.}} * "אחד מגדולי המדינאים בני זמננו." ~ שארל דה גול במכתב למיכאל בר-זוהר, 20.10.1966.{{הערה|שם=בר-זוהר 1385|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1385.}} * "מראש ממשלת ישראל אנו מצפים כי ישכיל לרסן יצרים ולא ללבותם." ~ עיתון "הארץ", 14 במאי 1963, בתגובה לנאום בן-גוריון בכנסת, בו ציטט מאמר של אב"א אחימאיר מ־1933 שכלל דברי שבח למנהיגים שונים בהם [[בניטו מוסוליני|מוסוליני]] ו[[היטלר]].{{הערה|שם=שגב 623}} * "אני מאמין באינטואיציה של בן-גוריון יותר מאשר בדעתי שלי." ~ [[זלמן ארן]].{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1403.}} * "בן-גוריון אהב ב[[יצחק בן-צבי|בן-צבי]] את אהבתו של בן-צבי אליו." ~ [[W:רחל ינאית בן-צבי|רחל ינאית בן-צבי]].{{הערה|מיכאל בר-זוהר, '''בן-גוריון''', ג, עמ' 1548.}} * "דוד בן גוריון לא היה זה שיצר את מדינת ישראל. היא היתה, אני חושב, קמה גם בלעדיו כתוצאה מהמפגש בין התנועה הציונית ל[[מלחמת העולם השנייה]] ותוצאותיה... אני חושב, שדוד בן גוריון הוא האסון הגדול ביותר שאירע לעם ישראל ולמדינת ישראל, לאחר הקמת המדינה." ~ [[ישעיהו ליבוביץ]].{{הערה|שם=ליבוביץ 24.11.78|ישעיהו ליבוביץ, מתוך כתבה בעיתון מעריב (24.11.1978).}} * "הוא היה אכול שנאה ליהדות. נתקלתי באנשים ובדעות שונים, אך מעולם לא נפגשתי עם אדם ששנא את היהדות כמו בן גוריון. זה היה אצלו לא רציונאלי." ~ [[ישעיהו ליבוביץ]].{{הערה|שם=ליבוביץ 24.11.78}} * "בן גוריון לא היה אדם ישר. הוא היה משקר, גם בזדון, אם חשב שיש בזה אינטרס. הוא לא שיקר למען עצמו, כדי להרוויח כסף, או משהו מעין זה, אבל למען האינטרס המדיני." ~ [[ישעיהו ליבוביץ]].{{הערה|שם=ליבוביץ 24.11.78}} * "בשיחה הזאת בן גוריון - השיחה נמשכה שעתיים - לבסוף הוא ניסה לסכם אותה ואמר לי: "אני מבין יפה מאוד את עמדתך... אתה רוצה שדת ישראל תהיה גורם עצמאי אשר המשטר במדינה... תמיד יצטרך להתמודד עמו כמו שזה היה בתקופה המקראית. כמו שזה היה בתקופת ממלכת החשמונאים" - הוא הבין יפה מאוד. בגלל זה בן־גוריון באמת ראה את היהדות במה שהתגלמה בהיסטוריה, כאסון ההיסטורי הלאומי של העם היהודי. זאת היתה עמדתו הברורה שהיהדות היתה אסון היסטורי גדול של העם היהודי, מפני שתמיד היתה פקטור עצמאי שלחם נגד אותו שלטון אשר ייצג את האינטרס המדיני הלאומי הממלכתי. הוא באמת הבין את זה יפה מאוד. עכשיו העיקר: "ולכן אני לעולם לא אסכים להפרדת הדת והמדינה. אני רוצה" - עכשיו המלים האלה שאני אומר, אני ערב לכם, מפני שאני מיד רשמתי לי את הדבר הזה - "אני רוצה שהמדינה תחזיק את הדת בידה!" ~ [[ישעיהו ליבוביץ]].{{הערה|שם=ליבוביץ 24.11.78}} * "איש דגול, יחיד ומיוחד, שכמוהו לא היה בתולדות עמנו זה אלפי שנה. בבוא היום תקבע ההיסטוריה את מקומו לצד [[משה]] ויהושע ו[[דוד]], לא פחות מכך." ~ [[יצחק נבון]], 2015.{{הערה|יצחק נבון, '''כל הדרך''', הוצאת כתר, 2015, הקדמה, עמ' 7.}} ==קישורים חיצוניים== {{מיזמים|ויקישיתוף=Category:David Ben Gurion|ויקיפדיה=דוד בן-גוריון|ויקיטקסט=מחבר:דוד בן-גורין}} == הערות שוליים == {{הערות שוליים}} {{ראשי ממשלת ישראל}} {{שרי הביטחון בממשלות ישראל}} {{מיון רגיל: בן-גוריון, דוד}} [[קטגוריה:ראשי ממשלת ישראל]] [[קטגוריה:שרי ממשלת ישראל]] [[קטגוריה:חברי הכנסת]] [[קטגוריה:ציונים]] i86w4ton1tp0byjjex5f9kgd2adc7pw אורי שמחוני 0 12997 235172 216023 2026-05-05T10:46:27Z קליאו 9676 קיצור ציטוט ארוך 235172 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Uri Simhoni I.jpg|ממוזער|210 פיקסלים]] '''[[w:אורי שמחוני|אורי שמחוני]]''' (24 באוקטובר 1936 – 15 בדצמבר 2021) שירת כלוחם ומפקד ב[[W:חטיבת הצנחנים|צנחנים]] ב[[צה"ל]], כיהן כראש מה"ד וכנספח הצבאי ב[[ארצות הברית]] בדרגת אלוף. {{מפריד}} * "מתברר שכל הצדדים אוהדים מצבי ביניים ומפחדים ממשמעות הפתרון." * "ועדות חקירה שהוקמו בעקבות אירועים, תרמו מעט מאוד להבנת האירוע הנחקר." * "מה שברור עובדתית זה שאנחנו העם היחיד בעולם שיכול לדבר בשפתו העכשווית עם מי שחי כאן לפני אלפיים ושלושת אלפים שנה. אף אחד אחר לא יכול." ~ על צדקת הדרך. מתוך הספר "לוייתן לבן" בעריכת גלעד שמחוני, הוצאת "גלורי", 2006, עמוד 68. * "אני אוהב את הריצה. אני אוהב את ההזעה, את הכאב בגוף. הכאבים הם עונג עילאי, זה הים והחול והלבד. אני רץ מהראש, לא מהרגליים - הרגליים עושות את העבודה, אבל הריצה היא בראש." ~ מתוך הספר "לוייתן לבן" בעריכת גלעד שמחוני, הוצאת "גלורי", 2006, עמוד 34. * "סלט טבולה הוא לא רק טעים במיוחד, הוא גם הדבר היחיד הטוב שאי פעם יצא לנו מלבנון." ~ מתוך הספר "לוייתן לבן" בעריכת גלעד שמחוני, הוצאת "גלורי", 2006, עמוד 101. * "ישבנו על סלע. שמריהו סיפר לי את סיפור גמלא ואני חשתי רוממות רוח נדירה. הוא תיאר באוזני את הטבח שהיה במקום, והרגשתי כאילו אני חלק מזה. מאוחר יותר אימתו הממצאים את הסיפור כולו. זה היה לפני כמעט אלפיים שנה, אבל אלה היו האנשים שלנו. הם ראו כל בוקר את המראות שאני ראיתי בילדותי – הכנרת, השקיעות מעל הארבל. הם דיברו עברית, ראו ממול את גינוסר, הם קראו לה גינוסר ולארבל קראו ארבל. הרי את המקום הזה, את הרכסים המשתפלים מדרום הרמה לכנרת, ראיתי כל יום בהיותי ילד בגינוסר, ישר ממזרח, ולא ידעתי מה אני רואה." ~ על חלקו בגילוי גמלא. מתוך הספר "לוייתן לבן" בעריכת גלעד שמחוני, הוצאת "גלורי", 2006, עמוד 35. * "פלוגה א'. פלוגה א', [[W:גדוד 890|גדוד 890]], שנת 1954, הייתה ללא ספק הקבוצה האיכותית ביותר שלתוכה נשאני גורלי. במשך שנות חיי הייתי במקומות רבים, בקבוצות רבות של אנשים, ביחידות שונות, בארצות רבות, בין אנשים ברמות שונות. הכרתי את האנשים הטובים ביותר, ואחרי שהשתחררתי מהצבא גם את הגרועים ביותר. אך מעולם לא הייתי בתוך חבורה כל כך מיוחדת, מגובשת ומשקיענית, חבורה של האנשים האמיצים ביותר, החכמים ביותר, המצחיקים ביותר והכיפיים ביותר; אנשים שהלכו לכל המקומות, לחמו בכל המלחמות והסתערו על כל הגבעות ומעולם לא ביקשו, רק נתנו... יוצאי שתי הפלוגות האלה – פלוגות בני הקיבוצים הראשונות שהתגייסו לגדוד 890 – היוו במשך שנים רבות את שלד הפיקוד ביחידות [[W:חטיבת הצנחנים|צנחנים]] רבות. כאשר אני נזכר בחבריי ובמפקדיי מאז, אני יודע שחייתי עם נפילים." ~ מתוך הספר "לוייתן לבן" בעריכת גלעד שמחוני, הוצאת "גלורי", 2006, עמוד 122. * "מי שכוחו נובע ממקומו בהיררכיה, יעסוק בעיקר בשימור כוחו, והוא אף פעם, אבל ממש אף פעם, לא יאפשר לאנשים טובים יותר לחדור למתחם המחיה שלו." ~ מתוך עיתון "מעריב", 19 באפריל 2000 * "היום מסד הערכים כאילו מובן מאליו: ערכים דוגמת דְבקוּת במשימה; הידיעה שאינה משאירה מקום לספקות, שלא חוזרים בלי לבצע משימה עד הסוף ולא משאירים בשטח דבר כלשהו - בוודאי שלא פצועים - אבל גם לא מחסנית; או הידיעה שמיקום המפקד הנכון הוא בראש הכוח, דוגמה אישית. כל זה כל כך ברור וטבעי היום, וכשזה לא קורה - כמו בקרבות ספציפיים במלחמת לבנון השנייה - ברור לכל שזה לא נכון, אבל לא תמיד זה היה כך." ~ מתוך הספר "לוייתן לבן" בעריכת גלעד שמחוני, הוצאת "גלורי", 2006, עמוד 24 ([http://www.glory.co.il/36032/arik1-2]). * "מעשי גבורה אישיים אינם חלק מהתכנון הצבאי. מעבר להיות שדה הקרב מסוכן מעצם מהותו, בנויה תוכנית המלחמה על מקדמי בטחון סבירים, ועל ביצוע קפדני, מהיר ונחוש. יש יחס ישיר בין כמות הצל"שים וגודל התקלה. הקרבות שנכנסו להיסטוריה שלנו כקרבות גבורה, הפכו לכאלה. הם לא תוכננו להיות קרבות הרואיים. קרבות אחרים, שהתנהלו בדיוק כפי שתוכננו, כאשר המשימה הושגה במהירות ומספר הנפגעים היה קטן יחסית, נכנסו להיסטוריה כעוד קרב אחד." ~ מתוך מאמרו "יחס ישיר בין כמות הצל"שים וגודל התקלה". "מעריב" 24/04/01 ([http://www.nrg.co.il/online/archive/ART/138/327.html]). * "קוראים לזה גיבוי, וזהו הערך הראשון של מנהיגות צבאית. אם אין גיבוי, אין כלום. חיילים בלי גיבוי תמיד יעדיפו לא לעשות שום דבר. כשלא עושים - לא שוגים." ~ מתוך מאמרו "אל תתנו להם לחקור". "הארץ" 10/08/10 ([http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1183873.html]). * "מפקדים ולוחמים אינם מתמודדים עם בעיות משפטיות ואינם מתעמקים בחוקים. אזרחים? כל הטרוריסטים בעולם הם אזרחים. חמושים? אם אין רואים נשק, אפשר להיות בטוחים שאין נשק? במצבי קרב, ההתלבטות היא בין לחיות או למות; הלוחם צריך להרוג, כדי לא להיהרג. במצבים אלה אין נכון מוחלט ולא נכון מוחלט. ההחלטות תמיד יחסיות, תמיד יש לבחור בין כמה חלופות ואת ההחלטות יש לקבל במהירות, תחת לחץ ובתנאי אי ודאות. פעמים רבות אדם אחד מקבל את ההחלטות לבדו, אבל מישהו צריך לעשות זאת. וכדי שהמישהו הזה יוכל להחליט, קיים הגיבוי של המפקדים. לעולם לא נדע מה היה קורה אם היתה מתקבלת החלטה אחרת. מרגע שהמעשה הצבאי נעשה, הניסיון לשפוט אם היה זה מעשה נכון או לא יישאר תמיד בגדר ספוקלציה." ~ מתוך מאמרו "אל תתנו להם לחקור". "הארץ" 10/08/10 ([http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1183873.html]). * "אם מישהו חושב שהוא יודע לעשות את הפעולות באופן טוב יותר, בבקשה. במבצע הבא יישלחו לקרב חוקרי מצ"ח, הפרקליטים הצבאיים וכל מי שיודע איך צריך להתנהג כדי שהעולם יאהב אותנו. כשהם יחזרו, אמנם מתים אבל טהורים כחוק, ודגל המדינה יהיה מתוח על ארונותיהם ללא קמט, נקי נקי, והרובים של משמר הכבוד יהיו נקיים נקיים, כי רק נשק שמעולם לא ירה הוא נשק טהור, ומפקד משמר הכבוד יצעק "אש" והמשמר יענה "כדור, כדור, כדור" כדי שהנשק יישאר טהור, יחליטו למנות ועדת חקירה. לוועדה ימנו לוחמים, אבל לא יישאר להם את מי לחקור. ואת הדי הצחוק מעזה ישמעו עד קצווי ארץ." ~ מתוך מאמרו "אל תתנו להם לחקור". "הארץ" 10/08/10 ([http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1183873.html]). * "כשהתגייסנו לגדוד 890 אריק שרון היה המג"ד. כמג"ד הוא היה מדהים. היתה לו אותה יכולת נדירה, מתת אל הניתנת לבודדים בלבד, לבנות ולעצב יחידה כרצונו: הוא הגדיר את אופיה ואת מטרותיה, בחר בעצמו את האנשים והיעדים, קבע מֵעֶמדה של מג"ד - דרגה לא גבוהה - את מדיניות צה"ל, ולפעמים את מדיניות הביטחון של המדינה. הוא הכתיב נורמות וערכים ושינה את שיטות הלחימה של צה"ל." ~ על [[אריאל שרון]]. מתוך הספר "לוייתן לבן" בעריכת גלעד שמחוני, הוצאת "גלורי", 2006, עמוד 24 ([http://www.glory.co.il/36032/arik1-2]). * "הכול נוצר והתגבש בגדוד 890, בתקופה קצרה יחסית של שנתיים-שלוש, ומשם הפך לתורה ולנורמה; בהתחלה בגדוד, אחרי כן בצה"ל, ומצה"ל לצבאות אחרים. היה צורך בהבנה מעמיקה של מהות הלחימה החי"רית - איך נלחמים באמת ולא כמו בסרטים, איך נלחמים בחוכמה וחוסכים נפגעים ואיך לא נעים כמו מטרות דמות על קו הרקיע. היה גם צורך לקבוע שהתנועה מותרת רק קדימה, ושהעמידה בערכי הלחימה אינה ניתנת לשיקול דעת של אף אחד. צריך היה להגדיר הרבה מאוד דברים קטנים, החל מתרגולות טָקטיות וכלה בערבי שירה אדירים." ~ על גדוד הצנחנים [[W:גדוד890|890]], מתוך הספר "לוייתן לבן" בעריכת גלעד שמחוני, הוצאת "גלורי", 2006, עמוד 25 ([http://www.glory.co.il/36032/arik1-2]). * "כל אלה היוו מערך אחד שלם ויצרו את אחת ממכונות הלחימה הנחושות ורבות היכולת, בהתאם לזמן ולמצב, שידע צה"ל אי פעם: גדוד 890 של אמצע שנות ה-50. בזמנו היה ברור לכולנו שגדוד 890 יכול להגיע לכל מקום, לעשות כל דבר, אם רק יגידו לו. הרגשנו שאנחנו מעֵבר למגבלות, ש'אף אחד לא יכול עלינו.'" ~ על גדוד הצנחנים [[W:גדוד890|890]], מתוך הספר "לוייתן לבן" בעריכת גלעד שמחוני, הוצאת "גלורי", 2006, עמוד 25 ([http://www.glory.co.il/36032/arik1-2]). * "אריק היה אדם נדיר ביכולות שלו. הערכתי מאוד את אריק הראשון, המוקדם. ההבדל בין אריק הראשון לאריק השני מתבטא בעיניי בדוגמה אחת: אריק הראשון לא היה מקריב את בנו עומרי, והשאלות העובדתיות אם ידע או לא ידע כלל אינן רלוונטיות בעיניי." ~ על [[אריאל שרון]], מתוך הספר "לוייתן לבן" בעריכת גלעד שמחוני, הוצאת "גלורי", 2006, עמוד 26 ([http://www.glory.co.il/36032/arik1-2]). * "מול סערת הרוחות התמוהה בעקבות פרסום הפרוטוקולים של אוקטובר 1973 - שמבחינת המהות דשה בדברים שעיקרם ידוע כבר עשרות שנים - והפרשנויות על אי מקצועיותו של הצבא בשנת 73', ברצוני לומר את האמת, שמטבעה היא תמיד לא תקינה פוליטית: צה"ל של 73' היה הצבא הטוב והכשיר ביותר שהיה למדינת ישראל ב-62 שנות קיומה." ~ מתוך מאמרו "צבא מופתע אך יעיל". "הארץ" 12/10/10 ([http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1193104.html]). * "אז אולי מישהו כן ידע מה הוא עושה? אולי הכוחות כן היו בשיא כשירותם המבצעית כאשר הצליחו להפוך מצב פתיחה קשה, כתוצאה ממתן התראה מודיעינית קצרה מדי, לניצחון צבאי חסר תקדים? באירוע לציון 25 שנים למלחמה שנערך בזמנו בפיקוד הצפון, שאל אותי אלוף הפיקוד אז, מה המסקנה העיקרית שלי מהמלחמה. תסתכל על המפקדים שלך, עניתי לו, ותפעיל את דמיונך. האם במפקדי האוגדות שלך אתה רואה את רפול, את מוסה פלד, את דן לנר? תסתכל על המח"טים, האם אתה רואה שם את יאנוש בן-גל, את אורי אור, את אמיר דרורי, את רן שריג, את יוסי פלד, יוסי בן חנן, וכן הלאה לגבי המג"דים ומפקדי הפלוגות. התוכניות חשובות, הכל חשוב, אבל הם יקבעו את התוצאה הסופית." ~ מתוך מאמרו "צבא מופתע אך יעיל". "הארץ" 12/10/10 ([http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1193104.html]). * "דוגמה אישית. כשהייתי רב טוראי, מפקד כיתה בפלוגה ב' בגדוד 890, כל בוקר היה נפתח בריצה במסלול קבוע לאורך הכביש המקיף את מחנה תל נוף. ארבעה קילומטרים, ריצה קלה. באחד הבקרים שבהם הייתי מ"כ תורן היו בעיות משמעת במחלקה. בזמן הריצה היו דיבורים, בדיחות והפרעות, וכל ניסיונותי להשתיק את המחלקה היו לשווא. היה צריך להבהיר מי כאן המפקד ומי צוחק אחרון. כשהגענו אל שער הבסיס, במקום ליכנס פנימה אמרתי: "ימינה פנה, ממשיכים לרוץ." רצנו עד הכביש הראשי, ארבעה קילומטר נוספים. המחלקה השתתקה. הם לא ידעו מה עובר בראש שלי ועד מתי תימשך הריצה. כשהגענו לכביש הראשי חשבתי שאולי נחזור עכשיו, אבל נראה לי שהמסר אינו מספיק חזק. רצתי בראש המחלקה. ידעתי שהם מצפים לראות אם אסתפק בשעה נוספת של ריצה. בכביש הראשי פניתי דרומה, לכיוון גדרה. עברנו את גדרה ופניתי ימינה בדרך עפר לכיוון הים. הבדיחות פסקו מזמן; הדברנים נשרו ראשונים, רווחים החלו להיפתח, אבל קבוצה גדולה החליטה "לתת פייט" ורצה צמוד אלי. חצינו את הכביש המוביל דרומה מראשון לציון לכיוון עזה והגענו עד הדיונה הגדולה- היום זאת העיר אשדוד. שם עשינו "אחורה פנה" וחזרנו בדיוק באותו מסלול. חצי מחלקה המשיכה לרוץ כל הדרך. בדרך חזרה אספנו את כל אלה שנשרו והמשיכו לצעוד או ישבו והמתינו במקומם. חזרנו לתל נוף בריצה מסודרת, כמו מחלקה, כפי שיצאנו בבוקר לריצה קלילה של עשרים דקות, אבל חזרנו אחרי ארבע שעות. המרחק שעשינו היה ארוך מריצת מרתון, ללא הכנה מתאימה, עם מדים ונעלי צבא. המ"פ מוסה עפרון שמח לראות אותנו. 'הייתי בטוח שכל המחלקה ערקה', הוא אמר." ~ על דוגמה אישית. מתוך הספר "לוייתן לבן" בעריכת גלעד שמחוני, הוצאת "גלורי", 2006, עמודים 38-39. * "מאז אותו בוקר לא היו לי בעיות מנהיגות במחלקה. ההבדל בין זה לבין טרטור הוא ברור. אילו הייתי עומד במרכז ומריץ את המחלקה ארבע מאות מטרים זה טרטור. אבל אם אני רץ ארבעים קילומטרים יחד עם החיילים זה משהו אחר. זה גם אימון, גם חינוך וגם גיבוש. אבל זה לא טרטור, כי אין בזה אפילו גרם אחד של השפלה. אתה הרי לא משיג דוגמה אישית כשאתה יושב במעגל ומריץ אנשים מסביב. המבחן אינו בקושי, המבחן הוא אם האדם שמטיל את המשימה או את העונש מסוגל לעמוד בהם בעצמו. ריצה של עשרים קילומטרים כשהמפקד רץ בראש החיילים- ראויה. ריצה של קילומטר אחד כשהמפקד יושב בצד ואינו משתתף- אינה ראויה." ~ על דוגמה אישית. מתוך הספר "לוייתן לבן" בעריכת גלעד שמחוני, הוצאת "גלורי", 2006, עמוד 39. * "דווקא שמחתי שהיה לילה כזה, כי היינו צריכים ממש להיכנס לתוך הכפר, וכמה בתים מסביב היו תפוסים על- ידי מחבלים. הבעיה היתה להגיע ולמצוא את היעד. טווח הראות היה מוגבל לחמישה מטרים. ההליכה היתה קשה, הרגליים טבעו עמוק בבוץ, היה איחור בלוח הזמנים, אף כי אנחנו לא ביזבזנו אף דקה. אגמון היה מפקד החוד. הוא דייק מאוד, לא הייתי צריך לתקן אותו אף פעם אחת. הבעיה היתה בהתחלקויות ובנפילות, שהאטו את הקצב. את הבית איתרנו כאשר הגענו לטווח של עשרה מטרים ממנו. לא יכלו להיעשות שום הכנות מוקדמות. פרצנו פנימה. הבית היה ריק. ואז, ברגע שהתחלנו בטיהור, נפתחה אש מכמה כיוונים בחוץ. הסתבר שהיו חוליות נוספות, והבית שהיה מזוהה כמפקדה, היה נטוש. שלושה בתים מסביב: אחד מימין, אחד משמאל, ואחד מלפנים, בטווחים של שלושים- ארבעים מטר, היו תפוסים. רצנו מן הבית החוצה ונשכבנו מבחוץ. לפני שאנחנו התחלנו לירות, הם התחילו להתקרב. כשהגיעו קרוב, פתחנו באש. הרגנו שם שניים או שלושה, והבערנו את שלושת הבתים. פוצצנו אחד מהבתים בנוסף ליעד עצמו, שהוכן לפיצוץ. היו ארבעה או חמישה הרוגים למחבלים, אנחנו לא נשרטנו. ביצענו את המשימה וחזרנו בשלום." ~ אורי שמחוני מספר על פעולה של [[W:סיירת אגוז|סיירת אגוז]], עליה פיקד, בכפר עינתא שבלבנון בדצמבר 1970. מתוך כרך 14 של אנציקלופדיה "צה"ל בחילו: סיירות ומיעוטים", עמוד 65. * "[http://www.izkor.gov.il/HalalKorot.aspx?id=514857 דביר] היה אדם ערכי. גם דורון אדם ערכי. האדם הערכי הוא מי שעושה מעשה העומד בניגוד לאינטרסים האנוכיים שלו ושלא על מנת לקבל תמורה. הלוחם הרץ ומחלץ את חברו הפצוע תחת אש הוא אדם ערכי, כי הוא עושה מעשה בניגוד לאינסטינקט הראשוני, הרצון להמשיך לחיות. הוא עושה זאת כי כך חינכו אותו וכי חברו היה עושה אותו דבר אם המצב היה הפוך. דביר רצה לצאת ללבנון הוא לא היה מוכרח, רבים אחרים אינם עושים זאת. בדיוק כמו שאביו, דורון, התנדב ל"[[W:סיירת אגוז|אגוז]]" והשתתף בפעולות רבות שלא היה חייב, גם אז לא כולם עשו זאת. אנשים ערכיים, היום כמו פעם, שקמים ועושים את הדבר הקשה והנכון, תמיד שילמו את המחיר עבור כולם, ואלה מהם ששורדים - נשארים אלמונים לנצח." ~ מתוך הספד שנשא לזכר דביר לניר ([http://www.gal-ed.org.il/dvir-lanir/info_frind_funeal.html#9 מקור]). ==קישורים חיצוניים== {{מיזמים|ויקיפדיה=אורי שמחוני}} {{מיון רגיל:שמחוני, אורי}} [[קטגוריה:אלופי צה"ל]] 9bw85hq5sufilmq1z7lptz9je5nwofp החיים על פי פו הדוב 0 17586 235180 156886 2026-05-05T11:43:00Z דולב 835 הסרת קטלוג כפול 235180 wikitext text/x-wiki '''החיים על פי פו הדוב''' (באנגלית: '''Pooh's Little Instruction book''') הוא ספר מאת ג'ון פאורס (Joan Powers) המבוסס על ספרו של א.א מילן "[[פו הדוב]]" המציג כמה עקרונות ותובנות לחיים העולים מתוך היצירה. הספר יצא לאור באנגלית ב־1995. {{מפריד}} * "איננו יכולים לקבל הכול." * "אין מה למהר, בסוף נגיע." * "קודם השתמש בשכלך ואז עבוד קשה." * "קשה להיות [[אומץ|אמיץ]] כשאתה חיה קטנה." * "התחשבות באחר עושה את כל ההבדל." * "אל תתאמן בבית על שיר ששרים בחוץ." * "אם נכנסת לכיסו של קנגורו התכונן למסע של קפיצות מרובות." * "רק משום שחיה היא גדולה, אין זה אומר שהיא אינה מצפה ליחס טוב." * "כשאתה מביא צנצנת דבש לחבר ליום הולדתו, אל תעצור בדרך ותאכל ממנה." * "היזהרו במיוחד ממקומות מסוכנים בהם ניתן להציב מארב." * "כשאתה הולך לחפש דבש עם בלון, עדיף שהדבורים לא יבחינו בכך." * "טוב לאכול דבש, אבל הרגע לפני האכילה הוא טוב ממנו." ==ראו גם== * [[פו הדוב]] [[קטגוריה:ספרי העצמה אישית]] oviekizkuvxfzrx3s9hsykcdlunwewg ל"ג בעומר 0 21932 235118 211955 2026-05-04T13:07:37Z קליאו 9676 /* */ 235118 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Flickr - Government Press Office (GPO) - Bonfire in Shoham.jpg|ממוזער|210 פיקסלים| מדורת ל"ג בעומר]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=ל"ג בעומר}} * "קשתנו על שכמנו וחיצינו בחגור, השמש מעלינו, שלהבות של אש ואור." ~ [[W:דודו ברק|דודו ברק]], מתוך השיר: 'חג האש' * "עד אור בוקר פה נגיל. גיל, צליל, כל הליל. ל"ג בעומר לישראל." ~ [[W:שמואל בס|שמואל בס]], מתוך השיר: 'אש, אש' * "מי שלא ראה את שמחת ל"ג בעומר על קברו של רבי [[שמעון בר יוחאי]] במירון לא ראה [[שמחה]] מימיו, שישראל עולים לשם המוניות של חגיגה בשירים ובכל כלי שיר ובאים מכל המקומות מערי אלוקינו ומארצות אדום וישמעאל ועומדים שם לילה ויום ולומדים." ~ [[שמואל יוסף עגנון]] * "בל"ג בעומר נסעתי במרכבה יחד עם סבא ועם בני הרבי אל היער, חמושים בקשתות וחצים, ואתנו סלים מלאים [[אוכל|מאכל]]." ~ [[פנחס גוברין]], מתוך: 'היינו כחולמים, זכרונות ויומנים' * "[[רבי עקיבא]] פותח דף חדש. למרות החורבן האישי של כל מפעל חייו. והוא עושה זאת מייד וללא שהות. המסר העוצמתי החבוי ביום ל"ג בעומר הוא, שלא משנה איזה חורבן עובר על האדם, הוא יכול תמיד להתחיל מההתחלה." ~ ד"ר גיל יוסף שחר * "פירושים שונים ניתנו לרקע ה[[היסטוריה|היסטורי]] שלו, הסברים למיניהם הועלו בשביל לתת פשר וטעם למנהגים התלויים בו ובסביבי הזמנים הסמוכים אליו, מלפניו ולאחריו, וכולם סתומים ועטופים בצעיף תעלומות. דומה שעצם העובדה, כפי שניווכח להלן, שנתחברו לענייניו גם קשרי סתרים, פעילויות חשאיות ומרידות נגד השלטון הרומי, ובד בבד שוקעו ביום הל"ג הזה רזים טמירים ומדרשי פליאה של מסתרי הקבלה, כלל המעטה הסודי שנמתח על המאורעות שנתרחשו בו ובסביביו, השפיעו על טישטוש המיתאר שלו ועל היותו יום טוב אלמוני שקורותיו ניתרגמו לסימני צופן כמו בכתב חידה." ~ נפתלי טוקר {{תבנית:חגי ישראל ומועדיו}} [[קטגוריה:חגי ישראל ומועדיו]] n1z7idgzabg3nzk53ksggfc307s7jwq 235119 235118 2026-05-04T13:08:30Z קליאו 9676 /* */ 235119 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Flickr - Government Press Office (GPO) - Bonfire in Shoham.jpg|ממוזער|210 פיקסלים| מדורת ל"ג בעומר]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=ל"ג בעומר}} * "קשתנו על שכמנו וחיצינו בחגור, השמש מעלינו, שלהבות של אש ואור." ~ [[W:דודו ברק|דודו ברק]], מתוך השיר: 'חג האש' * "עד אור בוקר פה נגיל. גיל, צליל, כל הליל. ל"ג בעומר לישראל." ~ [[W:שמואל בס|שמואל בס]], מתוך השיר: 'אש, אש' * "מי שלא ראה את שמחת ל"ג בעומר על קברו של רבי [[שמעון בר יוחאי]] במירון לא ראה [[שמחה]] מימיו, שישראל עולים לשם המוניות של חגיגה בשירים ובכל כלי שיר ובאים מכל המקומות מערי אלוקינו ומארצות אדום וישמעאל ועומדים שם לילה ויום ולומדים." ~ [[שמואל יוסף עגנון]] * "בל"ג בעומר נסעתי במרכבה יחד עם סבא ועם בני הרבי אל היער, חמושים בקשתות וחצים, ואתנו סלים מלאים [[אוכל|מאכל]]." ~ [[w:פנחס גוברין|פנחס גוברין]], מתוך: 'היינו כחולמים, זכרונות ויומנים' * "[[רבי עקיבא]] פותח דף חדש. למרות החורבן האישי של כל מפעל חייו. והוא עושה זאת מייד וללא שהות. המסר העוצמתי החבוי ביום ל"ג בעומר הוא, שלא משנה איזה חורבן עובר על האדם, הוא יכול תמיד להתחיל מההתחלה." ~ ד"ר גיל יוסף שחר * "פירושים שונים ניתנו לרקע ה[[היסטוריה|היסטורי]] שלו, הסברים למיניהם הועלו בשביל לתת פשר וטעם למנהגים התלויים בו ובסביבי הזמנים הסמוכים אליו, מלפניו ולאחריו, וכולם סתומים ועטופים בצעיף תעלומות. דומה שעצם העובדה, כפי שניווכח להלן, שנתחברו לענייניו גם קשרי סתרים, פעילויות חשאיות ומרידות נגד השלטון הרומי, ובד בבד שוקעו ביום הל"ג הזה רזים טמירים ומדרשי פליאה של מסתרי הקבלה, כלל המעטה הסודי שנמתח על המאורעות שנתרחשו בו ובסביביו, השפיעו על טישטוש המיתאר שלו ועל היותו יום טוב אלמוני שקורותיו ניתרגמו לסימני צופן כמו בכתב חידה." ~ נפתלי טוקר {{תבנית:חגי ישראל ומועדיו}} [[קטגוריה:חגי ישראל ומועדיו]] cr2jcz93niacgug7g4o1nzjv7fsws2q 235120 235119 2026-05-04T13:13:48Z קליאו 9676 /* */ 235120 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Flickr - Government Press Office (GPO) - Bonfire in Shoham.jpg|ממוזער|210 פיקסלים| מדורת ל"ג בעומר]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=ל"ג בעומר}} * "מַה יָּפָה הַלֶּהָבָה! שְׁלַב־סֻלָּם הִתְפַּעֵל: נְפַזֵּר חֶשְׁכַת־הַלֵּיל!." ~ אנדה עמיר פינקרפלד, 'מדורת ל"ג בעומר' * "קשתנו על שכמנו וחיצינו בחגור, השמש מעלינו, שלהבות של אש ואור." ~ [[W:דודו ברק|דודו ברק]], מתוך השיר: 'חג האש' * "עד אור בוקר פה נגיל. גיל, צליל, כל הליל. ל"ג בעומר לישראל." ~ [[W:שמואל בס|שמואל בס]], מתוך השיר: 'אש, אש' * "מי שלא ראה את שמחת ל"ג בעומר על קברו של רבי [[שמעון בר יוחאי]] במירון לא ראה [[שמחה]] מימיו, שישראל עולים לשם המוניות של חגיגה בשירים ובכל כלי שיר ובאים מכל המקומות מערי אלוקינו ומארצות אדום וישמעאל ועומדים שם לילה ויום ולומדים." ~ [[שמואל יוסף עגנון]] * "בל"ג בעומר נסעתי במרכבה יחד עם סבא ועם בני הרבי אל היער, חמושים בקשתות וחצים, ואתנו סלים מלאים [[אוכל|מאכל]]." ~ פנחס גוברין, מתוך: 'היינו כחולמים, זכרונות ויומנים' * "[[רבי עקיבא]] פותח דף חדש. למרות החורבן האישי של כל מפעל חייו. והוא עושה זאת מייד וללא שהות. המסר העוצמתי החבוי ביום ל"ג בעומר הוא, שלא משנה איזה חורבן עובר על האדם, הוא יכול תמיד להתחיל מההתחלה." ~ ד"ר גיל יוסף שחר * "פירושים שונים ניתנו לרקע ה[[היסטוריה|היסטורי]] שלו, הסברים למיניהם הועלו בשביל לתת פשר וטעם למנהגים התלויים בו ובסביבי הזמנים הסמוכים אליו, מלפניו ולאחריו, וכולם סתומים ועטופים בצעיף תעלומות. דומה שעצם העובדה, כפי שניווכח להלן, שנתחברו לענייניו גם קשרי סתרים, פעילויות חשאיות ומרידות נגד השלטון הרומי, ובד בבד שוקעו ביום הל"ג הזה רזים טמירים ומדרשי פליאה של מסתרי הקבלה, כלל המעטה הסודי שנמתח על המאורעות שנתרחשו בו ובסביביו, השפיעו על טישטוש המיתאר שלו ועל היותו יום טוב אלמוני שקורותיו ניתרגמו לסימני צופן כמו בכתב חידה." ~ נפתלי טוקר {{תבנית:חגי ישראל ומועדיו}} [[קטגוריה:חגי ישראל ומועדיו]] ai70e5le5ub5ee48zx6n0tr0n8jxrbs 235121 235120 2026-05-04T13:15:22Z קליאו 9676 /* */ 235121 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Flickr - Government Press Office (GPO) - Bonfire in Shoham.jpg|ממוזער|210 פיקסלים| מדורת ל"ג בעומר]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=ל"ג בעומר}} * "מַה יָּפָה הַלֶּהָבָה! שְׁלַב־סֻלָּם הִתְפַּעֵל: נְפַזֵּר חֶשְׁכַת־הַלֵּיל!" ~ [w:אנדה עמיר-פינקרפלד|אנדה עמיר-פינקרפלד]], 'מדורת ל"ג בעומר' * "קשתנו על שכמנו וחיצינו בחגור, השמש מעלינו, שלהבות של אש ואור." ~ [[W:דודו ברק|דודו ברק]], מתוך השיר: 'חג האש' * "עד אור בוקר פה נגיל. גיל, צליל, כל הליל. ל"ג בעומר לישראל." ~ [[W:שמואל בס|שמואל בס]], מתוך השיר: 'אש, אש' * "מי שלא ראה את שמחת ל"ג בעומר על קברו של רבי [[שמעון בר יוחאי]] במירון לא ראה [[שמחה]] מימיו, שישראל עולים לשם המוניות של חגיגה בשירים ובכל כלי שיר ובאים מכל המקומות מערי אלוקינו ומארצות אדום וישמעאל ועומדים שם לילה ויום ולומדים." ~ [[שמואל יוסף עגנון]] * "בל"ג בעומר נסעתי במרכבה יחד עם סבא ועם בני הרבי אל היער, חמושים בקשתות וחצים, ואתנו סלים מלאים [[אוכל|מאכל]]." ~ פנחס גוברין, מתוך: 'היינו כחולמים, זכרונות ויומנים' * "[[רבי עקיבא]] פותח דף חדש. למרות החורבן האישי של כל מפעל חייו. והוא עושה זאת מייד וללא שהות. המסר העוצמתי החבוי ביום ל"ג בעומר הוא, שלא משנה איזה חורבן עובר על האדם, הוא יכול תמיד להתחיל מההתחלה." ~ ד"ר גיל יוסף שחר * "פירושים שונים ניתנו לרקע ה[[היסטוריה|היסטורי]] שלו, הסברים למיניהם הועלו בשביל לתת פשר וטעם למנהגים התלויים בו ובסביבי הזמנים הסמוכים אליו, מלפניו ולאחריו, וכולם סתומים ועטופים בצעיף תעלומות. דומה שעצם העובדה, כפי שניווכח להלן, שנתחברו לענייניו גם קשרי סתרים, פעילויות חשאיות ומרידות נגד השלטון הרומי, ובד בבד שוקעו ביום הל"ג הזה רזים טמירים ומדרשי פליאה של מסתרי הקבלה, כלל המעטה הסודי שנמתח על המאורעות שנתרחשו בו ובסביביו, השפיעו על טישטוש המיתאר שלו ועל היותו יום טוב אלמוני שקורותיו ניתרגמו לסימני צופן כמו בכתב חידה." ~ נפתלי טוקר {{תבנית:חגי ישראל ומועדיו}} [[קטגוריה:חגי ישראל ומועדיו]] gd1bke4qfrxe2qjtmwrt2kyu0kk1095 235122 235121 2026-05-04T13:15:59Z קליאו 9676 /* */ 235122 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Flickr - Government Press Office (GPO) - Bonfire in Shoham.jpg|ממוזער|210 פיקסלים| מדורת ל"ג בעומר]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=ל"ג בעומר}} * "מַה יָּפָה הַלֶּהָבָה! שְׁלַב־סֻלָּם הִתְפַּעֵל: נְפַזֵּר חֶשְׁכַת־הַלֵּיל!" ~ [[w:אנדה עמיר-פינקרפלד|אנדה עמיר-פינקרפלד]], 'מדורת ל"ג בעומר' * "קשתנו על שכמנו וחיצינו בחגור, השמש מעלינו, שלהבות של אש ואור." ~ [[W:דודו ברק|דודו ברק]], מתוך השיר: 'חג האש' * "עד אור בוקר פה נגיל. גיל, צליל, כל הליל. ל"ג בעומר לישראל." ~ [[W:שמואל בס|שמואל בס]], מתוך השיר: 'אש, אש' * "מי שלא ראה את שמחת ל"ג בעומר על קברו של רבי [[שמעון בר יוחאי]] במירון לא ראה [[שמחה]] מימיו, שישראל עולים לשם המוניות של חגיגה בשירים ובכל כלי שיר ובאים מכל המקומות מערי אלוקינו ומארצות אדום וישמעאל ועומדים שם לילה ויום ולומדים." ~ [[שמואל יוסף עגנון]] * "בל"ג בעומר נסעתי במרכבה יחד עם סבא ועם בני הרבי אל היער, חמושים בקשתות וחצים, ואתנו סלים מלאים [[אוכל|מאכל]]." ~ פנחס גוברין, מתוך: 'היינו כחולמים, זכרונות ויומנים' * "[[רבי עקיבא]] פותח דף חדש. למרות החורבן האישי של כל מפעל חייו. והוא עושה זאת מייד וללא שהות. המסר העוצמתי החבוי ביום ל"ג בעומר הוא, שלא משנה איזה חורבן עובר על האדם, הוא יכול תמיד להתחיל מההתחלה." ~ ד"ר גיל יוסף שחר * "פירושים שונים ניתנו לרקע ה[[היסטוריה|היסטורי]] שלו, הסברים למיניהם הועלו בשביל לתת פשר וטעם למנהגים התלויים בו ובסביבי הזמנים הסמוכים אליו, מלפניו ולאחריו, וכולם סתומים ועטופים בצעיף תעלומות. דומה שעצם העובדה, כפי שניווכח להלן, שנתחברו לענייניו גם קשרי סתרים, פעילויות חשאיות ומרידות נגד השלטון הרומי, ובד בבד שוקעו ביום הל"ג הזה רזים טמירים ומדרשי פליאה של מסתרי הקבלה, כלל המעטה הסודי שנמתח על המאורעות שנתרחשו בו ובסביביו, השפיעו על טישטוש המיתאר שלו ועל היותו יום טוב אלמוני שקורותיו ניתרגמו לסימני צופן כמו בכתב חידה." ~ נפתלי טוקר {{תבנית:חגי ישראל ומועדיו}} [[קטגוריה:חגי ישראל ומועדיו]] 6wiay9uiuoesits0688w63xd3v6zpn3 235123 235122 2026-05-04T13:21:52Z קליאו 9676 /* */ 235123 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Flickr - Government Press Office (GPO) - Bonfire in Shoham.jpg|ממוזער|210 פיקסלים| מדורת ל"ג בעומר]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=ל"ג בעומר}} * "מַה יָּפָה הַלֶּהָבָה! שְׁלַב־סֻלָּם הִתְפַּעֵל: נְפַזֵּר חֶשְׁכַת־הַלֵּיל!" ~ [[w:אנדה עמיר-פינקרפלד|אנדה עמיר-פינקרפלד]], 'מדורת ל"ג בעומר' * "קשתנו על שכמנו וחיצינו בחגור, השמש מעלינו, שלהבות של אש ואור." ~ [[W:דודו ברק|דודו ברק]], מתוך השיר: 'חג האש' * "עד אור בוקר פה נגיל. גיל, צליל, כל הליל. ל"ג בעומר לישראל." ~ [[W:שמואל בס|שמואל בס]], מתוך השיר: 'אש, אש' * "מי שלא ראה את שמחת ל"ג בעומר על קברו של רבי [[שמעון בר יוחאי]] במירון לא ראה [[שמחה]] מימיו, שישראל עולים לשם המוניות של חגיגה בשירים ובכל כלי שיר ובאים מכל המקומות מערי אלוקינו ומארצות אדום וישמעאל ועומדים שם לילה ויום ולומדים." ~ [[שמואל יוסף עגנון]] * "בל"ג בעומר נסעתי במרכבה יחד עם סבא ועם בני הרבי אל היער, חמושים בקשתות וחצים, ואתנו סלים מלאים [[אוכל|מאכל]]." ~ פנחס גוברין, מתוך: 'היינו כחולמים, זכרונות ויומנים' * "ל"ג בעומר שימש מתמיד יום של הנוער העברי בכל התפוצות, ובראש ובראשונה בארץ, מפני שיש בו משום סמל למאורע היסטורי גדול שצריך להשפיע השפעה חנוכית על הדור הצעיר." ~ [[מנחם אוסישקין]] * "[[רבי עקיבא]] פותח דף חדש. למרות החורבן האישי של כל מפעל חייו. והוא עושה זאת מייד וללא שהות. המסר העוצמתי החבוי ביום ל"ג בעומר הוא, שלא משנה איזה חורבן עובר על האדם, הוא יכול תמיד להתחיל מההתחלה." ~ ד"ר גיל יוסף שחר * "פירושים שונים ניתנו לרקע ה[[היסטוריה|היסטורי]] שלו, הסברים למיניהם הועלו בשביל לתת פשר וטעם למנהגים התלויים בו ובסביבי הזמנים הסמוכים אליו, מלפניו ולאחריו, וכולם סתומים ועטופים בצעיף תעלומות. דומה שעצם העובדה, כפי שניווכח להלן, שנתחברו לענייניו גם קשרי סתרים, פעילויות חשאיות ומרידות נגד השלטון הרומי, ובד בבד שוקעו ביום הל"ג הזה רזים טמירים ומדרשי פליאה של מסתרי הקבלה, כלל המעטה הסודי שנמתח על המאורעות שנתרחשו בו ובסביביו, השפיעו על טישטוש המיתאר שלו ועל היותו יום טוב אלמוני שקורותיו ניתרגמו לסימני צופן כמו בכתב חידה." ~ נפתלי טוקר {{תבנית:חגי ישראל ומועדיו}} [[קטגוריה:חגי ישראל ומועדיו]] f9lix5nhr5wfu489cvmyhg8mrjvbmr1 235124 235123 2026-05-04T13:23:01Z קליאו 9676 /* */ 235124 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Flickr - Government Press Office (GPO) - Bonfire in Shoham.jpg|ממוזער|210 פיקסלים| מדורת ל"ג בעומר]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=ל"ג בעומר}} * "מַה יָּפָה הַלֶּהָבָה! שְׁלַב־סֻלָּם הִתְפַּעֵל: נְפַזֵּר חֶשְׁכַת־הַלֵּיל!" ~ [[w:אנדה עמיר-פינקרפלד|אנדה עמיר-פינקרפלד]], 'מדורת ל"ג בעומר' * "מי שלא ראה את שמחת ל"ג בעומר על קברו של רבי [[שמעון בר יוחאי]] במירון לא ראה [[שמחה]] מימיו, שישראל עולים לשם המוניות של חגיגה בשירים ובכל כלי שיר ובאים מכל המקומות מערי אלוקינו ומארצות אדום וישמעאל ועומדים שם לילה ויום ולומדים." ~ [[שמואל יוסף עגנון]] * "בל"ג בעומר נסעתי במרכבה יחד עם סבא ועם בני הרבי אל היער, חמושים בקשתות וחצים, ואתנו סלים מלאים [[אוכל|מאכל]]." ~ פנחס גוברין, מתוך: 'היינו כחולמים, זכרונות ויומנים' * "ל"ג בעומר שימש מתמיד יום של הנוער העברי בכל התפוצות, ובראש ובראשונה בארץ, מפני שיש בו משום סמל למאורע היסטורי גדול שצריך להשפיע השפעה חנוכית על הדור הצעיר." ~ [[מנחם אוסישקין]] * "[[רבי עקיבא]] פותח דף חדש. למרות החורבן האישי של כל מפעל חייו. והוא עושה זאת מייד וללא שהות. המסר העוצמתי החבוי ביום ל"ג בעומר הוא, שלא משנה איזה חורבן עובר על האדם, הוא יכול תמיד להתחיל מההתחלה." ~ ד"ר גיל יוסף שחר * "פירושים שונים ניתנו לרקע ה[[היסטוריה|היסטורי]] שלו, הסברים למיניהם הועלו בשביל לתת פשר וטעם למנהגים התלויים בו ובסביבי הזמנים הסמוכים אליו, מלפניו ולאחריו, וכולם סתומים ועטופים בצעיף תעלומות. דומה שעצם העובדה, כפי שניווכח להלן, שנתחברו לענייניו גם קשרי סתרים, פעילויות חשאיות ומרידות נגד השלטון הרומי, ובד בבד שוקעו ביום הל"ג הזה רזים טמירים ומדרשי פליאה של מסתרי הקבלה, כלל המעטה הסודי שנמתח על המאורעות שנתרחשו בו ובסביביו, השפיעו על טישטוש המיתאר שלו ועל היותו יום טוב אלמוני שקורותיו ניתרגמו לסימני צופן כמו בכתב חידה." ~ נפתלי טוקר * "קשתנו על שכמנו וחיצינו בחגור, השמש מעלינו, שלהבות של אש ואור." ~ [[W:דודו ברק|דודו ברק]], מתוך השיר: 'חג האש' * "עד אור [[בוקר]] פה נגיל. גיל, צליל, כל הליל. ל"ג בעומר לישראל." ~ [[W:שמואל בס|שמואל בס]], מתוך השיר: 'אש, אש' {{תבנית:חגי ישראל ומועדיו}} [[קטגוריה:חגי ישראל ומועדיו]] grbyrh7r6qsmka17jbyzuwzdcotec7z איילת זורר 0 22013 235153 234966 2026-05-05T07:49:39Z ~2026-25585-93 27270 /* נאמר עליה */ 235153 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Diane Keaton, Ayelet Zurer and Kevin Kline (2012) (cropped).jpg|ממוזער|200px|איילת זורר, 2012]] '''[[w:איילת זורר|איילת זורר]]''' (נולדה ב־28 ביוני 1969) היא [[שחקנית]] [[ישראל|ישראלית]]. {{מפריד}} * "יש תפקידים שונים ל[[גיל]]אים שונים, המודל שלי זה [[הלן מירן]] ו[[מריל סטריפ]]." * "אני הרבה עם ה[[משפחה]]. במקצוע כמו שלי צריך [[זוגיות]] חזקה, חבר טוב לצידך." * "לגבי המעבר למדינה אחרת, הכול מוזר בהתחלה. לוקח זמן למצוא חברים, זו לא באמת ה[[תרבות]] שלך, את עסוקה ב[[בירוקרטיה]] של ויזות, אין ספק שלוקח זמן עד שמסתגלים." * "כשאני חוזרת אחרי [[נסיעה]] ארוכה לוקח לי זמן להרגיש בבית, ולפני שאני עוזבת אני נהיית עצובה ולא נינוחה. [[בית]] זה הכול עבורי והמקצוע שלי ממש מאתגר במובן הזה." * "הנסיעה הראשונה שלי ל[[ניו יורק]] הייתה מפולת אחת רצינית, הייתי צריכה לשרוד לבד בעיר הגדולה ועוד בעבודות לא פשוטות. חטפתי מכות אמרו לי לא עשרות אלפי פעמים." * "אני לא יודעת אם [[הצלחה]] בשבילי זה למעלה. אני רוצה להיות בטוחה כלכלית. אני רוצה להיות מסוגלת להמשיך להביע את עצמי, להתקדם." * "במקצוע שלי אנשים צריכים לחכות לעבודה, ולא לייצר [[עבודה]], וזה מערער בהם משהו בפנים... יש הרבה אלמנטים שתלויים במה שהעולם בחוץ אומר על הערך הפנימי שלך, וזה יכול להיות קשה." * "במקום כמו [[לוס אנג'לס]] אנשים רוצים קודם כול לדעת מה אתה נותן להם, לקריירה שלהם, להתפתחות שלהם. מה יוצא להם מהקשר איתך, ולאו דווקא עד כמה הם מעריכים אותך או אוהבים אותך." * "ה[[חבר]]ות שלי הן לא חברות מהמקצוע, ובחרתי אותן בקפידה רבה מאוד. אין אנשים אינטרסנטים או צבועים בחיים שלי, ואם יש – אני משתדלת לשים אותם על המדף הנכון." * "קולנוע - זו החיה. כל הזמן הזה את לא יודעת אם זה עובד, איך יתחבר ואיזה קהל תפגוש היצירה כשהיא תצא לאוויר. הרוח מתחת לכנפי המרכבה הזו הייתה אהבה. האהבה הזו מהדהדת החוצה אליכם צופים וצופות, וחוזרת אלינו כמו מראה. תודה על התזכורת שמה שאתה נותן חוזר חזרה, שהחיים קצרים ושאהבה היא כל מה שבאנו איתו ונמשיך איתו הלאה" ~ איילת זורר על צילום הסדרה "חולי אהבה" ([https://www.kipa.co.il/%D7%91%D7%A8%D7%A0%D7%96%D7%94/1179372-0/ 'עמוס תמם נפרד: זה היה מהיר מדי'], אתר "כיפה", תאריך 2.4.2024) * "אתה מתבגר בבת אחת, זה מה שזה עשה לי. בבת אחת אתה מבין שהחיים האלה הם כחוט השערה. אי אפשר לחיות את החיים כל הזמן בדחייה. יש בזה גם דברים מאוד מאוד חיוביים, זה קטליזטור לצמיחה וללמידה מהירה של משהו אנושי שאין לך יכולת לגעת בו קודם" ~ על ההשפעה שהייתה למחלת הסרטן בה לקטה בעברה על חייה ([https://www.mako.co.il/culture-articles/Article-8df74a3d7fcdd81026.htm '''"אני יודעת איך זה לשבת ולקבל את היד של הרופאה על היד שלי, את המבט שלה כשהיא אומרת"'''], אתר "MAKO", תאריך 25.2.2024) * "הייתה אצלי ארוחת ערב של חג ואני רק פתחתי את הטלפון. פתאום ראיתי שמשהו מוזר קורה. אתה מסתכל ופשוט לא מאמין. לא נראה לך הגיוני, זה סרט או שזה אמיתי? נהיה מאוד ברור שזה אמיתי, והיה מאוד קשה. הייתי כמעט בכל ערב עם ישראלים שנפגשו כדי להיות ביחד. לאו דווקא כדי לדבר על המצב, אלא פשוט להרים אחד את השני. כולם היו כל כך נפולים שזה היה קשה. ישר אתה רוצה לעזור ולעשות. אני באופן אישי בעיקר התמודדתי עם ניסיון לעזור כלכלית, עם תרומות. יכולתי לחבר, לעשות חיבורים של עמותות. לא משנה מה, אתה מרגיש שאתה לא עושה מספיק" ~ על הרגע שנודע לה (ממקום מגוריה בארה"ב) על מתקפת ה7 באוקטובר על יישובי העוטף בדרום הארץ ועל ההתגייסות למאמץ לסייע ([https://www.mako.co.il/culture-articles/Article-8df74a3d7fcdd81026.htm '''"אני יודעת איך זה לשבת ולקבל את היד של הרופאה על היד שלי, את המבט שלה כשהיא אומרת"'''], אתר "MAKO", תאריך 25.2.2024) * "לא סתם אני חוזרת לעבוד כאן, אני אוהבת לעבוד בעברית. יש תפקידים מעניינים לנשים, ואני מרגישה חופשייה לשחק בעברית באופן שאני לא חופשייה באנגלית. יש משהו בלתי אמצעי ביצירה בישראל, ולא כזו שחושבת על מעמדות כמו בהוליווד" ~ על כל שהיא עדיין לוקחת חלק בפרוייקטים בישראל למרות מעמדה המצליח רב השנים בתעשיית הסרטים בהוליווד ([https://www.mako.co.il/culture-articles/Article-8df74a3d7fcdd81026.htm '''"אני יודעת איך זה לשבת ולקבל את היד של הרופאה על היד שלי, את המבט שלה כשהיא אומרת"'''], אתר "MAKO", תאריך 25.2.2024) === נאמר עליה === * "ענקית הסטרימינג נטפליקס הודיעה היום (ד'29.4.2026) כי רכשה את הזכויות לסדרה הישראלית ''''חולי אהבה'''' מבית קשת 12. הסדרה תעובד לגרסת רימייק בין-לאומית תחת השם "Lovesick", שתתבסס על הפורמט המקורי שיצרו רונה תמיר, טל גרניט ושרון מימון, והופק על ידי ספירו סרטים. לנעליה של ד"ר עמליה לוי, אותה גילמה איילת זורר בגרסת המקור הישראלית, תיכנס השחקנית זוכת האמי וגלובוס הזהב קלייר דיינס ("הומלנד", "החיה שבתוכי")" ~ (משעלי גיל, [https://www.mako.co.il/tvbee-tv-news/Article-484c3daab0add91027.htm '''"״חולי אהבה״ נמכרה לנטפליקס - ותזכה לרימייק"'''] אתר MAKO, תאריך 29.4.20269 * " איילת זורר בתפקיד קטן יותר מבעונה הראשונה, אבל אומרת במבט אחד חודר וקריר יותר ממה ששחקנים רבים יכולים לומר במונולוג של 3 דקות" ~ על תפקידה בסדרה "דרדוויל" (שייר רשף, [https://www.maariv.co.il/culture/tv/article-1300881 '''"שכחו כל מה שידעתם על טראמפ: האומץ הפוליטי של דיסני ידהים אתכם"'''], אתר מעריב, תאריך 25.3.2026) * "כשנפגשנו בפעם הראשונה פנים אל פנים, הגברת איילת הלכה לים לפני זה. כשהיא נכנסה לחדר, כולנו הסתכלנו עליה כאילו הגיעה מאיזה סרט. היא הביאה לנו מתנות, לכל אחד שוקולד קטן. החיבור נוצר תוך שנייה. כל מה שהיינו צריכים זה להיפגש. הייתה שיחה מדהימה, חזרה מדהימה. כשסיימנו את החזרה הראשונה, היה אפשר כבר לצלם. התחלנו להתכתב באופן רציף, שלחתי לה תמונות של הילדים. איילת ואני, שנינו מחפשים את הקרקע דרך הרוח. שנינו עושים עבודה פנימית שהמטרה שלה בסוף זה לא להיות רוחני, אלא להפך, להיות יותר על הקרקע. גילינו שאנחנו מאוד דומים ושאנחנו לומדים את אותו הדבר כל החיים" ~ עמוס תמם על העבודה המשותפת על איילת זורר ([https://www.mako.co.il/tvbee-articles/behind_the_series_podcast/Article-39d474b3db82e81027.htm '''""כשנפגשנו, עמוס נתן לי את החיבוק הכי קריר שקיבלתי בחיי"'''], אתר MAKO, תאריך 11.3.2024) * "כשמסתכלים על שורות השחקנים בארצנו הקטנה, מגלים שאיילת זורר היא תופעת טבע שקשה לפספס. הדיוק שלה, יחד עם האופן הלא מתאמץ בו היא מגלמת דמויות, הופך אותה לנכס שמסוגל להעשיר תסריט" ~ על ייחודה של איילת זורר (דילר שיראל, [https://www.makorrishon.co.il/culture/738755/ '''"בזכות עמוס תמם ואיילת זורר לא שמים לב ש'חולי אהבה' ריקה מתוכן"'''], אתר "מקור ראשון", תאריך 26.2.2024) * "לצד תמם ב'חולי אהבה' משחקת איילת זורר, אחת הגאוות הישראליות הגדולות בעולם. העבודה המשותפת בין השניים התחילה בשלט רחוק, כשהיא נמצאת בארצות הברית והוא בארץ, אך ברגע ששניהם נפגשו על סט הצילומים אי אפשר היה לפספס את הכימיה, שלפי תמם הפכה אותם לחברים טובים. 'האמת שכמה שאיילת כוכבת גדולה ושחקנית ענקית, ככה היא אדם מצוין ומעמיק. העבודה איתה הייתה מסע, התחלנו אותו הרבה לפני הצילומים, עבדנו על תסריטים בזום. זה היה פשוט תענוג, היה לנו חיבור מידי ואני יכול להגיד שהפכנו לחברים ממש טובים. מעבר לזה היא שחקנית מדהימה, אז הקונטרה מאחורי המצלמה הייתה טובה ונהניתי מכל שנייה. לצערנו הרב היא לא הגיעה לאירוע ההשקה של הסדרה בגלל שהיא בצילומים בניו יורק, אבל אנחנו מתכתבים כל הזמן ושולחים מסרים וחוויות'" ~ עמוס תמם על העבודה המשותפת עם איילת זורר בפרויקט המשותף "חולי אהבה" ([https://www.mako.co.il/tvbee-tv-news/Article-15901677a61cd81026.htm '''"פרצנו בבכי אחד אחרי השנייה, היינו חייבים לשחרר את זה"'''],אתר TVBEE, תאריך 19.2.2024) {{מיון רגיל:זורר, איילת}} [[קטגוריה:שחקנים ישראלים]] oy7eetuwa97ucdit1nulolo9on0hpx9 235154 235153 2026-05-05T07:50:29Z ~2026-25585-93 27270 /* נאמר עליה */ 235154 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Diane Keaton, Ayelet Zurer and Kevin Kline (2012) (cropped).jpg|ממוזער|200px|איילת זורר, 2012]] '''[[w:איילת זורר|איילת זורר]]''' (נולדה ב־28 ביוני 1969) היא [[שחקנית]] [[ישראל|ישראלית]]. {{מפריד}} * "יש תפקידים שונים ל[[גיל]]אים שונים, המודל שלי זה [[הלן מירן]] ו[[מריל סטריפ]]." * "אני הרבה עם ה[[משפחה]]. במקצוע כמו שלי צריך [[זוגיות]] חזקה, חבר טוב לצידך." * "לגבי המעבר למדינה אחרת, הכול מוזר בהתחלה. לוקח זמן למצוא חברים, זו לא באמת ה[[תרבות]] שלך, את עסוקה ב[[בירוקרטיה]] של ויזות, אין ספק שלוקח זמן עד שמסתגלים." * "כשאני חוזרת אחרי [[נסיעה]] ארוכה לוקח לי זמן להרגיש בבית, ולפני שאני עוזבת אני נהיית עצובה ולא נינוחה. [[בית]] זה הכול עבורי והמקצוע שלי ממש מאתגר במובן הזה." * "הנסיעה הראשונה שלי ל[[ניו יורק]] הייתה מפולת אחת רצינית, הייתי צריכה לשרוד לבד בעיר הגדולה ועוד בעבודות לא פשוטות. חטפתי מכות אמרו לי לא עשרות אלפי פעמים." * "אני לא יודעת אם [[הצלחה]] בשבילי זה למעלה. אני רוצה להיות בטוחה כלכלית. אני רוצה להיות מסוגלת להמשיך להביע את עצמי, להתקדם." * "במקצוע שלי אנשים צריכים לחכות לעבודה, ולא לייצר [[עבודה]], וזה מערער בהם משהו בפנים... יש הרבה אלמנטים שתלויים במה שהעולם בחוץ אומר על הערך הפנימי שלך, וזה יכול להיות קשה." * "במקום כמו [[לוס אנג'לס]] אנשים רוצים קודם כול לדעת מה אתה נותן להם, לקריירה שלהם, להתפתחות שלהם. מה יוצא להם מהקשר איתך, ולאו דווקא עד כמה הם מעריכים אותך או אוהבים אותך." * "ה[[חבר]]ות שלי הן לא חברות מהמקצוע, ובחרתי אותן בקפידה רבה מאוד. אין אנשים אינטרסנטים או צבועים בחיים שלי, ואם יש – אני משתדלת לשים אותם על המדף הנכון." * "קולנוע - זו החיה. כל הזמן הזה את לא יודעת אם זה עובד, איך יתחבר ואיזה קהל תפגוש היצירה כשהיא תצא לאוויר. הרוח מתחת לכנפי המרכבה הזו הייתה אהבה. האהבה הזו מהדהדת החוצה אליכם צופים וצופות, וחוזרת אלינו כמו מראה. תודה על התזכורת שמה שאתה נותן חוזר חזרה, שהחיים קצרים ושאהבה היא כל מה שבאנו איתו ונמשיך איתו הלאה" ~ איילת זורר על צילום הסדרה "חולי אהבה" ([https://www.kipa.co.il/%D7%91%D7%A8%D7%A0%D7%96%D7%94/1179372-0/ 'עמוס תמם נפרד: זה היה מהיר מדי'], אתר "כיפה", תאריך 2.4.2024) * "אתה מתבגר בבת אחת, זה מה שזה עשה לי. בבת אחת אתה מבין שהחיים האלה הם כחוט השערה. אי אפשר לחיות את החיים כל הזמן בדחייה. יש בזה גם דברים מאוד מאוד חיוביים, זה קטליזטור לצמיחה וללמידה מהירה של משהו אנושי שאין לך יכולת לגעת בו קודם" ~ על ההשפעה שהייתה למחלת הסרטן בה לקטה בעברה על חייה ([https://www.mako.co.il/culture-articles/Article-8df74a3d7fcdd81026.htm '''"אני יודעת איך זה לשבת ולקבל את היד של הרופאה על היד שלי, את המבט שלה כשהיא אומרת"'''], אתר "MAKO", תאריך 25.2.2024) * "הייתה אצלי ארוחת ערב של חג ואני רק פתחתי את הטלפון. פתאום ראיתי שמשהו מוזר קורה. אתה מסתכל ופשוט לא מאמין. לא נראה לך הגיוני, זה סרט או שזה אמיתי? נהיה מאוד ברור שזה אמיתי, והיה מאוד קשה. הייתי כמעט בכל ערב עם ישראלים שנפגשו כדי להיות ביחד. לאו דווקא כדי לדבר על המצב, אלא פשוט להרים אחד את השני. כולם היו כל כך נפולים שזה היה קשה. ישר אתה רוצה לעזור ולעשות. אני באופן אישי בעיקר התמודדתי עם ניסיון לעזור כלכלית, עם תרומות. יכולתי לחבר, לעשות חיבורים של עמותות. לא משנה מה, אתה מרגיש שאתה לא עושה מספיק" ~ על הרגע שנודע לה (ממקום מגוריה בארה"ב) על מתקפת ה7 באוקטובר על יישובי העוטף בדרום הארץ ועל ההתגייסות למאמץ לסייע ([https://www.mako.co.il/culture-articles/Article-8df74a3d7fcdd81026.htm '''"אני יודעת איך זה לשבת ולקבל את היד של הרופאה על היד שלי, את המבט שלה כשהיא אומרת"'''], אתר "MAKO", תאריך 25.2.2024) * "לא סתם אני חוזרת לעבוד כאן, אני אוהבת לעבוד בעברית. יש תפקידים מעניינים לנשים, ואני מרגישה חופשייה לשחק בעברית באופן שאני לא חופשייה באנגלית. יש משהו בלתי אמצעי ביצירה בישראל, ולא כזו שחושבת על מעמדות כמו בהוליווד" ~ על כל שהיא עדיין לוקחת חלק בפרוייקטים בישראל למרות מעמדה המצליח רב השנים בתעשיית הסרטים בהוליווד ([https://www.mako.co.il/culture-articles/Article-8df74a3d7fcdd81026.htm '''"אני יודעת איך זה לשבת ולקבל את היד של הרופאה על היד שלי, את המבט שלה כשהיא אומרת"'''], אתר "MAKO", תאריך 25.2.2024) === נאמר עליה === * "ענקית הסטרימינג נטפליקס הודיעה היום (ד'29.4.2026) כי רכשה את הזכויות לסדרה הישראלית ''''חולי אהבה'''' מבית קשת 12. הסדרה תעובד לגרסת רימייק בין-לאומית תחת השם "Lovesick", שתתבסס על הפורמט המקורי שיצרו רונה תמיר, טל גרניט ושרון מימון, והופק על ידי ספירו סרטים. לנעליה של ד"ר עמליה לוי, אותה גילמה איילת זורר בגרסת המקור הישראלית, תיכנס השחקנית זוכת האמי וגלובוס הזהב קלייר דיינס ("הומלנד", "החיה שבתוכי")" ~ (משעלי גיל, [https://www.mako.co.il/tvbee-tv-news/Article-484c3daab0add91027.htm '''"״חולי אהבה״ נמכרה לנטפליקס - ותזכה לרימייק"'''] אתר MAKO, תאריך 29.4.20269 * " איילת זורר בתפקיד קטן יותר מבעונה הראשונה, אבל אומרת במבט אחד חודר וקריר יותר ממה ששחקנים רבים יכולים לומר במונולוג של 3 דקות" ~ על תפקידה בסדרה "דרדוויל" (שייר רשף, [https://www.maariv.co.il/culture/tv/article-1300881 '''"שכחו כל מה שידעתם על טראמפ: האומץ הפוליטי של דיסני ידהים אתכם"'''], אתר מעריב, תאריך 25.3.2026) * "כשנפגשנו בפעם הראשונה פנים אל פנים, הגברת איילת הלכה לים לפני זה. כשהיא נכנסה לחדר, כולנו הסתכלנו עליה כאילו הגיעה מאיזה סרט. היא הביאה לנו מתנות, לכל אחד שוקולד קטן. החיבור נוצר תוך שנייה. כל מה שהיינו צריכים זה להיפגש. הייתה שיחה מדהימה, חזרה מדהימה. כשסיימנו את החזרה הראשונה, היה אפשר כבר לצלם. התחלנו להתכתב באופן רציף, שלחתי לה תמונות של הילדים. איילת ואני, שנינו מחפשים את הקרקע דרך הרוח. שנינו עושים עבודה פנימית שהמטרה שלה בסוף זה לא להיות רוחני, אלא להפך, להיות יותר על הקרקע. גילינו שאנחנו מאוד דומים ושאנחנו לומדים את אותו הדבר כל החיים" ~ עמוס תמם על העבודה המשותפת על איילת זורר בסדרה "חולי אהבה" ([https://www.mako.co.il/tvbee-articles/behind_the_series_podcast/Article-39d474b3db82e81027.htm '''"כשנפגשנו, עמוס נתן לי את החיבוק הכי קריר שקיבלתי בחיי"'''], אתר MAKO, תאריך 11.3.2024) * "כשמסתכלים על שורות השחקנים בארצנו הקטנה, מגלים שאיילת זורר היא תופעת טבע שקשה לפספס. הדיוק שלה, יחד עם האופן הלא מתאמץ בו היא מגלמת דמויות, הופך אותה לנכס שמסוגל להעשיר תסריט" ~ על ייחודה של איילת זורר (דילר שיראל, [https://www.makorrishon.co.il/culture/738755/ '''"בזכות עמוס תמם ואיילת זורר לא שמים לב ש'חולי אהבה' ריקה מתוכן"'''], אתר "מקור ראשון", תאריך 26.2.2024) * "לצד תמם ב'חולי אהבה' משחקת איילת זורר, אחת הגאוות הישראליות הגדולות בעולם. העבודה המשותפת בין השניים התחילה בשלט רחוק, כשהיא נמצאת בארצות הברית והוא בארץ, אך ברגע ששניהם נפגשו על סט הצילומים אי אפשר היה לפספס את הכימיה, שלפי תמם הפכה אותם לחברים טובים. 'האמת שכמה שאיילת כוכבת גדולה ושחקנית ענקית, ככה היא אדם מצוין ומעמיק. העבודה איתה הייתה מסע, התחלנו אותו הרבה לפני הצילומים, עבדנו על תסריטים בזום. זה היה פשוט תענוג, היה לנו חיבור מידי ואני יכול להגיד שהפכנו לחברים ממש טובים. מעבר לזה היא שחקנית מדהימה, אז הקונטרה מאחורי המצלמה הייתה טובה ונהניתי מכל שנייה. לצערנו הרב היא לא הגיעה לאירוע ההשקה של הסדרה בגלל שהיא בצילומים בניו יורק, אבל אנחנו מתכתבים כל הזמן ושולחים מסרים וחוויות'" ~ עמוס תמם על העבודה המשותפת עם איילת זורר בפרויקט המשותף "חולי אהבה" ([https://www.mako.co.il/tvbee-tv-news/Article-15901677a61cd81026.htm '''"פרצנו בבכי אחד אחרי השנייה, היינו חייבים לשחרר את זה"'''],אתר TVBEE, תאריך 19.2.2024) {{מיון רגיל:זורר, איילת}} [[קטגוריה:שחקנים ישראלים]] 1zqnk4u4wccqrnn1hfuwfdhh3t69bw9 235157 235154 2026-05-05T07:56:11Z ~2026-25585-93 27270 235157 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Diane Keaton, Ayelet Zurer and Kevin Kline (2012) (cropped).jpg|ממוזער|200px|איילת זורר, 2012]] '''[[w:איילת זורר|איילת זורר]]''' (נולדה ב־28 ביוני 1969) היא [[שחקנית]] [[ישראל|ישראלית]]. {{מפריד}} * "יש תפקידים שונים ל[[גיל]]אים שונים, המודל שלי זה [[הלן מירן]] ו[[מריל סטריפ]]." * "אני הרבה עם ה[[משפחה]]. במקצוע כמו שלי צריך [[זוגיות]] חזקה, חבר טוב לצידך." * "לגבי המעבר למדינה אחרת, הכול מוזר בהתחלה. לוקח זמן למצוא חברים, זו לא באמת ה[[תרבות]] שלך, את עסוקה ב[[בירוקרטיה]] של ויזות, אין ספק שלוקח זמן עד שמסתגלים." * "כשאני חוזרת אחרי [[נסיעה]] ארוכה לוקח לי זמן להרגיש בבית, ולפני שאני עוזבת אני נהיית עצובה ולא נינוחה. [[בית]] זה הכול עבורי והמקצוע שלי ממש מאתגר במובן הזה." * "הנסיעה הראשונה שלי ל[[ניו יורק]] הייתה מפולת אחת רצינית, הייתי צריכה לשרוד לבד בעיר הגדולה ועוד בעבודות לא פשוטות. חטפתי מכות אמרו לי לא עשרות אלפי פעמים." * "אני לא יודעת אם [[הצלחה]] בשבילי זה למעלה. אני רוצה להיות בטוחה כלכלית. אני רוצה להיות מסוגלת להמשיך להביע את עצמי, להתקדם." * "במקצוע שלי אנשים צריכים לחכות לעבודה, ולא לייצר [[עבודה]], וזה מערער בהם משהו בפנים... יש הרבה אלמנטים שתלויים במה שהעולם בחוץ אומר על הערך הפנימי שלך, וזה יכול להיות קשה." * "במקום כמו [[לוס אנג'לס]] אנשים רוצים קודם כול לדעת מה אתה נותן להם, לקריירה שלהם, להתפתחות שלהם. מה יוצא להם מהקשר איתך, ולאו דווקא עד כמה הם מעריכים אותך או אוהבים אותך." * "ה[[חבר]]ות שלי הן לא חברות מהמקצוע, ובחרתי אותן בקפידה רבה מאוד. אין אנשים אינטרסנטים או צבועים בחיים שלי, ואם יש – אני משתדלת לשים אותם על המדף הנכון." * "קולנוע - זו החיה. כל הזמן הזה את לא יודעת אם זה עובד, איך יתחבר ואיזה קהל תפגוש היצירה כשהיא תצא לאוויר. הרוח מתחת לכנפי המרכבה הזו הייתה אהבה. האהבה הזו מהדהדת החוצה אליכם צופים וצופות, וחוזרת אלינו כמו מראה. תודה על התזכורת שמה שאתה נותן חוזר חזרה, שהחיים קצרים ושאהבה היא כל מה שבאנו איתו ונמשיך איתו הלאה" ~ איילת זורר על צילום הסדרה "חולי אהבה" ([https://www.kipa.co.il/%D7%91%D7%A8%D7%A0%D7%96%D7%94/1179372-0/ 'עמוס תמם נפרד: זה היה מהיר מדי'], אתר "כיפה", תאריך 2.4.2024) * "אני אוהבת את האופן שבו היא מתמודדת עם העולם: הסגירות שלה, ההחזקה שלה, ההומור העוקצני. זה היה די תענוג ומאוד משחרר, שאת יכולה להיות קצת דרעק בקטע הזה ולא לגמרי נחמדה. יש משהו מאוד משחרר בנשים שלא מרגישות צורך להיות נחמדות, שזה בניגוד מוחלט לשחקניות שהפעולה המרכזית שלהן זה להרשים ולהקסים. אנחנו לומדות את זה מגיל מאוד צעיר. התענגתי על זה שהדמות לא צריכה לעשות את זה, לא צריכה להקסים, עד כדי כך שהיו לי שיחות על הסט עם שרון שאמר: 'תהיי קצת יותר נחמדה'. שאלנו את עצמנו האם אישה בתפקיד מוביל יכולה שלא להיות נחמדה או מקסימה באיזשהו אופן. אני התעקשתי שעמליה לא יכולה להיות מקסימה ונחמדה, כי אז לא יהיה לאן ללכת, לא יהיה לאן להתפתח. עמליה היא אחרת במובן הזה"~ איילת זורר על דמותה של ד"ר עמליה לוי בסרה "חולי אהבה" ([https://www.mako.co.il/tvbee-articles/behind_the_series_podcast/Article-39d474b3db82e81027.htm '''"כשנפגשנו, עמוס נתן לי את החיבוק הכי קריר שקיבלתי בחיי"'''], אתר MAKO, תאריך 11.3.2024) * "אתה מתבגר בבת אחת, זה מה שזה עשה לי. בבת אחת אתה מבין שהחיים האלה הם כחוט השערה. אי אפשר לחיות את החיים כל הזמן בדחייה. יש בזה גם דברים מאוד מאוד חיוביים, זה קטליזטור לצמיחה וללמידה מהירה של משהו אנושי שאין לך יכולת לגעת בו קודם" ~ על ההשפעה שהייתה למחלת הסרטן בה לקטה בעברה על חייה ([https://www.mako.co.il/culture-articles/Article-8df74a3d7fcdd81026.htm '''"אני יודעת איך זה לשבת ולקבל את היד של הרופאה על היד שלי, את המבט שלה כשהיא אומרת"'''], אתר "MAKO", תאריך 25.2.2024) * "הייתה אצלי ארוחת ערב של חג ואני רק פתחתי את הטלפון. פתאום ראיתי שמשהו מוזר קורה. אתה מסתכל ופשוט לא מאמין. לא נראה לך הגיוני, זה סרט או שזה אמיתי? נהיה מאוד ברור שזה אמיתי, והיה מאוד קשה. הייתי כמעט בכל ערב עם ישראלים שנפגשו כדי להיות ביחד. לאו דווקא כדי לדבר על המצב, אלא פשוט להרים אחד את השני. כולם היו כל כך נפולים שזה היה קשה. ישר אתה רוצה לעזור ולעשות. אני באופן אישי בעיקר התמודדתי עם ניסיון לעזור כלכלית, עם תרומות. יכולתי לחבר, לעשות חיבורים של עמותות. לא משנה מה, אתה מרגיש שאתה לא עושה מספיק" ~ על הרגע שנודע לה (ממקום מגוריה בארה"ב) על מתקפת ה7 באוקטובר על יישובי העוטף בדרום הארץ ועל ההתגייסות למאמץ לסייע ([https://www.mako.co.il/culture-articles/Article-8df74a3d7fcdd81026.htm '''"אני יודעת איך זה לשבת ולקבל את היד של הרופאה על היד שלי, את המבט שלה כשהיא אומרת"'''], אתר "MAKO", תאריך 25.2.2024) * "לא סתם אני חוזרת לעבוד כאן, אני אוהבת לעבוד בעברית. יש תפקידים מעניינים לנשים, ואני מרגישה חופשייה לשחק בעברית באופן שאני לא חופשייה באנגלית. יש משהו בלתי אמצעי ביצירה בישראל, ולא כזו שחושבת על מעמדות כמו בהוליווד" ~ על כל שהיא עדיין לוקחת חלק בפרוייקטים בישראל למרות מעמדה המצליח רב השנים בתעשיית הסרטים בהוליווד ([https://www.mako.co.il/culture-articles/Article-8df74a3d7fcdd81026.htm '''"אני יודעת איך זה לשבת ולקבל את היד של הרופאה על היד שלי, את המבט שלה כשהיא אומרת"'''], אתר "MAKO", תאריך 25.2.2024) === נאמר עליה === * "ענקית הסטרימינג נטפליקס הודיעה היום (ד'29.4.2026) כי רכשה את הזכויות לסדרה הישראלית ''''חולי אהבה'''' מבית קשת 12. הסדרה תעובד לגרסת רימייק בין-לאומית תחת השם "Lovesick", שתתבסס על הפורמט המקורי שיצרו רונה תמיר, טל גרניט ושרון מימון, והופק על ידי ספירו סרטים. לנעליה של ד"ר עמליה לוי, אותה גילמה איילת זורר בגרסת המקור הישראלית, תיכנס השחקנית זוכת האמי וגלובוס הזהב קלייר דיינס ("הומלנד", "החיה שבתוכי")" ~ (משעלי גיל, [https://www.mako.co.il/tvbee-tv-news/Article-484c3daab0add91027.htm '''"״חולי אהבה״ נמכרה לנטפליקס - ותזכה לרימייק"'''] אתר MAKO, תאריך 29.4.20269 * " איילת זורר בתפקיד קטן יותר מבעונה הראשונה, אבל אומרת במבט אחד חודר וקריר יותר ממה ששחקנים רבים יכולים לומר במונולוג של 3 דקות" ~ על תפקידה בסדרה "דרדוויל" (שייר רשף, [https://www.maariv.co.il/culture/tv/article-1300881 '''"שכחו כל מה שידעתם על טראמפ: האומץ הפוליטי של דיסני ידהים אתכם"'''], אתר מעריב, תאריך 25.3.2026) * "כשנפגשנו בפעם הראשונה פנים אל פנים, הגברת איילת הלכה לים לפני זה. כשהיא נכנסה לחדר, כולנו הסתכלנו עליה כאילו הגיעה מאיזה סרט. היא הביאה לנו מתנות, לכל אחד שוקולד קטן. החיבור נוצר תוך שנייה. כל מה שהיינו צריכים זה להיפגש. הייתה שיחה מדהימה, חזרה מדהימה. כשסיימנו את החזרה הראשונה, היה אפשר כבר לצלם. התחלנו להתכתב באופן רציף, שלחתי לה תמונות של הילדים. איילת ואני, שנינו מחפשים את הקרקע דרך הרוח. שנינו עושים עבודה פנימית שהמטרה שלה בסוף זה לא להיות רוחני, אלא להפך, להיות יותר על הקרקע. גילינו שאנחנו מאוד דומים ושאנחנו לומדים את אותו הדבר כל החיים" ~ עמוס תמם על העבודה המשותפת על איילת זורר בסדרה "חולי אהבה" ([https://www.mako.co.il/tvbee-articles/behind_the_series_podcast/Article-39d474b3db82e81027.htm '''"כשנפגשנו, עמוס נתן לי את החיבוק הכי קריר שקיבלתי בחיי"'''], אתר MAKO, תאריך 11.3.2024) * "כשמסתכלים על שורות השחקנים בארצנו הקטנה, מגלים שאיילת זורר היא תופעת טבע שקשה לפספס. הדיוק שלה, יחד עם האופן הלא מתאמץ בו היא מגלמת דמויות, הופך אותה לנכס שמסוגל להעשיר תסריט" ~ על ייחודה של איילת זורר (דילר שיראל, [https://www.makorrishon.co.il/culture/738755/ '''"בזכות עמוס תמם ואיילת זורר לא שמים לב ש'חולי אהבה' ריקה מתוכן"'''], אתר "מקור ראשון", תאריך 26.2.2024) * "לצד תמם ב'חולי אהבה' משחקת איילת זורר, אחת הגאוות הישראליות הגדולות בעולם. העבודה המשותפת בין השניים התחילה בשלט רחוק, כשהיא נמצאת בארצות הברית והוא בארץ, אך ברגע ששניהם נפגשו על סט הצילומים אי אפשר היה לפספס את הכימיה, שלפי תמם הפכה אותם לחברים טובים. 'האמת שכמה שאיילת כוכבת גדולה ושחקנית ענקית, ככה היא אדם מצוין ומעמיק. העבודה איתה הייתה מסע, התחלנו אותו הרבה לפני הצילומים, עבדנו על תסריטים בזום. זה היה פשוט תענוג, היה לנו חיבור מידי ואני יכול להגיד שהפכנו לחברים ממש טובים. מעבר לזה היא שחקנית מדהימה, אז הקונטרה מאחורי המצלמה הייתה טובה ונהניתי מכל שנייה. לצערנו הרב היא לא הגיעה לאירוע ההשקה של הסדרה בגלל שהיא בצילומים בניו יורק, אבל אנחנו מתכתבים כל הזמן ושולחים מסרים וחוויות'" ~ עמוס תמם על העבודה המשותפת עם איילת זורר בפרויקט המשותף "חולי אהבה" ([https://www.mako.co.il/tvbee-tv-news/Article-15901677a61cd81026.htm '''"פרצנו בבכי אחד אחרי השנייה, היינו חייבים לשחרר את זה"'''],אתר TVBEE, תאריך 19.2.2024) {{מיון רגיל:זורר, איילת}} [[קטגוריה:שחקנים ישראלים]] k3v0slts1rfnfbwmjd5rwnx59rmbn1m 235158 235157 2026-05-05T07:56:56Z ~2026-25585-93 27270 235158 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Diane Keaton, Ayelet Zurer and Kevin Kline (2012) (cropped).jpg|ממוזער|200px|איילת זורר, 2012]] '''[[w:איילת זורר|איילת זורר]]''' (נולדה ב־28 ביוני 1969) היא [[שחקנית]] [[ישראל|ישראלית]]. {{מפריד}} * "יש תפקידים שונים ל[[גיל]]אים שונים, המודל שלי זה [[הלן מירן]] ו[[מריל סטריפ]]." * "אני הרבה עם ה[[משפחה]]. במקצוע כמו שלי צריך [[זוגיות]] חזקה, חבר טוב לצידך." * "לגבי המעבר למדינה אחרת, הכול מוזר בהתחלה. לוקח זמן למצוא חברים, זו לא באמת ה[[תרבות]] שלך, את עסוקה ב[[בירוקרטיה]] של ויזות, אין ספק שלוקח זמן עד שמסתגלים." * "כשאני חוזרת אחרי [[נסיעה]] ארוכה לוקח לי זמן להרגיש בבית, ולפני שאני עוזבת אני נהיית עצובה ולא נינוחה. [[בית]] זה הכול עבורי והמקצוע שלי ממש מאתגר במובן הזה." * "הנסיעה הראשונה שלי ל[[ניו יורק]] הייתה מפולת אחת רצינית, הייתי צריכה לשרוד לבד בעיר הגדולה ועוד בעבודות לא פשוטות. חטפתי מכות אמרו לי לא עשרות אלפי פעמים." * "אני לא יודעת אם [[הצלחה]] בשבילי זה למעלה. אני רוצה להיות בטוחה כלכלית. אני רוצה להיות מסוגלת להמשיך להביע את עצמי, להתקדם." * "במקצוע שלי אנשים צריכים לחכות לעבודה, ולא לייצר [[עבודה]], וזה מערער בהם משהו בפנים... יש הרבה אלמנטים שתלויים במה שהעולם בחוץ אומר על הערך הפנימי שלך, וזה יכול להיות קשה." * "במקום כמו [[לוס אנג'לס]] אנשים רוצים קודם כול לדעת מה אתה נותן להם, לקריירה שלהם, להתפתחות שלהם. מה יוצא להם מהקשר איתך, ולאו דווקא עד כמה הם מעריכים אותך או אוהבים אותך." * "ה[[חבר]]ות שלי הן לא חברות מהמקצוע, ובחרתי אותן בקפידה רבה מאוד. אין אנשים אינטרסנטים או צבועים בחיים שלי, ואם יש – אני משתדלת לשים אותם על המדף הנכון." * "קולנוע - זו החיה. כל הזמן הזה את לא יודעת אם זה עובד, איך יתחבר ואיזה קהל תפגוש היצירה כשהיא תצא לאוויר. הרוח מתחת לכנפי המרכבה הזו הייתה אהבה. האהבה הזו מהדהדת החוצה אליכם צופים וצופות, וחוזרת אלינו כמו מראה. תודה על התזכורת שמה שאתה נותן חוזר חזרה, שהחיים קצרים ושאהבה היא כל מה שבאנו איתו ונמשיך איתו הלאה" ~ איילת זורר על צילום הסדרה "חולי אהבה" ([https://www.kipa.co.il/%D7%91%D7%A8%D7%A0%D7%96%D7%94/1179372-0/ 'עמוס תמם נפרד: זה היה מהיר מדי'], אתר "כיפה", תאריך 2.4.2024) * "אני אוהבת את האופן שבו היא מתמודדת עם העולם: הסגירות שלה, ההחזקה שלה, ההומור העוקצני. זה היה די תענוג ומאוד משחרר, שאת יכולה להיות קצת דרעק בקטע הזה ולא לגמרי נחמדה. יש משהו מאוד משחרר בנשים שלא מרגישות צורך להיות נחמדות, שזה בניגוד מוחלט לשחקניות שהפעולה המרכזית שלהן זה להרשים ולהקסים. אנחנו לומדות את זה מגיל מאוד צעיר. התענגתי על זה שהדמות לא צריכה לעשות את זה, לא צריכה להקסים, עד כדי כך שהיו לי שיחות על הסט עם שרון שאמר: 'תהיי קצת יותר נחמדה'. שאלנו את עצמנו האם אישה בתפקיד מוביל יכולה שלא להיות נחמדה או מקסימה באיזשהו אופן. אני התעקשתי שעמליה לא יכולה להיות מקסימה ונחמדה, כי אז לא יהיה לאן ללכת, לא יהיה לאן להתפתח. עמליה היא אחרת במובן הזה"~ איילת זורר על דמותה של ד"ר עמליה לוי בסדרה "חולי אהבה" שהייתה להיט ונמכרה לנטפליקס ([https://www.mako.co.il/tvbee-articles/behind_the_series_podcast/Article-39d474b3db82e81027.htm '''"כשנפגשנו, עמוס נתן לי את החיבוק הכי קריר שקיבלתי בחיי"'''], אתר MAKO, תאריך 11.3.2024) * "אתה מתבגר בבת אחת, זה מה שזה עשה לי. בבת אחת אתה מבין שהחיים האלה הם כחוט השערה. אי אפשר לחיות את החיים כל הזמן בדחייה. יש בזה גם דברים מאוד מאוד חיוביים, זה קטליזטור לצמיחה וללמידה מהירה של משהו אנושי שאין לך יכולת לגעת בו קודם" ~ על ההשפעה שהייתה למחלת הסרטן בה לקטה בעברה על חייה ([https://www.mako.co.il/culture-articles/Article-8df74a3d7fcdd81026.htm '''"אני יודעת איך זה לשבת ולקבל את היד של הרופאה על היד שלי, את המבט שלה כשהיא אומרת"'''], אתר "MAKO", תאריך 25.2.2024) * "הייתה אצלי ארוחת ערב של חג ואני רק פתחתי את הטלפון. פתאום ראיתי שמשהו מוזר קורה. אתה מסתכל ופשוט לא מאמין. לא נראה לך הגיוני, זה סרט או שזה אמיתי? נהיה מאוד ברור שזה אמיתי, והיה מאוד קשה. הייתי כמעט בכל ערב עם ישראלים שנפגשו כדי להיות ביחד. לאו דווקא כדי לדבר על המצב, אלא פשוט להרים אחד את השני. כולם היו כל כך נפולים שזה היה קשה. ישר אתה רוצה לעזור ולעשות. אני באופן אישי בעיקר התמודדתי עם ניסיון לעזור כלכלית, עם תרומות. יכולתי לחבר, לעשות חיבורים של עמותות. לא משנה מה, אתה מרגיש שאתה לא עושה מספיק" ~ על הרגע שנודע לה (ממקום מגוריה בארה"ב) על מתקפת ה7 באוקטובר על יישובי העוטף בדרום הארץ ועל ההתגייסות למאמץ לסייע ([https://www.mako.co.il/culture-articles/Article-8df74a3d7fcdd81026.htm '''"אני יודעת איך זה לשבת ולקבל את היד של הרופאה על היד שלי, את המבט שלה כשהיא אומרת"'''], אתר "MAKO", תאריך 25.2.2024) * "לא סתם אני חוזרת לעבוד כאן, אני אוהבת לעבוד בעברית. יש תפקידים מעניינים לנשים, ואני מרגישה חופשייה לשחק בעברית באופן שאני לא חופשייה באנגלית. יש משהו בלתי אמצעי ביצירה בישראל, ולא כזו שחושבת על מעמדות כמו בהוליווד" ~ על כל שהיא עדיין לוקחת חלק בפרוייקטים בישראל למרות מעמדה המצליח רב השנים בתעשיית הסרטים בהוליווד ([https://www.mako.co.il/culture-articles/Article-8df74a3d7fcdd81026.htm '''"אני יודעת איך זה לשבת ולקבל את היד של הרופאה על היד שלי, את המבט שלה כשהיא אומרת"'''], אתר "MAKO", תאריך 25.2.2024) === נאמר עליה === * "ענקית הסטרימינג נטפליקס הודיעה היום (ד'29.4.2026) כי רכשה את הזכויות לסדרה הישראלית ''''חולי אהבה'''' מבית קשת 12. הסדרה תעובד לגרסת רימייק בין-לאומית תחת השם "Lovesick", שתתבסס על הפורמט המקורי שיצרו רונה תמיר, טל גרניט ושרון מימון, והופק על ידי ספירו סרטים. לנעליה של ד"ר עמליה לוי, אותה גילמה איילת זורר בגרסת המקור הישראלית, תיכנס השחקנית זוכת האמי וגלובוס הזהב קלייר דיינס ("הומלנד", "החיה שבתוכי")" ~ (משעלי גיל, [https://www.mako.co.il/tvbee-tv-news/Article-484c3daab0add91027.htm '''"״חולי אהבה״ נמכרה לנטפליקס - ותזכה לרימייק"'''] אתר MAKO, תאריך 29.4.20269 * " איילת זורר בתפקיד קטן יותר מבעונה הראשונה, אבל אומרת במבט אחד חודר וקריר יותר ממה ששחקנים רבים יכולים לומר במונולוג של 3 דקות" ~ על תפקידה בסדרה "דרדוויל" (שייר רשף, [https://www.maariv.co.il/culture/tv/article-1300881 '''"שכחו כל מה שידעתם על טראמפ: האומץ הפוליטי של דיסני ידהים אתכם"'''], אתר מעריב, תאריך 25.3.2026) * "כשנפגשנו בפעם הראשונה פנים אל פנים, הגברת איילת הלכה לים לפני זה. כשהיא נכנסה לחדר, כולנו הסתכלנו עליה כאילו הגיעה מאיזה סרט. היא הביאה לנו מתנות, לכל אחד שוקולד קטן. החיבור נוצר תוך שנייה. כל מה שהיינו צריכים זה להיפגש. הייתה שיחה מדהימה, חזרה מדהימה. כשסיימנו את החזרה הראשונה, היה אפשר כבר לצלם. התחלנו להתכתב באופן רציף, שלחתי לה תמונות של הילדים. איילת ואני, שנינו מחפשים את הקרקע דרך הרוח. שנינו עושים עבודה פנימית שהמטרה שלה בסוף זה לא להיות רוחני, אלא להפך, להיות יותר על הקרקע. גילינו שאנחנו מאוד דומים ושאנחנו לומדים את אותו הדבר כל החיים" ~ עמוס תמם על העבודה המשותפת על איילת זורר בסדרה "חולי אהבה" ([https://www.mako.co.il/tvbee-articles/behind_the_series_podcast/Article-39d474b3db82e81027.htm '''"כשנפגשנו, עמוס נתן לי את החיבוק הכי קריר שקיבלתי בחיי"'''], אתר MAKO, תאריך 11.3.2024) * "כשמסתכלים על שורות השחקנים בארצנו הקטנה, מגלים שאיילת זורר היא תופעת טבע שקשה לפספס. הדיוק שלה, יחד עם האופן הלא מתאמץ בו היא מגלמת דמויות, הופך אותה לנכס שמסוגל להעשיר תסריט" ~ על ייחודה של איילת זורר (דילר שיראל, [https://www.makorrishon.co.il/culture/738755/ '''"בזכות עמוס תמם ואיילת זורר לא שמים לב ש'חולי אהבה' ריקה מתוכן"'''], אתר "מקור ראשון", תאריך 26.2.2024) * "לצד תמם ב'חולי אהבה' משחקת איילת זורר, אחת הגאוות הישראליות הגדולות בעולם. העבודה המשותפת בין השניים התחילה בשלט רחוק, כשהיא נמצאת בארצות הברית והוא בארץ, אך ברגע ששניהם נפגשו על סט הצילומים אי אפשר היה לפספס את הכימיה, שלפי תמם הפכה אותם לחברים טובים. 'האמת שכמה שאיילת כוכבת גדולה ושחקנית ענקית, ככה היא אדם מצוין ומעמיק. העבודה איתה הייתה מסע, התחלנו אותו הרבה לפני הצילומים, עבדנו על תסריטים בזום. זה היה פשוט תענוג, היה לנו חיבור מידי ואני יכול להגיד שהפכנו לחברים ממש טובים. מעבר לזה היא שחקנית מדהימה, אז הקונטרה מאחורי המצלמה הייתה טובה ונהניתי מכל שנייה. לצערנו הרב היא לא הגיעה לאירוע ההשקה של הסדרה בגלל שהיא בצילומים בניו יורק, אבל אנחנו מתכתבים כל הזמן ושולחים מסרים וחוויות'" ~ עמוס תמם על העבודה המשותפת עם איילת זורר בפרויקט המשותף "חולי אהבה" ([https://www.mako.co.il/tvbee-tv-news/Article-15901677a61cd81026.htm '''"פרצנו בבכי אחד אחרי השנייה, היינו חייבים לשחרר את זה"'''],אתר TVBEE, תאריך 19.2.2024) {{מיון רגיל:זורר, איילת}} [[קטגוריה:שחקנים ישראלים]] 6jv19kso4jkj7nde0fbpny10f2yru19 עמוס תמם 0 22941 235155 229833 2026-05-05T07:52:52Z ~2026-25585-93 27270 235155 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Amos Tamm.jpg|ממוזער|200px|עמוס תמם, 2020]] '''[[w:עמוס תמם|עמוס תמם]]''' (נולד ב־6 בספטמבר 1977) הוא שחקן [[ישראל|ישראלי]]. {{מפריד}} * "ככל שאתה יותר באור הזרקורים אתה יותר חשוף, אתה צריך לספק יותר סחורה ולתחזק יותר תדמית." * "לא אסע לנסות את מזלי ב[[הוליווד]], אבל אשמח אם הוליווד תבוא לנסות את מזלה אצלי." * "אני לא בא מהמגזר של כיפות סרוגות, זה יותר בקטע של לדבר עם [[אלוהים]] כאילו הוא חבר שלך. אני כל יום מדבר לאלוהים. אני יוצא למרפסת בדירה שלי ופשוט מדבר. האמת היא שהוא אחלה, אלוהים." * "אני מגיע כל [[יום שישי|שישי]] לארוחה משפחתית, לקידוש, ל[[כדורגל]] בשכונה. ה[[בית]] ברמלה וה[[משפחה]] הם השראה." * "לצערי הייתי כל הזמן ילד טוב. ההורים השפיעו עליי כל כך ושמרו עליי כל כך חזק וחינכו אותי בכזאת נוקשות, שלא הייתי ילד רע. אני לא זוכר שמישהו הצליח להשפיע עליי לרעה. אולי חבל." * "זה היה מהיר מדי, ויחד עם זה כל כך עמוק ומשמעותי לכל מי שלקח חלק ולשמחתי גם לצופים הרבים. אני רק אגיד תודה על השיעור שלמדתי, שאיפה שהכי קשה לי לשחרר דווקא שם חבויים האוצרות הכי משמעותיים. או כמו שאמר פעם איש [[חוכמה|חכם]]: בעוד 20 שנה אתם תתחרטו יותר על דברים שלא עשיתם מאשר על דברים שעשיתם'. אינשאללה שנתראה בקרוב, מיכה חדאד." ~ נפרד מהדמות של מיכה חדאד בסיום הסדרה "חולי אהבה" ([https://www.kipa.co.il/%D7%91%D7%A8%D7%A0%D7%96%D7%94/1179372-0/ 'עמוס תמם נפרד: זה היה מהיר מדי'], אתר "כיפה", תאריך 2.4.2024) * "אצלי זה מאוד קל בגלל המוצא של מיכה, המקום שממנו הוא בא. זה מאוד נוכח, אם לא ברמה הפיזית, בהוויה. היוצרים ארגנו לי מפגש עם פוליטיקאי, חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות. הוא מיכה בהרבה מובנים. ביבס נראה כמו מנהיג, נשמע כמו מנהיג, איש מרשים מאוד, כריזמטי מאוד. הייתה לי איתו שיחה מעלפת. הייתי אצלו שעתיים וחצי במשרד. למדתי ממנו על מאחורי הקלעים של הפוליטיקה. ביבס יושב ראש השלטון המקומי וחזק מאוד בליכוד. הוא איש מאוד פתוח, דיבר בלי מעצורים, בכנות מוחלטת, על המון דברים. זה הכניס אותי קצת לעולם הזה. זה עולם משוגע. היה לי עוד מפגש עם איש יקר שחלה בסרטן השד, עבר את הניתוח וחייו עברו טלטלה. זה היה מפגש משמעותי מאוד בשבילי, חזק ועוצמתי. מה שאהבתי אצלו זה שלא כמו רוב הגברים שחלו בסרטן השד, היה חשוב לו להגיד שהוא רוצה שיידעו על זה, שהוא רוצה להיות שליח, שגברים צריכים לדעת שאפשרי לחלות בזה וללכת להיבדק. הוא פתח את הלב" ~ עמוס תמם על דרך העבודה בה נכנס לדמותו של מיכה חדאד בסדרה "חולי אהבה" ([https://www.mako.co.il/tvbee-articles/behind_the_series_podcast/Article-39d474b3db82e81027.htm '''"כשנפגשנו, עמוס נתן לי את החיבוק הכי קריר שקיבלתי בחיי"'''], אתר MAKO, תאריך 11.3.2024) * "אין לי איזה סטארט-אפ ולא עשיתי אקזיט, הלוואי ואני אהיה שם, לא אתנצל על זה. צריך להתאמץ בשביל דברים" ~ על ההצלחה שלו ([https://www.ice.co.il/culture/news/article/1005019 'עמוס תמם על השינוי הקיצוני במצבו הכלכלי: "לא עשיתי אקזיט"'], אתר ICE, 16.3.2024) * "היו שנים שהעיסוק במראה ביאס אותי. כי אני רוצה שיראו את הכישרון שלי. אבל, בוא'נה, אני כבר לא בן 20, וכבר יש יפים ממני ויש חתיכים ממני. ולשמחתי הרבה אני זוכה לעשות תפקידים משמעותיים. בסוף זו תדמית. אבל אני לא מתעסק בזה, כי זה לא העניין מבחינתי - וזה חשוב. ביחד". ~ על המראה והתדמית (מירקין אורלי, [https://www.mako.co.il/news-n12_magazine/2024_q1/Article-3a595d2e7a83e81027.htm '''"אומרים לי ליד אשתי והילדים כל דבר שאת יכולה לדמיין"'''], אתר N12, תאריך 15.3.2024) * "אני לא רוצה לבוא לשוק רמלה על תקן 'הסינדרלה מהשוק'. אני גדלתי בשוק ברמלה. לאבא שלי הייתה בהתחלה בסטה של תבלינים, אחרי זה מעדנייה. ומכרתי שם מלבי ומכרתי שם לימונדה. השוק זה הבית שלי. אז היה מאוד נוח ללכת להצטלם שם הרבה פעמים. אבל באיזשהו שלב אני כבר מגיע למצב שאומרים לי, 'פעם שעברה שהיית, היית אצלו, למה אתה לא בא אליי?' אז אמרתי 'לא הולכים לשוק ברמלה. די. יש לי עוד חלקים'". ~ על הרקע בו צמח מירקין אורלי, [https://www.mako.co.il/news-n12_magazine/2024_q1/Article-3a595d2e7a83e81027.htm '''"אומרים לי ליד אשתי והילדים כל דבר שאת יכולה לדמיין"'''], אתר N12, תאריך 15.3.2024) * "יש לך בסטה, ואתה צריך להראות לאנשים מה יש לך למכור. תעבוד עליי או לא, יהיה קליק או לא. בעצם, כל אדם צריך לדעת לזהות את מי שמולו, לייצר אמפתיה ולהצליח למכור. זה לא משנה אם אתה מוכר את עצמך שם, בהצגה, מוכר קורקינטים או מוכר מוצרי ים המלח" ~ על עבודתו כשחקן (ריבלין יניב, [https://www.israelhayom.co.il/culture/tv/article/16843219 '''"עמוס תמם חושף את הכול: מהבסטה בשוק - לקדמת הבמה בישראל"'''], אתר ישראל היום, תאריך 26.11.2024) * "רוב האנשים חושבים שלשחק דמות זה לשים מסיכה. בשבילי זה הפוך - לשחק דמות זה להוריד מסיכה. המילים הן לא המילים שלי, התנועה היא לא שלי, התאורה, הריקוד. אבל בסוף, בכל תפקיד כזה אני חושף עוד חלק בעצמי, אחרת זה לא עובד, אחרת אין הקשבה, אין אמת. למה אנשים כ"כ אוהבים לראות סרטים, סדרות, תיאטרון? כי אתה יודע שזה לא הוא, אבל אתה מאמין לו - לא כי הוא שחקן טוב, אלא כי הוא מוכן להתפשט ולמצוא בעצמו את החולשות והפחדים של הדמות" ~ על עולם המשחק והדמויות שהוא מגלם (ריבלין יניב, [https://www.israelhayom.co.il/culture/tv/article/16843219 '''"עמוס תמם חושף את הכול: מהבסטה בשוק - לקדמת הבמה בישראל"'''], אתר ישראל היום, תאריך 26.11.2024) *"להיות נוכח או לא להיות נוכח - זאת השאלה. אנחנו מהנדסים את עצמנו בכל יום מחדש כדי שיקבלו ויאשרו אותנו, מה מוציא אותנו טוב ומה לא. רוב האנשים חושבים שלשחק דמות זה לשים מסיכה. בשבילי זה הפוך - לשחק דמות זה להוריד מסיכה. הרבה פעמים היופי של הדבר הוא דווקא מהלכלוך שלו, מהניגודיות. אנחנו הרבה פעמים רוצים להביא תמונה נקיה, להחביא את כל הלכלוכים, לסדר את הספה, אבל אז זה משעמם. כולנו משחקים משחק של 'הכל שלם', אבל כלום לא שלם" ~ על ההקשר של המונולוג הידוע בתרבות האנגלית "To be or not to be" שלשיטתו אמור להדגיש בחיים האמיתיים את הbeing במובן של נוכחות (ריבלין יניב, [https://www.israelhayom.co.il/culture/tv/article/16843219 '''"עמוס תמם חושף את הכול: מהבסטה בשוק - לקדמת הבמה בישראל"'''], אתר ישראל היום, תאריך 26.11.2024) * "בניגוד לתפקיד שעשיתי ב'אדיפוס', יאסון הוא גבר חלש יחסית, סוג של אמן בנפש. רצינו גם לרכך אותו חיצונית ולכן השיער הארוך והבגדים הרחבים. אני מודע לעובדה שנדבקה לי תדמית של גבר־גבר. אני הרי משחק כדורגל ועשיתי הרבה דברים והרבה תפקידים שנחשבים למאצ'ו, אבל בפנים אני רחוק מזה, יש בי הרבה מאוד מיאסון" ~ על האיפיון בתפקידים שהוא מגלם אל מול התדמית האישית שלו (חלוץ דינה, [https://www.ynet.co.il/laisha/article/b18lrkoxkg '''"עמוס תמם: נדבקה לי תדמית של מאצ'ו, אבל בפנים אני רחוק מזה"'''], אתר YNET, תאריך 3.12.2024) * "אני שם בצד את ה'סביון', כי זה לא מה שנדמה לך. סיימתי לימודי משחק ב־2004, השנה אני חוגג 20 שנה על הבמה, ושום דבר לא בא לי בקלות. אני לא מתלונן, ברוך השם, אבל אנחנו חיים בישראל. אם הייתי עושה את הדברים שעשיתי במדינה אחרת, יכולתי להגיד את זה, אבל אני עדיין לא יכול לנוח, ותכלס זה המזל שלי, כי בסוף העבודה היא המנוע. אנחנו חיים בטוב, לא חסר לנו כלום, אבל עוד לא עשיתי את זה בגדול. כשאקבל תפקיד ראשי ראשון בהוליווד ואחתום על כמה מיליונים, אני מבטיח לצלצל ולענות על השאלה הזאת" ~ על הרווחה הכלכלית בחלקו שלו מעולם המשחק (חלוץ דינה, [https://www.ynet.co.il/laisha/article/b18lrkoxkg '''"עמוס תמם: נדבקה לי תדמית של מאצ'ו, אבל בפנים אני רחוק מזה"'''], אתר YNET, תאריך 3.12.2024) * "הרבה פעמים טל מייעצת לי ברמה המקצועית, יש לה קליניקה לטיפול בפסיכודרמה, ובסוף העבודה שלי היא סוג של פסיכולוגיה לדמויות. השיחות איתה על כל תפקיד מאוד עוזרות לי, אני באמת חייב לה הרבה" ~ על שיתוף הפעולה עם רעייתו בתפקידים שהוא מבצע (חלוץ דינה, [https://www.ynet.co.il/laisha/article/b18lrkoxkg '''"עמוס תמם: נדבקה לי תדמית של מאצ'ו, אבל בפנים אני רחוק מזה"'''], אתר YNET, תאריך 3.12.2024) * "הייתה סצנה שחוטפים אותנו ממסיבה - והסרנו אותה" ~ עמוס תמם על הרגישות שגילתה הסדרה החדשה בכיכובו "אזהרת מסע אתונה" ([https://www.israelhayom.co.il/culture/tv/article/17638013 '''"עמוס תמם על "אזהרת מסע: הייתה סצנה שחוטפים אותנו ממסיבה - והסרנו אותה"'''], אתר ישראל היום, תאריך 28.3.2025) * "מה שאני אוהב בסדרה זה שהיא לא מטפלת בפצע הטראומטי מזווית פוליטית, אלא מזווית אנושית־חברתית. היא מספרת את הסיפור של ההתנתקות, את הכאב של האנשים האלה, שלא סופר. כולנו רוצים אחדות בעם, אבל בלי להבין את המורכבות איש של רעהו - לא באמת תהיה פה אחדות, ונישאר רק עם מילים, 'ביחד ננצח'" ~ עמוס תמם על הסדרה התנתקות (2025) שעולה בכאן11 (כהן מאיה, [https://www.israelhayom.co.il/culture/tv/article/18663906 '''"עמוס תמם: מה מעניינת אותי הפוליטיקה כשיש אנשים שכבר שנתיים נמצאים בשבי?"'''], אתר ישראל היום, תאריך 19.8.2025) * "בהתנתקות העבירו אותם למגורים זמניים, לקראווילות, והם נשארו שם שנים. בני נוער נפלו לסמים ולאלימות, ואנשים איבדו אמון במדינה שלא טרחה לטפל בהם. אני באמת מרגיש שאם יש לי שליחות בסדרה הזאת - זה בדרך לקרב בינינו. אולי זה יגרום לאנשים משני צידי המתרס לחשוב קצת. לא זכור לי שנרעשתי בעצמי מההתנתקות, לפני 20 שנה. הייתי מאלה שחשבו שהיה נכון לעשות את הצעד הזה" ~ עמוס תמם על ההשפעה והאפקט של התנתקות (2025) שעולה בכאן11 עליו בדיעבד של 20 שנה (כהן מאיה, [https://www.israelhayom.co.il/culture/tv/article/18663906 '''"עמוס תמם: מה מעניינת אותי הפוליטיקה כשיש אנשים שכבר שנתיים נמצאים בשבי?"'''], אתר ישראל היום, תאריך 19.8.2025) * "אני מרגיש את הקהל, זה כאילו דרכנו לו על מוקש, זה מתפוצץ. חייל מילואים שלח לנו הודעה בסיום ההצגה והודה לנו על העלאת המודעות לרוח ולנפש. להצגה הזאת יש תפקיד והיא סופר רלוונטית היום. היא מאפשרת לראות את הבחירה של כל אחד איך להתמודד עם הטראומה. פיטר מדחיק, מבחינתו זה לא קרה, והדמות השנייה, ​סטפן, היא רק בזה. אז יש אחד שלא רוצה לזכור, אחד שרוצה רק לזכור ואחד, מאנייק, שלא יכול לזכור כי הוא קיבל מכה בראש. מבחינתי הם גוף אחד, הם מייצגים התמודדות שלמה. יש משפט בהצגה שאומר, 'עכשיו השמיים נקיים ממטוסי קרב', כאילו הכל נגמר, וגם אצלנו כאילו הכל נגמר, אבל יש אנשים שזה רק מתחיל עבורם. בינתיים חזרנו לריב ואנחנו לא מבינים שיש פה אלפי אנשים שצריך לעזור להם עכשיו, כי המלחמה שלהם רק התחילה" ~ על ההשפעה של ההצגה 'זינגר' בכיכובו על קהל הצופים (וכטל אפרת, [https://www.mako.co.il/culture-articles/Article-ee6c1553ea95a91027.htm '''"אני רחוק מהדמויות שאני מגלם. אני לא אלים ולא גיבור"'''], אתר MAKO, תאריך 6.11.2025) * "אני לא פצוע כמוהו, ובכל זאת, כשיש דמות כזאת זה גורם לי להתבונן בתוכי ולחפש איפה אני זינגר. בכל אחד מאיתנו יש את זה שבשם הרצון שלא יפגעו בו הופך להיות הפוגע. זינגר נתן לי מלא מתנות, הרבה פעמים אני מתפרק על הבמה ולא כי אני איזה שחקן טוב, אלא כי פתאום אני אומר משפטים שמהדהדים לי. המקצוע שלי הוא תרפיה. אני זוכה דרך התפקידים האלה לפגוש מקומות פצועים בעצמי. פיטר הוא בן אדם אכזרי, נקודה. לא ניסיתי בשום שלב שיאהבו אותו, מה שכן קיוויתי, ולשמחתי זה קרה, זה שגם כשהקהל ישנא אותו, הוא יבין למה הוא עושה את זה. בסוף הוא לא אדם רע, הוא אדם שעבר טראומה נוראית. הוא מדבר מאוד מהר כי זה בן אדם שלא עוצר לחשוב, כי אם הוא יעצור, הוא ירגיש. מזה הוא מנסה להימנע" ~ על הדמות של פיטר זינגר ואיך היא פוגשת אותו במציאות חייו (וכטל אפרת, [https://www.mako.co.il/culture-articles/Article-ee6c1553ea95a91027.htm '''"אני רחוק מהדמויות שאני מגלם. אני לא אלים ולא גיבור"'''], אתר MAKO, תאריך 6.11.2025) * "אם להגיד את האמת, היה לי מלא מזל. ​יש משפט ביהדות שאומר, 'אשרי אדם מפחד תמיד', יש בי משהו שלרגע לא מרגיש Done Deal, אין דבר כזה הכל טוב אצלי, סיימנו. הפרסים הגיעו אליי דווקא כשלא ידעתי לאן אני הולך. ב'מנאייכ' הופתעתי שהציעו לי את התפקיד של ברק. אני? הבאד גאי? באתי לקריאה עם שלום (אסייג – א"ו) וקודם כל, הייתי בשוק מאיזה שחקן נדיר הוא. ואז קראתי את הפרקים ואני מודה, לא רציתי לעשות את ברק, אבל זה היה כל כך טוב שלא יכולתי להגיד לא. צילמנו את זה ולא היו לי ציפיות, ​ודווקא אז זכיתי בפרס השחקן הטוב ביותר בדרמה. אם הייתי הולך לפי ההיגיון זה לא היה עובד. לפעמים צריך להסכים לא לדעת, כדי שיקרו לך דברים חדשים צריך ללכת למקומות מפחידים. המילה פחד, אם תהפכי אותה, היא דחף" ~ על הבחירות בקריירה שלו שהביאו לו הכרה מקצועית (וכטל אפרת, [https://www.mako.co.il/culture-articles/Article-ee6c1553ea95a91027.htm '''"אני רחוק מהדמויות שאני מגלם. אני לא אלים ולא גיבור"'''], אתר MAKO, תאריך 6.11.2025) * "בסוף הסוד הוא שכשאתה אוהב משהו ויש לך תשוקה אליו, אז לא קשה להיות נוכח בו, ואם אתה מגלה את נקודת השליחות, אז זה ממשיך. אני לא אשקר, כשהתחלתי רק רציתי שיקבלו אותי, שיגידו לי, 'אתה ראוי', אבל אז הגיע שלב שאתה מבין שמישהו כותב מילים ויש לך דרך להדהד אותן. לפעמים זו יכולה להיות סצנה שולית שתיגע בבן אדם, לפעמים זה משפט אחד שילך עם הצופה הביתה. בשנים האחרונות חשוב לי להיות מחובר למה שאני עושה. ​אני הולך לצלם סרט על השואה ואני מבין שזה לא סרט שיביא 300 אלף איש לקולנוע, אבל אני לא מחפש הצלחה קופתית. אני רוצה לעשות את הסרט הזה כי הוא תפס לי את הלב" ~ על התשוקה למשחק (וכטל אפרת, [https://www.mako.co.il/culture-articles/Article-ee6c1553ea95a91027.htm '''"אני רחוק מהדמויות שאני מגלם. אני לא אלים ולא גיבור"'''], אתר MAKO, תאריך 6.11.2025) == נאמר עליו == * "תהליך העבודה על התפקיד היה אחד המרתקים, המעניינים, הסוחפים, הקשים וגם המהנים שעברתי. צללתי לעולם אחר והחיים התמקדו במה שקורה בחדר החזרות – יחד עם צוות יוצרים מהחלומות, שבראשם שחר פנקס. הכותבת הרגישה, עם קאסא נפלא ו'''עמוס תמם אחד מופלא ומוכשר שהוא פשוט פרטנר מתנה''', ובמאי אחד ויחיד, עירד רובינשטיין, שהוביל אותי, החזיק לי את היד והאיר לי את הדרך בחכמה ורגישות" ~ כנרת לימוני על תהליך העבודה בהצגה 'מדיאה' בה עמוס תמם משחק תפקיד ראשי לצידה (אראל יובל, [https://yuvalerel.com/2025/03/19/%D7%A0%D7%A7%D7%9E%D7%AA%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%90%D7%94-%D7%9E%D7%AA%D7%95%D7%A7%D7%94-%D7%9B%D7%9E%D7%95%D7%95%D7%AA/ '''"נקמתה של מדיאה מתוקה כמוות"'''],"הבלוג של יובל אראל מגזין מוסיקה ותרבות", תאריך 19.3.2025) * "כילד הוא שמע הכל מהכול, אבל לדבריו, זה התחיל מהפחד ומהניסיון להסתיר את מי שהוא. כילד הוא חשב שיקבלו אותו יותר אם יהנדס את עצמו. כשהוא התבגר, הוא הבין שהרבה רגעים שהוא מקבל עליהם קרדיטים על ניואנסים חזקים במהלך תפקידים שביצע - מגיעים דווקא מהבית, מהשכונה, מהמקומות שפעם רצה להסתיר" ~ על הרקע ממנו עמוס תמם צמח כשחקן (ריבלין יניב, [https://www.israelhayom.co.il/culture/tv/article/16843219 '''"עמוס תמם חושף את הכול: מהבסטה בשוק - לקדמת הבמה בישראל"'''], אתר ישראל היום, תאריך 26.11.2024) * "זו תקופה כזו שבה עמוס תמם מחייך אלינו מכל עבר. הוא מתנוסס על שלטי החוצות, מוכר בנק במקבצי הפרסומות ומככב בשלוש סדרות שונות." ~ ניר וולף, 2024 ([https://www.israelhayom.co.il/culture/tv/article/15293551 ''' 'עמוס תמם כל הזמן בטלוויזיה שלכם - זאת הסיבה הנדושה למה' '''], אתר "ישראל היום", תאריך 22.2.2024) * "תמם הוא התגלמות הצבר הישראלי יפה הבלורית, ואם היינו צריכות עוד סיבה (שטחית) לרצות ללהק אותו לתפקיד 'גבר החלומות' שלנו, ברזומה שלו יש וי מאובק ומחוספס על שירות כלוחם בצנחנים." ~ מערכת עיתון 'את' ([https://www.atmag.co.il/%D7%A1%D7%99%D7%91%D7%95%D7%AA-%D7%9C%D7%90%D7%94%D7%95%D7%91-%D7%90%D7%AA-%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%A1-%D7%AA%D7%9E%D7%9D/ ''''חולות אהבה אנחנו: כל הסיבות להתאהב בעמוס תמם''''], אתר "את", תאריך 22.2.2024) {{מיון רגיל:תמם, עמוס}} [[קטגוריה:שחקנים ישראלים]] iz092caru5nvvc7rrm8diytu4vxvhuc 235156 235155 2026-05-05T07:54:13Z ~2026-25585-93 27270 235156 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Amos Tamm.jpg|ממוזער|200px|עמוס תמם, 2020]] '''[[w:עמוס תמם|עמוס תמם]]''' (נולד ב־6 בספטמבר 1977) הוא שחקן [[ישראל|ישראלי]]. {{מפריד}} * "ככל שאתה יותר באור הזרקורים אתה יותר חשוף, אתה צריך לספק יותר סחורה ולתחזק יותר תדמית." * "לא אסע לנסות את מזלי ב[[הוליווד]], אבל אשמח אם הוליווד תבוא לנסות את מזלה אצלי." * "אני לא בא מהמגזר של כיפות סרוגות, זה יותר בקטע של לדבר עם [[אלוהים]] כאילו הוא חבר שלך. אני כל יום מדבר לאלוהים. אני יוצא למרפסת בדירה שלי ופשוט מדבר. האמת היא שהוא אחלה, אלוהים." * "אני מגיע כל [[יום שישי|שישי]] לארוחה משפחתית, לקידוש, ל[[כדורגל]] בשכונה. ה[[בית]] ברמלה וה[[משפחה]] הם השראה." * "לצערי הייתי כל הזמן ילד טוב. ההורים השפיעו עליי כל כך ושמרו עליי כל כך חזק וחינכו אותי בכזאת נוקשות, שלא הייתי ילד רע. אני לא זוכר שמישהו הצליח להשפיע עליי לרעה. אולי חבל." * "זה היה מהיר מדי, ויחד עם זה כל כך עמוק ומשמעותי לכל מי שלקח חלק ולשמחתי גם לצופים הרבים. אני רק אגיד תודה על השיעור שלמדתי, שאיפה שהכי קשה לי לשחרר דווקא שם חבויים האוצרות הכי משמעותיים. או כמו שאמר פעם איש [[חוכמה|חכם]]: בעוד 20 שנה אתם תתחרטו יותר על דברים שלא עשיתם מאשר על דברים שעשיתם'. אינשאללה שנתראה בקרוב, מיכה חדאד." ~ נפרד מהדמות של מיכה חדאד בסיום הסדרה "חולי אהבה" ([https://www.kipa.co.il/%D7%91%D7%A8%D7%A0%D7%96%D7%94/1179372-0/ 'עמוס תמם נפרד: זה היה מהיר מדי'], אתר "כיפה", תאריך 2.4.2024) * "היוצרים ארגנו לי מפגש עם פוליטיקאי, חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות. הוא מיכה בהרבה מובנים. ביבס נראה כמו מנהיג, נשמע כמו מנהיג, איש מרשים מאוד, כריזמטי מאוד. הייתה לי איתו שיחה מעלפת. הייתי אצלו שעתיים וחצי במשרד. למדתי ממנו על מאחורי הקלעים של הפוליטיקה. ביבס יושב ראש השלטון המקומי וחזק מאוד בליכוד. הוא איש מאוד פתוח, דיבר בלי מעצורים, בכנות מוחלטת, על המון דברים. זה הכניס אותי קצת לעולם הזה. זה עולם משוגע. היה לי עוד מפגש עם איש יקר שחלה בסרטן השד, עבר את הניתוח וחייו עברו טלטלה. זה היה מפגש משמעותי מאוד בשבילי, חזק ועוצמתי. מה שאהבתי אצלו זה שלא כמו רוב הגברים שחלו בסרטן השד, היה חשוב לו להגיד שהוא רוצה שיידעו על זה, שהוא רוצה להיות שליח, שגברים צריכים לדעת שאפשרי לחלות בזה וללכת להיבדק. הוא פתח את הלב" ~ עמוס תמם על דרך העבודה בה נכנס לדמותו של מיכה חדאד בסדרה "חולי אהבה" ([https://www.mako.co.il/tvbee-articles/behind_the_series_podcast/Article-39d474b3db82e81027.htm '''"כשנפגשנו, עמוס נתן לי את החיבוק הכי קריר שקיבלתי בחיי"'''], אתר MAKO, תאריך 11.3.2024) * "אין לי איזה סטארט-אפ ולא עשיתי אקזיט, הלוואי ואני אהיה שם, לא אתנצל על זה. צריך להתאמץ בשביל דברים" ~ על ההצלחה שלו ([https://www.ice.co.il/culture/news/article/1005019 'עמוס תמם על השינוי הקיצוני במצבו הכלכלי: "לא עשיתי אקזיט"'], אתר ICE, 16.3.2024) * "היו שנים שהעיסוק במראה ביאס אותי. כי אני רוצה שיראו את הכישרון שלי. אבל, בוא'נה, אני כבר לא בן 20, וכבר יש יפים ממני ויש חתיכים ממני. ולשמחתי הרבה אני זוכה לעשות תפקידים משמעותיים. בסוף זו תדמית. אבל אני לא מתעסק בזה, כי זה לא העניין מבחינתי - וזה חשוב. ביחד". ~ על המראה והתדמית (מירקין אורלי, [https://www.mako.co.il/news-n12_magazine/2024_q1/Article-3a595d2e7a83e81027.htm '''"אומרים לי ליד אשתי והילדים כל דבר שאת יכולה לדמיין"'''], אתר N12, תאריך 15.3.2024) * "אני לא רוצה לבוא לשוק רמלה על תקן 'הסינדרלה מהשוק'. אני גדלתי בשוק ברמלה. לאבא שלי הייתה בהתחלה בסטה של תבלינים, אחרי זה מעדנייה. ומכרתי שם מלבי ומכרתי שם לימונדה. השוק זה הבית שלי. אז היה מאוד נוח ללכת להצטלם שם הרבה פעמים. אבל באיזשהו שלב אני כבר מגיע למצב שאומרים לי, 'פעם שעברה שהיית, היית אצלו, למה אתה לא בא אליי?' אז אמרתי 'לא הולכים לשוק ברמלה. די. יש לי עוד חלקים'". ~ על הרקע בו צמח מירקין אורלי, [https://www.mako.co.il/news-n12_magazine/2024_q1/Article-3a595d2e7a83e81027.htm '''"אומרים לי ליד אשתי והילדים כל דבר שאת יכולה לדמיין"'''], אתר N12, תאריך 15.3.2024) * "יש לך בסטה, ואתה צריך להראות לאנשים מה יש לך למכור. תעבוד עליי או לא, יהיה קליק או לא. בעצם, כל אדם צריך לדעת לזהות את מי שמולו, לייצר אמפתיה ולהצליח למכור. זה לא משנה אם אתה מוכר את עצמך שם, בהצגה, מוכר קורקינטים או מוכר מוצרי ים המלח" ~ על עבודתו כשחקן (ריבלין יניב, [https://www.israelhayom.co.il/culture/tv/article/16843219 '''"עמוס תמם חושף את הכול: מהבסטה בשוק - לקדמת הבמה בישראל"'''], אתר ישראל היום, תאריך 26.11.2024) * "רוב האנשים חושבים שלשחק דמות זה לשים מסיכה. בשבילי זה הפוך - לשחק דמות זה להוריד מסיכה. המילים הן לא המילים שלי, התנועה היא לא שלי, התאורה, הריקוד. אבל בסוף, בכל תפקיד כזה אני חושף עוד חלק בעצמי, אחרת זה לא עובד, אחרת אין הקשבה, אין אמת. למה אנשים כ"כ אוהבים לראות סרטים, סדרות, תיאטרון? כי אתה יודע שזה לא הוא, אבל אתה מאמין לו - לא כי הוא שחקן טוב, אלא כי הוא מוכן להתפשט ולמצוא בעצמו את החולשות והפחדים של הדמות" ~ על עולם המשחק והדמויות שהוא מגלם (ריבלין יניב, [https://www.israelhayom.co.il/culture/tv/article/16843219 '''"עמוס תמם חושף את הכול: מהבסטה בשוק - לקדמת הבמה בישראל"'''], אתר ישראל היום, תאריך 26.11.2024) *"להיות נוכח או לא להיות נוכח - זאת השאלה. אנחנו מהנדסים את עצמנו בכל יום מחדש כדי שיקבלו ויאשרו אותנו, מה מוציא אותנו טוב ומה לא. רוב האנשים חושבים שלשחק דמות זה לשים מסיכה. בשבילי זה הפוך - לשחק דמות זה להוריד מסיכה. הרבה פעמים היופי של הדבר הוא דווקא מהלכלוך שלו, מהניגודיות. אנחנו הרבה פעמים רוצים להביא תמונה נקיה, להחביא את כל הלכלוכים, לסדר את הספה, אבל אז זה משעמם. כולנו משחקים משחק של 'הכל שלם', אבל כלום לא שלם" ~ על ההקשר של המונולוג הידוע בתרבות האנגלית "To be or not to be" שלשיטתו אמור להדגיש בחיים האמיתיים את הbeing במובן של נוכחות (ריבלין יניב, [https://www.israelhayom.co.il/culture/tv/article/16843219 '''"עמוס תמם חושף את הכול: מהבסטה בשוק - לקדמת הבמה בישראל"'''], אתר ישראל היום, תאריך 26.11.2024) * "בניגוד לתפקיד שעשיתי ב'אדיפוס', יאסון הוא גבר חלש יחסית, סוג של אמן בנפש. רצינו גם לרכך אותו חיצונית ולכן השיער הארוך והבגדים הרחבים. אני מודע לעובדה שנדבקה לי תדמית של גבר־גבר. אני הרי משחק כדורגל ועשיתי הרבה דברים והרבה תפקידים שנחשבים למאצ'ו, אבל בפנים אני רחוק מזה, יש בי הרבה מאוד מיאסון" ~ על האיפיון בתפקידים שהוא מגלם אל מול התדמית האישית שלו (חלוץ דינה, [https://www.ynet.co.il/laisha/article/b18lrkoxkg '''"עמוס תמם: נדבקה לי תדמית של מאצ'ו, אבל בפנים אני רחוק מזה"'''], אתר YNET, תאריך 3.12.2024) * "אני שם בצד את ה'סביון', כי זה לא מה שנדמה לך. סיימתי לימודי משחק ב־2004, השנה אני חוגג 20 שנה על הבמה, ושום דבר לא בא לי בקלות. אני לא מתלונן, ברוך השם, אבל אנחנו חיים בישראל. אם הייתי עושה את הדברים שעשיתי במדינה אחרת, יכולתי להגיד את זה, אבל אני עדיין לא יכול לנוח, ותכלס זה המזל שלי, כי בסוף העבודה היא המנוע. אנחנו חיים בטוב, לא חסר לנו כלום, אבל עוד לא עשיתי את זה בגדול. כשאקבל תפקיד ראשי ראשון בהוליווד ואחתום על כמה מיליונים, אני מבטיח לצלצל ולענות על השאלה הזאת" ~ על הרווחה הכלכלית בחלקו שלו מעולם המשחק (חלוץ דינה, [https://www.ynet.co.il/laisha/article/b18lrkoxkg '''"עמוס תמם: נדבקה לי תדמית של מאצ'ו, אבל בפנים אני רחוק מזה"'''], אתר YNET, תאריך 3.12.2024) * "הרבה פעמים טל מייעצת לי ברמה המקצועית, יש לה קליניקה לטיפול בפסיכודרמה, ובסוף העבודה שלי היא סוג של פסיכולוגיה לדמויות. השיחות איתה על כל תפקיד מאוד עוזרות לי, אני באמת חייב לה הרבה" ~ על שיתוף הפעולה עם רעייתו בתפקידים שהוא מבצע (חלוץ דינה, [https://www.ynet.co.il/laisha/article/b18lrkoxkg '''"עמוס תמם: נדבקה לי תדמית של מאצ'ו, אבל בפנים אני רחוק מזה"'''], אתר YNET, תאריך 3.12.2024) * "הייתה סצנה שחוטפים אותנו ממסיבה - והסרנו אותה" ~ עמוס תמם על הרגישות שגילתה הסדרה החדשה בכיכובו "אזהרת מסע אתונה" ([https://www.israelhayom.co.il/culture/tv/article/17638013 '''"עמוס תמם על "אזהרת מסע: הייתה סצנה שחוטפים אותנו ממסיבה - והסרנו אותה"'''], אתר ישראל היום, תאריך 28.3.2025) * "מה שאני אוהב בסדרה זה שהיא לא מטפלת בפצע הטראומטי מזווית פוליטית, אלא מזווית אנושית־חברתית. היא מספרת את הסיפור של ההתנתקות, את הכאב של האנשים האלה, שלא סופר. כולנו רוצים אחדות בעם, אבל בלי להבין את המורכבות איש של רעהו - לא באמת תהיה פה אחדות, ונישאר רק עם מילים, 'ביחד ננצח'" ~ עמוס תמם על הסדרה התנתקות (2025) שעולה בכאן11 (כהן מאיה, [https://www.israelhayom.co.il/culture/tv/article/18663906 '''"עמוס תמם: מה מעניינת אותי הפוליטיקה כשיש אנשים שכבר שנתיים נמצאים בשבי?"'''], אתר ישראל היום, תאריך 19.8.2025) * "בהתנתקות העבירו אותם למגורים זמניים, לקראווילות, והם נשארו שם שנים. בני נוער נפלו לסמים ולאלימות, ואנשים איבדו אמון במדינה שלא טרחה לטפל בהם. אני באמת מרגיש שאם יש לי שליחות בסדרה הזאת - זה בדרך לקרב בינינו. אולי זה יגרום לאנשים משני צידי המתרס לחשוב קצת. לא זכור לי שנרעשתי בעצמי מההתנתקות, לפני 20 שנה. הייתי מאלה שחשבו שהיה נכון לעשות את הצעד הזה" ~ עמוס תמם על ההשפעה והאפקט של התנתקות (2025) שעולה בכאן11 עליו בדיעבד של 20 שנה (כהן מאיה, [https://www.israelhayom.co.il/culture/tv/article/18663906 '''"עמוס תמם: מה מעניינת אותי הפוליטיקה כשיש אנשים שכבר שנתיים נמצאים בשבי?"'''], אתר ישראל היום, תאריך 19.8.2025) * "אני מרגיש את הקהל, זה כאילו דרכנו לו על מוקש, זה מתפוצץ. חייל מילואים שלח לנו הודעה בסיום ההצגה והודה לנו על העלאת המודעות לרוח ולנפש. להצגה הזאת יש תפקיד והיא סופר רלוונטית היום. היא מאפשרת לראות את הבחירה של כל אחד איך להתמודד עם הטראומה. פיטר מדחיק, מבחינתו זה לא קרה, והדמות השנייה, ​סטפן, היא רק בזה. אז יש אחד שלא רוצה לזכור, אחד שרוצה רק לזכור ואחד, מאנייק, שלא יכול לזכור כי הוא קיבל מכה בראש. מבחינתי הם גוף אחד, הם מייצגים התמודדות שלמה. יש משפט בהצגה שאומר, 'עכשיו השמיים נקיים ממטוסי קרב', כאילו הכל נגמר, וגם אצלנו כאילו הכל נגמר, אבל יש אנשים שזה רק מתחיל עבורם. בינתיים חזרנו לריב ואנחנו לא מבינים שיש פה אלפי אנשים שצריך לעזור להם עכשיו, כי המלחמה שלהם רק התחילה" ~ על ההשפעה של ההצגה 'זינגר' בכיכובו על קהל הצופים (וכטל אפרת, [https://www.mako.co.il/culture-articles/Article-ee6c1553ea95a91027.htm '''"אני רחוק מהדמויות שאני מגלם. אני לא אלים ולא גיבור"'''], אתר MAKO, תאריך 6.11.2025) * "אני לא פצוע כמוהו, ובכל זאת, כשיש דמות כזאת זה גורם לי להתבונן בתוכי ולחפש איפה אני זינגר. בכל אחד מאיתנו יש את זה שבשם הרצון שלא יפגעו בו הופך להיות הפוגע. זינגר נתן לי מלא מתנות, הרבה פעמים אני מתפרק על הבמה ולא כי אני איזה שחקן טוב, אלא כי פתאום אני אומר משפטים שמהדהדים לי. המקצוע שלי הוא תרפיה. אני זוכה דרך התפקידים האלה לפגוש מקומות פצועים בעצמי. פיטר הוא בן אדם אכזרי, נקודה. לא ניסיתי בשום שלב שיאהבו אותו, מה שכן קיוויתי, ולשמחתי זה קרה, זה שגם כשהקהל ישנא אותו, הוא יבין למה הוא עושה את זה. בסוף הוא לא אדם רע, הוא אדם שעבר טראומה נוראית. הוא מדבר מאוד מהר כי זה בן אדם שלא עוצר לחשוב, כי אם הוא יעצור, הוא ירגיש. מזה הוא מנסה להימנע" ~ על הדמות של פיטר זינגר ואיך היא פוגשת אותו במציאות חייו (וכטל אפרת, [https://www.mako.co.il/culture-articles/Article-ee6c1553ea95a91027.htm '''"אני רחוק מהדמויות שאני מגלם. אני לא אלים ולא גיבור"'''], אתר MAKO, תאריך 6.11.2025) * "אם להגיד את האמת, היה לי מלא מזל. ​יש משפט ביהדות שאומר, 'אשרי אדם מפחד תמיד', יש בי משהו שלרגע לא מרגיש Done Deal, אין דבר כזה הכל טוב אצלי, סיימנו. הפרסים הגיעו אליי דווקא כשלא ידעתי לאן אני הולך. ב'מנאייכ' הופתעתי שהציעו לי את התפקיד של ברק. אני? הבאד גאי? באתי לקריאה עם שלום (אסייג – א"ו) וקודם כל, הייתי בשוק מאיזה שחקן נדיר הוא. ואז קראתי את הפרקים ואני מודה, לא רציתי לעשות את ברק, אבל זה היה כל כך טוב שלא יכולתי להגיד לא. צילמנו את זה ולא היו לי ציפיות, ​ודווקא אז זכיתי בפרס השחקן הטוב ביותר בדרמה. אם הייתי הולך לפי ההיגיון זה לא היה עובד. לפעמים צריך להסכים לא לדעת, כדי שיקרו לך דברים חדשים צריך ללכת למקומות מפחידים. המילה פחד, אם תהפכי אותה, היא דחף" ~ על הבחירות בקריירה שלו שהביאו לו הכרה מקצועית (וכטל אפרת, [https://www.mako.co.il/culture-articles/Article-ee6c1553ea95a91027.htm '''"אני רחוק מהדמויות שאני מגלם. אני לא אלים ולא גיבור"'''], אתר MAKO, תאריך 6.11.2025) * "בסוף הסוד הוא שכשאתה אוהב משהו ויש לך תשוקה אליו, אז לא קשה להיות נוכח בו, ואם אתה מגלה את נקודת השליחות, אז זה ממשיך. אני לא אשקר, כשהתחלתי רק רציתי שיקבלו אותי, שיגידו לי, 'אתה ראוי', אבל אז הגיע שלב שאתה מבין שמישהו כותב מילים ויש לך דרך להדהד אותן. לפעמים זו יכולה להיות סצנה שולית שתיגע בבן אדם, לפעמים זה משפט אחד שילך עם הצופה הביתה. בשנים האחרונות חשוב לי להיות מחובר למה שאני עושה. ​אני הולך לצלם סרט על השואה ואני מבין שזה לא סרט שיביא 300 אלף איש לקולנוע, אבל אני לא מחפש הצלחה קופתית. אני רוצה לעשות את הסרט הזה כי הוא תפס לי את הלב" ~ על התשוקה למשחק (וכטל אפרת, [https://www.mako.co.il/culture-articles/Article-ee6c1553ea95a91027.htm '''"אני רחוק מהדמויות שאני מגלם. אני לא אלים ולא גיבור"'''], אתר MAKO, תאריך 6.11.2025) == נאמר עליו == * "תהליך העבודה על התפקיד היה אחד המרתקים, המעניינים, הסוחפים, הקשים וגם המהנים שעברתי. צללתי לעולם אחר והחיים התמקדו במה שקורה בחדר החזרות – יחד עם צוות יוצרים מהחלומות, שבראשם שחר פנקס. הכותבת הרגישה, עם קאסא נפלא ו'''עמוס תמם אחד מופלא ומוכשר שהוא פשוט פרטנר מתנה''', ובמאי אחד ויחיד, עירד רובינשטיין, שהוביל אותי, החזיק לי את היד והאיר לי את הדרך בחכמה ורגישות" ~ כנרת לימוני על תהליך העבודה בהצגה 'מדיאה' בה עמוס תמם משחק תפקיד ראשי לצידה (אראל יובל, [https://yuvalerel.com/2025/03/19/%D7%A0%D7%A7%D7%9E%D7%AA%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%90%D7%94-%D7%9E%D7%AA%D7%95%D7%A7%D7%94-%D7%9B%D7%9E%D7%95%D7%95%D7%AA/ '''"נקמתה של מדיאה מתוקה כמוות"'''],"הבלוג של יובל אראל מגזין מוסיקה ותרבות", תאריך 19.3.2025) * "כילד הוא שמע הכל מהכול, אבל לדבריו, זה התחיל מהפחד ומהניסיון להסתיר את מי שהוא. כילד הוא חשב שיקבלו אותו יותר אם יהנדס את עצמו. כשהוא התבגר, הוא הבין שהרבה רגעים שהוא מקבל עליהם קרדיטים על ניואנסים חזקים במהלך תפקידים שביצע - מגיעים דווקא מהבית, מהשכונה, מהמקומות שפעם רצה להסתיר" ~ על הרקע ממנו עמוס תמם צמח כשחקן (ריבלין יניב, [https://www.israelhayom.co.il/culture/tv/article/16843219 '''"עמוס תמם חושף את הכול: מהבסטה בשוק - לקדמת הבמה בישראל"'''], אתר ישראל היום, תאריך 26.11.2024) * "זו תקופה כזו שבה עמוס תמם מחייך אלינו מכל עבר. הוא מתנוסס על שלטי החוצות, מוכר בנק במקבצי הפרסומות ומככב בשלוש סדרות שונות." ~ ניר וולף, 2024 ([https://www.israelhayom.co.il/culture/tv/article/15293551 ''' 'עמוס תמם כל הזמן בטלוויזיה שלכם - זאת הסיבה הנדושה למה' '''], אתר "ישראל היום", תאריך 22.2.2024) * "תמם הוא התגלמות הצבר הישראלי יפה הבלורית, ואם היינו צריכות עוד סיבה (שטחית) לרצות ללהק אותו לתפקיד 'גבר החלומות' שלנו, ברזומה שלו יש וי מאובק ומחוספס על שירות כלוחם בצנחנים." ~ מערכת עיתון 'את' ([https://www.atmag.co.il/%D7%A1%D7%99%D7%91%D7%95%D7%AA-%D7%9C%D7%90%D7%94%D7%95%D7%91-%D7%90%D7%AA-%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%A1-%D7%AA%D7%9E%D7%9D/ ''''חולות אהבה אנחנו: כל הסיבות להתאהב בעמוס תמם''''], אתר "את", תאריך 22.2.2024) {{מיון רגיל:תמם, עמוס}} [[קטגוריה:שחקנים ישראלים]] 2wvjoxdboe8lrhnsdrje79ewwu482va עשרת הדיברות 0 25649 235142 205263 2026-05-04T23:43:58Z קליאו 9676 235142 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Ten Commandments on the Nożyk Synagogue, Warsaw.jpg|ממוזער|186 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=עשרת הדיברות}} ==עשרת הדיברות== מתוך: {{פסוק|שמות|כ|ב-יג}} :1. "אָנֹכִי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים." :2. "לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים, עַל פָּנָי. לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל, וְכָל תְּמוּנָה, אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל, וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ מִתָּחַת וַאֲשֶׁר בַּמַּיִם, מִתַּחַת לָאָרֶץ. לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לָהֶם, וְלֹא תָעָבְדֵם." :3. "לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לַשָּׁוְא." :4. "זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת, לְקַדְּשׁוֹ. שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד, וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ. וְיוֹם, הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת, לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ: לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ, עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ, וְגֵרְךָ, אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ." :5. "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ, וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן, יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ, עַל הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ." :6. "לֹא תִרְצָח." :7. "לֹא תִנְאָף." :8. "לֹא תִגְנֹב." :9. "לֹא תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר." :10. "לֹא תַחְמֹד, בֵּית רֵעֶךָ; לֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ, וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ וְשׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ, וְכֹל, אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ." ==על עשרת הדיברות== * "כל שש מאות ושלש עשרה מצוות בכלל עשרת הדברות." ~ [[רש"י]], על שמות, כ"ד, י"ב * "בדין היה שקורין עשרת הדברות בכל יום ויום! אלא מפני מה אין קורין אותם? מפני המינין שלא יהיו אומרים אלו לבדם ניתנו למשה מסיני." ~ [[תלמוד ירושלמי]], [[מסכת ברכות]] * "[בבית המקדש] קראו עשרת הדברות בכל יום לפי שהם עיקר הדת וראשיתו." ~ [[רמב"ם]], פירוש המשנה, [[מסכת תמיד]], פרק ה , משנה א' * "עשרת הדיברות של התורה הם כלל של כל מצוות התורה, כלל של מעלה ושל מטה, כלל כל עשר האמירות של 'בראשית'." ~ [[ספר הזוהר]]<ref>'הני עשר אמירן דאורייתא, אינון כללא דכל פקודי אורייתא, כללא דעילא ותתא, כללא דכל עשר אמירן דבראשית', ספר הזוהר, פרשת יתרו, תרגום לעברית תקס"ט</ref> ==בעת החדשה== * "הציונות שואפת לא רק לחזור ולעשות את עם ישראל לעם חי, הממלא את כל התפקידים הממלכתיים, חבר שווה זכויות במשפחת הלאומים, אלא אף לתת דוגמה של עם כוהנים אמיתי המקדיש את עצמו לשירות האמת האהבה הצדק ואור הדעת. שבהנהלתו הפנימית וביחסיו עם האנושות כולה הוא דוגל במדיניות המבוססת על עשרת הדיברות." ~ [[מקס נורדאו]], "הפתרון היחידי לשאלת היהודים", 1900 * "עד כמה מוזר להיכשל כיצור חברתי – אפילו העבריינים אינם נכשלים בדרך זו – הם מהווים את האופוזיציה לחוק, אם ניתן לומר כך, אולם אלה שדעתם נטרפה עליהם הם תמיד אורחים על האדמה הזאת, זרים תמידיים הנושאים את הלוח השבור של עשרת הדיברות ללא יכולת לקוראו." ~ [[פרנסיס סקוט פיצג'רלד]] * "בעשרת הדיברות יש מסרים טובים דיים, שאיננו זקוקים לנוספים." ~ [[יצחק בשביס-זינגר]] * "איך זה שעצם המחשבה על עשרת הדיברות מצמצמת את הנטייה שלנו לשקר, גם אם איש לא יוכל לתפוס אותנו בשעת מעשה?" ~ [[דן אריאלי]], 'לא רציונלי ולא במקרה' * "ה[[יהודי]]ם שכחו שהם בני מלכים... היהודים לבדם ניצבו בהר סיני, ורק בהם משוקעים הקולות והברקים של הדיבור האלוהי. הם, לדאבון לבנו, שכחו זאת, אבל ה[[תנ"ך|מקרא]] לא שכח, ובכל זאת אסור לזלזל בעדים מתכחשים אלה. הם עתידים באחד הימים להיזכר מיהם ולהיות מה שנועדו להיות." ~ דמותו של הנזיר ברונו בספרו של [[אהרן אפלפלד]], 'והזעם עוד לא נדם', עמ' 24 * "המבנים של בתי הספר שלמדתי בהם היו אותם המבנים שבהם למדו היהודים, ואפילו השמות נשארו. רק כשחזרתי לשכונה בשנים האחרונות, אחרי הגיור, הבנתי שמה שהיה מוצג בשער בית הספר היסודי שלי הוא לוחות הברית, ועליהם כתובים עשרת הדיברות. זו הייתה מעין סגירת מעגל." ~ [[אהובה גריי]], סופרת אמריקאית ==ראו גם== * [[עשרת הדיברות (ספר)]] * [[שבת]] ==הערות שוליים== {{הערות שוליים}} {{עשרת הדיברות}} [[קטגוריה:תנ"ך]] [[קטגוריה:עשרת הדיברות|*]] fibkg9bkh3hizg7qgfswlyn577vor3t 235143 235142 2026-05-04T23:44:57Z קליאו 9676 /* בעת החדשה */ 235143 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Ten Commandments on the Nożyk Synagogue, Warsaw.jpg|ממוזער|186 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=עשרת הדיברות}} ==עשרת הדיברות== מתוך: {{פסוק|שמות|כ|ב-יג}} :1. "אָנֹכִי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים." :2. "לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים, עַל פָּנָי. לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל, וְכָל תְּמוּנָה, אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל, וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ מִתָּחַת וַאֲשֶׁר בַּמַּיִם, מִתַּחַת לָאָרֶץ. לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לָהֶם, וְלֹא תָעָבְדֵם." :3. "לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לַשָּׁוְא." :4. "זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת, לְקַדְּשׁוֹ. שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד, וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ. וְיוֹם, הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת, לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ: לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ, עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ, וְגֵרְךָ, אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ." :5. "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ, וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן, יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ, עַל הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ." :6. "לֹא תִרְצָח." :7. "לֹא תִנְאָף." :8. "לֹא תִגְנֹב." :9. "לֹא תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר." :10. "לֹא תַחְמֹד, בֵּית רֵעֶךָ; לֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ, וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ וְשׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ, וְכֹל, אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ." ==על עשרת הדיברות== * "כל שש מאות ושלש עשרה מצוות בכלל עשרת הדברות." ~ [[רש"י]], על שמות, כ"ד, י"ב * "בדין היה שקורין עשרת הדברות בכל יום ויום! אלא מפני מה אין קורין אותם? מפני המינין שלא יהיו אומרים אלו לבדם ניתנו למשה מסיני." ~ [[תלמוד ירושלמי]], [[מסכת ברכות]] * "[בבית המקדש] קראו עשרת הדברות בכל יום לפי שהם עיקר הדת וראשיתו." ~ [[רמב"ם]], פירוש המשנה, [[מסכת תמיד]], פרק ה , משנה א' * "עשרת הדיברות של התורה הם כלל של כל מצוות התורה, כלל של מעלה ושל מטה, כלל כל עשר האמירות של 'בראשית'." ~ [[ספר הזוהר]]<ref>'הני עשר אמירן דאורייתא, אינון כללא דכל פקודי אורייתא, כללא דעילא ותתא, כללא דכל עשר אמירן דבראשית', ספר הזוהר, פרשת יתרו, תרגום לעברית תקס"ט</ref> ==בעת החדשה== * "ה[[ציונות]] שואפת לא רק לחזור ולעשות את עם ישראל לעם חי, הממלא את כל התפקידים הממלכתיים, חבר שווה זכויות במשפחת הלאומים, אלא אף לתת דוגמה של עם כוהנים אמיתי המקדיש את עצמו לשירות האמת האהבה הצדק ואור הדעת. שבהנהלתו הפנימית וביחסיו עם האנושות כולה הוא דוגל במדיניות המבוססת על עשרת הדיברות." ~ [[מקס נורדאו]], "הפתרון היחידי לשאלת היהודים", 1900 * "עד כמה מוזר להיכשל כיצור חברתי – אפילו העבריינים אינם נכשלים בדרך זו – הם מהווים את האופוזיציה לחוק, אם ניתן לומר כך, אולם אלה שדעתם נטרפה עליהם הם תמיד אורחים על האדמה הזאת, זרים תמידיים הנושאים את הלוח השבור של עשרת הדיברות ללא יכולת לקוראו." ~ [[פרנסיס סקוט פיצג'רלד]] * "בעשרת הדיברות יש מסרים טובים דיים, שאיננו זקוקים לנוספים." ~ [[יצחק בשביס-זינגר]] * "איך זה שעצם המחשבה על עשרת הדיברות מצמצמת את הנטייה שלנו לשקר, גם אם איש לא יוכל לתפוס אותנו בשעת מעשה?" ~ [[דן אריאלי]], 'לא רציונלי ולא במקרה' * "ה[[יהודים]] שכחו שהם בני מלכים... היהודים לבדם ניצבו בהר סיני, ורק בהם משוקעים הקולות והברקים של הדיבור האלוהי. הם, לדאבון לבנו, שכחו זאת, אבל ה[[תנ"ך|מקרא]] לא שכח, ובכל זאת אסור לזלזל בעדים מתכחשים אלה. הם עתידים באחד הימים להיזכר מיהם ולהיות מה שנועדו להיות." ~ דמותו של הנזיר ברונו בספרו של [[אהרן אפלפלד]], 'והזעם עוד לא נדם', עמ' 24 * "המבנים של בתי הספר שלמדתי בהם היו אותם המבנים שבהם למדו היהודים, ואפילו השמות נשארו. רק כשחזרתי לשכונה בשנים האחרונות, אחרי הגיור, הבנתי שמה שהיה מוצג בשער בית הספר היסודי שלי הוא לוחות הברית, ועליהם כתובים עשרת הדיברות. זו הייתה מעין סגירת מעגל." ~ [[אהובה גריי]], סופרת אמריקאית ==ראו גם== * [[עשרת הדיברות (ספר)]] * [[שבת]] ==הערות שוליים== {{הערות שוליים}} {{עשרת הדיברות}} [[קטגוריה:תנ"ך]] [[קטגוריה:עשרת הדיברות|*]] 4xqxmt22nt58yqpjlwq4wteqgjkesp2 עשב 0 26482 235163 205952 2026-05-05T09:37:46Z קליאו 9676 /* */ 235163 wikitext text/x-wiki [[קובץ:FloraRome (48).JPG|ממוזער|176 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=עשב}} * "הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם וַאֲדַבֵּרָה וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ אִמְרֵי פִי. יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי כִּשְׂעִירִם עֲלֵי דֶשֶׁא וְכִרְבִיבִים עֲלֵי עֵשֶׂב." ~ {{פסוק|דברים|לב|א}} * "עשב שוטה הוא צמח שעדיין לא מצאנו את מעלותיו." ~ [[ראלף וולדו אמרסון]] * "בזמן שהכבשים פועות הן מפסידות את העשב הרך." ~ [[פתגמים בלגיים|פתגם בלגי]] * "עשבים שוטים ממהרים לגדול." ~ [[פתגמים לטיניים|פתגם לטיני]] * "עשבים שוטים גדלים תמיד." ~ [[ארסמוס מרוטרדם]] * "על העשבים לעשות דברים כה מועטים, עד כי הייתי רוצה להפוך לערימת [[חציר]]." ~ [[אמילי דיקינסון]] * "בבואם אנחנו מתכווצים בעורנו הדק, לנוכח עוצמתם האדירה, זרועותינו הופכות לגבעולי עשב." ~ [[אריך מריה רמרק]], "[[במערב אין כל חדש]]" * "אני לא עשב־בר!" ~ מתוך הסרט "[[עליסה בארץ הפלאות]]" * "אישה הייתה לי, חזקה ממני, כמו שעשב חזק מן ה[[שור]]: מתרומם מחדש." ~ [[ברטולט ברכט]] * "צִיץ עָנֹג, מַרְטִיט, שֶׁל עֵשֶׂב, מִשְׁתָּאֶה עוֹד לַחַיִּים." ~ [[גבריאלה מיסטרל]] * "ימיך שוטפים כמו ירדן וכמותו זורם אתה דרומה, על החופים צומח עשב פרא, אבל הלאה הלאה הלאה גאון מימיך." ~ [[נעמי שמר]], "לשיר זה כמו להיות ירדן" * "יצאתי מביתי הזמני והלכתי / להראות לבנַי את המקור. / שם, אמרתי, שכבתי על הארץ / אבן למראשותי, נמוך מן העשב." ~ [[טוביה ריבנר]] * "קיימים אנשים אדוקים ה[[תפילה|מתפללים]] כפי שארנבים אוכלים עשבים." ~ [[ראמון גומז דה לה סרנה]] * "כששני [[פיל|פילים]] נאבקים זה בזה, העשב סובל." ~ [[פתגמים אפריקניים|פתגם אפריקני]] [[קטגוריה:צמחים]] 42aehahveljbcxgp0s3iuju6leue6jw שמיר (קיבוץ) 0 29625 235146 234769 2026-05-05T05:17:21Z ~2026-26693-23 27290 235146 wikitext text/x-wiki [[קובץ:KibbutzShamir Apartments.jpg|ממוזער|210 פיקסלים|קיבוץ שמיר]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=שמיר (קיבוץ)|נושא=קיבוץ שמיר}} * "קשה לי להבין מאין גייסו מייסדי קיבוץ שמיר את תעצומות הנפש וכוחות הגוף לעלות על [[גבעה]] מכוסה סלעי בזלת ולהאמין שיום אחד, מתוך הסלעים האלה, יצמח מקום שבו יוכלו בני אדם לחיות, להקים משק, לגדל ילדים ולטפח חיי חברה המושתתת על ערבות הדדית ושוויון. הם קראו למקום 'גבעת העקרבים'. סיקלו אבנים ביום, בלילות רקדו הורה עד אור הבוקר, ואז המשיכו לסקל." ~ [[w:אברהם אילת|אברהם אילת]] * "כאן, במקום שעליו הוקם ה[[קיבוץ]] באמצע שנות ה־40, אין שום יתרון יחסי, שום ערך מוסף. אין לו חוף ים כמו בגעש או ב[[שפיים]], הוא לא צמוד ל[[גוש דן]] כמו [[גליל ים]], וספק אם בכלל תמצאו בו צימר ראוי. לכאורה, מוֹרָד בזלתי מתחת ל[[רמת הגולן|רמה]]." ~ [[w:רפי רוזנפלד|רפי רוזנפלד]] * "ועם לא מעט ניסוי וטעייה, חזון, [[כישרון]] וגם קצת מזל – מצליחים בשמיר להמציא את הקיבוץ מחדש." ~ [[w:רפי רוזנפלד|רפי רוזנפלד]] [[קטגוריה:קיבוצים]] [[קטגוריה:מועצה אזורית הגליל העליון]] 7kkzxbqjmbkz0gid381l517ojtjhg9e ביצה (סביבה טבעית) 0 29653 235131 235093 2026-05-04T19:13:42Z דולב 835 הגהה, שיוך לקטגוריה 235131 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Palka.jpg|ממוזער|156 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=ביצה (סביבה טבעית)|נושא=ביצה}} * "אחד המבצעים הגדולים בשנות קיומה הראשונות של המדינה, היה ייבוש הביצות שב[[עמק החולה]] על מנת להכשיר אדמות ל[[חקלאות]]. היום, אגמון החולה ושמורת הטבע הם כל מה שנשאר מהאגם המפואר שהיה." ~ [[צפריר רינת]] * "גדלתי על הביצות של [[לואיזיאנה]], החצר הקדמית שלי הייתה ממש על שפת הביצות, אלפי דונמים של ביצות... תמיד היה לי חלום להיות חלק מארגון המגן על הסביבה." ~ [[איאן סומרהולדר]] * "במהלך ההיסטוריה התרכזו תושבי האי במיוחד בגבעות, בשל סכנת שודדי הים, שהרבו לתקוף, ובשל החסרונות הברורים של המישורים, כגון חום, ביצות, וקדחת, שהודברה רק בשנות הארבעים." ~ [[גילי חסקין]] * "מעל ביצות, מעל עמקים, מעל יערות, הרים ים ועננים, מעבר לחמה, מעבר לשחקים, מעבר למרחבים עטורי כוכבים, את מתנועעת הו נשמתי." ~ [[שארל בודלר]], "התעלות" * "נס הַחוּלָה ייקרא לא רק לייבוּש הביצה בצפון כי אם לכל חפירות ההגנה אשר בקו הראשון שנעזבו." ~ [[W:טוביה קושניר|טוביה קושניר]], 'עמק החולה' * "אף על שיש קצת גיוון במראה הארץ הרי כללה נוראה ביערותיה או כעורה בביצותיה." ~ [[טקיטוס]], 'גרמניה' [[קטגוריה:סביבה]] o3g1epoeebkleo3voxc08urmqyx4wri 235132 235131 2026-05-04T19:58:27Z קליאו 9676 עריכה 235132 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Palka.jpg|ממוזער|156 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=ביצה (סביבה טבעית)|נושא=ביצה}} * "מעל ביצות, מעל עמקים, מעל יערות, הרים ים ועננים." ~ [[שארל בודלר]], "התעלות" * "ייבשנו ביצות, הפרינו חולות, הפרחנו טרשים והשקינו השממה. ועוד הדרך רבה." ~ [[דוד בן גוריון]] * "בקרבת מקום זה עובר נהר ומי הנהר משתפכים על פני השדות, בחורף נוצרות כאן ביצות אשר אי אפשר לעבור בהן." ~ [[אברהם שלמון]], 'האקליפטוס מייבש הביצות' * "אחד המבצעים הגדולים בשנות קיומה הראשונות של המדינה, היה ייבוש הביצות שב[[עמק החולה]] על מנת להכשיר אדמות ל[[חקלאות]]." ~ [[צפריר רינת]] * "גדלתי על הביצות של [[לואיזיאנה]], החצר הקדמית שלי הייתה ממש על שפת הביצות, אלפי דונמים של ביצות.." ~ [[איאן סומרהולדר]] * "אף על שיש קצת גיוון במראה הארץ הרי כללה נוראה ביערותיה או כעורה בביצותיה." ~ [[טקיטוס]], 'גרמניה' [[קטגוריה:סביבה]] d97z8tayev9bmgsbdsoh2rjpdl0jkf6 235133 235132 2026-05-04T19:59:51Z קליאו 9676 235133 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Palka.jpg|ממוזער|156 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=ביצה (סביבה טבעית)|נושא=ביצה}} * "מעל ביצות, מעל עמקים, מעל יערות, הרים ים ועננים." ~ [[שארל בודלר]], "התעלות" * "ייבשנו ביצות, הפרינו חולות, הפרחנו טרשים והשקינו השממה. ועוד הדרך רבה." ~ [[דוד בן גוריון]] * "בקרבת מקום זה עובר נהר ומי הנהר משתפכים על פני השדות, בחורף נוצרות כאן ביצות אשר אי אפשר לעבור בהן." ~ [[W:אברהם שלמון (סלומון)|אברהם שלמון]], 'האקליפטוס מייבש הביצות' * "אחד המבצעים הגדולים בשנות קיומה הראשונות של המדינה, היה ייבוש הביצות שב[[עמק החולה]] על מנת להכשיר אדמות ל[[חקלאות]]." ~ [[צפריר רינת]] * "גדלתי על הביצות של [[לואיזיאנה]], החצר הקדמית שלי הייתה ממש על שפת הביצות, אלפי דונמים של ביצות.." ~ [[איאן סומרהולדר]] * "אף על שיש קצת גיוון במראה הארץ הרי כללה נוראה ביערותיה או כעורה בביצותיה." ~ [[טקיטוס]], 'גרמניה' [[קטגוריה:סביבה]] 9rfz8o3pku99aihbgqoak5qgwb1pplm 235134 235133 2026-05-04T20:00:25Z קליאו 9676 235134 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Palka.jpg|ממוזער|156 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=ביצה (סביבה טבעית)|נושא=ביצה}} * "מעל ביצות, מעל [[עמק]]ים, מעל יערות, הרים ים ועננים." ~ [[שארל בודלר]], "התעלות" * "ייבשנו ביצות, הפרינו חולות, הפרחנו טרשים והשקינו השממה. ועוד הדרך רבה." ~ [[דוד בן גוריון]] * "בקרבת מקום זה עובר [[נהר]] ומי הנהר משתפכים על פני השדות, בחורף נוצרות כאן ביצות אשר אי אפשר לעבור בהן." ~ [[W:אברהם שלמון (סלומון)|אברהם שלמון]], 'האקליפטוס מייבש הביצות' * "אחד המבצעים הגדולים בשנות קיומה הראשונות של המדינה, היה ייבוש הביצות שב[[עמק החולה]] על מנת להכשיר אדמות ל[[חקלאות]]." ~ [[צפריר רינת]] * "גדלתי על הביצות של [[לואיזיאנה]], החצר הקדמית שלי הייתה ממש על שפת הביצות, אלפי דונמים של ביצות.." ~ [[איאן סומרהולדר]] * "אף על שיש קצת גיוון במראה הארץ הרי כללה נוראה ביערותיה או כעורה בביצותיה." ~ [[טקיטוס]], 'גרמניה' [[קטגוריה:סביבה]] 0wxhp33kv8snpd4gfv1wbim6von3etu 235135 235134 2026-05-04T20:01:53Z קליאו 9676 235135 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Palka.jpg|ממוזער|156 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=ביצה (סביבה טבעית)|נושא=ביצה}} * "מעל ביצות, מעל [[עמק]]ים, מעל יערות, הרים ים ועננים." ~ [[שארל בודלר]], 'התעלות' * "ייבשנו ביצות, הפרינו חולות, הפרחנו טרשים והשקינו השממה. ועוד הדרך רבה." ~ [[דוד בן-גוריון]] * "בקרבת מקום זה עובר [[נהר]] ומי הנהר משתפכים על פני השדות, בחורף נוצרות כאן ביצות אשר אי אפשר לעבור בהן." ~ [[W:אברהם שלמון (סלומון)|אברהם שלמון]], 'האקליפטוס מייבש הביצות' * "אחד המבצעים הגדולים בשנות קיומה הראשונות של המדינה, היה ייבוש הביצות שב[[עמק החולה]] על מנת להכשיר אדמות ל[[חקלאות]]." ~ [[צפריר רינת]] * "גדלתי על הביצות של [[לואיזיאנה]], החצר הקדמית שלי הייתה ממש על שפת הביצות, אלפי דונמים של ביצות.." ~ [[איאן סומרהולדר]] * "אף על שיש קצת גיוון במראה הארץ הרי כללה נוראה ביערותיה או כעורה בביצותיה." ~ [[טקיטוס]], 'גרמניה' [[קטגוריה:סביבה]] l66pdenrt02xez2yvq18jst8tak62ot 235136 235135 2026-05-04T20:04:57Z קליאו 9676 235136 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Palka.jpg|ממוזער|156 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=ביצה (סביבה טבעית)|נושא=בִּיצה}} * "מעל ביצות, מעל [[עמק]]ים, מעל יערות, הרים ים ועננים." ~ [[שארל בודלר]], 'התעלות' * "ייבשנו ביצות, הפרינו חולות, הפרחנו טרשים והשקינו השממה. ועוד הדרך רבה." ~ [[דוד בן-גוריון]] * "בקרבת מקום זה עובר [[נהר]] ומי הנהר משתפכים על פני השדות, בחורף נוצרות כאן ביצות אשר אי אפשר לעבור בהן." ~ [[W:אברהם שלמון (סלומון)|אברהם שלמון]], 'האקליפטוס מייבש הביצות' * "אחד המבצעים הגדולים בשנות קיומה הראשונות של המדינה, היה ייבוש הביצות שב[[עמק החולה]] על מנת להכשיר אדמות ל[[חקלאות]]." ~ [[צפריר רינת]] * "גדלתי על הביצות של [[לואיזיאנה]], החצר הקדמית שלי הייתה ממש על שפת הביצות, אלפי דונמים של ביצות.." ~ [[איאן סומרהולדר]] * "אף על שיש קצת גיוון במראה הארץ הרי כללה נוראה ביערותיה או כעורה בביצותיה." ~ [[טקיטוס]], 'גרמניה' [[קטגוריה:סביבה]] 34mwi2brv4pv8hdxowzs7thg23lmb6p אברהם בהר"ן 0 29654 235130 235090 2026-05-04T19:09:06Z דולב 835 הגהה 235130 wikitext text/x-wiki '''[[W:אברהם בהר"ן|אברהם בהר"ן]]''' (תרצ"ה, 1935 – תשנ"ה, 1995) הוא רב [[ישראלי]]. ==על השבת== * "רק מתורת ישראל התגלגלה ההכרה לכל העמים בני התרבות בדבר החשיבות שביום מנוחה שבועי." * "ללא מומחים ללא יועצים לחינוך חברתי, ממלא היהודי את שבתו ב[[שמחה]] של מצווה, בסעודות שבת, בזמירות, באהבת רעים, בהתעסקות בתורה וגם במנוחת מרגוע. והתוצאה לא מאחרת לבוא, אכן, פורקן מושלם למועקות ולמתח!" ==על האדם== * "מתחילת בריאתו, נסוכה ב[[אדם]] שלמות וישרות. סגולות נפשיות וגופניות עצומות, גנוזות וחבויות בו באדם, אלא שלא כולן באות לידי ביטוי, ומהן שאף איננו מודעים לקיומן. אך עובדת היום האדם בלתי מודע לנעשה במעמקי נפשו, אינה משנה את מציאות הווייתו." * "לו יכולנו להתבונן בנפשו של אדם בשעת היווצרות מתח נפשי, היינו מוצאים כי הוא בא כתוצאה מפעילות מאומצת, מחשבתית או נפשית, הצוברת רשמים רבים בכמות או עזים באיכות, אשר אינם מספיקים להיקלט כראוי בהכרה ובתודעה." * "ברגעים ושעות אלו של פרידה מרבה האדם לשחרר ממעמקי נפשו זיכרונות ותחושות שהיו רדומים בשגרת החיים. תחושות מתעוררות אלו מאירות את כל העולם באור מחודש שאין רגילים להשקיף בעדו בחיי היומיום." ==אדם וחברה== * "השפעת החברה על היחיד היא דו־סיטרית." * "הרצון הפנימי ביותר של האדם כוח אחר מעורב בו, בין מדעתו, ובין שלא מדעתו." * "קיימת באדם ישות ייחודית המבדילה ומייחדת אותו מאחרים." {{מיון רגיל:בהר"ן, אברהם}} [[קטגוריה:רבנים ישראלים]] eopwbr3qfadhsekvoqbrp1gc7umb8te מוטי גוטמן 0 29655 235125 235092 2026-05-04T13:37:05Z קליאו 9676 עריכה 235125 wikitext text/x-wiki [[קובץ:מוטי גוטמן.jpg|ממוזער|156 פיקסלים|]] '''[[w:מוטי גוטמן|מוטי גוטמן]]''' (נולד ב־1961) הוא מנהל [[ישראל|ישראלי]]. {{מפריד}} * "כשאני הגעתי לצבא הידע שלי במחשוב הסתכם באפס. למדתי הכל במסגרת הצבאית. אני מאמין שמערכת הביטחון מסוגלת להקים מסלול דומה להכשרת חרדים לעבודה. אנשים אשר לומדים גמרא ולוגיקה הם קרוב לוודאי אנשים בעלי יכולות לימוד גבוהות מאוד." * "הצרכן של היום סובל מהפרעת קשב וריכוז והיפר אקטיביות של אנשים שנולדו לעולם הדיגיטלי. הצרכן מוזכר בהרבה הקשרים וסביבות וההתייחסות אליו צריכה לשאת אופיים שונים." * "כאשר אנחנו עם הגב לקיר במצב ביטחוני, כולנו מאוחדים. הגיע הזמן שנתנהג כך גם במצב חירום כלכלי. ראשי המשק חייבים ליצור דיבור ישיר עם ראשי מערכות השלטון, דיבור שייצור הבנה על האופן שבו ניתן לעצור יחד את המצב." * "המחסור התמידי בשוק התוכנה גורם לכך שממשלת ישראל אינה מקבלת את הסחורה הכי טובה בשוק, אלא נמצאת בתחתית רשימת ההעדפות של העובדים." lydhjlfb25fvaajhl6pwpq7idjtm6ne 235126 235125 2026-05-04T13:37:48Z קליאו 9676 235126 wikitext text/x-wiki [[קובץ:מוטי גוטמן.jpg|ממוזער|156 פיקסלים|]] '''[[w:מוטי גוטמן|מוטי גוטמן]]''' (נולד ב־1961) הוא מנהל [[ישראל|ישראלי]]. {{מפריד}} * "כשאני הגעתי לצבא הידע שלי במחשוב הסתכם באפס. למדתי הכל במסגרת הצבאית. אני מאמין שמערכת הביטחון מסוגלת להקים מסלול דומה להכשרת חרדים לעבודה. אנשים אשר לומדים גמרא ולוגיקה הם קרוב לוודאי אנשים בעלי יכולות לימוד גבוהות מאוד." * "הצרכן של היום סובל מהפרעת קשב וריכוז והיפר אקטיביות של אנשים שנולדו לעולם הדיגיטלי. הצרכן מוזכר בהרבה הקשרים וסביבות וההתייחסות אליו צריכה לשאת אופיים שונים." * "כאשר אנחנו עם הגב לקיר במצב ביטחוני, כולנו מאוחדים. הגיע הזמן שנתנהג כך גם במצב חירום כלכלי. ראשי המשק חייבים ליצור דיבור ישיר עם ראשי מערכות השלטון, דיבור שייצור הבנה על האופן שבו ניתן לעצור יחד את המצב." * "המחסור התמידי בשוק התוכנה גורם לכך שממשלת ישראל אינה מקבלת את הסחורה הכי טובה בשוק, אלא נמצאת בתחתית רשימת ההעדפות של העובדים." {{מיון רגיל:גוטמן, מוטי}} [[קטגוריה:מנהלים ישראלים]] k45okb2arnuwvtv3nmto7vxndc2x5xe 235127 235126 2026-05-04T13:39:48Z קליאו 9676 עריכה 235127 wikitext text/x-wiki [[קובץ:מוטי גוטמן.jpg|ממוזער|156 פיקסלים|מוטי גוטמן]] '''[[w:מוטי גוטמן|מוטי גוטמן]]''' (נולד ב־1961) הוא מנהל [[ישראל|ישראלי]]. {{מפריד}} * "ה[[צרכן]] של היום סובל מהפרעת קשב וריכוז והיפר אקטיביות של אנשים שנולדו לעולם הדיגיטלי. הצרכן מוזכר בהרבה הקשרים וסביבות וההתייחסות אליו צריכה לשאת אופיים שונים." * "כאשר אנחנו עם הגב לקיר במצב ביטחוני, כולנו מאוחדים. הגיע הזמן שנתנהג כך גם במצב חירום כלכלי. ראשי המשק חייבים ליצור דיבור ישיר עם ראשי מערכות השלטון, דיבור שייצור הבנה על האופן שבו ניתן לעצור יחד את המצב." * "המחסור התמידי בשוק התוכנה גורם לכך שממשלת ישראל אינה מקבלת את הסחורה הכי טובה בשוק, אלא נמצאת בתחתית רשימת ההעדפות של העובדים." * "כשאני הגעתי לצבא הידע שלי במחשוב הסתכם באפס. למדתי הכל במסגרת הצבאית. אני מאמין שמערכת הביטחון מסוגלת להקים מסלול דומה להכשרת חרדים לעבודה. אנשים אשר לומדים [[תלמוד בבלי|גמרא]] ולוגיקה הם קרוב לוודאי אנשים בעלי יכולות לימוד גבוהות מאוד." {{מיון רגיל:גוטמן, מוטי}} [[קטגוריה:אנשי עסקים ישראלים]] rj5fvmcccxw977ryi8ypoblqn83m86q 235128 235127 2026-05-04T13:40:17Z קליאו 9676 235128 wikitext text/x-wiki [[קובץ:מוטי גוטמן.jpg|ממוזער|156 פיקסלים|מוטי גוטמן, 2018]] '''[[w:מוטי גוטמן|מוטי גוטמן]]''' (נולד ב־1961) הוא מנהל [[ישראל|ישראלי]]. {{מפריד}} * "ה[[צרכן]] של היום סובל מהפרעת קשב וריכוז והיפר אקטיביות של אנשים שנולדו לעולם הדיגיטלי. הצרכן מוזכר בהרבה הקשרים וסביבות וההתייחסות אליו צריכה לשאת אופיים שונים." * "כאשר אנחנו עם הגב לקיר במצב ביטחוני, כולנו מאוחדים. הגיע הזמן שנתנהג כך גם במצב חירום כלכלי. ראשי המשק חייבים ליצור דיבור ישיר עם ראשי מערכות השלטון, דיבור שייצור הבנה על האופן שבו ניתן לעצור יחד את המצב." * "המחסור התמידי בשוק התוכנה גורם לכך שממשלת ישראל אינה מקבלת את הסחורה הכי טובה בשוק, אלא נמצאת בתחתית רשימת ההעדפות של העובדים." * "כשאני הגעתי לצבא הידע שלי במחשוב הסתכם באפס. למדתי הכל במסגרת הצבאית. אני מאמין שמערכת הביטחון מסוגלת להקים מסלול דומה להכשרת חרדים לעבודה. אנשים אשר לומדים [[תלמוד בבלי|גמרא]] ולוגיקה הם קרוב לוודאי אנשים בעלי יכולות לימוד גבוהות מאוד." {{מיון רגיל:גוטמן, מוטי}} [[קטגוריה:אנשי עסקים ישראלים]] gq8ncxii5a0at1s2bdn259il67zkjss 235149 235128 2026-05-05T07:25:29Z דולב 835 הגהה 235149 wikitext text/x-wiki [[קובץ:מוטי גוטמן.jpg|ממוזער|156 פיקסלים|מוטי גוטמן, 2018]] '''[[w:מוטי גוטמן|מוטי גוטמן]]''' (נולד ב־1961) הוא מנהל [[ישראלי]]. {{מפריד}} * "ה[[צרכן]] של היום סובל מ[[הפרעת קשב ופעלתנות יתר|הפרעת קשב וריכוז והיפר אקטיביות]] של אנשים שנולדו לעולם ה[[דיגיטלי ואנלוגי|דיגיטלי]]. הצרכן מוזכר בהרבה הקשרים וסביבות וההתייחסות אליו צריכה לשאת אופיים שונים." * "כאשר אנחנו עם הגב לקיר במצב ביטחוני, כולנו מאוחדים. הגיע הזמן שנתנהג כך גם במצב חירום כלכלי. ראשי המשק חייבים ליצור דיבור ישיר עם ראשי מערכות השלטון, דיבור שייצור הבנה על האופן שבו ניתן לעצור יחד את המצב." * "המחסור התמידי בשוק התוכנה גורם לכך שממשלת [[ישראל]] אינה מקבלת את הסחורה הכי טובה בשוק, אלא נמצאת בתחתית רשימת ההעדפות של העובדים." * "כשאני הגעתי ל[[צבא]] הידע שלי במחשוב הסתכם באפס. למדתי הכול במסגרת הצבאית. אני מאמין שמערכת הביטחון מסוגלת להקים מסלול דומה להכשרת חרדים לעבודה. אנשים אשר לומדים [[תלמוד בבלי|גמרא]] ולוגיקה הם קרוב לוודאי אנשים בעלי יכולות לימוד גבוהות מאוד." {{מיון רגיל:גוטמן, מוטי}} [[קטגוריה:אנשי עסקים ישראלים]] 57b0yrayvolbiks87j2bbrs0dao78wp חציר 0 29656 235147 235098 2026-05-05T06:59:09Z דולב 835 הגהה, שיוך לקטגוריה 235147 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Hay (3444603932).jpg|ממוזער|156 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=חציר}} * "אילו ה[[אושר]] היה בתענוגות הגוף, יכולנו לומר כי ה[[שור|שוורים]] מאושרים כאשר הם מוצאים חציר טוב למאכל." ~ [[הרקליטוס]] * "בקר אוכל חציר כי זוכרים הם שהיה זה [[דשא]]." ~ [[פתגמים איטלקיים|פתגם איטלקי]] * "אפילו כבש יכול לקצור את החציר אם אחרים יחזיקו לו את החרמש." ~ [[פתגמים בלארוסיים|פתגם בלארוסי]] * "מעולם לא התעניינתי הרבה בגברים, אם כי רבים מהם ניסו להשכיב אישה מפורסמת על ערימת חציר." ~ [[בטי דייוויס]] * "על העשבים לעשות דברים כה מועטים, עד כי הייתי רוצה להפוך לערימת חציר." ~ [[אמילי דיקינסון]] [[קטגוריה:חקלאות]] 6ekp16qbdhdwze6mpl8kjs2j0gha9kh 235160 235147 2026-05-05T09:21:30Z קליאו 9676 /* */ 235160 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Hay (3444603932).jpg|ממוזער|156 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=חציר}} * "מָה אֶקְרָא כָּל־הַבָּשָׂר חָצִיר וְכָל־חַסְדּוֹ כְּצִיץ הַשָּׂדֶה. ישעיהו מ ו * "כי אכן חציר העם. חיים נחמן ביאליק * "אילו ה[[אושר]] היה בתענוגות הגוף, יכולנו לומר כי ה[[שור|שוורים]] מאושרים כאשר הם מוצאים חציר טוב למאכל." ~ [[הרקליטוס]] * "בקר אוכל חציר כי זוכרים הם שהיה זה [[דשא]]." ~ [[פתגמים איטלקיים|פתגם איטלקי]] * "אפילו כבש יכול לקצור את החציר אם אחרים יחזיקו לו את החרמש." ~ [[פתגמים בלארוסיים|פתגם בלארוסי]] * "מעולם לא התעניינתי הרבה בגברים, אם כי רבים מהם ניסו להשכיב אישה מפורסמת על ערימת חציר." ~ [[בטי דייוויס]] * "על העשבים לעשות דברים כה מועטים, עד כי הייתי רוצה להפוך לערימת חציר." ~ [[אמילי דיקינסון]] [[קטגוריה:חקלאות]] 4krm938u4m6q00eurz7xzucpslmjbgk 235161 235160 2026-05-05T09:24:48Z קליאו 9676 /* */ 235161 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Hay (3444603932).jpg|ממוזער|156 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=חציר}} * "מָה אֶקְרָא כָּל־הַבָּשָׂר חָצִיר וְכָל־חַסְדּוֹ כְּצִיץ הַשָּׂדֶה. ישעיהו מ ו * "אָכֵן חָצִיר הָעָם, יָבֵשׁ הָיָה כָּעֵץ." ~ חיים נחמן ביאליק, 'אכן חציר העם" * "אילו ה[[אושר]] היה בתענוגות הגוף, יכולנו לומר כי ה[[שור|שוורים]] מאושרים כאשר הם מוצאים חציר טוב למאכל." ~ [[הרקליטוס]] * "בקר אוכל חציר כי זוכרים הם שהיה זה [[דשא]]." ~ [[פתגמים איטלקיים|פתגם איטלקי]] * "אפילו כבש יכול לקצור את החציר אם אחרים יחזיקו לו את החרמש." ~ [[פתגמים בלארוסיים|פתגם בלארוסי]] * "מעולם לא התעניינתי הרבה בגברים, אם כי רבים מהם ניסו להשכיב אישה מפורסמת על ערימת חציר." ~ [[בטי דייוויס]] * "על העשבים לעשות דברים כה מועטים, עד כי הייתי רוצה להפוך לערימת חציר." ~ [[אמילי דיקינסון]] [[קטגוריה:חקלאות]] 179fslm3ny5750cwjz4u8w6fojlfhtk 235162 235161 2026-05-05T09:27:36Z קליאו 9676 /* */ 235162 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Hay (3444603932).jpg|ממוזער|156 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=חציר}} * "אפילו כבש יכול לקצור את החציר אם אחרים יחזיקו לו את החרמש." ~ [[פתגמים בלארוסיים|פתגם בלארוסי]] * "בקר אוכל חציר כי זוכרים הם שהיה זה [[דשא]]." ~ [[פתגמים איטלקיים|פתגם איטלקי]] * "אילו ה[[אושר]] היה בתענוגות הגוף, יכולנו לומר כי ה[[שור|שוורים]] מאושרים כאשר הם מוצאים חציר טוב למאכל." ~ [[הרקליטוס]] * "מָה אֶקְרָא כָּל־הַבָּשָׂר חָצִיר וְכָל־חַסְדּוֹ כְּצִיץ הַשָּׂדֶה." ~ {{פסוק|ישעיהו|מ|ו}} * "אָכֵן חָצִיר הָעָם, יָבֵשׁ הָיָה כָּעֵץ." ~ [[חיים נחמן ביאליק]], 'אכן חציר העם' * "מעולם לא התעניינתי הרבה בגברים, אם כי רבים מהם ניסו להשכיב אישה מפורסמת על ערימת חציר." ~ [[בטי דייוויס]] * "על העשבים לעשות דברים כה מועטים, עד כי הייתי רוצה להפוך לערימת חציר." ~ [[אמילי דיקינסון]] [[קטגוריה:חקלאות]] pmjozrh9x216t7pl426j09id67mm083 אבא גוריו 0 29657 235148 235108 2026-05-05T07:09:08Z דולב 835 הגהה 235148 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Pere Goriot 1835 Werdet.jpg|ממוזער|155 פיקסלים|עטיפת הספר]] '''[[W:אבא גוריו|אבא גוריו]]''' (בצרפתית: '''Le Père Goriot''') הוא רומן מאת [[אונורה דה בלזק]] שיצא לאור ב־1835. {{מפריד}} * "האם תוכלי לערוב לי שלא תשתני לעולם?" * "אפשר לוותר על [[מלך]] אבל לאכול תמיד צריך." * "טיפת ה[[מים]] שציננה את חמתו הייתה שיקול דעת מהיר כברק." * "זו דרכם של אנשים צעירים, שמעשרה לילות אשר הם מבטיחים ל[[עבודה]], שבעה הם נותנים ל[[שינה]]." * "מטבע הנשים להוכיח את הבלתי אפשרי על יסוד האפשרי ולבטל את העובדות על סמך נבואות הלב." * "הוא עצמו סגור ומסוגר, כמו ניחן במעמקיו הדוממים של ספינקס יודע כול רואה הכול ואינו אומר דבר." * "אם לב האדם נח לעתים בהעפילו על הרי ה[[חיבה]], אין הוא עוצר אלא לעתים רחוקות במדרון התלול של רגשות המשטמה." * "[[חיוך]] תועה עלה על שפתיה של הנערה המסכנה, כמו קרן אור שבקעה מעמקי נשמתה והגיהה את פניה נוגה כה רב." * "הוא היה מדבר והולך בדומה למנגנון שהותנע. אחרי שהתחיל בנושא מסוים היה נסחף עם הערות אגב שלו ועובר לנושא מנוגד בתכלית, מבלי להסיק מסקנות כלשהי." * "כאשר נעשיתי [[אבהות|אב]], הבנתי את [[אלוהים]]. הוא נמצא כולו בכל מקום, כי הבריאה יצאה ממנו. וכך אני עם [[בת|בנותיי]]. ורק שאני אוהב את בנותיי יותר משאלוהים אוהב את העולם." * "המולדת תחרב אם ינהגו זלזול באבות. זה ברור, החברה, העולם תלויים באבהות והכול יתמוטט אם ילדים שוב לא יאהבו את אבותיהם." * "חיים אלה, המזהירים מבחוץ והשורצים מבפנים מיני רימה של נקיפות מצפון, חיים שהנאותיהם בנות החלוף נקנות במחיר הכבד של חרדות מתמידות." [[קטגוריה:רומנים צרפתיים]] 07t225fe5ovy8xq7a7nfhbm27f36o88 דינוזאורים 0 29658 235129 2026-05-04T15:54:00Z ~2026-27027-70 27298 יצירת דף עם התוכן "{{כותרת נושא|ויקיפדיה=דינוזאורים}} * "נישואים הם מושג שהומצא על ידי אנשים שהתמזל מזלם להגיע לגיל 20 מבלי שיאכלו אותם דינוזאורים." ~ מתוך הסרט [[חברים (סרט)|חברים]] * "היום היה נהדר, כאוס זה נהדר! הכאוס הוא מה שהרג את הדינוזאורים." ~ מתוך הסרט [[מלכות הכיתה]] * "דינוז..." 235129 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=דינוזאורים}} * "נישואים הם מושג שהומצא על ידי אנשים שהתמזל מזלם להגיע לגיל 20 מבלי שיאכלו אותם דינוזאורים." ~ מתוך הסרט [[חברים (סרט)|חברים]] * "היום היה נהדר, כאוס זה נהדר! הכאוס הוא מה שהרג את הדינוזאורים." ~ מתוך הסרט [[מלכות הכיתה]] * "דינוזאורים ובני אדם, שני מינים המופרדים זה מזה על ידי 65 מיליון שנות אבולוציה, הושלכו לפתע בחזרה לתערובת ביחד. איך בכלל נוכל להבין למה לצפות?" ~ מתוך הסרט פארק היורה * "יש גם אריזה בדמות דינוזאור?" ~ מתוך הסרט "[[צעצוע של סיפור]]" * "בשביל דינוזאור בת את נעלבת די מהר" ~ [[ניצה ולחם]] gxbw01ggtq75jk66w2ev0zizlrertsi 235152 235129 2026-05-05T07:46:37Z דולב 835 הגהה, שיוך לקטגוריה 235152 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=דינוזאורים}} * "[[נישואים]] הם מושג שהומצא על ידי אנשים שהתמזל מזלם להגיע לגיל 20 מבלי שיאכלו אותם דינוזאורים." ~ מתוך הסרט "[[חברים (סרט)|חברים]]" * "היום היה נהדר, כאוס זה נהדר! הכאוס הוא מה שהרג את הדינוזאורים." ~ מתוך הסרט "[[מלכות הכיתה]]" * "דינוזאורים ו[[אדם|בני אדם]], שני מינים המופרדים זה מזה על ידי 65 מיליון שנות [[אבולוציה]], הושלכו לפתע בחזרה לתערובת ביחד. איך בכלל נוכל להבין למה לצפות?" ~ מתוך הסרט "[[w:פארק היורה (סרט)|פארק היורה]]" * "יש גם אריזה בדמות דינוזאור?" ~ מתוך הסרט "[[צעצוע של סיפור]]" * "בשביל דינוזאור בת את נעלבת די מהר." ~ [[ניצה ולחם]] [[קטגוריה:בעלי חיים]] 7mskyn8riffa80167m8vwleb2d4z689 235164 235152 2026-05-05T09:42:45Z קליאו 9676 /* */ 235164 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=דינוזאורים}} * "לאותם דינוזאורים היו מיליוני שנים כדי להתפתח. הם זחלו, טיפסו, עפו ושחו." ~ [[אייזק אסימוב]], 'המשחק הגדול' * "ישנם דינוזאורים בעלי שני [[מוח]]ות, אחד בראש, ואחד נמוך יותר בעמוד השדרה. אנו משתדלים להתרחק מאלה." ~ [[ריי ברדבורי]], 'קול הרעם' * "אני חייבת לקנות משהו לתאומים השובבים שלנו, אולי אקנה שני דינוזאורים." ~ [[אהרן מגד]], 'פרספונה זוכרת' * "[[נישואים]] הם מושג שהומצא על ידי אנשים שהתמזל מזלם להגיע לגיל 20 מבלי שיאכלו אותם דינוזאורים." ~ מתוך הסרט "[[חברים (סרט)|חברים]]" * "היום היה נהדר, כאוס זה נהדר! הכאוס הוא מה שהרג את הדינוזאורים." ~ מתוך הסרט "[[מלכות הכיתה]]" * "דינוזאורים ו[[אדם|בני אדם]], שני מינים המופרדים זה מזה על ידי 65 מיליון שנות [[אבולוציה]], הושלכו לפתע בחזרה לתערובת ביחד. איך בכלל נוכל להבין למה לצפות?" ~ מתוך הסרט "[[w:פארק היורה (סרט)|פארק היורה]]" * "יש גם אריזה בדמות דינוזאור?" ~ מתוך הסרט "[[צעצוע של סיפור]]" * "בשביל דינוזאור בת את נעלבת די מהר." ~ [[ניצה ולחם]] [[קטגוריה:בעלי חיים]] jjz5bgryccy5r6td9pbh2pi1ujajsli 235165 235164 2026-05-05T09:43:50Z קליאו 9676 /* */ 235165 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=דינוזאורים}} * "לאותם דינוזאורים היו מיליוני שנים כדי להתפתח. הם זחלו, טיפסו, עפו ושחו." ~ [[אייזק אסימוב]], 'המשחק הגדול' * "ישנם דינוזאורים בעלי שני [[מוח]]ות, אחד בראש, ואחד נמוך יותר בעמוד השדרה. אנו משתדלים להתרחק מאלה." ~ [[w:ריי ברדבורי|ריי ברדבורי]], 'קול הרעם' * "אני חייבת לקנות משהו לתאומים השובבים שלנו, אולי אקנה שני דינוזאורים." ~ [[אהרן מגד]], 'פרספונה זוכרת' * "[[נישואים]] הם מושג שהומצא על ידי אנשים שהתמזל מזלם להגיע לגיל 20 מבלי שיאכלו אותם דינוזאורים." ~ מתוך הסרט "[[חברים (סרט)|חברים]]" * "היום היה נהדר, כאוס זה נהדר! הכאוס הוא מה שהרג את הדינוזאורים." ~ מתוך הסרט "[[מלכות הכיתה]]" * "דינוזאורים ו[[אדם|בני אדם]], שני מינים המופרדים זה מזה על ידי 65 מיליון שנות [[אבולוציה]], הושלכו לפתע בחזרה לתערובת ביחד. איך בכלל נוכל להבין למה לצפות?" ~ מתוך הסרט "[[w:פארק היורה (סרט)|פארק היורה]]" * "יש גם אריזה בדמות דינוזאור?" ~ מתוך הסרט "[[צעצוע של סיפור]]" * "בשביל דינוזאור בת את נעלבת די מהר." ~ [[ניצה ולחם]] [[קטגוריה:בעלי חיים]] b2j62mvm8217clysj57k7hmxj2vhdk8 235166 235165 2026-05-05T09:48:10Z קליאו 9676 /* */ 235166 wikitext text/x-wiki [[קובץ:Triceratops-vs-T-Rex001.jpg|ממוזער|210 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=דינוזאורים}} * "לאותם דינוזאורים היו מיליוני שנים כדי להתפתח. הם זחלו, טיפסו, עפו ושחו." ~ [[אייזק אסימוב]], 'המשחק הגדול' * "ישנם דינוזאורים בעלי שני [[מוח]]ות, אחד בראש, ואחד נמוך יותר בעמוד השדרה. אנו משתדלים להתרחק מאלה." ~ [[w:ריי ברדבורי|ריי ברדבורי]], 'קול הרעם' * "אני חייבת לקנות משהו לתאומים השובבים שלנו, אולי אקנה שני דינוזאורים." ~ [[אהרן מגד]], 'פרספונה זוכרת' * "[[נישואים]] הם מושג שהומצא על ידי אנשים שהתמזל מזלם להגיע לגיל 20 מבלי שיאכלו אותם דינוזאורים." ~ מתוך הסרט "[[חברים (סרט)|חברים]]" * "היום היה נהדר, כאוס זה נהדר! הכאוס הוא מה שהרג את הדינוזאורים." ~ מתוך הסרט "[[מלכות הכיתה]]" * "דינוזאורים ו[[אדם|בני אדם]], שני מינים המופרדים זה מזה על ידי 65 מיליון שנות [[אבולוציה]], הושלכו לפתע בחזרה לתערובת ביחד. איך בכלל נוכל להבין למה לצפות?" ~ מתוך הסרט "[[w:פארק היורה (סרט)|פארק היורה]]" * "יש גם אריזה בדמות דינוזאור?" ~ מתוך הסרט "[[צעצוע של סיפור]]" * "בשביל דינוזאור בת את נעלבת די מהר." ~ [[ניצה ולחם]] [[קטגוריה:בעלי חיים]] po9cufm3il9ek3f7h44obd8i96am3ha הפרעת קשב ופעלתנות יתר 0 29659 235138 2026-05-04T20:15:15Z ~2026-26693-23 27290 יצירת דף עם התוכן "{{כותרת נושא|ויקיפדיה=הפרעת קשב ופעלתנות יתר}} * "הפרעת קשב משאירה אותך צעירה. יש משהו בנשמה שלנו שהוא כל כך סקרן ומהיר." ~ [[חלי גולדנברג]] * "וגם אצל אנשים עם הפרעת קשב. כי אנשים עם הפרעת קשב, בהגדרה הבסיסית שלהם, הם אנשים מאוד מוכשרים. יותר מאנשים רגילים. היכול..." 235138 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=הפרעת קשב ופעלתנות יתר}} * "הפרעת קשב משאירה אותך צעירה. יש משהו בנשמה שלנו שהוא כל כך סקרן ומהיר." ~ [[חלי גולדנברג]] * "וגם אצל אנשים עם הפרעת קשב. כי אנשים עם הפרעת קשב, בהגדרה הבסיסית שלהם, הם אנשים מאוד מוכשרים. יותר מאנשים רגילים. היכולות הטובות שלהם הן מצוינות, והיכולות הרעות שלהם הן אפסיות. אז אתה מרגיש הכי כן ומרגיש הכי לא." ~ [[חלי גולדנברג]] * "אין דבר כזה הפרעת קשב וזו לא הפרעת למידה, זו הפרעת הוראה." ~ [[אודטה שוורץ]] * "אני מניחה שזה קשור לזה שאני הפרעת קשב אחת גדולה." ~ [[עדי הימלבלוי]] * "בגלל השפע הזה והזמינות של הכל, נהפכנו להפרעת קשב אחת גדולה." ~ [[דורון רוזנבלום]] * "ילד שגדל עם הפרעות קשב רבות, עד שהאמא החליטה היאורה תשליכהו." ~ [[משה גרטל]] * "השכן שלי אמר שבטוח שאני סובלת מהפרעה חמורה של קשב וריכוז. היה לו במקרה כדור ריטלין אחד, והוא נתן לי לנסות. בלעתי, ובבת אחת הכול נרגע. כל האורות כבו לי בראש. אלף המחשבות שרדפו אותי כבר לא רצו התייחסות כאן ועכשיו. יצאתי מהבית והכול היה בהיר ורגוע כל כך. הלכתי לסרט, ונהניתי. חזרתי הביתה ולחצתי בפעם הראשונה על המתג הנכון. היה לי טלפון ממחזר שלא מצא חן בעיני, ופתאום יכולתי לסגור איתו עניין בלי להסתרבל בתירוצים. תוך יומיים ישבתי אצל הפסיכיאטר הגדול ביותר בארץ להפרעות קשב." ~ [[דלית קהן]] * "המציאות היא כמו ילד היפראקטיבי שלא מפסיק לזוז." ~ [[מירי רוזובסקי]] m1jma5ifk42p73x9h25huhemmeaeha6 235145 235138 2026-05-05T00:26:57Z ~2026-26693-23 27290 235145 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=הפרעת קשב ופעלתנות יתר}} * "הפרעת קשב משאירה אותך צעירה. יש משהו בנשמה שלנו שהוא כל כך סקרן ומהיר." ~ [[חלי גולדנברג]] * "וגם אצל אנשים עם הפרעת קשב. כי אנשים עם הפרעת קשב, בהגדרה הבסיסית שלהם, הם אנשים מאוד מוכשרים. יותר מאנשים רגילים. היכולות הטובות שלהם הן מצוינות, והיכולות הרעות שלהם הן אפסיות. אז אתה מרגיש הכי כן ומרגיש הכי לא." ~ [[חלי גולדנברג]] * "אין דבר כזה הפרעת קשב וזו לא הפרעת למידה, זו הפרעת הוראה." ~ [[אודטה שוורץ]] * "הצרכן של היום סובל מהפרעת קשב וריכוז והיפר אקטיביות של אנשים שנולדו לעולם הדיגיטלי. הצרכן מוזכר בהרבה הקשרים וסביבות וההתייחסות אליו צריכה לשאת אופיים שונים." ~ [[מוטי גוטמן]] * "אני מניחה שזה קשור לזה שאני הפרעת קשב אחת גדולה." ~ [[עדי הימלבלוי]] * "בגלל השפע הזה והזמינות של הכל, נהפכנו להפרעת קשב אחת גדולה." ~ [[דורון רוזנבלום]] * "ילד שגדל עם הפרעות קשב רבות, עד שהאמא החליטה היאורה תשליכהו." ~ [[משה גרטל]] * "השכן שלי אמר שבטוח שאני סובלת מהפרעה חמורה של קשב וריכוז. היה לו במקרה כדור ריטלין אחד, והוא נתן לי לנסות. בלעתי, ובבת אחת הכול נרגע. כל האורות כבו לי בראש. אלף המחשבות שרדפו אותי כבר לא רצו התייחסות כאן ועכשיו. יצאתי מהבית והכול היה בהיר ורגוע כל כך. הלכתי לסרט, ונהניתי. חזרתי הביתה ולחצתי בפעם הראשונה על המתג הנכון. היה לי טלפון ממחזר שלא מצא חן בעיני, ופתאום יכולתי לסגור איתו עניין בלי להסתרבל בתירוצים. תוך יומיים ישבתי אצל הפסיכיאטר הגדול ביותר בארץ להפרעות קשב." ~ [[דלית קהן]] * "המציאות היא כמו ילד היפראקטיבי שלא מפסיק לזוז." ~ [[מירי רוזובסקי]] gxn9rxtktpdvc9qtmxh0zynzawgch7z 235159 235145 2026-05-05T08:21:14Z דולב 835 הגהה, שיוך לקטגוריה 235159 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=הפרעת קשב ופעלתנות יתר}} * "הפרעת קשב משאירה אותך צעירה. יש משהו בנשמה שלנו שהוא כל כך סקרן ומהיר." ~ [[חלי גולדנברג]] * "וגם אצל אנשים עם הפרעת קשב. כי אנשים עם הפרעת קשב, בהגדרה הבסיסית שלהם, הם אנשים מאוד מוכשרים. יותר מאנשים רגילים. היכולות הטובות שלהם הן מצוינות, והיכולות הרעות שלהם הן אפסיות. אז אתה מרגיש הכי כן ומרגיש הכי לא." ~ [[חלי גולדנברג]] * "אין דבר כזה הפרעת קשב וזו לא הפרעת למידה, זו הפרעת [[הוראה]]." ~ [[אודטה שוורץ]] * "ה[[צרכן]] של היום סובל מהפרעת קשב וריכוז והיפר אקטיביות של אנשים שנולדו לעולם הדיגיטלי. הצרכן מוזכר בהרבה הקשרים וסביבות וההתייחסות אליו צריכה לשאת אופיים שונים." ~ [[מוטי גוטמן]] * "אני מניחה שזה קשור לזה שאני הפרעת קשב אחת גדולה." ~ [[עדי הימלבלוי]] * "בגלל השפע הזה והזמינות של הכול, נהפכנו להפרעת קשב אחת גדולה." ~ [[דורון רוזנבלום]] * "ילד שגדל עם הפרעות קשב רבות, עד שהאמא החליטה היאורה תשליכהו." ~ [[משה גרטל]] * "השכן שלי אמר שבטוח שאני סובלת מהפרעה חמורה של קשב וריכוז. היה לו במקרה כדור ריטלין אחד, והוא נתן לי לנסות. בלעתי, ובבת אחת הכול נרגע. כל האורות כבו לי בראש. אלף המחשבות שרדפו אותי כבר לא רצו התייחסות כאן ועכשיו. יצאתי מהבית והכול היה בהיר ורגוע כל כך. הלכתי לסרט, ונהניתי. חזרתי הביתה ולחצתי בפעם הראשונה על המתג הנכון. היה לי טלפון ממחזר שלא מצא חן בעיני, ופתאום יכולתי לסגור איתו עניין בלי להסתרבל בתירוצים. תוך יומיים ישבתי אצל ה[[פסיכיאטר]] הגדול ביותר בארץ להפרעות קשב." ~ [[דלית קהן]] * "ה[[מציאות]] היא כמו ילד היפראקטיבי שלא מפסיק לזוז." ~ [[מירי רוזובסקי]] [[קטגוריה:בריאות]] oe8ztsjcse7mwf4ycgy8cueypfamj2x 235173 235159 2026-05-05T10:57:49Z קליאו 9676 עריכה 235173 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=הפרעת קשב ופעלתנות יתר}} * "הפרעת קשב משאירה אותך צעירה. יש משהו בנשמה שלנו שהוא כל כך סקרן ומהיר." ~ [[חלי גולדנברג]] * "ה[[מציאות]] היא כמו ילד היפראקטיבי שלא מפסיק לזוז." ~ [[מירי רוזובסקי]] * "אנשים עם הפרעת קשב, בהגדרה הבסיסית שלהם, הם אנשים מאוד מוכשרים. יותר מאנשים רגילים. היכולות הטובות שלהם הן מצוינות, והיכולות הרעות שלהם הן אפסיות. אז אתה מרגיש הכי כן ומרגיש הכי לא." ~ [[חלי גולדנברג]] * "אין דבר כזה הפרעת קשב וזו לא הפרעת למידה, זו הפרעת [[הוראה]]." ~ [[אודטה שוורץ]] * "ה[[צרכן]] של היום סובל מהפרעת קשב וריכוז והיפר אקטיביות של אנשים שנולדו לעולם הדיגיטלי." ~ [[מוטי גוטמן]] * "אני מניחה שזה קשור לזה שאני הפרעת קשב אחת גדולה." ~ [[עדי הימלבלוי]] * "בגלל השפע הזה והזמינות של הכול, נהפכנו להפרעת קשב אחת גדולה." ~ [[דורון רוזנבלום]] * "ילד שגדל עם הפרעות קשב רבות, עד שהאמא החליטה היאורה תשליכהו." ~ [[משה גרטל]] * "השכן שלי אמר שבטוח שאני סובלת מהפרעה חמורה של קשב וריכוז. היה לו במקרה כדור ריטלין אחד, והוא נתן לי לנסות. בלעתי, ובבת אחת הכול נרגע. כל האורות כבו לי בראש. אלף המחשבות שרדפו אותי כבר לא רצו התייחסות כאן ועכשיו. יצאתי מהבית והכול היה בהיר ורגוע כל כך. הלכתי לסרט, ונהניתי. חזרתי הביתה ולחצתי בפעם הראשונה על המתג הנכון. היה לי טלפון ממחזר שלא מצא חן בעיני, ופתאום יכולתי לסגור איתו עניין בלי להסתרבל בתירוצים. תוך יומיים ישבתי אצל ה[[פסיכיאטר]] הגדול ביותר בארץ להפרעות קשב." ~ [[דלית קהן]] [[קטגוריה:בריאות]] f2za0j64xu2xa0js520ezt5x5kvjsnt 235174 235173 2026-05-05T11:01:43Z קליאו 9676 235174 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=הפרעת קשב ופעלתנות יתר}} * "הפרעת קשב משאירה אותך צעירה. יש משהו בנשמה שלנו שהוא כל כך סקרן ומהיר." ~ [[חלי גולדנברג]] * "ה[[מציאות]] היא כמו ילד היפראקטיבי שלא מפסיק לזוז." ~ [[מירי רוזובסקי]] * "אין דבר כזה הפרעת קשב וזו לא הפרעת למידה, זו הפרעת [[הוראה]]." ~ [[אודטה שוורץ]] * "ה[[צרכן]] של היום סובל מהפרעת קשב וריכוז והיפר אקטיביות של אנשים שנולדו לעולם הדיגיטלי." ~ [[מוטי גוטמן]] * "אני מניחה שזה קשור לזה שאני הפרעת קשב אחת גדולה." ~ [[עדי הימלבלוי]] * "בגלל השפע הזה והזמינות של הכול, נהפכנו להפרעת קשב אחת גדולה." ~ [[דורון רוזנבלום]] * "ילד שגדל עם הפרעות קשב רבות, עד שהאמא החליטה היאורה תשליכהו." ~ [[משה גרטל]] * "אנשים עם הפרעת קשב, בהגדרה הבסיסית שלהם, הם אנשים מאוד מוכשרים. יותר מאנשים רגילים. היכולות הטובות שלהם הן מצוינות, והיכולות הרעות שלהם הן אפסיות. אז אתה מרגיש הכי כן ומרגיש הכי לא." ~ [[חלי גולדנברג]] * "השכן שלי אמר שבטוח שאני סובלת מהפרעה חמורה של קשב וריכוז. היה לו במקרה כדור ריטלין אחד, והוא נתן לי לנסות. בלעתי, ובבת אחת הכול נרגע. כל האורות כבו לי בראש. אלף המחשבות שרדפו אותי כבר לא רצו התייחסות כאן ועכשיו. יצאתי מהבית והכול היה בהיר ורגוע כל כך. הלכתי לסרט, ונהניתי. חזרתי הביתה ולחצתי בפעם הראשונה על המתג הנכון. היה לי [[טלפון]] ממחזר שלא מצא חן בעיני, ופתאום יכולתי לסגור איתו עניין בלי להסתרבל בתירוצים. תוך יומיים ישבתי אצל ה[[פסיכיאטר]] הגדול ביותר בארץ להפרעות קשב." ~ [[דלית קהן]] [[קטגוריה:בריאות]] gbeb3rwavkpp1n1vnm57rua8dmmafxv 235175 235174 2026-05-05T11:04:18Z קליאו 9676 235175 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=הפרעת קשב ופעלתנות יתר}} * "הפרעת קשב משאירה אותך צעירה. יש משהו בנשמה שלנו שהוא כל כך סקרן ומהיר." ~ [[חלי גולדנברג]] * "ה[[מציאות]] היא כמו ילד היפראקטיבי שלא מפסיק לזוז." ~ [[מירי רוזובסקי]] * "אין דבר כזה הפרעת קשב וזו לא הפרעת למידה, זו הפרעת [[הוראה]]." ~ [[אודטה שוורץ]] * "ה[[צרכן]] של היום סובל מהפרעת קשב וריכוז והיפר אקטיביות של אנשים שנולדו לעולם הדיגיטלי." ~ [[מוטי גוטמן]] * "אני מניחה שזה קשור לזה שאני הפרעת קשב אחת גדולה." ~ [[עדי הימלבלוי]] * "בגלל השפע הזה והזמינות של הכול, נהפכנו להפרעת קשב אחת גדולה." ~ [[דורון רוזנבלום]] * "ילד שגדל עם הפרעות קשב רבות, עד שהאמא החליטה היאורה תשליכהו." ~ [[משה גרטל]] על [[מייקל פלפס]] * "אנשים עם הפרעת קשב, בהגדרה הבסיסית שלהם, הם אנשים מאוד מוכשרים. יותר מאנשים רגילים. היכולות הטובות שלהם הן מצוינות, והיכולות הרעות שלהם הן אפסיות. אז אתה מרגיש הכי כן ומרגיש הכי לא." ~ [[חלי גולדנברג]] * "השכן שלי אמר שבטוח שאני סובלת מהפרעה חמורה של קשב וריכוז. היה לו במקרה כדור ריטלין אחד, והוא נתן לי לנסות. בלעתי, ובבת אחת הכול נרגע. כל האורות כבו לי בראש. אלף המחשבות שרדפו אותי כבר לא רצו התייחסות כאן ועכשיו. יצאתי מהבית והכול היה בהיר ורגוע כל כך. הלכתי לסרט, ונהניתי. חזרתי הביתה ולחצתי בפעם הראשונה על המתג הנכון. היה לי [[טלפון]] ממחזר שלא מצא חן בעיני, ופתאום יכולתי לסגור איתו עניין בלי להסתרבל בתירוצים. תוך יומיים ישבתי אצל ה[[פסיכיאטר]] הגדול ביותר בארץ להפרעות קשב." ~ [[דלית קהן]] [[קטגוריה:בריאות]] ka9qwoua6jmnog77oq7h1vf7lcjgehr מצב חירום 0 29660 235150 2026-05-05T07:28:39Z ~2026-26693-23 27290 יצירת דף עם התוכן "{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מצב חירום}} * "אנו עומדים בפני מצב חירום עולמי ועלינו להגיב במהירות. זהו האתגר המסוכן ביותר שהוצב אי פעם בפני האנושות." ~ [[אל גור]] * "מותר לראות הישג בקיומם המתמשך של איים אלה למרות מצב החירום הקבוע ומצב הכיבוש המתקבע." ~ [[בנימין זאב קדר]]..." 235150 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=מצב חירום}} * "אנו עומדים בפני מצב חירום עולמי ועלינו להגיב במהירות. זהו האתגר המסוכן ביותר שהוצב אי פעם בפני האנושות." ~ [[אל גור]] * "מותר לראות הישג בקיומם המתמשך של איים אלה למרות מצב החירום הקבוע ומצב הכיבוש המתקבע." ~ [[בנימין זאב קדר]] * "אופי הפקודות – לא היה שינוי. לא הגדרנו מצב חירום בעורף." ~ [[משה קפלינסקי]] * "כאשר אנחנו עם הגב לקיר במצב ביטחוני, כולנו מאוחדים. הגיע הזמן שנתנהג כך גם במצב חירום כלכלי." ~ [[מוטי גוטמן]] * "ריבוני הוא מי שמכריע על מצב החירום." ~ [[קרל שמיט]], [[תיאולוגיה פוליטית]] * "בסדר בחורים, שמעתם אותו! צופן אדום! אני חוזר, מצב חירום א'!" ~ מתוך הסרט [[צעצוע של סיפור]] epw0n3yxemzdbakh0g7xa0hc6kxeyka 235167 235150 2026-05-05T10:00:03Z קליאו 9676 /* */ 235167 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=מצב חירום}} * "ריבוני הוא מי שמכריע על מצב החירום." ~ [[קרל שמיט]], '[[תיאולוגיה פוליטית]]' * "אם יהיה בכל בית מלאי מתאים לשעת חירום, לפי רשימה הגיונית, הוא ישרה על הציבור בעורף שקט נפשי מסויים." ~ [[חנה זמר]] * "כאשר אנחנו עם הגב לקיר במצב ביטחוני, כולנו מאוחדים. הגיע הזמן שנתנהג כך גם במצב חירום כלכלי." ~ [[מוטי גוטמן]] * "אנו חיים עכשיו בשעת חירום... הישונה המצב לטובה או לרעה בשנים הקרובות? גם פה אני אוטופיסט, ואני מקווה שהתנאים יוטבו, – אבל אין לי כל בטחון בכך, ואיני יכול להגיד בשום אופן שהמצב לא יורע ולא יחמיר. אין כל וַדאות בכך." ~ דיון בכנסת על חוק שירות ביטחון, 26 באוגוסט 1952 * "בסדר בחורים, שמעתם אותו! צופן אדום! אני חוזר, מצב חירום א'!" ~ מתוך הסרט [[צעצוע של סיפור]] dhzr4dhvhdpnf2d9udt8x6ds0xmnddl 235168 235167 2026-05-05T10:04:19Z קליאו 9676 /* */ 235168 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=מצב חירום}} * "ריבוני הוא מי שמכריע על מצב החירום." ~ [[קרל שמיט]], '[[תיאולוגיה פוליטית]]' * "אם יהיה בכל [[בית]] מלאי מתאים לשעת חירום, לפי רשימה הגיונית, הוא ישרה על הציבור בעורף שקט נפשי מסויים." ~ [[חנה זמר]] * "אנו חיים עכשיו בשעת חירום... הישונה המצב לטובה או לרעה בשנים הקרובות? גם פה אני אוטופיסט, ואני מקווה שהתנאים יוטבו, – אבל אין לי כל בטחון בכך, ואיני יכול להגיד בשום אופן שהמצב לא יורע ולא יחמיר. אין כל וַדאות בכך." ~ [[דוד בן-גוריון]], דיון בכנסת על חוק שירות ביטחון, 26 באוגוסט 1952 * "כאשר אנחנו עם הגב לקיר במצב ביטחוני, כולנו מאוחדים. הגיע הזמן שנתנהג כך גם במצב חירום [[כלכלה|כלכלי]]." ~ [[מוטי גוטמן]] * "בסדר בחורים, שמעתם אותו! צופן אדום! אני חוזר, מצב חירום א'!" ~ מתוך הסרט [[צעצוע של סיפור]] omhim4ve19c2carp0gtmz0yr0micupo 235169 235168 2026-05-05T10:06:10Z קליאו 9676 /* */ 235169 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=מצב חירום}} * "ריבוני הוא מי שמכריע על מצב החירום." ~ [[קרל שמיט]], '[[תיאולוגיה פוליטית]]' * "אם יהיה בכל [[בית]] מלאי מתאים לשעת חירום, לפי רשימה הגיונית, הוא ישרה על הציבור בעורף שקט נפשי מסויים." ~ [[חנה זמר]] * "אנו חיים עכשיו בשעת חירום... הישונה המצב לטובה או לרעה בשנים הקרובות? גם פה אני אוטופיסט, ואני מקווה שהתנאים יוטבו, – אבל אין לי כל בטחון בכך, ואיני יכול להגיד בשום אופן שהמצב לא יורע ולא יחמיר. אין כל וַדאות בכך." ~ [[דוד בן-גוריון]], דיון בכנסת על חוק שירות ביטחון, 26 באוגוסט 1952 * "כאשר אנחנו עם הגב לקיר במצב ביטחוני, כולנו מאוחדים. הגיע הזמן שנתנהג כך גם במצב חירום [[כלכלה|כלכלי]]." ~ [[מוטי גוטמן]] * "בסדר בחורים, שמעתם אותו! צופן אדום! אני חוזר, מצב חירום א'!" ~ מתוך הסרט [[צעצוע של סיפור]] [[קטגוריה:מדע המדינה]] 5grmuvd3mfnb2uncy12r8gwwneqyl8s 235179 235169 2026-05-05T11:38:34Z דולב 835 הגהה 235179 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=מצב חירום}} * "ריבוני הוא מי שמכריע על מצב החירום." ~ [[קרל שמיט]], '[[תיאולוגיה פוליטית]]' * "אם יהיה בכל [[בית]] מלאי מתאים לשעת חירום, לפי רשימה הגיונית, הוא ישרה על הציבור בעורף שקט נפשי מסוים." ~ [[חנה זמר]] * "אנו חיים עכשיו בשעת חירום... הישונה המצב לטובה או לרעה בשנים הקרובות? גם פה אני [[אוטופיה|אוטופיסט]], ואני מקווה שהתנאים יוטבו – אבל אין לי כל בטחון בכך, ואיני יכול להגיד בשום אופן שהמצב לא יורע ולא יחמיר. אין כל וַדאות בכך." ~ [[דוד בן-גוריון]], דיון בכנסת על חוק שירות ביטחון, 26 באוגוסט 1952 * "כאשר אנחנו עם הגב לקיר במצב ביטחוני, כולנו מאוחדים. הגיע הזמן שנתנהג כך גם במצב חירום [[כלכלה|כלכלי]]." ~ [[מוטי גוטמן]] * "בסדר בחורים, שמעתם אותו! צופן אדום! אני חוזר, מצב חירום א'!" ~ מתוך הסרט "[[צעצוע של סיפור]]" [[קטגוריה:מדע המדינה]] l8fuwqg9il3pzx8pwog4v9tozht98oq אלגוריה 0 29661 235151 2026-05-05T07:36:28Z ~2026-26693-23 27290 יצירת דף עם התוכן "{{כותרת נושא|ויקיפדיה=אלגוריה}} * "היה לי עוד רעיון לסיפור על איש מכירות פומביות. אהבתי את המקצוע הזה – האיש שמחליט מה הערך של הדברים. זו אלגוריה חזקה." ~ [[ג'וזפה טורנאטורה]] * "אם יש מסר שקוף, הסיפור חדל להיות סיפור ונעשה אלגוריה." ~ [[ס. יזהר]] * "בעודי מעלה לבמה ד..." 235151 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=אלגוריה}} * "היה לי עוד רעיון לסיפור על איש מכירות פומביות. אהבתי את המקצוע הזה – האיש שמחליט מה הערך של הדברים. זו אלגוריה חזקה." ~ [[ג'וזפה טורנאטורה]] * "אם יש מסר שקוף, הסיפור חדל להיות סיפור ונעשה אלגוריה." ~ [[ס. יזהר]] * "בעודי מעלה לבמה דמויות אלגוריות לתשואותיהם ולשביעות רצונם של המאזינים." ~ [[מיגל דה סרוואנטס]] * "הסטודיו של האמן, היא אלגוריה אמיתית המסכמת תקופה בת שבע שנים בדרכי האמנותיות." ~ [[גוסטב קורבה]] * "אחד המפתחות להבנת התעלומה ששמה "סרט לבן" הוא לראות בו אלגוריה על היווצרות הנאציזם." ~ [[שמוליק דובדבני]] * "אולי משום ששם הוא השכיל להתעלות מעבר לסיטואציה הפרטית, ולעצב אלגוריה שעניינה נשיות הנקלעת לסבך כוחות היסטוריים-גבריים השולטים בגורלה." ~ [[שמוליק דובדבני]] * "פריחת האלגוריה בימי־הביניים ובתקופת הרנסאנס – עם התפתחות השירה הדתית והרומנטית – היתה בה פרסוניפיקאציה שהגיעה לדרגת העוצמה והמכאניות של הדמויות המיתולוגיות." ~ [[אידה צורית]] * "ניתחו לפנינו הכול בכול, עד דכא, טכניקות ומוטיבים, אוקסימורון ומטונימיה, אלגוריה וקונוטציה." ~ [[עמוס עוז]], '[[מתחילים סיפור]]' 2t1n23udju9e5yy5ucr0y6gns7585bi 235176 235151 2026-05-05T11:21:13Z דולב 835 הגהה, שיוך לקטגוריה 235176 wikitext text/x-wiki {{כותרת נושא|ויקיפדיה=אלגוריה}} * "היה לי עוד רעיון לסיפור על איש מכירות פומביות. אהבתי את המקצוע הזה – האיש שמחליט מה ה[[ערך]] של הדברים. זו אלגוריה חזקה." ~ [[ג'וזפה טורנאטורה]] * "אם יש מסר שקוף, הסיפור חדל להיות סיפור ונעשה אלגוריה." ~ [[ס. יזהר]] * "בעודי מעלה לבמה דמויות אלגוריות לתשואותיהם ולשביעות רצונם של המאזינים." ~ [[מיגל דה סרוואנטס]] * "הסטודיו של האמן, היא אלגוריה אמיתית המסכמת תקופה בת שבע שנים בדרכי האמנותיות." ~ [[גוסטב קורבה]] * "אחד המפתחות להבנת התעלומה ששמה '[[w:סרט לבן (סרט)|סרט לבן]]' הוא לראות בו אלגוריה על היווצרות הנאציזם." ~ [[שמוליק דובדבני]] * "אולי משום ששם הוא השכיל להתעלות מעבר לסיטואציה הפרטית, ולעצב אלגוריה שעניינה נשיות הנקלעת לסבך כוחות היסטוריים־גבריים השולטים בגורלה." ~ [[שמוליק דובדבני]] * "פריחת האלגוריה בימי־הביניים ובתקופת הרנסאנס – עם התפתחות השירה הדתית והרומנטית – הייתה בה פרסוניפיקציה שהגיעה לדרגת העוצמה והמכניות של הדמויות המיתולוגיות." ~ [[אידה צורית]] * "ניתחו לפנינו הכול בכול, עד דכא, טכניקות ומוטיבים, אוקסימורון ומטונימיה, אלגוריה וקונוטציה." ~ [[עמוס עוז]], '[[מתחילים סיפור]]' [[קטגוריה:ספרות]] disztxffcqtu7bfdv8d0p3ksqucqvt8 הפרעת קשב 0 29662 235177 2026-05-05T11:28:12Z ~2026-26693-23 27290 הפניה לדף [[הפרעת קשב ופעלתנות יתר]] 235177 wikitext text/x-wiki #הפניה [[הפרעת קשב ופעלתנות יתר]] 0x9cx5mgsab7nu209nnvfjfa7whaexo הפרעות קשב 0 29663 235178 2026-05-05T11:28:40Z ~2026-26693-23 27290 הפניה לדף [[הפרעת קשב ופעלתנות יתר]] 235178 wikitext text/x-wiki #הפניה [[הפרעת קשב ופעלתנות יתר]] 0x9cx5mgsab7nu209nnvfjfa7whaexo