ויקיציטוט
hewikiquote
https://he.wikiquote.org/wiki/%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93_%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%99
MediaWiki 1.47.0-wmf.1
first-letter
מדיה
מיוחד
שיחה
משתמש
שיחת משתמש
ויקיציטוט
שיחת ויקיציטוט
קובץ
שיחת קובץ
מדיה ויקי
שיחת מדיה ויקי
תבנית
שיחת תבנית
עזרה
שיחת עזרה
קטגוריה
שיחת קטגוריה
פורטל
שיחת פורטל
TimedText
TimedText talk
יחידה
שיחת יחידה
אירוע
שיחת אירוע
מדע
0
281
235228
231515
2026-05-06T20:46:12Z
קליאו
9676
235228
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Analytical balance scales.jpg|ממוזער|156 פיקסלים]]
'''[[w:מדע|מדע]]''', ידע אודות העולם שהושג באמצעות צפייה, ניסוי והסקה שיטתיים, ודרכי מחקר שנועדו לפתח ידע זה. השיטה המדעית כוללת עקרונות ותהליכים המשמשים לאיסוף ידע מדעי, ומכונה גם מחקר.
==מאפייני המדע==
* "יש [[שירה]] אמיתית בעולם האמיתי, המדע הוא השיר של המציאות." ~ [[ריצ'רד דוקינס]]
* "יום הולדת המדע הוא אף יום מות המשפט הקדום." ~ [[w:תומאס הנרי האקסלי|תומאס הנרי האקסלי]]
* "כאשר אנו מצליחים להפריך תאוריה כלשהי, אנו מאפשרים לעצמנו להתחיל לחשוב מחדש." ~ [[קרל פופר]]
* "מדע, כמו אומנות, זה לא העתק של הטבע אלא יצירתו מחדש." ~ [[w:יעקב ברונובסקי|יעקב ברונובסקי]]
* "הסמל והמטאפורה נחוצים במדע כמו בשירה." ~ [[w:יעקב ברונובסקי|יעקב ברונובסקי]]
* "כל המדע הוא לא יותר מזיקוק של החשיבה היומיומית." ~ [[אלברט איינשטיין]], "פיזיקה ומציאות."
* "המדע הוא המצביא והשימוש המעשי הם החיילים." ~ [[לאונרדו דה וינצ'י]]
* "כל אדם שלא הזדעזע ממכניקת הקוונטים כאשר נתקל בה, מעולם לא הבינה." ~ [[נילס בוהר]]
* "לדעת שאנחנו יודעים מה שאנחנו יודעים, ולדעת שאנחנו לא יודעים מה שאנחנו לא יודעים – זהו ידע אמיתי." ~ [[ניקולאוס קופרניקוס]]
* "מדע זה מה שאנחנו מבינים מספיק טוב כדי להסביר למחשב, [[אמנות]] זה כל דבר אחר שאנחנו עושים." ~ דונלד נוט
*"הרי לפנינו מתודה של מחקר — ברגע שהעלינו מחשבה כלשהי, מיד עלינו לחפש באיזה מובן היפוכה הוא אמת." ~ [[סימון וייל]]
* "לדאבון הלב, כמה מורים עודם נוהגים במדע כאילו היה 'מכלול של ידע'. אבל אני מקווה שהמושג הזה ייעלם ביום מן הימים, שכן אפשר ללמד מדע כחלק מרתק מן ההיסטוריה האנושית כצמיחה מתפתחת במהירות של היפותזות נועזות, הכפופות לשליטת הניסוי והביקורת. אם כך ילמדו אותו, יוכל להיעשות הבסיס לחינוך... אשר, במקום שלא יוכל להעמיד מתוכו מומחים, תהיה מטרתו להעמיד לפחות אנשים המסוגלים להבחין בין מאחז עיניים למומחה." ~ [[קרל פופר]]
* "האמונה שאם המונחים 'מדעי' ו'דטרמיניסטי' אינם נרדפים, יש ביניהם לפחות קשר שלא ינתק, אפשר לומר עליה עכשיו שהיא אחת מאמונות ההבל של תקופה שעדיין לא חלפה כליל. הדטרמיניזם אינו תנאי מוקדם הכרחי למדע המסוגל לחיזויים." ~ [[קרל פופר]]
* "אפשר לתאר הכול בצורה מדעית, אבל אין בכך הגיון – יהיה זה חסר משמעות, כמו לתאר סימפוניה של בטהובן כשינויים בלחץ האוויר." ~ [[אלברט איינשטיין]]
* "תגיד למישהו שיש ביליוני כוכבים בשמים והוא יאמין לך, תגיד לו שהספסל נצבע כרגע והוא יהיה חייב לגעת בו כדי להיות בטוח." ~ ריימונד וורוואי (מיוחס גם ל[[אלברט איינשטיין]])
* "העובדה שצחקו על כמה גאונים לא מצביעה על כך שכל מי שצוחקים עליו הוא גאון. צחקו על [[W:כריסטופר קולומבוס|קולומבוס]], צחקו על [[W:רוברט פולטון|פולטון]], צחקו על [[w:האחים רייט|האחים רייט]], אבל הם גם צחקו על בוזו הליצן." ~ [[קרל סייגן]]
* "המדע מצא מזור לרוב התחלואים, אך לא מצא תרופה לרע שבהם – האדישות של בני האדם." ~ [[הלן קלר]]
* "כל [[תגלית]] מדעית היא מהפכנית. אנו חייבים לפעמים להתייחס למדע כאויב אפשרי." ~ [[w:תומאס הנרי האקסלי|תומאס הנרי האקסלי]]
* "אני לא נגד מדע, אני נגד הדרך בה משתמשים במדע לעתים." ~ [[w:צ'ארלס, נסיך ויילס|צ'ארלס, נסיך ויילס]]
* "הטרגדיה הגדולה של המדע: רציחתה של השערה יפהפיה בידי [[עובדה]] מכוערת." ~ [[w:תומאס הנרי האקסלי|תומאס הנרי האקסלי]]
* "כל הדתות, האומנויות והמדעים הם ענפים של אותו עץ. כל השאיפות הללו מכוונות להאצלת האדם, להתעלות מהרמה הפיזית-קיומית ולהביא [[חופש]] לפרט." ~ [[אלברט איינשטיין]], "התנוונות מוסרית".
* "אני לא רואה סיבה מספקת כדי שההשקפות שנתנו בכרך זה יכו בהלם את הרגישות הדתית של מישהו." ~ מתוך "מוצא המינים" מאת [[צ'ארלס דרווין]], 1869
* "המדע חייב להיות חדשני. הוא מביא לשינוי. משום כך, המדע וה[[בירוקרטיה]] נאבקים זה בזה במלחמה מתמדת." ~ [[W:פרנק הרברט|פרנק הרברט]], '[[בית הלשכה חולית]]'
* "למעשה חלק גדול מהפילוסופיה של הטבע הוא תהליך פשוט של הפשטה לשונית - מאמץ להמציא שפה שאפשר יהיה להביע בעזרתה - במשוואה בת מחצית העמוד - רעיון שאי אפשר להביעו בפחות מאלף עמודים של לשון 'פשוטה'." ~ [[W:וולטר מ' מילר|וולטר מ' מילר הבן]], [[הימנון ללייבוביץ]] (תרגום: עמוס רגב)
==על מדענים==
* "מאז החלו המתמטיקאים לעסוק בתורת היחסות, אני בעצמי לא מבין אותה." ~ [[אלברט איינשטיין]]
* "הייעוד של איש המדע הוא לדחוף קדימה את גבולות הידע שלנו, לא רק אלה שמבטיחים תגמולים מיידיים או מחיאות כפיים." ~ [[אנריקו פרמי]]
* "קיים תמיד רגע שבו הסקרנות הופכת לפשע, והשטן מתייצב תמיד לצדם של מדענים." ~ [[אנטול פרנס]]
* "דווקא אלה שיודעים מעט, הם אלה שממהרים לפסוק שבעייה אינה ניתנת לפתרון מדעי." ~ [[w:צ'ארלס דארווין|צ'ארלס דארווין]], "מוצא המינים."
* "המדענים כיום רתמו את המתמטיקה לצורכיהם, הם עוברים משוואה אחרי משוואה ובסוף יוצרים מבנה שאין לו אחיזה במציאות." ~ {{קישור|ניקולה טסלה}}
* "אמא שלי הפכה אותי למדען בלי שהתכוונה לכך בכלל. כל האמהות היהודיות בברוקלין נהגו לשאול את הבן שלהן: 'נו למדת משהו בבית ספר היום?', אבל לא אמא שלי. היא תמיד שאלה אותי שאלה אחרת: 'איזי, שאלת שאלה טובה היום?' ההבדל הזה הוא שהפך אותי למדען." ~ [[W:איזידור אייזק רבי|איזידור אייזק רבי]], זוכה פרס נובל
* "המדען לא מכוון לתוצאה מיידית. הוא לא מצפה שהרעיונות המתקדמים שלו יתקבלו ברצון... חובתו היא להניח את היסודות לאלה הבאים אחריו, ולהראות את הדרך." ~ [[ניקולה טסלה]]
* "הדרך הארוכה בה בחרו ללכת, שבסופה מחכה [[תגלית]] חשובה, או פריצת דרך מדעית, או אולי תובנה חדשה, נראית לעיתים קשה ומפרכת, אבל לאורכה חווים לפרקים הצלחות קטנות של יומיום, שמביאות איתן הרבה סיפוק ו[[שמחה]]. הדרך עצמה היא ליבו של העניין." ~ [[W:אורה אנטין|אורה אנטין]]
==הערכות והשערות==
* "לא ייבנה מטוס גדול יותר." ~ מהנדס מטוס בואינג, אחרי הטיסה הראשונה של 247 – מטוס דו מנועי שהכיל עשרה אנשים
* "בעולם יש מקום לחמישה מחשבים לכל היותר." ~ מנכ"ל IBM
* "אני לא רואה שום סיבה לכך שאדם יחזיק יותר מ־640 קילובייט זיכרון אי פעם." ~ מיוחס בטעות ל[[ביל גייטס]]
* "היכולת להעביר מידע בין המוח לבין מערכות זיכרון אלקטרוניות תהיה בידינו בתוך 50 שנה [...] הכתב הוא אפיזודה קצרה וחולפת בתולדות המין האנושי." ~ פרופ' ידין דודאי, חוקר זיכרון ממכון ויצמן, 2003, [http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3407392,00.html מתוך כתבה ב"כלכליסט"]
* "אני יכול לעשות הכללה מתיאוריית הקוונטים ולומר שלעולם יש תכלית מסוימת ולא רק מצב היסטורי. כאילו הוא שואף לעבר עתיד מסוים, לייעוד. שאיפה של כל המערכת, של העולם או היקום, להגיע לאיזה מצב סופי." ~ הפיזיקאי [[w:יקיר אהרונוב|יקיר אהרונוב]] ([http://physicaplus.org.il/zope/home/he/1224031001/ab50 מקור])
* "המדע הוא חרב פיפיות, הוא יוצר בעיות לא פחות משהוא פותר אותן, אבל תמיד בדרגה גבוהה יותר." ~ [[w:מיצ'יו קאקו|מיצ'יו קאקו]], "הפיזיקה של העתיד".
* "אנו פעמים רבות מתארים את מה שנמצא בטלסקופ במונחים של מה שאנו מחפשים. זו תהיה אכזבה אם אכן נמצא מה שאנחנו מחפשים. התגליות החשובות ביותר יענו על שאלות שאין ביכולתנו לשאול ויעסקו בעצמים שטרם דמיינו." ~ ג'ון בקול, בנוגע לטלסקופ החלל [[W:האבל|האבל]]
* "אנשים נוהגים לומר שהמדע לא יודע הכל. המדע יודע שהוא לא יודע הכל, אחרת הוא היה עוצר." ~ דארה או בריאן
* "למרבה המזל, המדע כמו הטבע אליו הוא שייך, אינו מוגבל במרחב וב[[זמן]]. הוא שייך לעולם - לא לגיל או ארץ מסוימת. ככל שאנו יודעים יותר, כך אנו חשים יותר את בורותנו, ועד כמה עוד נותר בלתי ידוע." ~ [[w:האמפרי דייווי|האמפרי דייווי]]
==ראו גם==
* '''[[החדווה שבגילוי דברים]]'''
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקיפדיה=מדע|ויקימילון=מדע}}
[[קטגוריה:מדע|*]]
[[קטגוריה:נושאים]]
iwx5paiporx6xxzxfzvm4q32r3bvpl0
יצחק רבין
0
416
235295
231433
2026-05-06T22:11:25Z
קליאו
9676
235295
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Flickr - Israel Defense Forces - Life of Lt. Gen. Yitzhak Rabin, 7th IDF Chief of Staff in photos (11).jpg|ממוזער|190 פיקסלים|יצחק רבין]]
'''[[w:יצחק רבין|יצחק רבין]]''' (1 במרץ 1922 - 4 בנובמבר 1995), פוליטיקאי ישראלי, כיהן כרמטכ"ל השביעי של [[צבא הגנה לישראל|צה"ל]], שגריר ישראל ב[[ארצות הברית]], שר וראש הממשלה החמישי של [[ישראל]] בשתי תקופות כהונה.
==מדינת ישראל ==
* "האלימות היא כרסום יסוד ה[[דמוקרטיה]] הישראלית. יש לגנות אותה, להוקיע אותה, לבודד אותה. זו לא דרכה של מדינת ישראל. בדמוקרטיה יכולות להיות מחלוקות, אך הכרעה תהיה בבחירות דמוקרטיות, כפי שהיה הדבר ב־92, שם נתנו לנו את המנדט לעשות את מה שאנו עושים ולהמשיך בכך." ~ מתוך [[S:נאומו האחרון של יצחק רבין (4 בנובמבר 1995)|נאומו האחרון]] בעצרת השלום בה נרצח, 4 בנובמבר 1995, י"ב בחשוון תשנ"ו
* "אין לנו מכרות [[זהב]], אין לנו נפט ולא יהלומים. ישראל ענייה במשאבי טבע, אבל יש לה ובה פוטנציאל אנושי אדיר."
* "לאחת הבעיות הכואבות שלנו יש שם, שם פרטי ושם משפחה. זהו צירוף שתי המלים 'יהיה בסדר'. צירוף המלים האלה, שרבים מאיתנו שומעים בחיי היום יום של מדינת ישראל, הוא בלתי נסבל. מאחורי שתי המלים האלה חבוי בדרך כלל כל מה שלא 'בסדר': יהירות ותחושת ביטחון עצמי מופרז, כוח ושררה, שאין להם מקום."
* "אני מבקש שכולנו, כל יושבי הבית הזה, יזכרו, העם לא משרת אותנו – אנחנו משרתים את העם." ~ מתוך נאום כינון הממשלה, 13 ביולי 1992
==השלום==
[[קובץ:Flickr - Government Press Office (GPO) - PM Yitzhak Rabin and King Hussein of Jordan.jpg|ממוזער|205 פיקסלים|יצחק רבין עם [[W:חוסיין, מלך ירדן|חוסיין, מלך ירדן]], 1994. "אני, ששלחתי גייסות אל האש וחיילים אל [[מוות|מותם]], אומר... היום: אנו יוצאים היום ל[[מלחמה]] שאין בה הרוגים ופצועים, ולא דם ולא סבל, וזו המלחמה היחידה שתענוג להשתתף בה – המלחמה על ה[[שלום]]." ~ בנאום בפני הקונגרס של ארצות הברית, 26 ביולי 1994]]
* "[[שלום]] עושים עם אויבים."
* "השלום הוא קודם כל בתפילות, אך לא רק בתפילות."
* "אין דרך לישראל בלי [[כאב|מכאובים]]. עדיפה דרך השלום מאשר דרך המלחמה."
* "די לדם ולדמעות. די. אין בנו שנאה כלפיכם, אין אנו תאבי נקמה. אנו כמוכם: אנשים שרוצים לבנות בית, לטעת עץ, לאהוב ולחיות לצדכם בכבוד, באהדה, כבני אדם, כבני חורין."
* "אין לי נכסים, יש לי רק חלומות להוריש לדורות הבאים [[עולם]] טוב יותר, מפויס יותר – עולם שנעים לחיות בו. אין זה הרבה מדי."
* "לאחר [[מלחמה|מלחמות]] ואירועי דמים לאין ספור, אנו שולטים על יותר מ־2 מיליוני פלשתינים באמצעות צה"ל ומנהלים את חייהם על־ידי מינהל אזרחי. אין זה פתרון של שלום. אנו יכולים להמשיך להילחם, אנחנו יכולים להמשיך להרוג ולהמשיך להיהרג, אבל אנחנו גם יכולים לנסות להפסיק את מעגל הדמים הבלתי־נגמר הזה; אנחנו יכולים לתת גם סיכוי לשלום." ~ בעת אישור הסכם אוסלו ב' בכנסת, 5 באוקטובר 1995{{הערה|שם=כנסת 5 באוקטובר}}
* "ואני, מספר אישי 30743, רב־אלוף במילואים, יצחק רבין, חייל בצבא ההגנה לישראל ובצבא השלום, אני, ששלחתי גייסות אל האש וחיילים אל [[מוות|מותם]], אומר לך, מלך ירדן, ואומר לכם ידידים אמריקנים: אנו יוצאים היום ל[[מלחמה]] שאין בה הרוגים ופצועים, ולא דם ולא סבל, וזו המלחמה היחידה שתענוג להשתתף בה – המלחמה על ה[[שלום]]. ומחר, בדרך העולה לירושלים, אלפי פרחים יעטפו באהבה את חלקי המשוריינים החלודים, אלה שלא הגיעו אל העיר. מחר, אלפי פרחים יחייכו שלום אלינו משלדי המתכת." ~ נאום בפני הקונגרס של ארצות הברית, וושינגטון, 26 ביולי 1994, מתוך הספר "רודף שלום"
* "הייתי איש צבא 27 שנים. נלחמתי כל עוד לא היה סיכוי לשלום. אני מאמין שיש סיכוי לשלום, סיכוי גדול." ~ מתוך עצרת השלום, כיכר מלכי ישראל, 1995
==ירושלים ==
* "כל ההיסטוריה של העם היהודי נמצאת בין חריצו של הכותל הקדוש הזה." ~ מתוך הפרק הראשון בספרו 'פנקס שירות'
* "[[ירושלים]] שלי היא מוקד געגועיו ומחוז חלומותיו של העם היהודי. היא החלום – להגיע. אנו חלוקים בדעותינו מימין ומשמאל: יש לנו ויכוחים על דרך ועל מטרה. אך בישראל אין לנו ויכוח בנושא אחד: שלמותה של ירושלים והמשך כינונה וביסוסה כבירתה של מדינת ישראל. מבחינתנו, ירושלים אינה נושא לפשרה, ואין שלום בלי ירושלים. ירושלים, שנחרבה שמונה פעמים, הייתה שלנו, תהיה שלנו, היא שלנו, וכך תהיה לעולמי עד." ~ נאום בכנסת, 1992
* "[[ירושלים]] השלמה והמאוחדת הייתה ותהיה לעולמי עד בירתו של עם ישראל בריבונות ישראל, מוקד לגעגועיו וחלומותיו של כל יהודי." ~ במהלך ישיבת הכנסת, 21 בספטמבר 1993{{הערה|[http://www.knesset.gov.il/Tql/knesset/Knesset13/html/19930921@19930921002@002.html פרוטוקול]}}
* "אילו אמרו לנו שמחיר השלום הוא ויתור על [[ירושלים]] המאוחדת בריבונות ישראל, הייתי עונה הבה נוותר על השלום." ~ מתוך נאום בפני תלמידי תיכון, 1995
* "ממשלה זו, כמו כל קודמותיה, מאמינה כי אין חילוקי דעות בבית הזה בדבר נצחיותה של ירושלים כבירת ישראל. ירושלים השלמה והמאוחדת הייתה ותהיה לעולמי עד בירתו של עם ישראל בריבונות ישראל. הממשלה נחושה בדעתה, כי ירושלים אינה נושא למיקוח." ~ נאום בכנסת, 15 במאי 1995
* "עיקרי השינויים – לא כולם – כפי שאנו רואים אותם ורוצים אותם בפתרון הקבע: בראש ובראשונה ירושלים המאוחדת, שתכלול גם את מעלה-אדומים וגם את גבעת-זאב, כבירת ישראל, בריבונות ישראל... משא־ומתן בין הצדדים להסכם בדבר מעמד הקבע יחל מוקדם ככל האפשר אך לא מאוחר מ־4 במאי 1996. כזכור, הוא יסתיים ב־4 במאי 1999. מובן כי משא־ומתן זה יכסה נושאים נותרים, לרבות ירושלים, הסדרי ביטחון וגבולות, יחסים ושיתוף פעולה עם שכנים אחרים וכן נושאים אחרים בעלי עניין משותף." ~ מתוך נאומו האחרון בכנסת, אחרי הסכם אוסלו השני, 5 באוקטובר 1995{{הערה|שם=כנסת 5 באוקטובר}}
==צה"ל ==
* "מטרת צה"ל להרתיע, או אם ההרתעה נכשלת – להכריע." ~ כרמטכ"ל, טרם [[מלחמת ששת הימים]]
* "בתוך [[W:חיל הרגלים הישראלי|כוחות החי"ר של צה"ל]] בולטת [[W:חטיבת הצנחנים|חטיבת הצנחנים]] הסדירה משכמה ומעלה. הצנחנות בצה"ל אינה רק מקצוע צבאי. צנחנות היא אופי. היא מגלמת את התגשמות חלומה של הציונות לאו דווקא בהקשר הבטחוני־צבאי: אנשים יפים שמפעמת בהם אהבת האדם והארץ, בעלי רמה אישית גבוהה, נחישות עד תום, נכונות להקרבה. זוהי הרוח המייחדת את כל המתנדבים והנחשונים מאז ימי ראשית היישוב ועד עצם היום הזה. זוהי הרוח שהוליכה את ישראל, בוודאי את [[צבא הגנה לישראל|צה"ל]], לשעותיהם היפות ביותר."{{הערה|מתוך הקדמה שכתב לספר "[[W:אתי מלבנון|אתי מלבנון]]", מאת האלוף [[יורם יאיר]], משרד הביטחון ההוצאה לאור, 1990, עמודים 7–8}}
* "מי שהולך להתעמת עם צה"ל באבנים ובקבוקי תבערה, שידע שהוא מסתכן בנפשו."{{הערה|https://www.nli.org.il/he/newspapers/hadashot/1988/12/27/01/article/73/?srpos=3&e=--1988---1989--he-20--1--img-txIN%7ctxTI-%d7%99%d7%a2%d7%a7%d7%91+%d7%a4%d7%a8%d7%92-------------1}}
==מלחמת העצמאות ==
* "עברתי הרבה מאז, אבל יש זיכרונות ומראות שלא נמחקו, ויישארו קשים לתמיד. השורות העצובות בספר שלך מתארות איך שמעתם ברדיו, בחדר האוכל בקרית ענבים לפני יציאה לפעולה, את [[דוד בן-גוריון|בן-גוריון]] מכריז על הקמת המדינה וחייל אחד מתחנן 'חבר'ה, תסגרו את זה, אני מת לישון, נשמע את ההכרזות מחר'." ~ על [[W:המערכה על ירושלים במלחמת העצמאות|המערכה על ירושלים במלחמת העצמאות]]{{הערה|שם=ניבה לניר 2011|ניבה לניר, [http://www.haaretz.co.il/magazine/1.1517160 "מחרדה לא בונים מדינה"], באתר הארץ, 7 באוקטובר 2011}}
* "זה היה עצוב. ובעיקר קשה. אם קראת, את יודעת: ל[[W:חטיבת הראל|הראל]] היו 220 הרוגים ו־617 פצועים בקרבות האלה. כמה מהם, ילדים ממש, נהרגו מולי. לעיני. כמה מהם קברתי במו ידי. אני מניח שגם אם הייתי בן 30 או 40 זה היה קשה. אבל הייתי בן 26, ו[[W:המערכה על ירושלים במלחמת העצמאות|הדרך לירושלים]] וחיי האנשים שהופקדו להחזיק אותה פתוחה היו עליי, באחריותי. אם היה לנו זמן הייתי מבקש מיחזקאל (שרעבי, נהגו) לעבור בבית הקברות בקרית ענבים. מבחינתי, החלק הקשה ב[[מלחמת העצמאות]] נשאר שם, ויישאר שם לתמיד."{{הערה|שם=ניבה לניר 2011}}
* "מודיעים לי כי הוחלט להפגיז את האונייה [אלטלנה] בתותח. פגז ראשון לא הרחק מן האונייה, הפגז השני או השלישי פגע באונייה. תותח מיושן, ללא כוונות, עם סיכויים אפסיים לפגוע באונייה שבים – ואיזו פגיעה מדויקת. אפילו הארטילריה המודרנית של צה"ל לא הייתה מתביישת היום [1979] בהישג כזה ... זו הייתה הפגזה כדי לפגוע ולא להטיל פחד בלבבות אנשי האונייה, כפי שניסו להסביר שנים רבות לאחר מעשה. ללא חיסול האונייה, לא הייתה פרשה זו מסתיימת." ~ "פנקס שירות", עמ' 568
== מלחמת ששת הימים ==
* "אני חושב, כי מלחמה זו הוכיחה, כי חל גיבוש חדש בתפיסה הכוללת של צה"ל, תוך כדי התאמת דרכי הפעולה הצבאית, הכלים, האמצעים והאימונים בצורה המתאימה והתוצאות הוכיחו את עצמן. אני חושב, שצה"ל לא היה ערוך מעולם טוב יותר למלחמה מכפי שהוא נערך לפני [[מלחמת ששת הימים]]." ~ בראיון על מלחמת ששת הימים{{הערה|שם=רויכמן 2006|{{ynet|ינון רויכמן|יצחק רבין מדבר על המלחמה|3315199|2 בנובמבר 2006|}}}}
* "אודה, כי כשבועיים עד חודש אחרי מלחמת ששת הימים האמנתי, כי הייתה זו האחרונה במלחמותינו. קשה היה לי להאמין, שאחרי ניצחון ישראלי מוחץ כזה ותבוסה ערבית כל־כך קשה, לא יתפכחו מדינות ערב ולא יגיעו למסקנה, שתפארתן לא תהיה עוד על דרך המלחמה. אחרי כחודש, הגעתי למסקנה כי הייתי כחולם. המציאות הייתה שונה בתכלית. ראיתי, כי ככל שהמכה הייתה חזקה יותר, היא הולידה בקרב מנהיגי מדינות ערב [[רגש]]ות נקם חריפים יותר, והיערכות מחודשת לקראת מלחמות נוספות." ~ בראיון על [[מלחמת ששת הימים]]{{הערה|שם=רויכמן 2006}}
==מדיניות ==
* "אנחנו משאירים לכם את מתינו, תנו להם משמעות."
* "אי־אפשר לשחוק את כושר־הלחימה ורצון־הלחימה של עם בן עשרות מיליונים, המאמין בלהט בקדושת מטרתו." ~ לעיתונאי ג'ו אלסופ, על מלחמת וייטנאם, 1968{{הערה|'''פנקס שירות''', כרך ראשון, עמ' 217}}
* "כשהחרדה לגורל העם היהודי הופכת לפאניקה, כשהיא המנוע והדלק של מלחמה ומדיניות – היא מחלישה ולא מחזקת. לא אכנס לפסיכולוגיה, גם בזה אני לא מבין גדול. אבל אני יכול להגיד שמחרדה לא בונים מדינה. ובחרדה לא בונים צבא ותורת ביטחון, והיא לא החומר הנכון לבנות בו מדיניות למיצוי הישגי מלחמה... [[חרדה]] היא עניין מסוכן לאנשי צבא ולמדינאים, ופאניקה היא אסון."{{הערה|שם=ניבה לניר 2011}}
* "ביטחון איננו רק הטנק, המטוס וספינת הטילים. ביטחון הוא גם, ואולי אף קודם כול האדם – האדם, האזרח הישראלי. ביטחון הוא גם ה[[חינוך]] של האדם, הוא הבית שלו, הוא הרחוב והשכונה שלו, הוא החברה שבתוכה צמח. וביטחון הוא גם ה[[תקווה]] של האדם." ~ דבריו בישיבה הראשונה של הכנסת ה־13 והשבעת ממשלתו ב־13 ביולי 1992{{הערה|אלינור פוקס, [http://www.mako.co.il/special-mako-news/Article-c6ad0c74472fc31006.htm עזרו לסתיו שפיר לכתוב את הנאום הראשון שלה בכנסת], באתר mako,{{כ}} 19 בפברואר 2013}}
* "לא יעלה על הדעת שגם בשלום נרד מרמת הגולן. מי שיעלה על הדעת לרדת מרמת הגולן יפקיר, יפקיר את ביטחון ישראל." ~ בעצרת לציון 25 שנה לחידוש ההתיישבות היהודית ברמת הגולן, יוני 1992
* "אני לא רוצה לראות פה את ג'בליה." ~ בביקור בכפר שלם, משווה את השכונה המוזנחת למחנה הפליטים הפלסטיני, 1993{{הערה|יניב כרמל, [http://www.davar1.co.il/105302/ כפר שלם מחכה לרבין], באתר דבר ראשון, 17 בינואר 2018}}
* "אני לוקח עליי את האחריות, אני אחראי שלא הצלחנו להביא את נחשון הביתה." ~ במסיבת עיתונאים לאחר היוודע תוצאות מבצע החילוץ הכושל של [[W:חטיפת נחשון וקסמן|נחשון וקסמן]] <ref>'עשרים שנה לחטיפת נחשון וקסמן, חוזרים למרוץ להשגת מידע על מיקומו', באתר ISRAEL DEFENCE,{{כ}} 22 בדצמבר 2014</ref>
* "כאן בארץ־ישראל חזרנו ובנינו עם. כאן בארץ־ישראל הקמנו מדינה. ארצם של הנביאים, זו שהנחילה לעולם את ערכי המוסר, המשפט והצדק והושבה אחרי אלפיים שנות גלות לבעליה החוקיים, בני העם היהודי ועל אדמתה בנינו בית לאומי ומדינה לתפארת. אולם לא חזרנו אל ארץ ריקה. היו כאן פלשתינים שנאבקו נגדנו במשך 100 שנות פרעות ודמים. אלפים רבים משני הצדדים נהרגו בקרב על אותה פיסת אדמה, על אותה כברת ארץ. אליהם הצטרפו גם צבאות מדינות ערב." ~ בעת אישור הסכם אוסלו ב' בכנסת{{הערה|שם=כנסת 5 באוקטובר}}
* "לא יהיה נורא אם ניסע לגוש עציון באשרת תייר." ~ לאחר ביקור בגוש עציון במהלך מערכת הבחירות 1977, בהתייחסו לאפשרות של קיום הישובים היהודיים שם תחת שלטון ירדן.
* "לפני 25 שנים נפגשו נשיא [[ארצות הברית]] וראש ממשלת ישראל. [[לינדון ג'ונסון]] שאל אז את [[לוי אשכול]]: 'אדוני ראש הממשלה, איזו מדינת ישראל אתה רוצה?' היום, 46 שנים אחרי הקמת המדינה, 26 שנים אחרי [[מלחמת ששת הימים]], אולי הגיע הזמן להשיב על השאלה הזו: איזו מדינת ישראל אנחנו רוצים?" ~ אוגוסט 1993
* "הדרך היחידה להדביר טרור היא להילחם בו." ~ בעקבות חטיפת טיסה 648 של איג'יפטאייר, 1985
* "נלחם בטרור כאילו אין שלום, ונעשה שלום כאילו אין טרור."
* "אל מול שימוש בכוח, אם ברצוננו להתקיים כמדינה, עלינו לעשות החלטות קשות." ~ בשיא [[w:האינתיפאדה הראשונה|האינתיפאדה הראשונה]] כיוצא ממשפט אחר שאמר: "תשברו להם את העצמות."
* "רצח פלסטינים על ידי יהודים לא יעצור את השלום." ~ לעיתון מעריב, לאחר פיגועי התופת במרכז הארץ, 11 בספטמבר 1995
* "איני מודאג מהתנגדותם של האיגודים המקצועיים בישראל לתהליך ה[[W:הפרטה|הפרטה]] כשם שאיני מודאג מקבוצות טרור איסלאמיות המבקשות לפגוע בתהליך השלום" ~ [[הארץ]], 21 בנובמבר 1993
* "ה[[אדם]] אינו פלדה. הוא לב ונשמה, הוא בוכה וצוחק. הוא אוהב וכואב. הוא מסתער ונפצע וזועק. האדם הוא אדם."
== היחסים עם הפלסטינים ==
[[קובץ:Bill Clinton, Yitzhak Rabin, Yasser Arafat at the White House 1993-09-13.jpg|ממוזער|205 פיקסלים|"אנו כמוכם – [[אדם|אנשים]] שרוצים לבנות בית, לטעת [[עץ]], [[אהבה|לאהוב]] ולחיות לצדכם, ב[[כבוד]], באהדה, כבני אדם, כבני חורין. אנו נותנים היום סיכוי לשלום, ואומרים לכם בקול צלול: 'עד כאן'." ~ בנאום בכנסת, 21 בספטמבר 1993]]
* "מדינה פלסטינית בגדה תהיה תחילת הסוף של ישראל." ~ 1974
* "מדינה פלסטינית בין ישראל לירדן תהיה סרטן בלב המזרח התיכון." ~ בראיון ל"ניוזוויק", 1975
* "אני לא חושב שאפשר להתקיים לאורך ימים, אם לא רוצים להגיע לאפרטהייד, במיליון וחצי ערבים בתוך מדינה יהודית, שהריבוי שלהם תמיד יהיה גדול יותר." ~ על רקע אפשרות פינוי ההתנחלויות, 1976{{הערה|שם=במילותיו שלו}}
* "אני רוצה לתת לאש"ף את האשראי המגיע לו ולומר שאין הם מסתירים את כוונתם האמיתית לחסל את ישראל." ~ ידיעות אחרונות, 27 ביוני 1980
* "ערפאת עדיין הוא מהווה את גורם הטרור המרכזי גם אם הוא מתכחש." ~ בראיון בערב חדש, 1985
* "אינני רוצה מיליון שבע מאות פלסטינאים שיהיו אזרחי ישראל... אני תומך [באוטונומיה לפלסטינאים]... אני בעד להתחיל בזה." ~ בעימות הטלוויזיוני עם יצחק שמיר, לפני בחירות 1992
* "האגודה לזכויות ה[[חמאס]]." ~ על האגודה לזכויות האזרח שעתרה לבג"ץ נגד גירוש 400 מחבלים ללבנון
* "למגורשים הייתה זכות ערעור. לניסים טולדנו לא הייתה." ~ כאשר הגיב לעתירת ארגון זכויות האדם נגד גירוש מחבלי חמאס, 1992
* "ייתכן שהפתרון הטוב ביותר לעזה אילו הייתה טובעת בים, אך משום שזה לא אפשרי צריך למצוא לזה פתרון." ~ בהרצאה בפני חברי מכון וושינגטון, 2 בספטמבר 1992{{הערה|עיתון חדשות, 3 בספטמבר 1992|}}
* "לא נוכל לעבור לסדר היום בעקבות סדרת מעשי הרצח שביצע החמאס." ~ בעת החלטתו לגרש ללבנון מחבלי חמאס בעקבות רציחת שוטר מג"ב
* "מדינה פלסטינית בכל סוג שלה, זה אומר שמדינת ישראל תחיה יום יום עומדת על משמרה." ~ בראיון לשלום ירושלמי, מעריב, 1993
* "נבלע כדור נגד בחילה ונלך." ~ כשנשאל כיצד יוכל ללחוץ את ידו של [[יאסר ערפאת]], 1993
* "יואל, לא יהיה הסכם קבע! על ירושלים אי אפשר להשיג הסכם! נמשיך להתנהל עם הסדרי הביניים, ובינתיים אף ישוב יהודי לא יזוז ממקומו." ~ על פי יואל בן נון במאמרו "רבין שלא הכרתם", 11 בנובמבר 2005
* "אם ניתן לערפאת מדינה משלו, הוא ייקח גם את המדינה שלנו איתו." ~ בראיון לנחום ברנע, ידיעות אחרונות, 1994
* "גבולות מדינת ישראל במסגרת פתרון הקבע יהיו מעבר לקווים שהיו קיימים לפני [[מלחמת ששת הימים]]."
* "סיפורי הבלהות של הליכוד מוכרים. הרי הבטיחו לנו גם קטיושות מעזה... כבר שנה רצועת עזה נתונה בעיקרה למרות הרשות הפלשתינאית; לא הייתה עוד אף קטיושה ולא תהיה קטיושה. וכו' וכו' וכו'. כל הדיבורים... הליכוד פוחד פחד מוות משלום. פחדני השלום. זהו הליכוד של היום." ~ על איום הטילים, 1994
* "המשטרה הפלסטינאית תילחם בחמאס... בלי 'בצלם', בלי בג"צ ובלי 'אמהות נגד שתיקה'." ~ לעיתונאים ובנסיבות שונות, מרץ 1994, ובעקבות אמירתו על חוסני מובארכ, שסיפר לו על מדיניות הריסת בתים במצרים: "להם אין בג"צ ואין 'בצלם'"
* "בלי שיובטח ביטחון הישראלים ותינתן תקווה חדשה לפלסטינים, לא תושג מטרת ההסכם. הרבה מאד תלוי בפלסטינים. אנו הולכים אל הדרך החדשה בתקווה גדולה, ברצון עז, ויודעים כי יש בה סיכויים נפלאים – אך גם חששות כבדים. אנו משוכנעים כי שני העמים יכולים לחיות על אותה פיסת אדמה, איש תחת גפנו ותחת תאנתו." ~ נאום בהסכם קהיר, 1994
* "אני פונה אל בני העם הפלסטיני ואומר: שכנינו הפלסטינים, מאה שנות דמים נטעו בנו איבה זה לזה. מאה שנים ארבנו לחייכם – ואתם ארבתם לחיינו. הרגנו בכם ואתם הרגתם בנו. אלפי קברים שלכם, אלפי קברים שלנו, מכסים את ההרים והוודאיות, והם ציוני דרך כואבים בהיסטוריה שלכם ובהיסטוריה שלנו. היום אתם ואנו מושיטים יד לשלום. היום אנו מתחילים ספירה אחרת. העם בישראל מצפה שלא תאכזבו אותו. תנו לתקווה החדשה לפרוח. לא קל לשכוח את העבר. אבל ננסה לגבור על משקעים ומכשולים, כדי להאיר אופק חדש." ~ נאום בהסכם קהיר, 1994
* "כאן נולדנו, כאן יצרנו עם, כאן יצקנו מקלט לנרדפים וכאן בנינו מדינת מופת דמוקרטית. ואולם, אין אנו לבדנו על האדמה הזו. לכן, אנו חולקים את האדמה הטובה הזו היום עם בני העם הפלסטיני, כדי לבחור בחיים." ~ 1995
* "לא נחזור לקווי 4 ביוני 1967." ~ מתוך נאומו בכנסת במועד אישרורו של הסכם הביניים בין ישראל לפלסטינים, 5 באוקטובר 1995. מתוך דברי הכנסת, ישיבה שע"ו, 5 באוקטובר 1995, חוברת מ"ה.{{הערה|שם=כנסת 5 באוקטובר|[http://www.knesset.gov.il/rabin/heb/Rab_RabinSpeech6.htm הודעת ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין במליאת הכנסת, על אישור הסכם ישראלי-פלשתיני בדבר הגדה המערבית ורצועת-עזה], בכנסת, 5 באוקטובר 1995}}
* "ישות שהיא פחות ממדינה." ~ על הרשות הפלסטינית{{הערה|שם=כנסת 5 באוקטובר}}
* "מרצחי השלום ואויביו." ~ על ארגוני הטרור הפלסטיני, 1995.{{הערה|שם=כנסת 5 באוקטובר}}
== פוליטיקה ==
* "התרגיל המסריח."
* "הבלוף הזה וכל ההסתאבות שבאה לחיים הפוליטיים בישראל בניסיון להרכיב ממשלה צרה, נכשל לא רק באופן טקטי אלא גם קונספטואלית." ~ על [[w:התרגיל המסריח|התרגיל המסריח]]
* "בכל קואליציה יש גם קצת גועליציה." ~ בזמן המשא ומתן הקואליציוני, 1992
* "אני אחליט ואני אנווט." ~ בעקבות ניצחון [[w:מפלגת העבודה|מפלגת העבודה]] ב[[w:בחירות לכנסת השלוש עשרה|בחירות לכנסת השלוש עשרה]], 1992
* "איך אומרים ברדיו 'הכול דיבורים'? אז הכול דיבורים!" ~ בראיון ל[[W:רזי ברקאי|רזי ברקאי]] בתכנית הרדיו "הכל דיבורים", 1990
'''על אישים וקבוצות'''
* "מוצג ארכיאולוגי." ~ על [[מנחם בגין]]
* "הפודל של פרס." ~ על [[W:יוסי ביילין|יוסי ביילין]]
* "נפולת של נמושות." ~ על היורדים מהארץ, בראיון לקראת יום העצמאות של מדינת ישראל, 1976
* "אחד כמוהו הוא ברכה ב[[W:המטה הכללי של צה"ל|מטה הכללי]], עשרה כמוהו – אסון לאומי." ~ על [[אריאל שרון]]
* "אט אט פורשים חברינו מארץ ה[[חיים]], ואנו נפרדים מהם בכאב. הולך וכלה מן הארץ דור אשר ב[[היסטוריה]] המפוארת של המדינה ייחקק על לוחותיו התואר 'בוני מדינת ישראל וכוח המגן שלה'. זו הייתה – ועודנה – זכות גדולה להיות בחבורה הלא־גדולה הזאת, שעליהם ועל שכמותם כתב [[נתן אלתרמן]]: הם נשאו את עמם עלי שכם." ~ סופד בדיון בכנסת ל[[חיים בר-לב]] ו{{קישור|אהרן יריב}} שהלכו לעולמם{{הערה|[http://www.knesset.gov.il/Tql/knesset/Knesset13/html/19940511@19940511001@001.html הודעת הממשלה על ההסכם עם הפלסטינים בנושא עזה ויריחו], באתר הכנסת, 11 במאי 1994}}
* "המתיישבים יכולים להסתובב כמו פרופלור." ~ על התנגדות מתיישבי רמת הגולן לכוונתו לדון במסירת רמת הגולן לידיים סוריות
* "אט אט הם אינם כבר בינינו. אט אט הולכים הם ונעלמים." ~ על ניצולי השואה, בנאום האחרון שנשא לערב יום השואה, 1995
* "אני חושב שזה בכלל הקצנה כל כך מגוחכת שפשוט השלמתי עם זה שיש מטורפים ושאינם מבינים ודאי את המילה 'בוגד', שמישהו תוקע להם את זה בפה והם חוזרים על זה. מה זה 'בוגד'? אני בגדתי במשהו?"{{הערה|שם=במילותיו שלו}}
'''על המתנחלים'''
* "חברים, העסק מסובך מאוד. תאונות דרכים, באיזה בתי משפט ישפטו? מהירות מופרזת, גניבת רכב. יש דברים שבמציאות כזאת אין להם פתרונות חלקים, כי כל רעיון האוטונומיה, הסדר הביניים, הוא רעיון מורכב. הוא הומצא כשכמעט לא הייתה התיישבות יהודית בשטחים, כשאז כל העניין היה הרבה יותר פשוט. ההתיישבות היהודית, בעיקר באזורים הצפופים, סיבכה את החיים – זו הייתה המטרה הפוליטית שלה. זו הייתה התיישבות פוליטית ולא ביטחונית, בלי שום תרומה ביטחונית. הם באים הנה להפגין, אבל צה"ל וחיילי מילואים שומרים על היישובים שלהם, לא הם." ~ ישיבת הממשלה, 30 באוגוסט 1993, בעת דיון על אישור הסכם אוסלו א'
* "בגוש אמונים ראיתי תופעה חמורה ביותר – סרטן בגופה של הדמוקרטיה הישראלית." ~ על אי הציות לחוק של תנועת המתנחלים, מתוך ספרו "פנקס שירות", 1979
* "בפרספקטיבה היסטורית, יחשוב אדם במה מדינת ישראל עסקה ב־1976, באיזה מקום מחורבן שאין לו שום משמעות, בוויכוח מיסטי שמיקדו סביבו את בעיית הקיום של מדינת ישראל. לא יאומן." ~ על ההתנחלות בקדום{{הערה|שם=במילותיו שלו}}
* "אני רואה בגוש אמונים את אחת הסכנות הכי חמורות במדינת ישראל, כתופעה. וברגע שהם לא ידעו להבחין בין כל ויכוח לגיטימי על מדיניות ההתנחלות ועל כל נושא שהוא, האנשים האלה ממיטים אסון על ישראל... גוש אמונים איננו תנועה התיישבותית שהיא בבחינת סרטן לרקמה החברתית־דמוקרטית של מדינת ישראל. אני מדבר על התופעה של גוף שלוקח את ה[[חוק]] לידיו. ותופעה כזו, אסור לה שתהיה קיימת."{{הערה|שם=במילותיו שלו|מתוך הסרט הדוקומנטרי '''רבין: במילותיו שלו'''}}
* "[אחראי] קודם כול לביטחונם של 98 אחוזים מאזרחי ישראל."{{מקור}}
* "אריאל, עמנואל ושלומיאל."{{מקור}}
* "אני אמרתי לו ללכת למכור להם ביצים?" ~ בתגובה לרצח של יהודי שהיה בעסקי מסחר עם ערבים{{מקור}}
* "יש לרסן את הקיצונים משני הצדדים." ~ אחרי פיגוע{{מקור}}
* "אנו נאלצים לשלוח את חיילינו לשמור על המתנחלים ומשלמים על זה מחיר יקר." ~ בתגובה לפיגוע בו נרצחו 3 חיילים{{מקור}}
* "אם הם חושבים שאני בוגד ורוצח או אלה שחושבים ביניהם, לי אין בסיס להידברות איתם... מי שחושב כך, יש לי את הזכות להתעלם ממנו. לא מאחריות לביטחונו. לא מאחריות לרווחת חייו. כי אני ראש ממשלה של כולם. אבל בסיס לאהבה עם אלה? בסיס להבנה עם אלה? איזו זכות יש להם אפילו להעלות על הדעת שהם יכולים לצפות לכך ממני, אם בתפיסתם אני כפי שהם מכנים אותי."{{הערה|שם=במילותיו שלו}}
'''על שמעון פרס'''
* "לא חשבתי ש[[שמעון פרס]] מתאים לתפקיד שר הביטחון, משום שהוא מעולם לא שירת בצה"ל. קיבלתי אותו לתפקיד בלב כבד. זו הייתה טעות. ידעתי שאצטער עליה ואשלם את מלוא המחיר."
* "היה ברור לי, כי מנוי וגמור עם שמעון פרס, כי הוא וראשות הממשלה בישראל ראויים זה לזה ואין להפריד. הנחת היסוד ה'מוצקה' שעליה ביסס 'חתרן בלתי נלאה' זה את אשליותיו הייתה, שבינו לבין ראשות הממשלה אין מחסום אלא יצחק רבין."{{הערה|מתוך '''פנקס שירות'''. לוי ט., [http://www.haaretz.co.il/news/education/1.1215734 "היום לפני 31 שנה: יצחק רבין מדביק לשמעון פרס את הכינוי חתרן בלתי נלאה"], באתר הארץ, 8 באוגוסט 2010}}
* "להיטותו לכבוש את ראשות הממשלה לא ידעה גבול, לא הכירה מגבלות וכמעט הכול מותר: הדלפות, חתירה מתמדת תחת מעמד ראש הממשלה וערעור מעמד הממשלה כולה. וכל זאת על פי המשנה הבולשביסטית הנודעת, שככל שיהיה רע יותר – כך יהיה טוב יותר לאנשי פרס ולמנהיגם. חתרנות זו הייתה מבוססת על שקרים גמורים או על חצאי אמיתות."
* "זו הפעם הראשונה שבה רב אלוף מצדיע בטלפון לסמל." ~ ל[[W:דב גולדשטיין|דב גולדשטיין]], אחרי שזה טבע את הביטוי "חתרן בלתי נלאה" על שמעון פרס
* "במסכנות לא בונים מנהיגות." ~ על [[שמעון פרס]], בנאום הניצחון בבחירות 1992
* "שמעון ירדוף אותי עד יומי האחרון." ~ לבנימין בן-אליעזר, על שמעון פרס
* "יש בין שמעון פרס וביני [[שותפות]] מלאה לדרך. היו משקעים לא מבוטלים בעבר, כולכם מכירים אותם, והיכולת של שנינו ביחד להתגבר על משקעי העבר למען מטרה משותפת ששנינו מאמינים בה, אני חושב שזו תופעה נדירה בחיים הפוליטיים." ~ בתקופת הקדנציה השנייה שלו בראשות הממשלה{{הערה|שם=במילותיו שלו}}
== על עצמו ==
* "זה לא היה החלום שלי. רציתי להיות מהנדס מים. למדתי בבית ספר חקלאי. חשבתי שמהנדס מים הוא מקצוע חשוב במזרח התיכון הצחיח."
* "בגיל שבו פורחות אהבות ראשונות, בגיל בו חוקרים התלמידים את מסתורי ה[[תנ"ך]] ונפלאות ה[[מתמטיקה]], בגיל 16 שמו בידי נשק בכוונה להגן על עצמי ולצערי גם כדי להרוג."
* "לא תמיד נמצאים אנשים שיש להם את העוז, את המחשבה, את היכולת, לשנות דברים, לשנות מוסכמות, ליצור מציאות חדשה." ~ בטקס בתחנת הכוח חדרה (הנקראת כיום על שמו, "אורות רבין"), 1 בנובמבר 1995, שלושה ימים טרם הירצחו
==רצח רבין==
[[קובץ:PikiWiki Israel 4571 Itzhak Rabin Memorial.jpg|ממוזער|210 פיקסלים|האנדרטה לזיכרו של רבין במקום הירצחו ב[[תל אביב]]]]
* "ממשלת ישראל מודיעה בתדהמה, בצער רב וביגון עמוק, על מותו של ראש הממשלה ושר הביטחון, יצחק רבין, אשר נרצח בידי מתנקש, הערב בתל אביב. הממשלה תתכנס בעוד שעה, לישיבת אבל בתל אביב. יהי זכרו ברוך." ~ {{קישור|איתן הבר}} מודיע על מותו של רבין, 4 בנובמבר 1995, שעה 23:15
* "שלום, חבר." ~ נשיא ארצות הברית [[ביל קלינטון]] לאחר רצח רבין (המקור בעברית)
* "רצח רבין הוא קו שבר בחברה הישראלית כיוון שהסולידריות הבסיסית הזאת, בין אדם לאדם, נקטעה בשלוש יריות. יהודי רצח יהודי על רקע פוליטי, כי הוא לא הסכים עם דרכו. לא עוד 'אצלנו זה לא יקרה', לא עוד עם סגולה, לא עוד ההבנה שבקרב עמנו אנחנו מוגנים. 20 שנים עברו. אפשר היה, בעצם צריך היה לחשוב שאם הייתה כזאת סולידריות, אפשר יהיה למצוא דרכים לגשר על השבר, אבל המציאות מוכיחה את ההפך. השבר רק העמיק. אחת הסיבות המרכזיות היא ההתעלמות הבוטה מהסיבה לרצח – פוליטיקה. אף אחד לא מעז לדבר על פוליטיקה בהקשר של רצח רבין. השמאל מטשטש את הפוליטיקה כדי להפוך את רבין ל'של כולם' או לחילופין לקדוש, והימין בגלל החמאה על הראש, האחריות על אווירת ההסתה שהייתה בין הגורמים לרצח, אבל בעיקר – כי רבין רצה לפגוע במפעל ההתנחלות ובחלום ארץ ישראל השלמה." ~ איתי ורד{{הערה|איתי ורד, [https://itaivered.wordpress.com/2015/10/31/%D7%9E%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%A7%D7%95%D7%A0%D7%A1%D7%A4%D7%A6%D7%99%D7%94/ "מות הקונספציה"], באתר מאחורי המצלמה, 31 באוקטובר 2015}}
* "הילדים שנולדו לאחר רצח רבין, כבר ייצאו בקרוב לחייהם האזרחיים העצמאיים. קשה לתפוס את זה, אבל כבר שני עשורים חלפו מאז האירוע שהיה טראומה עבור אומה שלמה; ובשביל דור שלם, 'מורשת רבין' הוא כנראה מונח עמום משיעור אזרחות זניח." ~ מתוך פרויקט מיוחד לציון 20 שנה לרצח רבין (עמוד הפייסבוק "ליברל")
* "תגיד, יוסי, אולי אתה זוכר על מה ולמה נרצחתי, כי אני כבר לגמרי מבולבל. שם לא רואים טלוויזיה, רק בגיהינום מרשים. רק ביום הזיכרון שלי מאפשרים לי להאזין לנאומים, אני מקשיב למה שאומרים, ולא מכיר את עצמי. לפעמים נדמה לי שרצחו אותי פורעים ערבים כשלמדתי ב'כדורי', או רוויזיוניסטים חמומי מוח כשסיכלתי את מזימת 'אלטלנה', או כרמטכ"ל ששת הימים כשהחזרתי את הכותל מהארכאולוגיה להיסטוריה. ולא רצחו אותי כראש ממשלת ישראל שרדף שלום, ועל כך רדפו אותו עד שהשיגו אותו. תסביר לי, למה אי אפשר לייצב גרסה לאחר 19 שנה, ולמה כל מחרחר מדון ומלחמה מתחזה לממשיך דרכי ומשתמש בשמי?! אומר לך את האמת, יצחק. אין לי תשובה טובה בשבילך, גם אני נבוך כמוך. הרי הרצח שלך מעולם לא נחקר. הארץ כיסתה דמיך מהרגע הראשון. פוליטיקאים ורבנים שהתירו את דמך יצאו פטורים בלא כלום, כי הממשלה והשב"כ לא באמת היו מעוניינים להתחקות על העקבות, מי יודע לאן יובילו. זקני העיר רחצו ידיהם – 'ידינו לא שפכו את הדם הזה' – ויד רחצה יד. הרשיעו את היורה, וזיכו את כל אלה שסימנו לו את המטרה. ומערכת בחירות התנהלה כסדרה, כאילו לא נודע מי היכה אותך וכאילו הקורבן נירצָה." ~ [[יוסי שריד]] בטור בעיתון בו הוא מנסה להביא את קולו של רבין ששואל על מה ולמה נרצח, וגם את תשובתו שלו ליצחק רבין.{{הערה|יוסי שריד, [http://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.2484858 על מה נרצחתי בעצם?], באתר הארץ, 14 בנובמבר 2014}}
== נאמר עליו ==
* "שום אזרח מאזרחי ישראל לא ישכח למר יצחק רבין את הזכויות הרבות שרשם בהיסטוריה של עמנו". ~ [[מנחם בגין]] בטקס חילופי הממשלות שנערך ב-21 ביוני 1977 ([https://www.youtube.com/watch?v=8goJ-TWaJB0&t=621s מקור])
* "יצחק יהיה רמטכ"ל כאשר הבטחתי לו... יצחק הוא בחור ישר ו[[תבונה|נבון]], ויש לסמוך עליו, אם כי הוא זהיר קצת יתר על המידה." ~ [[דוד בן-גוריון]], היומן האישי, 25 בנובמבר 1963
* "רבות דיברו ביצחק רבין הלוחם, מצביא השלום. פחות מדי דיברנו עליו כמשנה סדרי העדיפויות במדינה. אומנם הסיסמה של "שינוי סדרי העדיפויות" נטבעה במהלך מערכת הבחירות לכנסת ב־1992. אבל לדידו של רבין זו לא הייתה סיסמה. מהיום הראשון לכהונתו היא לא נשארה כסיסמה. לא היה ראש ממשלה שהיה מעורב כל־כך כיצחק רבין בכל הנושאים החברתיים והכלכליים. הממשלה שבהנהגתו ביצעה בשלוש שנים מהפכות בתחומי החינוך, המחקר, התשתיות, הבריאות והפנסיה. אלה היו שנים של שגשוג כלכלי, של גידול מתמיד בצמיחה, של העמקת קליטת העלייה וגם של עלייה חסרת תקדים ברמת החיים של הפרט. בשלוש השנים של ממשלת רבין עלתה הצריכה הפרטית לנפש ביותר מ־20 אחוז! זו הייתה ממשלה בהנהגתו של מי שפעל ועשה למען הפרט ולמען החברה יותר מכל ראש ממשלה אחר. רבים מבין קודמיו דיברו הרבה על ענייני חברה ופרט, אבל נדמה לי, שכל ראשי הממשלה עשו פחות ממנו, מי שהצטייר לעיתים כחסר רגישות לבעיות בתחומים הללו. אלא שהרושם הזה היה הפוך לחלוטין מכפי שהוא היה, מנוגד לחלוטין לתוצאות עשייתו." ~ [[חיים רמון]], לשעבר יו"ר ההסתדרות ושר בממשלת רבין השנייה, בדברי הספד בבית נבחרי ההסתדרות, 12 בנובמבר, 1995
* "רצח רבין, זמן קצר לאחר שקיבל פרס נובל לשלום על חלקו בהסכם אוסלו, קיבע את דימויו בעיני רבים כנסיך השלום. איתמר רבינוביץ אינו מגדיר את יחסו של רבין אל הערבים בכלל, אך מנסה לפענח את עמדתו כלפי הסכסוך הישראלי־הערבי. בתוך כך הוא מנתח את השינויים שחלו מזמן לזמן ביחסו של רבין אל המרכיבים השונים של הסכסוך: מצרים, ירדן, סוריה, לבנון וה[[פלסטינים]]. זו גישה אפשרית לשאלה העיקרית: האם האמין רבין בשלום? ייתכן מאוד שבדומה לבן-גוריון לא האמין שיש פתרון לסכסוך ועל כן ניתן רק לנהל אותו. כך או כך, הניסיון למצוא נוסחה אחת שתבטא את גישתו של רבין לנושא משכנע פחות." ~ על מורשתו של יצחק רבין{{הערה|שם=שגב, רבינוביץ'|תום שגב, [https://www.haaretz.co.il/literature/study/.premium-1.4363785 "בביוגרפיה שכתב על רבין, איתמר רבינוביץ שומר על דיפלומטיות"], באתר הארץ, 18 באוגוסט 2017}}
* "כמו כל ראש ממשלה ישראלי, וכל נשיא אמריקאי, הוא מצא את עצמו מול 'תוכניות שלום', ומדי פעם אמר משהו שהתפרש כנכונות לוויתורים מסוימים. כשגריר בוושינגטון שיכלל את היכולת הזאת לדרגת אמנות כמעט; האמריקאים קראו לו 'האיש המעשן'. רבינוביץ מיטיב לתאר את העימות בין הנרי קיסינג'ר הייקה מהרווארד לבין רבין הצבר מכדורי, משחק שכולו נוכלות הדדית של שועלים. שר החוץ האמריקאי מגלה בתוך כך משיכה גדולה לתככי הפוליטיקה הישראלית ומזימותיה, והשגריר רבין לא התקשה לספק את תאוותו. פעם סיפר לו ש[[משה דיין]] פועל להכשלת נסיעתה של ראש הממשלה גולדה מאיר לארצות הברית, כדי לקדם את סיכוייו לרשת אותה. מאיר ייחסה לרבין את תסמונת השגרירים – שביטויה הזדהות־יתר עם המדינה המארחת. בדומה לבנימין נתניהו ולברק (וגם לבן-גוריון), התלהב רבין מהאמריקניזציה של העולם; אביו חי ב[[ארצות הברית]] קודם שהתיישב בארץ ישראל."{{הערה|שם=שגב, רבינוביץ'}}
* "נטייתו של [[W:איתמר רבינוביץ|איתמר רבינוביץ]] לשבח את רבין כמנהיג וכמדינאי מחייבת אותו שוב ושוב להתמודד עם סיפורה של השנאה האובססיבית שרשפה בינו לבין שמעון פרס. הרושם הוא שהתיעוב לפרס פעל לעתים קרובות כשיקול דומיננטי, לפעמים יחיד, בתהליך קבלת ההחלטות של רבין. שורשי האיבה נטועים אולי בכך שפרס קידם את הפרויקט הגרעיני של ישראל, בעוד שרבין התנגד לכך; לימים שינה רבין את דעתו ואפשר שלא סלח לפרס על שהקדים אותו. ואולי היה זה המתח בין 'הצבר התכליתי' ודל הדמיון לבין 'הילד הגולה הרומנטי', שבעיניו רק השמים היו גבול. ואולי, מי יודע, היה זה משהו אחר. רבינוביץ לא פיענח את מהות הפרשה הזו. חשוב לו לטעון שבסופו של דבר רבין ופרס הכירו בכך שאין להם ברירה אלא לחיות יחד,'תאומים סיאמיים', וששיתוף הפעולה ביניהם היה מועיל. זה פתרון דחוק: ייתכן שהפרק הזה בחיי שני האישים מחייב מחזאי גדול, לא היסטוריון. כך או כך, מבחינה ספרותית זה היה סכסוך ללא שאר־רוח: מהו 'חתרן בלתי נלאה' אשר שימש את רבין כדי לגדף את פרס לעומת 'נצר נתעב' ו'פגר מובס' ששלף [[דוד בן-גוריון|בן-גוריון]] מ[[ספר ישעיהו]] כדי לגדף את חיים ויצמן. רבין של איתמר רבינוביץ אינו רק איש חלש, שטועה שוב ושוב, אלא גם ביש מזל ואף נגוע בשחיתות אישית. וכך יצא שדווקא במשמרת שלו איבדה מפא"י את השלטון בישראל אחרי כמעט 30 שנה; ודווקא מנחם בגין חתם על הסכם השלום עם מצרים. הוא (רבין) ניסה להעמיד פנים שכישלונו בפוליטיקה לא נוגע לו, אבל [[W:איתמר רבינוביץ|איתמר רבינוביץ]] יודע לצטט מכתב ל[[גולדה מאיר]] שבו קבל רבין על שהפקירה אותו למשמיציו: 'את מעולם לא קמת להגן עלי', התבכיין. על רקע זה גם ההכרזה 'אני אנווט' (1992) נשמעת יותר כקריאת עידוד־עצמי מאשר כהכרזת מנהיג ומדינאי. הוא (רבין) לא מנע את שיחות אוסלו, אך נרצח לפני שנדרש להמשיך בתהליך. איתמר רבינוביץ מיטיב לתאר את אווירת ההסתה שקדמה לרצח. זה מבחן אמינות לא קל לביוגרף אוהד, אך הוא אינו מסתיר את חלקו של רבין עצמו באחריות לרצח. בתוך כך הוא מזכיר עיתונאים אשר כתבו בפירוש שחייו בסכנה; גם ראש השב"כ הזהירו, אם כי רק הציע לו ללבוש אפוד מגן ולא הכריח אותו לעשות זאת. רבין סירב ללבוש אפוד, העדיף שלא להשתמש במכונית המשוריינת שנרכשה בשבילו, ועמד על כך שימשיך להופיע בציבור. גם זה היה אולי שריד לנטייה לבוז לכללי זהירות שאפיינה את הפלמ"ח." ~ על חולשתו של יצחק רבין{{הערה|שם=שגב, רבינוביץ'}}
* "כשנבחרתי לרב הראשי לישראל התחיל הסיפור של אוסלו והדיונים על אוסלו ב', יצחק רבין, שהיה אז ראש הממשלה, שר הביטחון ושר הדתות, נתן לי ביום שנבחרתי את המספר שלו על פתק ואמר: 'זה מספר הטלפון האישי שלי. דעתך חשובה לי, אם יש לך ביקורת, הערה או עצה טובה, תטלפן למספר הזה'. ניצלתי זאת פעם אחת ויחידה באותו שבוע." ~ הרב הראשי לשעבר ישראל מאיר לאו על פן יוצא דופן באישיותו של יצחק רבין{{הערה|[http://glz.co.il/1363-101539-he/Galatz.aspx "רבין נתן לי את מספרו האישי ואמר: 'תתקשר'"], באתר גלי צה"ל, 14 ביוני 2017}}
* "יצחק רבין ז"ל ב־1994 הייתה דמות שהיום נערצת על כולם. בג"צ אז פסק שאפשר לייבא נבילות וטריפות לארץ. אני הייתי אז ברבנות הראשית. ביקשתי מרבין, גם אריה דרעי פנה אליו, פניתי אליו, ואז, לא התביישו לומר, לחוקק 'חוק עוקף בג"צ', היה צריך רוב מוחלט כי הפסיקה הייתה על בסיס חוק יסוד. הוא טילפן מאחד לשני והצליח להשיג את הרוב הנדרש. לאחר מכן התברר שצריך להשיג שוב את כל ההסכמה כי התברר שהצביעו על בשר קפוא והחברה שעתרה לבג"צ אמרה שתביא בשר מצונן. רבין טרח שוב והשיג את הרוב הנדרש שהצביעו בעד החוק. התקשרתי אליו להודות לו והוא אמר לי 'צריך לזכור, אנחנו מדינה יהודית'." ~ הרב הראשי לשעבר [[ישראל מאיר לאו]] על פן יוצא דופן באישיותו של יצחק רבין{{הערה|עמית דניאל, [http://www.93fm.co.il/radio/395555/ "הגרי"מ לאו: "פרצה שלא ניתן להסכים אתה; חולדאי אינו אויב השבת"], באתר קול-חי, 20 באפריל 2017}}
* "אלה שנולדו אחריו, אין להם למה להתגעגע. דמותו של יצחק היא לא דמות חיה בעיניהם. מתגעגע מי שהכיר." ~ רחל יעקב רבין על אחיה{{הערה|בראון י., [http://www.maariv.co.il/news/israel/Article-504865 "יגאל עמיר ניצח והמדינה איבדה כיוון: אחותו הקטנה של רבין מדברת"], באתר מעריב, 24 באוקטובר 2015}}
* "שואלים אותי: למה אתה מתגעגע ביצחק רבין? והתשובה היא כמובן ליצחק רבין עצמו. אני מתגעגע לאיש שירד לחיי במובן הטוב של המילה. אני מתגעגע לאיש שגנב איתי את כל השוקולדים מהבונבוניירה וביקש שלא אספר לאף אחד, גם לא ללאה. לעשן הסיגריות שאפף אותו, למאפרות המתמלאות ללא הרף. לטירוף שלו לדיוק. לעמידה בלוחות הזמנים. לחתונות שהגענו אליהן בשבע וחצי בערב כי כך היה כתוב בהזמנה, ולא מצאנו לא חתן ולא כלה ולא חתונה. לדממה שהשתררה בחדר העבודה שלו אחרי שהחליט על פעולה צבאית מסוכנת ואחרי ששרי הממשלה והקצינים הלכו לדרכם והותירו אותו לבד עם המחשבות וההרהורים. אני מתגעגע להיסוס שלו, למעצור, לשניות הקשות כאשר עמד לפני דלתות של בני משפחות שכולות, כמו מסרב להיכנס פנימה. אני מתגעגע גם לנזיפות שלו ולחסרונותיו: לירידה שלו לפרטים הקטנים והלא תמיד נחוצים וחשובים, לבוטות שלו, לעלבונות שלא היו במקומם, למלים המיותרות, למבטים שלא תמיד היו סימפטיים ואמרו הכול. לעצבנות שלו, לקוצר הרוח. אני מתגעגע להיסוסים שלו ולשיקול הדעת. לניסיון העצום שצבר במסלול חייו, ללילות בלי שינה, לסדר היום המטורף, לקור שנדף ממנו, לחום שהוא ידע להעניק לסביבתו, לדאגה העצומה שלו לחיי כל חייל, לבכי שלו בלי דמעות עם כל הודעה על פיגוע. לחריקת השיניים. אני מתגעגע גם ואולי עוד יותר לתנופת העשייה האדירה בימיו של יצחק רבין: למחלפים שנבנו בכל הארץ, לכבישים שהורחבו, לשעות החינוך שהוכפלו ושולשו, לצמיחה שזינקה לגבהים, למלחמה המוצלחת באבטלה שירדה לתחתיות, לתיירות שהגיעה לשיאים, לעשרות המפעלים החדשים, לבנייה העצומה ביקנעם ובאור עקיבא, בבאר שבע ובירושלים. אני מתגעגע ליחסים שפרחו עם טוניס ומרוקו, קטאר ועומאן, עם בחריין ודובאי וירדן. ללחיצות הידיים עם עשרות מנהיגים מקצווי עולם. כן, אני מתגעגע." ~ {{קישור|איתן הבר}} (ראש לשכתו של יצחק רבין) בטור במלאות 20 שנה לרצח רבין
* "רבין לא היה אוסלו, ולא היה ששת הימים, ולא באמת אהב ערבים, ולא ממש שנא מתנחלים. הוא היה קצת מכל אלה והרבה דברים נוספים. רבין היה ישראלי, ציוני, פטריוט. הוא היה הבן של רוזה ונחמיה. הוא היה מפקד חטיבת הראל, הוא היה רמטכ"ל, הוא היה שר ביטחון. היה לו פתיל קצר, כי הוא היה ג'ינג'י. הוא אהב ויסקי (אבל לא השתכר) ו[[כדורגל]]. הוא עישן בשרשרת, חשב מהר ודיבר לאט. הייתה לו כהונת בוסר אחת קצרה, וכהונה נוספת, ארוכה יותר, שהסתיימה באסון. הוא היה ביטחוניסט, ביצועיסט, שהבין את הבעיה הדמוגרפית ורצה מאוד להיפרד מהערבים. הוא ניסה, אבל לא הצליח. אין לי מושג מה היה קורה אלמלא נרצח. אי אפשר לנבא תהליכים כאלה. אני לא מאמין שהוא היה נותן למצב להתדרדר יותר, ואני מתקשה לראות אותו מבטל הכול וחוזר לנקודת ההתחלה. יצחק רבין היה ישראלי שלחם למען המקום הזה ואהב אותו אהבת נפש, ויותר מכל דבר אחר, הוא היה מנהיג שדיבר אמת. ולזה, לפחות אני מתגעגע." ~ {{קישור|בן כספית}} במלאת 20 שנה לרצח רבין{{הערה|בן כספית, [http://www.maariv.co.il/news/israel/Article-502915 עשרים שנה לרצח רבין: 1 מכל 5 ישראלים מאמין שיגאל עמיר הוא לא הרוצח"], באתר מעריב, 18 באוקטובר 2015}}
* "בכל שנה ביום העצמאות מזמינים את מפקדי ששת הימים לבית הנשיא. בשבילי זה מפגש די עצוב – שר הביטחון היה [[משה דיין]] והיום הוא איננו, הרמטכ"ל היה יצחק רבין – איננו, אלוף פיקוד צפון [[דוד אלעזר|דדו]] – איננו, אלוף פיקוד מרכז [[w:עוזי נרקיס|עוזי נרקיס]] – איננו. אני מרגיש שנשארתי בין הבודדים, עצוב." ~ אלוף (במיל') [[w:ישעיהו גביש|ישעיהו גביש]] על דור ההנהגה של [[מלחמת ששת הימים]]{{הערה|דרור גלוברמן, [http://www.mako.co.il/tv-people/articles/Article-03ccf386a18cc41006.htm "שייקה גביש נזכר בהפרת הפקודה של שרון: "הוא אמר 'אריק לא מגן, אריק תוקף'"], באתר mako,{{כ}} 17 באפריל 2015}}
* "מורשת רבין היא עבורי גם מורשת של מנהיגות, מנהיגות מעצבת ועמידה באומץ מול החלטות הקשות. הוא היה מנהיג ללא תירוצים, כלוחם. והוא היה מנהיג ללא תירוצים, כחבר כנסת, שר, וראש ממשלה. מי שידע לשאת באחריות, כראש ממשלה, לפעולה המוצלחת באנטבה, ידע גם לשאת באחריות, כראש ממשלה, לכישלון מבצע השחרור של נחשון וקסמן הי"ד. אצל רבין, גם הניצחונות וגם הכישלונות לא היו יתומים. עבורי רבין, כן, דווקא הוא, הוא אבי הקריאה שעלתה מהכיכרות לפני שלוש שנים לשינוי סדרי העדיפויות במדינת ישראל, להפניית הזרקור פנימה. לצד השלום והביטחון, ואפילו לפניהם, הוא התעקש לעסוק, בחינוך, בבריאות וברווחה, ובמכלול השינויים, שהוא הנהיג בממשלתו השנייה, תחת הכותרת, 'שינוי סדרי עדיפויות'." ~ נשיא המדינה [[ראובן ריבלין]] סופד לרבין ביום הזיכרון ה־19 להירצחו{{הערה|יוני גבאי, [http://www.kikarhashabat.co.il/%D7%94%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%90-%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99-%D7%A8%D7%99%D7%91%D7%9C%D7%99%D7%9F-%D7%99%D7%A6%D7%97%D7%A7-%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%A9%D7%9C.html הנשיא רובי ריבלין: יצחק רבין - מורשת של מנהיגות], באתר כיכר השבת, 4 בנובמבר 2014}}
* "יצחק רבין, הנץ האידאולוגי, הבין ששמירת התשוקה לבית לאומי מחייבת היפרדות מהישגי המלחמה המפוארת ביותר שהוביל כמצביא. זו לא הייתה הבנה חטופה, קלת דעת או גסת לב. ההבנה העמוקה, המורכבת, החמוצה־מתוקה, הבשילה אצלו בשנות שירות ארוכות, במדים ובעניבות, בשדה הקרב ובאולמות הפוליטיקה, ובאופן אירוני כאמור, חייבה דווקא אותו להוביל את עמו להיפרדות מנכסים שהוא עצמו קידש, שהוא עצמו חתר להשיג, כדי לשמור על הדבר הגדול והחשוב יותר: הציוויליזציה היהודית המודרנית." ~ [[נועה רוטמן]], נכדתו{{הערה|נועה רוטמן, [http://www.haaretz.co.il/israel-peace-convention/1.2347129 "מדינת ישראל כבר 20 שנה ללא מנהיג"], באתר הארץ, 23 ביוני 2014}}
* "יצחק רבין בין דור המייסדים, דור שהחברה הייתה בראש מעייניו. דור מגויס, מחויב, מאמין בצדקת הדרך, קשוב למצוקות ולצרכים. דור שגם עשה שגיאות, ודאי, אבל בתום לב וללא כוונות זדון. בטחון ישראל, שלום ישראל, עתיד ילדינו, אלה היו לנגד עיניו, כשבחר ללכת בדרך השירות הציבורי, להניח את האגו ואת התפנוקים בצד. כזה היה הדור, כזה היה יצחק רבין. מנהיג שהאמין במטרה, שהאמין באנשים, אהב את העשייה. בשבילנו, פקודיו בצה"ל, הוא היה מפקד, אח גדול, מורה הדרך. ראינו אותו בחפ"קים, ראינו אותו בתרגילים, בדיונים ובתהליך וקבלת החלטות קשות וכבדות. קל היה לראות ביצחק רבין את אשר על לבו. את ההנאה בקשר עם האנשים חיילים ומפקדים, במגע עם הדור הצעיר, ואת כאב־המחיר הכבד שגבו המלחמות ומה שביניהן. יצחק רבין היטיב לנהל מלחמות ומערכות, ללא חדוות־הקרב ושמץ של התלהמות. באחריות, בבקיאות מעוררת הערצה בפרטים, וביכולת קליטה וניתוח שעשו בית־ספר לכולנו. ידענו שאפשר לסמוך עליו, ידענו שנקבל גיבוי, אבל ידענו גם שהוא מצפה מאיתנו למיטב ולמירב, ושאפנו שלא לאכזב אותו לעולם. יצחק רבין היה איש של אמת, גם שהיא לא הייתה נוחה לו או לסביבה. גם היא יוצרת קושי בהתקדמות בדרך שחשב לנכונה. מנהיג שפיו ולבו שווים. הוא שילם על כך בחייו. משסירב לייפות את המציאות, להתאימה לאוזנו וטעמו של השומע, משבחר ללכת בדרך שראה הולמת את טובת העם והחברה, חתם את גורלו. ואנחנו לא היינו שם, כולנו, כדי לשמור עליו." ~ הרמטכ"ל ה־15, רב אלוף (במיל') [[אמנון ליפקין-שחק]], באזכרה לציון 3 שנים לרצח רבין{{הערה|[http://www.rabincenter.org.il/Web/He/Persona/People/Eulogy/Lipkin/Default.aspx מרכז רבין לחקר ישראל], 1 בנובמבר 1998}}
* "חמישה היו יסודות מנהיגותו של יצחק רבין – ראשית, תום הלב הביישני של הנער המחונן מכדורי, ואותות האמת והפשטות שקרנו מכל מעשיו לכל אורך דרכו; שנית, הפיכחון האכזרי ונטול האשליות של שיפוטו והערכותיו; שלישית, האבחנה החדה והפסקנית בין עיקר לטפל; רביעית, הבנתו את סוד רתימתם של אנשים מסביבו לשיתוף פעולה יוצר; ואחרון, אולי חשוב מכול, היותו קברניט הנושא עמו מצפן ולא שבשבת, בוחן תמיד לאן נכון להוביל – ולא לאן נושבת הרוח." ~ [[אהוד ברק]] סופד לרבין{{הערה|שם=ברק, ישראל 60|אהוד ברק, 2008, "יצחק רבין – מפקדם של מפקדים", בתוך: '''ישראל 60''' עריכה: ניסים משעל, הוצאת "ידיעות אחרונות"}}
* "יצחק רבין (כרמטכ"ל) שלח אותנו (סיירת מטכ"ל) אל מבחן אש ראשון בפעולות גמול, באמצע שנות השישים. בפקודתו יצאנו פעם אחר פעם הרחק מעבר לקווי האויב, כאשר הוא מעניק לנו את שרביט הרמטכ"ל שבשטח, אך נותר כל הלילה במוצב פיקוד קדמי, דואג, מעשן בשרשרת, דרוך, כמעט כוסס ציפורניים – לפרוס לנו רשת ביטחון של גיבוי וניסיון." ~ אהוד ברק סופד לרבין{{הערה|שם=ברק, ישראל 60}}
* "יצחק רבין (כשר ביטחון) היה גם הראשון בקצה קו הטלפון השחור או האדום, לקבל מאיתנו כמהלומות פטיש כבדות את הבשורות הקשות על הנפגעים בצידנו. יחד הלכנו, תמיד, אל מקום האירוע, אל הלוחמים בני השמונה־עשרה או העשרים, לאחר ליל קרב, שבו אבדו להם טובי חבריהם ומפקדיהם – ויצחק מתחקר ומברר כל פרט! לא מוותר ולא מעגל שום פינה! תובע ומדרבן מפקדים, תומך ומגבה את הלוחמים הצעירים!" ~ אהוד ברק סופד לרבין{{הערה|שם=ברק, ישראל 60}}
==ראו גם==
* [[נאום הר הצופים]]
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקיפדיה=יצחק רבין|ויקיטקסט=מחבר:יצחק רבין|שם ויקיטקסט=יצחק רבין}}
== הערות שוליים ==
<references />
{{ראשי ממשלת ישראל}}
{{שרי הביטחון בממשלות ישראל}}
{{רמטכ"לים}}
{{מיון רגיל:רבין, יצחק}}
[[קטגוריה:ראשי ממשלת ישראל]]
[[קטגוריה:שרי ממשלת ישראל]]
[[קטגוריה:חברי הכנסת]]
[[קטגוריה:דיפלומטים ישראלים]]
[[קטגוריה:ראשי המטה הכללי]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל לשלום]]
[[קטגוריה:קורבנות רציחות פוליטיות]]
jeej6mrzr3avyqjvfyi5wq9njhfdvs8
קטגוריה:מדענים
14
1329
235224
161219
2026-05-06T20:43:48Z
קליאו
9676
235224
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת קטגוריה|ציטוט|מדענים}}
[[קטגוריה:אישים לפי מקצוע]]
[[קטגוריה:מדע]]
0r6g8lbuyu95e76f0ss8jz7irdt2w0f
קטגוריה:מתמטיקאים
14
1339
235262
191588
2026-05-06T21:40:46Z
קליאו
9676
235262
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת קטגוריה|ציטוט|מתמטיקאים}}
[[קטגוריה:אישים לפי מקצוע]]
[[קטגוריה:מתמטיקה]]
k03qhvhkdto9cmgscb0at4cesf7qesm
שמעון פרס
0
1639
235289
232087
2026-05-06T22:05:00Z
קליאו
9676
235289
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Shimon Peres by David Shankbone.jpg|ממוזער|210px|נשיא מדינת ישראל שמעון פרס, 2007]]
'''[[w:שמעון פרס|שמעון פרס]]''' (במקור: '''פרסקי'''; 2 באוגוסט 1923 – 28 בספטמבר 2016), נשיאה התשיעי של [[מדינת ישראל]], ראש הממשלה השמיני שלה, חתן פרס נובל לשלום, שר בממשלות ישראל וחבר [[הכנסת]] במשך 48 שנים.
==על החיים==
[[קובץ:World Economic Forum Annual Meeting Davos 2005 (346655258).jpg|ממוזער|286px|שמעון פרס]]
* "מביצה שלא נולדה לא עושים חביתות."
* "הדיבורים לא משפיעים על המציאות, המציאות משפיעה על הדיבורים."
* "שלא יספרו לך סיפורים. כל אחד רוצה להיות [[אהבה|אהוב]]. זה אנושי."
* "אנשים שאין להם פנטזיה, לא עושים דברים פנטסטיים." ~ על נועזות
* "פסימיים ואופטימיים מתים באותו האופן - הם רק חיים באופן שונה, ולכן צריך לחיות חיים אופטימיים."
* "אם תאכל שלוש ארוחות ביום תהיה שמן, אם תקרא שלושה ספרים ביום תהיה [[חוכמה|חכם]]."
* "אין שאלות אינפנטיליות, יש תשובות אינפנטיליות."
* "היהודיות שלנו עושות לך טובה. כאילו הן סובלות מהעניין. תמיד משהו כואב להן, מציק להן. השיקסעס, לעומתן, נהנות מכל רגע, אין להן תסביכים, אוהבות לפנק ומשקיעות את כל הלב במשימה."
* "תאהב אנשים, אתה כל היום מוקף אנשים, אל תשנא, אל [[שנאה|תשנא]] בני־אדם גם כאלה שלא כל־כך מוצאים חן בעינייך." ~ ראיון ב־ynet, יולי 2005
==דברים אישיים==
* "זה לא יעזור לך, לך ולחברייך."
* "שני דברים אני לא אוהב בחיים: להתפנק ולהתעצל." ~ ראיון ב־ynet, יולי 2005
* "אני מרגיש הכי טוב כשסדר היום שלי עמוס ומלא פגישות, ביקורים וסיורים."
* "צריך להיות [[אדם]] שכל הזמן פועל למשהו, ואני אומר, אתה תמיד גדול כגודל העניין שאתה משרת ואתה נהייה קטן אם אתה משרת רק את עצמך." ~ ראיון ב־ynet, יולי 2005
* "אם עליתי במשקל אני מפסיק לאכול עד שאני יורד ונגמר העניין." ~ ראיון ב־ynet, יולי 2005
* "אני מביא בחשבון שיש דברים אינם בשליטתי אבל משפיעים על גורלי. זו לא סיבה להתייאש." ~ ראיון, מאי 2014
* "גם כשיש מצבים שמורידים לי דמעה בלב. אסור לומר נואש, והאיסור הזה מושתת על ניסיון אמיתי." ~ ראיון, מאי 2014
* "אני מבטיח לכם, כשיבוא היום, אני לא אשכח למות."
* "הבריאות שלי מאכזבת את הרופאים." ~ עונה לשאלה האם גילו המופלג מקשה עליו לתפקד כנשיא מדינה
* "לא אכפת לי [[מוות|למות]] מחר בבוקר. אני לא מפחד מהמוות. אני לפעמים מתעורר ומצטער שאינני מת. נמאס לי, אך אני מבין שאיש לא יוכל למלא את תפקידי."
* "כולם יבואו להלוויה שלי. הם ירצו להיות בטוחים, שלא קמתי מהארון." ~ נחום ברנע, "אני לוזר?", 16 במאי 1997, ידיעות אחרונות
* "החרטה היחידה בלבי היא שלא חלמתי חלומות רבים וגדולים עוד יותר." ~ מתוך ספרו "אין מקום לחלומות קטנים".
* "מפעם לפעם ביקשו ממני להביט לאחור על חיי ולזהות את ההישג שבו אני גאה יותר מכל. אני משיב באמצעות סיפורו של צייר דגול, שנתבקש על ידי אחד ממעריציו לבחור את ה[[ציור]] שהוא אוהב יותר מכל אלה שצייר בחייו. הצייר נשא עיניו אל המעריץ, ואז הפנה מבטו לעבר בד ציור גדול וריק, שעמד על הכן בפינת החדר. 'זה שאצייר מחר,' השיב. זאת גם תשובתי." ~ פסקת הסיום של ספרו האחרון "אין מקום לחלומות קטנים".
==פוליטיקה==
[[קובץ:Shimon Peres in Brazil.jpg|ממוזער|172px|שמעון פרס]]
* "מזרח תיכון חדש." ~ מתוך נאום ב-1993
* "אני אעשה הכול למען ה[[שלום]] ואני לא מחפש [[תפקיד]]."
* "סקרים הם כמו בושם, אפשר להריח אותם אבל לא כדאי לשתות."
* "ה[[טלוויזיה]] עשתה את הדיקטטורה לבלתי אפשרית ואת הדמוקרטיה לבלתי נסבלת."
* "אם אתה לא מנהל משא ומתן עם ה[[פלסטינים]] אז יש לך אינתיפדה בלי פתרון." ~ מתוך סרט "שנות המדינה"
* "אני הכנתי נאום, אני לא אקריא אותו, אני אשיב ישר לשאלות של יצחק. איזו [[אמינות]] אני הפרתי?! איזו בעיה של אמינות יש לך איתי, [[יצחק רבין]]?! אני כתבתי נגדך ספר?! אני קראתי אותך בשמות?!" ~ בשיא היריבות שלו עם יצחק רבין, כתשובה לכך שרבין כתב דברים נגדו בספר [[W:פנקס שירות|"פנקס שירות"]]
* "שלח לחמך על פני המים? שלחתי להם מאפיות שלמות." ~ על יחסיו עם המפלגות החרדיות.
* "אני שומע את חבריי אומרים 'פרס הוא לוזר.' אני הפסדתי?!" ~ בכנס תומכי [[W:מפלגת העבודה הישראלית|מפלגת העבודה]], כשפנה בנאום ההפסד למתנגדיו שהשמיצו אותו, והקהל השיב "כן!"
* "איך מתחיל מבצע? אומרים שהוא בלתי אפשרי. המועד אינו מתאים. הממשלה לא תאשר. השאלה היחידה שאני רואה היא איך זה יסתיים." ~ פתק שהעביר לראש הממשלה יצחק רבין כיממה לפני מבצע אנטבה ביולי 1976
* "בני, זאת תוכנית שרלטנית, מסוכנת ופזיזה, בלי סיכוי להצלחה." ~ לפי עדותו של מפקד חיל האוויר, בני פלד, כשהציג את תוכנית מבצע אנטבה.
* "במישור האישי נישאר ידידים ובפוליטיקה – יריבים." ~ דבריו ל[[מנחם בגין]] לאחר ניצחונו בבחירות ב-1977.{{הערה|{{ו|אבי שילון}}, '''בגין 1992-1913''', הוצאת עם עובד, 2007, עמ' 271.}}
* "מספר ההסכמים שהפרו הערבים אינו נופל ממספר ההסכמים שקיימו." ~ מתוך ספרו ''כעת מחר'', עמ' 255, 1978.
* "'העבודה' הפסידה בבחירות גם בגלל שגיאות הבוחרים" ~ בישיבת הפתיחה של "תנועת העבודה הציונית" (תע"צ), 14 בפברואר 1978.{{הערה|אודי מנור, '''יגאל אלון – ביוגרפיה פוליטית''', עמ' 387.}}
* "המאבק בין המועמדים אינו על 'האוסקר', אלא על ראשות הממשלה" ~ נימוק סירובו לקיים עימות טלוויזיוני עם [[יגאל אלון]] לפני ההצבעה במרכז מפלגת העבודה על ראשות המפלגה, ינואר 1980.{{הערה|אודי מנור, '''יגאל אלון – ביוגרפיה פוליטית''', עמ' 418.}}
* "אני רואה איך הם אוכלים את הגליל וליבי שותת דם, כי הייתי ממקימי רמות נפתלי ואני רואה 300 בתים שנקנו על ידי ערבים וזה ראשיתו של התהליך. הם גרים בבתים בעפולה ובעכו והם כובשים רחובות שלמים." ~ בשיחה עם מנחם בגין ו[[משה ארנס]]. 31 באוגוסט 1978{{הערה|בתוך: גידי וייץ, [http://www.haaretz.co.il/news/politics/.premium-1.3092927 פרס לבגין: "ירדן היא פלסטין, אני נגד מדינה ערפאתית"], באתר הארץ, 11 באוקטובר 2016}}
* "אנחנו לא מפחדים מכם. לא מהפשיזם, ולא מהחומייניזם, ולא מהתנועות המזרחיות שלכם. בוז... בוז לך. זה עם תרבותי, עם תנועות מזרחיות מתווכחים?! תתביישו לכם! אל תקלקלו את שם בית שמש! ככה נראה העם של בגין. שיכורים... אל תצעק אתה. כזה עם אתם רוצים, או עם מתורבת?! תפסיק עם ה[[שנאה]] שלך. אין לך שום זכות לשנוא. אתה לא יודע שום דבר. שנאה וריב אחים, שנאה וחוסר תרבות. עם תנועות מזרחיות תנצחו בבחירות?! עם תנועות מזרחיות, ככה?! מי שלא רוצה ש[[ישראל]] תיהפך למדינה ערבית, אל יצביע בעד החבר'ה הנלהבים האלה!" ~ לתומכי ליכוד בבית שמש, 1981
* "אלה התימנים. את בן גוריון הם העריצו, עכשיו הם שונאים אותנו. הם הכי גרועים." ~ שמעון פרס לנחום ברנע לאחר הפגנה בכנס בשכונת מורשה, ברמת השרון, 1984 {{הערה|1=https://mobile.twitter.com/AvishayBenHaim/status/1409540322556878850}}
* "אתה בוחר בין [[ציונות]] לבריונות." ~ מודעת בחירות של המערך בכנסת העשירית, 1981
* "איך אמר הנביא ישעיהו? תחלוף סופה יחלוף סער." ~ ראיון בערוץ הראשון בפרוץ [[מלחמת המפרץ|מלחמת המפרץ הראשונה]], 17 בינואר 1991
* "אתה חירש? אני אומר לך: לא תקום מדינה פלסטינית." ~ בכנסת, לעבר [[משה קצב]], 17 בנובמבר 1993
* "להילחם בטרור זה כמו לאכול מרק במזלג." ~ ציטוט שהובא בתעמולת הבחירות של [[הליכוד]] ב־1996
* "תנו לי שלום ואוותר על הגרעין." ~ מול ועדת העורכים, כנראה בשנת 1996
* "יש לנו את שיטת הבחירות האידיוטית בעולם. אני חרד כי אם היא לא תשונה גם בבחירות הבאות הכנסת תהיה משותקת." ~ על [[w:חוק הבחירה הישירה|חוק הבחירה הישירה]], 2000
* "תשמרי על ה[[חוכמה]] שלך לכמה דקות, היא לא תברח לך." ~ מבקש מאישה מהקהל שקוטעת את דבריו לאפשר לו לסיים לדבר, כנס של מכון פרס לשלום בבית ציוני אמריקה, 2004
* "ה[[צבא]] איננו ארגון דמוקרטי, זה הארגון הבלתי־דמוקרטי היחיד שה[[דמוקרטיה]] שומרת כדי להגן על עצמה." ~ אתר ynet, יולי 2005
* "אי אפשר לקיים צבא ללא פקודות, כיבוד פקודות, וסרבנות גמורה לסרבנות." ~ ראיון ב־ynet, יולי 2005
*"תשמע [[ידידות|ידידי]], אתה לא תבהיל את העם מפני שהעם לא מאמין לך. אני מציע לימין להפסיק עם ההפחדות, עם הבהלות, עם הלגיונות, עם האסונות... תפסיקו לדבר שטויות!" ~ נאום בכנסת בתגובה לטענת [[בנימין נתניהו]] כי בעקבות תוכנית ההתנתקות יפלו טילים על אשקלון, אוגוסט 2005
* "כולנו מלבים את ההיסטריה. מה קרה? את קריית שמונה הרי הפגיזו שנים." ~ תגובה על ירי הקסאמים, יוני 2006
* "ישראל צריכה להתייחס ל[[מחמוד אחמדינז'אד|אחמדינז'אד]] כאל כ[[אדולף היטלר|היטלר]]." ~ אוקטובר 2006
* "אני לא מקווה לתלות, אני תולה תקוות." ~ "פגוש את העיתונות", אוקטובר 2006
* "[מוסד הנשיאות הוא] בית לכל היהודים שאינם ישראלים ולכל הישראלים שאינם יהודים." ~ "פגוש את העיתונות", אוקטובר 2006
* "זה סוף המשבר, אך לא סוף העולם." ~ על התפטרות הרמטכ"ל [[דן חלוץ]], פברואר 2007
* "אם אומר שהממשלה מזהירה אני לא בטוח שתסכימו איתי, אך יש לנו עם מזהיר." ~ בקונגרס הציוני הישראלי, 14 במאי 2007
* "השמאל אשם בכרסום הלגיטימציה של ישראל. ואני אומר את זה כאיש ששייך לשמאל ולשמאל יש חלק בכך. אני מתכוון לרעיון החדש הזה של דה־לגיטימציה, אם בכלל יש זכות קיום לישראל." ~ בעדותו בפני ועדת וינוגרד, 2007
* "עלתה בדעתי תפיסה חדשה – ישראל צריכה לבנות לעצמה כושר הרתעה אסטרטגי! בנינו כור גרעיני באמצע מדבר, בדימונה!" ~ התייחסותו של פרס ליכולת לא קובנציונאלית (לפי מקורות זרים) של ישראל (סבר פלוצקר, [2008], 'שמעון פרס - גדול הפוליטיקאים', בתוך: "ישראל 60" עריכה: ניסים משעל, הוצאת "ידיעות אחרונות")
* "צריך להפתיע! להשתחרר ממוסכמות ה[[עבר]]!" ~ על התפניות שעשה במהלך הקריירה הפוליטית שלו (סבר פלוצקר, [2008], "שמעון פרס - גדול הפוליטיקאים", בתוך: "ישראל 60" עריכה: ניסים משעל, הוצאת "ידיעות אחרונות")
* "בפינוי ההתנחלויות נעשו שגיאות, אני אישית טעיתי" ~ בנאום בפני ועידת הנשיאים בירושלים, פברואר 2009
* "במשטר דמוקרטי ההצבעה היא זו שקובעת, ואילו במשטר לא דמוקרטי הספירה היא זו שקובעת." ~ על הבחירות באיראן, טקס הענקת פרס ביטחון ישראל, 24 ביוני 2009
* "המשטר באיראן עלוב ומחורבן. זהו משטר סדוק ומלא פצעים." ~ טקס הענקת פרס ביטחון ישראל, 24 ביוני 2009
* "ההסכם הזה הוא הסכם על עזה ועל יריחו. באשר למה שיהיה להבא, אני מתנגד למדינה פלסטינית נפרדת, אני בעד קונפדרציה ירדנית־פלסטינית. אמרתי את זה אלף פעמים, ולא שיניתי את דעתי." ~ בראיון, על הסכם "עזה ויריחו תחילה"
* "נגמרו 100 שנות טרור, התחילו 100 שנות דו־קיום ושכנות טובה." ~ לאחר [[הסכמי אוסלו]]
* "אני עשוי מהעתיד." ~ בראיון עם [[w:דן שילון|דן שילון]], בתגובה לשאלה מאיזה חומר הוא בנוי
* "[[w:מבצע אופרה|הפצצת הכור העיראקי]] הייתה טעות."
* "העוול שאנו עושים בגזילת הקרקע אינו מגיע אפילו לקצהו של העוול שעשו לנו הערבים בגזילת השלום."
* "מטרתה הבאה של ישראל היא להצטרף לליגה הערבית."
* "אנחנו מדינה עם כושר הרתעה גבוה מאוד, בהשוואה כמעט לכל מדינה בעולם." ~ 2006
* "קסאם שמסאם."
* "אמצעי הלחימה של ישראל לא היו מתאימים לטפל בחזבאללה." ~ מתוך מאמר לאחר [[מלחמת לבנון השנייה]]
* "שמחנו שהכור החל לפעול." ~ בתיאור היסטורית מדינת ישראל, בהשבעת הכנסת ה־18
* "לא צריך לשנות את ה[[היסטוריה]], גם אם זה לטוב וגם אם זה לרע." ~ בתגובה להרשעתו של [[משה קצב]] באונס
* "ה[[חמאס]] נוהג בפראות, יורה, אינו מכבד הסכמים ואינו מוכן לחתום על הסכמים. מי יתמוך בהם? אני מצטער על כך מאוד. זאת לא הייתה כוונתנו. נתנו את עזה לפלסטינים, נתנו להם לטפל בבעיות שלהם מתוך רצון טוב, והם מתגרים בגורלם ומביאים לסוף ארצם וממשלתם."
* "מצא מצא, מצה יבשה." ~ לועג לחבר הכנסת [[w:יהושע מצא|יהושע מצא]]
* "מה שיש לסעודים באדמה, יש ליהודים בראש." ~ לפי פרופ' {{קישור|אדיר כהן}}
==על מדע, טכנולוגיה וחינוך==
* "טכנולוגיה בלי אתיקה זה רוע, אתיקה בלי טכנולוגיה זה עוני", ~ ספטמבר 2016.
* "אולי גם יש למצוא סוג חדש של מודיעין, הנשען על ננוטכנולוגיה." ~ מתוך מאמר לאחר [[מלחמת לבנון השנייה]]
* "יכולים להגיע למכשירים בלתי נראים. מחשב בגודל של פרפר שיהיה יותר חזק מהמחשבים של ימינו. עובדים על זה בכל העולם ואני רוצה שגם ישראל תיכנס לזה בהקדם האפשרי ובתנופה הגדולה ביותר." ~ ראיון, 2003
* "[צריך] לשים דגש על החזון לא על שינון." ~ מתוך נאום בכנס הפתיחה של "Lead", 2007
* "אנחנו זקוקים לבית הספר מכיוון שהדיאלוג בין המורה לתלמיד מפרה. לכן חלק יעשה ככה וחלק יעשה ככה. זה מה שנקרא בעיניי דמוקרטיזציה של החינוך: לעשות את החינוך שווה לכל נפש ועם מינימום לימודים באוניברסיטה, מינימום. לדעתי, האוניברסיטאות צריכות לעסוק יותר במחקר ופחות בהוראה." ~ מתוך ראיון לגיא רולניק, "דה מרקר", אפריל 2013.
* "כל שיטת החינוך היא אידיוטית. אני לא רוצה להעליב, ואני לא אומר את זה מתוך זלזול. קודם כל הפכו את החינוך לעינוי, במקום לעשות את החינוך תענוג. שולחים לכיתה מורה זקן שרוצה להביא את הסיפור של דוד ובת שבע, והילדים חושבים 'Fuck It, תעשה סרט קצר ושהחבר'ה ייהנו'. אבל עם שיטות התקשורת החדשות, אתה יכול ליצור דמוקרטיזציה של החינוך. אתה יכול להקים ענן מחשוב שאוסף את ההרצאות הכי טובות בעולם, ואתה יכול לשלוח אותן לכל בית. לא צריך מחשב כדי לקלוט את זה, מספיק טאבלט. הטאבלט עולה כיום 100 דולר, ראיתי שהסינים נכנסו לתעשייה הזו, ואני אומר שהמחיר יירד ל–50 דולר. אם תרצה לחבר לענן הזה מיליון ילדים, זה יעלה לך 50 מיליון דולר, זה כלום." ~ מתוך ראיון לגיא רולניק, "דה מרקר", אפריל 2013.
* "אסור להפסיק ללמוד. חלוקת הלימודים מיושנת, מפני שהמדע השתנה. אחת הבעיות בבית ספר היא המתח בין המורה לתלמיד. לפעמים התלמיד יודע יותר מהמורה: המורה סיים את לימודיו לפני שלוש שנים, לתלמיד יש סמארטפון והוא יודע הכל כל רגע. זה מרגיז את המורים והם נותנים להם ציונים רעים. זה סקנדל. במקום לעודד, הם מעיקים. אפשר לשנות את המצב הזה. אני לא צריך תקציבים, ואמרתי את זה לנתניהו: אני לא מבקש ממך שום דבר, רק תן לי לעבוד." ~ מתוך ראיון לגיא רולניק, "דה מרקר", אפריל 2013.
* "התכנון אינו חייב להיות מושתת על נסיון. התיכנון הוא פונקציה של הדימיון. המומחיות הדרושה, אפוא, אינה זו של הידוע והבדוק אלא כי אם של הרצוי והניתן, בין אם הוא קיים באיזה מקום אחר בהיסטוריה או בעולם, ובין שאינו קיים כלל. התכנון אינו מוגבל, אפוא, אפילו לפוטנציות; הוא במידה רבה הפלגה בים של קונצפציות, גיבוש של רצון לאומי למציאת תשובות חדשות." ~ הערות לחשיבות התכנון, 1965.<ref>[https://doalogue.co.il/blog/shimon-peres/ הארות על 'הערות לחשיבות התכנון' של שמעון פרס], אתר דואלוג</ref>
== כראש הממשלה ==
*מתוך פרוטוקול הישיבה{{הערה|הציטוטים נלקחו מ[http://www.haaretz.co.il/news/politi/1.2671809 כתבה באתר הארץ]}} בה נידון "[[w:חוק ההסדרים|חוק ההסדרים]]":
:מנכ"ל משרד האוצר, עמנואל שרון: "אין לנו זמן לעשות תוכנית רב־שלבית ולפיכך, אנו צריכים ללכת לתוכנית שהיא בפירוש תוכנית שיש בה הימור."
:שר החינוך [[יצחק נבון]]: "הימור – פירושו של דבר, שזה יכול להיכשל?"
:ראש הממשלה פרס: "הימור – פירושו של דבר, שזה יכול להצליח."
{{מפריד}}
* "הרב, בעניין יהודה ושומרון, אני הולך אחריך<ref>משמיע ישועה, עמוד 324</ref>" ~ לרב [[צבי יהודה קוק]]
* "זה קורה גם לצעירים שבינינו." ~ תגובתו להתמוטטות [[לאונרד כהן]] בהופעה, מספר שבועות לפני הגעתו לישראל
== כנשיא המדינה==
[[קובץ:Israeli President Shimon Peres in Jerusalem--April 22 2013a.jpg|ממוזער|250px|שמעון פרס כ{{קישור|נשיא מדינת ישראל}}, 2013]]
* "בזמנו נחשבתי ל[[חוצפה|חצוף]], פנטזיונר. אבל כשראו שדברים השתנו, שאני באמת משרת את המדינה ולא עושה לביתי, היחס השתנה. צריך לזכור גם שבשנים האחרונות הציבור נחשף לפרויקטים רבים שקידמתי ושהיו חסויים בעבר. קידום תהליך השלום, ועוד רעיונות ופעולות שקיבלתי עליהם הרבה ביקורת, נתפסים היום כהצלחה. ולזה צריך להוסיף את בניית הכור הגרעיני, הקמת התעשייה האווירית, מבצע אנטבה, היציאה מהאינפלציה בשנות ה־80, בניית מערך הטילים. אגב, זכיתי לחמישים אחוזי תמיכה בקרב מתנחלים ודתיים." ~ על השינוי שחל בציבור הישראלי כלפיו (ישי הולנדר & אריאל שנבל & אורלי גולדקלנג, [http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/594/981.html?hp=1&cat=404&loc=2 '''"הנשיא פרס בראיון פרישה: לא מתחרט על אוסלו"'''], באתר nrg,{{כ}} 11 ביולי 2014)
* "אנחנו כעת בעידן אחר. היום החקלאי צריך [[מדע]] כדי לכבוש חלקה, והמדע לא צריך כוח. בשנים האחרונות אנחנו רואים איך מהפכות אמיתיות מתרחשות בלי נשק. כשסטלין ולנין רצו מהפכה, הם רצחו 20 מיליון איש. היום, קם לו בחור צעיר בשם [[W:מארק צוקרברג|צוקרברג]] – בלי צבא ובלי אידאולוגיה, ספק אם בכלל קרא את [[קרל מרקס|מרקס]] – ועשה מהפכה. המהפכה של הקומוניסטים פשטה רגל; המהפכה שלו – בלי להפעיל שום כוח – תראה מה עשתה. מי שירצה להיות בדרך של סטלין, אין לו עתיד." ~ פרס על המהפכות שחלו בעולם ועל כברת הדרך שצעדה האנושות (ישי הולנדר & אריאל שנבל & אורלי גולדקלנג, [http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/594/981.html?hp=1&cat=404&loc=2 '''"הנשיא פרס בראיון פרישה: לא מתחרט על אוסלו"'''], באתר nrg,{{כ}} 11 ביולי 2014)
* "צריך להבין דבר פשוט – את אופייה של [[ארצות הברית|אמריקה]]. זו ארץ שיש בה המון נדיבות. כלפינו, אבל לא רק כלפינו. אמריקה עשתה את גדולתה מזה שהיא נתנה ולא לקחה. ומי שלא מבין את זה, לא מבין את אמריקה. על כן, מול אמריקה אל תלך באופן כוחני. הנשיא [[ברק אובמה|אובמה]] ציטט פתגם – 'אדם שיש לו פטיש חושב שכל בעיה זה מסמר' – מה אני יכול לעשות שלא כל בעיה היא מסמר, והפטיש לא עונה על כל הבעיות? אמריקה זו ארץ עם הרבה תחכום. סופיסטיקציה. מאות אלפי פרופסורים, לא רק סטודנטים. על כן אי אפשר לדבר כל הזמן עם מכות אגרוף על השולחן. יש גם סגנון, והסגנון עושה את שלו." ~ על יחסי ארצות הברית וישראל (ישי הולנדר & אריאל שנבל & אורלי גולדקלנג, [http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/594/981.html?hp=1&cat=404&loc=2 '''"הנשיא פרס בראיון פרישה: לא מתחרט על אוסלו"'''], באתר nrg,{{כ}} 11 ביולי 2014)
* "אפילו הוליווד הגדולה לא הייתה יכולה לארגן את מה שהמוסד יצר. שום סרט לא יוכל לתאר את המציאות הזו. אתם ללא ספק ארגון הביון הטוב ביותר בעולם. שיקמתם את ההיסטוריה של העם היהודי ויש לכם חלק גדול מאד בקיומו וייעודו של העם היהודי ומדינת ישראל." ~ בביקור פרידה שערך מעובדי המוסד, ראשי האגפים וראשי הארגון לדורותיהם (עמוד הפייסבוק של פרס)
* "אנשים חושבים שאני מפנטז. אני לא מפנטז שום דבר. ואם כן, יש לי רישיון לפנטז, כי כל מה שפונטז הפך למציאות." ~ על חשיבות ההשקעה ב[[חינוך]], בראיון לידיעות אחרונות, 9 במרץ 2012
* "גם אם אפסיד הרי שזה לא יהיה ההפסד שלי, אלא ההפסד של כולם." ~ על המירוץ לנשיאות, טרם בחירתו
* "התחתנת עם רפתן, קיבלת נשיא." ~ לאישתו, עם בחירתו לנשיא המדינה, יוני 2007. תשובתה: "אני מעדיפה רפתן."
* "אני עוד לא נשיא." ~ ל[[רביב דרוקר]], חדשות 10, לאחר הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות, כשניצחונו היה בטוח
* "חייבים להיפטר מהשטחים." ~ בראיון לסוכנות AP ביום השבעתו לנשיא המדינה
* "אסור לתת למיעוט של 1.5 מיליון פלסטינים בעזה לקבוע את עתידו של העם הפלסטיני כולו." ~ בפגישה עם [[w:חאבייר סולאנה|חאבייר סולאנה]], הממונה על מדיניות החוץ באיחוד האירופי, 18 ביולי 2007
* "חלומי לא היה להיות נשיא, חלומי היה להיות רועה צאן או משורר של [[כוכב]]ים." ~ מתוך נאום ההשבעה לנשיא, 15 ביולי 2007
* "אם נקפוץ בראש ראשונים, כולם ישמחו שנשבור את הראש." ~ מתוך נאום בכנס הפתיחה של "[[w:LEAD|Lead]]", בנוגע לאיום האיראני
* "[[דמוקרטיה]] איננה רק ביטוי חופשי, אלא גם אישי." ~ מתוך נאום בכנס הפתיחה של "Lead", 2007
* "אל תיתנו לאף אחד עצות, תיכנסו לזה ותשנו." ~ מתוך נאום בכנס הפתיחה של "Lead", 2007
* "היום כולנו יכולים לדבר עם כל בן אדם בעולם כמעט. עכשיו לנוער יש את ה'בוקפייס'. הם כבר לא חיים איתנו ויש להם עולם משלהם." ~ 2008 ([http://news.walla.co.il/?w=/9/1228495 מקור])
* "קומפלימנט זה כמו בושם – נעים להריח, מסוכן לבלוע." ~ מתוך נאום בכנס הפתיחה של "Lead", 2008
* "אל תקשיבו להורים, למורים, הם מחפשים בך רק חסרונות. קחו את עצמכם בידיים וכל אחד יוכל לעשות בעצמו את הדברים הטובים." ~ מתוך נאום בכנס הפתיחה של "Lead", 2008
* "ה[[היסטוריה]] היא של המוצלחים ושל המנצחים." ~ מתוך נאום בכנס הפתיחה של "Lead", 2008
* "אני הייתי בעד היציאה מעזה ומרגיש עצמי כאחד האנשים שטעו, וחושב שהיינו צריכים לעשות זאת אחרת." ~ על [[w:תוכנית ההתנתקות|תוכנית ההתנתקות]], בנאום ב[[w:ועידת הנשיאים|וועידת הנשיאים]], 18 בפברואר 2009<ref>[http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1065208.html נשיא המדינה, שמעון פרס: בהתנתקות נעשו שגיאות, אני אישית טעיתי], באתר הארץ, 18 בפברואר 2009</ref>
* "אני חושב שהתרומה הגדולה ביותר שה[[יהדות|יהודים]] הביאו לעולם היא חוסר שביעות רצון." ~ מתוך ראיון עם אלי יצפאן, אפריל 2010
* "יש דבר אחד שהוא נורא כמו [[מוות]] - וזה השיעמום. אנשים משועממים זה מתים מהלכים. " ~ מתוך התוכנית "עובדה", 2011
* "הסתכלתי על הבחורים האלה, הם אכן נראו צעירים פנטסטיים, אבל רחוקים מלהיות פנטזיונרים.נפרדתי בין היתר מ[[דן שומרון]], שפיקד על המבצע, מיוני והלוחמים האחרים. בתוך המטוס לא עמד שום מתח. כאילו יוצאים להמראה רגילה. בשלוש לפנות בוקר שמעתי דפיקה בדלת. [[מרדכי גור|מוטה גור]] עמד בפתח חיוור כסיד: 'שמעון, יוני איננו. כדור פגע בו בגב ופילח את ליבו' לא הצלחתי לעצור את דמעותיי. יוני היה עבורי נציג של החזק והיפה שבתוכנו." ~ על סא"ל יוני נתניהו, שנפל ב[[W:מבצע יונתן|מבצע אנטבה]] ([http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/257/967.html מקור])
* "בגיל כזה פורשים?" ~ על פרישתו של [[אהוד ברק]] מהפוליטיקה בגיל 70, 26 בנובמבר 2012
===[[w:ועידת האו"ם נגד הגזענות (2009)|ועידת דרבן 2]]===
* "יש גבול גם לנייטרליות של שווייץ. יש גבול שאותו אסור לחצות."
* "לישראל אין ועידה, אך יש לה את האל שבשמים, ואליו נתפלל ביום זה."
* "אני חש בושה שביום הזיכרון לשואה ולגבורה נפתחת ועידה גזענית בז'נבה שבה אורח הכבוד הוא [[מחמוד אחמדינז'אד|אחמדינז'אד]], אשר קורא למחוק את ישראל מהמפה ומטיף להכחשת [[השואה]]."
===בכנס מנהיגות בכפר הירוק===
* "בתור [[מנהיגות|מנהיג]], אתה יכול להיות קטן כמו האגו שלך או גדול כמו המטרה שאתה משרת."
* "אדם [[חוכמה|חכם]] הוא אדם מוסרי." ~ נאמר בהקשר חלקי ל[[אלברט איינשטיין]]
* "הטכנולוגיה היא רק העצמה של חלקי הגוף השונים."
=== בכנס יום הולדתו ה־90 ===
* "הכיכרות חזקות מן הפרלמנטים."
* "מנהיגים לא צריכים להוביל, אלא להסכים להיות מובלים על ידי העם שלהם."
* "היום אני מבין שהכוח האמיתי הוא כוחו של הרצון הטוב."
* "מנהיגים פשוט לא יכולים לשנות את העולם."
===בטקס השבעת הרבנים הראשיים, 2013===
* "בחלקכם נפלה זכות גדולה לקרב בין אחים – דתיים ושאינם דתיים... להסיר מחיצות של חשדנות וניכור, לחרוץ ברגישות דין אמת וצדק ולנווט את מערכת בתי הדין הרבניים ברוח בית הלל, להטות אוזן אנושית השואבת משאר רוחכם התורני, ולשמש תל תלפיות לכל דורש... על הרבנות להרביץ תורה לעשות דין צדק ולהטות כתף לבניית המדינה... הדמוקרטיה נולדה בעריסה יהודית... [ש]נבורך ברבנות שתפעל לאחדות העם, רבנות עם נשמה."
===בסיום תפקידו כנשיא מדינת ישראל===
* "אני נפרד מתפקידי כנשיא אבל לא מחובתי כאזרח. הייתי נשיא אוהב את עמו. ומעתה אני אזרח מאוהב בעמו. לא אוותר על זכותי לשרת את העם ואת המדינה. אפעל באמונה עמוקה להמשיך ולתרום לבניינה. אני אוהב את כולכם. תודה לכם מעומק לבי." ~ יולי 2014
* "המשכן הזה זה כלוב של זהב. אם אתה אוהב זהב, תישאר. אם אתה אוהב לעוף, תצא מהכלוב." ~ על משכן הנשיא, יולי 2014 <ref>[https://www.youtube.com/watch?v=e_HEZ14KgWM איתי דודי, '''שמעון פרס: השנה האחרונה לנשיאות''' {{!}} מתוך חדשות הערב 13.9.17] בדקה 07:39 {{יוטיוב}}</ref>
* "כשאין כלום, אפשר לעשות הכל." ~ מתוך סרטון פרידה שפורסם לאחר סיום תפקידו, ספטמבר 2014 <ref>[https://www.youtube.com/watch?v=__7b9O8k1tw '''Former Israeli President Shimon Peres Goes Job Hunting שמעון פרס מחפש עבודה'''] בדקה 04:04 {{יוטיוב}}</ref>
===לאחר סיום תפקידו כנשיא המדינה===
* ""אין ממשלה, אין ראש ממשלה. שבע שנים הוא (בנימין נתניהו) בזבז, היינו יכולים להחליט ולעשות, ולא עשה כלום. תראה את הגז. כמה זמן בזבזו על הגז הזה. תלכו לנורווגיה, תראו מה עשו שם, ותעשו אותו הדבר. מה כל כך קשה בזה?... אני לא רואה בישראל כוח לשנות. אני לא רואה אצל ה[[פלסטינים]] כוח לשנות. אני לא חושב ששתי חולשות מייצרות כוח. זה שטויות. אני לא רואה בישראל אף אדם אמיץ. אני לא מכיר אחד. האמיצים הולכים היום להייטק. גם אצל הפלסטינים אין אמיצים, למרות שהעובדה שאבו מאזן עדיין נלחם בטרור היא נס שבנוי על לא מעט [[אומץ]]." ~ בריאיון האחרון לבן כספית טרם פטירתו (בן כספית, [http://www.maariv.co.il/journalists/Article-559230 '''"שמעון פרס ידע להפוך כל תבוסה למנוע צמיחה, כל מפלה למנוף"'''], באתר מעריב, 2 באוקטובר 2016)
*"[[חוק הלאום]] עלול לזעזע את העם ולפרק את מעמדה הדמוקרטי של ישראל מבית ומחוץ. קולו של [[דוד בן גוריון|בן גוריון]] תובע מאיתנו להיות מה שישראל נועדה להיות - מדינת מופת שפויה ונאורה השוחרת צדק, שוויון ושלום." ~ על הצעת חוק הלאום של בנימין נתניהו (סיידלר ש., [http://www.haaretz.co.il/news/politi/1.2498094 "פרס: חוק הלאום הוא ניסיון לשעבד את מגילת העצמאות לצרכים פוליטיים"], באתר הארץ, 27 בנובמבר 2014)
* "שלא יספרו לך סיפורים, כל אדם רוצה להיות [[אהבה|אהוב]]. זה אנושי." ~ מתוך הסרט "להיות שמעון פרס" (שילוני ס., [http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4592568,00.html "להיות שמעון פרס: ממלכתי. ממלכתי מדי"], באתר ynet,{{כ}} 17 בנובמבר 2014)
* "שני אנשים הם יותר משניים ואיש אחד הוא פחות מאחד." ~ בראיון לכבוד 20 שנה לרצח יצחק רבין, 25 באוקטובר 2015
==נאמר עליו==
* "פרס הוא לא מפסידן. הוא מצליחן. חייו עמוסי הישגים - חיים מרתקים ומאושרים...מחוץ לגבולות ישראל יצא לו מוניטין שאין שני לו! הוא הטביע חותם עמוק מאוד על גורלה של מדינת ישראל בכל התחומים בהם נגע! ישראל בלי פרס הייתה מדינה אחרת - פחות חשובה, פחות מוכנה ל[[מלחמה]], פחות פתוחה לשלום, פחות מעצמה!" ~ סבר פלוצקר על תרומתו האדירה של פרס למדינת ישראל (פלוצקר ס., [2008], "שמעון פרס - גדול הפוליטיקאים", בתוך: "ישראל 60" עריכה: ניסים משעל, הוצאת "ידיעות אחרונות")
* "מאז הצטרף בגיל 15 לתנועת הנוער החלוצית 'הנוער העובד' ועד פרישתו מראשות מפלגת העבודה בקיץ 1997, לא הניח פרס מידיו אף לרגע את כלי הפוליטיקה. הוא נשם פוליטיקה, נשא אותה במחזור דמו, היא הייתה כל תכליתו ואהבת חייו. מעולם לא לבש מדים אחרים, חוץ מחליפת הפוליטיקאי. לא מדי קצין, לא ביזנסמן, לא דיפלומט. משחר נעוריו רצה להיות ראש הממשלה, אך האחרים במפא"י, ואח"כ במפלגת העבודה הקדימו אותו באינטש ולקחו את הבכורה מידיו." ~ סבר פלוצקר על הקשר בין פרס והפוליטיקה (פלוצקר ס., [2008], '''"שמעון פרס - גדול הפוליטיקאים"''', בתוך: "ישראל 60" עריכה: ניסים משעל, הוצאת "ידיעות אחרונות")
* "יכולתו המניפולטיבית של שמעון פרס סיממה את כושר השיפוט שלו, ובסופו של דבר התנקמה בו! יצחק רבין, בספר 'פנקס שירות' שפרסם ב1979, הדביק לו את התווית המרושעת 'חתרן בלתי נלאה'! פרס לא הצליח להשתחרר ממנה עד סוף דרכו הפוליטית. פרס לא שכח ולא [[סליחה|סלח]] לרבין! אבל הבליג, כדרכו!" ~ סבר פלוצקר על בעיית האמינות של פרס (פלוצקר ס., [2008], 'שמעון פרס - גדול הפוליטיקאים', בתוך: "ישראל 60" עריכה: ניסים משעל, הוצאת "ידיעות אחרונות")
* "שמעון פרס נותר כמעיין מתגבר של אופטימיות. לעוסקים בשיווק פוליטי ודעת קהל, פרס שימש דוגמה מצוינת כיצד ממצבים דימוי מחדש של פוליטיקאי וכיצד מחוללים שינוי בדעת הקהל." ~ דן כספי
=== מתוך ספרים ===
* "לדידו של פרס לא הייתה סתירה בין 'איש החלומות' ל'איש המעשה'. להפך, הוא היה משוכנע שמעשה גדול מתחיל בחלום גדול." ~ אבי גיל, מתוך הספר: נוסחת פרס, 2018
* "חבלנות וחוצפה יתרות מאלו קשה לתאר... אני שולל את פרס תכלית השלילה ורואה בעליית קרנו קלקלה מוסרית ממארת ביותר - אקרע קריעה על המדינה אם אראנו יושב על כיסאו של שר בישראל." ~ [[משה שרת]] ביומניו על פרס, ציטוט שרבים ממתנגדיו של פרס השתמשו בו כדי לנגח אותו.
'''מתוך הספר "פנקס שירות" מאת [[יצחק רבין]]'''
* "היה ברור לי, כי מנוי וגמור עם שמעון פרס, כי הוא וראשות הממשלה בישראל ראויים זה לזה ואין להפריד. הנחת היסוד ה'מוצקה' שעליה ביסס חתרן בלתי נלאה זה את אשליותיו הייתה, שבינו לבין ראשות הממשלה אין מחסום אלא יצחק רבין." ~ הציטוט בספר "פנקס שירות" בו תוקף יצחק רבין את פרס ומצמיד לו לדיראון עולם את הביטוי "חתרן בלתי נלאה" (לוי ט., [http://www.haaretz.co.il/news/education/1.1215734 'היום לפני 31 שנה: יצחק רבין מדביק לשמעון פרס את הכינוי חתרן בלתי נלאה'], באתר הארץ, 8 באוגוסט 2010)
* "להיטותו לכבוש את ראשות הממשלה לא ידעה גבול, לא הכירה מגבלות וכמעט הכל מותר: הדלפות, חתירה מתמדת תחת מעמד ראש הממשלה וערעור מעמד הממשלה כולה. וכל זאת על פי המשנה הבולשביסטית הנודעת, שככל שיהיה רע יותר - כך יהיה טוב יותר לאנשי פרס ולמנהיגם. חתרנות זו הייתה מבוססת על [[שקר]]ים גמורים או על חצאי אמיתות." ~ רבין מתאר את פרס
* "לא חשבתי ששמעון פרס מתאים לתפקיד שר הביטחון, משום שהוא מעולם לא שירת בצה"ל. קיבלתי אותו לתפקיד בלב כבד. זו הייתה טעות. ידעתי שאצטער עליה ואשלם את מלוא המחיר." ~ עמוד 189
'''מתוך הספר "ההחמצה הגדולה" מאת [[יואב לביא]], [1982]'''
* "מבלי להתייעץ בחבריו להנהגה, ומבלי להמתין לאישור התוצאות ולאישושן (כפי שנהג מנחם בגין, בתבונה ובשיקול דעת!), הופיע בצעד מתנודד, הלום מיין הניצחון המדומה, מתחבק ומתנשק עם הנקרים בדרכו, יו"ר מפלגת העבודה, מלווה בדובר המטה, ישראל פלג. זה היה מחזה אופייני לאיש ולעוזריו: שקיקה בלתי מוסתרת לראשות הממשלה, אובדן הקשר עם המציאות, התעלמות מכל העצות הטובות באמת..." ~ שם, עמ' 115
'''מיכאל בר זוהר, "כעוף החול", הוצאת משכל, [2005]'''
* "אין בתוכנו מנהיג כה שנוי במחלוקת, הנישא על גלי הערצה מכאן ומעורר ביקורת חריפה מכאן! חייו הפוליטיים הנם ארוכים יותר מחיי כל מדינאי אחר בישראל. בעלי בריתו ויריביו עלו וירדו, נכנסו לזירה והודחו ממנה, פרשו ומתו והוא ממשיך." ~ מיכאל בר זוהר על פרס
* "עבור רבים נישאר שמעון פרס חידה. בן הארץ, ששורשיו באדמת ניכר, אמן השפה העברית, אך צלילה גלותי, איש הביטחון האולטימטיבי, שמעולם לא לבש מדים, פוליטיקאי בינוני, אך מדינאי בעל חזון מרהיב, קיבוצניק חסר השכלה רשמית, אך שופע תרבות, מאופק ובעל שליטה עצמית, אך בתוכו אש יוקדת, רומנטי ושאפתן, בוטח אך ביישן, חשדן אך מאוהב ללא תקנה. איש מורכב, רב פנים ורב ניגודים." ~ מיכאל בר זוהר על פרס
===אמירות בעל פה===
* "יש אנשים שהם נכס אלקטורלי, אך יש אנשים שהם נאחס" ~ [[יגאל אלון]] באספה פומבית במהלך התמודדותו מול פרס על ראשות מפלגת העבודה, תחילת 1980.{{הערה|אודי מנור, '''יגאל אלון – ביוגרפיה פוליטית''', עמ' 419.}}
* "כשעלתה האפשרות להזמין את פרס לנאום, היא ירדה מהפרק בדיוק בגלל הסיבות הללו. אחר כך היו מגעים, ותחנונים, וקשרים, ואחר כך בא הפרסום שלי (ביום ראשון), והמגעים נמשכים באינטנסיביות כל הזמן, עד הרגע האחרון. המו"מ הזה, מסתבר, מסובך יותר מאוסלו. אגב, פרס עצמו ישב עם דליה רבין בשישי האחרון. רבין הייתה דומיננטית פחות בעצרת השנה. מי שנטלו את המושכות, כאמור, הם גופים אחרים, כמועצת תנועות הנוער וכו'. כדי להחזיר את רבין לקונצנזוס הוחלט שם ללכת למכנה המשותף הרחב ביותר, להדיר את השלום ז"ל, את השמאל יימח שמו, ולייצר משהו מכובס שישמח את העם, אבל לא ינציח את ה[[זיכרון]] האמיתי ואת מה שהיה שם בנובמבר 95', כולל ההסתה, הרבנים, הפולסא דנורא, האלימות, ההתלהמות וחציית הגבולות... אם היו מבקשים ממני לביים את האירוע, כדי שהדרמה תהיה מושלמת, הייתי מודיע לו שלאור קוצר הזמן, סידורי הביטחון ('הרי רבין כבר נרצח באותו מקום, גם אתה רוצה?') ומזג האוויר, הוא לא ינאם השנה. ואז, הייתי שולח את פרס לכיכר בכל זאת. שיזמין את עצמו. למה לא? הוא ידע לעשות את זה כפוליטיקאי, שיעשה את זה גם כנשיא לשעבר. מישהו יוכל למנוע מהאיש הזה, בן 92, שהביוגרפיה של המדינה חקוקה על פרצופו, לעבור את הבידוק הביטחוני ולעלות על הבמה? הוא ייקח מיקרופון, וידבר. בלי הזמנה. שייתן את נאום חייו. את שירת הברבור האולטימטיבית שלו, את השאגה האחרונה. שיגיד כל מה שלא אמר בשבע שנות נשיאותו. שרובן עברו עליו בחנופה לנתניהו ותקווה כמוסה שיעשה מה שהבטיח (לפרס) לעשות. יהיו שם עשרות אלפים, בכיכר, ובחלומי ראיתי את פרס מדבר אליהם לא כדי למצוא חן, לא כדי להתחנף, לא כדי לשמור על הפופולריות העצומה שאליה הגיע לאחר בלותו. סתם, כדי להגיד את האמת. לשחזר את חודשי ההסתה העצומה שעברו על רבין ועליו באותה שנה ארורה. על הרבנים, שפרס המשיך לכרכר סביבם ולרצותם גם אחרי החוויה הזו. גם על אוסלו. הרי כולם אומרים שאוסלו הוא האסון הלאומי הכבד ביותר שנפל על עם ישראל מאז חורבן הבית, נכון? אז למה ביבי, שנבחר לאחר פחות משנה אחרי רצח רבין, לא ביטל את אוסלו? למה הוא החזיר את חברון, ואחר כך חתם על הסכם וואי (ביצוע הפעימה השניה של אוסלו)? למה עד היום אף ראש ממשלה ימני לא לקח את אוסלו וזרק לפח האשפה? מה היה מעמדה הבינלאומי של ישראל לפני אוסלו? לאן הוא הידרדר היום? האינתיפאדה הראשונה הייתה לפני אוסלו, או אחריו? וכמה מתנחלים היו בשטחים בתקופת אוסלו (40 אלף), וכמה יש שם עכשיו (400 אלף)? ומה עוללו יורשיו של רבין ליחסים האסטרטגיים החשובים כל כך עם ארה"ב? והאם יש לימין פתרון אחר למצב? נו, טוב. זה לא יקרה. גם אם המגעים יבשילו ופרס ינאם מחר, זה יהיה נאום פרסי מובהק. הוא לא יעליב איש ולא ירגיז אף אחד, הוא ישתדל לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. לשמור על עמימות. אבל המצב האמיתי של חיינו כאן מחייב את שבירת העמימות הזאת. כשרואים מה מתרחש ברחובות, איך מתנפלים על כל מי שמעז לצייץ משהו שלא מתיישר עם דף המסרים הנכתב ברחוב בלפור ב[[ירושלים]] ויוצא לאור ב'ישראל היום' (ומסתבר שגם ב'וואלה', על פי תחקירו המצוין של גידי וייץ ב"הארץ"), אפשר להתפלץ." ~ בן כספית על הסיבה מדוע מגיע לפרס (שאינו נושא עוד בתפקיד רשמי/פורמאלי כלשהו) לנאום בעצרת לציון 20 שנה לרצח רבין (כספית ב., [http://www.maariv.co.il/journalists/Article-509675 '''"הם ניצחו: יגאל עמיר הוא אחד המתנקשים הפוליטיים המצליחים בהיסטוריה"'''], באתר THE POST,{{כ}} 30 באוקטובר 2015)
* "אם מישהו חושב ששמעון פרס מתכנן להעביר את השנים הקרובות בטיול עם הכלב שלו על חוף הים, כדאי שיחשוב שוב." ~ מקורב לפרס מביע את דעתו האישית מה יעשה פרס לאחר תום כהונתו כנשיא (קם ז., [http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/600/418.html?hp=1&cat=404&loc=58 'שמעון פרס נפרד מהנשיאות אבל לא מתכוון לנוח'], באתר nrg,{{כ}} 24 ביולי 2014)
* "אפשר לחלוק על שמעון פרס – על דרכו, על עמדותיו, על האופן שבו הגיע למעמדו הנוכחי – אבל קל להבין מדוע בוושינגטון אוהבים אותו כל כך. הדברים שהוא אומר נקלטים בקלות באוזניים אמריקניות. לא פעם, הקו שנוקט פרס קרוב יותר לעמדת ממשל [[ברק אובמה|אובמה]] מאשר למדיניות של נתניהו, מה שמחדד את הפער בינו לבין ראש ממשלת ישראל. פער נוסף שמתחדד הוא מול מחליפו: [[ראובן ריבלין]] נתפס כעממי ואהוד בקרב הציבור בישראל, אך בתור מי שאמור להתארח בבירות העולם ולארח מנהיגים בירושלים, נראה שתהיה לו עבודה מדינית לא פשוטה." ~ על הייחודיות של פרס שמקנה לו פופולריות בארצות הברית (ישי הולנדר & אריאל שנבל & אורלי גולדקלנג, [http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/594/981.html?hp=1&cat=404&loc=2 '''"הנשיא פרס בראיון פרישה: לא מתחרט על אוסלו"'''], באתר nrg,{{כ}} 11 ביולי 2014)
* "פרס נכנס בצעד איטי אבל בטוח לחלק המערבי של הבית הלבן. הוא הכיר את הדרך היטב, הרי עשה את המסלול הזה פעמים רבות בימי חייו. לפעמים באירועים היסטוריים ומשמחים, לעתים בעת מצוקה אדירה. הוא הלך בדרך הזאת לפגוש עשרה נשיאים אמריקאים" ~ אודי סגל בטור על ביקור הפרידה של פרס כנשיא בארצות הברית (סגל א., [http://www.thepost.co.il/news/new.aspx?pn6Vq=EE&0r9VQ=FKDIH '''"יש לו חלום: פרס נפרד מהנשיאות, אבל לא מחזון המזרח התיכון החדש"'''], באתר THE POST,{{כ}} 28 ביוני 2014)
* "ה'פרסיזם' היא הגדרה קולעת ומדויקת לאוסף הביטויים ואמרות הכנף של פרס, שהפכו לחלק מאישיותו. זהו, אם תרצו, מדריך להבנת אופטימיזם במזרח התיכון, בשילוב עשר העצות הטובות ביקום לחיים מלאי הגשמה." ~ אודי סגל בטור על ביקור הפרידה של פרס כנשיא בארה"ב (סגל א., [http://www.thepost.co.il/news/new.aspx?pn6Vq=EE&0r9VQ=FKDIH '''"יש לו חלום: פרס נפרד מהנשיאות, אבל לא מחזון המזרח התיכון החדש"'''], באתר THE POST,{{כ}} 28 ביוני 2014)
* "התניתי את השתתפותי בממשלה בהרחקתו של שמעון פרס מכל עמדה ביטחונית רגישה." ~ [[גולדה מאיר]] על פרס
* "פרס והפרסיטים שלו..." ~ הרב [[מאיר כהנא]]
* "אחד מאיתנו מטורף. אחד מאיתנו מטורף... או שהוא מטורף, או שאני מטורף, אבל אחד מאיתנו חייב להיות מטורף!" ~ הרב [[מאיר כהנא]].
* "ראש ממשלת המידגם." ~ עמוס קינן, למחרת יום הבחירות ב-1981, שאחרי פרסום תוצאות-המידגם עם סיומו, הוצג פרס על ידי דוברו כ"ראש הממשלה הבא" של ישראל
* "ראש ממשלת הסקרים." ~ כינוי שניתן לפרס לנוכח העובדה שבמספר רב של מערכות בחירות הוביל בסקרים באופן עקבי ובפער ניכר אך לבסוף לא נבחר
* "ראש ממשלה מעופף." ~ כינוי שכינה שר האוצר יצחק מודעי את פרס בעת שעמד בראש ממשלת האחדות, בשנות ה־80. בתגובה העביר אותו פרס מתפקידו והחליפו במשה ניסים.
* "הזה שלפני העזניה." ~ כינוי בו השתמשו הרב מרדכי אליהו והרב בן ציון מוצפי לפרס. הכינוי מבוסס על פסוק בספר ויקרא (י"א, י"ג), המונה את הפרס בין העופות הטמאים – "ואת אלה תשקצו... והפרס והָעָזְנִיָּה"
* "הנחש." ~ כינוי נוסף שכינה רבין את פרס, בשיא של מה שכונה "ירח הדבש" של רבין ופרס, חודשיים לפני הירצחו, כאשר שאל מאיר פלבסקי את ראש הממשלה "מה שלום הנחש?", השיב רבין "עדיין מכיש"
* "זה אותו פרס שהתנגד לתקיפת הכור העירקי." ~ [[אהוד ברק]] מדבר על פרס כאשר טס לדון עם נשיא ארצות הברית [[ברק אובמה]] בנוגע לכור האירני, 2012
* "לנו יש את המלכה ולכם יש את שמעון." ~ [[טוני בלייר]] ראש ממשלת בריטניה לשעבר במהלך חגיגות יום הולדת 90 לפרס בבנייני האומה בירושלים, 2014
* "אתה ה[[אלברט איינשטיין]] החברתי של העולם." ~ [[ביל קלינטון]], נשיא ארצות הברית ה־42, במהלך חגיגות יום הולדת 90 לפרס בבנייני האומה בירושלים ([http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4394192,00.html מקור])
=== בימיו האחרונים ===
<small>(לאחר ההתדרדרות במצבו הרפואי, ספטמבר 2016)</small>
* "לטוב ולרע, פרס היה בלתי נלאה. העלבון שהטיח בו 'יצחק רבין' בביוגרפיה שלו, כשהדביק לצמד המלים הללו את הפועל "חתרן", דבק בו במשך עשרות שנים, ככתם בל יימחה. החתירה העיקשת היתה מרכיב מרכזי באופיו. כל העת הוא חתר לכוח, לעוצמה, למשרות. אף תואר לא היה קטן למידותיו. אף פעם לא בשביל עצמו, כפי שהתעקש לטעון, רק למען קידום השלום." ~ על פרס עת סיים את תפקיד נשיא המדינה (ורטר י., [http://www.haaretz.co.il/news/politi/.premium-1.3069691 "שמעון פרס, האיש שהעבודה היא חייו"], באתר הארץ, 16 בספטמבר 2016)
* "גם אם פרס ישרוד את האירוע המוחי הקשה שלקה בו, אפשר בהחלט לומר כי זהו סופו של עידן; אחרון האבות המייסדים של מדינת ישראל שהיה פעיל בזירה הציבורית והעולמית, יורד מהבמה. בתלושי השכר שלו לאורך השנים ולאורך הדורות כמעט לא נרשמו ימי מחלה, שלא לדבר על ימי חופשה, מושג ש־99.99% מבני האדם מתאווים לו ובמילון שלו נחשב מלת גנאי." ~ על פרס שלאחר האירוע המוחי (ורטר י., [http://www.haaretz.co.il/news/politi/.premium-1.3069691 "שמעון פרס, האיש שהעבודה היא חייו"], באתר הארץ, תאריך 16 בספטמבר 2016)
* "לשיא הקריירה הוא הגיע באמצע שנות ה־80 לחייו, כשנבחר לנשיא המדינה והפך אבי האומה. השנאה והזלזול והלעג שהיו מנת חלקו בשנים שבוססו רגליו בבוץ של הפוליטיקה המקומית, הוחלפו בהערכה והוקרה ואפילו אהבה. הציבור הישראלי גילה לפתע כי 'שימון שלנו', כפי שאריאל שרון נהג לכנותו, הוא לא פחות ממונומנט ישראלי ששמו הולך לפניו בכל העולם. פיגורה עולמית. מנהיגים, נשיאים, מלכים, התבטלו בפניו. בשבע שנות נשיאותו, שמרביתן היו במקביל לכהונת נתניהו כראש ממשלה, שימש פרס כנכס האסטרטגי של מדינת ישראל בקהילה הבינלאומית. הוא נחשב הקול השפוי, המתון, של המדינה שזזה ימינה ככל שהסיכוי להסדר מדיני הלך וגווע. כשהואשם לא פעם שהוא רותם את המוניטין שלו לטובת ראש ממשלה שמוליך אותו שולל בהבטחות סרק, הוא התרגז - 'אני עובד בשביל המדינה. 'ביבי' זה עדיין לא המדינה'. בשנתיים שכיהן כראש ממשלת האחדות הראשונה, בין 84' ל־86', הוא העביר את התוכנית הכלכלית שהצילה את ישראל מאסון, וניצח, יחד עם שר הביטחון '''רבין''', על הנסיגה הראשונה של צה"ל מעומק לבנון. שותפיו מהליכוד בממשלה הפריטטית התנגדו לשני המהלכים והערימו מכשולים על דרכו. בהינתן פרק הזמן הקצר שבו כיהן בתפקיד והתנאים הפוליטיים הקשים שבהם תפקד, אפשר לומר שהוא היה מראשי הממשלה הטובים שהיו לנו. תרומתו הענקית לביטחון ישראל, יותר מזו של גנרלים רבים שהסתכלו עליו בביטול, הייתה בצעירותו, כשסייע למורו ורבו 'דוד בן גוריון' לבנות את התעשייה הביטחונית של ישראל, ואת הכור הגרעיני בדימונה." ~ על פרס כנשיא המדינה וכראש ממשלה (ורטר י., [http://www.haaretz.co.il/news/politi/.premium-1.3069691 "שמעון פרס, האיש שהעבודה היא חייו"], באתר הארץ, 16 בספטמבר 2016)
* "את השלום עם מצרים הביא '''בגין'''. את השלום עם ירדן הביא '''רבין'''. את היישובים הישראליים ברצועת עזה פינה '''שרון'''. '''פרס''' קיווה וחלם שהסדר הקבע יהיה רשום על שמו. ככל שנקפו השנים, המציאות בשטח וחוסר הרצון בשני הצדדים הפכו את השגת ההסדר לבלתי אפשרית. פרס מסיים את פעילותו הציבורית כשתמונת המצב בין ישראל ל[[פלסטינים]] מדכאת, וכששני העמים קרובים יותר לעימות מחודש מאשר להסדר כלשהו. הוא מעולם לא התכחש להסכם אוסלו, שבצירוף מקרים ששימח מאוד את המטורפים מהימין, נחתם ב–13 בספטמבר 1993, בדיוק בתאריך שבו התמוטט בבית החולים שיבא בתל השומר. מבקריו מהימין, שתולים בהסכם הזה את כל צרותיה של ישראל, מעולם לא פירטו מה היתה החלופה שלהם, מלבד להמשיך במצב הקיים." ~ על המורשת שקיווה פרס להנחיל (ורטר י., [http://www.haaretz.co.il/news/politi/.premium-1.3069691 "שמעון פרס, האיש שהעבודה היא חייו"], באתר הארץ, 16 בספטמבר 2016)
* "מאז פרישתו מבית הנשיא, נעלם שמעון פרס מעין הציבור, אך לא הפסיק בעשייה. אשפוזו עורר מרבצם את הרי הגעש התקשורתיים העמוסים עד להתפקע ממעשי ידיו של האיש, שלא רק חי שנים רבות, אלא שכל יום בחייו הוא מלא בעשייה... יצחק חמוי, גבר חרדי מבני ברק שמאושפז במחלקה הנוירולוגית. בפיג'מה של בית החולים ועל כיסא גלגלים הוא התקרב לעמדת התקשורת וביקש להרגיש קרוב להתרחשות. 'שמעון פרס מלווה אותי מאז שאני תינוק', הוא אומר, 'הוא אחת הדמויות הגדולות שקמו למדינה. יש בו אהבת ישראל בצורה מופרזת... הרב עובדיה יוסף העריך אותו מאוד, וכל הזמן מדברים עליו טובות בקהילות החרדיות. זה לא קשור לעמדות פוליטיות, הוא נתפס כרגיש למיעוטים בכלל ולצרכים של החרדים במיוחד. אצלנו אומרים שצריך להתייעץ עם הזקנים, ושמעון פרס הוא זקן חכם. הוא הזקן של השבט... חבל. הוא מהאנשים שמורמים מהעם, כמו מנחם בגין ויצחק רבין, שהשליחות שלהם למען ישראל היא גדולה. אנחנו נמצאים בימי התשובה של חודש אלול, והלוואי שהמקרה הזה של פרס נועד כדי להגביר אחדות בישראל. הלוואי שיישאר בחיים כי יש לו עוצמה לתרום. אנחנו, כיהודים מאמינים, מבקשים תמיד שאם זה הסוף של האדם, אז שלא יהיה כרוך בסבל." ~ גבר חרדי על תרומתו של פרס למדינת ישראל (עמירן ר., [http://www.maariv.co.il/news/israel/Article-557354 '''"ישראל זקוקה לאנשים כמוהו: מאבקו של שמעון פרס שנלחם על חייו"'''], באתר מעריב, 16 בספטמבר 2016)
* "הוא מצטייר כאדם בעל רטוריקה שונה מהרטוריקה הישראלית השכיחה, שנחשבת בדרך כלל בוטה. גישה ישירה נתפסת בתקשורת הבינלאומית כאגרסיבית, ופרס תמיד ידע לדבר עם התקשורת הבינלאומית בשפתה. אצל פרס תמיד קיימת הנחה שניתן לתקן, שניתן לדבר, שניתן לשנות. הקריאה לשלום לא יורדת לו מהפה, והספרדים מוקירים אותו על כך...הספרדים רואים בפרס גשר מהותי, שמאפשר את היחסים עם ישראל. גם אם חלקם כועסים עליו בשל מפעל ההתנחלויות, הרי שהם תמיד האמינו להצעות השלום שלו, אל תשכחי שהספרדים רואים עצמם מחויבים לפיוס בין הפלסטינים לבין ישראל, ורואים בוועידת מדריד שהתקיימה ב־1991 את נקודת ההתחלה שהובילה להסכמי אוסלו... נגמרו הימים שבהם ישראל נראתה כמדינה קטנה מוקפת אויבים. ישראל כיום לא נתפסת כקורבן, ומצפים ממנה לעשות מאמץ לשלום. פרס הוא היחיד שנראה כמי שניסה בכל כוחו לפעול למען השלום, ובניגוד למנהיגים ישראלים אחרים מידת האמון בו רבה." ~ אליאס לוי, סגן ראש סוכנות הידיעות הספרדית בישראל, על ייחודו של פרס בנוף הישראלי (עמירן ר., [http://www.maariv.co.il/news/israel/Article-557354 '''"ישראל זקוקה לאנשים כמוהו: מאבקו של שמעון פרס שנלחם על חייו"'''], באתר מעריב, 16 בספטמבר 2016)
* "את יודעת.. באופן מסוים שמעון פרס הוא כמו [[ג'ימי קרטר]], שהפסיד את הכהונה השנייה ב[[ארצות הברית]] אך המשיך להיות פעיל מאוד בזירה הבינלאומית"... ושניהם, בני 90 פלוס ובינתיים משיבים אש לתחלואי הגוף." ~ העיתונאית רויטל עמירן בשיחה עם כתב רשת זרה על ההשוואה בין פרס והנשיא האמריקני לשעבר ג'ימי קרטר (עמירן ר., [http://www.maariv.co.il/news/israel/Article-557354 '''"ישראל זקוקה לאנשים כמוהו: מאבקו של שמעון פרס שנלחם על חייו"'''], באתר מעריב, 16 בספטמבר 2016)
* "בעוד זמן לא רב, כשנה וחצי שיחלפו כהרף עין, תחגוג ישראל את שנת ה־70 להקמתה, ושמעון פרס אותת לה בימים האחרונים שכבר אינה צעירה. הוא קיווה להיות מי שיזכה לשרטט לה גבולות סופיים, ובכך לסגור מעגל אחד בחייה – אך התקווה הזאת חמקה ממנו. חמקה מזמן. ישראל כבר אינה צעירה, אך אפילו דמותה הפיזית טרם גובשה לכדי מציאות של קבע. ספק אם יש בזה נחמה גדולה, אך גם אמריקה של ג'קסון לא קבעה את גבולותיה הסופיים בימיו, אלא רק כמה עשרות שנים לאחר מכן. ספק אם יש בזה נחמה גדולה, אך גם אמריקה של ג'קסון עוד לא בדיוק ידעה מי היא, ומה תהיה בהמשך, ועוד עמדו לפניה אתגרים קשים מנשוא של התמודדות עם בעיות של זהות ומהות. מה קורה למדינה כאשר אינה צעירה עוד? היא משתחררת מכמה קיבעונות שליוו אותה כל עוד דור המייסדים השגיח, גם אם בעין חצי עצומה. היא גם מאבדת לא מעט. בעיקר היא מאבדת פרספקטיבה. זה ניכר בישראל של היום, שכבר מתקשה להיזכר מאין באה רק לפני זמן קצר, מתקשה להרגיש ברמת היומיום את גודל ההישגים שהשיגה, מתקשה להתרגש ממציאות חיים שלא היה אפשר אפילו לדמיין כשפרס עמד כאיש צעיר לצדו של בן-גוריון. ובעצם, נראה שהיה אפשר לדמיין: עובדה, פרס הצליח לעשות זאת. הוא בעל החלומות - לעתים מופלאים, לעתים הזויים - המלווה אותנו מיום לידתנו. ואין קושי מורכב יותר, כואב יותר, מלראות את חלומותינו שרועים על מיטת בית החולים, מורדמים, מונשמים" ~ על הייחודיות של פרס בנוף של מדינת ישראל (רוזנר מ. [http://www.maariv.co.il/journalists/Article-557231 '''"שמעון פרס - אחרון הנפילים מדור המייסדים של ישראל"'''], באתר מעריב, 15 בספטמבר 2016)
* "ניווט בשטח ממוקש." ~ [[בנימין נתניהו]], ראש הממשלה, על מצבו הרפואי העדין של פרס בעת ביקורו. 14 בספטמבר 2016
* "בואו נזכור, לפחות במותו, את מהותו האמיתית כעריץ וכאחראי ישיר על פשעים ופשעי מלחמה שבוצעו נגדנו, על כן הדם שלנו מכסה אותו מכף רגל ועד ראש .האם סופו הבלתי נמנע של שמעון פרס מתקרב? אנחנו לא יודעים. לאיש יש שבע נשמות. אבל ללא ספק הוא נמצא בדרכו האחרונה. עלינו לזכור שהוא אחד מעמודי התווך היהירים של המפעל הציוני האימפריאליסטי ומפעל ההתנחלויות ואחד מהכי שפלים, אכזריים, קיצוניים וּותיקים ביותר מבחינת גילו ומבחינת התוצאות, מי שהביא הכי הרבה נזק ושפע של אסונות לעם הפלסטיני ולעמים במדינות ערב. זהו שמעון פרס שהצליח למרות כל התכונות האלו לגרום לו להצטייר כיונת שלום ואפילו קיבל פרס נובל לשלום" ~ חבר הכנסת באסל גטאס בדף הפייסבוק שלו, שעות לאחר שפרס לקה בשבץ מוחי. 14 בספטמבר 2016
* "כל מי שמכיר אותו יודע שהוא כריש אנושי. קיומו תלוי באפשרותו להמשיך להתקדם קדימה. תמיד לחלום, תמיד לתכנן, תמיד לחשוב על האתגר הבא, לעולם לא להיכנע, לא להרים ידיים, לא להתייאש. כשתמה הקדנציה שלו כנשיא המדינה, החלה הירידה. פרס מכור לאקשן, זקוק לאדרנלין, לקונפליקטים, ליריבים, למאבקים. בגיל 93, כשמסביב קורס חלום השלום, החלה הספירה לאחור. מי שדיבר איתו באותם ימים שמע טקסטים קשים, מרירים, עמוסי דאגה עמוקה לגורלה של המדינה, לעתידה, לכיוון שאליו מוליכים אותה מנהיגיה. הייאוש החל לכרסם בו. אפילו הוא לא הצליח למצוא חריץ כלשהו שדרכו תחדור קרן אור. אפילו הוא איבד את התקווה, ויחד איתה את רצון החיים. ביום השנה ה־23 של הסכם אוסלו, קרס שמעון פרס. הוא אפילו לא יכול להתנחם בעובדה שאוסלו קרס הרבה לפניו." ~ על פרס שלקה באירוע מוחי חמור בספטמבר 2016 (כספית ב., [http://www.maariv.co.il/journalists/Article-557121 '''"כששמעון פרס סיים את תפקידו כנשיא, החלה הירידה"'''], באתר מעריב, 14 בספטמבר 2016)
=== לאחר מותו ===
* "תמיד נדהמתי מיכולתו הבלתי נגמרת לנצל את ההזדמנויות שכל יום חדש מציע. פרס היה אדם שאפשר להקשיב לו ולצחוק איתו. הייתה לו יכולת להימלט מאפשרויות קשות ביותר לעבר אפשרויות חדשות." ~ [[ביל קלינטון]]
* "בבחירות 1992 ניצח כצפוי '''רבין''' שנשא את נאומו המפורסם 'אני אנווט'. את פרס מינה לשר החוץ. סביר להניח שהספר גם עשה את שלו. הסכמי אוסלו הביאו איתם את '''פרס נובל לשלום'''. הטקס היה מרשים. הכבוד שהתלווה לפרס היה גדול ושמעון היה מאושר. ואז הייתה העצרת, והגרוע מכל קרה. רבין נרצח. שמעון כיהן כראש ממשלה במקומו. הכאוס שלט. אוטובוסים התפוצצו, אנשים נהרגו וכמעט לא היה ניתן לעשות דבר. כצפוי, '''נתניהו''' ניצח בבחירות. מאז '''שמעון''' תרם את שלו בכך שהיה שבע שנים נשיא מאוד ממלכתי, הומני, מודרני, ערכי וראוי ומוערך בכל העולם. בשנות הנשיאות דיברנו כמעט רק בטלפון. שמעון היה מאושר על אשר סוף סוף זכה לאהבת העם שנוכח כמה שמעון אוהב אותו ואני שמחתי בשמחתו. תמיד הוא היה כזה. הקדיש לעם ישראל את חייו." ~ על השנים הטובות של פרס בשנות התשעים והאלפיים (ד"ר רפאלה בילסקי, [http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4997792,00.html '''"שמעון האדם"'''], באתר ynet,{{כ}} 2 באוגוסט 2017)
* "שמעון מצא עצמו ראש מפלגה שמעולם לא הייתה באופוזיציה, וגודלה אף פעם לא היה כה קטן. בליל הבחירות ישבתי אצל חברים וראינו את חיים יבין מכריז על 'מהפך'. חשבתי מה קורה עם שמעון פרס וצלצלתי אליו. הוא ענה לטלפון ונשמע עייף. מה שהראה את יחסו אלי הייתה בקשתו שאפתח את ישיבתו הראשונה של המרכז החדש בנאום קצר על 'דרכנו באופוזיציה'. וחודשים מספר לאחר מכן כאשר נבחרה ועידה חדשה, לפתוח אותה בהיכל התרבות. אני מספרת זאת כדי להזים את הדעה הרווחת שאין הוא גומל לעושים לו טובה, אלא מחלק את מה שיש לחלק דווקא בין אנשים שהתנגדו לו. החברות שלנו הלכה וקרמה עור וגידים. היינו נפגשים פעם או פעמיים בשבוע כאשר שמעון היה בארץ, בדרך כלל בלשכה שלו ולעתים בירושלים בדירתי. באחת הפעמים כשירדנו מדירתי למכונית ראינו בכניסה ילדה קטנה בוכה בכי מרורים. שמעון מיד ניגש אליה ושאל מה קרה. הילדה ענתה שהילדים אומרים שהיא גם מכוערת וגם טיפשה ואינם רוצים לצרף אותה למשחק. שמעון ביקש ממני לחזור הביתה ולהביא סוכריות וחבילת שוקולד. עשיתי כדבריו והוא לקח בידו את הילדה הבוכה והלך אתה לחבורת הילדים להם הציע שוקולד וסוכריות בתנאי שישנו את התנהגותם כלפי הילדה. זה לא לקח יותר מדקה. הילדים התנפלו על הממתקים ומשכו את הילדה אליהם. תוך זמן קצר מאוד היא חדלה לבכות, צחקה ושיחקה עם הילדים האחרים והכל בא על מקומו בשלום. אירוע זה מסמל יותר מכל את אופיו של האיש שכאב לו כאבם של אחרים ובעיקר ילדים, ושאת כל חייו הקדיש לעשיית ישראל לא רק חזקה יותר, אלא גם טובה יותר. שמעון הפסיד פעם נוספת בבחירות הבאות כשבגין מוביל את הליכוד. הוא ספג במערכת הבחירות עלבונות, שנאה ובוז – הדבר האחרון שהגיע לו לאור ההיסטוריה שלו, אבל עמד גם בכך בכבוד. לאחר כישלונו השני של שמעון מול בגין ב־1981 פגשתי אותו למחרת וראיתי לראשונה כמה מעונה הוא נראה. כל מערכת הבחירות הזו הייתה מלאה עלבונות. ואילו הוא שתק. עכשיו ראיתי כמה פגוע הוא היה. אבל הוא לא אמר מילה על אלו שפגעו בו. ג'נטלמן אמיתי. הצעתי שלשם שינוי ניסע לביתי כדי להסתלק מכל מה שמריח מפוליטיקה. הכנסתי אותו הביתה והכנתי לו משהו לשתות. הוא עצם עיניים וישב כך לפחות רבע שעה. לאחר מכן שמתי את התקליט של '''פברוטי''' ששר את "עשיתי זאת בדרכי" ואריה '''מלה בוהם''' (אני לימדתי אותו לאהוב לפחות קצת מוזיקה קלאסית. מוזיקה קלה אהב מזמן). שמעון התבונן בי וחיוך עלה על שפתיו כשאמר שאני באמת מפיחה תקווה חדשה (וכך גם כתב בהקדשה לספר שנתן לי). כשהלך אמר, כבדרך אגב, שהוא לא יודע איך אני עושה את זה - אבל אני תמיד עוזרת לו לחזור לעצמו" ~ על השנים הקשות של פרס במדבר הפוליטי של סוף שנות השבעים ותחילת שנות השמונים (ד"ר רפאלה בילסקי, [http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4997792,00.html '''"שמעון האדם"'''], באתר ynet,{{כ}} 2 באוגוסט 2017)
* "ישראל ללא שמעון פרס היא מבודדת ומנודה בעולם... פרס הבין היטב את הצורך של מדינה קטנה במערכת יחסים בינלאומית טובה שעונה לאינטרסים שלה בכל תחומי החיים; לטובת הכלכלה, החברה, הביטחון והשלום. בעיניו ישראל צריכה קודם כל להשתייך ערכית למשפחת העמים הנאורים. פרס האמין שאנחנו צריכים ליצור איזון בין עצמאות ישראל ועוצמתה לבין התלות הקיימת ביחסים טובים עם המדינות המובילות בעולם... פרס ידע כיצד לבנות קואליציות ושותפויות; הוא היה אמן יצירת שפה משותפת עם מנהיגי עולם, מקנדי ודה גול ועד לאובמה ומנדלה, והייתה לו סקרנות אין קץ לעולם. הוא ידע גם להעריך מדינות אחרות; בשיחות עם מנהיגים זרים הוא לא הפליג במסעות תעמולה ישראלית יהירה, אלא הפגין בקיאות בנעשה במדינה שעם מנהיגיה הוא נפגש. הוא גם ידע להחמיא ולהקשיב. לכן הקשיבו לו והעריכו אותו. ציוני ואיש העולם הגדול. פרס היה משוכנע שישראל צריכה לפרוץ את חומות הגטו בתפיסת עולמנו וסלד מאמירותיה של גולדה מאיר ואחרים ולפיהן 'העולם כולו נגדנו'. הוא ניצל את החברות ואת השותפויות שפיתח בעולם לטובת האינטרס הישראלי; לעולם לא הטיף מוסר בבית הלבן או הפציר שאנחנו 'אור לגויים'. בתחום הביטחון הוא פיתח עוד בשנות ה־50 וה־60 יחסים קרובים עם המנהיגות הצרפתית, ובעזרתם יזם את התעשייה האווירית ואת הכור בדימונה.... העולם ראה בו איש השלום, ולכן היה קשוב לו בעניין הפלסטינים ובעניין האזור כולו. העולם התרשם מהיצירתיות הדיפלומטית שלו, ולא פחות מערכי השוויון בין בני אדם ועמים, שבהם האמין עמוקות. ישראל של שמעון פרס הייתה חברה מכובדת במשפחת העמים ולכן גם חזקה יותר. כיום, בלי פרס, ישראל מנודה, ונמתחת עליה ביקורת קטלנית בעניין ההתנחלויות כמכשול הגדול ביותר להסדר באזור. ישראל נתפסת בעיני כמעט כל מדינות העולם, כולל ארצות הברית, כמדינה יהירה וניאו־קולוניאליסטית. הדלתות שהיו פתוחות בפני שמעון פרס נטרקות עכשיו בפניו של בנימין נתניהו." ~ על מעמדה של ישראל בעולם לאחר פטירתו של פרס (אורי סביר, [http://www.maariv.co.il/journalists/Article-560687 '''"אבד המעמד: הדלתות שהיו פתוחות בפני פרס נטרקות עכשיו בפני נתניהו"'''], באתר מעריב, 20 באוקטובר 2016)
* "הוא (פרס) עשה אין ספור שגיאות בחייו. הוא הזה הזיות וטווה חלומות שווא, הוא הפסיד כשהיה אמור לנצח והחטיא מול שער ריק כשהיה אמור לכבוש. ב־1996, אחרי רצח רבין, הוא היה אמור לנצח בהליכה ועד הרגע האחרון היה יכול לעשות הרבה מאוד דברים כדי להבטיח את ניצחונו, אבל לא עשה. הוא רצה לנצח בזכות עצמו, בכוחות עצמו, והוא הפסיד. אבל כל ההפסדים הללו, שהלכו ונאספו, הצטברו לכדי ניצחון גדול." ~ מסך אחרון על פעילותו של פרס (בן כספית, [http://www.maariv.co.il/journalists/Article-559230 '''"שמעון פרס ידע להפוך כל תבוסה למנוע צמיחה, כל מפלה למנוף"'''], באתר מעריב, 2 באוקטובר 2016)
* "היו לנו גיבורים לא מעטים במקום הזה. היה האב המייסד, דוד בן־גוריון, שממנו ובזכותו הכל נברא והתחיל. והיו הגנרלים, אלון ושרון ודיין ובר־לב וברק ורבים נוספים. והיו המפא"יניקים, אשכול ושרת וגולדה, והיה בגין והיה שמיר, וביבי עודנו. כל אחד ומעלותיו ומגרעותיו והישגיו וכישלונותיו. יש ביניהם דמיון, יש הבדלים, יש תפיסות עולם שונות, יש פערים. '''שמעון פרס היה רק אחד.''' אקזמפלר יחיד במינו, פס ייצור שנסגר אחרי האבטיפוס הראשון. האנדרדוג הקלאסי, הלוזר הנצחי שככל שיענו אותו, כן יעלה וכן יפרוץ. האיש שידע להפוך כל תבוסה למנוע צמיחה. כל מפלה למנוף. אדם שלא ידע שובע, שהיה בו רעב אינסופי להכרה, צימאון אדיר לחתירה הלאה, מבט שפנה רק קדימה, אף פעם לא אחורה, שהיה ג'אנקי של קהל, של אדרנלין, של עניין וסקרנות. גם כשהוא לא היה רלוונטי, הוא היה רלוונטי. תמיד מחוץ לקופסה." ~ על ייחודו של פרס (בן כספית, [http://www.maariv.co.il/journalists/Article-559230 '''"שמעון פרס ידע להפוך כל תבוסה למנוע צמיחה, כל מפלה למנוף"'''], באתר מעריב, 2 באוקטובר 2016)
* "לפעמים איבד קשר עם המציאות. תמיד גבוה בשתי ספירות לפחות משאר הנוכחים בחדר, תמיד צופה למרחוק, מחפש את הדבר הבא, הרעיון הבא, הפסגה הבאה. חי בקצב אחר לגמרי משאר העולם, פועל בעצימות עצומה, כאילו אין זמן, תכף הכל נגמר, צריך להספיק, חייבים להגיע, אסור לוותר על דקה פנויה. תחרותי להדהים, מתקשה לפרגן לזולתו ורודף כל הזמן אחרי הכרה, כבוד, קהל, עניין, הישגים ופסגות. מתבלבל לא פעם בין טובתו האישית לטובת אהבתו הגדולה, מדינת ישראל, אבל במקרה שלו, די בצדק. הוא באמת אהב את המקום הזה עד כלות ולא חיפש לעצמו דבר, חוץ משהמקום הזה והאנשים שנמצאים בו יאהבו אותו בחזרה. האיש הזה ספג בחייו תבוסות ומפלות שיכולות למוטט אימפריה. הוא הפסיד לרבין, הוא הפסיד לבגין, הוא הצליח להפסיד למשה קצב. הוא הפסיד את מפלגת העבודה האשכנזית לעמיר פרץ. הוא הפסיד לאלמוני בן 47 בשם ביבי אחרי רצח רבין. הוא עבר את "התרגיל המסריח", שהיה מפיל כל אחד אחר, חוץ ממנו. הוא הושפל, נמרט ונמלט בעור שיניו מאין ספור מצבים וסיטואציות, אבל בכל פעם מחדש לא הוריד ראש, לא התאבל על עצמו אפילו לרגע. אסף את השברים והתחיל מההתחלה, כאילו כלום" ~ על ייחודיותו של דמעון פרס בנוף הפוליטי הישראלי (בן כספית, [http://www.maariv.co.il/journalists/Article-559230 '''"שמעון פרס ידע להפוך כל תבוסה למנוע צמיחה, כל מפלה למנוף"'''], באתר מעריב, 2 באוקטובר 2016)
* "הוא ליווה את המדינה מרגעיה הראשונים. אחראי על מאמץ ההתחמשות הנואש בימים הנוראים של מלחמת השחרור, כיתת רגליו וקושש מכל הבא ליד כדי שהיהודים יוכלו להילחם על חירותם. הוא מאדריכלי מערכת הביטחון. את הכור הגרעיני בדימונה קושש מן הגורן ומן היקב, מייצר מערכות יחסים אסטרטגיות, מקמבן ומתחמן ומתחנן ועשה את הלא ייאמן: כוח גרעיני למדינה קטנטונת, מוקפת אויבים. פוליסת ביטוח היסטורית לעם היהודי. תארו לעצמכם שהמשימה הזו הייתה נופלת דווקא על נתניהו, ולא על פרס. כמה נאומים חוצבי להבות היו נישאים למען המטרה הזו, כמה הצהרות ואיומים ורעשים וקשקושים. מכל זה, לא היה קם כור בדימונה. הקים אותו מי שדיבר הרבה פחות, אבל עשה קצת יותר. לא רק דימונה, גם התעשייה האווירית וחיל האוויר וההייטק והננו וחקר המוח וכל שאר מצודות העוצמה הישראלית חבות לו חוב גדול. הוא היה ראש ממשלה מצוין בממשלת הרוטציה, שהציל את כלכלת ישראל והוציא את צה"ל מעומק לבנון. הוא עשה את כל זה באהבה כפולה: למדינה, שבה ראה את חזות הכל, ולעצמו. האהבות הללו נבעו זו מתוך זו. הוא היה פוליטיקאי בכל רמ"ח איבריו, תככן לא קטן שידע לחפור ולחתור ולקנא ולשנוא ולהקים מחנות ולתקוע סכינים ולהפעיל אנשים ולהלך קסמים. הוא שנא לנוח, לא ידע להשתעמם, לא אהב חופשות ולא טייל. הוא אהב אנשים. נסע בכל העולם כדי לפגוש, לשמוע, ללמוד, להבין. כל מה שעניין אותו זה להמשיך קדימה, בכל המנועים, לחפש את האתגר הבא, ולהגיע לפסגה, שנמלטה ממנו בנחישות לא פחותה מזו שבה חיפש אותה" ~ על הישגיו של פרס (בן כספית, [http://www.maariv.co.il/journalists/Article-559230 '''"שמעון פרס ידע להפוך כל תבוסה למנוע צמיחה, כל מפלה למנוף"'''], באתר מעריב, 2 באוקטובר 2016)
* "הוא היה כאן כבר לפני מלחמת העצמאות, בעיצומה ולאחריה. בעליות העולים ארצה, בכל מערכות ישראל, לאורך ולרוחב סיפורה של ארץ מולדת, על הגלוי והנסתר שבה. נוכחותו המוחשית כל כך, העניקה לנו את התחושה שהיינו גם אנו בכל המקומות בהם היה, שחווינו את כל החוויות אשר חווה. שהרי הנה הוא עדיין חי עמנו ובתוכנו, מכאן שכל המאורעות עדיין חיים, והיינו בזכותו שותפים ו'חיים' את כל הסיפורים כשהוא מגשר למעננו כהיסטוריה מהלכת. גם את הדורות שלא נולדו עת קרו הדברים, קרב אליו בנוכחותו, עד לכדי תחושה של 'שידור חי' ומתמשך. וזאת להבדיל מכותב ההיסטוריה שמתווך בינינו למאורעות עבר, ואנו קוראים עליהם בספר, ממרחקים של זמן ומקום, רחוקים מגיבורי המאורעות. בזכות גילו המופלג, הוא היה לנו תמיד לנחמה עצומה כל אימת שדיברנו בגיל. הוא דחה בנוכחותו האדירה כל מחשבה עצובה על זיקנה, המכופפת את הגוף והרוח, והיה לעדות מובהקת בהתנהלותו היום יומית שזיקנה אינה עניין לגיל ביולוגי, אלא לגיל מחשבתי, המחליט לעצמו - עצמה או רפיון. עליו בהחלט אפשר לומר שהיה רהוט, בהיר ופעיל עד סוף ימיו, וזו אינה מליצה אלא תורת חיים. תמיד כשהגינו בדאגה גוברת בגיל, חשבנו 'הנה פרס', עדות חיה לאריכות ימים, והיינו נרגעים בזכות גילו המופלג וחיוניותו. עכשיו, כשאיננו כבר 'אפילו פרס' כנראה נצטרך להודות כבר בעובדה שאין מנוס, שבמוקדם או במאוחר נצטרך כולנו לעבור מכאן אל עולמות אחרים. כל עוד חי, שימש לנו מן אופק רחוק ומרגיע שנותר לנו עוד הרבה זמן. מה נאמר היום, עכשיו כשאין לנו כבר את האופק הזה?" ~ יהורם גאון נפרד מפרס (יהורם גאון, [http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4861238,00.html '''"להתראות, היסטוריה מהלכת: יהורם גאון נפרד משמעון פרס"'''], באתר ynet,{{כ}} 29 בספטמבר 2016)
* "פרס היה מעיין בלתי נדלה של סתירות פנימיות. זה מה שהפך אותו למועיל ומרתק, לנפתל במקום לבוטה, לרב־שכבתי ולאו דווקא ישיר. זו הייתה עוצמתו הגדולה, וגם חולשתו העגומה. במהלך רוב חייו, הציבור נרתע ממורכבותו של פרס. בישראל הדוגרית, היא נתפסה כראיה לתחמנות, לחתרנות ואפילו לשחיתות. במהלך רוב חייו היא עוררה את הפחד והשטנה שהתחלפו, בערוב ימיו, בהערכה ואפילו בהערצה. פרס היה אוהב ישראל ובן הארץ בכל רמ״ח אבריו, אך מעולם לא נחשב לישראלי למהדרין. בחייו נתפס כזר ובמותו הוא מתואר עתה כבן אלים שירד אלינו מן השמיים. פרס חי בארץ 82 מתוך 93 שנותיו, אך הוא מעולם לא נראה כישראלי אותנטי, לא נשמע כישראלי אותנטי, לא התנהג כישראלי אותנטי ולא חשב כישראלי אותנטי. הוא היה איש העולם הגדול במדינה שרואה בעיקר את עצמה, איש העתיד בארץ הנשלטת על ידי עברה, אמן העידון והניואנס שנאלץ לשחק בפני טריבונות של שחץ ורהב, איש המחשבה הקרה על בימה שבה הפחדים והרגשות נותנים את הטון." ~ על הניגודיות שבאופיו של פרס (חמי שלו, [http://www.haaretz.co.il/news/politi/.premium-1.3082973 '''"שמעון פרס, מעיין בלתי נדלה של סתירות פנימיות"'''], באתר הארץ, 29 בספטמבר 2016)
* "הוא (פרס) היה ממייסדי מערכת הביטחון אך גם מורה דרך בחתירה לשלום. אבי ההתנחלויות בשטחים אך גם הספק של הפוטנציאל לחיסולן. המנהיג הישראלי הראשון שנהג בפומבי בכבוד ולעתים אף בחיבה עם אישים פלסטינים, כולל יאסר ערפאת, אבל מאחרוני הדוגלים בשמאל בעצמאות פלסטינית מלאה. אביר השלום אך גם ראש הממשלה שהורה לפתוח במבצע "ענבי זעם", שבמהלכו נהרגו למעלה ממאה פליטים פלסטינים בכפר כנא בדרום לבנון. פרס היה הארכיטקט וקבלן המשנה של מערך יום הדין של ישראל, אך צויר כפחדן וכמשתמט, כמי שמעדיף חליפות על מדי דגמ"ח, כמי שלעולם לא ייחשב לאחד מהחבר'ה. הוא היה נץ שנתפס בשוגג כיונה, פטריוט מקומי עם ראייה גלובלית, פרגמטיסט שתואר כאידאליסט, מנהיג עם חזון שהפך בפי יריביו הקטנים ממנו להוזה בהקיץ וחולם בלהות. הוא נעלב עד עמקי נשמתו מהמותג 'חתרן בלתי נלאה' שיצחק רבין הצמיד לו בספרו 'פנקס שירות', אף שהתיאור היה מדויק ומעבר לכך: הוא היה גם חוזה בלתי נלאה, הוגה בלתי נלאה, מתכנן בלתי נלאה, קורא בלתי נלאה, כתבן בלתי נלאה וארטיסט בלתי נלאה. לעתים, הוא היה אפילו רכלן בלתי נלאה. פרס הצטייר לעתים כדג מחוץ למים הרדודים של הפוליטיקה הישראלית, אך ידע גם להיות כריש הטורף את מתחריו בלי לחשוב פעמיים. הוא היה גאוותן שנפגע מכל פיפס של ביקורת ששיגר לעברו אחרון הפוליטיקאים והעיתונאים, אבל גם ספג יותר בוז ולעג מכל פוליטיקאי ישראלי אחר ותמיד יצא מאושש ומחוזק. הוא היה לוזר ואלוף העולם בעת ובעונה אחת, בר מינן פוליטי שהיה כעוף החול המתעורר מחדש לחיים." ~ על הניגודיות שבאופיו של פרס (חמי שלו, [http://www.haaretz.co.il/news/politi/.premium-1.3082973 '''"שמעון פרס, מעיין בלתי נדלה של סתירות פנימיות"'''], באתר הארץ, 29 בספטמבר 2016)
* "בערוב ימיו הפך, למרבה האירוניה, לעלה תאנה. האיש שתואר תמיד כנטע זר עבר מטמורפוזה מופלאה והפך לישראל בהתגלמותה. הוא סימל את החלום והסתיר את שברו. הוא גילם מדינה נועזת, חדשנית, רודפת שלום, קוסמופוליטית, זרקור לגויים ולא כובשת, סרבנית, המדכאת מיליוני פלסטינים בכוח הזרוע. בשנים האחרונות, כשהכוח ניטל מידיו, זכה לעדנה — פוליטיקאים ישראלים ומנהיגים יהודים־אמריקאים שחיבלו בעבודתו ועשו לו את המוות כשעוד היה בידיו לשנות את המציאות ואת ההיסטוריה, דיברו עליו כעל בכיר האומה." ~ על העדנה לה זכה פרס בתפקידו האחרון כנשיא מדינת ישראל (חמי שלו, [http://www.haaretz.co.il/news/politi/.premium-1.3082973 '''"שמעון פרס, מעיין בלתי נדלה של סתירות פנימיות"'''], באתר הארץ, 29 בספטמבר 2016)
* "פרס זכה למתנה נדירה: להיות מוספד פעמיים. הפעם הראשונה הייתה אחרי האירוע המוחי שבו לקה לפני יותר משבועיים, וכעת, אחרי מותו. אם היה מצליח בדרך נס להתאושש מהשבץ, הוא היה זוכה לקרוא את רבבות המילים שנכתבו ונאמרו עליו, ואולי, רק אולי, הוא היה נרגע ומשתכנע שהאהבה וההוקרה והכרת התודה להן תמיד שיווע ואותן תמיד חסר, נפלו סוף סוף בחלקו. גם כשנדמה היה שהשיג כבר את כל מה שבן תמותה מסוגל לשאוף לו ולחלום עליו, הוא לא נח לרגע מן המירוץ הקדחתני אחרי דבר מה נוסף. ההחמצות, ההפסדים, התבוסות האלקטורליות, המנות האדירות של הזלזול והבוז שספג במשך עשרות שנים של התבוססות בביצה הפוליטית הבאושה נחרטו בבשרו. הוא מעולם לא התאושש מכך." ~ על ההלוויה של פרס (ורטר י., [http://www.haaretz.co.il/news/politi/.premium-1.3083292 '''"הניצחון האחרון של פרס על יריבו המיתולוגי"'''], באתר הארץ, 29 בספטמבר 2016)
* "מענקי ההנהגה הלאומית, האיש שראה הכול." ~ יולי אדלשטיין
* "זה יומה הראשון של מדינת ישראל בלי שמעון פרס." ~ [[בנימין נתניהו]] בפתח ישיבת הממשלה
* "בדרכים רבות הוא הזכיר לי ענקים אחרים של המאה ה־20 שנפלה בחלקי הזכות לפגוש. מ[[נלסון מנדלה]] ועד [[המלכה אליזבת השנייה|המלכה אליזבת]]." ~ נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בהלווייתו של פרס
==ראו גם==
* '''[[יומן קריאה]]'''
==קישורים חיצוניים==
{{מיזמים|ויקיפדיה=שמעון פרס|ויקישיתוף=Category:Shimon Peres|ויקיטקסט=קטגוריה:שמעון פרס|שם ויקיטקסט=שמעון פרס}}
== מקורות ==
<references />
{{נשיאי ישראל}}
{{ראשי ממשלת ישראל}}
{{שרי הביטחון בממשלות ישראל}}
{{שרי החוץ בממשלות ישראל}}
{{מיון רגיל:פרס, שמעון}}
[[קטגוריה:נשיאי מדינת ישראל]]
[[קטגוריה:ראשי ממשלת ישראל]]
[[קטגוריה:שרי ממשלת ישראל]]
[[קטגוריה:חברי הכנסת]]
[[קטגוריה:פולנים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל לשלום]]
dosju1vxhmdbzdo0ql70pbahxod2gbq
גבעת חלפון אינה עונה
0
2794
235320
229809
2026-05-07T10:53:18Z
Admoni 84
3676
/* שיחות */
235320
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:גבעת חלפון אינה עונה כרזה עברית.jpeg|ממוזער|205 פיקסלים|כרזת הסרט]]
'''[[w:גבעת חלפון אינה עונה|גבעת חלפון אינה עונה]]''' הוא סרט קומי ישראלי משנת 1976 אודות ההוויה האבסורדית של [[שירות המילואים בישראל]]. הסרט בוים על־ידי [[אסי דיין]] ומככבים בו חברי שלישיית [[הגשש החיוור]].
הדמויות העיקריות בסרט הן: סרג'יו קונסטנצה ({{קישור|ישראל פוליאקוב}}), ויקטור חסון ([[שייקה לוי]]), רפאל "ג'ינג'י" מוקד ({{קישור|גברי בנאי}}), יעל <nowiki>''יעלי''</nowiki> חסון ([[ניצה שאול]]), יוסיפון ([[w:משה איש כסית|משה איש כסית]]), ושמגר ({{קישור|טוביה צפיר}}).
==סרג'יו קונסטנצה==
* "קצין גבוה באו"ם, מלא דולרים." - סרג'יו על אריק חברו מהאו"ם שמגיע אליו מדי פעם למועדון.
* "כל הכבוד לצה"ל [...] צה"ל קורא סרג'יו יוצא" - סרג'יו בהזדמנויות שונות מתייחס לצה"ל ולמילואים.
* " תחי מדינת ישראל! כל הכבוד לצה"ל! [[w:ברכת עם|תחזקנה ידי כל אחינו המחוננים...]]" - סרג'יו לפני שזורק רימון בהוראת המח"ט.
* "זה לפי אמנת לאס וגאס." ~ על הזכות לפרוש אחרי קרה שביעיות, במשחק קלפים
* "ז'וז'י! תביא פה שני מרטיני כחול און דה רוק." ~ סרג'יו אומר לברמן בבר להביא שתייה בזמן שהוא משחק קלפים. בעצם הוא מתכוון שהברמן יקרא לשני חבר'ה מחופשים לשוטרים (מרטיני כחול) כדי שהם יסגרו את המשחק.
* "לסרג'יו פניתָ - לא טעיתָ!"
* "לסרג'יו פניתְ - בודדת לא טעיתְ." - מפרסם את עצמו בתור שדכן ליעלי כדי לעזור למצוא שידוך לאחותה.
* "לכל פקק יש בקבוק, ולכל דלי יש סמרטוט." - מעודד את יעלי שגם לשפרה יימצא בעל.
* "אתה קיבלת מה קוראים בשפה מדיצינה 'זפטה שמש' [...] מה שאתה צריך זה אמבטיה חול." ~ לויקטור אחרי שזה אמר שהוא ראה את יעלי.
* "תכתבי, רק אל תשלחי את המכתבים דרך הצלב האדום, הם גונבים את הבולים." ~ סרג'יו מסביר לשפרה מה לעשות במקרה והוא לא חוזר.
* "ועכשיו גבירותי ורבותי, הרשו לי להציג לפניכם זמרת מהשורה הראשונה, כיסא 23, חחח... זמרת עם, רקדנית המדינה ואקרובטית השטחים! גבירותי ורבותי, סילביה המשתוללת!" ~ מציג את יעלי בתפקיד הזמרת בהופעה לחבר'ה.
* "פיזדה ג'ינג'י, אני שכחתי את נעלי הבית בבית." ~ לאחר שהם הגיעו לבסיס בסיני.
* "לאן הביאו אותי? בטח מלא נחשים פה." ~ סרג'יו כשהוא מגיע לבסיס
* "תסלחי לי שאני שואל אותך, אני לא זוכר שאני ארזתי אותך" ~ כשיעלי יוצאת מהמזוודה
* "אני פס־בליינד המפקד." - למפקד שמגר כשהלה מתעצבן עליו.
* "תגידי לי מיימוצה (קופיף ברומנית), ממה סובלת אחות שלך?" - מתחקר את יעלי לגבי אחותה.
* "אריק, סי יו אין מיי קלאב. יו נו, ז'קלין." - אחרי שאריק מהאו"ם משחרר אותם מהמעצר במוצב המצרי.
* "התרחצת? הסתרקת? מה זה? כמה ברילנטין שמת על הראש?!" - אומר לוסרמן כשהלה בא לפגוש את שפרה אחותה של יעלי.
* "על פיוג'י שמעת? פירמה." - מנסה למכור לחיליק את השעון שלו.
* "אתה רואה מה אתה חושב שאתה רואה, אבל אתה לא רואה מה אתה באמת חושב, אתה הבנת את זה?" - מנסה לבלבל את ויקטור אחרי שהלה ראה את יעלי במוצב.
* "אני לא מבין איזה אינטרס יש למצרים לבוא פה בחום הזה." ~ בתשובה לשאלה מה יעשה כשהמצרים יתקפו את המוצב.
* "לך... אתה לא נורמלי!... חמש בבוקר... אפילו הציפורים עוד נוחרים על העצים!" ~ בסוף הסרט, בניסיונם למכור את הנפט שמצאו.
* "לסרג'יו פנית – ג'רי קנית." ~ סיסמת פרסום לג'ריקן נפט.
* "שפרה... שפרה דשופרא!" - תגובה לאחר ששמע את שמה של אחותה של יעלי.
* "זה פסיכי על כל הראש זה." - מדבר על ויקטור.
* "ההרים שלך זה כמו השערות מעל הדנובה." ~ אומר לשפרה כשמנסה להראות לוסרמן איך להתחיל עם נשים. (פרפרזה על הפסוק התנכ"י "שערך כעדר העזים שגלשו מהר גלעד", שיר השירים ד')
* "מוציא לי את השיניים... מה אתה גינקולוג?" ~ לווסרמן
* "פיפ פיפ " - כאשר סרג'יו וג'ינג'י מגיעים עם הג'יפ לעמדת הש.ג של המוצב המצרי, לוחץ על הצפצפה והיא לא עובדת.
* "למה לא? אז תגיד חיובי." ~ אומר לווסרמן
* "קצת בדיחות מהווי העולם. פריז! הרש'לה מאוסטרופולי בא אצל רופא, אומר לו 'שלום אדוני הרופא, יש לי גזים בבטן', עונה לו הרופא, 'באת בזמן – מלא לי את הסיפולוקס'." - מספר בדיחה לפני ההופעה של יעלי.
*"למה לך ג'ינג'י?
אולי אני נכנס איתך במזוודה
ואנחנו עושים טורדימון (Tour du Monde, בצרפתית: מסע סביב העולם) – סרג'יו ליעלי באהל כשמוצא אותה בתוך המזוודה
==ויקטור חסון==
* "בור ועם הספר!" - לסרג'יו לאחר שהלה מרגיז אותו שעדיין לא החזיר את החוב.
* "היד פתוח והפנקס רושמת." ~ היפוך ל"הפנקס פתוח והיד רושמת" של [[לוי אשכול]], פרפרזה על "והפנקס פתוח, והיד כותבת" מתוך [[מסכת אבות]], ג', ט"ז.
* "איזה צבא יקח אותו?" ~ על יציאתו של סרג'יו קונסטנצה למילואים.
* "מי נתן את ההוראה?!" ~ כשתופסים אותו ברשת (פרפרזה לשאלה שנשאלה לאחר "[[w:העסק הביש|העסק הביש]]" במצרים).
* "אותך ל[[w:ועדת אגרנט|וועדת אגרנט]]!" ~ כשתופסים אותו ברשת בהוראת שמגר.
* "[[wikt:קסל"ר|קסל"ר]] אני הייתי כשאתה עוד היית [[wikt:בשא"ש|בשא"ש]] [...] עכשיו אני [[wikt:קמרשהלור"ל|קמרשהלור"ל]]." -ליוסיפון במטבח.
* "חן חן למתחנפן." - לג'ינג'י לאחר שהלה מחמיא לו כדי לשפר את סיכוייו לקבל מויקטור את הסכמתו להתחתן עם יעלי.
* "לפחות היו שמים שלט 'חולות טובעניים', זה המינימום שבן אדם מחפש." - לאחר שיוצא מהחולות הטובעניים.
* "שעה, שעה שאני מחפש את הים... לא למדו לשים שלט קטן 'ים'?" -בחיפושיו אחר החוף לדוג לחיילים דגים לארוחת ערב.
* "שעה, שעה שאני מחפש את הניאגרה" ~ כשויקטור יוצא משירותי שדה צבאיים של שנות ה-70, אז במקום ניאגרה היה עדיין בור.
* "מה זה השתגעתם?? מה, אשכנזים נהייתם לי?! ככה עושים קפה?! עטאללה, גיב אל פרימוס!" ~ ויקטור צועק על החייל המצרי ששובה אותו ומרתיח מים באמצעות כף חשמלית.
* "אין צבא בעולם שיעצור אותי מלעשות פרצלציה מהפרצוף של הקונצרטינה הזה." ~ על סרג'יו קונסטנצה לאחר שהלה ברח ממנו למילואים.
* "לא דובים ולא סולר – מקסימום חולר [...] ימין ושמאל רק חול וכולירה."
* "טיסת צילום?! אני לא אתן שיצלמו אותי בבגדי עבודה." - כשמיראז'ים של חיל האוויר עוברים מעל המוצב.
* "תשתוק ותצעק!" - לג'ינג'י שמתלונן על אופן מכירת הנפט.
* "הוסמכת סרג׳יו, הוסמכת." - ויקטור פונה בייאושו לסרג׳יו קוסטנצה. משפט שהפך למטבע לשון עבור אנשים שרוצים להימנע מבירוקרטיה ולקצר הליכים. מעין סימן היכר ל״סמוך״ הישראלי.
* "תבואו בערב, יש פלטה קרה שיגעון." ~ כשהחיילים מסיימים לסעוד צהריים במסעדת "ויקטור"
* "דרישת שלום לסאנה, ותבוא לבקר בשבתות וחגים." ~ כשנפרד מהקצין המצרי
* "טוב חלאס! לא בורי, לא לוקוס, תגיד אתה" ~ מסביר לקצין המצרי מה חיפש במדבר בעת שנפל בשבי.
* "בריצה את השמן" ~ במסעדת הויקטור לעברו של יוסיפון.
* "בלי ז'קט, בלי עניבה, בלי החוב – אני מבקש לעזוב." ~ ויקטור לסרג'יו שמגיע למסעדת הוויקטור
* "פרר פרר זה טוב?" ~ ויקטור עונה אחרי שביקשו ממנו לתת סימן שהוא בסדר בחול הטובעני.
* "בקשר ליד זה בסדר, בקשר לשאר החלקים אני צריך לעבור לחליפה." ~ לג'ינג'י שמבקש את ידה של יעלי וויקטור חושב שבא בקשר לשפרה.
* "למה שלא תחשוב בכיוון של הדלת, לפני שאני מוריד לך סטירה אחת בכיוון של הלחי?" ~ לג'ינג'י שאמר לויקטור שהוא חשב על הכיוון של יעלי.
==רפאל "ג'ינג'י" מוקד==
* "מר חסון בצורת שופל מתקרב הנה!" - צועק לסרג'יו ויעלי בזמן ההופעה של יעלי במוצב.
* "סרג'יו, מה אתה עושה?! יש שם חולות טובעניים, הוא יכול להיעלם לנו!" ~ ג'ינג'י לסרג'יו כשויקטור טובע בדיונה.
* "ברגמן, רפורט הבבל"ת לשינגימלה." - נותן הוראות לסרג'יו בש.ג המצרי
* "יוסיפון, עשה משהו." - מבקש מיוסיפון להרים אותו ולקחת אותו אל הג'יפ מאחר וכמעט לא יכול לזוז במדים הצבועים בסיד וגבס.
* "ירח דבש? ירח חומץ!" - בשיחה עם סרג'יו על החתונה עם יעלי.
* "תפס חופשה החרא" - בשיחה עם שמגר על סרג'יו שברח ממילואים 15 שנה, טועה לחשוב שטיטו מהחפ"ק נסע ליוגוסלביה.
* "איזה הביתה?! באחת אתה עולה לעבודות ביצורים."
* "המח"ט בישיבת מח"ט, והוא יהיה כאן באחת."
* "את לא נוסעת, אבא שלך לא נוסע, אז מי ייסע, ג'חנון?!"
* "הוא יכניס אותי לבית סוהר בעוון גיוס שווא של אזרח סרק."
* "כל אוקטן מלמיליאן!" ~ במכירת הנפט בסצינת הסיום.
* "...יש פה נחשים עקרבים וכל מיני מנייאקים שמסתובבים פה!" ~ ליעלי על שהותה בבסיס.
* "מר חסון! תלבש את המדים האלה, לפני שאני נאלץ לעצור אותך על אזרח בנסיבות חמורות, ועל שופל בלי נסיבות בכלל!".
* ״מר חסון, מידותיך הטובות ידועות בכל הארץ.״ ~ לויקטור אחרי שנותן לו את המדים.
==שמגר==
* "תתקשר לפיקוד ותשאל אם מישהו איבד שם שופל ותגיד לכולם ש... הכול בסדר."
* "מניאקים. כל היחידה הזאת, מניאקים." ~ משפט חוזר של שמגר בכל פעם שג'ינג'י תופס אותו מביט בתמונות עירום
* "תביא אותו בכל מחיר, ואם צריך תשתמש בכוח. אם [[w:הכח רמת גן|הכח]] לא יעזור, אז תעבור [[w:ביתר ירושלים (כדורגל)|לבית"ר]]." ~ לג'ינג'י
* "שחקי אותה מיידלע."
* "אני למדתי צ'יקום אצל סמי."
* "בּוּלֶה בּוּלֶה איפה את?"
* "הריצה אחרי בחורות זה סתם בזבוז אנרגיה." ~ לג'ינג'י
* "לעסק, לעסק." ~ לסרג'יו ששואל אם אפשר להתחיל עם ההופעה של סילביה המשתוללת
==אחרים==
* "קפה כזה אסלי לא שתיתי מאז שסגרו את רסטורנט מנצור." ~ הקצין המצרי למר חסון
* "אם אני אהיה יותר בשמש, אני אהיה יותר בהיר." ~ וסרמן בתשובה לשאלה מתי הוא יהיה בעיר
* "אתה יש לך פרצוף בשביל פקודות מטכ"ל? [...] אז סחבק סרבן פקודות." ~ יוסיפון
== שיחות ==
:'''סרג'יו''': "אני הייתי אצל [[w:יוסיפ ברוז טיטו|טיטו]], בפרטיזנים."
:'''ג'ינג'י''': "טיטו מהחפ"ק?"
:'''סרג'יו''': "לא, מיוגוסלביה."
:'''ג'ינג'י''': "תפס חופשה, החרא, אה?"
{{מפריד}}
: ויקטור בשיחה טלפונית עם סרג'יו:
:'''ויקטור''': "איפה הכסף קונסטאטה, הא!?"
:'''סרג'יו''': "בשעה טובה ומוצלחת, יש לי את כל הכסף ביד."
:'''ויקטור''': "אני יוצא אליך קונצרטה, ואם אתה לא שם אני תופס אותך, מוציא לך את המעיים מהבטן, ו.. ו.. תולה אותך עליהם."
:'''סרג'יו''': "זה בסדר מותק. אני שם, אפילו יעבירו את שם, ל... [מאוים על־ידי שני הקלפנים במועדון] שמה, אני פה. סאלאמת!"
{{מפריד}}
:'''ג'ינג'י''': "מצפון הים המכונה תיכון, ממזרח ישראל המכונה מדינה..."
:'''סרג'יו''': "ישראל מכיר."
:'''ג'ינג'י''': "...וממערב - המצרים."
:'''סרג'יו''': [משתעל] "המצרים איפה?"
:'''ג'ינג'י''': "המצרים בצורת תחנת התרעה 3 ק"מ מכאן."
{{מפריד}}
: ג'ינג'י בא לויקטור לבקש את ידה של בִתו הצעירה, יעלי:
:'''ג'ינג'י''': "מר חסון, אני באתי לדבר איתך בקשר לבקשת בִתך של ידך... בקשר לידך של בִתך."
:'''ויקטור''': "בקשר ליד זה בסדר, בקשר לשאר החלקים אני צריך לעבור לחליפה."
: ...
:'''ויקטור''': "36.6, שקרנים! המדחום הזה מפגר לפחות בשתי מעלות."
:'''ג'ינג'י''': "למה שלא תקנה מדחום שוויצרי, מר חסון? הם מדויקים מאוד."
:'''ויקטור''': "אולי אתה רוצה שאני אזמין איזה מדחום קוקיה בשביל הסלון?"
: ...
:'''ויקטור''': "מוקד... אתה לא קרוב של [[w:מוקד (תוכנית טלוויזיה)|מוקד]] מהטלוויזיה?"
: '''ג'ינג'י''': "ייתכן מאוד, אנחנו משפחה ענפה."
: ...
:'''ויקטור''': "הבת שלך – שלי."
:'''ג'ינג'י''': "הבת שלי – שלך."
:'''ויקטור''': "מה, יש לך בת?"
: ...
: ויקטור חושב שג'ינג'י רצה לבקש את ידה של שפרה, האחות הבכורה, וג'ינג'י מעמיד אותו על טעותו:
: '''ג'ינג'י''': "אני פשוט יותר חשבתי בכיוון של יעלי..."
: '''ויקטור''': "למה שלא תחשוב יותר בכיוון של הדלת, לפני שאני מוריד לך סטירה אֶחַד בכיוון של הלחי!"
{{מפריד}}
: ויקטור מנסה להיכנס לבסיס במרמה:
:'''ויקטור''': "סליחה אני ל־338, אמרו לי שזה אי־שם־פה־בסביבה."
:'''ש"ג''': [מסתכל בצו מילואים]: "אתה קונסטנזה?"
:'''ויקטור''': "אתה קונסטנזה!"
:'''ש"ג''': "סע, סע מפה, אין פה כניסה לאזרחים בלי אישור מהקשל"ר."
:'''ויקטור''': "תן לי רגע את [[ישראל טל|טליק]] בטלפון."
:'''ש"ג''': "איזה טליק?"
:'''ויקטור''': "אלוף משנה [[טל ברודי|טליק ברודי]], מה איזה טליק?"
:'''ש"ג''': "סע, סע כבר מפה."
:'''ויקטור''': "נו תן לי רגע את טליק בטלפון, נו מה אכפת לך? יעלו אותך בדרגה, תהיה ש"ד."
:'''ש"ג''': "סע כבר מפה!"
:'''ויקטור''': "על ויקטור חסון לא צועקים חביבי! אני אראה לך מה זה יא שין בן דלת! חכה חכה מה אני עושה עכשיו למפקדה..."
{{מפריד}}
:'''ג'ינג'י''': "מר חסון, הנה מדים בדיוק במידה שלך!"
:'''ויקטור''': "מאיפה אתה יודע מה המידה שלי?"
:'''ג'ינג'י''': "מר חסון, מידותיך הטובות ידועות בכל הארץ!"
{{מפריד}}
:'''המח"ט''': "מר חסון, אם המצרים באים, מה אתה עושה?"
:'''ויקטור''': "מה שעשינו ב־56'."
:'''המח"ט''': "מה... מה עשיתם ב־56'?"
:'''ויקטור''': "מה שעשינו ב־48',אין יותר טוב מזה,בטח!."
:'''המח"ט''': "ומה עשיתם ב־48'?"
:'''ויקטור''': "שלושים שנה, לך תזכור."
{{מפריד}}
:'''המח"ט''': "המצרים מתקרבים אל המוצב, איזו הודעה אתה מעביר בקשר?"
:'''סרג'יו''': "בקשר למה?"
:'''המח"ט''': "בקשר להתקרבות!"
:'''סרג'יו''': "של מי?"
:'''המח"ט''': "של המצרים!"
:'''סרג'יו''': "המצרים? אהה... אני לא מבין איזה אינטרס יש להם לבוא פה בחום הזה..."
:'''המח"ט''': "בוא נניח, בוא נניח שהם באים."
:'''סרג'יו''': "אה נניח? אז בוא נניח שאני העברתי את ההודעה בקשר! מה דעתך המפקד, סיגריה המפקד?"
:'''המח"ט''': "עזוב את הסיגריה, זרוק רימון."
:'''סרג'יו''': "על מי?"
:'''המח"ט''': "על המצרים! תפעיל רימון יא דגנרט!"
:'''סרג'יו''': "אה... תחי מדינת ישראל! כל הכבוד לצה"ל!" [משליך את הרימון בלי להוציא נצרה, כורע על הקרקע ומתחיל לשיר "תחזקנה ידי כל אחינו המחוננים..."- במקור של ח.נ. ביאליק]
:'''ויקטור''': "קום קום יא אהבל, תראה איך זורקים רימון... תראה טוב, קודם כל אתה מוציא את הנצרה לגמרי... בכוח, אתה משתמש בכוח, מוציא את הנצרה... עכשיו אתה לוקח... כמה סופרים?"
:'''המח"ט''': "שלוש שניות! מהר!"
: [כולם בורחים וצועקים "ברח"]
: '''ויקטור''': "ב־48 ספרו יותר... איפה נעלמתם כולכם?" [זורק את הרימון]
{{מפריד}}
:'''ג'ינג'י''': "מה עושים סרג'יו?"
:'''סרג'יו''': "על האו"ם שמעת?"
:'''ג'ינג'י''': "נו..."
:'''סרג'יו''': "נו למה שלא תדבר עם ה... זה, איך קוראים אותו, השוודי."
:'''ג'ינג'י''': "מי?"
:'''סרג'יו''': "הבלונדיני הזה. ה... הבלגי."
:'''ג'ינג'י''': "מי?"
:'''סרג'יו''': "נו זה מדנמרק. איך קוראים אותו. אנציו סילסוואו." (הגנרל [[w:אנסיו סילאסוואו|אנסיו סילאסוואו]] מפינלנד, היה מפקד כוח האו"ם בסיני אחרי [[מלחמת יום הכיפורים]].)
:'''ג'ינג'י''': "ולדהיים! מבצע ולדהיים!" ([[w:קורט ולדהיים|קורט ולדהיים]] היה מזכ"ל האו"ם באותה תקופה.)
{{מפריד}}
:'''ויקטור''': "איזה אחד בן אמו, מכר לי שני דונם ממול הרצליה פיתוח."
:'''שפרה''': "מה רע בשני דונם ממול הרצליה פיתוח, אבא?"
:'''ויקטור''': "רע! רע! הוא מכר לי אותם מהצד של הים! יום שלם נסעתי בסירה עם בטן מזכוכית בשביל לראות את השטח... איך עבד עליי..."
:'''שפרה''': "אפשר להקים שם שיכון לדגים צעירים... אבא."
:'''ויקטור''': "לכי תכיני לי את החליפה של האיומים, יותר טוב."
{{מפריד}}
:'''שמגר''': "היי בחור!"
:'''ויקטור''': "כן חבוב?"
:'''שמגר''': "גש הנה."
:'''ויקטור''': "בוא אתה הנה."
:'''שמגר''': "שמע בחור..."
:'''ויקטור''': "כן?"
:'''שמגר''': "אם לא תיגש הנה עד שאני סופר עד 3, מחכה לך הפתעה מאוד לא נעימה."
:'''ויקטור''': "אני אוהב הפתעות."
:'''שמגר''': "אחד..."
:'''ויקטור''': "הא, אתה מתחיל בלי להודיע."
:'''שמגר''': "שתיים..."
:'''ויקטור''': "הא, יעני אתה ממשיך בלי להודיע."
:'''שמגר''': "פעל!"
:[שני חיילים תופסים את ויקטור בתוך רשת]
:'''ויקטור''': "מי נתן את ההוראה? מה זה?! אותך לוועדת אגרנט!"
{{מפריד}}
:'''סרג'יו''': "אתם שמעתם על הזמרת זיזי טריפו?"
:'''ג'ינג'י''': "לא."
:'''סרג'יו''': "טוב, מי, בנה אותה?"
:'''ג'ינג'י''': "אתה!"
:'''סרג'יו''': "אה, ניחשת נכון!"
{{מפריד}}
:'''ויקטור''': "בחייכם, עד החוף. תודה רבה לכם. [[w:חטיבת גולני|גולני]], אה?"
:'''חייל מצרי''': "[[w:מוחמד עבד אל-ע'ני אל-גמאסי|גמאסי]]."
{{מפריד}}
:'''ויקטור''': "אתה יוסיפון?"
:'''יוסיפון''': "אני, אני."
:'''ויקטור''': "סופחתי אלייך למטבח."
:'''יוסיפון''': "בתור מה?"
:'''ויקטור''': "בתור נספח לענייני שקשוקה, מה בתור מה?"
:'''יוסיפון''': "בינתיים תפוס פיקוד על העגבנייה בתור קסל"ר."
:'''ויקטור''': "מה זה קסל"ר?"
:'''יוסיפון''': "קצין סלט ראשי."
:'''ויקטור''': [צוחק] "קסל"ר אני הייתי כשאתה עוד היית בשא"ש חבוב."
:'''יוסיפון''': "מה זה בשא"ש?"
:'''ויקטור''': "בבטן של אמא שלך. עכשיו אני קמרשהלור"ל."
:'''יוסיפון''': "ומה זה?"
:'''ויקטור''': "מה זה? קצין מטבח ראשי שנותן הוראות ליוסיפון ובא רק לטעום. כיף?"
:'''יוסיפון''': "חאלאק. וואלה, מה אני אגיד לך."
:'''ויקטור''': "זה מופיע בפקודות מטכ"ל."
:'''יוסיפון''': "כן? דבר חדש?"
:'''ויקטור''': "כן, חדש לגמרי."
:'''יוסיפון''': "ואתה פרצוף בשביל פקודות מטכ"ל, אה?"
:'''ויקטור''': "במקרה עומד מולך זה שכתב את הפקודות האלה."
:'''יוסיפון''': "אה. אם אתה כתבת את הפקודות, סחבק סרבן פקודות. כיף?" [לוקח קופסה של לוף ומועך אותה וככה פותח אותה]
:'''ויקטור''': [לוקח עגבניות ומלפפונים וחותך אותם לסלט במהירות, ושם מעל מלפפונים חמוצים, מה שמותיר את יוסיפון המום] "בריצה את השמן."
:'''יוסיפון''': "עלא עיני ועלא ראסי."
== קישורים חיצוניים ==
* [https://www.radioplus.co.il/category/articles/givat-halfon/ תמלול הסרט], באתר רדיו פלוס
[[קטגוריה:סרטים ישראליים]]
[[קטגוריה:קומדיות וסאטירות]]
[[קטגוריה:שנות ה-70 של המאה ה-20]]
qu0y5jytvsr56lacoynqc6oipu1bpif
רפואה
0
3180
235241
223469
2026-05-06T20:50:51Z
קליאו
9676
235241
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Ali Krogius by Järnefelt.jpeg|ממוזער|178 פיקסלים]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=רפואה}}
==בשבח הרפואה==
[[קובץ:Doctor examines pediatric patient.jpg|ממוזער|212 פיקסלים]]
* "ה[[נשיקה]] ל[[אהבה]] כמוה כמדחום לרפואה; בלעדיה לא נדע לעולם את חומרת המצב." ~ [[פייר דאנינו]]
* "מכל צורות האי־שוויון, חוסר צדק בתחום הרפואה הוא המזעזע והלא אנושי מכולם." ~ [[מרטין לותר קינג]]
* "לחולה, הטובה שב[[תרופה|תרופות]] היא קצת בריאות פה ושם." ~ [[פרידריך ניטשה]]
* "שלושה רופאים גדולים: מים, דיאטה ותרגילים." ~ אנטואן דמולאן
* "עבור האדם הסתפקות במועט ו[[עבודה]] הם הטובים שברופאים." ~ [[ז'אן-ז'אק רוסו]]
* "טובי הרופאים שבעולם כולו: דוקטור [[דיאטה]], דוקטור [[שלוות נפש|שלווה]] ודוקטור [[שמחה]]." ~ [[ג'ונתן סוויפט]]
* "אילו הייתי רופא הייתי כותב [[מרשם רפואי|מרשם]] של [[חופשה]] לכל החולים החושבים שעבודתם חשובה." ~ [[ברטראנד ראסל]]
* "ה[[זמן]] הוא רפואה ל[[נפש]]." ~ [[פילון האלכסנדרוני]]
* "בעזרת התרופה ניתן להאריך את החיים." ~ [[ויליאם שייקספיר]]
* "ה[[עישון]] מציל את חיי. בכל פעם שאני מרגיש ברע הרופא אוסר עליי לעשן, ואני נרפא! מה הייתי עושה ללא הסיגר?" ~ [[מארק טוויין]]
* "תשע עשיריות של אושרנו מבוססות על בריאותנו. עם בריאות טובה הכול נעשה מקור של הנאה... לכן, אין זה חסר היגיון שאנו מדווחים לעצמנו על מצב בריאותנו, ובעת ובעונה אחת, מאחלים לעצמנו כי הבריאות תמשיך להיות אתנו, כי זה התנאי העיקרי והחשוב עבור ה[[אושר]] האנושי." ~ [[ארתור שופנהאואר]]
* "ואם תשאלי אותי מה הדבר הכי חשוב שלמדתי ב[[בית ספר לרפואה|בית הספר לרפואה]], אני אגיד לך: שאפשר לתקן דברים. לא רק בגוף. אפשר גם בנשמה. אפשר לתקן ולרפוא. בעברית יש גם לרפא וגם לרפוא, לרפוא זה את הנפש, אני חושב, וזה מה שעכשיו אנחנו צריכים לעשות." ~ [[מאיר שלו]], '[[יונה ונער]]'
==מקצוע הרפואה==
* "[[רופא]] אינו אלא נחמה ל[[נפש]]." ~ [[פטרוניוס]]
* "רופא איננו רופא טוב אלא אם כן הוא עצמו היה חולה." ~ [[פתגמים ערביים|פתגם ערבי]]
* "לא חסרים לנו רופאים אלא רפואה." ~ [[שארל לואי מונטסקייה]]
* "או שהרפואה היא עיסוק המוגדר על פי מחויבות אתית, או שהיא עיסוק כמכירת בגדים ומכוניות." ~ [[דני פילק]]
* "הבוחר במקצוע הרפואה הוא בדרך כלל בעל רגישות מיוחדת לאדם על סבלותיו, חולשותיו, פגמיו ותהפוכות נפשו." ~ [[לימור שרייבמן-שריר]]
* "הרופא של העתיד לא יתבסס על מתן תרופות, אלא יטפח במטופליו אכפתיות למשמעות הקיום, לתזונת ה[[אדם]] ולמכלול הגורמים המעודדים [[בריאות]] ומונעים חולי." ~ [[תומאס אלווה אדיסון]]
* "שגגת הרופא – כוונת הבורא." ~ הרב [[w:יחיאל מיכל הלוי אפשטיין|יחיאל מיכל הלוי אפשטיין]], בספרו [[s:ערוך השולחן יורה דעה שלו|ערוך השולחן, יורה דעה, סימן של"ו, סעיף ב']]
* "הטוב שברופאים הוא זה שאנו מחפשים מבלי למצוא." ~ [[דני דידרו]]
* "רפואה היא ייעודו, היא שליחותו, היא חסד ואמת. אביו ואחיו אומרים שאנשים מכבדים מי שיש בידו [[דיפלומה]] של רופא. כרופא, יוכל לסייע יותר מאדם רגיל." ~ [[יהודית רותם]], '[[כמיהה (ספר)|כמיהה]]'
==ביקורת הרפואה==
* "היזהר בקריאת ספרי רפואה. אתה עלול למות מ[[שגיאת כתיב]]." ~ [[מארק טוויין]]
* "התרופות מאריכות את מותנו." ~ [[פלוטרכוס]]
* "יהי [[מזון|מזונך]] תרופתך היחידה." ~ [[היפוקרטס]]
* "ה[[בריאות]] תלויה בזהירות יותר מאשר ברופאים." ~ [[ז'אק בנין בוסואה]]
* "ההוכחה שמעולם לא היה לי רופא היא שאני עדיין חי." ~ [[ניקולא בואלו]]
* "יתרונם של הרופאים הוא שכאשר הם עושים שגיאה הם קוברים אותה מיד." ~ [[אלפונס אלה]]
* "הרפואה גילתה הרבה יותר תרופות מאשר [[מחלה|מחלות]]." ~ [[אלפרד קאפי]]
* "חשוב יותר מכל תרופה שבעולם, ה[[טבע]] יודע מה מתאים לנו." ~ [[ז'ורז' קורטלין]]
* "הטבע מסוגל ליצור מחלות קצרות בלבד; הרפואה גורמת להאריכן." ~ [[מרסל פרוסט]]
* "אילו היינו שמים במעמקי הים את כל התרופות שבהן אנו משתמשים, זה היה טוב יותר עבורנו וגרוע יותר עבור הדגים." ~ [[אוליבר ונדל הולמס האב]]
* "אל נא תיוועץ ברופא, אלא במי שהיה חולה." ~ [[פתגמים יווניים|פתגם יווני]]
* "אני לא מציל חיים, אני רק מאריך את חוסר התוחלת שבהם." ~ [[מייקל שייבון]], "אבירי הדרך", עמ' 98
* "כבד את הרופא כל עוד אינך זקוק לו." ~ [[פתגמים יהודיים|פתגם יהודי]]
* "הרופא מקבל את [[שכר|שכרו]] אם הוא מרפא את המחלה או הורג את החולה." ~ [[פתגמים פולניים|פתגם פולני]]
* "ה[[שופט|שופטים]] והרופאים הורגים מבלי לבוא על עונשם." ~ [[פתגמים רוסיים|פתגם רוסי]]
* "גוף חולני מחליש את הנפש. מכאן נובע שלטונה הכול־יכול של הרפואה, אומנות המזיקה לבני האדם פי כמה מכל החוליים שהיא מתיימרת לרפא." ~ [[ז'אן-ז'אק רוסו]], "אמיל או על החינוך", ספר א'
* "הרפואה... היא צורת הבילוי של בטלנים חסרי מעש, שכיוון שאינם יודעים מה לעשות עם זמנם הפנוי, מוציאים אותו על שמירה על עצמם. אילו איתרע מזלם להיוולד נצחיים, הם היו האומללים שביצורים: חיים שלעולם לא יחששו לאבדם יאבדו את כל ערכם בעיניהם. אנשים אלו זקוקים לרופאים המחניפים להם באיומיהם ומעניקים להם מידי יום את מנת ההתענגות היחידה שהם רגישים לה, ההתענגות על שאינם מתים." ~ [[ז'אן-ז'אק רוסו]], "אמיל או על החינוך", ספר א'
* "חיה על פי הטבע, היה סבלן, וסלק את הרופאים מעל פניך; אמנם לא תחמוק מן המוות, אך תחוש בו פעם אחת בלבד, בעוד שהם, הרופאים, יביאוהו יום אחר יום לתוך דמיונך הנסער, ואומנותם השקרית, במקום להאריך את ימיך תסיר מהם כל [[שמחה]]." ~ [[ז'אן-ז'אק רוסו]], "אמיל או על החינוך", ספר ב'
==מישל דה מונטן==
מתוך "מסות" (ספר 2, פרק 37) מאת [[מישל דה מונטן]]:
* "ובאשר לרופאים, המקרה הוא בעל ערך גדול יותר מן התבונה."
* "אינני יוצא מגדרי על כך שאין לי רופא, רוקח או עזרה רפואית, כי אני רואה שיותר אנשים נפגעים מהם מאשר מן המחלות."
* "מדוע נשחרר מאחריות את הרופאים השולחים אנשים כה רבים אל מותם?"
* "אנשים בעלי סמכות רפואית מצביעים על העובדה שאין בנמצא תרופה ללא נזק בצִדה."
* "אין בנמצא [[מדע]] שבו הניגודים וחולשת ההיגיון כה נגלים לעין, כמו במדע הרפואה."
* "אינני מאשים את הרופאים על כך שהם מרוויחים מטיפשותנו, כי זה מה שעושים רוב האנשים."
* "בכל המחלות שבהן לקיתי מעודי, לא מצאתי שלושה רופאים שיסכימו זה עם זה, אפילו כאשר האבחנה הייתה קלה ביותר."
* "אני מצר על כך שישנם אנשים שבגלל טיפשותם של הרופאים הפכו לאסירים של עצמם בעודם צעירים, שלמים ובריאים."
* "הרפואה מהווה מדע מטריד המונע מאתנו ליהנות משעותינו היפות ביותר."
* "הרופאים מצווים עלינו אורח חיים שאיננו רק חדש, אלא גם מנוגד לאורח החיים הרגיל."
* "אם הרופאים אינם עושים דבר שיש בו משום תועלת, לפחות הם מכינים את החולים למותם כאשר הם מערערים אט־אט את יסודות חייהם וגוזלים מהם את הנאותיהם."
* "אני שונא תרופות המציקות לי יותר מן המחלות."
* "גרמתי לכל הוראותיה של הרפואה לפנות את מקומן להנאותיי."
* "באשר למחושיי, כמעט שאינני נועץ ברופאים; הם מנצלים לרעה את מצבך וחפצים כי תהיה נתון לחסדיהם."
==ראו גם==
* [[רופא]]
* [[בריאות]]
* [[שבועת הרופאים]]
* {{נושא|שם= לימור שרייבמן-שריר|פסקה=על רפואה|נושא=רפואה}}
[[קטגוריה:רפואה|*]]
[[קטגוריה:מדע]]
[[קטגוריה:בריאות]]
c0youfcu6bw3oean1mxq99pntflpqxq
יאסר ערפאת
0
3363
235288
229261
2026-05-06T22:04:12Z
קליאו
9676
235288
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:ArafatEconomicForum.jpg|שמאל|ממוזער|190 פיקסלים|עראפת בנאום ב[[w:הפורום הכלכלי העולמי|פורום הכלכלי העולמי]] ב-2001]]
'''[[W:יאסר ערפאת|יאסר ערפאת]]''' (בערבית: '''ياسر عرفات''', נודע גם בכינוי '''אבו עמאר''') (אוגוסט 1929 - 11 בנובמבר 2004), היה ראש [[w:הארגון לשחרור פלסטין|הארגון לשחרור פלסטין]] (אש"ף) החל משנת 1969 וראש [[w:הרשות הפלסטינית|הרשות הפלסטינית]] בשנים 1996 – 2004, זוכה פרס נובל לשלום.
==מדבריו==
* "אדם שנלחם על מולדתו על אף שפוגע בחפים מפשע אינו טרוריסט."
* "האחדות היא דרכנו לירושלים בירת מדינת פלסטין."
* "מי שמנצח את המשחק הזה הוא לא מי שמכניס את הגולים, אלא מי שנשאר במשחק" (התייחסותו לסכסוך במזרח התיכון)
* "לירושלים צועדים [[w:שאהיד|שאהיד]]ים במליונים!"
* "הם היו מעדיפים אותי אסיר או מגורש, אבל אני אומר: רק שאהיד, שאהיד, שאהיד!" ~ במהלך [[w:מבצע חומת מגן|מבצע חומת מגן]]
* "אלה לא באמת רקטות, זה סתם צינורות שפוגעים בכביש ומתעקמים." ~ בתגובה לטענות על ירי רקטות קסאם לעבר ישראל
* "איך הם קוראים לטנק שלהם שהרמנו? מרכ... מרכבה?"
* "בירת פלסטין היא ירושלים. בין אם תרצו או לא, ומי שלא נאה לו, מוזמן לשתות ממי הים של עזה!"
* "כרגע אנחנו בתהליכים של משא ומתן. אך אם ממשלת הישראלים חושבת שזה אומר שאין לנו חלופה אחרת, אז יש לי חדשות בשבילם – אנו, העם הפלסטיני, ב[[כוננות]] מתמדת לקיום [[w:ג'יהאד|ג'יהאד]], עד שירושלים תהיה ביתנו." ~ בהתייחסו למגעים עם ישראל במסגרת [[הסכמי אוסלו]]
* "שאלת הגבולות לא מעניינת אותנו. מנקודת המבט הערבית, אין לדבר על גבולות: פלסטין אינה אלא טיפה באוקיינוס הגדול, אומתנו היא האומה הערבית המשתרעת מן האוקיינוס האטלנטי ועד הים האדום ומעבר לו..."
* "אש"ף נלחם בישראל בשם ה'פאן-ערביות'." ~ בראיון בירדן ל[[w:אוריאנה פלאצ'י|אוריאנה פלאצ'י]].
* "מה שאת מכנה "ירדן" אינו אלא פלסטין." ~ בראיון בירדן ל[[w:אוריאנה פלאצ'י|אוריאנה פלאצ'י]].
* "דמוקרטיה היא כמו סוכר בתה - אם תשים יותר מדי, לא תוכל לשתות".
* "כאשר אנחנו מדברים על השיבה הפלסטינית, אנו רוצים לומר: עכו לפני עזה, באר שבע לפני חברון. אנחנו מכירים רק בדבר אחד, והוא שהדגל הפלסטיני יתנוסס מעל יפו" ~ באסיפה בביירות, דצמבר 1980.{{הערה|בני מוריס, '''קורבנות''', עמ' 564.}}
==נאמר עליו==
* "אם מחר יתפוס יאסר ערפאת את השלטון ברבת עמון ויביע נכונות להידבר איתנו – אין שום סיבה מדוע לא לדבר עמו אישית. רק בגלל שהוא מרצח? זה באמת לא נעים, אבל קרו מקרים כאלו בהיסטוריה." ~ [[W:יגאל ידין|יגאל ידין]], מנהיג ד"ש, אוגוסט 1977.{{הערה|אודי מנור, '''יגאל אלון – ביוגרפיה פוליטית''', עמ' 399.}}
*"מעולם לא אמרתי שאני רוצה להתנקש בערפאת מחוץ לבניין האו"ם. מה שאני אומר זה שהייתי הורג אותו בכל מקום." -הרב [[מאיר כהנא]].
* "ערפאת הוא הדמות השלילית ביותר במזרח התיכון. הוא אדם שחרת על דגלו את ה[[אלימות]], השקר וההונאה. נפגשתי עם מנהיגים ערבים ואני יכול לומר לך בוודאות שמה שהם אומרים עליו הופך את מה שאנו אומרים עליו לכאין וכאפס. לא היה מנהיג ערבי שלא נפגע מהבוגדנות שלו, מהשקרים שלו, מהפנטסיות שלו, אין אדם מסוכן ממנו." ~ [[אפרים הלוי]], ראש "המוסד" לשעבר, לארי שביט, "הארץ", 5 בספטמבר 2003
* "אין לי ספק שערפאת היה ראוי ועדיין ראוי לקבל את פרס נובל לשלום. המהלך שהוא החל יחד עם [[יצחק רבין]] ו[[שמעון פרס]] באוסלו הוא מהלך היסטורי שבסופו של דבר יביא [[שלום]], לא מתוך אהבתו אלינו או אהבתנו אליו, אלא מתוך אינטרס חד וברור שנובע מרצון שני העמים להגיע בסופו של דבר להסדר של שלום. בשנים האחרונות תהליך השלום נראה גווע וערפאת לא פחות אשם מרבים אחרים, אבל האשמה איננה נמצאת רק אצלו. על אף החשד לשותפותו בטרור, עדיין הוא מחזיק ברצון להגיע להסדר על בסיס שלום." ~ [[W:רון פונדק|רון פונדק]], מאדריכלי [[הסכמי אוסלו|הסכם אוסלו]], על השאלה האם יש לשלול את הפרס מערפאת, [http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-815-148-5063440,00.html ynet]
* "עד היום אינני מסוגל להשיב בביטחון האם הוא באמת התכוון ליישם את [[הסכמי אוסלו]] או שהערים עלינו מלכתחילה, או שהתחרט באמצע התהליך, או שרצח יצחק רבין שיבש את הכול, או שלא היה מסוגל לעמוד בדיבורו, כי לא היה יכול וגם לא רצה לוותר על זכות השיבה." ~ [[יוסי שריד]], ידיעות אחרונות, 5 בנובמבר 2004
* "טוב שאיננו. האיש רצח אלפי ישראלים ויהודים הוא בעצם הוליד את הטרור הבינלאומי, אל־קאעידה זה המשך של מה שערפאת החל כשיטת מאבק. אין מה להצטער על מותו. דעת הקהל כבר מספיק מפוכחת כדי להבין שהתג שבו הוא ייזכר בהיסטוריה הוא כאבי הטרור הבינלאומי." ~ [[יוסף לפיד]], לשעבר שר המשפטים של [[ישראל]], לאחר מות ערפאת, [http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3002714,00.html ynet]
* "גדול רוצחי הילדים היהודיים מאז [[השואה]]." ~ [[יורם שפטל]]
==קישורים חיצוניים==
{{מיזמים|ויקישיתוף= Yasser Arafat|שם ויקישיתוף=יאסר ערפאת}}
==הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}
{{מיון רגיל: ערפאת, יאסר}}
[[קטגוריה:נשיאי הרשות הפלסטינית]]
[[קטגוריה:טרוריסטים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל לשלום]]
ekz2e52hqb2t3qh0myteexazrjdj8ei
קטגוריה:כימאים
14
3487
235259
198289
2026-05-06T21:37:41Z
קליאו
9676
235259
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת קטגוריה|ציטוט|כימאים}}
[[קטגוריה:מדענים]]
[[קטגוריה:חוקרים]]
1167yiteuns2b2vsmukph53qmcpui41
האם תרזה
0
4660
235296
192602
2026-05-06T22:21:53Z
קליאו
9676
235296
wikitext
text/x-wiki
[[תמונה:MotherTeresa 094.jpg|שמאל|ממוזער|200px|האם תרזה]]
'''[[w:האם תרזה|האם תֶּרֶזָה]]''', או '''אמא תרזה''' (שמה הרשמי על פי הוותיקן הוא "האם תרזה הקדושה של כלכותה"; נולדה כ'''אגנס ג'ונקסה בויאג'ו''') (27 באוגוסט 1910 - 5 בספטמבר 1997), נזירה אלבנית־קתולית, מסיונרית, פעילה הומניטרית ומקימת מסדר המיסיונרים של הצדקה שסייע לעשרות אלפי אנשים.
{{מפריד}}
* "אם אתה שופט אנשים, אין לך זמן לאהוב אותם."
* "מצאתי את הפרדוקס שאם אני אוהבת עד שזה כואב, אז אין כאב, אלא רק עוד אהבה."
* "מי שנותן מתוך שמחה, נותן הכי הרבה."
* "אני יודעת שאלוהים לא יטיל עלי משהו שלא אוכל לעמוד בו. אני מתפללת שלא יבטח בי כל־כך."
* "המחלה הקשה ביותר כיום היא לא צרעת או שחפת, אלא ההרגשה שאין בך כל צורך."
* "אל נא תדמו בנפשכם כי האהבה חייבת להיות לא רגילה, כדי להיות אמתית."
* "דברים יפים יכולים להיות קצרים, אך ההדים שהם משמיעים הם נצחיים."
* "מה שמרגיז איננה העובדה שקיימים עשירים ועניים, אלא הבזבזנות."
* "אין אנו יכולים לעשות דברים גדולים, אלא קטנים בלבד, באמצעותה של אהבה עצומה."
* "הצע את ידיך כדי לשרת ואת לבך כדי לאהוב."
* "דרושה שלוות נפש כדי להקשיב לקולו של אלוהים בכל מקום."
* "אנשים רבים מקבלים על עצמם לעשות דברים גדולים, אך מעטים הם אלה המסתפקים בדברים הקטנים שהם עושים מדי יום ביומו."
* "הבה נכבוש את העולם באמצעות אהבתנו."
* "מה שדרוש לנו הוא לאהוב ללא סוף."
* "הבה נתעקש על טיפוחם של הנועם ושל האהבה, של הבנת הזולת ושל השלום."
* "אלוהים הוא ידידה של השלווה; ראו נא כיצד העצים והדשאים פורחים בדממה."
* "החיים הם מסתורין; גלה את סודם."
* "החיים הם נועם; התענג על זיוום."
* "החיים הם עושר; שמור עליו."
* "החיים הם יופי; העריצם."
* "החיים הם הזדמנות; תפוס אותה."
* "החיים הם משימה; בצע אותה."
* "החיים הם אתגר שצריך לעמוד בפניו, אושר שצריך להיות ראוי לו, והרפתקה שצריך להתנסות בה."
* "מה יש בכוחך לעשות כדי לקדם את השלום בעולם? חזור לביתך ואהוב את משפחתך."
* "הסבל הגדול ביותר הוא להיות בודד."
* "לעולם אל נא תרשה למי שבא אליך לעזוב מבלי להיות מאושר יותר."
* "המחסור באהבה הוא הדלות הגדולה ביותר."
* "לעולם אין אנו יודעים את כל הטוב שחיוך פשוט יכול לעשות."
==קישורים חיצוניים==
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Mother Teresa|שם ויקישיתוף=האם תרזה}}
{{מיון רגיל: תרזה, האם}}
[[קטגוריה:אנשי דת נוצרים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל לשלום]]
[[קטגוריה:אלבנים]]
rz3ctlqlmue3x7aqm6h688gbbixy5l2
אלי ויזל
0
6380
235285
232058
2026-05-06T22:02:10Z
קליאו
9676
235285
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:ELIE WIESEL (5112581267).jpg|ממוזער|200px|אלי ויזל]]
'''[[W:אלי ויזל|אלי ויזל]]''' (30 בספטמבר 1928 - 2 ביולי 2016), אינטלקטואל וסופר יהודי ניצול [[השואה]], חתן פרס נובל לשלום. עסק בפעילויות חינוכיות להנצחת זכר השואה ומניעת התרחשותה שנית.
==כללי==
* "כשהאדם כותב על השואה, הוא לא כותב את ה[[מילים]]. הוא נלחם במילים. כי אין מילים לתאר את מה שהקרבנות הרגישו כאשר המוות היה הנורמה והחיים היו [[נס]]."
* "העם העתיק והיחיד ששרד את העתיקות, העם היהודי שבמהלך רוב ה[[היסטוריה]] שלו סבל מגלות ודיכוי, אבל לעולם לא ויתר על התקווה לגאולה."
* "העד היהודי מדבר על סבל עמו כאזהרה. הוא משמיע פעמון אזעקה במטרה למנוע הישנות הזוועות. הוא יודע שלמתים שנזנחו על ידי אלוהים ונבגדו על ידי האנושות הניצחון הגיע מאוחר מדי. אבל אין זה מאוחר עבור ילדינו, שלנו ושלכם. למען הילדים מחובתנו לגנות אנטישמיות, גזענות ואיבה."
* "[[אושוויץ]] היה המקום שלאבד בו פרוסת לחם היה לאבד את החיים."
* "לא כל הקרבנות היו יהודים, אבל כל היהודים היו קרבנות."
* "ילדים יהודים הלכו למותם עוד לפני שנולדו. כמה מהם היו יכולים להיות בעתיד חתני פרס נובל? להמציא תרופות לסרטן? הנאצים רצו עולם חדש נטול יהודים, הם הקימו מפעלים אפלים למוות. זהו [[w:הפתרון הסופי|הפתרון הסופי]] שלהם, הרוצחים באו לרצוח, הקורבנות באו למות."
* "עלינו לזכור תמיד את האדישות המביישת הזאת, כפי שאנו זוכרים להודות ליחידים הגיבורים, כמו [[w:ראול ולנברג|ראול ולנברג]], שסיכנו את חייהם כדי להציל יהודים. עלינו לזכור גם את הצבאות ששחררו את מחנות השמדה. אבל עבור רבים מהם, הם הגיעו מאוחר מדי, גם את זה אנו חייבים לזכור."
* "צריך להוקיע את האנטישמיות או שנאה דתית או אתנית."
* "השנאה והנקמה הן מחלות."
* "כל מי שמטיף היום למוות, מי שמשתמש בטרור מתאבדים, הפגע של המאה הנוכחית, חייבים להעמיד אותו לדין בגין פשעים נגד האנושות ולגנות את מעשיו."
* "ה[[עבר]] הוא ה[[הווה]], אך על העתיד עדיין ניתן להשפיע. אלה ששרדו את אושוויץ מטיפים לתקווה ולא ייאוש. השאלה שתמיד נשארת איתנו - האם העולם למד את הלקח?"
* "ההיפך מ[[אהבה]] אינו שנאה, הוא אדישות. ההיפך מיופי אינו כיעור, הוא אדישות. ההיפך מאמונה אינו כפירה, הוא אדישות. וההיפך מחיים אינו מוות, אלא אדישות בין החיים למוות."
* "הטרגדיה של העם היהודי היא שתמיד העדיף לשמוע להבטחות של ידידיו, במקום להאזין לאיומים של אויביו."
*"בגלל שאני זוכר אני מיואש; אבל בגלל שאני זוכר, חובתי היא לדחות את הייאוש."
==על עצמו==
* "אף אחד לא יכול לברוח מעצמו. השואה על מוראותיה היא בתוכי, היא חלק מהזהות האישית שלי."
* "לעולם לא אשכח את הלהבות אשר שרפו לתמיד את אמונתי."
* "אף פעם לא איבדתי את האמונה באלוהים. התקוממתי נגד שתיקתו של אלוהים... היו לי שאלות ומחאות."
* "יש לי אמונה פצועה, אבל היא אמונה."
* "כל מה שכתוב ב'הלילה' עובדתי. אפילו השתיקה בין המילים עובדתית." ~ על ספרו "הלילה"
* "דווקא בירושלים הקדושה והרוחנית מכל הערים הרגשתי בפעם הראשונה את הצורך למחות נגד הצדק האלוהי והעוול האלוהי."
* "אלוהים לא זקוק ל[[תפילה|תפילות]] האלו. אנחנו זקוקים להן, כל אחד בשבילו. אצלי זה דבר מאוד, מאוד חשוב."
* "אני לא עושה את זה כדי לקבל משהו. זה מגדיר את עצמי בעיניי, מי אני." ~ על התפילה
* "אני חושב שיום הכיפורים זה תהליך כפול. אני אסלח לבורא והוא יסלח לי."
* "אני מדבר בלחישה וכותב בלחישה."
==הלילה (1958)==
{{דף מורחב|הלילה (ספר)}}
* "הכול היה שייך לכול, לא השתייך יותר לאיש. הפקר. קבר פתוח."
* "[[לילה]]. איש לא התפלל למען יחלוף הלילה. ה[[כוכב|כוכבים]] לא היו אלא ניצוצות מן האש הגדולה ששרפה אותנו."
* "הם נעלמו. הדלתות נסגרו שנית. נפלנו בפח, עד צוואר. הדלתות היו חתומות, הדרך לאחור מנותקת. העולם כולו נראה כקרון נעול."
* "הגענו לתחנה. אלה שניצבו ליד החלונות אמרו לנו את שמה: '[[אושוויץ]].' איש מאיתנו לא שמע את השם הזה מעולם."
* " קום־נא, אדוני, קום־נא, היכון לדרך. מחר יגרשו אותך ואת בני ביתך, אותך ואת כל היהודים. לאָן? אַל־נא תשאל אותי אדוני, אַל תציג שאלות."
* "לעולם לא אשכח את הלילה הזה, הלילה הראשון במחנה, שהפך את חיי ללילה ארוך ונעול של שבעה מנעולים."
==הנשמה התלמודית (1991)==
{{דף מורחב|הנשמה התלמודית}}
* "כל החינוך היהודי מכוון ל[[חיים]]. מי שמחייב את החיים הוא טהור."
* "התורה מקורה והשראתה משמים, אך לימוד התורה, חקירתה, העשרתה ויישומה יכולים להיעשות אך ורק במונחים אנושיים."
* "בכוח אישיותם ובזכות עושר הביטוי שלהם היו [[שמאי]] ו[[הלל]] למייסדים של אסכולות שהטביעו את חותמן על היצירה הספרותית, ההיסטורית והתחיקתית שהיא התלמוד."
* "העדיף את הגעגועים לירושלים בבבל על פני החרדה של החיים בירושלים." ~ על [[הלל]]
== נאמר עליו ==
* "אלי ויזל היה קול מוסרי גדול בזמננו, ומצפונו של העולם. הוא היה גם חבר יקר. נתגעגע אליו עמוקות." ~ נשיא ארצות הברית, [[ברק אובמה]]
* "אלי ויזל העביר את חייו בשירות האנושיות, שמירת ה[[זיכרון]] של אימת השואה בחיים. על כולנו לשאת משואה זו." ~ ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו
* "אלי, אמן המילים, נתן ביטוי באמצעות אישיותו יוצאת הדופן וספריו המרתקים לניצחונה של הרוח האנושית על פני האכזריות והרוע. באפלת השואה שבה נספו אחינו ואחיותינו – ששת המיליונים – אלי ויזל שימש קרן אור ומופת של אנושיות המאמינה בטוב שבאדם. יצירתו הענפה של אלי אינה משקפת רק את מוראות השואה, אלא מייצגת תקווה ואופטימיות אל מול העלטה של אושוויץ. ירושלים – בירת הנצח של ישראל – סימלה בעיניו את יכולותינו להתרומם מבור תחתיות ולהגיע לפסגות חדשות." ~ ראש ממשלת ישראל, [[בנימין נתניהו]]
* "הלילה אנו נפרדים מאחד מגיבוריו של העם היהודי, נפיל אמיתי של האנושות כולה. אלי ויזל זכרו לברכה, גילם את נחישות הרוח האנושית, את היכולת לגבור על הרשע הנורא מכול – ולחיות, כנגד כל הסיכויים. בחייו היה ללוחם כנגד השנאה באשר היא ועבור האדם הנברא בצלם באשר הוא, ולמורה דרך עבור כולנו. מגדולי בניה של האומה היהודית, שנגע בליבות רבים כל כך ועזר לנו לשוב ולהאמין, בסליחה, בחיים ובשליחותו הנצחית של העם היהודי." ~ נשיא מדינת ישראל, [[ראובן ריבלין]]
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקיפדיה=אלי ויזל|ויקישיתוף=Category:Elie Wiesel|שם ויקישיתוף=אלי ויזל}}
* {{הארץ|שחר אילן|צועק בלחש|724074|ראיון עם אלי ויזל, 9 ביוני 2006}}
{{מיון רגיל: ויזל, אלי}}
[[קטגוריה:סופרים יהודים]]
[[קטגוריה:יהודים רומנים]]
[[קטגוריה:יהודים בשואה]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל לשלום]]
arptrsqbd1d6otrdce7a6horyar2gwv
מתמטיקה
0
7438
235236
231712
2026-05-06T20:49:13Z
קליאו
9676
235236
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Maths Tutor.jpg|ממוזער|210px]]
'''[[W:מתמטיקה|מתמטיקה]]''' מוגדרת לעיתים קרובות כ[[למידה]] ואפיון הדפוסים והתבניות של מבנה, שינוי ומרחב. מנקודת מבט מודרנית, זהו השימוש בלוגיקה פורמלית לחקירת מערכות ומבנים מופשטים שהוגדרו אקסיומטית.
==כללי==
* "המתמטיקה – מלכת המדעים." ~ [[קרל פרידריך גאוס]]
* "המתמטיקה מגלה את סודותיה לאלה שאוהבים אותה." ~ [[ארכימדס]]
* "הצורות העיקריות של [[יופי]] הן סדר וסימטריה והגדרתיות, והמתמטיקה ממחישה צורות אלו במעלה מיוחדת." ~ [[אריסטו]]
* "מתמטיקה היא עולם עצמאי, עשוי כולו אינטליגנציה טהורה." ~ [[ויליאם וורדסוורת']]
* "לא צריך להיות דבר כזה, מתמטיקה [[שעמום|משעממת]]." ~ [[אדסחר דייקסטרה]]
* "ללמוד מתמטיקה מספר לימוד או לומדה זה כמו ללמוד [[שפה]] מקריאת ספרי תחביר ושינון אוצר מילים." ~ ג'ויס קורטק פטרול
* "מתמטיקה הינה לתת לעקרונות לעבוד במקומכם, כך שלא תצטרכו לעשות זאת בעצמכם." ~ גיאורג פויה
* "מתמטיקה אינה עניין של חישוב יותר מכך ש[[ספרות]] היא עניין של הקלדה." ~ ג'ון אלן פאולוס
* "איתי, הכול הופך למתמטיקה." ~ [[רנה דקארט]]
* "המתמטיקה אינה מצעד בטוח בדרך ברורה, אלא מסע אל תוך אזור זר ופראי, שהחוקרים הולכים בו לעתים לאיבוד. שדה חרוש צריך להוות אות להיסטוריון, שהמפות כבר הותוו ושהמגלים האמיתיים הלכו כבר למקום אחר." ~ ויליאם ס. אנגלין
* "האדם יצר את המתמטיקה על ידי אידאליזציה והפשטה של גורמים מהעולם הפיזי." ~ המתמטיקאי מייקל עטייה, כפי שצוטט בספר "האם אלוהים הוא מתמטיקאי?", מאת מריו ליביו, 2010, עמ' 20
* "[[היקום]] נראה כאילו עיצב אותו מתמטיקאי טהור." ~ הפיזיקאי ג'יימס ג'ינס, כפי שצוטט בספר "האם אלוהים הוא מתמטיקאי?", מאת מריו ליביו, 2010, עמ' 11
* "אלוהים יצר את המספרים הטבעיים, כל היתר הוא מעשה האדם." ~ [[w:לאופולד קרונקר|לאופולד קרונקר]]
* "רוח החדווה האמיתית, התרוממות הרוח, התחושה העל־אנושית, שהנה אבן הפינה של המופת, ניתן למוצאה במתמטיקה בדיוק כְּבשירה." ~ [[ברטראנד ראסל]]
* "מתמטיקה הנה, כך אני מאמין, המקור הראשי ל[[אמונה]] באמת מדויקת וסופית, כמו גם לאמונה שהיקום ניתן להבנה בכלי החושים והשכל." ~ [[ברטראנד ראסל]]
* "אל תדאגי מהקשיים שלך במתמטיקה – אני מבטיח לך ששלי גדולים יותר." ~ [[אלברט איינשטיין]] לתלמידת גימנסיה ברברה וילסון, 7 בינואר 1943
* "אריתמטיקה היא היכולת לספור עד עשרים מבלי להוריד את נעלייך." ~ [[w:מיקי מאוס|מיקי מאוס]]
* "[[ארכימדס]] ייזכר כש[[אייסכילוס]] כבר יישכח, מפני ששפות מתות ורעיונות מתמטיים לא. ייתכן ש'אלמוות' היא מילה מטופשת, אך קרוב לוודאי שלמתמטיקאי יש את הסיכוי הטוב ביותר לזכות בה, תהיה משמעותה אשר תהיה." ~ [[גודפרי הרולד הארדי]]
* "ברוב המדעים, כל דור הורס את מה שבנה קודמו, ומה שביסס האחד מערער האחר. רק במתמטיקה מוסיף כל דור נדבך חדש למבנה הקיים." ~ הרמן הנקל
* "שני התחומים האינטלקטואליים המופשטים ביותר, הפילוסופיה והמתמטיקה, מעוררים את אותה התהייה עצמה: במה הם עוסקים? תהייה זו אינה נובעת אך ורק מבערות: גם העוסקים בתחומים אלה מתקשים להשיב על השאלה." ~ הפילוסוף הבריטי סר מייקל דמט, כפי שצוטט בספר "האם אלוהים הוא מתמטיקאי?", מריו ליביו, 2010, עמ' 9
* "התאמתה של שפת המתמטיקה לניסוחם של חוקי הפיזיקה היא מתנה נפלאה שאיננו יכולים להבינהּ, כשם שאיננו ראויים לה. עלינו להכיר תודה עליה ולקוות שתישאר בתוקפה במחקרי העתיד – ואף תתרחב, לטוב ולרע, להנאתנו, אם כי אולי גם לתמיהתנו, אל תחומים נרחבים של הדעת." ~ הפיזיקאי יוג'ין וִיגנֶר (1902–1995), חתן פרס נובל ([https://www.maths.ed.ac.uk/~v1ranick/papers/wigner.pdf מקור])
==גיאומטריה==
* "יש גאומטריה בצלילי המיתרים, ו[[מוזיקה]] במרווחים בין הסְפֶרוֹת." ~ [[פיתגורס]]
* "בל יכנס לכאן מי שאינו גיאומטריקאי." ~ כתובת על שער האקדמיה של אפלטון
* "גאומטריה היא ידיעה של מה שתמיד היה." ~ [[אפלטון]]
* "אני חושב שהיקום עשוי גיאומטריה טהורה – בבסיסו, צורות יפהפיות סובבות ומרקדות מעבר לזמן ולמרחב." ~ [[w:אנתוני גארט ליסי|אנתוני גארט ליסי]]
==על מתמטיקאים==
{{דף מורחב|מתמטיקאי}}
* "ההוכחה היא האליל שבפניו מענה את עצמו המתמטיקאי." ~ [[W:ארתור אדינגטון|ארתור אדינגטון]]
* "מתמטיקאי שאיננו מעט משורר לעולם לא יוכל להיות מתמטיקאי מושלם." ~ [[w:קארל ויירשטראס|קארל ויירשטראס]]
* "מתמטיקאים לא לומדים מתמטיקה טהורה משום שימושיותה; הם עושים זאת בשל התענוג שביופיה." ~ [[w:גאורג קנטור|גאורג קנטור]]
* "בעוד שתקפות עבודתו של המתמטיקן ניתנת לשיפוט אובייקטיבי, ערכה נקבע רק על ידי השבחים שהיא זוכה לה מפי עמיתיו." ~ נחמן גבעולי, "[http://thinkil.co.il/texts/m048p038-049/ טבעו המתימטי של הטבע]", באתר "מחשבות"
==ראו גם==
* [[:קטגוריה:מתמטיקאים|ציטוטים של מתמטיקאים]]
==קישורים חיצוניים==
{{מיזמים|ויקימילון=מתמטיקה|ויקיספר=קטגוריה:מתמטיקה|שם ויקיספר=מתמטיקה|ויקיפדיה=מתמטיקה|ויקיפדיה 2=פורטל:מתמטיקה/ציטוט נבחר/אוסף ציטוטים|שם ויקיפדיה 2=פורטל מתמטיקה – אוסף ציטוטים|ויקיטקסט=קטגוריה:מתמטיקה|שם ויקיטקסט=מתמטיקה}}
[[קטגוריה:מתמטיקה|*]]
[[קטגוריה:מדע]]
36g68qgjnycc7rpz0bg6zei5xgo6nrt
מנחם בגין
0
7684
235280
234442
2026-05-06T21:58:55Z
קליאו
9676
235280
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Menachem Begin 2.jpg|ממוזער|235px|מנחם בגין]]
'''[[w:מנחם בגין|מנחם בגין]]''' (16 באוגוסט 1913 – 9 במרץ 1992), ראש הממשלה השישי של [[ישראל]] וחתן פרס נובל לשלום לשנת 1978, מפקד [[W:האצ"ל|האצ"ל]] ומנהיג [[W:תנועת החרות|תנועת החרות]] ומפלגת [[הליכוד]].
==כללי==
[[קובץ:Menachem Begin 1978.jpg|ממוזער|235px|מנחם בגין, 1978]]
* "בחיים כל הדברים הטובים חולפים. אך גם הדברים הרעים, גם הם חולפים."
* "אין לכחד, כי יש משהו מדאיג, אולי אף מחריד, בגישתם זו של אלה הטוענים לכתר המתינות, והם הקיצוניים להשלמה עם הרע."
* "אין אנשים שקוראים להם אנשי ברזל. זו מליצה. כמובן, יש כאלה היכולים להעמיד פנים כלפי חוץ. אך אדם שיש לו [[רגש]] פשוט של מוסר, של מצפון, של אחריות לא יכול להיות איש ברזל. הוא חושב, שב ושוקל, האם מותר, ואם לא צריך לעשות אחרת."
* "תעמוד לנו, כתמיד, הנאמנות וההתנדבות." ~ ממכתבו של בגין בעניין בעיות כספיות של תנועת החירות, 7 באוגוסט 1975, ארכיון מרכז מורשת בגין
* "האדם האמיץ ביותר שפגשתי." ~ על אביו{{הערה|'''בגין 1992-1913''', עמ' 15|שם=שילון 15}}
* "לא אבוא עוד בשערי העיר בה נולדתי, חלמתי, סבלתי ושמחתי, כי איננה. לא, לא אלך אחר הצללים, בתוכי המה." ~ על עיר הולדתו ברסט (בריסק דליטא){{הערה|שם=שילון 15}}
* "עוד קצת, עוד קצת זמן, ולא תהיה קטיושה אחת ב[[קריית שמונה]]." ~ בעת ביקורו בעיר לאחר {{ו|הבחירות לכנסת העשירית}}, 1981{{הערה|'''בגין 1992-1913''', עמ' 368}}
* "באתי פעם, כילד קטן, לבית־ספר גוי. וההתרחשות הראשונה באותו יום, שלא אשכחנה לעולם, הייתה קשורה בניסיון של תלמידים אחרים להאכילני את הבשר הזה, או למרוח שפתותי בשומן שלו. הייתי ילד, והם היו רבים. ואני זוכר את המלחמה, את ההיאבקות, את כל מה שהתרחש באותו רגע בתוכי; את הנסיון למנוע את הדבר הזה; את הזעזוע הנפשי. בן עשר הייתי." ~ על חוק איסור גידול חזיר, מתוך נאום ביום ט"ו בחשוון תשכ"ב, 19 בפברואר 1962, דברי הכנסת{{הערה|'''בגין;''', עמ' 120}}
* "מלחמה זו, לא נגדכם היא מופנית. אין אנו רואים בכם אויבים; רוצים אנו לראותכם כשכנים טובים. לא באנו להשמידכם או לנשלכם מן האדמה, עליה הינכם יושבים. בארץ־ישראל יש די מקום גם בשבילכם, גם בשביל בניכם ובני־בניכם וגם בשביל מליונים יהודים שאין להם חיים אלא בארץ זו. הממשלה העברית תעניק לכם שיווי־זכויות מלא; השפה העברית והשפה הערבית תהיינה שפות הארץ; לא תהא הפליה בין ערבי ליהודי... המדינה העברית תהיה בית משותף בשביל כולנו, ושלום ויחסי שכנות טובה יהיו בינה לבין ארצות ערב העצמאיות. [...] אולם היזהרו גם אתם מלשמוע בעצת המסיתים. אל תנסו להרים יד על חיי היהודים או על רכושם. כי, אם... תרימו פעם יד נגדנו – ניאלץ לגדוע אותה בלי דיחוי... אם תרצו, ולא תאזינו לך מסיתים, שלום וידידות ישררו בין שני העמים לעדי עד... יחד נתקדם עם העמים החופשים בעולם לחיי צדק ו[[חופש]], לחיי [[אושר]] וכבוד." ~ מתוך "במחתרת", כרוז אצ"ל, כ"ז באלול תש"ד, 15 בספטמבר 1944{{הערה|'''בגין;''', עמ' 47}}
* "לא פעם שאלתי את נפשי: לוּ מותר היה לנסוע לבריסק... ההיית קם ושם פעמיך אל העיר בה בילית את שנות ה[[נעורים]] השמשיות? [...] אומנם, ייתכן כי הבית הקטן... עודנו עומד על תלו; אך 'הבית', בית אמא ואבא, איננו ולא יהיה... כי שלושה דברים עיקריים נטלתי... מבית אבא ואמא, ואשאם בלילות מגור, בימי מסה, בשעות מבחן. ואלה הם: לאהוב יהודים, לא לפחד מפני גויים, ושלישית: טוב ל[[גבר]] כי יישא עול בנעוריו."{{הערה|'''בגין;''', עמ' 35: מתוך "אנציקלופדיה של גלויות", כרך שני, בריסק־דליטא, בעריכת {{ו|אליעזר שטיינמן}}, 1954}}
* "האמת אינה תלויה בכוח והצדק אינו צמוד לרוב." ~ חרות, 'אחד לגוי אחד לעברי?', 6 באוגוסט 1954
* "יש אנשים מאמינים, ויש אנשים שמאמינים שלא צריך להאמין. גם זו אמונה, וכל האמונות צריך לכבד במדינה חופשית, בין אנשים בני חורין." ~ בישיבת הממשלה 12 במאי 1969, מתוך מנחם בגין - מבחר תעודות בהוצאת ארכיון המדינה, עמ' 186
* "אל תשכחי לומר ל[[ישראל אלדד|שייב]] שהוא ניצח במשחק האחרון." ~ דבריו האחרונים לרעייתו עליזה בעת שנעצר על ידי ה{{ו|נ.ק.ו.ד.}}{{הערה|'''בגין 1992-1913''', עמ' 39}}
*"29 שנים חיינו תחת משטר פרוטקציוניסטי המשחית כל חלקה טובה עם הפתקים האלה הנודעים, והאזרח היה תלוי בשלטון בעצם מחייתו בפרנסתו בקיומו. קראנו דרור לכל הציבור, איש לא תלוי, אין אפליה, אין מפלים חבר מפלגה על חבר של מפלגה אחרת. קראנו דרור לעם הזה במדינתנו שלנו." ~ (מתוך נאום הניצחון לאחר מהפך הבחירות, 1977)
* "סגנון יהודי טוב." ~ כתשובה לשאלה "באיזה סגנון אתה מתכוון להיות ראש ממשלה?", במסיבת עיתונאים, 1977
* "לא שואלים ג'נטלמן איפה הוא היה בלילה." ~ בתשובה לשאלת כתבים היכן היה בלילה בו נפגש עם בשיר ג'ומאייל
* "אתה לא מנהל פה את העניינים! אני מנהל את העניינים! אל תשכח זאת!" ~ נוזף ב[[אריאל שרון]] בזמן מלחמת לבנון{{הערה|רפאל איתן עם דב גולדשטין, '''רפול - סיפור של חייל''', ספרית מעריב, 1985, עמ' 196}}
* "איני יכול עוד." ~ בהודעה על כוונתו לפרוש, 1983
* "ראיתיך, גבירתי, בפעם הראשונה, אך נראה לי כי הכרתיך כל ימי חיי." ~ מכתבו לרעייתו לעתיד, {{ו|עליזה בגין}}, לאחר פגישתם הראשונה{{הערה|'''בגין 1992-1913''', עמ' 32}}
* "ולעליזה אשתי, זכרתי לך חסד נעורייך, אהבת כלולותיך, לכתך אחרי במדבר, בארץ זרועת מוקשים." ~ לאחר שניצח בבחירות בשנת 1977 (הוא התבסס על הפסוק שב[[ספר ירמיהו]], פרק ב': "כה אמר ה', זכרתי לך חסד נעורייך, אהבת כלולותיך. לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה"){{הערה|'''בגין 1992-1913''', עמ' 149: בגין ציטט את הפסוק כפי שהוא בעצרת בחירות שקיים ב[[פתח תקווה]], שנחשבה למעוז של האצ"ל, ב-1949}}
* "מה נשתנה דור המרד מן הדורות שקדמו לו? הוא למד כי העולם לא ירחם על יהודים שחוטים, אך יכבד יהודים לוחמים. הוא הבין, כי, אם לא נשחרר את עצמנו, לא נשוחרר, אלא נושמד. אין תקומה בלי מרד. וראשית חוכמת המרד – ברוח. אל תאמר; מה שהיה, יהיה ואין לשנות. נהפוך הוא. מה שיהיה, היה; אפשר לשנות. איזהו איש מציאותי? המאמין, כי אפשר במקום מציאות קיימת, ליצור חדשה. קום ולחם ועשה ושנה. זהו הצו. אלוהי הוא. אנושי הוא. הודות לו עולה אדם, משתחרר עם, מתקדמת האנושות. אם לא תישמע לו, לא זו בלבד שתהיה עבד; תגווע." ~ מתוך עיתון "חרות", י"ד בניסן תשי"ח, 4 באפריל 1958{{הערה|'''בגין;''', עמ' 60}}
* "ראיתיך אמש בישיבת המרכז מוחא כף לנאום, שבקעה בו השנאה את ידידך. משום כך הריני להודיעך, כי לצערי לא אוכל עוד לראותך כידידי, אל תפנה אלי לא בכתב ולא בעל פה." ~ פתק ששיגר לאחד מחבריו, אחרי ישיבת מרכז סוערת של תנועת החירות בספטמבר 1966 (ירושלמי ש., [http://www.nrg.co.il/online/54/ART2/436/865.html '''"אם בגין היה מתמודד היום בליכוד, ספק אם היה נבחר לכנסת"'''], באתר nrg,{{כ}} 15 בפברואר 2013)
* "בבוא היום, אם יחליט נאצר לפתוח באש, ובידיעת המציאות עלינו להניח כי אין שום ספק שיבוא יום כזה – יהיה לאויב יתרון מכריע בארטילריה ובשריון; והפעולה הברוכה של חיל האוויר שלנו בחודשים האחרונים... יהיה קשה מאוד לבצעה בלי אבידות במספר ניכר בקרב טייסינו ובמטוסינו." ~ מתוך נאום ביום כ"ג באב תש"ל, 25 באוגוסט 1970, דברי הכנסת{{הערה|'''בגין;''', עמ' 91}}
* "אני מבקש ממכם ללכת לקלפי ולהטיל את הפתק הנכון. פתק אחר פתק, גשם נדבות של הפתקים הנכונים: מח"ל." ~ בנאום בחירות בעצרת מרכזית שנערכה יומיים לפני בחירות 1981, ב[[w:כיכר מלכי ישראל|כיכר מלכי ישראל]]
* "אל תרבו להשתמש במלה: 'בריון'. בשם זה נקראו הקנאים בימי המרד נגד רומי. התרצו להפוך שם לוחמי חופש לשם גנאי, לשם נרדף לסכינאי, לרוצח? אם תפנו למילון הקלסי ותחפשו את המלה 'בריון' – תקראו אדם המתאכזר למתנגדיו. אם זהו הפרוש – יש בריונים רבים בחלונות הגבוהים של הממשלה הזאת."
* "אומץ לב אזרחי, העולה לעתים בחשיבות, על פי העדות של אחד מגדולי המצביאים הצרפתיים, על אומץ לב צבאי, אינו נמכר בשוק. לא קל לחנך עם לאומץ; לא קשה להבהילו."
* "אתה קיבלת אלף דולר? ואתה? ואתה?" ~ במהלך הבחירות לכנסת השלישית, טוען שמפא"י לא העבירה כספים שקיבלה מארה"ב לאזרחים.
* "אם אני אהיה ראש הממשלה – כולם יזיינו<ref>במשמעות הישנה של "יחמשו", ולא במשמעות המודרנית של מילה זו</ref> אותנו!" ~ לפי [[עמוס עוז]], "סיפור על אהבה וחושך"
* "הקיבוצניקים המיליונרים עם בריכות השחייה שלהם..." ~ נגד הקיבוצים.
* "אני אשלח טייסים יהודים למות - או יותר גרוע, לשבי - בשביל בחירות?!" ~ על הפצצת הכור העיראקי, מגיב לאישומים שעשה זאת בשביל בחירות.
* "הרי הסורים מפחדים מפני מלחמה עם ישראל... אם הם יתקיפו אותנו, אוהו! אסד, היזהר, אסד! היזהר... [[w: אביגדור בן גל|יאנוש]] ו[[רפאל איתן|רפול]] מוכנים! עכשיו אנחנו מחכים לבואו של מר [[w:פיליפ חביב|פיליפ חביב]]... הוא יהיה בדמשק, יבוא אלינו ביום רביעי, ואני אשמע ממנו מה קרה... הטילים יזוזו, אני אשאל אותו, או לא יזוזו? אתה מזיז אותם או אתה לא מזיז אותם? אם אתה לא תזיז אותם אנחנו כבר נזיז אותם!" ~ לתומכי ליכוד בבחירות לכנסת העשירית
*"אל תאמינו גם בחוכמה המסתורית של שירותי סתר, רוסיים, אנגליים, או אחרים. אף עליהם חלים החוקים הרגילים של חוכמה וכסל, של כשרון וטמטום. אין הם "בלתי מנוצחים" ~ מתוך "בלילות לבנים", עמ' 30
*"אני באתי מן המחתרת הלוחמת. אני לא מפחד מפני אף אחד... אנחנו ראינו את ה[[מוות]] לעינינו כל יום." ~ נאום ב־1981
* "ואם יש כמה יפי נפש שהחלו לעקם את האף שלהם – אז שיהיה להם אף עקום." ~ לקנצלר גרמניה הלמוט שמידט שביקר את ישראל בנוגע למדיניותה כלפי הפלסטינים
* "ראשית, אתה נשיא ואני רק ראש ממשלה, ושנית, אתה מבוגר ממני." ~ מסרב לבקשתו של נשיא ארצות הברית (בעבר) [[רונלד רייגן]] לפנות אליו בשמו הפרטי (ויסברג א. & יעקבי ל., [http://www.israelhayom.co.il/article/222583 '''"חשיפה: המכתבים הגנוזים של מנחם בגין"'''], באתר ישראל היום, 1 באוקטובר 2014)
* "אם אינך משיב למכתב הרי זה כאילו לא לחצת את היד שהושטה לך והותרת אותה תלויה באוויר."{{הערה|'''בגין;''', עמ' 204 (מצוטט על ידי יחיאל קדישאי)}}
* "גבורתכם אינה נופלת מגבורת המכבים." ~ מתוך דבריו למפקדי סיירת מטכ"ל, 1980<ref>[https://www.youtube.com/watch?v=fIaWhPZrP8Y בסרטון, בדקה 4:20]</ref>
* "מה פירוש המלה 'אמוציה' בלטינית? [[רגש]]. האם אני אכחיש שיש בלבי רגשות? יש ויש. אני חושב שבלבו של כל אדם יש רגשות. האם הרגשות צריכים לסתור את השכל? במקורות שלנו יש ביטוי נהדר, אדיר, 'שיכול הלב'. בלב יש גם שכל וכן להיפך, שיכול הלב. אז מפחידים אותנו באמוציות. רגשות אנוש הם דברים מובנים מאליהם. אלא מה הם? אדם אוהב – זו אמוציה, רגשו; אדם מתייחס לבנו על־פי אמוציה, רגש; לאמו – אמוציה, רגש; אם מוכנה לתת את חייה כדי להציל את ילדה – אמוציה, רגש. מה נזעקתם לדבר פתאום על אמוציות? איזו בושה מצאתם ברגשות אדם? מה רציתם? שאדם רק משום שהוא ראש ממשלה יפסיק להיות אדם עם רגשות? לא." ~ מתוך ישיבה של הכנסת התשיעית, שם כונה "אמוציונלי"
* "אדוני יושב ראש הכנסת, אבקש סליחתו וסליחתם של כל חברי הכנסת שבנוקדה זו אולי אומר משהו הקרוב לאלף בית. אבל ישנם ימים בהם אתה צריך, יכול, זכאי, חייב, לשוב אל האח הקטנה הבוערת ואל השלהבת המהבהבת,לשוב וללמוד את האלף בית." ~ מנאומו של בגין בכנסת ב־9 בפברואר 1970 בדיון בנושא: מיהו יהודי?
* "יחיאל יקירי, בבוא היום, הואל נא לקרוא באזניהם של יקירי נפשי, ידידים וחברים את בקשתי זו: אני מבקש לקבור אותי בהר הזיתים, ליד [[מאיר פיינשטיין|מאיר פיינשטין]] ו{{ו|משה ברזני}}, והריני מודה לך ולכל מי שיעשה לקיום הבקשה. שלך באהבה, מנחם בגין" ~ מתוך צוואתו של מנחם בגין {{הערה|'''בגין;''', עמ' פותח}}
* "יהיה קשה, ישמיצונו כמו שכבר התחילו להשמיץ! יציגו את חברכם הזה, העומד לפניכם; איך שהוא לוקח את שתי הלחיים שלו בשתי אצבעותיו, והוא כמעט מוחץ אותן כדי שתהיינה אדומות. מדוע? מפני שהם מתביישים עכשיו להציג את הצבע האדום, הסוציאליסטי, מתביישים, מפחדים, אז הם רוצים שאני אהיה אדום."
== שלום==
[[קובץ:Camp David, Menachem Begin, Anwar Sadat, 1978.jpg|שמאל|ממוזער|250px|"המלחמה היא נמנעת, השלום הוא בלתי נמנע."{{ש}} מנחם בגין, [[ג'ימי קרטר]] ו[[אנואר סאדאת]] בקמפ דייוויד, 1978]]
* "טובים קשיי ה[[שלום]] מיסורי המלחמה."
* "המלחמה היא נמנעת, השלום הוא בלתי נמנע."
* "בסופו של דבר, אהיה חייב לחתום על מה שנחליט לחתום." ~ במסר תקיף לנשיא ארצות הברית [[ג'ימי קרטר]] שלחץ עליו לחתום על הסכם להצבת קציני קישור מצרים בעזה (ויסברג א. & יעקבי ל., [http://www.israelhayom.co.il/article/222583 '''"חשיפה: המכתבים הגנוזים של מנחם בגין"'''], באתר ישראל היום, 1 באוקטובר 2014)
* "נוצרה אגדת כזב – או ביתר דיוק יצרוה חוגים מסוימים, שאולי הם קרובים יותר אליך – כי איש מלחמה הנני, וטבעי הוא זה של שואף דמים. כל ימי ידעתי שאין דברים רחוקים יותר מהאמת מאלה; כל ימי שנאתי מלחמות, והנשיאה באחריות לחיי אדם הייתה הקשה בניסיונותי. הואל נא לרשום לפניך, על פי ניסיוני שלי, מר עוז הנכבד, אדם הלוחם לחירות עמו, ליתר דיוק להבטחת קיומו – והן כך היה בשנות ה־40 – יכול להיות שהנו איש שלום." ~ במכתב לסופר עמוס עוז (ויץ י., [http://www.haaretz.co.il/literature/study/.premium-1.2356041 '''"מר עוז הנכבד, נוצרה אגדת כזב כי איש מלחמה הנני"'''], באתר הארץ, 25 ביוני 2014)
* "ניסיתם, מורי ורבותי מן המערך וממשלת המעבר הזאת, לחלק את העם הזה לשני מחנות – מחנה שלום ומחנה הרוצה במלחמה. באתי היום, אדוני היושב־ראש, לומר לכל הבית ועל ידו לכל עם ישראל, כי זו עלילת דם אשר כמותה לא הועללה על מאות אלפי יהודים ונציגיהם מאז שונאי ישראל העלילו את עלילותיהם עליו... ואנחנו מודים בכך שכל היהודים רוצים בשלום בכל לבם ובכל נפשם. הליכוד רוצה בשלום כמערך והמערך רוצה בשלום כליכוד, וכל בית ישראל מייחל לשלום ומתפלל אליו. וכל היהודים שונאים שפיכות דמים וכל היהודים רוצים להימנע מיתמות, משכול ומאלמנות, משום שבדור הזה ניגר דמנו כמים. אל תחלקו עוד את העם הזה למחנה שלום ולמחנה מלחמה. זה חטא ומן החמורים ביותר בתולדות ישראל." ~ מתוך כנס מיוחד של הכנסת השביעית
* "No more war, no more bloodshed, no more attacks.{{D}}" – "לא עוד מלחמה, לא עוד שפיכות דמים, לא עוד התקפות." ~ בטקס חתימת [[הסכם השלום בין ישראל למצרים]]
* "אנחנו נלחמים היום על השלום. אשרינו שזכינו לזה. כן, יש קשיים בשלום, יש; יש מכאובים בשלום, יש; יש [[W:קורבנות השלום|קורבנות למען השלום]], יש; כולם עדיפים מקורבנות המלחמה!" ~ בזכות הסכם השלום עם מצרים
==כלכלה==
* "אם תימשך האפליה בשטח המסים. אם משלמי המסים – שהם פועלים, בעלי מלאכה, סוחרים, רופאים, עורכי דין, תעשיינים, יוסיפו להיקרא מתוך כפיה להחזיק בפרי עבודתם את ה'טראסטים ההסתדרותיים' שאינם משלמים מס – תהיה זו זכות מוסרית לכל אזרחי המדינה לומר: אין מס בלי שוויון." ~ מתוך: חרות, 'מנחם בגין באסיפה המונית בבת-ים אין מס בלי שוויון', 29 בנובמבר 1954
* "כלל גדול הוא בהיסטוריה אם החובה לתשלום מסים אינה כללית היא אינה מוסרית; והתוצאה היא כי אם הממשלה מנסה לרמות את האזרחים, האזרחים מרמים את הממשלה." ~ מתוך: חרות, 'הקץ לאפליות במסים מ. בגין וי. בדר ב"מוגרבי" הטראסטים ההסתדרותיים הרוויחו כ־69 מיליון ושילמו למס הכנסה 360 אלף לירות בלבד', 28 בנובמבר 1954
* "השילוב המשעבד של ה'שליט' עם ה'מפרנס' יביא להפליות משוועות, לפרוטקציה משחיתה, לזלזול בחוק, לחורבן המוסר האזרחי, להרס המשק הצמא להשקעות, לעליית יוקר־החיים, לתמוטת המטבע, לערעור האמון, לצמיחת השוק השחור – לפשיטת רגל כלכלית." ~ מתוך: חרות
* "עוד נגיע לימים גדולים! עוד נחיה במדינה המבוססת על חרות וצדק, עוד נראה בנחמת ציון המשוחררת." ~ מתוך נאומו של יושב ראש תנועת החרות בגין בפתיחת הוועידה הארצית השלישית של התנועה, 21 באפריל 1954
* "כל מונופול, תהא צורתו מה שתהא, מדכא את האדם הפשוט." ~ מתוך: חרות, 'מולדתנו היא יחידה בפני עצמה ואין חוק בינלאומי שיצדיק נוכחות גדודי פולשים בארץ שאינה ארצם', 13 בדצמבר 1948
* "המונופולין, אשר לפי חוקי הברזל של הכלכלה, שואף לריכוז הון מכסמלי ולהחרבתו של כל גורם, העוסק או מוכן לעסוק באותם שטחי היצירה. משום כך נלחם לסילוק המונופולים מחיינו הכלכליים; וכן נלחם למען חוק שימנע הקמת מונופולים בעתיד. כי רק סילוק המונופוליזציה יפתח את הדרך לפתוח המשק, תכנו והבטחת דרגת חיים עולה על העמלים; וגם ישחרר את המוני העובדים, ובתוכם את העובדים במפעלים המונופוליסטיים, מהשתעבדות חומרית וגם מדינית למנגנון כל יכול." ~ מתוך: חרות, 'דברי מנחם בגין בקול ישראל עמנו ראוי להנהגה משחררת והוא יקימנה למען שחרורו ועתידו', 25 בינואר 1949
* "מעמד של בורגנים ותעשיינים יהודים הרואים את עצמם עד היום קומוניסטים, אלה שבשעתו ברחו מרדיפות נגד הקומוניסטים לארגנטינה. בינתיים התבססו יפה והם מראשי המנצלים, טוענים שהם קומוניסטים. אלה כדוגמת הסוציאליסטים שלנו השונאים את בעלי ההון ואוהבים רק את ההון." ~ מתוך: חרות, 'מנחם בגין בחזרו מן הגולה מדיניות רעב מחלישה את הדור ומבריח הון יהדות הגולה', 7 בנובמבר 1949
==יהדות==
* "ההשגחה העליונה סייעה לי."{{הערה|'''בגין 1992-1913''', עמ' 47|שם=שילון 47}}
* "אין כופים את ה[[יהדות]] על איש ואין כופים איש על היהדות. בני חורין יכולים להסכים לכלל כפול זה? היכן הכפייה? נכון אם האם אינה יהודיה אין הילד יהודי. אבל גם אם אדם בכלל אינו מבית ישראל, ורוצה להצטרף לעם היהודי, עליו לקיים גיור. זאת ההלכה. שומו שמים כופים עליך ישראל! אבל אני רוצה לשאול את חברי הכנסת הטוענים כך: ואם לא יקיים גיור ויוכר כיהודי, זאת לא תהיה כפייה? הן זוהי כפייה לכל העם היהודי לדורותיו! על המיליונים שאינם עוד, על המיליונים החיים, ועל המיליונים שיבוא. האיש לפי הכרתם, ולפי הכללים שבהם הם חיו אלפי שנים, אינו יהודי, ואף על פי כן אומרים: קבלו אותו, הוא יהודי." ~ מנאומו של בגין בכנסת ב־9 בפברואר 1970 בדיון בנושא: מיהו יהודי?
* "נכון, יש להקל בגיור. לא לנו לשפוט מה שהיה בדורות שעברו, יש פירושים שונים לגבי גרים. היקשו והקלו. היו תקופות שונות. [...] היום התקופה היא מיוחדת במינה. [...] בברית המועצות נוצרו תנאים שבגללם נישואי תערובת נעשו בתקופה מסוימת כמעט לחם חוקו של העם היהודי. איש לא אשם בזה, אלה התנאים הם באים עלינו. אנו מבקשים וקוראים להקל עליהם להצטרף אל עמינו." ~ מנאומו של בגין בכנסת ב־9 בפברואר 1970 בדיון בנושא: מיהו יהודי?
* "יש כאלה המנבלים פיהם ואינם מהססים לומר שההלכה היהודית גזענית היא ושהיא מזכירה את הנאצים. אוי לאזנים שכך שומעות. בימים בהם כל אויבי נפשינו קוראים לשחרור ארצינו – 'כיבוש נאצי'; בימים בהם אלה שחתמו על ההסכם עם הנאצים ופתחו את חצובות הרשע לקראת מלחמת העולם השנייה, מכנים אותנו בשם הטמא. באים במדינתינו שלנו בני עמנו ומטילים דופי כזה בעמנו לדורותיו. מה רוצים אנשים אלה, שהילדים שלנו יתביישו בכך שהם נולדו יהודים? מה הם רוצים, שנאמר כי עלינו לברוח ממורשת אבותינו כדי להיות אנשים הגונים ולא נאצים וגזענים? ההלכה היהודית, הקיימת אלפי שנים, היא גזענית, ואדם המכבד את עצמו יברח ממנה ת"ק פרסה? האם באנו לכאן כדי להתבייש ביהדות שלנו, באבות אבותינו או כדי להמשיך במורשתם?" ~ מנאומו של בגין בכנסת ב־9 בפברואר 1970 בדיון בנושא: מיהו יהודי?
* "ההלכה היהודית גזענית? מאז העלילו עלילות דם על העם הזה, עוד לא הייתה נוראה מזו שמקורה עלילה עצמית. הגזענות שונאת זרות וגירות, וההלכה היהודית? [...] כמעט בכל פסוק כזה חוזרת ונישנית הפקודה והפקידה, 'כי גרים הייתם בארץ מצרים'. היכן תמצאו מוסר אנטי גזעני עליון כזה?" ~ מנאומו של בגין בכנסת ב־9 בפברואר 1970 בדיון בנושא: מיהו יהודי?
==חברה==
===עדות===
* "יש סוכנות ידיעות טלגרפית המשרתת את כל העיתונים בארץ, גם את 'חרות' שלנו היא משרתת, אשר בידיעתה על המאורע כתבה 'בריונים תימנים משעריים'. מה קרה לנו? שמעו ידידים ויריבים: כאשר היינו בארצות נכר היו אומרים שיש הבדל בין גורלו של גוי לבין גורלו של יהודי. גוי כי יגנוב – 'איש אחד גנב' – נאמר. יהודי כי יפשע – 'יהודי פשע' נאמר. הנעביר מנהג אנטישמי זה לארצנו? ועל כן: אל תגידו 'תימני'. תימני הוא ערבי הגר בצנעה או בסביבתה. יהודי הבא מתימן יהודי הוא. באנו הנה להקים אומה מלוכדת, עם אחד, מה החשיבות מנין כל אחד בא?" ~ מתוך: חרות. 'מ. בגין בעצרת אלפים ברחובות: כספי המדינה נעלמו, חיי אדם הפקר והמוסר נהרס, עד כי ירצח איש את רעהו', 31 באוקטובר 1954
* "אין זו הפעם הראשונה שיש תופעת התנשאות בישראל כלפי יהודי מזרח, אלא שהמושג פושט צורה ולובש צורה. היו ימים בהם היה קיים המושג בלעז של יהודי מזרחי 'אוֹסט־יוּדען'. מי שזוכר את הימים ההם... יודע, כי היו ימים כאשר המושג הזה היה פשוטו כמשמעו, בפי אלה שהשתמשו בו, שלילי. מעל לכול, צריך בכל התקופות לעקור כל [[רגש]] של התנשאות וכל דיבור וכל כתב של התנשאות שאין לה כל הצדקה. כפי שנוכחנו לדעת מנסיוננו בימים ההם, גם באירופה בין ה'אוסט־יודען', בין היהודים המזרחיים, היו אנשי אינטליגנציה, נבונים, בונים, חוזים. הוא הדין ביחס ליהודי המזרח." ~ מתוך נאום ביום ג' בטבת תשכ"ה, 8 בדצמבר 1964, דברי הכנסת{{הערה|'''בגין;''', עמ' 98}}
* "האם... קיימת אפליה שקוראים לה 'עדתית' במדינה? [...] בשום פנים ואופן אנו, יריביה ההיסטוריים של מפא"י, לא נסכים להאשמה שהיא בכוונה גורסת, או מנהיגה, אפליה על רקע זה." ~ מתוך נאום ביום ג' בטבת תשכ"ה, 8 בדצמבר 1964, דברי הכנסת{{הערה|'''בגין;''', עמ' 100}}
* "אני חייב לומר שאם מישהו יקראני 'אשכנזי', ארגיש עלבון עמוק בליבי מסיבה אחת: זו, במלה אחרת, התקשרות עם הגרמנים (אשכנז הוא השם היהודי הישן לגרמניה)... אינני רוצה להיקרא 'גרמני'... הפרדוקס בתולדותינו בימים אלה הוא בזה שאנו מחלקים את עמנו מעיקרו לשני חלקים על־פי מוצא משתי ארצות אשר עשו לנו בתקופה מסוימת את העוול הגדול ביותר{{הערה|בגין התכוון בהערה זו לכך שהיהודים מחולקים ל"אשכנזים", כאשר אשכנז היא שגרמה לשואה, ול"ספרדים", כאשר ספרד היא שעשתה את גירוש היהודים הגדול ביותר בהיסטוריה.}}. מדוע אנו צריכים להוסיף ולשאת את המעמסה הזאת?" ~ מתוך נאום ביום ג' בטבת תשכ"ה, 8 בדצמבר 1964, דברי הכנסת{{הערה|'''בגין;''', עמ' 100 - 101}}
* "עד אתמול לא הכרתי את המילה צ'חצ'חים, אך אמש שמעתי את הבדרן... [[דודו טופז]]...<ref>למעשה בעת הנאום שיבש בגין במתכוון את שמו של טופז, וקרא לו "דודו טופס".</ref> מכנה את אנשי הליכוד צ'חצ'חים... הם{{הערה|מתייחס ל[[w:עולי הגרדום|עולי הגרדום]], [[w:מאיר פיינשטיין|מאיר פיינשטיין]] ו[[w:משה ברזני|משה ברזני]].}} פתחו בלבותיהם רימון יד: לחצו! אשכנזי? עיראקי? יהודים! אחים! לוחמים! [...] רק תספרו להם מה אמר פה דודו טופז, כל העם חייב לדעת את זאת. זה משפט אחד בסך הכול: הצ'חצ'חים כולם במצודת זאב. אשרינו שהם במצודת זאב." ~ בתגובה לדבריו של [[דודו טופז]] שכינה את תומכי הליכוד צ'חצ'חים ([http://www.betar.org.il/world/ideology/chachahim.htm הנאום המלא])
*"ראיתי את נוסח התפילה שנקראה בקונגרס האמריקני. בלעז נקראה, אבל כדאי להזכירה וגם לתרגמה. האיש אשר נשא את התחינה אמר: And, save us from the pride of knowledge, ובתרגום: והצילנו מן הגאווה של ידע או של למדנות". ~ בנאום במליאת הכנסת מה-8 בדצמבר 1964 על דחיית בני עדות המזרח את החלוקה העדתית
===צדק סוציאלי===
* "אנו מאמינים כי {{ו|צדק חברתי|צדק סוציאלי}} אינו עניין של כמות, אלא של איכות... אם ל[[אדם]] אחד יש בביתו זוג נעליים, ואילו לחברו יש חמשה זוגות אזי יש כאן הבדל כמותי גדול. ברם, אם לאדם אחד יש זוג נעליים אחד, ואילו חברו מתהלך יחף, ואין לו נעליים כלל אזי ההבדל חדל להיות כמותי והופך הבדל איכותי... אנו קובעים, כי בשלב הראשון להשגת צדק סוציאלי יש צורך לבער את ההבדלים האיכותיים בין אדם לאדם ובין שכבות החברה השונות." ~ מתוך: העיתון חרות, 'מה הייתה עושה תנועת החרות', מנחם בגין, עמ' 2, 18 בינואר 1954
* "הישגים סוציאליים תלויים לא רק בתיאוריות סוציאליות; הם תלויים בכלכלה, ב[[עבודה]] קשה, בחריצות ובפיריון עבודה גבוה. וכל התנאים האלה תלויים בשיטה של יוזמה חופשית." ~ מתוך: העיתון חרות, 'מה הייתה עושה תנועת החרות', מנחם בגין, עמ' 2, 18 בינואר 1954
* "ייתכן ושוויון מלא בתחום הכלכלה בלתי אפשרי הוא, ממשם כשם שבלתי אפשרי שוויון מלא בתחום ההשכלה. אולם צדק סוציאלי זה יהי כ[[כוכב]] המדריך אותנו בלילות אפלים, על פני ימים סוערים ועל פני יבשות עזובות; יקרב אותנו למטרתנו, ממש כשם שכוכב מקרב את הנודד למטרתו." ~ מתוך: העיתון חרות, 'מה הייתה עושה תנועת החרות', מנחם בגין, עמ' 2, 18 בינואר 1954
* "נכון הדבר שחלוקה שווה היא בדרך כלל חלוקה צודקת. אבל אם מחלקים את הרעב באופן צודק, עדיין אין זה משביע את הרעבים. אני מפקפק מאד אם צדק של רעב משביע את הרעב לצדק." ~ מתוך: חרות, 'את המדינה שקמה בידי לוחמים מורדים ומגנים מביאה הממשלה הזו אל עברי – פי פחת. נאום מנחם בגין בכנסת בוויכוח על סקירתו של ראש הממשלה', 11 בנובמבר 1949
* "אמנם בימים עברו, ידעו סטודנטים יהודיים ללמוד מתוך רעב. לרעוב מתוך שינון. אבל אם השינון הוא חובה, הרעב אינו מצווה. במדינה תקינה יש לאפשר ללמוד ולא לרעוב." ~ מתוך: העיתון חרות, 'שביתת המשלמים', מנחם בגין, עמ' 2, 3 בדצמבר 1954
* "׳המינימום ההוגן׳ הוא מושג יחסי והוא תלוי במושגי התקופה. מה שהיה במאה ה-19 הוגן, אינו הוגן במאה ה-20 ומה שהיה הוגן בתקופה שבין שתי מלחמות העולם, איננו הוגן היום. אנו פחות או יותר יודעים מה הוגן היום. אנו גם יכולים לבדוק ולהטות אוזן קשבת אחינו. אנו יודעים מהו המינימום ההוגן במדינת ישראל. ואם יש ירידה מתחת לאותו מינימום, כבר נוצרת הרגשת קיפוח, כבר נשמעות תלונות - וכולן מוצדקות... ירידה מתחת למינימום יוצרת עוול, בעיקר כשאחרים חיים, במידה רבה, מעל למינימום. זהו עוול לא רק אובייקטיבי, אלא סובייקטיבי, אשר יוצר רגשות שאחר כך קשה להשתלט עליהם." ~ מתוך ישיבת ממשלה בנושא [https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%99%D7%A7%D7%98_%D7%A9%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%9D_%D7%A9%D7%9B%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA שיקום שכונות], 25 באוקטובר 1981
== דמוקרטיה ==
* "אנחנו מאמינים שבמדינת היהודים צריך להיות ויהיה שוויון זכויות לכל אזרחיה ללא הבדל דת, לאום ומוצא." ~ בנאום בכנסת, 1962
* "האמת אינה תלויה בכוח והצדק אינו צמוד לרוב, וודאי בחיים המדיניים של אומה עצמאית מחליט הרוב. האנושות עוד לא המציאה שום דרך אחרת, כיצד להכריע בין דעותיהם השונות, המנוגדות, המתנגשות של אנשים [[חופש]]יים. שתי אפשרויות אחרות הן: חוסר כל הכרעה, אנרכיה בלעז, או הכרעת יחיד, דיקטטורה בלעז, האפשרות האחת היא הרסנית, השנייה דרסנית. את האנרכיה ידחה כל אדם נבון; בדיקטטורה יבחל כל אדם חפשי. התבונה והחרות כאחת מחייבות בדרך כלל את הכרעת הרוב, בתנאי שהרוב יכבד את זכויות המיעוט, לרבות זכותו העיקרית: להיות לרוב. אולם כל אלה הטוענים כי אם, באין אפשרות אחרת ניתן לרוב להכריע, משמע שהרוב צודק, אינם מוכיחים אלא את בורותם, או את שאיפתם ל'דיקטטורה של הרוב', שגם היא כמובן, אפשרית הרסנית ודרסנית. הצדק אינו שוכן בקרב המספרים הרבים; לעתים הוא בוחר לו את משכנו דווקא בקרב המיעוט הדל... עתה ניתן גם לעמנו לחזות מבשרו, כי 'רוב' אין פירושו 'צדק', כי ביער של ידיים לאו דווקא צומחים עצי האמת." ~ מתוך: חרות, 'אחד לגוי אחד לעברי?', מנחם בגין, עמ' 2, 6 באוגוסט 1954
* "עליו לדעת (ראש הממשלה החדש [[לוי אשכול]]) שאנחנו שואפים להעביר אותו ואת חבריו לאופוזיציה, וזו לא רק זכותנו, זו גם חובתנו, והעם יחליט. אם העם ייתן להם מידת אמון מספקת גם בבחירות הבאות... נראה מיד את שליחותנו להתייצב נגדם באופוזיציה עד שהעם, כפי שאנו מאמינים, יחליט אחרת. אך לא דרושה ביחסים אלה של חילוקי־דעות היסודיים ביותר... לא דרושה לא שנאה ולא משטמה, כדי שהתקווה, עליה דיברתי בראשית דברי, תתגשם." ~ מתוך נאום ביום ב' בתמוז תשכ"ג, 24 ביוני 1963, דברי הכנסת{{הערה|'''בגין;''', עמ' 85}}
* "יש זכות לאזרח טוב לעבור עבירה למען המדינה; יש זכות לממשלה רעה להביאו לדין."
* "הרודנות מתחילה תמיד באלמוני; היא מסתיימת בכל הפלמונים." ~ מתוך: "לילות לבנים בישראל?", עיתון חרות, 31 ביולי 1953
* "אנחנו איננו מקבלים את הדעה הרשמית־למחצה, ששמענו בימי כהונתה של הכנסת השלישית, לפיה מדינה נותנת זכויות ומדינה זכאית ליטול זכויות. אנחנו מאמינים שישנן זכויות לאדם, הקודמות לצורת החיים האנושית ששמה מדינה." ~ מתוך נאום ביום ט"ו בכסלו תש"ך, 16 בדצמבר 1959, דברי הכנסת{{הערה|'''בגין;''', עמ' 12}}
* "מזכירה הכללי של מפלגת העבודה, מר זרמי, טען כי בהתקיפי את הצהרותיו המדיניות (או האנטי מדיניות) של ראש הממשלה, מר רבין, הצגתיו כ'עוכר ישראל'. המזכ"ל, במחילה מכבודו, אמר דברי הבל, שמקורם בחוסר ידע, או ניסיון פרלמנטרי, והרגלים פינוקיים. יש לשער, כי המזכיר הנכבד לא גילה עניין, או לא מצא זמן, לעיין באחד מכרכי ההאנסרד, זה ספר הפרוטוקולים המפורסם של דיוני בית הנבחרים הבריטי. לו היה קורא בספר זה, לא היה משתמש בביטוי סלפני, עצבני, ממש היסטרי, כלפי התקפה פרלמנטרית מובהקת של האופוזיציה על הצהרה ממשלתית רבת נזק. בדפי ההאנסרד היה מר זרמי מוצא את הביטויים חוסר אחריות, או היעדר תבונה, שגורים בפיו של דובר האופוזיציה כלפי ראש ממשלה, או שר. הוא גם היה רואה הערה בולטת בסוגריים: התפטר! בקריאה במקהלה מספסלי האופוזיציה לעבר יריביה בשלטון. ומה על ההזמנה האדיבה: 'הג'נטלמן הנכבד, היה צריך, בגלל כישלונו, לעזוב את הבית ולא להראות עוד את פניו בו'? אף היא שגורה בין הדפים המשקפים את הדיונים באם הפרלמנטים. ולא זו בלבד שאיש לא יבוא שם בטענות נגד האופוזיציה, התוקפת בחריפות את מדיניות הממשלה ומבצעיה, אלא להפך, הכול יגידו כי כך היא ממלאת, כהלכת החוקה, את תפקידה החיוני לדמוקרטיה."
* "ראש הממשלה מבקש לקבוע כי אין שיעור לחומרת האשמה זו: אדם אשר שירת כשר הביטחון שלוש שנים בממשלת ישראל, מאשים אותה באחריות לחוסר התקדמות במאמצי השלום. מובן מאליו הוא שאין שחר להאשמה זאת." ~ בגין גורס כי אל לשר שהתפטר מממשלה לה היה שותף – למתוח עליה ביקורת (ויץ י., [http://www.haaretz.co.il/literature/study/.premium-1.2356041 '''"מר עוז הנכבד, נוצרה אגדת כזב כי איש מלחמה הנני"'''], באתר הארץ, 25 ביוני 2014)
* "במדינתינו יכולים להיות בני לאומים שונים, בני דתות שונות, אבל מבחינת האזרחות כולם שווים; זוהי אמונתינו." ~ מנאומו של בגין בכנסת ב־9 בפברואר 1970 בדיון בנושא: מיהו יהודי?
* "הדמגוג, כל עוד יש לו רוב, רוצה להבטיח לו ולעצמו יד חופשית. הוא אינו רוצה להעלות על הדעת שבאחד הימים הוא יהיה במיעוט. הוא חוטף, ואיננו רוצה שום יסודות קבועים. ואילו המדינאי יודע שרוב ומיעוט במדינה מתחלפים ומשתנים. בהיותו במיעוט הוא מקבל את דין הרוב, אבל הוא יודע שהוא זכאי לתבוע לעצמו זכויות מסוימות. הוא מוכן לקבל אותן מתוך הנחה שכאשר יהיה הוא ברוב, יתן אותן הזכויות למיעוט. זהו ההבדל ביחס לחוקה בין שני הטיפוסים האלה." ~ 9 ביולי 1956 ([http://www.daat.ac.il/daat/ezrachut/begin/neum7-2.htm מקור])
* "אנו משוכנעים - כפי שעינינו רואות ברחבי תבל - שבלי אופוזיציה אין דמוקרטיה; בלעדיה - עצם חירות האדם נתונה בסכנה. ותפקידה הממלכתי של האופוזיציה, כפי שראינו גם בשנים האחרונות, הוא כפול. הראשון - גלוי...{{ש}} אבל יש גם תפקיד שני לה, הוא סמוי מן העין. והוא, כמקובל לומר, שונה בתכלית.... בהיותנו באופוזיציה, אנחנו, בצורה שאינה נראית לעין - אבל מעשית מאד, ממשית מאד - מיטיבים עם הציבור הסובל, חסר האמצעים. ואם יריבינו, על-ידי שייטיבו עם הציבור הזה, יעלו את רמת חייו, יעשו עימו צדק - ישכנעו אותו שיצביע בעדם, נקבל את השכנוע באהבה, אבל נדע: בגללנו, בגלל עלייתנו, כדי לנסות למנוע עלייה נוספת, נעשה הדבר. זה התפקיד השני, סמוי מן העין, קונסטרוקטיבי מאד, חשוב מאד, חיובי מאד, חיוני מאד." ~ מתוך נאום, עם הרכבת הממשלה, ביום ט"ו בכסלו תש"ך, 16 בדצמבר 1959, {{ו|דברי הכנסת}}{{הערה|[https://fs.knesset.gov.il/4/Plenum/4_ptm_251771.pdf קישור לדברי הכנסת] {{PDF}} }}
* "הדור הצעיר פנה לכם עורף בבחירות האלו. משהו קרה בישראל. העם הזה הוא עם חכם ונבון, הוא יודע מה הוא עושה. הוא יודע מה הוא מחליט. הוא יודע באיזו ממשלה לתת אמון. אתם הייתם משוכנעים שאתם תרכיבו ממשלה. התרגלתם לשלוט. אתם לא העליתם על הדעת שהעם יערוך שינוי. ולכן אתם עדיין המומים. תתרגלו." ~ בכנסת, לאחר בחירות 1977
* "לא ימהר שום שוטר תרבותי במדינה חופשית להפעיל את אלתו נגד אזרחים-מפגינים; זכות הפגנה היא זכות טבעית, שאינה ניתנת לערעור או לנטילה." ~ עיתון "חרות", ה' אב התשי"ג, 17 ביולי 1953
===מערכת המשפט===
* "ואם מישהו יאמר לי אי פעם שההתנחלות היהודית בארץ-ישראל היא בלתי-חוקית, יהיה אשר יהיה האומר, כך אשיב לו: יש שופטים בישראל." ~ בעת דיון בכנסת על הסכם השלום עם מצרים במארס 1979, כשבמקביל התנהל ויכוח על החלטת בג"ץ לגבי מידת חוקיותה של התנחלות בית אל.[http://db.begincenter.org.il/he-il/selected-quotes.htm?cid=1989]
* "גדולה מסכנת טשטוש התחומים בין [[הרשות המבצעת]] לבין [[הרשות המחוקקת]] היא הסכנה של ביטול התחומים בין הרשות המבצעת לבין [[הרשות השופטת]]. המשפט הבלתי־תלוי הוא למעשה המבצר האחרון של [[חירות]] האדם בימינו. כל עוד מבצר זה קיים יש תוחלת להדיפת הגל העכור; בנפול מבצר המשפט, אין עוד מציל לאדם הנשחק בין אבני הריחיים של השררה." ~ מתוך הרצאה, הוצאת נציבות בית"ר ארץ־ישראל, 1952{{הערה|שם=בגין; 17|'''בגין;''', עמ' 17}}
* "עליונות המשפט תתבטא בכך, שלחבר שופטים בלתי־תלויים תוענק לא רק הסמכות לקבוע, במקרה של תלונה, את חוקיותה או צדקתה של פקודה או תקנה אדמיניסטרטיבית מטעם מוסדות השלטון המבצע, אלא גם הסמכות לחרוץ משפט, במקרה של קובלנה, האם החוקים המתקבלים על־ידי בית הנבחרים... מתאימים לחוק היסוד או סותרים את זכויות האזרח שנקבעו בו." ~ מתוך הרצאה, הוצאת נציבות בית"ר ארץ־ישראל, 1952{{הערה|שם=בגין; 17}}
* "זה השם לאל פסק דין של בית הדין במדינה, חותר תחת יסודותיה וראוי לעונש חמור, ותהא עמדתו בממשלה אשר תהא"[https://www.haaretz.co.il/opinions/2023-09-14/ty-article-opinion/.premium/0000018a-92d4-d05a-abfe-fef4a3db0000]
===חירות===
* "ישנה חברה של עבדות עם רעב; אפשרית חברה של שובע בתוך [[עבדות]]; קיימת חברה של חרות תוך רעב; ואפשרית חברה של חרות בלי רעב. לו עמדה בפנינו הברירה בין שובע בתוך עבדות, לבין חרות עם רעב, סובר אני, כי אנחנו תלמידיו של [[זאב ז'בוטינסקי]], היינו בוחרים באפשרות האכזרית השנייה." ~ מתוך חירות, מ. בגין בסימפוזיון על בעיות המשק: אין בטחון לאומה ללא משק יציב, 13 ביולי 1956
* "אולם בסוף פסוק תכריע בשביל כל אדם חפשי קיומה או אי קיומה של חרות מסוימת אשר אפשר לכנותה בשם חרות הפקפוק, מקום שם נהגת חרוז זו ישנה תקוה לשינויים וישנה אפשרות להתנגדות. מקום שם נדרשים האנשים להאמין בדבר האדם לא פחות ואף יותר מאשר להאמין בדבר האלוהים – ועליו הם מלגלגים – שם אפסה כל תקווה." ~ מתוך חרות, מנחם בגין באספת-עם המונית, 27 באוגוסט 1950
* "החרות היא, כפי שהנני מאמין, תמצית החיים. ועל כן עוסקים אנו למעשה בפיקוח נפש, הדוחה התחשבות בכל 'צו' אחר; כתוב או בלתי כתוב." ~ מתוך חרות, מחתרת בלי שם, 12 ביוני 1953
* "אמנם כאדם חפשי, המאמין כי החרות אינה ניתנת לחלוקה, לא אוותר על הזכות האנושית לעמוד על כל תופעה המסכנת את חרות האדם, גם אם השפעתה הישירה היא בתחומי מדינה זרה." ~ מתוך חרות, איינשטיין קורא ללכת לכלא, 19 ביוני 1953
* "חיילי ישראל, עוד תניפו מחדש את הדגל העברי מעל עזה המשוחררת! [...] עזה הייתה ועזה תהיה עיר עברית משוחררת, עזה הנה כבאר שבע, כתל אביב, כירושלים." ~ מתוך עיתון חירות, 8 במרץ 1957, נאום בגין בהפגנה של "חרות" בכיכר מוגרבי בתל אביב
===ממשל צבאי===
* "יש אומרים כי אי אפשר לנו לתת שיווי זכויות מלא לאזרחים הערביים של המדינה, משום שאין חל עליהם שיווי חובות מלא. אף זאת טענה מוזרה. נכון, אנו החלטנו לא לחייב את התושבים הערביים, בניגוד לדרוזים, בשירות בצבא. אבל כך החלטנו מרצוננו החופשי. ואני סובר שהנימוק המוסרי הוא בר־תוקף. והיה כי תקראנה מלחמה, איננו רוצים שאזרח ערבי אחד יעמוד לפני הנסיון האנושי החמור הזה, בו עמדו בני עמנו במשך דורות, ובייחוד במלחמת העולם הראשונה באירופה, של התנגשות מזוינת נגד בן עמו." ~ על ביטול הממשל הצבאי, 1962
* "לא יימצא איש בבית זה שיטען כי טוב הדבר אם אנשי צבא מפקחים על אזרחים. בטוחני שהכנסת כולה תהיה מאוחדת בדעה שמפקדים צריכים לפקד על חיילים, ואזרחים על אזרחים, זה הכלל הגדול במדינה חופשית." ~ על הממשל הצבאי, מתוך דיון מדיני ביום ג' בחשוון תשכ"ד, 21 באוקטובר 1963, דברי הכנסת{{הערה|'''בגין;''', עמ' 15}}
==פוליטיקה==
===ארץ ישראל===
* "היום חובה עלינו לשאול... אם בדרך של פעולה מדינית בלבד נוכל להגשים את מטרתנו... המוני ישראל לוחצים על שערי ציון אבל אנגליה חוסמת בפניהם את הדרך לציון... המסקנה הכוללת תהיה, כי אחרי תקופת הציונות המעשית ואחרי תקופת הציונות המדינית הגיעה תקופת הציונות הצבאית... עלינו לכבוש את ארצנו, זו הדרך. ובשום דרך אחרת לא נגיע אל המטרה." ~ בכנס העולמי השלישי של בית"ר, ורשה, בית האקדמאים, ט"ז באלול תרצ"ח, 12 בספטמבר 1938{{הערה|'''בגין;''', עמ' 20–21}}
* "אפשר להילחם בארץ אחרת בשביל המולדת." ~ במהלך עימות עם ז'בוטינסקי{{הערה|'''בגין 1992-1913''', עמ' 28|שם=שילון 28}}
* "המלחמה הזאת אינה מלחמתנו... עבור המולדת לא נילחם בתור יחידים בכל מיני יחידות זרות..." ~ תגובתו למכתב ששלח לו שמשון יוניצ'מן{{הערה|'''בגין 1992-1913''', עמ' 35}}
* "ארץ ישראל לא בזכות הכוח, אלא בכוח הזכות."
* "עוד יהיו אלוני מורה." ~ בביקורו הראשון באלון מורה (לימים [[W:קדומים|קדומים]])
* "כשתגיע שעתי לעמוד בפני {{ו|בית דין של מעלה}} וישאלוני מהו המעשה הטוב שעשית שבגללו אתה ראוי להיכנס ל{{ו|גן עדן}} - אשיב: אלון מורה" ~ בישיבת הקבינט
* "ובמדינתנו זו יהיה הצדק השליט העליון, שליט על שליטיה." ~ (לאחר הכרזת העצמאות של מדינת ישראל)
* "...והגבול היה נקרא '{{ו|הקו הירוק}}', ואני יכול לבשר לכם בכל הפשטות ש'הקו הירוק' אף הוא נעלם, איננו, אינו קיים, אינו שריר, לא ישוב עוד לעולמים." ~ בחירות 1981
* "אדוני היושב־ראש, אני מבקש את הכנסת, הדנה ב{{ו|חוק יסוד: הצבא}}, שתזכור את הערכים האנושיים והלאומיים הגדולים שבהם מצטיין צבאנו: צבא עם, צבא בעיקרו של מתנדבים, צבא המגן על איש, אשה וילד, צבא היודע מה זה מוסר מלחמה. על הערכים הגדולים, העליונים, שגאוותנו עליהם, מבקש אני להוסיף ערך שבלעדיו אי־אפשר, לפי הכרתנו העמוקה: ננחיל לצבאנו את {{ו|אהבת ארץ ישראל}}. לפי הכרתי, אי־אפשר לומר לחייל עברי ש{{ו|יפו}} היא מולדת ויריחו היא פקדון, שנצרת היא ישראל ובית לחם פלשתין. אל ננסה לעשות שקר בנפשו של החייל העברי. ניתן לו את האמת ההיסטורית והפשוטה, כפי שלמדו קודמיו ואבותיו, כפי שאמרה הציונות – תנועת שחרור לאומית שצודקת ממנה או כמוה לא קמה. אהבת ארץ ישראל וקיום זכותו של עמנו עליה – זאת האמת, והיא תחדיר בלבו של החייל העברי את ההכרה על מה ועל מי הוא נקרא להגן." ~ ישיבה של {{ו|הכנסת השמינית}}, כ"ב באב תשל"ה, 30 ביולי 1975.
===עם ישראל===
* "יֵדע העם. בשום תנאים לא נרים נשק נגד יהודים יריבים." ~ מתוך העיתון המחתרתי "חרות", י"ז בכסלו תש"ד, 3 בדצמבר 1944{{הערה|'''בגין;''', עמ' 7}}
* "כי כזה הוא עמנו, עם הקצוות. הוא עם האמונה והכפירה; עם הגבורה והפחדנות; עם ההקרבה והאנוכיות; עם הגדולה ועם השפלות; עם אהבת החרות ו'מה יפית' לעבדות; הוא עם המוליד נביאים וסוקל אותם באבנים." ~ מתוך: חרות, 'חמש עשרה שנה להסתלקותו של מורה הדור זאב ז'בוטינסקי ז"ל', 19 ביולי 1955
* "לפי הכרתנו, כלפי יהודי אין, לא הייתה ולעולמים לא תהיה, הפרדה בין הלאום ובין הדת." ~ מתוך נאום ביום ד' בשבט תשכ"ה, 27 בינואר 1965, דברי הכנסת{{הערה|שם=בגין; 118|'''בגין;''', עמ' 118}}
* "הייתה תקופה... שחכמינו ביקשו להכביד על כל מי שאיננו יהודי להצטרף לעם היהודי מבחינת הדת והלאום גם יחד. עתה התקופה היא אחרת. שליש מעמנו הושמד; יש בינינו משארית הפליטה; חלק מהם ניצל על־ידי זרים או על־ידי זרות. הם או הן סיכנו את חייהם או חייהן למען הצלת אחינו... ואם הם באים אלינו, עלינו לקרבם ולקבלם בחסד ובאהבה וברחמים רבים." ~ מתוך נאום ביום ד' בשבט תשכ"ה, 27 בינואר 1965, דברי הכנסת{{הערה|שם=בגין; 118}}
* "אם ייווצר הכוח, תבוא גם עזרת הגולה." ~ במהלך עימות עם ז'בוטינסקי{{הערה|שם=שילון 28}}
* "לאחר כל מה שאירע את עם־ישראל בכל הדורות, ובייחוד בדור האחרון – אנחנו היום הזה אומרים באוזני כל העמים: אם אדם יקום ויאמר 'יהודי אנוכי', ומשום כך הוא יירדף או יושפל או יאוים או ייחטף או יעמוד בפני סכנה – כל כוחנו יעמוד מאחוריו, עד אשר נגאלו ונשיבו לחוף מבטחים." ~ תגובה להודעת הממשלה על שחרור חטופי המטוס "אייר פראנס" באוגנדה ביום ו' בתמוז תשל"ז, 4 ביולי 1976, דברי הכנסת{{הערה|'''בגין;''', עמ' 130}}
* "בימים עברו אמרו שונאי ישראל כי היהודי נוהג לפי הכלל: מקום שם טוב לי – שם מולדתי. לא בהם נתחשב, אך נוכיח לעצמנו כי עם חידוש העצמאות והחירות נוהג היהודי לפי כלל הפוך: מקום שם מולדתי, שם טוב לי, אפילו קשה לי." ~ מתוך הודעת ראש הממשלה מיום ד' בתמוז תשל"ז, 20 ביוני 1977{{הערה|'''בגין;''', עמ' 142}}
* "בז אני לכל האנטישמים, לאפלת נשמתם, למשפטיהם הקדומים, לעלילותיהם הכוזבות, לשנאתם, לאכזריותם הפחדנית כלפי אנשים חסרי מגן. כאשר המלה 'יהודי' יוצאת מפי נלווים אליה יראת השם, אהבת האדם, הוד קדומים וחזון אחרית הימים, סבל, טוהר, חסד ורחמים." ~ מתוך ישיבה של הכנסת השמינית
* "בתולדותיהם של עמים, משעבדים מצד אחד ומתקוממים מצד שני, יש אפיזודות קטנות, שערכן גדול לאין שיעור. כזו היא הפרשה של הלקאת הקצינים הבריטים [...] בתולדות ישראל לא היתה פגיעה כזו במשך מאות שנים. [...] היו אף [יהודים] כאלה שנישקו את השוט. [...] עוד ישנם כאלה בישראל, ואפילו בארץ ישראל." מנחם בגין, במחתרת - כרך ב', הוצאת הדר, תל־אביב, 1978, עמ' 319-320
*יש לנו מספיק כוח כדי להגן על עמינו ועל ארצנו. על עם ישראל ועל ארץ-ישראל, ולהדוף אחורה כל אויב שירים יד עלינו ולהשמיד כל מי שמכריז שרצונו להשמיד את מדינת ישראל. לא תחזורנה עוד הודעות כאלו. כל העמים חייבים לרשום לפניהם מי שקם ומכריז שרצונו ושאיפתו להשמיד את מדינת היהודים אז העם היהודי חורץ את גורלו." ~ מתוך דברי ראש הממשלה בטקס סיום המכללה לבטחון לאומי, 11 באוגוסט, 1982
* "אנו לא נפתח באש, לא תהיה מלחמת אחים בעוד האויב בשער." ~ נאום ברדיו של האצ"ל, בליל הפגזת אלטלנה.
===אומות ומדינות===
* "איזה מין ביטוי זה 'להעניש'? האם אנחנו מדינת ואסאלים שלכם? האם אנחנו רפובליקת בננות? האם אנחנו ילדים בני 14, שאם אינם מתנהגים יפה נותנים להם פליק על האצבעות? אני מוחה על עצם המונח 'הענשה'. בוא, אסביר לך מי יושב בממשלה הזאת. בממשלה שלי יושבים אנשים שנלחמו כל חייהם וחוו מלחמות ואיסורים. אינכם מפחידים אותנו עם העונשים שלכם. איננו נבהלים מאיומים ומוכנים לשמוע רק טענות רציונליות. אין לכם זכות להעניש את ישראל ואני מוחה על עצם השימוש במילה הזאת... כפי שאין לכם זכות להטיף לנו מוסר על הקורבנות בלבנון. אתה רוצה שנדבר על הזהירות שלכם ב[[מלחמת העולם השנייה]] או במלחמת וייטנאם? עם ישראל התקיים 3,700 שנה ללא מזכר הבנה עם אמריקה, וימשיך עוד 3,700 שנה בלי מזכר זה... נא להודיע לשר החוץ שחוק הגולן יישאר בתוקפו. אין כוח בעולם שיהיה בו כדי לבטלו." ~ לשגריר [[ארצות הברית]] בישראל, סמואל לואיס
* "אז מה אם הם כועסים?! האינטרס הלאומי שלנו הוא הקובע. אם נעשה דברים או לא נעשה דברים לפי כעסם של הגויים – האינטרס שלנו יסבול. אסור לעשות כך."{{הערה|שם=רפול 192|רפאל איתן עם דב גולדשטין, '''רפול - סיפור של חייל''', עמ' 192}}
* הייתי בוושינגטון ושם דיברו איתי מלכתחילה על 'פלשתיניאנס'. אמרתי לאנשי שיחי, עם כל הכבוד: "פלשתיין" זה שם של ארץ. 'There are Palestinian Arabs, there are Palestinian Jews' – כך אמרתי. ואני יכול לבשר לך שבנייר העבודה שהוסכם בין ארצות הברית וממשלת ישראל כבר כתוב במפורש Palestinian Arabs וזה נכון. בעברית: ערביי ארץ ישראל, ובאנגלית Palestinians Arabs ואת ואני יחד אנו Palestinians Jews ובעברית: יהודים של ארץ ישראל."{{הערה|הישיבה הארבעים-ושבע של הכנסת התשיעית}}
===אלטלנה===
* "לא תהיה מלחמת אחים."
* "אותי הם רצו להשמיד [...] מי אני ומה אני? מה ערכי? הן יכלו ללמוד מן העבר כי אין משמידים רעיון על ידי השמדת אחד מנושאיו ומשרתיו." מתוך נאום אלטלנה, 22 ביוני 1948 {{הערה|מופיע ב: {{ו|עפר גרוזברד}}, '''מנחם בגין, דיוקנו של מנהיג - ביוגרפיה''', הוצאת רסלינג, תל־אביב, 2006, עמ' 107.}}
* "למחרת היום, בשעה עשר בבוקר, הודיע לי סגן שר הביטחון, כי שר הביטחון והממשלה הזמנית החליטו שעל 'אלטלנה' לבוא, על מתנדביה ונשקה, למולדת. ואתה פה סיפרת, מר בן־גוריון, כי האצ"ל הביא את 'אלטלנה' מתוך הפרת חוקי המדינה. השמצתם אותנו במשך עשר שנים כי הבאנוה כדי להפיל בכוח הזרוע את הממשלה... אתם החלטתם על הבאת האנייה, ואלמלא כך החלטתם – היא לא הייתה באה בכלל. [...] במועצת המדינה לא היית צנוע כל־כך. אז התפארת, והתהללת והעללת, בעוד המתים מוטלים לפנינו; ואמרת כי התותח אשר בו ציווית – ללא כל אזהרה מוקדמת – להפגיז אנייה מוקפת מכל עבר, תותח קדוש הוא ומקומו בבית־המקדש שייבנה... ב־28 ביולי 1948 אמר הרב פישמן־מימון... 'ידע נא, בן־גוריון, כי כששופכים דמים, אין בונים בית־מקדש'." ~ מתוך נאום ביום ג' בשבט תשי"ט, 12 בינואר 1959, דברי הכנסת{{הערה|'''בגין;''', עמ' 59}}
===בכנסת===
* "אל תקום, אין לך זכות לקום. עכשיו אני עומד על רגלי. שב כאשר אני עומד." ~ אל חבר הכנסת מיכאל בר-זוהר בעת הצגת ממשלתו השנייה
* "מה אתה צועק? אינני מכיר אותך." ~ אל חבר הכנסת רפי סויסה בעת הצגת ממשלתו השנייה
* "לא יעזור לכם מאומה. תלך, תלך, מי זקוק לך?" ~ אל חבר הכנסת [[יוסי שריד]] בעת הצגת ממשלתו השנייה
* "אה, אתה מטייל שם? אתה מטורף. הולך שם כשידיו בכיס, כאילו הכול מותר לו." ~ אל חבר הכנסת [[יוסי שריד]] בתגובה לאמירתו "ממשלה מטורפת" בישיבה על הצעת חוק רמת הגולן
* "למנהיגך רציתי להגיד עשר פעמים 'חלש' אבל הבלגתי. תבליג גם אתה ותחכה. סוף כל סוף רק התחלתי." ~ אל חבר הכנסת עקיבא גוברין (מפא"י) בתגובה לקריאת ביניים: "שבאך"
* "אדוני שר המשפטים, מה זה? אני רואה שהשר מחייך. אבל אני רוצה תשובה, לא חיוך." ~ מתוך נאום על הצעת החוק "למניעת האזנות סתר"
* "אתה תספר לי את תולדותיה של הכנסת? כשאני נכנסתי לכנסת אתה הלכת עדיין לבית־הספר, כנראה העממי." ~ אל חבר הכנסת יוסי שריד בתגובה לאמירתו "מעולם לא נעשה בכנסת מה שאתה עשית"
* "שמעון, אתה לא יכול לדבר כל הזמן. אני רוצה לומר לך: אתה מדבר מאז קמה הממשלה הזאת בזעם בלתי־עצור. אני תמה. הרי אנו ידידים, אנו מכירים איש את רעהו. אתה בדרך כלל אדם שקט. מאז קמה הממשלה הזאת כל נאום חדור בזעם, כאילו דיברת על יצחק רבין." ~ אל שמעון פרס, מתוך ישיבה של הכנסת התשיעית
* "אדוני היושב־ראש, מורי ורבותי חברי הכנסת, הבוקר, בהתאם לנוהג הפרלמנטרי הנאה, אברך בשם האופוזיציה את חבר־הכנסת רבין לנאום הבכורה שלו כמרכיב הממשלה וראשה. הערב נביע להם אי־אמון." ~ מתוך ישיבה של הכנסת השמינית, התייצבות הממשלה החדשה לפני הכנסת
* "אין שום ספק שבימי המשבר הללו ציפה הרוב המכריע של עמנו לממשלת ליכוד לאומי. ניתנה לו ממשלת עלבון לאומי." ~ מתוך ישיבה של הכנסת השמינית, התייצבות הממשלה החדשה לפני הכנסת
* "יש ציניקנים המלגלגים על ערכים היסטוריים, על זיכרונות. אנחנו לא ציניקנים, אנחנו אנשים רציניים, כך בנינו, כך נלחמנו, כך הקרבנו, כך התקדמנו, כך הגענו עד הלום, כולנו יחד על מחנותינו השונים, כל אחד בזכותו, כל אחד בדרכו." ~ מתוך הישיבה המאה עשרים ואחת של הכנסת העשירית, הודעת הממשלה על מבצע שלום הגליל
==השואה==
* "מאז ה[[אלוהים]] ברא את האדם והאדם יצר את ה[[שטן]], לא נעשו מעשי אכזריות בהמית ל[[יהדות|יהודים]] באירופה כפי שבוצעו על ידי ה[[גרמניה הנאצית|גרמנים]] בימי המשטר הנציונל־סוציאליסטי." ~ נאום ראש הממשלה, נובמבר 1977
* "היום הנורא בחיי." ~ על הרגע שבו נודע לו על רצח משפחתו בשואה{{הערה|שם=שילון 47}}
* "והלקח היום, והלקח לעתיד לבוא: ראשית, אם אויב היהודים אומר, כי יש בליבו, בדמו, שאיפה להשמיד אותם – אל תזלזלו, אל תלעיגו, אל תפקפקו, אלא קחו את שאיפתו ברצינות, התייחסו אל דבריו בכל החומרה הטבועה בהם. האמינו לו. האויב הזה רוצה להשמיד את היהודים. מנעו ממנו את הכוח להשמידם. היכונו כל יום תמיד ליום הפקודה, אבל לעולם אל תאמרו עוד: אין זה רציני." ~ מתוך המבוא של בגין ל"קשר ההשמדה" מאת ד"ר אליהו בן־אלישר{{הערה|שם=בגין; 114|'''בגין;''', עמ' 114}}
* "ראשית ההשמדה בהשפלה. לא יכול היה האויב לעשות את עמנו לאפר אחר מותו, בטרם יעשה את עמנו לאפר בחייו. הוא השפיל את אחינו, הוא רמס אותם תחת רגליו, הוא הפריד ביניהם, הוא רימה אותם... הוא הסית איש נגד אחיו, ורק לאחר שכך עשה בהם, יכול היה להוליכם, כמעט ללא התנגדות, עד לשערי אושוויץ... שמרו על הכבוד היהודי לבל יושפל עוד בידי קלגס... כי המתרס הזה הוא הראשון במתרסים לשמירת עצם קיומכם." ~ מתוך המבוא של בגין ל"קשר ההשמדה" מאת ד"ר אליהו בן־אלישר{{הערה|שם=בגין; 114}}
* "דעו לכם להתאחד מול פני האויב. בגטו הייתה התפוררות. יהודים נפרדו ורבו ובגדו איש ברעהו, והסגירו איש את אחיו ולא קמה בהם עוד רוח להתלכד ולקום על משמידיהם אלא ברגע שלפני האחרון. לא כן באומה. דעו להתאחד מול אויב ולעמוד נגדו תמיד עם אחד." ~ מתוך המבוא של בגין ל"קשר ההשמדה" מאת ד"ר אליהו בן־אלישר{{הערה|שם=בגין; 114}}
===הסכם השילומים===
*"כל גרמני הוא נאצי! כל גרמני הוא רוצח!"
* "נרים כולנו יד ונשבע בשם ירושלים, בשם עולי הגרדום, בשם [[זאב ז'בוטינסקי]]. באם אשכחך חרפת ההשמדה – תשכח ימיני, תדבק לשוני לחכי אם לא אזכרנה, אם לא אעלה חרפת ההשמדה בראש יגוני. בני ירושלים, למערכה! על כבוד ישראל ועתידו! כה יתן וכה יוסיף אלוקי ישראל!" ~ נאום בעצרת נגד [[w:הסכם השילומים|הסכם השילומים]], 1952
* "אמנם אנו עדיין מוקפים אויבים, אך רכשנו את כבוד העם. והנה באתם אתם, ספסרים עריצים, באתם לחסל את כל מה שהושג בדמינו, ושוב ייהפך העם לבוץ, לחרב הפוגרומים וההשמדה." ~ נאום בעצרת נגד הסכם השילומים, 1952
* "ידיעה שקיבלתי זה עתה נושאים השוטרים רימונים מתוצרת גרמניה",
* "כאשר יריתם בי בתותח, נתתי את הפקודה: לא! היום אתן את הפקודה: כן! אמנם לא תדעו רחמים עלינו, אך זאת הפעם לא נדע רחמים גם כלפיכם, זאת תהיה מלחמה לחיים או למוות." ~ נאום בעצרת נגד הסכם השילומים, 1952
* "פנייתי... לחברי־הכנסת שנבחרו על־ידי אזרחי המדינה הערביים. חלילה לי לשלול מהם זכות פורמלית של הצבעה. שווי־זכויות הם... זכות פורמלית לכם להצביע בעניין זה; אבל הבחינו בין זכות פורמלית לבין זכות מוסרית. זה עניין שלנו, דמם של אמותינו, אחינו ואחיותינו מעורב בו, תנו לנו להכריע בעניין זה." ~ מתוך נאום ביום ט' בטבת תשי"ב, 6 בינואר 1952, דברי הכנסת{{הערה|'''בגין;''', עמ' 108}}
==המרד (1950)==
{{דף מורחב|המרד}}
* "זהו הריאליזם האמיתי: לשאוף לגדולות, לא לבוז לקטנות."
* "הנשק העברי הוא שיקבע את גבולות השיפוט של השלטון העברי."
* "עיקרה של [[חירות]] הוא חירות מ[[פחד]], כי הפחד הוא שליט לא פחות איום מכפי שהוא נסתר."
* "קמנו אפוא למרוד ולהילחם, לא בכדי להטיל אימה, אלא, להפך, בכדי להסיר פחד."
* "ה[[קומוניזם]] הוכה לא באלימות אלא ברעיון. ה[[ציונות]] היא האידאה שגברה על החינוך הקומוניסטי."
* "אין לומר, שה[[אנגליה|אנגלים]] לא רצו להציל יהודים; יש לומר, כי האנגלים רצו שלא להציל את המוני היהודים."
* "לא קל לחיות בידיעה שדבריך לא יגיעו לאוזני איש."
== נאמר עליו ==
*"האיש היושב ליד חבר הכנסת באדר." ~ כינויו בפי [[דוד בן גוריון]]
*"הקצין בגין מסתובב בערי השדה." ~ {{ו|שלום רוזנפלד}}, על ראשית תפקודו בתנועת בית"ר{{הערה|'''בגין 1992-1913''', עמ' 25}}
* "שירי השלום נזנחו לטובת מכונות הירייה, ואת בגין המצליח של הקדנציה הראשונה החליף בגין הכושל של הקדנציה השנייה." ~ גידי וייץ
* "סוף־סוף ישב על כסא ראש הממשלה בישראל אדם כלבבי – יהודי בכל נימי נפשו." ~ {{קישור|יהודה אבנר}}, מתוך ספרו "אדוני ראש הממשלה", התרשמותו מתפקודו של בגין ביומו הראשון כראש ממשלה{{הערה|[https://amhasefer.wordpress.com/2019/05/31/%d7%9e%d7%a6%d7%95%d7%95%d7%94-%d7%9c%d7%94%d7%a6%d7%99%d7%9c-%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%99%d7%a9%d7%99%d7%91%d7%94-%d7%a9%d7%9c-%d7%a8-%d7%a8%d7%a4%d7%90%d7%9c/ סקירת הקטע בספר]}}
* "יום אחד הוא בא לדווח לי ואני שומע אותו מחליף תאריכים ואנשים ומעמדים, ו[[W:יחיאל קדישאי|יחיאל קדישאי]] כל פעם מתקן לו: 'לא, זה לא ככה, זה ככה, אתה זוכר?' אבל אי אפשר לטשטש. אמרתי: הבן אדם לא מתפקד, לא מרוכז, שוכח, מערבב תאריכים, מערבב עניינים. אחר כך קיבלתי לכך אישור משרים." ~ [[יצחק נבון]], נשיא המדינה, על הימים של בגין לפני התפטרותו ב־1983
* "כולם זוכרים ומזכירים את בגין המנהיג, וזה היה בגין האיש. יהודי עם לב חם, ג'נטלמן. מענטש." ~ אריה נאור, שכיהן כמזכיר ממשלתו (ויסברג א. & יעקבי ל., [http://www.israelhayom.co.il/article/222583 '''"חשיפה: המכתבים הגנוזים של מנחם בגין"'''], באתר ישראל היום, 1 באוקטובר 2014)
*"יש הסכמה כללית ששני אנשים: נשיא מצרים [[אנואר סאדאת]] וראש הממשלה של ישראל מנחם בגין, מלאו תפקידי מפתח בחתירה לשלום בין שתי אויבות לשעבר שכיום הוא מקור לסיפוק עבור שוחרי השלום בעולם כולו" ~ נאום ההכרזה על הענקת פרס נובל לשלום למנחם בגין ואנואר סאדאת, 1978{{הערה| [http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/peace/laureates/1978/press.html Award Ceremony Speech]}}
*"היה אגדה. היה מיתוס. עכשיו אין כלום. האיש הזה אשר אמר שלא יכרע ברך בפני בשר ודם, כרע ברך בפני כל מנהיג טיפש בעולם. האיש הזה אשר דיבר הרבה על קדושת ארץ ישראל, החזיר את סיני ומנע את סיפוח יהודה ושומרון. האיש הזה אמר, שממשלתו מקדשת מלחמה עם אש"ף וברגע הנכון מנע הריגתו של השטן יאסר ערפאת בנימוק: 'לא רצינו להשפיל אותו'." ~ הרב [[מאיר כהנא]].
* "היו שטענו... כי בתקופת בגין כיהנתי הן כרמטכ"ל והן כשר ביטחון... מי שטען כך לא התכוון להוסיף לי, אלא לגרוע מבגין, שהואיל ולא היה איש צבא לא התמצא בעניינים והניח לי להחליט לבדי... או לכל היותר שמע מפי ונהג כעצתי. לכל אלה לא הייתה שום אחיזה במציאות... חוסר הניסיון שלו בענייני צבא לא השפיע כלל. הוא שמע והבין ושקל באופן יוצא מן הכלל. אם גם לפני־כן הייתי סבור, כי אין זה הכרח, ששר הביטחון בישראל יהיה אלוף לשעבר... ההיכרות עם בגין והמעקב הקרוב אחרי אורח חשיבתו ואופן פעולתו, שכנעו אותי בכך." ~ [[רפאל איתן]]{{הערה|רפאל איתן עם דב גולדשטין, '''רפול - סיפור של חייל''', ספרית מעריב, 1985, עמ' 191}}
* "לא הייתה עליו מעולם אימת הגויים." ~ רפאל איתן{{הערה|שם=רפול 192}}
* "עורך הדין דובר הלטינית מברסט ליטובסק עשה את ישראל למדינה ים-תיכונית מבעבעת ותוססת. הוא העניק מקום והעניק קול למיליוני ישראלים מושתקים, אשר הפכו תודות למנחם בגין למשתתפים פעילים ושווי זכויות בחיים החברתיים, הכלכליים והפוליטיים." ~ [[W:ארי שביט|ארי שביט]]
* "מנחם בגין האמין בעליונות המשפט, והבין שכדי לממש אותה מוכרחה להתקיים ביקורת שיפוטית על הכנסת. בשם עיקרון זה הגן על חוקיות ההתיישבות ביו"ש, אך גם על החלטות שקבעו כי יש לפנות יישוב ממקומו" ~ ([https://www.makorrishon.co.il/judaism/52327/ מקור]) [[W:אריה נאור|אריה נאור]]
* "מנחם בגין היה אחד המנהיגים הכי אהובים והכי שנואים בהיסטוריה של מדינת ישראל. חסידיו ראו בו מנהיג נשגב, אוהב אדם, איש בעל יושר מופלא, שחי בצניעות והקדיש את חייו למען עם ישראל ומדינת ישראל. אויביו ראו בו לאומן צר מבט, תככן וחתרן, הזומם לתפוס את השלטון בכוח הזרוע, דמגוג משתלח שעלול לסכן את קיומה של מדינת ישראל. סיפור חייו של בגין סיפק הוכחות נאמנות לשני הצדדים." ~ [[W:אניטה שפירא|אניטה שפירא]]
* "מנחם בגין כמפקד ידע להעמיק מחשבה. הוא מעולם לא אישר פעולה כשהמתכננים לקחו בחשבון שיכול להיות קורבן אחד או שניים. מעולם לא אישר פעולה כזאת. היתה לו תכונה גדולה אחת, שהוא אף פעם לא שאל נושא ההתקפה, אלא על שאלת הנסיגה.[...] הבעיה שלו בתור מפקד – אם הנסיגה מובטחת." {{ו|מארק קהאן}} {{הערה|גנזך המדינה, פרויקט הנצחה למר מנחם בגין ז"ל, מרואיין: {{ו|מארק קהאן}}, מראיינת: ד"ר ננה שגיא, 6.9.93, קלטת מס' 35, שיחה 1, עמ' 14.}}
* הוא מאד אהב את אלה ({{ו|עליזה בגין}}), אבל אלוהים נתן לו שתי ידיים שמאליות. כשהוא רצה להאכיל תינוק או תינוקת, אז מוטב היה לבקש את ריבונו של עולם שיוציא לו את המחשבה הזו מהראש, כי אז לנקות את שניהם - זה היה מבצע." {{ו|מארק קהאן}} {{הערה|גנזך המדינה, פרויקט הנצחה למר מנחם בגין ז"ל, מרואיין: {{ו|מארק קהאן}}, מראיינת: ד"ר ננה שגיא, 6.9.93, קלטת מס' 35, שיחה 1, עמ' 14.}}
==לקריאה נוספת==
* מנחם בגין, '''[[המרד]]''', זכרונותיו של מפקד האצ"ל, הוצאת אחיאסף, 1950.
* {{ו|מירון ח. איזקסון}} (עורך), '''בגין;''', הוצאת ידיעות אחרונות, 2003.
* {{ו|אבי שילון}}, '''בגין 1992-1913''', הוצאת עם עובד, 2007.
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקיפדיה=מנחם בגין|ויקיטקסט=קטגוריה:מנחם בגין|שם ויקיטקסט=מנחם בגין}}
== הערות שוליים ==
{{הערות שוליים}}
{{ראשי ממשלת ישראל}}
{{שרי החוץ בממשלות ישראל}}
{{שרי הביטחון בממשלות ישראל}}
{{מיון רגיל:בגין, מנחם}}
[[קטגוריה:ראשי ממשלת ישראל]]
[[קטגוריה:שרי ממשלת ישראל]]
[[קטגוריה:חברי הכנסת]]
[[קטגוריה:אנשי צבא]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל לשלום]]
[[קטגוריה:לוחמי האצ"ל]]
[[קטגוריה:ציונים]]
[[קטגוריה:פולנים]]
7xlivzamcfsrqhlj48tp6a73ssxdrdj
מרטין לותר קינג
0
8612
235292
223436
2026-05-06T22:08:20Z
קליאו
9676
/* קישורים חיצוניים */
235292
wikitext
text/x-wiki
[[תמונה:Martin Luther King Jr NYWTS.jpg|ממוזער|200px|מרטין לותר קינג]]
'''[[w:מרטין לותר קינג|מרטין לותר קינג ג'וניור]]''' (15 בינואר 1929 - 4 באפריל 1968), כומר בפטיסטי אפרו־אמריקאי, לוחם למען זכויות האדם של השחורים ב[[ארצות הברית]] וזוכה פרס נובל לשלום. מגדולי הדוגלים במאבק לא אלים. יום מרטין לותר קינג הוא חג לאומי בארצות הברית.
==אמירותיו==
* אינני מפחד מעריצותם של הרעים, אלא מאדישותם של הטובים."
* "אי־צדק במקום כלשהו הוא איום על הצדק בכל מקום."
* "אנשים בדרך־כלל שונאים אחד את השני מפני שהם פוחדים אחד מהשני; הם פוחדים אחד מהשני מפני שהם לא מכירים אחד את השני; הם לא מכירים אחד את השני מפני שהם לא יכולים לתקשר; הם לא יכולים לתקשר מפני שהם מופרדים."
* "אהבה היא הכוח היחיד אשר יכול להפוך שנאה לחברות."
* "רק האור יוכל לחושך; רק האהבה תוכל לשנאה."
* "בסוף, נזכור לא את המילים של אויבינו, אלא את השקט של חברינו."
* "למדנו לעוף באוויר כציפורים, לשחות בים כדגים, אך עדיין לא למדנו ללכת על כדור הארץ כאחים ואחיות."
* "חמלה אמיתית היא יותר מאשר זריקת מטבע לקבצן. היא ההבנה שמערכת המייצרת קבצנים צריכה להיבנות מחדש."
* "אם אדם נקרא להיות מנקה רחובות, הוא צריך לנקות רחובות בדיוק כפי ש[[מיכלאנג'לו בואונרוטי|מיכלאנג'לו]] צייר או כפי ש[[לודוויג ואן בטהובן|בטהובן]] הלחין מוזיקה, או כפי ש[[ויליאם שייקספיר|שייקספיר]] כתב שירה. הוא צריך לנקות רחובות טוב כל כך, עד שכל צבא השמים והארץ יעצור ויאמר, 'כאן חי מנקה רחובות נפלא שביצע את עבודתו כהלכה'."
* "אנחנו נוטים לשפוט הצלחה על פי גובה המשכורת וגודל המכונית במקום לאמוד אותה על פי איכות השירות ויחסי האנוש."
* "רק כאשר חשוך מספיק, יכול אדם לראות את הכוכבים." ~ בנאומו האחרון, יום לפני רציחתו
==על המאבק לשינוי==
* "אינני יכול להביא את עצמי להאמין שאלוהים רוצה שאשנא. עייפתי מאלימות. ולא אתן לזה שמדכא אותי להכתיב לי באיזה אמצעי להשתמש. יש לנו עוצמה, לא העוצמה שמוצאים ב[[W:בקבוק תבערה|בקבוק מולוטוב]], אך יש לנו עוצמה. לא העוצמה שמוצאים בכדורי רובה, אך יש לנו עוצמה."
* "החוק העתיק של עין תחת עין מותיר את כולם עיוורים. הוא אינו מוסרי מכיוון שהוא מבקש להשפיל את היריב במקום לרכוש את הבנתו; הוא מבקש להשמיד במקום לשנות. האלימות אינה מוסרית מכיוון שהיא משגשגת על [[שנאה]] במקום על [[אהבה]]. היא הורסת את הקהילה והופכת את אחוות בני האדם לבלתי אפשרית. היא מותירה את החברה בחד-שיח במקום בדו-שיח. האלימות נגמרת בכך שהיא מביסה את עצמה. היא יוצרת מירמור אצל הניצולים ואכזריות אצל המחריבים."
* "אני מאמין בקיומו של כוח יוצר ביקום הזה – כוח שהוא הבסיס והמהות של כל המציאות, ושאין להסבירו במונחים מטריאליסטיים. ההיסטוריה, בסופו של דבר, מונחית בידי הרוח, ולא בידי החומר... כאשר אין לקהילה הנהגה אלוהית, כאשר אין לה סדר מוסרי מוחלט, אין לה גם שום עקרונות קבועים ובלתי משתנים; לפיכך כמעט כל דבר – כוח, אלימות, רצח, שקר – הוא אמצעי מוצדק כדי להגיע אל "הארץ המובטחת". רלטיביזם מהסוג הזה מעורר בי תיעוב". (מרטין לותר קינג – אוטוביוגרפיה, עורך: קלייבורן קרסון, בהוצאת ידיעות אחרונות, עמ' 30).
* "עובדה היא הייתה שהייתה [בנו] אש ששום מים לא יכלו לכבותה. ואנחנו הלכנו מול זרנוקי המים. הכרנו מים. זה לא היה יכול לעצור אותנו. [...] וכך פשוט צעדנו מול הכלבים והבטנו בהם. [...] והיה שם כוח שבול קונור (מפקד המשטרה בברמינגהאם, אלבמה) לא היה יכול להתרגל אליו, ובסופו של דבר הוא ריכך אותו, ואנחנו ניצחנו במאבקנו."
* "המחסום המכשיל ביותר במאבקו של האדם השחור למען החופש, הוא לא חבר מועצת העיר הלבן, או איש הקו-קלקס-קלן, אלא האיש הלבן המתון, אשר מסור יותר ל'סדר' מאשר ל[[צדק]]; אשר מעדיף [[שלום]] שלילי שהוא העדרה של מתיחות, על-פני שלום חיובי שהוא נוכחותו של צדק; זה אשר תמיד אומר: 'אני מסכים עם היעדים של מאבקך, אבל איני יכול להסכים עם שיטות הפעולה הישירה שלך'; זה אשר באופן פטרנליסטי מאמין שהוא יכול לקבוע את לוח הזמנים לחירותו של האחר; זה אשר חי על פי תפיסה מיתית של הזמן ואשר תמיד מציע לאדם השחור להמתין ל'זמן נוח יותר'."
*"החופש לעולם אינו ניתן מרצונו הטוב של המדכא, עליו להיתבע ע"י המדוכא" ~מכתב מכלא ברמינגהם 1963 (freedom is never voluntarily given by the oppressor; it must be demanded by the oppressed)
* "אני מסרב להשלים עם המחשבה הצינית שגורלן של אומות להידרדר, בזו אחר זו, במדרון מיליטריסטי אל תופת [[W:פצצה תרמו-גרעינית|תרמו-גרעינית]] של חורבן. אני מאמין שלאמת הבלתי-חמושה ולאהבה בלתי מותנית תהיה המילה האחרונה. לכן הצדק, גם אם הובס זמנית, חזק יותר מן הרוע עטור הנצחון."
* "החזרת שנאה על שנאה מביאה להכפלת השנאה, ומוסיפה חושך ללילה שהיה מלכתחילה נטול כוכבים. חושך אינו יכול לגרש חושך; רק אור יכול לעשות זאת. שנאה אינה יכולה לגרש שנאה; רק אהבה יכולה לעשות זאת. השנאה מכפילה את השנאה, האלימות מכפילה את האלימות, והקשיחות מכפילה את הקשיחות, במערבולת של הרס. תגובת השרשרת של הרוע -- שנאה שמולידה שנאה, מלחמות שיוצרות יותר מלחמות -- חייבת להיקטע, או שנצלול אל תוך תהום חשוכה של כיליון."
* "חולשתה הגדולה ביותר של ה[[אלימות]] היא ההידרדרות המעגלית, אשר יוצרת את הדבר שאותו היא מעוניינת לחסל. במקום להפחית את הרוע, היא מכפילה אותו. באמצעות אלימות תוכלו אולי לרצוח את השקרן, אך לא תוכלו לרצוח את השקר, וגם לא לבסס את האמת. באמצעות אלימות תוכלו אולי לרצוח את השונא, אך לא תרצחו את השנאה. למעשה, האלימות רק מגבירה את השנאה."
== מתוך הנאום "יש לי חלום", 1963 ==
{{דף מורחב|יש לי חלום}}
* "יש לי חלום שיום אחד תקום אומה זאת ותגשים את משמעותה האמיתית של סיסמתה: 'אנו רואים אמיתות אלה כמובנות מאליהן: שכל בני האדם נבראו שווים'. יש לי חלום שיום אחד על גבעותיה האדומות של ג'ורג'יה, יוכלו בניהם של עבדים לשעבר ובניהם של בעלי עבדים לשעבר להתיישב יחדיו לשולחן האחווה. יש לי חלום שיום אחד אפילו מדינת מיסיסיפי, מדינת המדבר, המזיעה תחת חום אי הצדק והדיכוי, תהפוך לנווה מדבר של חופש ושל צדק. יש לי חלום שארבעת ילדיי יחיו יום אחד באומה בה הם לא יישפטו על פי צבע עורם אלא על פי טיב אישיותם."
: '''המקור באנגלית''':
<div dir=ltr>
"I have a dream that one day this nation will rise up and live out the true meaning of its creed: 'We hold these truths to be self-evident: that all men are created equal.' I have a dream that one day on the red hills of Georgia the sons of former slaves and the sons of former slaveowners will be able to sit down together at a table of brotherhood. I have a dream that one day even the state of Mississippi, a desert state, sweltering with the heat of injustice and oppression, will be transformed into an oasis of freedom and justice. I have a dream that my four children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character."
</div>
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקיפדיה=מרטין לותר קינג|ויקיטקסט=יש לי חלום|שם ויקיטקסט=הנאום "יש לי חלום"|ויקישיתוף=Category:Martin Luther King|שם ויקישיתוף=מרטין לותר קינג}}
{{מיון רגיל:קינג, מרטין לותר}}
[[קטגוריה:כמרים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל לשלום]]
[[קטגוריה:אמריקאים]]
[[קטגוריה:הוגי דעות]]
la7tsxsz83t0o2wouv5iq9a8o9w0zzv
קטגוריה:זוכי פרס נובל
14
8613
235294
125509
2026-05-06T22:10:17Z
קליאו
9676
235294
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת קטגוריה|ציטוט|זוכי פרס נובל}}
[[קטגוריה:זוכי פרסים|נובל]]
4mqdzl6a5q2pq1j50j6jt5cy252brb8
ברק אובמה
0
9085
235278
211630
2026-05-06T21:57:49Z
קליאו
9676
/* קישורים חיצוניים */
235278
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:President_Barack_Obama.jpg|ממוזער|250px|ברק אובמה]]
'''[[w:ברק אובמה|ברק חוסיין אובמה השני]]''' (באנגלית: '''Barack Hussein Obama II'''; נולד ב־4 באוגוסט 1961), הנשיא ה־44 של [[ארצות הברית]] (2009 - 2017), [[W:הסנאט של ארצות הברית|סנאטור]] מטעם מדינת [[W:אילינוי|אילינוי]] (2005 - 2008). הוא זוכה [[W:פרס נובל לשלום|פרס נובל לשלום]] לשנת 2009. נשוי ל[[מישל אובמה]].
== מתוך מסע הבחירות 2008 ==
* "לפעמים אני לא יודע מול מי אני מתמודד." ~ על המועמדת לנשיאות מולה הוא התמודד, [[הילרי קלינטון]], ועל בעלה הנשיא לשעבר, [[ביל קלינטון]]
* "ניצחנו בצפון, ניצחנו בדרום, ניצחנו במה שביניהם." ~ על הניצחון ב[[w:יום שלישי הגדול|יום שלישי הגדול]] בפריימריס
* "אתם יודעים שהנשיא לשעבר, שאני חושב שלכולנו יש כבוד כלפיו, לקח את ההגנה על אשתו לרמה שאני חושב שהיא די בעייתית." ~ על [[ביל קלינטון]]
* "כן, אנחנו יכולים!" (במקור: "!Yes, we can")
* "אחת הסיבות שאנשים שמחים היא ש[[ג'ורג' ווקר בוש|ג'ורג' בוש]] אינו מועמד."
* "אין אמריקה שחורה ואמריקה לבנה ואמריקה לטינית ואמריקה אסיאתית - יש ארצות הברית של אמריקה!" ~ מתוך נאום בוועידה הארצית של המפלגה הדמוקרטית, 27 ביולי, 2004 ([[S:EN:2004 Democratic National Convention/Keynote address|הטקטס המלא]] {{אנגלית}})
== מתוך נאום בניו המפשייר ==
ציטוטים מתוך [http://culturekitchen.com/liza/blog/text_barack_obamas_speech_in_new_hampshire הנאום של אובמה בניו המפשייר] לאחר הפסד ל[[הילרי קלינטון]] בפריימריז במדינה זו, 8 בינואר 2008:
* "אנחנו יודעים שהקרב שמצופה לנו יהיה ארוך. אבל זכרו תמיד, שלא משנה איזה מכשולים עומדים בדרכנו, שום דבר לא יכול לעצור את הכוח של מיליוני קולות שקוראים לשינוי. נאמר לנו שאנחנו לא יכולים לעשות את זה על־ידי מקהלה של ציניקנים, שרק יהיו יותר חזקים ויותר צורמים בשבועות הבאים. התבקשנו לקחת הפסקה ולבצע בדיקת מציאות. הוזהרנו שלא להציע תקוות שוא לאנשי האומה הזו. אך בסיפור הלא סביר שנקרא אמריקה, מעולם לא היה שום דבר כוזב בתקווה. כי כשעמדנו מול סיכויים בלתי אפשריים, כשנאמר לנו שאנחנו לא מוכנים, או שמוטב שלא ננסה, או שאנחנו לא יכולים, דורות של אמריקאים ענו עם אמונה פשוטה שמסכמת את הנשמה של העם. כן, אנו יכולים!"
* "זו הייתה אמונה פשוטה שנכתבה במסמכים המייסדים שהכריזה על ייעוד של אומה. כן, אנו יכולים! היא נלחשה על־ידי עבדים ותומכיהם כשהם הובילו את הדרך אל החופש בלילות החשוכים ביותר. כן, אנו יכולים! היא הושרה על־ידי מהגרים כשהם הגיעו מחופים רחוקים ועל־ידי חלוצים שהתקדמו מערבה כנגד שממה שאינה סולחת. כן, אנו יכולים! זו הייתה הקריאה של עובדים שהתאחדו, של נשים ששלחו את ידן אל פתק ההצבעה, של נשיא שבחר את הירח כגבול החדש שלנו, ושל מלך שלקח אותנו אל פסגת ההר והראה לנו את הדרך אל הארץ המובטחת. כן, אנו יכולים לצדק ושוויון. כן, אנו יכולים להזדמנות ושגשוג. כן, אנו יכולים לרפא את האומה. כן, אנו יכולים לתקן את העולם הזה. כן, אנו יכולים!"
* "אז מחר, כשאנחנו לוקחים את מסע הבחירות הזה דרומה ומערבה, כשאנחנו לומדים שהמאבקים של עובדי הטקסטיל בספרטנבורג לא כל־כך שונים מצרותיהם של שוטפי הכלים בלאס וגאס, שהתקוות של הילדה הקטנה שלומדת בבית ספר מתפורר בדילון זהות לחלומות של הילד שלומד ברחובות לוס אנג'לס, אנחנו נזכור שמשהו שקורה באמריקה, שאנחנו לא מפולגים כפי שהפוליטיקה מרמזת, שאנחנו עם אחד, שאנחנו אומה אחת, וביחד אנחנו נתחיל את הפרק הגדול הבא בסיפור האמריקאי עם שלוש מילים שתצלצלנה מחוף לחוף, מים לים נוצץ. כן! אנו! יכולים!"
== מתוך כתבה בידיעות אחרונות ==
ציטוטים מתוך הכתבה "'''מכות ברק'''" מאת אורלי אזולאי, [[w:ידיעות אחרונות|ידיעות אחרונות]], מוסף 7 ימים, 29 בפברואר 2008:
* "אביא איתי לבית הלבן מחויבות בלתי ניתנת לערעור לביטחונה של מדינת ישראל."
* "לא אנסה להכתיב את תנאי השלום."
* "לא נותן אמון עד שאתה לא רואה שהצד הפלסטיני מסוגל לבצע את מה שהתחייב עליו."
* "יש לי רקע של תמיכה חזקה בישראל."
* "הביקור בישראל הותיר בי רושם עמוק."
* "האנשים בישראל הראו כל יום מחדש את מחויבותם לדמוקרטיה ואת אומץ לִבם."
==על האיום האיראני==
* "אני לא מאמין שדיפלומטיה בלבד תעצור את איראן מהשגת נשק גרעיני."
* "אי אפשר להתייחס לאיומים שלו להשמיד את ישראל כאל רטוריקה בלבד."
* "האיום מאיראן הוא אמיתי, והמשימה שלי כנשיא תהיה להעלים את האיום הזה."
* "סיום המלחמה בעיראק יהיה צעד חשוב בהשגת מטרה זו (להעלים את האיום האיראני), כי זה יגביר את הגמישות והאמינות שלנו כאשר נתעמת עם איראן."
* "הגיע הזמן להפסיק את האיומים שלהם (האיראנים) על ישראל ועל מדינות אחרות באזור."
* "רק הסכם ימנע איראן גרעינית, תקיפה לא תעזור."
== מתוך נאום הזכייה בבחירות ==
ציטוטים מתוך [http://www.realclearpolitics.com/articles/2008/11/obamas_acceptance_speech.html נאום הזכייה בבחירות], שיקגו , 4 בנובמבר 2008:
* "אם יש מישהו אי־שם שעדיין מפקפק בכך שאמריקה היא מקום שבו הכול אפשרי, שעדיין תוהה אם החלום של האבות המייסדים שלנו עדיין חי בימינו, שעדיין מטיל ספק בכוחה של הדמוקרטיה שלנו – הלילה הזה הוא התשובה שלכם."
* "זו התשובה שנאמרה בידי צעירים וזקנים, עשירים ועניים, דמוקרטים ורפובליקנים, שחורים, לבנים, לטינים, אסייתים, אינדיאנים, הומוסקסואלים, סטרייטים, מוגבלים ושאינם מוגבלים. אמריקנים ששלחו מסר לעולם שאף־פעם לא היינו אוסף של פרטים בודדים, או של מדינות אדומות ומדינות כחולות. אנחנו היום, ותמיד נהיה, ארצות הברית של אמריקה."
* "סשה ומאליה, אני אוהב את שתיכן כל־כך, והרווחתן את הכלבלב החדש שיבוא איתנו לבית הלבן."
* "מעולם לא הייתי המועמד הסביר לתפקיד."
* "אני יודע שלא עשיתם זאת רק כדי לנצח בבחירות, ואני יודע שלא עשיתם את זה רק בשבילי – עשיתם זאת כי אתם מבינים את גודל המשימה שעומדת בפנינו."
* "הניצחון לבדו הוא לא השינוי אותו ביקשנו, הוא רק הסיכוי שלנו לחולל את אותו שינוי."
* "בואו נזכור שהיה זה אדם ממדינה זו (אילינוי) שנשא לראשונה את דגלה של המפלגה הרפוליקנית אל הבית הלבן, מפלגה שנוסדה על ערכים של ביטחון עצמי, חופש אישי ואחדות לאומית... כפי ש[[אברהם לינקולן|לינקולן]] אמר לאומה שהייתה מפולגת הרבה יותר משלנו: 'אנחנו לא אויבים אלא חברים... ולמרות שיש בינינו כעס, אסור שהוא ינתק את כבלי החיבה שלנו'. ולכל אותם אמריקנים שטרם זכיתי בתמיכתם – אולי לא קיבלתי את הקול שלכם, אך אני שומע את הקולות שלכם. אני זקוק לעזרתכם, ואני אהיה גם הנשיא שלכם."
== מתוך נאום ההשבעה לנשיאות, 2009 ==
ציטוטים מתוך [[s:נאום ההשבעה של ברק אובמה|נאום ההשבעה לנשיאות]], וושינגטון הבירה, 20 בינואר 2009
* "עמיתיי האזרחים, אני עומד כאן היום, מלא ענווה לנוכח המשימה העומדת לפנינו, אסיר תודה על האמון שנתתם בי, מודע להקרבות של אבותינו."
* "היום אני אומר לכם שהאתגרים שעומדים בפנינו הם אמיתיים. הם רציניים והם רבים. ההתמודדות מולם לא תהיה קלה ולא תארך זמן קצר. אך דעי זאת, אמריקה – נתמודד מולם."
* "אנחנו עדיין האומה המשגשגת והחזקה ביותר בעולם. העובדים שלנו אינם יעילים פחות מלפני המשבר. המוחות שלנו אינם יצירתיים פחות. המוצרים והשירותים שלנו אינם נחוצים פחות משבוע שעבר, חודש שעבר או שנה שעברה."
* "החל מהיום, אנחנו צריכים לקום, לנער את האבק מעלינו, ולהתחיל שוב את עבודת בנייתה מחדש של אמריקה."
* "השאלה שאנו שואלים היום היא לא האם הממשלה קטנה מדי או גדולה מדי – אלא האם היא עובדת, האם היא עוזרת למשפחות למצוא משרות בשכר הוגן, ביטוח בריאות שביכולתם לשלם, ופרישה מכובדת. היכן שהתשובה היא כן – נמשיך הלאה. היכן שהתשובה היא לא – נסיים תוכניות."
* "אמריקה היא חברה של כל עם, כל איש, אישה וילד המבקשים עתיד של שלום ושל כבוד עצמי, ואנו מוכנים להוביל שוב."
* "אנו אומה של נוצרים ומוסלמים, יהודים והינדואיסטים, וגם אתאיסטים. אנו מורכבים משלל שפות ותרבויות, שבאו מכל קצוות העולם."
* "לתושבי האומות העניות, אנו נשבעים לעבוד לצידכם על מנת שחוותיכם יהיו פוריות ומים נקיים יזרמו. להאכיל אנשים מורעבים ולהזין מוחות סקרניים. ולאומות אלה אשר, כמונו, זוכות לשפע יחסי, אנו אומרים שאיננו יכולים עוד להרשות לעצמנו אדישות כלפי הסבל שמתרחש מחוץ לגבולותינו."
==מתוך נאום קהיר, יוני 2009==
* "אני מאמין שאמריקה מכילה בתוכה את האמת ולפיה ללא הבחנה בין גזע, דת, או מצב ב[[חיים]], כולנו חולקים שאיפות משותפות - לחיות ב[[שלום]] ובביטחון; להשיג השכלה ולעבוד בכבוד; לאהוב את משפחותינו, את קהילותינו ואת אלוהינו. דברים אלה אנו חולקים. זו תקוותה של האנושות כולה."
* "אם נראה את העימות הזה רק מצד זה או אחר, נהיה עוורים ולא נוכל לראות את האמת: הפיתרון היחיד לשאיפות שני הצדדים הוא באמצעות שתי מדינות, שבהן הישראלים והפלסטינים חיים בשלום ובביטחון."
* "אמריקה מכבדת את זכותם של כל הקולות השלווים ושומרי ה[[חוק]] להישמע ברחבי העולם, גם אם איננו מסכימים איתם. ואנו נקדם בברכה את כל הממשלות הנבחרות שואפות השלום - בתנאי שימשלו בכבוד על כל בני עמן."
* "חשוב שמדינות המערב יימנעו מהגבלת אזרחים מוסלמים בקיום מצוות דתם כפי שהם רואים לנכון - למשל, על ידי קביעה אילו בגדים על נשים [[אסלאם|מוסלמיות]] ללבוש. אנו לא יכולים להסוות עוינות כלפי דת תחת מעטה של ליברליות."
* "נושאים הקשורים לשוויון נשים בשום אופן אינם עניין רק לאיסלאם. בטורקיה, פקיסטאן, בנגלדש ואינדונזיה, ראינו מדינות בעלות רוב מוסלמי בוחרות באשה להנהגה. בינתיים, המאבק לשוויון נשים ממשיך בהיבטים רבים של החיים האמריקאיים, ובמדינות רבות מסביב לעולם."
* "אני משוכנע שבנותינו יכולות לתרום לחברה באותה מידה כמו בנינו. השגשוג המשותף שלנו יוכל לגדול אם ניתן לכל המין האנושי - גברים ונשים - לממש את הפוטנציאל המלא שלהם."
* "לא צריכה להיות סתירה בין פיתוח למסורת. מדינות כמו יפאן ודרום קוריאה הצמיחו את הכלכלות שלהן מאוד תוך שמירה על תרבויות ייחודיות. הדבר נכון גם לגבי הקדמה המרשימה במדינות בעלות רוב ערבי, מקואלה לומפור לדובאי. "
* "אם אנחנו בוחרים להיות כרוכים בעבר, לעולם לא נתקדם. ואני רוצה להגיד במיוחד לאנשים הצעירים מכל דת, בכל מדינה - לכם, יותר מכולם, יש את היכולת לדמיין את העולם אחרת, ליצור עולם חדש."
* "כולנו חולקים את העולם הזה לרגע קטן בלבד. השאלה היא האם בזמן הזה נתמקד במה שמפריד ביננו, או שנתחייב למאמץ - מאמץ ממושך - למצוא מכנה משותף, להתמקד בעתיד שאנחנו רוצים לילדים שלנו, ולכבד את כל בני האדם."
* "קל יותר להתחיל מלחמות מאשר לסיימן. קל יותר להאשים אחרים מאשר להביט פנימה; לראות מה שונה במישהו מאשר למצוא את הדברים המשותפים לנו. "
* "עלינו למצוא את הדרך הנכונה, לא רק את הדרך הקלה. יש חוק אחד הקיים בלב כל דת - עשה לאחרים מה שתרצה שאחרים יעשו לך... זוהי אמונה שפעמה בערש הציוויליזציה, ועדיין פועמת בלבם של מיליארדים בכל העולם. זוהי אמונה באנשים אחרים, והיא שהביאה אותי לכאן היום."
==מתוך הנאום בו בישר על מותו של אוסמה בן לאדן==
* "בשבוע שעבר החלטתי שיש מספיק מודיעין בידינו כדי לצאת לפעולה, ואישרתי מבצע שתכליתו תפיסת בן לאדן והבאתו לדין. היום, בהוראה שלי, ארה"ב יצאה למבצע ממוקד נגד המתחם הזה באבוטאבד, פקיסטן. [[W:אריות הים (יחידה)|צוות קטן של אמריקנים]] הוציא לפועל את המבצע באומץ וביכולת יוצאי דופן. אף אמריקני לא נפגע. הם עשו מאמצים להימנע מנפגעים אזרחיים. לאחר קרב יריות, הם הרגו את בן לאדן ולקחו את גופתו למשמורת." ([http://www.israelhayom.co.il/site/newsletter_article.php?id=8142 מקור])
==הנאום בעצרת הכללית של האו'ם ב-21.09.11==
ציטוטים מתוך הנאום בעצרת הכללית של האו"ם, ב-21.09.11. הדיון בהצעת הרשות הפלסטינית להכריז על עצמה כמדינה:
* "ילדי ישראל גדלים תוך ידיעה שברחבי האזור, ילדים אחרים לומדים כיצד לשנוא אותם. ישראל, מדינה קטנה שבה מתגוררים פחות משמונה מיליון תושבים, מביטה בעולם שבו מנהיגים של מדינות גדולות בהרבה מאיימים למחוק אותה מהמפה. העם היהודי נושא צלקת של מאות שנות גלות, רדיפה וזיכרון טרי של הידיעה ששישה מיליון בני אדם נרצחו פשוט משום שהיו מי שהם"
* "(...) ישראל מוקפת שכנות שפתחו במלחמות חוזרות ונשנות נגדה. אזרחי ישראל נרצחו באמצעות רקטות שנורו על בתיהם ומחבלים מתאבדים שהתפוצצו באוטובוסים שלהם."
* "(...) בסופו של דבר, אלה הישראלים והפלסטינים, לא אנחנו, שצריכים להגיע להסכם על כל הדברים שבמחלוקת ביניהם - הפליטים, הגבולות ירושלים, כל נושאי הליבה. שלום תלוי בפשרה בין עמים שצריכים לחיות יחד הרבה אחרי שהנאומים שלנו יסתיימו"
* "(...) הישראלים חייבים לדעת שכל הסכם יביא ערבויות לביטחונם, והפלסטינים צריכים לדעת מה יהיה הבסיס הטריטוריאלי של מדינתם (...)"
== מתוך נאום ההשבעה לנשיאות 2013 ==
* "יחד למדנו שאומה גדולה צריכה לדעת לדאוג לחלשים".
* "עלינו לקבל החלטות קשות כדי להוריד את מחיר שירותי הבריאות ואת גודל הגירעון, אבל אנחנו דוחים את האמונה שעל אמריקה לבחור בין טיפול בדור שבנה את המדינה הזו לבין השקעה בדור שבונה את עתידה."
* "הדור הזה של אמריקנים עמד למבחן של משברים שהוכיחו את נחישותנו ועמידתנו האיתנה. עשור של מלחמה תם כעת. הכלכלה החלה להשתקם. האפשרויות של אמריקה בלתי מוגבלות, משום שיש לנו את כל התכונות שנדרשות בעולם ללא גבולות: נעורים ומרץ, גיוון ופתיחות, נכונות לקחת סיכונים ומתת של יכולת המצאה. אחיי האמריקנים, נועדנו לרגע הזה ואנחנו נגיע אליו – כל עוד נעשה זאת יחד, כי אנחנו מבינים שהמדינה שלנו לא יכולה להצליח כשמיעוט הולך וקטן מצליח מאוד ורוב הולך וגדל בקושי מצליח. אנחנו מאמינים ששגשוגה של אמריקה צריך להישען על כתפיו הרחבות של מעמד בינוני מתחזק. אנחנו יודעים שאמריקה משגשגת כשכל אחד יכול להיות עצמאי וגאה בעבודתו, כששכר העבודה משחרר את המשפחות מהקשיים. אנחנו נאמנים לעיקר אמונתנו כשילדה קטנה שנולדה לעוני קשה יודעת שיש לה אותו הסיכוי להצליח כמו כל אחד אחר כי היא אמריקנית, היא חופשייה, והיא שווה. לא רק בעיני האל, אלא גם בעינינו."
* "מסענו לא יושלם עד אשר נשותינו, אמותינו ובנותינו ישתכרו שכר השווה למאמציהן. מסענו לא יושלם עד אשר אחינו ואחיותינו בני הקהילה הגאה יזכו ליחס שווה לכל אחד אחר בפני החוק – כי אם באמת נוצרנו שווים, אז בוודאי שהאהבה שאנו חולקים זה עם זה גם היא שווה."
* "אמריקה תישאר העוגן של העולם, בכל פינה בגלובוס, נמשיך במאמצינו להרחיב את הטיפול בבעיות ומשברים בעולם, משום שלאף מדינה אין עניין גדול יותר בשלום עולמי, מאשר למדינה החזקה ביותר בעולם."
== נאמר עליו ==
* לברק אובמה יש תכונות יוצאות דופן והוא זכאי לקרדיט עליהם. הוא עדין, מדבר בבהירות, רגוע ומקסים. הוא עורך דין שהתחנך ב[[W: אוניברסיטת הרווארד|הרווארד]] אבל יודע לדבר עם האיש הממוצע." ~ מאמר המערכת של המגזין INSIGHT
* "המיומנות של אובמה, דומה שזה המונח המתאים יותר, היא להעריך מה העם האמריקני רוצה לראות ולשמוע, ואז לתת לו את זה תוך שהוא עושה בפועל את ההיפך הגמור." ~ [[W:דינש ד'סוזה|דינש ד'סוזה]], 'ניפוץ החלום האמריקאי'
* "אובמה הוציא עליי חוזה." ~ [[ביל קלינטון]]
* "לפעמים הוא נוחר ומריח רע בבקרים. פעם אחת הוא השאיר אותי בבית לבד עם שירותים מוצפים והלך." ~ מישל אובמה
* "ברק הוא אחד האנשים החכמים ביותר שתתקל בהם שיואיל להיכנס לעסק המלוכלך שנקרא פוליטיקה." ~ מישל אובמה
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקיטקסט=קטגוריה:ברק אובמה|שם ויקיטקסט=נאומים של ברק אובמה|ויקישיתוף=Category:Barack Obama|ויקיפדיה=ברק אובמה|שם ויקישיתוף=ברק אובמה}}
{{נשיאי ארצות הברית}}
{{מיון רגיל:אובמה, ברק}}
[[קטגוריה:נשיאי ארצות הברית]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל לשלום]]
hetppafbzl9v75smwtx4yora8evhp1x
מיכאיל גורבצ'וב
0
11007
235282
189241
2026-05-06T21:59:45Z
קליאו
9676
235282
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Mikhail Gorbachev 1987.jpg|ממוזער|245px|מיכאיל גורבצ'וב, 1987]]
'''[[w:מיכאיל גורבצ'וב|מיכאיל סרגייביץ' גורבצ'וב]]''' (ברוסית: '''Михаил Сергеевич Горбачёв''') (2 במרץ 1931 ־ 30 באוגוסט 2022), מדינאי רוסי, נשיא [[ברית המועצות]] לשעבר, זוכה פרס נובל לשלום לשנת 1990.
==אמירותיו==
* "אנו עדים לשינוי חברתי יסודי ביותר."
* "ההישגים הגדולים של הפרסטרויקה: חירות, דמוקרטיה וזכויות אזרח."
* "כלכלת השוק איננה המצאה של הקפיטליזם. היא התקיימה במשך מאות בשנים. היא המצאה של הציוויליזציה."
* "אם כלכלת השוק מובילה לשיפור תנאי החיים של ההמונים, היא איננה מנוגדת לסוציאליזם."
* "כדי שצורה חדשה של קדמה בעולם תהפוך למציאות, כל אדם חייב להשתנות. הסובלנות מהווה את האלפא ביתא של הסדר העולמי החדש."
* "[[ישו]] היה הסוציאליסט הראשון, הראשון ששאף לחיים טובים יותר של המין האנושי."
* "אינני חושב כי אנו זקוקים לערכים חדשים. הדבר החשוב ביותר הוא לנסות להחיות את הערכים האוניברסליים הישנים שזנחנו."
* "אם מה שעשית אתמול עדיין נראה לך גדול, לא עשית הרבה היום."
* "עמדו לרשותנו עשר שנים אחרי המלחמה הקרה כדי לבנות סדר עולמי חדש, אך החמצנו את כל ההזדמנויות."
* "מה שאנשים (בעולם) קיבלו היה סיומה של המלחמה הקרה, תחילת פירוק הנשק הגרעיני, תנועה חופשית, גבולות פתוחים. כמובן שגם הרוסים קיבלו את אותם דברים. אבל באותו זמן נאלצה רוסיה לעבור שינוי עמוק ביותר. זה תהליך כואב. הוא משפיע על מיליוני בני אדם. למרות זאת, הזמן ישנה את השיפוט וההערכה." ~ 2005
==הרצאה בטקס קבלת פרס נובל, 1990==
* "משמעו של שלום בימינו הוא מעבר מדו־קיום לשיתוף פעולה וליצירה משותפת של כל הארצות והאומות."
* "הרעיון כי השלום בלתי ניתן לחלוקה מעולם לא היה כה נכון כמו עתה."
* "איש אינו יודע מה תהיה התוצאה הסופית של ה[[w:פרסטרויקה|פרסטרויקה]]."
* "תקופת מעבר לקראת איכות חדשה בכל שטחי חיי החברה, מלווה תמיד בתופעות כואבות."
* "ההתקדמות לקראת הציוויליזציה של המאה העשרים ואחת, בוודאי לא תהיה פשוטה או קלה."
==מתוך ראיון עם פרד מאסטר, 1997==
* "זנחנו את ערכי היסוד האנושיים בשם הקומוניזם, כך שכאשר עליתי לשלטון ברוסיה החילותי להשיב למקומם ערכים אלה של פתיחות ושל חירות."
* "אני מאמין בקוסמוס. כולנו קשורים אליו. התבונן בשמש. בלעדיה לא היינו קיימים. לכן, הטבע הוא אלוהיי."
==נאמר עליו==
* "המזכיר הכללי גורבצ'וב, אם אתה מחפש שלום, אם אתה מחפש שגשוג לברית המועצות ומזרח אירופה, אם אתה מחפש ליברליזציה: בוא לכאן אל השער הזה! מר גורבצ'וב, פתח את השער הזה! מר גורבצ'וב, הרוס את הקיר הזה!" ~ [[רונלד רייגן]], נאום ליד שער ברנדנבורג במערב ברלין, 1987
* "מי שמגיע לראש ההיררכיה הסובייטית בגיל צעיר יחסית חייב להיות בעל אישיות אדירה והוא חייב להיות בעל שילוב יוצא דופן של אורתודוקסיה והעזה." ~ [[הנרי קיסינג'ר]]
* "הוא היה סובייטי מכף רגל ועד ראש, הוא האמין שהוא בטוח שהוא יכול לבנות קומוניזם עם פנים אנושיות: אבסורד." ~ [[W:רוברט מקסוול|רוברט מקסוול]]
* "המנהיג הגדול והאמיץ ביותר שהיה לברית המועצות אי פעם." ~ [[מרגרט תאצ'ר]]
* "תמיד הערצתי את האומץ ואת היושרה שהפגין כשהביא את המלחמה הקרה לסיום לא-אלים." ~ [[בוריס ג'ונסון]]
* "מדינאי יחיד מסוגו, ששינה את מהלך ההיסטוריה." ~ [[w:אנטוניו גוטרש|אנטוניו גוטרש]]
* "[היה לו] מספיק [[דמיון]] כדי לראות עתיד אפשרי אחר, ואת האומץ לסכן את כל הקריירה שלו כדי להשיג את העתיד הזה. התוצאה הייתה עולם בטוח יותר, וחופש גדול יותר למיליוני אנשים." ~ [[ג'ו ביידן]]
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקיפדיה=מיכאיל גורבצ'וב}}
{{מיון רגיל: גורבצ'וב, מיכאיל}}
[[קטגוריה:מדינאים ופוליטיקאים סובייטים]]
[[קטגוריה:מדינאים ופוליטיקאים רוסים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל לשלום]]
r6s2ifg0ka2nkfs0h4dy2nq53t6jz55
קופי אנאן
0
11318
235279
198740
2026-05-06T21:58:26Z
קליאו
9676
235279
wikitext
text/x-wiki
[[תמונה:Kofi Annan at World Economic Forum on Africa 2007.jpg|ממוזער|200px|קופי אנאן]]
'''[[w:קופי אנאן|קופי אנאן]]''' (באנגלית: '''Kofi Annan'''){{כ}} (8 באפריל 1938 - 18 באוגוסט 2018), דיפלומט ומדינאי [[w:גאנה|גאנאי]], כיהן כ[[w:מזכ"ל האו"ם|מזכיר הכללי של האומות המאוחדות]] בשנים 1997 - 2006.
==מיוחס==
* "הבה נדחה את דרכה של האלימות הניזונה מן ה[[w:ניהיליזם|ניהיליזם]] ומן הייאוש."
* "על כל אחד מאתנו לטפח את הטוב ביותר שבקרבו, ולהיאבק נגד הגרוע ביותר."
* "הבערות, ולא התבונה, היא שגורמת לבני האדם להיאבק זה בזה."
* "הטרור אינו יכול לשמש כהצדקה להשגת מטרה כלשהי."
* "לעולם אין בכוחן של פעולות הטרור להצדיק את עצמן."
* "יבולה של זִקנה בריאה נזרע מוקדם יותר."
* "החירות אינה יודעת גבולות."
* "הדרך היחידה שיש בה משום תקווה לעתידו של המין האנושי, היא זו של [[שותפות]] ושל שיתוף פעולה."
* "הסובלנות היא מידה טובה המאפשרת שלום בעולם."
* "השלום הוא חלום שעוד יגיע זמנו להתגשם."
* "ללא קִדמה אין שלום, וללא שלום אין קִדמה."
* "הפעילות הטרוריסטית פוגעת בשלום, בסובלנות, בכבוד ההדדי, בזכויות האדם ובמצבו המוסרי והכלכלי של העולם."
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Kofi Annan|שם ויקישיתוף=קופי אנאן}}
{{מיון רגיל: אנאן, קופי}}
[[קטגוריה:מדינאים ופוליטיקאים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל לשלום]]
7w83jn8hq966i98c3v6eokxreuugc97
סימור פאפרט
0
11636
235302
123551
2026-05-06T22:45:05Z
קליאו
9676
235302
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Papert.jpg|שמאל|ממוזער|200px|סימור פאפרט]]
'''[[w:סימור פאפרט|סימור פאפרט]]''' (באנגלית: '''Seymour Papert''') (נולד ב־29 בפברואר 1928), מתמטיקאי, מדען מחשב ואיש חינוך יליד דרום אפריקה.
==מכונת הילדים, חשיבה חדשה על בית הספר בעידן המחשבים (1992)==
* "אינני חושב כי הבעיה היא ב[[מחשבים]] עצמם, אלא באופן שבו תרבותנו תדע לנצל אותם."
* "היכולת להתחרות היא היכולת ללמוד."
* "משחקי וידיאו מלמדים את הילדים את מה שהמחשבים מתחילים ללמד את המבוגרים – כי קיימות דרכי לימוד מהירות, מעוררות עניין וכדאיות."
* "פיאז'ה אמר כי להבין משמעו להמציא. הוא חשב על ילדים, אך עיקרון זה נכון לגבי כל האנשים."
* "סימן ההיכר הגדול ביותר של ההצלחה ב[[חינוך]] איננו החיקוי, אלא ההשראה שאנו מעניקים לזולת כדי שינסה לעשות משהו אחר."
* "לא זו בלבד שבתי הספר משתמשים בשיטות לימוד לא יעילות, אלא שהוראתם איננה מה שעל תלמידיהם לדעת כדי לפתור בעיות אמיתיות."
* "ה[[ידע]] שילדים זקוקים לו הוא זה שיאפשר להם לדעת יותר."
* "במקום לאלץ את הילדים לחשוב כמבוגרים, טוב יותר לזכור כי יש להם רצון גדול ללמוד, ולנסות להיות כמוהם."
* "על המחשבים לשמש לילדים כמכשירים שאתם יוכלו לעבוד ולחשוב כדי לבצע משימות."
* "אנו מעודדים תמיד את הדמיון בכיתות לאמנות כדי לאפשר כתיבה יצירתית; עלינו לעשות כן גם בהוראת ה[[מדע]]ים כדי לפתח את הקשר בין המדע לבין הילדים."
* "השימוש בטכנולוגיה חדשה כדי לעשות משהו שמעולם לא נוסה לפני כן, דורש זמן ופיתוח רעיונות."
* "הדרך כדי להיות ראשון איננה להשיג את הזולת, אלא לקחת יוזמה בכיוון חדש."
==סיעור תודעה: ילדים, מחשבים ורעיונות רבי-עוצמה (1980)==
* "כדי שתהיה בידינו תמונה שלמה. עלינו גם להכיר בקיום אינטראקציה דיאלקטית בין התוכן, הפדגוגיה והטכנולוגיה."
* "בשדה החינוך, אנו נמצאים בנקודת מפנה היסטורית."
* "לדעת לנתח מחדש את דרך חשיבתנו, גורם לנו לשפר אותה במידה מסוימת."
* "כל ילד לומד לדבר; מדוע לא ילמד לדבר עם המחשב?"
* "הבעיה הגדולה בעבורי: לדעת כיצד אנו חושבים, וכיצד אנו לומדים לחשוב."
* "בית הספר מלמד כי השגיאה רעה; לכן אין אנו מציבים אותה לפני עינינו, מתחקים אחריה ומקדישים לה קצת מחשבה."
* "חשיבה על הידיעה האישית שלנו משנה את האופן שבו אנו חושבים על עצמנו."
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקיפדיה=סימור פאפרט}}
{{מיון רגיל: פאפרט, סימור}}
[[קטגוריה:מדענים]]
[[קטגוריה:אנשי מחשבים]]
[[קטגוריה:אנשי חינוך]]
[[קטגוריה:דרום אפריקאים]]
[[קטגוריה:אמריקאים]]
hjwqxdqj8i0dlq0ecp7pcujt5wpq5hs
235303
235302
2026-05-06T22:46:01Z
קליאו
9676
235303
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Papert.jpg|שמאל|ממוזער|200px|סימור פאפרט]]
'''[[w:סימור פאפרט|סימור פאפרט]]''' (באנגלית: '''Seymour Papert''') (נולד ב־29 בפברואר 1928), מתמטיקאי, מדען מחשב ואיש חינוך יליד דרום אפריקה.
==מכונת הילדים, חשיבה חדשה על בית הספר בעידן המחשבים (1992)==
* "היכולת להתחרות היא היכולת ללמוד."
* "אינני חושב כי הבעיה היא ב[[מחשבים]] עצמם, אלא באופן שבו תרבותנו תדע לנצל אותם."
* "משחקי וידיאו מלמדים את הילדים את מה שהמחשבים מתחילים ללמד את המבוגרים – כי קיימות דרכי לימוד מהירות, מעוררות עניין וכדאיות."
* "[[ז'אן פיאז'ה|פיאז'ה]] אמר כי להבין משמעו להמציא. הוא חשב על ילדים, אך עיקרון זה נכון לגבי כל האנשים."
* "סימן ההיכר הגדול ביותר של ההצלחה ב[[חינוך]] איננו החיקוי, אלא ההשראה שאנו מעניקים לזולת כדי שינסה לעשות משהו אחר."
* "לא זו בלבד שבתי הספר משתמשים בשיטות לימוד לא יעילות, אלא שהוראתם איננה מה שעל תלמידיהם לדעת כדי לפתור בעיות אמיתיות."
* "ה[[ידע]] שילדים זקוקים לו הוא זה שיאפשר להם לדעת יותר."
* "במקום לאלץ את הילדים לחשוב כמבוגרים, טוב יותר לזכור כי יש להם רצון גדול ללמוד, ולנסות להיות כמוהם."
* "על המחשבים לשמש לילדים כמכשירים שאתם יוכלו לעבוד ולחשוב כדי לבצע משימות."
* "אנו מעודדים תמיד את הדמיון בכיתות לאמנות כדי לאפשר כתיבה יצירתית; עלינו לעשות כן גם בהוראת ה[[מדע]]ים כדי לפתח את הקשר בין המדע לבין הילדים."
* "השימוש בטכנולוגיה חדשה כדי לעשות משהו שמעולם לא נוסה לפני כן, דורש זמן ופיתוח רעיונות."
* "הדרך כדי להיות ראשון איננה להשיג את הזולת, אלא לקחת יוזמה בכיוון חדש."
==סיעור תודעה: ילדים, מחשבים ורעיונות רבי-עוצמה (1980)==
* "כדי שתהיה בידינו תמונה שלמה. עלינו גם להכיר בקיום אינטראקציה דיאלקטית בין התוכן, הפדגוגיה והטכנולוגיה."
* "בשדה החינוך, אנו נמצאים בנקודת מפנה היסטורית."
* "לדעת לנתח מחדש את דרך חשיבתנו, גורם לנו לשפר אותה במידה מסוימת."
* "כל ילד לומד לדבר; מדוע לא ילמד לדבר עם המחשב?"
* "הבעיה הגדולה בעבורי: לדעת כיצד אנו חושבים, וכיצד אנו לומדים לחשוב."
* "בית הספר מלמד כי השגיאה רעה; לכן אין אנו מציבים אותה לפני עינינו, מתחקים אחריה ומקדישים לה קצת מחשבה."
* "חשיבה על הידיעה האישית שלנו משנה את האופן שבו אנו חושבים על עצמנו."
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקיפדיה=סימור פאפרט}}
{{מיון רגיל: פאפרט, סימור}}
[[קטגוריה:מדענים]]
[[קטגוריה:אנשי מחשבים]]
[[קטגוריה:אנשי חינוך]]
[[קטגוריה:דרום אפריקאים]]
[[קטגוריה:אמריקאים]]
mnucufpl2z60meya5kcnuvnoyvqvl6p
235304
235303
2026-05-06T22:47:05Z
קליאו
9676
235304
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Papert.jpg|שמאל|ממוזער|200px|סימור פאפרט]]
'''[[w:סימור פאפרט|סימור פאפרט]]''' (באנגלית: '''Seymour Papert''') (נולד ב־29 בפברואר 1928), מתמטיקאי, מדען מחשב ואיש חינוך יליד דרום אפריקה.
==מכונת הילדים, חשיבה חדשה על בית הספר בעידן המחשבים (1992)==
* "היכולת להתחרות היא היכולת ללמוד."
* "אינני חושב כי הבעיה היא ב[[מחשבים]] עצמם, אלא באופן שבו תרבותנו תדע לנצל אותם."
* "משחקי וידיאו מלמדים את הילדים את מה שהמחשבים מתחילים ללמד את המבוגרים – כי קיימות דרכי לימוד מהירות, מעוררות עניין וכדאיות."
* "[[W:ז'אן פיאז'ה|פיאז'ה]] אמר כי להבין משמעו להמציא. הוא חשב על ילדים, אך עיקרון זה נכון לגבי כל האנשים."
* "סימן ההיכר הגדול ביותר של ההצלחה ב[[חינוך]] איננו החיקוי, אלא ההשראה שאנו מעניקים לזולת כדי שינסה לעשות משהו אחר."
* "לא זו בלבד שבתי הספר משתמשים בשיטות לימוד לא יעילות, אלא שהוראתם איננה מה שעל תלמידיהם לדעת כדי לפתור בעיות אמיתיות."
* "ה[[ידע]] שילדים זקוקים לו הוא זה שיאפשר להם לדעת יותר."
* "במקום לאלץ את הילדים לחשוב כמבוגרים, טוב יותר לזכור כי יש להם רצון גדול ללמוד, ולנסות להיות כמוהם."
* "על המחשבים לשמש לילדים כמכשירים שאתם יוכלו לעבוד ולחשוב כדי לבצע משימות."
* "אנו מעודדים תמיד את הדמיון בכיתות לאמנות כדי לאפשר כתיבה יצירתית; עלינו לעשות כן גם בהוראת ה[[מדע]]ים כדי לפתח את הקשר בין המדע לבין הילדים."
* "השימוש בטכנולוגיה חדשה כדי לעשות משהו שמעולם לא נוסה לפני כן, דורש זמן ופיתוח רעיונות."
* "הדרך כדי להיות ראשון איננה להשיג את הזולת, אלא לקחת יוזמה בכיוון חדש."
==סיעור תודעה: ילדים, מחשבים ורעיונות רבי-עוצמה (1980)==
* "כדי שתהיה בידינו תמונה שלמה. עלינו גם להכיר בקיום אינטראקציה דיאלקטית בין התוכן, הפדגוגיה והטכנולוגיה."
* "בשדה החינוך, אנו נמצאים בנקודת מפנה היסטורית."
* "לדעת לנתח מחדש את דרך חשיבתנו, גורם לנו לשפר אותה במידה מסוימת."
* "כל ילד לומד לדבר; מדוע לא ילמד לדבר עם המחשב?"
* "הבעיה הגדולה בעבורי: לדעת כיצד אנו חושבים, וכיצד אנו לומדים לחשוב."
* "בית הספר מלמד כי השגיאה רעה; לכן אין אנו מציבים אותה לפני עינינו, מתחקים אחריה ומקדישים לה קצת מחשבה."
* "חשיבה על הידיעה האישית שלנו משנה את האופן שבו אנו חושבים על עצמנו."
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקיפדיה=סימור פאפרט}}
{{מיון רגיל: פאפרט, סימור}}
[[קטגוריה:מדענים]]
[[קטגוריה:אנשי מחשבים]]
[[קטגוריה:אנשי חינוך]]
[[קטגוריה:דרום אפריקאים]]
[[קטגוריה:אמריקאים]]
k0iafzo3j607dwr3m2b8ue7ox0jdi8z
קטגוריה:מדעי הרוח
14
12211
235246
203521
2026-05-06T20:53:27Z
קליאו
9676
235246
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת קטגוריה|ציטוט|מדעי הרוח}}
[[קטגוריה:קטגוריות]]
[[קטגוריה:מדע]]
4xifzw8r8dvo6l96es4ra46rvdcfi4d
235252
235246
2026-05-06T21:19:49Z
קליאו
9676
235252
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת קטגוריה|ציטוט|מדעי הרוח}}
[[קטגוריה:קטגוריות]]
0hapoazlx8s1q5w94hsoqbrw8rcbcz4
קטגוריה:מדעי החברה
14
12261
235247
143949
2026-05-06T20:54:12Z
קליאו
9676
235247
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת קטגוריה|ציטוט|נושאים שונים בתחום מדעי החברה}}
[[קטגוריה:קטגוריות]]
[[קטגוריה:מדע]]
dvoegxx22s239pmaan5isa936yy1iry
235251
235247
2026-05-06T21:19:31Z
קליאו
9676
עריכה
235251
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת קטגוריה|ציטוט|נושאים שונים בתחום מדעי החברה}}
[[קטגוריה:קטגוריות]]
5qel0rhkm4m8kzhxzhsywqa3l46rdls
קטגוריה:מדע וטכנולוגיה
14
12275
235244
147468
2026-05-06T20:51:50Z
קליאו
9676
235244
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת קטגוריה|ציטוט|מדע וטכנולוגיה}}
[[קטגוריה:מדע]]
k3p8vso3c23zsarzgtqhxrj12998lsv
ג'ימי קרטר
0
12582
235293
219774
2026-05-06T22:09:08Z
קליאו
9676
235293
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:JimmyCarterPortrait.jpg|ממוזער|200px|ג'ימי קרטר]]
'''[[:w:ג'ימי קרטר|ג'ימי קרטר]]''' או בשמו המלא, '''ג'יימס ארל קרטר הבן''' (באנגלית: '''James Earl Carter, Jr.''') (1 באוקטובר 1924 - 29 בדצמבר 2024), הנשיא ה־39 של [[ארצות הברית]] (1977 - 1981) וחתן [[w:פרס נובל לשלום|פרס נובל לשלום]] לשנת 2002.
==כללי==
* "זכויות האדם הן ליבתה של מדיניות החוץ שלנו, שכן זכויות האדם הן ליבתה של רוח האומה שלנו."
* "בעבר ארצות הברית היתה נערצת כמעט בכל העולם בגלל חשיבות זכויות האדם שבה, אבל עתה הפכה למטרה לביקורת על ידי ארגונים בינלאומיים מכובדים."
* "בפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינתנו, רוב העם חושב כי חמש השנים הבאות תהיינה גרועות יותר מחמש השנים שחלפו."
* "הצלחה לא נמדדת בתחרות על עושר, רכוש, השפעה ו[[תהילה]] אלא בעמידה בסטנדרטים של אלוהים לגבי אמת, צדק, צניעות, שירות, חמלה, סליחה ואהבה."
* "אני חושב על [[אלוהים]] 25 פעמים בכל יום."
*"כמה מהנוצרים המאמינים ביותר הם מהתומכים החזקים ביותר של עונש המוות ועמדתם סותרת את את זו של ישו."
* "אנחנו צריכים לחיות את חיינו כאילו [[ישו]] יגיע היום אחרי הצהריים."
* "התוקפנות היא מחלה מדבקת שלא ניתן להתנגד לה."
* "איני יכול לשלול את העובדה כי אני נשיא־לשעבר טוב יותר משהייתי נשיא."
* "זו השורה התחתונה: שלום יבוא ל[[ישראל]] ולמזרח התיכון רק כאשר ממשלת ישראל תסכים לעמוד בדרישות החוק הבין-לאומי, [[W:מפת הדרכים|מפת הדרכים]] לשלום, המדיניות האמריקנית, ורצונם של רוב אזרחיה, ותכבד את התחייבויותיה הקודמות על ידי קבלת גבולותיה החוקיים. על כל שכנותיה הערביות להתחייב לכבד את זכות ישראל לחיות בתנאים אלו. ארצות הברית מבזבזת יוקרה בינלאומית ורצון טוב ומגבירה [[טרור]] אנטי-אמריקני גלובלי כשהיא מקבלת באופן לא רשמי את הסיפוח והקולוניזציה הישראלית של השטחים ה[[פלסטינים|פלסטיניים]]."
==נאמר עליו ==
* "מיתון זה כשהשכן שלך מאבד את עבודתו, תקופת שפל היא כשאתה מאבד את עבודתך, ושיקום מתחיל כשג'ימי קרטר מאבד את שלו." ~ [[רונלד רייגן]]
==קישורים חיצוניים==
{{מיזמים|ויקיפדיה=ג'ימי קרטר|ויקישיתוף=Jimmy Carter|שם ויקישיתוף=ג'ימי קרטר}}
{{נשיאי ארצות הברית}}
{{מיון רגיל: קרטר, ג'ימי}}
[[קטגוריה:נשיאי ארצות הברית]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל לשלום]]
211ucaebajkyqr7a553ravh9a0xm0th
אנואר סאדאת
0
13202
235286
192474
2026-05-06T22:02:36Z
קליאו
9676
235286
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Sadat 1.jpg|ממוזער|148px|אנואר סאדאת]]
'''[[W:אנואר סאדאת|אנואר סאדאת]]''' (25 בדצמבר 1918 - 6 באוקטובר 1981), נשיא מצרים בין השנים 1970 - 1981, זוכה פרס נובל לשלום.
==כללי==
* "בעבור אומה, אין בנמצא [[אושר]] המושג על חשבונה של אומה אחרת."
* "ה[[שלום]] יקר יותר מאשר פיסת קרקע... הבה נקווה שלא יהיו עוד [[מלחמה|מלחמות]]."
* "ה[[ברית המועצות|רוסים]] יכולים לתת לך נשק, אבל [[ארצות הברית]] בלבד יש בכוחה להביא לפתרון."
* "אני חושב כי ה[[פחד]] הוא מכשיר יעיל ביותר כדי לגרום להרס נשמתם של הפרט ושל האומה."
* "ישנה [[תקווה]] רק לחברה הפועלת כמשפחה גדולה, ולא כאנשים רבים החיים בנפרד."
* "רוב בני האדם משתוקקים למה שאינו נמצא ברשותם, ומשתעבדים לדברים שאותם הם חפצים לרכוש."
* "[[אדם]] שלא מסוגל לשנות מרקם מחשבתי לעולם לא יוכל לשנות מציאות ועל כן לא יוכל להתקדם."
==מלחמת יום כיפור==
* "המשימה היסודית הייתה למחות את החרפה ואת ההשפלה שנבעו ממפלת 1967. סברתי שיהיה זה מכובד בשבילנו פי אלף אם ייקברו 40 אלף מבני בכוחות המזוינים, ואני בכללם, תוך כדי צליחת התעלה, מאשר אם נשלים עם חרפה והשפלה מעין אלו."
==הסכם השלום עם ישראל==
* "לפי חשבוני, הנסיעה לירושלים תשבור את מעגל הקסמים שבו היינו לכודים. בכך נמצאו חישובי מדויקים." ~ אנואר סאדאת בספרו "סיפור חיי"
* "אמרתי לחוסני שכאשר יחליף אותי על כס הנשיאות יהיה עליו לשמור על חוזה השלום כעל בבת עינו. חוסני התחייב." ~ אנואר סאדאת לצוות הישראלי על יורשו [[W:חוסני מובארכ|חוסני מובארכ]]
==על עצמו==
* "אני יודע שמנסים לאמר עלי שאני הייתי שותף של הנאצים. אבל האמת היא, שלא הייתי שותף לדעותיהם וכוונותיהם ה[[גזענות|גזעניות]]. פעלתי איתם מסיבה אחת בלבד: הם היו האוייבים של אוייבי ([[בריטניה]])- ולכן היו ידידי."
* "אני את שלי בעולם הזה עשיתי. יצאתי למלחמה והבאתי שלום. אני מוכן ללכת לעולם הבא, ומעתה, שאחרים ימשיכו את דרכי."
==קישורים חיצוניים==
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Anwar Sadat|ויקיפדיה=אנואר סאדאת}}
{{מיון רגיל: סאדאת, אנואר}}
[[קטגוריה:מדינאים ופוליטיקאים]]
[[קטגוריה:מצרים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל לשלום]]
[[קטגוריה:קורבנות רציחות פוליטיות]]
1mc4t405n1heefuuydypwzgtb8p6tge
מארי גל-מאן
0
14162
235307
225064
2026-05-07T06:33:45Z
קליאו
9676
/* */
235307
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Murray Gell-Mann.jpg|ממוזער|156 פיקסלים|מארי גל-מאן]]
'''[[w:מארי גל-מאן|מארי גל-מאן]]''' (באנגלית: '''Murray Gell-Mann'''){{כ}} (15 בספטמבר 1929 - 24 במאי 2019), פיזיקאי [[ארצות הברית|אמריקאי]], זוכה פרס נובל לפיזיקה לשנת 1969 על עבודתו בתאוריית החלקיקים האלמנטריים.
{{מפריד}}
* "כתוב את הבעיה, התרכז וחשוֹב קשה, כתוב את הפתרון." ~ על שיטת [[ריצ'רד פיינמן]] לפתרון בעיות
* "אם הרחקתי ראות, הרי זה משום שהייתי מוקף בגמדים." ~ פרפרזה על ציטוט של [[אייזק ניוטון]]
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Murray Gell-Mann}}
{{פוטנציאל}}
{{מיון רגיל:גל-מאן, מארי}}
[[קטגוריה:פיזיקאים אמריקאים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל]]
[[קטגוריה:יהודים אמריקאים]]
5cuy7kzirmjxaxppd1kwiwi3f9u1hij
235308
235307
2026-05-07T06:35:50Z
קליאו
9676
/* */
235308
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Murray Gell-Mann.jpg|ממוזער|156 פיקסלים|מארי גל-מאן]]
'''[[w:מארי גל-מאן|מארי גל-מאן]]''' (באנגלית: '''Murray Gell-Mann'''){{כ}} (15 בספטמבר 1929 - 24 במאי 2019), פיזיקאי [[ארצות הברית|אמריקאי]], זוכה פרס נובל לפיזיקה לשנת 1969 על עבודתו בתאוריית החלקיקים האלמנטריים.
{{מפריד}}
* "כתוב את הבעיה, התרכז וחשוֹב קשה, כתוב את הפתרון." ~ על שיטת [[ריצ'רד פיינמן]] לפתרון בעיות
* "אם הרחקתי ראות, הרי זה משום שהייתי מוקף בגמדים." ~ פרפרזה על ציטוט של [[אייזק ניוטון]]
* "העבודה שלנו היא בילוי מהנה."
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Murray Gell-Mann}}
{{פוטנציאל}}
{{מיון רגיל:גל-מאן, מארי}}
[[קטגוריה:פיזיקאים אמריקאים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל]]
[[קטגוריה:יהודים אמריקאים]]
jsdj96wtv1zh5rttathboqtbtt1q48p
235309
235308
2026-05-07T06:36:29Z
קליאו
9676
/* קישורים חיצוניים */
235309
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Murray Gell-Mann.jpg|ממוזער|156 פיקסלים|מארי גל-מאן]]
'''[[w:מארי גל-מאן|מארי גל-מאן]]''' (באנגלית: '''Murray Gell-Mann'''){{כ}} (15 בספטמבר 1929 - 24 במאי 2019), פיזיקאי [[ארצות הברית|אמריקאי]], זוכה פרס נובל לפיזיקה לשנת 1969 על עבודתו בתאוריית החלקיקים האלמנטריים.
{{מפריד}}
* "כתוב את הבעיה, התרכז וחשוֹב קשה, כתוב את הפתרון." ~ על שיטת [[ריצ'רד פיינמן]] לפתרון בעיות
* "אם הרחקתי ראות, הרי זה משום שהייתי מוקף בגמדים." ~ פרפרזה על ציטוט של [[אייזק ניוטון]]
* "העבודה שלנו היא בילוי מהנה."
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Murray Gell-Mann}}
{{מיון רגיל:גל-מאן, מארי}}
[[קטגוריה:פיזיקאים אמריקאים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל]]
[[קטגוריה:יהודים אמריקאים]]
miq941cvvlkcrj6941eqv3s1zmgrmk8
235310
235309
2026-05-07T06:40:42Z
קליאו
9676
/* */
235310
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Murray Gell-Mann.jpg|ממוזער|156 פיקסלים|מארי גל-מאן]]
'''[[w:מארי גל-מאן|מארי גל-מאן]]''' (באנגלית: '''Murray Gell-Mann'''){{כ}} (15 בספטמבר 1929 - 24 במאי 2019), פיזיקאי [[ארצות הברית|אמריקאי]], זוכה פרס נובל לפיזיקה לשנת 1969 על עבודתו בתאוריית החלקיקים האלמנטריים.
{{מפריד}}
* "להשיג משהו נוסף. זו המשמעות של התהוות."
* "כתוב את ה[[בעיה]], התרכז וחשוֹב קשה, כתוב את הפתרון." ~ על שיטת [[ריצ'רד פיינמן]] לפתרון בעיות
* "העבודה שלנו היא בילוי מהנה."
* "אם הרחקתי ראות, הרי זה משום שהייתי מוקף בגמדים." ~ פרפרזה על ציטוט של [[אייזק ניוטון]]
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Murray Gell-Mann}}
{{מיון רגיל:גל-מאן, מארי}}
[[קטגוריה:פיזיקאים אמריקאים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל]]
[[קטגוריה:יהודים אמריקאים]]
sfs7ojseopde7f1c2mwuvmet6fieeg3
235311
235310
2026-05-07T06:42:23Z
קליאו
9676
/* */
235311
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Murray Gell-Mann.jpg|ממוזער|156 פיקסלים|מארי גל-מאן]]
'''[[w:מארי גל-מאן|מארי גל-מאן]]''' (באנגלית: '''Murray Gell-Mann'''){{כ}} (15 בספטמבר 1929 - 24 במאי 2019), פיזיקאי [[ארצות הברית|אמריקאי]], זוכה פרס נובל לפיזיקה לשנת 1969 על עבודתו בתאוריית החלקיקים האלמנטריים.
{{מפריד}}
* "להשיג משהו נוסף. זו המשמעות של התהוות."
* "כתוב את הבעיה, התרכז וחשוֹב קשה, כתוב את הפתרון." ~ על שיטת [[ריצ'רד פיינמן]] ל[[פתרון בעיות]]
* "ה[[עבודה]] שלנו היא בילוי מהנה."
* "אם הרחקתי ראות, הרי זה משום שהייתי מוקף בגמדים." ~ פרפרזה על ציטוט של [[אייזק ניוטון]]
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Murray Gell-Mann}}
{{מיון רגיל:גל-מאן, מארי}}
[[קטגוריה:פיזיקאים אמריקאים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל]]
[[קטגוריה:יהודים אמריקאים]]
k9i1u9ajc0o6b9rry3vfjh1e2cegpxa
235312
235311
2026-05-07T06:45:59Z
קליאו
9676
/* */
235312
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Murray Gell-Mann.jpg|ממוזער|156 פיקסלים|מארי גל-מאן]]
'''[[w:מארי גל-מאן|מארי גל-מאן]]''' (באנגלית: '''Murray Gell-Mann'''){{כ}} (15 בספטמבר 1929 - 24 במאי 2019), פיזיקאי [[ארצות הברית|אמריקאי]], זוכה פרס נובל לפיזיקה לשנת 1969 על עבודתו בתאוריית החלקיקים האלמנטריים.
{{מפריד}}
* "להשיג משהו נוסף. זו המשמעות של התהוות."
* "למרות ש[מערכות מורכבות] שונות מאוד בתכונות הפיזיות שלהן, הן דומות זו לזו באופן שבו הן מטפלות ב[[מידע]]. מאפיין משותף זה הוא אולי נקודת ההתחלה הטובה ביותר לחקר אופן פעולתן."
* "כתוב את הבעיה, התרכז וחשוֹב קשה, כתוב את הפתרון." ~ על שיטת [[ריצ'רד פיינמן]] ל[[פתרון בעיות]]
* "ה[[עבודה]] שלנו היא בילוי מהנה."
* "אם הרחקתי ראות, הרי זה משום שהייתי מוקף בגמדים." ~ פרפרזה על ציטוט של [[אייזק ניוטון]]
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Murray Gell-Mann}}
{{מיון רגיל:גל-מאן, מארי}}
[[קטגוריה:פיזיקאים אמריקאים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל]]
[[קטגוריה:יהודים אמריקאים]]
3jzo03cy1vn7i572yjpg05nspucy2kg
235313
235312
2026-05-07T06:49:25Z
קליאו
9676
/* */
235313
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Murray Gell-Mann.jpg|ממוזער|156 פיקסלים|מארי גל-מאן]]
'''[[w:מארי גל-מאן|מארי גל-מאן]]''' (באנגלית: '''Murray Gell-Mann'''){{כ}} (15 בספטמבר 1929 - 24 במאי 2019), פיזיקאי יהודי[[ארצות הברית|אמריקאי]], זוכה פרס נובל לפיזיקה לשנת 1969 על עבודתו בתאוריית החלקיקים האלמנטריים.
{{מפריד}}
* "להשיג משהו נוסף. זו המשמעות של התהוות."
* "למרות ש[מערכות מורכבות] שונות מאוד בתכונות הפיזיות שלהן, הן דומות זו לזו באופן שבו הן מטפלות ב[[מידע]]. מאפיין משותף זה הוא אולי נקודת ההתחלה הטובה ביותר לחקר אופן פעולתן."
* "כתוב את הבעיה, התרכז וחשוֹב קשה, כתוב את הפתרון." ~ על שיטת [[ריצ'רד פיינמן]] ל[[פתרון בעיות]]
* "ה[[עבודה]] שלנו היא בילוי מהנה."
* "אם הרחקתי ראות, הרי זה משום שהייתי מוקף בגמדים." ~ פרפרזה על ציטוט של [[אייזק ניוטון]]
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Murray Gell-Mann}}
{{מיון רגיל:גל-מאן, מארי}}
[[קטגוריה:פיזיקאים אמריקאים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל]]
[[קטגוריה:יהודים אמריקאים]]
s5m2dflv1fv4v3806iksxgi027zlv4y
235314
235313
2026-05-07T06:52:42Z
קליאו
9676
/* */
235314
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Murray Gell-Mann.jpg|ממוזער|156 פיקסלים|מארי גל-מאן]]
'''[[w:מארי גל-מאן|מארי גל-מאן]]''' (באנגלית: '''Murray Gell-Mann'''){{כ}} (15 בספטמבר 1929 - 24 במאי 2019), פיזיקאי [[יהודי]]־[[ארצות הברית|אמריקאי]], זוכה פרס נובל לפיזיקה לשנת 1969 על עבודתו בתאוריית החלקיקים האלמנטריים.
{{מפריד}}
* "להשיג משהו נוסף. זו המשמעות של התהוות."
* "למרות ש[מערכות מורכבות] שונות מאוד בתכונות הפיזיות שלהן, הן דומות זו לזו באופן שבו הן מטפלות ב[[מידע]]. מאפיין משותף זה הוא אולי נקודת ההתחלה הטובה ביותר לחקר אופן פעולתן."
* "כתוב את הבעיה, התרכז וחשוֹב קשה, כתוב את הפתרון." ~ על שיטת [[ריצ'רד פיינמן]] ל[[פתרון בעיות]]
* "ה[[עבודה]] שלנו היא בילוי מהנה."
* "אם הרחקתי ראות, הרי זה משום שהייתי מוקף בגמדים." ~ פרפרזה על ציטוט של [[אייזק ניוטון]]
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Murray Gell-Mann}}
{{מיון רגיל:גל-מאן, מארי}}
[[קטגוריה:פיזיקאים אמריקאים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל]]
[[קטגוריה:יהודים אמריקאים]]
bk12512ygdonzmkpffh5n08gzoglbvv
כוכב
0
14244
235231
230013
2026-05-06T20:47:26Z
קליאו
9676
235231
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Jupiter-mass planet orbiting the nearby star Epsilon Eridani.jpg|ממוזער|250px|הדמיית אמן של כוכב לכת מקיף כוכב]]
[[קובץ:Van_Gogh_-_Starry_Night_-_Google_Art_Project.jpg|ממוזער|250 פיקסלים|"לילה זרוע כוכבים", ציורו של [[וינסנט ואן גוך]]]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=כוכב|ללא קטגוריה=כן}}
==כללי==
* "כן כוכבים! שהם שירתם של ה[[שמים]]." ~ [[ג'ורג' ביירון]]
* "שלֵו אצפה לך כמו [[לילה]] אפוף כוכבים." ~ [[רבינדרנת טאגור]]
* "הבערות מהווה לילה של ה[[מחשבה]], אך לילה ללא כוכבים ו[[ירח|לבנה]]." ~ [[קונפוציוס]]
* "שני דברים ממלאים את נפשי ב[[הערצה]] ללא הפסקה: הכוכבים שמעליי וחוק ה[[מוסר]] שבתוכי." ~ [[עמנואל קאנט]]
* "מה שנערץ איננה מערכת הכוכבים העצומה, אלא העובדה שה[[אדם]] ידע למדוד אותה." ~ [[אנטול פרנס]]
* "אדם צר אופק הוא מי שאיננו רואה אלא כוכב אחד." ~ אנדרה פרוו
* "התולעים חופרות ב[[אדמה]] כדי להימנע מלהתאהב בכוכבים." ~ [[איוואן אודואר]]
* "ישנן [[דמעה|דמעות]] [[אהבה]] השורדות [[זמן]] רב יותר מאשר הכוכבים שבשמים." ~ [[שארל פגי]]
* "אין זה אלא כאשר הלילה אפל שהכוכבים זוהרים." ~ [[וינסטון צ'רצ'יל]]
* "כל [[נפש]] מצוידת באור עולמים המשתווה לזה של הכוכבים." ~ [[מרסל ז'ואנדו]]
* "הכוכבים אינם משקפים את זוהרם אלא מבעד לדמעות." ~ [[ולדימיר נבוקוב]]
* "רתום את מרכבתך לכוכב." ~ [[ראלף וולדו אמרסון]]
* "כל תשוקותינו משקפות את הכוכבים." ~ [[ויקטור הוגו]]
* "שום פסימיסט לא גילה מעולם את סודות הכוכבים, או שט לארץ לא נודעת, או פרץ את הדרך למרחבי רקיע חדשים בעבור הרוח האנושית." ~ [[הלן קלר]]
* "מי שאיננו מעז להתבונן בפניה של ה[[שמש]], לעולם לא יהיה כוכב." ~ [[ויליאם בלייק]]
* "הטל [[ספק]] בזוהרם של הכוכבים, במסלולה של השמש, וב[[אמת]], שאיננה אלא [[שקר]], אך לעולם אל נא תטיל ספק ב[[אהבה|אהבתי]]." ~ [[ויליאם שייקספיר]]
* "בחר לך כוכב ואל נא תפנה את פניך ממנו, והוא יגרום לך להגיע רחוק ללא עייפות וללא מאמץ." ~ [[אלכסנדרה דויד ניל]]
* "כולנו נמצאים בתעלות המרזבים, אבל אחדים מאיתנו מתבוננים בכוכבים." ~ [[אוסקר ויילד]]
* "[[יוהאן סבסטיאן באך|באך]] כמוהו כאסטרונום המגלה את הנפלאים שבכוכבים." ~ [[W:פרדריק שופן|פרדריק שופן]]
* "הגאון הוא המגדלור ו[[אלוהים]] הוא הכוכב." ~ [[ויקטור הוגו]]
* "מן התוהו ובוהו נולד כוכב." ~ [[צ'רלי צ'פלין]]
* "בלילה זה כאשר התבוננתי בשמים הגעתי למסקנה כי קיימים כוכבים רבים יותר מאלה שבהם יש לנו צורך." ~ [[ג'ואקין סאלבאדור לאבאדו]]
* "הקיץ משאיר את רישומו באמצעות זבובים ויתושים לא פחות מאשר באמצעות ורדים ולילות עטורי כוכבים." ~ [[מרסל פרוסט]]
* "אידיאל בעבורנו כמוהו ככוכב לספן; הוא איננו דועך לעולם וממשיך לשמש לנו כמורה דרך." ~ [[אלברט שווייצר]]
* "אם אתה בוכה בגלל שהשמש יצאה מהחיים שלך, הדמעות ימנעו ממך לראות את הכוכבים." ~ [[רבינדרנת טאגור]]
* "כאשר אדם מסייע לאי [[צדק]] מבלי להניד עפעף, הכוכבים סוטים ממסלולם." ~ [[ברטולט ברכט]]
* "אילו זוהר הכוכבים היה מוכפל, ה[[עולם]] לא היה שרוי באפלה." ~ [[יוהן וולפגאנג גתה]]
* "ה[[אושר]] כמוהו ככוכב נופל; מי שאינו רואה אותו לא יראהו לעולם." ~ חפיד אגון
* "הגיע הזמן להדליק מחדש את הכוכבים." ~ [[גיום אפולינר]]
==פתגמים==
* "אין אנו יכולים להתבונן בכוכבים כאשר אנו צועדים על חלוקי אבנים." ~ [[פתגמים סיניים|פתגם סיני]]
* "הכוכבים גורמים ליופיים של ה[[שמים]], ושיער הראש – ליופיין של ה[[אישה|נשים]]." ~ [[פתגמים איטלקיים|פתגם איטלקי]]
* "אילו לעז היה זנב ארוך יותר, היא הייתה מסוגלת לטאטא את הכוכבים." ~ [[פתגמים צ'כיים|פתגם צ'כי]]
* "אם אינך מסוגל להיות כוכב ברקיע, החזק מנורה בביתך." ~ [[פתגמים ערביים|פתגם ערבי]]
* "מי שמחפש את ה[[ירח]] אינו מוצא את הכוכבים." ~ [[פתגמים צרפתיים|פתגם צרפתי]]
* "המתים אומרים כי הם עולים לשמים כדי למנות את הכוכבים, וכי ישובו משם כאשר יסיימו את מלאכתם." ~ פתגם מטהיטי
* "אם השמים היו נופלים ממקומם, אנשים היו משתמשים בכוכבים כמטבעות [[זהב]]." ~ פתגם מגוואדלופ
[[קטגוריה: היקום]]
[[קטגוריה: מדע]]
f033yh90or2qjfpof958f0t7x12gaij
הרלן קובן
0
14293
235201
138414
2026-05-06T12:10:48Z
קליאו
9676
/* התמימים (2005) */
235201
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:HarlanCoben.jpg|שמאל|ממוזער|200px|הרלן קובן]]
'''[[w:הרלן קובן|הרלן קובן]]''' (באנגלית: '''Harlan Coben''') (נולד ב־4 בינואר 1962), סופר מותחנים [[ארצות הברית|אמריקאי]] הכותב למבוגרים ובני־נוער.
== התמימים (2005) ==
* "בכל בית ספר יש דאף כזה - בחור שאי אפשר לדמיין אותו מפסיד בקרב אגרופים.
: וזאת בדיוק הבעיה, כמובן. בכל בית ספר יש דאף. ומדי פעם קורה שהדאף שלך מתנגש בדאף שלהם."
* "הטוב הוא כל כך דקיק ורעוע, כל כך שברירי, שהוא יוכל להתפורר במחי נשיפה עדינה.
: או בצלצול טלפון אחד.
* "ה[[עולם]] הוא לא מקום אכזר ולא מקום מ[[אושר]]. אין שום סדר אמיתי. שום קללה של כוחות האופל לא נגזרת מראש, ושום הגנה לא מובטחת לצדיקים.
: תוהו ובוהו, בייבי. הכל תוהו ובוהו אחד גדול.
* "כשלורן למדה בסנט מרגרט, האם קטרין לבשה "מדי" נזירה מלאים. כעת היא הייתה חנוטה במשהו דתי בלי ספק, אבל הרבה יותר יומיומי. התשובה הנזירית לאפנת 'בננה רפבליק', שיערה לורן."
==== שיחות ====
* "אני רק לא חושב שאנחנו צריכים טלפון- מצלמה, זה הכל."
: "אם לשנינו יהיה טלפון מצלמה, אני אוכל לשלוח לך תמונות עירום כשתהיה בעבודה.
: "נוקיה או מוטורולה?"
== דם חם (2009) ==
* "הבעת פניו של וין נראתה תמיד יהירה ומתנשאת. אנשים הביטו בו וראו סנוב אליטיסט שבא ממשפחה עשירה ומיוחסת. רוב הזמן הם צדקו. אבל כשהם טעו, הטעות הזאת הייתה עלולה לעלות להם ביוקר. לפעמים אפילו בחייהם."
* "וין טפח על כתפו של האיש. 'אתה תשתוק ברגע זה'. האב נפנה אל וין, וראה את המראה המלוקק ופני החרסינה. הוא עמד לנחור בבוז ולהגיב בחריפות, אבל דבר מה – ככל הנראה משהו שקשור ליצר הישרדות בסיס וחייתי – גרם לו לשנות את דעתו ולחזור בו. עיניו נתקלו בחומת הקרל הכחולה בעיניו של וין הוא השפיל את ראשו ואמר, 'כן מצטער, זה לא היה במקום'."
* "אתם עשויים להתפתות לעזור למאמן בובי באיזה שהוא שלב, זאת תהיה טעות ענקית. הראשון מכם שיעשה אפילו צעד קטן לכיוון בובי ומיירון, יאושפז בבית חולים. שימו לב שלא אמרתי ייעצר, ייפגע או אפילו יינזק, אמרתי יאושפז."
* "כמה עובדות על קרב מכות. הראשונה, והעיקרית: לעולם אינך יודע מה עומד לקרות. כל אחד יכול להנחית מהלומה מוצלחת במזל. ביטחון יתר הוא תמיד טעות. בניגוד למה שרוב ההורים רוצים להאמין, אחרת הם לא היו משקיעים כל־כך הרבה כסף בחוגים מפרכים ושיעורים פרטיים, ספורטאים נוצרים עוד ברוחם. כן, צריך גם תשוקה ואימונים ועוד אימונים, אבל הדבר המשמעותי באמת שעושה את כל ההבדל הוא כישרון טבעי."
*הוא הושיט לי אקדח שנקרא "אלמנה שחורה". הבטתי בו. "כל כך קטן?" וין העדיף בדרך כלל כלי נשק גדולים יותר. בזוקה או משגר טילים.
====שיחות====
*"שלא תעז ללכת איתו מכות."
: "הוא הזמין אותי לדו־קרב."
: "ה[[גבר]] האמיתי צריך לסגת."
: "אולי בסרטים, אולי באגדות עם אבק פיות וכנפי מלאכים. אבל ב[[חיים]] האמיתיים, זה שנסוג נחשב ממש נקבה."
*"אתה לא יודע את הסוד שלה"
:"אני אמור לדעת?"
:"זה חמור?"
:"מאוד."
:"אז אולי אני לא רוצה לדעת"
* היא ענתה אחרי 6 צלצולים.
: "יש הבדלי שעות, אידיוט."
: הצצתי בשעוני. השעה ב[[ניו יורק]] חמש בבוקר. "אופס".
* מריו: "יש לך חתיכת חוצפה."
: תרז:"גם אני שמחה לראות אותך, מריו."
* "אנחנו צריכים לשכור עורך דין.
: "באנגליה התנהג כאנגלי. כאן אומרים פרקליט, מיירון, ולא עורך דין"
: רציתי לשאול אותו אם באנגליה אומרים גם "אידיוט מעצבן עם בדיחות קרש ברגעים הלא נכונים", אבל התאפקתי.
== אבק שריפה (2011) ==
* "אם אין אני מי לי?"
* "אני הולך להיכנס לחדר הפרטי... לבדוק מי נגד מי."
* "מיירון, אתה תמיד בלבי, אבל נחש מי במיטתי?"
* "ווינדאוזר לוקוורד השלישי, או כמו כל מי שפחד ממנו (שזה פחות או יותר כולם) קראו לו: ווין."
* "מיירון היה צריך ללמוד את הלקח כבר אז, לפני שש- עשרה שנה, עם השקר הקודם שסיפר לאיש הנפלא הזה. אבל לא, זה לא כל כך פשוט. ה[[אמת]] המכוערת ביותר יכולה להיות הרסנית. היא יכולה לטלטל ולזעזע את העולם. או אפילו להרוג." - עמוד 8
* "מה שיפה באינטרנט: הוא נותן קול לכולם. ומה שמכוער באינטרנט: הוא נותך קול לכולם."- מיירון, עמוד 16
* "אבל דברים טובים הם נדירים, מיירון. והם נעלמים מהר. צריך לנצור אותם כדי שלא ייגמרו מוקדם מדי. ולעשות את זה איתך, מיירון, זה אחד מהדברים הטובים האלה."- וין, עמוד 19
* "רוב ההורים עושים כמיטב יכולתם, ואם הם עושים טעויות זה רק בגלל שהם מנסים יותר מדי בכוח להיות בסדר. אבל האמת היא שהורים הם בעיקר מכונאים. אנחנו יכולים לכוון את המנוע ולדאוג שיהיה דלק ובנזין. אנחנו יכולים להתניע, לבדוק את השמן, לוודא שהמכונית מוכנה לצאת לדרך. אבל המכונית היא עדיין המכונית. היא מגיעה מראש כטויוטה או יגואר או רנו. אתה לא יכול להפוך טויוטה ליגואר."- אל בוליטר, עמוד 73
* "תשתחרר קת, [[שמחה|תשמח]].פעם לא הבנתי מי נגד מי, עכשיו מצאתי שיטה ואין בי חרטה, יש לי רק טה. ואתה?"- וין, עמוד 107
====שיחות====
* "אה," אמר מיירון. "הבנתי. את מציעה שאני אפעיל עליה את קסמי הגבריים ואוציא ממנה את המידע בדרכי פיתוי?"
: "כן," אמרה אספרנזה, "בוא נגיד שזה מה שאני מציעה."
: "אבל מה אני אעשה אם היא לסבית?"
: "חשבתי שהקסמים הגבריים שלך עובדים על כל גזע, [[דת]] ונטייה מינית."
: "נכון, בטח. שכחתי."
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Harlan_Coben}}
{{פוטנציאל}}
{{מיון רגיל: קובן, הרלן}}
[[קטגוריה:סופרים אמריקאים]]
[[קטגוריה:סופרים יהודים]]
s3hoc3jmq5irwyywa7z81peei8cboif
235206
235201
2026-05-06T12:17:52Z
קליאו
9676
/* */
235206
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:HarlanCoben.jpg|שמאל|ממוזער|156 פיקסלים|הרלן קובן]]
'''[[w:הרלן קובן|הרלן קובן]]''' (באנגלית: '''Harlan Coben''') (נולד ב־4 בינואר 1962), סופר מותחנים [[ארצות הברית|אמריקאי]] הכותב למבוגרים ובני־נוער.
== התמימים (2005) ==
* "בכל בית ספר יש דאף כזה - בחור שאי אפשר לדמיין אותו מפסיד בקרב אגרופים.
: וזאת בדיוק הבעיה, כמובן. בכל בית ספר יש דאף. ומדי פעם קורה שהדאף שלך מתנגש בדאף שלהם."
* "הטוב הוא כל כך דקיק ורעוע, כל כך שברירי, שהוא יוכל להתפורר במחי נשיפה עדינה.
: או בצלצול טלפון אחד.
* "ה[[עולם]] הוא לא מקום אכזר ולא מקום מ[[אושר]]. אין שום סדר אמיתי. שום קללה של כוחות האופל לא נגזרת מראש, ושום הגנה לא מובטחת לצדיקים.
: תוהו ובוהו, בייבי. הכל תוהו ובוהו אחד גדול.
* "כשלורן למדה בסנט מרגרט, האם קטרין לבשה "מדי" נזירה מלאים. כעת היא הייתה חנוטה במשהו דתי בלי ספק, אבל הרבה יותר יומיומי. התשובה הנזירית לאפנת 'בננה רפבליק', שיערה לורן."
==== שיחות ====
* "אני רק לא חושב שאנחנו צריכים טלפון- מצלמה, זה הכל."
: "אם לשנינו יהיה טלפון מצלמה, אני אוכל לשלוח לך תמונות עירום כשתהיה בעבודה.
: "נוקיה או מוטורולה?"
== דם חם (2009) ==
* "הבעת פניו של וין נראתה תמיד יהירה ומתנשאת. אנשים הביטו בו וראו סנוב אליטיסט שבא ממשפחה עשירה ומיוחסת. רוב הזמן הם צדקו. אבל כשהם טעו, הטעות הזאת הייתה עלולה לעלות להם ביוקר. לפעמים אפילו בחייהם."
* "וין טפח על כתפו של האיש. 'אתה תשתוק ברגע זה'. האב נפנה אל וין, וראה את המראה המלוקק ופני החרסינה. הוא עמד לנחור בבוז ולהגיב בחריפות, אבל דבר מה – ככל הנראה משהו שקשור ליצר הישרדות בסיס וחייתי – גרם לו לשנות את דעתו ולחזור בו. עיניו נתקלו בחומת הקרל הכחולה בעיניו של וין הוא השפיל את ראשו ואמר, 'כן מצטער, זה לא היה במקום'."
* "אתם עשויים להתפתות לעזור למאמן בובי באיזה שהוא שלב, זאת תהיה טעות ענקית. הראשון מכם שיעשה אפילו צעד קטן לכיוון בובי ומיירון, יאושפז בבית חולים. שימו לב שלא אמרתי ייעצר, ייפגע או אפילו יינזק, אמרתי יאושפז."
* "כמה עובדות על קרב מכות. הראשונה, והעיקרית: לעולם אינך יודע מה עומד לקרות. כל אחד יכול להנחית מהלומה מוצלחת במזל. ביטחון יתר הוא תמיד טעות. בניגוד למה שרוב ההורים רוצים להאמין, אחרת הם לא היו משקיעים כל־כך הרבה כסף בחוגים מפרכים ושיעורים פרטיים, ספורטאים נוצרים עוד ברוחם. כן, צריך גם תשוקה ואימונים ועוד אימונים, אבל הדבר המשמעותי באמת שעושה את כל ההבדל הוא כישרון טבעי."
*הוא הושיט לי אקדח שנקרא "אלמנה שחורה". הבטתי בו. "כל כך קטן?" וין העדיף בדרך כלל כלי נשק גדולים יותר. בזוקה או משגר טילים.
====שיחות====
*"שלא תעז ללכת איתו מכות."
: "הוא הזמין אותי לדו־קרב."
: "ה[[גבר]] האמיתי צריך לסגת."
: "אולי בסרטים, אולי באגדות עם אבק פיות וכנפי מלאכים. אבל ב[[חיים]] האמיתיים, זה שנסוג נחשב ממש נקבה."
*"אתה לא יודע את הסוד שלה"
:"אני אמור לדעת?"
:"זה חמור?"
:"מאוד."
:"אז אולי אני לא רוצה לדעת"
* היא ענתה אחרי 6 צלצולים.
: "יש הבדלי שעות, אידיוט."
: הצצתי בשעוני. השעה ב[[ניו יורק]] חמש בבוקר. "אופס".
* מריו: "יש לך חתיכת חוצפה."
: תרז:"גם אני שמחה לראות אותך, מריו."
* "אנחנו צריכים לשכור עורך דין.
: "באנגליה התנהג כאנגלי. כאן אומרים פרקליט, מיירון, ולא עורך דין"
: רציתי לשאול אותו אם באנגליה אומרים גם "אידיוט מעצבן עם בדיחות קרש ברגעים הלא נכונים", אבל התאפקתי.
== אבק שריפה (2011) ==
* "אם אין אני מי לי?"
* "אני הולך להיכנס לחדר הפרטי... לבדוק מי נגד מי."
* "מיירון, אתה תמיד בלבי, אבל נחש מי במיטתי?"
* "ווינדאוזר לוקוורד השלישי, או כמו כל מי שפחד ממנו (שזה פחות או יותר כולם) קראו לו: ווין."
* "מיירון היה צריך ללמוד את הלקח כבר אז, לפני שש- עשרה שנה, עם השקר הקודם שסיפר לאיש הנפלא הזה. אבל לא, זה לא כל כך פשוט. ה[[אמת]] המכוערת ביותר יכולה להיות הרסנית. היא יכולה לטלטל ולזעזע את העולם. או אפילו להרוג." - עמוד 8
* "מה שיפה באינטרנט: הוא נותן קול לכולם. ומה שמכוער באינטרנט: הוא נותך קול לכולם."- מיירון, עמוד 16
* "אבל דברים טובים הם נדירים, מיירון. והם נעלמים מהר. צריך לנצור אותם כדי שלא ייגמרו מוקדם מדי. ולעשות את זה איתך, מיירון, זה אחד מהדברים הטובים האלה."- וין, עמוד 19
* "רוב ההורים עושים כמיטב יכולתם, ואם הם עושים טעויות זה רק בגלל שהם מנסים יותר מדי בכוח להיות בסדר. אבל האמת היא שהורים הם בעיקר מכונאים. אנחנו יכולים לכוון את המנוע ולדאוג שיהיה דלק ובנזין. אנחנו יכולים להתניע, לבדוק את השמן, לוודא שהמכונית מוכנה לצאת לדרך. אבל המכונית היא עדיין המכונית. היא מגיעה מראש כטויוטה או יגואר או רנו. אתה לא יכול להפוך טויוטה ליגואר."- אל בוליטר, עמוד 73
* "תשתחרר קת, [[שמחה|תשמח]].פעם לא הבנתי מי נגד מי, עכשיו מצאתי שיטה ואין בי חרטה, יש לי רק טה. ואתה?"- וין, עמוד 107
====שיחות====
* "אה," אמר מיירון. "הבנתי. את מציעה שאני אפעיל עליה את קסמי הגבריים ואוציא ממנה את המידע בדרכי פיתוי?"
: "כן," אמרה אספרנזה, "בוא נגיד שזה מה שאני מציעה."
: "אבל מה אני אעשה אם היא לסבית?"
: "חשבתי שהקסמים הגבריים שלך עובדים על כל גזע, [[דת]] ונטייה מינית."
: "נכון, בטח. שכחתי."
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Harlan_Coben}}
{{פוטנציאל}}
{{מיון רגיל: קובן, הרלן}}
[[קטגוריה:סופרים אמריקאים]]
[[קטגוריה:סופרים יהודים]]
hzijn8aujbfhqnl4xd83f2gm7842pn7
אלברט שווייצר
0
14339
235298
158865
2026-05-06T22:23:23Z
קליאו
9676
235298
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Bundesarchiv Bild 183-D0116-0041-019, Albert Schweitzer.jpg|ממוזער|176 פיקסלים|אלברט שווייצר]]
'''[[w:אלברט שווייצר|אלברט שווייצר]]''' (14 בינואר 1875 - 4 בספטמבר 1965), תאולוג, מוזיקאי, פילוסוף ורופא [[גרמניה|גרמני]]־[[צרפת|צרפתי]].
==אמרותיו==
* "ההכרה שכולנו בני המין האנושי, אבדה בגלל [[מלחמה]] ו[[פוליטיקה]]."
* "כל דת או [[פילוסופיה]] שאיננה מבוססת על [[כבוד]] לחיים איננה דת או פילוסופיה אמיתית."
* "אידיאל בעבורנו כמוהו כמשב [[רוח]] לספן; הוא איננו דועך לעולם וממשיך לשמש לנו כמורה [[דרך]]."
* "דוגמה אישית היא לא מקור ההשפעה העיקרי על אחרים – היא המקור הבלעדי."
* "הרשו נא לי לתת לכם הגדרה של המוסר: [[טוב]] לקיים ולקדם את החיים, ורע להשחיתם ולהרוס אותם. זהו מוסר עמוק ואוניברסלי בעל משמעות דתית. המוסר הוא [[דת]]."
* "יבוא יום ודעת הקהל שוב לא תסבול שעשועים המבוססים על ההתעמרות בבעלי חיים ועל הריגתם. אין ספק כי היום הזה בוא יבוא; אך אימתי? מתי נשכיל סוף סוף לראות בציד – בתענוג המופק מהרג בעלי חיים לשם הספורט – ביטוי לעיוות נפשי?"{{הערה|צ'רלס פאטרסון, '''[[W:כל יום הוא טרבלינקה|כל יום הוא טרבלינקה]] : יחסנו לבעלי חיים והשואה''', פרדס, תשס"ו - 2006, עמ' 145.}}
== "מתוך חיי ומחשבותיי" (אוטוביוגרפיה, 1933) ==
* "כישלונם הגדול של כל אנשי ה[[מוסר]] עד עתה היה בכך שהם האמינו כי מדובר ביחסים בין [[אדם]] לאדם. אך לאמיתו של דבר, השאלה היא מהו יחסו של האדם ל[[עולם]] ול[[חיים]] הנמצאים בהישג ידו. אדם הוא מוסרי רק במידה שהחיים מקודשים בעיניו. מדובר בצומח ובחי כמו ביחס לבני מינו של האדם."
* "מה שהוצג כ[[נצרות]] במרוצת 1,900 שנה הוא רק התחלה מלאה שגיאות. אין זו הנצרות במלואה כפי שהיא נובעת מרוחו של [[ישו]]."
* "ואשר לשאלה אם אני פסימיסט או אופטימיסט, התשובה היא שה[[ידע]] שלי הוא פסימיסט, אך רצוני ותקוותי הם אופטימיסטים."
==הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}
{{מיון רגיל: שווייצר, אלברט}}
[[קטגוריה:מוזיקאים צרפתים]]
[[קטגוריה:פילוסופים צרפתים]]
[[קטגוריה:פילוסופים גרמנים]]
[[קטגוריה:רופאים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל לשלום]]
[[קטגוריה:הוגי דעות]]
ameuuy8crtb57ulht91fvl6l0ejsf3o
235299
235298
2026-05-06T22:30:45Z
קליאו
9676
עריכה
235299
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Bundesarchiv Bild 183-D0116-0041-019, Albert Schweitzer.jpg|ממוזער|176 פיקסלים|אלברט שווייצר]]
'''[[w:אלברט שווייצר|אלברט שווייצר]]''' (14 בינואר 1875 - 4 בספטמבר 1965), תאולוג, מוזיקאי, פילוסוף ורופא [[גרמניה|גרמני]]־[[צרפת|צרפתי]].
==אמרותיו==
* "ההכרה שכולנו בני המין האנושי, אבדה בגלל [[מלחמה]] ו[[פוליטיקה]]."
* "כל דת או [[פילוסופיה]] שאיננה מבוססת על [[כבוד]] לחיים איננה דת או פילוסופיה אמיתית."
* "אידיאל בעבורנו כמוהו כמשב [[רוח]] לספן; הוא איננו דועך לעולם וממשיך לשמש לנו כמורה [[דרך]]."
* "דוגמה אישית היא לא מקור ההשפעה העיקרי על אחרים – היא המקור הבלעדי."
* "הרשו נא לי לתת לכם הגדרה של המוסר: [[טוב]] לקיים ולקדם את החיים, ורע להשחיתם ולהרוס אותם. זהו מוסר עמוק ואוניברסלי בעל משמעות דתית. המוסר הוא [[דת]]."
* "יבוא יום ודעת הקהל שוב לא תסבול שעשועים המבוססים על ההתעמרות בבעלי חיים ועל הריגתם. אין ספק כי היום הזה בוא יבוא; אך אימתי? מתי נשכיל סוף סוף לראות בציד – בתענוג המופק מהרג בעלי חיים לשם הספורט – ביטוי לעיוות נפשי?"{{הערה| מתוך: Kultur und Ethik, 1923}}
== "מתוך חיי ומחשבותיי" (אוטוביוגרפיה, 1933) ==
* "כישלונם הגדול של כל אנשי ה[[מוסר]] עד עתה היה בכך שהם האמינו כי מדובר ביחסים בין [[אדם]] לאדם. אך לאמיתו של דבר, השאלה היא מהו יחסו של האדם ל[[עולם]] ול[[חיים]] הנמצאים בהישג ידו. אדם הוא מוסרי רק במידה שהחיים מקודשים בעיניו. מדובר בצומח ובחי כמו ביחס לבני מינו של האדם."
* "מה שהוצג כ[[נצרות]] במרוצת 1,900 שנה הוא רק התחלה מלאה שגיאות. אין זו הנצרות במלואה כפי שהיא נובעת מרוחו של [[ישו]]."
* "ואשר לשאלה אם אני פסימיסט או אופטימיסט, התשובה היא שה[[ידע]] שלי הוא פסימיסט, אך רצוני ותקוותי הם אופטימיסטים."
==הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}
{{מיון רגיל: שווייצר, אלברט}}
[[קטגוריה:מוזיקאים צרפתים]]
[[קטגוריה:פילוסופים צרפתים]]
[[קטגוריה:פילוסופים גרמנים]]
[[קטגוריה:רופאים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל לשלום]]
[[קטגוריה:הוגי דעות]]
lleoncf02mn4ou5zho8mqm869jam46z
235300
235299
2026-05-06T22:32:14Z
קליאו
9676
235300
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Bundesarchiv Bild 183-D0116-0041-019, Albert Schweitzer.jpg|ממוזער|176 פיקסלים|אלברט שווייצר]]
'''[[w:אלברט שווייצר|אלברט שווייצר]]''' (בגרמנית: '''Albert Schweitzer''') (14 בינואר 1875 - 4 בספטמבר 1965), תאולוג, מוזיקאי, פילוסוף ורופא [[גרמניה|גרמני]]־[[צרפת|צרפתי]].
==אמרותיו==
* "ההכרה שכולנו בני המין האנושי, אבדה בגלל [[מלחמה]] ו[[פוליטיקה]]."
* "כל דת או [[פילוסופיה]] שאיננה מבוססת על [[כבוד]] לחיים איננה דת או פילוסופיה אמיתית."
* "אידיאל בעבורנו כמוהו כמשב [[רוח]] לספן; הוא איננו דועך לעולם וממשיך לשמש לנו כמורה [[דרך]]."
* "דוגמה אישית היא לא מקור ההשפעה העיקרי על אחרים – היא המקור הבלעדי."
* "הרשו נא לי לתת לכם הגדרה של המוסר: [[טוב]] לקיים ולקדם את החיים, ורע להשחיתם ולהרוס אותם. זהו מוסר עמוק ואוניברסלי בעל משמעות דתית. המוסר הוא [[דת]]."
* "יבוא יום ודעת הקהל שוב לא תסבול שעשועים המבוססים על ההתעמרות בבעלי חיים ועל הריגתם. אין ספק כי היום הזה בוא יבוא; אך אימתי? מתי נשכיל סוף סוף לראות בציד – בתענוג המופק מהרג בעלי חיים לשם הספורט – ביטוי לעיוות נפשי?"{{הערה| מתוך: Kultur und Ethik, 1923}}
== "מתוך חיי ומחשבותיי" (אוטוביוגרפיה, 1933) ==
* "כישלונם הגדול של כל אנשי ה[[מוסר]] עד עתה היה בכך שהם האמינו כי מדובר ביחסים בין [[אדם]] לאדם. אך לאמיתו של דבר, השאלה היא מהו יחסו של האדם ל[[עולם]] ול[[חיים]] הנמצאים בהישג ידו. אדם הוא מוסרי רק במידה שהחיים מקודשים בעיניו. מדובר בצומח ובחי כמו ביחס לבני מינו של האדם."
* "מה שהוצג כ[[נצרות]] במרוצת 1,900 שנה הוא רק התחלה מלאה שגיאות. אין זו הנצרות במלואה כפי שהיא נובעת מרוחו של [[ישו]]."
* "ואשר לשאלה אם אני פסימיסט או אופטימיסט, התשובה היא שה[[ידע]] שלי הוא פסימיסט, אך רצוני ותקוותי הם אופטימיסטים."
==הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}
{{מיון רגיל: שווייצר, אלברט}}
[[קטגוריה:מוזיקאים צרפתים]]
[[קטגוריה:פילוסופים צרפתים]]
[[קטגוריה:פילוסופים גרמנים]]
[[קטגוריה:רופאים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל לשלום]]
[[קטגוריה:הוגי דעות]]
ebt6ciumlkpeveqo4apskygzdlornh3
ישראל אומן
0
14526
235257
195072
2026-05-06T21:36:07Z
קליאו
9676
235257
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:ישראל אומן 2010.jpg|שמאל|ממוזער|176 פיקסלים|ישראל אומן]]
פרופ' '''[[w:ישראל אומן|ישראל אוֹמַן]]''' (באנגלית: '''Robert John Aumann''') (נולד ב־8 ביוני 1930), מתמטיקאי [[ישראל|ישראלי]], חתן [[w:פרס נובל לכלכלה|פרס נובל לכלכלה]] לשנת 2005. תחום מחקרו העיקרי הוא [[w:תורת המשחקים|תורת המשחקים]].
== על זכייתו בפרס נובל ==
* "הפרס הזה הוא במפורש לא רק עבורי, הוא מגיע לאסכולה שאנחנו פיתחנו פה בארץ, ואני לא היחידי, בתורת המשחקים. הפכנו את ישראל למעצמה מספר אחת בעולם במקצוע הזה."
* "לקחתי מודל שפיתח לויד שפלי... והוכחתי על פיו, שבמשק שבו כל השחקנים קטנים – יש שיווי משקל של מחירים, ולאף אחד אין השפעה. במודל של משק מודרני, שבו יש רצף של סוחרים, לאף אחד אין השפעה על המחירים." ~ מסביר בקצרה את המחקר עליו זכה בפרס, בראיון לעיתון מקור ראשון
== על הסכסוך הערבי־ישראלי ==
* "הסכסוך הזה נמשך כבר 80 שנה לפחות, ולצערי אני חייב להגיד כי איני רואה סוף." ~ ([http://www.nrg.co.il/online/16/ART/994/901.html מקור])
* "אצלנו אין שום דבר קדוש. אנחנו רציונלים ולכן כל הזמן מפסידים... אני לא מדבר על משהו דתי, אלא על הדגשים, על מטרה. משהו שעבורו אנחנו נמצאים כאן." ~ ([http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/130/262.html מקור])
* "אנחנו כל הזמן צועקים 'שלום, שלום, שלום', ובכך מדרבנים את הצד השני לבקש יותר. הם משכנעים את עצמם שמגיע להם יותר, וכך אנחנו מרחיקים את השלום." ~ על המשא ומתן המדיני של ישראל עם הערבים ([http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/130/262.html מקור])
* "צעקות השלום מזיקות. אני רוצה שלום, אבל הדרך שבה אנחנו הולכים עשרות שנים לא מובילה לשלום. הרי [[תוכנית ההתנתקות|הגירוש]] הוביל ל[[מלחמת לבנון השנייה]], הפגזת ערי הדרום, עופרת יצוקה ואירועי המשט." ~ ([http://www.inn.co.il/News/News.aspx/210067 מקור])
* "אנחנו רציונלים לאללה, וזאת הבעיה שלנו." ~ ([http://www.haaretz.co.il/misc/1.1210944 מקור])
* "הדרך הכי הגיונית היא שתהיה כאן מדינה יהודית ומדינה ערבית. מדינה יהודית איפה שיושבים יהודים ומדינה ערבית איפה שיושבים ערבים. צריך לחשוב מחוץ לקופסה." ~ ([http://www.haaretz.co.il/news/education/.premium-1.2189627 מקור])
* "אני לא אומר שכל הארץ היא שלנו ושאי אפשר לחלק. אפשר איכשהו להתחלק. אבל להגיד עלינו שאין לנו זכות או שאנחנו מפריעים? העסק הרי לא התחיל ב־1967... אם לא נבין שיש לנו זכות כאן וכל הזמן נתנצל על הכיבוש – לא נשרוד כאן. אם אני לא משכנע את עצמי בצדקת דרכי, שמגיע לי ושיש לי מקום, אני אצא בלא כלום." ~ ([http://www.haaretz.co.il/misc/1.1210944 מקור])
==ביקורת על מערכת המשפט==
*"מה שקורה כאן זו ממש הפיכה. בארצות דרום אמריקה ובארצות ערב יש הפיכות של גנרלים; כאן יש הפיכה של משפטנים. הם משתלטים על כל חלקה טובה, וזו סכנה גדולה."
*"הם חושבים את עצמם למחוקקים. שאלתי פעם את אהרון ברק אם הוא חושב שהרשות השופטת היא גם מחוקקת, והוא ענה: 'בוודאי, וכך גם צריך להיות; גם חז"ל היו שופטים ומחוקקים ביחד'. הוא צודק לגבי חז"ל, אבל המשטר הנוכחי לא הולך לפיהם. אם ברק רוצה להיות כמו חז"ל, שיהיה עד הסוף".
*אומן מבקר גם את המבנה של הוועדה לבחירה שופטים "איפה נשמע כדבר הזה: השופטים יושבים בוועדה לבחירת שופטים, ועוד יש להם זכות וטו? אנחנו והודו המדינות היחידות בעולם שבהן זה כך. לא להאמין שיש שופטים שלא התמנו בישראל בגלל שלא התאימו לאג'נדה של השופטים המחליטים. הזויה גם העובדה שנציגי לשכת עורכי הדין יושבים בוועדה: כדי לקבל קידום השופטים צריכים למצוא חן בעיני עורכי הדין המופיעים באולמם?!"
*אומן נותן עוד דוגמה להפקרות המשפטית שהוא מתאר: הסמכות מרחיקת הלכת שנטלה לעצמה הרשות השופטת בפרשנות החוק. "בשנה שעברה היה מקרה שבו אחד מראשי חמאס רצה רישיון לגור בירושלים", מתאר אומן. "לפי החוק, לשר הפנים יש רשות לסרב לכך לפי ראות עיניו. שר הפנים אכן סירב, אולם עתרו לבג"ץ, ובית המשפט אמר שבמקרה הזה ההחלטה של השר אינה סבירה. כלומר, גם כשהחוק אומר 'ראות עיניו' הוא בעצם מתכוון ל'ראות עיניו של בית המשפט'. אותו דבר הם עשו בנוגע לפעילת ה-BDS שלא רצו להכניס לארץ; ועוד לא דיברנו על נתיב האבות, עמונה, מגרון."
*"מערכת המשפט נכנסת אפילו לניהול מלחמה. במלחמת לבנון השנייה אמרה הפרקליטות הצבאית על כל צעד ושעל אם מותר או אסור לעשות אותו. מי שמע כדבר הזה? זו החונטה היחידה בעולם שמתגברת אפילו על הגנרלים! חייבים לעצור את ההפיכה הזאת".
*"פרקליט המדינה, וכמוהו היועץ המשפטי לממשלה, רוצים להיות שופטים בבית המשפט העליון", טוען אומן. "לכן הם בעצה אחת עם בית המשפט. הם רוצים למצוא חן בעיני השופטים שישבו אחר כך בוועדה לבחירת שופטים וידונו בעניינם".
* "אני מתקשה לספור על כף יד אחת את מספר הפרופסורים למשפטים שמתנגדים למהלכים של היועמ"ש והפרקליטות. השופטים והפרקליטים בעצמם צמחו באקדמיה; הכול משפחה אחת.
*"הפרקליטות ומוסד היועץ המשפטי לממשלה מנהלים משטר כוחני. לדוגמה, רק היועץ יכול לייצג את הממשלה בבית המשפט, ואם אינו רוצה להגן עליה, יש לו זכות וטו להחליט שגם שום עורך דין אחר לא יגן עליה. זה מהלך כוחני של ממש." ~ ([https://www.inn.co.il/News/News.aspx/419717 מקור])
* "לסיום, אתייחס לרתיעה...מ"פוליטיקאים"..בהליכים כאלה. נכון, פוליטיקאים אינם מושלמים, אבל כך היא הדמוקרטיה, לא מושלמת. אך היא גרועה פחות משאר שיטות הממשל. בלי פוליטיקה אין דמוקרטיה, ובכל מקום שאנחנו מגרשים את נבחרי הציבור, אנחנו מזמינים על עצמנו עריצות. לכאן התגלגלנו, ומשם עלינו להישמר"(מתייחס להסדרת מערכת המשפט, בהקדמה לספר "למה שהעם יבחר את השופטים", שמחה רוטמן)
== נושאים שונים ==
* "זאת תורת המשחקים: צריך מטרה ואם אתה מוכן לשלם את המחירים – לא תצטרך לשלם. אם אתה מוכן למלחמה – לא תצטרך להילחם. אם אתה צועק 'שלום שלום' – בסוף תילחם. מה היה הכישלון הגדול של מלחמת העולם השנייה? רצו לנהל מלחמה שלא רצו להרוג בה ולא רצו להיהרג. במלחמה הורגים ונהרגים, ואתה צריך להיות מוכן לזה."
* "הטיפול בפליטים המגורשים הוא חרפה לאומית. מדובר באנשים יצרניים, שבנו התיישבות מפוארת, וכעת החריבו את חייהם. גם זה משפיע על החוסן הלאומי." ~ מתוך נאום שנשא ב[[w:כנס הרצליה|כנס הרצליה]] לאחר [[תוכנית ההתנתקות]] ([http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/130/262.html מקור])
* "אנחנו זורקים צלחת על הרצפה, שוברים אותה לאלף רסיסים ושואלים אותי מה לעשות עכשיו. לא יודע. אתם שברתם." ~ בתשובה לשאלה האם צריך לדעתו לחזור לגוש קטיף ([http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/130/262.html מקור])
* "חזירות לא מפריעה לי. מה שאני צריך הוא שלי יהיה טוב, ואם לשני פי אלף יותר – שיבושם לו." ~ על פערים חברתיים בישראל ([http://www.themarker.com/misc/1.575428 מקור])
* ״הטענות נגד הענקת הזיכיון לגז הטבעי לאדם או לחברה אחת מוצדקות. זה לא בסדר. אם זאת היתה הדרך הטובה ביותר לטפל בנכס הזה, אז לא אכפת לי שיצחק תשובה יהיה הבעלים של זה. מה הוא יכול לעשות עם 100 מיליארד דולר? אני יודע מה המדינה יכולה לעשות עם זה. אני חושב שצריך לתקן את זה.״ ~ על פערים חברתיים בישראל ([http://www.themarker.com/misc/1.575428 מקור])
* "אני לא מצטער על כך שעלינו ארצה." ~ בהתייחסות לנפילת בנו, שלמה אומן, במלחמת לבנון הראשונה ([http://www.news1.co.il/Archive/0024-D-64719-00.html מקור])
{{מיון רגיל:אומן, ישראל}}
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל]]
[[קטגוריה:מתמטיקאים]]
[[קטגוריה:כלכלנים ישראלים]]
[[קטגוריה:אמריקאים]]
oibl5rni0xqs3vuu8v376a5kgji1q9g
235258
235257
2026-05-06T21:36:34Z
קליאו
9676
235258
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:ישראל אומן 2010.jpg|שמאל|ממוזער|176 פיקסלים|ישראל אומן]]
פרופ' '''[[w:ישראל אומן|ישראל אוֹמַן]]''' (באנגלית: '''Robert John Aumann''') (נולד ב־8 ביוני 1930), מתמטיקאי [[ישראל|ישראלי]], חתן [[w:פרס נובל לכלכלה|פרס נובל לכלכלה]] לשנת 2005. תחום מחקרו העיקרי הוא [[w:תורת המשחקים|תורת המשחקים]].
== על זכייתו בפרס נובל ==
* "הפרס הזה הוא במפורש לא רק עבורי, הוא מגיע לאסכולה שאנחנו פיתחנו פה בארץ, ואני לא היחידי, בתורת המשחקים. הפכנו את ישראל למעצמה מספר אחת בעולם במקצוע הזה."
* "לקחתי מודל שפיתח לויד שפלי... והוכחתי על פיו, שבמשק שבו כל השחקנים קטנים – יש שיווי משקל של מחירים, ולאף אחד אין השפעה. במודל של משק מודרני, שבו יש רצף של סוחרים, לאף אחד אין השפעה על המחירים." ~ מסביר בקצרה את המחקר עליו זכה בפרס, בראיון לעיתון מקור ראשון
== על הסכסוך הערבי־ישראלי ==
* "הסכסוך הזה נמשך כבר 80 שנה לפחות, ולצערי אני חייב להגיד כי איני רואה סוף." ~ ([http://www.nrg.co.il/online/16/ART/994/901.html מקור])
* "אצלנו אין שום דבר קדוש. אנחנו רציונלים ולכן כל הזמן מפסידים... אני לא מדבר על משהו דתי, אלא על הדגשים, על מטרה. משהו שעבורו אנחנו נמצאים כאן." ~ ([http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/130/262.html מקור])
* "אנחנו כל הזמן צועקים 'שלום, שלום, שלום', ובכך מדרבנים את הצד השני לבקש יותר. הם משכנעים את עצמם שמגיע להם יותר, וכך אנחנו מרחיקים את השלום." ~ על המשא ומתן המדיני של ישראל עם הערבים ([http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/130/262.html מקור])
* "צעקות השלום מזיקות. אני רוצה שלום, אבל הדרך שבה אנחנו הולכים עשרות שנים לא מובילה לשלום. הרי [[תוכנית ההתנתקות|הגירוש]] הוביל ל[[מלחמת לבנון השנייה]], הפגזת ערי הדרום, עופרת יצוקה ואירועי המשט." ~ ([http://www.inn.co.il/News/News.aspx/210067 מקור])
* "אנחנו רציונלים לאללה, וזאת הבעיה שלנו." ~ ([http://www.haaretz.co.il/misc/1.1210944 מקור])
* "הדרך הכי הגיונית היא שתהיה כאן מדינה יהודית ומדינה ערבית. מדינה יהודית איפה שיושבים יהודים ומדינה ערבית איפה שיושבים ערבים. צריך לחשוב מחוץ לקופסה." ~ ([http://www.haaretz.co.il/news/education/.premium-1.2189627 מקור])
* "אני לא אומר שכל הארץ היא שלנו ושאי אפשר לחלק. אפשר איכשהו להתחלק. אבל להגיד עלינו שאין לנו זכות או שאנחנו מפריעים? העסק הרי לא התחיל ב־1967... אם לא נבין שיש לנו זכות כאן וכל הזמן נתנצל על הכיבוש – לא נשרוד כאן. אם אני לא משכנע את עצמי בצדקת דרכי, שמגיע לי ושיש לי מקום, אני אצא בלא כלום." ~ ([http://www.haaretz.co.il/misc/1.1210944 מקור])
==ביקורת על מערכת המשפט==
*"מה שקורה כאן זו ממש הפיכה. בארצות דרום אמריקה ובארצות ערב יש הפיכות של גנרלים; כאן יש הפיכה של משפטנים. הם משתלטים על כל חלקה טובה, וזו סכנה גדולה."
*"הם חושבים את עצמם למחוקקים. שאלתי פעם את אהרון ברק אם הוא חושב שהרשות השופטת היא גם מחוקקת, והוא ענה: 'בוודאי, וכך גם צריך להיות; גם חז"ל היו שופטים ומחוקקים ביחד'. הוא צודק לגבי חז"ל, אבל המשטר הנוכחי לא הולך לפיהם. אם ברק רוצה להיות כמו חז"ל, שיהיה עד הסוף".
*אומן מבקר גם את המבנה של הוועדה לבחירה שופטים "איפה נשמע כדבר הזה: השופטים יושבים בוועדה לבחירת שופטים, ועוד יש להם זכות וטו? אנחנו והודו המדינות היחידות בעולם שבהן זה כך. לא להאמין שיש שופטים שלא התמנו בישראל בגלל שלא התאימו לאג'נדה של השופטים המחליטים. הזויה גם העובדה שנציגי לשכת עורכי הדין יושבים בוועדה: כדי לקבל קידום השופטים צריכים למצוא חן בעיני עורכי הדין המופיעים באולמם?!"
*אומן נותן עוד דוגמה להפקרות המשפטית שהוא מתאר: הסמכות מרחיקת הלכת שנטלה לעצמה הרשות השופטת בפרשנות החוק. "בשנה שעברה היה מקרה שבו אחד מראשי חמאס רצה רישיון לגור בירושלים", מתאר אומן. "לפי החוק, לשר הפנים יש רשות לסרב לכך לפי ראות עיניו. שר הפנים אכן סירב, אולם עתרו לבג"ץ, ובית המשפט אמר שבמקרה הזה ההחלטה של השר אינה סבירה. כלומר, גם כשהחוק אומר 'ראות עיניו' הוא בעצם מתכוון ל'ראות עיניו של בית המשפט'. אותו דבר הם עשו בנוגע לפעילת ה-BDS שלא רצו להכניס לארץ; ועוד לא דיברנו על נתיב האבות, עמונה, מגרון."
*"מערכת המשפט נכנסת אפילו לניהול מלחמה. במלחמת לבנון השנייה אמרה הפרקליטות הצבאית על כל צעד ושעל אם מותר או אסור לעשות אותו. מי שמע כדבר הזה? זו החונטה היחידה בעולם שמתגברת אפילו על הגנרלים! חייבים לעצור את ההפיכה הזאת".
*"פרקליט המדינה, וכמוהו היועץ המשפטי לממשלה, רוצים להיות שופטים בבית המשפט העליון", טוען אומן. "לכן הם בעצה אחת עם בית המשפט. הם רוצים למצוא חן בעיני השופטים שישבו אחר כך בוועדה לבחירת שופטים וידונו בעניינם".
* "אני מתקשה לספור על כף יד אחת את מספר הפרופסורים למשפטים שמתנגדים למהלכים של היועמ"ש והפרקליטות. השופטים והפרקליטים בעצמם צמחו באקדמיה; הכול משפחה אחת.
*"הפרקליטות ומוסד היועץ המשפטי לממשלה מנהלים משטר כוחני. לדוגמה, רק היועץ יכול לייצג את הממשלה בבית המשפט, ואם אינו רוצה להגן עליה, יש לו זכות וטו להחליט שגם שום עורך דין אחר לא יגן עליה. זה מהלך כוחני של ממש." ~ ([https://www.inn.co.il/News/News.aspx/419717 מקור])
* "לסיום, אתייחס לרתיעה...מ"פוליטיקאים"..בהליכים כאלה. נכון, פוליטיקאים אינם מושלמים, אבל כך היא הדמוקרטיה, לא מושלמת. אך היא גרועה פחות משאר שיטות הממשל. בלי פוליטיקה אין דמוקרטיה, ובכל מקום שאנחנו מגרשים את נבחרי הציבור, אנחנו מזמינים על עצמנו עריצות. לכאן התגלגלנו, ומשם עלינו להישמר"(מתייחס להסדרת מערכת המשפט, בהקדמה לספר "למה שהעם יבחר את השופטים", שמחה רוטמן)
== נושאים שונים ==
* "זאת תורת המשחקים: צריך מטרה ואם אתה מוכן לשלם את המחירים – לא תצטרך לשלם. אם אתה מוכן למלחמה – לא תצטרך להילחם. אם אתה צועק 'שלום שלום' – בסוף תילחם. מה היה הכישלון הגדול של מלחמת העולם השנייה? רצו לנהל מלחמה שלא רצו להרוג בה ולא רצו להיהרג. במלחמה הורגים ונהרגים, ואתה צריך להיות מוכן לזה."
* "הטיפול בפליטים המגורשים הוא חרפה לאומית. מדובר באנשים יצרניים, שבנו התיישבות מפוארת, וכעת החריבו את חייהם. גם זה משפיע על החוסן הלאומי." ~ מתוך נאום שנשא ב[[w:כנס הרצליה|כנס הרצליה]] לאחר [[תוכנית ההתנתקות]] ([http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/130/262.html מקור])
* "אנחנו זורקים צלחת על הרצפה, שוברים אותה לאלף רסיסים ושואלים אותי מה לעשות עכשיו. לא יודע. אתם שברתם." ~ בתשובה לשאלה האם צריך לדעתו לחזור לגוש קטיף ([http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/130/262.html מקור])
* "חזירות לא מפריעה לי. מה שאני צריך הוא שלי יהיה טוב, ואם לשני פי אלף יותר – שיבושם לו." ~ על פערים חברתיים בישראל ([http://www.themarker.com/misc/1.575428 מקור])
* ״הטענות נגד הענקת הזיכיון לגז הטבעי לאדם או לחברה אחת מוצדקות. זה לא בסדר. אם זאת היתה הדרך הטובה ביותר לטפל בנכס הזה, אז לא אכפת לי שיצחק תשובה יהיה הבעלים של זה. מה הוא יכול לעשות עם 100 מיליארד דולר? אני יודע מה המדינה יכולה לעשות עם זה. אני חושב שצריך לתקן את זה.״ ~ על פערים חברתיים בישראל ([http://www.themarker.com/misc/1.575428 מקור])
* "אני לא מצטער על כך שעלינו ארצה." ~ בהתייחסות לנפילת בנו, שלמה אומן, במלחמת לבנון הראשונה ([http://www.news1.co.il/Archive/0024-D-64719-00.html מקור])
{{מיון רגיל:אומן, ישראל}}
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל]]
[[קטגוריה:מתמטיקאים]]
[[קטגוריה:כלכלנים ישראלים]]
[[קטגוריה:יהודים אמריקאים]]
llazroayblyb66y7q7kgemwn43kx0t7
אל גור
0
16678
235281
188817
2026-05-06T21:59:23Z
קליאו
9676
235281
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Al Gore - World Economic Forum Annual Meeting Davos 2008 (cropped).jpg|ממוזער|200px|אל גור, 2008]]
'''[[W:אל גור|אלברט ארנולד "אל" גור הבן]]''' (באנגלית: '''.Albert Arnold "Al" Gore, Jr'''; נולד ב־31 במרץ 1948) הוא פוליטיקאי [[ארצות הברית|אמריקאי]] שכיהן כ[[W:סגן נשיא ארצות הברית|סגן נשיא ארצות הברית]] תחת ה[[W:נשיא ארצות הברית|נשיא]] [[ביל קלינטון]], מ-20 בינואר 1993 עד 20 בינואר 2001. כחבר [[W:המפלגה הדמוקרטית|המפלגה הדמוקרטית]], שירת גור קודם לכן כחבר [[W:בית הנבחרים של ארצות הברית|בית הנבחרים האמריקאי]] וכ[[W:הסנאט של ארצות הברית|סנאטור]] מטעם מדינת [[W:טנסי|טנסי]].
{{מפריד}}
* "למרות שאני חולק בתוקף עם החלטת בית המשפט, אני מקבל אותה. [...] כבדו את הנשיא הנבחר ועשו הכול על מנת לעזור לו לאחד את האומה האמריקנית." ~ בנאום לאחר הפסדו ב[[W:הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2000|בחירות לנשיאות ארצות הברית של שנת 2000]]
* "אנו עומדים בפני מצב חירום עולמי ועלינו להגיב במהירות. זהו האתגר המסוכן ביותר שהוצב אי פעם בפני האנושות." ~ לאחר זכייתו בפרס נובל לשלום
* "אני יודע שאני לא הפוליטיקאי הכי מלהיב בעולם, אבל הנשיאות היא לא תחרות פופולריות." ~ לאחר שהוזכר לעתים באמצעי התקשורת כפוליטיקאי אפור ומשעמם
== נאמר עליו ==
* "ייתכן כי לעולם לא נדע בוודאות מוחלטת מי המנצח של הבחירות הללו, אולם אנחנו יודעים בוודאות מי המפסיד. זוהי האומה האמריקנית, שאיבדה את אמונה בדמות השופט כשומר אובייקטיבי של החוק." ~ שופט בית המשפט העליון [[W:ג'ון פול סטיבנס|ג'ון פול סטיבנס]],<ref>[http://www.swarthmore.edu/writing/a-supremely-bad-decision-majority-ruling-bush-v-gore A Supremely Bad Decision: The Majority Ruling in Bush v. Gore], 2005</ref> לאחר החלטה בדבר [[W:הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2000|הבחירות לנשיאות ארצות הברית של שנת 2000]], בהן התמודד גור
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Al Gore}}
==הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}
{{מיון רגיל:גור, אל}}
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל לשלום]]
[[קטגוריה:סגני נשיאי ארצות הברית]]
25ngs37rgjgax150zelhwwae7g9m4je
וודרו וילסון
0
16742
235284
201498
2026-05-06T22:01:31Z
קליאו
9676
235284
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ: President Woodrow Wilson (1913).jpg|שמאל|ממוזער|200 פיקסלים| דיוקן של הנשיא וודרו וילסון, 1913]]
'''[[W:וודרו וילסון|תומאס וודרו וילסון]]''' (באנגלית: '''Thomas Woodrow Wilson'''; 28 בדצמבר 1856 – 3 בפברואר 1924) היה נשיא [[ארצות הברית]] בשנים 1913 - 1921, ופרופסור ל[[W:מדע המדינה|מדע המדינה]] ב[[W:אוניברסיטת פרינסטון|אוניברסיטת פרינסטון]].
{{מפריד}}
* "אין דבר קל יותר מאשר לעוות את העבר."
* "הסיבה היחידה שאני קורא [[ספר]], היא משום שאיני יכול לראות ולשוחח עם מי שכתב אותו."
* "אף אחד לא יכול ללכת לבית תפילה או [[אהבה|לאהוב]] את שכנו על קיבה ריקה."
* "אני מעדיף לחיות ב[[מדינה]] ענייה שיש בה חירות, מאשר במדינה עשירה שאיבדה אותה."
* "היעילות הגבוהה ביותר מושגת בהתאגדות ספונטנית של אנשים חופשיים."
* "מה עומד בבסיסה של אמריקה? אם יש משהו אחד יותר מאחרים, זהו העיקרון שבני האדם הם השולטים על עצמם."
* "אם עליי לשאת נאום של עשר דקות, אני צריך שבוע כדי להכינו... אם זה נאום של שעה, אני מוכן כבר עכשיו."
* "רדיקל הוא מי שהלך רחוק מדי, שמרן הוא מי שלא הלך רחוק מספיק וריאקציונר הוא מי שלא הלך בכלל."
* "אמריקה נמצאת בלבו של כל אחד בכל העולם הרוצה למצוא מקום בו יוכל לעצב את הדרך בה יבחר."
* "הדרך לעצור תאוות בצע בלתי מרוסנת, היא לעצור את הנהג, לא את המכונית."
* "לא באנו לעולם כדי לשבת ולדעת, באנו כדי לפעול."
* "אם אתה עסוק מדיי בסיכוייך להיבחר שוב, קשה לך להיות זה שראוי להיבחר שוב."
* "אם אתה רוצה ליצור לעצמך אויבים, נסה לשנות משהו."
* "דיון בקונגרס הוא הצגה לציבור, אך בוועדות הקונגרס נעשית עבודה."
* "אני נהנה זמן רב מחברתם של רפובליקנים, משום שבלבי אני [[מורה]] ואני רוצה ללמד אותם משהו."
* "כל האנשים בעולם שותפים לאותו אינטרס, ולגבינו אנו מבינים היטב כי אם צדק לא ייעשה לאחרים, הוא לא ייעשה גם לנו."
* "אנחנו שואפים לסדר בינלאומי חדש שיתבסס על הנכון ועל הצודק."
* "הגדרה עצמית איננה סיסמה, אלא עקרון מחייב."
* "הזרע של מהפכה הוא הדיכוי."
* "ניצחון שהוא שלום כפוי על המפסידים... יותיר טינה וזיכרון מר שבו תנאי השלום ישענו על חולות נודדים ולא יציבים. רק שלום בין שווים יכול להחזיק מעמד." ~ 1917
* "מטרת ה[[אוניברסיטה]] עבור הלומדים לתואר ראשון היא לקבל השכלה כללית, שתציג לפניהם את הכוחות השונים הפועלים על החיים."
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Woodrow Wilson|ויקיפדיה=וודרו וילסון|שם ויקישיתוף=וודרו וילסון}}
{{נשיאי ארצות הברית}}
{{מיון רגיל:וילסון, וודרו}}
[[קטגוריה:נשיאי ארצות הברית]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל לשלום]]
hlowztje40vlg8g4vn0jzxi2u0ftu2c
אוכל
0
17160
235222
128942
2026-05-06T20:03:42Z
~2026-26693-23
27290
שינוי יעד ההפניה מהדף [[אכילה]] לדף [[מזון]]
235222
wikitext
text/x-wiki
#הפניה [[מזון]]
2pbsqhuu4q3r207xgoney0uj39i3qq5
תאודור רוזוולט
0
17203
235297
230358
2026-05-06T22:22:23Z
קליאו
9676
235297
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Theodore Roosevelt by the Pach Bros.jpg|200px|ממוזער|תאודור רווזוולט, בסביבות 1904]]
'''[[w:תאודור רוזוולט|תאודור "טדי" רוזוולט]]''' (באנגלית: '''Theodore "Teddy" Roosevelt'''; 27 באוקטובר 1858 - 6 בינואר 1919), הנשיא ה־26 של [[ארצות הברית]] מטעם המפלגה הרפובליקנית (1901–1909). זוכה [[פרס נובל]] לשלום.
{{מפריד}}
* רבים מכם בוודאי מכירים את הפתגם הישן, 'דבר ברכות ונשא מקל גדול - ותגיע רחוק.' אם אדם מציק למישהו ללא הרף, אם חסר לו נימוס, מקל גדול לא יציל אותו מצרות, וגם דיבור שקט לא יועיל, אם מאחורי הרכות אין כוח." ~ 1901
* "אל תהיה שוחר מדון, אך עמוד על זכויותיך."
* "אם חובה עלינו לבחור נעדיף את האופי המתאים על פני ה[[חוכמה]]."
* "אומתנו, המבורכת ברוח נעורים ועוצמה, מביטה אל העתיד בציפייה."
* "נהיה אדיבים והוגנים, וגם חמושים ומוכנים."
* "היחידי שאינו טועה לעולם הוא זה שאינו עושה דבר."
* "אני לא גנבתי את תעלת פנמה, אני בניתי אותה." ~ בתגובה לביקורת שהוטחה בו
* "אני מרגיש בריא כמו זכר של מוס." ~ עונה לעיתונאי לאחר שהפסיד ל[[w:ויליאם הווארד טאפט|טאפט]] בבחירות
* "ניצור שמרנות באמצעות פרוגרסיביזם!" ~ עם הקמת המפלגה הפרוגרסיבית בראשותו
* "כולנו אמריקאים; האינטרסים המשותפים שלנו רחבים כמו היבשת; הבעיות החיוניות ביותר הן אלו שמשפיעות על כולנו כאחד."
* "מה המשמעות של הובלת הרשות המחוקקת לעשות את הדבר הנכון אם לבסוף שופטים בלתי נבחרים יבטלו את העניין?" ~ לאחר שבית המשפט העליון של ניו יורק פסל את חוק הסיגרים שנחקק בבית הנבחרים
* "אני מאמין שרוב האנשים הפשוטים של ארצות הברית יעשו, מדי יום ביומו, פחות טעויות בניהול עצמם מאשר כל מעמד או גוף קטן יותר של אנשים, לא משנה מהי הכשרתם, שינסו לשלוט בהם." ~ 1912
* "אני יכול להתמודד עם הנהגת המדינה או עם אליס. בשום אופן אינני יכול לעשות את שני הדברים ביחד." ~ על בתו אליס רוזוולט.
* "לא המבקר חשוב, וגם לא מי שמצביע על מעידתם של חזקים או על האופן שבו היו צריכים לפעול. השבח מגיע לאנשים הנאבקים בזירה, שפניהם מכוסים באבק, יזע ודם; ששואפים כל הזמן, שטועים שוב ושוב. מפני שאין מאמץ בלי טעויות; לאלה שמנסים, שמתלהבים, שמקדישים עצמם למען מטרה ראויה; אלה שבמקרה הטוב מצליחים ובמקרה הגרוע נכשלים – אך לפחות עושים זאת בשעה שהעזו וניסו, כך שמקומם לעולם לא יהיה לצד הנשמות הקרות ומוגות הלב שלא ידעו מעולם ניצחון או הפסד." ~ נאומו בסורבון, [[צרפת]] 1910
* "הגשמת הדמוקרטיה תהיה כמובן על ידי מימוש הרפובליקניזם." ~ [[w:הבחירות_לנשיאות_ארצות_הברית_1904|בבחירות לנשיאות בשנת 1904]] על היותו יו"ר המפלגה הרפובליקנית בתגובה לאמירתו עליו של אלטון פארקר, יו"ר המפלגה הדמוקרטית כי "הוא לא מספיק דמוקרט"
==נאמר עליו==
* "מה שהם לא מבינים הוא שטדי הוא בעצם דמוקרט." ~ מכתב שכתב דודו של רוזוולט לאחר שמונה לנשיא
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Theodore Roosevelt}}
{{נשיאי ארצות הברית}}
{{מיון רגיל:רוזוולט, תאודור}}
[[קטגוריה:נשיאי ארצות הברית]]
[[קטגוריה:מושלי מדינת ניו יורק]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל לשלום]]
mgelassaf7bz76zvybsq4iahtow1xqb
מוצא המינים
0
18879
235271
175299
2026-05-06T21:49:04Z
קליאו
9676
235271
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Origin of Species title page.jpg|ממוזער|186 פיקסלים|המהדורה הראשונה של הספר באנגלית, 1859]]
'''[[W:מוצא המינים|מוצא המינים]]''' (באנגלית: '''On the Origin of Species''') הוא ספר מאת [[צ'ארלס דרווין]] המפרט את עקרונות ה[[אבולוציה]]. הספר יצא לאור ב־1859.
{{מפריד}}
* "ה[[טבע]] אינו עושה קפיצות."
* "הופעתם האיטית בזה אחר זה של מינים חדשים."
* "שינויים במבנה ובאינסטינקט אינם באים בהכרח בבת אחת."
* "האינסטינקטים אפשר להשוותם ל[[הרגל]]ים, אבל שונים הם לפי מקורם."
* "דרכי פיזור על ידי שינויים באקלים, רמת השטח ואמצעים ארעיים."
* "בכל ארץ משתנים מינים בני סוגים גדולים יותר ממינים בני סוגים קטנים."
* "אינני רואה סיבה מספקת שהשקפות שניתנו בספר זה יכו בהלם את הרגישות ה[[דת]]ית של מישהו."
* "לא החזק ביותר, או האינטיליגנטי ביותר הוא ששורד, אלא זה המגיב בדרך הטובה ביותר ל[[שינוי]]."
* "הנוכל לפקפק (אם נזכור, שמספר הנולדים הוא הרבה יותר גדול ממספר היכולים להישאר בחיים), שליחידים בעלי היתרון הקל ביותר מאחרים יהיו הסיכויים הטובים ביותר להישאר בחיים ולהעמיד את מינם?"
* "יש מן הגדוּלה בתמונה זו של ה[[חיים]], על כוחותיהם השונים, אשר הופחו תחילה בגופן של צורות מעטות, או של צורה אחת בלבד; ואשר, בעוד כוכב הלכת הזה סובב במחזורו בהתאם לחוק הקבוע של הכבידה, התפתחו מתוך התחלה כה פשוטה לאינסוף צורות יפות ללא גבול, נפלאות ללא גבול, שעודן מוסיפות ומתפתחות."
* "אילו היה אפשר להוכיח את קיומו של איבר מורכב כלשהו שלא היה יכול להיווצר על ידי שינויים מרובים, רצופים ופעוטים, כי אז היתה התיאוריה שלי קורסת כליל."
==נאמר עליו==
* "ספר זה, שמדע הביולוגיה של ימינו לא ישוער בלעדיו, דעותיו נעשו מושכלות ראשונים בכל מקום שתרבות המערב והשכלתה מגיעות, וכמעט שאין לך תחום של מחשבה ומעשה ביישובו של עולם שספר זה לא השפיע עליו השפעה מהפכנית, בין במישרין בין בעקיפין, בין מדעת בין שלא מדעת." ~ [[W:שאול אדלר|שאול אדלר]]
[[קטגוריה:ספרי מדע]]
lf0r3oxj33cvhmohg1n0ca45r87rlfe
היקום
0
19373
235245
193261
2026-05-06T20:52:13Z
קליאו
9676
235245
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Messier 81 HST.jpg|ממוזער|210 פיקסלים|גלקסיה רחוקה]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=היקום|נושא=היקום}}
==כללי==
* "היקום – זה כל מה שיש, כל מה שהיה וכל מה שתמיד יהיה." ~ [[קרל סייגן]]
* "בין הדברים הנתונים למקריות, היפה ביותר הוא היקום." ~ [[הרקליטוס]]
* "אנו מסוגלים לראות שבריר קטן בלבד של מה שאנו מכנים הקוסמוס." ~ מייקל ברוקס
* "היקום אינו תחת כל מחויבות להיות [[היגיון|הגיוני]] עבורכם." ~ [[ניל דה-גראס טייסון]]
* "אנחנו לא יודעים ממה עשוי 95% מהחומר ביקום." ~ [[דוד פולישוק]]
* "אז, בפעם הראשונה, הראשונה בהחלט, פתחתי את ליבי אל ה[[אדישות]] ה[[נדיבות|נדיבה]] של היקום." ~ [[אלבר קאמי]]
*"כשאנו מנסים לתפוס כול דבר בעצמו, אנו מגלים כי הוא מחובר לכל דבר אחר ביקום." ~ [[w:ג'ון מיור|ג'ון מיור]]
* "[[הומור]] הוא לא יותר מאשר עוד מנגנון הגנה כנגד היקום." ~ [[w:מל ברוקס|מל ברוקס]]
*"היקום הוא לא רק משונה יותר משאנו מניחים, אלא משונה יותר מכפי שאנו מסוגלים להניח." ~ ג'ון הלדיין
* "בראשית, לפני קרוב לארבעה־עשר מיליארד שנים, כל החלל וכל החומר וכל האנרגיה של היקום המוכר היו מרוכזים בנפח הקטן פי אחד חלקי טריליון מגודל הנקודה שבסוף משפט זה." ~ [[ניל דה-גראס טייסון]]
* "היקום מלא מעבר ליכולת מדידה באמיתות אלגנטיות על קשרי הגומלין המעודנים שמרכיבים את המנגנונים המדהימים של ה[[טבע]]." ~ [[קרל סייגן]]
* "כשאני חושב על משמעות ב[[חיים]] אני שואל את עצמי האם למדתי היום משהו שלא ידעתי אתמול, שמביא אותי קצת יותר קרוב לדעת את כל מה שניתן על היקום." ~ [[ניל דה-גראס טייסון]]
* "במילניום האחרון הגענו ל[[תגלית|תגליות]] המפליאות והבלתי צפויות על היקום ועל מקומנו בתוכו. אני מאמין כי [[עתיד|עתידנו]] תלוי רבות בטיב [[הבנה|הבנתנו]] את היקום." ~ [[קרל סייגן]]
==חיים ביקום==
* "היקום גדול מדי בשביל להכיל [[חיים]] רק על כדור־הארץ." ~ [[קרל סייגן]]
* "האפשרות שקיימים חיים, ואולי אף תרבויות, מחוץ לכדור הארץ ריתקה מאז ומעולם את ה[[דמיון]] האנושי." ~ [[w:עמרי ונדל|עמרי ונדל]]
* "אני מאמין שיש [[תבונה]] ביקום, מלבד בחלקים מסוימים בניו־ג'רזי." ~ [[וודי אלן]]
* "ההוכחה שיש יצורים בעלי תבונה ביקום היא העובדה שהם לא ניסו ליצור קשר איתנו." ~ אנונימי
* "הם מכרו את המפתח ליקום לאנשים שאפילו לא ידעו שהוא נעול." ~ [[טרי פראצ'ט]]
* "אני מאמין בכל ליבי שעלינו להתחיל לחפש כוכבי לכת חלופיים להתיישבות." ~ [[סטיבן הוקינג]]
* "התפתחות האדם על פני כדור הארץ החלה לפני כשישה מיליון שנים - שבריר שנייה במושגי זמן קוסמיים." ~ [[w:מרק גלזרמן|מרק גלזרמן]]
==היקום והזמן==
* "כשאנו צופים ביקום, אנו רואים אותו כפי שהיה בעבר." ~ [[סטיבן הוקינג]]
* "אנו יודעים יותר על הדקה הראשונה שלאחר היווצרות היקום יותר משאנו יודעים על מיליארד השנים שאחריה." ~ קרלוס קלה
* "מקובל להניח שבנקודת ההתחלה, בעת המפץ הגדול, היה החומר אמורפי לגמרי, ושמתוך מצע חסר צורה זה התגבש הסדר: תחילה האטומים, אחר כך המולקולות, הגלאקסיות, צבירי הגלאקסיות, ה[[כוכב]]ים, הפלנטות וכדומה. כל המבנים הללו מציגים דרגה גבוהה של סדר, ופירוש הדבר שיש ביקום חץ זמן של סדר: ה[[עתיד]] הוא הכיוון שלעברו מתרבה הסדר." ~ יעקב בקנשטיין
* "ציינתי שגידול ה[[W:אנטרופיה|אנטרופיה]], קרי גידול ה״בלאגן״, הוא סטטיסטי. האם ייתכן אפוא מצב שלזמן קצר האנטרופיה תקטן, או שמא גידול האנטרופיה הוא חוק יסודי ובסיסי בטבע? ומה לגבי היקום כולו, האם מובטח לנו שהאנטרופיה ביקום כולו גדלה לעד, או שמא היא תגיע לרוויה?" ~ עדי ארמוני
* "בתוך כל חור שחור שקורס מונחים אולי הזרעים של יקום מתפשט חדש." ~ מרטין ריס
* "תאוריית [[W:המפץ הגדול|המפץ הגדול]] מכירה בהומוגניות של מרחב העולם, אולם ברור שאין בו הומוגניות של ה[[זמן]]." ~ [[אליה ליבוביץ]]
==קישורים חיצוניים==
{{מיזמים|ויקיפדיה=פורטל:מדעי החלל}}
[[קטגוריה:היקום|*]]
[[קטגוריה:מדע]]
ikixlyje2ubxdrchy0wil7nv8d9rqjy
הפיזיקה של הבלתי אפשרי
0
19375
235266
190636
2026-05-06T21:47:14Z
קליאו
9676
235266
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Hafisica Hablti Efsharit.jpg|ממוזער|146 פיקסלים|עטיפת הספר]]
'''[[W:הפיזיקה של הבלתי אפשרי|הפיזיקה של הבלתי אפשרי]]''' (באנגלית: '''Physics of the Impossible''') הוא ספר מאת [[W:מיצ'יו קאקו|מיצ'יו קאקו]]. הספר תורגם לעברית ויצא לאור ב־2010.
{{מפריד}}
* "האם יום אחד יהיה אפשר ללכת דרך קירות? לבנות ספינות חלל שיכולות לנוע מהר מה[[אור]]? לקרוא את [[מחשבה|מחשבותיהם]] של אנשים? להפוך ל[[ראייה|רואה]] ואינו נראה? להזיז חפצים בכוח המחשבה? להעביר את גופינו במרחב באופן מיידי?"
* "מה טומן בחובו ה[[עתיד]] עבורנו לאחר [[מוות|מותנו]]. לבני האדם יש אורך חיים נתון, אבל אנחנו מתעניינים מאוד באירועים שיתרחשו זמן רב לאחר שלא נהיה פה עוד."
* "ה[[זמן]] דומה יותר ל[[נהר]] שמתפתל ברחבי [[היקום]], מאיץ ומאט כשהוא מתעקל בקרבת [[כוכב|כוכבים]] וגלקסיות. שנייה אחת על כדור הארץ אינה דבר מוחלט. הזמן משתנה תוך כדי תנועתו ביקום."
* "ה[[אסטרונאוט]]ים שלנו בעצם נוסעים קצת אל העתיד בכל פעם שהם טסים לחלל. כיוון שהם נעים במהירות של כ-30,000 קילומטר לשעה מעל לכדור הארץ, השעונים שלהם מתקתקים קצת יותר לאט מהשעונים על כדור הארץ. משום כך, לאחר שנה של שהות בתחנת החלל, הם בעצם קופצים שבריר של שנייה אל העתיד כשהם חוזרים אל פני ה[[אדמה]]."
* "במהלך חיי הקצרים ראיתי שוב ושוב את מה שנחשב לבלתי אפשרי הופך לעובדה מדעית מוצקה. לכן, האם בלתי אפשרי לחשוב שיום אחד נוכל לשגר את עצמנו ממקום אחד לשני, או לבנות ספינת חלל שתיקח אותנו יום אחד אל ה[[כוכב]]ים במרחק שנות אור?"
==ראו גם==
* [[הפיזיקה של העתיד]]
[[קטגוריה:פיזיקה]]
[[קטגוריה:היקום]]
[[קטגוריה:ספרי מדע]]
[[קטגוריה:ספרי עתידנות]]
33d6a3jp46d1r57kz0x29xdvaivi60k
קטגוריה:פיזיקה
14
19378
235225
147470
2026-05-06T20:44:13Z
קליאו
9676
235225
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת קטגוריה|ציטוט|חקר העולם הפיזי}}
[[קטגוריה:מדע]]
79933y1zkqi9lwmmjc6ltami3fd47g1
הפיזיקה של העתיד
0
19379
235267
199628
2026-05-06T21:47:38Z
קליאו
9676
235267
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Physics-of-the-future.jpg|ממוזער|172 פיקסלים|עטיפת הספר באנגלית]]
'''[[W:הפיזיקה של העתיד|הפיזיקה של העתיד]]''' (באנגלית: '''Physics of the Future''') הוא ספר מאת [[W:מיצ'יו קאקו|מיצ'יו קאקו]] המנסה לתאר כיצד ייראה העולם ב־2100. הספר יצא לאור ב־2011 ותורגם לעברית.
{{מפריד}}
* "שתי [[תשוקה|תשוקות]] עוררו בי עניין במשך כל חיי: הרצון להבין את כל חוקי ה[[פיזיקה]] של [[היקום]] במסגרת תיאוריה עקבית אחת והרצון לראות את ה[[עתיד]]. בסופו של דבר, הבנתי ששתי התשוקות הללו משלימות זו את זו. המפתח להבנת העתיד הוא לתפוס את חוקי הטבע היסודיים ואז ליישם אותם בהמצאות, במכונות ובדרכי ריפוי שיגדירו מחדש את התרבות שלנו מעתה ועד העתיד הרחוק."
* "תורת הקוונטים עצמה העניקה לנו את הטרנזיסטור, את הלייזר ואת המהפכה הדיגיטלית שהיא הכוח המניע את ה[[חברה]] המודרנית."
* "חיזוי השנים הבאות, שלא לדבר על המאה הבאה, הוא משימה אדירת ממדים. אולם הוא גם מאתגר אותנו [[חלום|לחלום]] על [[טכנולוגיה|טכנולוגיות]] שישנו ביום מן הימים את גורל ה[[אנושות]]."
* "[[ז'ול ורן|ורן]] חזה שבפריז של 1960 יהיו גורדי שחקים מזכוכית, מיזוג אוויר, טלוויזיה, מעליות, רכבות מהירות, מכוניות מונעות בדלק, פקסים, ואפילו משהו הדומה ל[[אינטרנט]]. בדיוק לא־ייאמן, תיאר ורן את החיים ב[[פריז]] המודרנית."
* "חיזוי העולם ב־2100 הוא משימה אדירת ממדים, כיוון שאנחנו נמצאים בעידן של תהפוכות מדעיות עמוקות, וקצב התגליות הולך ומאיץ ללא־הרף. הידע המדעי שהצטבר בעשורים האחרונים גדול מזה שנאסף בכל ההיסטוריה האנושית."
* "עד 2100, כמו אלי המיתולוגיה, נוכל להשפיע על חפצים בכוח המחשבה. [[מחשב|מחשבים]], הקוראים בדממה את מחשבותינו, ימלאו את מאוויינו. נוכל להזיז חפצים בכוח המחשבה לבדה, ביכולת טלקינטית השמורה לרוב רק ל[[אל|אלים]]. בכוח הביוטכנולוגיה, ניצור גופים מושלמים ונאריך את חיינו. נוכל גם לפתח צורות חיים שכמותן לא ראה העולם. בכוח הננוטכנולוגיה, נוכל לקחת עצם ולהפוך אותו למשהו אחר, ליצור דבר־מה כמעט יש מאין. אנחנו ניסע לא במרכבות של אש אלא בכלי רכב מרהיבים שירחפו מעצמם כמעט ללא צורך בדלק, ויטוסו באוויר ללא מאמץ."
* "רובנו נמשיך לעבוד ולהביא תועלת פשוט משום שזה חלק מהמורשת הגנטית שלנו, מעקרון איש המערות הטבוע עמוק בתוכנו."
* "למעשה מתנהלת תחרות מתמשכת בין הטכנולוגיה העילית למגע האישי, כלומר, בין ישיבה בכורסה וצפייה ב[[טלוויזיה]] ובין הושטת היד ונגיעה בדברים שסביבנו. בתחרות זאת, נרצה לקבל את שני הדברים."
* "בוס עשוי לרצות להעריך את העובדים. קשה לעשות זאת ברשת, אבל בפגישה פנים אל פנים הוא יכול לקרוא את שפת הגוף ולקבל מידע תת־מודע יקר ערך. באמצעות התבוננות באנשים מקרוב, אנחנו חשים קשר משותף ויכולים גם לקרוא את שפת הגוף המרומזת שלהם ולגלות אילו [[מחשבה|מחשבות]] מתרוצצות בראשם."
* "אנו חיים בזמנים מלהיבים. ה[[מדע]] והטכנולוגיה פותחים בפנינו עולמות שבעבר התקיימו רק בחלומותינו. כשאני מביט על עתיד המדע, על שלל אתגריו וסכנותיו, אני רואה [[תקווה]] אמיתית. בעשורים הקרובים אנו נגלה על ה[[טבע]] יותר משגילינו במשך כל ההיסטוריה האנושית – עשרות מונים יותר."
==ראו גם==
* [[הפיזיקה של הבלתי אפשרי]]
[[קטגוריה:פיזיקה]]
[[קטגוריה:ספרי מדע]]
[[קטגוריה:ספרי עתידנות]]
[[קטגוריה:שנות ה-2010]]
rwcgsrxea97kurr6637tvwpo47zylfk
קטגוריה:ספרי מדע
14
19381
235274
147497
2026-05-06T21:50:54Z
קליאו
9676
קליאו העביר את הדף [[קטגוריה:ספרי מדע וטכנולוגיה]] לשם [[קטגוריה:ספרי מדע]] בלי להשאיר הפניה: כל הספרים שייכים רק לקטגוריה של ספרי מדע
147497
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת קטגוריה|ציטוט|ספרים בתחומים שונים של המדע והטכנולוגיה}}
[[קטגוריה:יצירות ספרותיות]]
[[קטגוריה:מדע וטכנולוגיה]]
jo0o2d8qpgu3odf6wp368o1el8jllq9
235275
235274
2026-05-06T21:51:19Z
קליאו
9676
235275
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת קטגוריה|ציטוט|ספרים בתחומים שונים של המדע}}
[[קטגוריה:יצירות ספרותיות]]
[[קטגוריה:מדע]]
g52us00csul2td0txefar8x0s8iyndm
13 תעלומות מדעיות
0
19414
235264
147812
2026-05-06T21:46:35Z
קליאו
9676
235264
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Shlosh esre taalumot madaiot.jpg|ממוזער|168 פיקסלים|עטיפת הספר]]
'''13 תעלומות מדעיות''' (באנגלית: '''Thirteen Things That Don't Make Sense''') הוא ספר עיון מאת מייקל ברוקס (Michael Brooks) על שאלות [[מדע]]יות בתחומים שונים. הספר תורגם לעברית ב־2012.
{{מפריד}}
* "אנו מסוגלים לראות שבריר קטן בלבד של מה שאנו מכנים הקוסמוס."
* "זה היה רגע יוצא דופן בתולדות המדע. [[W:מכניקת הקוונטים|תורת הקוונטים]] כללה את הרעיון החדשני שיש בטבע דברים שהם אקראיים לחלוטין ומתרחשים ללא כל סיבה."
* "יש תשובה הניצבת מולנו בבירור, הם אומרים: [[היקום]] שלנו הוא בהכרח אחד מיקומים רבים, ולכל אחד מהם יש מאפיינים אחרים."
* "ישנה החידה של תחושת ה[[רצון]] החופשי שיש לכולנו, הנוגדת את כל הראיות המדעיות המצויות ברשותנו."
* "בעקבות המשבר, הוסיף [[W:תומאס קון|קון]] וטען, מתרחשת החלפת פרדיגמה, שבה הכול מאמצים דרך חדשה לחלוטין של הסתכלות על העולם. כך התקבלו רעיונות מהפכניים כמו [[w:תורת היחסות|תורת היחסות]], תורת הקוונטים והתיאוריה של [[w:טקטוניקת הלוחות|טקטוניקת הלוחות]]."
* "יש עוד אנומליות מרגשות – אולי מהפכות בהמתנה – שמצפות גם הן לבחינה מדוקדקת יותר שלנו. למשל, תופעת הפּלָצֶבּוֹ: ניסויים מתוכננים בקפדנות ומבוקרים בדקדקנות מוצאים שוב ושוב שה[[נפש]] יכולה להשפיע על הביוכימיה של גופנו באופנים שיכולים לסלק [[כאב|כאבים]] ולחולל השפעות רפואיות מדהימות."
* "במאה ה־16 הובילה סדרת אנומליות שנצפו בגרמי השמים את האסטרונום ניקולאוס קופרניקוס להכיר בעובדה שכדור הארץ סובב סביב ה[[שמש]] – ולא להפך."
* "חוסר התאמה בין שתי תיאוריות, למשל, הוא שהביא את [[אלברט איינשטיין|איינשטיין]] להמציא את תורת היחסות, תיאוריה מהפכנית ששינתה את השקפתנו על המרחב, על ה[[זמן]] ועל מרחביו העצומים של היקום."
* "תוכלו לראות בכך מצב מרגש ומעורר השראה. משהו חייב לקרות, ופריצת הדרך עשויה להתרחש בכל מקום ובכל זמן."
* "במדע, העובדה שאינכם מסוגלים להתקדם, יכולה להיות אות לכך שאתם עומדים לזנק זינוק גדול קדימה. הדברים שאינם מתיישבים עם ה[[היגיון]] הם, באופנים מסוימים, הדברים היחידים החשובים באמת."
[[קטגוריה:ספרי מדע]]
eku37bjwuwv7prw9ydiatew435hgql7
שגיאות גאוניות
0
19567
235273
193268
2026-05-06T21:49:51Z
קליאו
9676
235273
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:LIBIO SHEGIOT.jpg|ממוזער|148 פיקסלים|עטיפת הספר]]
'''שגיאות גאוניות''' הוא ספר מאת [[W:מריו ליביו|מריו ליביו]] העוסק במקומן של שגיאות ב[[מדע]]. הספר יצא לאור ב־2013.
{{מפריד}}
*"לשום תיאוריה [[מדע]]ית אין ערך מוחלט וקבוע לעד."
*"מתברר לנו שהיו אלה משגים רק אחרי שעשינו אותם."
*"הדרך המובילה ל[[תגלית]] ולחידוש עשויה להיסלל אפילו דרך סבך בלתי מתקבל על הדעת של שגיאות."
*"גם שהספק מתפרש לעיתים קרובות כסימן לחולשה, הוא גם אמצעי הגנה אפקטיבי, ועיקרון מנחה חיוני במדע."
*"השגיאות היו לא רק בלתי־נמנעות, אלא גם היוו חלק חיוני של התקדמות המדע. התפתחות המדע אינה מסע ישיר אל ה[[אמת]]. אלמלא ההתחלות הכושלות והמבואות הסתומים, המדענים היו מרחיקים לכת יותר מדי בדרכים מוטעות רבות."
[[קטגוריה:ספרי מדע]]
8s61gus5b0w84qh5i84vegh8aeyzfk1
היקום: סדר ללא תוכנית
0
19665
235265
150603
2026-05-06T21:46:53Z
קליאו
9676
235265
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:The Universe Order.jpg|ממוזער|168 פיקסלים|עטיפת הספר]]
'''היקום: סדר ללא תוכנית''' (באנגלית: '''The Universe: Order without Design''') הוא ספר מאת קרלוס קלה (Carlos Calle) על חקר מאפייני [[היקום]]. הספר יצא לאור באנגלית ב־2009.
{{מפריד}}
* "תנועה מתרחשת ביחס לנקודת ייחוס."
* "ה[[שמש]] שלנו בת 5 מיליארד השנים נמצאת במחצית חייה."
* "היווצרות גלקסיות דורשת פיזור לא אחיד אשר יוצר כוח [[כבידה]] שאינו אחיד."
* "אנו יודעים יותר על הדקה הראשונה שלאחר היווצרות היקום יותר משאנו יודעים על מיליארד השנים שאחריה."
* "שאלת מקורות היקום מורכבת משלושה חלקים: הראשון, כיצד נוצר היקום, או היקומים, השני, כיצד נוצרו חוקי ה[[פיזיקה]], והשלישי, כיצד להסביר את ה[[שינוי]]ים שאנו רואים."
* "היקום הוא עצום. מדענים מעריכים שמספר ה[[כוכב|כוכבים]] בגלקסיית שביל החלב שלנו בלבד הוא 100 מיליארד, ולפחות מספר דומה של גלקסיות קיים ביקום כולו."
[[קטגוריה:ספרי מדע]]
[[קטגוריה:היקום]]
4cp6b38nqi84imkitwfd6w2k27q04jz
אונג סן סו צ'י
0
19947
235287
153371
2026-05-06T22:03:05Z
קליאו
9676
235287
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Aung San Suu Kyi (December 2011).jpg|146px|ממוזער|שמאל|אונג סן סו צ'י]]
'''[[W:אונג סן סו צ'י|אָאוּנְג סַן סוּ צִ'י]]''' (בבורמזית: အောင်ဆန်းစုကြည်; נולדה ב־19 ביוני 1945) היא פוליטיקאית בורמזית. בשנת 1991 קיבלה פרס נובל לשלום.
{{מפריד}}
* "אינני חושבת שהייתי אי־פעם מורמת מעם, תמיד הייתי בתוך העם."
* "לפעמים, גם דברים גדולים מתחילים ב[[מחשבה|מחשבות]] מאוד פשוטות."
* "אני כאן לא כדי לומר לכם מה לעשות, אלא לומר למה אנו זקוקים."
* "האם אנחנו יכולים להביא ל[[שינוי]], כן, אנחנו יכולים! אבל רק אם העם, האנשים עצמם, יהיו מעורבים, לא אני לבדי."
* "בארץ השקט בורמה, אין איש צוחק, אין איש משמיע דעתו, בארץ השקט בורמה, שקט הס בהמונים ואין בלתו."
* "את האנשים לא השלטון מקלקל אלא ה[[פחד]]. את אלו הנמצאים בשלטון מקלקל הפחד לאבד אותו, את אלו הכפופים לשלטון, מקלקל הפחד מפניו."
{{מיון רגיל:סו צ'י, אונג סן}}
[[קטגוריה:מדינאים ופוליטיקאים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל לשלום]]
ptqqhbjwayroket8iz5sn2t8xy43jyy
מזון
0
21270
235221
165315
2026-05-06T20:03:00Z
~2026-26693-23
27290
הסרת ההפניה לדף [[אכילה]]
235221
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Red lentil curry soup.jpg|ממוזער|156 פיקסלים]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מזון}}
* "האוכל הוא מזונו של האדם." ~ [[קונפוציוס]]
* "שפע של מזון מפריע למחשבה, ואכילה גסה מעיקה על הנשמה." ~ [[סנקה]]
* "העם הוא ריבון שאינו דורש אלא מזון, ומלכותו שלווה כאשר הוא מעכל." ~ [[אנטואן דה ריווארול]]
* "ההתמקדות באוכל ולא במין מתאימה לעידן הזהיר, המפוחד והמפוכח שלנו." ~ [[אריק גלסנר]]
* "שיהיה להם חם למדי, שיעכלו היטב את מזונם." ~ [[אמילי דה שאטלה]]
* "כל טיל ששוגר מסמלים בחשבון אחרון גניבה מרעבים שאינם מקבלים מזון." ~ [[דווייט אייזנהאואר]]
* "כשאני משיג מעט כסף אני קונה ספרים; ואם נשאר קצת אני קונה אוכל ובגדים." ~ [[ארסמוס]]
* "שורשיה בהיסטוריה של עולם עני, שבו עצי הפרי של גן העדן המספקים מזון ללא הגבלה." ~ [[אורן קפלן]]
* "'מזון מקיים' הוא מזון שייצורו מזיק לסביבה בצורה פחותה. מדובר בהעדפה של מזון מקומי שגדל בעונתו, של צמצום כמויות, ומניעת בזבוז מזון ויצירת כמויות גדולות של פסולת. תעשיית הבשר אינה עומדת בשום קריטריון של מזון מקיים." ~ [[מיקי חיימוביץ']]
* "לא היו לי מזון, בית, בגדים, נשק, מקום מקלט." ~ [[דניאל דפו]], [[רובינזון קרוזו]]
* "וקיוויתי להגיע אליה עם שוך הרוח ולהוציא מתוכה מזון וחפצים שונים העשויים לשמשני." ~ [[דניאל דפו]], [[רובינזון קרוזו]]
* "אם למשל הקטנת את מנת המזון היומית שלך ב־500 קלוריות (דבר שאינו קשה כלל וכלל) הרי שבסוף השבוע הורדת חצי קילוגרם ממשקלך." ~ [[רפאל הלפרין]], "זירת חיי"
* "כמה מזונות מיותרים אתה לחלוטין הכנסת אל פיך ללא צורך – ואשר בקלות גם יכולת לוותר עליהם." ~ [[רפאל הלפרין]], "זירת חיי"
* "השיחה היא מזונה של הנשמה." ~ פתגם מקסיקני
* "התקווה היא מזונם של העניים." ~ פתגם טורקי
17ibs5p877suvqb2p3qw62tt77kjmf8
המאהב
0
22156
235207
196791
2026-05-06T12:19:02Z
קליאו
9676
/* נעים */
235207
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Hamaev.jpg|ממוזער|176 פיקסלים|עטיפת הספר]]
'''[[W:המאהב|המאהב]]''' הוא רומן מאת [[אברהם ב. יהושע]] הכתוב מנקודות מבט של דמויות שונות. הספר יצא לאור ב־1977 ועובד גם ל[[W:המאהב (סרט קולנוע ישראלי)|סרט קולנוע]].
==אדם==
* "היה לנו מאהב, ומאז המלחמה הוא איננו. פשוט נעלם."
* בסך הכול, תכף ראיתי, [[אישה]] נוחה וותרנית. משתדלת מאד לא לריב איתי, מתייחסת אליי בכבוד, אפילו בקורטוב של חרדה."
* "אני יוצא. המעבר מהחדר החשוך אל הדירה הלוהטת באור מלא. נטרפה דעתי, כאילו התאהבתי בה. מדוכא מתשוקה פתאומית. והרי כבר עשרות פעמים הסתובבה בבית ואף פעם לא שמתי לב אליה."
* "לו היה מישהו נוגע בי בשקט, בחברות אמיתית, ברצון טוב, בהתעניינות."
* "האם אפשר עדיין להתאהב בה, מישהו זר שהיה רואה אותה כמות שהיא, בבגדים האלה, בשמלה האפורה עם הרקמה הדהה, מישהו שהיה מתאהב גם בשבילי."
==אסיה==
* "ואני רוצה לומר לו, בוא הנה, אבל נשארת בכיתה שעכשיו היא ריקה לגמרי, באור של דמדומים משונים כאלו."
* "ממש רעדתי. כבר שנים לא ראיתי אותו. הנה הוא נוסע על אופניים ליד הבית. רק לא לאבד אותו שוב. נצמדתי ל[[חלום]]."
* "אני צריכה להתרכז ולמצוא היכן הכאב בעונג הזה, כדי לא לאכזב אותו, שלא ירפה ממני, לומר לו משהו."
==דאפי==
* "אישה מהפכנית, אמר אבא בצחוק, וגם אני צחקתי, אפילו שלא ידעתי למה הוא מתכוון בדיוק."
* "הם הלכו לחברים. כשהם בבית לא מרגישים בהם כמעט, אבל כשהם יוצאים מרגישים שאינם."
* "שום [[סבל]]. טעיתי. חשבתי שיש קצת סבל במדינה הזאת, אבל טעיתי, כולם נורא מאושרים."
==נעים==
* "והם היו מאוד נרגשים ומבולבלים ודואגים אבל גם מרוצים שאני נעשה [[מכונאי]] מומחה."
* "כבר לא עובד, לא מתכופף, לא זז, אפילו עצות הפסיק לתת. כבר בטוח שאני מסוגל לעשות את הכול בלעדיו."
==גבריאל==
* "ובשעה אחת לאחר חצות, כבר אני בלבוש חייל, נעול בנעליים כבדות, הייתי שוכב ומתנמנם תחת כיפת השמיים."
* "ואני מגיע אל חוף זך, טהור, ודממה מסביב כאילו אני מחוץ לעולם, כאילו אין מדינה, אין מלחמה, אין כלום. רק רחש הגלים."
==נאמר עליו==
* "מעבר לכל הפירושים והמשמעויות, הרומן 'המאהב' הוא ספר מרתק, הנקרא בנשימה עצורה. זהו ספר הגדוש הומור גרוטסקי והבחנה אנושית חריפה." ~ [[W:גרשון שקד|גרשון שקד]]
==קישורים חיצוניים==
* [https://www.kan.org.il/Podcast/item.aspx?pid=10923 שיחה על 'המאהב' בין א.ב. יהושע לבין ניצה בן דוב] {{הקלטה}}
[[קטגוריה:רומנים עבריים]]
[[קטגוריה:א.ב. יהושע]]
[[קטגוריה:יצירות ספרותיות שעובדו לקולנוע]][[קטגוריה:שנות ה-70 של המאה ה-20]]
44hnksg0b7yntskxrsryzkuyayms94l
פרס נובל
0
22287
235240
174188
2026-05-06T20:50:25Z
קליאו
9676
235240
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Stockholm Konserthuset 2002.jpg|ממוזער|174 פיקסלים|הבניין בשטוקהולם בו מוענקים פרסי נובל]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=פרס נובל|נושא=פְּרַס נוֹבֶּל}}
==כללי==
* "רצוני המפורש כי בהענקת הפרסים לא יינתן כל משקל ללאומיות המועמדים, כך שהמתאים ביותר יקבל את הפרס." ~ [[W:אלפרד נובל|אלפרד נובל]]
* "פרס נובל הוא האולימפיאדה האמיתית של האנושות." ~ [[בנימין נתניהו]]
==מקבלי הפרס==
* "אם שיבחתי את עצמי יותר מדי למענכם שיבחתי את עצמי, כדי להניח את דעתכם על שימת עינכם עליי." ~ [[שמואל יוסף עגנון]], מתוך דבריו בנאום טקס קבלת פרס נובל לספרות ב־1966
* "הפרס הזה הוא במפורש לא רק עבורי, הוא מגיע לאסכולה שאנחנו פיתחנו פה בארץ, ואני לא היחידי, ב[[W:תורת המשחקים|תורת המשחקים]]. הפכנו את [[ישראל]] למעצמה מספר אחת בעולם במקצוע הזה." ~ [[ישראל אומן]]
* "הפרס מביא לכך שאנשים מתעניינים בנושאים אחרים מאלו שבדרך כלל על סדר היום." ~ [[עדה יונת]]
* "אתה תופתע כמה [[דלת|דלתות]] פרס הנובל פותח." ~ [[אלי ויזל]]
== ראו גם ==
* [[:קטגוריה:זוכי פרס נובל|דפי ציטוט על זוכי פרס נובל]]
[[קטגוריה:מדע]]
8mol9yc6t2potdc4nodeuen7h0tn1j4
ביולוגיה
0
23178
235255
187600
2026-05-06T21:22:51Z
קליאו
9676
235255
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Biology-0001.jpg|ממוזער|200px]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=ביולוגיה|נושא=ביולוגיה}}
* "ביולוגיה היא הטכנולוגיה החזקה ביותר שנוצרה אי פעם. DNA הוא תוכנה, חלבון הוא חומרה, תאים הם המפעלים." ~ ארווינד גופטה ([[:W:en:Arvind Gupta (computer scientist)|Arvind Gupta]])
* "ביולוגיה קיימת בכול, אפילו כשחווים רוחניות." ~ ([[:W:en:Helen Fisher (anthropologist)|Helen Fisher]])
* "המטרה הסופית של התנועה המודרנית בביולוגיה היא למעשה להסביר את כל הביולוגיה במונחים של [[פיזיקה]] וכימיה." ~ פרנסיס קריק ([[:W:en:Francis Crick|Francis Crick]])
* "ביולוגיה היא לא פיזיקה, כי אורגניזמים הם אובייקטים פיזיקליים מורכבים כל כך, וסוציולוגיה היא לא ביולוגיה כי חברות אנושיות נוצרות על ידי אורגניזמים מודעים לעצמם." ~ [[W:ריצ'רד לוונטין|ריצ'רד לוונטין]]
* "יש מן הגדוּלה בתמונה זו של ה[[חיים]], על כוחותיהם השונים, אשר הופחו תחילה בגופן של צורות מעטות, או של צורה אחת בלבד; ואשר, בעוד כוכב הלכת הזה סובב במחזורו בהתאם לחוק הקבוע של הכבידה, התפתחו מתוך התחלה כה פשוטה לאינסוף צורות יפות ללא גבול, נפלאות ללא גבול, שעודן מוסיפות ומתפתחות." ~ [[צ'ארלס דרווין]], [[מוצא המינים]]
* "הביולוגיה היא אשר מפלה לרעה את ה[[אישה]]; היא הופכת אותה ל[[אימהות|אמא]]." ~ [[אופרה וינפרי]]
* "האדם נחשב מבחינה ביולוגית לנורא מכל חיות הפרא, ובאמת הוא היצור היחיד המעכל באופן שיטתי את בני מינו עצמו." ~ [[ויליאם ג'יימס]]
* "היכולת הביולוגית לראות [[צבע]] עוזרת לאדם בניווט, במציאת [[אוכל|מזון]] ובזיהוי [[סכנה|סכנות]]. בדומה ל[[בעלי חיים]] אחרים, גם עבורנו מדובר ביכולת בעלת חשיבות הישרדותית." ~ שי פוגלמן
* "וּצְבִי אָמַר שֶׁעֵצִים הָעוֹמְדִים לָמוּת מַצְמִיחִים יוֹתֵר אִצְטְרֻבָּלִים מִן הַחַיִּים. וְאָמַרְתִּי לוֹ: זֶה הָיָה שִׁיר וְלֹא יָדַעְתָּ, אַף עַל פִּי שֶׁאַתָּה אִישׁ הַמַּדָּעִים הַמְדֻיָּקִים, עָשִׂיתָ שִׁיר." ~ [[יהודה עמיחי]], מתוך '[[שלוה גדולה: שאלות ותשובות]]'
[[קטגוריה:עולם הטבע]]
[[קטגוריה:מדע]]
d52222s6qsj5u33css99rrc6j33todk
מחקר
0
23660
235233
189775
2026-05-06T20:48:05Z
קליאו
9676
235233
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מחקר|נושא=מחקר}}
* "ה[[אושר|מאושר]] באדם הוא מי שחי ברווחה, ועוסק בהגות, בחוכמה ובמחקר." ~ [[אריסטו]]
* "אם אנו משתמשים בשפת ההיגיון כדי לתאר את מה שאנו רואים ושומעים, הרי שאנו עוסקים במחקר מדעי." ~ [[אלברט איינשטיין]]
* "מחקר מדעי, למרות שהוא מונחה כמעט כל הזמן על ידי הגיון, הוא עדיין הרפתקה." ~ [[W:לואי דה ברויי|לואי דה ברויי]]
* "כל בעיה שניתן לפתור מעלה בעיות חדשות ממש ברגע הפתרון שלה." ~ [[קונראד לורנץ]]
* "התאמת מחקר למטרה קבועה מראש היא סוג של מניפולציה." ~ [[w:משה מנשהוף|משה מנשהוף]]
* "ה[[מדע]] של ימינו איננו עוד בבחינת [[ידע]], אלא הפך לשדה התמחות ולמוסדות מחקר." ~ [[מישל פוקו]]
* "הדבר הגרוע ביותר קורה כאשר אידיאולוגים מנסים להסביר מחקרים מדעיים." ~ יז'י וטולאני, מדען פולני
* "ההצעה המתמשכת של חלופות והביקורת הבלתי פוסקת הם שני עמודי התווך שעליהם נשען כל המחקר המדעי." ~ דריו אנטיסרי, פילוסוף איטלקי
* "על מקצועו של החוקר לחזור למסורת שלו של חיפוש אחר האהבה לגילוי אמיתות חדשות. כי בכל הכיוונים אנו מוקפים בלא נודע והייעוד של איש המדע הוא להזיז את גבולות הידע שלנו קדימה לכל הכיוונים, לא רק אלה שמבטיחים תגמולים מיידיים יותר או מחיאות כפיים." ~ [[W:אנריקו פרמי|אנריקו פרמי]]
* "אינך יכול להפיק [[רעיון|רעיונות]] בכוח. רעיונות מוצלחים הם תוצאה של התפתחות [[איטיות|איטית]]. רעיונות אינם מגיעים לשלמות ביום אחד, ללא קשר לכמות המחקר שהושקעה בהם." ~ [[אלכסנדר גרהם בל]]
[[קטגוריה:מדע]]
01gt8fycqoys6d59x8zce11uei15usl
קטגוריה:גנטיקה
14
23834
235253
185107
2026-05-06T21:21:16Z
קליאו
9676
235253
wikitext
text/x-wiki
[[קטגוריה:עולם הטבע]]
[[קטגוריה:מדע]]
dl1231k0p89y8kebfkpkpg5m32euegv
235254
235253
2026-05-06T21:21:45Z
קליאו
9676
235254
wikitext
text/x-wiki
[[קטגוריה:עולם הטבע]]
90rinf9hfxlfkpu57p4rnpy9rfgu2wp
מעבדה
0
24213
235234
187735
2026-05-06T20:48:32Z
קליאו
9676
235234
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Biomedical Engineering Laboratory.jpg|ממוזער|210 פיקסלים|מדענים במעבדה]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מעבדה|נושא=מעבדה}}
* "כאשר אתה נכנס למעבדה הסר מעליך את שיגיונות רוחך, כפי שאתה מסיר את מעילך." ~ [[קלוד ברנאר]]
* "במעבדה הגנטית העצומה, האדם איבד את זהותו." ~ [[אנדרה פרוסאר]]
* "אל תלך שולל. כולנו שפני ניסיונות במעבדה של [[אלוהים]]. ה[[אנושות]] היא פשוט עבודה בתהליך." ~ [[טנסי ויליאמס]]
* "תיאורית ה[[אבולוציה]] איננה שלמה ואיננה מוכחת מדעית. איננו יכולים להכניס עשרת אלפים דורות למעבדה." ~ [[בנדיקטוס השישה עשר]]
* "העבודה במעבדה מצטיירת כדורשנית ומשעממת, וה[[ידוען|סלבס]] למיניהם גונבים את כל תשומת הלב." ~ [[עדה יונת]]
* "האווירה בספריות, בחדרי ההרצאות ובמעבדות מסכנת את מי שמסתגר בהם זמן רב מידי. כמו ערפל היא חוצצת בינינו לבין המציאות." ~ [[W:אלכסיס קארל|אלכסיס קארל]]
[[קטגוריה:מדע]]
gz1tx7xurqfos49hfcxv8mr48l6ok2m
בריאן קובילקה
0
24399
235290
219446
2026-05-06T22:05:34Z
קליאו
9676
235290
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Brian K. Kobilka (50367107783).jpg|ממוזער|200px|בריאן קובילקה, 2012]]
'''[[W:בריאן קובילקה|בריאן קובילקה]]''' (באנגלית: '''Brian Kobilka''') (נולד ב־30 במאי 1955) הוא ביוכימאי [[ארצות הברית|אמריקאי]].
{{מפריד}}
* "מדענים הם לפעמים תחרותיים כמו ספורטאים מקצועיים."
* "אני חושב שהכרתי את ה[[חלבון]] ממש טוב."
* "אנחנו עדיין לא ממש יודעים איך לשלוט בהם טוב מאוד. אז התרופות עדיין לא מושלמות. יש להן תופעות לוואי." ~ על [[W:קולטן המצומד לחלבון G|קולטן המצומד לחלבון G]]
{{מיון רגיל:קובילקה, בריאן}}
[[קטגוריה:כימאים אמריקאים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל]]
2m48t2lwwjbqzuj08vgyqd6jn39qcvt
235291
235290
2026-05-06T22:06:49Z
קליאו
9676
235291
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Brian K. Kobilka (50367107783).jpg|ממוזער|176 פיקסלים|בריאן קובילקה, 2012]]
'''[[W:בריאן קובילקה|בריאן קובילקה]]''' (באנגלית: '''Brian Kobilka''') (נולד ב־30 במאי 1955) הוא ביוכימאי [[ארצות הברית|אמריקאי]].
{{מפריד}}
* "מדענים הם לפעמים תחרותיים כמו ספורטאים מקצועיים."
* "אני חושב שהכרתי את ה[[חלבון]] ממש טוב."
* "אנחנו עדיין לא ממש יודעים איך לשלוט בהם טוב מאוד. אז התרופות עדיין לא מושלמות. יש להן תופעות לוואי." ~ על [[W:קולטן המצומד לחלבון G|קולטן המצומד לחלבון G]]
{{מיון רגיל:קובילקה, בריאן}}
[[קטגוריה:כימאים אמריקאים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל]]
jxxgmvuwsvf14eq94jglg2mdkrfzrf2
קטגוריה:כימאים ישראלים
14
24426
235261
189113
2026-05-06T21:38:49Z
קליאו
9676
235261
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת קטגוריה|ציטוט|כימאים ישראלים}}
[[קטגוריה:מדענים ישראלים]]
[[קטגוריה:כימאים|ישראלים]]
f9z0lr29igo7osr8m9z8jd28n7op3vm
ניסוי
0
24549
235238
189978
2026-05-06T20:49:51Z
קליאו
9676
235238
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=ניסוי|נושא=ניסוי}}
* "ניסוי מדעי הוא ניסוי מנוגד להתנסות רגילה." ~ [[גאסטון בשלר]]
* "הניסוי הוא הסתכלות שמטרתה לגרום ל[[רעיון]] להיוולד." ~ [[קלוד ברנאר]]
* "ניסויים מדעיים מהווים [[מדע]] פעיל." ~ [[קלוד ברנאר]]
* "עריכת ניסויים כשלעצמה איננה מהווה מדע." ~ [[אדמונד הוסרל]]
* "אין לקנא במדען התיאורטי. כי הטבע, או ליתר דיוק הניסוי, הוא שופט בלתי נמנע ולא נדיב במיוחד של עבודתו. הוא אף פעם לא אומר 'כן' לתיאוריה: במקרים הטובים ביותר הוא עונה: 'אולי'; ברוב המוחלט של המקרים, הוא פשוט אומר 'לא'." ~ [[אלברט איינשטין]]
* "לעתים רבות אנו חושבים שאנו עורכים ניסוי באחרים, ולמעשה אנו מנסים את עצמנו." ~ [[אוסקר ויילד]], "[[תמונתו של דוריאן גריי]]"
* "טעויות קורות גם לטובים ביותר, סוג של ניסוי ותהייה במעבדה של החיים." ~ [[w:אראל סג"ל|אראל סג"ל]], "[[מיומנו של פסיכופת]]"
* "יש שלושה אמצעים לרכישת [[ידע]] הזמין לנו: תצפית ב[[טבע]], [[מחשבה]] וניסוי. התצפית אוספת עובדות, המחשבה מחברת אותן והניסוי מאשר את תוצאות החיבור הזה. תצפיותנו חייבות להיות שקדניות, מחשבתנו עמוקה וניסויינו מדויקים. רק לעיתים נדירות אנו רואים את שלושת האמצעים הללו משולבים ומסיבה זו ה[[גאונות]] אינה נפוצה." ~ [[דני דידרו]]
* "יש לי, בסוף חיי, את הוודאות ש[[גרמניה המזרחית]] לא קמה לשווא. היא הציגה את העובדה כי [[סוציאליזם]] יכול להתקיים ולהיות טוב יותר מ[[קפיטליזם]]. זה היה ניסוי שנכשל. אבל ה[[אנושות]] מעולם לא ויתרה על החיפוש אחר אמיתות ונתיבים חדשים בגלל ניסוי כושל." ~ [[W:אריך הונקר|אריך הונקר]]
* "[[פייתון]] היא ניסוי בכמות ה[[חופש]] שהמתכנת צריך. יותר מדי – ואף אחד לא יכול לקרוא את הקוד, מעט מדי – ואי אפשר לעשות כלום." ~ גוידו פון רוסום
* "אנו חיים שקועים בתחתית־ים של היסוד [[אוויר]], שמתוך ניסויים ברורים ידוע שהוא בעל משקל." ~ [[W:אוונג'ליסטה טוריצ'לי|טוריצ'לי]]
* "בניגוד ל[[פיזיקה]] החוקרת עצמים דוממים וכוחות הפועלים עליהם, מדעי ההתנהגות חוקרים אורגניזמים חיים, חושבים ומרגישים. הנחקר האנושי במעבדת הניסוי אינו מגיב לגירויים באופן סביל; אין הוא מגיב למניפולציות של הניסוי כשלעצמן אלא לפירוש שהוא מעניק להן ולמטרתן." ~ [[רות בייט-מרום]]
* "היינו משוכנעים כי ניתן לעשות ניסויים ב[[היסטוריה]] כמו במעבדה בפיזיקה, אבל במעבדה אפשר לחזור על הניסוי אלף פעמים, ואילו בהיסטוריה פעם אחת בלבד." ~ [[ארתור קסטלר]], "אפלה בצהריים"
[[קטגוריה:מדע]]
g66ffqlafvbvabpsp3m1f6li95ram5x
נוסחה
0
24719
235237
229579
2026-05-06T20:49:33Z
קליאו
9676
235237
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=נוסחה|נושא=נוסחה}}
* "תמונה אולי שווה אלף מילים, נוסחה שווה אלף תמונות." ~ [[אדסחר דייקסטרה]]
* "את החד־פעמיות של היחיד אי אפשר לכלול בנוסחה קצרה." ~ [[אלפרד אדלר]]
* "נוסחה מתמטית לא יכולה להיות שייכת למישהו! ה[[מתמטיקה]] שייכת לאלוהים." ~ [[דונלד קנות']]
* "בהפסקות תגלי שהחיים הם נוסחה עם הרבה נעלמים." ~ [[אלי אליהו]]
* "מגיעה רעננה לכתיבה ולא נשענת על נוסחאות שכבר המציאו אחרים." ~ [[מרלין וניג]]
* "להיות [[פילוסופיה|פילוסוף]] פירושו להביע מחשבות טיפשיות באמצעותן של נוסחאות מלוטשות." ~ [[קלוד אבלין]]
* "[[עבודה]] תקינה היא שרשרת [[ניצחון|ניצחונות]]; הנה ללא ספק נוסחתו של ה[[אושר]]." ~ [[אמיל שארטייה]]
* "נוסחתי בדבר גדולתו של האדם היא אהבת הגורל. לעולם אל נא תחפצו אלא במה שקיים." ~ [[פרידריך ניטשה]]
[[קטגוריה:מתמטיקה]]
[[קטגוריה:מדע]]
68ncwhc1gfvtjzi8oyp22qtja7x28ay
עניין של זמן
0
24728
235306
234829
2026-05-07T06:12:15Z
~2026-91365-3
26994
/* כללי */
235306
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Elef Milim IETV Archive 20180423 10.jpg|ממוזער|188 פיקסלים|קלטות הסידרה בארכיון הטלוויזיה החינוכית]]
'''[[w:עניין של זמן|עניין של זמן]]''' היא סדרת טלוויזיה ישראלית.
==כללי==
* "ממתי [[ידידות|חברים]] בגיל שלי מעניינים אותך?" ~ ירון ([[W:תומר שרון|תומר שרון]]) לאביו
* "מרוב שאנחנו מנסים להיות חברים שלכם, אנחנו שוכחים איך להיות הורים שלכם." ~ אבא של דנה ([[W:אריאל פורמן|אריאל פורמן]]) אחרי שדנה ([[דנה ברגר]]) הרתה לאסי
* "אני לא מארח גרמנים אצלי בבית." ~ צבי, כששמע שמשלחת נוער מגרמניה אמורה לבוא לארץ
* "די כבר, נמאס לי מהשמיים האלה. חלאס, אני מרגיש חנוק. נשבע לך, העננים. הענננים הגיעו לי עד פה. אני עוזב את המקום הזה"~ויצמן ([[W:שי קפון|שי קפון]]) בתפקיד המלאך "שבע" בהצגה של סוף שנה
* "איזו הברקה, ממש מיס פרקט" ~ שרון כהן ([[W:שרון חזיז|שרון חזיז]]) לעגה לנגה כספי ([[איילת זורר]]) לאחר שהיא אמרה "42"
==מתי הראל (מחנך) ([[W:עמית ליאור|עמית ליאור]])==
(מחנך כיתה יא 5 , מורה לביולוגיה ומורה לחינוך גופני)
* "...רבותיי..."
* "אתם מדברים יפה על [[מהפכה|מהפכות]], על שינויים, על שביתות צודקות, ואף אחד כאן בחדר הזה לא מסוגל לזהות מצוקה אנושית אמיתית שנמצאת כאן מתחת לאף שלכם." ~ פונה לכל הכיתה ונוזף בהם על יחסם המזלזל כלפי שרון ([[W:שרון חזיז|שרון חזיז]]).
* "שיהיה לכם יום טוב, להתראות" ~ מברך את הכיתה בסוף כל שיעור
==מנשה גבאי (המורה להיסטוריה) ([[W:עמיקם לוי|עמיקם לוי]])==
*"הססססס" ~ כשהוא משתיק את התלמידים המפריעים לדבריו
*"הסט "~ כשהוא אומר לתלמידים להפוך את הדפים לצד הכתוב
*"...כיתה..."
*"...ויצמן..." ~ כשהוא פנה לויצמן ([[W:שי קפון|שי קפון]])
* "מה משותף בין יהדות בחשכת ימי הביניים למבחנים שהגשתם לי? בואו נשמע מה משותף? החושך, החושך בעיניים, שקיבלתי בעיניים כשקראתי את התשובות שכתבתם!" ~ כשהוא מחזיר את המבחנים בהיסטוריה
*"תורידי את הרגל!" ~ כשהוא נוזף באחת מתלמידות ששמה את הרגל על הכיסא
* "זה לא יעזור לך להתכחש לעובדה, המצערת אמנם, אבל אני נמצא כאן ורוצה להתחיל בשיעור." ~ כשהוא פנה לאביב ([[אביב גפן]]) שנרדם אחרי שהיפנטו אותו
*"שרית, את לא חייבת לכתוב מילה במילה, זה רק מהלכים היסטורים." ~ כשהוא פנה לשרית אוחיון ([[W:גלית גיאת|גלית גיאת]]) כשהוא מכתיב
*"לכתוב, לכתוב, לכתוב." ~ כשמבקש שיעשו את המשימה
*"יום טוב שיהיה לכם." ~ לכל הכיתה בסוף כל שיעור
== שיחות ==
: '''ירון סגל''': "ממתי חברים בגיל שלי מעניינים אותך?"
: '''אבא של סגל''': "מהרגע שראיתי שאין לך כאלה"
{{מפריד}}
:'''אלי כהן''': "עכשיו תשמעי טוב. אם את לא יכולה ללמוד כמו שצריך, תלכי ללמוד מקצוע. חבל על הכסף שאין לנו. וחוץ מזה, כולם יכולים להרשות לעצמם להיכשל. את צריכה להצליח!"
:(שרון כהן ([[w:שרון חזיז|שרון חזיז]]) זועמת על אביה,אלי([[w:יונתן צ'רצ'י|יונתן צ'רצ'י]]))
:'''שרון כהן''': "להצליח כמו מי, אבא? כמו אבנר, שעף מבית הספר לפני הבגרות? כל הזמן אתם אומרים לי להתמודד, להילחם...אני לא רואה שאתה נלחם על משהו.
:'''עירית''': "שרון!"
:'''שרון כהן''': "אני לא רואה שמישהו בבית הזה כל כך הצליח בחיים שלו. לא יעזור לנו כלום. אנחנו דפוקים וזהו"
:'''עירית''': "די, שרון, מספיק עם זה..."
:'''שרון כהן''': "תעזבי אותי עכשיו!"
:(שרון כהן ([[w:שרון חזיז|שרון חזיז]]) יוצאת בזעם מהבית)
{{מפריד}}
:'''שרון כהן''':"אז אני לא נוסעת להופעה, נכון?"
:'''עירית''':"שמעת מה שאבא שלך אמר.תסעי בפעם אחרת".
:'''שרון כהן''':"לא תהיה פעם אחרת"
:'''עירית ''':"שרון, תגידי לי, את לא רואה איפה את חייה?את לא רואה מה שקורה כאן בבית?את צריכה לנסות לעזור.את צריכה להתחיל להבין.מספיק קשה לי גם ככה"
:'''שרון כהן''':"ומה איתי? לי לא קשה?אני לא עוזרת לך מספיק?אף אחת מהכיתה שלי לא שוטפת ומכבסת וצובעת את הנעליים.אף אחד לא לובש סמרטוטים כאלה,וצריך להתחנן בשביל איזה כרטיס להופעה."
:'''עירית''':"כשאני הייתי בגילך אני כבר יצאתי לעבוד, את יודעת את זה?והבגדים שלך הם בסדר גמור.הלוואי שהציונים שלך היו נראים ככה."
:(שרון כהן ([[w:שרון חזיז|שרון חזיז]]) זועמת על הוריה)
:'''שרון''':"אוף אמא, די, די,די.הבית העלוב הזה, בסדר! ה[[חיים]] נפלאים, בסדר! את ואבא בסדר! ורק אני לא, נכון?! נמאס לי מכם כבר! נמאס לי!"
:'''אלי''':"שרון!"
:'''שרון''': "תעזבו אותי!"
:'''אלי''':"שרון!"
:(שרון כהן ([[w:שרון חזיז|שרון חזיז]]) יוצאת בזעם מהבית)
{{מפריד}}
:'''מתי הראל''':"שקט, חבר'ה"
:'''אביב גפן''': "זה אח שלו?"
:(מתי הראל ([[w:עמית ליאור|עמית ליאור]]) ואלי כהן ([[w:יונתן צ'רצ'י|יונתן צ'רצ'י]]), אביה של שרון כהן ([[W:שרון חזיז|שרון חזיז]]) מגיעים לכיתה)
:'''מתי הראל''':"שקט רבותיי, שקט"
:'''מתי הראל''': "תקשיבו, זה האבא של שרון"
:'''דנה ברגר''': "Sharon who?(שרון מי?)"
:'''מתי הראל''': "שרון יצאה אתמול מהבית ולא חזרה"
:(מתלהמים)
:'''מתי הראל''': "לפני שאנחנו מתקשרים למשטרה רציתי לדעת אם היא הייתה בקשר עם מישהו אתמול"
:(גלי לוי ([[w:אסתי ירושלמי|אסתי ירושלמי]]) ראתה את שרון כהן ([[W:שרון חזיז|שרון חזיז]]) בספריה)
:'''גלי לוי''': "אני ראיתי אותה אתמול אחר הצהריים בספרייה"
:'''אלי כהן''': "היא לא אמרה לך כלום?"
:'''גלי לוי''': "לא"
:(אלי כהן ([[w:יונתן צ'רצ'י|יונתן צ'רצ'י]]) שואל את נגה כספי([[איילת זורר]]) אם שרון כהן ([[W:שרון חזיז|שרון חזיז]]) באה אלייה)
:'''אלי כהן''': "אולי היא באה אלייך?"
:'''נגה כספי''': "לא"
:'''אלי כהן''': "היה לנו ריב. אולי מישהו דיבר איתה?"
:'''תומר בן דוד''': "מה, היא לא השאירה שום פתק או ס...משהו?"
:(אלי כהן ([[w:יונתן צ'רצ'י|יונתן צ'רצ'י]]) שואל את תומר בן דוד ([[W:אורי בנאי|אורי בנאי]]) אם הוא יודע לאן נעלמה שרון כהן ([[W:שרון חזיז|שרון חזיז]]) למרות שהוא גר איתה באותה שכונה)
:'''אלי כהן''': "למה? קרה משהו שאתה יודע?"
:(אלי כהן ([[w:יונתן צ'רצ'י|יונתן צ'רצ'י]]) שואל מישהו מה קורה איתה)
:'''אלי כהן''': "אולי צלצלה למישהו? אף אחד לא יודע מה קרה איתה? אין לה פה אף חבר?"
:'''מתי הראל''': "אני מציע שאנחנו נלך להתקשר למשטרה"
:(מתי הראל ([[w:עמית ליאור|עמית ליאור]]) פונה לכל הכיתה ונוזף בהם על יחסם המזלזל כלפי שרון כהן ([[W:שרון חזיז|שרון חזיז]]))
:'''מתי הראל''': "אתם תחכו לי, אני כבר חוזר"
:(מתי הראל ([[w:עמית ליאור|עמית ליאור]]) ואלי כהן ([[w:יונתן צ'רצ'י|יונתן צ'רצ'י]]) הולכים להתקשר למשטרה)
:(תומר בן דוד ([[W:אורי בנאי|אורי בנאי]]) זועם על עידו מרקוביץ' ([[W:משה בן-בסט|משה בן בסט]]) בשל יחסו המזלזל כלפי שרון כהן ([[W:שרון חזיז|שרון חזיז]]))
:'''תומר בן דוד''': "בואנה, עידו מרקוביץ', היית חייב לרדת עלייה לפניי כולם, אה?"
:'''גלי לוי''': "איך יכולתם להגיד שאין לשיר שלה משמעות?"
:'''נגה כספי''': "אני לא קבעתי משהו שיש לו משמעות. זה היא כתבה את זה על עידו מרקוביץ' בכלל."
:'''עידו מרקוביץ'''': "פתאום החלטתם להפיל את זה עליי? מה העניין הזה?"
:(עידו מרקוביץ' ([[W:משה בן-בסט|משה בן בסט]]) פונה לנגה כספי ([[איילת זורר]]) ומטיף לה מוסר)
:'''עידו מרקוביץ'''': "את יכולה להסתכל על עצמך פעם אחת?"
:'''נגה כספי''': "אתה יודע מה, אתה..."
:'''עידו מרקוביץ'''': "אני? מה אני?"
: (מתלהמים)
: (מתי הראל ([[w:עמית ליאור|עמית ליאור]]) חוזר לכיתה)
: '''מתי הראל''': "חבר'ה"
: (מתי הראל ([[w:עמית ליאור|עמית ליאור]]) משתיק את כל הכיתה)
: '''מתי הראל''':" חבר'ה, תחשבו טוב. תנסו להיזכר באיזה רמז. אולי...אולי היא דיברה עם מישהו אתמול, חברה טובה?"
: '''מירב''': "אין לה כל כך חברים פה"
: '''אלון לוז''': "לא, יש לה...יש לה חבר אחד. הוא פשוט עוד לא יודע מזה."
: '''ערן''': "זה לא מצחיק פה, אלון"
: '''מתי הראל''': "רגע, רגע, רגע, אני לא מבין. מה? אין לה פה אף חבר?"
:'''נגה כספי''': "מה, אנחנו אחראים עלייה עכשיו?"
:'''עידו מרקוביץ'''': "שמע, מתי, היא פשוט גרה רחוק"
: '''מתי הראל''': "סליחה?"
:'''עידו מרקוביץ'''': "נווה יגאל"
:(תומר בן דוד ([[W:אורי בנאי|אורי בנאי]]) טוען שגם הוא בא משכונת נווה יגאל)
:'''תומר בן דוד''': "גם אני מ"נווה יגאל". מה הקשר בין זה לבין חברים?"
:'''עידו מרקוביץ'''': "אתה לא דוגמא"
:'''נגה כספי''': "בכל זאת קשה להגיע לשם. חוץ מזה, אתה באמת לא דוגמא."
: '''מתי הראל''': "למה לא? המרחק אליו יותר קצר?"
:'''עידו מרקוביץ'''': "לא מבין. הבן אדם נמצא פה בקושי שבוע, וכבר הוא מטיף מוסר"
:'''מתי הראל''': "מספיק להיות פה שעתיים כדי להבין לפי מה אתם שופטים בני אדם."
:(מתי הראל ([[w:עמית ליאור|עמית ליאור]]) חושב שלדעתו אלון לוז ([[w:אורי גוטליב|אורי גוטליב]]) חושב שקריית שמונה זאת אפריקה)
:'''מתי הראל''': "אלון חושב שקריית שמונה זה אפריקה"
:'''אלון לוז''': "בחייך, קריית שמונה זה אחרת, ופה זה אחרת"
:'''מתי הראל''': "זה לא מתחבר"
:'''איילת''': "תראה, זאת הסיבה שכל כך קשה להם להשתלב פה"
:'''מתי הראל''': "ואתם נורא עוזרים להם, נכון?"
:(מתי הראל ([[w:עמית ליאור|עמית ליאור]]) פונה לכל הכיתה ונוזף בהם על יחסם המזלזל כלפי שרון כהן ([[W:שרון חזיז|שרון חזיז]]))
:'''מתי הראל''': "אני שומע אתכם ואני לא מאמין. אני לא מאמין שאתם באמת מבינים על מה אתם מדברים בכלל."
:(מתי הראל ([[w:עמית ליאור|עמית ליאור]]) פונה לכל הכיתה ושואל אותם לאן נעלמה שרון כהן ([[W:שרון חזיז|שרון חזיז]]), ואף אחד לא יודע איפה היא)
:'''מתי הראל''': "אף אחד כאן לא ביקר אצל שרון אף פעם? ניסיתם...ניסיתם פעם לחשוב כמה קשה להשתלב בחברה תחרותית כמו שלכם?"
:(מתי הראל ([[w:עמית ליאור|עמית ליאור]]) ממשיך לשאול אותם לאן נעלמה שרון כהן ([[W:שרון חזיז|שרון חזיז]]), ואף אחד לא יודע איפה היא)
:'''מתי הראל''': "לא ניסיתם, נכון?"
:(התלמידים שותקים)
:'''מתי הראל''': "עדיף להתעלם מזה, לא להתייחס, להשאיר את הבעיה בחוץ"
:(מתי הראל ([[w:עמית ליאור|עמית ליאור]]) פונה לכל הכיתה ונוזף בהם על יחסם המזלזל כלפי שרון כהן ([[W:שרון חזיז|שרון חזיז]]))
:'''מתי הראל''': "אני...אני פשוט באמת לא מאמין"
:(מתי הראל ([[w:עמית ליאור|עמית ליאור]]) פונה לכל הכיתה ונוזף בהם על יחסם המזלזל כלפי שרון כהן ([[W:שרון חזיז|שרון חזיז]]))
:'''מתי הראל''': "אתם...אתם מדברים יפה על [[מהפכה|מהפכות]], על שינויים, על שביתות צודקות, ואף אחד כאן בחדר הזה לא מסוגל לזהות מצוקה אנושית אמיתית שנמצאת כאן מתחת לאף שלכם."
:(מתי הראל ([[w:עמית ליאור|עמית ליאור]]) מקווה ששרון כהן ([[W:שרון חזיז|שרון חזיז]]) תחזור בריאה ושלמה)
: '''מתי הראל''': "אני מקווה ששרון תחזור אלינו, וששום דבר לא קרה לה"
:(מתי הראל ([[w:עמית ליאור|עמית ליאור]]) יוצא מהכיתה)
:'''מירב''': "שרון תמיד אמרה שאבא שלה איש עסקים, שהוא נוסע כל הזמן לחוץ לארץ"
:(תומר בן דוד ([[W:אורי בנאי|אורי בנאי]]) פונה לכל הכיתה ונוזף בהם על יחסם המזלזל כלפי שרון כהן ([[W:שרון חזיז|שרון חזיז]]))
:'''תומר בן דוד''': "איזה עסקים ואיזה חוץ לארץ? הוא מובטל כבר חודשיים, צפונים סתומים."
{{מפריד}}
[[קטגוריה:סדרות טלוויזיה ישראליות]]
6flxacgtw7ui5yq7ff09iiewrlb2nuk
קטגוריה:מתמטיקה
14
24774
235226
191593
2026-05-06T20:44:57Z
קליאו
9676
235226
wikitext
text/x-wiki
[[קטגוריה:מדע]]
4jzib08wft14u10vhimolyi8bbw4wog
235256
235226
2026-05-06T21:35:09Z
קליאו
9676
235256
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת קטגוריה|ציטוט|מתמטיקה}}
[[קטגוריה:מדע]]
tgprmszyhdg33ih42o8735fivgqwr8m
פרדיגמה
0
24788
235239
202253
2026-05-06T20:50:07Z
קליאו
9676
235239
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=פרדיגמה|נושא=פָּרָדִיגְמָה}}
* "ההבדל העיקרי בין הפרדיגמה לתיאוריה הוא שתיאוריה מספקת לנו הסבר לתופעה כאשר פרדיגמה פועלת כמסגרת תיאורטית או פילוסופית." ~ [[W:אורן הרמן|אורן הרמן]]
* "כשהמדען לומד פרדיגמה הוא קונה לו תיאוריה, שיטות ואמות מידה גם יחד, בדרך כלל בערבוביה שאינה ניתנת להפרדה. לכן כשהפרדיגמות מתחלפות, יש כרגיל שינויים משמעותיים בקני המידה הקובעים את הלגיטימיות של הבעיות ושל פתרונות מוצעים." ~ [[W:תומאס קון|תומאס קון]], '[[המבנה של מהפכות מדעיות]]'
* "יש לנו פרדיגמה חדשה שניזונה מהמתח העצום שבוויתור על הידיעה האמיתית ומן הוויתור על תשוקת הייצוג של המבט הטבעי." ~ [[ס. יזהר]]
* "אפשר לראות ב[[פוסטמודרניזם]] גורם שעלול להוביל לדעיכת הרוח עקב ניפוץ כל פרדיגמה אפשרית עד כדי מצב של רלטיביזם ניהיליסטי." ~ [[יגאל ורדי]]
* "בספרות העברית והעולמית, שולטת פרדיגמה ריאליסטית – איך אנחנו יכולים לשקף את המציאות באמצעות מילים. אני לא מצויד בפרדיגמה הזו, וצריך לכפות אותה על עצמי." ~ [[שמעון אדף]]
* "גם גזענות וגם סקסיזם הם פרדיגמות של צרות אופק." ~ [[טום ריגן]]
* "כשאנו חיים בערנות אנו יודעים לתת את מיטבנו לעולם, בנדיבות, בלי מחסור, מתוך פרדיגמת שפע: שפע אהבה, שפע של חוכמה, כבוד, ומשאבים." ~ [[מיכל חמו לוטם]]
[[קטגוריה:פילוסופיה]]
[[קטגוריה:מדע]]
9xumq2tjwipu8kj7r8iipfctm4ub9p3
אלוהים משחק בקוביות
0
24856
235301
192086
2026-05-06T22:38:20Z
קליאו
9676
235301
wikitext
text/x-wiki
'''אלוהים משחק בקוביות''' הוא ספר מאת [[מיכאל אברהם]] על [[מדע]], תורת ה[[אבולוציה]] והאמונה ב[[אלוהים]]. הספר יצא לאור ב־2011.
{{מפריד}}
* "ישנם מושגים שיש להם תוכן ממשי, גם אם לא נוכל להגדיר אותם בבירור."
* "הבדל בהגדרה של מושגים אינו יכול להיות בסיס למחלוקת אתית, שהיא בעלת אופי שיפוטי בעליל."
* "אם הוויכוחים בתורת ה[[מוסר]] עוסקים בשאלה מהו היישום המעשי של המושג '[[טוב]]', הרי בהכרח כל התיאוריות כולן עוסקות באותו המושג עצמו. כלומר, ישנה הסכמה באשר למהותו של המושג (לאו דווקא המונח הלשוני) 'טוב' עצמו."
* "איזו משמעות יש בכלל למושגים חובה או שיפוט אתי בעולם מטריאליסטי? האם אפשר לדבר על חובות ושיפוטים בעולם של [[פיזיקה]] וכימיה? האם עצם חומרי יכול לפעול במערכת של שיפוטים ונורמות מוסריות?"
* "לראות במדע כלי חשוב שיכול לתרום ללימוד והבנה התורניים. אין כוונתי רק לבירור עובדות אלא גם לאימוץ מתודות ודרכי לימוד."
* "החוקר מתמקד באנליזה, כלומר בהבחנה ובהצבעה על הבדלים שבין השיטות או המקורות, והוא אינו נוטה לעשות סינתזה בין מקורות ושיטות שונות. החשיבה המסורתית, לעומת זאת, נוטה להרמוניזציה."
* "האבולוציה היא תהליך שיש לו כיוון, מגמה. מחומר דומם והִיוּלי, חסר כל תכונות, זה שנוצר במפץ הגדול, אנו מגיעים ליצורים חיים ומורכבים שנראים גם תכליתיים."
* "חוקי הטבע הם הסביבה שבתוכה מתנהל התהליך האקראי הזה, ורק בזכותם הוא מגיע בסופו של דבר ליעדו, על אף האקראיות שבדרך. הסבר באמצעות חוקי הטבע אינו אלא תיאור של האופן שבו המתכנן התבוני הוציא לפועל את תוכניתו."
* "האמונה הבריאתנית הפונדמנטליסטית שהאבולוציה כלל לא התרחשה, וכמותה האמונה האתיאיסטית בדבר עיוורון של התהליך האבולוציוני המוצלח הזה, שתיהן אמונות דוגמטיות ולא רציונליות."
[[קטגוריה:ספרי פילוסופיה]]
[[קטגוריה:ספרי מדע]]
6omcub49arw64zqj705tee9lw5k1f4c
תגלית
0
25014
235242
193304
2026-05-06T20:51:12Z
קליאו
9676
235242
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=תגלית}}
* "ה[[שגיאה|שגיאות]] מהוות את שעריהן של התגליות." ~ [[ג'יימס ג'ויס]]
* "מסע תגליות אמתי איננו למצוא [[נוף]] חדש, אלא להיות בעל [[עין|עיניים]] חדשות." ~ [[מרסל פרוסט]]
* "ככל שהתגלית מקורית יותר, היא הופכת אחרי כן ליותר מובנת מאליה." ~ [[ארתור קסטלר]]
* "תגליות גדולות ושיפורים כרוכים בשיתוף פעולה בין [[מוח|מוחות]] רבים." ~ [[אלכסנדר גרהם בל]]
* "כל תגלית מדעית היא מהפכנית. אנו חייבים לפעמים להתייחס ל[[מדע]] כאויב אפשרי." ~ [[w:תומאס הנרי האקסלי|תומאס הנרי האקסלי]]
* "ה[[דרך]] הארוכה בה בחרו ללכת, שבסופה מחכה תגלית חשובה, או פריצת דרך מדעית, או אולי תובנה חדשה, נראית לעיתים קשה ומפרכת, אבל לאורכה חווים לפרקים הצלחות קטנות של יומיום, שמביאות איתן הרבה סיפוק ו[[שמחה]]. הדרך עצמה היא ליבו של העניין." ~ [[W:אורה אנטין|אורה אנטין]]
* "ה[[נישואים]] יישארו החשוב שבמסעי התגליות ש[[אדם]] יכול לקחת על עצמו." ~ [[סרן קירקגור]]
* "אנו חייבים המון ל[[הודו|הודים]] שלימדו אותנו לספור{{הערה|ראו למשל: [[W:בראהמגופטה|בראהמגופטה]] או [[W:אריאבהטה|אריאבהטה]].}}, שבלעדיהם לא ניתן היה למצוא תגלית [[מדע]]ית כדאית." ~ [[אלברט איינשטיין]]
* "תגלית מדעית קורית כשראית משהו שכל אחד ראה, אך [[מחשבה|חשבת]] משהו שאיש לא חשב." ~ [[אלברט סנט-גיירגי]]<ref>Focus, n. 111, p. 116</ref>
* "המשפט הכי מלהיב לשמוע מהעוסקים במדע, המשפט שמבשר על תגלית חדשה הוא לאו דווקא 'אאוריקה!' אלא 'זה מוזר...' " ~ [[אייזק אסימוב]]
* "אם הייתי יודע לאן תוביל תגלית האטום, הייתי נהיה שען." ~ [[אלברט איינשטיין]]
* "ה[[ידע]] להשתומם ברגע הנכון מהווה את הצעד הראשון בדרכה של התגלית המדעית." ~ [[לואי פסטר]]
* "החשובות שבתגליות נעשות על ידי מי שאינו יודע כי הוא מגלה." ~ [[ז'וזה סאראמאגו]], "האדם המשוכפל"
* "הגדולות שבתגליות ה[[מדע]]יות נעשו תוך שימוש באמצעים שכיום נראים לנו לא מתוחכמים." ~ [[שארל פגי]]
* "הדרך המובילה לתגלית ולחידוש עשויה להיסלל אפילו דרך סבך בלתי מתקבל על הדעת של שגיאות." ~ [[W:מריו ליביו|מריו ליביו]], "[[שגיאות גאוניות]]"
* "כל ה[[כסף]] שלי הושקע ב[[מחקר|מחקרים]] שבעזרתם גיליתי תגליות חדשות שמאפשרות לאנושות חיים קצת יותר קלים." ~ [[ניקולה טסלה]], אפריל 1927
* "בכל דור ודור מגלים גילוי שרואים אותו כאילו אין למעלה הימנו, לסוף הוא משתכח והולך, שבינתיים גילו גילוי חדש." ~ [[ש"י עגנון]], "עידו ועינם", עמ' שמ"ו
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקיפדיה=תגלית}}
==הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מדע]]
nsvn7b0kkpof7ldry5nodo5p02ieiop
תערובת
0
25153
235243
206017
2026-05-06T20:51:26Z
קליאו
9676
235243
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Caroteno soluble en agua.jpg|ממוזער|155 פיקסלים]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=תערובת|נושא=תערובת}}
* "אף [[נשמה]] נעלה לא פטורה מתערובת של [[שיגעון]]." ~ [[אריסטו]]
* "מה שרוב בני האדם בתרבותנו מתכוונים ב'להיות נאהב' הוא בעצם תערובת של פופולריות ו[[משיכה מינית]]." ~ [[אריך פרום]], "[[אמנות האהבה (ספר)|אמנות האהבה]]"
* "אחת ה[[תגלית|תגליות]] המרגשות שהתגלו במעבדה הלשונית הייתה שמרגע שקופי בונובו רכשו [[שפה]] אנושית, הם העבירו אותה לצאצאיהם ותיקשרו איתם בתערובת של שפת סימנים והביטויים הקוליים שלהם." ~ [[W:שרה גרואן|שרה גרואן]], "[[בית הקופים]]"
* "אין תרבות [[פולין|פולנית]] ללא [[יהודים|יהודי]] פולין. במשך מאות בשנים הסתבכו הישויות האלה, השתרגו וצמחו יחדיו כשזו משפיעה על זו והן יוצרות תערובת תרבותית שאין דוגמתה בשום מקום אחר בעולם." ~ [[אולגה טוקרצ'וק]]
[[קטגוריה:מדע]]
k94booppbeai7qoc179bievk9fvbse5
המבנה של מהפכות מדעיות
0
26103
235230
202264
2026-05-06T20:47:00Z
קליאו
9676
235230
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:The Structure of Scientific Revolutions 2nd edition Thomas Kuhn.jpg|ממוזער|155 פיקסלים|עטיפת הספר באנגלית]]
'''[[W:המבנה של מהפכות מדעיות|המבנה של מהפכות מדעיות]]''' (באנגלית: '''The Structure of Scientific Revolutions''') הוא ספר מאת [[W:תומאס קון|תומאס קון]] שיצא לאור ב־1962.
{{מפריד}}
* "בכל אחד מן המקרים, הופיעה תיאוריה חדשנית רק לאחר [[כישלון]] מוצהר בפעילות התקנית של פתרון בעיות."
* "התיאוריה החדשנית נראית כתגובה ישירה למשבר."
* "כדי ש[[פרדיגמה]] תוכל בכלל לנצח, היא חייבת לרכוש כמה תומכים ראשונים, אנשים שיפתחו אותה עד לנקודה שבה יכולים להיווצר ולהתרבות טיעונים מוצקים. ואפילו טיעונים אלה, בבואם, כל אחד מהם בנפרד איננו מכריע. כיוון שמדענים הם אנשים הגיוניים, ישכנע בסופו של דבר טיעון זה או אחר רבים מהם. אבל אין שום טיעון בודד המסוגל, או החייב, לשכנע את כולם. ה[[שינוי]] אינו מתרחש בהמרה קבוצתית אחת של האמונה, אלא בדרך של תזוזה גוברת והולכת בחלוקת הנאמנויות המקצועיות."
* "כשהמדען לומד פרדיגמה הוא קונה לו תיאוריה, שיטות ואמות מידה גם יחד, בדרך כלל בערבוביה שאינה ניתנת להפרדה. לכן כשהפרדיגמות מתחלפות, יש כרגיל שינויים משמעותיים בקני המידה הקובעים את הלגיטימיות של הבעיות ושל פתרונות מוצעים."
==נאמר עליו==
* "קון המשיך לראות תמיד ב[[מדע]] את הדרך הטובה ביותר לחשיפתה של ה[[אמת]] ויצא נגד כל מי שהשתמשו בתיאוריה שלו כדי לבטל את תקפות המדע ויכולתו לפענח את הטבע והיקום." ~ דודי גולדמן
[[קטגוריה:פילוסופיה]]
[[קטגוריה:מדע]]
hcdtaaqljyi1bcfr58a7rtsom2vrlht
235263
235230
2026-05-06T21:44:16Z
קליאו
9676
235263
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:The Structure of Scientific Revolutions 2nd edition Thomas Kuhn.jpg|ממוזער|155 פיקסלים|עטיפת הספר באנגלית]]
'''[[W:המבנה של מהפכות מדעיות|המבנה של מהפכות מדעיות]]''' (באנגלית: '''The Structure of Scientific Revolutions''') הוא ספר מאת [[W:תומאס קון|תומאס קון]] שיצא לאור ב־1962.
{{מפריד}}
* "בכל אחד מן המקרים, הופיעה תיאוריה חדשנית רק לאחר [[כישלון]] מוצהר בפעילות התקנית של פתרון בעיות."
* "התיאוריה החדשנית נראית כתגובה ישירה למשבר."
* "כדי ש[[פרדיגמה]] תוכל בכלל לנצח, היא חייבת לרכוש כמה תומכים ראשונים, אנשים שיפתחו אותה עד לנקודה שבה יכולים להיווצר ולהתרבות טיעונים מוצקים. ואפילו טיעונים אלה, בבואם, כל אחד מהם בנפרד איננו מכריע. כיוון שמדענים הם אנשים הגיוניים, ישכנע בסופו של דבר טיעון זה או אחר רבים מהם. אבל אין שום טיעון בודד המסוגל, או החייב, לשכנע את כולם. ה[[שינוי]] אינו מתרחש בהמרה קבוצתית אחת של האמונה, אלא בדרך של תזוזה גוברת והולכת בחלוקת הנאמנויות המקצועיות."
* "כשהמדען לומד פרדיגמה הוא קונה לו תיאוריה, שיטות ואמות מידה גם יחד, בדרך כלל בערבוביה שאינה ניתנת להפרדה. לכן כשהפרדיגמות מתחלפות, יש כרגיל שינויים משמעותיים בקני המידה הקובעים את הלגיטימיות של הבעיות ושל פתרונות מוצעים."
==נאמר עליו==
* "קון המשיך לראות תמיד ב[[מדע]] את הדרך הטובה ביותר לחשיפתה של ה[[אמת]] ויצא נגד כל מי שהשתמשו בתיאוריה שלו כדי לבטל את תקפות המדע ויכולתו לפענח את הטבע והיקום." ~ [[W:דודי גולדמן|דודי גולדמן]]
[[קטגוריה:פילוסופיה]]
[[קטגוריה:מדע]]
6m3u8698zz1u4cfhoqeq82c0mrcav0k
קטגוריה:אקדמיה
14
26397
235248
205257
2026-05-06T20:57:31Z
קליאו
9676
235248
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת קטגוריה|ציטוט|אקדמיה}}
[[קטגוריה:מדע]]
[[קטגוריה:חינוך]]
6ie2b461gprq7uin52adyyynev42evl
צוואר
0
27727
235317
223567
2026-05-07T07:00:09Z
קליאו
9676
/* */
235317
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=צוואר}}
[[קובץ: Exposed throat - Flickr - Stiller Beobachter.jpg|ממוזער|156 פיקסלים]]
{{מפריד}}
*"צַוָּארֵךְ כְּמִגְדַּל הַשֵּׁן." ~ {{פסוק|שיר השירים|ז|ה}}
* "נָשְׁבָה רוּחַ־נִשְׁמָתוֹ בִּקְוֻצּוֹת־הַחֵן עֲלֵי חֶלְקַת צַוָּארָהּ." ~ [[אובידיוס]], '[[מטמורפוזות]]'
* "כל עוד אתה חי תשמור על הצוואר שלך." ~ [[ויליאם שייקספיר]], '[[רומאו ויוליה]]'
* "ה[[אושר]] מבחינתי הוא למתוח את הצוואר למעלה ולהגיד: יש עוד פיסת חיים קטנה שאני יכולה להגיע אליה." ~ [[מירה מגן]]
* "היום נצא לרסק את היד שנשלחה לחנוק את צווארנו, שריונינו יביאו את המלחמה אל עומקי אדמת האויב." ~ [[ישראל טל]]
* "אפילו חרב חדה מונחת לו על צווארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים." ~ {{בבלי|ברכות|י|א}}
* "היא לפתה את צווארה בידיה הדקות, הלבנות, שוורידים כחלחלים נשתרגו בהן ולרגע הייתה כמתעלפת בעניבת חנק." ~ [[יורם קניוק]], "[[אדם בן כלב]]"
* "שמתי את הראש בין הכתף והצוואר ונשמתי עמוק, אני לא זוכר כמה זמן." ~ [[עפר שלח]], "[[גוף שני (ספר)|גוף שני]]"
* "אמנדה התהפכה ונשכבה מעליו, מסדרת את השמיכות כך שרק צוואריהם וראשיהם נותרו חשופים." ~ [[W:שרה גרואן|שרה גרואן]], "[[בית הקופים]]"
* "אנשים בלי אלוהים... הם יכולים לשדוד זקנה בשביל השרשרת על הצוואר." ~ מתוך הסרט "[[זהר (סרט)|זהר]]"
* "נתתי לך את התליון הזה על צווארך, כשסבתא שלך הייתה חולה." ~ מתוך הסרט "[[חתיכה בהפתעה]]"
* "לא חשבתי שזה מה שאני עושה. חשבתי שאני מביע חיבה. הצוואר שלה היה פשוט... כל כך עדין. כל כך דק. כל כך שברירי." ~ מתוך הסדרה "[[אוז]]"
* "רוב בני האדם בתרבות שלנו סובלים מרמה גבוהה של מתח כרוני במערכת השרירים – בצוואר, בחזה, בגב וברגליים – דבר הכובל אותם, מגביל את תנועותיהם ופוגע ביכולתם לבטא עצמם באופן חופשי ומלא." ~ [[אלכסנדר לואן]]
[[קטגוריה:גוף האדם]]
5hhny4uy9gni1bnac9c39u1ipzezi9z
התנצלותו של מתמטיקאי
0
27936
235250
218167
2026-05-06T21:03:03Z
קליאו
9676
235250
wikitext
text/x-wiki
'''[[W:התנצלותו של מתמטיקאי|התנצלותו של מתמטיקאי]]''' (באנגלית: '''A Mathematician's Apology''') הוא ספר מאת [[גודפרי הרולד הארדי]] שיצא לאור ב־1940.
{{מפריד}}
* "ה[[מתמטיקאי]], כמו ה[[צייר]] וה[[משורר]], הוא יוצר של צורות."
* "[[מתמטיקה]] טהורה היא בסך הכול שימושית משמעותית יותר ממתמטיקה יישומית. הסיבה לכך היא שמה שמועיל יותר מכול הוא הטכניקה, וטכניקה מתמטית נלמדת בעיקר באמצעות מתמטיקה טהורה."
* "[[ארכימדס]] ייזכר כש[[אייסכילוס]] כבר יישכח, מפני ש[[שפה|שפות]] מתות ו[[רעיון|רעיונות]] מתמטיים לא. ייתכן ש'אלמוות' היא מילה מטופשת, אך קרוב לוודאי שלמתמטיקאי יש את הסיכוי הטוב ביותר לזכות בה, תהיה משמעותה אשר תהיה."
* "איש לא גילה עדיין שימוש צבאי כלשהו בתורת המספרים או ב[[תורת היחסות]], ומאוד לא סביר שמישהו יעשה זאת בעוד שנים רבות."
* "מתמטיקאי, בדומה לצייר או משורר, יוצר תבניות. אם תבניותיו יותר עמידות משל האמנים, זאת משום שהן בנויות מרעיונות. צייר מקיים תבניות בצבעים, משורר – במילים."
* "התבניות של המתמטיקאים, כמו אלו של הציירים או של ה[[משורר|משוררים]], חייבות להיות יפות. הרעיונות, כמו הצבעים או המילים, חייבים להשתלב בהרמוניה. [[יופי]] הוא המבחן הראשון: אין מקום של ממש בעולם למתמטיקה מכוערת." ~ [https://archive.org/details/hardy_annotated/page/24/mode/2up?q=%22The+mathematicians+patterns%22 מקור]
[[קטגוריה:ספרי מדע וטכנולוגיה]]
[[קטגוריה:מתמטיקה]]
rnfxd93fe7mslt4l42eqzqiap42u6lb
235268
235250
2026-05-06T21:47:58Z
קליאו
9676
235268
wikitext
text/x-wiki
'''[[W:התנצלותו של מתמטיקאי|התנצלותו של מתמטיקאי]]''' (באנגלית: '''A Mathematician's Apology''') הוא ספר מאת [[גודפרי הרולד הארדי]] שיצא לאור ב־1940.
{{מפריד}}
* "ה[[מתמטיקאי]], כמו ה[[צייר]] וה[[משורר]], הוא יוצר של צורות."
* "[[מתמטיקה]] טהורה היא בסך הכול שימושית משמעותית יותר ממתמטיקה יישומית. הסיבה לכך היא שמה שמועיל יותר מכול הוא הטכניקה, וטכניקה מתמטית נלמדת בעיקר באמצעות מתמטיקה טהורה."
* "[[ארכימדס]] ייזכר כש[[אייסכילוס]] כבר יישכח, מפני ש[[שפה|שפות]] מתות ו[[רעיון|רעיונות]] מתמטיים לא. ייתכן ש'אלמוות' היא מילה מטופשת, אך קרוב לוודאי שלמתמטיקאי יש את הסיכוי הטוב ביותר לזכות בה, תהיה משמעותה אשר תהיה."
* "איש לא גילה עדיין שימוש צבאי כלשהו בתורת המספרים או ב[[תורת היחסות]], ומאוד לא סביר שמישהו יעשה זאת בעוד שנים רבות."
* "מתמטיקאי, בדומה לצייר או משורר, יוצר תבניות. אם תבניותיו יותר עמידות משל האמנים, זאת משום שהן בנויות מרעיונות. צייר מקיים תבניות בצבעים, משורר – במילים."
* "התבניות של המתמטיקאים, כמו אלו של הציירים או של ה[[משורר|משוררים]], חייבות להיות יפות. הרעיונות, כמו הצבעים או המילים, חייבים להשתלב בהרמוניה. [[יופי]] הוא המבחן הראשון: אין מקום של ממש בעולם למתמטיקה מכוערת." ~ [https://archive.org/details/hardy_annotated/page/24/mode/2up?q=%22The+mathematicians+patterns%22 מקור]
[[קטגוריה:ספרי מדע]]
[[קטגוריה:מתמטיקה]]
fcso6ubb7lcwrla4d1h7mbc0rg1de15
קטגוריה:כימאים אמריקאים
14
28061
235260
219444
2026-05-06T21:38:25Z
קליאו
9676
235260
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת קטגוריה|ציטוט|כימאים אמריקאים}}
[[קטגוריה:אמריקאים]]
[[קטגוריה:כימאים|אמריקאים]]
rzjq11ws1yjb43ar3epjnz5h1zdnbr4
קטגוריה:רפואה
14
28474
235227
223470
2026-05-06T20:45:24Z
קליאו
9676
235227
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת קטגוריה|ציטוט|רפואה}}
[[קטגוריה:בריאות]]
[[קטגוריה:מדע]]
fkdvfd4wp5k80uxlmsad7wafdadpjbb
מגדיר צמחים
0
28610
235249
231099
2026-05-06T21:01:25Z
קליאו
9676
235249
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Useful plants - plants adapted for the food of man described and illustrated (IA b24921464).pdf|ממוזער|200px]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מגדיר צמחים}}
* "האנציקלופדיה הייתה אמורה להיות הרבה יותר ממגדיר צמחים. ברוח ה[[ציונות]] המתחדשת רצה [[W:אפרים הראובני|ראובני]] לרכז את הידע הבוטני ולכרוך אותו עם ציון של הקשרים היסטוריים, תרבותיים ומיתיים של ה[[צומח|צמחים]]." ~ [[סמדר שפי]] על הרעיון לספר "אוצר צמחי ארץ ישראל"
* "גם העידן הטכנולוגי כבר כאן, עם מגדיר צמחים למערכת האנדרואיד. בימים אלה קיימת [[אפליקציית מובייל|אפליקציה]] שאפשר בעזרתה להקיש את [[צבע]] ה[[פרח]] ולקבל במכשיר הנייד שלכם צילומים גדולים של הצמח. מעל 2,000 צמחים ופרחים נמצאים במגדיר האינטרנטי, לקוחים מתוך האתר 'צמח השדה', בו מקבלים עדכונים על פריחות און ליין. האפליקציה תעודכן מדי תקופה, ללא עלות נוספת." ~ [[דובי זכאי]]
* "לקראת וולנטיינס דיי יצאנו יחד עם [[w:נסים קריספיל|נסים קריספיל]], מגדיר צמחים חי, לשדות הפורחים לגלות את סימני ה[[אהבה]]." ~ [[דובי זכאי]]
[[קטגוריה:ספרי מדע וטכנולוגיה]]
[[קטגוריה:מאגרי מידע]]
[[קטגוריה:צמחים]]
qfnr1h5xspq6o1k6mkuebkv1yl87t81
235269
235249
2026-05-06T21:48:15Z
קליאו
9676
235269
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Useful plants - plants adapted for the food of man described and illustrated (IA b24921464).pdf|ממוזער|200px]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מגדיר צמחים}}
* "האנציקלופדיה הייתה אמורה להיות הרבה יותר ממגדיר צמחים. ברוח ה[[ציונות]] המתחדשת רצה [[W:אפרים הראובני|ראובני]] לרכז את הידע הבוטני ולכרוך אותו עם ציון של הקשרים היסטוריים, תרבותיים ומיתיים של ה[[צומח|צמחים]]." ~ [[סמדר שפי]] על הרעיון לספר "אוצר צמחי ארץ ישראל"
* "גם העידן הטכנולוגי כבר כאן, עם מגדיר צמחים למערכת האנדרואיד. בימים אלה קיימת [[אפליקציית מובייל|אפליקציה]] שאפשר בעזרתה להקיש את [[צבע]] ה[[פרח]] ולקבל במכשיר הנייד שלכם צילומים גדולים של הצמח. מעל 2,000 צמחים ופרחים נמצאים במגדיר האינטרנטי, לקוחים מתוך האתר 'צמח השדה', בו מקבלים עדכונים על פריחות און ליין. האפליקציה תעודכן מדי תקופה, ללא עלות נוספת." ~ [[דובי זכאי]]
* "לקראת וולנטיינס דיי יצאנו יחד עם [[w:נסים קריספיל|נסים קריספיל]], מגדיר צמחים חי, לשדות הפורחים לגלות את סימני ה[[אהבה]]." ~ [[דובי זכאי]]
[[קטגוריה:ספרי מדע]]
[[קטגוריה:מאגרי מידע]]
[[קטגוריה:צמחים]]
6qgg454jog9flz0geoj30tuc1ng834u
235270
235269
2026-05-06T21:48:33Z
קליאו
9676
235270
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Useful plants - plants adapted for the food of man described and illustrated (IA b24921464).pdf|ממוזער|156 פיקסלים]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מגדיר צמחים}}
* "האנציקלופדיה הייתה אמורה להיות הרבה יותר ממגדיר צמחים. ברוח ה[[ציונות]] המתחדשת רצה [[W:אפרים הראובני|ראובני]] לרכז את הידע הבוטני ולכרוך אותו עם ציון של הקשרים היסטוריים, תרבותיים ומיתיים של ה[[צומח|צמחים]]." ~ [[סמדר שפי]] על הרעיון לספר "אוצר צמחי ארץ ישראל"
* "גם העידן הטכנולוגי כבר כאן, עם מגדיר צמחים למערכת האנדרואיד. בימים אלה קיימת [[אפליקציית מובייל|אפליקציה]] שאפשר בעזרתה להקיש את [[צבע]] ה[[פרח]] ולקבל במכשיר הנייד שלכם צילומים גדולים של הצמח. מעל 2,000 צמחים ופרחים נמצאים במגדיר האינטרנטי, לקוחים מתוך האתר 'צמח השדה', בו מקבלים עדכונים על פריחות און ליין. האפליקציה תעודכן מדי תקופה, ללא עלות נוספת." ~ [[דובי זכאי]]
* "לקראת וולנטיינס דיי יצאנו יחד עם [[w:נסים קריספיל|נסים קריספיל]], מגדיר צמחים חי, לשדות הפורחים לגלות את סימני ה[[אהבה]]." ~ [[דובי זכאי]]
[[קטגוריה:ספרי מדע]]
[[קטגוריה:מאגרי מידע]]
[[קטגוריה:צמחים]]
7oabwbmfc1rrfq9k1u68u9l63cbo55s
235272
235270
2026-05-06T21:49:32Z
קליאו
9676
235272
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Useful plants - plants adapted for the food of man described and illustrated (IA b24921464).pdf|ממוזער|156 פיקסלים]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מגדיר צמחים|נושא=מגדירי צמחים}}
* "האנציקלופדיה הייתה אמורה להיות הרבה יותר ממגדיר צמחים. ברוח ה[[ציונות]] המתחדשת רצה [[W:אפרים הראובני|ראובני]] לרכז את הידע הבוטני ולכרוך אותו עם ציון של הקשרים היסטוריים, תרבותיים ומיתיים של ה[[צומח|צמחים]]." ~ [[סמדר שפי]] על הרעיון לספר "אוצר צמחי ארץ ישראל"
* "גם העידן הטכנולוגי כבר כאן, עם מגדיר צמחים למערכת האנדרואיד. בימים אלה קיימת [[אפליקציית מובייל|אפליקציה]] שאפשר בעזרתה להקיש את [[צבע]] ה[[פרח]] ולקבל במכשיר הנייד שלכם צילומים גדולים של הצמח. מעל 2,000 צמחים ופרחים נמצאים במגדיר האינטרנטי, לקוחים מתוך האתר 'צמח השדה', בו מקבלים עדכונים על פריחות און ליין. האפליקציה תעודכן מדי תקופה, ללא עלות נוספת." ~ [[דובי זכאי]]
* "לקראת וולנטיינס דיי יצאנו יחד עם [[w:נסים קריספיל|נסים קריספיל]], מגדיר צמחים חי, לשדות הפורחים לגלות את סימני ה[[אהבה]]." ~ [[דובי זכאי]]
[[קטגוריה:ספרי מדע]]
[[קטגוריה:מאגרי מידע]]
[[קטגוריה:צמחים]]
db9o6t0atqaev92wxchbx2ddiwixldp
מדען
0
28863
235232
226850
2026-05-06T20:47:49Z
קליאו
9676
235232
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Institut Pasteur, US Researchers - DPLA - 348c3951fefe34c4a6e740dacbcb22dc.jpg|ממוזער|210 פיקסלים]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מדען}}
* "הדבר היחידי שמדען מוכרח לדעת זה מיקומה של ה[[ספרייה]] הקרובה." ~ [[אלברט איינשטיין]]
* "אנשים שעושים עבודה מדעית חשובה הם אנשים מאושרים, שאושרם נובע בעיקר מעבודתם." ~ [[ברטרנד ראסל]]
* "המדען לעולם לא ייטה לתאוריה שלא הוא הגה אותה." ~ [[מארק טוויין]]
*"מדענים הם אולי האנשים שקל ביותר להטעות, משום שתצפיות מדעיות הן תמיד כנות... מדענים רגילים לציין את ה[[עובדה|עובדות]] כפי שהן מציגות את עצמן." ~ [[קאמי פלמריון]]
* "אני תמיד המום לראות איך מדענים נחשבים מאוניברסיטאות טובות משוכנעים בצדקתם, ולא מוכנים בשום אופן לבחון ראיות נוספות." ~ [[מיכאל לויט]]
* "מדען של ממש אינו אומר מילים קשות, אלא כשאין עומדות לרשותו מילים אחרות." ~ [[הרמן מלוויל]]
* "אמא שלי הפכה אותי למדען בלי שהתכוונה לכך בכלל. כל האמהות היהודיות ב[[ברוקלין]] נהגו לשאול את הבן שלהן: 'נו למדת משהו בבית ספר היום?', אבל לא אמא שלי. היא תמיד שאלה אותי שאלה אחרת: 'איזי, שאלת [[שאלה]] טובה היום?' ההבדל הזה הוא שהפך אותי למדען." ~ [[W:איזידור אייזק רבי|איזידור אייזק רבי]]
* "זה בלתי נסלח שהמדענים עושים [[ניסוי|ניסויים]] ב[[בעלי חיים]]; הבה ישתמשו ב[[עיתונאי|עיתונאים]] וב[[פוליטיקאי|פוליטיקאים]]." ~ [[הנריק איבסן]]
* "בהרצאה שנתתי אחרי שזכיתי ב[[פרס נובל|נובל]] התמקדתי באמירת תודה למדענים שהשפיעו על החיים שלי. הרגשתי חובה להעביר את זה הלאה." ~ [[מיכאל לויט]]
* "דבר אינו עוצר את האמן; הוא אינו נבוך כמו המדען... הוא חודר מבעד לדלתותיו של המדע." ~ [[אלזה טריולה]], "לונה פארק"
* "הנה טיפ למדענים מטורפים ששמים מוחות בצנצנות עם מים: תוסיפו פרוסת לימון, לרעננות." ~ ג'ק הנדי, "[[מחשבות עמוקות]]"
[[קטגוריה:מדענים|*]]
[[קטגוריה:מדע]]
[[קטגוריה:מקצועות]]
mv67nukajh3qldv9szrl6mmudjgjfl5
שפתות הקול
0
29005
235318
228176
2026-05-07T07:03:46Z
קליאו
9676
/* */
235318
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Vocal folds-201611.jpg|ממוזער|186px]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=שפתות הקול}}
* "בני אדם צריכים [[דיבור|לדבר]] על משהו כדי לשמור את מיתרי הקול שלהם במצב תקין, שיהיו להם מיתרי קול טובים, שמא יזדמן להם לומר דבר בעל משמעות." ~ [[קורט וונגוט]], "[[עריסת חתול]]"
* "ואם אני חייב בסכלותי העגומה לחפש בתוך המתיקות של הרוחות והמטר את מיתרי הקול שיש לי ב[[תשוקה]]." ~ [[פרנסיס ז'ם]], "אם כל זאת הנו חלום אומלל"
* "איזו פקודה עברה מן ה[[מוח]] שלו אל מיתרי הקול ושרירי הלסת וגרמה לו לדבר?" ~ [[עפר שלח]], "[[גוף שני (ספר)|גוף שני]]"
* "חזרי מהר כי בלעדייך עולמי שומם, נדמו מיתרי קולי וכינורי דומם." ~ [[אביהו מדינה]], מתוך השיר "[[הפרח בגני]]"
[[קטגוריה:גוף האדם]]
7noxxlzukwesyzj39f9faw7j0a0lvzd
235319
235318
2026-05-07T07:05:16Z
קליאו
9676
/* */
235319
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Vocal folds-201611.jpg|ממוזער|186px]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=שפתות הקול|נושא=שפתות הקול (מיתרי הקול)}}
* "בני אדם צריכים [[דיבור|לדבר]] על משהו כדי לשמור את מיתרי הקול שלהם במצב תקין, שיהיו להם מיתרי קול טובים, שמא יזדמן להם לומר דבר בעל משמעות." ~ [[קורט וונגוט]], "[[עריסת חתול]]"
* "ואם אני חייב בסכלותי העגומה לחפש בתוך המתיקות של הרוחות והמטר את מיתרי הקול שיש לי ב[[תשוקה]]." ~ [[פרנסיס ז'ם]], "אם כל זאת הנו חלום אומלל"
* "איזו פקודה עברה מן ה[[מוח]] שלו אל מיתרי הקול ושרירי הלסת וגרמה לו לדבר?" ~ [[עפר שלח]], "[[גוף שני (ספר)|גוף שני]]"
* "חזרי מהר כי בלעדייך עולמי שומם, נדמו מיתרי קולי וכינורי דומם." ~ [[אביהו מדינה]], מתוך השיר "[[הפרח בגני]]"
[[קטגוריה:גוף האדם]]
ou69iw1gwuveting9nmx8j8d010h1jo
אגודל
0
29031
235315
228326
2026-05-07T06:56:35Z
קליאו
9676
/* */
235315
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Thumbsup.gif|ממוזער|156 פיקסלים]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=אגודל}}
* "האגודל לבדו מעורר בי את ההכרה בדבר קיומו של ה[[אל]]." ~ [[אייזק ניוטון]]
* "כשאתה מושיט את [[כף יד|כף ידך]] ומפנה אצבע מאשימה כלפי מישהו, האגודל מופנה כלפי מעלה, שאולי גם ליד ה[[גורל]] יש השפעה." ~ [[נחמיה תמרי]]
* "בשיטה של [[פייסבוק]] יש רק אגודל למעלה, האייקון שמלווה את [[כפתור לייק|כפתור הלייק]]." ~ [[W:עידו קינן|עידו קינן]]
* "ומצמיד אליו את המסמר ביד שמאל ולוקח את הפטיש ביד ימין ובמכה הראשונה הוא מועך את האגודל שלו." ~ [[ג'רום ק. ג'רום]], "[[שלושה בסירה אחת (מלבד הכלב)]]"
* "כשקפץ לאחור, זב דם מאגודלו הימני." ~ [[W:שרה גרואן|שרה גרואן]], "[[בית הקופים]]"
* "אם נניח שהקורבן הוכש ב[[קרסול]] או באגודל." ~ מתוך הסרט "[[להרוג את ביל חלק 2]]"* "פרחה עומדת ב[[רחוב]], רואה ערס במרצדס ומרימה לו אגודל. הוא עוצר ושואל 'לאן את צריכה, מאמי?' וההיא עונה 'מה, טרמפ? לא צריכה. עשיתי 'לייק' לאוטו שלך'." ~ [[ניצן סדן]]
[[קטגוריה:גוף האדם]]
r8bfstkz389u9kxf1kje93baok6dyzr
235316
235315
2026-05-07T06:57:13Z
קליאו
9676
/* */
235316
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Thumbsup.gif|ממוזער|156 פיקסלים]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=אגודל}}
* "האגודל לבדו מעורר בי את ההכרה בדבר קיומו של ה[[אל]]." ~ [[אייזק ניוטון]]
* "כשאתה מושיט את [[כף יד|כף ידך]] ומפנה אצבע מאשימה כלפי מישהו, האגודל מופנה כלפי מעלה, שאולי גם ליד ה[[גורל]] יש השפעה." ~ [[נחמיה תמרי]]
* "בשיטה של [[פייסבוק]] יש רק אגודל למעלה, האייקון שמלווה את [[כפתור לייק|כפתור הלייק]]." ~ [[W:עידו קינן|עידו קינן]]
* "ומצמיד אליו את המסמר ביד שמאל ולוקח את הפטיש ביד ימין ובמכה הראשונה הוא מועך את האגודל שלו." ~ [[ג'רום ק. ג'רום]], "[[שלושה בסירה אחת (מלבד הכלב)]]"
* "כשקפץ לאחור, זב דם מאגודלו הימני." ~ [[W:שרה גרואן|שרה גרואן]], "[[בית הקופים]]"
* "אם נניח שהקורבן הוכש ב[[קרסול]] או באגודל." ~ מתוך הסרט "[[להרוג את ביל חלק 2]]"
* "פרחה עומדת ב[[רחוב]], רואה ערס במרצדס ומרימה לו אגודל. הוא עוצר ושואל 'לאן את צריכה, מאמי?' וההיא עונה 'מה, טרמפ? לא צריכה. עשיתי 'לייק' לאוטו שלך'." ~ [[ניצן סדן]]
[[קטגוריה:גוף האדם]]
1anh9t6fat89mrgnybswfrvf7ak2t6y
האומות המאוחדות
0
29162
235283
229481
2026-05-06T22:00:32Z
קליאו
9676
235283
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=האומות המאוחדות}}
* "או"ם שמו"ם." ~ [[דוד בן-גוריון]]
* "דווקא הארגון שאמור לסמל את הטוב ביותר ש[[מדינה|מדינות]] העולם הפיקו, מתנהל כמו הרע ביותר האפשרי." ~ [[גילי איזיקוביץ]]
* "עצוב מאוד לחשוב לאיזו רמה נגרר האו"ם, אם מוטל עלינו היום לעמוד מול התקפה על ה[[ציונות]]. התקפה זו נותנת תוקף לא רק להתקפה אנטי־ישראלית מהסוג המכוער ביותר, אלא גם להתקפה על ה[[יהדות]]." ~ [[חיים הרצוג]], 1975
* "אין לעולם דבר יעיל ורציונלי יותר מאשר האומות המאוחדות. אפילו בפרספקטיבה, הוא נותר הערב הקונקרטי היחיד האפשרי ליציבות בינלאומית. והוא חייב להיות כך בפועל. אף מדינה לא תסכים להפקיד את שמירת הסדר בידי מדינה אחת. סדר עולמי חדש יכול להיבנות רק באמצעות שיתוף פעולה." ~ [[W:קוואמה נקרומה|קוואמה נקרומה]]
* "הניסיון לקבוע מנגנון בין־לאומי ליישוב סכסוכים בין מדינות, דוגמת האו"ם, נחל עד כה הצלחה חלקית בלבד." ~ [[דני יעקובי]]
[[קטגוריה:יחסים בין-לאומיים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל לשלום]]
se1a6t7femhoskczip56sjvfhv1bgo1
דיסציפלינה
0
29535
235229
233882
2026-05-06T20:46:43Z
קליאו
9676
235229
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=דיסציפלינה|נושא=דִּיסְצִיפְּלִינָה}}
* "אהבתי [[היסטוריה]], פוליטיקה, [[ספרות]]. בשבילי, כ[[צרפתי]], שלוש הדיסציפלינות היו קשורות." ~ [[אריק זמור]]
* "בואו ונשאף ליצור בניין חדש לעתיד בו יתאחדו כל הדיסציפלינות של ארכיטקטורה, פיסול וציור." ~ [[W:ולטר גרופיוס|ולטר גרופיוס]], מניפסט [[W:באוהאוס|באוהאוס]]
* "החינוך בכללו הוא דיסציפלינה פרקטית." ~ [[ס. יזהר]]
* "יש לי בעיה עם הדיסציפלינה שנקראת 'חקר עתידים'. אף פעם לא הצלחתי להבין אותה עד הסוף." ~ [[יובל דרור]]
* "אני נעזר בדיסציפלינה של הפילוסופיה כדי לעשות את זה יותר טוב." ~ [[אביב כוכבי]]
* "[[ניהול]] זה ניהול וחייבים את הדיסציפלינה הזאת כדי להוציא את [[עיריית ירושלים]] מהבוץ שבו היא נמצאת." ~ [[ניר ברקת]]
[[קטגוריה:מדע]]
g36z93z8akohjrpuzbcjd6i5k9rekxj
מתודולוגיה
0
29536
235235
233885
2026-05-06T20:48:47Z
קליאו
9676
235235
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מתודולוגיה}}
* "אנשים שלא יכולים [[ביקורת|לבקר]] את המתודולוגיה שהם משתמשים בה, עדיף שלא ישתמשו במתודולוגיה." ~ [[משה אידל]]
* "קבוצת־השאלות שהצעת שייכת למכלול שונה, שהטיפול המחקרי בו מחייב מתודולוגיה שונה." ~ [[חנוך ברטוב]], 'החשבון והנפש'
* "תרומתו של ה[[היסטוריון]] מתחילה לפני השימוש במתודולוגיה: צבירת ידע, זיהוי מקורות הנוגעים בעניין, ניסוח שאלות ובחירה במתודולוגיה המתאימה." ~ [[משה רוסמן]]
* "שיקולי עלויות הם לגיטימיים, ומשחקים תפקיד גם במתודולוגיה של [[סקר|סקרים]]." ~ [[קמיל פוקס]]
* "יש לי בעיה עם הדיסציפלינה שנקראת 'חקר עתידים'. אף פעם לא הצלחתי להבין אותה עד הסוף. לא הצלחתי להבין את המתודולוגיה שלה." ~ [[יובל דרור]]
[[קטגוריה:מדע]]
1e1mawl5x5ai739vt3xjj3elv4uo90o
אנלוגיה
0
29664
235208
235188
2026-05-06T14:29:11Z
קליאו
9676
עריכה
235208
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=אנלוגיה}}
* "אין לזהות [[אלגוריה]] עם אנלוגיה, אף ששתיהן הינן תחבולות אינטלקטואליות לגיטימיות בשימושו של כותב." ~ [[יוסף אורן]]
* "איננו יכולים לתת את הדעת על מה שנתפס כמהותי בעיני בעלי החיים עצמם אלא מתוך אנלוגיה לראייה האנושית." ~ [[רות לורנד]]
* "כל אנלוגיה מיכנית שמעבירים מארצות אירופה לארצות-הברית – היא מוטעית." ~ [[דוד בן־גוריון]], 'יהדות אמריקה ומדינת ישראל'
* "למרות שההשוואה בין ישראל למשטר האפרטהייד ששלט בדרום אפריקה היא פיקטיבית לחלוטין, מאמצי הדמוניזציה מונעים על ידי חזרה וחיזוק האנלוגיה הזו." ~ [[W:ג'רלד שטיינברג|ג'רלד שטייינברג]]
* אני תמיד מוצא את עצמי שואף לאנלוגיה של מבוך." ~ [[כריסטופר נולאן]]
4im98rjhn2cbqhnid5635bnjjm1lbm2
235209
235208
2026-05-06T14:29:52Z
קליאו
9676
235209
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=אנלוגיה}}
* "אין לזהות [[אלגוריה]] עם אנלוגיה, אף ששתיהן הינן תחבולות אינטלקטואליות לגיטימיות בשימושו של כותב." ~ [[יוסף אורן]]
* "איננו יכולים לתת את הדעת על מה שנתפס כמהותי בעיני בעלי החיים עצמם אלא מתוך אנלוגיה לראייה האנושית." ~ [[W:רות לורנד|רות לורנד]]
* "ניתן לראות איזושהי אנלוגיה או השפעה הדדית בין סרטים למציאות. זאת אומרת, סרטים מעידים על תהליכים חברתיים ובמקביל מאיצים אותם." ~ [[אילן אבישר]]
* "כל אנלוגיה מיכנית שמעבירים מארצות אירופה לארצות-הברית – היא מוטעית." ~ [[דוד בן-גוריון]], 'יהדות אמריקה ומדינת ישראל'
* "למרות שההשוואה בין ישראל למשטר האפרטהייד ששלט בדרום אפריקה היא פיקטיבית לחלוטין, מאמצי הדמוניזציה מונעים על ידי חזרה וחיזוק האנלוגיה הזו." ~ [[W:ג'רלד שטיינברג|ג'רלד שטייינברג]]
* אני תמיד מוצא את עצמי שואף לאנלוגיה של מבוך." ~ [[כריסטופר נולאן]]
[[קטגוריה:ספרות]]
sp3pj3xwmxqzbue9uqjl1rlky34pztv
235210
235209
2026-05-06T14:31:17Z
קליאו
9676
235210
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=אנלוגיה}}
* "אין לזהות [[אלגוריה]] עם אנלוגיה, אף ששתיהן הינן תחבולות אינטלקטואליות לגיטימיות בשימושו של כותב." ~ [[W:יוסף אורן|יוסף אורן]]
* "איננו יכולים לתת את הדעת על מה שנתפס כמהותי בעיני בעלי החיים עצמם אלא מתוך אנלוגיה לראייה האנושית." ~ [[W:רות לורנד|רות לורנד]]
* "ניתן לראות איזושהי אנלוגיה או השפעה הדדית בין סרטים למציאות. זאת אומרת, סרטים מעידים על תהליכים חברתיים ובמקביל מאיצים אותם." ~ [[W:אילן אבישר|אילן אבישר]]
* "כל אנלוגיה מיכנית שמעבירים מארצות [[אירופה]] ל[[ארצות הברית]] – היא מוטעית." ~ [[דוד בן-גוריון]], 'יהדות אמריקה ומדינת ישראל'
* "למרות שההשוואה בין ישראל למשטר האפרטהייד ששלט בדרום אפריקה היא פיקטיבית לחלוטין, מאמצי הדמוניזציה מונעים על ידי חזרה וחיזוק האנלוגיה הזו." ~ [[W:ג'רלד שטיינברג|ג'רלד שטייינברג]]
* אני תמיד מוצא את עצמי שואף לאנלוגיה של [[מבוך]]." ~ [[כריסטופר נולאן]]
[[קטגוריה:ספרות]]
ohym7a9jhvg5v2nuk5q5047d0o4sa2z
מכונאי
0
29665
235198
235197
2026-05-06T12:01:58Z
קליאו
9676
/* */
235198
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:US Navy |ממוזער|156 פיקסלים| Excelencia y formación continua- El secreto del Javier Sendín (Cardiocar), Mejor Mecánico de España.jpg]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מכונאי}}
* "היו מאוד נרגשים ומבולבלים ודואגים אבל גם מרוצים שאני נעשה מכונאי מומחה." ~ [[אברהם ב. יהושע]], '[[המאהב]]'
* "המכונאי שלי אמר לי: 'לא יכולתי לתקן את הבלמים, אז שמתי לך צופר הרבה יותר חזק'." ~ [[סטיבן רייט]]
* "מי מרוויח יותר – ביולוג או מכונאי? ודאי שמכונאי." ~ [[יאיר לפיד]]
* "הוא הגיע הביתה והתאמן בלהיות מכונאי כדי שאולי הוא יהיה מסוגל לפתוח חנות משלו." ~ מתוך הסדרה '[[צוות לעניין]]'
* "אנחנו אופי עוגות במטבח כי אנחנו לא מכונאים במוסך." ~ מתוך הסדרה '[[פרפר נחמד]]'
[[קטגוריה:מקצועות]]
6w48j0gfmdxxmmr51jzolbb0mkcjmb2
235199
235198
2026-05-06T12:03:02Z
קליאו
9676
/* */
235199
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ: Excelencia y formación continua- El secreto del Javier Sendín (Cardiocar), Mejor Mecánico de España.jpg|ממוזער|210 פיקסלים]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מכונאי}}
* "היו מאוד נרגשים ומבולבלים ודואגים אבל גם מרוצים שאני נעשה מכונאי מומחה." ~ [[אברהם ב. יהושע]], '[[המאהב]]'
* "המכונאי שלי אמר לי: 'לא יכולתי לתקן את הבלמים, אז שמתי לך צופר הרבה יותר חזק'." ~ [[סטיבן רייט]]
* "מי מרוויח יותר – ביולוג או מכונאי? ודאי שמכונאי." ~ [[יאיר לפיד]]
* "הוא הגיע הביתה והתאמן בלהיות מכונאי כדי שאולי הוא יהיה מסוגל לפתוח חנות משלו." ~ מתוך הסדרה '[[צוות לעניין]]'
* "אנחנו אופי עוגות במטבח כי אנחנו לא מכונאים במוסך." ~ מתוך הסדרה '[[פרפר נחמד]]'
[[קטגוריה:מקצועות]]
56sj8d3fskjst0mnb2bs9cxs2c2yqp4
235200
235199
2026-05-06T12:04:31Z
קליאו
9676
/* */
235200
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ: Excelencia y formación continua- El secreto del Javier Sendín (Cardiocar), Mejor Mecánico de España.jpg|ממוזער|210 פיקסלים]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מכונאי}}
* "היו מאוד [[התרגשות|נרגשים]] ומבולבלים ודואגים אבל גם מרוצים שאני נעשה מכונאי מומחה." ~ [[אברהם ב. יהושע]], '[[המאהב]]'
* "המכונאי שלי אמר לי: 'לא יכולתי לתקן את הבלמים, אז שמתי לך צופר הרבה יותר חזק'." ~ [[סטיבן רייט]]
* "מי מרוויח יותר – ביולוג או מכונאי? ודאי שמכונאי." ~ [[יאיר לפיד]]
* "הוא הגיע הביתה והתאמן בלהיות מכונאי כדי שאולי הוא יהיה מסוגל לפתוח חנות משלו." ~ מתוך הסדרה '[[צוות לעניין]]'
* "אנחנו אופי עוגות ב[[מטבח]] כי אנחנו לא מכונאים במוסך." ~ מתוך הסדרה '[[פרפר נחמד]]'
[[קטגוריה:מקצועות]]
6uxfiwcq39ggo8ffw69vsr3w9h36w1y
235202
235200
2026-05-06T12:13:17Z
קליאו
9676
/* */
235202
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ: Excelencia y formación continua- El secreto del Javier Sendín (Cardiocar), Mejor Mecánico de España.jpg|ממוזער|210 פיקסלים]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מכונאי}}
* "היו מאוד [[התרגשות|נרגשים]] ומבולבלים ודואגים אבל גם מרוצים שאני נעשה מכונאי מומחה." ~ [[אברהם ב. יהושע]], '[[המאהב]]'
* "הורים הם בעיקר מכונאים. אנחנו יכולים לכוון את המנוע ולדאוג שיהיה דלק ובנזין. אנחנו יכולים להתניע, לבדוק את השמן, לוודא שהמכונית מוכנה לצאת לדרך. אבל המכונית היא עדיין המכונית." ~ [[הרולד
קובן]]
* "המכונאי שלי אמר לי: 'לא יכולתי לתקן את הבלמים, אז שמתי לך צופר הרבה יותר חזק'." ~ [[סטיבן רייט]]
* "מי מרוויח יותר – ביולוג או מכונאי? ודאי שמכונאי." ~ [[יאיר לפיד]]
* "הוא הגיע הביתה והתאמן בלהיות מכונאי כדי שאולי הוא יהיה מסוגל לפתוח חנות משלו." ~ מתוך הסדרה '[[צוות לעניין]]'
* "אנחנו אופי עוגות ב[[מטבח]] כי אנחנו לא מכונאים במוסך." ~ מתוך הסדרה '[[פרפר נחמד]]'
[[קטגוריה:מקצועות]]
hhpc5zs6eimzff1fv2s2wc4405jcyb2
235203
235202
2026-05-06T12:14:33Z
קליאו
9676
/* */
235203
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ: Excelencia y formación continua- El secreto del Javier Sendín (Cardiocar), Mejor Mecánico de España.jpg|ממוזער|210 פיקסלים]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מכונאי}}
* "היו מאוד [[התרגשות|נרגשים]] ומבולבלים ודואגים אבל גם מרוצים שאני נעשה מכונאי מומחה." ~ [[אברהם ב. יהושע]], '[[המאהב]]'
* "הורים הם בעיקר מכונאים. אנחנו יכולים לכוון את המנוע ולדאוג שיהיה דלק ובנזין. אנחנו יכולים להתניע, לבדוק את השמן, לוודא שהמכונית מוכנה לצאת לדרך. אבל המכונית היא עדיין המכונית." ~ [[הרלן
קובן]], אבק שריפה'
* "המכונאי שלי אמר לי: 'לא יכולתי לתקן את הבלמים, אז שמתי לך צופר הרבה יותר חזק'." ~ [[סטיבן רייט]]
* "מי מרוויח יותר – ביולוג או מכונאי? ודאי שמכונאי." ~ [[יאיר לפיד]]
* "הוא הגיע הביתה והתאמן בלהיות מכונאי כדי שאולי הוא יהיה מסוגל לפתוח חנות משלו." ~ מתוך הסדרה '[[צוות לעניין]]'
* "אנחנו אופי עוגות ב[[מטבח]] כי אנחנו לא מכונאים במוסך." ~ מתוך הסדרה '[[פרפר נחמד]]'
[[קטגוריה:מקצועות]]
etosp9dnq4pmcnwm6qatwk1zbr0j085
235204
235203
2026-05-06T12:15:23Z
קליאו
9676
/* */
235204
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ: Excelencia y formación continua- El secreto del Javier Sendín (Cardiocar), Mejor Mecánico de España.jpg|ממוזער|210 פיקסלים]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מכונאי}}
* "היו מאוד [[התרגשות|נרגשים]] ומבולבלים ודואגים אבל גם מרוצים שאני נעשה מכונאי מומחה." ~ [[אברהם ב. יהושע]], '[[המאהב]]'
* "הורים הם בעיקר מכונאים. אנחנו יכולים לכוון את המנוע ולדאוג שיהיה דלק ובנזין. אנחנו יכולים להתניע, לבדוק את השמן, לוודא שהמכונית מוכנה לצאת לדרך. אבל המכונית היא עדיין המכונית." ~ [[הרלן
קובן]], 'אבק שריפה'
* "המכונאי שלי אמר לי: 'לא יכולתי לתקן את הבלמים, אז שמתי לך צופר הרבה יותר חזק'." ~ [[סטיבן רייט]]
* "מי מרוויח יותר – ביולוג או מכונאי? ודאי שמכונאי." ~ [[יאיר לפיד]]
* "הוא הגיע הביתה והתאמן בלהיות מכונאי כדי שאולי הוא יהיה מסוגל לפתוח חנות משלו." ~ מתוך הסדרה '[[צוות לעניין]]'
* "אנחנו אופי עוגות ב[[מטבח]] כי אנחנו לא מכונאים במוסך." ~ מתוך הסדרה '[[פרפר נחמד]]'
[[קטגוריה:מקצועות]]
mv9z10293hptgpqb6es08510h9z23gz
235205
235204
2026-05-06T12:17:00Z
קליאו
9676
/* */
235205
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ: Excelencia y formación continua- El secreto del Javier Sendín (Cardiocar), Mejor Mecánico de España.jpg|ממוזער|210 פיקסלים]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מכונאי}}
* "היו מאוד [[התרגשות|נרגשים]] ומבולבלים ודואגים אבל גם מרוצים שאני נעשה מכונאי מומחה." ~ [[אברהם ב. יהושע]], '[[המאהב]]'
* "הורים הם בעיקר מכונאים. אנחנו יכולים לכוון את המנוע ולדאוג שיהיה דלק ובנזין. אנחנו יכולים להתניע, לבדוק את השמן, לוודא שהמכונית מוכנה לצאת לדרך. אבל המכונית היא עדיין המכונית." ~ [[הרלן קובן]], 'אבק שריפה'
* "המכונאי שלי אמר לי: 'לא יכולתי לתקן את הבלמים, אז שמתי לך צופר הרבה יותר חזק'." ~ [[סטיבן רייט]]
* "מי מרוויח יותר – ביולוג או מכונאי? ודאי שמכונאי." ~ [[יאיר לפיד]]
* "הוא הגיע הביתה והתאמן בלהיות מכונאי כדי שאולי הוא יהיה מסוגל לפתוח חנות משלו." ~ מתוך הסדרה '[[צוות לעניין]]'
* "אנחנו אופי עוגות ב[[מטבח]] כי אנחנו לא מכונאים במוסך." ~ מתוך הסדרה '[[פרפר נחמד]]'
[[קטגוריה:מקצועות]]
2gdu2pkoa34m7mgfi5p5xudcek8xrhu
מבוך
0
29667
235211
2026-05-06T14:38:11Z
קליאו
9676
דף חדש
235211
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מבוך}}
* "הַשְׁאֵר לִי מִנְהָרָה, מָבוֹךְ לָבוֹא בּוֹ אַחַר־כָּךְ." ~ [[פבלו נרודה]]
* "אני תמיד מוצא את עצמי שואף לאנלוגיה של מבוך." ~ [[כריסטופר נולאן]]
* "ניו יורק הייתה מרחב שלא ימוצה לעולם, מבוך של מבואות אין קץ." ~ [[פול אוסטר]], '[[הטרילוגיה הניורקית]]'
05x8zohq2dldulpgby8ggmy9s7htlo1
235212
235211
2026-05-06T14:40:14Z
קליאו
9676
235212
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מבוך}}
* "הַשְׁאֵר לִי מִנְהָרָה, מָבוֹךְ לָבוֹא בּוֹ אַחַר־כָּךְ." ~ [[פבלו נרודה]]
* "אני תמיד מוצא את עצמי שואף לאנלוגיה של מבוך." ~ [[כריסטופר נולאן]]
* "[[ניו יורק]] הייתה מרחב שלא ימוצה לעולם, מבוך של מבואות אין קץ." ~ [[פול אוסטר]], '[[טרילוגיה הניו-יורקית]]'
* "הסמלים מחליפים שתיקות כבדות, והם זוחלים אט אט, כשבלולים, בתוך מבוך לולייני שיצרו לעצמם ובו הם סגורים." ~ [[עמוס קינן]], 'לונה, לונה!'
[[קטגוריה:
iowgtf0bzr74npud58ncsqg9sklwkr3
235213
235212
2026-05-06T14:40:59Z
קליאו
9676
235213
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מבוך}}
* "הַשְׁאֵר לִי מִנְהָרָה, מָבוֹךְ לָבוֹא בּוֹ אַחַר־כָּךְ." ~ [[פבלו נרודה]]
* "אני תמיד מוצא את עצמי שואף ל[[אנלוגיה]] של מבוך." ~ [[כריסטופר נולאן]]
* "[[ניו יורק]] הייתה מרחב שלא ימוצה לעולם, מבוך של מבואות אין קץ." ~ [[פול אוסטר]], '[[הטרילוגיה הניו-יורקית]]'
* "הסמלים מחליפים שתיקות כבדות, והם זוחלים אט אט, כשבלולים, בתוך מבוך לולייני שיצרו לעצמם ובו הם סגורים." ~ [[עמוס קינן]], 'לונה, לונה!'
[[קטגוריה:
4vpr0hjh5iq1hojbbobsbym2cvdn1ud
235214
235213
2026-05-06T14:43:03Z
קליאו
9676
235214
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מבוך}}
* "הַשְׁאֵר לִי מִנְהָרָה, מָבוֹךְ לָבוֹא בּוֹ אַחַר־כָּךְ." ~ [[פבלו נרודה]]
* "אני תמיד מוצא את עצמי שואף ל[[אנלוגיה]] של מבוך." ~ [[כריסטופר נולאן]]
* "[[ניו יורק]] הייתה מרחב שלא ימוצה לעולם, מבוך של מבואות אין קץ." ~ [[פול אוסטר]], '[[הטרילוגיה הניו-יורקית]]'
* "הסמלים מחליפים שתיקות כבדות, והם זוחלים אט אט, כשבלולים, בתוך מבוך לולייני שיצרו לעצמם ובו הם סגורים." ~ [[עמוס קינן]], 'לונה, לונה!'
[[קטגוריה:חיי האדם]]
2b4s2f1hh278y6sr3z3xsp91gt2f1s5
235215
235214
2026-05-06T14:44:45Z
קליאו
9676
235215
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מבוך}}
* "הַשְׁאֵר לִי מִנְהָרָה, מָבוֹךְ לָבוֹא בּוֹ אַחַר־כָּךְ." ~ [[פבלו נרודה]]
* "אני תמיד מוצא את עצמי שואף ל[[אנלוגיה]] של מבוך." ~ [[כריסטופר נולאן]]
* "דרכי השירה יכולות, ואולי גם צריכות, להיות מבוך, אבל לא מבוכה." ~ [[ישראל זמורה]]
* "[[ניו יורק]] הייתה מרחב שלא ימוצה לעולם, מבוך של מבואות אין קץ." ~ [[פול אוסטר]], '[[הטרילוגיה הניו-יורקית]]'
* "הסמלים מחליפים שתיקות כבדות, והם זוחלים אט אט, כשבלולים, בתוך מבוך לולייני שיצרו לעצמם ובו הם סגורים." ~ [[עמוס קינן]], 'לונה, לונה!'
[[קטגוריה:פעילויות]]
hr4kjznyqh1fm11mhsnya3x4si84zgy
235216
235215
2026-05-06T14:45:04Z
קליאו
9676
235216
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מבוך}}
* "הַשְׁאֵר לִי מִנְהָרָה, מָבוֹךְ לָבוֹא בּוֹ אַחַר־כָּךְ." ~ [[פבלו נרודה]]
* "אני תמיד מוצא את עצמי שואף ל[[אנלוגיה]] של מבוך." ~ [[כריסטופר נולאן]]
* "דרכי השירה יכולות, ואולי גם צריכות, להיות מבוך, אבל לא מבוכה." ~ [[W:ישראל זמורה|ישראל זמורה]]
* "[[ניו יורק]] הייתה מרחב שלא ימוצה לעולם, מבוך של מבואות אין קץ." ~ [[פול אוסטר]], '[[הטרילוגיה הניו-יורקית]]'
* "הסמלים מחליפים שתיקות כבדות, והם זוחלים אט אט, כשבלולים, בתוך מבוך לולייני שיצרו לעצמם ובו הם סגורים." ~ [[עמוס קינן]], 'לונה, לונה!'
[[קטגוריה:פעילויות]]
ci0mtyoj6xdkhdycgzos1qo19084myg
235218
235216
2026-05-06T16:03:19Z
קליאו
9676
235218
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מבוך}}
* "הַשְׁאֵר לִי מִנְהָרָה, מָבוֹךְ לָבוֹא בּוֹ אַחַר־כָּךְ." ~ [[פבלו נרודה]]
* "אני תמיד מוצא את עצמי שואף ל[[אנלוגיה]] של מבוך." ~ [[כריסטופר נולאן]]
* "דרכי השירה יכולות, ואולי גם צריכות, להיות מבוך, אבל לא מבוכה." ~ [[W:ישראל זמורה|ישראל זמורה]]
* "השמיעה בנעימה של מי שמבקש לחלץ את זולתו מתוך מבוך. [[W:איתמר יעוז-קסט|איתמר יעוז־קסט]], על שפת הבריכה
* "[[ניו יורק]] הייתה מרחב שלא ימוצה לעולם, מבוך של מבואות אין קץ." ~ [[פול אוסטר]], '[[הטרילוגיה הניו-יורקית]]'
* "הסמלים מחליפים שתיקות כבדות, והם זוחלים אט אט, כשבלולים, בתוך מבוך לולייני שיצרו לעצמם ובו הם סגורים." ~ [[עמוס קינן]], 'לונה, לונה!'
[[קטגוריה:פעילויות]]
bv19xj70gsvi8zq7xtuaz0b02kogjnx
235219
235218
2026-05-06T16:04:06Z
קליאו
9676
235219
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מבוך}}
* "הַשְׁאֵר לִי מִנְהָרָה, מָבוֹךְ לָבוֹא בּוֹ אַחַר־כָּךְ." ~ [[פבלו נרודה]]
* "אני תמיד מוצא את עצמי שואף ל[[אנלוגיה]] של מבוך." ~ [[כריסטופר נולאן]]
* "דרכי השירה יכולות, ואולי גם צריכות, להיות מבוך, אבל לא מבוכה." ~ [[W:ישראל זמורה|ישראל זמורה]]
* "השמיעה בנעימה של מי שמבקש לחלץ את זולתו מתוך מבוך." ~ [[W:איתמר יעוז-קסט|איתמר יעוז-קסט]], 'על שפת הבריכה'
* "[[ניו יורק]] הייתה מרחב שלא ימוצה לעולם, מבוך של מבואות אין קץ." ~ [[פול אוסטר]], '[[הטרילוגיה הניו-יורקית]]'
* "הסמלים מחליפים שתיקות כבדות, והם זוחלים אט אט, כשבלולים, בתוך מבוך לולייני שיצרו לעצמם ובו הם סגורים." ~ [[עמוס קינן]], 'לונה, לונה!'
[[קטגוריה:פעילויות]]
gsa90oksfbyg26muha9bx804e4la0e6
מפקד פלוגה (צה"ל)
0
29668
235217
2026-05-06T15:57:29Z
~2026-26693-23
27290
יצירת דף עם התוכן "{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מפקד פלוגה (צה"ל)|נושא=מפקד פלוגה}} * "הוא היה המפקד הבכיר הראשון שלי, מפקד הפלוגה. מבחינתי, שהוא לא רק היה מפקד הוא גם היה מחנך." ~ [[שי אביטל]] * "התחלתי כמפקד פלוגה ולא דילגתי על שום שלב בשרשרת הפיקוד: מ"פ, סמג"ד, מג"ד. גם לא פסחתי כמעט על שום..."
235217
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=מפקד פלוגה (צה"ל)|נושא=מפקד פלוגה}}
* "הוא היה המפקד הבכיר הראשון שלי, מפקד הפלוגה. מבחינתי, שהוא לא רק היה מפקד הוא גם היה מחנך." ~ [[שי אביטל]]
* "התחלתי כמפקד פלוגה ולא דילגתי על שום שלב בשרשרת הפיקוד: מ"פ, סמג"ד, מג"ד. גם לא פסחתי כמעט על שום קרב. לחמתי עם פלוגתי בכל מקום אפשרי: נגד קאוקג'י במשמר העמק ובסג'רה, נגד הסורים בדגניה ובעמק הירדן, נגד הירדנים בעמק בית שאן ואחר כך, כמפקד גדוד פשיטה ממוכן, נגד צבא ההצלה הערבי במבצע 'חירם' בגליל ונגד המצרים במבצע 'חורב' בנגב המערבי. ולסיום כבש הגדוד שלנו את אילת. מיד אחרי המלחמה התמניתי למפקד חטיבת 'גולני' ובכך השלמתי את רצף התפקידים בחטיבה – ממפקד פלוגה ועד מפקד החטיבה." ~ [[מאיר עמית]], "ראש בראש"
* "תחתיו היינו שני מפקדי פלוגות נשואים והוא חינך אותנו להבין שמשפחה זה הדבר הכי חשוב." ~ [[גיורא איילנד]]
* "אבל מה שייחקק בראשי זאת העובדה שהוא לימד אותי, בזמן שהייתי מפקד פלוגה בבסיס, איך לצחצח נעליים כמו שצריך." ~ [[אהרון חליוה]]
fhvfgn2xebw7a6zywwc1ae4dqa0hnhm
יעקב טרנר
0
29669
235220
2026-05-06T19:39:24Z
~2026-26693-23
27290
יצירת דף עם התוכן "[[קובץ:Another course for high ranking officers ended with a military ceremony attended by the Chief of Staff Moshe Levy, officers and families (FL63267756).jpg|ממוזער|156 פיקסלים|]] '''[[w:יעקב טרנר|יעקב טרנר]]''' (נולד ב־1935) הוא פוליטיקאי [[ישראלי]]. * "היכולת לממש דברים באזרחות קשה יותר מאשר בצבא ובמשטרה. שם המערכות מסודרות ויש תק..."
235220
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Another course for high ranking officers ended with a military ceremony attended by the Chief of Staff Moshe Levy, officers and families (FL63267756).jpg|ממוזער|156 פיקסלים|]]
'''[[w:יעקב טרנר|יעקב טרנר]]''' (נולד ב־1935) הוא פוליטיקאי [[ישראלי]].
* "היכולת לממש דברים באזרחות קשה יותר מאשר בצבא ובמשטרה. שם המערכות מסודרות ויש תקציבים ידועים ולוחות זמנים. בעירייה אתה צריך לראות כל הזמן את הדברים ממרחק של מטר."
* "המשטרה הרבה יותר חשופה מהצבא, לכן היא עומדת במבחנים הרבה יותר קשים. המשטרה היא כמו העירייה, כל הזמן חוטפת כמו מתאגרף שקיבל הוראה לא להגן על הבטן."
* "נוכל להציע תוכנית דומה לאנשי צבא-הקבע שיבואו דרומה, ויוכלו ליהנות מכל מה שעיר גדולה כמו באר-שבע יכולה להציע למשפחות. מי שרוצה יכול להשתלב גם באחת השכונות היפות שלנו. אבל מה שבטוח זה שלהקים שכונה עצמאית צבאית בלב הנגב זה רעיון מופרך ולא חכם."
* "עד שלא אראה את כל המטוסים האחרונים נוחתים במוזיאון לא אנוח."
cy8td6l84f1sbxuc271x1tgcivchc3i
קטגוריה:מדע
14
29670
235223
2026-05-06T20:43:06Z
קליאו
9676
קטגוריה חדשה כמו בויקיפדיה
235223
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת קטגוריה|ציטוט|מדע}}
[[קטגוריה:נושאים]]
92swzg8x2nhb2uyx427z649zxzmrmpm
קטגוריה:זוכי פרס נובל לשלום
14
29671
235276
2026-05-06T21:55:13Z
קליאו
9676
קטגוריה חדשה
235276
wikitext
text/x-wiki
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל]]
p7bcfy6rxawq8kkagd9bpfz73vesddk
235277
235276
2026-05-06T21:57:07Z
קליאו
9676
235277
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת קטגוריה|ציטוט|זוכי פרס נובל לשלום}}
[[קטגוריה:זוכי פרס נובל|שלום]]
0qzun1r6xgfuy3cdywuv9bzp2sbjg1w
שתייה
0
29672
235305
2026-05-06T23:09:25Z
~2026-26693-23
27290
יצירת דף עם התוכן "[[קובץ:Filippo Volandri drinking Trani Cup 2010.jpg|ממוזער|156 פיקסלים]] {{כותרת נושא|ויקיפדיה=שתייה}} * "מי ששותה יין בערב, ישתה מים בבוקר." ~ פתגם סרבי * "לשתות מכוסו של ה[[W:בורג'ה|בורג'ה]]." ~ פתגם איטלקי * "מים שאינם זורמים אינם ראויים לשתייה." ~ פתגם אלבני * "אוכל ושתייה משכיחים את הדא..."
235305
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Filippo Volandri drinking Trani Cup 2010.jpg|ממוזער|156 פיקסלים]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=שתייה}}
* "מי ששותה יין בערב, ישתה מים בבוקר." ~ פתגם סרבי
* "לשתות מכוסו של ה[[W:בורג'ה|בורג'ה]]." ~ פתגם איטלקי
* "מים שאינם זורמים אינם ראויים לשתייה." ~ פתגם אלבני
* "אוכל ושתייה משכיחים את הדאגה." ~ פתגם גרמני
* "אל תלכלך את הבאר שאתה שותה ממנה." ~ פתגם אנדורי
* "הקשבה לשקרן זה כמו שתיית מים חמים." ~ פתגם אינדיאני
* "מי שאינו שותה אלא מים, יש לו סוד להסתיר מחבריו." ~ [[שארל בודלר]]
* "מים אינם גורמים כל רע למי ששותה אותם במתינות." ~ [[מארק טוויין]]
* "כדי להכיר את האיכות והמקור של יין, אין זה מן ההכרח לשתות חבית שלמה." ~ [[אוסקר ויילד]]
* "התאבון בא עם האכילה; השתייה מרווה את הצמא." ~ [[פרנסואה רבלה]]
* "הוֹי גִּבּוֹרִים לִשְׁתּוֹת יָיִן וְאַנְשֵׁי-חַיִל לִמְסֹךְ שֵׁכָר." ~ {{פסוק|ישעיהו|ה|כב}}
* "כסף הוא כמו מים מלוחים מאד... רגע הם מרווים ושוב רוצים לשתות." ~ [[חווה אלברשטיין]]
2qgum36vqni2x6argkk4041rljwpxa7
אנדרס מגנוסון
0
29673
235321
2026-05-07T10:55:26Z
The duke
6430
יצירת דף עם התוכן "'''[[w:|אנדרס מגנוסון]]''' הוא עיתונאי בעיתון [[:w:en:Morgunblaðið|מורגונבלד'יד']]. * "קונצנזוס חוצה מפלגות תמיד ובהכרח כולל קשר נגד משלם המיסים." (06.04.2007) * "מצד שני כשהשערות לא כוללות תנאים להפרכתן זה סימן ברור למדע על-טבעי. וזו בדיוק הבעיה המרכזית של ההשערה על התחממות כ..."
235321
wikitext
text/x-wiki
'''[[w:|אנדרס מגנוסון]]''' הוא עיתונאי בעיתון [[:w:en:Morgunblaðið|מורגונבלד'יד']].
* "קונצנזוס חוצה מפלגות תמיד ובהכרח כולל קשר נגד משלם המיסים." (06.04.2007)
* "מצד שני כשהשערות לא כוללות תנאים להפרכתן זה סימן ברור למדע על-טבעי. וזו בדיוק הבעיה המרכזית של ההשערה על התחממות כדור הארץ בידי האדם, הנתונים נמצאים במוקד והם כולם אמורים איכשהו להוכיח את המסר. אם יש התחממות אז ההשערה נכונה, ואם יש התקררות אז ההשערה נכונה באותה מידה. ועם זאת, צחוק הגורל, בשנים האחרונות הטמפרטורה ברחבי העולם די יציבה באופן מפתיע, ומה זה אומר? ובכן, אותם חכמים אומרים לנו שצריך לחכות ולראות!" (23.01.2008)
s8dq1nhqawgk3bpwqywow23cs4rxeo0