Wikibooks
nlwikibooks
https://nl.wikibooks.org/wiki/Hoofdpagina
MediaWiki 1.47.0-wmf.1
first-letter
Media
Speciaal
Overleg
Gebruiker
Overleg gebruiker
Wikibooks
Overleg Wikibooks
Bestand
Overleg bestand
MediaWiki
Overleg MediaWiki
Sjabloon
Overleg sjabloon
Help
Overleg help
Categorie
Overleg categorie
Transwiki
Overleg transwiki
Wikijunior
Overleg Wikijunior
TimedText
TimedText talk
Module
Overleg module
Event
Event talk
Wikibooks:Lerarenkamer
4
30
425070
424967
2026-05-05T12:07:05Z
Erik Baas
2193
/* Over commons, hoofdstuk nummer zoveel... */ — nieuwe sectie
425070
wikitext
text/x-wiki
__NEWSECTIONLINK__{{Lerarenkamer}}<!-- Bij archiveren deze regel laten staan aub. --><br style="clear: both;">
==Technisch nieuws== <!-- tbv. berichten die wat langer onder de aandacht moeten blijven -->
* 8 onderwerpen verplaatst naar [[Wikibooks:Lerarenkamer/Technisch nieuws]]. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 3 apr 2026 10:42 (CEST)
== WSBN ==
:Ook verplaatst, naar [[Overleg Wikibooks:Wiki Standaard Boeknummer#WSBN]]. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 3 apr 2026 10:26 (CEST)
== Over de plaats van [[Netwerken]] op Wikibooks ==
[[Gebruiker:Effeietsanders|Effeietsanders]] en anderen: Het boek [[Netwerken]] staat nu op de voorpagina bij het onderwerp '''9 Diverse'''. Mij lijkt het eerder bij categorie '''6 Samenleving''' te horen. Mee eens? Het WSBN zou dan ook moeten veranderen. [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 9 dec 2025 09:38 (CET)
:Het past mi. niet onder een van de subcats, zie [[Wikibooks:Wiki_Standaard_Boeknummer#6:_Humane_samenleving]]. En: moet het "Samenleving" of "Humane samenleving" zijn? - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 9 dec 2025 11:50 (CET)
::Wat mij betreft "Samenleving": dat is een breder begrip en staat ook op de voorpagina. Ik zou het op prijs stellen als alle begrippen op de voorpagina overeenkomen met die in het [[Wikibooks:Wiki Standaard Boeknummer]]. Bij "Humane samenleving" denk ik als eerste aan een samenleving die humaan is, menselijk, met respect voor de menselijke waardigheid. Niet aan "humaan" als in "van mensen", als tegenstelling tot dierlijk. Bij "Samenleving" denk ik als eerste aan een maatschappij waarin mensen samen leven, hoewel er natuurlijk ook dierlijke samenlevingen zijn. [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 9 dec 2025 12:26 (CET)
:::Wat op de voorpagina staat is ook niet heilig, hoor. ;-) Maar inderdaad, zo'n titel moet op alle pagina's identiek zijn, en de vlag "Samenleving" dekt de lading beter. . Overigens past dit wel in het beeld wat ik van WSBN heb: kleine afwijkingen, net niet compleet, enz. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 9 dec 2025 12:37 (CET)
::::Twee issues:
::::1) Kan het boek [[Netwerken]] worden overgebracht naar categorie '''6 Samenleving'''? Mij lijkt het daar goed te passen. Het gaat over het aangaan en onderhouden van contacten. Volgens {{Wp|Sociaal netwerk}} hoort het bij sociologie, dus ik zou zeggen bij Catalogus-code 6-1, sociologie & etniciteit. Mee eens? {{Done}} --[[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 31 mrt 2026 12:19 (CEST)
:::::OK. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 31 mrt 2026 15:28 (CEST)
==WSBN/2==
::::2) Wij beiden zijn het erover eens dat de coderingen en namen op de voorpagina van Wikibooks gelijk zouden moeten zijn aan de WSBN-codes en -naamgeving. Klopt dat? Zo ja, dan lijkt het mij dat daarvoor eerst een inventarisatie van beide pagina's gemaakt zou moeten worden waaruit de verschillen blijken (twee kolommen) en er daarnaast een derde kolom komt met voorstellen. Vervolgens moeten we het eens worden over de voorstellen en kunnen de uitkomsten worden geïmplementeerd. Vind je dit een goede aanpak? '''Pending.''' --[[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 31 mrt 2026 12:19 (CEST)
:::: [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 9 dec 2025 16:25 (CET)
:::::Goed plan, maar wel erg veel werk; en er zijn al 2 (of 3?) lijsten met WSBN's met elk hun eigen afwijkingen, dat is juist een van de redenen dat ik er geen zicht meer op heb... Heb er al diverse malen naar zitten staren, maar heb nog steeds niet de moed kunnen opbrengen om er ook echt aan te ''beginnen''.
:::::Als we waterdichte afspraken hebben betreffende het ''format'' van het WSBN, kunnen we zowel de lijst(en) als de [[:Categorie:Wikibooks:Boeken met infobox|360 infoboxen]] gaan bijwerken. Het is toch al geen project wat in één keer en snel afgerond kan of moet worden...
:::::Ik zal ook nog eens zien of er iets te automatiseren valt, bv. het converteren van het format.
:::::Is [[Overleg Wikibooks:Wiki Standaard Boeknummer|dit]] een goede plek voor verder overleg over deze [[rijstebrijberg|klus]]? - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 31 mrt 2026 15:28 (CEST)
::::::Deze discussie is verplaatst naar [[Overleg Wikibooks:Wiki Standaard Boeknummer#Coderingen en namen gelijk trekken op_Wikibooks-voorpagina en de WSBN-codes en -naamgeving]] en kan hier worden afgesloten. [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 31 mrt 2026 17:52 (CEST)
== Jullie mening gevraagd over leerboeken op maat ==
Voorgeschiedenis/achtergrondinformatie:
* [[Overleg:Besturingssystemen#Pagina naar meerdere deelpagina's]]
* [[Wikibooks:Lerarenkamer/Archief_2025#Uitgeverij Neon gaat schoolboeken goedkoper maken|Wikibooks:Lerarenkamer#Uitgeverij Neon gaat schoolboeken goedkoper maken]]
Het probleem:
* Steeds meer docenten willen het liefst leerboeken op maat, die naar hun situatie zijn aangepast. “One size fits all” is uit. Dit is waarschijnlijk ook één van de redenen dat [https://www.neon.nl/overons uitgeverij Neon] hierop inspeelt: “Met het systeem van Neon kan elke leraar eenvoudig onderdelen aanpassen, toevoegen of verwijderen.”
Dit botst/schuurt met enkele uitgangspunten van Wikibooks:
* Iedereen mag bestaande Wikiboeken en hoofdstukken naar eigen inzichten aanvullen en verbeteren, ook wie niet de hoofdauteur is. Op de voorpagina staat: “U kunt elk hoofdstuk uitbreiden of aanpassen, en wordt daartoe van harte uitgenodigd. ''Zolang uw wijzigingen constructief zijn, kunt u niets mis doen''.” Maar het is niet handig voor een docent die zo’n boek in de klas gebruikt, als jan en alleman zomaar van alles en nog wat kunnen veranderen.
* Normaliter is er slechts één boek over een bepaald onderwerp, op zijn best één voor elk schooltype en klas (onderwerp X voor Vmbo/Havo/VWO (Nederland) klas N). Maar er zijn (nog) geen boeken voor elke school/opleiding of elke docent apart.
* Boeken op Wikibooks bestaan uit een voorpagina, een inhoudsopgave en minimaal twee hoofdstukken (anders kun je er net zo goed een Wikipedia-artikel van maken), er is voor elk deelonderwerp een apart hoofdstuk en dus een aparte pagina. Maar er zijn docenten die het liefst één pagina met alle hoofdstukken hebben, zodat ze er gemakkelijk één pdf van kunnen maken en het hele boek gemakkelijk kunnen printen.
Ik ben bang dat Wikibooks steeds minder relevant wordt als we hier geen oplossing voor bieden.
Voorgestelde oplossing:
* Er is per onderwerp één basisboek/moederboek (per schooltype en klas), of hoe je het ook wilt noemen. Docenten en andere geïnteresseerden kunnen die gebruiken en verbeteren.
* Maar docenten kunnen ook een kopie maken, die naar hun eigen inzichten aanpassen en opslaan als nieuw Wikibook. Voor dergelijke min of meer persoonlijke kopieën gelden de hierboven vermelde uitgangspunten niet. Hierover wordt een boodschap vermeld op elke pagina van zo’n op-maat-boek.
'''=> Vragen''' en aandachtspunten:<br>
Ping: [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]], [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]], [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]], [[Gebruiker:Mattias.Campe|Mattias.Campe]], [[Gebruiker:T.vanschaik|T.vanschaik]], [[Gebruiker:Pbuddenberg|Pbuddenberg]]
# Wat is jullie mening hierover? Weet je een andere oplossing?
# Wat wordt het format voor de naam van het kopie-/op-maat-boek?
# Hoe erg is het als het basis-/moeder-boek en de kopieën daarvan in de loop der jaren steeds verder van elkaar gaan afwijken? Het gevaar is groot dat elke docent zijn/haar eigen boek steeds actualiseert, maar dat het basisboek achterblijft bij actuele ontwikkelingen, of andersom. Bij Neon zijn daarvoor schrijvers in dienst, hier alleen vrijwilligers die zelf kiezen wat ze wel en niet doen.
[[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 20 dec 2025 05:02 (CET)
:Wikibooks is niet primair bedoeld om te worden gebruikt in het onderwijs (zoals Wikipedia dat ook niet in de eerste plaats is voor èchte wetenschappers, aangezien die toch al alles weten over hun eigen vakgebied), al is een deel van de inhoud hier qua opzet idd. vergelijkbaar met onderwijsmateriaal.
:Er bestaat nu verder al bijvoorbeeld een [[Sjabloon:Verouderd]]. Dat kan best boven bepaalde teksten worden gezet waarin bijv. nog steeds staat dat je om te kunnen internetten een inbelverbinding nodig hebt (zie [[Veilig op het internet/Dialers]]). [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] ([[Overleg gebruiker:De Wikischim|overleg]]) 20 dec 2025 11:47 (CET)
::* Bij het schrijven van een wikibook over een ook in het reguliere onderwijs voorkomend onderwerp is, zeker als je zelf (langere tijd) in het onderwijs werkt(e), niet te voorkomen dat je je eigen ervaring meeneemt (leerjaar, schooltype: VMBO, HAVO, VWO, MBO) in de keuze en volgorde van de onderwerpen en de manier waarop je die bespreekt. Dat betekent dat het toch al niet mogelijk is om een “One size fits all” te realiseren.
::* Een "moederboek" met een of meer gekopieerde "kinderen" zou ik mee kunnen leven. De groeiende discrepantie tussen "moederboek" en "kinderen", en daarmee ook tussen de "kinderen" onderling, zullen we voor lief moeten nemen. Ook nu al is het waar dat twee lessen op basis van hetzelfde boek over dezelfde paragraaf, zowel naar vorm, leerbeleving door leerlingen en zelfs op (detail)leerinhoud van elkaar verschillen.
::* Een grotere uitdaging wordt gevormd door het feit dat om een en ander te realiseren een redelijk inzicht nodig is in de "achterkant" van wikibooks. Enerzijds wil je dat iedereen gebruik kan maken van al bestaande inhoud, anderzijds wil je iedereen de mogelijkheid geven zijn eigen draai aan een onderwerp te geven. Juist de hogere (relatief, maar toch) Wikikunde die je nodig hebt om dat te realiseren zullen volgens mij de grootste belemmering zijn voor het gebruik van Wikibooks als leerboek in regulier onderwijs.
::* De vrije bewerkbaarheid van Wikibooks botst inderdaad met een "privé-kopie" van een docent, maar we kennen nu ook al "werk in uitvoering" met het verzoek geen inhoudelijke edits op de tekst toe te passen. Dat is geen beveiliging tegen echte lomperikken, maar werkt doorgaans vrij goed. Voor een botbouwer zou dit overigens betekenen dat een kopieer-functie (eventueel alleen na verzoek toegankelijk voor moderator) voor boeken een leuke uitdaging is.
::[[Gebruiker:T.vanschaik|T.vanschaik]] ([[Overleg gebruiker:T.vanschaik|overleg]]) 20 dec 2025 13:25 (CET)
=== Conclusies tot nu toe ===
# Het is niet verboden om een kopie van een Wikibook te maken en die vervolgens aan te passen voor de eigen lessen. We willen "iedereen de mogelijkheid geven zijn eigen draai aan een onderwerp te geven."
# Wel is een sjabloon nodig voor dergelijke kopieën om te voorkomen dat iedereen ongewenste aanpassingen doet (JopkeB: met de mogelijkheid de "eigenaar" van het kopie-boek in het sjabloon te noemen om vragen te kunnen stellen, en een verwijzing te maken naar het origineel).
# JopkeB: Kopieën kunnen vooralsnog gemakkelijk worden gemaakt door op "Bewerken" in het moederboek te klikken en met copy-paste de inhoud in het nieuw Wikibook te kopiëren. # JopkeB: Mij lijkt het zinvol dit op de één-of-andere manier in een handleiding vast te leggen. Nieuwe '''vraag''': Wat is daarvoor de beste plek? In [[Help:Een nieuwe pagina aanmaken]]? Of een nieuwe Help-pagina en een verwijzing maken op geëigende plaatsen?
# Openstaande '''vraag''': Wat wordt het format voor de naam van het kopie-/op-maat-boek? Mijn voorstel: eerst de naam van het moederboek gevolgd door de naam van de school, opleiding of vak zoals dat op de betreffende school wordt gegeven. Bijvoorbeeld: "Besturingssystemen voor CoSy" of Besturingssystemen voor CoSy in AD en ICW". Het voordeel hiervan is dat het kopie-boek in alle categorieën en andere lijsten direct onder het moederboek wordt gesorteerd en zo alle boeken over een onderwerp bij elkaar staan. Zijn jullie het hiermee eens?
Ping: [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]], [[Gebruiker:T.vanschaik|T.vanschaik]], [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]], [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]], [[Gebruiker:Mattias.Campe|Mattias.Campe]]: Zijn jullie het eens met deze conclusies? Hebben jullie antwoorden op de onderste twee vragen? --[[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 29 dec 2025 09:58 (CET)
:klinkt logisch [[Gebruiker:T.vanschaik|T.vanschaik]] ([[Overleg gebruiker:T.vanschaik|overleg]]) 29 dec 2025 13:18 (CET)
:Mijn excuses voor het late antwoord. Maar ik ''denk'' dat ik het ermee eens ben 😉. Soms is het moeilijk in te schatten wat de concrete gevolgen zijn bij een specifieke situatie. Voor mij persoonlijk werkt bv. [[CoSy in AD en ICW|CoSy in AD en ICW - Wikibooks]] goed en het kan een inspiratie zijn voor iemand die ook die vakken moet geven in de de richtingen Applicatie- en Databeheer of Informatica- en Communicatiewetenschappen. Per hoofdstuk werk ik dan met leerplandoelen bovenaan, zodat iemand anders die aan het boek/hoofdstuk zou willen meewerken ergens het kader ziet waarin dat kan. [[Gebruiker:Mattias.Campe|Mattias.Campe]] ([[Overleg gebruiker:Mattias.Campe|overleg]]) 27 jan 2026 20:11 (CET)
::Suggestie voor naam is logisch. Handleiding bouwen is nog even een dingetje. Verwijzing naar de handleiding voor speciale boeken kan misschien in het linksjabloon van de boekinfo. [[Gebruiker:T.vanschaik|T.vanschaik]] ([[Overleg gebruiker:T.vanschaik|overleg]]) 29 jan 2026 16:24 (CET)
:::Wijzigingen in boekpagina's kun je opvangen door in de inhoudsopgave van het special-boek niet naar de kale pagina-naam te verwijzen maar gebruik te maken van een permanente link, op dezelfde manier als dat gebeurt in de vertaallink bij verwijzingen naar anderstalige Wiki's. [[Gebruiker:T.vanschaik|T.vanschaik]] ([[Overleg gebruiker:T.vanschaik|overleg]]) 30 jan 2026 03:15 (CET)
::::Ergens is het logisch als er maar één boek over een onderwerp bestaat, maar tegelijkertijd ook niet (over hetzelfde onderwerp heb ik meerdere boeken in de kast staan). Een groep mensen kan er natuurlijk voor kiezen om slechts één boek te gebruiken, maar als iemand anders een tweede boek wil schrijven en aanmaken, lijkt me dat lastig tegen te houden. Hierbij ga ik er wel vanuit dat een tweede boek over hetzelfde onderwerp wel een bepaalde eigenheid heeft en niet grotendeels een kopie van een ander boek, dus simpelweg een 2e boek aanmaken in de hoofdnaamruimte lijkt me niet een goede optie. Dat zou op termijn betekenen dat we 100 boeken hebben die vrijwel hetzelfde zijn op een enkele paragraaf na gewijzigd. Het kopiëren van inhoud van Wikibooks mag, conform de licentie met aangave licentie en waarvan het vandaan komt. Op Wikibooks zelf zou je een kopie kunnen opslaan in de gebruikersnaamruimte van de gebruiker die een boek gebruikt. Bovenaan/onderaan zou ik dan vermelden dat de inhoud overgenomen is van een boek uit Wikibooks met link ernaar (vergelijkbaar met [[w:Sjabloon:Bronvermelding Nederlandstalige Wikipedia]] voor het vermelden van waar de tekst in dezelfde Wikipedia-taalversie vandaan kwam). Als een nieuw wikiboek in de hoofdnaamruimte geplaatst wordt, wordt de tekst conform de licentie vrijgegeven en mag eenieder de tekst op zich bewerken. In principe staat iedere pagina op een Wikimedia-wiki onder beheer van de gemeenschap en is er geen eigenaarschap. De plek waar de minste bewerkingen verwacht hoeven te worden is de gebruikersnaamruimte. Voor Wikibooks zou het wel goed zijn als de verbeteringen/uitbreidingen terug komen in het moederboek, zodat anderen er ook wat aan hebben.
::::"''Boeken op Wikibooks bestaan uit een voorpagina, een inhoudsopgave en minimaal twee hoofdstukken (anders kun je er net zo goed een Wikipedia-artikel van maken)''" -> Een lesboek heeft in principe een andere schrijfstijl dan een Wikipedia-artikel, waarbij je verder ook vragen kunt stellen, opdrachten kunt geven, toetsen kunt laten maken.
::::Ik geef zelf les aan een universiteit (in het Engels), waarbij ik de uitleg mondeling doe, maar ik heb op de Engelstalige Wikipedia een pagina aangemaakt die ik gebruik om studenten op te wijzen als het verhaal nog eens rustig willen doorlezen of iets willen opzoeken. Met iedere nieuwe klas voeg er nieuwe voorbeelden en andere informatie aan toe. [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] ([[Overleg gebruiker:Romaine|overleg]]) 31 jan 2026 19:22 (CET)
=== Eindconclusies ===
# Er blijft per onderwerp één basisboek/moederboek (per schooltype en klas). Docenten en andere geïnteresseerden kunnen die gebruiken en verbeteren.
# Er kan een kopie van zo'n Wikibook worden gemaakt, die vervolgens wordt aangepast voor de eigen lessen.
# Het format van de naam van het kopie-/op-maat-boek is: eerst de naam van het moederboek gevolgd door de naam van de school, opleiding of vak zoals dat op de betreffende school wordt gegeven. Bijvoorbeeld: "Besturingssystemen voor CoSy" of Besturingssystemen voor CoSy in AD en ICW".
# Wel is een sjabloon nodig voor dergelijke kopieën om te voorkomen dat iedereen ongewenste aanpassingen doet. Zie voor een voorbeeld: [[Besturingssystemen voor CoSy in AD en ICW]]. Als er meer kopie-boeken komen, kan dit worden omgezet in een echt sjabloon.
# Kopieën kunnen vooralsnog gemakkelijk worden gemaakt door op "Bewerken" in het moederboek te klikken en met copy-paste de inhoud in het nieuw Wikibook te kopiëren.
# Dit zal voorlopig in [[Help:Een nieuwe pagina aanmaken]] als handleiding worden vastgelegd.
Zonder tegenbericht is deze discussie nu gesloten. --[[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 1 feb 2026 10:54 (CET)
:Oké {{Smiley|3}} [[Gebruiker:T.vanschaik|T.vanschaik]] ([[Overleg gebruiker:T.vanschaik|overleg]]) 2 feb 2026 01:41 (CET)
== Artikelen van Pvt pauline op Wikipedia ==
Op Wikipedia loopt een project waarbij het plan is om alle (resterende) artikelen van [[w:gebruiker:Pvt pauline]] in één keer (botmatig) te verwijderen. Een deel is al weg, over de rest (nog <del>2014</del> <ins>1995</ins>) loopt tot 16 februari 2026 6.00 uur CET een [[w:Wikipedia:Stemlokaal/Methodiek voor het verwijderen van de overgebleven artikelen van Pvt pauline|stemming]]. Bij Opmerkingen -> Achtergrond op die pagina staan de redenen. Als de meerderheid van de stemmers ''voor'' is zijn er nog 28 dagen om eventueel pagina's naar Wikibooks te importeren, en dat is dan ook de reden dat ik dit schrijf; op [[w:Overleg Wikipedia:Stemlokaal/Methodiek voor het verwijderen van de overgebleven artikelen van Pvt pauline]] werd gevraagd of dat mogelijk was, ik heb als eerste reactie iets als "ja, mits..." etc. geschreven.
Het gaat om:
*8 á 900 golfers, zie bv. [[w:Categorie:Golfer naar nationaliteit]]
*honderden golfbanen en -toernooien
*vele gebouwen in Den Haag
*artikelen over plaatsen en mensen tijdens WO II
Al met al is er heel veel tijd en moeite in gestoken, en ik kan het slecht zetten dat dat waarschijnlijk allemaal gaat verdwijnen. Wat het extra pijnlijk maakt is dat Pvt pauline inmiddels niet meer onder ons is...
Vanwege persoonlijke interesse <del>zou ik bv. deze pagina's willen behouden</del> <ins>heb ik inmiddels de volgende pagina's geïmporteerd</ins>:
*[[w:Gibraltar tijdens de Tweede Wereldoorlog]]
*[[w:Kweekschool voor de Zeevaart (Amsterdam)]]
*<del>een aantal</del> <ins>7</ins> historische schepen, oa.:
**[[w:François (schip, 1869)]]
**[[w:Hoff van Zeelandt (schip, 1642)]]
**[[w:Prinses Beatrix (schip, 1939)]]
en wat dies meer zij.
De actuele lijst: [[w:Categorie:Wikipedia:Nog na te lopen artikel van Pvt pauline]]
De problemen:
*ik zie deze collectie typische ''wikipedia-pagina's'' nog geen ''boek'' worden
*het aantal pagina's is zo groot dat handmatig importeren ondoenlijk is
*ook als dat door een bot gedaan wordt (als dat al mogelijk is) moeten alle pagina's nog bekeken, geredigeerd, gecategoriseerd en hernoemd worden, om van de vele rode links nog maar te zwijgen...
Wie is ook geïnteresseerd en bereid er tijd in te steken? NB Na het importeren is er geen tijdsdruk meer; de pagina's komen in naamruimte "Transwiki" en kunnen dan stuk voor stuk bewerkt worden. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 11 feb 2026 22:44 (CET)
Update:
* De inhoud van de genoemde 1995 artikelen is gedownload. Helaas is het bestand te groot om hier te publiceren, importeren kan niet, en uploaden als *.xml-bestand is niet toegestaan. Ik probeer een oplossing te verzinnen...
* Op [[Wikibooks:Lijst van artikelen van Pvt pauline op nl.wikipedia|deze pagina]] staat wel een lijst van alle titels.
- [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 13 feb 2026 01:44 (CET)
== archive.today ==
"''In January 2026, archive.today added code into its website in order to perform a distributed denial-of-service attack against a blog. Some archives have also been altered. On 20 February, English Wikipedia became the first Wikimedia site to deprecate the archive service. Other communities are still discussing this issue. ''" (van [[m:archive.today incident]]).
Uit voorzorg heb ik – vooruitlopend op de verwachte volgende discussie – links naar archive.today verwijderd, en de URL toegevoegd aan het spamfilter.
Zie ook:
* [[w:archive.today|Wikipedia]] {{Nl}}
* [[w:en:Wikipedia:Wikipedia Signpost/2026-03-10/Technology report|Wikipedia]] {{En}}
* [https://arstechnica.com/tech-policy/2026/02/wikipedia-bans-archive-today-after-site-executed-ddos-and-altered-web-captures/ arstechnica.com] {{En}}
Gaarne uw commentaar. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 12 mrt 2026 00:09 (CET)
== 8! ==
Van de 77. Op [[m:Wikibooks/Table/nl]]. Sinds vandaag. En daar mogen we best een beetje trots op zijn. '''{{Larger|:-)}}''' - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 23 mrt 2026 17:53 (CET)
:Een schouderklopje dus. Verdiend! [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]] ([[Overleg gebruiker:Ellywa|overleg]]) 23 mrt 2026 18:00 (CET)
==10.000!==
En weer een mijlpaal: dankzij één van de subpagina's van het boek [[Informatievoorziening]] door [[User:JopkeB|JopkeB]] heeft de Nederlandstalige Wikibooks nu ruim [[Speciaal:Statistieken|10.000 pagina's]] die aan alle voorwaarden voldoen. Dat is, gezien het niet bepaald grote taalgebied van het Nederlands, niet gering! '''{{Larger|:-)}}''' - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 29 mrt 2026 19:30 (CEST)
:Wow! Dank. [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 30 mrt 2026 07:17 (CEST)
::Dat is al mooi! Heb er tot mijn verwondering zelf blijkbaar al [https://xtools.wmcloud.org/pages/nl.wikibooks.org/J.Grandgagnage 1068] op mijn actief {{Smiley}} [[Gebruiker:J.Grandgagnage|Jules]] ([[Overleg gebruiker:J.Grandgagnage|overleg]]) 30 mrt 2026 23:43 (CEST)
== <span lang="en" dir="ltr">Board of Trustees Approves Closure of Wikinews</span> ==
<div lang="en" dir="ltr">
Following [[:m:Public consultation about Wikinews|extended discussions]] within the Wikimedia movement about the Wikinews long-term sustainability, levels of community activity, and the availability of reliable news coverage on other platforms, the Board of Trustees of the Wikimedia Foundation has [[:m:Wikimedia Foundation Board noticeboard#Board of Trustees Approves Closure of Wikinews|approved the closure]] of Wikinews.</div>
<div style="margin: 0 2em;">
Google-vertaling:<br>
'''Het bestuur van de Wikimedia Foundation keurt de sluiting van Wikinews goed'''<br>
Na uitgebreide discussies binnen de Wikimedia-beweging over de duurzaamheid van Wikinews op de lange termijn, de mate van activiteit binnen de community en de beschikbaarheid van betrouwbare nieuwsberichten op andere platforms, heeft het bestuur van de Wikimedia Foundation de sluiting van Wikinews goedgekeurd.
</div>
Lees verder [[m:Wikimedia_Foundation_Board_noticeboard#Board_of_Trustees_Approves_Closure_of_Wikinews|op meta.wikimedia.org]].{{En}} - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 30 mrt 2026 20:55 (CEST)
:Oeps, die had ik niet zien aankomen. Als ze aan Wikibooks en/of Wikivoyage toekomen om te stoppen (ook elk slechts een handvol editors per maand, maar wel meer raadplegers), kunnen we altijd nog voorstellen om beide samen te voegen (Wikivoyage als Wikibook ''Reizen ''of iets dergelijks); uitdaging is dan nog wel om beide culturen samen te voegen (Wikivoyage is veel strenger, daar kun je het bijna nooit goed doen, wat het plezier in bijdragen belemmert). [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 31 mrt 2026 10:25 (CEST)
::Zo'n ingrijpende maatregel had ik ook niet verwacht. Ik heb me wel al eens afgevraagd hoe zinvol zo'n project kan zijn, als je de inhoud toch moet vergaren vanuit andere nieuwsbronnen, en je dus eigenlijk altijd achterloopt. 't Lijkt me ook moeilijk te bepalen welke onderwerpen interessant zijn. Of zou je je moeten beperken tot nieuwsberichten met "eeuwigheidswaarde"? Dan denk ik toch eerder aan een nieuwe alinea op Wikipedia, die er dan waarschijnlijk toch al een artikel over heeft. En dan is er nog het probleem van onderbezetting, Wikinews heeft eigenlijk altijd al te weinig actieve medewerkers gehad om echt bovenop het nieuws te kunnen zitten, en voor een nieuwssite lijkt me dat toch een eerste vereiste. Enfin, toch jammer dat het ophoudt, en het spijt me vooral voor al die mensen die er al met al, in de loop der jaren, heel veel tijd ingestoken hebben. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 31 mrt 2026 14:41 (CEST)
:::Tenzij... Nee, dat zal toch niet? Hoewel... - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 1 apr 2026 12:22 (CEST)
::::Als je mijn reactie bedoelt: je weet het maar nooit. Het gebruik van AI ontwikkelt zich razendsnel waardoor zelfs de Nederlandstalige Wikipedia veel minder geraadpleegd wordt en er ook minder donaties zijn (las ik pas in een interview). Persoonlijk vind ik het een kwetsbare situatie dat er één "hoofd-moderator" is, twee andere moderators met veel minder edits (géén verwijt! het is de situatie en ik ben blij dat er überhaupt nog twee achtervangen zijn) en minder dan 25 [[Speciaal:ActieveGebruikers|andere actieve gebruikers/editors]] waarvan het merendeel slechts 1-4 handelingen heeft verricht in de afgelopen maand. In organisaties die op de kleintjes moeten letten (bedrijven, organisaties met beperkte budgetten), zal men dan al snel naar oplossingen gaan zoeken. Nu zal het hier voorlopig niet zo'n vaart lopen (ik zag dat de betreffende projectgroep inmiddels is opgeheven), maar toch iets om in het achterhoofd te houden. [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 1 apr 2026 16:58 (CEST)
:::::Eens, maar ik vrees niet voor het voortbestaan; deze wiki heeft veel en interessante content en ''leeft''. Of en in welke mate AI concurrentie oplevert is iets waar ik me geen zorgen over wens te maken: we hebben er toch geen invloed op.
:::::Mijn "tenzij..." werd veroorzaakt door de gedachte dat het wel eens een 1 aprilgrap zou kunnen zijn, maar dat kon ik gisteren natuurlijk niet schrijven.
:::::Er bestaat niet zoiets als een "hoofd-moderator". Nl-Wikibooks heeft [[Wikibooks:Moderator|<del>7</del> <ins>5</ins> sysops]], waarvan er 2 tevens "bureaucraat" zijn (Ellywa en /me), maar dat is een bitje waar ik VZVIW nog nooit gebruik van heb hoeven maken. <span style="font-size: smaller;">(NB gecorrigeerd van 7 naar 5: MADe en KKoolstra stonden ten onrechte nog op de lijst) - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 4 apr 2026 16:27 (CEST)</span>
:::::Op de <s>man</s> vrouw af gevraagd: wil jij ook moderator worden? Ik weet dat het je eerder gevraagd is, maar misschien kijk je er nu anders tegenaan? {{Nowrap|- [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 2 apr 2026 13:44 (CEST)}}
::::::Ja, dat is ook beter, om je geen zorgen te maken over iets waar je toch geen invloed op hebt.
::::::Dank voor de uitnodiging om moderator te worden, maar mijn ambities zijn nog steeds niet veranderd. Laat mij maar content maken en af en toe iets aandragen dat weg kan of beter kan. [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 2 apr 2026 17:00 (CEST)
:::::::Zo denk ik er ook over. Voor onderhoudstaken zijn er voor dit kleine project al voldoende mensen die dat ter harte nemen, maar contentschrijvers zoals jij zijn erg dun gezaaid. Die kun je best hun ding laten doen zonder extra belasting. [[Gebruiker:J.Grandgagnage|Jules]] ([[Overleg gebruiker:J.Grandgagnage|overleg]]) 2 apr 2026 18:00 (CEST)
:::::::Goed, ik respecteer dat. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 3 apr 2026 10:11 (CEST)
== Over commons... ==
In de afgelopen twee weken zijn op '''commons''' vier van de '''afbeeldingen''' die ik volgde – waarvan er drie op nl.wikibooks en een op Wikivoyage gebruikt werden – '''verwijderd'''. In één geval was deze genomineerd wegens "AI-slop", en de sysop-van-dienst ging daar gewoon in mee. Een andere was zogezegd "van slechte kwaliteit". Nou, zo weet ik er nog wel een paar duizend...<br>
De policy, die toch vastgelegd is op oa. [[c:COM:INUSE]], wordt dus door sommige arrogante sysops gewoon genegeerd. Protesteren helpt ook niet, als je al een reply krijgt kun je tussen de regels door lezen "''wij maken hier de dienst uit''".<br>
Ergo: vertrouw niet blindelings op commons, en bewaar vooral een kopie van je uploads ''voor het geval dat''... - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 31 mrt 2026 15:59 (CEST)
:Wellicht kun je ze terug laten zetten, zie [[c:Commons:Undeletion requests]]. [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 31 mrt 2026 17:43 (CEST)
::Ik ben admin op Commons, als je de links geeft naar de verwijderde foto's of naar de deletion requests, kan ik er in elk geval naar kijken. Groet, [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]] ([[Overleg gebruiker:Ellywa|overleg]]) 31 mrt 2026 18:05 (CEST)
:::Het gaat om:
::*[[:Bestand:Socrates looks a itself as a child.png]] - nu lokaal geupload, De Wikischim had zelf nog een kopie
::*[[:Bestand:Unconscience learning.png]] - idem, ik had een kopie op iets lagere resulutie
::*[[:Bestand:Social isolation.jpg]] - (nl.wiktionary) verwijderd, ondanks COM:INUSE "''and despite a decision to keep this picture per COM:INUSE last year''" ; een expliciet verzoek om deze te herstellen wordt afgedaan met ''"Make the request at COM:UDR and let the community decide''"; de arrogantie... :-(
::::de vierde kan ik niet vinden, omdat mijn volglijst op commons al een paar weken kapot is. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 31 mrt 2026 19:22 (CEST)
::Een verzoek om ze terug te laten zetten wordt waarschijnlijk door dezelfde figuren beoordeeld en is dus bij voorbaat kansloos. Het is ook geen nieuw fenomeen, heeft in de afgelopen jaren al vaker plaatsgevonden, alleen gaat het nu om een handvol in korte tijd. Het begon met ene [[user:Dronebogus]], die - heel geniepig - eerst op alle wiki's de afbeeldingslinks verwijderde. Als zulke mensen voet aan de grond krijgen is er geen bestand meer veilig. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 31 mrt 2026 19:36 (CEST)
:::Inmiddels heb ik ernaar gekeken, en de drie die je noemde waren alledrie AI gegenereerde afbeeldingen. Dat wordt ontmoedigd op Commons. Je hebt twee ervan inmiddels lokaal geplaatst. De derde kan je hier nog zien: https://www.linkedin.com/pulse/what-five-days-without-my-phone-taught-me-laurie-wiegler-4vzre/. Als je wilt kan ik die hier ook nog neerzetten. Maar persoonlijk houd ik ook niet van AI afbeeldingen. Hebben we hier al beleid voor ontwikkeld? Ik denk dat we van boekauteurs mogen verwachten dat ze een duidelijk bijschrift geven dat het gaat om een AI afbeelding, als ze het al willen toepassen. Groet, [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]] ([[Overleg gebruiker:Ellywa|overleg]]) 4 apr 2026 01:50 (CEST)
::::Ha, dank je! Ik heb het doorgegeven aan Lotje, die er op nl.wiktionary mee [https://nl.wiktionary.org/w/index.php?title=mobieletelefoonverslaving&diff=prev&oldid=4988494 bezig] was, hopelijk kan ze er iets mee aanvangen.
::::*Ik ben ook geen fan van AI en vind mn. die laatste ook geen fraaie plaat, maar als een auteur ervoor kiest is het niet aan mij om dat af te keuren. Dat de mods op commons zich dat recht wel toeëigenen vind ik nogal benauwend... Vooral als je bedenkt dat zulke besissingen invloed kunnen hebben op de inhoud van ''alle'' wiki's in ''alle'' talen!
::::*nl.wikibooks heeft hier voorzover ik weet nog geen beleid voor, [[Help:Afbeeldingen]] zegt er ook niets over. Ik voel me niet geroepen om regels betr. het gebruik van AI te gaan opstellen, maar denk wel dat een paar richtlijnen nuttig zouden kunnen zijn. Zou jij een voorstel willen doen? - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 4 apr 2026 09:03 (CEST)
Dit verhaal heeft nog een staartje, zie [https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Administrators%27_noticeboard/User_problems#COM:INUSE_not_a_suicide_pact? hier] - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 13 apr 2026 09:43 (CEST)
:@[[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] Op je vraag nog over een voorstel. Ik zou het gebruik van AI niet willen verbieden, maar toestaan als het nuttig is voor ons educatieve doel. Wat denk je van zoiets als dit:
::Het gebruik van sterk bewerkte of kunstmatig gegenereerde afbeeldingen (met AI of andere tools) wordt niet aangemoedigd, tenzij deze een duidelijk educatief doel hebben. Als een afbeelding de indruk kan wekken dat deze de werkelijkheid afbeeldt, maar in feite kunstmatig gegeneerd is, moet dit duidelijk in het bijschrift bij de afbeelding vermeld worden, met bijvoorbeeld de tekst ''Afbeelding gemaakt met AI.''
:[[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]] ([[Overleg gebruiker:Ellywa|overleg]]) 13 apr 2026 12:45 (CEST)
::P.S. Het educatieve doel komt overeen met een van de doelstellingen van Commons. Ik verwijder daar regelmatig afbeelding zonder educatief doel, zoals fantasie wapenschilden. Maar In use geldt ook uiteraard. Het kan schuren. [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]] ([[Overleg gebruiker:Ellywa|overleg]]) 13 apr 2026 12:48 (CEST)
:::Ik sluit me aan bij je voorstel. Beleid maken is niet mijn ding... Wat commons betreft vind ik dat COM:INUSE heilig zou moeten zijn. Zeker als het niet gaat om zomaar-een-illustratie bij een artikel op wp, maar een afbeelding die ''door de auteur'' van een ''boek'' speciaal voor dat doel gemaakt is. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 15 apr 2026 01:24 (CEST)
== Wikinews wordt gesloten ==
:"All Wikinews editions will be closed and switched to read-only mode on 4 May 2026. Content will remain accessible, but no new edits or articles can be added." - [[m:Wikimedia Foundation Board noticeboard#Board of Trustees Approves Closure of Wikinews|Lees verder...]]{{En}} - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 6 apr 2026 20:07 (CEST)
== Nodig je oud-collega’s uit voor het verjaardagsfeest van Wikipedia ==
[[File:Header Wikipedia 25 jaar 02.png|thumb]]
Beste Wikibooks-collega,
Als het goed is, staat het al in je agenda voor zaterdag 20 juni 2026, het verjaardagsfeest van Wikipedia.
Kom jij op het feest in Utrecht? Als gebruiker op Wikibooks ben je ook van harte welkom. En zou je het leuk vinden als je dan niet alleen huidige collega’s kan ontmoeten, maar ook mensen van vroeger? Mensen die je de laatste jaren niet meer ziet? Ook door hen zijn Wikipedia en Wikibooks gegroeid en sterk geworden. Help jij mee om hen uit te nodigen voor het feest, zodat we samen kunnen proosten op de toekomst?
Ik zou je daarom willen vragen om oud-collega’s, mensen die de Nederlandstalige Wikipedia of Wikibooks om wat voor reden dan ook verlaten hebben, uit te nodigen. Mensen met wie jij het goed kon vinden. Heb je een mailadres? Stuur zo iemand een persoonlijk mailtje, waarin je zegt hoe leuk je het zou vinden als die persoon komt. [[:w:nl:Wikipedia:Feestjaar 2026/uitnodiging#Voorbeeld e-email|Hier]] kan je een voorbeeldmail vinden, maar pas het vooral aan, zodat het persoonlijk wordt. Heb je geen mailadres, dan kan je het natuurlijk ook sturen via de overlegpagina van die persoon, maar er bestaat natuurlijk een grote kans dat die niet gelezen wordt.
Heb je inspiratie nodig wie je wil uitnodigen? Dan hier wat tips:
*Kijk in de geschiedenis van je eigen overlegpagina. Wie heeft jou welkom geheten? Wie heeft je aangemoedigd?
*Kijk op de pagina met [[:w:nl:Wikipedia:Sterren voor bewezen diensten/Jubileumster|jubilea]] of op de andere pagina’s met [[:w:nl:Wikipedia:Sterren voor bewezen diensten/Inzet voor de inhoud van de encyclopedie|Wikipedia-sterren]]; zijn er mensen die je mist de laatste tijd?
*Kijk naar je oudste boeken of modules: wie heeft die destijds verbeterd of aangevuld?
*Kijk wie er allemaal vertrokken zijn via [https://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Speciaal:VerwijzingenNaarHier/Sjabloon:Vertrokken&namespace=2&limit=500 het sjabloon "vertrokken"].
*En zoek natuurlijk in je eigen mailarchief met wie je ooit gecorrespondeerd hebt.
Het is handig als je [[:w:nl:Wikipedia:Feestjaar 2026/uitnodiging#Uitgenodigd|hier aangeeft]] met welke Wikimediaan of Wikiboekenschrijver jij contact hebt opgenomen. Dan ontvangt de persoon niet al te veel dubbele uitnodigingen.
N.B. Van iedereen die deelneemt aan dit evenement wordt verwacht dat zij het Beleid Vriendelijke Ruimtes respecteren. Je kunt er [https://nl.wikimedia.org/wiki/BVR_-_startpagina hier] meer over lezen.
P.S. Heb jij je zelf nog niet aangemeld? Je kan je [https://nl.wikimedia.org/wiki/Verjaardagsfeest_Wikipedia_25_jaar! hier nog inschrijven].
Dank je wel alvast en hopelijk tot ziens 20 juni! Met feestelijke groet, [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]] ([[Overleg gebruiker:Ellywa|overleg]]) 12 apr 2026 21:38 (CEST)
== Sjabloon:Portalen ==
Op [[Sjabloon:Portalen]] ontbreken nog <del>twee</del> <ins>vier</ins> icoontjes (voor "Onderwijs" en "Esoterie"), die heb ik ook in [[c:Category:Wikipedia_portal_icons,_SVG]] niet kunnen vinden. Help, please? ;-) - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 19 apr 2026 14:03 (CEST)
== [https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons_talk:Project_scope#Proposal:_clarify_relationship_between_COM:INUSE_and_actual_practice Commons_talk:Project_scope#Proposal:_clarify_relationship_between_COM:INUSE_and_actual_practice] ==
Ik heb op grond [https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons_talk:Project_scope#Proposal:_clarify_relationship_between_COM:INUSE_and_actual_practice hiervan] de [https://nl.wikibooks.org/w/index.php?title=MediaWiki%3AUploadtext&diff=424936&oldid=400493 bestanden uploaden] instructie aangepast [[Gebruiker:BeeBringer|BeeBringer]] ([[Overleg gebruiker:BeeBringer|overleg]]) 1 mei 2026 12:31 (CEST)
*Akkoord. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 1 mei 2026 16:36 (CEST)
== Over commons, hoofdstuk nummer zoveel... ==
[[Afbeelding:Görsel Çalışma Amasya.png|250px|right]]
Ik zag een scheve foto, en plakte er een rotate-sjabloon op. Daar kreeg ik een paar zeer kritische vragen over, of dat nou wel nodig was, en waarom ik het verkeerd ingevuld had (niet, dus). En net toen ik dat uitgelegd had (het voelde alsof ik mijn actie moest ''verdedigen''), werd de afbeelding ter verwijdering genomineerd omdat het AI zou zijn (ik zie het er echt niet in). Commons lijkt steeds meer een ''vijandige'' omgeving, in plaats van de ''dienstverlenende'' die het zou moeten zijn. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 5 mei 2026 14:07 (CEST)
spsfp8i8txxa0vm3ckporwr9u4pqlen
425078
425070
2026-05-06T07:03:08Z
CommonsDelinker
1053
Afbeelding:Görsel_Çalışma_Amasya.png op Commons is verwijderd door [[c:User:Aafi|Aafi]] (per [[:c:Commons:Deletion requests/Files uploaded by Aksaalp|]])
425078
wikitext
text/x-wiki
__NEWSECTIONLINK__{{Lerarenkamer}}<!-- Bij archiveren deze regel laten staan aub. --><br style="clear: both;">
==Technisch nieuws== <!-- tbv. berichten die wat langer onder de aandacht moeten blijven -->
* 8 onderwerpen verplaatst naar [[Wikibooks:Lerarenkamer/Technisch nieuws]]. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 3 apr 2026 10:42 (CEST)
== WSBN ==
:Ook verplaatst, naar [[Overleg Wikibooks:Wiki Standaard Boeknummer#WSBN]]. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 3 apr 2026 10:26 (CEST)
== Over de plaats van [[Netwerken]] op Wikibooks ==
[[Gebruiker:Effeietsanders|Effeietsanders]] en anderen: Het boek [[Netwerken]] staat nu op de voorpagina bij het onderwerp '''9 Diverse'''. Mij lijkt het eerder bij categorie '''6 Samenleving''' te horen. Mee eens? Het WSBN zou dan ook moeten veranderen. [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 9 dec 2025 09:38 (CET)
:Het past mi. niet onder een van de subcats, zie [[Wikibooks:Wiki_Standaard_Boeknummer#6:_Humane_samenleving]]. En: moet het "Samenleving" of "Humane samenleving" zijn? - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 9 dec 2025 11:50 (CET)
::Wat mij betreft "Samenleving": dat is een breder begrip en staat ook op de voorpagina. Ik zou het op prijs stellen als alle begrippen op de voorpagina overeenkomen met die in het [[Wikibooks:Wiki Standaard Boeknummer]]. Bij "Humane samenleving" denk ik als eerste aan een samenleving die humaan is, menselijk, met respect voor de menselijke waardigheid. Niet aan "humaan" als in "van mensen", als tegenstelling tot dierlijk. Bij "Samenleving" denk ik als eerste aan een maatschappij waarin mensen samen leven, hoewel er natuurlijk ook dierlijke samenlevingen zijn. [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 9 dec 2025 12:26 (CET)
:::Wat op de voorpagina staat is ook niet heilig, hoor. ;-) Maar inderdaad, zo'n titel moet op alle pagina's identiek zijn, en de vlag "Samenleving" dekt de lading beter. . Overigens past dit wel in het beeld wat ik van WSBN heb: kleine afwijkingen, net niet compleet, enz. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 9 dec 2025 12:37 (CET)
::::Twee issues:
::::1) Kan het boek [[Netwerken]] worden overgebracht naar categorie '''6 Samenleving'''? Mij lijkt het daar goed te passen. Het gaat over het aangaan en onderhouden van contacten. Volgens {{Wp|Sociaal netwerk}} hoort het bij sociologie, dus ik zou zeggen bij Catalogus-code 6-1, sociologie & etniciteit. Mee eens? {{Done}} --[[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 31 mrt 2026 12:19 (CEST)
:::::OK. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 31 mrt 2026 15:28 (CEST)
==WSBN/2==
::::2) Wij beiden zijn het erover eens dat de coderingen en namen op de voorpagina van Wikibooks gelijk zouden moeten zijn aan de WSBN-codes en -naamgeving. Klopt dat? Zo ja, dan lijkt het mij dat daarvoor eerst een inventarisatie van beide pagina's gemaakt zou moeten worden waaruit de verschillen blijken (twee kolommen) en er daarnaast een derde kolom komt met voorstellen. Vervolgens moeten we het eens worden over de voorstellen en kunnen de uitkomsten worden geïmplementeerd. Vind je dit een goede aanpak? '''Pending.''' --[[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 31 mrt 2026 12:19 (CEST)
:::: [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 9 dec 2025 16:25 (CET)
:::::Goed plan, maar wel erg veel werk; en er zijn al 2 (of 3?) lijsten met WSBN's met elk hun eigen afwijkingen, dat is juist een van de redenen dat ik er geen zicht meer op heb... Heb er al diverse malen naar zitten staren, maar heb nog steeds niet de moed kunnen opbrengen om er ook echt aan te ''beginnen''.
:::::Als we waterdichte afspraken hebben betreffende het ''format'' van het WSBN, kunnen we zowel de lijst(en) als de [[:Categorie:Wikibooks:Boeken met infobox|360 infoboxen]] gaan bijwerken. Het is toch al geen project wat in één keer en snel afgerond kan of moet worden...
:::::Ik zal ook nog eens zien of er iets te automatiseren valt, bv. het converteren van het format.
:::::Is [[Overleg Wikibooks:Wiki Standaard Boeknummer|dit]] een goede plek voor verder overleg over deze [[rijstebrijberg|klus]]? - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 31 mrt 2026 15:28 (CEST)
::::::Deze discussie is verplaatst naar [[Overleg Wikibooks:Wiki Standaard Boeknummer#Coderingen en namen gelijk trekken op_Wikibooks-voorpagina en de WSBN-codes en -naamgeving]] en kan hier worden afgesloten. [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 31 mrt 2026 17:52 (CEST)
== Jullie mening gevraagd over leerboeken op maat ==
Voorgeschiedenis/achtergrondinformatie:
* [[Overleg:Besturingssystemen#Pagina naar meerdere deelpagina's]]
* [[Wikibooks:Lerarenkamer/Archief_2025#Uitgeverij Neon gaat schoolboeken goedkoper maken|Wikibooks:Lerarenkamer#Uitgeverij Neon gaat schoolboeken goedkoper maken]]
Het probleem:
* Steeds meer docenten willen het liefst leerboeken op maat, die naar hun situatie zijn aangepast. “One size fits all” is uit. Dit is waarschijnlijk ook één van de redenen dat [https://www.neon.nl/overons uitgeverij Neon] hierop inspeelt: “Met het systeem van Neon kan elke leraar eenvoudig onderdelen aanpassen, toevoegen of verwijderen.”
Dit botst/schuurt met enkele uitgangspunten van Wikibooks:
* Iedereen mag bestaande Wikiboeken en hoofdstukken naar eigen inzichten aanvullen en verbeteren, ook wie niet de hoofdauteur is. Op de voorpagina staat: “U kunt elk hoofdstuk uitbreiden of aanpassen, en wordt daartoe van harte uitgenodigd. ''Zolang uw wijzigingen constructief zijn, kunt u niets mis doen''.” Maar het is niet handig voor een docent die zo’n boek in de klas gebruikt, als jan en alleman zomaar van alles en nog wat kunnen veranderen.
* Normaliter is er slechts één boek over een bepaald onderwerp, op zijn best één voor elk schooltype en klas (onderwerp X voor Vmbo/Havo/VWO (Nederland) klas N). Maar er zijn (nog) geen boeken voor elke school/opleiding of elke docent apart.
* Boeken op Wikibooks bestaan uit een voorpagina, een inhoudsopgave en minimaal twee hoofdstukken (anders kun je er net zo goed een Wikipedia-artikel van maken), er is voor elk deelonderwerp een apart hoofdstuk en dus een aparte pagina. Maar er zijn docenten die het liefst één pagina met alle hoofdstukken hebben, zodat ze er gemakkelijk één pdf van kunnen maken en het hele boek gemakkelijk kunnen printen.
Ik ben bang dat Wikibooks steeds minder relevant wordt als we hier geen oplossing voor bieden.
Voorgestelde oplossing:
* Er is per onderwerp één basisboek/moederboek (per schooltype en klas), of hoe je het ook wilt noemen. Docenten en andere geïnteresseerden kunnen die gebruiken en verbeteren.
* Maar docenten kunnen ook een kopie maken, die naar hun eigen inzichten aanpassen en opslaan als nieuw Wikibook. Voor dergelijke min of meer persoonlijke kopieën gelden de hierboven vermelde uitgangspunten niet. Hierover wordt een boodschap vermeld op elke pagina van zo’n op-maat-boek.
'''=> Vragen''' en aandachtspunten:<br>
Ping: [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]], [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]], [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]], [[Gebruiker:Mattias.Campe|Mattias.Campe]], [[Gebruiker:T.vanschaik|T.vanschaik]], [[Gebruiker:Pbuddenberg|Pbuddenberg]]
# Wat is jullie mening hierover? Weet je een andere oplossing?
# Wat wordt het format voor de naam van het kopie-/op-maat-boek?
# Hoe erg is het als het basis-/moeder-boek en de kopieën daarvan in de loop der jaren steeds verder van elkaar gaan afwijken? Het gevaar is groot dat elke docent zijn/haar eigen boek steeds actualiseert, maar dat het basisboek achterblijft bij actuele ontwikkelingen, of andersom. Bij Neon zijn daarvoor schrijvers in dienst, hier alleen vrijwilligers die zelf kiezen wat ze wel en niet doen.
[[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 20 dec 2025 05:02 (CET)
:Wikibooks is niet primair bedoeld om te worden gebruikt in het onderwijs (zoals Wikipedia dat ook niet in de eerste plaats is voor èchte wetenschappers, aangezien die toch al alles weten over hun eigen vakgebied), al is een deel van de inhoud hier qua opzet idd. vergelijkbaar met onderwijsmateriaal.
:Er bestaat nu verder al bijvoorbeeld een [[Sjabloon:Verouderd]]. Dat kan best boven bepaalde teksten worden gezet waarin bijv. nog steeds staat dat je om te kunnen internetten een inbelverbinding nodig hebt (zie [[Veilig op het internet/Dialers]]). [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] ([[Overleg gebruiker:De Wikischim|overleg]]) 20 dec 2025 11:47 (CET)
::* Bij het schrijven van een wikibook over een ook in het reguliere onderwijs voorkomend onderwerp is, zeker als je zelf (langere tijd) in het onderwijs werkt(e), niet te voorkomen dat je je eigen ervaring meeneemt (leerjaar, schooltype: VMBO, HAVO, VWO, MBO) in de keuze en volgorde van de onderwerpen en de manier waarop je die bespreekt. Dat betekent dat het toch al niet mogelijk is om een “One size fits all” te realiseren.
::* Een "moederboek" met een of meer gekopieerde "kinderen" zou ik mee kunnen leven. De groeiende discrepantie tussen "moederboek" en "kinderen", en daarmee ook tussen de "kinderen" onderling, zullen we voor lief moeten nemen. Ook nu al is het waar dat twee lessen op basis van hetzelfde boek over dezelfde paragraaf, zowel naar vorm, leerbeleving door leerlingen en zelfs op (detail)leerinhoud van elkaar verschillen.
::* Een grotere uitdaging wordt gevormd door het feit dat om een en ander te realiseren een redelijk inzicht nodig is in de "achterkant" van wikibooks. Enerzijds wil je dat iedereen gebruik kan maken van al bestaande inhoud, anderzijds wil je iedereen de mogelijkheid geven zijn eigen draai aan een onderwerp te geven. Juist de hogere (relatief, maar toch) Wikikunde die je nodig hebt om dat te realiseren zullen volgens mij de grootste belemmering zijn voor het gebruik van Wikibooks als leerboek in regulier onderwijs.
::* De vrije bewerkbaarheid van Wikibooks botst inderdaad met een "privé-kopie" van een docent, maar we kennen nu ook al "werk in uitvoering" met het verzoek geen inhoudelijke edits op de tekst toe te passen. Dat is geen beveiliging tegen echte lomperikken, maar werkt doorgaans vrij goed. Voor een botbouwer zou dit overigens betekenen dat een kopieer-functie (eventueel alleen na verzoek toegankelijk voor moderator) voor boeken een leuke uitdaging is.
::[[Gebruiker:T.vanschaik|T.vanschaik]] ([[Overleg gebruiker:T.vanschaik|overleg]]) 20 dec 2025 13:25 (CET)
=== Conclusies tot nu toe ===
# Het is niet verboden om een kopie van een Wikibook te maken en die vervolgens aan te passen voor de eigen lessen. We willen "iedereen de mogelijkheid geven zijn eigen draai aan een onderwerp te geven."
# Wel is een sjabloon nodig voor dergelijke kopieën om te voorkomen dat iedereen ongewenste aanpassingen doet (JopkeB: met de mogelijkheid de "eigenaar" van het kopie-boek in het sjabloon te noemen om vragen te kunnen stellen, en een verwijzing te maken naar het origineel).
# JopkeB: Kopieën kunnen vooralsnog gemakkelijk worden gemaakt door op "Bewerken" in het moederboek te klikken en met copy-paste de inhoud in het nieuw Wikibook te kopiëren. # JopkeB: Mij lijkt het zinvol dit op de één-of-andere manier in een handleiding vast te leggen. Nieuwe '''vraag''': Wat is daarvoor de beste plek? In [[Help:Een nieuwe pagina aanmaken]]? Of een nieuwe Help-pagina en een verwijzing maken op geëigende plaatsen?
# Openstaande '''vraag''': Wat wordt het format voor de naam van het kopie-/op-maat-boek? Mijn voorstel: eerst de naam van het moederboek gevolgd door de naam van de school, opleiding of vak zoals dat op de betreffende school wordt gegeven. Bijvoorbeeld: "Besturingssystemen voor CoSy" of Besturingssystemen voor CoSy in AD en ICW". Het voordeel hiervan is dat het kopie-boek in alle categorieën en andere lijsten direct onder het moederboek wordt gesorteerd en zo alle boeken over een onderwerp bij elkaar staan. Zijn jullie het hiermee eens?
Ping: [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]], [[Gebruiker:T.vanschaik|T.vanschaik]], [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]], [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]], [[Gebruiker:Mattias.Campe|Mattias.Campe]]: Zijn jullie het eens met deze conclusies? Hebben jullie antwoorden op de onderste twee vragen? --[[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 29 dec 2025 09:58 (CET)
:klinkt logisch [[Gebruiker:T.vanschaik|T.vanschaik]] ([[Overleg gebruiker:T.vanschaik|overleg]]) 29 dec 2025 13:18 (CET)
:Mijn excuses voor het late antwoord. Maar ik ''denk'' dat ik het ermee eens ben 😉. Soms is het moeilijk in te schatten wat de concrete gevolgen zijn bij een specifieke situatie. Voor mij persoonlijk werkt bv. [[CoSy in AD en ICW|CoSy in AD en ICW - Wikibooks]] goed en het kan een inspiratie zijn voor iemand die ook die vakken moet geven in de de richtingen Applicatie- en Databeheer of Informatica- en Communicatiewetenschappen. Per hoofdstuk werk ik dan met leerplandoelen bovenaan, zodat iemand anders die aan het boek/hoofdstuk zou willen meewerken ergens het kader ziet waarin dat kan. [[Gebruiker:Mattias.Campe|Mattias.Campe]] ([[Overleg gebruiker:Mattias.Campe|overleg]]) 27 jan 2026 20:11 (CET)
::Suggestie voor naam is logisch. Handleiding bouwen is nog even een dingetje. Verwijzing naar de handleiding voor speciale boeken kan misschien in het linksjabloon van de boekinfo. [[Gebruiker:T.vanschaik|T.vanschaik]] ([[Overleg gebruiker:T.vanschaik|overleg]]) 29 jan 2026 16:24 (CET)
:::Wijzigingen in boekpagina's kun je opvangen door in de inhoudsopgave van het special-boek niet naar de kale pagina-naam te verwijzen maar gebruik te maken van een permanente link, op dezelfde manier als dat gebeurt in de vertaallink bij verwijzingen naar anderstalige Wiki's. [[Gebruiker:T.vanschaik|T.vanschaik]] ([[Overleg gebruiker:T.vanschaik|overleg]]) 30 jan 2026 03:15 (CET)
::::Ergens is het logisch als er maar één boek over een onderwerp bestaat, maar tegelijkertijd ook niet (over hetzelfde onderwerp heb ik meerdere boeken in de kast staan). Een groep mensen kan er natuurlijk voor kiezen om slechts één boek te gebruiken, maar als iemand anders een tweede boek wil schrijven en aanmaken, lijkt me dat lastig tegen te houden. Hierbij ga ik er wel vanuit dat een tweede boek over hetzelfde onderwerp wel een bepaalde eigenheid heeft en niet grotendeels een kopie van een ander boek, dus simpelweg een 2e boek aanmaken in de hoofdnaamruimte lijkt me niet een goede optie. Dat zou op termijn betekenen dat we 100 boeken hebben die vrijwel hetzelfde zijn op een enkele paragraaf na gewijzigd. Het kopiëren van inhoud van Wikibooks mag, conform de licentie met aangave licentie en waarvan het vandaan komt. Op Wikibooks zelf zou je een kopie kunnen opslaan in de gebruikersnaamruimte van de gebruiker die een boek gebruikt. Bovenaan/onderaan zou ik dan vermelden dat de inhoud overgenomen is van een boek uit Wikibooks met link ernaar (vergelijkbaar met [[w:Sjabloon:Bronvermelding Nederlandstalige Wikipedia]] voor het vermelden van waar de tekst in dezelfde Wikipedia-taalversie vandaan kwam). Als een nieuw wikiboek in de hoofdnaamruimte geplaatst wordt, wordt de tekst conform de licentie vrijgegeven en mag eenieder de tekst op zich bewerken. In principe staat iedere pagina op een Wikimedia-wiki onder beheer van de gemeenschap en is er geen eigenaarschap. De plek waar de minste bewerkingen verwacht hoeven te worden is de gebruikersnaamruimte. Voor Wikibooks zou het wel goed zijn als de verbeteringen/uitbreidingen terug komen in het moederboek, zodat anderen er ook wat aan hebben.
::::"''Boeken op Wikibooks bestaan uit een voorpagina, een inhoudsopgave en minimaal twee hoofdstukken (anders kun je er net zo goed een Wikipedia-artikel van maken)''" -> Een lesboek heeft in principe een andere schrijfstijl dan een Wikipedia-artikel, waarbij je verder ook vragen kunt stellen, opdrachten kunt geven, toetsen kunt laten maken.
::::Ik geef zelf les aan een universiteit (in het Engels), waarbij ik de uitleg mondeling doe, maar ik heb op de Engelstalige Wikipedia een pagina aangemaakt die ik gebruik om studenten op te wijzen als het verhaal nog eens rustig willen doorlezen of iets willen opzoeken. Met iedere nieuwe klas voeg er nieuwe voorbeelden en andere informatie aan toe. [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] ([[Overleg gebruiker:Romaine|overleg]]) 31 jan 2026 19:22 (CET)
=== Eindconclusies ===
# Er blijft per onderwerp één basisboek/moederboek (per schooltype en klas). Docenten en andere geïnteresseerden kunnen die gebruiken en verbeteren.
# Er kan een kopie van zo'n Wikibook worden gemaakt, die vervolgens wordt aangepast voor de eigen lessen.
# Het format van de naam van het kopie-/op-maat-boek is: eerst de naam van het moederboek gevolgd door de naam van de school, opleiding of vak zoals dat op de betreffende school wordt gegeven. Bijvoorbeeld: "Besturingssystemen voor CoSy" of Besturingssystemen voor CoSy in AD en ICW".
# Wel is een sjabloon nodig voor dergelijke kopieën om te voorkomen dat iedereen ongewenste aanpassingen doet. Zie voor een voorbeeld: [[Besturingssystemen voor CoSy in AD en ICW]]. Als er meer kopie-boeken komen, kan dit worden omgezet in een echt sjabloon.
# Kopieën kunnen vooralsnog gemakkelijk worden gemaakt door op "Bewerken" in het moederboek te klikken en met copy-paste de inhoud in het nieuw Wikibook te kopiëren.
# Dit zal voorlopig in [[Help:Een nieuwe pagina aanmaken]] als handleiding worden vastgelegd.
Zonder tegenbericht is deze discussie nu gesloten. --[[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 1 feb 2026 10:54 (CET)
:Oké {{Smiley|3}} [[Gebruiker:T.vanschaik|T.vanschaik]] ([[Overleg gebruiker:T.vanschaik|overleg]]) 2 feb 2026 01:41 (CET)
== Artikelen van Pvt pauline op Wikipedia ==
Op Wikipedia loopt een project waarbij het plan is om alle (resterende) artikelen van [[w:gebruiker:Pvt pauline]] in één keer (botmatig) te verwijderen. Een deel is al weg, over de rest (nog <del>2014</del> <ins>1995</ins>) loopt tot 16 februari 2026 6.00 uur CET een [[w:Wikipedia:Stemlokaal/Methodiek voor het verwijderen van de overgebleven artikelen van Pvt pauline|stemming]]. Bij Opmerkingen -> Achtergrond op die pagina staan de redenen. Als de meerderheid van de stemmers ''voor'' is zijn er nog 28 dagen om eventueel pagina's naar Wikibooks te importeren, en dat is dan ook de reden dat ik dit schrijf; op [[w:Overleg Wikipedia:Stemlokaal/Methodiek voor het verwijderen van de overgebleven artikelen van Pvt pauline]] werd gevraagd of dat mogelijk was, ik heb als eerste reactie iets als "ja, mits..." etc. geschreven.
Het gaat om:
*8 á 900 golfers, zie bv. [[w:Categorie:Golfer naar nationaliteit]]
*honderden golfbanen en -toernooien
*vele gebouwen in Den Haag
*artikelen over plaatsen en mensen tijdens WO II
Al met al is er heel veel tijd en moeite in gestoken, en ik kan het slecht zetten dat dat waarschijnlijk allemaal gaat verdwijnen. Wat het extra pijnlijk maakt is dat Pvt pauline inmiddels niet meer onder ons is...
Vanwege persoonlijke interesse <del>zou ik bv. deze pagina's willen behouden</del> <ins>heb ik inmiddels de volgende pagina's geïmporteerd</ins>:
*[[w:Gibraltar tijdens de Tweede Wereldoorlog]]
*[[w:Kweekschool voor de Zeevaart (Amsterdam)]]
*<del>een aantal</del> <ins>7</ins> historische schepen, oa.:
**[[w:François (schip, 1869)]]
**[[w:Hoff van Zeelandt (schip, 1642)]]
**[[w:Prinses Beatrix (schip, 1939)]]
en wat dies meer zij.
De actuele lijst: [[w:Categorie:Wikipedia:Nog na te lopen artikel van Pvt pauline]]
De problemen:
*ik zie deze collectie typische ''wikipedia-pagina's'' nog geen ''boek'' worden
*het aantal pagina's is zo groot dat handmatig importeren ondoenlijk is
*ook als dat door een bot gedaan wordt (als dat al mogelijk is) moeten alle pagina's nog bekeken, geredigeerd, gecategoriseerd en hernoemd worden, om van de vele rode links nog maar te zwijgen...
Wie is ook geïnteresseerd en bereid er tijd in te steken? NB Na het importeren is er geen tijdsdruk meer; de pagina's komen in naamruimte "Transwiki" en kunnen dan stuk voor stuk bewerkt worden. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 11 feb 2026 22:44 (CET)
Update:
* De inhoud van de genoemde 1995 artikelen is gedownload. Helaas is het bestand te groot om hier te publiceren, importeren kan niet, en uploaden als *.xml-bestand is niet toegestaan. Ik probeer een oplossing te verzinnen...
* Op [[Wikibooks:Lijst van artikelen van Pvt pauline op nl.wikipedia|deze pagina]] staat wel een lijst van alle titels.
- [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 13 feb 2026 01:44 (CET)
== archive.today ==
"''In January 2026, archive.today added code into its website in order to perform a distributed denial-of-service attack against a blog. Some archives have also been altered. On 20 February, English Wikipedia became the first Wikimedia site to deprecate the archive service. Other communities are still discussing this issue. ''" (van [[m:archive.today incident]]).
Uit voorzorg heb ik – vooruitlopend op de verwachte volgende discussie – links naar archive.today verwijderd, en de URL toegevoegd aan het spamfilter.
Zie ook:
* [[w:archive.today|Wikipedia]] {{Nl}}
* [[w:en:Wikipedia:Wikipedia Signpost/2026-03-10/Technology report|Wikipedia]] {{En}}
* [https://arstechnica.com/tech-policy/2026/02/wikipedia-bans-archive-today-after-site-executed-ddos-and-altered-web-captures/ arstechnica.com] {{En}}
Gaarne uw commentaar. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 12 mrt 2026 00:09 (CET)
== 8! ==
Van de 77. Op [[m:Wikibooks/Table/nl]]. Sinds vandaag. En daar mogen we best een beetje trots op zijn. '''{{Larger|:-)}}''' - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 23 mrt 2026 17:53 (CET)
:Een schouderklopje dus. Verdiend! [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]] ([[Overleg gebruiker:Ellywa|overleg]]) 23 mrt 2026 18:00 (CET)
==10.000!==
En weer een mijlpaal: dankzij één van de subpagina's van het boek [[Informatievoorziening]] door [[User:JopkeB|JopkeB]] heeft de Nederlandstalige Wikibooks nu ruim [[Speciaal:Statistieken|10.000 pagina's]] die aan alle voorwaarden voldoen. Dat is, gezien het niet bepaald grote taalgebied van het Nederlands, niet gering! '''{{Larger|:-)}}''' - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 29 mrt 2026 19:30 (CEST)
:Wow! Dank. [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 30 mrt 2026 07:17 (CEST)
::Dat is al mooi! Heb er tot mijn verwondering zelf blijkbaar al [https://xtools.wmcloud.org/pages/nl.wikibooks.org/J.Grandgagnage 1068] op mijn actief {{Smiley}} [[Gebruiker:J.Grandgagnage|Jules]] ([[Overleg gebruiker:J.Grandgagnage|overleg]]) 30 mrt 2026 23:43 (CEST)
== <span lang="en" dir="ltr">Board of Trustees Approves Closure of Wikinews</span> ==
<div lang="en" dir="ltr">
Following [[:m:Public consultation about Wikinews|extended discussions]] within the Wikimedia movement about the Wikinews long-term sustainability, levels of community activity, and the availability of reliable news coverage on other platforms, the Board of Trustees of the Wikimedia Foundation has [[:m:Wikimedia Foundation Board noticeboard#Board of Trustees Approves Closure of Wikinews|approved the closure]] of Wikinews.</div>
<div style="margin: 0 2em;">
Google-vertaling:<br>
'''Het bestuur van de Wikimedia Foundation keurt de sluiting van Wikinews goed'''<br>
Na uitgebreide discussies binnen de Wikimedia-beweging over de duurzaamheid van Wikinews op de lange termijn, de mate van activiteit binnen de community en de beschikbaarheid van betrouwbare nieuwsberichten op andere platforms, heeft het bestuur van de Wikimedia Foundation de sluiting van Wikinews goedgekeurd.
</div>
Lees verder [[m:Wikimedia_Foundation_Board_noticeboard#Board_of_Trustees_Approves_Closure_of_Wikinews|op meta.wikimedia.org]].{{En}} - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 30 mrt 2026 20:55 (CEST)
:Oeps, die had ik niet zien aankomen. Als ze aan Wikibooks en/of Wikivoyage toekomen om te stoppen (ook elk slechts een handvol editors per maand, maar wel meer raadplegers), kunnen we altijd nog voorstellen om beide samen te voegen (Wikivoyage als Wikibook ''Reizen ''of iets dergelijks); uitdaging is dan nog wel om beide culturen samen te voegen (Wikivoyage is veel strenger, daar kun je het bijna nooit goed doen, wat het plezier in bijdragen belemmert). [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 31 mrt 2026 10:25 (CEST)
::Zo'n ingrijpende maatregel had ik ook niet verwacht. Ik heb me wel al eens afgevraagd hoe zinvol zo'n project kan zijn, als je de inhoud toch moet vergaren vanuit andere nieuwsbronnen, en je dus eigenlijk altijd achterloopt. 't Lijkt me ook moeilijk te bepalen welke onderwerpen interessant zijn. Of zou je je moeten beperken tot nieuwsberichten met "eeuwigheidswaarde"? Dan denk ik toch eerder aan een nieuwe alinea op Wikipedia, die er dan waarschijnlijk toch al een artikel over heeft. En dan is er nog het probleem van onderbezetting, Wikinews heeft eigenlijk altijd al te weinig actieve medewerkers gehad om echt bovenop het nieuws te kunnen zitten, en voor een nieuwssite lijkt me dat toch een eerste vereiste. Enfin, toch jammer dat het ophoudt, en het spijt me vooral voor al die mensen die er al met al, in de loop der jaren, heel veel tijd ingestoken hebben. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 31 mrt 2026 14:41 (CEST)
:::Tenzij... Nee, dat zal toch niet? Hoewel... - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 1 apr 2026 12:22 (CEST)
::::Als je mijn reactie bedoelt: je weet het maar nooit. Het gebruik van AI ontwikkelt zich razendsnel waardoor zelfs de Nederlandstalige Wikipedia veel minder geraadpleegd wordt en er ook minder donaties zijn (las ik pas in een interview). Persoonlijk vind ik het een kwetsbare situatie dat er één "hoofd-moderator" is, twee andere moderators met veel minder edits (géén verwijt! het is de situatie en ik ben blij dat er überhaupt nog twee achtervangen zijn) en minder dan 25 [[Speciaal:ActieveGebruikers|andere actieve gebruikers/editors]] waarvan het merendeel slechts 1-4 handelingen heeft verricht in de afgelopen maand. In organisaties die op de kleintjes moeten letten (bedrijven, organisaties met beperkte budgetten), zal men dan al snel naar oplossingen gaan zoeken. Nu zal het hier voorlopig niet zo'n vaart lopen (ik zag dat de betreffende projectgroep inmiddels is opgeheven), maar toch iets om in het achterhoofd te houden. [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 1 apr 2026 16:58 (CEST)
:::::Eens, maar ik vrees niet voor het voortbestaan; deze wiki heeft veel en interessante content en ''leeft''. Of en in welke mate AI concurrentie oplevert is iets waar ik me geen zorgen over wens te maken: we hebben er toch geen invloed op.
:::::Mijn "tenzij..." werd veroorzaakt door de gedachte dat het wel eens een 1 aprilgrap zou kunnen zijn, maar dat kon ik gisteren natuurlijk niet schrijven.
:::::Er bestaat niet zoiets als een "hoofd-moderator". Nl-Wikibooks heeft [[Wikibooks:Moderator|<del>7</del> <ins>5</ins> sysops]], waarvan er 2 tevens "bureaucraat" zijn (Ellywa en /me), maar dat is een bitje waar ik VZVIW nog nooit gebruik van heb hoeven maken. <span style="font-size: smaller;">(NB gecorrigeerd van 7 naar 5: MADe en KKoolstra stonden ten onrechte nog op de lijst) - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 4 apr 2026 16:27 (CEST)</span>
:::::Op de <s>man</s> vrouw af gevraagd: wil jij ook moderator worden? Ik weet dat het je eerder gevraagd is, maar misschien kijk je er nu anders tegenaan? {{Nowrap|- [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 2 apr 2026 13:44 (CEST)}}
::::::Ja, dat is ook beter, om je geen zorgen te maken over iets waar je toch geen invloed op hebt.
::::::Dank voor de uitnodiging om moderator te worden, maar mijn ambities zijn nog steeds niet veranderd. Laat mij maar content maken en af en toe iets aandragen dat weg kan of beter kan. [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 2 apr 2026 17:00 (CEST)
:::::::Zo denk ik er ook over. Voor onderhoudstaken zijn er voor dit kleine project al voldoende mensen die dat ter harte nemen, maar contentschrijvers zoals jij zijn erg dun gezaaid. Die kun je best hun ding laten doen zonder extra belasting. [[Gebruiker:J.Grandgagnage|Jules]] ([[Overleg gebruiker:J.Grandgagnage|overleg]]) 2 apr 2026 18:00 (CEST)
:::::::Goed, ik respecteer dat. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 3 apr 2026 10:11 (CEST)
== Over commons... ==
In de afgelopen twee weken zijn op '''commons''' vier van de '''afbeeldingen''' die ik volgde – waarvan er drie op nl.wikibooks en een op Wikivoyage gebruikt werden – '''verwijderd'''. In één geval was deze genomineerd wegens "AI-slop", en de sysop-van-dienst ging daar gewoon in mee. Een andere was zogezegd "van slechte kwaliteit". Nou, zo weet ik er nog wel een paar duizend...<br>
De policy, die toch vastgelegd is op oa. [[c:COM:INUSE]], wordt dus door sommige arrogante sysops gewoon genegeerd. Protesteren helpt ook niet, als je al een reply krijgt kun je tussen de regels door lezen "''wij maken hier de dienst uit''".<br>
Ergo: vertrouw niet blindelings op commons, en bewaar vooral een kopie van je uploads ''voor het geval dat''... - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 31 mrt 2026 15:59 (CEST)
:Wellicht kun je ze terug laten zetten, zie [[c:Commons:Undeletion requests]]. [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 31 mrt 2026 17:43 (CEST)
::Ik ben admin op Commons, als je de links geeft naar de verwijderde foto's of naar de deletion requests, kan ik er in elk geval naar kijken. Groet, [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]] ([[Overleg gebruiker:Ellywa|overleg]]) 31 mrt 2026 18:05 (CEST)
:::Het gaat om:
::*[[:Bestand:Socrates looks a itself as a child.png]] - nu lokaal geupload, De Wikischim had zelf nog een kopie
::*[[:Bestand:Unconscience learning.png]] - idem, ik had een kopie op iets lagere resulutie
::*[[:Bestand:Social isolation.jpg]] - (nl.wiktionary) verwijderd, ondanks COM:INUSE "''and despite a decision to keep this picture per COM:INUSE last year''" ; een expliciet verzoek om deze te herstellen wordt afgedaan met ''"Make the request at COM:UDR and let the community decide''"; de arrogantie... :-(
::::de vierde kan ik niet vinden, omdat mijn volglijst op commons al een paar weken kapot is. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 31 mrt 2026 19:22 (CEST)
::Een verzoek om ze terug te laten zetten wordt waarschijnlijk door dezelfde figuren beoordeeld en is dus bij voorbaat kansloos. Het is ook geen nieuw fenomeen, heeft in de afgelopen jaren al vaker plaatsgevonden, alleen gaat het nu om een handvol in korte tijd. Het begon met ene [[user:Dronebogus]], die - heel geniepig - eerst op alle wiki's de afbeeldingslinks verwijderde. Als zulke mensen voet aan de grond krijgen is er geen bestand meer veilig. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 31 mrt 2026 19:36 (CEST)
:::Inmiddels heb ik ernaar gekeken, en de drie die je noemde waren alledrie AI gegenereerde afbeeldingen. Dat wordt ontmoedigd op Commons. Je hebt twee ervan inmiddels lokaal geplaatst. De derde kan je hier nog zien: https://www.linkedin.com/pulse/what-five-days-without-my-phone-taught-me-laurie-wiegler-4vzre/. Als je wilt kan ik die hier ook nog neerzetten. Maar persoonlijk houd ik ook niet van AI afbeeldingen. Hebben we hier al beleid voor ontwikkeld? Ik denk dat we van boekauteurs mogen verwachten dat ze een duidelijk bijschrift geven dat het gaat om een AI afbeelding, als ze het al willen toepassen. Groet, [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]] ([[Overleg gebruiker:Ellywa|overleg]]) 4 apr 2026 01:50 (CEST)
::::Ha, dank je! Ik heb het doorgegeven aan Lotje, die er op nl.wiktionary mee [https://nl.wiktionary.org/w/index.php?title=mobieletelefoonverslaving&diff=prev&oldid=4988494 bezig] was, hopelijk kan ze er iets mee aanvangen.
::::*Ik ben ook geen fan van AI en vind mn. die laatste ook geen fraaie plaat, maar als een auteur ervoor kiest is het niet aan mij om dat af te keuren. Dat de mods op commons zich dat recht wel toeëigenen vind ik nogal benauwend... Vooral als je bedenkt dat zulke besissingen invloed kunnen hebben op de inhoud van ''alle'' wiki's in ''alle'' talen!
::::*nl.wikibooks heeft hier voorzover ik weet nog geen beleid voor, [[Help:Afbeeldingen]] zegt er ook niets over. Ik voel me niet geroepen om regels betr. het gebruik van AI te gaan opstellen, maar denk wel dat een paar richtlijnen nuttig zouden kunnen zijn. Zou jij een voorstel willen doen? - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 4 apr 2026 09:03 (CEST)
Dit verhaal heeft nog een staartje, zie [https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Administrators%27_noticeboard/User_problems#COM:INUSE_not_a_suicide_pact? hier] - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 13 apr 2026 09:43 (CEST)
:@[[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] Op je vraag nog over een voorstel. Ik zou het gebruik van AI niet willen verbieden, maar toestaan als het nuttig is voor ons educatieve doel. Wat denk je van zoiets als dit:
::Het gebruik van sterk bewerkte of kunstmatig gegenereerde afbeeldingen (met AI of andere tools) wordt niet aangemoedigd, tenzij deze een duidelijk educatief doel hebben. Als een afbeelding de indruk kan wekken dat deze de werkelijkheid afbeeldt, maar in feite kunstmatig gegeneerd is, moet dit duidelijk in het bijschrift bij de afbeelding vermeld worden, met bijvoorbeeld de tekst ''Afbeelding gemaakt met AI.''
:[[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]] ([[Overleg gebruiker:Ellywa|overleg]]) 13 apr 2026 12:45 (CEST)
::P.S. Het educatieve doel komt overeen met een van de doelstellingen van Commons. Ik verwijder daar regelmatig afbeelding zonder educatief doel, zoals fantasie wapenschilden. Maar In use geldt ook uiteraard. Het kan schuren. [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]] ([[Overleg gebruiker:Ellywa|overleg]]) 13 apr 2026 12:48 (CEST)
:::Ik sluit me aan bij je voorstel. Beleid maken is niet mijn ding... Wat commons betreft vind ik dat COM:INUSE heilig zou moeten zijn. Zeker als het niet gaat om zomaar-een-illustratie bij een artikel op wp, maar een afbeelding die ''door de auteur'' van een ''boek'' speciaal voor dat doel gemaakt is. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 15 apr 2026 01:24 (CEST)
== Wikinews wordt gesloten ==
:"All Wikinews editions will be closed and switched to read-only mode on 4 May 2026. Content will remain accessible, but no new edits or articles can be added." - [[m:Wikimedia Foundation Board noticeboard#Board of Trustees Approves Closure of Wikinews|Lees verder...]]{{En}} - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 6 apr 2026 20:07 (CEST)
== Nodig je oud-collega’s uit voor het verjaardagsfeest van Wikipedia ==
[[File:Header Wikipedia 25 jaar 02.png|thumb]]
Beste Wikibooks-collega,
Als het goed is, staat het al in je agenda voor zaterdag 20 juni 2026, het verjaardagsfeest van Wikipedia.
Kom jij op het feest in Utrecht? Als gebruiker op Wikibooks ben je ook van harte welkom. En zou je het leuk vinden als je dan niet alleen huidige collega’s kan ontmoeten, maar ook mensen van vroeger? Mensen die je de laatste jaren niet meer ziet? Ook door hen zijn Wikipedia en Wikibooks gegroeid en sterk geworden. Help jij mee om hen uit te nodigen voor het feest, zodat we samen kunnen proosten op de toekomst?
Ik zou je daarom willen vragen om oud-collega’s, mensen die de Nederlandstalige Wikipedia of Wikibooks om wat voor reden dan ook verlaten hebben, uit te nodigen. Mensen met wie jij het goed kon vinden. Heb je een mailadres? Stuur zo iemand een persoonlijk mailtje, waarin je zegt hoe leuk je het zou vinden als die persoon komt. [[:w:nl:Wikipedia:Feestjaar 2026/uitnodiging#Voorbeeld e-email|Hier]] kan je een voorbeeldmail vinden, maar pas het vooral aan, zodat het persoonlijk wordt. Heb je geen mailadres, dan kan je het natuurlijk ook sturen via de overlegpagina van die persoon, maar er bestaat natuurlijk een grote kans dat die niet gelezen wordt.
Heb je inspiratie nodig wie je wil uitnodigen? Dan hier wat tips:
*Kijk in de geschiedenis van je eigen overlegpagina. Wie heeft jou welkom geheten? Wie heeft je aangemoedigd?
*Kijk op de pagina met [[:w:nl:Wikipedia:Sterren voor bewezen diensten/Jubileumster|jubilea]] of op de andere pagina’s met [[:w:nl:Wikipedia:Sterren voor bewezen diensten/Inzet voor de inhoud van de encyclopedie|Wikipedia-sterren]]; zijn er mensen die je mist de laatste tijd?
*Kijk naar je oudste boeken of modules: wie heeft die destijds verbeterd of aangevuld?
*Kijk wie er allemaal vertrokken zijn via [https://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Speciaal:VerwijzingenNaarHier/Sjabloon:Vertrokken&namespace=2&limit=500 het sjabloon "vertrokken"].
*En zoek natuurlijk in je eigen mailarchief met wie je ooit gecorrespondeerd hebt.
Het is handig als je [[:w:nl:Wikipedia:Feestjaar 2026/uitnodiging#Uitgenodigd|hier aangeeft]] met welke Wikimediaan of Wikiboekenschrijver jij contact hebt opgenomen. Dan ontvangt de persoon niet al te veel dubbele uitnodigingen.
N.B. Van iedereen die deelneemt aan dit evenement wordt verwacht dat zij het Beleid Vriendelijke Ruimtes respecteren. Je kunt er [https://nl.wikimedia.org/wiki/BVR_-_startpagina hier] meer over lezen.
P.S. Heb jij je zelf nog niet aangemeld? Je kan je [https://nl.wikimedia.org/wiki/Verjaardagsfeest_Wikipedia_25_jaar! hier nog inschrijven].
Dank je wel alvast en hopelijk tot ziens 20 juni! Met feestelijke groet, [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]] ([[Overleg gebruiker:Ellywa|overleg]]) 12 apr 2026 21:38 (CEST)
== Sjabloon:Portalen ==
Op [[Sjabloon:Portalen]] ontbreken nog <del>twee</del> <ins>vier</ins> icoontjes (voor "Onderwijs" en "Esoterie"), die heb ik ook in [[c:Category:Wikipedia_portal_icons,_SVG]] niet kunnen vinden. Help, please? ;-) - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 19 apr 2026 14:03 (CEST)
== [https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons_talk:Project_scope#Proposal:_clarify_relationship_between_COM:INUSE_and_actual_practice Commons_talk:Project_scope#Proposal:_clarify_relationship_between_COM:INUSE_and_actual_practice] ==
Ik heb op grond [https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons_talk:Project_scope#Proposal:_clarify_relationship_between_COM:INUSE_and_actual_practice hiervan] de [https://nl.wikibooks.org/w/index.php?title=MediaWiki%3AUploadtext&diff=424936&oldid=400493 bestanden uploaden] instructie aangepast [[Gebruiker:BeeBringer|BeeBringer]] ([[Overleg gebruiker:BeeBringer|overleg]]) 1 mei 2026 12:31 (CEST)
*Akkoord. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 1 mei 2026 16:36 (CEST)
== Over commons, hoofdstuk nummer zoveel... ==
Ik zag een scheve foto, en plakte er een rotate-sjabloon op. Daar kreeg ik een paar zeer kritische vragen over, of dat nou wel nodig was, en waarom ik het verkeerd ingevuld had (niet, dus). En net toen ik dat uitgelegd had (het voelde alsof ik mijn actie moest ''verdedigen''), werd de afbeelding ter verwijdering genomineerd omdat het AI zou zijn (ik zie het er echt niet in). Commons lijkt steeds meer een ''vijandige'' omgeving, in plaats van de ''dienstverlenende'' die het zou moeten zijn. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 5 mei 2026 14:07 (CEST)
tv9e26txj7i0d852gq5nctv14d8ky2b
425079
425078
2026-05-06T07:11:04Z
BeeBringer
6655
/* Over commons, hoofdstuk nummer zoveel... */ Reactie
425079
wikitext
text/x-wiki
__NEWSECTIONLINK__{{Lerarenkamer}}<!-- Bij archiveren deze regel laten staan aub. --><br style="clear: both;">
==Technisch nieuws== <!-- tbv. berichten die wat langer onder de aandacht moeten blijven -->
* 8 onderwerpen verplaatst naar [[Wikibooks:Lerarenkamer/Technisch nieuws]]. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 3 apr 2026 10:42 (CEST)
== WSBN ==
:Ook verplaatst, naar [[Overleg Wikibooks:Wiki Standaard Boeknummer#WSBN]]. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 3 apr 2026 10:26 (CEST)
== Over de plaats van [[Netwerken]] op Wikibooks ==
[[Gebruiker:Effeietsanders|Effeietsanders]] en anderen: Het boek [[Netwerken]] staat nu op de voorpagina bij het onderwerp '''9 Diverse'''. Mij lijkt het eerder bij categorie '''6 Samenleving''' te horen. Mee eens? Het WSBN zou dan ook moeten veranderen. [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 9 dec 2025 09:38 (CET)
:Het past mi. niet onder een van de subcats, zie [[Wikibooks:Wiki_Standaard_Boeknummer#6:_Humane_samenleving]]. En: moet het "Samenleving" of "Humane samenleving" zijn? - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 9 dec 2025 11:50 (CET)
::Wat mij betreft "Samenleving": dat is een breder begrip en staat ook op de voorpagina. Ik zou het op prijs stellen als alle begrippen op de voorpagina overeenkomen met die in het [[Wikibooks:Wiki Standaard Boeknummer]]. Bij "Humane samenleving" denk ik als eerste aan een samenleving die humaan is, menselijk, met respect voor de menselijke waardigheid. Niet aan "humaan" als in "van mensen", als tegenstelling tot dierlijk. Bij "Samenleving" denk ik als eerste aan een maatschappij waarin mensen samen leven, hoewel er natuurlijk ook dierlijke samenlevingen zijn. [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 9 dec 2025 12:26 (CET)
:::Wat op de voorpagina staat is ook niet heilig, hoor. ;-) Maar inderdaad, zo'n titel moet op alle pagina's identiek zijn, en de vlag "Samenleving" dekt de lading beter. . Overigens past dit wel in het beeld wat ik van WSBN heb: kleine afwijkingen, net niet compleet, enz. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 9 dec 2025 12:37 (CET)
::::Twee issues:
::::1) Kan het boek [[Netwerken]] worden overgebracht naar categorie '''6 Samenleving'''? Mij lijkt het daar goed te passen. Het gaat over het aangaan en onderhouden van contacten. Volgens {{Wp|Sociaal netwerk}} hoort het bij sociologie, dus ik zou zeggen bij Catalogus-code 6-1, sociologie & etniciteit. Mee eens? {{Done}} --[[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 31 mrt 2026 12:19 (CEST)
:::::OK. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 31 mrt 2026 15:28 (CEST)
==WSBN/2==
::::2) Wij beiden zijn het erover eens dat de coderingen en namen op de voorpagina van Wikibooks gelijk zouden moeten zijn aan de WSBN-codes en -naamgeving. Klopt dat? Zo ja, dan lijkt het mij dat daarvoor eerst een inventarisatie van beide pagina's gemaakt zou moeten worden waaruit de verschillen blijken (twee kolommen) en er daarnaast een derde kolom komt met voorstellen. Vervolgens moeten we het eens worden over de voorstellen en kunnen de uitkomsten worden geïmplementeerd. Vind je dit een goede aanpak? '''Pending.''' --[[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 31 mrt 2026 12:19 (CEST)
:::: [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 9 dec 2025 16:25 (CET)
:::::Goed plan, maar wel erg veel werk; en er zijn al 2 (of 3?) lijsten met WSBN's met elk hun eigen afwijkingen, dat is juist een van de redenen dat ik er geen zicht meer op heb... Heb er al diverse malen naar zitten staren, maar heb nog steeds niet de moed kunnen opbrengen om er ook echt aan te ''beginnen''.
:::::Als we waterdichte afspraken hebben betreffende het ''format'' van het WSBN, kunnen we zowel de lijst(en) als de [[:Categorie:Wikibooks:Boeken met infobox|360 infoboxen]] gaan bijwerken. Het is toch al geen project wat in één keer en snel afgerond kan of moet worden...
:::::Ik zal ook nog eens zien of er iets te automatiseren valt, bv. het converteren van het format.
:::::Is [[Overleg Wikibooks:Wiki Standaard Boeknummer|dit]] een goede plek voor verder overleg over deze [[rijstebrijberg|klus]]? - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 31 mrt 2026 15:28 (CEST)
::::::Deze discussie is verplaatst naar [[Overleg Wikibooks:Wiki Standaard Boeknummer#Coderingen en namen gelijk trekken op_Wikibooks-voorpagina en de WSBN-codes en -naamgeving]] en kan hier worden afgesloten. [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 31 mrt 2026 17:52 (CEST)
== Jullie mening gevraagd over leerboeken op maat ==
Voorgeschiedenis/achtergrondinformatie:
* [[Overleg:Besturingssystemen#Pagina naar meerdere deelpagina's]]
* [[Wikibooks:Lerarenkamer/Archief_2025#Uitgeverij Neon gaat schoolboeken goedkoper maken|Wikibooks:Lerarenkamer#Uitgeverij Neon gaat schoolboeken goedkoper maken]]
Het probleem:
* Steeds meer docenten willen het liefst leerboeken op maat, die naar hun situatie zijn aangepast. “One size fits all” is uit. Dit is waarschijnlijk ook één van de redenen dat [https://www.neon.nl/overons uitgeverij Neon] hierop inspeelt: “Met het systeem van Neon kan elke leraar eenvoudig onderdelen aanpassen, toevoegen of verwijderen.”
Dit botst/schuurt met enkele uitgangspunten van Wikibooks:
* Iedereen mag bestaande Wikiboeken en hoofdstukken naar eigen inzichten aanvullen en verbeteren, ook wie niet de hoofdauteur is. Op de voorpagina staat: “U kunt elk hoofdstuk uitbreiden of aanpassen, en wordt daartoe van harte uitgenodigd. ''Zolang uw wijzigingen constructief zijn, kunt u niets mis doen''.” Maar het is niet handig voor een docent die zo’n boek in de klas gebruikt, als jan en alleman zomaar van alles en nog wat kunnen veranderen.
* Normaliter is er slechts één boek over een bepaald onderwerp, op zijn best één voor elk schooltype en klas (onderwerp X voor Vmbo/Havo/VWO (Nederland) klas N). Maar er zijn (nog) geen boeken voor elke school/opleiding of elke docent apart.
* Boeken op Wikibooks bestaan uit een voorpagina, een inhoudsopgave en minimaal twee hoofdstukken (anders kun je er net zo goed een Wikipedia-artikel van maken), er is voor elk deelonderwerp een apart hoofdstuk en dus een aparte pagina. Maar er zijn docenten die het liefst één pagina met alle hoofdstukken hebben, zodat ze er gemakkelijk één pdf van kunnen maken en het hele boek gemakkelijk kunnen printen.
Ik ben bang dat Wikibooks steeds minder relevant wordt als we hier geen oplossing voor bieden.
Voorgestelde oplossing:
* Er is per onderwerp één basisboek/moederboek (per schooltype en klas), of hoe je het ook wilt noemen. Docenten en andere geïnteresseerden kunnen die gebruiken en verbeteren.
* Maar docenten kunnen ook een kopie maken, die naar hun eigen inzichten aanpassen en opslaan als nieuw Wikibook. Voor dergelijke min of meer persoonlijke kopieën gelden de hierboven vermelde uitgangspunten niet. Hierover wordt een boodschap vermeld op elke pagina van zo’n op-maat-boek.
'''=> Vragen''' en aandachtspunten:<br>
Ping: [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]], [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]], [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]], [[Gebruiker:Mattias.Campe|Mattias.Campe]], [[Gebruiker:T.vanschaik|T.vanschaik]], [[Gebruiker:Pbuddenberg|Pbuddenberg]]
# Wat is jullie mening hierover? Weet je een andere oplossing?
# Wat wordt het format voor de naam van het kopie-/op-maat-boek?
# Hoe erg is het als het basis-/moeder-boek en de kopieën daarvan in de loop der jaren steeds verder van elkaar gaan afwijken? Het gevaar is groot dat elke docent zijn/haar eigen boek steeds actualiseert, maar dat het basisboek achterblijft bij actuele ontwikkelingen, of andersom. Bij Neon zijn daarvoor schrijvers in dienst, hier alleen vrijwilligers die zelf kiezen wat ze wel en niet doen.
[[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 20 dec 2025 05:02 (CET)
:Wikibooks is niet primair bedoeld om te worden gebruikt in het onderwijs (zoals Wikipedia dat ook niet in de eerste plaats is voor èchte wetenschappers, aangezien die toch al alles weten over hun eigen vakgebied), al is een deel van de inhoud hier qua opzet idd. vergelijkbaar met onderwijsmateriaal.
:Er bestaat nu verder al bijvoorbeeld een [[Sjabloon:Verouderd]]. Dat kan best boven bepaalde teksten worden gezet waarin bijv. nog steeds staat dat je om te kunnen internetten een inbelverbinding nodig hebt (zie [[Veilig op het internet/Dialers]]). [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] ([[Overleg gebruiker:De Wikischim|overleg]]) 20 dec 2025 11:47 (CET)
::* Bij het schrijven van een wikibook over een ook in het reguliere onderwijs voorkomend onderwerp is, zeker als je zelf (langere tijd) in het onderwijs werkt(e), niet te voorkomen dat je je eigen ervaring meeneemt (leerjaar, schooltype: VMBO, HAVO, VWO, MBO) in de keuze en volgorde van de onderwerpen en de manier waarop je die bespreekt. Dat betekent dat het toch al niet mogelijk is om een “One size fits all” te realiseren.
::* Een "moederboek" met een of meer gekopieerde "kinderen" zou ik mee kunnen leven. De groeiende discrepantie tussen "moederboek" en "kinderen", en daarmee ook tussen de "kinderen" onderling, zullen we voor lief moeten nemen. Ook nu al is het waar dat twee lessen op basis van hetzelfde boek over dezelfde paragraaf, zowel naar vorm, leerbeleving door leerlingen en zelfs op (detail)leerinhoud van elkaar verschillen.
::* Een grotere uitdaging wordt gevormd door het feit dat om een en ander te realiseren een redelijk inzicht nodig is in de "achterkant" van wikibooks. Enerzijds wil je dat iedereen gebruik kan maken van al bestaande inhoud, anderzijds wil je iedereen de mogelijkheid geven zijn eigen draai aan een onderwerp te geven. Juist de hogere (relatief, maar toch) Wikikunde die je nodig hebt om dat te realiseren zullen volgens mij de grootste belemmering zijn voor het gebruik van Wikibooks als leerboek in regulier onderwijs.
::* De vrije bewerkbaarheid van Wikibooks botst inderdaad met een "privé-kopie" van een docent, maar we kennen nu ook al "werk in uitvoering" met het verzoek geen inhoudelijke edits op de tekst toe te passen. Dat is geen beveiliging tegen echte lomperikken, maar werkt doorgaans vrij goed. Voor een botbouwer zou dit overigens betekenen dat een kopieer-functie (eventueel alleen na verzoek toegankelijk voor moderator) voor boeken een leuke uitdaging is.
::[[Gebruiker:T.vanschaik|T.vanschaik]] ([[Overleg gebruiker:T.vanschaik|overleg]]) 20 dec 2025 13:25 (CET)
=== Conclusies tot nu toe ===
# Het is niet verboden om een kopie van een Wikibook te maken en die vervolgens aan te passen voor de eigen lessen. We willen "iedereen de mogelijkheid geven zijn eigen draai aan een onderwerp te geven."
# Wel is een sjabloon nodig voor dergelijke kopieën om te voorkomen dat iedereen ongewenste aanpassingen doet (JopkeB: met de mogelijkheid de "eigenaar" van het kopie-boek in het sjabloon te noemen om vragen te kunnen stellen, en een verwijzing te maken naar het origineel).
# JopkeB: Kopieën kunnen vooralsnog gemakkelijk worden gemaakt door op "Bewerken" in het moederboek te klikken en met copy-paste de inhoud in het nieuw Wikibook te kopiëren. # JopkeB: Mij lijkt het zinvol dit op de één-of-andere manier in een handleiding vast te leggen. Nieuwe '''vraag''': Wat is daarvoor de beste plek? In [[Help:Een nieuwe pagina aanmaken]]? Of een nieuwe Help-pagina en een verwijzing maken op geëigende plaatsen?
# Openstaande '''vraag''': Wat wordt het format voor de naam van het kopie-/op-maat-boek? Mijn voorstel: eerst de naam van het moederboek gevolgd door de naam van de school, opleiding of vak zoals dat op de betreffende school wordt gegeven. Bijvoorbeeld: "Besturingssystemen voor CoSy" of Besturingssystemen voor CoSy in AD en ICW". Het voordeel hiervan is dat het kopie-boek in alle categorieën en andere lijsten direct onder het moederboek wordt gesorteerd en zo alle boeken over een onderwerp bij elkaar staan. Zijn jullie het hiermee eens?
Ping: [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]], [[Gebruiker:T.vanschaik|T.vanschaik]], [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]], [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]], [[Gebruiker:Mattias.Campe|Mattias.Campe]]: Zijn jullie het eens met deze conclusies? Hebben jullie antwoorden op de onderste twee vragen? --[[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 29 dec 2025 09:58 (CET)
:klinkt logisch [[Gebruiker:T.vanschaik|T.vanschaik]] ([[Overleg gebruiker:T.vanschaik|overleg]]) 29 dec 2025 13:18 (CET)
:Mijn excuses voor het late antwoord. Maar ik ''denk'' dat ik het ermee eens ben 😉. Soms is het moeilijk in te schatten wat de concrete gevolgen zijn bij een specifieke situatie. Voor mij persoonlijk werkt bv. [[CoSy in AD en ICW|CoSy in AD en ICW - Wikibooks]] goed en het kan een inspiratie zijn voor iemand die ook die vakken moet geven in de de richtingen Applicatie- en Databeheer of Informatica- en Communicatiewetenschappen. Per hoofdstuk werk ik dan met leerplandoelen bovenaan, zodat iemand anders die aan het boek/hoofdstuk zou willen meewerken ergens het kader ziet waarin dat kan. [[Gebruiker:Mattias.Campe|Mattias.Campe]] ([[Overleg gebruiker:Mattias.Campe|overleg]]) 27 jan 2026 20:11 (CET)
::Suggestie voor naam is logisch. Handleiding bouwen is nog even een dingetje. Verwijzing naar de handleiding voor speciale boeken kan misschien in het linksjabloon van de boekinfo. [[Gebruiker:T.vanschaik|T.vanschaik]] ([[Overleg gebruiker:T.vanschaik|overleg]]) 29 jan 2026 16:24 (CET)
:::Wijzigingen in boekpagina's kun je opvangen door in de inhoudsopgave van het special-boek niet naar de kale pagina-naam te verwijzen maar gebruik te maken van een permanente link, op dezelfde manier als dat gebeurt in de vertaallink bij verwijzingen naar anderstalige Wiki's. [[Gebruiker:T.vanschaik|T.vanschaik]] ([[Overleg gebruiker:T.vanschaik|overleg]]) 30 jan 2026 03:15 (CET)
::::Ergens is het logisch als er maar één boek over een onderwerp bestaat, maar tegelijkertijd ook niet (over hetzelfde onderwerp heb ik meerdere boeken in de kast staan). Een groep mensen kan er natuurlijk voor kiezen om slechts één boek te gebruiken, maar als iemand anders een tweede boek wil schrijven en aanmaken, lijkt me dat lastig tegen te houden. Hierbij ga ik er wel vanuit dat een tweede boek over hetzelfde onderwerp wel een bepaalde eigenheid heeft en niet grotendeels een kopie van een ander boek, dus simpelweg een 2e boek aanmaken in de hoofdnaamruimte lijkt me niet een goede optie. Dat zou op termijn betekenen dat we 100 boeken hebben die vrijwel hetzelfde zijn op een enkele paragraaf na gewijzigd. Het kopiëren van inhoud van Wikibooks mag, conform de licentie met aangave licentie en waarvan het vandaan komt. Op Wikibooks zelf zou je een kopie kunnen opslaan in de gebruikersnaamruimte van de gebruiker die een boek gebruikt. Bovenaan/onderaan zou ik dan vermelden dat de inhoud overgenomen is van een boek uit Wikibooks met link ernaar (vergelijkbaar met [[w:Sjabloon:Bronvermelding Nederlandstalige Wikipedia]] voor het vermelden van waar de tekst in dezelfde Wikipedia-taalversie vandaan kwam). Als een nieuw wikiboek in de hoofdnaamruimte geplaatst wordt, wordt de tekst conform de licentie vrijgegeven en mag eenieder de tekst op zich bewerken. In principe staat iedere pagina op een Wikimedia-wiki onder beheer van de gemeenschap en is er geen eigenaarschap. De plek waar de minste bewerkingen verwacht hoeven te worden is de gebruikersnaamruimte. Voor Wikibooks zou het wel goed zijn als de verbeteringen/uitbreidingen terug komen in het moederboek, zodat anderen er ook wat aan hebben.
::::"''Boeken op Wikibooks bestaan uit een voorpagina, een inhoudsopgave en minimaal twee hoofdstukken (anders kun je er net zo goed een Wikipedia-artikel van maken)''" -> Een lesboek heeft in principe een andere schrijfstijl dan een Wikipedia-artikel, waarbij je verder ook vragen kunt stellen, opdrachten kunt geven, toetsen kunt laten maken.
::::Ik geef zelf les aan een universiteit (in het Engels), waarbij ik de uitleg mondeling doe, maar ik heb op de Engelstalige Wikipedia een pagina aangemaakt die ik gebruik om studenten op te wijzen als het verhaal nog eens rustig willen doorlezen of iets willen opzoeken. Met iedere nieuwe klas voeg er nieuwe voorbeelden en andere informatie aan toe. [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] ([[Overleg gebruiker:Romaine|overleg]]) 31 jan 2026 19:22 (CET)
=== Eindconclusies ===
# Er blijft per onderwerp één basisboek/moederboek (per schooltype en klas). Docenten en andere geïnteresseerden kunnen die gebruiken en verbeteren.
# Er kan een kopie van zo'n Wikibook worden gemaakt, die vervolgens wordt aangepast voor de eigen lessen.
# Het format van de naam van het kopie-/op-maat-boek is: eerst de naam van het moederboek gevolgd door de naam van de school, opleiding of vak zoals dat op de betreffende school wordt gegeven. Bijvoorbeeld: "Besturingssystemen voor CoSy" of Besturingssystemen voor CoSy in AD en ICW".
# Wel is een sjabloon nodig voor dergelijke kopieën om te voorkomen dat iedereen ongewenste aanpassingen doet. Zie voor een voorbeeld: [[Besturingssystemen voor CoSy in AD en ICW]]. Als er meer kopie-boeken komen, kan dit worden omgezet in een echt sjabloon.
# Kopieën kunnen vooralsnog gemakkelijk worden gemaakt door op "Bewerken" in het moederboek te klikken en met copy-paste de inhoud in het nieuw Wikibook te kopiëren.
# Dit zal voorlopig in [[Help:Een nieuwe pagina aanmaken]] als handleiding worden vastgelegd.
Zonder tegenbericht is deze discussie nu gesloten. --[[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 1 feb 2026 10:54 (CET)
:Oké {{Smiley|3}} [[Gebruiker:T.vanschaik|T.vanschaik]] ([[Overleg gebruiker:T.vanschaik|overleg]]) 2 feb 2026 01:41 (CET)
== Artikelen van Pvt pauline op Wikipedia ==
Op Wikipedia loopt een project waarbij het plan is om alle (resterende) artikelen van [[w:gebruiker:Pvt pauline]] in één keer (botmatig) te verwijderen. Een deel is al weg, over de rest (nog <del>2014</del> <ins>1995</ins>) loopt tot 16 februari 2026 6.00 uur CET een [[w:Wikipedia:Stemlokaal/Methodiek voor het verwijderen van de overgebleven artikelen van Pvt pauline|stemming]]. Bij Opmerkingen -> Achtergrond op die pagina staan de redenen. Als de meerderheid van de stemmers ''voor'' is zijn er nog 28 dagen om eventueel pagina's naar Wikibooks te importeren, en dat is dan ook de reden dat ik dit schrijf; op [[w:Overleg Wikipedia:Stemlokaal/Methodiek voor het verwijderen van de overgebleven artikelen van Pvt pauline]] werd gevraagd of dat mogelijk was, ik heb als eerste reactie iets als "ja, mits..." etc. geschreven.
Het gaat om:
*8 á 900 golfers, zie bv. [[w:Categorie:Golfer naar nationaliteit]]
*honderden golfbanen en -toernooien
*vele gebouwen in Den Haag
*artikelen over plaatsen en mensen tijdens WO II
Al met al is er heel veel tijd en moeite in gestoken, en ik kan het slecht zetten dat dat waarschijnlijk allemaal gaat verdwijnen. Wat het extra pijnlijk maakt is dat Pvt pauline inmiddels niet meer onder ons is...
Vanwege persoonlijke interesse <del>zou ik bv. deze pagina's willen behouden</del> <ins>heb ik inmiddels de volgende pagina's geïmporteerd</ins>:
*[[w:Gibraltar tijdens de Tweede Wereldoorlog]]
*[[w:Kweekschool voor de Zeevaart (Amsterdam)]]
*<del>een aantal</del> <ins>7</ins> historische schepen, oa.:
**[[w:François (schip, 1869)]]
**[[w:Hoff van Zeelandt (schip, 1642)]]
**[[w:Prinses Beatrix (schip, 1939)]]
en wat dies meer zij.
De actuele lijst: [[w:Categorie:Wikipedia:Nog na te lopen artikel van Pvt pauline]]
De problemen:
*ik zie deze collectie typische ''wikipedia-pagina's'' nog geen ''boek'' worden
*het aantal pagina's is zo groot dat handmatig importeren ondoenlijk is
*ook als dat door een bot gedaan wordt (als dat al mogelijk is) moeten alle pagina's nog bekeken, geredigeerd, gecategoriseerd en hernoemd worden, om van de vele rode links nog maar te zwijgen...
Wie is ook geïnteresseerd en bereid er tijd in te steken? NB Na het importeren is er geen tijdsdruk meer; de pagina's komen in naamruimte "Transwiki" en kunnen dan stuk voor stuk bewerkt worden. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 11 feb 2026 22:44 (CET)
Update:
* De inhoud van de genoemde 1995 artikelen is gedownload. Helaas is het bestand te groot om hier te publiceren, importeren kan niet, en uploaden als *.xml-bestand is niet toegestaan. Ik probeer een oplossing te verzinnen...
* Op [[Wikibooks:Lijst van artikelen van Pvt pauline op nl.wikipedia|deze pagina]] staat wel een lijst van alle titels.
- [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 13 feb 2026 01:44 (CET)
== archive.today ==
"''In January 2026, archive.today added code into its website in order to perform a distributed denial-of-service attack against a blog. Some archives have also been altered. On 20 February, English Wikipedia became the first Wikimedia site to deprecate the archive service. Other communities are still discussing this issue. ''" (van [[m:archive.today incident]]).
Uit voorzorg heb ik – vooruitlopend op de verwachte volgende discussie – links naar archive.today verwijderd, en de URL toegevoegd aan het spamfilter.
Zie ook:
* [[w:archive.today|Wikipedia]] {{Nl}}
* [[w:en:Wikipedia:Wikipedia Signpost/2026-03-10/Technology report|Wikipedia]] {{En}}
* [https://arstechnica.com/tech-policy/2026/02/wikipedia-bans-archive-today-after-site-executed-ddos-and-altered-web-captures/ arstechnica.com] {{En}}
Gaarne uw commentaar. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 12 mrt 2026 00:09 (CET)
== 8! ==
Van de 77. Op [[m:Wikibooks/Table/nl]]. Sinds vandaag. En daar mogen we best een beetje trots op zijn. '''{{Larger|:-)}}''' - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 23 mrt 2026 17:53 (CET)
:Een schouderklopje dus. Verdiend! [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]] ([[Overleg gebruiker:Ellywa|overleg]]) 23 mrt 2026 18:00 (CET)
==10.000!==
En weer een mijlpaal: dankzij één van de subpagina's van het boek [[Informatievoorziening]] door [[User:JopkeB|JopkeB]] heeft de Nederlandstalige Wikibooks nu ruim [[Speciaal:Statistieken|10.000 pagina's]] die aan alle voorwaarden voldoen. Dat is, gezien het niet bepaald grote taalgebied van het Nederlands, niet gering! '''{{Larger|:-)}}''' - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 29 mrt 2026 19:30 (CEST)
:Wow! Dank. [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 30 mrt 2026 07:17 (CEST)
::Dat is al mooi! Heb er tot mijn verwondering zelf blijkbaar al [https://xtools.wmcloud.org/pages/nl.wikibooks.org/J.Grandgagnage 1068] op mijn actief {{Smiley}} [[Gebruiker:J.Grandgagnage|Jules]] ([[Overleg gebruiker:J.Grandgagnage|overleg]]) 30 mrt 2026 23:43 (CEST)
== <span lang="en" dir="ltr">Board of Trustees Approves Closure of Wikinews</span> ==
<div lang="en" dir="ltr">
Following [[:m:Public consultation about Wikinews|extended discussions]] within the Wikimedia movement about the Wikinews long-term sustainability, levels of community activity, and the availability of reliable news coverage on other platforms, the Board of Trustees of the Wikimedia Foundation has [[:m:Wikimedia Foundation Board noticeboard#Board of Trustees Approves Closure of Wikinews|approved the closure]] of Wikinews.</div>
<div style="margin: 0 2em;">
Google-vertaling:<br>
'''Het bestuur van de Wikimedia Foundation keurt de sluiting van Wikinews goed'''<br>
Na uitgebreide discussies binnen de Wikimedia-beweging over de duurzaamheid van Wikinews op de lange termijn, de mate van activiteit binnen de community en de beschikbaarheid van betrouwbare nieuwsberichten op andere platforms, heeft het bestuur van de Wikimedia Foundation de sluiting van Wikinews goedgekeurd.
</div>
Lees verder [[m:Wikimedia_Foundation_Board_noticeboard#Board_of_Trustees_Approves_Closure_of_Wikinews|op meta.wikimedia.org]].{{En}} - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 30 mrt 2026 20:55 (CEST)
:Oeps, die had ik niet zien aankomen. Als ze aan Wikibooks en/of Wikivoyage toekomen om te stoppen (ook elk slechts een handvol editors per maand, maar wel meer raadplegers), kunnen we altijd nog voorstellen om beide samen te voegen (Wikivoyage als Wikibook ''Reizen ''of iets dergelijks); uitdaging is dan nog wel om beide culturen samen te voegen (Wikivoyage is veel strenger, daar kun je het bijna nooit goed doen, wat het plezier in bijdragen belemmert). [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 31 mrt 2026 10:25 (CEST)
::Zo'n ingrijpende maatregel had ik ook niet verwacht. Ik heb me wel al eens afgevraagd hoe zinvol zo'n project kan zijn, als je de inhoud toch moet vergaren vanuit andere nieuwsbronnen, en je dus eigenlijk altijd achterloopt. 't Lijkt me ook moeilijk te bepalen welke onderwerpen interessant zijn. Of zou je je moeten beperken tot nieuwsberichten met "eeuwigheidswaarde"? Dan denk ik toch eerder aan een nieuwe alinea op Wikipedia, die er dan waarschijnlijk toch al een artikel over heeft. En dan is er nog het probleem van onderbezetting, Wikinews heeft eigenlijk altijd al te weinig actieve medewerkers gehad om echt bovenop het nieuws te kunnen zitten, en voor een nieuwssite lijkt me dat toch een eerste vereiste. Enfin, toch jammer dat het ophoudt, en het spijt me vooral voor al die mensen die er al met al, in de loop der jaren, heel veel tijd ingestoken hebben. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 31 mrt 2026 14:41 (CEST)
:::Tenzij... Nee, dat zal toch niet? Hoewel... - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 1 apr 2026 12:22 (CEST)
::::Als je mijn reactie bedoelt: je weet het maar nooit. Het gebruik van AI ontwikkelt zich razendsnel waardoor zelfs de Nederlandstalige Wikipedia veel minder geraadpleegd wordt en er ook minder donaties zijn (las ik pas in een interview). Persoonlijk vind ik het een kwetsbare situatie dat er één "hoofd-moderator" is, twee andere moderators met veel minder edits (géén verwijt! het is de situatie en ik ben blij dat er überhaupt nog twee achtervangen zijn) en minder dan 25 [[Speciaal:ActieveGebruikers|andere actieve gebruikers/editors]] waarvan het merendeel slechts 1-4 handelingen heeft verricht in de afgelopen maand. In organisaties die op de kleintjes moeten letten (bedrijven, organisaties met beperkte budgetten), zal men dan al snel naar oplossingen gaan zoeken. Nu zal het hier voorlopig niet zo'n vaart lopen (ik zag dat de betreffende projectgroep inmiddels is opgeheven), maar toch iets om in het achterhoofd te houden. [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 1 apr 2026 16:58 (CEST)
:::::Eens, maar ik vrees niet voor het voortbestaan; deze wiki heeft veel en interessante content en ''leeft''. Of en in welke mate AI concurrentie oplevert is iets waar ik me geen zorgen over wens te maken: we hebben er toch geen invloed op.
:::::Mijn "tenzij..." werd veroorzaakt door de gedachte dat het wel eens een 1 aprilgrap zou kunnen zijn, maar dat kon ik gisteren natuurlijk niet schrijven.
:::::Er bestaat niet zoiets als een "hoofd-moderator". Nl-Wikibooks heeft [[Wikibooks:Moderator|<del>7</del> <ins>5</ins> sysops]], waarvan er 2 tevens "bureaucraat" zijn (Ellywa en /me), maar dat is een bitje waar ik VZVIW nog nooit gebruik van heb hoeven maken. <span style="font-size: smaller;">(NB gecorrigeerd van 7 naar 5: MADe en KKoolstra stonden ten onrechte nog op de lijst) - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 4 apr 2026 16:27 (CEST)</span>
:::::Op de <s>man</s> vrouw af gevraagd: wil jij ook moderator worden? Ik weet dat het je eerder gevraagd is, maar misschien kijk je er nu anders tegenaan? {{Nowrap|- [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 2 apr 2026 13:44 (CEST)}}
::::::Ja, dat is ook beter, om je geen zorgen te maken over iets waar je toch geen invloed op hebt.
::::::Dank voor de uitnodiging om moderator te worden, maar mijn ambities zijn nog steeds niet veranderd. Laat mij maar content maken en af en toe iets aandragen dat weg kan of beter kan. [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 2 apr 2026 17:00 (CEST)
:::::::Zo denk ik er ook over. Voor onderhoudstaken zijn er voor dit kleine project al voldoende mensen die dat ter harte nemen, maar contentschrijvers zoals jij zijn erg dun gezaaid. Die kun je best hun ding laten doen zonder extra belasting. [[Gebruiker:J.Grandgagnage|Jules]] ([[Overleg gebruiker:J.Grandgagnage|overleg]]) 2 apr 2026 18:00 (CEST)
:::::::Goed, ik respecteer dat. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 3 apr 2026 10:11 (CEST)
== Over commons... ==
In de afgelopen twee weken zijn op '''commons''' vier van de '''afbeeldingen''' die ik volgde – waarvan er drie op nl.wikibooks en een op Wikivoyage gebruikt werden – '''verwijderd'''. In één geval was deze genomineerd wegens "AI-slop", en de sysop-van-dienst ging daar gewoon in mee. Een andere was zogezegd "van slechte kwaliteit". Nou, zo weet ik er nog wel een paar duizend...<br>
De policy, die toch vastgelegd is op oa. [[c:COM:INUSE]], wordt dus door sommige arrogante sysops gewoon genegeerd. Protesteren helpt ook niet, als je al een reply krijgt kun je tussen de regels door lezen "''wij maken hier de dienst uit''".<br>
Ergo: vertrouw niet blindelings op commons, en bewaar vooral een kopie van je uploads ''voor het geval dat''... - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 31 mrt 2026 15:59 (CEST)
:Wellicht kun je ze terug laten zetten, zie [[c:Commons:Undeletion requests]]. [[Gebruiker:JopkeB|JopkeB]] ([[Overleg gebruiker:JopkeB|overleg]]) 31 mrt 2026 17:43 (CEST)
::Ik ben admin op Commons, als je de links geeft naar de verwijderde foto's of naar de deletion requests, kan ik er in elk geval naar kijken. Groet, [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]] ([[Overleg gebruiker:Ellywa|overleg]]) 31 mrt 2026 18:05 (CEST)
:::Het gaat om:
::*[[:Bestand:Socrates looks a itself as a child.png]] - nu lokaal geupload, De Wikischim had zelf nog een kopie
::*[[:Bestand:Unconscience learning.png]] - idem, ik had een kopie op iets lagere resulutie
::*[[:Bestand:Social isolation.jpg]] - (nl.wiktionary) verwijderd, ondanks COM:INUSE "''and despite a decision to keep this picture per COM:INUSE last year''" ; een expliciet verzoek om deze te herstellen wordt afgedaan met ''"Make the request at COM:UDR and let the community decide''"; de arrogantie... :-(
::::de vierde kan ik niet vinden, omdat mijn volglijst op commons al een paar weken kapot is. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 31 mrt 2026 19:22 (CEST)
::Een verzoek om ze terug te laten zetten wordt waarschijnlijk door dezelfde figuren beoordeeld en is dus bij voorbaat kansloos. Het is ook geen nieuw fenomeen, heeft in de afgelopen jaren al vaker plaatsgevonden, alleen gaat het nu om een handvol in korte tijd. Het begon met ene [[user:Dronebogus]], die - heel geniepig - eerst op alle wiki's de afbeeldingslinks verwijderde. Als zulke mensen voet aan de grond krijgen is er geen bestand meer veilig. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 31 mrt 2026 19:36 (CEST)
:::Inmiddels heb ik ernaar gekeken, en de drie die je noemde waren alledrie AI gegenereerde afbeeldingen. Dat wordt ontmoedigd op Commons. Je hebt twee ervan inmiddels lokaal geplaatst. De derde kan je hier nog zien: https://www.linkedin.com/pulse/what-five-days-without-my-phone-taught-me-laurie-wiegler-4vzre/. Als je wilt kan ik die hier ook nog neerzetten. Maar persoonlijk houd ik ook niet van AI afbeeldingen. Hebben we hier al beleid voor ontwikkeld? Ik denk dat we van boekauteurs mogen verwachten dat ze een duidelijk bijschrift geven dat het gaat om een AI afbeelding, als ze het al willen toepassen. Groet, [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]] ([[Overleg gebruiker:Ellywa|overleg]]) 4 apr 2026 01:50 (CEST)
::::Ha, dank je! Ik heb het doorgegeven aan Lotje, die er op nl.wiktionary mee [https://nl.wiktionary.org/w/index.php?title=mobieletelefoonverslaving&diff=prev&oldid=4988494 bezig] was, hopelijk kan ze er iets mee aanvangen.
::::*Ik ben ook geen fan van AI en vind mn. die laatste ook geen fraaie plaat, maar als een auteur ervoor kiest is het niet aan mij om dat af te keuren. Dat de mods op commons zich dat recht wel toeëigenen vind ik nogal benauwend... Vooral als je bedenkt dat zulke besissingen invloed kunnen hebben op de inhoud van ''alle'' wiki's in ''alle'' talen!
::::*nl.wikibooks heeft hier voorzover ik weet nog geen beleid voor, [[Help:Afbeeldingen]] zegt er ook niets over. Ik voel me niet geroepen om regels betr. het gebruik van AI te gaan opstellen, maar denk wel dat een paar richtlijnen nuttig zouden kunnen zijn. Zou jij een voorstel willen doen? - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 4 apr 2026 09:03 (CEST)
Dit verhaal heeft nog een staartje, zie [https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Administrators%27_noticeboard/User_problems#COM:INUSE_not_a_suicide_pact? hier] - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 13 apr 2026 09:43 (CEST)
:@[[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] Op je vraag nog over een voorstel. Ik zou het gebruik van AI niet willen verbieden, maar toestaan als het nuttig is voor ons educatieve doel. Wat denk je van zoiets als dit:
::Het gebruik van sterk bewerkte of kunstmatig gegenereerde afbeeldingen (met AI of andere tools) wordt niet aangemoedigd, tenzij deze een duidelijk educatief doel hebben. Als een afbeelding de indruk kan wekken dat deze de werkelijkheid afbeeldt, maar in feite kunstmatig gegeneerd is, moet dit duidelijk in het bijschrift bij de afbeelding vermeld worden, met bijvoorbeeld de tekst ''Afbeelding gemaakt met AI.''
:[[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]] ([[Overleg gebruiker:Ellywa|overleg]]) 13 apr 2026 12:45 (CEST)
::P.S. Het educatieve doel komt overeen met een van de doelstellingen van Commons. Ik verwijder daar regelmatig afbeelding zonder educatief doel, zoals fantasie wapenschilden. Maar In use geldt ook uiteraard. Het kan schuren. [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]] ([[Overleg gebruiker:Ellywa|overleg]]) 13 apr 2026 12:48 (CEST)
:::Ik sluit me aan bij je voorstel. Beleid maken is niet mijn ding... Wat commons betreft vind ik dat COM:INUSE heilig zou moeten zijn. Zeker als het niet gaat om zomaar-een-illustratie bij een artikel op wp, maar een afbeelding die ''door de auteur'' van een ''boek'' speciaal voor dat doel gemaakt is. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 15 apr 2026 01:24 (CEST)
== Wikinews wordt gesloten ==
:"All Wikinews editions will be closed and switched to read-only mode on 4 May 2026. Content will remain accessible, but no new edits or articles can be added." - [[m:Wikimedia Foundation Board noticeboard#Board of Trustees Approves Closure of Wikinews|Lees verder...]]{{En}} - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 6 apr 2026 20:07 (CEST)
== Nodig je oud-collega’s uit voor het verjaardagsfeest van Wikipedia ==
[[File:Header Wikipedia 25 jaar 02.png|thumb]]
Beste Wikibooks-collega,
Als het goed is, staat het al in je agenda voor zaterdag 20 juni 2026, het verjaardagsfeest van Wikipedia.
Kom jij op het feest in Utrecht? Als gebruiker op Wikibooks ben je ook van harte welkom. En zou je het leuk vinden als je dan niet alleen huidige collega’s kan ontmoeten, maar ook mensen van vroeger? Mensen die je de laatste jaren niet meer ziet? Ook door hen zijn Wikipedia en Wikibooks gegroeid en sterk geworden. Help jij mee om hen uit te nodigen voor het feest, zodat we samen kunnen proosten op de toekomst?
Ik zou je daarom willen vragen om oud-collega’s, mensen die de Nederlandstalige Wikipedia of Wikibooks om wat voor reden dan ook verlaten hebben, uit te nodigen. Mensen met wie jij het goed kon vinden. Heb je een mailadres? Stuur zo iemand een persoonlijk mailtje, waarin je zegt hoe leuk je het zou vinden als die persoon komt. [[:w:nl:Wikipedia:Feestjaar 2026/uitnodiging#Voorbeeld e-email|Hier]] kan je een voorbeeldmail vinden, maar pas het vooral aan, zodat het persoonlijk wordt. Heb je geen mailadres, dan kan je het natuurlijk ook sturen via de overlegpagina van die persoon, maar er bestaat natuurlijk een grote kans dat die niet gelezen wordt.
Heb je inspiratie nodig wie je wil uitnodigen? Dan hier wat tips:
*Kijk in de geschiedenis van je eigen overlegpagina. Wie heeft jou welkom geheten? Wie heeft je aangemoedigd?
*Kijk op de pagina met [[:w:nl:Wikipedia:Sterren voor bewezen diensten/Jubileumster|jubilea]] of op de andere pagina’s met [[:w:nl:Wikipedia:Sterren voor bewezen diensten/Inzet voor de inhoud van de encyclopedie|Wikipedia-sterren]]; zijn er mensen die je mist de laatste tijd?
*Kijk naar je oudste boeken of modules: wie heeft die destijds verbeterd of aangevuld?
*Kijk wie er allemaal vertrokken zijn via [https://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Speciaal:VerwijzingenNaarHier/Sjabloon:Vertrokken&namespace=2&limit=500 het sjabloon "vertrokken"].
*En zoek natuurlijk in je eigen mailarchief met wie je ooit gecorrespondeerd hebt.
Het is handig als je [[:w:nl:Wikipedia:Feestjaar 2026/uitnodiging#Uitgenodigd|hier aangeeft]] met welke Wikimediaan of Wikiboekenschrijver jij contact hebt opgenomen. Dan ontvangt de persoon niet al te veel dubbele uitnodigingen.
N.B. Van iedereen die deelneemt aan dit evenement wordt verwacht dat zij het Beleid Vriendelijke Ruimtes respecteren. Je kunt er [https://nl.wikimedia.org/wiki/BVR_-_startpagina hier] meer over lezen.
P.S. Heb jij je zelf nog niet aangemeld? Je kan je [https://nl.wikimedia.org/wiki/Verjaardagsfeest_Wikipedia_25_jaar! hier nog inschrijven].
Dank je wel alvast en hopelijk tot ziens 20 juni! Met feestelijke groet, [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]] ([[Overleg gebruiker:Ellywa|overleg]]) 12 apr 2026 21:38 (CEST)
== Sjabloon:Portalen ==
Op [[Sjabloon:Portalen]] ontbreken nog <del>twee</del> <ins>vier</ins> icoontjes (voor "Onderwijs" en "Esoterie"), die heb ik ook in [[c:Category:Wikipedia_portal_icons,_SVG]] niet kunnen vinden. Help, please? ;-) - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 19 apr 2026 14:03 (CEST)
== [https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons_talk:Project_scope#Proposal:_clarify_relationship_between_COM:INUSE_and_actual_practice Commons_talk:Project_scope#Proposal:_clarify_relationship_between_COM:INUSE_and_actual_practice] ==
Ik heb op grond [https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons_talk:Project_scope#Proposal:_clarify_relationship_between_COM:INUSE_and_actual_practice hiervan] de [https://nl.wikibooks.org/w/index.php?title=MediaWiki%3AUploadtext&diff=424936&oldid=400493 bestanden uploaden] instructie aangepast [[Gebruiker:BeeBringer|BeeBringer]] ([[Overleg gebruiker:BeeBringer|overleg]]) 1 mei 2026 12:31 (CEST)
*Akkoord. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 1 mei 2026 16:36 (CEST)
== Over commons, hoofdstuk nummer zoveel... ==
Ik zag een scheve foto, en plakte er een rotate-sjabloon op. Daar kreeg ik een paar zeer kritische vragen over, of dat nou wel nodig was, en waarom ik het verkeerd ingevuld had (niet, dus). En net toen ik dat uitgelegd had (het voelde alsof ik mijn actie moest ''verdedigen''), werd de afbeelding ter verwijdering genomineerd omdat het AI zou zijn (ik zie het er echt niet in). Commons lijkt steeds meer een ''vijandige'' omgeving, in plaats van de ''dienstverlenende'' die het zou moeten zijn. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] ([[Overleg gebruiker:Erik Baas|overleg]]) 5 mei 2026 14:07 (CEST)
:En zeer vijandig naar AI toe terwijl de bedrijven daarachter (zie "Announcing New Wikimedia Enterprise Partners for Wikipedia’s 25th Birthday") misschien straks de redding voor commons zijn en andere Wikimedia projecten zijn ;) [[Gebruiker:BeeBringer|BeeBringer]] ([[Overleg gebruiker:BeeBringer|overleg]]) 6 mei 2026 09:11 (CEST)
4m5a0h9thc32etokv8uya7jp3tjtkob
Wikibooks:Beheerpagina's
4
168
425085
422723
2026-05-06T07:41:53Z
Erik Baas
2193
*[[Wikibooks:Licenties|Licenties]]
425085
wikitext
text/x-wiki
__NOTOC__
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="2"
|- bgcolor="#f8fcff"
| valign="top" width="50%" |
===Algemeen===
*[[Wikibooks:Info|Wikibooks]]
*[[Wikibooks:Welkom|Welkom]]
*[[Wikibooks:Gebruikers|Gebruikers]]
*[[Wikibooks:Nieuws|Nieuws]]
===Wat is Wikibooks?===
*[[Help:Veelgestelde vragen|Veel gestelde vragen]]
*[[Wikibooks:Het unieke van Wikibooks|Het unieke van Wikibooks]]
*[[Wikibooks:Wat is een wiki?|Wat is een wiki?]]
===Het veranderen en creëren van pagina's===
*[[Help:Hoe kan ik meedoen|Hoe kan ik meedoen]]
*[[Wikibooks:Waarom meehelpen|Waarom zou ik meedoen?]]
*[[Help:Een nieuwe pagina aanmaken|Een nieuwe pagina aanmaken]]
**[[Help:Titel van een artikel wijzigen|Titel van een artikel wijzigen]]
*[[Help:Tekstopmaak|Overzicht tekstopmaak]]
**[[Help:Formules|Formules]]
**[[Help:Tabellen|Tabellen]]
**[[Help:Tijdbalken|Tijdbalken]]
*[[Help:Afbeeldingen|Afbeeldingen]]
*[[Help:Geluid|Geluid]]
*[[Help:Gebruik van links|Links]]
*[[Help:Categorieën|Categorieën]]
*[[Wikibooks:Gewenste hoofdstukken en boeken|Gewenste hoofdstukken en boeken]]
*[[Help:Kleine wijziging|Kleine wijziging]]
===Regels===
*[[Wikibooks:Voel je vrij en ga je gang|Voel je vrij en ga je gang]]
*[[Wikibooks:Afspraken|Afspraken]]
*[[Wikibooks:Auteursrechten|Auteursrechten]]
*[[Wikibooks:Conventies|Conventies]]
*[[Wikibooks:Licenties|Licenties]]
*[[Wikibooks:Wat Wikibooks niet is|Wat Wikibooks niet is]]
===Overleggen===
*[[Wikibooks:Lerarenkamer|De lerarenkamer]]
===Actuele informatie===
*[[Wikibooks:Te verwijderen pagina's|Te verwijderen pagina's, afbeeldingen, sjablonen, etc.]]
*[[Speciaal:Log/delete|Logboek verwijderde pagina's]]
*[[Special:Log/upload|Uploadlogboek]]
*[[Special:Log/rights|Gebruikersrechtenlogboek]]
*[[Special:Log/block|Blokkeerlogboek]]
*[[Special:Log/protect|Logboek beveiligde pagina's]]
*[[Special:Wantedpages|Niet-bestaande pagina's waar het meest naar verwezen wordt]]
| valign="top" |
===Moderatoren===
*[[Wikibooks:Moderator|Moderatoren]]
*[[Wikibooks:Richtlijnen voor moderatoren|Richtlijnen voor moderatoren]]
*[[Wikibooks:Aanmelding moderatoren|Aanmelding moderatoren]]
*[[Wikibooks:Verzoekpagina voor moderatoren|Pagina voor verzoeken aan moderatoren]]
*[[Wikibooks:Regelingen rond moderatoren|Regelingen rond moderatoren]]
===Technische informatie===
*[[Special:Preferences|Voorkeuren]]
**[[Help:Voorkeuren|Hulp bij het instellen van de voorkeuren]]
*[[Help:Zoeken|Zoeken]]
*[[Speciaal:Allmessages|Alle systeemteksten]]
*[[Wikibooks:Verzoekpagina voor moderatoren#Wijzigen van een systeemtekst|Verzoeken voor wijziging systeemteksten]]
*[[Help:Sjablonen gebruiken|Gebruik van sjablonen]]
**[[Wikibooks:Zakelijke sjablonen|Zakelijke sjablonen]]
**[[Wikibooks:Gewone sjablonen en navigatietabellen|Sjablonen voor op gewone pagina's]]
**[[Wikibooks:Sjablonen voor het aangeven van de licentiestatus van media|Sjablonen voor het aangeven van de licentiestatus van media]]
*'''CSS''':
**[[MediaWiki:Common.css|Common.css]]
**[[MediaWiki:Monobook.css|Monobook.css]]
**[[MediaWiki:Vector.css|Vector.css]]
*'''Javascript''':
**[[MediaWiki:Common.js|Common.js]]
**[[MediaWiki:Monobook.js|Monobook.js]]
**[[MediaWiki:Vector.js|Vector.js]]
*[[Help:Naamruimte]]
*[[Help:Extensies]]
===Onderhoudspagina's===
*[[Wikibooks:Gewenste hoofdstukken en boeken|Gewenste hoofdstukken en boeken]]
*[[Wikibooks:Beginnetje|Beginnetje]] - lijst van korte artikelen
*[[Wikibooks:Duplicaten|Duplicaten]]
*[[Wikibooks:Doorverwijspagina|Doorverwijspagina]]
*[[MediaWiki:Recentchangestext|Recente wijzigingen]] Bewerken van de tekst boven de '''Recente wijzigingen''' (enkel admins)
*[[MediaWiki:Sitenotice]] en [[MediaWiki:Sitenotice id]] - boodschap boven iedere pagina
*[[Wikibooks:Beveiligde pagina's|Beveiligde pagina's]]
*[[Wikibooks:Beheerpagina's]] (huidige pagina)
*[[Wikibooks:Import|Importeren van artikelen uit wikipedia]]
*[[Wikibooks:Onderhoud|Onderhoud]]
*[[Wikibooks:Misbruikfilter|Misbruikfilter]]
Zie ook de [[Speciaal:Specialpages|Speciale pagina's]], de pagina's met een technische functie in plaats van gewone onderhoudbare teksten.
===Diversen===
*[[Wikibooks:Zandbak|Zandbak]] - Om te oefenen met de wikicodes
*[[m:Hoofdpagina|Hoofdpagina Meta]] - De coordinatie van alle Wikimediaprojecten.
*[[Wikibooks:General disclaimer|General disclaimer]]
*<s>Edit counter</s> <!-- Tel jouw of andermans bewerkingen met [{{Http}}://tools.wikimedia.de/~kate/cgi-bin/count_edits de editcounter.] *** toolserver is weg *** -->
*[[Wikibooks:Links|Nuttige links]]
|}
[[Categorie:Wikibooks|Overzicht beheerpagina's]]
fdzl60r3du61n7htqjr2g107plcxawx
Wikibooks:Auteursrechten
4
211
425082
318574
2026-05-06T07:38:19Z
Erik Baas
2193
cat
425082
wikitext
text/x-wiki
{{Beheerpagina's}}
Als u tekst schrijft voor Wikibooks, dan plaatst u het daarmee onder de [[Wikibooks:Dubbellicentie|dubbellicentie]] [[Wikibooks:GNU Vrije Documentatie Licentie|GNU Vrije Documentatie Licentie]] (GFDL of GNU/FDL) & [[Wikibooks:CC-BY-SA|CC-BY-SA]]. Dit houdt kortweg gezegd in dat een ander vrij is om de tekst op elke willekeurige wijze te gebruiken en verder te verspreiden, op voorwaarde dat dat ook weer onder de ofwel de GFDL ofwel de CC_BY-SA geplaatst zal worden, en de bron wordt vermeld. Mocht u hiermee problemen hebben, dan adviseren we om niet aan Wikibooks bij te dragen.
Al het materiaal dat u plaatst, kan alleen onder de dubbellicentie worden gepubliceerd, als u daar het recht toe hebt. In het algemeen is dat het geval als:
*U het materiaal zelf hebt geschreven of anderszins gecreëerd.
*Het materiaal uit het [[w:publiek domein|publiek domein]] is (dat wil zeggen vrij van [[w:auteursrecht|auteursrechten]]).
*Het materiaal al onder de dubbellicentie licentie valt.
Als u tekst overneemt uit het publieke domein, wordt u verzocht een bronvermelding aan te geven, ook al is het niet verplicht. In het derde geval is een bronvermelding wel verplicht. Die bronvermelding kan voor teksten op de pagina zelf komen of op de overlegpagina; voor afbeeldingen hoort die op de bijbehorende afbeeldingspagina.
Door het plaatsen van materiaal verliest u uw auteursrechten '''niet'''! U kunt uw materiaal dus verder ook nog op andere manieren verspreiden (op andere sites plaatsen, verkopen, uitgeven enz...).
===Zie ook===
*[[Wikibooks:Dubbellicentie]]
==Hoe lang is een werk beschermd?==
De bescherming door het auteursrecht is beperkt in de tijd. Als algemene regel geldt dat het werk beschermd is tot 70 jaar na de dood van de auteur (of na de dood van de laatste overlevende auteur in geval van samenwerking). Dit betekent bijvoorbeeld dat de concerto's van Mozart niet langer door het auteursrecht zijn beschermd en dat u ze kunt reproduceren, bijvoorbeeld door fotokopieën, zonder dat u hiervoor toestemming nodig hebt van de erfgenamen van Mozart. (Waarschijnlijk moet u wel toestemming vragen aan de musici die de werken uitvoeren en aan de platenfirma's). Voor anonieme werken en pseudoniemen eindigen de rechten 70 jaar na de geoorloofde bekendmaking van het werk. Voor postume werken eindigen de rechten 25 jaar na de geoorloofde bekendmaking of mededeling aan het publiek.
Voor meer informatie over het gebruik van media: zie het [[Wikibooks:Beleid voor gebruik van media|beleid voor gebruik van media]].
==Externe links==
*[https://www.gnu.org/copyleft/fdl.html De volledige en enige officieel geldende tekst van de GFDL].
*[https://mineco.fgov.be/enterprises/vademecum/Vade8_nl-03.htm auteursrechten (België)]
[[Categorie:Wikibooks:Licenties| ]]
h2s92z0xku3c2ozrgf0bmyvmzegtk2r
Overleg gebruiker:Pjetter
3
1769
425091
406511
2026-05-06T08:24:30Z
Erik Baas
2193
lf
425091
wikitext
text/x-wiki
{|width="100%" summary="Voeg bericht toe" style="color: black; background-color:#7FFFD4;padding:.5em 0; border: 1px solid #ffad80; color: #000; margin:0.5em 0 0.5em 0;"
|align=center|Vragen kan je hier stellen. Mais c'est le ton qui fait la musique...
|-
|align=center|Mijn antwoord is meestal kort en zakelijk. Dit is niet te verwarren met onvriendelijkheid. Deze gebruiker is namelijk een groot aanhanger van de Paretoregel
|}
{|width="100%" summary="Voeg bericht toe" style="color: black; background-color:#00FFFF;padding:.5em 0; border: 1px solid #ffad80; color: #000; margin:0.5em 0 0.5em 0;"
|align=center|[https://nl.wikibooks.org/w/index.php?title=Overleg_gebruiker:Londenp&action=edit§ion=new Voeg een nieuw bericht toe]
|-
|align=center|<span style="font-size: small;">[[Gebruiker:Londenp/Archief1|Archief 1]]</span>
|}
{|
|-
|__TOC__
|valign=top|
{|{{Wikitable}}
|-
!Nog doen
|-
|Bij [[HTML]] de subs plaatsen.
|}
|}
==Licentie==
De afbeelding TEKENS heb ik geupload MET licentie! Ik heb gezegd dat ik hem heb ontworpen met Paint! [[Gebruiker:Ischa Bijl|Ischa1]] <span style="font-size: small;">[[Overleg gebruiker:Ischa Bijl|Overleg]]</span> 12 aug 2006 18:14 (UTC)
==Welkom==
Pjetter, ook welkom hier bij Wikibooks. [[Gebruiker:CE|Chris]] 23 mei 2005 21:52 (UTC)
==Papier==
Hoi, ik heb [[Papier]] toegevoegd aan [[Sjabloon:Diversen]]. Erbij heb ik gezet dat het boek nog net begonnen is. Als het vordert, kan je het sjabloon gewoon aanpassen van 00% naar 25, 50, 75 of 100%. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style="font-size: small;">[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 6 feb 2006 12:25 (UTC)
:OK ik moet nog even leren hoe het hier gaat Koos. Groeten [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] 6 feb 2006 14:07 (UTC)
Ik ben bezig met het doorlezen van het boek papier, zoals je ook had verzocht in de Lerarenkamer. Ik kwam hierbij ook wat onduidelijkheden tegen op [[Papier/Geschiedenis van papier|Papier:Geschiedenis van papier]].
*Onder het kopje 'uitvinding van papier' staat: ''Vóór de uitvinding van het papier werden onder andere gedroogde huiden (perkament), weefsels van textiel en bamboe gebruikt; daarvoor steen- en kleitabletten.''. Wat ik mij hier afvroeg is of hier gesproken wordt over weefsels van een combi van textiel en bamboe of aparte weefsels, de ene van textiel en de andere van bamboe.
*Onder het kopje 'Verdere mechanisatie van de papierproductie' spreek je over ''de knapheid aan lompen''. Wordt hiermee schaarste bedoeld?
Ik zal proberen telkens een stukje door te lezen en te controleren, alhoewel dit niet super snel zal gaan. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style="font-size: small;">[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 10 feb 2006 21:51 (UTC)
:Bedankt, dit helpt veel, ik moet overigens nog wel veel doen (ook veel aanvullen) :-) [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] 10 feb 2006 21:54 (UTC)
::Knapheid komt van het Duits, stom genoeg zie ik niet eens dat het fout is. Mijn Nederlands lijdt er dus erg onder. [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] 10 feb 2006 21:55 (UTC)
==Papier:Vezels voor papier==
*'Houtvezels': ''Ontsluiten van vezels'' - wat is ontsluiten? Het wordt wel duidelijk in de loop van het artikel, maar van tevoren de globale betekenis weten is denk wel handig. misschien hoveren ;-)
*'Houtvezels': ''Meestal wordt celstof van eucalyptus als de derde groep behandeld'' - welke derde groep? Bedoel je een aparte groep, of klopt het woord ''derde'' niet?
*'Houtvezels': ''Albizza Falcataria'' Op WikipediaNL is deze boom onvindbaar. Het schijnt nogal een ingewikkeld geval te zijn. De engelstalige Wikipedia schrijft hierover op [[w:en:Correct name (botany)]], maar hoe de boom precies heet wordt mij niet helemaal duidelijk.
*Algemeen: Er wordt in dit hoofdstuk behoorlijk gesmeten met scheikundige termen. Ik heb scheikunde gehad op de middelbare en vond het goed te volgen, maar ik denk dat het op z'n minst handig is om of de belangrijkste scheikundige termen te linken, of om bovenaan iets te zetten in de trant van: ''Voor dit hoofdstuk is enige kennis van scheikunde vereist, met name over reacties''. En dan termen als oxidatie hoveren. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style="font-size: small;">[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 10 feb 2006 23:17 (UTC)
:hmmmm merci, klopt ik denk dat ik eerst maar een boek over scheikunde moet schrijven ;-) en hooveren natuurlijk en wederom Merci :-) [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] 11 feb 2006 07:54 (UTC)
==Js==
Hoi, ik zag dat je aan het testen was geweest. Het aanpassen van een stylesheet en/of js duurt soms vrij lang. Misschien werkte het dus wel en heb je het voor niets gerevert. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style="font-size: small;">[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 11 feb 2006 15:06 (UTC)
:ik doe altijd een purge, zou het dan niet moeten werken? ik zie in ieder geval een verschil bij mijn menubalk bij de hulpmiddelen, als de js foutvrij is, dan werkt het, is hij niet foutvrij dan verdwijnen de links en dat was het geval [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] 11 feb 2006 15:49 (UTC)
::De laatste purge van mijn css duurde 2.5 dag, ondanks enkele malen hadmatig purgen (dus niet via de reloadknop bovenaan, maar door de URL te wijzigen met ..org/w/index.php?title=<paginanaam>&action=purge' erachter) [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style="font-size: small;">[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 25 feb 2006 16:41 (UTC)
==Titelwijzigingen==
Hoi, op de [[Wikibooks:Te_verwijderen_pagina's#Aangemaakt_door_Londenp_of_MADe|verwijderlijst]] heb ik een heleboel redirects voorgedragen die zijn ontstaan ten gevolge van een titelwijziging. Aangezien het gros van de wijzigingen door jouw of MADe aangmaakte pagina's betrof heb ik voor jullie een apart kopje aangemaakt. Zou je er even naar willen kijken? Misschien dat je het met sommige voordragingen niet eens bent. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style="font-size: small;">[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 25 feb 2006 16:41 (UTC)
:Ja sorry, ik had dat allang moeten doen, volledig mee eens uiteraard [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] 25 feb 2006 21:42 (UTC)
==hoihoi==
- ;) [[Gebruiker:Noorse|Noorse]] 10 mrt 2006 08:57 (UTC)
----
Hallo Londenp. Ik denk erover na om mee te helpen aan dit project. Eerst een (domme) vraag. Ik zie dat er in het kookboek niets staat over bv. melk. Dan kunnen we toch gewoon de pagina van wiki hiernaartoe kopiëren? Groet van de nog niet hier aangemelde Donderwolk 13 mrt 2006 12:31 (UTC)~
:Ja dat kan en het mag ook, want het is GFDL (wel even bij de eerste keer opslaan vermelden, dat je de informatie van wikipedia hebt en dat voor de schrijvers men daar in de geschiedenis kan nakijken, dat moet namelijk volgens GFDL). Met een verschil: dit is geen encyclopedie. Dus moet de tekst op het koken geënt zijn, encyclopedische informatie kan eruit, bijvoorbeeld. Ik gebruik heel vaak voor artikelen de basis van wikipedia, maar pas het wel aan. Leuk dat je erbij komt, en succes [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] 13 mrt 2006 12:56 (UTC)
==Water==
Hoi, op de pagina [[Papier/Water]] praat je op een gegeven moment over een standaardtemperatuur van 23°C. Is dit een gangbare waarde in de papierindustrie? Bij scheikunde of andere vakken, waarbij temperatuurbepaalde parameters nodig waren, gebruikten we eigenlijk altijd 293 K, ofwel 20°C. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style="font-size: small;">[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 15 mrt 2006 23:50 (UTC)
:Hoi Koos, in de papierindustrie is de standaardtemperatuur 23 oC en de luchtvochtigheid 50%. Dit wordt in alle NEN, ISO en EU-normen zo vastgelegd. Groeten [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] 16 mrt 2006 09:50 (UTC)
==De R==
Fyi, ik ben nu bezig met de R, dat we niet samen dubbel werk zitten te doen. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style="font-size: small;">[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 20 mrt 2006 20:52 (UTC)
OK, ik wou nog even papier doen, ik weet niet hoe lang ik nog zin heb ;-) [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] 20 mrt 2006 20:54 (UTC)
==Conversietabellen==
Goed idee. Heb er zelf ook ooit wel eens aan gedacht om hier een opzet voor te maken, maar is toen langs me heen gegleden. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style="font-size: small;">[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 25 mrt 2006 15:13 (UTC)
:Ik doe het ook voor mijn werk, ik moet altijd weer zoeken hoe het ook alweer zit en nu weet ik direct waar het is. De ideale opzet heb ik overigens ook niet, ik moet nog een beetje experimenteren. Maar voel je vrij :-) [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] 25 mrt 2006 15:16 (UTC)
== omrekenen van... ==
ik heb die nieuwe artikelen gezien, en er een beetje aan meegeholpen. Ik vind het echter zowel nutteloos als onjuist om altijd de beide omzetcoëfficiënten (van a naar b en van b naar a) te vermelden. Vaak is er slechts één die juist is (bijv. 3,6 km/h = 1m/s); bij de omgekeerde omzetting (1 km/h = ... m/s) wordt alles (op een aantal decimalen) afgerond, zodat die vaak minder juist is. [[Gebruiker:MADe|MADe]] 27 mrt 2006 16:44 (UTC)
:Ja daar heb je gelijk. Ik doe het alleen maar waar het handig is, dus bij foot naar meter (maar ook omgekeerd) omdat dat nu eenmaal veel voorkomt. Daarom heb ik ook niet overal bij lengte de meter gebruikt. Een mijl reken je om naar kilometers, niet meters; dan heb je ook geen problemen met de afronding. Groeten [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] 27 mrt 2006 18:33 (UTC)
==Mail==
Hoi, ik had je gisteren een mailtje gestuurd via het formulier. Ik weet niet of je deze hebt ontvangen? Anders stuur ik wel een nieuwe, gewoon via de 'echte' mail. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style="font-size: small;">[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 6 apr 2006 14:14 (UTC)
:Koos het is gelukt hoor, ik kijk alleen niet zo vaak mijn e-mail na.... [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] 6 apr 2006 20:57 (UTC)
== irc & wikimedia nederland ==
Ha! Ik zag net je tekst in irc, fijn om te lezen. Bedankt voor je steun! - [[Gebruiker:Galwaygirl|Galwaygirl]] 15 apr 2006 21:39 (UTC)
==Robots==
Hoi misschien is het gemakkelijker om handmatig links te wijzigen. Nu moet je met je bot voor elke link een aparte wijziging doorvoeren. Als je elke keer dat je een paginatitel wijzigd, op diezelfde pagina alle links handmatig wijzigd (bewerken en dan ctrl + f op <nowiki>[[</nowiki> met ''alles markeren''), zal aan het einde van de rit alles goed doorverwijzen. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style="font-size: small;">[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 18 apr 2006 20:13 (UTC)
==IRC==
Hoi, misschien is het handig als we onderwijl gewoon een chat hebben openstaan. Kweet niet of je dat handig lijkt? Ik heb beschikking over MSN (huidige mailadres), een tweede MSN (koosjol AT hotmail DOT com) ICQ (336880500), of IRC, maar dat laatste heb ik nog nooit daadwerkelijk gebruikt (client heb ik wel: Gaim). Wat lijkt jouw het handigst? Als je er uberhaupt behoefte aan hebt een chat op te zetten. En als het IRC is, welk kanaal dan? Algemene Wikibooks of Wikipedia of iets anders?. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style="font-size: small;">[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 18 apr 2006 20:43 (UTC)
:Koos ik heb MSN niet, ik zit meestal op IRC op #wikipedia-nl en #wikimedia-nl [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] 18 apr 2006 20:45 (UTC)
==Sjabloon:Welkom==
Ik zie dat jij veel nieuwe gebruikers begroet, op een ietwat omslachtige manier. Het makkelijkste is om
<nowiki>{{Welkom}}</nowiki> te typen. Jouw manier is ook prima, alleen wordt het ondertekenen niet goed uitgelegd. Er hoort te staan: Je kunt berichten ondertekenen met vier tildes, dus zo: <nowiki>~~~~</nowiki>.
Maar bij jou komt er te staan: Je kunt berichten ondertekenen met vier tildes, dus zo: [[Gebruiker:Londenp|Londenp]]
Ik weet dat ik loop te zeuren:-P maar het kan verwarrend zijn voor nieuwe gebruikers.
En je 'voeg hier een nieuw bericht toe' link gaat naar jouw WikiPedia overleg. Ik weet niet of dat je bedoeling is of niet, maar ik wijs je er toch maar ff op. Groet [[Gebruiker:Germanator|Joost]] 24 apr 2006 16:13 (UTC)
:Hoi Joost; wat ik doe is <nowiki>{{Subst:welkom}} </nowiki> Daarbij wordt het welkomstsjabloon dus gesubstitueerd, oftewel de tekst is precies het welkomstsjabloon echter met een echte tekst. Dit voorkomt dat de tekst telkens verandert, wanneer het sjabloon:welkom wordt aangepast. Bovendien doe ik er nog een persoonlijke tekst bij, zodat het niet te onpersoonlijk overkomt. Ieder zijn eigen manier.... Overigens als het verwarrend is zouden we het sjabloon:welkom moeten aanpassen, omdat het dus precies hetzelfde is. Groet [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] 24 apr 2006 19:17 (UTC)
::Nu zie ik pas wat je bedoelt. De <nowiki><nowiki>~~~~< / nowiki></nowiki> wordt bij substitutie weergegeven als mijn ondertekening. Wat raar, daar moet ik me eens in verdiepen. [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] 26 apr 2006 09:39 (UTC)
Ah de reden is bekend: kijk hier eens, zou dus net opgelost moeten zijn: [https://bugzilla.wikimedia.org/show_bug.cgi?id=93 Bugzilla]
[[Gebruiker:Londenp|Londenp]] 3 mei 2006 19:05 (UTC)
==RobotLondenp==
Hoi Peter, RobotLondenp heeft nu een botbitje. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style="font-size: small;">[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 27 apr 2006 10:28 (UTC)
:Ik zag het, ik ben er wel trots op de eerste te zijn in dat logboek ;-) [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] 27 apr 2006 10:31 (UTC)
==2 vragen==
Hoi Peter, ik heb twee vragen:
#Je bot heeft dacht ik een lijst nodig om redirects te fixen. Is het hiervoor de bedoeling dat de pagina [[Wikibooks:Boekstructuur]] blijft bestaan, of kan dat ook vanuit bijvoorbeeld [[Speciaal:Allpages|Allpages]]? Als dat zo is, kunnen we misschien boeken die langer dan een week 'af' zijn wat betreft titelwijziging verwijderen van de lijst om laadtijd te besparen.
#Wat betreft extiw... ik denk dat de oplossing zoals ie er nu ligt, in de Common.css dus niet echt super is. Ook zag ik dat je zelf al in je eigen monobook een andere kleur had doorgevoerd. Als je er geen bezwaar tegen hebt, zou ik het in de Common liever terug zien naar de oude situatie. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style="font-size: small;">[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 27 apr 2006 21:53 (UTC)
::Hoi Koos, normaliter kan je inderdaad een file inlezen met de titel van de pagina's waarvan je een redirect zou kunnen oplossen. Nu om een of andere reden werkt dat niet. Ik moet elke pagina afzonderlijk invoeren. Dan duurt een botbewerking te lang en gaat het sneller handmatig. Ik zoek op IRC nog naar iemand die er verstand van heeft en die me daarbij kan helpen. Maar voorlopig werk ik dus met links naar deze pagina. Pas dan maak ik de boel Darkkhaki. (welke parameter je met een py file ook meegeeft, die parameter wordt niet ingelezen :-( ...)
::Terugzetten van de commons.css vind ik OK (misschien nog iets lichter blauw dan de standaard). Overigens werkt het niet een andere kleur in mijn eigen monobook.css. Geen idee waarom, purge en alles heeft geen zin [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] 28 apr 2006 06:35 (UTC)
:Maar het deels legen van de pagina Wikibooks:Boekstructuur is dus niet wenselijk?
:Ik heb iets in je monobook.css gerommeld. Als het goed is zou het nu moeten werken na het purgen van je stylesheet en na het purgen van de betreffende pagina met links naar andere projecten van Wikimedia. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style="font-size: small;">[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 28 apr 2006 07:16 (UTC)
:: Ja nu werkt het. Wikiboooks:Boekstructuur legen is (nog) niet wenselijk. groet [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] 28 apr 2006 07:38 (UTC)
==Boekstructuur==
Hallo L. Ik waardeer je moeite met navigatiesjablonen ed., maar zoals je op de overlegpagina boekstructuur hebt kunnen lezen ben ik niet zo gecharmeerd van al die sjablonen die zo prominent op alle pagina's verschijnen. Voor de navigatie vind ik het voldoende boven aan elk artikel de mogelijkheden < vorige | inhoud | volgende > in bescheiden formaat te hebben. Ik wacht nog even af wat daar mogelijk is.[[Gebruiker:Nijdam|Nijdam]] 2 mei 2006 19:33 (UTC)
:Ben ik niet helemaal met je eens. De meeste mensen die hier komen, komen hier de eerste keer en kennen het wiki-systeem niet, het overgrote deel bekijkt een pagina dat ze via google hebben gevonden en gaan daarna weer weg. Daarom dient imho navigatie prominent aanwezig te zijn, om de bezoekers erop te wijzen dat er meer over het onderwerp te vinden is dan alleen dat dat ze door kenwoorden in te geven in google hebben gevonden. Navigatie zo klein te maken, dat men het nauwelijks opmerkt, vind ik een gemiste kans. Nogmaals als je het niet wilt, prima, moet jij weten, maar bedenk wel dat dit internet is en niet een gewoon boek. Bij internet zie je niet hoe dik een boek is, bovendien zie je niet dat er meer pagina's en hoofdstukken zijn, een inhoudsopgave vind je ook niet achterin het internetboek. Er zijn reuzegrote verschillen tussen papier en internet, en men dient zich daaraan aan te passen. Het is niet voor niets dat de linkerkantlijn zo prominent aanwezig is in wiki-software. Groeten [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] 2 mei 2006 19:52 (UTC)
== Goed nieuws voor de Zwitsers ==
[https://meta.wikimedia.org/w/index.php?title=Wikimedia_chapters&curid=7129&diff=341671&oldid=341451 Op Meta]! :-) - [[Gebruiker:Galwaygirl|Galwaygirl]] 2 mei 2006 20:03 (UTC)
==Uitklappen==
Hoi, de uitklapfunctie werkt hier inderdaad (nog) niet. Die heeft zowel een css als een js aanpassing nodig, zie: [[w:MediaWiki:Common.css#In-_en_uitklapfunctie|de Common.css]] en de [[w:MediaWiki:Monobook.js|Monobook.js]] op Wikipedia. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style="font-size: small;">[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 6 mei 2006 23:57 (CEST)
N.B. Je link ''voeg een nieuw bericht toe'', bovenaan je overleg verwijst naar Wikipedia. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style="font-size: small;">[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 6 mei 2006 22:00 (UTC)
Oeps, bedankt :-) [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] 6 mei 2006 22:27 (UTC)
:Koos met het CSS-gedeelte werkt het ook niet ik heb <nowiki><pre></nowiki> meegekopieerd bij het CSS gedeelte, maar bij het JS gedeelte niet. Ik weet eigenlijk niet wat het doet en of het belangrijk is. Weet jij waarom dat klappen niet werkt, het zou namelijk perfect zijn voor het doen van oefeningen en de antwoorden eronder uitklapbaar te maken. Groet [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] 7 mei 2006 09:33 (UTC)
::Zou inderdaad een zeer handige tool zijn voor antwoorden. Ga er vanmiddag even naar kijken of ik iets kan vinden. Moet nu weg.
::N.B.: Liever <code>class="toccolours"</code> gebruiken in plaats van <code>id="toc"</code>, want als je dat laatste gebruikt in een sjabloon wordt het sjabloon onzichtbaar voor diegenen die in hun voorkeuren de inhoudsopgave hebben uitgeschakeld. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style="font-size: small;">[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 8 mei 2006 05:05 (UTC)
== Aanmelding ==
Ha die P! Je bent een paar dagen weg, zie ik. Ik vroeg me al af waar je was. ;-) Goeie reis gehad? Groetjes, [[Gebruiker:Galwaygirl|Galwaygirl]] 19 mei 2006 22:56 (CEST)
== water en waterstof bruggen ==
Beste P Londen,
Complimenten voor het boek! Eén onjuistheid gevonden. Op een aantal plaatsen wek je de suggestie dat het papier water bevat vanwege de waterstofbruggen die het papier zijn sterkte geven. Dit is pertinent onjuist. Waterstofbruggen vormen zich beter als er geen of weinig water in de omgeving is en worden juist verbroken als water vaak in contact komt met de waterstofbrug. Hierop is het principe van herpulpen van papier gebaseerd.
In het specifieke geval van papier is water belangrijk voor de vorming van papier omdat het fibrillen, dwz (hemi)cellulose ketens, de mogelijkheid geeft om de waterstofbruggen met de vezelwand te verbreken en zich richting fibrillen van andere vezels te bewegen. Zodat op het moment dat het water in de droogsectie verwijderd wordt (>85% drogestofgehalte) waterstofbruggen gevormd kunnen worden met fibrillen van andere vezels ipv de eigen vezelwand.
Het feit dat papier nooit helemaal 100% watervrij wordt komt doordat water moleculen chemische interacties aangaan met polaire sites op de vezels en de fibrillen (vnl (hemi)cellulose), maar dit heeft niets te maken met de waterstofbruggen die voor de sterkte van papier zorgen.
Ik laat het aan jou over hoe je deze opmerking wilt verwerken.
Groet,
Marit
:Hoi Marit, dank voor jouw opmerking. Daar moet ik over nadenken, want het stelt enig van het geleerde op de Vapa toch in een ander daglicht. Water zorgt voor de binding tussen vezels en fibrillen onderling is de theorie, naast de directe chemische interactie tussen de polaire delen van de suikergroepen waaruit het cellulose is opgebouwd. Ik zie jouw punt dat het watermolekuul 'elektrisch' wordt gebonden aan de polaire groepen van de vezel en dat daardoor het papier ook niet watervrij kan worden. Echter dat doet niets af aan de opmerking, dat watervrij papier uit elkaar valt door de afwezigheid van de waterstofbruggen (de onderlinge directe verbinding tussen de polaire groepen op de beide vezels is niet genoeg, is mij altijd geleerd).
:Net zoals water aan papier wordt toegevoegd het papier uit elkaar valt (in water), doordat waterstofbruggen met andere watermolekulen van het toegevoegde water de plaats gaat innemen van directe interacties tussen de suikergroepen op de fibrillen van de verschillende vezels, maar ook doordat het water, dat als brug dient tussen de fibrillen van de verschillende vezels, waterstofbruggen met andere watermolekulen aangaat en daardoor de indirecte verbinding verzwakt.
:Mij is ook altijd verteld dat de afstand tussen de fibrillen te groot is voor vele directe contacten tussen de vezels (de polaire bindingen) en dat het overgrote deel van de verbindingen worden gevormd over waterstofbruggen van water dat tussen de vezels aanwezig is.
:Overigens zou ik wel graag een tekstvoorstel tegemoet zien. Het is een wiki en alles wat beter kan, dat mag je zelf direct verbeteren in het artikel. Ik ben blij dat iemand met verstand van zaken het boek [[Papier]] aan een peer review onderwerpt. Bedankt [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] <sub><span style="font-size: smaller;">[[overleg_gebruiker:Londenp|zeg't maar]]</span></sub> 27 jun 2006 14:33 (CEST)
== Handboek MediaWiki ==
Ik zag net dat een anonieme gebruiker de redirect [[MediaWiki]] aanmaakte.
Suggestie: Is het niet strakker om dit als titel te gebruiken voor het boek. Dat verkort de titels en staat mooier. (als je wil help ik wel met het omzetten van de titels en de links).
Dat het om een handboek gaat, is wel duidelijk aangezien het immers een wikiboek betreft.
[[Gebruiker:Inge Habex|Inge Habex]] 19 jul 2006 00:44 (CEST)
:Hmmm, lijkt me niet zo handig. We hebben immers ook een naamruimte MediaWiki. Kan technisch wel, maar kan verwarrend zijn. [[Gebruiker:Effeietsanders|Effeietsanders]] 19 jul 2006 23:58 (CEST)
::Mijn idee... Daar zat ik ook mee, toen al toen ik het boek aanmaakte [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] <sub><span style="font-size: smaller;">[[overleg_gebruiker:Londenp|zeg't maar]]</span></sub> 20 jul 2006 00:25 (CEST)
:::Achter die naamsruimte MediaWiki ben ik nog maar net. In dat geval blijkt "handboek" inderdaad de verwarring op te heffen. [[Gebruiker:Inge Habex|Inge Habex]] 20 jul 2006 14:53 (CEST)
== Importprodukten ==
Hoe zit het met de regelgeving rond importeren? Ik zag dat je [[Malcolm Young]] bij ons gehaald hebt *grinnik* Betreft het een test of is er al een bedoeling mee gemoeid? *lol* test dus (want al verwijderd, zag ik.
Hoe zit het trouwens met het origineel, blijft dat ter plekke bestaan en moet er daar gemeld worden dat het "geïmporteerd werd in WB" en mogelijk verwijderd op de oorspronkele plaats?
:De versie van wikipedia wordt gekopieerd, maar blijft daar onveranderd staan. [[Gebruiker:Londenp|Londenp]] <sub><span style="font-size: smaller;">[[overleg_gebruiker:Londenp|zeg't maar]]</span></sub> 22 jul 2006 22:57 (CEST)
::Ok! Maar moet daar geen melding van gemaakt worden op Wikipedia?
En waarvoor staat die ''aantal'' versies bij de transwiki? Slaat dat op het aantal bewerkingen? En dus aantal opgeslagen pagina's? [[Gebruiker:Inge Habex|Inge Habex]] 22 jul 2006 23:55 (CEST)
:Het aantal versies staat voor het aantal verschillende versies in de geschiedenis van het artikel. Zeg maar het aantal wijzigingen. Hoe wikipedia omgaat met artikelen die getranswiki'd zijn is eigenlijk natuurlijk hun zaak, en zal van hun afhangen :P[[Gebruiker:Effeietsanders|Effeietsanders]] 23 jul 2006 00:06 (CEST)
De oude kopieën van auteursgeschiedenis op de transwiki-overlegpagina's mogen zonder meer weg, hoor. Er gaat immers geen info verloren op deze manier (allen gecontroleerd). Ze staan bij elkaar op [[:Categorie:Wikibooks:Werk_in_uitvoering]] [[Gebruiker:Inge Habex|Inge Habex]] 2 aug 2006 11:48 (CEST)
==Papier==
Ik probeerde het papiersjabloon een cat te geven zodat alle artikelen ook in die cat komen (niet een supernette aanpak, maar wel makkelijk). Maar dat lukte me niet. Ook met jouw verandering zie ik de categorie:papier niet gevuld. (ps. zou overigens een naam categorie:Module papier op de langere termijn beter zijn?) Groet [[Gebruiker:Michiel1972|Michiel1972]] 1 aug 2006 23:32 (CEST)
:Gevonden, dat werkt dus alleen als je het sjabloon opnieuw plakt, hoewel het ook kan zijn dat de verandering van het sjabloon nog niet verwerkt is: [[Speciaal:Statistics]] er staan nog 26 pagina's in de job queue. Groet {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 1 aug 2006 23:44 (CEST)
::Module Papier, lijkt me niet nodig als titel van de categorie, eerder Papier deel uitmakend van cat:Toegepaste wetenschap. Wat betreft module, module vind ik wat minder passend, in analogie met de wikibooks van de: en en: die gebruiken boekplanken, hetgeen ik eigenlijk een mooie analogie vind. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 2 aug 2006 00:21 (CEST)
== [[Wikibooks:Verzoekpagina_voor_moderatoren#Wijzigen_van_een_systeemtekst]] ==
Ik heb net [[Wikibooks:Verzoekpagina_voor_moderatoren#Wijzigen_van_een_systeemtekst|hier]] een verzoek ingediend, maar weet niet zeker of er eerst een stemming aan vooraf moet gaan en waar die gehouden moet worden. Misschien dat jij me hierbij kunt helpen? [[Gebruiker:Evil berry|Evil berry]] 2 aug 2006 10:55 (CEST)
::Ik het het gezien, maar ik zou graag een paar weken wachten en dat je het ook nog aan de orde stelt in de [[Wikibooks:Lerarenkamer]]. Zoals ik er nu tegen aankijk, ben ik voor, en waarschijnlijk is consensus wel mogelijk, dus liever geen stemming vooralsnog. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 2 aug 2006 10:58 (CEST)
:::Dan leg ik het wel even voor in de lerarenkamer. [[Gebruiker:Evil berry|Evil berry]] 2 aug 2006 11:00 (CEST)
== Licentie foto's ==
Hoi Londenp, zoals je al opgemerkt hebt, zijn er nieuwe foto's binnengekomen van [[Overleg gebruiker:Cindy|Cindy]]. Het betreft een nieuwe gebruiker, afkomstig van een aquaristen-forum alwaar ik Wikibooks heb bekend gemaakt. Het zijn wellicht foto's van eigen makelij. Misschien kan je op haar overlegpagina nog wat info of hulp bieden betreffende de licenties? Het is haar na veel moeite gelukt de foto's eindelijk te uploaden :-) Alvast bedankt! [[Gebruiker:Inge Habex|Inge Habex]] 3 aug 2006 05:00 (CEST)
==[[Opvoeden van een lief klein konijntje/Inleiding]]==
Sorry Pjetter, dit moest in de Gebruikersnaamruimte staan, niet in de artikelruimte. Mocht 'k een verwijderknop hebben, ik had het gisteren al weggehaald.
Ik zag [[Opvoeden_van_een_puppy]] en kon een parodie in de vorm van [[Gebruiker:Dolledre/Opvoeden van een lief klein konijntje]] even niet laten.
Kan ik hier een boek ''basis radiotechniek'' neerpoten of moet dat vooraf aangevraagd worden? Groeten, [[Gebruiker:Dolledre|Dolledre]] 5 aug 2006 12:51 (CEST)
:Poot maar neer hoor, als het niks wordt, verwijder we het wel weer eens ooit... {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 5 aug 2006 13:07 (CEST)
== Afbeeldingen ==
Hey,
ik heb gezien dat je een verscheidene afbeeldingen gemarkeerd hebt als "geen info". Enkelen daarvan heb ik al aangevuld, maar sommige lijken mij gewoon foutief te zijn. Zo zijn [[:Afbeelding:Perserreich 500 v.Chr..jpg]]; [[:Afbeelding:Rome406.jpg]] en [[:Afbeelding:Vruchtbare sikkel.JPG]] geen kopies van hun Wikipediaanse tegenhangers [[w:Afbeelding:Perserreich 500 v.Chr..jpg]]; [[w:Afbeelding:Rome406.jpg]] en [[w:Afbeelding:Vruchtbare sikkel.JPG]]. [[Gebruiker:Evil berry|Evil berry]] 9 aug 2006 22:24 (CEST)
:Ik heb alleen daar een sjabloon geplakt waar er geen een was. Ik ben geen cruisader die tegen dergelijke afbeeldingen vecht, wat mij betreft gedogen we het, tot we menen dat we er wat aan moeten doen. Daarom heb ik ook geen uploaders gewaarschuwd. Wat betreft foutieve afbeeldingen, die zou ik gewoon vervangen, --> jij bent de expert op dat gebied. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 11 aug 2006 12:19 (CEST)
==Specialistenwerk ?==
Jij bent wellicht een expert in deze materie. Daarom deze vraag, gezien ik ze in de weinig toegankelijke gebruikersinformatie na toch heel wat zoeken niet zie staan. Hoe verander je iets in de inhoudsopgave ?
mvg --[[Gebruiker:Tintoretto|Tintoretto]] 19 aug 2006 10:57 (CEST)
:Hoi Tintoretto,
:Misschien is het een idee om het wikibook [[Inleiding MediaWiki]] eens door te bladeren, je komt er een hoop praktische info tegen. Zo ook [[Inleiding MediaWiki/Bewerken/Tussenkopjes]]. De Table of Contents wordt automatisch gegenereerd uit de namen van de kopjes, en kan dus niet inhoudelijk worden aangepast. Je zou theoretisch wel zelf een Table of Contents kunnen maken, en de automatische weghalen met <nowiki>__NOTTOC__</nowiki>, maar dat is neit echt handig. Om de inhoudsopgave aan te passen moet je de kopjes dus aanpassen. [[Gebruiker:Effeietsanders|Effeietsanders]] 19 aug 2006 11:03 (CEST)
::Ik neem aan dat Tintorette bedoelt: [[:sjabloon:Autisme]], dat is de inhoudsopgave van [[Autisme]]. En natuurlijk wil ik graag helpen als dat nodig is. Succes {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 19 aug 2006 12:14 (CEST)
::Ik heb het hoofdstukje toegevoegd. Het lijkt me niet zo moeilijk, dus voor de volgende keer veel succes: zie [https://nl.wikibooks.org/w/index.php?title=Sjabloon%3AAutisme&diff=36077&oldid=35907 deze wijziging] {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 19 aug 2006 12:21 (CEST)
:::Aha, dat kan natuurlijk ook :) Ik dacht dat hij doelde op de inhoudsopgave per pagina, niet per boek :) [[Gebruiker:Effeietsanders|Effeietsanders]] 21 aug 2006 16:05 (CEST)
==Wikistats==
Ik zie dat je mogelijk een praatje over wikibooks gaat geven over twee weken. Ik heb de [https://stats.wikimedia.org/wikibooks/EN/Wikibooks_NL.htm stats per wikibook] dit weekend opgepoetst, misschien heb je er wat aan? Vr.gr. [[Gebruiker:Erik Zachte|Erik Zachte]] 20 aug 2006 23:51 (CEST)
:Mooi overzicht, ik ga het zeker gebruiken bij de voorbereiding. Bedank Erik {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 21 aug 2006 08:26 (CEST)
==houden==
Great minds... [[Gebruiker:Effeietsanders|Effeietsanders]] 21 aug 2006 16:23 (CEST)
:Ja sorry, ik zag het pas later, maar raar dat hij geen bwc gaf. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 21 aug 2006 16:25 (CEST)
== Re: WS-2 ==
Ischa, dat is de tweede maal dat je die onzinpagina hebt gemaakt en dat ik het heb verwijderd. De volgende keer dat je onzin maakt, krijg je een blok die gelijk is aan de blok op wikipedia. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 21 aug 2006 20:18 (CEST)
::NEEEEEEEE! Ik wil niet meer geblokkeerd worden! Maar LondonP, wil je ALSJEBLIEFT mijn blok op Wikipedia nog één keer ongedaan maken? En dat onzinrecept Eend met whiskey was een grapje voor de moderatoren. Ik hou er namelijk van om mensen aan het lachen te maken... maar om te voorkomen dat iemand het echt ging maken, heb ik er het NUWEG-sjabloon neergezet. Maargoed, hij is nu weg en ik maak hem niet meer. Kun je me wel zeggen waar ik de grapjes kwijtkan? En wil je AUB met Wikipedia overleggen of ik nog 1 kleine herkansing mag? TOE? In elk geval, bedankt voor je aandacht en doe de groetjes aan Inge Habex! --[[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 22 aug 2006 15:30 (CEST)
== Hoofdpagina ==
Hoi, ik heb de hoofdpagina gewijzigd en daarmee de door jouw gedane aanpassingen weer ongedaan gemaakt. M.i. ziet een extra kolom aan de rechterkant op 1024*768 er niet uit, laat staan op 800*600. Ik weet niet of de door mij gecreerde situatie ideaal is, maar daar moeten we toch uit zien te komen. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style="font-size: small;">[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 23 aug 2006 12:34 (CEST)
==k'Zal me even voorstellen==
Hoi Londenp!
Ik zal me even voorstellen. Ik ben Ischa, ben 15 jaar en alles wat ik hier heb getikt, heb ik op school geleerd. Ik ben dezelfde die ook Wikipedia heeft gevandaliseerd, zodat Eve me uiteindelijk heeft geblokt. Daar heb ik nog altijd spijt van... dat heb ik ook gemeld, maar dat hielp niet.
Daarom ben ik naar Wikibooks verhuisd en heeft mijn vriend John zolang mijn plek op Wikipedia overgenomen. Hier wil ik proberen zo veel mogelijk goede artikelen te schrijven, die de moderatoren dan lezen. Hopelijk leest uiteindelijk een moderator die ook op Wikipedia werkt dan uiteindelijk een artikel die hij/zij heel goed vindt en geeft diegene me op Wikipedia nog een herkansing.
Ik heb zojuist voor het Kookboek van Wikibooks een recept voor een chocoladeletter ingevoerd. Kun je even kijken wat je ervan vindt? Laat het me weten!
Groetjes aan Inge Habex!
[[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 24 aug 2006 19:26 (CEST)
==Bedankt voor je compliment!==
Hoi piepelepoi Londenp!
Bedankt voor je complimenten. Ga je die recepten ook zelf uitproberen?
Groetjes aan Inge Habex van [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 25 aug 2006 09:16 (CEST)
== Hoe doe je het?? ==
Hoi.
Ik heb geconstateerd dat jij de Hitparade hebt ontwikkeld. Maar hoe kom je aan al die gegevens? Worden die automatisch ingevoerd? En hoe weet je gebruikerspagina dat je online of offline bent?
Bedankt voor je aandacht!
[[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 25 aug 2006 09:35 (CEST)
== Ik zeg het je nu voor de allerlaatste keer: antwoord eens ==
Ik heb enkel verbeterd aan EIGEN TEKSTEN en MIJN ACHTERNAAM gecorrigeerd, dus die blokkade van acht weken is absurd. [[Gebruiker:Bart Versieck|Bart Versieck]] 10 sep 2006 02:00 (CEST)
== Wikicharts ==
Wilde net aan LeonWeber gaan vragen of hij dit ook voor ons kon inschakelen, maar zie dat jij het al gedaan hebt. Super. Hoop dat er snel een reactie komt, zodat we weer opnieuw stats krijgen. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style="font-size: small;">[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 21 sep 2006 01:08 (CEST)
==RE: Boekweg==
OK, ik zal hem wijzigen. Wil jij dan even vragen aan [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] waarom hij het sjabloon voor verwijdering heeft genomineerd? Ik heb uiteraard op de verwijderlijst aangegeven dat ik het niet met hem eens ben. [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 26 sep 2006 13:26 (CEST)
== Hengelsport?? ==
Ik denk erover om een boek te schrijven over de hengelsport... maar hoe moet ik mijn boek noemen? op wikipedia staat [[w:sportvissen|Sportvissen]], maar dat klinkt een beetje raar vind ik. Moet ik dan hengelsport nemen of? Enige suggesties?
Sry dak het hier post, maar weet geen andere plaats waar ik het zou moeten zetten, want op [[Overleg_gebruiker:Jerre|mijn overleg]] leest niemand het. Alvast bedankt [[Gebruiker:Jerre|Jerre]] 27 sep 2006 13:29 (CEST)
:Hengelsport vind ik een goede naam. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 27 sep 2006 13:38 (CEST)
== Hitparade ==
Haai! (nee, hoor. Ik ga je niet opeten)
Komt er binnenkomt weer een nieuwe hitparade? Ik ben zo benieuwd hoe het met mijn drie boeken ([[Bus en trein]], de [[toetsenbank]] en natuurlijk [[Natuurkunde voor kinderen]]) gaat...
Tot ziens!
[[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 3 okt 2006 21:00 (CEST)
:Hoi Ischa1, nee helaas: dat komt niet meer. Ik heb dat een tijdje gedaan omdat ik een voordracht wilde geven op de wikimedia bijeenkomst van begin september die in Utrecht was. Om die gegevens te krijgen, waarmee ik de hitparade kon maken, moest ik elke maand geld betalen en dat wilde ik niet meer. En omdat ik niet betaal krijg ik nu die gegevens niet meer. Jammer hè? {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 3 okt 2006 21:18 (CEST)
==Energie==
Tja, ik had natuurlijk wel gebruik gemaakt van die knop, maar ik had ook een heel stel verschillende deelpagina's bewerkt (en een aardig end weggeschreven).
Sokpopje aka Jcwf
[[Gebruiker:152.1.193.141|152.1.193.141]] 7 okt 2006 23:23 (CEST)
== Wijziging aangebracht ==
Vanmiddag wat wijzigingen aangebracht in de inhoudsopgave van het Wikibook Quenya, eveneens wat praktische links op de overlegpagina geplaatst. Nu kreeg ik echter op mijn overlegpagina een 'uitbrander' van de auteur Dirk math. Ik mocht geen wijzigingen aanbrengen in zíjn Wikibook, schreef hij. Ik heb inmiddels mijn excuses aangeboden, omdat ik dacht dat het een gemeenschappelijk project was.
Maar dat is elk Wikibook toch eigenlijk? Als je er helemaal alleen aan wilt werken moet je het toch niet in het publieke domein plaatsen? Misschien dat ik er naast zit, maar ik vroeg het me toch even af. [[Gebruiker:Vitruvius|Vitruvius]] 23 okt 2006 17:13 (CEST)
:nee dat klopt, het is een gemeenschapsproject. Toch is het niet helemaal hetzelfde als op wikipedia. Soms heeft iemand een bepaald plan met een boek en dan is het vervelend als iemand anders die daar niet veel van afweet, dat plan door elkaar gooit. Het aanbieden van excuus lijkt me prima, goed afgehandeld. Aan de andere kant moet ook Dirk math accepteren kunnen dat anderen zouden kunnen meehelpen met het boek. Op wikipedia is dat nog extremer (daar moet je een artikel volledig kunnen loslaten), maar ook wikibooks is een gemeenschapsproject, we willen elkaar helpen ook met het schrijven van boeken. Samen wordt iets beter dan alleen (vrij naar 2 weten meer dan 1). Mijn advies voorlopig Quenya met rust laten en bijvoorbeeld wat werken in het [[Kookboek]]. Groeten. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 23 okt 2006 20:41 (CEST)
==RE: Afbeeldingen==
Ik heb die afbeeldingen niet gescand, ik heb ze zelf getekend.
== Nee ==
Nee, ik heb ze gewoon met Paint getekend. Wanneer ga je eigenlijk weer een Hitparade maken?
--[[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 24 okt 2006 12:37 (CEST)
== licht ==
Hallo Pjetter,
Er werd een link gelegd op NL wikipedia, daarom kwam ik even kijken. Maar ik vind de inleiding hiervan echt heel erg slecht. Opgewonden atomen, vechtende vriendjes en zo. En dat sommige mensen het een denken, anderen het ander...
[[Wikijunior:Natuurkunde/Licht]]
Ik heb de neiging om gewoon alles te verwijderen. Ik maak me zorgen over de kwaliteit, is er iemand die dat echt kritisch volgt? Ik ben geen kindernatuurkundeboekenschrijver, dat gaat mijn kracht te boven.
Groeten, [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]] 28 okt 2006 11:09 (CEST)
:Tsja Ellywa, het is inderdaad van laag niveau, maar dat is een lang verhaal. Ik wil het je wel uitleggen, maar dan per E-Mail. Haal die link op wikipedia weg ajb, want dat is geen reclame. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 28 okt 2006 14:14 (CEST)
::Die zijn weg inmiddels, althans van de anonieme inlogger. Verder "no need to know" denk ik, hier wat rondneuzend weet ik al meer/genoeg. jammer allemaal. Sterkte. [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]] 28 okt 2006 14:37 (CEST)
== Dirk_math, Quenya-pagina's ==
Beste Londenp,
Blijkbaar kennen de Nederlandstaligen niet echt het verschil tussen Wikipedia en Wikibooks.
Het stoort mij dat er inconsistente veranderingen gebeuren. D.w.z. op de ene pagina vervangt iemand duaal door tweevoud, op een andere pagina dan weer adjectief door bijvoeglijk naamwoord. In plaats van een mooi document krijg je dan een rommelboeltje en volgens mij is het net de bedoeling van Wikibooks om een samenhangend geheel af te leveren.
En om politie-agent te gaan spelen die al deze inconsistenties voortdurend in 't oog houdt, heb ik ook geen zin.
Dus dan heb ik liever niet dat er materiaal van mij op deze manier door iedereen kan misvormd worden (en ik heb het echt niet over het verwijderen van typfouten hoor).
Ik heb hetzelfde Wikibook trouwens op de Engelstalige site geschreven en daar is iedereen blijkbaar beter bekend met het verschil tussen Wikibooks en Wikipedia: want daar gebeuren er ook wel eens veranderingen, maar dan eerder om de consistentie te bevorderen dan om ze te verminderen.
Bovendien werd er op de Engelstalige versie overlegd vooraleer er iets veranderd werd, hier op de Nederlandstalige site gaat men er blijkbaar vanuit dat het werk van iemand anders nog vooraleer het voltooid is reeds veranderd moet worden (en het was echt niet eenmalig).
Dus volgens mij reden genoeg om niet langer aan de Nederlandstalige Wikibooks deel te nemen.
Ik wacht wel totdat Citizendium in het Nederlands beschikbaar komt.
beste groeten,
Dirk_math
== Nieuw sjabloon bedacht! ==
Hoi!
Ik heb een nieuw verwijdersjabloon bedacht. Naar mijn idee is dit een hele belangrijke:
<div class=toccolours style="text-align: center;">
<div style="line-height:normal; font-size: smaller; float: right; text-align: right;">Wikibooks:Te verwijderen pagina's#footer|Toevoegen<br>aan lijst</div>
[[Afbeelding:Crystal 128 trashcan full.png|30px]] <span style="font-size: large;">Deze pagina is genomineerd voor verwijdering</span>
Deze pagina hoort beter thuis in een ander Wikimedia-project<br>en is voorgedragen voor verplaatsing (''m:Transwiki/nl|via transwiki'').
{{#If:{{{1|}}}|Het artikel zal verplaatst worden naar: {{{1}}}.|Lees hier waarheen het artikel verplaatst zal worden.}}<br>Na de verplaatsing zal het Wikibooks:Te verwijderen pagina's|artikel hier verwijderd worden.<br>
Wil je alsnog wijzigingen aanbrengen, doe dit dan op het nieuwe transwiki-adres van deze pagina.
<span style="color: dimgray;"><sub>Verwijder dit sjabloon a.u.b. niet en breng nieuwe wijzigingen aan op de transwiki-pagina.</sub></span>
</div>
<noinclude>
Vind je het een goede? Laat het me weten, dan maak ik hem aan!
Gebruiker:Ischa1|Ischa1 4 nov 2006 18:09 (CET)
:Hallo Ischa1, hij is niet slecht deze, maar we zullen hem waarschijnlijk nooit nodig hebben. Daar is mijn beslissing: niet aanmaken. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 4 nov 2006 23:09 (CET)
==Licentiesjablonen==
Ik heb hier nog een paar splinter-splanternieuwe licentiesjablonen. Als je deze goed vindt, ga ik ze, samen met nog een aantal anderen aanmaken. Ik onthul er nu drie... anders wordt de bewerkpagina van je overleg zo vol...
<div class=toccolours style="width: 500px; margin: 1em auto; text-align: center;">
[[Afbeelding:Bronvermelding.png|Bronvermelding]] <span style="font-size: large;">Gebruik toegestaan met bronvermelding</span><br>
Het gebruik en verdere verspreiding van dit bestand is toegestaan, zolang de bron in de begeleidende tekst wordt vermeld. Het gebruik van een duidelijker omschreven Wikibooks:Sjablonen_voor_het_aangeven_van_de_licentiestatus_van_media|licentie wordt aanbevolen. De licentie moet hieronder voor zover mogelijk gespecificeerd worden.
{{#If:{{{1|}}}|Verduidelijking voorwaarden:<br>''{{{1}}}''.|}}
<span style="font-size: small;">[[Afbeelding:Flag of the United Kingdom.svg|18px]] This image can only be redistributed when mentioning the source.</span>
</div>
<noinclude>
Met dit sjabloon kun je aangeven, dat een afbeelding gebruikt mag worden met bronvermelding.
<div style="text-align: center;"><div class=toccolours align=center style="width: 500px;">
[[Bestand:Warning icon.png]] <span style="font-size: large;">Gebruik toegestaan onder voorwaarden
{{#If:{{{1|}}}|Deze afbeelding is afkomstig van:<br>''{{{1}}}''.|}}
De afbeelding is auteursrechtelijk beschermd.
Gebruik en verspreiding is toegestaan zolang reproductie niet misleidend is.
<br><br>
''As long as reproductions in advertising or illustrations cannot be mistaken for genuine banknotes they can be used without prior authorisation of the ECB''</span>
<span style="font-size: small;">[[Afbeelding:Flag of the United Kingdom.svg|18px]] The use of this image from the ECB is allowed as long as reproductions in advertising or illustrations cannot be mistaken for genuine banknotes</span>
</div></div><noinclude>
Met dit sjabloon kun je aangeven dat er copyright op een afbeelding zit, maar dat gebruik en verspreiding toegestaan is zolang reproductie niet misleidend is.
<div class="toccolours" style="width: 500px; margin: 0 auto; text-align: center; color: black; background-color:#F1F1DE; border: 1px solid #FF0000;">
[[Afbeelding:Red copyright.svg|30px|Auteursrecht]] <span style="font-size: large;">Dit mediabestand is auteursrechtelijk beschermd</span> [[Afbeelding:Wikimedia-logo.png|30px|Wikimedia-logo]]
Deze afbeelding, of een onderdeel ervan, bevat een officieel logo of ontwerp van de [https://wikimediafoundation.org/wiki/Home Wikimedia Foundation.] Deze afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd en hebben geen GNU-licentie voor vrije documentatie|GFDL-licentie, maar kunnen binnen Wikimedia-projecten worden gebruikt.
<span style="font-size: small;">[[Afbeelding:Flag of the United Kingdom.svg|18px]] This image, or a part of it, is w:Copyright|copyrighted by the [https://wikimediafoundation.org/wiki/Home Wikimedia Foundation]. It contains one of the official logos or designs used by the Wikimedia Foundation or by one of its projects. Notwithstanding any other statement on this page this image has not been licensed under the GFDL. </span><br> © & ™ All rights reserved, Wikimedia Foundation, Inc.
</div>
Voor afbeeldingen van de Wikimedia Foundation waar copyright op staat.
Goede sjablonen? Laat het me zsm weten!
[[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 12 nov 2006 08:50 (CET)
== Wikiversity ==
Hallo Londenp, je sprak over het opstarten van Wikiversity. Ik ga volledig akkoord. De cursus [[verteltechnieken]] die we aan het schrijven zijn is bedoeld voor Wikiversity. Ik was alvast begonnen met een Engelstalige versie over Storytelling, maar bleek dat de leden van [https://nl.wikipedia.org/wiki/Junior_Chamber_International JCI] het liever in het Nederlands hadden. Maar er was geen Wikiversity te vinden voor Nederlands, dus dan maar Wikibooks genomen. Er is zeker nood aan Wikiversity. Mijn bedoeling is helemaal niet om een boek te schrijven, maar om er een interactieve cursus van te maken! Leren en lezen zijn twee heel verschillende woorden die niet altijd iets met elkaar te maken hebben. Een boek kan ook maar een beperkte leerervaring met zich meebrengen, waar een cursus de participanten veel actiever bewust maakt van de materie. Of een wiki nu de beste manier is om een cursus op te geven, is nog maar de vraag en ik betwijfel het sterk, maar het is alvast een heel handige tool om een cursus op te stellen. Cursussen geef je volgens mij nog altijd best in persoon. --[[Gebruiker:Roelvermeulen|Roelvermeulen]] 14 nov 2006 01:01 (CET)
:Gewoon even ter informatie: de "beginpagina" van de Nederlandstalige Wikiversiteit vind je onder [[Wikiversity:Nederlands]]. [[Gebruiker:Evil berry|Evil berry]] 14 nov 2006 12:11 (CET)
== Sjabloon ==
<!-- eerst wit-regel is in ieder geval nodig wegens bugje -->
{| class=toccolours align=center
|- align=center
| [[Bestand:Open book nae 02.svg|30px]] <span style="font-size: large;">Woordenboekdefinitie</span>
De huidige tekst van dit artikel hoort thuis in het [[WikiWoordenboek]], daarom is dit artikel genomineerd voor verwijdering. Als dit artikel na twee weken niet dusdanig verbeterd is, dat het in Wikibooks past, zal het verwijderd worden. Het zal dan via [[m:Transwiki/nl|transwiki]] verplaatst worden naar het [[wikt:|Wikiwoordenboek]].
[[Wikibooks:Wat Wikibooks niet is|Hier]] kun je lezen wat Wikibooks niet is.
<span style="font-size: small;">Als het artikel dusdanig is verbeterd en aangepast dat het wel [[Wikibooks:Wat_Wikibooks_niet_is|binnen Wikibooks past]], kan dit sjabloon verwijderd worden. Geef dit aan op [[Wikibooks:Te verwijderen pagina's|de lijst]] door het toevoegen van de reden.
</span>
|}
<noinclude>
Wat vind je van dit sjabloon? Is 'ie bruikbaar op Wikibooks? [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 14 nov 2006 21:27 (CET)
:Ischa, dat zou perfect zijn voor wikipedia, maar op wikibooks hebben we dat niet. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 14 nov 2006 22:02 (CET)
==Afbeeldingen==
Hoi, Londenp.
Die afbeeldingen voor de toets over ruimtefiguren heb ik zelf gemaakt. Ik heb nu in het informatiesjabloon, bij (volgens mij) omschrijving aangegeven dat ik de afbeelding OF met Paint heb gemaakt, OF met de tekenfunctie van Office.
[[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 22 nov 2006 07:44 (CET)
:Ischa heb je de blokken nagetekend van een afbeelding die je in een boek hebt gezien? Zo ja, kan je me vertellen uit welk boek je dat hebt? {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 22 nov 2006 09:07 (CET)
::Nee, ik heb ze zelf gemaakt en ontworpen. [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 22 nov 2006 10:24 (CET)
:::::Uitslagen: Eerst maakte ik zo'n ruitje met de tekenfunctie van Office en vervolgens heb ik hem gekopieerd en heb ik ze aan elkaar 'gemaakt' en dat deed ik nog een paar keer totdat er uiteindelijk zes aan elkaar zaten.
:::::Blokjesstapel: Gemaakt in Paint. Eerst maakte ik zo'n blokje met de knop Veelhoek. Ik deed dat in drie stukjes, eerst de bovenkant, dan de linkerkant en dan de rechterkant. Dan heb ik uiteindelijk een blokje en dan is het gewoon een kwestie van het blokje kopiëren, op de knop Selecteren klikken en dan op de onderste knop klikken die dan verschijnt. Dan is het stapelen en de lijnen die er niet tussen horen weghalen met de lijnfunctie.
:::::Ruimtefiguren: Ik zal er hier maar een paar van noemen, anders wordt het hier zo vol. Ik behandel de cilinder, het prisma en de bol.
::::::Cilinder: Dit maakte ik met de tekenfunctie van Office. Eerst maakte ik een cirkel en met de 3D-stijl liet ik de computer er een prisma van maken.
::::::Prisma: Driehoekje maken en dan maak ik er met de 3D-stijl een prisma van.
::::::Bol: Dit was wat moeilijker. Eerst trok ik een cirkel en met de Vuleffecten maakte ik hem zwart en grijs. Dan nog een klein cirkeltje die ik grijs en wit maakte (grijs aan de rand en wit in het midden) en die zette ik linksbovenin. Voila!
::::::Vervolgens heb ik de figuren in Paint nog wat bewerkt, ze genummerd en toen waren ze klaar om geupload te worden!
:::::Zo heb ik ze gemaakt... kun je nu het auteurssjabloon weghalen? [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 23 nov 2006 08:14 (CET)
==Een licentiesjabloon==
Wat vind je van dit sjabloon?
<div class="toccolours" style="width: 500px; margin: 0 auto; text-align: center; color: black; background-color:#F1F1DE; border: 1px solid #CC9;">
[[Afbeelding:Green copyright.svg|30px]] <span style="font-size: large;">Copyright</span>
Deze afbeelding is auteursrechtelijk beschermd. Maar de uploader heeft toestemming gekregen van de auteur om deze afbeelding op Wikibooks te gebruiken. Voor commercieel gebruik en verspreiding is waarschijnlijk geen toestemming gegeven en deze afbeelding is niet gedoneerd onder de voorwaarden van de [[Wikibooks:GNU Vrije Documentatie Licentie|GNU Vrije Documentatie Licentie]] (GNU/GFDL)
<span style="font-size: small;">Het is mogelijk dat de uploader deze afbeelding in werkelijkheid heeft geupload zonder toestemming. In dat geval wordt de afbeelding direct verwijderd.</span>
De licentie van dit bestand moet indien mogelijk worden vermeld.
</div>
Als jullie dit sjabloon gaan invoeren, lijkt het me een goed idee om bij de uploadpagina dit als een vijfde licentiesjabloon neer te zetten. Als dit sjabloon dan geselecteerd wordt, verschijnt er gelijk een extra tekstveld waarin de uploader kan neerzetten, waar hij/zij de afbeelding vandaan heeft. Als de uploader dat veld leeglaat, wordt het sjabloon na het uploaden door jullie (geniale) software omgezet in het auteurssjabloon en is de afbeelding dus voor verwijdering genomineerd. Stuur je me er een bericht over terug?
[[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 22 nov 2006 14:22 (CET)
==Nog meer ideeën voor Wikibooks==
Ik heb weer een aantal ideeën voor Wikibooks. Allereerst het welbekende idee voor een nieuw sjabloon. Ik heb een derde WIU-sjabloon bedacht.
<onlyinclude><div class="toccolours" style="text-align: center; position: relative; padding: 5px 20px;"><span style="font-size: large;">Dit artikel moet in een andere vorm herschreven worden</span>
Dit artikel voldoet nog niet aan de afspraken van Wikibooks. Om die reden is deze pagina op de [[Wikibooks:Te verwijderen pagina's|lijst met te verwijderen pagina's]] gezet.
Als u een zinnige invulling voor deze pagina weet, aarzel dan vooral niet en vervang de tekst door uw bijdrage. Vergeet dan niet de pagina van de lijst te halen!
<includeonly>
</includeonly></div></onlyinclude>
En ik heb een nieuw boek bedacht waarvan het de bedoeling is dat het een groot project wordt waar iedereen van Wikibooks aan mee kan en mag werken. Er komt een groot boek op Wikibooks met allemaal spelletjes die je kunt doen, zonder veel nodig te hebben en die je soms met de hele familie tegelijk kan doen. Ik zit al een fabriekenspel te bedenken... maar ook als er mensen andere spelletjes bedacht hebben, mogen ze, als ze het willen natuurlijk, het spel in het boek neerzetten. Zo hebben we uiteindelijk een gigantisch boek vol leuke spelletjes!
Goede ideeën? In elk geval, bedankt voor je aandacht. Ik zet deze ideeën ook op de overlegpagina's van Effeietsanders en Inge Habex! [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 25 nov 2006 17:34 (CET)
==Opties over mij==
Hallo!
Ik heb gelezen, dat jullie in de lerarenkamer druk over mij aan het overleggen zijn. Ik heb gezien dat jullie een aantal opties voor mij bedacht hebben. In de paragraaf 'Ischa1' heb ik zelf ook mijn mening gegeven en uiteraard een optie gekozen. Als je wil weten wat ik heb neergezet, klik hieronder! Groetjes!
[https://nl.wikibooks.org/wiki/Wikibooks:Lerarenkamer#Ischa1]
[[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 25 nov 2006 19:36 (CET)
==projectpagina==
Ik vind [[Wikibooks:Algemene scheikunde]] een ongelukkige titel. Op wikipedia zou ik het hernoemen naar een wikiproject oid, hier kan ik niet zo snel een goede titel vinden (Wikibook project?). Het meest passende lijkt me een subpagina van het boek in oprichting. In ieder geval is het me geen subpagina van het 'boek' [[Wikibooks:Info]]. [[Gebruiker:Michiel1972|Michiel1972]] 27 nov 2006 22:58 (CET)
:Nee het boek Wikibooks/xxx was een foutje. Bedoeld was Wikibooks:xxx De projectpagina is geen onderdeel van het boek, dus moet in een andere naamruimte. De wikibooks naamruimte lijkt de meest geschikte. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 27 nov 2006 23:02 (CET)
==Blok==
Hoi, Londenp.
Ik heb een nieuw sjabloon bedacht voor op de pagina die verschijnt als je geblokkeerd bent. Hier is 'ie! Wat vind je ervan? Laat het me weten. [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 29 nov 2006 12:05 (CET)
<div style="padding:4px; border: 2px solid #FF0000; color: black; background-color:#F1F1DE">
[[Afbeelding:Octagon-warning.svg|left|30px]] Over het door u geselecteerde onderwerp is in Wikibooks nog geen artikel aanwezig, of u heeft zelf gevraagd om een bestaand artikel te mogen aanpassen. Normaal gesproken zou u onder deze omstandigheden de gelegenheid worden gegeven een tekst te schrijven, maar u heeft op dit moment geen schrijftoegang tot het systeem.
Uw gebruikersnaam of IP-adres is geblokkeerd waardoor u geen artikels kunt bewerken. De blokkade duurt {{{1}}} en de reden luidt: {{{2}}}.
Als u het er niet mee eens bent, kunt u contact opnemen met de Nederlandstalige Wikibooks. Wees duidelijk en vergeet vooral niet uw IP-adres te vermelden. Uw IP-adres is {{{3}}}. </div>
::Ischa, dat sjabloon is volgens mij overbodig. De software MediaWiki zorgt er namelijk al voor dat als je geblokkeerd bent, je een boodschap krijgt en dat kunnen we niet veranderen. Dus helaas, ik weet niet wat we daarmee kunnen doen. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 29 nov 2006 12:52 (CET)
:::Op de pagina zetten die verschijnt als je geblokkeerd bent. [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 29 nov 2006 15:09 (CET)
::::Helaas die boodschap kunnen we niet veranderen. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 29 nov 2006 15:34 (CET)
==Kandidaten directe verwijdering==
[[:Afbeelding:Banner.png]]. Er staat alleen maar dat ze van Commons komen. Er staan geen links naar de afbeeldingpagina's, daarom <nowiki>{{Nuweg}}.</nowiki> [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 29 nov 2006 20:06 (CET)
::Ischa waarom vraag je niet eerst even aan Wolvenraider of hij een goede beschrijving wilt geven, als er een goede beschrijving is kan de afbeelding gewoon blijven. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 29 nov 2006 21:40 (CET)
:::Omdat ik het zekere voor het onzekere wil nemen. Eigenlijk moest ik het <nowiki>{{Geeninfo}}</nowiki> sjabloon plaatsen, maar ik koos toch om hem z.s.m. te laten verwijderen, omdat je nooit kunt weten of er toch copyright op stond. Het kwam van Commons, maar je kunt nooit weten of de uploaders gelogen hebben of niet. Bovendien lijkt hij me erg nutteloos, daarom <nowiki>{{Nuweg}}</nowiki>. [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 30 nov 2006 18:25 (CET)
==Wikiversiteit==
En nog iets: we hebben hier op Wikibooks een Wikiversiteitsgedeelte. Is het niet beter om er een apare site voor te (laten) maken? [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 30 nov 2006 18:27 (CET)
:Ischa1. Ooit wel, maar als we de gemeenschap nu geen splijten, blijft voor beiden weinig over. Daarom moeten we eerst nog maar een beetje groeien. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 30 nov 2006 20:45 (CET)
==Isha==
Kan je isha aub van mijn artikels/pagina's/tekeningen laten blijven, ik vind het gjgevjv principe heel belangrijk, maar bij hem niet meer. Ik hoop dat ik niet meer uit mijn leren (voor de examens) gehaald dien te worden omdat hij weer losgeslagen is :D. [[Gebruiker:Wolvenraider|Wolvenraider]] 30 nov 2006 20:57 (CET)
:Veel succes met de examens!! Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 30 nov 2006 21:06 (CET)
==Dualiteit==
Ik heb geen idee of mijn verhaal voor middelbare scholieren te vatten is maar goed, ik heb dus een poging gewaagd. Zou je kritiek op prijs stellen, maar het is natuurlijk de grondtoon en zijn harmonischen die de chemie maakt he. ;-)
[[Gebruiker:Jcwf|Jcwf]] 1 dec 2006 00:57 (CET)
==Verwijderen==
Zou je alstublieft [[Sjabloon:Gebruiker:Jerre/Handtekening]] en [[Sjabloon:Gebruiker:Jerre/Handtekening2]] willen verwijderen, ik heb deze aangemaakt en daarna gezien dat het nutteloos was. Ik vond nergens waar ik het kon vragen aan alle moderators... als je even de link geeft, dan zal ik het in het vervolg daar vragen en niet hier. Mvg, [[Gebruiker:Jerre|Jerre]]<sub>[[Overleg gebruiker:Jerre|reageer?]]</sub> 2 dec 2006 20:33 (CET)
:Bedankt voor het verwijderen :)! Zou je al bij al de link toch nog willen geven? Zou handig zijn. Mvg, {{Gebruiker:Jerre/Handtekening}} 2 dec 2006 21:21 (CET)
::[[Wikibooks:Verzoekpagina voor moderatoren]] zou moeten werken. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 2 dec 2006 21:59 (CET)
:::Bedankt, Mvg {{Gebruiker:Jerre/Handtekening}} 3 dec 2006 21:13 (CET)
==Wikipedia==
Hoi, Londenp!
Vlak voor mijn IP-blok op Wikipedia heb ik een artikel gestart over de [[Wikipedia:nl:Staatsloterij €100.000 Show|Staatsloterij €100.000 Show]]. Ik wil even een wijzigingetje doen, maar ik wil er iets op wijzigen. Wil jij dat eventjes doen voor mij? Het eerste tekstje is voor onder het kopje 'Labyrinth' in de paragraaf 'Ronde 2 en 3'.
===Evenwichtskoord===
In dit spel moeten beide teamleden naar de overkant via een koord. Boven het koord hangen drie ballen die de kandidaten mogen vastpakken. Als beide teamgenoten aan de overkant komen, moeten ze op een rode knop slaan. Degene die dat als eerste doet, wint.
En deze drie zijn onderdeel van de finale:
===Loopband===
Een van de twee kandidaten krijgt in een hoog tempo vragen van Carlo. Die kandidaat moet die vraag dan (goed!) beantwoorden. Is het goed, gaat Carlo gelijk door met de volgende. Is het fout of geeft de kandidaat binnen drie seconden geen antwoord, dan gaat de loopband sneller. Op de loopband rent de andere kandidaat. Hoe meer vragen er fout beantwoord zijn, hoe harder de loopband gaat. Na tien foute antwoorden gaat de loopband op z’n hardst. Als de rennende kandidaat van de loopband valt, is het gameover. De renner moet 3 minuten op de band blijven rennen om te winnen.
===Kokerbox===
Een vriend of familielid van het team wat in de finale staat, mag bij Chantal Janzen het Kokerboxspel spelen. In dit spel is het de bedoeling om een koker te vangen als 'ie valt. De koker valt in elke aflevering op een ander moment.
===Kokers wegspelen===
Als teams finalespellen tot een goed einde brengen, kunnen er kokers weggespeeld worden, waar een code van de kluis in zit. 1 code is juist, de andere zijn verkeerd.
Bij de spellen kunnen het volgende aantal kokers worden weggespeeld:
*Molenwiekspel/Loopband: 2 kokers
*Spiraal: 2 kokers
*Watertank: 4 kokers (om de 3 goed beantwoordde vragen 1 koker weg)
*Kokerbox: 1 koker
Alvast bedankt voor je aandacht.
Groetjes van [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 6 dec 2006 20:37 (CET)
::Gedaan, het klopt toch wel he die tekst {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 6 dec 2006 21:38 (CET)
:::Bedankt! Maar wel een klein foutje: Loopband, spiraal, kokerbox en Kokers wegspelen hoort onder het kopje FINALE, niet onder het kopje RONDE 2 EN 3. [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 7 dec 2006 15:06 (CET)
::::Bedankt, nu staat het goed. Op 10 december om half negen is de laatste aflevering op RTL4, mocht het je interesseren. Hé, euhmm... kun je me nog 'ns deblokkeren op Wikipedia? Het antwoord weet ik al, maar toch voor alle zekerheid...? [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 8 dec 2006 15:34 (CET)
==Sjabloontje?==
Is dit een goed sjabloon? [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 9 dec 2006 21:09 (CET)
<div class=toccolours style="text-align: center;">
<div style="line-height:normal; font-size: smaller; float: right; text-align: right;">[[Wikibooks:Te verwijderen pagina's#footer|Toevoegen<br>aan lijst]]</div>
[[Afbeelding:Crystal 128 trashcan full.png|30px]] <span style="font-size: large;">Van deze pagina wordt betwijfeld of het relevant genoeg is voor opname op Wikibooks</span>
Het onderwerp van deze pagina is niet geschikt voor het Wikibooks-project. De pagina is daarom genomineerd voor [[Wikibooks:Te verwijderen pagina's|verwijdering]].
{{#If:{{{1|}}}|De volgende reden is hiervoor opgegeven: {{{1}}}.<br><br>|Hier is mogelijk ook een meer gedetailleerde reden voor verwijderingsnominatie te vinden.}} Na plaatsing op de verwijderlijst blijft dit artikel vier weken staan, zodat eventuele bezwaren ingebracht kunnen worden. Als binnen die tijd wordt besloten dat het onderwerp wel geschikt is, kan de pagina blijven bestaan. Vermeld redenen voor behoud op de genoemde lijst.
</div>
<noinclude>
:Ischa1, we hebben toch al zo'n sjabloon? Het heet sjabloon:weg. Met de weg-sjabloon kan je dat prima oplossen. Weet je dat mensen in de war raken, als ze moeten kiezen uit zoveel sjablonen? Daarom houden we het weg-sjabloon, wiu-sjabloon en auteur-sjabloon, maar andere sjablonen moeten we echt niet hebben. Ik krijg er ook al moeite mee om ze allemaal uit elkaar te houden. Eigenlijk gebruik ik alleen maar het weg-sjabloon. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 9 dec 2006 21:46 (CET)
::p.s. Ischa: je moet altijd de hoeveelheden div tellen en dan ook met evenveel /div weer afsluiten, anders klopt het niet {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 9 dec 2006 21:48 (CET)
==Wikipedia:nl==
Hoi, Londenp.
Ik heb gisteravond naar de laatste aflevering van de [[Wikipedia:nl:Staatsloterij €100.000 Show|Staatsloterij €100.000 Show]] gekeken. Kun jij op die pagina dit even neerzetten ergens onder het kopje FINALE?
===Memory-laserspel===
De ene kandidaat staat voor een veld met 16 vakjes. Carlo noemt een naam en de kandidaat moet raden achter welk vakje hij zit.
De andere houdt een zware ring tussen een laser. Als die er tweemaal tussenuit valt, is het gameover. Na 10 goede antwoorden zijn er 2 kokers weggespeeld.
----
En de paragraaf 'De show gaat stoppen' moet anders worden, want gisteravond viel het doek.
Op 10 december 2006 was de laatste aflevering van deze show. De Staatsloterij is na 15 jaar gestopt met alle grote spelshows. Woordvoerder Jos van Dijk zei dat uit marktonderzoek blijkt dat slecht eenvijfde van de spelers naar de shows kijkt en dat vond de Staatsloterij te weinig.
----
En ik heb ook nog wat voor op de [[Wikipedia:nl:Space Shuttle Discovery|Space Shuttle Discovery]].
Daar staat namelijk een fout in. Er staat, dat de Space Shuttle op 12 december weer gelanceerd is. Dat klopt echter niet. Het was namelijk in de nacht van 9 op 10 december. Kun je dat daar even aangeven?
----
En nu het allerbelangrijkste: kun je me er deblokkeren? Ik heb nog altijd erg veel spijt van mijn zonden en ik beloof om me er nóóóóóóóóit meer zo te misdragen.
Bovendien wil ik je zeggen dat ik al een hele tijd op de [[Wikibooks:Te verwijderen pagina's|verwijderlijst]] heb aangegeven hoe ik de afbeeldingen [[:Afbeelding:Blokjesstapel.PNG]], [[:Afbeelding:Uitslagen.PNG]] en [[:Afbeelding:Ruimtefiguren.PNG]] heb ontworpen. En ik zeg je alvast: ik ben er een hele week mee bezig geweest.
Alvast bedankt!
Groetjes,
[[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 11 dec 2006 17:37 (CET)
== opgaven ==
Hi Londenp,
ik heb drie sjabloontjes
*{{Opgave-inl|1}}
*{{Opgave-alg|2}}
*{{Opgave-extra|3}}
aangemaakt, speciaal voor in lesboeken. Zie [[OpenOffice.org Writer2 cursus#Differentiatie]] voor de toelichting.
Ik had de indruk dat die er nog niet waren, maar als er al iets anders bestaat hoor ik het graag.
alvast bedankt,
[[Gebruiker:TeunSpaans|TeunSpaans]] 18 dec 2006 17:29 (CET)
:Voor opgaven ken ik nog geen sjablonen, dus dat is nieuw. We hebben er wel al een voor proefjes: [[sjabloon:Proef]]. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 18 dec 2006 21:25 (CET)
== Welkom ==
Dank u wel voor de begroeting!
== Nieuw sjabloontje! ==
Hoi!
Wat vind je van dit sjabloontje? Wat denk je: is het bruikbaar op Wikibooks?
Bedankt voor je aandacht!
Groetjes en nog een fijne kerst!!!
[[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 25 dec 2006 19:34 (CET)
<!-- eerst wit-regel is in ieder geval nodig wegens bugje -->
{| class=toccolours align=center
|- align=center
| [[Afbeelding:Finish.png|30px]] <span style="font-size: large;">Deze pagina is genomineerd voor verplaatsing</span>
Deze pagina hoort beter thuis in een ander Wikimedia-project en is daarom voorgedragen voor verplaatsing (''[[m:Transwiki/nl|via transwiki]]'').
{{#If:{{{1|}}}|Het artikel zal verplaatst worden naar: {{{1}}}.|Lees hier of op de [[Wikibooks:Te verwijderen pagina's|lijst met te verwijderen pagina's]] waarheen het artikel verplaatst zal worden.}}<br>Na de verplaatsing zal het [[Wikibooks:Te verwijderen pagina's|artikel hier verwijderd]] worden.<br>
Wil je alsnog wijzigingen aanbrengen, doe dit dan op het nieuwe transwiki-adres van deze pagina.
|}
<includeonly>
[[Categorie:Wikibooks:Transwiki]]
</includeonly>
Hallo Ischa, ook jij een fijne kerst toegewenst. Maar volgens mij heb jij dit sjabloon in een andere vorm al eens voorgesteld en ook toen hebben we gezegd dat het niet nodig is, omdat er eigenlijk alleen maar pagina's vanaf wikipedia verplaatst zal worden. Dus dit sjabloon hebben we nog altijd niet nodig. Wel een mooie afbeelding overigens dat Finish.png. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 25 dec 2006 21:27 (CET)
::Nee, dit sjabloon had ik nog niet voorgesteld. Maar komt het echt nooit eens voor dat er een pagina wordt aangemaakt die beter thuis hoort op een ander Wikimedia-project? Het sjabloon 'weg' lijkt me daar ongeschikt voor. [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 26 dec 2006 08:36 (CET)
:::Ischa: het komt werkelijk nooit voor. Het is eenrichtingverkeer, namelijk van wikipedia naar de andere projecten. Omgekeerd is nog nooit voorgekomen en zal de komende jaren ook wel niet gebeuren. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 26 dec 2006 14:23 (CET)
::::OK. En o ja... die afbeelding Finish.png heb ik NIET zelfgemaakt, die komt namelijk van Commons!! :-D Maaruuhhh... als het toch gebeurt dat er een artikel verplaatst wordt... gewoon STEL... gaan jullie dit sjabloon dan wel gebruiken? Ik weet het, t'zal niet gebeuren, maar het is FF puur interesse. [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 26 dec 2006 19:12 (CET)
:::::Ik kan geen koffiedik kijken, maar ik denk als dat gebeurt, doen we het meteen, dus heb je het sjabloon niet nodig. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 26 dec 2006 21:31 (CET)
==Link==
Sinds wanneer mag er geen link op een gebruikerspagina staan? Waar vinden we deze regel? [[Gebruiker:Migdejong|Migdejong]] 27 dec 2006 21:41 (CET)
:Beste LondonP, ik heb alle regels nog eens doorgenomen en er staat nergens dat je ook niet op de eigen gebruikerspagina wat voor externe links dan ook mag plaatsen. Ik kan me ook niet herinneren dat iets dergelijks ooit verwijderd is geweest. Met vriendelijke groet, [[Gebruiker:Migdejong|Migdejong]] 27 dec 2006 22:04 (CET)
::Ook het kopje [https://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wanneer_extern_linken#Eigen_sites Eigen sites] geeft zeker geen richtlijn of wat dan ook dat een dergelijke link (op de eigen gebruikerspagina) verbiedt. [[Gebruiker:Migdejong|Migdejong]] 27 dec 2006 22:06 (CET)
:::Je bent geen lid van deze gemeenschap gezien jouw edits. Daarom misbruik je wikibooks om reclame te maken voor jouw (commerciële) website. Ik vind dat onfatsoenlijk en in strijd met de ideële gedachte achter wikibooks (eigenlijk elk wikiproject). Met vr. groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 27 dec 2006 22:30 (CET)
::::Het lijkt me zo goed opgelost. Met vriendelijke groet, [[Gebruiker:Migdejong|Migdejong]] 28 dec 2006 02:10 (CET)
== Chinees ==
Hallo Londenp, ik heb de pagina's over Mandarijn en Putonghua samengebracht onder [[Chinees (Mandarijn)]]. Volgens mij zijn alle links ook aangepast, kan je misschien eens controleren of ik niets over het hoofd gezien heb?
De enige pagina waar ik me niet aan gewaagd heb is [[Wikibooks:boekstructuur]] omdat dat duidelijk een werkdocument is.
Ik heb tenslotte ook enkele kleine wijzigingen aan de inhoud aangebracht om de pagina's onderling samenhangend te maken (dubbele tekst en zo).
Groeten, [[Gebruiker:Dirk math|Dirk math]] 30 dec 2006 10:53 (CET)
== boektitelregels ==
Ik weet niet zeker of ik het nu juist begrepen heb, maar klopt het dan dat er niet meer dan twee subgroepen in een boek aanwezig mogen zijn?
[[Gebruiker:Teentje|Teentje]] 4 jan 2007 12:17 (CET)
:Inderdaad, liever op twee niveau's houden en navigatie met behulp van een navigatiesjabloon (en in de inleiding of inhoudsopgave) zeker stellen. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 4 jan 2007 13:44 (CET)
== Schaken ==
Oesje, Londonp in Genève, ik heb via het Schaakcafé een bezoekje gebracht aan Wikibooks en het boek Schaken dat MADe signaleerde ([https://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Schaakcaf%C3%A9#Wikibooks]). Na mijn zeer voorlopige ingreep (zie vette tekst) klikte ik in de geschiedenis en zag dat jij verantwoordelijk bent voor de eerste zinnen. Mooi dat je de barokke fantasie over legers van Isha hebt gesnoeid (wat een profiel en overleg, van Isha !) en zo zie ik dat ik in feite jouw tekst nog compacter heb gemaakt: in feite ben ik trouwer de Engelse tekst gaan volgen.
Vraagje aan jou is: als ik enige hoogte kan krijgen van hoe sjablonen in elkaar steken door zelfstudie, mag dat dan ook? Mag je dan met de opgedane kennis wijzigen in sjablonen of is dat alleen weggelegd voor moderatoren?
NB Vanuit Genève is Utrecht natuurlijk veel verder, maar ik ga na beraad toch ook niet vanuit Gent. Een drink mag nu toch nog geen 38 € kosten, heen en terug, nog voor ik een druppel vocht heb gehad. [[Gebruiker:Dartelaar|Dartelaar]] 5 jan 2007 01:04 (CET)
:Ook hier is het credo: wees dapper (dat past me beter dan: voel je vrij en ga je gang). Dus bestudeer de gangbare sjablonen en leer ervan (zo doen de meeste dat), probeer wat uit en kijk of het beter kan. Wat betreft de schaaksjablonen: enige voorzichtigheid is gevraagd, omdat dit gecompliceerde sjablonen zijn, die van de EN:WB zijn overgenomen. Ik bijvoorbeeld begrijp ze onvoldoende om daarin grote veranderingen te doen. Aan de andere kant is het wel makkelijk dat je wat kan proberen en als het niet werkt, herstel je de oude versie weer. Succes {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 5 jan 2007 07:46 (CET)
== Index Handboek MediaWiki ==
Hoi Londenp,
ik was zo vrij om een suggestie te doen voor de indeling van het handboek MediaWiki. In het [[:sjabloon:Handboek MediaWiki]] zie je de bewerking. Indien niet akkoord, maak hem gerust ongedaan. Ik miste wat indeling in het handboek, maar het kan best zijn dat het nu fout ingedeeld is. Op het [[overleg:Handboek MediaWiki]] zie je alvast het idee dat ik zoek.
Groetjes, [[Gebruiker:Inge Habex|Inge Habex]] 18 jan 2007 01:10 (CET)
== boek: Geschiedenis van Rotterdam ==
Hallo Londonp. we hebben redelijke uitbreidingen in het kader van de geschiedenis van Rotterdam op de Nl ~~pedia, er is geopperd de geschiedenis van Rotterdam in een boek te plakken, nu was mijn vraag hoe ik dit het beste kan aanpakken, en wie me daarbij kan helpn, [[Gebruiker:Secar one|secar_one]] 21 jan 2007 23:18 (CET)
ivm met die recepten het kan zijn dat ik die ooit eens
van een webpagina heb geplukt maar ik heb ze ergens op
mijn bureau gevonden op papier ik weet het niet meer
precies [[Gebruiker:Rosalind2502|Rosalind2502]] 8 feb 2007 11:40 (CET)
== bus en trein ==
Ik zie dat je een aantal pagina's daarvan hebt verwijderd, ik vind het originele boek echter niet meer terug. Ben je te grondig tewerk gegaan, of wilde je van dat boek af? [[Gebruiker:MADe|MADe]] 3 mrt 2007 10:48 (CET)
:Nee alleen de redirects: ik kijk even wat ik fout heb gedaan. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 3 mrt 2007 14:36 (CET)
== Handige Harry ==
En? Werkt de truc van Handige Harry?
[[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 3 mrt 2007 15:32 (CET)
== Kruiden en specerijen ==
Hoi Londenp, misschien wil je naar aanleiding van enkele wijzigingen van Secar one je even moeien in het debat [[Overleg_gebruiker:Inge_Habex#Kruiden_en_specerijen|op mijn overlegpagina hier]]. Ik ben er namelijk niet zo in thuis en dan zijn de violen weer gestemd. <!--die van Secar one dient hier bijgestuurd voor 't geval mijn standpunt niet helemaal duidelijk was--> [[Gebruiker:Inge Habex|Inge Habex]] 4 mrt 2007 09:20 (CET)
::Môge Londonp, ik zag dat je de mosterd had verplaatst uit de kruidenlijst, ik had dat nog niet gedaan omdat de lijst nog niet compleet was, mosterd is natuurlijk bekend als samengestelde saus, we kennen echter ook het mosterdzaad (meestal vers gebruikt in soepen, sauzen en dressings), ik vond het te laat om daar nog in te verdiepen, mosterd(saus) is ook goed zelf te maken), maar goed de informatie die grotendeels op het bestaande artikel over mosterd staat gaat inderdaad over het plantje, vandaar dat ik hem had laten staan, komt wel goed.
:::Knoflook als kruid, mja.... daar kunnen meningen over verschillen, als familie van de ui is het een knolgewas en dus een groente, maar goed, klein detail, [[Gebruiker:Secar one|secar_one]] 4 mrt 2007 10:17 (CET)
::::Kijk naar het gebruik: dit is géén encyclopedie, het is een kookboek. Knoflook is een smaakmaker, knoflook wordt heel weinig gebruikt als groente, behalve soms wat milde soorten (in Korea heb ik knoflook als groente gegeten), naar dat is dus zelden. Ga uit van het verwachtingspatroon van een gebruiker van een kookboek, niet van een encyclopedisch punt. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 4 mrt 2007 12:10 (CET)
==receptuur==
De basis recepten uit de Franse keuken: [[Kookboek/Roux|Roux]], [[Kookboek/Veloutésaus|Veloutésaus]] en [[Kookboek/Béchamelsaus|Béchamelsaus]] zijn (basis haute cuisine) oorspronkelijk uit het boek van: Carême <Charte de la cuisine> een boek uit de 19de eeuw (heb ik niet - jammer genoeg!, wordt wel naar verwezen), heb je hier iets aan?[[Gebruiker:Secar one|secar_one]] 4 mrt 2007 12:49 (CET)
::Mischien moet ik dit bij het recept vermelden??[[Gebruiker:Secar one|secar_one]] 4 mrt 2007 12:53 (CET)
:::Ik denk dat ze deze: [https://nl.wikipedia.org/wiki/Marie-Antoine_Car%C3%AAme careme] bedoelen, [[Gebruiker:Secar one|secar_one]] 4 mrt 2007 13:01 (CET)
*Hallo,-- ben je er nog???[[Gebruiker:Secar one|secar_one]] 4 mrt 2007 13:02 (CET)
:::*Zo'n oud boek lijkt inderdaad public domain en dat kan je allemaal overnemen. Prima en bedankt voor de uitleg {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 4 mrt 2007 21:05 (CET)
::::Hoi LondoP, de boeken zelf zijn helaas niet zo oud, maar ze verwijzen ernaar, nu had ik op de eng- wiki iets gezien over een haute cuisine encyclopedie uit 1938 (la rouche) of iets dergelijks, ik heb op internet nog niets kunnen vinden, het zou beter zijn om iets te vinden waarnaar je bij het recept kan verwijzen, ik ben begonnen op [[Kookboek/Haute cuisine|haute cuisine]] om een lijst van recepten aan te leggen, nu staat er een overzicht uit èèn boekje van deze franse recepten, ik verwacht dat deze lijst zeker 3x langer wordt, ik was nu bezig met wat hollandse recepten [[Kookboek/Bloemkool|bloemkool]], [[Kookboek/Boerenkool|boerenkool]], [[Kookboek/Broccoli|broccoli]], deze doe ik overigens zonder boek, [[Gebruiker:Secar one|secar_one]] 4 mrt 2007 21:31 (CET)
==Wijn en Bier==
Misschien is het aanvulling om hier ook iets mee te doen?
* [[Kookboek/Bier|Bier]]
* [[Kookboek/Wijn|Wijn]]
* [[Gebruiker:Secar one|secar_one]] 4 mrt 2007 15:34 (CET)
== gegenereerd ==
Had de "wordt" niet gezien ;-). Leuk boek overigens, misschien na de opsomming pro/contra enkele voorbeelden geven? [[Gebruiker:MADe|MADe]] 20 mrt 2007 18:00 (CET)
:In feite zou het moeten gaan over alternatieve energie, dus traditionele energieopwekking wordt zoveel behandeld als noodzakelijk om alternatieve energie in de context te plaatsen. Bij de alternatieve energieën worden inderdaad veel voorbeelden gegeven van de mogelijke en ook onmogelijke projecten. Anderzijds voel ik er wel veel voor om die onzin en die angst die momenteel in de media wordt rondgezaaid in het boek te verwerken, want er wordt wel heel veel onzin verteld over CO2 als eng en giftig en schadelijk gas. Bekijk deze BBC-documentaire maar eens, als je zin hebt: https://video.google.com/videoplay?docid=-4520665474899458831&q=BBC+climate . Dat vertelt precies hoe het zit. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 20 mrt 2007 22:22 (CET)
==TRANSWIKI ! ==
Aaah, Peter, ik zag net dat je transwiki-redirects hebt verwijderd. Please, lees nog eens de transwiki instructies die bovenaan die pagina staan. Transwiki redirects moeten behouden blijven (tenzij het artikel uiteindelijk niet gebruikt zou zijn in de wikibooks uiteraard).
Waarom nomineert Multichill ze ook, die weet niets van transwiki. Zuchtje, kan je de transwiki's herstellen aub? Thanks! [[Gebruiker:Inge Habex|Inge Habex]] 29 mrt 2007 14:37 (CEST)
== Nummering titels en subtitels ==
Dag Londenp,
In de inhoudstabel komen automatisch nummers te staan bij de (sub)titels.
Voor de papieren versie zou ik deze nummers ook graag bij de titels krijgen. Gaat dat? Als ik de nummering er zelf bijtyp, dan staat ze tweemaal achter elkaar in de inhoudstabel.
Jos
[[Gebruiker:Jos Punie|Jos Punie]] 3 apr 2007 10:04 (CEST)
:Dat klopt zoals je het zegt. Het is mij onbekend of de MediaWiki-software daarvoor een oplossing heeft. Hoe het zich uitwerkt op een papieren versie, is mij ook niet duidelijk (geen ervaring daarmee). Sorry, maar ik kan je niet helpen. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 3 apr 2007 11:01 (CEST)
::Als je wil dat er op de papieren versie een inhoudopgave komt, dan kan ik je daar wel mee helpen.
:: PS: Bedoel je met papieren versie een "printvriendelijke versie" of een met word getypte versie?
[[Gebruiker:Catienpetji|Catienpetji]] 3 apr 2007 14:16 (CEST)
==Dubbel==
Wat is de "bewerkingssamenvatting"?[[Gebruiker:Nijdam|Nijdam]] 22 apr 2007 13:11 (CEST)
Onder het bewerkingsscherm, waarin je de tekst schrijft, staat net boven de "pagina opslaan"-knop een regel met "Samenvatting:" Hierin kan je schrijven <nowiki>{{Dubbel}}</nowiki> en dan opslaan. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 22 apr 2007 13:19 (CEST)
==Verzoek hernoeming account [[User:9710078|9710078]]==
Zou jij even naar [[Overleg_gebruiker:9710078#Gebruikersnaam|dit]] verzoek kunnen kijken? [[Gebruiker:Catienpetji|Catienpetji]] 11 mei 2007 08:29 (CEST)
==Pluim==
Toch even een pluim op je hoed steken voor het volhardende werk van de boekenlijst! Chapeau !
Ps: weet je ook al een manier om vlot te navigeren door de lijst zonder helemaal te moeten scrollen vanaf het begin of het einde?
[[Gebruiker:Inge Habex|Inge Habex]] 8 jun 2007 23:44 (CEST)
:hoe bedoel. Per beginletter of zo? {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 9 jun 2007 00:40 (CEST)
== Geo-visualisatie ==
Beste Londenp, Ik zie dat je enkele toevoegingen / verbeteringen (aan kolommen) in een wikibook hebt gepleegd, o.a. een hoofdletter weghalen. Dat was nou juist te truc; er moesten twee typefouten in voorkomen; zie ook de tekst en het bijpassende plaatje, die de typefouten ook weergeven. Daar kom ik in de tekst op terug. Dus: Heerhugowaard wordt hier geschreven met met een t (Heerhugowaart) en Alkmaar met een kleine letter (alkmaar). Gaarne zo verkeerd laten staan. Waarom: zie tekst. BVD. --[[Gebruiker:213.236.112.126|213.236.112.126]] 21 jun 2007 18:01 (CEST)
:Ja dat wou ik je nog vragen of je dat ook in het plaatje zou willen verbeteren. Totaal verkeerd begrepen, sorry. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 21 jun 2007 21:51 (CEST)
:: Prima, geeft niets. Inmiddels heeft een ander het ook al onterecht gewijzigd; ik heb dat ook weer ongedaan gemaakt en ik heb in de bewerk modus (hoe heet dat ook al weer; onzichtbare tekst oid) gezegd dat dit niet aangepast moet/mag worden. ;-) --[[User:TNijeholt|TNijeholt]] 20 nov 2007 15:59 (CET)
Nieuwe vraag heb je nog gekeken naar die statistiek van pagina's / modules? Op de Engelse Wikibook schijn jij / iemand anders het al voor elkaar te hebben gekregen... Ben benieuwd, houd mij op de hoogte. (Ik denk overigens dat er meer mensen (schrijver, redacteuren maar ook sommige gebruikers) willen weten hoe de bezoekers aantallen zijn. Misschien moet je 'gewone' lezers afschermen van die mogelijkheid??? --[[User:TNijeholt|TNijeholt]] 20 nov 2007 15:59 (CET)
:Er is een mogelijkheid, maar helaas krijg ik de verantwoordelijke persoon maar niet te pakken. Ik moet daarvoor op IRC de auteur van het analyseprogramma te pakken krijgen, maar dat is me (nog) niet gelukt. Ik heb wel geexperimenteerd met google analytics, maar dat is helaas niet gelukt en wordt niet graag gezien door de developers. Ik maak het nu mijn eerste prioriteit de legale software erop te krijgen. Met vriendelijke groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 21 nov 2007 08:30 (CET)
== Theoretische Mechanica ==
Beste,
Bedankt voor je reactie in de Lerarenkamer. Ik heb daar ondertussen aan toegevoegd dat ik liever iets zie als Theoretische Mechanica dan de volledige fysica te willen behandelen. Ondertussen heb ik ook eens uw bijdrage op WCN2006 in ogg versie beluisterd. Grappig dat je daar als voorbeeld van rare discussie een discussie citeert waar het wel over iets meer ging dan een streepje boven een symbool! Ik zie dus dat mijn identiteit reeds goed bekend is in uw middens!
Hoe moet het nu verder om de bestaande teksten uit Fysica naar een nieuw boek over te hevelen? Eerst een stramien van boek aanmaken vermoed ik. En dan? Je kunt me ook mailen op mijn adres dat je bij mijn gegevens kunt vinden.
Iets anders: ik zie dat er bij Wikibooks een teller is die bijhoudt hoeveel bijdragen en edits men reeds geleverd heeft. Hoe kan men zoiets bekomen bij Wikipedia? Ik zie daar geen link naar een teller.
Tenslotte nog dit. Er is nogal wat kritiek geweest op mijn tekst over algemene rotatie. Ik heb indertijd door mijn aanpak de moeilijkheidsgraad van dat hoofdstuk van 9/10 naar 6/10 teruggebracht. Wie vindt dat die tekst niet goed is zou best eerst eens bewijzen dat hijzelf het onderwerp goed onder de knie heeft.
Groeten, [[Gebruiker:Huibc|Huibc]] 4 aug 2007 15:55 (CEST)
:Hallo Huib, ja dat streepje gebeurde net in de aanloop naar de WCN2006. Wist je dat er ook een WCN2007 is, zie hier https://nl.wikimedia.org/wiki/WCN_2007.
:Ten tweede, overhevelen kan wel, maar is het niet beter het opnieuw te maken en ja dat stramien is altijd handig
:de teller is hier te vinden: https://tools.wikimedia.de/~interiot/cgi-bin/count_edits?user=Huibc&dbname=nlwiki_p
:Ik heb niet zoveel verstand van Fysica en Mechanica, dus ik kan daar niet adviseren, bovendien ben ik met veel te veel andere dingen bezig. Sorry.
:Succes met het nieuwe boek. Specialisering naar mechanica vind ik een prima idee {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 4 aug 2007 23:37 (CEST)
::P.S. ik heb nog gekeken op de anderstalige wikibooks, misschien helpt dit wat: https://en.wikibooks.org/wiki/Classical_mechanics of https://en.wikibooks.org/wiki/Mechanics en op de Duitse https://de.wikibooks.org/wiki/Regal:Physik. Nogmaals succes {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 4 aug 2007 23:41 (CEST)
:::Bedankt voor de reactie. Ik heb alvast de datum van WCN 2007 genoteerd. Misschien zien we elkaar daar als het tenminste niet in Groningen doorgaat!
::: Ik denk dat ik uiteindelijk als titel zal nemen "Klassieke Mechanika". Het is minder gebruikelijk in het Nederlands, meer in het Engels, maar geeft beter dan "Theoretisch" aan dat het accent niet zo sterk op de wiskunde zal liggen. [[Gebruiker:Huibc|Huibc]] 5 aug 2007 11:47 (CEST)
==Wikibook evolutie==
Hoi Londonp,
Na examens, modemproblemen en vakantie ben ik terug van plan terug wat hoofdstukken toe te voegen, eerst aan het boek evolutie.
Wat het congres van de leraren wetenschappen betreft, de workshops bleken al volzet. Misschien kan het toch nog in 2008. Zelf ga ik met een collega van een ander school een sessie over menselijke evolutie verzorgen. Daarbij kan ik het principe en de mogelijkheid van Wikibooks wel via een beamer demonstreren.
[[Gebruiker:Jos Punie|Jos Punie]] 9 aug 2007 16:10 (CEST)
Goede morgen Londenp,
Bedankt voor de de tips, zal ik zeker wat aan hebben. Ik ben pas eergisteren op wiki begonnen, en zal dus nog veel moeten leren. Bijvoorbeeld hoe je een recept in de lijst op de hoofdpagina van het kookboek moet zetten (zoals U met het nassi recept heb gedaan), werken aan het juiste lettertype enz.
Groetjes,
Walter
Hallo,
Ik ben hier helemaal nieuw en niet goed op de hoogte van de spelregels. Ik heb vorige weken de quotes van Richard Dawkins vanuit de Engelse versie naar de Nederlandse vertaald. Nu heb ik gezien dat jij hier en daar veranderingen hebt aangebracht die ik dan weer heb verwijderd omdat ik dacht dat ze fout waren. Sorry daarvoor.
Misschien kan er op de een of andere manier - ik weet nog niet goed hoe - overlegd worden om fouten te bespreken.
In elk geval, bedankt voor de belangstelling.
== Typo's Geo-visualisatie ==
Dank voor het redigeerwerk ('typo's) op het Handboek Geo-visualisatie...De schrijver.
==Veropedia==
Hoi Peter,
effe een kort berichtje wat hier vanmorgen in de krant kwam. Misschien weet je het nog niet:
"Na Wikipedia nu Veropedia
Gepubliceerd: 8 november 2007 00:00 | Gewijzigd: 8 november 2007 09:02
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 8 nov. Enkele oud-medewerkers van Wikipedia vinden het huidige model onvoldoende betrouwbaar en zijn daarom een nieuwe online encyclopedie begonnen.
Logo Veropedia.com.De nieuwe site, Veropedia geheten, is gebaseerd op die van Wikipedia maar verschilt omdat de artikelen pas worden gepubliceerd als deze door een ‘expertteam’ zijn gecontroleerd en eventueel verbeterd.
Lezers kunnen in de lemma’s zelf geen wijzigingen aanbrengen. Wel moeten ze in de toekomst commentaar en suggesties kunnen achterlaten. „Wikipedia lijkt nu meer op het oude Rome, waar de vandalen over de muren klimmen”, liet Veropediaan en oud Wikipedia-medewerker Terry Foote aan het tijdschrift Wired weten.
Volgens hem wordt te veel onjuiste informatie aan Wikipedia toegevoegd omdat iedereen min of meer anoniem kan veranderen. Eerder begonnen critici om die reden al het alternatief Citizendium. Op die site kunnen gebruikers artikelen bewerken, maar niet anoniem."
Ter kennisgeving.
Groeten,
André
:André ik kende dat initiatief al: het is van Danny Wool een oud-prominent medewerker van de Engelstalige Wikipedia en voormalig medewerker van de Wikimedia Foundation. Ik vind het geen slecht alternatief, ook de developers ontwikkelen momenteel de MediaWiki software om een stabiele versie in te voeren (dat wil zeggen: alleen een gecontroleerde versie gaat on-line). Het andere wat ik goed vind, is dat hij veropedia met reclame wil uitrusten en quote daardoor geen arme studenten geld uit de zak klopt om de site on-line te houden unquote. Ik heb er vertrouwen in dat ook Wikimedia het licht ooit eens zal gaan zien.
:André, zwager André neem ik aan? Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 8 nov 2007 12:15 (CET)
== verwijdering pagina virussen en wormen ==
ik begrijp niet warom u deze pagina verwijdert heeft deze pagijna moet een onderdeel zijn van het projekt wikijonior geliefen dze wijzginge eerste de contacteren met de maker of de laaste bewerker ik in eigen persoon heeft u komentaar schrijf het maar hier onder op
== [[Guido Gezelle/De averulle en de blomme]] ==
Hoi Peter,
Ik heb je linktoevoeging bij Guido Gezelle er weer afgehaald, aangezien het gedicht onderdeel is van zijn "Vlaemsche dichtoefeningen". Dus geen losstaand gedicht, maar deel van zijn onderwijskunst. Een link is aldaar te vinden. :-)<br>
Jammer dat we nog niet meer volk hebben op wikibooks. Er zijn thans genoeg ingangspoorten om te starten en om interesses te wekken. [[User:Inge Habex|Inge Habex]] 22 nov 2007 09:33 (CET)
:Ah OK, bedankt voor jouw opmerkzaamheid. Ja jammer, maar nog altijd beter hier en zo dan op Wikipedia. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 22 nov 2007 12:50 (CET)
== [[Portaal:Onderwijs]] ==
Hoi.
Een tijdje geleden is het portaal onderwijs op Wikibooks gekomen (heb ik er overigens niet neergezet), maar er is al een hele tijd niks aan gedaan. Dus ik dacht dat ik er misschien goed aan zou doen om op de hoofdpagina een link naar dat portaal te maken, in de hoop dat men ermee aan de slag gaat.
Maar je hebt die wijziging al gauw teruggebracht... waarom eigenlijk?
[[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 21 dec 2007 12:44 (CET)
== BWC nieuwe gebruiker ==
Hoi Londenp,<br>
ik zat net even in een bewerkingsconflict met jou bij het verwelkomen van onze laatste actieve bijdrager. Duidelijk nog een nieuweling die het verschil nog niet kent tussen WB en WP. Maar geen nood, door hem/haar daarop te wijzen hebben we er misschien weer een zinvolle wikibookiaan bij. Ik herinner me nog mijn eigen eerste bijdragen aan wp destijds... ook niet helemaal volgens het boekje, ik wist niet beter.
Deze nieuweling lijkt me immers geen vandaal te zijn, of een storend element... die kunnen we best maar proberen te houden en aangenaam te verwelkomen dacht ik.<br>
Hopelijk kan je het met me eens zijn. Alvast mijn beste wensen voor 2008 !<br>
Groetjes, [[Gebruiker:Inge Habex|Inge Habex]] 7 jan 2008 15:33 (CET)
:Hoi Inge, voor mijn doen wat is ik aangenaam, ik heb zelf een welkomst-sjabloon geplaatst. Groeten van grumpy 7 jan 2008 16:06 (CET)
::O ja, nog het volgende. Ik had (voor het verwelkomen) de bijdragen op Wikipedia van dit adres bekeken. Hij/zij is dus niet onbekend met Wikipedia, alwaar ook vele artikelen van zijn/haar hand waren verwijderd. Dit ter mijner verdediging. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 7 jan 2008 16:08 (CET)
== Portugees: verwijderlijst. ==
Hallo,
Ik ben met de cursus Portugees aan de slag gegaan, en ik vroeg me af of ik hem zomaar van de verwijderlijst af mag halen, of dat een van de beheerders dat moet doen. Als dat laatste het geval is, zou je dat aub willen doen?
Alvast bedankt,
[[Gebruiker:Jobdevries|Jobdevries]] 8 jan 2008 23:47 (CET)
:Dat sjabloon staat er al eeuwen op en had er afgemoeten. Als je serieus met Portugees aan de gang wil, haal ik de inhoud uit de wachtruimte. Meldt dat dan even. Groet {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 8 jan 2008 23:48 (CET)
::Bedankt voor het welkomsbericht! Ik heb al wel het een en ander aan de cursus Portugees veranderd en toegevoegd, maar ik laat het je weten als ik er serieus mee doorga. [[Gebruiker:Jobdevries|Jobdevries]] 9 jan 2008 00:06 (CET)
:::Hey Londenp, zou je de cursus Portugees aub uit de wachtruimte willen plaatsen? Alvast bedankt. [[Gebruiker:Jobdevries|Jobdevries]] 22 jan 2008 19:16 (CET)
::::Gedaan, succes met de verdere ontwikkeling. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 22 jan 2008 22:22 (CET)
:::::Bedankt. Leuk om een bijdrage te kunnen leveren. [[Gebruiker:Jobdevries|Jobdevries]] 22 jan 2008 23:09 (CET)
== Een anonieme ??? op Kunstgeschiedenis/Oud Egyptische kunst ==
Beste Londenp,
Zou jij hier wat meer mee kunnen?
Het gaat om [https://nl.wikibooks.org/w/index.php?title=Kunstgeschiedenis%2FOud_Egyptische_kunst&diff=85749&oldid=80054 deze bijdragen] op [[Kunstgeschiedenis/Oud Egyptische kunst]].
[[Gebruiker:Catienpetji|Catienpetji]] 14 jan 2008 19:38 (CET)
== Reducator: Re-educate Your life... ==
Hoi {{:Gebruiker:Londenp/Sig}},
Bedankt voor je commentaar, :-)
We zijn echter, zoals je merkt, nog in de prille beginfase van onze projecten en moeten dus nog eventjes de knepen van het vak leren. Het startschot werd gegeven met het boek [[Nederlands/Zinsleer]] dat in zijn huidige staat 20% bedraagt.
Alle artikelen zijn afkomstig uit het leerplan 2de & 3de graad TSO Volwassenen onderwijs Vlaanderen → TKO (Tweedekansonderwijs)
Groeten en een fijne leerdag...
--[[Gebruiker:Reducator|Aangeboden door 'De Reducator' : Re-Educate Your life...]] 22 jan 2008 18:04 (CET)
:Mooi, succes. Ik ben fan van hoe jullie jullie leerplannen hebben opgebouwd in België. Bij vragen wat betreft Wikibooks en/of Wikitext: laat het me weten. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 22 jan 2008 22:22 (CET)
== Opmaakprobleem schaakboek ==
Dag Londenp,
Zou jij eens naar het opmaakprobleem dat door [[User:Ischa1|Ischa1]] werd gemeld willen kijken, in de [[Wikibooks:Lerarenkamer#Foutje_in_schaakdiagram|Lerarenkamer]].
Alvast bedankt, [[Gebruiker:Catienpetji|Catienpetji]] 6 feb 2008 20:08 (CET)
== Hiddencat ==
Hoi Londenp, ik heb [[Sjabloon:Hiddencat]] aangemaakt. Dan kunnen we ook zien op welke categorieën het hiddencat gebeuren gebruikt wordt. [[Gebruiker:Multichill|Multichill]] 24 feb 2008 21:12 (CET)
==Username rename==
I would like my account [[User:Cool Cat]] be renamed to [[User:White Cat]] as per my wikimedia-wide username change. --<span style="font-size: small;"> [[User:White Cat|Cat]]</span> <sup>[[User talk:White Cat|chi?]]</sup> 12 mrt 2008 18:12 (CET)
:Done {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 14 mrt 2008 17:37 (CET)
==[[Gebruiker:Computer]]==
* Bot operator: [[User:White Cat]] ([[:Commons:User:White Cat]]) - En-N, Tr-4, Ja-1
* List of botflags on other projects: Bot has a flag on wikimedia (meta,commons) wikipedia (ar, az, de, en, es, et, fr, is, ja, ku, nn, no, ru, sr, tr, uz, simple...) (See: [[m:User:White Cat#Bots]])
* Purpose: Interwiki linking, double redirect fixing, commons delinking (for cases where commonsdelinker fails)
--<span style="font-size: small;"> [[User:White Cat|Cat]]</span> <sup>[[User talk:White Cat|chi?]]</sup> 12 mrt 2008 18:07 (CET)
: Done, good luck {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 14 mrt 2008 17:37 (CET)
== bedankt voor je eerste reactie ==
Beste Londonp,
Bedankt voor je eerste reactie en je waarschuwing voor het gebruik van schermafdrukken.
Groeten
[[Gebruiker:Hnugter|Hnugter]] 8 apr 2008 14:08 (CEST)
== copyright ==
Beste Londonp
Als ik nu van een computerscherm een foto maak, geldt het copyright dan ook voor wat betreft de software die dan zichtbaar is?
[[Gebruiker:Hnugter|Hnugter]] 8 apr 2008 14:44 (CEST)
:Ja dat is een afgeleid werk, behalve als het niet als zodanig herkenbaar is. Je zult op de Wiki-projecten nooit een schermafdruk vinden van bijvoorbeeld MS Windows of MS Word, en ook geen foto. Dat is niet toegestaan. Vele websites, boeken etcetera maken daar geen probleem van, ook de copyrighthouder zal er geen probleem van maken, toch hebben we hier een dubbellicentie waaraan we ons houden: GFDL of CC-BY-SA en die is niet compatibel met copyright. Ons ideaal is het maximaal hergebruikbaar maken van de inhoud van alle Wikimedia-projecten. Sorry: dat maakt het maken van een dergelijk boek erg moeilijk. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 8 apr 2008 15:05 (CEST)
== Rename question on Dutch Wikibooks ==
Yes, I am me even[https://nl.wikibooks.org/w/index.php?title=Overleg_gebruiker:Oscar&curid=1739&diff=91431&oldid=81985&rcid=74588]; if it can solve my request, I am grateful.
--[[Speciaal:Bijdragen/200.227.205.162|200.227.205.162]] 22 apr 2008 03:38 (CEST) [[q:pt:user:Chico]] ([[q:pt:User_talk:Chico|talk]])
: I created a suspense account. See if it is sufficient to confirm the login request.
: --[[Gebruiker:Chico-br|Chico-br]] 22 apr 2008 19:20 (CEST) [[q:pt:user:Chico]] ([[q:pt:User_talk:Chico|talk]])
I am the user who made the request. Currently I am sysop and burocrat of pt.wikiquote.org
--[[Gebruiker:Chico-br|Chico-br]] 1 mei 2008 16:12 (CEST)
: I made the confirmation the login in [https://pt.wikiquote.org/wiki/Usu%C3%A1rio_Discuss%C3%A3o:Chico#Rename_question_on_Dutch_Wikibooks pt.wikiquote] --[[Gebruiker:Chico-br|Chico-br]] 4 mei 2008 22:23 (CEST)
== Rename on IT:WP ==
I confirm that this, https://it.wikipedia.org/w/index.php?title=Discussioni_Wikipedia%3ACambiare_il_nome_utente&diff=15605863&oldid=15344459 , is my edit. Thanks {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 24 apr 2008 11:57 (CEST)
:I confirm that this request and IP belongs to me: https://it.wikipedia.org/w/index.php?title=Discussioni_utente%3AHelios&diff=15636306&oldid=15632317, thanks {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 25 apr 2008 21:47 (CEST)
*[https://it.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Cambiare_il_nome_utente/Riassegnazione/Richieste#Disponibilit.C3.A0_di__Londenp check] :) (helios not logged) 26 apr 2008 14:21 (CEST)
**This is my edit: https://it.wikipedia.org/w/index.php?title=Wikipedia%3ACambiare_il_nome_utente%2FRiassegnazione%2FRichieste&diff=15756115&oldid=15717029 {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 30 apr 2008 13:22 (CEST)
== Aantal boeken en modules ==
Hoi, zou je even willen kijken naar [[Wikibooks:Lerarenkamer#Aantal_boeken_en_modules]]? Ik heb daar gevraagd of m'n bot nog nodig is en ik denk dat jij die vraag het best kan beantwoorden. Groet, [[Gebruiker:Erwin|Erwin]] 27 apr 2008 17:03 (CEST)
==noinclude==
Ja ik begon er ook aan te denken toen ik zag dat de printversie van [[Programmeren in COBOL]] in [[:Categorie:Programmeren in COBOL - inhoud]] terecht kwam. Maar zoals ik al zei ik ben niet zo goed vertrouwd met wikisyntax buiten de basis. Erwin is blijkbaar daarmee veel beter vertrouwd dus misschien vraag je het beter aan hem hoe het kan worden opgelost.--[[Gebruiker:Sephiroth|Sephiroth]] 9 mei 2008 21:38 (CEST)
::Euhm ik wil nie lastig doen ofzo :p maar euhm die sjablonen boek, fase en sub. Als we zo die sjablonen nie willen laten gelden voor Printversie is het dan nie beter om <nowiki>{{SUBPAGENAME}}</nowiki> te gebruiken in de plaats van <nowiki>{{#TitleParts: {{PAGENAME}}|1|2}}</nowiki>? Want die titleparts geld alleen voor A/Printversie ma ik heb ook pagina's met A/B/Printversie. En als we ervan uitgaan da het het laatste stukje bij printversies altijd "Printversie" noemt en nie bijvoorbeeld A/Printversie/C. Is dan <nowiki>{{SUBPAGENAME}}</nowiki> nie beter? Ik zeg het maar hé :p --[[Gebruiker:Sephiroth|Sephiroth]] 11 mei 2008 17:25 (CEST)
:::Nog beter, bedankt ! {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 11 mei 2008 23:31 (CEST)
== Save Our Future Today ==
Hallo Londenp, ik heb dus een fout in de boekstructuur gemaakt met SOFT. Sorry en veel dank voor de enorme lijst verbeteringen. Ik hou er rekening mee in het vervolg om de vervolgpagina's niet een nieuwe naam te geven. Het gaat lekker met de boeken ondanks het verlokkende zonnetje dus af en toe vlucht ik de tuin in, maar daar krijg ik dan weer inspiratie door voor het tuinboek.--[[Gebruiker:Vangelis|Vangelis]] 12 mei 2008 09:11 (CEST)
:mooi, ik heb ook een kruidentuin(tje), moestuin, een kleine boomgaard (2 appels, 2 kersen, 2 pruimen en 1 abrikoos) en natuurlijk een siertuin; dus ik kijk graag mee. Momentaan een behoorlijk probleem met de edelrozen helaas. Maar nu je het aanspreekt. Tijdens de controle kwam ik nog een aantal dingen tegen. Normaliter hebben we bij ons de conventie: hoofdpagina/hoofdstuk en eventueel hoofdpagina/hoofdstuk/paragraaf. Tav het tuinboek heb je het volgende gedaan [[Leer jezelf ecologisch tuinieren]] lijkt de voorpagina te zijn, met als hoofdstukken:
#[[De moestuin]]
#[[De kruidentuin]]
#[[De boomgaard]]
#[[De siertuin]]
#[[De tuinkalender]].
Nu hebben deze hoofdstukken de gedaante van een boek aangenomen. Dat je separate boeken maakt van een moestijn, kruidentuin, boomgaard, siertuin en tuinkalender kan ik me heel goed voorstellen, wat dat alleen is al een uitgebreid boek waard per onderwerp, maar dan heeft [[Leer jezelf ecologisch tuinieren]] als pagina geen zin meer. Zijn het hoofdstukken in het boek, dan zou de naam moeten zijn: [[Leer jezelf ecologisch tuinieren/De moestuin]], [[Leer jezelf ecologisch tuinieren/De kruidentuin]], etcetara. Hoe moet ik de opbouw van het boek of de boeken verstaan? Groeten, {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 12 mei 2008 14:19 (CEST)
::Ha, heb ik in mijn beginnersonschuld natuurlijk weer wat zitten aanklooien. De Siertuin bestond al (tenminste zoals die er nu bijligt) ik heb daar niet zoveel verstand van, maar ik heb wel een vriendin waar ik later te rade ga om ook dit hoofdstuk verder vorm te geven en ik hoop natuurlijk dat iemand zich misschien geroepen voelt. Helaas weet ik dus niks van rozen, maar misschien komt dat nog.<br>Bij de opbouw van het boek ben ik dus uitgegaan van dit bestaande hoofdstuk en wilde er een lekker dik boek van maken waar ''alles'' in staat over ecologisch/biologisch tuinieren. Ik heb in de loop der tijd namelijk vooral op het gebied van kruiden en groenten van alles geleerd en bergen met 'lijstjes' gemaakt. Dat komt nu goed van pas.<br>Goed, ik wilde dus een voorpagina maken (waar wat inleidend blabla moet komen over het waarom van ecotuinieren en daarop hoofdstukken naar de diverse soorten tuin (zoals nu het geval is ongeveer), maar ik begrijp dat er iets niet klopt. Is dat dus zo te maken dat de hoofdstukken gewoon hoofdstukken worden en geen aparte boeken? Groet --[[Gebruiker:Vangelis|Vangelis]] 12 mei 2008 17:15 (CEST)
::PS. En nu maar hopen dat ik met mijn derde 'grote' project [[Vakantiereizen/Wandelvakantie]] wel alles goed heb gedaan, maar dat denk ik wel want de hoofdpagina [[Vakantiereizen]] (met link naar hoofstuk bestond al.--[[Gebruiker:Vangelis|Vangelis]] 12 mei 2008 17:42 (CEST)
== tabelkop ==
Het wordt steeds makkelijker (en mooier). Heb het weer helemaal door (nog even dan ben ik een echte Wiki deskundige). Leuk dat je een Tuinkalender-Tabelkop hebt gemaakt die ik natuurlijk dankbaar ga gebruiken. Waar kan ik die vinden, mocht ik ooit nog wat willen veranderen/toevoegen? --[[Gebruiker:Vangelis|Vangelis]] 15 mei 2008 14:10 (CEST)
:Gevonden!--[[Gebruiker:Vangelis|Vangelis]] 15 mei 2008 16:06 (CEST)
== Lavas ==
Mooie plant, mooie foto.--[[Gebruiker:Vangelis|Vangelis]] 17 mei 2008 16:20 (CEST)
== Verdwenen pagina's ==
Zen ik da of verdwijnen er pagina's? Ik bedoel sinds onze hoogste piek van 2499 pagina's doen we het nu al met 80 pagina's minder. ''true'' de helft moest wel worden verwijderd omdat het vandalism of zandbak werk was maar der zijn ook veel nieuwe pagina's ondertussen aangemaakt. En als ik vergelijk met gisteren zijn er 10 weg terwijl in de logboek maar 3 zijn verwijderd waaronder 1 categorie. Dit houd mij al een tijdje bezig en ik zie er geen verklaring voor. Komt dat door de hoge aantal bewerkingen van de laatste tijd ofzo? Ik zie wss spoken ma ik vind het toch raar. --[[Gebruiker:Sephiroth|Sephiroth]] 22 mei 2008 19:26 (CEST)
:ik heb het niet gevolgd. Raar inderdaad: ik gooi niet veel weg of zo, ik ben alleen een beetje aan het reorganiseren. Ik zal er eens op letten. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 22 mei 2008 21:03 (CEST)
::Ik begin me nu er wel zorgen te maken dat er iets ernstig scheelt. Sinds de laatste keer da ik controleerde zijn er terug 20 pagina's verdwenen. En ik heb gemerkt dat de pagina's af en toe verdwijnen als je een bewerking maakt. Ik heb zelfs printscreens. Zou het misschien één of ander bug zijn? --[[Gebruiker:Sephiroth|Sephiroth]] 27 mei 2008 23:01 (CEST)
:::We kunnen ze eens handmatig tellen. Ga ik even doen. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 27 mei 2008 23:27 (CEST)
::::een beetje teveel werk. De teller staat nu op 2404. Eens kijken wat hij morgen is. Ik zal nog eens op bugzilla snuffelen of daar iets bekend is. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 27 mei 2008 23:32 (CEST)
:::::Ik heb handmatig geteld door middel van [[Speciaal:AllePaginas]]. Ik heb dan al de titels van de pagina's gekopieerd en dan al de redirects eruitgehaald en ik kom uit op ongeveer 2790 pagina's :s wat ik danweer verdacht veel vind. Het kunnen er wel ietsjes minder zijn. --[[Gebruiker:Sephiroth|Sephiroth]] 28 mei 2008 16:32 (CEST)
::::::Ben even benieuwd hoe je dat hebt gedaan, met copy/paste van Special: Allpages in excel heb ik het geprobeerd, maar kan het verschil niet vinden tussen redirect en pagina helaas. Toen dacht ik, ik zal even slim zijn dus aantal van Special:Allpages minus aantal op [[Speciaal:Doorverwijzinglijst]], waarbij ik dacht in de header &namespace=0 te zetten, zodat het aantal redirects in de hoofdnaamruimte kan worden geteld, maar dat werkt helaas niet. Ik ben dus even benieuwd hoe dat werkt met dat tellen, zonder echt alles handmatig te tellen. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 28 mei 2008 17:21 (CEST)
:::::::Euh ik had hetzelfde probleem toen ik het eerst probeerde in excel. Ma heb het daarna in Word geprobeerd al de redirects er handmatig uitgehaald. Dus alle namen die in groen stonden gedelete dan heb ik datte allemaal gekopieerd in excel. Dan vervolgens gezien hoevel rijen er waren en maal 3 gedaaan aangezien het over 3 kolomen was verspreid. --[[Gebruiker:Sephiroth|Sephiroth]] 28 mei 2008 17:41 (CEST)
== Moderator ==
Ik ben zeer vereerd dat je mij voorsteld om moderator te worden :p. Toen ik bij wikibooks kwam had ik zeker nooit als doel om moderator te worden. Maar ik aanvaard wel je voorstel. Ik zie het wel een beetje als erkenning voor mijn "vele" werk. --[[Gebruiker:Sephiroth|Sephiroth]] 27 mei 2008 18:13 (CEST)
== vraag ==
Hoi
vraagje: ik zag gisteren de leuke site wikiquote voor het eerst en voegde wat dingen toe. Die heb jij blijkbaar weer verwijderd. Waarom? Ff ter lering van mij.
gr.
E.
was een vraag van mij overigens, ging om de mart smeets-uitspraken en een aantal van Evert ten Napel
==Hulp==
Hallo LondenP, ik heb wat hulp nodig. Door een overbodige spatie in een deel van de paginatitels van het boek [[Discrete Kansrekening]], kreeg ik problemen met een sjabloon. Ik heb de titels gewijzigd, maar er zijn nu een flink aantal pagina's als redirect ontstaan. Is er een mogelijkheid die op een handige manier te verwijderen?[[Gebruiker:Nijdam|Nijdam]] 20 jun 2008 23:14 (CEST)
:Ik kan ze verwijderen en zal dat te zijner tijd doen. Overigens zijn redirects werkelijk geen probleem en is zelfs handig wanneer links naar die voormalige pagina nog niet veranderd zijn. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 21 jun 2008 23:35 (CEST)
::Bedankt alvast. De oorspronkelijke pagina's hebben geen functie meer.[[Gebruiker:Nijdam|Nijdam]] 22 jun 2008 22:40 (CEST)
:::Bedankt voor je hulp. Ik heb nog een vraag, misschien dat jij dat weet. Op de pagina's van "Discrete Kansrekening" verschijnt bovenaan een soort navigatiepijl, waarmee je steeds terug kunt gaan naar de inhoudsopgave. Hoe werkt dat, want op de pagina zelf kan ik daarvan niets vinden?[[Gebruiker:Nijdam|Nijdam]] 24 jun 2008 21:03 (CEST)
::::Dat is een [https://www.mediawiki.org/wiki/Manual:%24wgNamespacesWithSubpages instelling/parameter] die wordt geregeld in de LocalSettings.php file in de hoofddirectory van de wiki of het wel te zien is of niet. Deze kan door ons niet beïnvloed worden, slechts door de developers. Het is handig in bepaalde gevallen, deze functie werkt in ieder geval op de meeste (zo niet alle) wiki's in de hoofdnaamruimte. Die functie hebben we ook op Wikijunior aan laten zetten nadat de devs die extra naamruimte hadden gemaakt. Stoort het bij jou? Zover ik weet heeft Koos Jol ooit eens pogingen ondernemen deze functie met behulp van javascript om te bouwen, hetgeen niet gelukt is overigens. Groet {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 24 jun 2008 23:10 (CEST)
:::::Bedankt voor je uitleg; het stoort me niet, maar ik was benieuwd hoe het werkte. Wel kan het storend worden als ik een andere navigatie aanbreng. We zullen zien.[[Gebruiker:Nijdam|Nijdam]] 25 jun 2008 23:59 (CEST)
== Advies ==
Mijn excuses dan. Ik denk wel dat die ip wel héél lang bezig is op wikibooks en ik het vermoede heb dat he Dion is. Maar nogmaals mijn excuses zal niemand meer lastig vallen in de nabije toekomst. --[[Gebruiker:Sephiroth|Sephiroth]] 23 jun 2008 12:53 (CEST)
:Geen excuses nodig. Inderdaad is het waarschijnlijk Dion .Het is geen lastig vallen wat je doet, echter ik wil nogmaals herhalen dat men gebruikers de vrijheid moet geven hun creativiteit te ontplooien. Daarom de oproep tot terughoudendheit. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 23 jun 2008 12:55 (CEST)
== zusterprojecten ==
Hallo Londenp, de voorbije weken heb ik mij bezig gehouden (en nog) met de vraag hoe de zusterprojecten van Wikipedia in het Nederlands actiever zouden kunnen worden. Hierbij viel het mij, maar ook gebruikers op wiki's in andere talen, op dat de zusterprojecten heel erg los lijken te staan van de grote moeder Wikipedia. Een oplossing zou dan zijn om de projecten in het Nederlands onderling meer met elkaar te laten linken indien dat relevant is. Ik zag op veel boeken dat er een link naar Wikipedia aanwezig was. En zojuist zag ik ook dat je in het linkermenu de linken naar de zusterprojecten hebt aangebracht wat ook een mooie manier is van het met elkaar meer verweven. (Mijn dank daarvoor, voor het goede idee!!) Als je verder nog ideeën mocht hebben over hoe er meer gelinkt zou kunnen worden naar elkaar/onderling zou ik het graag vernemen. Groetjes - [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 25 jun 2008 23:19 (CEST)
:Hallo Romaine, dat was precies mijn idee, die promotie. En eigenlijk hoop ik erop dat Wikipedia als grote zus, dat natuurlijk ook doet. Itt Wikipedia, heb ik het hier maar gewoon omgezet in de verwachting als iemand het niet goed vindt, mij dat wel verteld wordt. Of dit op Wikipedia mogelijk is, waag ik te betwijfelen (de "gemeenschap", maar het zou de zusterprojecten erg ten goede komen. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 25 jun 2008 23:23 (CEST)
::Ok, in de zijbalk op Wikipedia, om dat voor elkaar te krijgen moet iemand wel van hele goede huizen komen en praten als brugman, maar ik denk dat er veel meer mogelijkheden zijn hiertoe. De voornaamste manier denk ik om te zorgen dat er op Wikipedia meer linken komen is door deze linken wiki-inhoudelijk afgestemd te hebben (project a <-> project b). Zoals bv het onderwerp paard op Wikipedia te laten linken naar het artikel paard op WikiWoordenboek en andersom. Het mooiste zou zijn als dit botmatig aangebracht zou kunnen worden. Maar, eerst even iets anders... :p [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 25 jun 2008 23:38 (CEST)
:::Werp eens een blik op Wikinews, een of ander linker kolommetje... :-D [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 25 jun 2008 23:43 (CEST)
::::Mooi, wikiquote heb ik net ook gedaan. Nu Wikisource en Wiktionary nog en wie weet Wikipedia. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 25 jun 2008 23:44 (CEST)
:::::Wiktionary zal ik morgen vragen, ik probeer nu of ik een moderator op de chat te pakken kan krijgen die dat op Wikisource wil doen. De argumentatie "als iemand het niet goed vindt horen we het wel" is een mooie hiervoor. [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 25 jun 2008 23:52 (CEST)
::::::Wikisource heb ik inmiddels gedaan. Enkel vraag ik me af hoe ik deze balk onder de zoekfunctie kan krijgen. Nu staat de zoek niet meer in het beeld voor de kleinere schermgebruikers. (misschien ook eens op wb naar kijken). [[Gebruiker:Wolvenraider|Wolvenraider]] 29 jun 2008 12:35 (CEST)
:::::::Het zou inderdaad misschien mooier zijn als het onder de zoekfunctie zou kunnen. Ik zie zo gauw niet hoe dat kan, maar ik kijk verder. [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 29 jun 2008 12:55 (CEST)
::::::::Volgens mij moet dat wel kunnen, maar niet zoals ik het hier (en jullie daar) hebben gedaan. Dan moet er een extra kastje worden gemaakt. Ik zal eens kijken op andere wikiprojecten hoe zij dat gedaan hebben. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 29 jun 2008 13:22 (CEST)
Het werkt: Zet het volgende in mediawiki:monobook.js:
<syntaxhighlight lang="javascript">
/** START: searchBetweenNavEnZuster - Puts Search to top */
function searchBetweenNavEnZuster () {
function $(id) { return document.getElementById(id); }
var search = $('p-search');
search.parentNode.removeChild(search);
$('column-one').insertBefore(search, $('p-zusterprojecten'));
}
aOnloadFunctions[aOnloadFunctions.length] = searchBetweenNavEnZuster ;
/** END: searchBetweenNavEnZuster */
</syntaxhighlight>
{{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 29 jun 2008 13:40 (CEST)
:Ik heb het er in gezet, maar het werkt op Wikinews nog steeds niet goed, hoe vaak ik ook forceer de pagina te verversen. [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 29 jun 2008 14:19 (CEST)
::Ook WikiWoordenboek heeft nu de linken naar de zusterprojecten geplaatst. [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 29 jun 2008 15:59 (CEST)
:Hoi natuurlijk werkt dat niet. stom, stom, stom.... Ik was vergeten te zeggen dat je aOnloadFunctions ook moet activeren (staat hier in Commons.js). Op wikiquote heb ik dit in Monobook.js gezet:
<syntaxhighlight lang="javascript">
// ============================================================
// BEGIN Enable multiple onload functions
// setup onload functions this way:
// aOnloadFunctions[aOnloadFunctions.length] = function_name; // without brackets!
if (!window.aOnloadFunctions) {
var aOnloadFunctions = new Array();
}
window.onload = function() {
if (window.aOnloadFunctions) {
for (var _i=0; _i<aOnloadFunctions.length; _i++) {
aOnloadFunctions[_i]();
}
}
}
// END Enable multiple onload functions
// ============================================================
</syntaxhighlight>
Succes {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 30 jun 2008 08:30 (CEST)
:En het werkt op wikisource !!! Dankjewel. Andere dingen om de activiteit en samenwerking tussen de projecten te bevorderen zijn welkom! Dus als je nog iets weet, ik wil altijd meewerken met goede ideeën! [[Gebruiker:Wolvenraider|Wolvenraider]] 30 jun 2008 12:53 (CEST)
::En ook bedankt voor de nieuwe code die ik je zag toevoegen. Die werkt een stuk simpeler en praktischer. [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 8 jul 2008 14:07 (CEST)
==Bouwkunde voor autocadtekening==
Beste londonp
Ik wil aan mijn boek dat ik aan het maken ben, autocad voor Bouwkunde een autocadtekening toevoegen in pdf formaat.
Ik heb een tekening gekregen die door een architectenbureau ter beschikking is gesteld en die voor dit doel gebruikt mag worden.
Hoe kan ik dit pdf bestand bijvoegen en moet er nog iets gedaan worden met copyright?
groeten
henk
:Hallo Henk. Eerst het slechte nieuws:
:*Alles wat een copyright heeft kan hier niet geupload worden
:Je moet er dus voor zorgen dat dat achitectenbureau het bestand vrijgeeft met een copyleft-licentie als GFDL of CC-BY-SA (een goede pagina over de uitleg van copyrights vind je [[w:Wikipedia:Beleid voor gebruik van media|hier op wikipedia]]. Dit heeft wel enkele consequenties die je dient te weten:
:#De tekening mag vrij gebruikt worden, door iedereen, dus ook buiten Wikibooks (ze moeten echter altijd de maker van de afbeelding citeren)
:#De tekening mag veranderd worden, ook daarbij moet altijd weer de originele maker geciteerd worden
:#En... De tekening mag zelfs commercieel gebruikt worden door eenieder, maar ook hier geldt dat de originele maker geciteerd moet worden en omdat de licentie viraal is (dat wil zeggen besmettelijk) moeten werken die van de tekening zijn afgeleid zelf ook een copyleft-licentie hebben, copyright op deze afbeeldingen kan dus niet door iemand anders worden geclaimd.
:Het goede nieuws is dat je pdf-bestanden kan uploaden en wel door te drukken op "Bestand uploaden" in de rechterkolom. pdf wordt geaccepteerd
:Nu vermoed ik dat je de afbeelding zichtbaar wilt maken in de wikipagina. Dat kan helaas niet met een pdf: dan zou je eerst de pdf moeten omzetten in jpg of svg of iets dergelijks. Daarbij kunnen we je echter wel helpen.
:Ik hoop je met dit antwoord geholpen te hebben. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 29 jun 2008 13:21 (CEST)
== acknowledgement for En-Wikibooks ==
I acknowledge this edit was made by me: https://en.wikibooks.org/w/index.php?title=Wikibooks%3AReading_room%2FAdministrative_Assistance%2FRenaming&diff=1224952&oldid=1224712 {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 7 jul 2008 16:25 (CEST)
== Acknowledgement for Commons ==
I am requesting a rename on Commons and I acknowledge that this was my edit: https://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=Commons%3AChanging_username%2FCurrent_requests&diff=12642488&oldid=12639194, thanks {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 8 jul 2008 17:24 (CEST)
== Zusterprojecten (2) ==
Hallo Pjetter, als we willen dat de zusterprojecten van Wikipedia in de linkerbalk op Wikipedia krijgen, ik heb zojuist als reactie op een bericht dit aangekaart [https://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:De_kroeg#Locatie_zoekbalk] en hoop dat er meer gebruikers voor zijn om de Nederlandstalige projecten meer met elkaar te laten samenwerken en/of integreren. Groetjes [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 8 jul 2008 18:19 (CEST)
:Tot op heden ziet het er goed uit, de reacties zijn niet negatief. Misschien lukt het. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 8 jul 2008 21:58 (CEST)
::Hoe meer positieve reacties van gebruikers (bv van jou = hint :-) ) hoe gemakkelijker het invoeren gaat. [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 8 jul 2008 23:56 (CEST)
:::Nee liever niet want dat springt JacobH er meteen weer boven op om het tegendeel te beweren (met zijn secondanten Migdejong, Robotje, etc). Dus ik geef lekker geen reactie om het niet te verpesten. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 9 jul 2008 00:11 (CEST)
::::Mmm, stel dat ze nou niet reageren erop? Maar goed, kan het niet voor je beslissen. Ik hoop alleen dat er meer op gereageerd gaat worden, anders blijft het een mager draagvlak. groetjes - [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 9 jul 2008 01:42 (CEST)
:::::Soms lijkt 'zusterprojecten' inderdaad wat op 'broedermoord'. Zo verdwijnen door mij gemaakte links in een WP artikel naar WB om onverklaarbare reden ineens en op mijn vraag waarom krijg ik geen antwoord. Nou ja, ik heb steun voor de sidebar geplaatst in de WP kroeg, want dit moet doorgaan. --[[Gebruiker:Vangelis|Vangelis]] 9 jul 2008 08:46 (CEST)
::::::Er schijnen meerdere gebruikers te zijn die daar last van hebben. Gisteren heeft een gebruiker 50 links naar zusterprojecten geplaatst, nog geen een weggehaald, maar als dit toch nog mocht gebeuren ga ik er actie voor ondernemen en die persoon erop aanspreken. Maar, de verbinding tussen de projecten moet beter worden. [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 9 jul 2008 13:07 (CEST)
:Maar er staat nu een concreter voorstel met nog een vraag. [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 11 jul 2008 21:31 (CEST)
== Aangemaakte pagina ==
Hallo Pjetter, Wat zou jij doen met [[Kookboek/pannenkoeken]] die onlangs werd aangemaakt? De pagina [[Kookboek/Pannenkoeken]] bestaat al, en in feite is de eerstgenoemde pagina dus dubbel. Groetjes - [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 11 jul 2008 16:42 (CEST)
:Hallo Pjetter/Romaine, dat had ik ook al gezien. Eerste bijdrage van een nieuwe gebruiker dus voorzichtig (niet wegjagen?). Ik wilde voorstellen om deze pannenkoek variant op te nemen op de pannenkoek pagina, maar weet niet zo goed hoe ik dat moet verwoorden. --[[Gebruiker:Vangelis|Vangelis]] 11 jul 2008 17:47 (CEST)
::Er zijn op zich meerdere recepten om pannenkoeken te maken, de vraag is of ze verschillen in voldoende mate, twee recepten voor hetzelfde lijkt me geen probleem, of het op 1 pagina moet weet ik niet. In ieder gevallijkt het me zinvol om /pannenkoeken met kleine p op z'n minst als redirect te behouden voor het geval dat er meer gebruikers denken dat ze die pagina vinden missen (en willen aanmaken). [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 11 jul 2008 19:41 (CEST)
:::Precies {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 11 jul 2008 21:53 (CEST)
==Klassieke Mechanica: wrijving ==
Bedankt voor het zorgvuldig nalezen van mijn tekst. Ik moet toch dringend wat meer aandacht besteden aan de rode lijntjes in mijn editor-venster (ik gebruik Firefox met spellingscontrole). Ik zie echter dat je alle afkortingen als i.v.m., b.v., nl., d.i. voluit geschreven hebt. In welke richtlijn voor Wikibooks staat er dat deze afkortingen niet mogen gebruikt worden in een wetenschappelijke tekst? Ik ben trouwens vruchteloos op zoek geweest naar de taalrichtlijnen. Of staan die alleen op Wikipedia?
Groeten,[[Gebruiker:Huibc|Huibc]] 21 jul 2008 16:19 (CEST)
:Hallo Huibc, Ook ik vergeet nogal eens die rode lijntjes (ook al omdat het, ook al schrijf je foutloos, sowieso vol blijft staan met lijntjes omdat Firefox helaas b.v. Wikibooks fout rekent, om van onze mooie gebruikersnamen maar te zwijgen. B.v. wordt trouwens wel goed gerekend terwijl dat bv. moet zijn omdat bijvoorbeeld één woord is (maar je hebt ook nog een andere B.V.). Ik moet toegeven dat ik ook een hekel heb aan afkortingen omdat het niet voor iedereen duidelijk is. Anderstaligen kunnen de betekenis v.e. ''woord'' opzoeken, van een afk. wordt dat moeilijker. Groetjes, John--[[Gebruiker:Vangelis|Vangelis]] 21 jul 2008 17:06 (CEST)
::Ik vrees dat je je vergist met dat b.v. In mijn editie van van Dale staat dat als afkorting voor bijvoorbeeld. Maar het is wel een editie van 1984. Het is maar één van de niet altijd erg logische elementen van onze taal. Wat het vermijden van afkortingen betreft omwille van de leesbaarheid van een tekst, denk ik dat men toch een onderscheid moet maken tussen zeer gebruikelijke afkortingen en de afkortingen van eigen vinding, zoals je er een paar geeft in uw tekst. Tegen de studenten werd in mijn "actieve" tijd altijd gezegd dat ze op het examen eigen afkortingen moesten vermijden maar wel de afkortingen mochten gebruiken die ook in de cursus gebruikt werden. En je moet toch niet veel Engels gestudeerd hebben om te weten waarvoor "e.g." staat? Ik vind dat je toch een beetje te streng bent. Trouwens, officiële afkortingen kun je ook terugvinden in een goed woordenboek of eventueel in een verklarend woordenboek in de taal zelf. Groetjes,[[Gebruiker:Huibc|Huibc]] 21 jul 2008 20:19 (CEST)
:::Op het gevaar af dat we Pjetter z'n OP (afkorting voor OverlegPagina ;-) zitten vol te pennen (maar dan wist hij de boel maar) wil ik toch nog even mijn gelijk halen. In mijn 1992 Van Dale staat toch echt alleen als afkorting voor bijvoorbeeld ''bv.'' of ''bijv.'' aangegeven. En ook in ons onvolprezen WikiWoordenboek worden deze beide gebruikt. Dus het is inmiddels logisch (hoewel waarom niet logies (maar dan moet je daar weer lozies van maken o.i.d.)). Verder maak ik geen ''eigen'' afkortingen (hoewel ik gek ben om woord te spelen) want B.V. is een van onze bedrijfsvormen, ''v.e.'' betekent gewoon van een volgens diezelfde Van Dale en ''afk.'' is afkorting (ook weer volgens V.D.). Kijk en je geeft nu precies een voorbeeld van een afkorting die ik als (nog niet zo lang) gepensioneerde zonder een woord Engelse studie (nou ja, een beetje autodidactisch dan) niet begrijp. ''e.g.'' ik heb GEEN idee. maar je hebt gelijk, ik kan het (dank zij WIKI) allemaal opzoeken. Ik had natuurlijk al lang op jouw gebruikers pagina gekeken om te weten tegen wie ik zit te kletsen (dat had je wel door met dat gepensioneerde), maar wat in het verband met onze taalstrijd belangrijker is, juist... onze nationaliteiten moeten gewoon niet samen. En op ''onze leeftijd'' mag je wel jij tegen elkaar zeggen, toch? Gelukkig heb je "actieve" tussen aanhalingstekens gezet, wat gezien je bijdragen aan WikiBooks ben je dat nog steeds. Natuurlijk maak ik maar grapjes, en streng? Nee hoor, ik ben er één van vrijheid blijheid. Dus als je in ''jouw'' boek afkortingen wilt gebruiken dan klik je toch gewoon op ''ongedaan maken'', daar heeft die tiran van een Pjetter niet van terug [[Afbeelding:Face-wink.svg]] Als hier nog meer over te discussiëren is, moet dat misschien maar op onze eigen O.P. Vriendelijke groet, John--[[Gebruiker:Vangelis|Vangelis]] 21 jul 2008 22:55 (CEST)
:Hallo beiden. Dat uitschrijven van afkortingen heb ik ooit geleerd, als iets dat je dient te doen, ook voor wetenschappelijke teksten. Hoe dan ook: ik vind het leesbaarder en het is een kleine moeite. Niemand hoeft zich te conformeren, we hebben geen taalconventies, maar als je conventies op wilt zetten: wees dapper!! en schrijf ze op [[Wikibooks:Conventies]]. Overigens mag je best de conventies van Wikipedia volgen, maar dit is Wikibooks: het hoeft dus niet. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 31 jul 2008 22:41 (CEST)
::Voor mij is de discussie hiermede inderdaad afgelopen. Bovenaan deze pagina staat "Mijn antwoord is meestal kort en zakelijk.". Ik vroeg me wel af wat het antwoord wordt als je je niet aan deze regel houdt. O f was dat hier het geval? Groeten,[[Gebruiker:Huibc|Huibc]] 4 aug 2008 12:08 (CEST)
:::"Meestal" staat hier dus ik kan er ook wel eens van afwijken. Maar ik weet niet goed wat ik er verder nog aan moet toevoegen. Als je liever wilt dat ik ze laat staan in de toekomst, zal ik dat doen. Voor de resten hou ik niet echt van regels, die beperken de creativiteit alleen maar. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 4 aug 2008 21:08 (CEST)
== Over creativiteit gesproken ==
Je gaat er wel weer tegenaan. Ik miste je al. Groet--{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 4 aug 2008 21:47 (CEST)
:vakantie geweest en daarna wat zaakjes op Wikipedia gedaan. Ik hoop nog altijd dat het tij aldaar gekeerd kan worden en dat het project weer open en vrijer wordt. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 4 aug 2008 21:52 (CEST)
::Welcome back. WP hoop ik ook, zag trouwens dat er een 2de generatie aan het ontstaan is? Wat je bij [[Leer jezelf ecologisch tuinieren/Linzen|Linzen]] hebt gedaan moet ik trouwens bij een helboel nog aanpassen, nadeel van sjabloonverandering, maar dat spaart dan weer een hoop werk.Groet, --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 4 aug 2008 21:57 (CEST)
== Huisdierengids konijn ==
Ik zag dat u bij het huisdierengids konijn, bij de bovenste hoodstuk bij deze hoofdpagina van het [[huisdierengids konijn]], dat hoodstuk zeker 2X herstelde waarbij er twee links op dezelfde pagina naar de hoofdpagina van het huisdierengis konijn verwijsde. Is een enkele link misschien al niet genoeg?
Groet, [[overleg gebruiker:86.95.64.35|86.95.64.35]]
:Klopt. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 8 aug 2008 12:54 (CEST)
== Deel celbiologie/cel ==
Binnenkort start hier het schooljaar weer. Ik heb een zelf uitgewerkte cursus over celleer (Word document.) Is het goed dat ik mijn eigen cursus verwerk in het bestaande wikibook?
[[Gebruiker:Jos Punie|Jos Punie]] 12 aug 2008 09:19 (CEST)
:Uiteraard, zolang de licentie van het werk dat toelaat. Het boek celbiologie is niet veel meer dan een aantal verzamelingen links dat zonder probleem vervangen kan worden. Veel succes en bij voorbaat dank voor het on-line zetten van die informatie. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 12 aug 2008 11:27 (CEST)
== Bot username rename ==
Hi, I'd like my bot [[Gebruiker:Computer]] to be renamed to [[User:タチコマ robot]]. This rename request is per my wikimedia wide bot username rename. I have decided to have a single username to more efficiently use SUL. Thanks.
*If this is not the right place to make this request, please move it to the right place.
--<span style="font-size: small;"> [[User:White Cat|Cat]]</span> <sup>[[User talk:White Cat|chi?]]</sup> 13 aug 2008 16:33 (CEST)
:Hello Pjetter, please can You rename his (own) account klicking [{{Fullurl:special:Renameuser|uselang={{CONTENTLANGUAGE}}&oldusername=Computer&newusername={{URLENCODE:タチコマ}}%20robot&reason=per_own_request#dummy}} here], he needs this rename for being able to use an unified account.
Don't worry about the "Gebruiker タチコマ robot is gereserveerd voor de globale gebruiker. " just check the checkbox "Ja, hernoem de gebruiker". Please feel free to contact me if You have any questions, many thanks in advance, best regards, --[[Gebruiker:Spacebirdy|vogeltje]] [[Overleg_gebruiker:Spacebirdy|<sub>(:> )=|</sub>]] 26 aug 2008 17:15 (CEST)
::{{Done}} {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 26 aug 2008 23:13 (CEST)
== Usprenta ==
Hoi Pjetter, ik vroeg net op [[Overleg gebruiker:86.90.219.84 ]] waarom hij [[Usprenta]] leeghaalde, maar blijkbaar weet jij hier meer van? Dan laat ik het verder aan jou over. Groet, [[Gebruiker:Erwin|Erwin]] 14 aug 2008 11:32 (CEST)
:Ik zie net dat het een zelfbedachte kunsttaal is, vandaar dus. Groet, [[Gebruiker:Erwin|Erwin]] 14 aug 2008 11:35 (CEST)
::(na bwc, zelfzaam op Wikibooks !) Hoi Erwin, dat is het anonieme adres van de gebruiker:Dion die de cursus heeft opgezet. In principe sloot de cursus sowieso niet aan bij Wikibooks omdat het een zelfbedachte taal is. Dion geeft met leeghalen aan dat hij de cursus niet meer verder wil onderhouden en daarmee is de waarde nul geworden. Ik heb het dus een beetje opgeruimd (en mocht ik fout zitten, dan kan ik het altijd nog terugzetten. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 14 aug 2008 11:37 (CEST)
:::Dank voor de uitleg. MoiraMoira wees me net op de pagina's op Wikipedia, dus ik vind verwijdering op dit moment wel terecht. Groet, [[Gebruiker:Erwin|Erwin]] 14 aug 2008 11:40 (CEST)
== br of br/ ? ==
Hallo Pjetter, ik zag dat je een paar nieuwe regel br's van mij veranderd hebt in br/. Ik heb nooit gemerkt dat br niet werkt, maar is br/ beter? Dan doe ik dat voortaan ook (en verander daar waar ik het tegenkom). Groet, --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 21 aug 2008 18:03 (CEST)
:<nowiki><br></nowiki> doet hetzelfde als <nowiki><br></nowiki>, echter de tweede werkt universeler dat wil zeggen meer verschillende browsertypen laten dat zien zoals bedoeld. Ik heb het ooit geleerd van iemand op Wikipedia en heb dat overgenomen. Het fijne weet ik er echter niet over. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 21 aug 2008 21:24 (CEST)
::<nowiki><br></nowiki> Is oude HTML en het gebruik ervan wordt afgeraden. In HTML 4.01 (huidige versie) is enkel <nowiki><br></nowiki> toegestaan. De bedoeling is dat alle browsers zich daaraan houden met als gevolg dat over een tijd de eerste vorm niet overal hoeft te werken. MediaWiki verandert daarom automatisch <nowiki><br></nowiki> naar <nowiki><br></nowiki> bij het tonen van de pagina. --[[Gebruiker:Erwin|Erwin]] 22 aug 2008 21:03 (CEST)
:::Bedankt Erwin ik houd er voortaan rekening mee en zal het bij verbetering van pagina's die ik tegenkom veranderen. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 23 aug 2008 22:47 (CEST)
==Dank voor het welkom, suggesties voor je books==
Hallo Pjetter,
Dank voor je welkomstwoord op mijn [[Overleg gebruiker:B222]]. Basisvragen zul je van mij niet krijgen, met intussen ruim duizend edits in Wikipedia's hoofdnaamruimte en enkele tientallen op andere Wikimedia-projecten. Ik onderteken daar gewoonlijk met ''Bertux''. Dat ik hier een account heb, is een gevolg van unified login; ik heb nog geen bewerkingen, en geen concrete plannen voor wikibooks, al kan het zijn dat de nog lege wiki op mijn eigen website een wikibook "Waar zit de uitknop" o.i.d. gaat baren: een computercursus voor absolute beginners met computervrees. Zo'n cursus geef ik klassikaal al enkele jaren, dus er is over enkele jaren wel materiaal voor.
Ik heb tevoren jouw ''Chemisch rekenen'' en [[Papier/Bladvorming]] bekeken, om een indruk te krijgen tegen wie ik praat. Ziet er mooi uit, dus motiverend om verbeteringen te suggereren:
*Ik zag dat je het woord foil gebruikte zonder uitleg of link. In Nederland hoort dat niet tot het gangbare idioom, dus uitleg kan zinnig zijn.
*Verder zag ik op dezelfde pagina "het zeef." Aangenomen dat dit geen schrijffout is, zal het wel zoiets zijn als "dat wat over de zeef gehaald is, of dat wat over de zeef gehaald zal worden, of dat wat op dit moment over de zeef gehaald wordt. Zelfde opmerking dus als bij foil.
*Nog iets heel anders: bovenaan deze OP verwijs je naar de paretoregel. Ik neem aan dat je het [[:w:nl:paretoprincipe]] bedoeld, niet de [[:w:nl:pareto-efficiënt]]ie.
Ik plaats mijn antwoord (dit dus) ook op mijn overlegpagina, zodat je kunt antwoorden waar je wilt Geen antwoord is ook goed. Veel succes met je books, en dank voor het attente welkom. [[Gebruiker:B222|B222]] 27 aug 2008 16:19 (CEST)
:Goede suggestie, van die foils moet ik nog eens uitwerken en dat geldt ook voor de andere ontwateringselementen. Zal ik ooit nog eens doen.
:en dat geldt ook voor zeef/doek/gaas. Deze termen worden allen gebezigd in de papierindustrie, maar ik begrijp dat je "de" zeef bedoelt. Hmm taal blijft moeilijk, overigens het is een wiki: dus geen probleem als je taalfouten eruit haalt.
:Paretoprincipe is juist.
:Ik kijk uit naar en hoop op bijdragen van jou. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 27 aug 2008 17:36 (CEST)
== NOTOC? ==
Hallo Pjetter, waarom heb je NOTOC ingevoerd bij de appel (niet dat het enig effect heeft)? Ik heb in het sjabloon juist TOC ingevoerd omdat bij sommige beschrijvingen (zie [[Leer jezelf ecologisch tuinieren/Aalbes|aalbes]] de inleiding zo lang wordt dat je een heel eind moet scrollen om te teeltgegevens te zien. Maar misschien heb je een andere reden? De knoflook al geoogst? Resultaat? Groet,--{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 23 sep 2008 13:44 (CEST)
:Hoi. ik keek even en zag dat je een inhoudstabel had van 2 posities op een korte pagina. Maar ik begrijp nu dat het anders is bij andere beeldschermen. NOTOC heeft tot gevolg dat geen inhoudstabel wordt getoond, TOC dwingt een inhoudstabel vanaf 2 items. Verander het dan maar terug. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 23 sep 2008 17:50 (CEST)
== Archief mods ==
Kijk daar heb je zoiets wat ik nog moet leren. Je hebt de aanvraag van Romaine onder de kop van Sephiroth geplaatst en ik weet niet hoe ik dat moet repareren.--{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 29 sep 2008 11:56 (CEST)
:Dom zeg, had gewoon even bij bewerk moeten kijken. Je hebt het inmiddels hersteld zag ik. Groet, --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 29 sep 2008 14:34 (CEST)
::Ja dat was dom van mij :-) Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 29 sep 2008 15:50 (CEST)
== blok 81.82.230.26 ==
Ook de hoofdpagina is (waarschijnlijk door hem/haar) gevandaliseerd, maar dat krijg ik niet hersteld.--{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 29 sep 2008 16:27 (CEST)
:Volgens mij heb je alle vandalisme prima teruggedraaid. Misschien is jouw browsers cache nog niet geleegd: als je internet explorer hebt dien je ctrl-F5 te drukken, met firefox is dit ctrl-R. Groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 29 sep 2008 21:24 (CEST)
::Eh, ja, shame on me. Weet ik en was ik even vergeten. Slechte beurt voor een eventueel aankomend modje.--{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 29 sep 2008 21:28 (CEST)
== Berichtje ==
Hallo Pjetter, Een berichtje van mijn kant uit. Drie maanden geleden was jij voor mij de druppel die de emmer deed overlopen en heb toen een pauze genomen en nu, na een beetje bekomen te zijn, ben ik weer langzaam aan actief aan het worden. Ik neem je overigens niks kwalijk, het was gewoon de welbekende druppel na meer dan een jaar op de wiki steeds weer het circus te zien voorbij trekken van ellende (van zowel misdragende gebruikers als gebruikers die manipuleren in onderwerpen). Wellicht bekend, we verschillen fundamenteel op bepaalde punten van mening, zoals over het al dan niet schuldig zijn van bepaalde personen inzake handelingen waarvoor ze geblokkeerd zijn. Volgens mij is de meest simpele oplossing van het probleem in eerste instantie het gewoon blokkeren van D, GdB, T voor langere duur. Ik denk nog steeds dat dat een oplossing is voor het probleem. Maar tegelijkertijd schept dat mijn inziens een tweede probleem, namelijk dat de actiefste personen het te saai beginnen te worden wanneer ze hun zondebokjes kwijtraken. (Vandaag was ik de gelukkige, who's next?) Jij noemt het de blokgraagheid van een aantal moderatoren, ik denk dat dat overeenkomt met wat ik bedoel. Daarbij merk ik dat de nl-wiki een echte klaagwiki is. Ik moet wel zeggen dat ik daar in het verleden ook aan mee deed, jij ook, en veel meer gebruikers. Ik heb je op je overlegpagina in het verleden aangegeven dat ik denk dat een andere aanpak vanuit jouw kant beter zou werken, in ieder geval beter naar de wél serieuze gebruikers op de wiki. Al vraag ik me af hoeveel er van over zijn, omdat ik merk dat er na 3 maanden pauze veel minder activiteit is op de wiki. Ik wist 3 maanden geleden al dat het aantal actieve en goede gebruikers aan verval onderhevig was, maar dit verval lijkt steeds verder toe te nemen. En dat vind ik zonde van het project, omdat de kennis die op deze manier ter beschikking komt aan de mensheid hen helpt en het is mijn ideaalbeeld voor de toekomst. Ik hoop dat het tij gaat keren voor nl-Wikipedia en ondertussen wil ik proberen de chaos en rommel wat op te ruimen (het is er vaak erg slordig). Je hoeft niet op mijn bericht te reageren, ik wilde alleen even kwijt wat er in me om gaat en waar ik me zorgen om maak. Groetjes - [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 14 nov 2008 03:06 (CET)
:Hoi Romaine: Ik neem je niks kwalijk. Je moet af en toe eens even lekker kunnen afreageren, dat helpt. Jij hebt mij daarvoor genomen en daarmee kan ik leven. Ik ben heftig in de confrontatie, maar nagenoeg niet nadragend en ik vergeet snel.
:Wij hebben inderdaad een andere zicht. Jij meent dat het probleem ligt bij D, GdB, T en ik meen dat die problemen zelf gemaakt zijn: ten eerste hoe men die mensen heeft benaderd en ten tweede de agressiviteit van de mensen met de knopjes en diegenen die menen de gemeenschap te vertegenwoordigen jegens deze mensen. Zorg je ervoor dat de Wiki openblijft, maar hou je op met proberen "moeilijke" personen te corrigeren dan ben ik ervan overtuigd dat de wiki er beter op wordt en men beter met elkaar kan omgaan: de nadruk op de gemeenschap is verkeerd, want de gemeenschap in engere zin (dus de kern) is een bijproduct en nagenoeg onbelangrijk voor het tot stand komen van de wiki; het is slechts een sociaal construct.
:Het probleem dat ik zie bij de wiki is dat de belangrijkste onderwerpen zijn beschreven, weliswaar krakkemikkig maar nieuwe artikelen levert altijd nog meer status op dan artikelen verbeteren en uitbreiden (en status is ook weer een noodzakelijkheid als je de gemeenschap belangrijk vindt). Zolang de wiki teveel nadruk legt op regels en de sociale verhoudingen, betekent dat ook dat de wiki meer gesloten wordt/blijft en dat dus diegenen die werkelijk iets weten, de specialisten, zich niet kunnen vinden in het project Wikipedia. En daarom nemen de edits af, en daarom zijn die mensen die geen diepgaande kennis hebben minder gemotiveerd.
:Je kan mijn methoden verkeerd vinden, echter in mijn ogen doe ik het volgende: ik reageer, nooit ageer ik en ten tweede ik reageer met gelijke agressiviteit, waarbij ik het doe met woorden en andere in daden: en daarbij zie ik geen verschil. Groeten terug. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 16 nov 2008 22:51 (CET)
::Zie ook [https://nl.wikipedia.org/wiki/Gebruiker:Pjetter/Gemeenschap mijn betoog over de gemeenschap] {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 16 nov 2008 22:59 (CET)
== Dubbel ==
Hoi Pjetter, ik keek net op [[Handleiding moderatoren/Pywikipedia bot]] en zag daaronder nog een box staan met de melding dat de pagina nog niet onder de CC-BY-SA licentie was vrijgegeven. Ik heb ondertussen een {{Tl|dubbel}} op mijn GP geplakt, maar wil je nog vragen hoe dat zit, en wanneer zo'n CC-BY-SA box geplaats wordt en eraf kan. Groeten, [[Gebruiker:Annabel|Annabel]] 16 nov 2008 12:20 (CET) PS: ik kom hier niet zo vaak, je kan me ev. een mailtje sturen
== Minister Plasterk pleit voor 'wikipedia'achtige ontwikkeling van lesmethoden ==
door de gemeenschap van leraren, gisteren in het journaal. Dat lijkt me nou een leuke opsteker voor wikibooks! [[Gebruiker:Dedalus|Dedalus]] 3 dec 2008 19:59 (CET)
== SUL account ==
Hi, I would like to use global account ([[:cs:Wikipedista:Harold]]), but I need [[Gebruiker:Harold]] account usurp. Thank you. --[[Gebruiker:Harold-cs|Harold-cs]] 16 dec 2008 01:14 (CET)
:Take it, it is yours now. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 16 dec 2008 13:44 (CET)
Thanks. --[[Gebruiker:Harold|Harold]] 16 dec 2008 14:58 (CET)
== Missie en Visie? ==
Dag Pjetter,
Ik zag dat je op de pagina [[Wikibooks:Missie, visie en uitgangspunten]] de termijn waarop we de Wikibooks visie hopen te bereiken verlengt hebt met 3 jaar. Maar met alleen maar meer tijd komen we er nog niet. Is er niet iets dat bijgesteld moet worden? Of waar aan gewerkt moet worden? Want zoals het in het verleden er heeft uitgezien waren er wel enkelen die een goed boek hebben geschreven, maar een grote meerderheid schreef zijn/haar boek niet af of kent Wikibooks zelfs niet eens. En dat maakt het zeker niet makkelijk om "als betrouwbare partner voor onderwijsinstellingen bekend en erkend te worden". [[Gebruiker:Canp|Canp]] 19 dec 2008 13:26 (CET)
:Dat klopt, misschien is de Missie, Visie te hoog gegrepen; gemaakt door naïeve idealisten. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 19 dec 2008 22:12 (CET)
::Misschien zouden we [https://en.wikiversity.org/wiki/Wikiversity:Vision/2009 het model van Wikiversity] kunnen gebruiken, namelijk door een visie/doelstellingen op te stellen voor elk jaar, waar de gemeenschap zelf ook suggesties kan doen over wat ze in dat jaar willen bereiken. Het voordeel is dan o.a. dat je beter kunt zien wie waar aan wil werken en welke doelen er daadwerkelijk worden gehaald. [[Gebruiker:Canp|Canp]] 25 dec 2008 14:25 (CET)
:::Niet slecht, maar daarvoor dien je wel een actieve gemeenschap te hebben. Wikibooks-nl is veel te klein. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 25 dec 2008 14:50 (CET)
==Kostprijsberekening en interne informatievoorziening==
Ik zou je willen bedanken en willen feliciteren voor dit boek. Iedere pagina heb ik met aandacht gelezen en het verduidelijkt de leerstof enorm. Ik hoop echt dat je nog meer van zulke pagina's toevoegt!!! Bedankt. [[Gebruiker:Wolvenraider|Wolvenraider]] 26 dec 2008 18:06 (CET)
== Coördinatie ==
Hallo Pjetter, Als reactie op je bericht op mijn overlegpagina. Ik heb niet zomaar wat verwijderd, maar serieus gekeken naar welke pagina's in mijn ogen onnodig afweken van wat gebruikelijk is als standaard én op de zusterprojecten. Zeer projectafhankelijke mediawiki-pagina's zijn specifiek voor een bepaald project van belang dat ze onmogelijk gestandaardiseerd kunnen worden, maar veel simpele pagina's wijken mijn inziens onnodig af van de zusterprojecten. De reden voor de verwijderingen is omdat ik mij onlangs stoorde dat enigerlei simpele dingen onnodig afweken van de zusterprojecten en me zelfs in verwarring brachten. Ik denk dat het goed is om die simpele dingen op de verschillende zusterprojecten overeenkomstig van elkaar te laten zijn. Ik had er slechts een beperkt aantal vergeleken tussen de projecten, en denk dat er meer aangepast kunnen worden. Hoe zou je het willen coördineren? Groetjes - [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 23 feb 2009 19:50 (CET)
== Signatuur ==
Pjetter, ben je je ervan bewust dat je link 'Zeg 't maar' in je handtekening naar je oude overlegpagina verwijst en niet naar deze? [[Gebruiker:Virtlink|Virtlink]] 24 feb 2009 15:44 (CET)
== Recept ==
Hallo Pjetter, Gebruiker:Takeaway (concurrent?) is bezig om Laig geblokkeerd te krijgen en strooit zover ik kan zien leugens in de rondte betreft Wikibooks: [https://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Verzoekpagina_voor_moderatoren/RegBlok#Gebruiker:Laig]. Groetjes - [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 7 mrt 2009 15:24 (CET)
== Oversight requests ==
Your request was done.
If you could, when requesting an oversight in the future, please either send the request to stewards-l@lists.wikimedia.org or visit #wikimedia.stewards on irc.freenode.net and provide the link privately. Unfortunately, some people watch Meta to see if anyone posts interesting information there. :(
Good luck on your Oversight bid locally! [[Gebruiker:Kylu|Kylu]] 5 jun 2009 15:08 (CEST)
==[[Programmeren in TI-Basic/Mijnenveger]]==
Dag Pjetter. Ik meen me te herinneren dat jij er een hekel aan hebt om "je" artikelen op de volglijst te plaatsen? Toch zou je hier eens kunnen kijken of het nu nog klopt. Groet, [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 25 aug 2009 22:13 (CEST)
== Even terug? ==
Hoi Pjetter, weer (even) terug op WB? Leuk want ik begon je al een beetje te missen. Ik heb trouwens gemerkt dat sinds ik trouw elke maand een nieuw boek op Boek van de maand plaats dat aardig opgepikt wordt en er opnieuw aan wordt gewerkt. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 1 nov 2009 09:00 (CET)
== Onbeperkte blok? ==
Is dat niet een beetje erg strenge straf voor zoiets zieligs als een scheldpartij (die mij niet echt raakt zolang m'n OP er niet mee vol komt te staan), misschien heeft de dader er over een poosje spijt van (sommige mensen veranderen echt) en wordt het een gewaardeerd medeschrijver. Ik denk dat 1 jaar eigenlijk voorlopig genoeg is. Groet, --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 21 nov 2009 20:56 (CET)
:Blokkeren is niet als straf bedoelt; blokkeren beschermt Wikibooks. Laffe anoniemen die zoiets schrijven hebben geen plaats op Wikibooks. Maar OK, omdat ze tegen jou ageerden, volgen we jouw voorstel. {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 22 nov 2009 09:42 (CET)
::Ik ben het helemaal met je eens en als het over een jaartje nog eens voorkomt bij deze anoniem ben ik ook voor 'levenslang'. Lukt het met je studie? --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 22 nov 2009 10:54 (CET)
==Naamwijziging==
Hey, ik weet het, met 3 edits is het zeker niet de moeite om al die rompslomp door te gaan, maar om persoonlijke redenen zou ik graag hebben dat mijn gebruikersnaam veranderd wordt naar noplaar. Ik had er iets beter bij moeten nadenken toen ik deze account gisteren aanmaakte, maar het is nu eenmaal zo gebeurd. Is dit enigszins mogelijk? mvg --[[Gebruiker:Ignaviar|Ignaviar]] 1 jan 2010 13:27 (CET)
== Verzoek ==
{{Verzoek}}
* [[Kostprijsberekening en interne informatievoorziening]]
* [[Papier]]
* [[Autisme]]
* [[Kaartspel]]
* [[Tips en trucs]]
* [[Frans]]
== Aangename verassing! ==
He Londenp/Pjetter, wat een aangename verassing je hier weer iets te zien bijdragen na al die jaren! Hoop dat je blijft.... Het is prettig op Wikibooks, op Pedia zoals het altijd was vrees ik. Groeten, [[Gebruiker:Ellywa|Ellywa]] ([[Overleg gebruiker:Ellywa|overleg]]) 7 mei 2017 23:32 (CEST)
: Hoi Elly, ja af en toe kijk ik eens voorbij. Mijn bijdragen zijn nog altijd schaars, maar ik zag het boek [[Kostprijsberekening_en_interne_informatievoorziening]] en las het weer eens. Ik vind hem toch wel erg goed en het verdient dat het verder geschreven wordt.
: Leuk te zien dat jij ook nog actief bent, die eerste lichting van medewerkers op Wikipedia was toch eigenlijk wel de leukste - idealistisch ingesteld - en wij hoorden erbij :-)
: groeten {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 14 mei 2017 09:46 (CEST)
::Goed je weer tegen te komen. Ik miste je wel. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 14 mei 2017 22:06 (CEST)
:::En jij bent er nog altijd en trekt er aan - jouw bericht had me weer gewekt! Leuk :-D groetjes {{:Gebruiker:Londenp/Sig}} 22 mei 2017 15:12 (CEST)
::::Nu moet het goed gaan met je [[Leer_jezelf_ecologisch_tuinieren/Prei|prei]] ;) Succes, --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 23 mei 2017 19:38 (CEST)
i9tjsuj9sfn994wsdzbt5inhckdn2ib
Wikibooks:Sjablonen voor het aangeven van de licentiestatus van media
4
2615
425083
412224
2026-05-06T07:39:10Z
Erik Baas
2193
cat
425083
wikitext
text/x-wiki
{{Sjabloonpagina's}}
Hieronder treft u een lijst aan van alle sjablonen die bedoeld zijn voor het aangeven van de licentiestatus van media.
In de tabel zal u aantreffen:
*Links de naam van het sjabloon met een link naar de sjabloonpagina.
*In het midden de weergave van het sjabloon
*Plaatsing: bij afbeeldingen onderin
{| class="wikitable vatop" style="width: 100%;"
!Naam!!Huidige tekst
|-
|<nowiki>{{</nowiki>[[Sjabloon:ewmulti|ewmulti]]}}<br>[[Overleg Sjabloon:ewmulti|Overleg]]
|{{Self|GFDL|Cc-by-sa-2.5}}{{Verplaats naar Wikimedia Commons}}
|-
|<nowiki>{{</nowiki>[[Sjabloon:CC-BY-SA|CC-BY-SA]]}}<br>[[Overleg Sjabloon:CC-BY-SA|Overleg]]
|{{CC-BY-SA}}
|-
|<nowiki>{{</nowiki>[[Sjabloon:Eigenwerk|Eigenwerk]]}}<br>[[Overleg Sjabloon:Eigenwerk|Overleg]]
|{{Self|GFDL}}{{Verplaats naar Wikimedia Commons}}
|-
|<nowiki>{{</nowiki>[[Sjabloon:GFDL|GFDL]]}}<br>[[Overleg Sjabloon:GFDL|Overleg]]
|{{GFDL}}
|-
|<nowiki>{{</nowiki>[[Sjabloon:Geeninfo|Geeninfo]]}}<br>[[Overleg Sjabloon:Geeninfo|Overleg]]
|{{Geeninfo}}
|-
|<nowiki>{{</nowiki>[[Sjabloon:PD|PD]]}}<br>[[Overleg Sjabloon:PD|Overleg]]
|{{PD}}
|}
[[Categorie:Wikibooks|Sjablonen]]
[[Categorie:Wikibooks:Licenties| ]]
bfjb9lha5en8ks61yzmnt8yp1k6ysan
425087
425083
2026-05-06T07:58:44Z
Erik Baas
2193
lf
425087
wikitext
text/x-wiki
{{Sjabloonpagina's}}
Hieronder treft u een lijst aan van alle sjablonen die bedoeld zijn voor het aangeven van de licentiestatus van media.
In de tabel zal u aantreffen:
*Links de naam van het sjabloon met een link naar de sjabloonpagina.
*In het midden de weergave van het sjabloon
*Plaatsing: bij afbeeldingen onderin
{| class="wikitable vatop" style="width: 100%;"
!Naam!!Huidige tekst
|-
|<nowiki>{{</nowiki>[[Sjabloon:ewmulti|ewmulti]]}}<br>[[Overleg Sjabloon:ewmulti|Overleg]]
|{{Self|GFDL|Cc-by-sa-2.5}}{{Verplaats naar Wikimedia Commons}}
|-
|<nowiki>{{</nowiki>[[Sjabloon:Cc-by-sa|CC-BY-SA]]}}<br>[[Overleg Sjabloon:Cc-by-sa|Overleg]]
|{{Cc-by-sa}}
|-
|<nowiki>{{</nowiki>[[Sjabloon:Eigenwerk|Eigenwerk]]}}<br>[[Overleg Sjabloon:Eigenwerk|Overleg]]
|{{Self|GFDL}}{{Verplaats naar Wikimedia Commons}}
|-
|<nowiki>{{</nowiki>[[Sjabloon:GFDL|GFDL]]}}<br>[[Overleg Sjabloon:GFDL|Overleg]]
|{{GFDL}}
|-
|<nowiki>{{</nowiki>[[Sjabloon:Geeninfo|Geeninfo]]}}<br>[[Overleg Sjabloon:Geeninfo|Overleg]]
|{{Geeninfo}}
|-
|<nowiki>{{</nowiki>[[Sjabloon:PD|PD]]}}<br>[[Overleg Sjabloon:PD|Overleg]]
|{{PD}}
|}
[[Categorie:Wikibooks|Sjablonen]]
[[Categorie:Wikibooks:Licenties| ]]
a8bl9qojsuvz7u4ukb0br2k5qxntmih
Programmeren in BASIC/Commando's/PRINT
0
9538
425095
423652
2026-05-06T11:50:07Z
Erik Baas
2193
==Zie ook== *[[../WRITE/]]
425095
wikitext
text/x-wiki
In basic komt '''PRINT''' niet van afdrukken (op papier) maar van weergeven. De tekst die achter '''PRINT''' staat wordt dan ook letterlijk op het scherm weergegeven
== Afkorting ==
Als je programmeert in BASIC kun je als alternatief voor '''PRINT''' ook '''?''' typen, in vele versies gaat de computer dit onmiddellijk vervangen door '''print'''. In andere niet, maar dan doet hij het bij het uitvoeren wel.
== Voorbeeld ==
<syntaxhighlight lang=qbasic>
PRINT "Zo geef je een tekst weer op het scherm"
' de inhoud van een variabele weergeven kan ook
print x
' Je kan deze dan ook nog combineren, zolang je maar iedere keer ; tussen twee variabelen of een variabele en tekst zet:
print "Dan ben je "; x ; " jaar oud"
</syntaxhighlight>
==Toepassing==
* In een programma.
* In programmeermodus.
==Zie ook==
*[[../WRITE/]]
{{Sub}}
{{Links}}
r8xy8nhbpl10c0vzvwse4uos0xrzfad
Programmeren in BASIC/Commando's
0
10199
425075
425021
2026-05-05T20:14:23Z
Erik Baas
2193
425075
wikitext
text/x-wiki
{{Kolommen automatisch
|columns = 5
|min-width = 12em
|inhoud =
<onlyinclude>
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/DIM|AS]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/BEEP|BEEP]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/SELECT|CASE]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/CHDIR|CHDIR]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/CONT|CONT]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/OPEN|CLOSE]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/CLS|CLS]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/READ|DATA]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/DIM|DIM]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/IF|ELSE]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/IF|ELSEIF]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/END|END]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/FOR|FOR]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/GOSUB|GOSUB]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/GOTO|GOTO]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/IF|IF]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/INPUT|INPUT]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/KILL|KILL]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/LET|LET]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/LINE INPUT|LINE INPUT]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/LIST|LIST]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/LOAD|LOAD]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/FOR|NEXT]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/MKDIR|MKDIR]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/NEW|NEW]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/OPEN|OPEN]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/POKE|POKE]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/PRINT|PRINT]]
*[[Programmeren in BASIC/Functies/RND()|RANDOMIZE]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/READ|READ]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/REM|REM]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/RENUM|RENUM]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/READ|RESTORE]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/GOSUB|RETURN]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/RMDIR|RMDIR]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/RUN|RUN]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/SAVE|SAVE]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/SELECT|SELECT]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/SOUND|SOUND]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/FOR|STEP]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/STOP|STOP]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/SYSTEM|SYSTEM]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/IF|THEN]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/FOR|TO]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/WHILE|WEND]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/WHILE|WHILE]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/WRITE|WRITE]]
<!-- template: ---
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/|]]
-->
</onlyinclude>
}}
{{Links}}
{{Sub}}
lcq4c0nfd8vc54l7yh4o9xfu2l2s69p
425093
425075
2026-05-06T08:53:52Z
Erik Baas
2193
+DEF SEG
425093
wikitext
text/x-wiki
{{Kolommen automatisch
|columns = 5
|min-width = 12em
|inhoud =
<onlyinclude>
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/DIM|AS]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/BEEP|BEEP]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/SELECT|CASE]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/CHDIR|CHDIR]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/CONT|CONT]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/OPEN|CLOSE]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/CLS|CLS]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/READ|DATA]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/DEF SEG|DEF SEG]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/DIM|DIM]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/IF|ELSE]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/IF|ELSEIF]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/END|END]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/FOR|FOR]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/GOSUB|GOSUB]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/GOTO|GOTO]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/IF|IF]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/INPUT|INPUT]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/KILL|KILL]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/LET|LET]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/LINE INPUT|LINE INPUT]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/LIST|LIST]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/LOAD|LOAD]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/FOR|NEXT]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/MKDIR|MKDIR]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/NEW|NEW]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/OPEN|OPEN]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/POKE|POKE]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/PRINT|PRINT]]
*[[Programmeren in BASIC/Functies/RND()|RANDOMIZE]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/READ|READ]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/REM|REM]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/RENUM|RENUM]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/READ|RESTORE]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/GOSUB|RETURN]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/RMDIR|RMDIR]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/RUN|RUN]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/SAVE|SAVE]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/SELECT|SELECT]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/SOUND|SOUND]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/FOR|STEP]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/STOP|STOP]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/SYSTEM|SYSTEM]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/IF|THEN]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/FOR|TO]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/WHILE|WEND]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/WHILE|WHILE]]
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/WRITE|WRITE]]
<!-- template: ---
*[[Programmeren in BASIC/Commando's/|]]
-->
</onlyinclude>
}}
{{Links}}
{{Sub}}
b09n5ttmcsmfr4fbjubf29l8iufloal
Kaartspel
0
12542
425088
420668
2026-05-06T08:17:29Z
Erik Baas
2193
lf
425088
wikitext
text/x-wiki
{{Bi}}
In dit boek worden de achtergronden van het kaartspel behandeld. Tevens worden enige kaartspelen, inclusief spelregels en speltactieken, geïntroduceerd.{{Clear both}}
[[Bestand:Costellazioni-famigliari.jpg|500px|center|link=]]
==Kaartspelachtergrond==
*[[Kaartspel/Speelkaarten|Speelkaarten]]
*[[Kaartspel/Uitdrukkingen|Uitdrukkingen]] (aas, nel, troef, etc..)
==Overzicht van kaartspelen==
{{Kolommen automatisch|inhoud=
*[[Kaartspel/Belotten|Belotten]]
*[[Kaartspel/Blackjack|Blackjack]]
*[[Kaartspel/Barbuse|Barbuse]]
*[[Kaartspel/Belot|Belot]]
*[[Kaartspel/Bezique|Bezique]]
*[[Kaartspel/Bieden|Bieden]]
*[[Kaartspel/Boerenbridge|Boerenbridge]] (Chinees poepen)
*[[Kaartspel/Boerenpotten|Boerenpotten]]
*[[Kaartspel/Bonken|Bonken]]
*[[Kaartspel/Bridge|Bridge]]
*[[Kaartspel/Canasta|Canasta]]
*[[Kaartspel/Casino War|Casino War]]
*[[Kaartspel/Crapette|Crapette]]
*[[Kaartspel/Cribbage|Cribbage]]
*[[Kaartspel/Doerak|Doerak]]
*[[Kaartspel/Duizenden|Duizenden]]
*[[Kaartspel/Eenendertigen|Eenendertigen]]
*[[Kaartspel/Eenentwintigen|Eenentwintigen]]
*[[Kaartspel/Eenenvijftigen|Eenenvijftigen]]
*[[Kaartspel/Ezelen|Ezelen]]
*[[Kaartspel/Freecell|Freecell]]
*[[Kaartspel/Hartenjagen|Hartenjagen]]
*[[Kaartspel/Heugen|Heugen]]
*[[Kaartspel/Jokeren|Jokeren]]
*[[Kaartspel/Kingen|Kingen]]
*[[Kaartspel/Klaverjassen|Klaverjassen]]
*[[Kaartspel/Liegen|Liegen]]
*[[Kaartspel/Manillen|Manillen]]
*[[Kaartspel/Miezemauzen|Miezemauzen]]
*[[Kaartspel/Pandoeren|Pandoeren]]
*[[Kaartspel/Patience|Patience]] of solitaire
*[[Kaartspel/Pesten|Pesten]]
*[[Poker]]
*[[Kaartspel/Presidenten|Presidenten]]
*[[Kaartspel/Rikken|Rikken]]
*[[Kaartspel/Renosieten|Renosieten]]
*[[Kaartspel/Rummy|Rummy]]
*[[Kaartspel/Schutjassen|Schutjassen]]
*[[Kaartspel/Skat|Skat]]
*[[Kaartspel/Shithead|Shithead]]
*[[Kaartspel/Sparen|Sparen]]
*[[Kaartspel/Tachtigen|Tachtigen]]
*[[Kaartspel/Thieves|Thieves]]
*[[Kaartspel/Toepen|Toepen]]
*[[Kaartspel/Vechten|Vechten]]
*[[Kaartspel/Whist|Whist]]
*[[Kaartspel/Wiezen|Wiezen]]
*[[Kaartspel/Wippen|Wippen]]
*[[Kaartspel/Zenuwen|Zenuwen]]
*[[Kaartspel/Zwartepieten|Zwartepieten]]
*[[Kaartspel/Zwartevrouwen|Zwartevrouwen]]
*[[Kaartspel/Zwikken|Zwikken]]
}}
{{Wikipedia
|Pagina = Kaartspel
|Naam = Kaartspel
}}
{{Boek}}{{Fase|2}}
[[Categorie:Kaartspel]]
0cd8kbj1hz0md0wbaor7rczn922kl4j
Kaartspel/Hartenjagen
0
12611
425089
421619
2026-05-06T08:18:24Z
Erik Baas
2193
lf
425089
wikitext
text/x-wiki
[[Afbeelding:Poker-sm-213-Qs.png|thumb|De kaart met (meestal) de hoogste waarde bij het hartenjagen.]]'''Hartenjagen''' is een kaartspel. Het is een spel voor meestal vier personen, maar er bestaan ook versies voor meer of minder spelers.
In Amerika wordt hartenjagen al tientallen jaren gespeeld. Daardoor is het naast [[poker]] een van de meest gevarieerde kaartspellen ter wereld. In Nederland zijn vooral Amerikaans hartenjagen en Nederlands hartenjagen bekend.
== Amerikaans hartenjagen ==
=== Begin ===
Amerikaans hartenjagen ('''Black Lady''') is een spel voor vier spelers waarin gebruik wordt gemaakt van het gehele kaartspel (52 kaarten), zonder de jokers. De rangvolgorde (van hoog naar laag) van de kaarten is: aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
In het begin worden de kaarten gelijk verdeeld onder de vier spelers. Vervolgens kiezen alle spelers drie kaarten uit en geven die door aan een andere speler.
* In de eerste ronde wordt doorgegeven aan de speler links.
* In de tweede ronde wordt doorgegeven aan de speler rechts.
* In de derde ronde wordt doorgegeven aan de speler tegenover
* In de vierde ronde worden geen kaarten doorgegeven.
* Vanaf ronde vijf begint de cyclus weer opnieuw met doorgeven naar links.
=== Speelwijze ===
De bedoeling is om te voorkomen dat men strafpunten krijgt toegespeeld. De strafpunten bij hartenjagen zijn alle harten (elk één strafpunt) en de schoppenvrouw (dertien strafpunten).
De speler die na het uitdelen en doorgeven van de kaarten klaverentwee heeft moet beginnen door hiermee uit te komen. Met de klok mee moeten de overige spelers een kaart bijleggen. Dit moet in eerste instantie een kaart zijn van dezelfde ''kleur'' (harten, schoppen, ruiten en klaveren). Als een speler geen kaarten heeft van die kleur mag een kaart van een andere kleur worden gespeeld.
Als alle spelers een kaart hebben bijgelegd moet de speler die de hoogste kaart bijgelegd heeft de vier kaarten pakken en zelf met een nieuwe kaart uitkomen. Bij kaarten van dezelfde kleur geldt het rangensysteem om te bepalen welke de hoogste is, met de aas dus als hoogste kaart. Een kaart van een andere kleur dan de gevraagde (bijvoorbeeld een ruiten terwijl de startkaart klaveren is) heeft altijd een waarde van 1 en kan dus nooit de hoogste van de vier zijn.
Als alle kaarten op zijn is er één ronde gespeeld en tellen alle spelers hun strafpunten op.
In totaal zijn er per ronde 26 strafpunten te verdelen. Echter, als een speler erin slaagt alle 26 punten te verzamelen (in het Engels “Shooting the Moon” genoemd, in het Nederlands “een doorslag halen”) krijgen zijn drie tegenstanders 26 strafpunten en hij of zijzelf niets.
=== Gentleman’s rules ===
Amerikaans hartenjagen kent een aantal zogenaamde “Gentleman’s rules”. Deze regels worden niet altijd toegepast in hartenjagen. De Gentleman's rules zijn:
# Bij de eerste slag (waarin de speler met klaveren twee begint) mogen er nog geen strafkaarten worden gespeeld, tenzij een speler echt niets anders heeft (een uiterst zeldzame situatie). De Windows-versie van hartenjagen hanteert deze regel ook.
# Een speler mag een slag niet met harten beginnen totdat een andere speler tijdens een eerdere slag een harten heeft bijgelegd of de speler die de slag moet beginnen echt niets anders heeft. De Windows-versie van hartenjagen hanteert deze regel ook.
# De speler die schoppenvrouw heeft moet deze kaart bij de eerste de beste gelegenheid waarbij hij/zij de kaart zelf niet krijgt spelen (voorbeeld: als een andere speler schoppen aas of schoppen heer opgooit, of er een kleur gevraagd wordt die de speler met schoppenvrouw niet (meer) heeft).
# In sommige gevallen wordt vooraf afgesproken dat klaverentwee en schoppenvrouw niet mogen worden doorgegeven aan het begin van een ronde.
=== Einde van het spel ===
Vooraf spreken de spelers een maximaal aantal strafpunten af dat een speler mag hebben. Op het moment dat een speler op dit aantal komt, of er overheen gaat, is het spel afgelopen. De speler die op dat moment de minste punten heeft wint.
== Nederlands hartenjagen ==
===Begin===
Nederlands hartenjagen maakt gebruik van slechts 32 kaarten. Van elke kleur doen alleen de 7, 8, 9, 10, Boer, Vrouw, Heer en Aas mee. Net als bij Amerikaanse variant worden de kaarten verdeeld onder vier spelers. Er worden bij Nederlands hartenjagen geen kaarten doorgegeven.
=== Speelwijze ===
Bij Nederlands hartenjagen zijn eveneens alle harten 1 strafpunt waard. Verder is de schoppenvrouw 5 strafpunten en de klaverenboer 2 strafpunten. In totaal zijn er dus 15 strafpunten te verkrijgen tijdens een ronde.
De manier waarop een ronde wordt gespeeld is gelijk aan Amerikaans hartenjagen. Een speler begint met het opgooien van een kaart, waarna de rest volgt.
===Einde van het spel===
Anders dan bij Amerikaans hartenjagen bestaat Nederlands hartenjagen uit twee delen.
Het eerste deel is gelijk aan Amerikaans hartenjagen. Er wordt gespeeld totdat een van de spelers over het vooraf afgesproken puntenmaximum gaat. Ook geldt dat als een speler alle 15 punten verzameld heeft, zijn tegenstanders 15 strafpunten krijgen en hijzelf niets. Dit staat bekend als "kapot spelen".
Op het moment dat een van de spelers het aangegeven puntenmaximum heeft bereikt draait de puntentelling om. Vanaf dan worden alle punten die een speler haalt van zijn totaalscore afgetrokken. Als een speler nu alle 15 punten haalt in één ronde, dan mag hij zelf 15 punten van zijn totaalscore aftrekken (de punten gaan dus niet meer naar zijn tegenspelers). De speler die het eerst een totaalscore van nul heeft, heeft gewonnen.
== Andere varianten ==
=== Traditioneel hartenjagen ===
: Bij traditioneel hartenjagen krijgen alle spelers een aantal fiches. Het uiteindelijke doel is dat een speler alle fiches weet te verzamelen. Voordat een ronde wordt gespeeld leggen alle spelers een gelijk aantal fiches in. Er worden in deze variant geen kaarten doorgegeven aan het begin van de ronde. Als aan het eind van een ronde een speler geen harten heeft gekregen mag hij/zij alle ingelegde fiches pakken. Indien er twee spelers zonder harten zijn worden de fiches verdeeld over de twee. Als alle spelers harten hebben, of een speler alle harten heeft, dan blijven de fiches op tafel liggen.
=== Split Pass ===
: Een variant op “Black Lady” hartenjagen. Bij deze variant bestaat er nog een vierde manier van doorgeven. De eerste drie rondes geven de spelers drie kaarten aan de speler links, rechts of tegenover hen. In de vierde ronde kiezen alle spelers drie kaarten. Daarvan geven ze er één aan de speler rechts, één aan de speler links en één aan de speler tegenover. De vijfde ronde worden geen kaarten doorgegeven en vanaf de zesde ronde begint de cyclus opnieuw.
=== Aldergrove Pass ===
: In deze variant op “Black Lady” moeten spelers in de vierde ronde twee kaarten aan de speler links van hen geven, en twee kaarten aan de speler rechts van hen. In deze variant bestaan geen rondes waarin geen kaarten worden doorgegeven.
=== Hartenjagen voor drie spelers ===
: '''Normaal''': deze vorm van hartenjagen is gelijk aan Black Lady hartenjagen. Alleen wordt de 3♣ of de <span style="color: red;">2♦</span> verwijderd uit het spel zodat er 51 kaarten overblijven. Die kunnen eerlijk worden verdeeld over drie spelers. Ook wordt er in deze variant niet doorgegeven aan de speler “tegenover”.
: '''Kitty Hartenjagen''': de 52 kaarten worden verdeeld over de drie spelers, maar één kaart wordt met de afbeelding naar beneden midden op de tafel gelegd. Deze kaart heet de “Kitty”. Alle spelers krijgen 17 kaarten. De speler die de eerste slag wint (in sommige varianten “de eerste slag waarin strafpunten zijn gespeeld”) moet ook de Kitty pakken. Alleen die speler mag zien welke kaart de Kitty is. In deze variant is het niet altijd verplicht dat de speler met klaverentwee begint.
: '''Hoog-Laag Joker Hartenjagen''': in deze variant voor drie spelers worden er twee jokers toegevoegd aan het kaartspel zodat het totaal aantal kaarten op 54 komt. Iedere speler krijgt 18 kaarten. De jokers tellen hierin als harten en zijn dus ook 1 strafpunt waard. De eerste joker die wordt gespeeld is de “Hoge Joker” die in kaartwaarde meer waard is dan het Aas. De tweede joker die wordt gespeeld is de “Lage Joker” waarvan de kaartwaarde gelijk is aan 1. In deze variant is de schoppenvrouw 15 strafpunten, aangezien er ook 15 harten in het spel zijn.
===Hartenjagen voor vijf spelers===
: '''Normaal''': de 3♣ en <span style="color: red;">2♦</span> worden uit het spel verwijderd waardoor er 50 kaarten overblijven. Iedere speler krijgt 10 kaarten. De manier van doorgeven is: L1- R1- L2- R2 – vasthouden. Hierin betekent L2 dat een speler kaarten moet doorgeven naar de tweede speler aan zijn linkerkant en R2 idem voor rechts.
: '''Kitty Hartenjagen''': hetzelfde als Kitty hartenjagen voor drie spelers, maar dan met twee Kitties. Of de speler die de eerste slag wint moet beide pakken, of de eerste twee spelers die een slag winnen moeten er elk 1 pakken.
===Hartenjagen voor zes of meer spelers===
: Bij meer dan vijf spelers wordt een variant gebruikt die “Cancellation Hearts” wordt genoemd. Hierin worden twee spellen door elkaar geschud waardoor er 104 kaarten in omloop zijn en in totaal 52 strafpunten kunnen worden verdeeld. Echter: als in een slag twee identieke kaarten worden opgeworpen (zoals twee keer schoppenvrouw) heffen deze elkaar op. Dit opheffen houdt in dat ze beide een waarde van 1 krijgen en dus niet meer de hoogste van bijgelegde kaarten zijn. Ze houden daarbij wel hun strafpuntwaarde.
: Als alle bijgelegde kaarten worden opgeheven door een andere kaart, en er dus geen hoogste kaart is, blijven de kaarten liggen en moet de speler die de slag was begonnen weer als eerste op tafel komen. Dit gaat door tot er een slag komt waarin wel een duidelijke winnaar is. Die moet dan alle kaarten van die slag, en de vorige onbesliste slagen pakken. Als de laatste slag van een ronde in gelijkspel eindigt tellen die kaarten niet mee voor de eindscore.
: Naarmate er meer spelers zijn moeten er meer spellen worden gemengd en de doorgeefrondes aangepast. Als de kaarten niet gelijk kunnen worden verdeeld onder de spelers, wordt het “Kitty”-systeem van hartenjagen voor drie en vijf spelers toegepast. Indien er met drie spellen wordt gespeeld (voor een potje hartenjagen met 11 – 12 spelers) bestaat er de kans dat drie dezelfde kaarten worden bijgelegd. Als dat gebeurt heffen de eerste twee elkaar op, maar houdt de derde zijn waarde.
=== Chinees hartenjagen ===
: In deze variant heeft ook de schoppen 10 een rol. Het aantal strafpunten van de speler die schoppen 10 krijgt wordt verdubbeld. Als de speler die schoppen 10 krijgt geen strafpunten heeft mag hij/zij vijf punten van zijn/haar score aftrekken. De schoppen 10 heeft alleen invloed op de speler die ermee blijft zitten.
===Extreem hartenjagen===
: Extreem hartenjagen (Extreme Hearts) is een variant voor acht spelers. Twee spellen worden door elkaar geschud en verdeeld over de spelers (met 13 kaarten per speler). Aangezien de kans bestaat dat er twee spelers zijn met 2♣ moet de speler met 2♣ die het dichtst bij de speler die de kaarten heeft verdeeld zit beginnen. Als twee dezelfde kaarten worden gespeeld, is de eerste altijd meer waard dan de tweede.
=== Black Maria ===
:Dit is de Britse variant op Black Lady hartenjagen. De versie verschilt als volgt van de Amerikaanse versie:
:*Er wordt altijd doorgegeven aan de persoon rechts.
:*Op de eerste ronde na mogen harten op elk moment worden gespeeld.
:*De schoppendame is 15 punten, hartenaas 5, hartenkoning 4, harten dame 3, hartenboer 2 en alle andere harten 1 punt.
== Vals spelen bij hartenjagen ==
Er zijn niet veel manieren waarin bij hartenjagen kan worden vals gespeeld. Er bestaan twee veel voorkomende manieren. De eerste is dat een speler eerst kijkt welke kaarten hij/zij van een tegenstander krijgt doorgegeven alvorens zelf kaarten door te geven.
De makkelijkste (en meest onsportieve) manier van vals spelen is niet de kaart spelen die je gedwongen wordt te spelen. Voorbeeld: een speler heeft alleen nog schoppenvrouw vast en zijn drie medespelers hebben elk een lage schoppen opgegooid. Dan is het verleidelijk om net te doen alsof je geen schoppen hebt en een andere kaart bij te gooien. Deze manier van vals spelen wordt bij hartenjagen gezien als een zware misdaad en indien het wordt ontdekt, wordt de speler in kwestie over het algemeen direct gediskwalificeerd.
Een andere manier om vals te spelen is ongezien een slechte kaart uit je hand om te wisselen voor een betere kaart uit een slag die je hebt gehaald.
{{Sub}}
{{Navigatie Kaartspel}}
2fwmziqehn4pib0ng4tkb1e3r9hqejs
Sjabloon:Navigatie Kaartspel
10
12632
425080
418132
2026-05-06T07:22:36Z
Erik Baas
2193
lf
425080
wikitext
text/x-wiki
{{Navigatie basis
|titel=[[Kaartspel]]
|inhoud=
[[Kaartspel/Barbuse|Barbuse]];
[[Kaartspel/Belotten|Belotten]];
[[Kaartspel/Bezique|Bezique]];
[[Kaartspel/Bieden|Bieden]];
[[Kaartspel/Blackjack|Blackjack]];
[[Kaartspel/Boerenbridge|Boerenbridge]] (Chinees poepen);
[[Kaartspel/Bonken|Bonken]];
[[Kaartspel/Bridge|Bridge]];
[[Kaartspel/Canasta|Canasta]];
[[Kaartspel/Crapette|Crapette]];
[[Kaartspel/Cribbage|Cribbage]];
[[Kaartspel/Doerak|Doerak]];
[[Kaartspel/Duizenden|Duizenden]];
[[Kaartspel/Eenendertigen|Eenendertigen]];
[[Kaartspel/Eenentwintigen|Eenentwintigen]];
[[Kaartspel/Eenenvijftigen|Eenenvijftigen]];
[[Kaartspel/Ezelen|Ezelen]];
[[Kaartspel/Freecell|Freecell]];
[[Kaartspel/Hartenjagen|Hartenjagen]];
[[Kaartspel/Heugen|Heugen]];
[[Kaartspel/Jokeren|Jokeren]];
[[Kaartspel/Kingen|Kingen]];
[[Kaartspel/Klaverjassen|Klaverjassen]];
[[Kaartspel/Liegen|Liegen]];
[[Kaartspel/Manillen|Manillen]];
[[Kaartspel/Miezemauzen|Miezemauzen]];
[[Kaartspel/Pandoeren|Pandoeren]];
[[Kaartspel/Patience|Patience]] (solitaire);
[[Kaartspel/Pesten|Pesten]];
[[Poker]];
[[Kaartspel/Presidenten|Presidenten]];
[[Kaartspel/Rikken|Rikken]];
[[Kaartspel/Rummy|Rummy]];
[[Kaartspel/Schutjassen|Schutjassen]];
[[Kaartspel/Skat|Skat]];
[[Kaartspel/Shithead|Shithead]];
[[Kaartspel/Toepen|Toepen]];
[[Kaartspel/Vechten|Vechten]];
[[Kaartspel/Whist|Whist]];
[[Kaartspel/Wiezen|Wiezen]];
[[Kaartspel/Wippen|Wippen]];
[[Kaartspel/Zenuwen|Zenuwen]];
[[Kaartspel/Zwartepieten|Zwartepieten]];
[[Kaartspel/Zwartevrouwen|Zwartevrouwen]];
[[Kaartspel/Zwikken|Zwikken]]
}}<noinclude>
[[Categorie:Sjablonen voor een bepaald boek]]
[[Categorie:Sjablonen navigatie|Kaartspel]]
</noinclude>
ruxkrahnh8mfml81i1p60psafc8p7ut
Sjabloon:Verplaats naar Wikimedia Commons
10
18597
425086
396962
2026-05-06T07:55:42Z
Erik Baas
2193
-tool; "afbeelding" -> "bestand"
425086
wikitext
text/x-wiki
<div class="toccolours" style="width: 500px; margin: 0 auto; text-align: center; background: #F1F1DE; color: black; border: 1px solid #CC9;">
[[Afbeelding:To Commons.svg|30px]] '''Dit bestand kan [[m:Transwiki|verplaatst]] worden naar [[commons:Main_Page|Wikimedia Commons]].'''
Bestanden op Wikimedia Commons en hun beschrijvingen aldaar zijn beschikbaar op alle projecten en maken hergebruik eenvoudiger.
----
<i>Als het bestand voorzien is van de juiste informatie (in ieder geval bron, auteur & licentie) kun je deze naar Commons verplaatsen, mits alle relevante informatie meegekopieerd wordt.<!--
*** Bitdefender: "Verdachte pagina geblokkeerd" ***
<br>Dat kan bijvoorbeeld met behulp van [https://tools.wikimedia.de/~magnus/commonshelper.php?interface={{CONTENTLANGUAGE}}&image={{PAGENAMEE}}&project=wikibooks&language={{CONTENTLANGUAGE}}&commonsense=1&reallydirectupload=1 deze tool]</i>
-->
</div><includeonly>{{#IfEq: {{NAMESPACE}} | Bestand | [[Categorie:Wikibooks:Verplaats naar Wikimedia Commons]] }}</includeonly><noinclude>
----
[[Categorie:Sjablonen afbeeldingen|{{PAGENAME}}]]
</noinclude>
4lb1yixbe0vpozwp36u6h3ybffikftx
Leer jezelf ecologisch tuinieren/Vleugeltjesbloemfamilie
0
22100
425071
329539
2026-05-05T14:43:08Z
Deltaspace42
29589
([[c:GR|GR]]) [[c:COM:FR|File renamed]]: [[File:Starr 080219-2974 Polygala sp..jpg]] → [[File:Starr 080219-2974 Polygala virgata.jpg]] [[c:COM:FR#FR3|Criterion 3]] (obvious error) · identity
425071
wikitext
text/x-wiki
{{begin}}
__NOTOC__ __NOEDITSECTION__
{{Leer jezelf ecologisch tuinieren|Afbeelding=Illustration Polygala vulgaris0.jpg}}
De '''Vleugeltjesbloemfamilie''' (''Polygalaceae'') is een familie van [[w:Tweezaadlobbigen|tweezaadlobbige]] planten. Het zijn kruidachtige planten, bomen en lianen. De familie komt wereldwijd voor, behalve op Antarctica en in Nieuw-Zeeland.
De vleugeltjesbloemfamilie werd in het [[w:Cronquist-systeem|Cronquist-systeem]] (1981) ondergebracht in de orde ''[[w:Polygalales|Polygalales]]''. In de [[w:APG II systeem|APG II systeem]] (2003) classificatie is de familie geplaatst in de ''[[w:Fabales|Fabales]]''.
;Geslachten
<gallery>
</gallery>
;Nog niet beschreven:
* ''[[../Polygala|Polygala]]'' (Vleugeltjesbloem)
Het geslacht Vleugeltjesbloem bevat de helft van de ruim 1000 soorten in de familie.
;Soorten
De soorten staan beschreven in de hoofdstukken over de geslachten.
<gallery>
File:Polygalafruticosa.jpg
File:Kreuzblume_Liuthalas_020709.JPG
File:Starr 080219-2974 Polygala virgata.jpg
</gallery>
;Externe links
* [http://delta-intkey.com/angio/www/polygala.htm ''Polygalaceae'']
{{Commonscat|Polygalaceae}}
{{Wikipedia|Pagina={{SUBPAGENAME}}|Naam={{SUBPAGENAME}}}}
{{sub}}
8zzjpceazsncxn7ec6vs7ua84zt90qo
Wikibooks:Lerarenkamer/Archief 2010
4
24446
425092
401651
2026-05-06T08:24:57Z
Erik Baas
2193
lf
425092
wikitext
text/x-wiki
{{Niet te koppelen}}{{Archiefpagina}}
== Copyright? ==
Mag een kopie van de calculator in [[Hoeken berekenen]] of is dat onderhevig aan © ? --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 7 jan 2010 15:29 (CET)
:Volgens [[:en:File:Calculator_Vista_Scientific.png]] zitten er inderdaad auteursrechten op. Los ervan ontbreekt bij de afbeelding een licentie. Dus het moet danwel een verwijdernominatie krijgen, of we moeten die zelf toevoegen. Maar ik zou niet weten welke licentie van toepassing kan zijn. {{Tl|Vrije screenshot}} komt nog het dichtst in de buurt, maar Calculator Plus is geen vrije software, dus die is niet van toepassing. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 7 jan 2010 18:50 (CET)
:Ter aanvulling, misschien kan [[:Bestand:KCalc all buttons.png]] of [[:Bestand:Calculator.NET Screenshot.png]] als vervanging dienen. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 7 jan 2010 19:01 (CET)
::Op de Engelstalige zouden ze dit waarschijnlijk fair use noemen, maar dat wordt voor zover ik weet binnen de Nederlandstalige gemeenschap niet geaccepteerd. Copyright dus. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style='font-size: small;'>[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 7 jan 2010 23:32 (CET)
:::Heren, bedankt voor de opmerking. Een screenshot van KCALC voldoet ook. Heb e.e.a. aangepast.
== Commonscat ==
Ik heb het zitten bestuderen maar ben daar toch niet IT deskundig genoeg voor vrees ik. Kan iemand niet een sjabloon Commonscat maken zoals op Wikipedia. Commons werkt niet altijd bij mijn plantjes. Dat los ik nu op door Commons|Category: ... te tikken, maar dat is niet zo fraai. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 10 jan 2010 23:48 (CET)
:Opgelost:
{{Commonscat|Rubus buergeri}}
:- [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 11 jan 2010 00:49 (CET)
::heb gekeken wat je gedaan hebt (nooit te oud om wat te leren toch?). Zo eenvoudig was het dus, bedankt. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 11 jan 2010 09:35 (CET)
:::Nog even terugkomend op dit sjabloon. Ik had op WP naar Commonscat gekeken en dat zag er zo ingewikkeld uit dat ik er niets van begreep, maar misschien ligt dat niet aan mij maar aan WP ;-) Soms maak ik wel eens een uitstapje naar onze zuster zoals nu bij [https://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Regelingen_rond_moderatoren/Bevestiging_moderatorstatus/Januari_2010_%28tweede_ronde%29] en ik wil toch even kwijt dat als WB op die toer zou gaan zitten ik onmiddellijk vertrokken zou zijn. Walgelijk, mensen die op hun OP zetten dat ze voorgoed vertrekken maar wel even terugkomen om een tegenstem uit te brengen. Om maar niet te spreken over het gevit en gekanker op elkaar. Jammer dat wij niet wat van onze positieve samenwerking kunnen overbrengen. Laten wij het in ieder geval zo houden. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 11 jan 2010 21:32 (CET)
::::Ik denk dat het erg praktisch is om de negativiteit overal zo veel als mogelijk te negeren en te laten voor wat die is. Veel gebruikers op Wikipedia negeren dergelijke zaken dan ook bewust en richten zich hoofdzakelijk dan wel uitsluitend op die zaken die bijdragen aan de constructieve opbouw van het project. Regelmatig worden storende gebruikers trollen genoemd, wat dan heel belangrijk is is dat je die negeert, omdat aandacht geven hen voedt en ze daardoor extra lang door blijven gaan. Ik vind het alleen jammer dat je de uitgebreide positieve samenwerking op Wikipedia niet ziet, en alleen de sores ziet waar we juist minder/geen aandacht aan moeten schenken omdat ze nergens toe bijdraagt.
::::Betreft het sjabloon, het is niet zo heel complex, maar er zit inderdaad wat code in. In principe bestaat het sjabloon uit twee varianten die afhankelijk van de naamruimte waar ze geplaatst wordt een iets andere weergave toont. Bedenk, we werken op een samenwerkingsproject, niet iedereen hoeft alles te kunnen, we komen er samen wel uit. Groetjes - [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 24 feb 2010 03:05 (CET)
== Afscheid ==
Gezien de recente wildwest-taferelen binnen en rond de Vereniging Wikimedia Nederland, heb ik besloten om niet langer meer bij te dragen aan enig project van de Wikimedia Foundation. Als een van de bedenkers van het fenomeen hypertext-encyclopedie doet mij dat pijn. Ik zie echter geen andere mogelijkheid meer.
Helaas is Wikibooks een van deze projecten. Ik heb hier zeer prettig samengewerkt, maar dit krijgt dus tot mijn spijt geen vervolg. Met mijn vertrek wil ik ook trachten te voorkomen dat dezelfde horde die al langs andere wiki's is getrokken zich nu onmiddellijk massaal naar hier verplaatst om hier hun nieuwe zeden te introduceren.
Verder zal ik gewoon doorgaan met wat ik al vele jaren doe, het vrij verspreiden van de kennis van de mensheid. De kans is groot dat in de loop van dit jaar een nieuwe vereniging het levenslicht ziet, die gaat doen wat Wikimedia nalaat en waar mensen wel respect voor elkaar hebben.
Het ga jullie goed. [[Gebruiker:Guido den Broeder|Guido den Broeder]] 14 jan 2010 18:48 (CET)
: [[Bestand:Gnome-face-crying.svg|30px]] Dat is wel heel erg jammer Guido. Zoals ik hierboven al aangaf neus ik ook wel eens rond op WP en wat dat betreft geef ik je in volle overtuiging gelijk. Waar jij hopelijk geen gelijk in krijgt is je angst dat die zuster- en broedermoord (vergeef me het woord) zich naar hier verplaats. Ik zal er tot mijn laatste snik voor strijden dat ook hier de OP's volgekalkt worden met elkaar voor oud vuil uitmaken. Tot op heden verloopt alles hier redelijk in respect voor alle serieuze gebruikers en daarom is het des te meer jammer dat je ook bij WB een streep onder je bezigheden zet. Persoonlijk houden we natuurlijk contact (hoop ik). Groet, --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 14 jan 2010 21:58 (CET)
::Dag Guido, we hebben hier prettig samengewerkt, dus ik moet nu afscheid nemen van een goede collega. Jammer. Ik hoop (en denk ook) dat je elders je ei kwijt kunt.
::Ook ik neus wel eens rond op WP. Wat mij daar opvalt, is dat mensen er niet op een normale manier met elkaar kunnen 'praten'. Ze doen allemaal net alsof ze zeer belangrijke personen zijn, zoiets als sous-chef van een bureau: het hele bureau siddert voor hun woorden. De werkelijkheid ziet er soms heel anders uit. Het is vreemd wat een beeldscherm en een toetsenbord met een mens kan doen.
::Alles goed toegewenst! En als er hier een "horde" langs mocht komen, is negeren misschien wel het beste.
::Met hartelijke groeten, [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 15 jan 2010 11:14 (CET)
:::Hallo Guido, Jammer, Wikibooks moet een hobby blijven. Als je er geen plezier aan beleeft dan moet je het gewoon niet doen, en dan doe je het juiste.
:::Wat betreft die toestanden op Wikipedia. Ik heb geen angst dat die "horde" hier voorbij komt. Er zijn wezenlijke verschillen tussen Wikibooks en Wikipedia, net als andere redenen:
:::# Er zijn veel minder mensen actief op Wikibooks. De "horde" ontstaat vooral door de behoefte aan status. Op Wikibooks zijn zo weinig mensen actief, dat een dergelijke status hier niet te bereiken is. Daarom komen die mensen ook niet hier.
:::# Op Wikipedia kan je al snel "meedoen". In principe hoef je je niet eens bezig te houden met het creëren van content. Dat trekt dus een totaal ander publiek als Wikibooks. Op Wikibooks moet je iets afweten van waarover je schrijft (hogere mate van specialisatie). Een boek schrijven is een langdurig gegeven en vraagt zelfmotivatie en doorzettingsvermogen. Dat zijn nu niet echt eigenschappen waarover de "horde" over beschikt. Wikibooks verschilt daarin zelfs van andere Wikimedia-projecten: kleine korte afgeronde bijdragen zijn mogelijk op Wikinews (nieuwsartikel, veelal copy/paste), Wikiquote (kleine artikelen, veelal copy/paste), Wikisource (copy/paste) en Wikiwoordenboek (kleine artikelen). Er zullen dus maar weinig Wikianen zijn die de overstap naar Wikibooks kunnen maken.
:::# Wikibooks is dan ook uitermate geschikt voor mensen die niet een hoge tolerantie hebben. Als je tolerant bent dat andere in *jouw* artikelen wroeten kan dat goed op Wikipedia; ben je dat niet dan werk je op Wikibooks beter, want hier zullen niet zo veel mensen zich met *jouw* boeken bemoeien.
:::# We kunnen effectief omgaan met mensen die hun ruzies naar dit project verplaatsen, zoals in het verleden is gebleken. Zolang Wikibooks als apart project wordt gezien en niet als een verlengde van Wikipedia, is dat een principe dat Wikibooks een goed refugio maakt voor mensen die vervolgd worden op Wikipedia. De vervolgers hebben dat ook min of meer begrepen en schijnen inderdaad Wikibooks te verschonen van hun vuilspuiterij en dat is goed zo. Ik mag hopen dat de bepalende figuren op Wikipedia vooral daar blijven, anders is de vrede op dit project ook voorbij. [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 15 jan 2010 13:38 (CET)
::::Wat ik jammer vind is dat ik met regelmaat vergelijkingen aantref tussen Wikibooks en Wikipedia op Wikibooks zelf. Wikipedia is groter met meer gebruikers en daar is het verleden een sterke cultuur geweest van kliekjes. Doordat een deel van die kleik-gebruikers vertrokken is lijkt dat minder te worden. Veel gebruikers betekent ook een grotere kans op rumoer. Wikibooks en Wikipedia zijn ieder projecten met een eigen insteek. Buiten de rumoer om zijn er vele gebruikers die zonder enige problemen de encyclopedie uitbreiden. Ik denk dat het goed is om te stoppen met het blijven herinneren aan dat "grote" verschil tussen Wikibooks en Wikipedia, en hoe beroerd het zou zijn op Wikipedia, omdat daarmee geen van beide prachtprojecten eer aangedaan wordt, en het Wikibooks onnodig neerhaalt. Het is denk ik goed om te realiseren dat gebruikers samen in de hand hebben hoe de sfeer op een project is en dat ze door zich enkel te richten op het inhoudelijke en het goede, de sfeer zelf mede kunnen verbeteren.
::::Op Wikipedia heb ik niet al te lang geleden geschreven dat het project voor mijn gevoel in fase 3 terecht is gekomen, na de opstartfase van ontdekken en de tweede fase van het beschrijven van alle algemene generieke onderwerpen waar iedereen wat van denkt te weten. Fase 3 staat bij mij voor de fase waarin gebruikers met een grotere hoeveelheid achtergrond kennis van bepaalde onderwerpen meer hun plek gaan krijgen. Tevens is fase 3 mijn inziens de fase op Wikipedia waarin we veel gebruikers kwijt raken die slechts beperkte (basis)kennis hebben van algemene onderwerpen, en we daarmee ook een deel van de probleemgebruikers of gauw botsende gebruikers die Wikipedia heeft gekend kwijtraken. Wikipedia is nog niet volledig rustig, maar is in vergelijking met vijf jaar geleden veel rustiger geworden. Hoewel het goed is om te kijken naar wat er voor problemen zijn en die te proberen op te lossen, lijkt het mij ook goed om het verleden met alle vijandelijkheid los te laten, samen met het steeds maar weer hameren op hoe fout het is gegaan los te laten, en ons nu te richten op het uitbreiden en onderhouden van de projecten waar ieder zijn aandacht aan wil geven. We zijn hier bezig voor een ideaal: het verschaffen van de mogelijkheid van vrije boeken en ander daaraan gerelateerd materiaal en deze informatie onder vrije licentie beschikbaar te stellen aan iedereen die daar interesse in heeft. Groetjes - [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 23 feb 2010 01:17 (CET)
== Kleutertijd ==
De kleuterscholen zijn zeker weer begonnen gezien de knoeilawine. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 19 jan 2010 21:39 (CET)
:Hûh??--[[Gebruiker:Ghanssen|Ger Hanssen]] 20 jan 2010 23:49 (CET)
::Hallo Ger, gisteren was er heel veel geknoei door anoniemen, vandaar mijn opmerking. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 21 jan 2010 10:05 (CET)
:::Ach zo, ik dacht al. Ik kom er sporadisch ook eens eentje tegen, maar ik ben de laatste tijd niet actief genoeg om het op te merken. Ik ben in elk geval blij met je gestofzuig. :) --[[Gebruiker:Ghanssen|Ger Hanssen]] 21 jan 2010 23:09 (CET)
::::Tja, dat heb je met die ouwevandagen die niks beters te doen hebben dan WB vandalenvrij houden ;-) Blijft er ''niks'' te doen over voor de anderen. Maar goed, in april ga ik drie maanden naar Schotland dan mag je het overnemen. Groet, --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 21 jan 2010 23:18 (CET)
==Afbeeldingen uit overheidsdocumentatie==
Voor Nederlandse overheidsdocumentatie geldt dat, tenzij in de publicatie expliciet anders is bepaald, het auteursrecht hierop niet van toepassing is:
*''Artikel 15: Als inbreuk op het auteursrecht op een door of vanwege de openbare macht openbaar gemaakt werk van letterkunde, wetenschap of kunst, waarvan de openbare macht de maker of rechtverkrijgende is, wordt niet beschouwd verdere openbaarmaking of verveelvoudiging daarvan, tenzij het auteursrecht, hetzij in het algemeen bij wet, besluit of verordening, hetzij in een bepaald geval blijkens mededeling op het werk zelf of bij de openbaarmaking daarvan uitdrukkelijk is voorbehouden. Ook als een zodanig voorbehoud niet is gemaakt, behoudt de maker echter het uitsluitend recht, zijn werken, die door of vanwege de openbare macht zijn openbaar gemaakt, in een bundel verenigd te doen verschijnen''
Betekent dit dat afbeeldingen uit dit soort publicaties, bijvoorbeeld kaarten van streekplannen, ontwikkelingsplannen e.d. ook op Wikibooks (en andere wikimedia-projecten) kunnen worden gebruikt? Zo ja, onder welke licentie? In eerste instantie zou ik zeggen dat het als publiek domein zou kunnen worden gezien, maar ik kan mij voorstellen dat er potentieel een probleem is met afgeleide werken. Wie weet hier meer over? Ik ben namelijk van plan om een dictaat te bewerken tot wikibook, maar daarin maak ik dus gebruik van genoemde soorten afbeeldingen. [[Gebruiker:KKoolstra|KKoolstra]] 21 jan 2010 21:58 (CET)
**Overigens: ik heb de vraag ook gesteld op [[w:WP:auteursrechtencafé]] en daar al antwoord gekregen. Het komt erop neer dat overheidspublicaties zonder expliciete voorbehouden op het auteursrecht vallen onder een vorm van 'publiek domein'. Echter, in de meeste situaties wordt er een eenvoudigde beperking gesteld, bijvoorbeeld 'Niets uit deze rapportage mag worden overgenomen zonder bronvermelding.' Dit lijkt mij vrij genoeg voor ons (bronvermelding is bij CC-BY-SA en GFDL ook vereist. Dan kan ik het materiaal toch gebruiken? [[Gebruiker:KKoolstra|KKoolstra]] 22 jan 2010 15:57 (CET)
***IANAL, maar wat mij betreft ga je gang: de overheid dat zijn wij... [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 24 jan 2010 20:47 (CET)
****Ik doe het wel graag netjes en zou niet graag zien dat na een jaar ofzo alles weer verwijderd wordt. Het zo ook handig zijn om een standaardoptie te kunnen kiezen. Nu staat specifiek de beeldenbank van RWS genoemd, waar volgens mij ook enkel de eis van bronvermelding geldt. Kan die optie niet worden uitgebreid tot alle afbeeldingen uit NL-overheidsdocumenten waarvoor bronvermelding voldoende is? [[Gebruiker:KKoolstra|KKoolstra]] 25 jan 2010 10:28 (CET)
== Che Faro Senza Euridice ==
Goede middag. Op ons koor ( Steenwijk) zitten we met de uitspraak van het italiaanse EURIDICE. Is het nu de engelse klank "joeridietsje" of zoals anderen beweren "èwriditsje"
Hopelijk vind ik bij u een antwoord.
m.vr.gr. Ger Olsder ( dirigent)
ger (AT) olsder (DOT) net
:Er zijn vele vrouwen geweest met de naam [[w:Eurydice|Eurydice]] maar voorzover ik weet zijn het allemaal figuren in Griekse verhalen.
{{Grc|Εὐρυδίκη}} zou ik uitspreken als Uirydikè, de laatste e zwak (niet stom), als in "net" en langgerekt. Maar ik geef mijn mening graag voor een betere. Groet, [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 26 jan 2010 16:41 (CET)
== Mag ik deze tekst vertalen? ==
In het wikibook [[Linux voor beginners]] wil ik ook enkele dingen zeggen over de commandline. Aangezien dit onderwerp heel moeilijk te structureren is zal ik sowieso elementen uit een ander werk overnemen. Als ik alles uit mijn eigen ervaring zou doen, dan zou er namelijk een moeilijk te lezen boeltje over blijven. Daarom mijn volgende vraag: de tekst van de site [https://linuxcommand.org/who_what_where_why.php linuxcommand.org], deze site heeft een copyright maar volgens mij is deze compatibel met de gebruikte licenties van wikibooks. Kan ik die tekst gebruiken? Ik zou echter wel een manier moeten vinden om de auteur te vermelden.--[[Gebruiker:Sanderd17|Sanderd17]] 27 jan 2010 16:06 (CET)
:Ik ben van mening dat de licentie niet compatibel is met wikibooks. Onder alle pagina's staat: "''Verbatim copying and distribution of this entire article is permitted in any medium, provided this copyright notice is preserved.''" Daar staat eigenlijk alleen dat het artikel in z'n geheel gekopieerd en verspreid mag worden. Er staat niet dat het toegestaan is het artikel te wijzigen. En als dat niet expliciet is toegestaan, is het verboden. Vertalen is ook een vorm van wijzigen, dus dat mag dan ook niet.
:Er is ook een [https://linuxcommand.org/tlcl.php PDF versie]. Die heeft een betere licentie, maar dat is de [https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ CC-BY-NC-ND]] licentie, daarin is het expliciet verboden het te gebruiken voor commerciele toepassingen, en expliciet verboden het te bewerken. Beide zijn echter nodig om het op wikibooks te kunnen gebruiken. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 27 jan 2010 18:28 (CET)
::Klopt. Terwijl Wikibooks zelf niet commercieel is, is het bedrijven en commerciële organisaties toegestaan om teksten van Wikipedia en Wikibooks over te nemen. Vandaar, helaas. [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 27 jan 2010 18:50 (CET)
:::Jammer, ik zal dan iets anders zoeken om me op te baseren. Bedankt om er even naar te kijken. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sanderd17]] 27 jan 2010 21:12 (CET)
::::Het is anders wel toegestaan, voorzover ik weet, om de inhoud van beschermde teksten weer te geven, omdat (heb ik ooit gehoord) kennis "vrij" is. Dus als je die teksten goed leest en ze dan in je eigen woorden weergeeft, dan mag dat volgens mij. Ik heb zelf ooit zo'n discussie gehad hier, zal het eens opzoeken. [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 27 jan 2010 21:23 (CET)
:::::Het staat [[Wikibooks:Lerarenkamer/Archief 2009#Ben ik wel goed bezig?|HIER]] [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 27 jan 2010 21:28 (CET)
::::::Bedankt, ik was een dagje afwezig om het einde van de examens te vieren maar je bent enorm bedankt om dat te verduidelijken voor mij. Ik had eerst al even naar andere bronnen gezocht maar ik vond geen enkele tekst die zo'n goede structuur had, en dat was natuurlijk het moeilijkste punt. Dan kan ik nu beginnen aan wat schrijfwerk. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sanderd17]] 29 jan 2010 20:40 (CET)
Succes! [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 29 jan 2010 21:00 (CET)
== Volglijst: subpagina's volgen ==
Is er een mogelijkheid bij de volglijst om aan te geven om boek X te volgen... én al zijn subpagina's, zonder dat je ze effectief één voor één moet toevoegen? Ik heb al gezocht, maar vind zoiets helaas niet. Lijkt me nochtans bijzonder handig. --[[Gebruiker:Mattias.Campe|Mattias.Campe]] 29 jan 2010 22:02 (CET)
:Niet dat ik weet, maar met [https://toolserver.org/~daniel/WikiSense/CategoryIntersect.php CatScan] kun je (o.a.) wijzigingen per categorie opvragen, dat komt (als alle pagina's van het boek in de juiste categorie staan) ''bijna'' op hetzelfde neer. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 29 jan 2010 23:51 (CET)
::Met de Voorvoegsel-index kun je een lijst krijgen (Bijv. [[Speciaal:Voorvoegselindex/Linux_Systeembeheer]]). Dat zou je kunnen kopieren en plakken naar je ruwe volglijst. Alleen het nadeel is dat die Voorvoegsel-index 3 kolommen heeft. Ik kan eventueel met een [[w:bot (computerprogramma)|botje]] wel lijst in een kolom genereren als dat een te groot nadeel is. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 30 jan 2010 10:27 (CET)
== copyright / wikibooks.py ==
Dag allen,
Eindelijk heb ik tijd gevonden om te kijken naar wat van mijn scripts die al een tijdje niet meer werken. Éen daarvan is wikibooks.py, een script dat checkt of alle auteurs van dat artikel het sjabloon <nowiki>{{Dubbel}}</nowiki> op hun GP hebben staan - iets wat stamt uit begin 2007 (zie [[Wikibooks:Dubbellicentie]]). Ik vermoed echter dat dat script niet meer nodig is: door de nieuwe GFDL-versie is immers alles ook onder CC-BY-SA beschikbaar gekomen. Klopt dat, en kan ik het genoemde script dus weghalen?
[[Gebruiker:Valhallasw|Valhallasw]] 4 feb 2010 17:01 (CET)
:Hmmm. Er zijn nog steeds pagina's waar staat dat die alleen onder GFDL beschikbaar zijn.
:Zie https://www.gnu.org/licenses/fdl-1.3-faq.html
::Second, this permission is no longer available after August 1, 2009. We don't want this to become a general permission to switch between licenses: the community will be much better off if each wiki makes its own decision about which license it would rather use, and sticks with that. This deadline ensures that outcome, while still offering all wiki maintainers ample time to make their decision.
:Dus het is alleen beschikbaar onder CC-BY-SA als we voor 1 augustus besloten is de betreffende pagina's te herlicenceren. Als https://wikimediafoundation.org/wiki/Resolution:Licensing_update_approval te zien is als die beslissing, is dat het geval. Dit wordt gesuggereerd op [[:Commons:Commons:License_Migration_Task_Force#August_1st_about_to_hit|Commons:License_Migration_Task_Force]].
:In dat geval kun je het script dus weglaten. Dat betekent ook dat {{Tl|GFDL-oud}} verwijderd moet worden van alle pagina's. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 4 feb 2010 18:25 (CET)
==Vandalisme?==
Goeiemorgen. Moet ik [https://nl.wikibooks.org/w/index.php?title=Sociale_geschiedenis_van_het_Romeinse_rijk/Ouders&diff=next&oldid=170132 DIT] nu zien als vandalisme? Dit is waarschijnlijk gebeurd door iemand die het oprecht oneens was met het geschrevene, maar:
#Zo stond het in mijn bron.
#De schrijver van mijn bron was het natuurlijk ook niet eens met de inhoud van het geschrevene, vandaar de licht spottende toon.
#Als iedereen de tekst nu gaat censureren vanuit de huidige "idealen" dan zal de zaak net zo lang 'verkleuteren' tot er niets wezenlijks meer staat.<br>
Ik heb de geschrapte tekst dus maar teruggezet en geen waarschuwing uitgedeeld. Ben toch benieuwd hoe jullie hierover denken. Vriendelijke groet, [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 6 feb 2010 11:10 (CET)
:Nee, misschien niet direct een waarschuwing. Maar ik heb nu wel een welkom-sjabloon geplaatst, het is immers de bedoeling te overleggen als het meningsverschil blijft. En daar staan toch wat eerste stappen uitgelegd. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 6 feb 2010 11:53 (CET)
::Tja, zo kun je het natuurlijk ook bekijken: als een neutraal meningsverschil waar eventueel overleg over moet plaatsvinden. Daar denk ik toch echt anders over. [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 7 feb 2010 17:14 (CET)
:::Hm, een stuk tekst zomaar weghalen is natuurlijk niet echt een welkom waard. Misschien was het beter geweest een zb te geven en even een vraag te stellen op de OP van de anoniem. Wel goed dat het weer terug gezet is. Misschien een evrouwcimatoir persoon die het taalgebruik (''een aardig, kokket ding zien, dat meer geïnteresseerd was in de seksuele potentie van haar man dan in zijn politieke aspiraties en filosofische diepgang'') verwerpelijk vond? Dat moet natuurlijk wel in het tijdsbeeld gezien worden. tenslotte verbranden we ook geen heksen meer, toch? Nou ja, laten we het hierbij maar laten, waarschijnlijk horen we nooit meer iets van de 'censor'. Lekker rustig vandaag trouwens, al blijft WB zo wel het project met die 'onaffe' boeken ;) --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 7 feb 2010 17:49 (CET)
::::Ja, zandbak was eigenlijk beter geweest. Had ik even niet aan gedacht. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 7 feb 2010 22:17 (CET)
:::::Tja, ''een aardig, kokket ding, dat meer geïnteresseerd was in de seksuele potentie van haar man dan in zijn politieke aspiraties en filosofische diepgang'', dat zegt mijn bron over de Romeinen die hun vrouwen zo gezien zouden hebben. Ook nadat ze al decennia lang hadden geroepen dat ze dat echt heus niet meer zouden doen. Maar mijn bron gelooft daar niets van en denkt dat ze het stiekem gewoon waren blijven doen. Daar zou je dan bij kunnen zetten: "stoute Romeinen, foei!" Maar daar maak ik (denk ik) alleen wat evrouwcimatoire pubers blij mee. Overigens wordt ergens anders uitgelegd dat die "filosofische diepgang" van de Romeinen niet veel meer dan conformisme was, een soort statussymbool eigenlijk. [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 9 feb 2010 11:20 (CET)
== Bibliografie ==
Bestaan er bij WB sjablonen voor bibliografie? In de Engelse WP bestaat er een cite en citation sjabloon, maar ik heb niets gelijkaardigs gevonden in bij WB.--[[Gebruiker:Huibc|Huibc]] 6 feb 2010 11:45 (CET)
:Als je hulp nodig hebt met het maken of kopieren van die sjablonen, laat het maar weten. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 7 feb 2010 22:24 (CET)
== Samenwerking ==
Dat vind ik nou zo leuk aan WikiBooks. Dat we elkaar ([[Overleg_gebruiker:Vangelis#WSBN|hier]]) en ([[Overleg_gebruiker:Vangelis#HEBBES|hier]]) en ([[Wikibooks:Lerarenkamer#Bibliografie|hier]]) en nog veel meer helpen ipv de huid vol schelden. -------{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 7 feb 2010 23:37 (CET)
== Vreemd onderhoud ==
Er is iets vreemds gebeurd met [[Wikibooks:Onderhoud]]. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 8 feb 2010 12:04 (CET)
:Raar. Ik denk dat die rare codes de ''bewerken''-tags representeren, maar vind het vreemd dat het ook bij het kopje '''Recente lijst''' mis gaat en niet bij [[Wikibooks:Onderhoud#Onderhoud boeken|Onderhoud boeken]] . [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style='font-size: small;'>[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 8 feb 2010 13:52 (CET)
::Het probleem is verdwenen nu ik Special:Recentchanges, Special:Newpages en Special:Newimages quasi verwijderd heb. Dit is natuurlijk geen oplossing, het lijkt me een bug die "even" opgezocht en gefixt moet worden... - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 8 feb 2010 14:23 (CET)
:::Ik heb hetzelfde gedrag ooit eerder gezien, ik denk op wikipedia zo'n 2 jaar geleden. Ik ga kijken of ik dat terug kan vinden. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 8 feb 2010 18:20 (CET)
:::[[:w:Help:Helpdesk/Archief/sep_2008#.7FUNIQ4c18b779b7db5f3-h-0--QINU.7F]]. Het probleem treed blijkbaar dus op als de lijst met ongecontroleerde anonieme wijzigingen leeg is. <s>En zo te zien werkt {{Tl|Special:Recentchanges/100,hideliu,hidepatrolled}} niet meer waardoor die lijst inderdaad leeg is.</s> ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 8 feb 2010 19:08 (CET)
:::De lijst is niet leeg, maar desondanks treed het probleem op. Ik denk toch echt de ontwikkelaars hiernaar moeten kijken. Zoals Erik zal zei, een bug. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 8 feb 2010 19:18 (CET)
==Wikiversiteit (2)==
Hallo. Ik heb hier al een paar keer rondgeneusd en telkens kwaaie zin en koppijn gekregen. Wellicht ligt dat aan mij. Maar heel misschien ligt het ook wel aan hoe die zaak is opgezet? Toevallig ben ik met "geschiedenis" bezig en dat vind je achter "letteren". Wie komt er nu op het idee om het daar achter te zoeken? Ik zou graag een bestaande universiteit als voorbeeld voor de indeling in faculteiten en subfaculteiten willen nemen. Heeft er iemand ideeën? [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 9 feb 2010 11:12 (CET)
:In de KULeuven zitten letteren en geschiedenis samen in de faculteit letteren, zelf vind ik het ook niet zo logisch maar het wordt dus blijkbaar wel gedaan. [https://www.kuleuven.be/onderwijs/aanbod/opleidingen/N/index.htm onderwijsaanbod kuleuven] --[[Gebruiker:Sanderd17|Sanderd17]] 9 feb 2010 12:32 (CET)
::Klopt. Het is heel normaal om 'geschiedenis' onder 'letteren' te stoppen. Dat had ik dus gewoon fout gezien. Ik heb de lijsten nu wat aangepast en er wat moderne richtingen bijgezet. Wel alles zoveel mogelijk intact gelaten. Het blijft wel een enorm zoekplaatje, vind ik, vanwege die hele hiërarchie. Liefst zou ik gewoon alle richtingen onder elkaar op de startpagina zetten, in alfabetische volgorde. Nu is het nog steeds een doolhof, alleen met nog wat gangen en kamertjes extra. [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 9 feb 2010 13:14 (CET)
:::Ik heb er REUZE mijn best op gedaan. Nu stop ik er mee! Groetjes, [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 9 feb 2010 14:02 (CET)
==Kolommen==
Ooit vroeg ik hier hoe je dingen in kolommen zet, dat heb ik gevonden. Misschien heeft iemand er iets aan. Daar "onder water te kijken" (op "bewerken" drukken), kun je zien hoe het moet. De kolommen passen zich automatisch aan aan de langste tekst in een cel. Groet, [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 9 feb 2010 11:27 (CET)
{|
| a1
| a2
| a3
|-
| b1
| b2
| b3
|-
| c1
| c2
| c3
|}
== Niet zichtbaar, wel link? ==
Is het mogelijk om (een deel van) een link onzichtbaar te maken en toch link te laten zijn? Het staat soms zo slordig zoals in [[Leer jezelf ecologisch tuinieren/Kervel]] bij 'geslacht'. Zelf heb ik gedacht aan tekenkleur wit, maar misschien is er een andere oplossing (Natuurlijk niet <nowiki> [[../..|..]] </nowiki> want dan werkt mijn sjabloon niet meer). --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 9 feb 2010 13:31 (CET)
:Moeilijk, hoor. Je hebt een pagina "Kervel" gemaakt en een pagina "Kervel (geslacht)" dus bij die laatste kun je dat "geslacht" ook niet weghalen. Het is vervelend, maar meer ook niet, volgens mij. Ik zou me er niet aan gestoord hebben, als jij het niet aangewezen had. Dus of je er persé iets aan moet doen? Iets anders is of je er iets aan zou kunnen doen. Ik ben er een tijd mee bez\ig geweest, ook met nowiki, maar hert wordt een ontzettende puinhoop. Ik denk met witte letters ook? Ik zal het eens proberen. [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 9 feb 2010 14:55 (CET)
::O <span style="color: white;">shit</span>, nee dat wordt echt een enorme puinhoop, <span style="color: white;">nondeju</span>!!!! [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 9 feb 2010 15:01 (CET)
:::::Ja klopt, puinhoop, ook met witte letters. Nou ja, vond het alleen een beetje vervelend dat er staat ''''Geslacht''': Kervel ('''geslacht''')', maar zo erg is dat nu ook weer niet. Dank voor het proberen. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 9 feb 2010 15:05 (CET)
:::::Er is trouwens wel een oplossing. Dan moet ik die geslachten pagina's gewoon even hernoemen met Latijnse namen. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 9 feb 2010 15:06 (CET)
::::::Ja, dat zou een mogelijkheid zijn. Maar als je naar die pagina's gelinkt hebt, gaat dat daarna via een redirect. En daarvan heb ik het gevoel dat het extra storingsgevoelig is. Ik bedoel: iemand zal ooit eens een stel redirects opruimen of de software verandert op dat punt. Je links werken dan in twee stappen ipv in een. [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 9 feb 2010 15:41 (CET)
:::::::Je kan bij 'wijzig titel' het vinkje 'doorverwijzing achterlaten' weghalen. Dan volgt er geen redirect. Heb het inmiddels bij Kervel uitgevoerd. Dank voor het meedenken. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 9 feb 2010 16:00 (CET)
::Even ingesprongen.
::Een mogelijke oplossing is misschien deze regel veranderen:
::<pre>{{#If:{{{geslacht|}}} | '''Geslacht:''' [[Leer jezelf ecologisch tuinieren/{{{geslacht}}}|{{{geslacht}}}]] | }}</pre>
::Iets als de 3e <nowiki>{{{geslacht}}}</nowiki> vervangen door <nowiki>{{{geslacht 2}}}</nowiki> met een extra if-tag erin. Zodat 'if' geslacht 2 gedefinieerd, dan geslacht 2 weergeven. Anders gewoon geslacht.
::Maar moet awel aangeven dat ik niet echt thuis ben in die if-tags, dus hoe het er precies uit zou moeten zien weet ik niet. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style='font-size: small;'>[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 10 feb 2010 12:51 (CET)
:::Had ik je 'oplossing' bijna gemist. Ziet er ingewikkeld uit (die if-tags werden me ooit aangereikt door Peter (meen ik)), maar ik ga met je tip wat expirimenteren. Dank. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 10 feb 2010 14:36 (CET)
== Syntaxkleuring LaTeX ==
In de syntax kleuring van LaTeX zit er een foutje bij code die binnen een <code>listings</code> of <code>verbatim</code> omgeving gezet wordt, die code wordt niet geïnterpreteerd (te vergelijken met de <nowiki><code></nowiki> tag in wiki). Binnen zo'n omgeving kan je dus andere code (zoals Java of Pascal) typen. Het spreekt voor zich, als die code ook met LaTeX syntax kleuring gekleurd wordt, dan krijg je een redelijk onleesbaar resultaat. Het beste zou zijn om de code niet te kleuren zoals in kile (en waarschijnlijk in andere editors ook) gedaan wordt. Ik geef ook nog een link mee naar hoe het er uit ziet in Kile, ik wilde met zo'n onnezel prentje de wiki servers niet vervuilen.
* [https://www.programmeerschool.be/kile-syntax-kleuring.png kile syntax kleuring]
* [[LaTeX/Algoritmes_en_broncodes#Dynamische_regels| wiki syntax kleuring]]
Dit is waarschijnlijk een bug die ik moet rapporteren maar ik weet niet waar of hoe ik dat moet doen.--[[Gebruiker:Sanderd17|Sanderd17]] 9 feb 2010 17:30 (CET)
:Ik denk dat [https://bugzilla.wikimedia.org/ bugzilla] daar de plek voor is. Maar check eerst even of de bug misschien al gemeld is... - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 10 feb 2010 01:37 (CET)
== 5000 ==
[[Afbeelding:Chrysanthemums.jpg|thumb|250px|5000! - een bloemetje waard]] Ik weet niet of het mensen is opgevallen, maar tussen eergisteren en vandaag zijn we stilzwijgend de 5000 gepasseerd. Gezien de frequente wijzigers denk ik dat [[Gebruiker:Vangelis|Vangelis]] of [[Gebruiker:Beetjedwars|Beetjedwars]] de 'schuldige' is ;-).<br>
In ieder geval: gefeliciteerd met deze mijlpaal en op naar de 10 000. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style='font-size: small;'>[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 10 feb 2010 13:57 (CET)
:Ja, ik zag al aan de stand dat ik de 5000 ging passeren, maar wilde daar geen groot feest van maken omdat ik voorlopig wel veel pagina's produceer, maar daar moet nog '''heeeeeel veel''' aan geschaafd en ingevuld worden. Een bloemetje is natuurlijk wel leuk en ik ben het met je eens, op naar een goedgevulde WB. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 10 feb 2010 14:07 (CET)
::Gefeliciteerd, John. En Koos, ik bewonder je "opschonen" van Wikibooks. Met vriendelijke groeten, [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 10 feb 2010 15:02 (CET)
:::Koos heeft wel gelijk dat deze mijlpaal ook mede dankzij jouw onvermoeibare werk is bereikt. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 10 feb 2010 15:27 (CET)
==Verzoek overleg==
Ik heb [[Overleg:Wikiversity-Nederlands|HIER]] een voorstel voor Wikiversiteit gedaan. Volgens mij wordt de zaak dan opeens veel helderder en veel toegankelijker en daarmee misschien ook wel meer gebruikt. Graag hoor ik hier een paar meningen over vooraleer ik het levenswerk van mijn voorgangers in dezen in de prullenbak gooi. [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 10 feb 2010 15:31 (CET)
:[[Gebruiker:Beetjedwars/Kladblok 7|HIER]] staat een uitgewerkt voorbeeld. Je kunt dus nu de zoekfunctie gebruiken om iets te vinden, te vergelijken met [[Wikiversity-Nederlands|DIT]]. [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 10 feb 2010 18:52 (CET)
:*[[Toetsenbank]] en [[studielessen]] moeten op de startpagina van Wikijunior staan, volgens mij. [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 10 feb 2010 19:06 (CET)
::*Ik kan het niet met je eens zijn beetjedwars (ben ik nu een beetje dwars of jij?). De toetsenbank vind ik in de huidige staat een gedrocht waar ik een veel beter voorstel voor heb, maar dat vergt nogal wat ombouwwerk. De essentie van mijn idee is dat het veel beter een toetsitembank zou moeten zijn. Met goed geclassificeerde items kun je dan willekeurige toetsen samenstellen. De studielessen hebben een erg belerende toon en zijn daarmee te zeer gericht op de brugklasser. Mij lijkt dat je met Wikijunior een bredere doelgroep wil aanspreken dan alleen de prille middelbare scholier.--[[Gebruiker:Ghanssen|Ghanssen]] 11 feb 2010 10:39
::Het wikiversiteit project is volgens mij momenteel overbodig omdat er gewoon niets op staat en er niets op terug te vinden is. Als je iets zoekt kan je gemakkelijker terugvinden met google. Als je wikiversiteit echter zo kan maken dat er gemakkelijk mee te werken valt (zowel voor bezoeker als schrijver) dan kan dit project wel iets worden. Het zal wel moeilijk zijn om het overzichtelijk te houden. Als er veel content bij komt, dan zal niet meer alles op één pagina kunnen staan. Dan zal er iemand weer de structuur moeten wijzigen en wordt het misschien weer als vroeger. Het werken met wiki syntax en sjablonen ipv html is in ieder geval al een serieuze verbetering voor de schrijver.--[[Gebruiker:Sanderd17|Sanderd17]] 10 feb 2010 21:33 (CET)
:::Bedankt voor het naamgrapje. Werkelijk heel geestig. [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 11 feb 2010 11:01 (CET)
*Dat je op Wikiversiteit nu niets kunt vinden, had ik ook al geconstateerd. Vandaar dat ik een voorstel heb gedaan om dat te verbeteren. Misschien dat je daar eens naar wilt kijken.
*Dat toetsenbank en Wikijunior op een andere plaats moeten staan, had ik ook al geconstateerd. Als jij vindt dat die beter kunnen, moet je maar een voorstel doen. [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 11 feb 2010 11:09 (CET)
== 2010 Facelift WikiBooks NL ==
De koffie pruttelt dus welkom hier voor een discussie over het updaten (gedver, bij de tijd maken natuurlijk) van WikiBooks NL zodat 2010 een frisse start wordt om te komen tot een perfect project. [[Gebruiker:Beetjedwars|Beetjedwars]] heeft gelijk als hij stelt dat teveel boeken ooit begonnen zijn en rondzwerven als niet veel meer dan een paar zinnen of gemarkeerd zijn als Beginnetje[https://nl.wikibooks.org/w/index.php?title=Speciaal:VerwijzigingenNaarHier&target=Sjabloon%3ABeg]. Tijd voor een grote (voor)jaarsschoonmaak? Schrijf je mening of naam bij {{Voor}}, {{Tegen}} of {{Neutraal}}.
===De hoofdpagina===
Discussie verplaatst naar [[Overleg:Hoofdpagina#De_Hoofdpagina]]. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 14 feb 2010 09:45 (CET)
===Inhoud van boeken verwijderen===
====Boeken die niet veel meer zijn dan een titel====
:Kunnen op de verwijderlijst. Als er weer aan gewerkt wordt kan het naar het voorstel hieronder.
{{Voor}}
#Beetjedwars heeft al een begin gemaakt. Te gek zo'n schoonmaak zodat WB z'n naam als 'dat project van on-affe boeken' kwijtraakt. Wel wil ik proberen de 'auteurs' op hun OP te verwittigen (ook met een vermelding op hun WP OP omdat ze misschien de moed hebben opgegeven met WB bezig te zijn). --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 12 feb 2010 10:56 (CET)
#Als het inderdaad niet meer is dan een titel en er geen subpages onder hangen. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style='font-size: small;'>[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 12 feb 2010 13:37 (CET)
# OK [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 15 feb 2010 07:48 (CET)
# Akkoord [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 23 feb 2010 17:09 (CET)
# Als een boek amper tot geen inhoud heeft dan is het mijn inziens geen boek, maar hooguit slechts de kaft. Als daar niets mee gebeurt, kan die prima weg. [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 24 feb 2010 03:11 (CET)
# Idem bovenstaanden. --[[Gebruiker:Erwin|Erwin]] 24 feb 2010 15:01 (CET)
#Lijkt me logisch[[Gebruiker:MADe|MADe]] 25 feb 2010 23:08 (CET)
{{Tegen}}
{{Neutraal}}
====Boeken die iets meer inhoud hebben====
:Ook daarvan heeft Beetjedwars er een aantal op de verwijderlijst gezet omdat er lang niet meer aan gewerkt wordt.
{{Voor}}
{{Tegen}}
#Wel moeten die boeken volgens mij uit de vermelding op de Hoofdpagina (rechts) of een aparte kop krijgen en gemarkeerd worden met het beginsjabloon. Ook hier ga ik de 'auteurs' oppeppen. Niet te snel verwijderen omdat er soms ook zinvolle inhoud in het 'boek' staat en ooit ben ik zo ook met het 'tuinboekje' en andere (al liggen die even stil omdat het tuinboekje een 'tuinenceclopedie' bleek te worden) verder gegaan.--{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 12 feb 2010 10:56 (CET)
{{Neutraal}}
#Lijkt mij een kwestie die van geval tot geval bekeken moet worden. Sommige boeken hebben subpages waar ook niets in staat (autocad en autocad voor bouwkunde). Die zouden wmb zo weg kunnen. Maar er zijn boeken die wel degelijk relevante inhoud hebben (bijv. taalcursussen die de maanden van het jaar weergeven oid) en die zou ik niet klakkeloos willen weggooien. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style='font-size: small;'>[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 12 feb 2010 13:37 (CET)
#Zo ben ik ook begonnen met wikibooks, met het aanvullen van het LaTeX boek dat naar mijn zin veel te onvolledig was. Er is echter nog een verschil tussen onvolledig en bijna geen inhoud. Ik ga met Koos akkoord dat dit geval per geval bekeken moet worden. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sanderd17]] 13 feb 2010 13:34 (CET)
#Misschien in twee fasen werken: eerst - zoals John voorstelt - op de Hoofdpagina als beginnetje (of artikel in gevaar) markeren, dan na een bepaalde afwachtperiode genadeloos verwijderen? [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 23 feb 2010 17:18 (CET)
===Wikiversiteit===
:Slecht te benaderen, lijkt wel een doolhof, veel mensen hebben hun boek daar niet opgezet, moet allemaal handmatig gebeuren. Wordt volgens mij (Beetjedwars) niet gebruikt.
{{Voor}}
# De wikiversiteit zou vervangen kunnen worden door een indeling via WSBN. Het is onnodig om enorm veel indelingen te maken.--[[Gebruiker:Sanderd17|Sanderd17]] 13 feb 2010 13:25 (CET)
{{Tegen}}
# Ik ben tegen. Men kan het altijd beter maken. Wikiversiteit als sub van Wikibooks is zinvol, omdat de gemeenschap voor een eigen nl.wikiversity.org er niet is. Verschillende activiteiten in die richting zijn tot op heden mislukt. Daarom vind ik een hosting van wikiversiteit op wikibooks een goede zaak. [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 15 feb 2010 07:50 (CET)
# Het trekt niet echt aan die wikiversiteit, maar verwijderen zou ik niet doen. In theorie heeft het wel zijn eigen gezicht en doel denk ik, alleen is er voor het ogenblik niet veel te beleven. Gewoon afwachten. [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 23 feb 2010 17:23 (CET)
# Wat Aventicum beschrijft, ik denk dat de wijze waarop het nu is erg pril is, maar dat er verder niets mis mee is. Ik hoor dat men in de politiek meer wiki-achtig het lesmateriaal wil gaan samenstellen, maar in de praktijk komt daar nog erg weinig van. Wikibooks is een prima kraamkamer op de manier zoals het nu is. [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 24 feb 2010 03:10 (CET)
{{Neutraal}}
----
Ik kijk uit naar jullie bijdragen aan deze discussie. Samen maken we WikiBooks [[Bestand:Ok_sign.jpg|30px]] --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 12 feb 2010 10:56 (CET)
:Mooi dat er een opzet is gemaakt voor een kwaliteitsslag. Ik vind het zelf jammer dat mijn Duits zo slecht is en ik daarom voor uitgebreide informatie vaak aangewezen ben op de Engelstalige Wikipedia, maar de Duitstalige bied een hoop meer kwaliteit en ik hoop dat (ondanks dat Wikibooks en Wikipedia twee verschillende projecten zijn) we een dergelijke stap voorwaarts ook naar de Nederlandstalige Wikibooks zouden kunnen overhevelen. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style='font-size: small;'>[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 12 feb 2010 13:37 (CET)
:<s>Overigens... is het niet handiger het hele hoofdpagina-gedeelte van deze discussie over te hevelen naar [[Overleg:Hoofdpagina]]? [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style='font-size: small;'>[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 12 feb 2010 13:39 (CET)</s>
::<s>Ja Koos, je hebt eigenlijk wel gelijk met die discussie over de hoofdpagina, maar ik heb net gezien dat ik die hele pot koffie leeg heb gemaakt en dus maar weer eens aan het 'normale' werk moet. Nou ja, maar even zien wat voor reacties er binnen komen.</s>
:::Hoofdpagina discussie verplaatst naar OP aldaar. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 18 feb 2010 14:42 (CET)
::::Blijkbaar is er in 2007 al een dergelijke opkuis actie geweest. De restanten zijn nog te zien op de pagina [[Wikibooks:Wachtruimte]].--[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 2 mrt 2010 17:31 (CET)
:::::Te gek, speurder Sherlock. Die gebruikers ga ik weer even opzoeken. Ik wist niet dat dit wachthokje bestond (en met mij velen denk ik), als er een keer opruiming is geweest zal dat wel voor mijn tijd zijn geweest. Ik ken WB ook pas 1 jaar en 361 dagen. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 2 mrt 2010 20:48 (CET)
== Vertrokken ==
Ik wil hier nog even terugkomen op de vervelende situatie dat [[Gebruiker:Beetjedwars|Beetjedwars]] plotseling zijn vertrek bij WB aankondigde. Zijn onvermoeibare inzet bij onder andere zijn boeken [[Heksenvervolging_in_Europa_(1300-1720)]] en [[Sociale_geschiedenis_van_Europa]] is prijzenswaardig (jammer dat hij dat laatste boek nu on-af laat). Verder wilde hij zich actief inzetten voor een algemene opschoning van de beginnetjes en half-affe boeken.<br>
Net voor zijn vertrek probeerde hij mij aan te praten dat een naamgrapje van mij (beetje dwars) de oorzaak was (niet de eerste keer dat ik hem in de grapsfeer zei dat hij dat pseudoniem niet voor niets had gekozen).<br>
Maar zijdelings was er een verwijzing op de verwijderlijst (''Ik heb geen zin meer in dit rommelhok waarin een paar tientallen uitstekende boekjes bedolven liggen onder een dikke laag rotzooi die zo nodig bewaard moeten worden door behoudzuchtige lieden die niet veel verder komen dan naamgrapjes. Wikibooks, is dat niet dat met die half-affe boekjes? Nee dat is dat met al die beginnetjes.''). Hij bereikte daarmee dat ik tot op heden met het onaangename gevoel zat hem te hebben weggestuurd.<br>
Aan de andere kant ben ik realistisch genoeg om te weten dat dit deel van zijn opmerking de wezenlijke oorzaak van zijn besluit om te verdwijnen is en ook dat dit niet alleen op mij slaat.<br>
Toen hij (naar zijn zeggen) van WP weg gevlucht was en hier met zijn boeken begon (wat een oase van rust) heb ik hem (steeds meer) geholpen met beantwoording van zijn vragen en waarschijnlijk zag hij in mij een medestander in zijn afkeer van (wat hij noemt) 'de gemeenschap'. Veelvuldig stuurde hij mij ook E-post. Toen hij aangaf zich eens te willen storten op de up-date van WB omdat je als bezoeker heel vaak op een boek komt wat (nog) niets voorstelde was ik daar enthousiast over omdat ik me daarover ook allang ergerde en steeds dacht dat dit bezoekers alleen maar zou afschrikken om, na een paar missers, ooit nog WB te bezoeken, maar tot nu toe ontbrak me de tijd om daar zelf iets mee te doen.<br>
Echter bleek al snel dat hij mij een 'voorstel' over iets deed terwijl, voordat ik daar iets mee kon, hij het al had uitgevoerd. Terugdraaien? Ik heb een verschrikkelijke hekel aan (edit)wars al had het misschien al sneller tot duidelijkheid geleid. Zijn ideeën en inzet vond ik te gek en er was nog steeds niet veel mis toen ik (sorry hoor, ik probeer wel een WB gemeenschapslid te zijn en als ik ergens in de fout ga wil ik daarop gewezen worden):
# Zijn voorstellen in de lerarenkamer ter discussie aan de gemeenschap voorlegde
# Zijn 'weg' voorstellen op de verwijderlijst eveneens ter stemming bracht om een idee te krijgen hoe we dit gaan aanpakken
# De oorspronkelijke auteurs van de on-affe boeken ging benaderen om te kijken of ze niet waren te (her)activeren
Steeds meer kreeg ik door dat dit allemaal zijn bedoeling niet was. Hij wilde eigenlijk op alle niet-affe boeken een wegsjabloon plakken waarna dit gewoon (door mij?) verwijderd zou worden. Ik liet hem weten dat ook ik WB-actief ben geworden doordat ik beginnetjes tegenkwam waar ik mee verder ben gegaan. Tot zover kon hij daarin meegaan en stelde voor om dan een scheiding aan te brengen op de Hoofdpagina tussen boeken die 'af' zijn en die dat niet zijn. Dat vond (en vind) ik een geweldig idee.<br>
Echter hij werd steeds kribbiger omdat bleek dat al zijn voorstellen niet unaniem werden gesteund (ook (vooral?) door mij niet). Er kwamen langzaam andere en tegenvoorstellen binnen, met als resultaat dus een plotseling plaatsen van 'vertrokken' sjabloon op zijn OP. Jammer dat het zo moet aflopen en ik hoop dat hij dit nog leest zodat hij misschien op zijn besluit terugkomt. Dan beloof ik nooit meer een naamgrapje met hem uit te halen.<br>
Intussen ga ik met jullie hulp, tussen de bedrijven van het tuinmonnikenwerk door, proberen door te gaan waar hij gebleven was met de 'opschoning' en kan daarbij niet anders handelen dan mijn voorstellen ter beoordeling aan de WB-gemeenschap voorleggen. Sorry [[Gebruiker:Beetjedwars|Beetjedwars]], het ga je goed.<br>
PS, Inmiddels heeft hij een 'Afscheidsbrief geschreven op zijn [[Overleg gebruiker:Beetjedwars|OP]]. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 13 feb 2010 12:55 (CET)
:Wikibooks is voor veel mensen een probleem. Het is niet zo makkelijk als Wikipedia. Voor Wikibooks heb je doorzettingsvermogen en werkelijke kennis nodig. Die Wikipediaan die hier verzeild raakt, begint enthousiast, merkt dat het allemaal niet zo makkelijk is en dat je een andere mentaliteit dient te hebben als op Wikipedia. Ik ben fan van lean and mean, maar ik vind het niet nodig die informatie weg te gooien. We kunnen een nieuwe naamruimte aanmaken: Incubatie (was ik ooit al eens mee begonnen) en daar al die informatie in zetten. Die boeken die af zijn of bijna af, die we hebben prominent op de voorpagina, vind ik eigenlijk wel een goed idee. Maar dus tegen informatie weggooien. [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 15 feb 2010 07:55 (CET)
::Ik denk dat er op zich geen nieuwe naamruimte voor nodig is en dat we prima kunnen volstaan met het geven van een voorvoegsel aan die boeken zoals Wikibooks:Onaf/... of iets dergelijks. Een nieuwe naamruimte maakt het er mijn inziens niet overzichtelijker op. Groetjes - [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 23 feb 2010 01:19 (CET)
== WSBN ==
Zou iemand met een beetje archiveringskennis [[Wikibooks:Wiki Standaard Boeknummer|WSBN]] kunnen aanvullen? De eerste twee cijfers is voorlopig genoeg. Dan kan ik verder met de indeling op de Hoofdpagina want nu kom ik er af en toe niet uit wat waar hoort. Zie overigens eerst de opmerkingen op [[Overleg_Wikibooks:Wiki_Standaard_Boeknummer|Overleg WSBN]]. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 15 feb 2010 09:52 (CET)
:Probleem met het WSBN: Hoe moet je ze nummeren? ik zie dat er twee nummeringen gebruikt worden: Volgens de ene nummering zou een boek het nummer 5-51-512-00001 krijgen, volgens de andere 5-01-02-00001. Welke van de twee moet er gebruikt worden? ik wil wel helpen met WSBN's aan te vullen maar ik wil ook geen nutteloos werk doen.--[[Gebruiker:Sanderd17|Sanderd17]] 15 feb 2010 14:00 (CET)
::De eerste vorm blijkt het meest gebruikt te zijn. Is het in orde als ik die gebruik?--[[Gebruiker:Sanderd17|Sanderd17]] 15 feb 2010 14:20 (CET)
:::Volgens mij is die eerste vorm ook het duidelijkst. Te gek dat je met die infoboxen bezig bent, komt dat ook een keertje goed. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 15 feb 2010 16:57 (CET)
::::WSBN heeft een fundamentele fout zie ook 5-51-512-00001 als voorbeeld. Het zou nogmaals bewerkt moeten worden. Zoals het nu is is het eigenlijk niet bruikbaar. [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 16 feb 2010 10:53 (CET)
:::::Leg eens uit wat je bedoelt met die fundamentele fout, ik begrijp niet zo goed wat er verkeerd is. ----[[Gebruiker:Sanderd17|Sander Deryckere]] 20 feb 2010 17:33 (CET)
:In plaats van 5-51-512 kan je 512 gebruiken. 5 en 51 zijn per huidige definitie overbodig. Daarom is het nog niet af. We zijn er ooit enthousiast mee begonnen, maar het klopt gewoon nog niet. [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 21 feb 2010 22:38 (CET)
== Infobox herstructureren ==
Verplaatst naar [[Overleg Wikibooks:Infobox]] wegens te lang. ----[[Gebruiker:Sanderd17|Sander Deryckere]] 20 feb 2010 17:34 (CET)
== Oppeppen ==
Nu ik meen een redelijke verdeling op de Hoofdpagina te hebben gemaakt in de voortgangsstand van de boeken wil alles de komende tijd gaan nalopen te beginnen met de boeken die het sjabloon 75% hebben en waar niet meer aan gewerkt wordt om het 'af' te make. Ik ga iedereen die meer dan een k-tje eraan heeft bijgedragen proberen op te peppen om het 'af' te maken. Daarna zijn de 50% boeken aan de beurt enzovoorts. Ben benieuwd of het helpt. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 18 feb 2010 21:13 (CET)
:Ik wil alleen een tip meegeven. Als je kijkt naar [[w:Wikipedia:Botcafé#Links_naar_doorverwijspagina.27s]] zie je dat daar de voortgang van een (andere) onderhoudsklus wekelijks bijgehouden wordt. Zoiets kan misschien zinvol zijn, omdat je dan ziet wat het resultaat van je inspanningen is. Ik denk bijvoorbeeld aan bij te houden hoeveel boeken 25,50,75 en 100% hebben. In de loop van de tijd moeten in de laatste kolommen steeds grotere getallen komen te staan. Als je dat handig en zinvol vindt, wil ik wel kijken in hoeverre dit te automatiseren is. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 19 feb 2010 19:39 (CET)
::Dank voor de tip, heb even snel gespiekt en het ziet er wel mooi uit. Heb echter geen flauw benul van hoe je zoiets zou kunnen automatiseren. Nou ja, over een paar dagen verder want ik heb nu even een verplichte kleine wikibreak. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 19 feb 2010 22:07 (CET)
:::Ik heb een botje gemaakt dat informatie uit de infoboxen van boeken kan lezen en kan exporteren naar een willekeurig tekst formaat. Dus wat de lijst betreft zou dit al lukken om te automatiseren. Wat de afbeelding betreft zou ik waarschijnlijk [[w:gnuplot|gnuplot]] kunnen gebruiken maar daar zou ik wat langer mee bezig zijn. Momenteel doe ik het uploaden van teksten ook nog handmatig. Dit voorkomt problemen voor het geval de bot faalt. Maar als je wil kan ik goed helpen denk ik.--[[Gebruiker:Sanderd17|Sander Deryckere]] 21 feb 2010 13:49 (CET)
::::Voor zover ik kan overzien heb ik 'iedereen' waarvan het/de boek(en) een tijd(je) stil liggen nu een verzoek gestuurd en de reacties stromen binnen. Een paar hebben aangegeven niet meer verder te willen, maar meer gaven aan binnenkort het boek weer op te pakken en sommigen zijn zelfs meteen aan de slag gegaan (zie de [[Gebruiker:Vangelis/Voortgang_WB|lijst]]). Te gek te merken dat dit monnikenwerk niet voor niets is geweest.<br> Ik zal proberen de lijst zo veel mogelijk bij de tijd te houden. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 1 mrt 2010 09:21 (CET)
== PDF in Infobox ==
In [[Programmeren in Go]] staat onderaan een link naar een PDF bestand. Nu dacht ik dat het dan via de infobox mogelijk was zo'n symbool te krijgen. Ik krijg het niet voor elkaar. ik vermoed dat dat misschien komt omdat ik de boektitel gewijzigd heb om verwarring te vermijden met het boek [[Go leer je zo]]. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 22 feb 2010 23:01 (CET)
:Even in de code gekeken, dit was het resultaat: <nowiki>{{#IfExist:afbeelding:{{{PDF|{{{1}}}}}}.pdf|| class="hiddenStructure" }}</nowiki> Het argument dat je moet opgeven bij die regel is dus gewoon de naam van het pdf bestand denk ik. De <code>.pdf</code> wordt zelf aangevuld en er wordt verondersteld dat het op de wikibooks site staat (niet commons) onder afbeeldingen. Ik hoop dat ik juist ben.--[[Gebruiker:Sanderd17|Sander Deryckere]] 23 feb 2010 23:17 (CET)
::Ik zou het willen uploaden, maar ik krijg een hoop errors. Een keer dat de server down is en een andere error dat ik geen html mag opgeven.--[[Gebruiker:Sanderd17|Sander Deryckere]] 23 feb 2010 23:27 (CET)
:::Het enige wat ik hierover kan zeggen is dat ik ontdekt heb dat de PDF inderdaad op commons staat. Ik zal het een proberen te uploaden. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 23 feb 2010 23:41 (CET)
::::Laat maar, zelfde probleem. Ik ga slapen.--{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 24 feb 2010 00:07 (CET)
:::Ik heb wat lopen proberen op [[Gebruiker:Koos Jol/Kladblok/Infoboxtest]]. Het testresultaat is te zien op [[Wikibooks:Infobox/Programmeren in Go]]. Voor een titel die niet overeenkomt met de titel van het betreffende boek lijkt het nu te werken. Nu alleen nog kijken of het ook werkt voor de situatie dat de PDF-titel gelijk is aan de titel van het boek.
:::Weet iemand misschien een boek waarbij de PDF dezelfde titel heeft als het boek? Het zou een beetje zonde zijn om opnieuw een pdf van ''Go'' up te moeten loaden om dit te testen.
::::Mocht alles werken, dan kunnen mijn wijzigingen doorgevoerd in het [[Sjabloon:Infobox|Infobox-sjabloon]]. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style='font-size: small;'>[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 26 feb 2010 00:07 (CET)
:::::Het boek [[Klassieke Mechanica]] heeft een pdf. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 26 feb 2010 00:09 (CET)
:::::Ik heb het even geprobeerd, alles lijkt perfect te werken zoals het al was. Maar is is wel een verschil waar de link komt naar het pdf bestand. Bij het ene komt de link in de infobox, bij de andere op de hoofdpagina. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 26 feb 2010 00:12 (CET)
::::Dat het hetzelfde blijft als in de oude situatie, komt omdat de if-functie in het oude slabloon ook al niet goed werd geinterpreteerd. Dit gaat dus toch nog niet goed. Dat de link naar de PDF op de hoofdpagina staat is niet vanwege het sjabloon '''Infobox''', maar vanwege [[Sjabloon:Bi]]. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style='font-size: small;'>[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 26 feb 2010 00:31 (CET)
:::Ik denk dat het wel mogelijk is om automatisch een PDF in het sjabloon te krijgen als deze file dezelfde naam heeft als de titel, maar hoe dat gaat me boven de pet. Lijkt me het handigste om de invoering van PDF's als deze bestaan vooralsnog handmatig in te voeren. Als k ooit tijd heb wil ik mijn hoofd er nog wel eens over proberen te breken, dus [[Gebruiker:Koos Jol/Kladblok/Infoboxtest]] kan behouden blijven voor testen; ook door andere gebruikers overigens. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style='font-size: small;'>[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 26 feb 2010 18:31 (CET)
::::Ik heb het sjabloon op [[Gebruiker:Koos Jol/Kladblok/Infoboxtest]] aangepast, volgens mij werkt het nu in beide gevallen goed. Ik heb wel aangepast dat je in het sjabloon .pdf achter de naam van het bestand moet zetten, dan kun je er ook .PDF neerzetten als iemand hoofdletters heeft gebruikt. Mocht dat niet nodig zijn, en is het altijd .pdf is het vrij simpel aan te passen. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 27 feb 2010 22:46 (CET)
:'''Let op:''' <nowiki>class="hiddenStructure"</nowiki> geeft grote problemen, nooit gebruiken!! [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 28 feb 2010 04:26 (CET)
::Op de gelinkte pagina heb ik het omgebouwd. Als je nog ergens deze code tegen komt, bouw het om of laat het mij weten zodat ik het ombouw, want deze code dient echt nooit meer gebruikt worden vanwege de problemen die het geeft. Groetjes - [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 28 feb 2010 04:34 (CET)
:::De wikisyntax is blijkbaar iets minder flexibel dan ik dacht, en dat zorgde voor het verdwijnen van de 1e kolom. Nu moet alles op orde zijn. Groetjes - [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 2 mrt 2010 12:52 (CET)
== Help pagina's updaten ==
Als we ongeveer klaar zijn met de opkuis van de boeken in wikibooks zouden we ook eens moeten de help en welkom pagina's aanpakken. Wat ik vooral mis is een pagina met de technische info hoe je een boek kan maken: hoe je een inhoudsopgave maakt, hoe je een infobox toevoegt, een WSBN kiest en dergelijke dingen. Dergelijke technische moeilijkheden bestaan niet in wikipedia en moeten dus hier goed uitgelegd worden. Voor de wiki syntax en andere technische informatie die gelijk is aan wikipedia kunnen we die help pagina's gebruiken.--[[Gebruiker:Sanderd17|Sander Deryckere]] 23 feb 2010 23:35 (CET)
:Het lijkt me een prima idee om 1 uitlegpagina te hebben die dat volledig beschrijft, waaronder ook hoe een boek opgebouwd kan worden. Tegelijkertijd denk ik dat het niet nodig is om voor de puur technische zaken die op alle projecten mogelijk zijn ook op Wikibooks een pagina hoeven gaan aanmaken. Op Commons hebben ze het destijds en nog steeds treffend aangepakt door alleen die pagina's op te nemen die specifiek relevant zijn voor Commons en elders niet, en alle pagina's over hoe de wikisyntax werkt op de desbetreffende projecten te laten. Als ik zie hoe relatief snel de software-ontwikkelingen van Mediawiki gaan is het ondoenlijk en enkel onnodig dubbel werk creërend om het buiten de Engelstalige versie op Mediawiki en de Nederlandstalige variant op Wikipedia, ook elders nog die pagina's steeds te moeten updaten. Het beschrijven van de zake die specifiek betrekking op dit project hebben lijkt me prima, ik denk wel dat het een goed idee is om te inventariseren welke pagina's die zaken al beschrijven. Groetjes - [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 24 feb 2010 02:56 (CET)
::Die info voor dergelijke zaken ontbreekt inderdaad. Goed punt om werk van te gaan maken. We moeten er echter wel voor waken dat een beginnend schrijver een boek wil maken, naar de helppagina gaat en denkt: help... zo veel te leren; dan haak ik liever af. Maw, er moet duidelijk zijn dat een boek niet direct vanaf het begin in een bepaald format moet worden gedrukt. Dat komt met de tijd wel, als betreffende schrijver de wiki-syntax wat meer door heeft, of als hij geholpen wordt door een ander. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style='font-size: small;'>[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 26 feb 2010 00:10 (CET)
== Moderator ==
[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] heeft op mijn verzoek een aanvraag gedaan als [[Wikibooks:Aanmelding moderatoren|moderator]]. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 24 feb 2010 15:05 (CET)
== aantal pagina's in infobox boek ==
Ik heb ook geprobeerd een [[Wikibooks:Infobox/Nederlandse literatuurgeschiedenis|infobox voor Nederlandse literatuurgeschiedenis]] aan te maken, maar het aantal pagina's van het boek lijkt niet te kloppen. Er staat '10' terwijl het '17' zou moeten zijn. Hoedoejedat? [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 26 feb 2010 22:55 (CET)
:Is nu opgelost. Het sjabloon telt de pagina's die in de categorie: ''Boektitel - inhoud'' staan. Echter, 7 van de 17 pagina's waren nog niet toegevoegd aan deze categorie, dus werden niet geteld. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style='font-size: small;'>[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 27 feb 2010 00:09 (CET)
::Haaaa! Nu snap ik het, je bent heel hard bedankt! [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 27 feb 2010 00:11 (CET)
== Wikibook voor klaswerk ==
Mag wikibook ook gebruikt worden voor een klasopdracht, waarbij leerlingen individueel een hoofdstuk schrijven bv. in verband met een studiereis naar Italië of i.v.m. een gemeenschappelijk onderzoek?
Kennen jullie eventueel andere wikimedia-projecten, die analoog aan Wikibook werken en waar dit soort activiteiten beter op zijn plaats is?
[[Gebruiker:Jos Punie|Jos Punie]] 27 feb 2010 14:42 (CET)
:Volgens mij is er daar geen probleem mee, zolang het boek informatief blijft (geen fictie) en je een goede titel vindt voor het boek. Voor het onderwijs was oorspronkelijk wikiversiteit bedoeld maar aangezien er over het nut van dit project gediscussieerd wordt is het waarschijnlijk beter om het boek hier te plaatsen. Wikiversiteit zal in de toekomst misschien alleen maar gebruikt worden als categorisering van Wikibooks. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 27 feb 2010 16:46 (CET)
== Wachtruimte ==
Is dat nou een handige uitvinding die wachtruimte? [[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] kwam dat tegen en zelfs ik (die toch regelmatig rondsnuffelt) wist niet van het bestaan. Weliswaar staan daar schrijfsels geparkeerd die niet veel voorstellen, maar door de moeilijke bereikbaarheid wordt er ook nooit aan verder gegaan. Ik zal in ieder geval een linkje op de hoofdpagina in de kolom 'gestarte boeken' plaatsen en de oorspronkelijke gebruikers proberen op te peppen. Leuk trouwens dat door de actie een paar mensen weer bezig zijn gegaan. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 2 mrt 2010 23:11 (CET)
== GFDL sjabloon ==
Ik heb gemerkt dat de exerne link op het GFDL Sjabloon niet meer werkt en ik vind ook niet waar het python bestand zou staan. Zouden we dan niet beter de link verwijderen? --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 6 mrt 2010 21:48 (CET)
:Hallo Sander, Wat bedoel je precies? Groetjes - [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 6 mrt 2010 23:41 (CET)
::Mijn excuses voor het late antwoord maar als je kijkt naar het voorbeeld hier onder, dan zie je dat de link "Klik dan hier" niet meer werkt. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 8 mrt 2010 12:00 (CET)
{{GFDL-oud}}
:::Ah dat sjabloon. Link werkt niet en ik denk ook niet dat we moeite hoeven te doen om de link in het sjabloon te repareren. In 2009 heeft de Wikimedia Foundation na een grootschalige stemming onder alle gebruikers besloten om van uitsluitend GFDL over te stappen op de dubbel-licentie CC-by-sa/GFDL. Wikibooks deed dit echter reeds veel eerder, maar niet alle bijdragers aan het boek hadden die bijdrage onder de dubbel-licentie bijgedragen. Nu alle bijdragen uit heden en verleden zijn omgezet naar deze dubbel-licentie is dit sjabloon niet meer actueel. Wellicht kan het beter worden verwijderd. Groetjes - [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 9 mrt 2010 00:46 (CET)
::::Het mag dus zomaar verwijderd worden uit alle boeken? --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 9 mrt 2010 11:18 (CET)
:::::We hebben in het verleden GFDL-Wikipedia ook verwijderd om dezelfde reden, dit sjabloon ook weg kan. Ik denk dat het het beste kan gebeuren door een bot, het aantal pagina's is erg veel immers. Ik zal eens kijken wat ik daarmee kan. [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 9 mrt 2010 13:36 (CET)
== WSBN-categorie 34 ==
Op de hoofdpagina staat er nu in categorie 34 zowel programmeertalen (bijvoorbeeld Go) als software (Firefox en Word). Omdat dit allemaal door elkaar staat, ziet dat er nogal verwarrend uit. Is het niet een goed idee om in WSBN een onderscheid te maken tussen handleidingen over (kantoor)software en programmeertalen? --[[Gebruiker:Willem1|Willem1]] 7 mrt 2010 11:30 (CET)
:Ik heb een onderverdeling op de Hoofdpagina gemaakt adhv de nu bekende categorieën in [[Wikibooks:Wiki_Standaard_Boeknummer|WSBN]]. De verdeling wat waar hoort laat ik maar over aan iemand die er verstand van heeft. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 7 mrt 2010 13:19 (CET)
::Dat is ondertussen gebeurd en vanaf nu zal het ook automatisch aangepast worden. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 8 mrt 2010 18:14 (CET)
== Infobox bij boeken in wachtruimte ==
John en ik hebben vandaag een probleempje ontmoet, als een boek een infobox heeft en dat boek wordt verhuisd naar de wachtruimte, dan blijft de infobox staan. De infobox manueel verplaatsen ziet er ook maar lelijk uit want dan krijg je een pagina als "Wikibooks:Infobox/Wikibooks:Wachtruimte/Boeknaam". Volgens mij is het het beste om de infobox gewoon te verwijderen en de sjablonen "bi" en "boek" ook van de voorpagina te halen. Zijn er andere voorstellen om dit op te lossen?--[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 8 mrt 2010 17:06 (CET)
:Opgelost, zie [[Wikibooks:Wachtruimte/Arabisch]] voor een voorbeeld waar het werkt. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 12 mrt 2010 21:26 (CET)
::Een elegante oplossing. De boeken in de wachtruimte zullen nu ook wel verschijnen in de WSBN lijst en zo maar ik veronderstel dat dit zelfs een voordeel is. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 13 mrt 2010 11:54 (CET)
==balkjes==
Hallo,ik heb gezien dat er veel collega's zijn die een balkje hebben geplaatst waarop te zien is in welke talen ze actief zijn. Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe je zo iets plaatst? En hoe je zo'n voortgangsbalkje plaatst?--[[Gebruiker:Stefn|Stefn]] 8 mrt 2010 20:37 (CET)
:Bedoel je zoiets? {{#Babel:|nl|en-3|||||||||||||}}
Je zet dan bijvoorbeeld <nowiki> {{Babel|nl|en-3}} </nowiki> (zie ook [[Sjabloon:Babel]]) waar de {{}} staan voor sjabloon, Babel voor de naam van het sjabloon, nl + en voor de talen en het nummer (3 in dit geval) de mate waarin je de taal beheerst. Volgens mij begint dat bij 1 (een beetje) tot 5 (veel taalkennis), maar als ik dat mis heb verbetert iemand me hier wel. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 8 mrt 2010 22:03 (CET)
::Zie voor uitleg op: [[w:Wikipedia:Babel]] . Op Wikibooks heeft men in het verleden gekozen om aan de babel-indicatie deze vorm te geven, terwijl voor nieuwe gebruikers dit erg onduidelijk is en men elders een andere vorm gebruikt. Ik vind de huidige persoonlijk overigens geen mooie vorm. xx-5 wordt overigens op sommige wiki's gebruikt voor gebruikers die een taal op professioneel niveau spreken. Groetjes - [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 9 mrt 2010 13:28 (CET)
== Bi sjabloon ook tonen bij boeken zonder infobox ==
Om een infobox aan je boek te geven moet je zelf de pagina "Wikibooks:Infobox/Boektitel" aanmaken. Soms gebeurt het dat er een tikfout wordt gemaakt en dat de verkeerde pagina wordt aangemaakt maar ik denk dat het nog meer gebeurt dat mensen niet weten hoe ze een infobox moeten geven. Zou het niet beter zijn als een pagina met een <nowiki>{{Bi}}</nowiki> sjabloon een redlink naar de pagina "Wikibooks:Infobox/Boektitel" zou geven? Dan zou een gebruiker enkel op die link moeten klikken en direct de juiste pagina kunnen aanmaken. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 11 mrt 2010 15:01 (CET)
:Als dat uitvoerbaar is lijkt me dat weer een van je geweldige ideeën. Ik heb trouwens begrepen dat de infobox wegmoet bij verplaatsing naar Wachtruimte. Ik heb ook de 'bi' van de pagina's gehaald of is dat niet nodig. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 11 mrt 2010 15:58 (CET)
::Ik weet niet als dat moet maar volgens mij is het beter dan wel. Ik zal even kijken voor dat bi sjabloon. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 11 mrt 2010 18:29 (CET)
::Het was niet moeilijk om het te doen lukken maar ik ben niet zo goed in een goede opmaak voor iets vinden. John, zou jij eens willen kijken? Als je naar het [[Sjabloon:Bi]] gaat, dan zie je bijna vanonder een regel tussen twee <nowiki><br></nowiki>'s, deze zou een betere opmaak moeten krijgen. Misschien een div met een kadertje of zo. Als je het wil uittesten, er staat een testje op mijn [[Gebruiker:Sanderd17/zandbox|kladblok]] (die heeft natuurlijk geen infobox {{Smiley|:D}})--[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 11 mrt 2010 18:39 (CET)
:::??? Tja, ik kan maar één <nowiki><br></nowiki> ontdekken, verder snap ik niet zo goed wat je bedoeld met geen goede opmaak. Is toch prima zo? --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 11 mrt 2010 21:50 (CET)
:::Tijd voor een break? Ik zit alweer vanaf 7 uur vanmorgen achter dit scherm. Nu zie ik ineens wel de brs. Misschien kom ik nu ook achter wat je bedoelt.
::::Als je het goed vindt, dan is het goed. Maar ik weet van mezelf dat ik een Linux man ben: alles zo functioneel mogelijk en dus een sobere (en soms zelfs slechte) opmaak. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 12 mrt 2010 00:06 (CET)
==Complimenten==
De voorpagina is mooi en functioneel geworden. Het is nu op de voorpagina ook meteen duidelijk waar je moet zijn om een "af" boek te lezen of aan een "onaf" boek te schrijven. De "grote kuis" van ooit begonnen boekjes is ook nog bezig, heb ik gezien. Terecht, want in de oude situatie haakten waarschijnlijk nogal wat potentiële lezers af nadat ze een paar keer op een "beginnetje" waren gestuit. Dus: niets dan lof voor John en Sander en alle anderen die dit tot stand gebracht hebben. Ik heb me hier al een tijd niet meer bemoeid, omdat me kop er niet naar stond. Wegens persoonlijke omstandigheden en zo. Groetjes, [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 11 mrt 2010 16:14 (CET)
:Bedankt voor de mooie woorden maar zonder goede schrijvers zou wikibooks niet veel voorstellen. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 11 mrt 2010 21:10 (CET)
::Daar sluit ik me voor 100% bij aan. Ik lees telkens met plezier stukken van de Sociale geschiedenis(sen). Ik schreef het al eerder 2010 wordt een mooi Wikibooks jaar. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 11 mrt 2010 21:41 (CET)
Nou, dan kun je nu je hart ophalen, want er is een hoofdstuk over oa. koken bijgekomen. Ik heb overigens alle ingrediënten nog gelinkt naar Wikipedia, stond er niet bij stil dat die misschien ook wel in ecologisch tuinieren of in het kookboek van hier staan. Als je daar het geduld en de moeite voor kunt opbrengen, kun je die links natuurlijk omzetten. Veel leesplezier, [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 12 mrt 2010 16:06 (CET)
==Jaloers==
Hoi, gisteren heb ik de functie "willekeurige module" (navigatie, links/boven) uitgeprobeerd. Na 10 minuten klikken heb ik één keer een boekje van mezelf gezien, een stel andere boekjes ook zelden of nooit. Ongeveer de helft van wat ik zag was kookboek en ecologisch tuinieren. Uiteraard ben ik stikjaloers. Maar ik heb ook de indruk dat van die twee boekjes elk hoofdstuk als module wordt gezien? Dat zou toch niet helemaal kloppen? Alleen een boekje is toch een module?
:Tja, wel raar eigenlijk dat een boek met veel hoofdstukken, veel aan de beurt komt, maar of nou veel bezoekers op die link klikken is de vraag. Meestal zoek je gericht iets op, toch? Hoewel gezien de veelheid aan TV zappers zou het kunnen.--{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 14 mrt 2010 14:05 (CET)
::Misschien dan een idee om die link maar te verwijderen? [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 14 mrt 2010 14:41 (CET)
== Dagrecept ==
Verder lijkt het me wel een leuk idee om op de hoofdpagina, die toch echt nu 100% functioneel is, één enkele "grap" te zetten: althans iets lichters: juist: het recept van de dag! Groet, [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 14 mrt 2010 11:03 (CET)
:Leuk idee. Temeer daar de kolom 'gestarte boeken' langzaam steeds korter wordt ;) doordat boeken 'af' zijn of naar de wachtruimte gaan. Ik zal even kijken. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 14 mrt 2010 14:05 (CET)
::Ik heb gezien dat in Kookboek zowel echte recepten staan als ook min of meer encyclopedische artikelen over bijv de "ui" of "boter". Het zou natuurlijk het leukste zijn als alleen de echte recepten zouden meedoen. Dan krijg je zoiets van: "wat zal ik vandaag eens eten? Even op Wikibooks kijken". Misschien vraag ik teveel? Misschien kan Sander dat oplossen? [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 14 mrt 2010 14:41 (CET)
:::Ik heb een eerste proefje gemaakt. Inderdaad moeten het natuurlijk geen ingrediënt beschrijvingen worden, die staan in het kookboek, maar zoals je al aangeeft 'wat zullen we vandaag eens eten'. Nadeel is natuurlijk wel dat dat sjabloon dan ook 'elke dag' aangepast moet worden. Maar voor ons die de hele dag achter dat scherm zitten is het ook wel handig niet over het menu van de dag te hoeven nadenken ;)--{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 14 mrt 2010 15:45 (CET)
::::Kan dat niet automatisch elke dag een ander recept? Of met een toevalsgenerator, net als bij "willekeurige module"? Sander of Erik Baas kunnen zoiets toch wel maken? [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 14 mrt 2010 15:59 (CET)
:::::Hmm, ziet er lekker uit, [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 14 mrt 2010 16:00 (CET)
::::::Ik zou dat kunnen met een botje, maar dan moeten we eerste een lijst maken met recepten die we willen opnemen (sommige recepten zijn volgens mij nog niet goed) en van die recepten die we willen opnemen moeten we ook een uniforme notatie hebben voor de omschrijving. Dat zal het eenvoudigst zijn met een sjaboon ''omschrijving'' of zo iets.--[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 14 mrt 2010 21:22 (CET)
:::::::Te gek! Dan zou het opgelost zijn. [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 14 mrt 2010 21:50 (CET)
::::::::Ja, wel leuk. Sommige recepten, Sander? Heel veel zal je bedoelen. Maar goed dat komt ook nog wel. Kan zoiets als wat ik nu op de Hoofdpagina heb gezet, dus dat we van recepten een foto en korte omschrijving maken, die verzamelen in de loop der tijd en wat dan dagelijks 'random' gewijzigd wordt (soms misschien twee dagen achtereen hetzelfde ;), maar hoe meer we 'verzamelen' des te kleiner wordt die kans. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 14 mrt 2010 22:03 (CET)
:::::::::Een iets simpeler oplossing kan ook zonder botje automatisch elke dag veranderen. Op wikipedia hebben portalen elke week een ander "uitgelicht" artikel. Dat wordt gedaan door 53 introducties te maken, bijv. van [[:w:Portaal:Natuurkunde/Uitgelicht/1]] t/m [[:w:Portaal:Natuurkunde/Uitgelicht/53]]. Door <nowiki>Portaal:Natuurkunde/Uitgelicht/{{LOCALWEEK}}}}</nowiki> te gebruiken, wordt afhankelijk van de aktuele week, een ander artikel getoond ([[:w:Portaal:Natuurkunde/Uitgelicht/Week|hier]]). Door het op zo'n manier te doen, heeft ook als voordeel dat je geschikte recepten kunt kiezen voor de tijd van het jaar. Je wilt denk ik geen roomijs op 10 januari, en boerenkool op 10 juli, maar liever omgekeerd.... ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 14 mrt 2010 23:04 (CET)
::::::::::Geweldig, ga ik bestuderen en dan 365 recepten (WAAATTT) uitzoeken. Doe ik stiekem 365 keer roomijs (met slagroom) want dat lust ik elke dag wel.--{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 15 mrt 2010 00:35 (CET)
::::::::::Dat ziet er ingewikkeld uit voor een buiten het IT tijdperk opgegroeide, maar 'van proberen kan je leren'. Ik ga wel even wat knoeien op [[Gebruiker:Vangelis/Test]]. Ik neem trouwens aan dat het dan <nowiki>Portaal:Kookboek/Uitgelicht/{{LOCALDAY}}}}</nowiki> of zoiets moet worden? --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 15 mrt 2010 17:46 (CET)
:::::::::::Misschien kunnen we '''Uitgelicht recept''' veranderen in '''Uitgelicht recept uit het Kookboek''' of zoiets, nu is het net alsof we hier bij WikiRecepten zitten ;-) --[[Gebruiker:Willem1|Willem1]] 15 mrt 2010 16:34 (CET)
::::::::::::Aangepast. Je hebt gelijk, uitgelicht maar laten vervallen anders wordt het zo lang. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 15 mrt 2010 17:05 (CET)
:::::::::::::Gaat de Hoofdpagina nu trouwens helemaal automatisch? Mooi hoor! --[[Gebruiker:Willem1|Willem1]] 15 mrt 2010 19:26 (CET)
::::::::::Ik ben zo vrij geweest je test op [[Gebruiker:Vangelis/Test]] in te vullen met vandaag (=maandag) en morgen. Omdat ik ook in de recepten een kleine aanpassing wilde maken, heb ik daarvan eerst een kopie gemaakt. [[Gebruiker:Vangelis/Test/Kookboek/Spanakópita|hier]] en [[Gebruiker:Vangelis/Test/Kookboek/Pizza|hier]]. Mijn voorstel zou zijn om per weeknummer en dagnaam te werken, dus [[Gebruiker:Vangelis/Test/11/maandag|Test/11/maandag]] en [[Gebruiker:Vangelis/Test/11/dinsdag|Test/11/dinsdag]]. En ik kan het zo maken dat als een dag niet bestaat, automatisch een andere genomen wordt, bijvoorbeeld die van zondag. (Of altijd roomijs voor pagina's die niet bestaan) Dan heb je niet perse elke dag een nieuw recept nodig. En natuurlijk hoef je niet alles in een keer toe te voegen. Als je een week vantevoren de pagina's hebt aangemaakt, is vroeg genoeg. En dat eerste vullen kan ook via een botje gedaan worden, dan kan handmatig gecontroleerd worden of er iets geschikts is uitgekomen.
::::::::::De testrecepten heb ik van <nowiki><onlyinclude></nowiki> voorzien. Misschien is dat niet gewenst, Dan kan dat ook anders. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 15 mrt 2010 21:38 (CET)
== Verder over opzet dagrecept ==
Ook hier maar even een deling want het verhaal wordt wel lang. Dank zij je voorbeelden wordt het me langzaam duidelijk. Ik ga het allemaal bekijken tot ik in slaap val en anders morgen verder. Waarschijnlijk komen er wel vragen. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 15 mrt 2010 22:37 (CET)
*Even bij het begin beginnen om te kijken of deze [[wikt:uilskuiken|nitwit]] het begrijpt.
**Wat nu Gebruiker:Vangelis/Test/11/dinsdag heet kan dus bijvoorbeeld Kookboek/11/dinsdag genoemd worden? En zo kan dat voor alle weeknummers en dagen?
**Maar dan het volgende. In het bewerkscherm van die pagina staat dan <nowiki>{{:Gebruiker:Vangelis/Test/Kookboek/Pizza}}</nowiki> met als resultaat een paar regels. Als ik de pagina waarnaar verwezen wordt bekijk staat daar het hele recept. Hoe komt dat, door de <nowiki>{{:...}}</nowiki>? O, ik zie ineens iets staan; includeonly en onlyinclude.
**Kan dat dan ook met de afbeelding? Of is het gewoon handiger om op elke dagpagina gewoon een plaatje en een korte tekst te plakken?
**Nog wat erbij. Als het zo kan (gewoon 365 bestandjes maken) dan krijg ik ineens een flitsend idee. Ik ga er gelijk aan werken. Kijk morgenochtend maar op de hoofdpagina ;)
*--{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 15 mrt 2010 23:49 (CET)
:Het is denk ik praktischer om uit te gaan van de 12 maanden en de dagen die zich daarin beginnen, dan van weeknummers. Je kunt dus beter de naam geven van /maart/16 . Ik persoonlijk denk ik dat het een slecht idee is om code te te passen op kookboekartikelen zelf. Subpagina's maken lijkt mij het beste waarbij je datgene dat je ''niet'' wilt opnemen (bv categorieën) tussen <nowiki><noinclude> en </noinclude></nowiki> zet. Het invoegen van artikelen in een pagina voor op de voorpagina gaat een bende opleveren en kan ik je echt niet aanbevelen. Als er vragen zijn hoor ik het graag. Groetjes - [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 16 mrt 2010 02:12 (CET)
::PS: Op Wikipedia staan dit soort onderdelen van de hoofdpagina in de sjabloonnaamruimte, ik denk dat dat hier ook het meest praktisch is. Een voorstel van hoe de pagina's dan gaat heten lijkt mij: [[Sjabloon:Kookboek 16 maart]] het beste. [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 16 mrt 2010 02:14 (CET)
:::Als dat kan is dat denk ik beter. Soms is oudjaar (ik denk dan heel burgerlijk aan het oliebollen recept) in week 52 of 53, maar wel altijd op 31 december. Ik vind het idee steeds leuker worden. Nu heb ik dat ijstoetje voor vandaag neergezet, maar daar zitten aardbeien op en ik ben een seizoenproducten aanhanger, dus kan zoiets beter op een zomerdag. Zolang er nog niet zoveel 'kant en klare' ;) recepten zijn kan een aantal voorlopig vaak herhaald worden natuurlijk (bijv. elke zondag een pizza). Het voordeel van week/dag nummer was wel dat ingespeeld kon worden op [[w:Vleesloze dag|Meat Free Monday]], maar dat kan natuurlijk ook op een andere dag. Dank je voor de tips en hou me in de gaten als ik iets fout ga doen. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 16 mrt 2010 08:42 (CET)
::::Dit hele 'gedoe' brengt me trouwens op nog een idee. Ik ga op de voorpagina van het [[Leer jezelf ecologisch tuinieren|tuinboek]] iets desgelijks fabriceren. Ik moet dus maar 150 jaar worden ;) --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 16 mrt 2010 11:21 (CET)
== Wikibooks versus Wikipedia ==
PS misschien ook een idee om op Wikipedia bijvoorbeeld in "De Kroeg" kenbaar te maken dat Wikibooks een nieuw en functioneel uiterlijk heeft gekregen en tevens dat er een "grote kuis" gaande is? [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 14 mrt 2010 12:50 (CET)
:Ook wel een idee, misschien brengt dat mensen op een idee om ook dat ooit begonnen boek eens af te maken. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 14 mrt 2010 14:05 (CET)
::Ik denk dat als er meer lezers komen, er ook meer schrijvers gaan komen. Misschien moet er wel een regel komen met zoiets als: een boekje met weinig inhoud mag een jaar als beginnetje blijven staan en wordt daarna verwijderd???? [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 14 mrt 2010 14:41 (CET)
:::Ja, John, ik zou de eer aan jou willen laten, maar als je ervan baalt, wil ik het ook wel doen hoor. Alleen wordt het dan wel erg kort. Ik zou daar schrijven: "Hallo allemaal [[Wikibooks:Info]] is vernieuwd. Niet alleen is de startpagina veel duidelijker en functioneler geworden, er worden op dit moment ook een heleboel onafgemaakte "beginnetjes" verwijderd. Als je nu gaat kijken zie je niet alleen meteen waar je moet zijn om een voldragen boek te lezen en hoe je verder kunt schrijven aan een beginnetje: als je honger krijgt en niet weet wat je moet eten, zie je ook nog eens het recept van de dag!" [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 15 mrt 2010 22:12 (CET)
::::Ik ben maar zo vrij geweest even een onderverdeel kop te maken hier voor de duidelijkheid. Ik was de laatste dagen een beetje Wikiverhinderd en heb het de komende tijd ook razend druk, maar ik vind jouw verhaal prima en wat mij betreft kan je het zo naar de kroeg kopieën waarbij je het mede uit mijn naam kan tekenen. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 15 mrt 2010 22:32 (CET)
[[w:Wikipedia:De kroeg#Wikibooks| Afgehandeld]], groet, [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 15 mrt 2010 23:29 (CET)
== Sjabloon:Citaat ==
Hallo allen,
Het sjabloon [[Sjabloon:Citaat]] lijkt na de nodige aanpassingen overeen te komen met [[m:Template:Quote]]. Toch is er bij de aanmaak iets misgegaan. Want in plaats van '''GRC''', dat er zou moeten staan, verschijnt er {{{1}}}.
Het resultaat zou er zo uit moeten komen te zien:
<table cellpadding="0" style="width:auto; margin-bottom:.5em; font-size:95%; color:#000; text-align:left">
<tr>
<td valign="top" style="width:50%; padding:0 1.2em; border:none;">(<span style="font-weight: bolder; font-size: 80%;">'''GRC'''</span>)
<div style="font-style:normal"><span style="font-size:125%;"><b>«</b></span> οὐ ξυνιᾶσιν ὅκως διαφερόμενον ἑωυτῷ συμφέρεται• παλίντονος ἁρμονίη ὅκωσπερ τόξου καὶ λύρης. <span style="font-size:125%;"><b>»</b></span></div>
</td>
<td valign="top" style="width:50%; padding:0 1.2em; border:none;">(<span style="font-weight: bolder; font-size: 80%;">[[w:Nederlands|'''NL''']]</span>)
<div style="font-style:normal"><span style="font-size:125%;"><b>«</b></span>  Zij begrijpen niet hoe het zich afzonderende met zichzelf instemt: weerkerende harmonie, zoals bij de boog en ook bij een lier. <span style="font-size:125%;"><b>»</b></span></div>
</td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2" style="padding:0 1.2em">
<div style="font-style:normal">(<span style='font-size: small;'> Heraclitus, Diels-Kranz, fragment 51.</span>)</div>
</td>
</tr>
</table>
Nu ziet het er zo uit:
{{Citaat|Zij begrijpen niet hoe het zich afzonderende met zichzelf instemt: weerkerende harmonie, zoals bij de boog en ook bij een lier.|Heraclitus, Diels-Kranz, fragment 51.|οὐ ξυνιᾶσιν ὅκως διαφερόμενον ἑωυτῷ συμφέρεται• παλίντονος ἁρμονίη ὅκωσπερ τόξου καὶ λύρης.|taal=grc}}
Hoe is dit probleem te verhelpen? Ik wacht op jullie antwoord. Groet --[[Gebruiker:Dmfcasimiri|Dmfcasimiri]] 15 mrt 2010 14:14 (CET)
:Ik heb het iets aangepast, zodat in ieder geval de <nowiki>{{{1}}}</nowiki> niet meer zichtbaar is. Het probleem is dat op de wiki waar dit vandaan kwam, blijkbaar {{Tl|grc}} als taalcode werdt gebruikt. Dus zoals {{Tl|en}} geeft {{En}}, {{Tl|fr}} geeft {{Fr}}. Maar {{Tl|grc}} heeft hier een andere betekenis. Misschien heeft iemand een suggestie hoe dit op te lossen, ander kijk ik morgen wel verder. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 15 mrt 2010 22:05 (CET) <span style='font-size: small;'>PS. @Romaine class="hiddenStructure" zal ik ook vervangen. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 15 mrt 2010 22:11 (CET)</span>
::Is er een bepaalde reden waarom hier GRC wordt gebruikt. Waarom niet de ISO code GR, er wordt toch ook NL gebruikt en niet NLD (zie [[w:ISO 3166-1|ISO 3166-1]]). --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 15 mrt 2010 22:43 (CET)
:::Hmmm, zie [[:w:Lijst van ISO 639-2-codes]], grc is de code voor oud-grieks. Daarvan bestaat geen code met 2 letters. Modern-grieks is overigens el, niet gr. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 16 mrt 2010 19:34 (CET)
:::Ik zie nu dat je naar [[w:ISO 3166-1|ISO 3166-1]] verwijst, dat zijn landcodes, geen taalcodes. Dus gr is wel griekenland, maar slaat niet op grieks als taal. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 16 mrt 2010 19:37 (CET)
::::Begrijp ik hiermee nu goed dat de kwestie is afgehandeld? In elk geval bedankt voor de aanpassing. Groet, --[[Gebruiker:Dmfcasimiri|Dmfcasimiri]] 22 mrt 2010 18:11 (CET)
:::::Nee, sorry, is alleen een tijdelijke oplossing. Er moet danwel voor grc een andere afkorting of naam gebruikt worden, of een uitzondering voor grc in het sjabloon gemaakt worden. Ik was er nog niet helemaal uit wat de beste oplossing is. Misschien maar gewoon {{Tl|Oud-Grieks}} aanmaken? ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 22 mrt 2010 19:52 (CET)
:Als je nu taal=Oud-Grieks gebruikt werkt het wel.
{{Citaat|Zij begrijpen niet hoe het zich afzonderende met zichzelf instemt: weerkerende harmonie, zoals bij de boog en ook bij een lier.|Heraclitus, Diels-Kranz, fragment 51.|οὐ ξυνιᾶσιν ὅκως διαφερόμενον ἑωυτῷ συμφέρεται• παλίντονος ἁρμονίη ὅκωσπερ τόξου καὶ λύρης.|taal=Oud-Grieks}}
:Als er iemand een betere oplossing weet, kan het altijd nog aangepast worden. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 23 mrt 2010 21:44 (CET)
== Help? ==
Ik dacht ik maak even een algemeen [[Sjabloon:Dagmenu]] om gemakkelijk de gegevens te kunnen invullen als bijv. op [[Gebruiker:Vangelis/Test/11/dinsdag]], maar dat lukt me niet. Ik ben daar ook niet zo goed in, of komt dat door het gebruik van <nowiki><imagemap></nowiki>? In de tuinkalender werkt dit soort sjabloon toch ook. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 16 mrt 2010 16:55 (CET)
:Ik zou voorstellen om het eerst werkend te maken zonder sjabloon. ik kan je wel helpen met die sjablonen, maar ik weet ondertussen niet meer wat de bedoeling is. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 16 mrt 2010 19:17 (CET)
::Ik weet dat je binnen een if-structuur problemen krijgt als je dingen gebruikt die een | nodig hebben op een niet standaard manier. Waarvoor dient die if in het sjabloon? --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 16 mrt 2010 19:33 (CET)
:::Die if was om als er bijvoorbeeld geen toetje bij het dagmenu staat dat er dan ook niets getoond wordt. In [[Leer jezelf ecologisch tuinieren/Straalvrucht]] kan je dat zien. Bij wortel= staat (nog) niets ingevuld en dan wordt die regel niet getoond. Maar dat is misschien in conflict met andere opdrachten in het sjabloon. Ik heb trouwens het sjabloon maar verwijderd.
:::Om het even op een rijtje te zetten waar mijn gedachtenkronkels heen gingen:
:::Ik dacht een sjabloon 'Dagmenu' te maken met daarin een opdracht voor plaatjes gelinkt naar het recept voor vier onderdelen; 'vooraf', 'menu', 'drank' en 'toe' (net als nu in het sjabloon 'Dagrecept'. Dat algemene sjabloon zou dan te gebruiken zijn op de sjablonen Kookboek/Maand/Dagnummer door in te vullen vooraf= salade, afbeelding1= ....jpg, enz. en dat voor 364/5 dagen net als het sjabloon wat [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] voor me heeft gemaakt in Sjabloon:Tuinkalender-Tabelkop. Dat zou het wat eenvoudiger maken de gegevens in te vullen. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 16 mrt 2010 21:04 (CET)
Ik heb me bedacht. Waarom moeilijk doen als... Ik maak gewoon 365 kopieën (met elke dag pizza en ijs ;) om die dan in verloop van de tijd te veranderen. Er moeten trouwens wel veel meer recepten komen met (vooral) foto's om het hele jaar door elke dag wat anders te eten. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 16 mrt 2010 21:44 (CET)
:Ik weet niet wat jullie ervan vinden, maar ik ben dik tevreden zo. Nu aan de slag om die dagelijkse sjablonen te maken. Als ik er een stuk of zeven heb voor de komende week, vraag ik wel aan een deskundige om iets te fabrieken zodat die sjablonen dan per dag wisselen of om mij uit te leggen hoe dat moet. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 16 mrt 2010 23:14 (CET)
== Wie helpt me op weg ==
Ik heb nu een aantal Sjablonen gemaakt van 16 t/m 23 maart die nog wel moeten worden aangepast, maar dat komt wel (zie bijv. [[Sjabloon:Kookboek 16 maart]]) en ga daar mee verder. Nu heb ik geprobeerd uit te vinden hoe je op de Hoofdpagina het betreffende sjabloon automatisch op de datum laat verschijnen, maar dat gaat (nog) boven mijn begrip. Wie heeft tijd en zin om zoiets te ontwerpen? Als het maar een begin is zodat ik kan zien hoe dat werkt dan wil ik het verder wel afmaken. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 17 mrt 2010 11:32 (CET)
Het automatisch laten verschijnen van het sjabloon kan volgens mij vrij eenvoudig door in te vullen:
<pre>{{Kookboek {{LOCALDAY}} {{LOCALMONTHNAME}}}}</pre>
Dit levert dan: <nowiki>{{</nowiki>Kookboek {{LOCALDAY}} {{LOCALMONTHNAME}}<nowiki>}}</nowiki>, ofwel:<br>
{{Kookboek {{LOCALDAY}} {{LOCALMONTHNAME}}}}.
Geimplementeerd in het [[Sjabloon:Dagrecept|sjabloon]]. Was dit wat je bedoelde? [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style='font-size: small;'>[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 17 mrt 2010 12:57 (CET)
:Zo eenvoudig? Ik was aan het spieken op de 'uitgelicht' pagina's van WP, maar uit die wirwar kon ik geen wijs. Je mogelijkheid kan dan natuurlijk ook direct op de hoofdpagina zonder tussenkomst van het sjabloon Dagrecept (denk ik). Bedankt. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 17 mrt 2010 13:08 (CET)
::Het moet wel iets aangepast worden, want op deze manier schend je volgens mij auteursrechten. Hierboven maar ook op [[Gebruiker:Vangelis/Test]] wordt [[:Bestand:GreekSalad.jpg]] in een imagemap gebruikt. De betreffende afbeelding is CC/GFDL. Een van de voorwaarden is dat je de auteur noemt als je de afbeelding gebruikt. Op de wikimedia projecten wordt dat gedaan door op de afbeelding te klikken. Je komt dan bij de informatiepagina, waar alle informatie over de afbeelding staat. Maar bij die salade gaat dat niet lukken. Bij het roomijsrecept kun je nog verdedigen dat je na klikken op de afbeelding bij een pagina komt waar je nogmaals moet klikken, dan zie je wel alle informatie. Maar ik denk dat een gemiddelde internetgebruiker niet bij de informatie van die griekse salade kan komen. Een linkje onder de afbeelding <span style='font-size: small;'>[[:Bestand:GreekSalad.jpg|Informatie over deze afbeelding]]</span> zou wel volstaan, maar is minder mooi.... ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 19 mrt 2010 09:42 (CET)
:::Ai, en ik maar denken, dat is voorlopig een mooi plaatje en alles wat op Commons staat is rechtenvrij. Ik zal het gaan aanpassen met een ander (voorlopig) plaatje. Het is wel de bedoeling dat er 365 verschillende salades en toetjes komen. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 19 mrt 2010 10:10 (CET)
:::Dan moet het maar aangepast worden zoals hierboven zichtbaar. Gelukkig was ik nog niet aan sjabloon 365 toe ;) --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 19 mrt 2010 15:12 (CET)
::::Is het niet efficiënter om één sjabloon te maken waarbij je als parameters de namen van de gerechten en de foto's kunt ingeven, en dat dan bij ieder dagmenu-sjabloon te gebruiken? Als we dan nog eens een andere lay-out willen, dan bespaart dat een hoop gedoe. --[[Gebruiker:Willem1|Willem1]] 19 mrt 2010 16:24 (CET)
:::::Sht. Ja, veel eenvoudiger. Met dat gebruik van <nowiki><imagemap></nowiki> lukte het niet om een algemeen sjabloon te maken, maar nu dat vervallen is (zie hierboven de opmerking van Wimmel) en ik gekozen heb voor een andere oplossing, is dat natuurlijk wel mogelijk. Ik ga weer aan het werk ;), bedankt voor de tip. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 19 mrt 2010 17:08 (CET)
==tekeningetje==
Ik heb gezien dat er collega's zijn die een tekeningetje naast hun gebruiksnaam hebben staan. Hoe doen jullie dit?
# Dan moet je dit soort berichten wel ook ondertekenen ;)
# Maak een pagina [[Gebruiker:Stefn/Handtekening]] (klik hierop) (zie voorbeeld [[Gebruiker:Vangelis/Handtekening]])
# Maak een pagina [[Gebruiker:Stefn/Handtekening2]] (klik hierop) (zie voorbeeld [[Gebruiker:Vangelis/Handtekening2]])
# Klik op 'mijn voorkeuren' (bovenaan in het rijtje als je bent ingelogd) en vul in bij 'uw bijnaam' <nowiki>{{SUBST:Gebruiker:Stefn/Handtekening2}}</nowiki>
# Succes
--{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 17 mrt 2010 14:29 (CET)
SORRY,vergeten. Bedankt voor de hulp John--[[Gebruiker:Stefn|Stefn]] 17 mrt 2010 14:36 (CET)
#Ik heb enkele gebruikersboxen op mijn pagina geplaatst. Kan iemand me uitleggen hoe ik die aan de rechterkant krijg? --[[Gebruiker:Stefn|{{SUBST:Gebruiker:Stefn/Handtekening}}]]--[[Gebruiker:Stefn|Gebruiker:Stefn/Handtekening]] 17 mrt 2010 20:41 (CET)--[[Gebruiker:Stefn|:File:Icon train.png]] 17 mrt 2010 20:44 (CET) 17 mrt 2010 18:20 (CET)
:Kijk maar op je GP, ik ben zo vrij geweest om het voor je te doen. Er klopt trouwens nog iets niet met je handtekening. Groet, --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 17 mrt 2010 18:48 (CET)
:{{Gebruiker:Stefn/Handtekening}} heb ik weer een beetje aangepast. Goed zo? --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 19 mrt 2010 15:21 (CET)
Leuk! Bedankt voor je hulp. Door omstandigheden had ik niet zoveel tijd en heb ik nu pas kunnen reageren. {{Gebruiker:Stefn/Handtekening}}29 mrt 2010 14:29 (CEST)
== Menu voor 365 dagen 'klaar' ==
Natuurlijk nog lang niet klaar, maar de hardwerkende Wikibookers zullen in ieder geval niet van de honger omkomen. Ik zal me nu een beetje intensief moeten gaan bezig houden met de voorbereiding van de studiereis door Schotland van 6 april tot half juni. Ik heb voorlopig op elke dag van de week een verschillend recept gezet wat elke week herhaald wordt, maar dat wordt in de toekomst nog aangepast want boerenkool in de zomer of kip op dierendag dat kan natuurlijk niet. Dat komt dus wel goed. het is me trouwens opgevallen dat heel veel recepten nog zonder foto zijn. Dus fotograferende smulpapen bij deze een verzoek, want ik bak daar niets van met mijn amateur toestelletje (zie [[Bestand:Witlof_met_kaas.jpg|50px]]). --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 21 mrt 2010 12:51 (CET)
Laatst hadden we creme brûle gemaakt en ik heb het even geprobeerd. Wat vindt je hiervan? '''Tip''' Ik heb gemerkt dat als je de foto neemt in een kamer die door [https://nl.wikipedia.org/wiki/Halogeenlamp Halogeenlampen] verlicht wordt de gerechten er het lekkerst uit zien![[Bestand:Creme Brule zonder suikerlaag.JPG|thumb|right|200px|Creme Brûle (zonder gebrande suikerlaag)]] {{Gebruiker:Stefn/Handtekening}}
Heb je soms foto's nodig van gerechten uit het V.K. of Wales? Ik ga daar in de paasvakantie naar toe.-[Gebruiker:Stefn|:File:Icon train.png]] 22 mrt 2010 21:19 (CET)
:Alle foto's van gerechten zijn natuurlijk welkom op commons en als je zo door het [[Kookboek]] bladert zie je hoe weinig foto's er nog bij de recepten staat terwijl dat (behalve dat het de boel opleukt) het menu verduidelijkt. Mijn oproep gaat ook met name naar de mensen die een recept uit het kookboek maken om er dan een foto van te maken, maar nogmaals net als bij alle Wikiprojecten geldt als je geen copyrechten op je foto's hoeft zijn ze heel erg welkom. Zorg wel dat je er niet zelf opstaat want ze gaan de hele wereld over. Als je Wikicommons nog niet kent is het misschien leuk daar eens een kijkje te nemen (klik op Commons links), je kan er ruim 6 miljoen 'plaatjes' vinden. Veel plezier aan de overkant. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 22 mrt 2010 21:49 (CET)
Waar worden de menu's voorbereid? Ik wil ook wel enkel menu's maken.--{{Gebruiker:Stefn/Handtekening}}
:Zie [[Kookboek]]. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 29 mrt 2010 14:49 (CEST)
== Over de natuur ==
Leuk, de degens tussen [[Heraclitus over de natuur|Heraclitus]] en [[Anaximander over de natuur|Anaximander]] worden gekruist. Ik blijf de (woorden)strijd met plezier volgen. Succes, beide auteurs. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 22 mrt 2010 22:13 (CET)
PS. Dit laatste was een grapje 'natuur'lijk.
==Wikimania Scholarships==
The call for applications for Wikimania Scholarships to attend Wikimania 2010 in Gdansk, Poland (July 9-11) is now open. The Wikimedia Foundation offers Scholarships to pay for selected individuals' round trip travel, accommodations, and registration at the conference.
To apply, visit the [[wm2010:Main Page|Wikimania 2010]] [[wm2010:Scholarships|scholarships information page]], click the secure link available there, and fill out the form to apply.
For additional information, please visit the Scholarships information and FAQ pages:
* [[wm2010:Scholarships|Scholarships]]
* [[wm2010:Scholarships/FAQ|Scholarships FAQ]]
Yours very truly,
[[m:User:Cary Bass|Cary Bass]]<br>
Volunteer Coordinator<br>
Wikimedia Foundation
== Auteursrechten ==
Naar aanleiding van de discussie op [[Wikibooks:Te_verwijderen_pagina's#Toegevoegd_06.2F03.2C_te_verwijderen_vanaf_06.2F04|Te verwijderen pagina's]] wil ik graag even overleggen over auteursrechten op afbeeldingen.
Eerst wat achtergrondinformatie. Als je een foto maakt, heb je automatisch auteursrechten daarop. Anderen mogen die foto dan niet zomaar gebruiken. Vandaar dat we hier werken met creative commons licenties; je geeft anderen toestemming om onder bepaalde voorwaarden de foto te gebruiken. Wikibooks en andere wikimedia sites staan geen foto's toe zonder licentie. Dat heeft er mede mee te maken dat een rechter schadevergoeding kan opleggen als iemand zonder toestemming foto's gebruikt. Dat is met name het geval als je foto's gebruikt van fotografen die met die foto's geld verdienen. Om te voorkomen dat de wikimedia foundation voor de rechter wordt gedaagd, worden er in het algemeen strengere regels gehanteerd dan nodig is volgens de wet. Dan weet je zeker dat je goed zit.
Op de verwijderpagina zijn een aantal afbeeldingen genomineerd voor verwijderen omdat ze niet voldoen aan de formele regels die [[w:Nederlandstalige Wikipedia|nlwiki]] hanteert. Op wikibooks zelf is hierover veel minder vastgelegd. Het is niet automatisch zo dat hier dezelfde regels gelden.
Collega [[Overleg_gebruiker:Nijeholt#Afbeeldingen.2C_verzoek_tot_aanvulling|Nijeholt]] heeft voor een aantal afbeeldingen toestemming gevraagd, en de bevesting als tekst toegevoegd aan de afbeeldingen.<br>
Van een aantal rattefoto's zoals [[:Bestand:Rat touwladder.jpg]] staat de toestemming alleen in de bewerkingsgeschiedenis.<br>
Dit zijn twee voorbeelden waar er wel toestemming is, maar niet volgens de formele voorwaarden van nlwiki (en commons). Mijn vraag is moeten wij ook zo streng zijn? ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 28 mrt 2010 15:14 (CEST)
:Alleen al het feit dat op deze manier geprobeerd wordt om afbeeldingen die hier allang staan en waarvoor de uploader alles in het werk heeft gesteld om aan toestemmingsvoorwaarden te voldoen - alleen dat al vind ik zeer demotiverend voor alle medewerkenden op dit project. Ik zal me nu ook wel drie keer bedenken voordat ik verderga dictaten via wikibooks te ontwikkelen. Het is alleen al veel meer werk om afbeeldingen in je boek te krijgen en als dank voor alle moeite loop je risico dat alles weer verwijderd wordt.... [[Gebruiker:KKoolstra|KKoolstra]] 29 mrt 2010 13:58 (CEST)
Inderdaad dit is zeer frustreerend. Hierop zou iets gevonden moeten worden--{Gebruiker:Stefn/Handtekening}} 29 mrt 2010 14:13 (CEST)
: Het is vervelend wanneer uit reine formalisme een fantastisch boek op zo'n manier wordt beschadigd. Die paar parels die hier geproduceerd worden en de schrijvers daarvan worden op deze manier voor de kop gestoten met onduidelijke gevolgen. Over de manier waarop kan ik alleen heel erg boos worden: dat doe ja maar op Wikipedia, maar hier niet. In plaats van het op de verwijderlijst te plompen, kan je namelijk ook contact zoeken met de uploader, zoveel auteurs hebben we hier niet dat je niet je persoonlijk daarmee kan bezighouden. Dat wat betreft Romaine en zijn formalistische manier van werken... [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 29 mrt 2010 16:05 (CEST)
: Wat betreft Foto's met niet-duidelijke afkomst. Foto's met copyright kunnen we, uit gemakszucht, maar beter vanaf blijven, maar ook daar geldt eigenlijk: zolang de copyrighthouder geen probleem er mee heeft, kan je zulke foto's erin laten. En als iemand er een probleem mee heeft kan je het altijd nog verwijderen op aanvraag. Wat betreft foto's waarvan toestemming is gegeven: assume good faith, zeker van een bekend bijdrager als Nijeholt en als daarbij toestemming is geplaatst. Tijdens het langjarige bestaan van Wikibooks-nl is er nog nooit een probleem geweest met copyright, dus waar maak je je druk over. OTRS is een kunstmatige barrière die met zekerheid niet feilloos is (kan ik zeggen als ex-OTRS-er) - dus ook daarmee bereik je geen absolute zekerheid - toestemming is toestemming en OTRS reine onnodige formalisme. Ook verplaatsen naar Commons is onnodig en absoluut niet noodzakelijk (zelfs ongewenst met die puriteinse houding aldaar). Ik kan me niet heugen dat de WMF ooit werkelijke problemen heeft gehad vanwege copyright, dus dat is een dooddoener. [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 29 mrt 2010 16:05 (CEST)
: Dan wat betreft auteursrecht. Dat is een reliqie uit oude tijden - ik had ook eerst ontzag voor dergelijke zaken, maar heb er nu bijgeleerd. De waarde van alles wat voor marginale kosten van 0 vermeerd kan worden, zal ook de kostprijs 0 krijgen (dat is logisch elke prijs ook van dingen bestaande uit atomen, zal bij concurrentie de prijs krijgen waarbij de marginale meerkosten gedekt zijn). De internetgeneratie heeft al geleerd dat de juiste prijs voor dergelijke zaken 0 is en dat je geld op andere manieren moet proberen te verdienen (wat geen kosten veroorzaakt, kan je gratis weggeven, voorbeeld Wikipedia, geld kan je op andere manieren verdienen). Ik kan dat niet beter zeggen dan [https://en.wikipedia.org/wiki/Chris_Anderson_%28writer%29 Chris Anderson] van Wired Magazine in zijn boek [https://en.wikipedia.org/wiki/Free_%28book%29 Free], dat je [https://www.wired.com/images/multimedia/free/FREE_Audiobook_unabridged.zip hier] kan downloaden. Maar dat is een filosofische discussie, net zo dat ik vind dat patenten vooral schadelijk zijn en een reliqie uit oude tijden. [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 29 mrt 2010 16:05 (CEST)
::Ik zou ook liever in een wereld met afgezwakt auteursrecht leven maar zo is het nu eenmaal niet. Hoe de bestanden ter verwijdering opgedragen zijn vind ik wel niet helemaal correct. Een bestand zou maar genomineerd moeten worden voor verwijdering als er twijfels zijn over de echtheid van de licentie verklaring en als de bewerkers van het bestand eerst verwittigd zijn. Die rat foto's zouden dus niet mogen verwijderd worden aangezien ze komen van een vertrouwd persoon. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 29 mrt 2010 21:42 (CEST)
:::Zolang auteursrechten bestaan moeten we ze respecteren. Daar ben ik het helemaal mee eens.
:::Maar wat ik niet vind kloppen dat op wikibooks nergens iets over OTRS staat, en dat toch nu opeens afbeeldingen waar eerst niemand een probleem mee had verwijderd worden. Goed, ze voldoen niet aan de regels van commons, maar dan laten we ze toch hier staan? Wat mij betreft is het in het algemeen duidelijk dat er toestemming is.
:::En als je consequent wilt zijn, doe het dan ook goed. Het slaat nergens op om [[:Bestand:Phishing Deutsche Bank.gif]] te verwijderen zolang die nog op dewiki staat. Als er sprake is van auteursrechtenschending moet je 'm overal verwijderen.
:::Ik vind het prima dat we afpreken om vanaf nu volgens de OTRS regels te werken, maar oude bestanden laten we dan gewoon staan. Het is erg slecht voor het rechtsgevoel om achteraf regels te veranderen.
:::En ik zie geen enkel probleem dat te doen. Ik denk trouwens ook dat wikimedia onder soortgelijke regels als youtube valt. Als gebruikers auteursrechtelijk beschermde werken uploaden, is de wikimedia foundation pas verantwoordelijk nadat iemand ze daarop gewezen heeft. Het is prima om het niet zover te laten komen, maar je hoeft ook niet te overdrijven.
:::Bijvoorbeeld die Rat foto's komen van een scholier. De kans is volgens mij nihiel dat ze met een schadevergoeding zal komen, ze zal immers geen professioneel fotograaf zijn geweest. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 29 mrt 2010 22:02 (CEST)
::::Het ''over''trokken en ''over''drijven ''onder''schrijf ook ik ten volle. Ook ik ben anti©, -®, -™ enz., en met mij blijkbaar velen, dat blijkt toch uit al die mooie boeken die hier zomaar belangeloos verschijnen? Met al mijn andere boeken (gedichten, sprookjes, reis- en levensverhalen) die alleen maar enthousiaste reacties losmaken, ga ik ook niet naar een uitgever maar zet ze lange tijd op mijn homepage. Te lezen en downloaden door iedereen. Het is toch heel mooi als mensen luisteren/kijken naar jouw mening en daar misschien iets mee kunnen (leren)? Maar goed, er zijn nog steeds bergen mensen die het egoïstisch principe handhaven dat eigenbelang bij 'hun' creatie belangrijker is dan het gemeenschappelijke belang dus moeten we soms knarsetandend aan sommige eigen''dom''srechten voldoen. Maar dat kan ook rustig bekeken worden of er problemen zijn, overleg voeren met de creator en de gebruiker in plaats van er als een woestijnstorm doorheen razen. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 29 mrt 2010 23:10 (CEST)
:@Wimmel: "''Op de verwijderpagina zijn een aantal afbeeldingen genomineerd voor verwijderen omdat ze niet voldoen aan de formele regels die [[w:Nederlandstalige Wikipedia|nlwiki]] hanteert. Op wikibooks zelf is hierover veel minder vastgelegd. Het is niet automatisch zo dat hier dezelfde regels gelden.''" -> Dit is niet correct. Het betreft hier niet Wikipedia-nl, maar heel de Wikimedia Foundation met al diens projecten, met uitzondering van die projecten waar men een uitzondering bedongen heeft, zoals bijvoorbeeld voor fair use. Het is in principe wél zo dat op alle projecten dezelfde spelregels gelden voor bestanden, etc.
:"''Mijn vraag is moeten wij ook zo streng zijn?''" -> Die vraag is zeker het overwegen waard.
:@KKoolstra: "''Het is alleen al veel meer werk om afbeeldingen in je boek te krijgen en als dank voor alle moeite loop je risico dat alles weer verwijderd wordt....''" -> Je blaast het op, het gaat hier om een kleine groep afbeeldingen die al erg lang op het project staan, waarbij ook nog eerst getracht is om contact te krijgen met de uploader. Tevens heeft Wikibooks als kenmerk boeken met vrije inhoud te creëren, waarbij wat als vrij gezien wordt redelijk vastgelegd is door Wikimedia, en als iemand dus iets toevoegt wat niet vrij is, is dat onderwerp van verwijdering.
:@Aventicum: "''kan je namelijk ook contact zoeken met de uploader''" -> Dat heb ik dus gedaan!
:"''Ik kan me niet heugen dat de WMF ooit werkelijke problemen heeft gehad vanwege copyright, dus dat is een dooddoener.''" -> Informeer je dan eerst beter. Losse uitspraken doen kan iedereen.
:Geen enkele manier is waterdicht, maar het systeem van OTRS geeft wel een relatieve zekerheid.
:"''Dan wat betreft auteursrecht. Dat is een reliqie uit oude tijden''" -> Je kunt binnen een project niet gewoon even het auteursrecht afschaffen, maar ik ben het met je eens dat auteursrecht redelijk een relikwie is.
:@Aventicum: Je bent steeds erg goed in het verwijzen naar hoe erg het wel niet zou zijn op Wikipedia. Het enige wat er echt erg is is jou manier van hoe jij reageert, blijkbaar een mentaliteit die je meegenomen hebt naar Wikibooks. Persoonlijk worden, bijzaken erbij halen en lelijke woorden, geven alleen maar blijk van iemand die geen argumenten heeft, en niet in staat is om gewoon inhoudelijk over een meningsverschil te communiceren. Maar even ter herinnering, dit is een rustig project en hier is normaal overleg gewoon mogelijk wanneer gebruikers het oneens zijn met elkaar. Door overleg met elkaar te voeren op normale toon kunnen gebruikers die écht uitgaan van AGF er samen zeker wel uitkomen.
:@Wimmel: "''En als je consequent wilt zijn, doe het dan ook goed. Het slaat nergens op om [[:Bestand:Phishing Deutsche Bank.gif]] te verwijderen zolang die nog op dewiki staat. Als er sprake is van auteursrechtenschending moet je 'm overal verwijderen.''" -> Omdat iets elders gedaan wordt, is het hier ook toegestaan? Zo werkt het niet. Ik dacht dat de-wiki trouwens een uitzondering bedongen had bij de Wikimedia Foundation.
:YouTube is niet goed vergelijkbaar met Wikimedia. Op YouTube staat in grote hoeveelheid materiaal waarop copyright rust en er wordt zelfs door grote bedrijven eigen materiaal geüpload met copyright.
:OTRS is niet de enige manier om toestemmingen vast te leggen, maar omdat OTRS persoonsonafhankelijk is, is er over vele jaren nog de garantie dat het inzichtelijk is en dat het onafhankelijk geverifieerd is.
:"''Ik vind het prima dat we afpreken om vanaf nu volgens de OTRS regels te werken, maar oude bestanden laten we dan gewoon staan. Het is erg slecht voor het rechtsgevoel om achteraf regels te veranderen.''" -> OTRS is al zeker zo'n vier jaar oud en de regels zijn in die tijd nooit echt veranderd zover ik weet. Wat wel veranderd is de mate waarin we er bewust van zijn en wat we met bepaalde informatie, zoals een toestemming, doen. Ik ben al een tijd met de bestanden op Wikibooks bezig, en de meeste bestanden die nu nog overbleven zijn diegene die mij het lastigste zijn, en die heb ik met opzet voor het laatste bewaard. Misschien is de verwijderlijst wat abrupt, maar het krijgt dan aandacht, ik ben dan ook blij dat je (Wimmel) met me meekijkt. Ik heb in het voorbije jaar moeite gedaan om de uploaders van een bepaalde groep bestanden te benaderen en hen te vragen te proberen te zorgen dat de toestemming op een goede geverifieerde wijze vastgelegd wordt. Voor een grote groep bestanden is dit fantastisch goed gelukt en is de toestemming geregeld en die vastgelegd via de OTRS. Voor een kleine groep bestanden is dit echter niet gelukt en ik denk dat het goed is om als gemeenschap formeel te besluiten dat wij vinden dat er voor die bestanden voldoende toestemming vast staat en vertrouwen is in de uploader dat de toestemming destijds goed geregeld is. Groetjes - [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 30 mrt 2010 02:04 (CEST)
::Ik wil zeker niet pleiten voor soepelheid m.b.t. auteursrechten. Het probleem met het huidige systeem is, dat bij het uploaden alleen wordt gevraagd op een eigen verklaring van de gebruiker. Wie de uitleg leest, vindt ook bij wikipedia nauwelijks iets over OTRS of iets dergelijks. Het komt er eigenlijk op neer dat we de uploader vertrouwen, totdat er iemand langskomt die vraagt op nadere verificatie. Bij duidelijke twijfelgevallen is er meestal geen probleem; want dan zal er al snel een vraag worden gesteld over de juistheid van de gegeven licentie. Probleem is er nu juist bij gevallen die zo het laat aanzien 100% kloppen, maar waar pas naar verloop van tijd vragen over worden gesteld. De uploader heeft dan vaak de oorspronkelijke correspondentie niet meer of is vertrokken, etc. Zelf heb ik al eens meegemaakt dat een foto op commons is verwijderd, die ik had overgezet uit een andere wiki met een compatibele licentie. Toen na meer dan een jaar werd gevraagd om verificatie; bleek de uploader op het andere project niet meer bereikbaar en moest de foto helaas worden verwijderd. Dat kan een keer gebeuren; maar nu is het in feite in het systeem verankerd.
::Het systeem van de wikimediaprojecten is volgens mij nog altijd dat de uploader wordt vertrouwd, tenzij er gerede reden is voor twijfel. Bij andere projecten ben ik tot nu toe alleen tegengekomen dat bij elders gepubliceerd werk OTRS-toestemming wordt gevraagd (en volgens mij dat nog niet eens in het uploadproces zelf, maar pas bij de nominatie tot verwijdering, maar dat weet ik niet zeker). Laten we in ieder geval het principe blijven aanhouden dat we niet gaan verwijderen als er geen redelijk vermoeden is van twijfel aan de juistheid van de 'eigen verklaring' omtrent het in licentie geven van het betreffende materiaal. Als de wikimedia echt van al het niet-eigen materiaal bewijs wil zien van de licentie, dan zou OTRS-toestemming eerst maar eens moeten worden verplicht gesteld in de uploadprocedure.
::Wat mij betreft moeten we er vooral voor zorgen dat wij in redelijke mate ons best doen om auteursrechten te beschermen. Dat doen wij door in geval van twijfel navraag te doen en bij blijvende twijfel te verwijderen en niet te wachten totdat een eventuele rechthebbende zich meldt. Maar als zolang er geen reden is voor twijfel, moet je volgens mij auteurs niet achteraf gaan vragen om extra bewijsmateriaal. Dat zou net zoïets zijn als van alle wikibookianen alsnog te vragen om aangetekend een schriftelijke bevestiging te sturen dat de bijdragen in licentie zijn gegeven. [[Gebruiker:KKoolstra|KKoolstra]] 30 mrt 2010 11:55 (CEST)
::: Voor degene die deze discussie volgen. M.n. de moderatoren gok ik. Ik heb enkele hierboven genoemde en ongenoemde argumenten genoemd op die lijst met te verwijderen pagina's. Met name bij het item over die het bestand 'Voorbeeld referentiekaart Italië.PNG'. Vreemd is dat er een stemming is gestart. (Het is toch al lang bekend dat polls en zeker stemmingen via internet vrijwel niets zeggen. Manipuleerbaar en niet op basis van argumenten, maar obv welke groep toevallig vaker inlogt om wie het onderwerp toevallig meer aangaat.) Het gaat toch om argumenten? Ik wens de moderatoren alle wijsheid toe. Ik hoop dat ik niet alleen op hun puriteinse zwart-wit-leeskunsten van de (huidige?) regels (zijn ook maar eens door iemand opgesteld...) kan vertrouwen. Maar ook hun gevoel voor urgentie, vertrouwen, energie en juistheid. Zomaar letters interpreteren betekent niet dat de boel bedonderd wordt. Denk na voordat je energie, kennis, vertrouwen weghaald. Dat is ook een groot goed. Sterker, daar drijft wikipedia/wikibooks op: de gebruikers. Wil je in een wikibook van 400 A4's en ongeveer 400 afbeeldingen, een tekst die van A-Z naar elkaar verwijst, met zichzelf is verlinkt en die een bepaalde opbouw volgt, bepaalde afbeeldingen als wezenlijke onderdelen van het boek nodig heeft (reden waarom ik zo'n 80% zelf heb gemaakt!) ruw verstoren? Ga nou uit van de goedheid; zie je niet dat er al toestemming is verleend. En dat daar expliciet (door mij en die rechthebbenden, makers, die ik niet wilde belasten met zelf uploaden, usernames aanmaken, e.d.) moeite voor is gedaan? En toen OTRS 0,0 maal werd genoemd in alle helps van wikibooks, geen enkele moderator heeft mij destijds van dat fenomeen, op de hoogte gebracht? Het kwam pas NA het schrijven van het wikibook geo-visualisatie, bij wikipedia, blijkbaar (meer) in zwang kwam, met (geef ik toe) goede bedoelingen. Waarom (toen was er momentum/energie/werden toestemmingen via mails heen en weer gestuurd) kwamen de mooderatoren en helpteksten er toen niet mee? Nogmaals: ga uit van het vertrouwen dat je kan lezen in de mails die ik bij de genoemde (stuk of zes nog!) afbeeldingen heb geworsteld. Ik heb zéér veel moeite gedaan om ZELF afbeeldingen te maken, maar sommige makers hebben nu eenmaal betere exemplaren dan ik kan maken, dus in die enkele gevallen heb ik expliciet toestemming gevraagd en gekregen en opgeslagen in wikibooks. Waarom vertrouwt een deel dat niet. Ik zou zéér teleurgesteld en verdrietig zijn, wanneer deze (geo-visualisatie) afbeeldingen er uit gegooid worden. Maak zelf een nieuwe? Spoor die personen op als je het echt belangrijk vind. Mijn energie raakt langzaam op door dit soort zaken. Ik hoop dat jullie de huidige generatie gebruikers (lees: waar moderators en alle wiki's het van moeten hebben) weten te motiveren, helpen, ook als het om toestemming gaat. En niet demotiveren. Gelukkig zijn er nu middelen voor, maar gebruik die als die er ook beschreven zijn (nu) en niet met terug werkende kracht op de 'oudere' generatie. Tel eens het aantal afbeeldingen in wikibooks. Kijk welke er door mij (of ENKELE anderen) zijn geupload (in verhouding tot overige uploaders). Deze energie vind je zelden. Maak energie los, breek niets dat onnodig is af. Gebruik de regels (en hard!) als dat nodig is. Niet voor deze (oude) afbeeldingen in een Niche-wetenschap waar maar weinig nieuwe uploaders/makers voor vervanging kunnen zorgen van wat kapot gemaakt wordt. Houd rekening met elkaar, en niet alleen de regels. Het is een open community, dan pas volgen de regels. De regels zijn er voor deze community, maar ze komen er niet voor, als je snapt wat ik bedoel. Als iemand schrijft 'wikibooks heefts als eigenaar de wikimedia foundation, en die heeft (nu) nu eenmaal deze regels' (ik zal het wel verkeerd citeren), wordt ik een beetje kriegelig. Is de eigenaar in de eerste plaats niet die van de hele community? Die regels zijn nodig als ze nodig zijn. De community is niet een set aan regels waardoor de community input levert. Mvr gr + alle wijsheid. T. Nijeholt. ([[Overleg_gebruiker:Nijeholt#Afbeeldingen.2C_verzoek_tot_aanvulling|Nijeholt]]) 31-3-2010
::::@Romaine, OTRS mag dan wel 4 jaar oud zijn, maar wat ik vooral bedoelde is dat er hier op wikibooks vrijwel niets over te lezen valt. Iemand die de informatiepagina's goed doorleest, en zich aan alle regels houdt, zou niet achteraf tot een OTRS procedure ''gedwongen'' moeten worden. Als het vrijwillig lukt (en ik zie dat je echt je best daarvoor doet, waarvoor hulde) is het prima, en geeft natuurlijk meer zekerheid. Ik was niet op de hoogte dat WMF OTRS min of meer als verplichting voor alle projecten had ingevoerd. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 3 apr 2010 21:38 (CEST)
=== Voorstel tot behoud ===
Wellicht niet opgevallen, maar twee dagen geleden deed ik in mijn bericht hierboven, laatste gedeelte, een voorstel voor het behoud van bestanden. Ik ben persoonlijk van mening dat het goed is om waar dat mogelijk is via de OTRS vast te leggen dat er toestemming voor een bestand is. Voor de meeste bestanden is dat daadwerkelijk ook gelukt, en nu staan er op de verwijderlijst een aantal bestanden waarvoor dat niet gelukt is. Ik ben denk ik erg onhandig geweest door ze op de verwijderlijst te plaatsen, maar in feite wilde ik aandacht voor deze bestanden met een vraag. Ik heb de bestanden laten zien aan gebruikers die zich bezig houden met de OTRS en die vonden dat de toestemming voor een aantal bestanden onvoldoende of niet goed is vastgelegd. Toch vind ik persoonlijk dat er voor de bestanden die dat betreft het gaat om vertrouwde gebruikers die mijn inziens '''wél''' voldoende toestemming verkregen hebben destijds. Daarom stel ik voor, net als twee dagen geleden, om bestanden die onzer inziens door vertrouwde gebruikers destijds met toestemming geüpload zijn gewoon te behouden. Graag reactie op dit voorstel! Groetjes - [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 1 apr 2010 09:18 (CEST)
:Dit komt volgens mij overeen met mijn eerdere reactie dat wanneer er geen reden is om te twijfelen aan de gegeven toestemming en het niet om recente uploads gaat, de bestanden te behouden. Dus: voor. [[Gebruiker:KKoolstra|KKoolstra]] 1 apr 2010 14:40 (CEST)
:{{Voor}} Komt volledig overeen met wat ik zou willen. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 1 apr 2010 20:08 (CEST)
::: Beter laat inzicht dan nooit... Romaine doe dat nooit meer ajb. Ik heb me weer eens verschrikkelijk boos gemaakt over die Wikipedia-mentaliteit. Ajb doe een beetje Wikiboekiaans in de toekomst - we hebben hier nauwelijks vandalisme en gebruikers die kwaad willen. Dat zou je eigenlijk moeten weten als moderator alhier - geen opruimacties meer ajb, dat is niet nodig - een boek van jou zou wel erg leuk zijn. Blijft natuurlijk dat helaas copyright nog niet verleden tijd is en dat je je daaraan zult moeten houden (wat Nijeholt gewoon gedaan heeft). Ik heb de hoop dat het ooit nog eens zo ver komt en dat copyright als achterhaald wordt gezien. Copyright is een rem op ontwikkeling, de copyrighthouder wordt misschien en beetje rijker, maar de mensheid in het algemeen zou veel rijker worden (kennis) als copyright niet zou bestaan. Dat copyright geen aansporing is, dat heeft Wikipedia wel bewezen lijkt me... [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 3 apr 2010 01:10 (CEST)
::::Sorry, ik heb soms als eigenschap dat ik erg onhandig ben in hoe ik dingen aanpak. Ik ben daar al vaker tegenaan gelopen en probeer me daar bewust van te zijn, en dat heeft niet iets met een bepaalde mentaliteit te maken, want ik kom het op het werk/privé ook tegen. Mijn excuses daarvoor. - Copyright lijkt mij een relict uit de oude tijd, die gebaseerd is op egoïstisch individualisme, terwijl we met de wiki's en de huidige ontwikkelingen in de wereld steeds meer streven naar een open samenwerking en open informatievoorziening. Waar dat uit voort komt weet ik niet, maar ik denk dat de mens in de huidige tijd zich steeds meer vrijheden toewenst (open grenzen, open informatievoorziening, etc), waaronder ook qua licenties en publiek domein. Een trend die zich alleen maar verder lijkt door te zetten. Groetjes - [[Gebruiker:Romaine|Romaine]] 3 apr 2010 15:02 (CEST)
Hoi Romaine. We hebben allemaal wel een zwarte bladzijde in ons boekje, hoor. Ik hoop overigens dat we je hier weer wat meer gaan zien, want ik heb het idee dat je een tijd wat minder hier aanwezig was en dat er in die tijd een aantal onderhoudstaken wat minder aandacht heeft gekregen. Dus welkom terug. Vriendelijke groet, [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 3 apr 2010 17:54 (CEST)
:Gelukkig, de vrede is weer getekend. Ik was even bang dat er een eindeloze ja-nee discussie aan het ontstaan was, maar zo ken ik Wikibooks weer. Samen werken aan een mooi project. Ik ga met een gerust hart een poosje op Wikibreak. Tot later allemaal, --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 4 apr 2010 09:04 (CEST)
* Zie ook [https://nl.wikibooks.org/wiki/Overleg_gebruiker:Nijeholt#Afbeeldingen.2C_verzoek_tot_aanvulling]. De discussie lijkt gesloten en positief uit te vallen voor het behoud van bovengenoemde tekeningen. Toch staat er op de hiervoor genoemde link nog steeds een lijst met te verwijderen afbeeldingen. Kan een moderator die aub deze tekeningen doorstrepen. Net zoals op deze pagina. BVD. T. Nijeholt.
== Automatisatie verminderen ==
Ik heb onlangs een artikel gelezen over dat informatici meer bezig zijn met wat ze zelf geïmplementeerd willen zien dan met wat de gebruiker/klant wil. Ik vrees dat het bij wikibooks ook zo gebeurd is. De automatisatie van de WSBN lijst was volgens mij goed, zo kon de lijst goed bijgehouden worden en kwamen er geen fouten in maar de automatisatie van de voorpagina heeft al meer voor extra werk gezorgd dan het werk verminderd heeft. Zo heb ik net gezien dat Aventicum eerst de voorpagina had aangepast, dan in de infobox de boekenplank had aangepast en dan de voorpagina weer in orde gebracht. Dit terwijl de voorpagina aangepast wordt via WSBN en er dus niets zou gebeuren. Aventicum is zeker niet de enige gebruiker die al problemen heeft ondervonden. Zeg eens wat jullie er over denken. Moet ik de voorpagina weer maken zoals voor de bot? Met die bewerk links en zo? Of hebben jullie toch liever dat het automatisch gebeurd? --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 30 mrt 2010 01:43 (CEST)
:Tjee, dat is een moeilijke vraag. Over een paar dagen komt er van mij een boek af, dan pas ik de infobox aan, vul het WSBN in en het percentage, vervolgens vraag ik jou om je botje nog eens te laten draaien en dan moet het boek vanzelf op de voorpagina komen en in de WSBN lijst. Maar ik moet toegeven dat ik er ook enigszins met mijn neus bovenop zat toen jij dit systeem gemaakt hebt. En inderdaad, wie dit systeem niet kent, heeft geen enkele reden om WSBN en % in de infobox in te vullen en dan te wachten tot het goed komt. Lastig hoor. Misschien is het dan toch maar beter om het systeem te laten vervallen? Hoewel, het systeem lijkt me sterk genoeg om handmatig ingrijpen te overrulen. Okay, Aventicum heeft handmatig de voorpagina gewijzigd en misschien ook wel handmatig zijn boek op de WSBN lijst gezet. Als die wijzigingen allemaal correct waren, is er niets aan de hand. Waren ze dat niet, dan zullen de volgende keer dat de bot loopt zijn wijzigingen overruled worden. Is hij vergeten de infobox in te vullen, dan zullen zijn toevoegingen inderdaad verwijderd worden. Het heeft mij ook een tijd gekost voordat ik snapte dat het hele systeem draait om het invullen van de infobox. Maar zoveel boeken verschijnen er toch niet? Is het niet mogelijk dat moderatoren de infoboxen van een boek in aanbouw in de gaten houden? Ik geef toe dat dat een omschakeling vergt van moderatoren. Maar ze hoeven nu niet meer de voorpagina en de WSBN lijst in de gaten te houden. En dat moesten ze eerst (eigenlijk) wel. Waarschijnlijk moet toch ook in de meeste gevallen een moderator een WSBN toekennen? Als hij dat dan meteen in de infobox doet, komt alles toch goed? Zo gauw er 75% of 100% staat, anders komt het boek niet op de voorpagina, is me opgevallen. Ik zou het systeem dus maar niet meteen wegdoen bij het eerste bezwaar. Groet, [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 3 apr 2010 12:32 (CEST)
::Ik zie nu ook dat zowel op de voorpagina als de WSBN pagina een duidelijke gebruiksaanwijzing staat. Meer kun je niet doen. Nu gewoon een jaar afwachten of de voordelen tegen de nadelen opwegen. [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 4 apr 2010 16:22 (CEST)
==Niet bewerken==
Ik zou alle <s>wikipedianen</s> wikibookianen willen vragen om voorlopig niets aan de opmaak van de Atlas van Europa te wijzigen. Ik ben namelijk alle artikelen dezelfde opmaak aan het geven. Alvast bedankt! {{Gebruiker:Stefn/Handtekening}} 19:52 06/04/2010
:Ik heb zojuist de pagina over Finland veranderd, en ik zie nu pas bovenstaand bericht. Geldt dit nog steeds? Aangezien het al zo'n 6 maanden geleden is... Groeten! [[Gebruiker:Kthoelen|Kthoelen]] 22 okt 2010 11:14 (CEST)
::Ja en nee: Stefn is er af en toe wel mee bezig, maar ik denk niet dat jouw bijdragen aan die ene pagina daarbij een probleem zullen opleveren. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 23 okt 2010 00:08 (CEST)
== WSBN (2) ==
Begin 2006 heeft een anoniem persoon de pagina voor het [[Wikibooks:Wiki Standaard Boeknummer|WSBN]] aangemaakt, en later dat jaar is het aangevuld vooral door Pjetter. Inge Habex heeft daarna nog de nummering drastisch aangepast. Nu is het aardig dat veel boeken een WSBN hebben gekregen, maar ik heb er wat problemen mee. Nu vraag ik allereerst: wat is het idee achter het WSBN (behalve dat ieder boek een nummertje heeft)? Wie kan het me zeggen? [[Gebruiker:Virtlink|Virtlink]] 8 apr 2010 11:42 (CEST)
:We hebben ooit gedacht dat het uit zou kunnen groeien tot een universale, rechtenvrije categorisering van digitale boeken, onafhankelijk van Wikibooks. Rechtenvrij omdat de bestaande en bekende categorisatie-systemen (zoals Dewey) niet rechtenvrij zijn en niet zomaar te gebruiken. We hebben zelfs geprobeerd andere Wikibooks enthousiast daarvoor te maken. Echter: het systeem is helaas fundamenteel fout - in de huidige versie. Ik persoonlijk vind het, nu, vrij zinloos alle boeken een nummer te geven. Maar goed - we kunnen het altijd weer veranderen als er wel een bruikbaar systeem ontstaan. Mvg [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 9 apr 2010 13:07 (CEST)
::''Categorisering'' dus. Idealiter zou je voor een bepaald onderwerp een uniek nummer moeten kunnen opzoeken, en daarmee alle boeken, artikelen en andere media (in welke taal dan ook) over dit onderwerp moeten kunnen vinden, lijkt me. Zoals het WSBN nu is gedefinieerd is dit maar beperkt mogelijk. Ten eerste vind ik de categorieindeling niet logisch. Stel, ik ben op zoek naar informatie over de geschiedenis van papier. Dan vind ik dat niet onder nummer 5, Geschiedenis, want is er geen categorie 'Geschiedenis van papier'. Ten tweede is het nummer niet logisch. Een boek zit in categorie nr. 244, dan kan iedereen nu opzoeken welke categorie dat is. Waarom wordt dat genoteerd als 2-24-244? Jah ik weet wel waarom, maar is het is gewoon dom. Verder, als je sorteert op WSBN, dan krijg je een sortering op taal als eerste, gevolgd door een sortering op onderwerp (maar slechts losjes omdat de nummers geen verband houden met de onderwerpen), gevolgd door een sortering op boek. Waarom niet eerst op onderwerp sorteren, dat men daarna ziet in welke talen er informatie beschikbaar is? Tenslotte lijkt het WSBN wel bedoeld voor ''identificering'' omdat elk boek een uniek nummertje krijgt. Maar is dit ook gewenst? Wie bepaalt welk boek welk nummertje krijgt? Of zou een ideale code alleen moeten categoriseren, waardoor boeken over exact hetzelfde onderwerp exact dezelfde nummers krijgen (ook al zijn het verschillende boeken)?
::Ik stel deze vragen omdat er de laatste tijd veel activiteit is rond WSBNs omdat er een robot is die de zaak netjes bij houdt. Als we dan toch ineens zo met nummertjes bezig gaan, vind ik dat we er ook goed over moeten nadenken hoe we dat doen voordat iemand duizenden nummertjes kan gaan veranderen omdat het toch niet zo handig bleek. [[Gebruiker:Virtlink|Virtlink]] 10 apr 2010 01:44 (CEST)
:::Heb je een bepaald voorstel voor het WSBN? Zou je het afschaffen? Verbeteren? Volgens mij is de bedoeling van het WSBN identificeren. Die bedoeling is dus dubbelzijdig: als je een nummer hebt, dan moet je ongeveer het onderwerp weten en per nummer kan je maar één boek vinden. Wat de nummering 2-22-224 betreft, die zorgt voor positieve redundantie. Zo heb ik al tot twee keer toe een boek gehad met een nummer zoals 2-22-244. Als je zo'n nummer in een lijst ziet staan, dan weet je dat het nummer niet correct is. Stel dat er enkel 244 had gestaan, dan had ik dat niet gezien. Wat het sorteren op taal betreft, in mijn bot wordt momenteel niet gesorteerd op taal. Ik splits het WSBN in stukken en bepaal daarna op wat gesorteerd wordt. Nu wordt er nog niet op taal gesorteerd omdat de WSBN code enkel in de Nederlandstalige wikibooks wordt gebruikt. Dat is echter gemakkelijk aan te passen in mijn programma. Waar is het WSBN dan voor geschikt? voor het logisch ordenen van boeken. We zouden natuurlijk kunnen categoriseren volgens wiki categorieën en we zouden natuurlijk gewoon een uniek nummer aan boeken kunnen geven maar door het WSBN kunnen we boeken met bepaalde eigenschappen opsommen en die ook een logische volgorde geven. Als je voorstellen hebt om de nummering te verbeteren of als je nog vragen hebt, laat ze gerust horen. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 10 apr 2010 11:14 (CEST)
::::Kunnen we niet gewoon een Wikibooksnummering invoeren? Van zodra een boek een bepaald kwaliteitsniveau bereikt, wordt het dan aan de lijst toegevoegd. Zo krijg je een chronologische lijst. Ik heb nooit gesnapt waarom we al die moeite doen ikv het WSBN... [[Gebruiker:MADe|MADe]] 10 apr 2010 13:15 (CEST)
:::::Ik zou het WSBN zeker niet afschaffen, maar ik denk dat het vooral een categoriserende functie zou moeten krijgen, speciaal voor op internet en wikipagina's. Als je met een uniek nummer een bepaald onderwerp kan aanduiden, dan kan je gemakkelijker alle relevantie informatie (ongeacht of het een artikel, boek, afbeelding of videofragment is, ongeacht de taal) vinden dan wanneer je precies de juiste termen moet intypen in een zoekmachine. Ik denk dat dit de meerwaarde van het WSBN zou kunnen zijn. En dan een nummer waarbij door het specificeren van meer termen specifieker op een onderwerp ingezoomd kan worden (dat kan nu al een beetje: 3 Multimedia, 34 Informatica, 343 Programmeertalen).
:::::De kracht van internet is dat er geen centraal orgaan is dat alles controleert. De kracht van wikiprojecten is ook dat er geen centrale redactie is. Dus waarom zou een WSBN identificerend moeten zijn, want dan moeten er centraal nummertjes voor alle boeken worden bijgehouden (natuurlijk geldt dit ook voor categorieën, maar dat is veel makkelijker en projectonafhankelijker te doen). En als we elk boek een nummer geven, dus identificeren zoals nu, wat is daar het voordeel van? Zou je aan een kennis willen zeggen: zoek boek nl-8-85-851-00002 als je wilt weten hoe je een Rubix cubus oplost? Het wijst zo specifiek naar één boek, terwijl ik denk dat het beter zou zijn als het naar een onderwerp zou wijzen. Al zijn er 1000 boeken over dat onderwerp, die krijgen allemaal hetzelfde nummer. Voorwaarde zou dan zijn dat de categorieën zo gedefinieerd zijn dat er heel specifiek kan worden ingezoomd op een onderwerp. Van Plaatsen en Locaties > Europa > Nederland > Amsterdam naar Geschiedenis, of Politiek, of Economie, of Demografie... Nog ideeën? [[Gebruiker:Virtlink|Virtlink]] 10 apr 2010 13:32 (CEST)
WSBN heb ik ook geen flauw idee van waarvoor dat is. Wat ik wèl heb begrepen is dat WSBN + % in infobox = automatische vermelding op de voorpagina (links of rechts). En daar heeft Sanderd17 hard aan gewerkt en dat systeem werkt ook goed. Dus ik zou willen vragen om dit niet weg te gooien voordat er echt iets beters is bedacht. Eigenlijk zijn er een hoop toeters en bellen hier. 1) WSBN, 2) Wikiversiteit, 3) die hele infobox, 4) het fasesjabloon.<br>
Maar je kunt je wel afvragen hoe je een nieuw boek op de voorpagina krijgt. Handmatig? Kan elke nieuweling dat dan? En je moet ook op de een of andere manier weten of het om een beginnetje gaat of om een (bijna) voldragen werk. Met WSBN en infobox kan dat. Het werkt. [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 10 apr 2010 22:17 (CEST)
== Commentaar gevraagd ==
[[Overleg:Hoofdpagina#Wikibooks_met_meer_dan_1000.2F100.2F10_modules]] [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 14 apr 2010 14:22 (CEST)
:Aangezien er geen reactie komt, ga ik het maar omzetten in de komende tijd. [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 24 apr 2010 22:43 (CEST)
== 5000 ==
We zijn voor de tweede keer dit jaar de 5000 pagina's gepasseerd. Deze keer is de pagina [[Sociale geschiedenis in de literatuur 1500-1795/Engels dagboek]] de schuldige. Bedankt aan alle schrijvers, en doe zo verder. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 17 apr 2010 10:12 (CEST)
==Vertrokken-2==
Na mij hier tijdenlang een slag in de rondte te hebben gewerkt, ben ik als dank uitgemaakt voor vandaal en paranoïde. Ik heb geen zin meer om te werken in deze totaal verziekte sfeer waarin Aventicum straffeloos iedereen mag lopen uitschelden. Succes iedereen van goede wil. [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 17 apr 2010 23:48 (CEST)
:huh? Daar begrijp ik niks van. Was niet mijn intentie, begrijp deze uitleg ook niet. Vind ook niet dat zowel ik als Nijeholt iets dergelijks verdiend hebben. Ik bedank hierbij allen die door onoverlegde acties op de verwijderlijst de zaak op scherp hebben gesteld met dit gevolg, dat twee fantastische auteurs: Nijeholt en Beetjedwars beiden over de zeik zijn en zich persoonlijk aangevallen voelen. Ik begrijp eigenlijk niet waarvoor, maar hierbij bied ik excuses aan aan Beetjedwars voor datgene wat hij voelt, wat ik op geen enkele wijze heb willen bereiken. [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 18 apr 2010 00:33 (CEST)
Volgens mij moeten we ophouden om anderen de schuld te geven van wat er gebeurt is. We moeten op een fatsoenlijke manier met elkaar kunnen overleggen, en ook proberen de zaken van de andere kant proberen te zien. Iedereen heeft een andere mening, maar moet die natuurlijk ook vrij kunnen uiten.
Ik kan me in ieder geval best voorstellen hoe beetjedwars zich voelt, er zijn op bepaalde plekken toch wat ongelukkige bewoordingen gebruikt. Erg jammer allemaal. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 19 apr 2010 22:53 (CEST)
Velen hier zijn blijkbaar vergeten dat het de bedoeling is van te overleggen. Het moet maar eens gedaan zijn met elkaar uit te schelden en af te breken! Er moet hier terug een aangename sfeer komen! Niet te verwonderen dat er zo weinig nieuwe gebruikers bijkomen.{{Gebruiker:Stefn/Handtekening}}
:De sfeer was eigenlijk nooit een probleem hier op Wikibooks. Dit is zo ongeveer de eerste akkefietje wat in al die jaren gebeurd is. De oorzaak is ook niet Wikiboekiaans, maar Wikipediaans. Dus Stefn, dat is niet de reden dat hier minder Gebruikers werkzaam zijn. Het probleem met Wikibooks is dat je een boek schrijven veel werk is. Men begint eraan, denkt dat het is zoals op Wikipedia (WP: kleine bijdrage en een lemma is af - even kopiëren van een andere bron, een paar woordjes veranderen om de copyrightschending te omzeilen, en hup je bent klaar op WP). En dan blijkt dat je om een boek te schrijven 1) specialist moet zijn en 2) je doorzettingsvermogen moet hebben. En dus haken er veel mensen af. Was het maar waar dat de sfeer een reden was, dan was het namelijk oplosbaar. De ware reden is toch wat anders: een snel succes is hier niet mogelijk itt Wikipedia. Blijft natuurlijk dat Beetjedwars in korte tijd 2 keer is vertrokken - hij zit gewoon niet lekker in zijn vel en probeert de schuld op iemand anders te schuiven, soit... jammer en onnodig, maar vooral een verlies voor hemzelf. En nu vooruit en laten we al dat moois wat we hebben (ja [[Geo-visualisatie]]) koesteren en beschermen. Laten we boeken schrijven, wie weet ga ik ook weer eens wat doen... [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 24 apr 2010 22:40 (CEST)
Bedankt voor je uitleg. laten we zoals je zei maar eens terug gaan schrijven.{{Gebruiker:Stefn/Handtekening}}
== Nieuw hier - Archeologie ==
Hallo,
Ik kwam toevallig hier, en toen zag ik dat er nog NIKS over archeologie geschreven was. Dat vond ik wel een beetje jammer.
Ik ben nu bezig met schrijven. Je kunt het vinden bij de volgende link: https://nl.wikibooks.org/wiki/Afdeling:Archeologie
Maar een vraag: waarom staat Archeologie bij de Exacte Wetenschappen? Dat klopt natuurlijk niet!
--[[Gebruiker:Veluwse Klokbeker|Veluwse Klokbeker]] 25 apr 2010 12:55 (CEST)
:Hallo Veluwse Klokbeker, Het gaat prima zo. Ik zal af en toe eens kijken als er dingen zijn die niet kloppen. Die zal ik dan meteen aanpassen. Ik neem aan dat Archeologie dan bij geschiedenis hoort? Ik zag dat je alleen over nederland wilt schrijven. Dat is prima, je hoeft niet over dingen te schrijven die je niet weet. En we zijn blij met alles dat je wel weet. Groetjes, ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 25 apr 2010 19:08 (CEST)
Hallo Wimmel. Strikt gezien is archeologie geen geschiedenis, maar mij maakt het niet zo heel veel uit waar het uiteindelijk terecht komt. Om even te vergelijken met échte universiteiten: In Leiden heeft Archeologie een eigen faculteit, in Groningen en VU hoort het bij de Faculteit Letteren. mvg, [[Gebruiker:Veluwse Klokbeker|Veluwse Klokbeker]] 25 apr 2010 20:54 (CEST)
:Archeologie is zowel een cultuurwetenschap als een geschiedwetenschap. Het kan dus denk ik zowel bij cultuur als bij geschiedenis, maar niet bij de exacte wetenschappen. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 22 jun 2010 15:33 (CEST)
==Foutje==
Laatst las ik de lijst met gewenste artikelen eens door en zag daar bij Talen Zwitsers staan. Maar volgens mij (en wikipedia) wordt er met "Zwitsers" een dialect uit het Duits, Frans en Italiaans bedoelt. Wel bestaat er het Retro-Romaans dit is een echte taal die enkel in Zwitserland wordt gesproken. Wat denken jullie hiervan? Als iedereen het eens is zal ik dit aanpassen. {{Gebruiker:Stefn/Handtekening}}
:Klopt, er is geen taal die Zwitsers heet. [[:w:Zwitserduits]] bestaat inderdaad wel, dat is een spreektaal in het Duitstalige gedeelte van Zwitserland. En die andere taal heet [[:w:Reto-Romaans]] dus zonder "r". ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 26 apr 2010 19:58 (CEST)
Dit bericht staat hier nu al enkele dagen en er zijn geen negatieve reactie's. Dus wijzigen maar?{{Gebruiker:Stefn/Handtekening}} 20:57 28/04/2010
:Ja, doe maar gerust. Die lijst is trouwens niet zo belangrijk maar kan eventueel een aanleiding geven om iets te schrijven. Nog veel succes met je atlas --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 28 apr 2010 21:28 (CEST)
::Misschien staat Zwitsers voor de talen die daar gesproken worden. Zwitserduits bijvoorbeeld is heel anders als Hoogduits. [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 1 mei 2010 17:51 (CEST)
:::Die waar gesproken worden? In zwitserland spreken ze 4 talen: een Zwitsers dialect van het Duits, Italiaans, Frans en het Reto-Romaans. Een boek schrijven over ''Zwitsers'' heeft dus geen enkele zin. Daarbij, als we niet weten wat ''Zwitsers'' nu juist is, dan moet die taal zeker niet op de lijst staan. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 1 mei 2010 17:56 (CEST)
::::Dat klopt. [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 1 mei 2010 18:00 (CEST)
== Hoe zit het met plaatjes? ==
Hallo,
Ik ben bezig met een stukje te typen (https://nl.wikibooks.org/wiki/Archeologie/Perioden/Neolithicum/Trechterbekercultuur) en ik wil eigenlijk wel wat plaatjes toevoegen zodat de lezer weet wat ik bedoel. Maar hoe zit het precies met plaatjes toevoegen? Wat mag wel en wat mag niet? [[Gebruiker:Veluwse Klokbeker|Veluwse Klokbeker]] 27 apr 2010 13:22 (CEST)
*Plaatjes moet je eerst uploaden met de link in de linker zijbalk ''Bestand Uploaden'' (die wijst naar de pagina https://nl.wikibooks.org/wiki/Speciaal:Uploaden ). De eerste keer is het best dit op wikibooks te zetten. Als er problemen zijn, dan kunnen we dit onder elkaar oplossen. Als je het uploaden van afbeeldingen wat meer gewoon wordt kan je ze beter naar commons uploaden (daar kunnen ze gebruikt worden door alle wikipedia's , alle wikibooks ...). Je kan ook altijd eens op [https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page commons] zelf zoeken welke afbeeldingen je kan gebruiken. Dan kan je de uploaden stap al overslaan. De categorie [[commons:Category:Archaeology]] zal je wel kunnen verder helpen.
*Welke plaatjes mogen? De plaatjes die je zelf gemaakt hebt en die je wil vrijgeven onder de cc-by-sa licentie of plaatjes die je gevonden hebt waar een compatibele licentie aan vast hangt (een licentie uit het lijstje dat je kan zien als je het bestand upload). Vergeet in ieder geval niet om nodige informatie zoals bron en auteur te vermelden.
*Hoe een plaatje in je boek krijgen? dit doe je op dezelfde manier als je een link maakt: <nowiki>[[Bestand:Plaatje.jpg]]</nowiki>. Eventueel kan je nog extra info toevoegen zoals een onderschrift of waar het moet staan of de grootte. Als je meer info wil lees je best de pagina [[Help:Gebruik_van_afbeeldingen]]
:Groeten, [[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 27 apr 2010 19:37 (CEST)
Ok, bedankt voor de hulp. Ik dacht dat elk plaatje persé in de publieke domein moest zitten, maar dat valt uiteindelijk nog mee. [[Gebruiker:Veluwse Klokbeker|Veluwse Klokbeker]] 28 apr 2010 14:30 (CEST)
:Publiek domein is natuurlijk nog vrijer dan CC-BY-SA. Dus als je vrij plaatjes wilt maken, dan is publiek domein een hele goede oplossing. [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 1 mei 2010 17:53 (CEST)
==Categorië==
Laatst was ik op wikipedia bezig en wou een categorie aanmaken maar raakte er niet wijs uit hoe je dit doet. Kan iemand me uitleggen hoe je dit doet? Ik stel deze vraag hier omdat ik in de kroeg op wikipedia mijn weg niet vond.{{Gebruiker:Stefn/Handtekening}}
:Volgens mij is het makkelijkste om gewoon <nowiki>[[Categorie:blabla]]</nowiki> toe te voegen aan een pagina. Als je die pagina dan opslaat, staat er een rode link bij de categorie. Daar klik je op, dan kun je die aanmaken op dezelfde manier als je een gewone pagina aanmaakt. Je hoeft alleen een korte beschrijving te geven, en die categorie ook weer aan een andere categorie toevoegen. Je kunt eventueel ook een bestaande categorie bewerken om te kijken hoe die eruit ziet.
:Het is prima als je dit soort vragen hier stelt. Maar als het goed is zou je op [[:w:Help:Helpdesk]] ook snel een duidelijk antwoord moeten krijgen. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 12 mei 2010 22:33 (CEST)
Het werkt! Bedankt voor de uitleg. {{Gebruiker:Stefn/Handtekening}}
== Pagina verwijderen. ==
Ik probeer een pagina verwijderd te krijgen, maar ik raak in verwarring door de aanwijzigingen:
Via Hulp, FAQ , verwijderlijst kom ik bij Wikibooks:Te verwijderen pagina's.
Daar staat 'wanneer u een pagina op de lijst zet ...' . Maar er is helemaal geen lijst zichtbaar.
Of het moet de kop onderaan zijn waar staat: Kandidaten directe verwijdering.
Maar dan zou je denken dat je, als je daar op bewerken drukt ook de enige kandidaat die daaronder al staat, te zien krijgt. Maar dat is niet het geval.
Kortom waar moet ik mijn testpagina zetten: Nieuwgrieks/Nieuw/Oud
[[Gebruiker:Yaso|Yaso]] 12 mei 2010 23:10 (CEST)
:Het is niet mogelijk om pagina's direct te verwijderen. Als het een onzin/test pagina is, kun je bovenin de pagina {{Tl|nuweg}} toevoegen. Normaal wordt het dan binnen een dag door een moderator verwijderd. Is er discussie nodig om een pagina te verwijderen, dan voeg je een link naar die pagina toe op [[:Wikibooks:Te verwijderen pagina's]]. Dan kan iedereen discuteren of de pagina wel of niet verwijderd kan worden.
:Als je een eigen testpagina wilt, kun je die in je eigen gebruikersnaamruimte maken, bijvoorbeeld [[Gebruiker:Yaso/test]]. Die hoeft dan ook niet meer verwijderd te worden. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 13 mei 2010 00:02 (CEST)
::Ik heb de testpagina nog niet verwijderd. Je kan nu je antwoord zien op de vraag die je mij via mail gesteld hebt. De enige reden dat er geen link stond naar Nieuwgrieks/Nieuw is omdat die pagina nog niet bestond (MediaWiki is soms slimmer dan je denkt). Nu kan je dus die link zien en als je wil dat ik het verwijder, dan zet je <nowiki>{{Nuweg|reden voor verwijdering}}</nowiki> vanboven aan de pagina. Dan komt die pagina automatisch op de lijst van de direct te verwijderen pagina's en doe ik (of een andere moderator) die weg. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 13 mei 2010 11:19 (CEST)
:::Ik ben echt onder de indruk van jullie steun!<br>Als Wimmel gelijk heeft (en waarom niet), dan is een 'nuweg' tekst voldoende voor het laten verwijderen. Dat staat niet zo in de Uitleg op de pagina Wikibooks: te verwijderen pagina's. Verder zegt de uitleg dat je de pagina 'onderaan de pagina moet zetten onder de betreffende datum' maar er staan geen data?! Wordt soms bedoeld dat je een kopje moet aanmaken met de betreffende datum? Het lijkt me echt handig als de uitleg nog even kritisch wordt bekeken. Met dank --[[Gebruiker:Yaso|Yaso]] 13 mei 2010 11:48 (CEST)
De uitleg is wat aangepast. Is het zo duidelijker? --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 13 mei 2010 12:01 (CEST)
:Er staat nu: ''Als het om volledige onzin gaat (of uw eigen fout), dan kan u het sjabloon <nowiki>{{Nuweg}}</nowiki> op die bepaalde pagina zetten, dan komt die pagina automatisch onder de kandidaten voor directe verwijdering.''<br>Dat lijkt erop of de pagina dan autoamtisch in de (er onderstaande) lijst wordt gezet.<br>
:Als Wimmel gelijk heeft, zou er mijns inziens moeten staat: ''Als het om volledige onzin gaat (of uw eigen fout), dan kan u het sjabloon <nowiki>{{Nuweg}}</nowiki> op die bepaalde pagina zetten. De pagina wordt dan automatisch verwijderd en u hoeft de pagina niet in onderstaande lijst op te nemen.''<br>Maar dat is weer strijdig met het toegevoegde kopje 'Kandidaten directe verwijdering', wat dan weer weggelaten zou moeten worden.<br>Het andere kopje maakt wel duidelijker wat er van de gebruiker wordt verwacht. --[[Gebruiker:Yaso|Yaso]] 13 mei 2010 12:44 (CEST)
::De pagina komt idd in die lijst terecht, dan kan een moderator dat eenvoudig zien (hoe zou een moderator anders weten wat er moet verwijderd worden) maar als een gewone gebruiker ''nuweg'' op die pagina gezet heeft, dan moet hij zich daar niets meer van aantrekken. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 13 mei 2010 13:24 (CEST)
::Het nuweg sjabloon dient dus enkel om het aan een moderator te zeggen dat een pagina weg mag omdat er niets zinnigs op staat of omdat de paginanaam verkeerd is. Ik zal nu je testpagina's maar verwijderen. ik denk dat je ondertussen door hebt wat je wilde weten. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 13 mei 2010 13:28 (CEST)
== snelheid ==
Ligt het aan mijn computer of is het normaal dat het openen van bijvoorbeeld 'bewerken' 45 seconden duurt?
Het aanklikken van links geeft geen enkel probleem! --[[Gebruiker:Yaso|Yaso]] 13 mei 2010 11:21 (CEST)
:De snelheid waarmee je wil bewerken is afhankelijk van de grootte van de pagina. Als je alleen maar pagina's bekijkt, dan staan die klaar als gewone html. Als je een pagina bewerkt, dan moet die eerst geprocesst worden door de servers om pas daarna doorgezonden te worden. 45 seconden is wel heel lang. Dit kan aan je internet verbinding liggen maar ook aan je browser. Duurt het ook zo lang als je een kleine pagina wil bewerken? --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 13 mei 2010 11:28 (CEST)
::Ja ook bij een pagina met 1 regel tekst duurt het zo lang.<br>Ik zal een dezer dagen eens een andere browser proberen --[[Gebruiker:Yaso|Yaso]] 13 mei 2010 12:12 (CEST)
:::
:::Als je eens de snelheid van browser wil bekijken, [https://lifehacker.com/5457242/browser-speed-tests-firefox-36-chrome-4-opera-105-and-extensions hier] is er een artikel over. IE wordt niet besproken omdat die momenteel in de meeste gevallen nog de traagste is. Vanonder aan het artikel staat een score tabel. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 13 mei 2010 12:26 (CEST)
Ik heb ondervonden dat Het opslaan van een artiekel bij de Beta trager gaat dan bij de nu gebruikte versie. Is dit normaal of ligt dit aan iets anders? {{Gebruiker:Stefn/Handtekening}} 20:00 13/05/2010
:Dat heb ik me nog niet afgevraagd maar het lijkt wel logisch dat het iets trager is. Als je beta gebruikt kunnen pagina's niet zo goed gecachet worden, dat is ook zo als je je eigen javascript aanvullingen of css aanvullingen doet. Normaal zal dit verbeteren als de huidige beta de standaard wordt maar het is inderdaad goed opgemerkt. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 13 mei 2010 21:36 (CEST)
Ik werk nu met Safari en dat gaat een stuk sneller.--[[Gebruiker:Yaso|Yaso]] 14 mei 2010 13:16 (CEST)
Ja maar als je | wilt typen gaat er een sneltoets moeilijk doen. Maar safari is inderdaad sneller. Al heb je dan weer meer mogenlijkheden met Firefox. Nu ja Safari en Firefox zijn allesinds beter dan IE {{Gebruiker:Stefn/Handtekening}}
==Vegetarisch==
Laatst werd er op de Belgische radio 2 het idee gelanceerd van donderdag veggiedag (zie artiekel: [https://radio2.be/demadammen/madammen_artikeldetail.cfm?artikelid=2463| Radio 2] waarbij er donderdag enkel vegetarisch wordt gegeten. Zou dit niets zijn voor het dagmenu?
{{Gebruiker:Stefn/Handtekening}}
:Ik vrees dat er momenteel te weinig gerechten zijn om iedere donderdag vegetarisch te maken. Er komt ook nog een tweede probleem kijken. Het dagmenu is bepaald per datum, niet per dag. We zouden dus alles ieder jaar opnieuw moeten aanpassen. Misschien kan je iemand vragen die weet hoe je kan een dagmenu van één datum verschillende gerechten zetten, 1 die enkel de donderdag verschijnt en 1 die de andere dagen verschijnt. Ik zou wel willen kijken maar met de examens die er aan komen heb ik niet veel tijd. Als je niemand vindt, moet je het maar aan mij vragen tegen eind juli. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 17 mei 2010 12:06 (CEST)
Met de examens die eraan komen heb ik ook niet veel tijd meer om dit te regelen. Dus laten we dit eind juni maar afhandelen. {{Gebruiker:Stefn/Handtekening}}
== tabel met aangepaste regelhoogte ==
Het lukt me maar niet om de regelhoogte in een tabel aan te passen als ik een kleiner lettertype kies. <nowiki><span style=""></nowiki> (dit is naar mijn idee de enige manier om een kleinere letter dan <nowiki><span style='font-size: small;'></nowiki> te krijgen) geeft wel een kleinere letter, maar de regelhoogte wordt niet aangepast. --[[Gebruiker:Yaso|Yaso]] 15 mei 2010 12:20 (CEST)
:In zo'n geval is het makkelijker als je een linkje toevoegd naar de pagina waar je het probleem hebt, dan kan ik zien wat de bedoeling is. Maar in het algemeen, de regelhoogte van een tabel aanpassen kan op de volgende manier:
{| class="wikitable"
! kolom1 !! kolom2
|-
| regel 1 || regel 1
|- style="height:5em"
| regel 2 || regel 2
|-
| regel 3 || regel 3
|}
:Maar ik weet niet zeker of je dat bedoeld. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 15 mei 2010 16:31 (CEST)
::Denk er wel aan dat het eigenlijk niet gewenst is handmatig de regelhoogte aan te passen. Dit om te voorkomen dat het op sommige computers/beeldschermen niet goed getoond wordt. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 15 mei 2010 16:41 (CEST)
Ik heb in je voorbeeld de lettergrootte aangepast. Maar de regelhoogte lukt niet. Jij gaf als hoogte 5em. Wat betekent dat? Je advies van een link zal ik de volgende keer opvolgen. Met dank alvast.--[[Gebruiker:Yaso|Yaso]] 15 mei 2010 17:39 (CEST)
:Ok, het ging erom dat beide kleiner werden. Ik stel dan voor om dat op de volgende manier te doen:
{| class="wikitable"
! kolom1 !! kolom2
|-
| regel 1 || regel 1
|- style="line-height:0.75em; font-size:0.5em"
| regel 2 || regel 2
|- style="line-height:1.2em; font-size:0.8em"
| regel 3 || regel 3
|}
:em is een relatieve grootte die afhankelijk is van de lettergrootte. 1em is gelijk aan de lettergrootte, 5em is 5 keer zo groot. 0.5em is een halve lettergrootte. In de tabel hierboven zet ik fontsize bijvoorbeeld op 0.8em, dus 80% van de normale grootte. line-height zet ik 50% groter, zodat er nog wat vrije ruimte is. dat wordt dan 1.2em in regel 3. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 15 mei 2010 23:02 (CEST)
Hartelijk dank, werkt als een trein. --[[Gebruiker:Yaso|Yaso]] 17 mei 2010 21:51 (CEST)
== Probleem met het gebruik van een sjabloon om een tabel op te bouwen ==
Ik wil een sjabloon maken dat een tabel invoegt. De inhoud van de verschillende cellen geef ik als parameter mee.
Omdat ik achteraf van alle tabellen in één keer de tabel-, rij en celparameters wil kunnen veranderen (zodat het uiterlijk van alle tabellen hetzelfde blijft), laat ik deze door het sjabloon uit andere sjablonen ophalen. Dat gaat goed voor tabelparameters (bijv. width). Het gaat in ieder geval niet goed voor de celparameter bgcolor.
Kan iemand kijken wat ik fout doe? De aanroepende pagina is Nieuwgrieks/SyntEnkelvZin, laatste subkop. De eerste tabel (2 kolommen, 3 rijen) is geheel op de pagina zelf ingetikt. De tweede tabel wordt gedeeltelijk opgebouwd door aanroep van het sjabloon Voorbeelden. Het sjabloon Voorbeelden bevat de opbouw van de tabel in verschillende stadia van ontwikkeling. De eerste toont dat de parameteroverdracht correct verloopt; de tweede dat het aanroepen van het sjabloon Tabelparameters het gewenste resultaat levert (apart instelbare width). De aanroep van het sjabloon Rijparameters is nog zinledig. De aanroep van de sjabloon Celparameters werkt wel, maar de tabel wordt niet meer correct opgebouwd.--[[Gebruiker:Yaso|Yaso]] 15 mei 2010 21:35 (CEST)
:De <noinclude>-tag moet ''direct'' na de laatste code staan, anders ontstaan er linefeeds en lege regels in de tabel, en daar kan de wikicode voor tabellen niet tegen. Ik heb het aangepast, maar aan <s>{{Tl|Voorbeeld}}</s> {{Tl|Voorbeelden}} heb ik niets veranderd: daar staan me te veel fouten in, en ik weet (nog) niet wat je er mee wilt. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 15 mei 2010 22:49 (CEST)
:P.S.: verzoeke niet de vraag weg te gooien terwijl ik een antwoord zit te typen. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 15 mei 2010 22:49 (CEST)
::Ik neem aan dat je {{Tl|Voorbeelden}} bedoelt. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 15 mei 2010 23:10 (CEST)
:::Inderdaad, sorry... (link inmiddels gecorrigeerd) - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 16 mei 2010 01:52 (CEST)
Sorry voor de verwarring. Het is inderdaad een lastig dilemma: als je een vraag hebt gesteld, moet je dan zelf stoppen met zoeken of niet. In ieder geval vond ik de fout en hoopte ik onnodig werk te voorkomen door de vraag vlug te verwijderen. Niet vlug genoeg. Bedankt voor de tips. Volgende keer zal ik het anders oplossen.--[[Gebruiker:Yaso|Yaso]] 16 mei 2010 13:31 (CEST)
:Als je zelf het antwoord al gevonden hebt, kun je ook je eigen vraag beantwoorden. Dat is handiger voor iemand anders die in de toekomst misschien dezelfde vraag heeft. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 16 mei 2010 20:16 (CEST)
== subcategorie voor een groep van sjablonen aanmaken ==
Het is me gelukt om een groep van sjablonen (met parameters) aan te maken.
Ze worden aangeroepen vanuit Nieuwgrieks/SyntEnkelvZin laatste sectie.
De daar aangeroepen sjablonen heten: 1Voorbeeld, 2Voorbeelden, Voorbeelden.
Alle drie deze sjablonen roepen de sjablonen Tabelparameters, Rijparameters en Celparameters aan.
Al deze sjablonen verschijnen in de Categorie:Sjablonen.
Nu wil ik daar een subcategorie van maken.
Dat had ik natuurlijk eerder moeten bedenken, maar alle begin is moeilijk en ik heb dat niet meteen aangedurfd (misschien kan de betreffende help-tekst op dat punt nog iets duidelijker gemaakt kunnen worden?).
Vraag 1: hoe had ik de naamgeving in elkaar moeten steken om meteen een subcategorie te krijgen, zodat ik het een volgende keer meteen goed kan doen?
Waarschijnlijk in de aanroepende module een aanroep gebruiken als<br> <nowiki>{{Nieuwgrieks/1Voorbeeld|k1r1=tekst1|k2r1=tekst2}}</nowiki> of<br>
<nowiki>{{Nieuwgrieks Sjabloon/1Voorbeeld|k1r1=tekst1|k2r1=tekst2}}</nowiki>.
Vraag 2: Kan iemand voor mij de subcategorie aanmaken en de 6 sjablonen erin plaatsen (misschien nog even overleggen over de precieze naamgeving)?
Waarschijnlijk is dan vanzelf duidelijk hoe ik zelf het sjabloon 4Voorbeelden maak.
Vraag 3: Eventueel kan dan ook de naam van het sjabloon Voorbeelden (en de aanroep ervan in Nieuwgrieks/SyntEnkelvZin) gewijzigd worden in 3Voorbeelden.
Vraag 4: Een speciale uitdaging is natuurlijk om het aantal voorbeelden als parameter mee te geven.
Maar van mij zou dat niet hoeven (het zullen er wel nooit meer dan 10 worden).
--[[Gebruiker:Yaso|Yaso]] 16 mei 2010 18:23 (CEST)
:Subcategorieën zijn gewoon categoriën die op hun beurt nog eens in een categorie zitten. Wat je dus doet is een nieuwe categorie aanmaken, laat ons als voorbeeld categorie X nemen. Dan zet je in categorie X, naast een omschrijving van die categorie ook een indeling in de categorie Sjablonen met de code <code><nowiki>[[Category:Sjablonen|Voorbeelden]]</nowiki></code>. De indeling van je pagina's zelf verander je dan van <code><nowiki>[[Category:Sjablonen|Voorbeelden]]</nowiki></code> naar <code><nowiki>[[Category:X|Voorbeelden]]</nowiki></code>. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 17 mei 2010 12:16 (CEST)
::Hartelijk dank. Het is me uiteindelijk gelukt. Nu heb ik alleen nog één sjabloon over die weg mag: https://nl.wikibooks.org/wiki/Sjabloon:Voorbeelden . Ik heb er nuweg ingezet.--[[Gebruiker:Yaso|Yaso]] 17 mei 2010 16:52 (CEST)
== Regelingen rond moderatoren ==
Ik heb enige aanpassingen gemaakt om de regeling aan te passen aan de realiteit op Wikibooks:
* We passen geen inactiviteitsregel toe
* De jaarlijkse herbevestiging, zoals bekend van Wikipedia, vindt niet plaats op Wikibooks.
Aangepast werden:
* https://nl.wikibooks.org/w/index.php?title=Wikibooks:Regelingen_rond_moderatoren&curid=1471&diff=196614&oldid=98218
* https://nl.wikibooks.org/w/index.php?title=Wikibooks:Verlenging_of_opzegging_moderatorrechten&curid=7396&diff=196613&oldid=73118
Als iemand daar een probleem mee heeft:
* Wijzigingen terugdraaien en dan aub in de toekomst de jaarlijkse peiling organiseren (4x per jaar)
Heb je een ander voorstel: gewoon aanpassen.
Bedankt [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 19 mei 2010 13:49 (CEST)
:Ik vind het een goeie zaak dat de regels worden aangepast aan de realiteit. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 20 mei 2010 21:12 (CEST)
Geen probleem mee! Het is beter dat dit aangepast is aan de realiteit.{{Gebruiker:Stefn/Handtekening}}
::Goed idee, past meer bij het verloop van Wikibooks [[Gebruiker:MADe|MADe]] 11 jun 2010 23:38 (CEST)
:::Doen. En als de situatie in toekomst verandert dan zien we het weer wel. --[[Gebruiker:Blueknight|Blueknight]] 12 jun 2010 10:28 (CEST)
== Genummerde kopjes ==
Is er een manier om bij de kopjes (subpagina's) hetzelfde nummer weer te geven als wat in de inhoudsopgave wordt vermeld?
Dus in dit geval: '''19. Genummerde kopjes''' ? --[[Gebruiker:Yaso|Yaso]] 20 mei 2010 08:33 (CEST)
:Voor zover ik weet, gaat dat alleen als je in "mijn voorkeuren" aangeeft dat kopjes/secties genummerd moeten worden. Afdwingen dat dat voor iedereen zichtbaar is op een bepaalde pagina, gaat volgens mij niet. Ik heb wel deze extensie gevonden, maar die is hier niet actief: https://www.mediawiki.org/wiki/Extension:H1_CSS Groet [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 20 mei 2010 11:26 (CEST)
== Meest gevandaliseerde pagina ==
Moest er een manier zijn om de meest gevandaliseerde pagina te zien, dan denk ik dat de pagina [https://nl.wikibooks.org/w/index.php?title=Wiskunde/Oppervlakte:eenvoudige_meetkundige_vormen&action=history Wiskunde/Oppervlakte:eenvoudige meetkundige vormen] wel in aanmerking komt. Een volledige pagina met vandalisme en reverts sinds 19 jan 2010. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 20 mei 2010 21:07 (CEST)
== Verkeer: Fietse en de Nederlands ==
{|
| <span style='font-size: small;'>(gekopieerd van [[Overleg:Wikijunior#Verkeer:_Fietse_en_de_Nederlands]])</span>
Ich heiße [[:de:Benutzer:Juetho|Juergen]] und bin Autor bei [[:de:Wikijunior Europa]] und bitte um Verständnis, dass ich hier in Deutsch schreibe. Oder wäre euch Englisch lieber?
Für [[:de:Wikijunior Europa/ Niederlande]] suche ich ein schönes Bild mit Radfahrern. Zurzeit habe ich "Amsterdam-Centraal-bike-parking" ausgewählt; und ich habe Königin Beatrix gefunden. Am liebsten hätte ich ein Bild mit einer Hauptstraße mit vielen Radfahrern zur Hauptverkehrszeit. Habt ihr ein passendes Bild? -- Danke! [[Speciaal:Bijdragen/94.223.166.113|94.223.166.113]] 28 mei 2010 16:38 (CEST)
| [[Bestand:Amsterdam-Centraal-bike-parking-0318.jpg|200px|thumb|Amsterdam-Centraal-bike-parking]]
| [[Bestand:Koningin- Beatrix - Rheden.jpg|200px|thumb|Koningin Beatrix]]
|}
[[Bestand:FietsenSmakkelaarsveld2008.jpg|200px|thumb]]
:Warscheinlich sprechen mehr Leute Englisch, (im jeden fall mit weniger Fehlern). Nebenan is noch ein typischer Bild mit geparkte Fahrräder. Radfahrern finde ich nicht zo viel im Commons. Natürlich kann ich ein Bild erstellen. In die nähe von Schulen und (offene) Brücken gibt es oft viel Radfahrern. Ich wohne aber nicht in eine Großstadt, dort wäre es einfacher. Sonnst wäre es besser das auf [[:w:Wikipedia:De kroeg]] zu fragen, dort lesen es mehr leute. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 29 mei 2010 00:16 (CEST)
:: No problem, I'll talk in English. Your parking picture seems to be better than the one I found. But my intention is a picture with a lot of rolling bikes. Thank you for the link, I'll ask there. Jürgen. -- [[Speciaal:Bijdragen/94.222.210.15|94.222.210.15]] 29 mei 2010 16:39 (CEST)
== plaatje als link ==
Is het mogelijk om een plaatje als link te gebruiken?
Bijvoorbeeld iets als <nowiki>[[Nieuwgrieks | [[Bestand: Netherlands_flag_outline.png|25px]] ]]</nowiki>.
Zodat het klikken [[Bestand: Netherlands_flag_outline.png|25px]] op werkt alsof je op [[Nieuwgrieks ]] geklikt hebt.
<!--ondertekening vergeten:--><span style='font-size: small;'>([[Gebruiker:Yaso|Yaso]] 12 jun 2010 12:37)</span>
:Ja zoiets is mogelijk, maar is niet altijd te gebruiken. Als de bewuste afbeelding een licentie bevat, moet je dat kunnen zien. Normaal zie je de licentie door op de afbeelding te klikken. Als je dat aanpast en naar een andere pagina gaat, moet je ervoor zorgen dat je op een andere manier een link naar de afbeelding zelf toevoegd. Voor public domein afbeeldingen is het eigenlijk geen probleem. Het zou ook niet moelijk moeten zijn om PD vlaggen te vinden. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 13 jun 2010 19:39 (CEST)
::kijk op [[Wikijunior]], daar zie je hoe je dat probleem kunt omzeilen en hoe je het technisch doet:
::Bijvoorbeeld
<pre>
<imagemap>Image:Hypervelocity Impact Demonstration.jpg|150px|left
default [[Wikijunior:Natuurkunde]]
desc bottom-left</imagemap>
</pre>
:: groet en succes [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 13 jun 2010 22:59 (CEST)
== Terug ==
Ik heb nog een paar weken nodig om bij te komen, maar voorzichtig kom ik weer op gang. Binnenkort er maar weer eens flink tegenaan. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 20 jun 2010 16:06 (CEST)
:Welkom terug. Hopelijk was de vakantie aangenaam en leerzaam door nieuwe ervaringen. Groet, --[[Gebruiker:Dmfcasimiri|Dmfcasimiri]] 20 jun 2010 17:42 (CEST)
:Welkom terug Hopelijk inspiratie opgedaan voor je boeken. {{Gebruiker:Stefn/Handtekening}}
:Welkom terug :-) Hopelijk heb je kunnen genieten van je vakantie. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style='font-size: small;'>[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 21 jun 2010 21:55 (CEST)
:Sorry voor de late reactie (examens nemen wat tijd in beslag) maar welkom terug --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 22 jun 2010 13:25 (CEST)
== Eigen karakter van dit project==
Nu ik hier een tijdje heb rondgekeken valt me niet alleen op dat dit project klein is in vergelijking met Wikipedia (wat vooral voordelen heeft, denk ik, want met minder mensen kan er ook minder uit de hand lopen), maar ook dat de grens tussen het soort teksten dat daar hoort en wat hier lang niet altijd scherp is. Ter illustratie: ik heb op Wikipedia een hoop lange teksten gezien die op zich prima zijn maar veel beter hier zouden passen, omdat het qua inhoud in feite boeken zijn, geen echte encyclopedische artikelen. Misschien een idee om op den duur een en ander over te hevelen? De twee projecten kunnen toch naar elkaar linken dus veel maakt het op den duur niet uit, denk ik. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 22 jun 2010 09:56 (CEST)
:P.S. Komt nog bij dat hier denk ik de kans veel kleiner is dat jan en alleman aan een tekst gaat morrelen waardoor de oorspronkelijke schrijver gefrustreerd raakt. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 22 jun 2010 10:02 (CEST)
== Hoedoejeda? ==
Ik denk dat deze vraag al wel eens gesteld zal zijn, maar vind het niet meteen terug: mijn boekje [[Westerse astrologie]] is voor meer dan 75 % af, ik heb WSBN en percent in de infobox gezet, maar het 'botje' blijkt niet 'langs te komen' want het boekje verschijnt niet op de hoofdpagina aan de rechterkant. Hoedoejeda? [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 22 jun 2010 10:10 (CEST)
:Vzwiw is dat handwerk, en in elk geval kun je het zelf invullen in een van de sjablonen op de hoofdpagina; ze staan in de wikicode onder "rechter kolom". Idd, ''alles'' is hier anders... ;_) - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 22 jun 2010 12:35 (CEST)
::Ja oké, maar als ik zo'n sjabloon wil bewerken lees ik bovenaan: ''"Gelieve DEZE PAGINA NIET AAN TE PASSEN, deze wordt automatisch aangepast volgens de info in de INFOBOX, dit gebeurt via Gebruiker:Sanderd17 "'' Als ik dat wel doe word ik natuurlijk uit Wikibooks verbannen wegens vandalisme ;) [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 22 jun 2010 13:14 (CEST)
:::Je mag het aanpassen, je zal heus niet verbannen worden. Er zat blijkbaar een klein foutje in mijn botje: het sjabloon '''Psyche en metafysica''' werd aangepast terwijl het sjabloon '''Psyche''' werd gebruikt op de hoofdpagina. Dis is nu opgelost en je boek staat er ondertussen op. Die waarschuwing over het niet aanpassen is enkel om frustraties te vermijden bij gebruikers die het wel aanpassen maar omdat de infobox niet in orde is verdwijnen die wijzigingen terug. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 22 jun 2010 13:23 (CEST)
:::Btw. dat botje is een probeersel. Als het te verwarrend is, dan wordt het botje terug afgeschaft. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 22 jun 2010 13:28 (CEST)
::::Bedankt Sander, ik heb alweer wat bijgeleerd, [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 22 jun 2010 13:31 (CEST)
== Moderator ==
[[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] heeft een aanvraag als moderator gedaan [[Wikibooks:Aanmelding moderatoren]] --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 22 jun 2010 13:27 (CEST)
== Toeval of niet? ==
Encyacht schrijft iets in het heksenwoordenboek en 1 minuut er na verwijder ik exact 666 tekens uit een pagina. Zouden heksen en duivels zo'n goede vrienden zijn of is dit toeval? {{Smiley|;)}} <s>https://nl.wikibooks.org/w/index.php?title=Speciaal:RecenteWijzigingen&to=20100622124005</s> .
Hmmm, blijkbaar kan je geen ''to'' parameter of zo opgeven. Het was dus rond 14.17 voor het geval alles verdwijnt in de geschiedenis. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 22 jun 2010 14:53 (CEST)
== Dossier ==
Misschien hebben jullie het al gemerkt: ik hou geen dossier meer bij voor anonieme knoeiers. Vroeger deed ik het ook - in "name en shame" heb ik ook nog nooit een voordeel gezien en nu ben ik een stapje verder gegaan. Een dossier is niet effectief en is alleen maar onnodig werk. Ik draai alleen nog maar terug, voor de rest niks. Ik heb er niks tegen dat anderen het wel doen, maar wilde het even uitleggen: het is niet luiheid, maar gewoon effectiviteit (lean). Groeten [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 23 jun 2010 22:37 (CEST)
== Licentie ==
Het antwoord op de volgende vraag die ik mijzelf stel, krijg ik niet helder als ik de licentievoorwaarden lees. Kan iemand uitsluitdel geven?
Neem de volgende situatie.
Ik voer een tekst in in Wikibooks. Voor die tekst put ik uit een gewoon uitgegeven boek en bewerk deze. Degene die het auteursrecht van dat boek heeft, wil wel accoord gaan met het gebruik onder de GNU-license.
Hij gaat er dus ook mee accoord dat de door mij geproduceerde tekst gratis beschikbaar is en vermenigvuldigd kan worden (tegen hoogstens de reproductiekosten).
Wat hij niet wil is dat de tekst direct of indirect hergebruikt wordt in een commerciële productie.
Daarvoor zou afzonderlijk toestemming gevraagd moeten worden.
Let wel: in de GNU-licentie staat dat de rechthebbbende voor elke andere publicatie zijn oorspronkelijke rechten behoudt.
Maar hoe zit het met de rechten op de bewerkte tekst: kan die putten uit het auteursrechtelijke boek met de bepaling dat dat voor het Wikibook is toegestaan, maar dat dat niet betekent dat de bewerkte tekst voor commerciële doeleinden mag worden gebruikt? Of is dat al automatisch zo en heb ik het alleen maar nog niet goed begrepen. --[[Gebruiker:Yaso|Yaso]] 24 jun 2010 16:46 (CEST)
:Teksten die niet voor commercieel gebruik mogen vrijgegeven worden kan je hier niet plaatsen. De licentie van wikibooks is cc-by-sa/GDFL. Dus iedere licentie die anders of sterker is kan je niet gebruiken. Wat je wel kan doen is de tekst in kwestie lezen, onthouden waar over het gaat en eventueel extra opzoekingswerk doen en/of notities nemen en dan uit jouw notities en geheugen zelf een tekst schrijven. Dan is jouw tekst een eigen werk (waar je natuurlijk uit beleefdheid de gebruikte teksten vermeld als bron)
:Wat in de GNU licentie staat is dat iedereen het werk verder mag verspreiden en aanpassen op voorwaarde dat ze hun aanpassingen weer vrijgeven. Maar als alle auteurs van een werk onder de gnu licentie akkoord gaan het ook aan iemand te geven die het niet wil vrij verspreiden, dan kan dit nog. --[[Gebruiker:Sanderd17|Sander]] <span style='font-size: small;'>([[Overleg_gebruiker:Sanderd17|overleg]])</span> 24 jun 2010 21:28 (CEST)
== Erik moderator ==
Is er nog iemand niet met vakantie die Erik kan inschrijven? [[Wikibooks:Aanmelding_moderatoren#Conclusie]] . --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 9 jul 2010 12:00 (CEST)
:Omdat we burocraten hebben, kunnen we dit niet op [[:meta:Steward requests/Permissions|meta]] vragen. Hier een handig overzichtje met speciale gebruikers en hun laatste aktiviteit: [https://toolserver.org/~pathoschild/stewardry/?wiki=nl.wikibooks&sysop=on&bureaucrat=on&checkuser=on&oversight=on&bot=on]. Dus maar gewoon wachten... ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 9 jul 2010 16:22 (CEST)
::Tot de vakantie, de tropische temperaturen, het WK-voetbal én de Tour de France voorbij zijn... ? ;-) - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 9 jul 2010 16:37 (CEST)
:::Gedaan, sorry dat het zo lang duurde. [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 10 jul 2010 00:16 (CEST)
::::Dank je, en geen probleem, het is hier niet bepaald druk de laatste dagen... ;-) - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 10 jul 2010 02:23 (CEST)
== Leer jezelf ecologisch tuinieren/Toets3 ==
:<span style='font-size: small;'>(verplaatst vanaf [[Leer jezelf ecologisch tuinieren]])</span>
'''Oproep.''' Iemand die [[Leer jezelf ecologisch tuinieren/Toets3|toets 3]] kan overzetten naar meerkeuze quiz-formaat, zoals ook bij [[Leer jezelf ecologisch tuinieren/Toets1|toets 1]] en [[Leer jezelf ecologisch tuinieren/Toets2|toets 2]] het geval is. {{Afzender|94.209.18.190}}
== Probleem met gebruiker Wikischim ==
Beste collega leraars, gebruiker [[User:De_Wikischim|De Wikischim]] blijft menen dat in het wikibook over Quenya het begrip "aorist" door "aoristus" en (werkwoords)"tijd" door "tempus/tempora" vervangen moet worden. Ik heb toen op zijn overlegpagina geschreven dat ik niet hou van Latijnse begrippen waar goede Nederlandse woorden voor bestaan en dat in Vlaanderen de Latijnse begrippen zelfs nooit gebruikt worden.
Deze gebruiker blijft echter telkens opnieuw de pagina wijzigen, ik word het echt moe!
[[Gebruiker:Dirk math|Dirk math]] 22 jul 2010 10:30 (CEST)
:Pfff. waarom kijkt u niet gewoon eens bijvoorbeeld [https://www.wiebekoo.nl/kt/grieks/lessen/basiskennis/synt_gri.htm hier] of [https://www.talenwereld.nl/lijst.html hier] in plaats van meteen op de man te spelen? Met alle respect, volgens mij bent u het toch echt zelf die hier eigenzinnig bezig is. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 22 jul 2010 12:29 (CEST)
::Kun je aan iemand die geen Grieks geleerd heeft, uitleggen waarom de oorspronkelijke tekst ''fout'' is ? - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 22 jul 2010 12:58 (CEST)
:::Ik zeg niet dat de oorspronkelijke tekst per se fout is, maar de termen "tempus" en "aoristus" zijn bij de beschrijving van - met name de Griekse - grammatica wel veel gangbaarder en het gebruik hiervan verdient dan ook de voorkeur. Deze termen worden verder in vrijwel alle leermethodes over het Oudgrieks zo gebruikt. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 22 jul 2010 16:52 (CEST)
:::: Wikibooks is niet hetzelfde als Wikipedia. Dit zijn typisch Wikipedia-akkefietjes en zouden eigenlijk het liefst daar kunnen blijven. Nu heeft Dirk Math dat boek Quenya geschreven - volgens mij bepaalt hij dan wat juist is, hij is tenslotte de auteur. Zullen we het daarbij laten Wikischim? Bedankt [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 22 jul 2010 17:09 (CEST)
== [[Wikijunior:Bus en trein|Bus en trein]] ==
Vandaag heb ik het hele boek (tenminste: het Nederlandse gedeelte) herschreven. Ik heb het geheel veel meer praktijkgericht gemaakt en ik heb informatie over de ov-chipkaart toegevoegd. Daarnaast heb ik afbeeldingen erbij gezet en ook heb ik nog een tentamen gemaakt die over beide gedeelten gaat.
Het Nederlandse gedeelte is in principe nu klaar. Hierbij een oproep aan iedereen die het boek kan voorzien van een mooie opmaak, om dat ook te doen!
[[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 22 jul 2010 22:49 (CEST)
== Autopatrollers ? ==
Is het een misschien een goed idee om bekende en vertrouwde medewerkers die grote aantallen bewerkingen doen, toe te voegen aan de groep "Autopatrollers" (zoals dat op [https://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=Special:Log/rights&page=User:Erik_Baas op commons] oa. voor mij gebeurd is) ? Dat zou veel werk besparen bij het controleren van bewerkingen, omdat niet meer elke edit apart gemarkeerd hoeft te worden.
P.S.: Ik dacht een handig [https://nl.wikibooks.org/w/index.php?title=Gebruiker%3AErik_Baas%2Fmonobook.js&action=historysubmit&diff=201731&oldid=197770 scriptje] te hebben om sneller te kunnen controleren, maar dat blijkt niet helemaal goed te werken, en "zelf even iets schrijven" bleek lastiger dan ik dacht... ;-) - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 24 jul 2010 23:38 (CEST)
:Als je dat gaat doen, is het denk ik beter om te zorgen voor een heldere omschrijving wanneer iemand Autopatrol rechten krijgt. Ik persoonlijk heb geen enkel probleem als iemand al mijn bewerkingen controleert, maar ik kan me voorstellen dat iemand zich achter gesteld voelt als de toekenning op subjectieve gronden gaat. Intrekken bij misbruik kan natuurlijk altijd weer.
:Als je wil dat ik probeer dat scriptje te fixen, laat het maar weten. Overigens kunnen moderators een groot aantal bewerkingen op dezelfde pagina snel markeren door een wijziging terug te draaien, en daarna dat weer terug te draaien. Tenminste dat heb ik ooit gelezen. Het komt wel op mij over als een [[:en:Hack_(technology)|hack]]. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 25 jul 2010 00:21 (CEST)
::Zou wel handig zijn als dat lukt hoewel de oplossing van [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] ook kan. Lijkt me trouwens nog beter als vertrouwde gebruikers zich opgeven als moderator (als ze dat willen). Wat dat betreft ben ik het eens met [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] dat alle vertrouwde gebruikers die extra knopjes zouden moeten krijgen. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 25 jul 2010 09:23 (CEST)
:::Ach, het was maar een brainstorm, als gevolg van de vraag hoe het markeren te vereenvoudigen zou zijn... ;-)
:::@ Wimmel: die hack ken ik, maar dat blijft dan toch zichtbaar in de history van de pagina ? Dat lijkt me niet correct.
:::Het script werkt op wikipedia wel goed, maar hier blijft soms een enkele wijziging ongemarkeerd (laatst 3 uit een reeks van ca. 25), heel vreemd. Als je de oorzaak zou kunnen vinden, graag. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 26 jul 2010 00:14 (CEST)
::::@Erik, zie onderaan [[Gebruiker:Wimmel/monobook.js|mijn monobook.js]]. Ik heb het nu zo aangepast dat de vorige/volgende wijziging pas geladen wordt als het markeren klaar is. Misschien iets trager, maar nog wel steeds een keer klikken. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 26 jul 2010 20:56 (CEST)
::::PS. het werkt zo niet met alle browsers, laat desnoods even weten welke browser je gebruikt als het niet werkt. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 26 jul 2010 20:59 (CEST)
:::::Dank je, het werkt in elk geval prima in Firefox 3.6.8. en Opera 10.60. Ik zag één hapering, de link "Markeer en volgende" was "dood", werkte na een reload wel, maar bleek achteraf de versie niet gemarkeerd te hebben; het kan ook zijn dat ik te vroeg geklikt heb... ;-) - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 27 jul 2010 14:42 (CEST)
::::::Net een reeks van 23 (!) en een van 7 gedaan, het script werkte feilloos. :-) - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 28 jul 2010 01:31 (CEST)
:::::::Mooi. Het zijn toch vaak dit soort kleine dingetjes die het alles toch weer net iets makkelijker maakt... ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 28 jul 2010 18:50 (CEST)
== Terughalen ==
Kan deze [[Toetsenbank/Inleidende toets biologie|instaptoets]] en het bijbehorende [[Toetsenbank/Inleidende toets biologie/Antwoorden|antwoorden]] worden teruggehaald uit het verwijderarchief? Een paar jaar terug is deze verwijderd omdat deze niet gelinkt was aan een boek. Nu is 'ie dat wel, namelijk aan het boek [[Biologie]].
Hopelijk kan dit.
[[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 30 jul 2010 22:25 (CEST)
:Beide pagina's zijn teruggeplaatst en ik heb de {nuweg}-sjablonen verwijderd, aan de ''inhoud'' heb ik verder niets veranderd. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 31 jul 2010 02:02 (CEST)
== DRINGEND!!! ==
'''Noodgeval:''' ernstig virus of ernstige fout op Wikibooks. In het boek Save Our Future Today staat ineens overal deze tekst. Graag zo spoedig mogelijk repareren. [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 7 aug 2010 14:15 (CEST)
:Er is inderdaad iets heel vreemds gebeurd: door [https://nl.wikibooks.org/w/index.php?title=Sjabloon:Save_Our_Future_Today,_a_SOFT_revolution&diff=204238&oldid=193128 een bewerking van Ischa1] was de inhoud van [[Gebruiker:Beetjedwars/Kladblok 13]] in [[Sjabloon:Save Our Future Today, a SOFT revolution]] terecht gekomen. Ik heb deze teruggedraaid en alles lijkt nu weer in orde. Ik denk niet aan een virus, maar mischien heeft de storing van vandaag er wel iets mee te maken. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 7 aug 2010 16:47 (CEST)
Het is inmiddels hersteld, gelukkig. Ik heb inmiddels ook hetgene gedaan wat ik eigenlijk wilde doen: een nieuw hoofdstuk geschreven in SOFT over afvalverwerking. De afbeelding kan nu verwijderd worden. [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 7 aug 2010 22:40 (CEST)
== Papiamento ==
Er is in het boek [[Papiamento]] nogal wat gewijzigd door een anonieme gebruiker. Helaas kan ik niet beoordelen of de wijzigingen juist zijn. Iemand online die het weet? --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 10 aug 2010 16:29 (CEST)
:Helaas... misschien is er op wikipedia iemand bereid te vinden om het even na te kijken ? - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 11 aug 2010 01:03 (CEST)
::Op Wikipedia staat ook een kleine woordenlijst, maar misschien is daarvoor het Wikibook het uitgangspunt geweest. Kan er helaas weinig over zeggen. Volgens [https://www.donamaro.nl/papiamentu/ deze vertaalmachine] heb ik een paar steekproeven gedaan, maar dat helpt ook niet veel. In een aantal gevallen is de versie voor de wijzigingen correct, in een aantal gevallen de versie na de wijziging. Dat als uitgangspunt nemende lijkt het me in ieder geval geen vandaal. Ik denk dat er gewoon discussie is omtrent de correcte schrijfwijze van het Papiaments. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style='font-size: small;'>[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 11 aug 2010 09:14 (CEST)
:::Die laatste opmerking (schrijfwijze) had ik ook al het idee. Ik ga maar even een vraag stellen op de OP van de anoniem. Kijken of dat wat oplevert. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 11 aug 2010 10:41 (CEST)
::::Van Wikipedia: "Er bestaan twee hoofdvormen van het Papiaments, die vooral in spelling van elkaar verschillen. Het Papiaments dat wordt gesproken op Aruba heeft een etymologisch georiënteerde spelling, terwijl Papiamentu, dat gesproken wordt op Curaçao en Bonaire, fonetisch gespeld wordt."
::::Daar ligt het probleem: als meerdere mensen aan hetzelfde boek werken, zullen die personen allen wat anders spreken en dus ook "fonetisch" opschrijven. Daarom vermoed ik dat zowel de versie van voor als na de wijziging principieel niet fout is. Zolang er niet iets heel erg fouts staat, heb ik al die wijzigingen eigenlijk altijd ge-OKed. Wij kunnen de waarheid niet beoordelen, als er mbt Papiaments zoiets als de waarheid überhaupt bestaat. [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 11 aug 2010 13:23 (CEST)
=="Phonologie"?==
Ik zie dat een anoniem onlangs de nieuwe module [[Sindarijns/Phonologie]] heeft aangemaakt. Behalve dat hiervan althans de eerste regel volslagen onbegrijpelijk is, is ook de titel verkeerd; de juiste spelling in het Nederlands is "fonologie, het moet dus [[Sindarijns/Fonologie]] worden. De redirect kan daarna beter verdwijnen denk ik, omdat het gewoon de verkeerde spelling in het Nederlands is. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 14 aug 2010 13:33 (CEST)
:Aangepast. Even afwachten maar. Ik heb de anoniem een bericht gestuurd om eerst even naar de WB regels te kijken. Als het hierbij blijft kan het 'boek' verwijderd worden. Groet en dank voor je opmerking. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 14 aug 2010 15:52 (CEST)
::Het boek moet vrijwel geheel worden herschreven. Het lijkt me allereerst zeer belangrijk om erin te vermelden dat het Sindarijns net als het [[Quenya]] een door Tolkien bedachte Elfentaal is. Dan kan het eventueel met heel veel goede uitwerking misschien nog iets worden. Zie bijvoorbeeld [[w:Sindarijns]]. Het boek heeft nu geen enkele toegevoegde waarde, omdat alles wat er nu staat in betere vorm al elders staat. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 14 aug 2010 16:14 (CEST)
== Limburgse Wikibooks ==
Zoals jullie allicht (niet?) weten is er op dit moment een Limburgstalige versie van Wikibooks in ontwikkeling. Ik ben recentelijk herbegonnen met het werken hieraan en ik heb al een klein beginnetje gemaakt [https://incubator.wikimedia.org/wiki/Wb/li/Geite over "geite"] :) (let niet op de spellingsproblematiek, want ik zit nu maar alles in drievoud te doen totdat er een oplossing is :P)
Ik wou jullie als "ervaringsdeskundigen" vragen wat zo ongeveer de structuur van een boek op Wikibooks moet zijn, want ik ben nu maar gewoon uit de losse pols iets op aan het tikken :) Bv. een goed voorbeeld van een boek hier zodat ik dat een beetje kan overnemen naar li.wb. Buiten nutteloze pagina's zoals [https://incubator.wikimedia.org/wiki/Wb/li/T%C3%A4%C3%B6felkes/H04 het tafeltje van 0] hebben we nog niet zoveel, dus nu kunnen we nog flink de structuur eringooien :) --[[Gebruiker:Ooswesthoesbes|Ooswesthoesbes]] 14 aug 2010 23:24 (CEST)
:Hallo Ooswesthoesbes, meer informatie over de structuur van een Wikiboek kun je bijv. hier vinden: [https://nl.wikibooks.org/wiki/Help:Boekstructuur]. Veel succes met het opzetten van de Limburgse wikibooks! Misschien kom ik t.z.t. ook nog wel wat bijdragen. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 15 aug 2010 12:56 (CEST)
::Ok bedankt :) Ik zal de pagina eens goed doorlezen. --[[Gebruiker:Ooswesthoesbes|Ooswesthoesbes]] 15 aug 2010 13:51 (CEST)
==Problemen met De Wikischim==
Dit bericht mocht ik op mijn OP ontvangen: "Ik heb [https://nl.wikibooks.org/w/index.php?title=Volk,_kerk_en_magie_1500-1700/Protestanten_tegen_bijgeloof&curid=25289&diff=205873&oldid=205337 deze] wijziging van je weer teruggedraaid. Het is dan wel je eigen tekst, maar als je "geen nog graankorrels meer gestrooid" schrijft snapt echt niemand wat je bedoelt. En het is uiteindelijk niet de bedoeling om de lezer in de war te brengen. Als je zulke zinnen produceert en dan ook nog de correcties terugdraait, moet je misschien eerst eens een cursus schrijven gaan volgen. Als je denkt dat het goed Nederlands is, ben je duidelijk nog niet klaar voor Wikibooks."<br>
Ik had geschreven:
#Er mochten geen nog graankorrels meer gestrooid worden.
#De Wikischim haalt het woord "nog" weg.
#Ik wilde dat terugdraaien, want de zin was correct Nederlands, maar schreef nu per ongeluk het woord "nog" vóór het woord "geen".
Ik heb eigenlijk geen zin om me (ook hier alweer) door De Wikischim te laten uitschelden. Kan iemand hier svp eens naar kijken?
Groet, [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 17 aug 2010 19:57 (CEST)
:Oh, dus ik mag opeens geen zonneklare fouten in teksten meer corrigeren? En als ik meneer beetjedwars daar even op wijs ben ik hem meteen aan het uitschelden? Beetjedwars, gaat u uw heil alstublieft op WP:NL zoeken, daar vindt u meer mensen van uw gading. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 17 aug 2010 20:00 (CEST)
:En nu staat er weer: " Er mochten nog geen graankorrels meer gestrooid worden". Dit betekent even weinig als "geen nog meer", zo niet minder. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 17 aug 2010 20:07 (CEST)
:Op het gevaar af dat ik scheidsrechter ga zitten spelen (wat ik niet wil) begin ik maar met de kreet 'Op WikiBooks gaan we uit van goede wil tot het tegendeel is bewezen'. Beetjedwars is heel actief en goed bezig met 'zijn' boeken en Wikischim verbetert heel veel fouten. Toch is blijkbaar '''een''' woordje genoeg om de vlam in de pan te laten slaan. Kunnen jullie niet in plaats van soort editwar te beginnen gewoon op een '''vriendelijke''' manier overleggen wat in dit verband een goede Nederlandse zin is en waarom? Of waarom je vindt dat het misschien wel 'fout' moet blijven staan? Als jullie er niet uitkomen kan je toch gewoon hier een vraag stellen die vast wel een keer gelezen wordt door een onpartijdig Neerlandicus. Dat ben ik helaas niet al zegt mijn gevoel dat het 'er mochten nog geen graankorrels gestrooid worden' of 'er mochten geen graankorrels meer gestrooid worden' of 'er mochten nog geen meer graankorrels gestrooid worden'. Het eerste suggereert tijdelijkheid, het tweede een definitief besluit, het derde een (tijdelijk) handhaven van het bestaande. Misschien zijn er meer combinaties mogelijk? Nou ja, het enige waar ik voor wil pleiten is dat jullie proberen constructief met elkaar te overleggen en als dat niet lukt ga elkaar dan een beetje uit de weg. Jullie bijdragen zijn te waardevol om de een of de ander kwaad te laten weglopen. Groet allebei, --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 17 aug 2010 22:11 (CEST)
::Tja Vangelis, op zich heb ik ook helemaal niks tegen gebruikers als beetjedwars die ongetwijfeld veel goeds bijdragen, maar u weet ook niet hoe hij zich in het recente verleden vooral elders zowel tegen mij als tegen enkele andere waardevolle Wikianen heeft opgesteld. Het heeft helaas voor een zeer onaangename sfeer gezorgd (juist dat is overigens een van de hoofdredenen dat ik mijn wiki-activiteiten van Wikipedia naar hier heb verlegd). Als beetjedwars zich nou gewoon eens iets minder onverzoenlijk zou opstellen en niet doen alsof al zijn collega's trollen zijn, dat zou meteen al heel wat kou uit de lucht nemen. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 17 aug 2010 22:24 (CEST)
:::"Ze mochten nog geen graankorrels meer gooien". Dat is goed Nederlands, niets mis mee. En De Wikischim ik pik jouw onbeschoftheden gewoon niet meer. Ga iemand anders treiteren, want dat is helaas alles waar jij goed in bent. Jij mijn collega? Schelden, schelden en nog eens schelden. Als jij daar nou eens mee op zou houden. Maar helaas, dat zit er niet in, want argumenten heb jij niet. En goed, jij wint, want ik ga hier niet meer schrijven. Ook hier is men te laf om te kiezen. Gefeliciteerd De Wikischim. Je zult nu alleen een ander slachtoffer moeten kiezen. maar dat gaat wel lukken, is het niet? Want treiteren is jouw lust en jouw leven. En van Nederlands heb jij totaal geen kaas gegeten. Ben je een Vlaming of zo?? Je kunt geen tien woorden achter elkaar zetten of er staat flauwekul. [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 18 aug 2010 00:46 (CEST)
:Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wat moeite heb met de oorspronkelijke versie van die zin, maar de manier waarop Beetjedwars daar op gewezen wordt is niet netjes (en dat is zacht uitgedrukt). Gezien de enorme hoeveelheden tekst die hij produceert is het niet vreemd dat er eens een kromme zin of een typo insluipt (als het dat al is, misschien is het wel bewust zo geformuleerd).
:Kennelijk hebben we hier te maken met twee medewerkers die allergisch voor elkaar zijn (geworden, door eerdere aanvaringen op een andere website ?), en daar heb ik helemaal geen zin in. Voor mij is de sfeer op wikibooks juist een verademing in vergelijking met de toestanden op wikipedia, en dat moet vooral zo blijven. Ik stel voor dat Wikischim en Beetjedwars zich vanaf nu niet meer met elkaars projecten bemoeien, tenzij via beschaafde berichten op elkaars overlegpagina's.
:@Beetjedwars: Ik denk dat een verontschuldiging hier op zijn plaats is... John probeert kennelijk een ruzie te sussen zonder meteen medewerkers te blokkeren, en dat dat niet naar jouw zin is hoef je niet op deze manier te uiten. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 18 aug 2010 01:23 (CEST)
::Beste Wikischim en Beetjedwars. Dat het in een dergelijk geval als dit tot een editwar komt ligt echt aan jullie zelf. Geen van beiden is bereid tot constructief overleg op de daartoe bestemde [[Overleg:Volk, kerk en magie 1500-1700/Protestanten tegen bijgeloof|overlegpagina]]. In tegendeel, elk probeert zijn gelijk te halen door klakkeloos (zonder elkaars commentaar te lezen) de tekst te wijzigen naar eigen inzicht. Jullie zouden misschien iets terughoudender moeten zijn.
::Wikischim, misschien is het wat asociaal om zomaar in andersmans tekst te editten. Beetjedwars heeft de tekst mogelijk op een dergelijke manier opgeschreven die hem goeddunkt en misschien heeft hij hier een goede reden voor.
::Beetjedwars, de Wikischim heeft klaarblijkelijk een andere opvatting van het Nederlands dan u. Mogelijk heeft u volgens een door u gevolgde methodiek gelijk, maar neem dan eens de moeite om dit uit te leggen op zijn/haar overlegpagina. Een excuus aan [[Gebruiker:Vangelis|Vangelis]] lijkt me overigens volledig op zijn plaats na de botte opmerking van 18 aug 2010 00:46 (CEST) die inmiddels alleen via de geschiedenis te achterhalen is. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style='font-size: small;'>[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 18 aug 2010 02:56 (CEST)
:::Ik zie nu pas hoe de zin van Beetjedwars in feite gelezen moeten worden. Het is op zich niet fout, maar wel zeer informele spreektaal en daarom onduidelijk. Maar ik ga het niet verbeteren, en ik ben hier überhaupt ook weg todat beetjedwars vertrokken is van Wikibooks, want zijn laatste reactie bevestigt helaas alleen maar verder dat hij ook hier een t**l is. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 18 aug 2010 09:04 (CEST)
Overigens, dat ik word beledigd is nog tot daar aan toe maar beetjedwars discrimineert hier ook mooi even alle Vlamingen (''Ben je een Vlaming of zo?? Je kunt geen tien woorden achter elkaar zetten of er staat flauwekul''). Op Wikipedia zou dit zeker een blokverzoek tot gevolg hebben. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 18 aug 2010 09:54 (CEST)
:Problemen met De Wikischim? Ook ik ben dankzij het puberachtige gedrag van Beetjedwars zo'n beetje vertrokken van wikipedia. Nu zie ik dat Beetjedwars ook hier wild om zich heen begint te slaan. Constant getreiter van de kant van Beetjedwars, lokt soms (en vaak pas na lange tijd tegen muren te praten) geprikkelde reacties uit bij meerdere gebruikers. Beetjedwars is zelf zeker niet netjes in zijn bewoordingen tegen die andere gebruikers (en bovendien veel stiekem gedoe op overlegpagina's bij gebruikers die in zijn ogen aan zijn kant staan, een soort 'fluistertaaltje' om iemand zwart te maken....eigenlijk best grappig en 'kinds', maar helaas heeft het ernstige gevolgen), maar dat noemt hij liever niet natuurlijk. Dat hij hier niet zo kan optreden (blijkbaar staan er hier nog geen gebruikers ''aan zijn kant''), schiet hem duidelijk in het verkeerde keelgat (waarom anders hier zo'n melding maken over ''problemen met de wikischim'' over een meningsverschil over 1 zinnetje, dat overigens ook voor mij onbegrijpelijk is met dat gekke NOG ertussen).
:Op wikipedia gooit hij het ene blokkadeverzoek na de andere verwijderingsnominatie in het rond. Blijkbaar kan dat hier niet, en dan moet hij even roepen dat men hier te 'laf' is en op kan rotten (op deze pagina onzichtbaar gemaakt door iemand en zo lijkt Beetjedwars toch weer iets netter dan hij in feite is). Ja, als men een reactie geeft die Beetjedwars niet voorzien had of niet in zijn straatje past, dan ben je een malloot, idioot of blijkbaar nu een Vlaming ;-) Dat is dus precies zo als op wikipedia.
:Ik heb in ieder geval geen zin in zijn geklier en daarom reageer ik hier nu dus ook (want negeren heeft in het verleden niet het gewenste gevolg gehad, soms bijt Beetjedwars zich vast en laat niet los)!
:Ik zie dat Beetjedwars roept dat hij hier niet langer gaat bijdragen. Beetjedwars is zijn eerdere beloftes om niet meer bij te dragen op wikipedia echter nooit nagekomen, dus het is even afwachten of dat deze keer wel zo is (ik blijf hoop houden). [[Gebruiker:Encyacht|Encyacht]] 18 aug 2010 11:07 (CEST)
::Oh, ik zie dat Beetjedwars ook hier al beloofde niet meer bij te dragen op 17 apr 2010 23:48, dus mijn hoop vervliegt een klein beetje nu. [[Gebruiker:Encyacht|Encyacht]] 18 aug 2010 11:22 (CEST)
Beetjedwars zou zich gewoon moeten doodschamen, door zijn totaal onconstructieve houding en opruien en geklier zijn de laatste tijd een hoop zeer waardevolle medewerkers (mezelf reken ik niet mee, ik ben hier immers nog) zowel van hier als van Wikipedia verjaagd. Maar uiteraard schaamt beetjedwars zich nergens voor, dat doet hij volgens mij nooit namelijk. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 18 aug 2010 18:51 (CEST)
== Problemen met Beetjedwars ==
Jammer dat het zo (weer) moet aflopen? Begin dit jaar merkte ik ook al dat er (weliswaar goede en zeer actieve) Wikiboek schrijvers zijn die elkaar niet zo liggen en die het niet lukt om dan maar grote afstand te houden (vriendelijk overleggen tot je er uit bent zou beter zijn, maar dat is nou juist het probleem. Ik verzocht Wikischim gisteren om mij per E-post te benaderen (Beetjedwars doet dat regelmatig en ook nu probeerde hij mij aan zijn kant te krijgen tegen zijn 'vijand') zodat ik hem misschien zou kunnen overtuigen Beetjedwars rustig in zijn schrijfhoekje bezig te laten zijn en vooral geen kritiek te uiten omdat mij is gebleken dat hij daar slecht tegen kan. Zo herinner ik me een aanvaring tussen ons omdat ik een grapje maakte over zijn pseudoniem (... of ben je daar misschien een beetje te dwars voor...) zie [[Overleg_gebruiker:Beetjedwars/archief2#Vertrokken.3F|hier]].
Hij probeerder mij te winnen voor het verwijderen van 'half-affe boeken'. Toen ik voorstellen ging doen op de 'verwijderlijst', omdat ik vind dat dat nog hij, nog ik of iemand anders zelfstandig kan beslissen tot zo'n ingreep, ging hij helemaal over de rooie, schold me uit, plakte 'vertrokken' op zijn GP en OP en pas toen ik mijn excuus aanbood over het naamgrapje, stuurde hij me vriendelijke E-briefjes en ging verder met zijn boeken. Ook nu weer heeft een kleine aanleiding tot gevolg dat het uit de hand is gelopen. Bleef hij in zijn E-post aan mij nog redelijk 'aardig'(Nou, John, hartelijk bedankt. Ik stop ermee. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst: De Wikischim. Antwoord maar niet meer: ik heb er echt genoeg van.), hier was het minder.
(Ben je een Vlaming of zo?? Je kunt geen tien woorden achter elkaar zetten of er staat flauwekul. En John Vangelis: duvel op, lafbek!) Dat laatste is later gewist, maar had van mij best mogen blijven staan.
Misschien komt hij ooit nog zijn boeken afmaken, ik hoop het. Het bij tijd en wijlen zo heftig te keer gaan zal wel een reden hebben. Daarover zou ik best met je willen mailen Beetjedwars (als je dit nog leest). En alle anderen die werken als de rode lap op zijn gemoed zou ik willen vragen, laat hem met rust. Misschien moet ik dat ook maar doen. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 18 aug 2010 15:02 (CEST)
:Als ik de voorgeschiedenis op wikibooks en wikipedia even negeer (en dat is niet moeilijk, ik heb dat slechts zijdelings meegemaakt), zie ik toch iets anders:
:*Beetjedwars werkt al sinds enige tijd aan een groot project, Wikischim gaat zich daar mee bemoeien, en blijft dat doen ondanks B.'s duidelijk uitgesproken wens dat niet te doen.
:*Om een futiliteit slaat vervolgens de vlam in de pan, en er vallen harde woorden over en weer.
:*B. haakt af, en ineens is zijn werk ook voor W. niet meer interessant (zijn alle fouten er ineens uit ??), deze richt zich nu op Ischa1's project (en ziet daarbij over het hoofd dat het Wiki''junior'' betreft). Ik houd mijn hart vast...
:Enfin, B. heeft mij ook via e-mail laten weten het hier voor gezien te houden (en de berichten hier ook niet meer te willen lezen). Jammer. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 18 aug 2010 23:24 (CEST)
::Wat wilt u nu suggereren? Dat ik het op beetjedwars of iemand anders hier of op hun werk gemunt zou hebben? Sorry, maar daar kan ik uiteraard alleen maar heel hard om lachen. Overigens had ik gisteren echt wel gezien dat ik in Wikiijunior werkte, juist daarom probeerde ik sommige dingen begrijpelijker voor minderjarigen te maken. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 19 aug 2010 13:04 (CEST)
== sindarijns ==
wil iemand mijn lessen sindarijns bekijken op taal gebruik en veranderen als
ik ben nu klaar met eerste vier lessen. {{Afzender|Davidhoogenboom}}
==Veranderingen==
Niet gedacht dat ik weer zo snel na mijn geplande afscheid van wikibooks al terug zou bijdragen. Maar goed, hier plaats ik weer een berichtje in de kroeg. Voor zover ik me wil moeien in de discussie die hierboven in de kroeg gevoerd wordt over beetjedwars en de wikischim, kan ik enkel zeggen dat de wikischim wel degelijk nuttig werk doet op dit project. De talloze wijzigingen die hij heeft gedaan komen veelal de boeken ten goede, dat hij hier en daar iemand tegen het hoofd door stoot is normaal. Dit is een "eigen-boek-project". Ik herinner me nog een tijd dat dat niet zo uitgesproken was en dat we samen aan boeken werkten; uren overlegden op mirc en zo samen tot een resultaat kwamen. Dat is helaas niet meer, de boeken zijn meer "eigen" werken geworden. Af en toe kan een wijziging dan eens mis lopen, niemand heeft graag veranderingen in zijn boek. Maar toch alle respect voor hem. Over beetjedwars kan ik zeggen dat ik zijn boeken met aandacht volg. Veelal zijn zij op zijn minst interessant te noemen om doortelezen. Verder ken ik de situatie onvoldoende, maar toch respecteer ik beide gebruikers hun werk.
Dat gezegd zijnde wou ik het over een paar structurele dingen hebben hier op wikibooks. Enige tijd geleden is er door Vangelis een lijst van boeken gemaakt, alle boeken naar hun status van gereedheid staan hier in opgenomen en enkele zijn hierdoor ook verwijderd. Hoe zit het in feite met de opvolging hiervan? Het zou zonde zijn, nu de lijst gemaakt is om hem niet te onderhouden.
*Hoe spijtig het ook moge klinken maar toen ik door de wikijunior boeken bladerde zag ik niet veel kwaliteit. Een opkuis hierin zou misschien ook geen slechte zaak zijn.
**Ik denk ik hier ook, maar niet alleen, aan de taalboeken (waar ook ik mij waarschijnlijk ooit schuldig heb gemaakt). Maar sommige zinnen in bijvoorbeeld: [[Wikijunior:Engels]] zijn van erg lage kwaliteit. Als je de kinderen iets wilt aanleren doe het dan juist (opmerking geldig voor alle boeken, iets simpeler voorstellen mag altijd, iets fout aanleren niet). Weer twijfel ik trouwens ook bij dit boek of eender welk kind er iets aan zou hebben. Ik verwacht toch eerder een basis Engels te krijgen ipv in het vriendelijkste geval: middelbaarengelse woordenschat-zinnentjes.
*Sommige wikijunior boeken zijn vertaald uit (het engels?) maar zelfs met de vrije licenties is dan nog een correcte bronvermelding nodig (ik denk aan: [[Wikijunior:Kleuren]] en [[:en:Wikijunior:Colors]]).
**Ook zijn er boeken (bijvoorbeeld: [[Wikijunior:Natuurkunde]] waar vroeger al twijfel was over de volledige rechtenvrijheid van de teksten en waar ik deze nu nog steeds heb... Mijn vermoeden is dat er, al is het maar in structuur, erg veel gelijkenis is met andere handboeken.
*Het voordeel is dat wikijunior nog vrij klein is en een degelijk systeem zoals de infoboxen bij de "volwassenenboeken" dus goed doordacht en consequent kan doorgevoerd worden.
*Wikijunior beslaagt een ruime leeftijd. Ik zie boeken voor peuters tot boeken voor ... 12 jarigen. Ook hier zou een systeem in moeten gevormd worden dat duidelijk is voor welke leeftijd iets is. Voorkomt ook de editwars tussen Ischa, Aventicum en De wikischim op de planetenpagina's.
**Er vanuitgaande dat er verschillende leeftijdsgroepen zijn mag een boek ook in meerdere exemplaren voorkomen. Bijvoorbeeld: een boek met enkel de planeten in en hun naam voor kleuters, een boek met algemeenheden voor 6-9 jarigen en een al vrij uitgebreid boek voor 9-12 jarigen. Tenslotte zijn zeker die laatste groep een niet te onderschatten groep. Als ze zich in iets interesseren is de kennis die ze van iets hebben of willen hebben enorm ...
**Er kunnen ook series gemaakt worden, waar men het slakkenhuismodel gebruikt. Herhalen wat er al gezien is en steeds verderbouwend.
*Ik weet dat het volgende misschien onnozel gaat lijken. Maar een uniforme voorpagina. Een duidelijke omschrijving wat in het boek te vinden is, een inhoudsopgave, een link naar een overlegpagina ... kortom een uitbreiding en tegelijk identieke informatie op de infobox. Maar ook vooral informatie naar ouders, lesgevers ... over hoe zij het boek kunnen gebruiken.
Ik denk dat het dat is voor nu. [[Gebruiker:Wolvenraider|Wolvenraider]] 19 aug 2010 19:45 (CEST)
:Hallo Wolvenraider, prachtige voorstellen allemaal dat moet gezegd worden. Het is echter jammer genoeg zo stil op WB. Soms probeer ik mensen die ik ken zover te krijgen ook mee te doen, maar ook dat heeft weinig (continu) resultaat. Als nou alle WB actievelingen eens rondneuzen in hun omgeving of er niemand is die ook zo 'gek' is veel tijd te stoppen in dit project. Nou ja, voorlopig gaan we maar stug door, toch? En hopen dat de weinige deelnemer*s elkaar (of zichzelf) niet wegjagen, want je hebt gelijk, zowel Wikischim als Beetjedwars zijn op hun gebied erg goed bezig. Groet, --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 20 aug 2010 07:40 (CEST)
::Volgens mij moet er gewoon iets aan het imago van Wikibooks gedaan worden. Het is volgens mij niet bekend genoeg om veel medewerkers aan te trekken. Althans, ik heb de indruk dat het veel onbekender is dan Wikipedia, of men denkt dat het niets anders is dan een doublure van een klein deel daarvan, wat het uiteraard niet is. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 20 aug 2010 19:34 (CEST)
== Tijdje weg en dan lees ik dit ==
Zucht.... Het is dan toch zover gekomen dat Wikibooks tot een junior Wikipedia wordt.
Het grote voordeel was altijd dat eenieder zijn eigen boeken schrijft. Mensen die moeite hebben dat andere zich met hun teksten bemoeien op Wikipedia, kunnen bij Wikibooks daarom prima hun werk doen. Die conflicten hier komen met name omdat mensen hun Wikipedia-mores op Wikibooks proberen om te zetten. Veel potentiële Wikipedianen houden er direct mee op als anderen in hun teksten klooien, dat wil men niet. Bij Wikibooks kan dit tot een bepaalde mate en zulke mensen (waarvan er veel meer zijn, als de Wikipedianen die het toelaten dat anderen in hun teksten veranderen) passen op Wikibooks beter thuis.
Wikibooks is anders als Wikipedia (gelukkig). Veel kleine edits zoals op Wikipedia, worden hier normaliter niet gedaan. Word je bij Wikipedia op het aantal edits beoordeeld, hier word je beoordeeld (en krijg je status) door de boeken die je schrijft en hun inhoud. Op Wikipedia kan je meedoen, zonder dat je kennis van wat dan ook hebt, je kan altijd gaan wijzigingen controleren, categoriseren, kleine verbeteringen maken, enzovoort. Op Wikibooks kan je in principe dat ook doen, maar het leidt eigenlijk alleen maar af van het doel: boeken schrijven. Deze type mensen, die in principe nauwelijks kennis hebben om een boek te schrijven, houden het meestal snel voor gezien op WB.
Ik kan niemand dwingen, maar het succes van deze gemeenschap is toch wel dat je elkaar met rust laat. Zeker als iemand loopt te "klooien" (dat is vaak toch wel de mening van de auteur) in jouw boek, kon je normaliter laten merken dat je er niet van gediend bent. Eventuele conflicten zijn ook op te lossen doordat twee mensen aan twee verschillende boeken over hetzelfde onderwerp werken - ik zie daar geen enkel probleem.
Hoewel veel verbeteringen van Wikischim goed zijn, zou hij toch liever moeten stoppen als andere mensen daar niet van gediend zijn. Formeel niet, maar in praktijk toch wel, bezitten boekenschrijvers hier veel recht op hun boeken: dat is niet Wikipediaans, maar dat interesseert me niet omdat dit nu eenmaal niet Wikipedia is!
Ik vraag eenieder hier de formeel-niet-bestaande rechten van boekauteuren te respecteren. Als zij er niet van gediend zijn dat anderen in hun boeken veranderingen doorvoeren, gelieve dat te respecteren. Hoe gelijk de niet-boekauteur ook kan hebben. Dat is het succes van deze gemeenschap en dat zou zo moeten kunnen blijven.
En aub hou op Wikipedia-mores aan Wikibooks-medewerkers op te leggen.
Een Wikipediaan is heel anders als een Wikiboekiaan. Een Wikipediaan schrijft een lemma in 5 minuten - over een boek kan je jaren doen - dat vraagt hele andere eigenschappen, die vele mensen niet hebben. Daarom nogmaals: Wikibooks is WIkipedia niet.
Ik vraag u allen dit eens te overdenken [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 21 aug 2010 14:46 (CEST)
:Op het risico af dat iets dergelijks al bestaat:
:Is er een oplossing te vinden door een soort van richtlijn/gedragscode te ontwikkelen voor het verbeteren van teksten?
:Ik zou dan denken aan iets als het volgende, waarbij de schrijver en de 'corrector' in twee wijzigingsronden eruit zijn, en waarbij eventueel een derde ronde de discussie definitief sluit:
::1. de schrijver bepaalt uiteindelijk hoe een tekst luidt;
::Eerste ronde
::2. een eerste wijziging op een tekst kan zonder nadere toelichting worden aangebracht (om de werkwijze om taalfouten en eenvoudige verbeteringen aan te brengen niet onnodig te belasten);
::3. de schrijver heeft nu de volgende opties:
:::a. hij is het met de wijziging eens en laat het resultaat van de wijziging ongemoeid;
:::b. hij brengt nog een aanvullende wijziging aan om zijn tekst te verbeteren, waarbij hij de oorspronkelijke wijziging al of niet terugdraait. Daarmee is weer een 'oorspronkelijke' tekst verkregen en kan deze procedure eventueel opnieuw in werking treden;
:::c. hij is het niet met de wijziging eens en draait deze, zonder nadere toelichting, terug;
::Tweede ronde
::4. degene die de eerste wijziging heeft aangebracht, heeft als zijn wijziging zonder nadere toelichting is teruggedraaid, nu de volgende opties:
:::a. hij laat het erbij en start al dan niet een discussie op de overleg-pagina van de schrijver;
:::b. hij probeert door een andere wijzing zijn doel te bereiken en/of start een discussie op de overleg-pagina van de schrijver;
:::c. hij brengt zijn wijziging nogmaals aan en laat deze vergezeld gaan van een gemotiveerde en duidelijke toelichting in het document (<nowiki> tussen <!-- en --> </nowiki>);
::5. de schrijver heeft nu de volgende opties:
:::a. hij gaat accoord met de wijziging en verwijdert de toelichting;
:::b. hij gaat niet accoord, herstelt zijn oorspronkelijke tekst en vult de toelichting aan;
::De tekst zelf mag nu niet meer door de 'corrector' gewijzigd worden.
::Derde ronde
::6. de beide versies worden inclusief de motivaties ter beoordeling in de lerarenkamer gelegd. De schrijver bepaalt of hij gezien de eventuele reacties nog wijzigingen op zijn tekst aanbrengt.
Over de kwestie die aanleiding tot dit voorstel was, het volgende:
Ik ben van mening dat 'Vlamingen' nooit een schelwoord kan zijn. Zij gebruiken het Nederlands over het algemeen zorgvuldiger dan de Nederlanders. Laat het een Geuzennaam zijn.
Het doel van al het geschrevene is om de lezer iets duidelijk te maken. Daarbij is het wenselijk om de lezer niet af te leiden.
Uiteraard komen er regionale verschillen in woordgebruik en zinsbouw voor bij het gebruik van het Nederlands.
Deze kunnen ertoe leiden dat de lezer afgeleid wordt bij zijn poging de tekst te begrijpen.
Indien een tekst een sterk regionaal karakter heeft, kan dat gebeuren. Dat wil niet zeggen dat de tekst geen correct Nederlands zou zijn.
Ik ga ervan uit dat iemand die een tekst corrigeert, het gevoel heeft dat deze een fout bevat ofwel niet duidelijk is, of wel door een minder gebruikelijke formulering van het doel afleidt.
Zonder motivatie over en weer zou ik in ieder geval geen uitspraak kunnen doen over de plaats en het gebruik van het woord 'nog' in de bediscussieerde tekst.
Omdat geschreven tekst zich naar mijn mening helaas slecht leent voor discussies, zou een ieder die zich daar toch van bedient, zich zeer veel rekenschap moeten geven van de manier waarop het geschrevene op de aangesprokene overkomt. Bijvoorbeeld door zich te bedenken hoe hij het commentaar zelf zou ervaren als hij geadresseerde zou zijn en door te overwegen of het commentaar niet anders kan worden gelezen dan zoals hij het bedoeld heeft. Een nachtje laten rijpen en dan nog eens nalezen vind ik altijd een goede gewoonte.
--[[Gebruiker:Yaso|Yaso]] 21 aug 2010 15:43 (CEST)
:@ [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]]. Je moet ook niet (een tijdje) weggaan ;-) Overigens kan ik je commentaar volledig onderschrijven. Ik heb [[Gebruiker:Beetjedwars|Beetjedwars]] een E-post gestuurd om hem op deze reactie's opmerkzaam te maken want ik weet niet of hij dit nog leest. Ik hoop van harte dat hij weer terug komt omdat hij heel actief bezig is/was met zijn boek.
:@ [[Gebruiker:Yaso|Yaso]]. Klinkt wel goed, moet het wel een nachtje laten rijpen en nog eens nalezen want hoe dat zou moeten? Als een soort reglement? Groet beiden, --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 21 aug 2010 23:49 (CEST)
::Ach, het moet nou ook niet weer te zwaarwichtig worden. Ik koos bewust voor het woord gedragscode. Bij een reglement denk je ook al gauw weer aan sancties. Ik zie het meer als een (wiki)etiquette. In ieder geval is duidelijk dat het herhaald veranderen zonder verdere toelichting wordt ingedamd. Tja, en wie zich daar niet aan kan houden ... --[[Gebruiker:Yaso|Yaso]] 22 aug 2010 09:56 (CEST)
:::Persoonlijk heb ik er geen probleem mee als iemand in mijn teksten kleinigheden verandert en vaak laat ik ze ook staan, en dat is toch precies wat de Wikischim hier heeft gedaan. Hem treft dus ook geen schuld wat dat betreft vind ik. Ik snap die felle reactie van Beetjedwars niet goed, maar hoe dan ook zou ik het bijzonder jammer vinden als hij niet meer wil bijdragen aan Wikibooks, want hij heeft hier toch al enorm goed werk geleverd. Verder is het ook op Wikipedia trouwens de mores dat iemand die het grootste deel van een artikel heeft geschreven gewoonlijk meer krediet (en respect) krijgt. Maar inderdaad: Wikibooks is Wikipedia niet, en zeker hier zou de oorspronkelijke auteur van een boek het laatste woord mogen hebben. Wat Yaso voorstelt, een soort Wikibooks-etiquette waarbij correcties eerst aan de auteur van het boek worden gesuggereerd, daar kan ik me dus goed in vinden. [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 22 aug 2010 11:10 (CEST)
Ook mij lijkt het voorstel van Yaso een werkbare oplossing. Aangezien dit lang niet zo'n grootschalig project is als Wikipedia, zal van te voren overleggen over een wijziging waarschijnlijk nooit echt veel gedoe opleveren. Verder hoop ik dat beetjedwars mij een en ander niet blijvend kwalijk zal nemen, ik heb uiteindelijk toch alleen maar zijn tekst wat willen verbeteren. Op zijn OP ben ik daarbij idd. wat uit mijn slof geschoten, wat weer de nasleep was van een paar vervelende dingen die eerder buiten Wikibooks om gebeurd zijn. Ik heb net als veel anderen een grote hekel aan dat soort conflicten, maar ze gebeuren soms gewoon toch. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 22 aug 2010 11:26 (CEST)
:@Wikischim, gebruik GMV: gezonde mensenverstand gebruiken en dan gebeuren ze niet, die conflicten. Die conflicten zijn vermeidbar. Ik adviseer Wikischim gewoon dingen te gaan doen, waar andere, d.w.z echte boekauteuren, geen moeite mee hebben. Ik kan je niet verbieden hier mee te werken, maar jouw werkwijze is toch wel heel erg wikipediaans. Ik vermoed dat je daar veel gelukkiger zou kunnen zijn als hier.
::Hm, dit helpt niet echt, Aventicum. Als we nu eens allemaal ophouden met dergelijke stekelige opmerkingen over elkaar te maken, dat zou pas mooi zijn. [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 22 aug 2010 21:53 (CEST)
:::Dank je dat je me daarop wijst. GMV is zeker niet stekelig bedoeld: GMV gebruik ik, probeer ik althans in mijn gehele leven te gebruiken, de meeste regels zijn dan niet nodig. Dat advies aan Wikischim was goed bedoeld en ik meen het. Inmiddels even op Wikipedia wezen kijken en daar werd ik niet blij van en vermoedelijk . Ook dat copyright zit me niet echt lekker. [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 23 aug 2010 17:00 (CEST)
::::Sorry, maar over welk copyright heeft u het? Op Wikipedia heb ik overigens zo'n 750 artikels geschreven en nog een veelvoud daarvan zoveel verbeterd en aangevuld, in ruil daarvoor ben ik alleen publiekelijk als een halve gare en nog erger te kijk gezet. Dus niet zo vreemd toch dat ik daar pissig ben geworden. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 23 aug 2010 17:09 (CEST)
:Reglementen: ajb niet. Ook daarvoor is Wikipedia beter. Ik citeer graag Einstein in deze: "maak het zo simpel als mogelijk, maar niet simpeler" (of zoiets). Alles wat we zonder reglement, regels en alles wat daarop lijkt, kunnen oplossen is beter en daarmee blijven we dichter bij de oorspronkelijke geest van Wikimedia, zoals het ooit begon. Het zou mooi zijn als Wikibooks voorlopig nog geen junior-Wikipedia wordt, want daarmee verdwijnt mijn motivatie met zekerheid. Groeten [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 22 aug 2010 21:31 (CEST)
::@Aventicum: op Wikipedia gelukkiger? Ik ben daar juist gestopt omdat ik helemaal gek werd van de sfeer daar. Hier ervaar ik de sfeer - althans tot nu toe - in het algemeen als beter. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 22 aug 2010 21:52 (CEST)
== Trage commons ==
Sinds gisteren werken de foto's van commons in 'mijn' tuinboek zeer traag. Ligt dat aan mij of...? --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 23 aug 2010 10:28 (CEST)
* Aha deze tekst (There is currently a problem with the creation of thumbnails, and some may not appear at all. Please sit tight, do not remove the images from articles, and hopefully the technical wizards will get it fixed soon.) zag ik boven de plaatjes die ik gebruikte. Waarschijnlijk dit het probleem? --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 23 aug 2010 10:48 (CEST)
::Dat moet haast wel, de thumbnailer is bijna een etmaal stuk geweest (met tussenpozen), maar lijkt nu weer in orde. Afkloppen maar... Niet dat ik bijgelovig ben hoor, maar je weet maar nooit... ;-) - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 23 aug 2010 21:00 (CEST)
:::Afkloppen moet wel op een blank stuk hout en of dat in het gemiddeld huishouden nog te vinden is? --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 23 aug 2010 21:03 (CEST)
::::Blank hout genoeg hier, maar mijn huishouden is dan ook verre van gemiddeld. ;-) - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 23 aug 2010 21:13 (CEST)
== Mysterie ==
Kan iemand me misschien helpen met het volgende mysterie: in het menu (sjabloon) van [[Amerikaanse literatuur]] staat de link naar ''"De beste Amerikaanse romans sinds 1900"'' in het rood, terwijl die pagina toch bestaat. Als je de rode link aanklikt kom je ook gewoon op die bestaande pagina. Heel mysterieus, want bij de subpagina's werkt het menu gewoon zonder rode link. Iemand? [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 23 aug 2010 20:40 (CEST)
:Ik denk dat je browser een oude versie van de pagina getoond heeft, uit je lokale cache of die van de server. De link is bij mij in elk geval wel blauw. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 23 aug 2010 20:58 (CEST)
:Ja nu! ;-) De oplossing in zo'n geval (heb ik al eens meer gemerkt) is pagina openen in bewerken en op opslaan klikken. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 23 aug 2010 21:00 (CEST)
::Mirakel! Het werkt! Bedankt hoor (maar het mysterie blijft), [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 23 aug 2010 21:36 (CEST)
:::Soms is het ook mogenlijk dat je cache geheugen moet leeggemaakt worden dat doe je als volgt je drukt op ctrl + shift + r met vriendelijke groet--[[Gebruiker:Stefn|Stefn]]<span class="handtekening_lang"> [[Bestand:Icon train.png|50px]]</span> 8 sep 2010 15:10 (CEST)
::::Dat zou het wel eens kunnen zijn, Stefn, volgende keer probeer ik dat eens. [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 9 sep 2010 12:14 (CEST)
==Tot ziens==
Ik ben vertrokken, ben benieuwd hoe jullie het verder nog uithouden met (<span style='font-size: small;'>PA verwijderd, [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 25 aug 2010 16:36 (CEST)</span>). Zelfs op Wikipedia heb ik nog nooit zoiets grofs meegemaakt. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 23 aug 2010 21:53 (CEST)
:Poeh, iemand die zo'n woord gebruikt kunnen we natuurlijk missen als kiespijn. Mijn gevoel dat er iets niet helemaal lekker zat met dit spookbeeld is dus uitgekomen. Jammer dat het ons Beetjedwars heeft gekost (ik gebruikte bijna een letteromdraaing) waarvan ik vind dat die soms uit zijn slof schiet, maar die werkt meestal gewoon aan zijn boek. Dat hij eiste dat ik partij trok tegen Wikischim vond ik niet terecht, maar ... Goed en nu gaan we weer gewoon verder zonder massaproductie van recepten en 'verbeteringen' die mensen op de kast jagen. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 23 aug 2010 22:06 (CEST)
::Overigens vind ik 'Tot ziens' ook nogal beangstigend. Ik had een andere kop in gedachten. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 23 aug 2010 22:13 (CEST)
HET IS VOLSLAGEN BELACHELIJK DAT IK HIER WORD BESCHULDIGD VAN COPYVIO. Volgens de gehanteerde criteria moet je dan denk ik 90% van alle boeken weggooien en helemaal alle recepten want die zijn alemaal wel ergens van gekopieerd en een beetje aangepast. In die van mij was veel meer aangepast, van waar ik ze vandaan had was vrijwel niets meer over en ik heb een deel later nog verder bijgewerkt. En ik probeer overigens in principe om nooit grof te worden, alleen als iemand me echt het bloed onder de nagels vandaan haalt zoals nu lukt dat helaas niet. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 23 aug 2010 22:19 (CEST)
:Dit is inderdaad nogal out of line! Afgezien van de inhoudelijke discussie, is dit totaal niet hoe er met elkaar moet worden omgegaan. Ik ga ervanuit dat je dit soort grove bewoordingen terugneemt zodra je ook maar een beetje terugkijkt, helaas is dit tot noch toe niet het geval.
:Inhoudelijk: ja, auteursrecht is lastig. En ja, er gaat vast een hoop fout. Maar wanneer er iets duidelijk auteursrechtelijk ongeoorloofd is, moet het worden verwijderd, ongeacht of jij dat prettig vindt. Overigens mag je best recepten van 100 jaar geleden overnemen en aanpassen voor zover je wilt. Ik ben er niet helemaal zeker van of receptuur auteursrechtelijk beschermd is (je zou denken dat het eerder onder patenten valt, maar geuren vallen ook onder auteursrecht tegenwoordig, dus waarom gerechten niet). --[[Gebruiker:Effeietsanders|Effeietsanders]] 23 aug 2010 23:01 (CEST)
::Zeg jongens, als ik zie hoe een en ander is aangepakt kan ik me nochtans goed inbeelden hoe de Wikischim zich geviseerd voelt en uit zijn slof schiet, iets wat hij normaal gezien niet doet, zo goed ken ik hem wel. De gretigheid waarmee zijn 'recepten' als copyviol werden afgehandeld en verwijderd verbaasde mij even sterk als Wolvenraider. Ik ga niet zo ver om te speculeren over persoonlijke motieven, maar dit is toch wel gortig hoor. Degene die om copyviol! schreeuwt heeft, naar ik vermoed het boek met de originele recepten toch niet in huis? Hoe kan hij dan oordelen dat het copyviol is? En als de Wikischim zegt dat hij de tekst niet letterlijk heeft overgenomen maar als bron heeft gebruikt, waarom geloven wij hem dan niet? Dat doen wij toch allemaal min of meer? Je gebruikt bronnen zonder er letterlijk iets uit over te nemen, tenzij in een citaat. Dat hij nu woedend is komt doordat hij onterecht wordt beschuldigd, zo simpel is het, en doe nu niet alsof je zelf anders zou reageren, want dat geloof ik niet. [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 23 aug 2010 23:26 (CEST)
Bij PAs sta ik op het standpunt: die verwijder je - blokkeren hoeft van mij niet. Het is nu andersom gebeurd: de PAs staan er nog, maar de persoon is geblokkeerd - dat is beslist door een collega en daaraan toorn ik niet. Meer zeg ik er niet over, ik begrijp de ophef... [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 25 aug 2010 14:55 (CEST)
:Alsnog verwijderd, sorry voor een mogelijk onjuiste afhandeling. 't Is nog even wennen... - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 25 aug 2010 16:46 (CEST)
==Recepten beschermd?==
:Ik ben geloof ik veel te laat met reageren, maar volgens mij is het veel te kort door de bocht om alle recepten als auteursrechtelijk beschermd te beschouwen. In principe is een recept een idee, en dat is auteursrechtelijk niet beschermd. In Nederland is inderdaad een [https://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=AU8940 rechtelijke uitspraak dat geuren beschermd kunnen zijn]. Daarin is Nederland uniek, vrijwel tegelijkertijd was in Frankrijk zo'n verzoek verworpen. En het wil ook niet zeggen dat hetgene voor geuren geldt automatisch ook voor recepten geldt. In de VS zie ik dat [https://www.copyright.gov/fls/fl122.html recepten uitdrukkelijk vrij zijn van copyright]. Een Nederlands horecablad [https://www.missethoreca.nl/1040640/home/nieuwsoverzicht/nieuws/ReceptJattenWordtMoeilijker.htm is iets genuanceerder]. Wel is het verboden een heel kookboek te kopieren, dat valt al gauw onder de [[w:Databankenrecht]]. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 24 aug 2010 22:15 (CEST) <span style='font-size: small;'>(ps. ik mis de knopjes boven het bewerkscherm)</span>
::Ha die Wimmel, wat is te laat. Het is goed dat er over dit onderwerp verder gebrainstormd wordt zodat het duidelijk(er) wordt voor de toekomst. Dat staat los van het conflict over dit onderwerp met PA's. Maar goed, de vrede is weergekeerd. Hoezo geen knopjes trouwens? Bij mij zijn ze er gewoon. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 24 aug 2010 23:24 (CEST)Groet,
::::Dat de knopjes verdwenen waren was mijn eigen schuld. Ik had [[:en:w:NoScript]] geinstalleerd. De knopjes zijn alweer terug. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 25 aug 2010 19:58 (CEST)
::: Een tussenkopje maakt, zodat de inhoudelijke discussie separaat is. Wimmel bedankt voor die links, dat maakt het interessant.
::: Hoewel niet gelezen voor mijn beslissing te verwijderen, komt mijn standpunt wel overeen met het Nederlandse standpunt en een passage in de Amerikaanse uitspraak: "Mere listings of ingredients as in recipes, formulas, compounds, or prescriptions are not subject to copyright protection. '''However, when a recipe or formula is accompanied by substantial literary expression in the form of an explanation or directions, or when there is a combination of recipes, as in a cookbook, there may be a basis for copyright protection'''"
::: Dus volgens de Nederlandse uitspraak is een opsomming van componenten van een gerecht grijs gebied (USA geeft het vrij), echter de instructies hoe die ingrediënten samen te voegen is ook volgens de USA-uitspraak door copyright beschermd. Daarmee meen dat ik op basis van die informatie juist heb gehandeld, aangezien het om 9 recepten ging en daarbij ook Databankenrecht gaat meespelen.
::: Overigens mijn persoonlijke mening over copyright: ik ben eigenlijk tegen elke vorm van copyright - dat is niet meer van deze tijd. Ik zal dan ook doen wat ik kan om dat vermadelijde copyright op te blazen, echter zolang het bestaat moeten we ons er helaas aan houden. mvg [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 25 aug 2010 14:55 (CEST)
:::: Ik las op [[Overleg gebruiker:De Wikischim]] dat de zinnen waren geherformuleerd. Dus dat stukje over de instructies hoe ingredienten samen te voegen is dus niet van toepassing. Als databankenrecht van toepassing is, zal het nooit nodig zijn om alles te verwijderen, overname blijft immers toegestaan zolang het geen substantieel deel is.
:::: Overigens wil ik desondanks niet zeggen dat verkeerd gehandeld is. Ik vind het alleen belangrijk dat de zaak van twee kanten bekeken wordt. En zeker in het geval dat Wikischim uit België komt heeft hij niets verkeerds gedaan. En dan kan ik me voorstellen dat hij kwaad wordt, hij heeft ergens tijd in gestoken en dat is nu binnen 2 dagen weg. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 25 aug 2010 19:58 (CEST)
:::::Het zou m.i. niet meer dan netjes zijn om <U>de Wikischim ons excuus aan te bieden</U> en hem uit te nodigen om opnieuw mee te werken. Minimaal moet zijn blokkade onmiddellijk opgeheven worden. Het uitschelden van iemand die met een druk op de knop al je werk van de afgelopen week wist vind ik eerlijk gezegd veel minder erg dan wat een van de geachte medewerkers hier John naar het hoofd slingerde omdat hij zijn zin niet kreeg. Nu ja, oude koeien enzovoort, maar als je zo iemand niet blokkeert dan doe je dat ook niet in het geval van de Wikischim die onrechtvaardig beschuldigd werd. [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 25 aug 2010 21:30 (CEST)
::::::Ik wil me beslist niet bemoeien met het copyright-vraagstuk, daar heb ik geen kaas van gegeten. De blokkering was mijn reactie op zijn PA, en dat lijkt me - ook nu nog - terecht. Dat ik dat eerder bij Beetjedwars' PA ''niet'' deed is omdat die al bijna een dag oud was voordat ik hem zag, en als er op dat moment nog geen andere mod gereageerd heeft is het niet aan mij om dat dan alsnog te gaan doen. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 26 aug 2010 01:48 (CEST)
:::::::Natuurlijk, een mens kan alleen oordelen op op basis van gegevens die op dat ogenblik beschikbaar zijn, ik verwijt jou dan ook niets. In het licht van de nieuwe gegevens lijkt me toch wel een 'bijsturing' noodzakelijk? [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 26 aug 2010 01:55 (CEST)
::::::::Die blokkering was ook maar 1 week. Dat valt nog wel mee, heeft iedereen tijd even goed na te denken, kan ook wel goed zijn. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 26 aug 2010 22:16 (CEST)
:Wimmel ik weet dat dat heel veel gedaan wordt, speciaal door mensen die mee willen doen, maar eigenlijk de kennis niet hebben. Ik heb dat op Wikipedia ook altijd gezegd: schrijf iets over dat wat je weet. Dat is het recept voor een recept: Je kopieert snel een recept van ergens, verandert een paar woordjes en niemand herkent het meer. Ik vermoed dat 50% van Wikipedia zo tot stand is gekomen door snel kopiëren en "kijk hoe goed ik ben": ik heb een artikel geschreven... In feite is het gewoon jatwerk en copyright Verletzung (sorry ik kom niet op het Nederlandse woord). Op Wikibooks is dat anders: hier schrijf je iets samenhangends, waarbij je wel degelijk bronnen gebruikt, maar niet kan kopiëren en een paar woordjes veranderen. Een groot verschil met de doorsnee-Wikiaan die gewoon niet zegt dat hij/zij zo werkt, komt Wikischim er ruiterlijk voor uit dat hij zo werkt: het betere kopieer/jatwerk met een paar woordjes veranderen. Dat is openlijke copyrightschending en daarmee laat hij mij geen keus dan verwijderen (had hij de bron niet gemeld, was ik er nooit achtergekomen). Waarschuwing: laat dit geen oproep zijn om dan maar in het geniep te werken: schoenmaker blijf bij je leest en schrijf alleen over dingen waar je werkelijk wat van afweet.
: Dat betekent dat ik in mijn ogen juist heb gehandeld - ik kon ook niet anders met dat wat ik weet. Ik heb niet geblokkeerd omdat ik me kan voorstellen, dat men zou kunnen denken dat een handelen als Wikischim normaal is. Verwijderen is toch geen probleem: als Wikischim die recepten kookt, een paar fotootjes maakt, zijn eigen kunnen in het recept verwerkt, dan hebben we een fantastische toevoeging. Echter toevoegingen alleen om de toevoegingen, waarbij je tewerk gaat zoals beschreven, dat is in mijn ogen niet gewenst en als je dan ook nog de copyrighted bron vermeld: dat is niet zo snugger... (maar begrip heb ik). Excuses vind ik dan ook niet nodig.. even zo goed dat ik het ook niet nodig vind dat Wikischim excuses maakt voor zijn uitlatingen... ze zijn inmiddels verwijderd. [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 27 aug 2010 10:25 (CEST)
::De Wikischim heeft echt heel wat meer in zijn mars hoor, neem dat van me aan (of neem het van zijn diploma's aan?). ''Een paar woordjes veranderen, niet de juiste kennis in huis hebben, jatten,'' alsjeblieft zeg, je hoeft je niet te verontschuldigen, maar nog wat natrappen was nu ook weer niet nodig. Bovendien: recepten uit een kookboek zijn geen ''rocket science'' hoor, doe nu niet onnozel met je 'schoenmaker blijf bij je leest'. Dus, wat mij betreft: laat a.u.b die op niets gestoelde gratuite vooronderstellingen over iemands gebrek aan kennis en integriteit. Mij klinkt dit alles wat te 'wikipediaans' in de oren. [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 27 aug 2010 11:42 (CEST)
:::pfff. Het was zo rustig hier ooit... [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 28 aug 2010 17:19 (CEST)
;vraag over integriteit van Aventicum
In de voorgaande discussie werd al duidelijk dat de Wikischim geen copyvio heeft gepleegd (hij vermeldde zelfs in de bewerkingsgeschiedenis telkens de bronnen waar het vandaan kwam en combineerde de delen tot een nieuw geheel). Maar het verhaal krijgt helaas nog een staartje. Niet alleen weigert de aanklager om zijn excuses aan te bieden, maar hij plaatste zelf dit recept ''[[Kookboek/Groene kipcurry]]'' op wikibooks. Wat blijkt? ''In tegenstelling tot de Wikischim vermeldt hij geen bronnen.'' Deze vragen dringen zich dus op:
*Komt dit lekkere recept mogelijk uit een Thais kookboek en,
*zo nee, kan hij bewijzen dat hij zelf integer is en geen copyvio heeft gepleegd?
*bovendien lijkt hier sprake te zijn van het hanteren van twee maten en twee gewichten: een voor zichzelf, en een voor 'de anderen'?
Ik ben benieuwd. Ik hoop dat Aventicum het niet te lastig zal vinden om eerlijk te antwoorden en, wie weet, alsnog zijn excuses aan te bieden. Met verontwaardiging, --[[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 28 aug 2010 19:12 (CEST)
:Het is (naar mijn mening) auteursrechtelijk niet nodig om de bron te noemen waar het recept vandaan komt. Er kunnen wel andere redenen zijn waarom je graag een bron hebt, maar de discussie ging hier over auteursrechten. Als je citeert is het wel verplicht de bron te noemen bij het citaat. Maar dit is geen citaat. Als je een werk overneemt met een Creative Commons licentie is het ook verplicht de bron te noemen, in dit laatste geval liefs in het samenvattingsveld. Maar er is ook geen reden om aan te nemen dat dat het geval is. Verder is het onmogelijk te bewijzen dat iets geen copyvio is, tenzij iemand op deze wereld bijv. een 100% compleet overzicht van alle Groene kipcurry recepten heeft. En verder, [[w:Wikipedia:Ga uit van goede wil]]. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 28 aug 2010 20:25 (CEST)
Bij het verwijderen van de door mij aangemaakte recepten werd duidelijk niet gekeken naar de bewerkingsgeschiedenissen. Daarin stond namelijk uitdrukkelijk vermeld dat ik zeker 3 verschillende kookboeken als bron had gebruikt, naast wat websites. Het Databankenrecht waarover hier ergens gesproken wordt lijkt me dus geenszins van toepassing. Iemand die de betreffende boeken in huis heeft, had verder ook zo gezien dat het geen copyvio was in die zin dat er recepten in hun geheel letterlijk waren overgenomen. En overigens (en verder geheel terzijde, maar naar aanleiding van wat iemand hierboven zich afvraagt) kom ik uit Nederland. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 4 sep 2010 16:43 (CEST)
==Excuses==
Beste John Vangelis. Ik heb jou ten onrechte uitgescholden. Daarvoor bied ik je mijn welgemeende excuses aan. Ik was “van het pad afgeraakt” en zal mijn best doen me voortaan beter te gedragen. [[Gebruiker:Beetjedwars|beetjedwars]] 25 aug 2010 09:29 (CEST)
:Dat jij weer terug bent doet me goed. Als je mijn reacties als een aanval opgevat hebt dan verontschuldig ook ik me daarvoor, dat was nooit mijn bedoeling. Ik wist weinig van je WP achtergrond en probeerde het conflict tussen jou en sommige van je ex-WP ''collega's'' te verzachten. Inmiddels weet ik dat je gelijk had. Welkom en ik hoop op een goede samenwerking verder. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 25 aug 2010 09:45 (CEST)
::Welkom terug, Beetjedwars! En iedereen gaat al eens uit de bocht, dat is menselijk, met vriendelijke groet, [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 25 aug 2010 11:42 (CEST)
== SUL usurpation ==
Hello. Please rename [[User:Lou]] to [[User:Lou_old]]. This account has no contributions and is requested by [[wikt:el:User:Lou|Lou@elwiktionary]] (see [[sulutil:Lou|sulutil]] and [https://el.wiktionary.org/w/index.php?diff=2152261&oldid=2149395 request]).
Thanks by advance -- [[Gebruiker:Quentinv57|Quentinv57]] 27 aug 2010 11:01 (CEST)
:Done [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 28 aug 2010 17:16 (CEST)
== Interne links naar wikibooks of niet? ==
Ik zou graag opheldering willen over het volgende: ik leg interne links naar bestaande wikibooks, ook in boekjes die ik niet gestart heb. Bijvoorbeeld: er bestaat op wikibooks een artikel over [[alchemie]], ik pas wat links aan in andere boekjes naar 'ons' artikel. Is dit niet de normale gang van zaken, of linken we bij voorkeur naar wikipedia-artikelen? Ik zou het vreemd vinden als dit het geval was omdat we als wikibookers toch een beetje fier mogen zijn op ons project? Maar goed, naar aanleiding van een boze reactie op mijn overlegpagina leg ik het hier maar even voor. [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 27 aug 2010 16:34 (CEST)
:Mijn mening is dat het linken naar ... indien mogelijk binnen Wikibooks plaatsvindt tenzij het natuurlijk logischer is naar WP of WW te linken. Is inderdaad leuker als je als lezer(es) weet in welk boek je meer info kan vinden. Maar tegelijkertijd vind ik dat in eerste instantie ook een zaak van de auteur. Ik zou het tenminste niet leuk vinden als iemand de linken die ik maak in het tuinboek naar het kookboek verandert naar WP (of andersom). --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 27 aug 2010 22:05 (CEST)
::Natuurlijk, dat begrijp ik wel. Ik vond het alleen wat raar dat er extern werd gelinkt naar artikelen zoals [[w:Hellenistische astrologie]] en [[w:Westerse astrologie]] die ik voor WP geschreven had en die hier op WB evengoed te vinden zijn. Nu ja, ik hou wel van wat mysterie :) [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 27 aug 2010 22:17 (CEST)
:::Het meest flexibel zou het zijn als je met 2x klikken bij beide pagina's kunt komen. Bijvoorbeeld link je naar [[Westerse astrologie/Hellenistische astrologie]] en op die pagina staat dan ergens een link naar [[w:Hellenistische astrologie]]. Of omgekeerd natuurlijk. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 27 aug 2010 22:48 (CEST)
:ik zou het vooral overlaten aan de schrijver van het boek, die bepaalt dan wel of het beter naar bestaande wikiboeken kan, of naar Wikipedia, of waar dan heen ook. het devies is: klooi niet in andermans boeken: zie ook [[Overleg gebruiker:Beachcomber]] dat kennelijk over hetzelfde onderwerp gaat.
: O ja, nog een kleine opmerking: ik zou graag de conflicten van Wikipedia op Wikipedia laten. Doe aub niks wat er ook maar op lijkt, dat die conflicten ineens verplaatst worden naar Wikibooks. Wikibooks is geen afvalbak voor Wikipedia... [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 28 aug 2010 17:13 (CEST)
::Inderdaad, juiste opmerking: niet beginnen met andermans artikelen te verwijderen en iemand te belasteren terwijl daar geen reden voor is, bijvoorbeeld. Dat Wikipedia-gedoe kunnen we hier missen als kiespijn. En vooral zelf het goede voorbeeld geven. In je commentaarregel schreef je: "Beachcomber ik ken inmiddels jouw verhouding tot Wikischim - en jullie conflict. Waarschuwing 2: conflicten worden hier niet uitgevochten." Wil je dergelijke vermanende POV commentaren misschien achterwege laten? Of even terug uit beeld verdwijnen zodat het hier wat gezellig blijft? Dank bij voorbaat. Jongens toch. [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 28 aug 2010 17:35 (CEST)
:::Beachcomber, ajb ga boeken schrijven. Zuig niet door links te veranderen in een andermans boeken, zoals je deed bij beetjedwars. Dat is een voortzetten van het conflict op Wikipedia op Wikibooks. Dat is heel vervelend en dat zou je niet moeten doen. Van de goede bedoelingen van zowel jou als Wikischim ben ik inmiddels niet meer overtuigd en jouw antwoorden hier geven al aan dat je nu ook het conflict met mij zoekt (en dat je de waarschuwing niet begrepen hebt). Dat vind ik dan weer heel vervelend en dat doe ik mezelf niet aan. Groeten [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 28 aug 2010 17:53 (CEST)
::::Maar jongen, ik ken je niet eens! Waarom zou ik een conflict zoeken??? Je draait bovendien de zaken op hun kop: met de Wikischim zat je er volledig naast en je hebt je niet eens verontschuldigd voor je voorbarige actie en je denigrerende commentaar. Verzorg ook je taal tegenover medewerkers van Wikibooks een beetje ('zuigt'?) want die zijn niet zo talrijk. --[[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 28 aug 2010 18:02 (CEST)
== Boeken maken ==
Omdat de manier van samenstellen van afdrukbare boeken helemaal veranderd is wilde ik [[Help:Boeken]] "even" herschrijven, maar ik ontdek nu dat ik er zelf niet uitkom... ;-)<br>
Pagina's toevoegen gaat nog, maar daarna wordt het onduidelijk: je zou [[Speciaal:Boek]] moeten openen (indelen, kopjes maken, opslaan, afdrukken etc.), maar er staat nergens een link naar die pagina. Nu weet ik dat het mogelijk is om die toe te voegen onder het kopje "Afdrukken/exporteren" in de linker kolom, maar dat kon ik niet vinden.<br>
In de HTML-code van gewone pagina's vind ik een div (id="collectionpopup") die o.a. een paar links lijkt te bevatten die met het maken van boeken te maken hebben, maar die div wordt nooit zichtbaar. En als ik de zichtbaarheid d.m.v. EditCSS forceer blijkt het een kleurige div zonder enige inhoud te zijn... Hellup ! ;-) - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 28 aug 2010 02:46 (CEST)
:Volgens mij moet je nu eenmalig [[Speciaal:Boek]] moeten openen, dan verschijnt er een Boekenmaker boven in beeld. Vervolgens alle pagina's bezoeken die je aan het boek wilt toevoegen. Je kunt dan steeds bovenaan klikken op ''Deze pagina aan uw boek toevoegen''. Heb je alle pagina's gehad, klik je op ''Boek weergeven (? pagina's)'', en kun je titel en indeling verzorgen. ∼ [[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 28 aug 2010 20:34 (CEST)
::Dat lijkt op de ''oude'' methode, maar sinds een paar maanden is alles anders ! De "Boekenmaker" op [[Speciaal:Boek]] zie ik niet, op bezochte pagina's is geen link "Deze pagina aan uw boek toevoegen", en een link "Boek weergeven" is er ook niet. Uiteindelijk lukt het allemaal wel, maar het is erg onduidelijk en je moet bepaalde links al ''weten''. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 28 aug 2010 22:30 (CEST)
:::Het raadsel is opgelost: in mijn userContent.css heb ik deze regel
#siteNotice, .fundraiser-box, .fundraiser-quote-box, .fundraiser-quote {display:none;}
:::verwijderd, en sindsdien zie ik inderdaad de "Boekenmaker". Met dank aan de &^*%$#!-programmeur die een verkeerde class of ID toegepast heeft... - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 28 aug 2010 23:28 (CEST)
== [[Toetsenbank]] in linker menu ==
In het linkermenu staan links naar allemaal belangrijke onderdelen van Wikibooks NL. Daar staan nu dingen als [[Wikijunior]] en [[Wikiversity-Nederlands|Wikiversiteit]]. Zou de [[Toetsenbank]] ook kunnen worden toegevoegd? De toetsenbank is namelijk geen boek. Het is een lijst van alle volwaardige toetsen op Wikibooks en dat staat nu gewoon lukraak tussen alle boeken, terwijl het dus geen boek is. [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 28 aug 2010 21:19 (CEST)
:Ik steun je vraag, maar niet in de huidige vorm van de toetsenbank. Te veel "toetsen" bevatten zelf fouten of zijn inmiddels incompleet geworden. Als je ze oplapt (en onder een ander systeem) zou ik je zeker steunen. Maar ik wil je vraag een klein beetje kapen om, eender wat er beslist wordt, er wel voor te pleiten om het aantal links in het linker(boven)menu te verminderen. Willekeurige module heeft totaal geen nut op wikibooks, ten hoogste willekeurig boek. En ik denk dat wb het enige project is dat de "doneer" knop nog zo centraal geplaatst heeft, een lagere plaatsing (bij hulpmiddelen? ander subkopje?) zou daarvoor denk ik beter zijn. ((ik zou zelfs pleiten voor de verplaatsing van gebruikersportaal naar hulpmiddelen)) Zodat enkel de cruciale en belangrijke links bovenaan in beeld staan. [[Gebruiker:Wolvenraider|Wolvenraider]] 28 aug 2010 22:11 (CEST)
Willekeurige module slaat nergens op. Misschien inderdaad toch 'Willekeurig boek' en dan kom je uit op de hoofdpagina van een boek. En misschien moet Doneer ook wat opvallender worden gemaakt (het is immers van groot belang dat er voldoende donaties binnenkomen). [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 29 aug 2010 10:13 (CEST)
==Help:Hoe kan ik meedoen==
Opmerking: in de Wikibooks-pagina "Help:Hoe kan ik meedoen?" [https://nl.wikibooks.org/wiki/Help:Hoe_kan_ik_meedoen alhier] staat als optie
*"Vul de artikelen aan of verbeter ze." En wat verder:
*"Om mee te doen hoeft u niet zelf te schrijven. U kunt ook grammaticale of stijlfouten verbeteren, onverklaarbare nonsens verwijderen of persoonlijke meningen veranderen in objectieve informatie. Ook kunt u links maken van woorden die een onderwerp op zichzelf zouden kunnen zijn."<br>
Gezien de (recente) problemen die sommige gebruikers ermee hebben dat ook maar één komma of link wordt veranderd in 'hun' boek, vraag ik me af of dit niet beter anders kan worden geformuleerd? Als je die onschuldige mensen laat doen -ze weten niet beter want het staat er immers!- zouden ze wel eens op een verkeerde pagina terecht kunnen komen, en dan zitten we met de gebakken peren (auteurs met hartaanvallen, aneurysma’s, incontinentie mogelijk?) Mijn advies is dan ook om misschien iets toe te voegen in de zin van<br>
*TIP: "Sommige medewerkers appreciëren het niet als je ongevraagd iets verandert aan het boek waar ze mee bezig zijn. Contacteer daarom liever eerst degenen die met het boek bezig zijn."<br>
Wat denken jullie? We zouden natuurlijk onderling ook kunnen afspreken om niet zo kinderachtig te doen tegen elkaar maar dat lijkt voor het ogenblik toch geen optie te zijn voor iedereen. Deze hulppagina aanpassen is dan jammer genoeg de enige mogelijkheid die ons rest. [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 28 aug 2010 22:55 (CEST)
:Er zijn bij mijn weten geen mensen die er iets op tegen hebben dat er komma's of spelfouten worden aangepast in "hun" boeken. Waar jij echter op doelt gaat om veel verder gaande wijzigingen, die herhaaldelijk werden doorgevoerd, ook toen de "hoofdauteur" hier een aantal malen een opmerking over heeft gemaakt.
:Problemen vermijden begint bij jezelf. Iedereen die logisch en realistisch nadenkt snapt dat als een "hoofdauteur" het eenmaal niet heeft op een bepaalde wijziging je het niet op een aantal andere manieren hoeft te proberen.
:De tekst zoals die er nu staat is m.i. duidelijk. Een nieuweling zal sowieso terughoudend zijn in het wijzigen van "andermans" boeken en zal vóór het doen van inhoudelijke wijzigingen die ter discussie staan eerst contact zoeken op de overlegpagina of rechtstreeks met de "oorspronkelijke auteur". [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style='font-size: small;'>[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 2 sep 2010 00:07 (CEST)
== Wikibooks die uitnodigen om aan mee te werken ==
Ik weet niet of het ergens een plaatsje kan krijgen op de hoofdpagina (of via een link naar een nieuwe pagina), maar er zijn Wikibooks die zich goed lenen voor samenwerking en daarom ook uitnodigend zijn voor nieuwe gebruikers. Ik heb er zelf enkele aangemaakt waar iedereen aan kan meewerken:
* [[Filosofisch woordenboek]]
* [[Heksenwoordenboek]]
* [[Woordenboek literatuur]]
* [[Beroemde jazzmuzikanten]]
* [[Jazz standards]]
Het gaat hier om boeken, woordenboeken of naamlijsten, die vertrekken vanuit een alfabetische lijst met de titels van de verschillende modules. Mogelijk kan dit lijstje nog verder aangevuld worden met andere books? Aan te raden is wel dat de persoon die de boeken heeft aangemaakt of er het hardst aan werkt de rol van 'eindredacteur' op zich neemt, dat schept duidelijkheid en vermijdt conflicten. Mijn vraag luidt dus: zien jullie daar iets in om deze soort boeken wat meer te adverteren op de hoofdpagina? Mogelijk trekt het wat mensen aan die graag willen meewerken zonder echt zelf boekjes te willen maken. [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 1 sep 2010 11:57 (CEST)
:Ik vind dit alvast een heel goed idee! Vergeet indien dit plan wordt uitgevoerd overigens ook niet het [[Astronomisch woordenboek]] toe te voegen. Ik ben tot nu toe de enige redacteur hiervan, maar zou heel graag zien dat dat anders werd. Kennelijk zijn er geen sterrenkundigen (wat ik zelf ook niet ben, trouwens) hier? [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 1 sep 2010 12:04 (CEST)
::Enderzijds ben ik voor, maar anderzijds zijn deze boeken niet meer dan linkpagina's naar Wikipedia-achtige artikelen. Als totaalboek wel interessant, maar als losstaande artikelen veelal dubbelop met Wikipedia. Ik denk dan ook dat mensen die bijvoorbeeld van Jazz houden hun ei veel beter kwijt kunnen op Wikipedia en daar hun inhoudelijke kennis toevoegen aan de boeken dan dat je er hier echt nieuwe schrijvers mee trekt. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style='font-size: small;'>[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 2 sep 2010 00:15 (CEST)
:::dat is natuurlijk zo, Koos, net zoals je elke losse module van een boek op zich kan beschouwen als een soort WP artikel. Maar mensen (zoals ik ;) die hun ei niet meer kwijt ''willen'' op WP die zijn er ook. En die kunnen rustig aan dergelijke boeken en onderdelen werken. Nu ja, ik zie er niet meteen de nadelen van. Ik vermoed dat je op die manier zelfs de drempel voor nieuwelingen wat verlaagt.<br>Wat die dubbelop betreft van jazz- en andere artikelen die ik al voor WP schreef, die vormen gewoon de basis voor wat ik er verder mee wil doen voor wikibooks.<br> Dat het niet eenvoudig zal zijn om nieuwe schrijvers aan te trekken, dat ben ik volkomen met je eens, want die zijn nu eenmaal ook op WP, waar overleggers, ruziemakers en dikdoeners welig tieren, dun gezaaid. --[[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 2 sep 2010 00:57 (CEST)
::::Er staat op de voorpagina een link onder 'We hebben hulp nodig' die ik probeer regelmatig te verversen. Verzoeken kan je natuurlijk aan me melden. Bovenstaande wensen heb ik toegevoegd aan het wenslijstje op [[Gebruiker:Vangelis/Kladblok#Te_doen]]. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 2 sep 2010 06:53 (CEST)
:::::Dat is inderdaad ook een goede, en reeds bestaande optie. [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 2 sep 2010 10:50 (CEST)
== Probleem bij export ==
Hallo, ik wou [[Veilig_op_het_internet]] exporteren naar pdf. In dit boek is bij ieder onderdeel het sjabloon "Veilig op het internet" aanwezig. Op Wikibooks zelf staat dat steeds aan de rechterkant, als een soort van inhoudsgave. Deze inhoudsopgave wordt echter ook mee geëxporteerd en dit per onderdeel, wat het document vééél langer maakt dan strikt nodig (de inhoudsopgave neemt meer dan de helft van een blad in). Is er een mogelijkheid om dit sjabloon gemakkelijk weg te krijgen bij het exporteren? --[[Gebruiker:Mattias.Campe|Mattias.Campe]] 2 sep 2010 21:22 (CEST)
:Ja, je kunt het sjabloon in een speciale categorie plaatsen; ik zou het voor je doen als ik niet op een traaage laptop zat te prieken, misschien straks... ;-) - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 2 sep 2010 22:40 (CEST)
::Mijn lapje was (nog) niet traag. Zo goed? --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 2 sep 2010 22:45 (CEST)
:::Ja, dat is 'm. Ik wist de naam niet, en "even" opzoeken is er op dit ding niet bij... ;-) - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 2 sep 2010 22:50 (CEST)
::::Zie nu pas dat er bij het exporteren netjes een link stond naar "Sjablonen in de categorie Weglaten bij afdrukken worden genegeerd." Ik heb dit nu echter opnieuw geprobeerd, maar het sjabloon "Veilig op het internet" staat er nog steeds op. Zou dat kunnen omdat Wikibooks een cache bijhoudt? Alvast bedankt voor de hulp tot nu toe. --[[Gebruiker:Mattias.Campe|Mattias.Campe]] 4 sep 2010 08:21 (CEST)
:::::Ik heb de categorie nu toegevoegd aan de sjabloon (i.p.v. aan de pagina), en nu werkt het zoals het hoort. Maar: op de pagina [[Veilig op het internet]] wordt het ook niet afgedrukt, die kan dus beter ''niet'' in de collectie opgenomen worden (of moet anders ingedeeld worden, ''zonder'' de sjabloon). Ik zag dat de boekenmaker nu zelf een inhoudsopgave maakt, compleet met paginanummering, dus dat ''hoef'' je zelf ook niet meer te doen. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 4 sep 2010 12:11 (CEST)
::::::Perfect!! Nu werkt het inderdaad. Heel erg bedankt voor de snelle hulp.
Zie [[Wikibooks:Boeken/Veilig_op_het_internet]] Ik nodig iedereen uit om dit boek te verbeteren en aan te vullen, zodat ik een '1e druk' kan uitbrengen [[Gebruiker:MADe|MADe]] 6 sep 2010 19:54 (CEST)
== Wikibooks:Infobox/Nederlandse literatuur: De jaren tachtig en verder ==
Na het verwijderen van [[Wikibooks:Infobox/Nederlandse literatuur: De jaren tachtig en verder]] blijft er een rode link achter op [[Wikibooks:Wiki Standaard Boeknummer/WSBNlijst]], en dus ook op [[Wikibooks:Wiki Standaard Boeknummer]]. Dat wilde ik corrigeren, maar toen ontdekte ik dat het eigenlijk geen boek betreft, maar een hoofdstuk uit een boek "Nederlandse literatuur", waarvan alle 19 (?) hoofdstukken een eigen WSBN hebben, en ik weet niet hoe dat op te lossen is. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 10 sep 2010 01:23 (CEST)
:Uhm, is het niet gewoon een kwestie van verwijderen van die titel uit de lijst of denk ik dan te simpel. Anders lijkt het me handig om Beachbomber even te vragen hoe dit zit. Hij is er immers mee bezig. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style='font-size: small;'>[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 10 sep 2010 10:25 (CEST)
::(de 'hoofdstukken') Dat was de situatie voor we besloten om aparte boekjes aan te maken die dan vanuit het [[Portaal:Nederlandse literatuurgeschiedenis]] worden opgestart. Die 'jaren tachtig en verder' is overbodig, hoe dat precies technisch wordt opgelost weet ik natuurlijk niet. [[Gebruiker:Beachcomber|Beachcomber]] 10 sep 2010 13:24 (CEST)
:::Ik weet het niet, dat is een kleine encyclopedie in een Project dat boeken maakt. Het gooit de bestaande structuur en hulpmiddelen overhoop. Is het niet mogelijk om te werken volgens [[Help:Boekstructuur]]: Het portaal is dan de voorpagina en de hoofdstukken zijn dan Nederlandse literatuurgeschiedenis/XXXXX. Ik heb er op zich niks op tegen dat je vernieuwt als het beter is. In dit geval ziet het er meer uit als een Wikipedia op Wikibooks. Wat is de reden om die Wikipedia-structuur hier toe te passen? Zou je dat kunnen onderbouwen? [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 3 okt 2010 00:21 (CEST)
== Transwiki:Inbraakpreventie ==
Naar aanleiding van [https://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Wikipedia:De_kroeg&diff=22575328&oldid=22575253#Gebruiker:Johan_Lont.2FNog_te_doen dit bericht] (in reactie op het overlijden van Johan Lont) en de verwijzing naar [[Transwiki:Inbraakpreventie]] op [https://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Gebruiker:Johan_Lont/Nog_te_doen&diff=7703858&oldid=7695051 deze pagina] ben ik zo vrij geweest het (destijds ongetwijfeld terecht) verwijderde artikel terug te plaatsen. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 10 sep 2010 02:18 (CEST)
:Ik ben begonnen met de tekst uit het "artikel" te verwerken in aparte deelpagina's (ik zal nog wel eventjes moeten zien hoe ik de bronvermelding ga oplossen). Eens dat gedaan is, hoop ik de huidige tekst aan te kunnen vullen met extra informatie en tekeningen. Zoals altijd ... nodig ik ieder uit om mee te helpen, zeker met dit "boek" in nagedachtenis van. [[Gebruiker:Wolvenraider|Wolvenraider]] 10 sep 2010 11:35 (CEST)
==Over de opzet van de cursus "Schaken"==
Beste en zeer gewaardeerde Wikibook-collega's,
bij het vluchtig doornemen van het boek [[Schaken]] viel me op dat zeer basale onderdelen zoals de [[Schaken/Opening|Opening]],het [[Schaken/Middenspel|Middenspel]] en [[Schaken/Eindspel|Eindspel]] nog helemaal niet zijn uitgewerkt, terwijl er anderzijds heel veel jargon helemaal niet wordt uitgelegd. Nu begrijp ik tevens dat deze cursus bedoeld is als basiscursus, maar toch zullen er naar mijn idee de meeste Internetgebruikers die op zoek zijn naar informatie over het schaken echter veel eerder op Wikipedia kijken dan hier, aangezien daar zelfs een aparte categorie [[w:Categorie:Schaakterminologie]] bestaat met veel diepgaandere info.
Is het dus misschien een idee om hier een vervolgcursus te maken en deze bij voorkeur te integreren in het huidige Wikibook Schaken, zodat dit boek straks voor wat meer buitenstaanders aantrekkelijk wordt? Meer concreet zou dit betekenen dat de hele huidige inhoud van de cursus wordt verplaatst naar een eerste hoofdstuk dat eindigt met de Eindtoets, waarna er een tweede (en eventueel derde/vierde) hoofdstuk volgt met diepgaandere informatie. Ook de nu nog lege modules Opening, Middenspel enz. zouden zo wat meer inhoud kunnen krijgen.
Uiteraard is het daarbij niet de bedoeling om teksten van Wikipedia letterlijk en massaal te gaan importeren, maar deze zouden natuurlijk wel als een van de basissen kunnen dienen. Het herschrijven en aanpassen van eventuele geïmporteerde teksten wil ik wel dan wel - deels - voor mijn rekening nemen, al ben ik geen ervaren schaker dus een beetje hulp is wel zeer welkom. Maar lijkt jullie dit in ieder geval een idee? [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 14 sep 2010 13:31 (CEST)
:Met andere woorden: Je wilt deze cursus naar een hoger niveau tillen? Lijkt me een zeer welkom plan. Wel lijkt het me handig dat een fervent schaker zich hier ook mee bezig zou houden, of in ieder geval peer review doet, zodat er een duidelijke opbouw komt in de diepgang van de hoofdstukken. [[Gebruiker:Koos Jol|Koos]] <span style='font-size: small;'>[[Overleg gebruiker:Koos Jol|Overleg]]</span> 14 sep 2010 22:52 (CEST)
::Helaas ben ik maar een amateurtje in schaken, maar verder goed idee Wikischim. Wie weet leer ik er nog wat van? --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 15 sep 2010 08:02 (CEST)
== Even minder aktief ==
Ik ben even met een andere hobby van me bezig, namelijk de Nederlandse polit/ziekte.--{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 30 sep 2010 21:56 (CEST)
:Sterkte. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 1 okt 2010 01:44 (CEST)
::Met polit ziekte wordt er een verslaving aan politiek bedoelt vermoed ik? --[[Gebruiker:Stefn|Stefn]]<span class="handtekening_lang"> [[Bestand:Icon train.png|50px]]</span> 2 okt 2010 17:32 (CEST)
:::Juist, de ziekte die de Nederlandse politiek treft, maar de lerarenkamer is niet de juiste plek om namen te noemen dus laat ik het hierbij. Als je nieuwsgierig bent kan je me volgen op Facebook. Zie --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 3 okt 2010 16:33 (CEST)
Daar kan ik u enkel gelijk in geven --[[Gebruiker:Stefn|Stefn]]<span class="handtekening_lang"> [[Bestand:Icon train.png|50px]]</span> 4 okt 2010 19:08 (CEST)
:Bekijk het positief, jullie hébben tenminste al een regering {{Smiley|;-)}} [[Gebruiker:MADe|MADe]] 4 okt 2010 22:56 (CEST)
::Kijk dat is nou Belgisch politieke humor en lachen mag hier best wel eens gedaan worden. We hebben nog geen regering MADe en ik vraag me af wat beter is, dat wat ons misschien te wachten staat of niets. Misschien moet ik maar naar België verhuizen, want dat lijkt me wel wat. --{{Gebruiker:Vangelis/Handtekening}} 4 okt 2010 23:14 (CEST)
:::Als je dat wilt moet je het wel ''zeer binnenkort'' doen, nu België nog ''bestaat''... ;-) - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 4 okt 2010 23:37 (CEST)
::In Nederland heeft men nog geen regering maar wij in België nog steeds 3 of 4 De Vlaamse, de Waalse, de Brusselse Gewestregering... en die moeten ook allemaal verkozen worden dus wie aan politiek geïnteresseerd is zal hier zeker aan zijn trekken komen!--[[Gebruiker:Stefn|Stefn]]<span class="handtekening_lang"> [[Bestand:Icon train.png|50px]]</span> 5 okt 2010 20:35 (CEST)
:::Inmiddels is er in Nederland al weer wel een regering. Maar of Nederland daarmee nu echt beter af is dan België, dat tot op heden geen nieuw kabinet heeft? Ik betwijfel het. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 20 okt 2010 19:34 (CEST)
::::Dat 'even minder actief' loopt wel uit de hand. Ik hou nauwelijks meer tijd over voor dit mooie project. Gelukkig is hier op WB geen boevenbende die de dienst uitmaakt ;)
== Boek Personenzorg ==
Graag had ik het volledige boek van deze wikibook "Personenzorg" bekomen? Kan iemand mij hierbij helpen?
Is er ook een praktijkboek hiervan (al) beschikbaar?
Bedankt
Chris
Dat er nog links rood zijn, zoals [https://nl.wikibooks.org/wiki/Personenzorg_I/Inhoud hier], betekent gewoon dat het boek nog niet volledig is geschreven. Het kan overigens ook zijn dat de auteur al voor zichzelf wat meer heeft gedaan maar dit nog niet op Wikibooks heeft gezet. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 11 nov 2010 11:04 (CET)
== bijlage uploaden? ==
In het wikibook "personenzorg" staan er linken naar bestanden die men kan uploaden, doch als ik deze aanklik krijg ik eerst de gebruikersovereenkomst te lezen en helemaal de knop "uploaden" maar als ik deze aanklik dan gebeurd er niets!
Hoe kan ik dan de bestandjes bekijken?
Ik heb deze wel nodig voor de cursus personenzorg te volgen.
Wie kan me helpen?
Bedankt,
[[Gebruiker:Chriske|chris]]
:Ik heb geen antwoord op jouw vraag, maar wel een aanvullende vraag aan de rest. Op bijvoorbeeld [[Personenzorg I/Boekdeel I/Beroepsattitude]] staan links naar ongeldige afbeeldingen, bijvoorbeeld naar [https://nl.wikibooks.org/w/index.php?title=Bestand:Peuter_van_22_m. Bestand:Peuter van 22 m.]. Als je op zo'n rode link klikt krijg je het uploadscherm. Ik weet niet of deze afbeelding ooit gewerkt heeft, maar een bestand zonder extensie zoals .jpg kan eigenlijk niet werken. Tenzij iemand hier meer van weet, moeten die foute afbeeldingen volgens mij verwijderd worden. --[[Gebruiker:Wimmel|Wimmel]] 10 nov 2010 21:38 (CET)
==Linken naar nog meer zusterprojecten==
Vraag: zijn er geen sjablonen om vanaf een pagina hier ook te linken naar pagina's op andere zusterprojecten dan Wikipedia die thematisch overeenkomen? Zo is er bijvoorbeeld op Wikisource een aardige pagina [[s:Hoofdportaal:Lijst van Nederlandse auteurs]] te vinden, van waaruit hier bijv. vanaf [[Portaal:Nederlandse literatuurgeschiedenis]] een link zou kunnen worden aangelegd. Een standaard sjabloon werkt in zo'n geval toch meestal het beste omdat het opvalt. Iets soortgelijks zou kunnen worden gedaan voor linken naar Wikiquote en Wiktionary. Wellicht is het het handigst om hiervoor gewoon de sjablonen van Wikipedia over te nemen, daar kan dat al wel allemaal. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 16 nov 2010 21:17 (CET)
::Lijkt me een goed idee, ik heb de nodige sjablonen alvast geïmporteerd; helaas werkt m.n. sjabloon:wiktionary nog niet goed, dat werk ik morgen verder uit. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 18 nov 2010 02:40 (CET)
:::Ik heb net het sjabloon {{Tl|wikiquote}} geprobeerd, maar het schijnt nog niet te werken? [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 18 nov 2010 09:52 (CET)
::::Klopt, ik zou het "even" doen, maar het lukte niet meteen en het werd me te laat. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 18 nov 2010 16:51 (CET)
:::::Ha, toch gelukt. Maar euh..., dit ziet natuurlijk wel een beetje knullig uit, "Collectie citaten gerelateerd aan Lerarenkamer"... [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 20 nov 2010 22:44 (CET)
::::::Beide zijn nu geïmporteerd en functioneel, na een paar aanpassingen. En ik heb de verwijzing maar even gecorrigeerd. ;-) - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 20 nov 2010 23:05 (CET)
:::::::{{Tl|wikt}} werkt zo te zien nog steeds niet. Kun je die nog even aanpassen? Bedankt overigens! [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 20 nov 2010 23:06 (CET)
::::::::Redirect gemaakt naar wiktionary. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 20 nov 2010 23:17 (CET)
:::::::::Wow, geweldig! Zo verbinden we dus uiteindelijk alles met elkaar. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 20 nov 2010 23:25 (CET)
== Dringend verzoek ==
Hoi,
Vandaag heb ik een besluit genomen. Bijna alle boeken die ik op Wikibooks heb gezet, zijn in meer of mindere mate afkomstig van andere (cursus)boeken en heb ik derhalve dus eigenlijk niet zelf geschreven. Daarom verzoek ik jullie nu om al mijn boeken te verwijderen. Het is misschien een richelreuze maatregel, maar ik wil niet dat er problemen ontstaan door boeken waarin auteursrechten geschonden worden.
Dit zijn alle boeken in kwestie:
# [[Wikijunior:Natuurkunde|Natuurkunde]]
# [[Wikijunior:Bus en trein|Bus en trein]]
# [[Toetsenbank]]
# [[Studielessen]]
# [[Schaken]]
# [[Wikijunior:Verkeer|Verkeer]]
# [[Wikijunior:Computerzaken|Computerzaken]]
# [[Wikijunior:Woordenschat Nederlands|Woordenschat]]
# [[Wikijunior:Engels|Engels]]
# [[Wikijunior:Scheikunde|Scheikunde]]
# [[Wikijunior:Aan tafel!|Aan tafel!]]
# [[Wikijunior:Op naar het voortgezet!|Op naar het voortgezet!]]
# [[Wikijunior:Wat wil jij later worden?|Wat wil je later worden?]]
# [[Wikijunior:De geschiedenis van de aarde|De geschiedenis van de Aarde]]
# [[Wikijunior:Voor onze kunstenaar|Voor onze kunstenaar]]
# [[Wikijunior:Zaadontkieming|Zaadontkieming]]
# [[Wikijunior:Populaire wetenschap|Populaire wetenschap]]
# [[Wikijunior:Mijn eigen onderzoek|Mijn eigen onderzoek]]
# [[Wikijunior:Wat doe ik?|Wat doe ik?]]
# [[Wikijunior:Kleuren|Kleuren]]
# [[Dominobouwen]]
# [[In mensentaal]] (onderdeel Techniek)
# [[Autisme]] (werkbladen)
En dan zijn er ook nog een reeks losse artikelen die ik heb aangemaakt op deze wiki (moderatoren zouden wellicht kunnen zien welke dat zijn). Ook die graag ALLEMAAL verwijderen! Er zullen op niet alle plagiaat zijn gepleegd, maar dan weten we in ieder geval zeker dat alle foute pagina's van mij weg zijn!
Alvast bedankt.
[[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 18 nov 2010 15:30 (CET)
: Wou Ischa1 daar is moed voor nodig om dat te bekennen. Beter laat dan ooit. Ik denk dat we dat dan maar moeten verwijderen. Jammer. Kan je nog uitleggen hoe dat zit:
#heb je voor elk boek dat je geschreven hebt, maar een boek geraadpleegd of meerdere?
#heb je ook dingen van jezelf in de boeken op Wikibooks gedaan, of komt het allemaal uit een boek?
#heb je zinnen letterlijk overgeschreven uit de boeken?
Dank je voor een antwoord [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 21 nov 2010 01:38 (CET)
::Hey Isha, goed dat je dit zegt! We gaan kijken welke boeken we kunnen laten staan, de andere moeten we verwijderen. Zo vermijden we bijv. dat een grote uitgever ons een boete geeft! [[Gebruiker:MADe|MADe]] 21 nov 2010 13:47 (CET)
::
{|class="wikitable"
!Boek
!Enkel
door
Isha
bewerkt
!Nagekeken
op inhoud
!Te verwijderen
|-
|[[Wikijunior:Natuurkunde|Natuurkunde]]
|
|
|
|-
|[[Wikijunior:Bus en trein|Bus en trein]]
|
|
|
|-
|[[Toetsenbank]]
|
|
|
|-
|[[Studielessen]]
|
|
|
|-
|[[Schaken]]
|
|
|
|-
|[[Wikijunior:Verkeer|Verkeer]]
|
|
|
|-
|[[Wikijunior:Computerzaken|Computerzaken]]
|
|
|
|-
|[[Wikijunior:Woordenschat Nederlands|Woordenschat]]
|
|
|
|-
|[[Wikijunior:Engels|Engels]]
|
|
|
|-
|[[Wikijunior:Scheikunde|Scheikunde]]
|
|
|
|-
|[[Wikijunior:Aan tafel!|Aan tafel!]]
|
|
|
|-
|[[Wikijunior:Op naar het voortgezet!|Op naar het voortgezet!]]
|
|
|
|-
|[[Wikijunior:Wat wil jij later worden?|Wat wil je later worden?]]
|{{Ja}}
|{{Nee}}
|{{Ja}}
|-
|[[Wikijunior:De geschiedenis van de aarde|De geschiedenis van de Aarde]]
|{{Ja}}
|{{Nee}}
|{{Ja}}
|-
|[[Wikijunior:Voor onze kunstenaar|Voor onze kunstenaar]]
|{{Ja}}
|{{Nee}}
|{{Ja}}
|-
|[[Wikijunior:Zaadontkieming|Zaadontkieming]]
|
|
|
|-
|[[Wikijunior:Populaire wetenschap|Populaire wetenschap]]
|{{Ja}}
|{{Nee}}
|{{Ja}}
|-
|[[Wikijunior:Mijn eigen onderzoek|Mijn eigen onderzoek]]
|{{Ja}}
|{{Nee}}
|{{Ja}}
|-
|[[Wikijunior:Wat doe ik?|Wat doe ik?]]
|{{Ja}}
|nvt
|{{Neutraal}}
|-
|[[Wikijunior:Kleuren|Kleuren]]
|{{Ja}}
|nvt
|{{Nee}}
|-
|[[Dominobouwen]]
|{{Nee}}
|{{Ja}}
|{{Neutraal}}
|-
|[[In mensentaal]] (onderdeel Techniek)
|
|
|
|-
|[[Autisme/Werkbladen]] (werkbladen)
|{{Ja}}
|{{Nee}}
|{{Ja}}
|}
Ik zal me hier verder niet mee bemoeien, maar is het geen beter idee om de boeken in kwestie gewoon te "ontcopvio-en" door ze zo goed als maar kan te herschrijven? De boeken die als basis hebben gediend worden dan gewoon in de bronvermelding vermeld. Op Wikipedia (daar wordt idd. ook nogal wat gejat, vooral door onervaren gebruikers die de richtlijnen niet goed kennen) gaat het ook vaak zo. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 21 nov 2010 14:03 (CET)
:Beste Wikischim, zo werkt dat volgens mij niet. Ik weet dat het veel gebeurt en daarom blijf ik bij mijn credo wat betreft Wikimedia-Projekten: "schoenmaker blijf bij je leest" en dat geldt nog meer voor Wikibooks. Even ontcopyvio-en is een woord dat ik niet ken. In jouw eigen woorden beschrijven kan je alleen als je er ook werkelijk wat van afweet: recepten neem je niet over van een bron zoals de Volkskrant of Allerhande. Je neemt ze als inspiratiebron, je kookt ze, voegt wat van jezelf toe aan het recept en dan kan je het publiceren als iets van jezelf waar je copyleft op geeft. Dat geldt ook voor artikelen of boeken: je neemt inspiratiebronnen en schrijft vervolgens in je eigen woorden op wat geleerd hebt en dan kan je het een copyleft meegeven. Zo werkt het, zolang achterhaalde onzin als copyright rechtsgeldig is. [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 21 nov 2010 20:33 (CET)
::Ik heb de duidelijkste gevallen verwijderd met Autowikibrowser (de redirects krijg ik niet weg - iemand weet hoe dit moet?). De pagina's die vertaald zijn uit andere wikibooks, of waarbij de inhoud serieus gewijzigd is door anderen, heb ik laten staan. [[Gebruiker:MADe|MADe]] 1 dec 2010 22:25 (CET)
:::Ik heb de achtergebleven overbodige redirects opgeruimd. Goed dat je dit hebt aangepakt trouwens, ik zat nogal tegen de hele situatie aan te hikken... - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 1 dec 2010 23:07 (CET)
Even terzijde: over het onderwerp Schaken staat ook al veel meer op Wikipedia in de vorm van allerlei aparte artikelen. Wat daarover momenteel op Wikibooks staat is veel basaler en voegt volgens mij helemaal niets toe aan wat er al over schaken op Wikipedia te vinden is. Dus zelfs als het boek [[Schaken]] in deze vorm zou blijven loont dat nog niet eens de moeite, aangezien iedereen die hier meer over wil weten in plaats van hier op Wikipedia zal kijken. Het kan dan hooguit maar beter worden verplaatst naar Wikijunior of zo.[[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 2 dec 2010 14:08 (CET)
Even voor de duidelijkheid: jullie doen nu de volledige boeken van mij, maar ik heb ook nog wel eens losse pagina's op deze site gezet, een moderator moet maar kijken welke dat allemaal zijn (dit zijn vooral toetsen en verder weet ik ze eigenlijk niet meer zo). Die moeten ook zo veel mogelijk verwijderd worden, want ook daarvoor heb ik wel eens andere boeken of cd-roms gebruikt.
<br>En voor de boeken en (losse) artikelen die nu verwijderd zijn of nog verwijderd moeten worden, heb ik soms zelfs speciale afbeeldingen geupload (soms op Wikibooks, soms op Commons als Trojan). Ik denk dat het verstandig is om die er ook gelijk af te knallen, want sommigen zijn helemaal niet door mijzelf gemaakt (in tegenstelling tot wat ik beweerde). Die heb ik bijvoorbeeld nagetekend of gescand uit andere boeken of zijn screenshots van software en ik heb het daarna hooguit ietwat veranderd. Deze onzuiverheden zijn bij lang niet alle geuploade afbeeldingen het geval, maar neem er voor de zekerheid toch maar zo veel mogelijk mee. [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 9 dec 2010 14:56 (CET)
::Isha1; ik wil nogmaals zeggen dat ik het goed vind dat je dit allemaal opbiecht. Maar je moet ook verantwoordelijkheid nemen voor je acties. Je kan niet verwachten dat iemand al je problemen zal oplossen. Ik wil alle foute pagina's en afbeeldingen verwijderen, maar je moet ons hierbij helpen. Heb je een overzichtje van de afbeeldingen die je hier op wikibooks geupload hebt? [[Gebruiker:MADe|MADe]] 9 dec 2010 22:19 (CET)
Bijna alle pagina's zijn "fout" en ook een heleboel afbeeldingen. Ik weet het gewoon niet allemaal meer, daarom stelde ik voor om dan maar alles te verwijderen, geen enkele afbeelding en pagina uitgezonderd... [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 11 dec 2010 08:27 (CET)
===Verwijderd===
Ik heb alles verwijderd, behalve volgende boeken:
# [[Wikijunior:Natuurkunde|Natuurkunde]]
# [[Toetsenbank]] (delen ervan zijn wel verwijderd)
# [[Schaken]]
# [[Wikijunior:Kleuren|Kleuren]]
# [[Dominobouwen]]
De reden hiervoor is dat in deze boeken ook door anderen bewerkingen zijn gedaan. Mits een beetje goede wil kan je deze boeken dus vrijgeven onder de juiste licentie [[Gebruiker:MADe|MADe]] 14 dec 2010 21:02 (CET)
: Bedankt. Ik moet er wel bij zeggen dat er hier en daar nog steeds een aantal dingen zullen zijn die niet helemaal "rechtenvrij" zijn. In de boeken Zonnestelsel, Nederlands, Tijdreizen en SOFT heb ik ook nog fiks wat "missers" gemaakt en zo op heel veel plaatsen (bijvoorbeeld de toets en de informatie over de Europese Unie die van Europese Beweging kwamen). Maar ik denk dat het onbegonnen werk is om dat allemaal op te moeten zoeken (vandaar dat ik ook voorstelde om alle pagina's maar te verwijderen). Ik denk dat ik er goed aan doe om voorlopig mijn activiteiten hier te staken. Ik wil u allen bedanken voor uw hulp en meeleven en wie weet tot ergens anders. [[Gebruiker:Ischa1|Ischa1]] 26 dec 2010 10:28 (CET)
== Template:Documentation invoegen in een sjabloon ==
Hallo,
Ik probeer de template:documentation in te voegen in een sjabloon.
Die template bestaat in en.wikipedia.org
maar blijkbaar niet in nl.wikibooks.org
Heeft iemand een idee hoe ik dat kan doen ?
Bruno
:Er is wel {{Tl|Sjabdoc}}, is dat wat je zoekt ? Anders: zie [[:Categorie:Sjablonen sjabloondocumentatie]]. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 20 nov 2010 22:21 (CET)
Prachtig !<br>
{{Tl|Sjabdoc}} was wat ik zocht !<br>
Dank je wel !
[[Gebruiker:Bruno Van Bogaert|Bruno Van Bogaert]]
== Over het soort informatie in sommige recent geschreven modules ==
Het is natuurlijk prima dat het boek [[Onderwijstechnologie]] momenteel flink wordt uitgebreid, maar n.a.v. een recent geschreven module als [[Onderwijstechnologie/Educatieve software, hardware en websites]] heb ik toch enkele vraagtekens. Dat er externe links naar allerlei sites die software aanbieden worden geplaatst kan wellicht nog, maar er staat ook nog steeds bij "Prijs...," ; dit soort informatie komt toch echt wat reclame-achtig over en bovendien is het per definitie aan verandering onderhevig. De auteurs van deze teksten zijn naar ik heb begrepen studenten die hier doorgaans slechts voor zeer beperkte tijd actief zijn en dus wellicht niet precies weten wat wel en niet de bedoeling is. Misschien een idee ze hier even op te attenderen? [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 6 dec 2010 14:23 (CET)
:Het is een project van een Belgische onderwijsinstelling, al voor het derde jaar wordt dat boek uitgebreid. Reclame is iets anders, ze maken een overzicht met handige links enzovoort. Dit is niet Wikipedia en de mores van Wikipedia gelden hier niet. Overigens weet jij wat wel en wat niet de bedoeling is: ik zeker niet. Op Wikipedia pretenderen ze dat te weten... In ons geval komt deze pagina [[Wikibooks:Missie, visie en uitgangspunten]] het dichtst bij wat wel en wat niet de bedoeling is. De opzet van het boek Onderwijstechnologie sluit daar prima op aan. Lekker laten staan dus. [[Gebruiker:Aventicum|Aventicum]] 22 dec 2010 21:13 (CET)
::Heb je eigenlijk wel goed gelezen wat er precies staat in die modules? Het is voor een deel echt informatie die binnen een jaar of nog korter compleet gedateerd is. Ik beweer hier verder toch ook nergens dat er iets mis zou zijn met de basisopzet van dat boek Onderwijstechnologie, integendeel. Alleen bij de paar bovengenoemde passages zet ik dus wat vraagtekens m.b.t de inhoudelijk toegevoegde waarde. Het hoeft van mij verder ook niet per se weg of zo, ik wilde alleen even publiekelijk de aandacht erop vestigen. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 23 dec 2010 12:36 (CET)
:Volgens Aventicum werd die informatie al voor het derde jaar aangepast wat er toch op wijst dat deze informatie wel degelijk up to date gehouden wordt. Maar het kan handig zijn dat we van dat soort pagina's een lijst aanmaken zodat we die jaarlijks eens kunnen checken. --[[Gebruiker:Stefn|Stefn]]<span class="handtekening_lang"> [[Bestand:Icon train.png|50px]]</span> 23 dec 2010 19:43 (CET)
::Lijkt mij ook een goed idee. Overigens voor ik het vergeet: iedereen fijne Kerstdagen nog. [[Gebruiker:De Wikischim|De Wikischim]] 24 dec 2010 12:27 (CET)
==Foto's==
De vakantie is er bijna! Dus heb ik terug tijd om me bezig te houden met een van mijn hobby's, fotograferen. Indien er ergens foto's gewenst zijn gelieve dit hieronder te vermelden.--[[Gebruiker:Stefn|Stefn]]<span class="handtekening_lang"> [[Bestand:Icon train.png|50px]]</span> 21 dec 2010 19:30 (CET)
{| class="wikitable"
|-
! (Gewenste)Titel !! Omschrijving !! Locatie !! Beste moment !! [[Bestand:Yes check.svg|20px]]
|-
| ... || ... || ... || ... || ...
|-
| ... || ... || ... || ... || ...
|-
| ... || ... || ... || ... || ...
|}
rzvd8w9bavq2rsq47acoabofqhv8rog
Categorie:Poker - inhoud
14
37135
425081
408574
2026-05-06T07:23:21Z
Erik Baas
2193
lf
425081
wikitext
text/x-wiki
Deze categorie bevat alle pagina's in het boek over [[Poker]].
[[Categorie:Inhoud]]
sj5e3sikwtawjdlfqg8scevrlokaj6s
Programmeren in BASIC/Functies
0
46518
425076
425014
2026-05-05T20:16:31Z
Erik Baas
2193
425076
wikitext
text/x-wiki
{{Kolommen automatisch
|columns = 5
|min-width = 12em
|inhoud=
<onlyinclude>
*[[/ABS()/]]
*[[/ASC()/]]
*[[/CDBL()/]]
*[[/CHR$()/]]
*[[/CINT()/]]
*[[/COS()/]]
*[[/FRE()/]]
*[[/LEN()/]]
*[[/LOF()/]]
*[[/HEX$()/]]
*[[/LEFT$()/]]
*[[/MID$()/]]
*[[/NOT()/]]
*[[../Commando's/POKE|PEEK()]]
*[[/RIGHT$()/]]
*[[/RND()/]]
*[[/SGN()/]]
*[[/SIN()/]]
*[[/SPACE$()/]]
*[[/SQR()/]]
*[[/STR()/]]
*[[/TAN()/]]
*[[/VAL()/]]
<!-- template: ---
*[[/()/]]
-->
</onlyinclude>
}}
{{Sub}}
{{Links}}
jb4h3d7ups31847lyxyvgvwkqnlanrz
425094
425076
2026-05-06T08:56:20Z
Erik Baas
2193
PEEK()
425094
wikitext
text/x-wiki
{{Kolommen automatisch
|columns = 5
|min-width = 12em
|inhoud=
<onlyinclude>
*[[/ABS()/]]
*[[/ASC()/]]
*[[/CDBL()/]]
*[[/CHR$()/]]
*[[/CINT()/]]
*[[/COS()/]]
*[[/FRE()/]]
*[[/LEN()/]]
*[[/LOF()/]]
*[[/HEX$()/]]
*[[/LEFT$()/]]
*[[/MID$()/]]
*[[/NOT()/]]
*[[/PEEK()/]]
*[[/RIGHT$()/]]
*[[/RND()/]]
*[[/SGN()/]]
*[[/SIN()/]]
*[[/SPACE$()/]]
*[[/SQR()/]]
*[[/STR()/]]
*[[/TAN()/]]
*[[/VAL()/]]
<!-- template: ---
*[[/()/]]
-->
</onlyinclude>
}}
{{Sub}}
{{Links}}
7txr3jvp78169cilwclkqwwygn8hriw
Onderwijswiki/Inleiding
0
46602
425090
424915
2026-05-06T08:23:34Z
Erik Baas
2193
lf
425090
wikitext
text/x-wiki
{{Opmaak}}
Een '''onderwijswiki''' is meer dan alleen een verzameling webpagina's.
Het is een dynamische, collaboratieve leeromgeving waar kennis niet alleen wordt geconsumeerd, maar ook wordt gecreëerd.
Voor software zoals [[Wikibooks:Info|Wikibooks]], die draait op de [[Portaal:MediaWiki|MediaWiki]] engine, betekent dit dat we krachtige instrumenten nodig hebben om informatie te structureren en presenteren.
== Modules ==
Het bouwen van een onderwijswiki begint eenvoudig, maar wordt gaandeweg complexer naarmate de behoeften toenemen.
We kunnen deze ontwikkeling zien als een ladder:
# '''Wikitext''': De basisopmaak van MediaWiki (zoals `[[Link]]` en `'''Vet'''`).
# '''ParserFunctions''': Logica toevoegen aan sjablonen (zoals `{{#If:}}` of `{{#Switch:}}`).
# '''Scribunto (Lua)''': Het framework dat Lua-scripts inbedt in MediaWiki voor complexe logica die met eenvoudige sjablonen onbeheersbaar wordt.
== Sjabloon:Opmaak ==
Het [[Sjabloon:Opmaak]] is het perfecte voorbeeld van waar deze werelden samenkomen.
Aan de buitenkant ziet het eruit als een eenvoudig sjabloon, maar intern gebruikt het parserfunctions om de invoer te controleren en roept het vervolgens de Scribunto-extensie aan om de zware berekeningen en lay-out door een Lua-module te laten uitvoeren.
In dit boek nemen we de [[Module:Layout]] als leidraad.
Je leert niet alleen de programmeertaal Lua, maar ook hoe je een robuust systeem bouwt dat verder gaat dan de standaard MVC-architectuur.
== Inhoudsopgave ==
De volgende hoofdstukken nemen je mee op deze reis:
* [[Onderwijswiki/Wikitext|Wikitext]] - De basis van elke wikipagina.
* [[Onderwijswiki/ParserFunctions|ParserFunctions]] - De eerste stap naar dynamiek.
* [[Onderwijswiki/Scribunto|Scribunto]] - De brug naar Lua.
* [[Onderwijswiki/Lua|Lua]] - De kracht van programmeren.
* [[Onderwijswiki/Model|Model]] - Gegevensstructuren en opslag.
* [[Onderwijswiki/Content|Content]] - De logica en verwerking.
* [[Onderwijswiki/View|View]] - De presentatielaag.
* [[Onderwijswiki/Configuration|Configuration]] - Flexibiliteit door instellingen.
* [[Onderwijswiki/Interface|Interface]] - De veilige toegangspoort.
* [[Onderwijswiki/Library|Library]] - Herbruikbare bouwstenen.
* [[Onderwijswiki/Architectuur|Architectuur]] - Het totale systeem als voordeel.
{{Opmaak | Voettekst}}
8971nmqjidp9pm1e8qmv6253l4qj9bf
Programmeren in BASIC/Commando's/FOR
0
46641
425072
2026-05-05T16:28:08Z
Erik Baas
2193
Nieuwe pagina aangemaakt met ''''{{Subst:SUBPAGENAME}}''', '''TO''' en '''NEXT''' vormen samen een lus waarvan de er in opgenomen programmaregels een bepaald aantal keren zal worden uitgevoerd. ===Syntax=== '''FOR''' <tellervariabele> '''=''' <waarde 1> '''TO''' <waarde 2> ['''STEP''' <waarde 3>] :'''REM''' *** Voeg hier de uit te voeren code in *** '''NEXT''' *Bij aanvang is de teller gelijk aan <waarde 1>. *Bij elke doorgang wordt deze met 1 opgehoogd, tenzij '''STEP''' <waarde 3> is o…'
425072
wikitext
text/x-wiki
'''FOR''', '''TO''' en '''NEXT''' vormen samen een lus waarvan de er in opgenomen programmaregels een bepaald aantal keren zal worden uitgevoerd.
===Syntax===
'''FOR''' <tellervariabele> '''=''' <waarde 1> '''TO''' <waarde 2> ['''STEP''' <waarde 3>]
:'''REM''' *** Voeg hier de uit te voeren code in ***
'''NEXT'''
*Bij aanvang is de teller gelijk aan <waarde 1>.
*Bij elke doorgang wordt deze met 1 opgehoogd, tenzij '''STEP''' <waarde 3> is opgegeven.
*De tussenliggende regels wordt/worden uitgevoerd tot en met de toestand waarin de tellervariabele gelijk aan of groter is dan <waarde 2>.
NB <waarde 2> mag kleiner zijn dan <waarde 1>; als <waarde 3> dan negatief is wordt de teller steeds met 1 verminderd, waardoor een aflopende reeks ontstaat.
===Datatype===
De variabelen en waarden moeten integers zijn.<br>
Voor <waarde x> mag ook een variabele worden gebruikt.
===Voorbeeld===
<syntaxhighlight lang=basic>
</syntaxhighlight>
==Toepassing==
* In een programma.
* In programmeermodus, maar dan uitsluitend met alle code op één regel, gescheiden door dubbelepunten.
{{Sub}}
{{Links}}
gkbay0poip094hv3udmcun6cwo86lzm
425073
425072
2026-05-05T16:31:28Z
Erik Baas
2193
425073
wikitext
text/x-wiki
'''FOR''', '''TO''' en '''NEXT''' vormen samen een lus waarvan de er in opgenomen programmaregels een bepaald aantal keren zal worden uitgevoerd.
===Syntax===
'''FOR''' <tellervariabele> '''=''' <waarde 1> '''TO''' <waarde 2> ['''STEP''' <waarde 3>]
:'''REM''' *** Voeg hier de uit te voeren code in ***
'''NEXT'''
*Bij aanvang is de teller gelijk aan <waarde 1>.
*Bij elke doorgang wordt deze met 1 opgehoogd, tenzij '''STEP''' <waarde 3> is opgegeven.
*De tussenliggende regels wordt/worden uitgevoerd tot en met de toestand waarin de tellervariabele gelijk aan of groter is dan <waarde 2>.
NB <waarde 2> mag kleiner zijn dan <waarde 1>; als <waarde 3> dan negatief is wordt de teller steeds met 1 verminderd, waardoor een aflopende reeks ontstaat.
===Datatype===
De variabelen en waarden moeten integers zijn.<br>
Voor <waarde x> mag ook een variabele worden gebruikt.
===Voorbeelden===
====Eenvoudig====
<syntaxhighlight lang=basic>
FOR X = 1 TO 3
PRINT X
NEXT
</syntaxhighlight>
geeft:
<poem>
1
2
3
</poem>
====Met STEP====
<syntaxhighlight lang=basic>
FOR X = 1 TO 3 STEP 2
PRINT X
NEXT
</syntaxhighlight>
geeft:
<poem>
1
3
</poem>
==Toepassing==
* In een programma.
* In programmeermodus, maar dan uitsluitend met alle code op één regel, gescheiden door dubbelepunten.
{{Sub}}
{{Links}}
q38jrn8slwd71wqa3b0bumpnj430uli
425074
425073
2026-05-05T16:31:57Z
Erik Baas
2193
425074
wikitext
text/x-wiki
'''FOR''', '''TO''' en '''NEXT''' vormen samen een lus waarvan de er in opgenomen programmaregel(s) een bepaald aantal keren zal/zullen worden uitgevoerd.
===Syntax===
'''FOR''' <tellervariabele> '''=''' <waarde 1> '''TO''' <waarde 2> ['''STEP''' <waarde 3>]
:'''REM''' *** Voeg hier de uit te voeren code in ***
'''NEXT'''
*Bij aanvang is de teller gelijk aan <waarde 1>.
*Bij elke doorgang wordt deze met 1 opgehoogd, tenzij '''STEP''' <waarde 3> is opgegeven.
*De tussenliggende regels wordt/worden uitgevoerd tot en met de toestand waarin de tellervariabele gelijk aan of groter is dan <waarde 2>.
NB <waarde 2> mag kleiner zijn dan <waarde 1>; als <waarde 3> dan negatief is wordt de teller steeds met 1 verminderd, waardoor een aflopende reeks ontstaat.
===Datatype===
De variabelen en waarden moeten integers zijn.<br>
Voor <waarde x> mag ook een variabele worden gebruikt.
===Voorbeelden===
====Eenvoudig====
<syntaxhighlight lang=basic>
FOR X = 1 TO 3
PRINT X
NEXT
</syntaxhighlight>
geeft:
<poem>
1
2
3
</poem>
====Met STEP====
<syntaxhighlight lang=basic>
FOR X = 1 TO 3 STEP 2
PRINT X
NEXT
</syntaxhighlight>
geeft:
<poem>
1
3
</poem>
==Toepassing==
* In een programma.
* In programmeermodus, maar dan uitsluitend met alle code op één regel, gescheiden door dubbelepunten.
{{Sub}}
{{Links}}
rhxh9s54liepr4gc6avjrw23cdbd0hw
425077
425074
2026-05-05T20:20:55Z
Erik Baas
2193
425077
wikitext
text/x-wiki
'''FOR''', '''TO''' en '''NEXT''' vormen samen een lus waarvan de er in opgenomen programmaregel(s) een bepaald aantal keren zal/zullen worden uitgevoerd.
===Syntax===
'''FOR''' <tellervariabele> '''=''' <waarde 1> '''TO''' <waarde 2> ['''STEP''' <waarde 3>]
:'''REM''' *** Voeg hier de uit te voeren code in ***
'''NEXT'''
*Bij aanvang is de teller gelijk aan <waarde 1>.
*Bij elke doorgang wordt deze met 1 opgehoogd, tenzij met de optie '''STEP''' een andere waarde is opgegeven.
*De tussenliggende regel(s) wordt/worden uitgevoerd tot en met de toestand waarin de tellervariabele gelijk aan of groter is dan <waarde 2>.
NB <waarde 2> mag kleiner zijn dan <waarde 1>; als <waarde 3> dan negatief is wordt de teller steeds met 1 verminderd, waardoor een aflopende reeks ontstaat.
===Datatype===
De variabelen en waarden moeten integers zijn.<br>
Voor <waarde x> mag ook een variabele worden gebruikt.
===Voorbeelden===
====Eenvoudig====
<syntaxhighlight lang=basic>
FOR X = 1 TO 3
PRINT X
NEXT
</syntaxhighlight>
geeft:
<poem>
1
2
3
</poem>
====Met STEP====
<syntaxhighlight lang=basic>
FOR X = 1 TO 3 STEP 2
PRINT X
NEXT
</syntaxhighlight>
geeft:
<poem>
1
3
</poem>
==Toepassing==
* In een programma.
* In programmeermodus, maar dan uitsluitend met alle code op één regel, gescheiden door dubbelepunten.
{{Sub}}
{{Links}}
n0fhek30exnran0rz3w8mk4lnhfibek
Wikibooks:Licenties
4
46642
425084
2026-05-06T07:41:30Z
Erik Baas
2193
Nieuwe pagina aangemaakt met '*[[Wikibooks:CC-BY-SA|CC-BY-SA]] *[[Wikibooks:Creative Commons|Creative Commons]] *[[Wikibooks:Dubbellicentie|Dubbellicentie]] *[[Wikibooks:GNU Vrije Documentatie Licentie|GNU Vrije Documentatie Licentie]] *[[Wikibooks:Publiek domein|Publiek domein]] *[[Wikibooks:Vrije inhoud|Vrije inhoud]] ==Zie ook== *[[Wikibooks:Auteursrechten|Auteursrechten]] [[Categorie:Wikibooks:Licenties| ]]'
425084
wikitext
text/x-wiki
*[[Wikibooks:CC-BY-SA|CC-BY-SA]]
*[[Wikibooks:Creative Commons|Creative Commons]]
*[[Wikibooks:Dubbellicentie|Dubbellicentie]]
*[[Wikibooks:GNU Vrije Documentatie Licentie|GNU Vrije Documentatie Licentie]]
*[[Wikibooks:Publiek domein|Publiek domein]]
*[[Wikibooks:Vrije inhoud|Vrije inhoud]]
==Zie ook==
*[[Wikibooks:Auteursrechten|Auteursrechten]]
[[Categorie:Wikibooks:Licenties| ]]
88vu1fb03won8i71r29tnvq9e5odsg3