Wikisource svwikisource https://sv.wikisource.org/wiki/Wikisource:Huvudsida MediaWiki 1.47.0-wmf.1 first-letter Media Special Diskussion Användare Användardiskussion Wikisource Wikisourcediskussion Fil Fildiskussion MediaWiki MediaWiki-diskussion Mall Malldiskussion Hjälp Hjälpdiskussion Kategori Kategoridiskussion Tråd Tråddiskussion Summering Summeringsdiskussion Sida Siddiskussion Författare Författardiskussion Index Indexdiskussion TimedText TimedText talk Modul Moduldiskussion Event Event talk Ämne Wikisource:Mötesplatsen 4 416 650440 650407 2026-05-07T02:40:34Z Bio2935c 11474 /* Årstafruns dagböcker, nydigitiserade filer i samarbete med Nordiska museet */ Svar 650440 wikitext text/x-wiki {| style="float: right;" |__TOC__ |}__NEWSECTIONLINK__ =Välkommen till Mötesplatsen= [[Fil:New library in Turku opened 2.3.2007.jpg|miniatyr|Välkommen]] Mötesplatsen är det allmänna diskussionsforumet om svenska Wikisource. [http://sv.wikisource.org/w/index.php?title=Wikisource:M%C3%B6tesplatsen&action=edit&section=new Skriv ett nytt meddelande under en ny rubrik] Mötesplatsen är rätt plats för att ansöka om att använda en '''bot''' på projektet. Observera att kortare botkörningar, såsom interwiki, ofta kan göras utan botflagga. För '''användarnamnsbyten''' gå till [[:m:SRUC|Metas sida för globala användarnamnsbyten]]. To request to run a '''bot''' on Swedish Wikisource, start a thread on this page and describe your bot and what kind of job you would like to do. Note, that minor bot-jobs, such as iw-linking often can be done without botflag. To request '''change of username/SUL,''' please go to [[:m:SRUC|the request page for a global rename]]. [[Kategori:Wikisource|Mötesplatsen]] ==Gamla diskussioner== {{Wikisource:Mötesplatsen/Arkiv}} =Diskussioner= == Varning: Den här filen kan innehålla skadlig kod. Om du kör den kan din dator skadas. == I just uploaded a djvu file made from a pdf of a book on internet archives. However, when attempting to make the index, the file does not appear on the index page as usual but rather connects to a page (https://sv.wikisource.org/wiki/Fil:H_Sch%C3%BCck_Studier_i_Beowulfsagan_1909.djvu) that states: Varning: Den här filen kan innehålla skadlig kod. Om du kör den kan din dator skadas. I do not understand why this is happening, and would appreciate any help in fixing this problem (and avoiding it in the future if there is something I did wrong). I have scanned my computer for malicious code and am not getting any indication that the file has anything wrong with it. In addition, an online virus scanner give the following results for this file: File Name: H Schück Studier i Beowulfsagan 1909.djvu<br> File Size: 4.741485MB<br> File Type: Unknown<br> Scan Status: Finished<br> Scan Date: 2025-01-05 12:15:27<br> Scanning Engine <br> Scan Result<br> IPQS Internet Security Suite Clean<br> IPQS Byte Checks Clean<br> IPQS Malicious Code Scanner Clean<br> IPQS Emerging Threats Clean<br> IPQS Malicous Network Activity Clean<br> IPQS Threat Defender Clean<br> IPQS Foreign Entity Checker Clean<br> I do notice on Wikimedia Commons <bdi>[https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/52/H_Sch%C3%BCck_Studier_i_Beowulfsagan_1909.djvu Original file]</bdi> (1,752 × 2,676 pixels, file size: 4.52 MB, MIME type: image/vnd.djvu, 60 pages) SV Wikisource file that index is referencing: [https://sv.wikisource.org/wiki/Fil:H_Sch%C3%BCck_Studier_i_Beowulfsagan_1909.djvu] (0 × 0 pixlar, filstorlek: 4,52 Mbyte, MIME-typ: image/vnd.djvu) So I do not know what is happening here. Looks like I am dead in the water for this project for the time being. Thanks for any assistance in this matter. [[Användare:PWidergren|PWidergren]] ([[Användardiskussion:PWidergren|diskussion]]) 5 januari 2025 kl. 18.45 (CET) :Kan ha varit ett ccheproblem. Fungerar det nu för dig? [[Användare:Thurs|Thurs]] ([[Användardiskussion:Thurs|diskussion]]) 5 januari 2025 kl. 23.18 (CET) ::Ja. Det går nu. Tack. ::[[Användare:PWidergren|PWidergren]] ([[Användardiskussion:PWidergren|diskussion]]) 6 januari 2025 kl. 00.54 (CET) == Tillägg som inte passar att kopiera rätt in == I Capitaine Ekebergs resa finns [[Capitaine Carl Gustav Ekebergs ostindiska resa, åren 1770 och 1771/Rättelser|ett tillägg]] till [[Sida:Capitaine Carl Gustav Ekebergs ostindiska resa, åren 1770 och 1771.djvu/56|sidan 38]] som inte passar att kopiera rakt in såsom det är skrivet. Jag valde att göra en fotnot och lägga in tillägget där. Alternativt skulle man kunna skriva om tillägget minimalt till en fullständig mening. Nån som har andra tankar om hur detta kunde lösas? [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 9 januari 2025 kl. 14.10 (CET) :I [[Sida:Berzelius Bref 10.djvu/22|Berzelius Brev]] gjorde jag så att man i texten kunde klicka sig vidare till ett separat avsnitt för tillägg (133 olika punkter). Att göra så i ditt exempel är väl lite överdrivet när det bara fanns ett enda tillägg. [[Användare:Thuresson|Thuresson]] ([[Användardiskussion:Thuresson|diskussion]]) 9 januari 2025 kl. 17.25 (CET) == Hur göra text i bilder mer tillgänglig? == Jag har dragit igång ett nytt ambitiöst transkriberingsprojekt för en 1700-talshandskrift. [[Sida:En kort beskrifvning uppå en ostindisk resa till Canton uthi Chinah - Carl Fredrich von Schantz - KB M292.pdf/6|Titeluppslaget]] är en vacker teckning men har också en del textbeskrivningar som jag skulle vilja göra tillgängliga för den som inte kan läsa 1700-talsstil. En tanke jag hade var att använda s.k. [[mw:Extension:ImageMap|image map]] för att skapa ett "tooltip". Länkarna skulle antingen kunna gå till ett odefinierat ankare på sidan, eller till filbeskrivningssidan (alltså det förväntade beteendet när man klickar på en bild). [https://sv.wikisource.org/w/index.php?title=Anv%C3%A4ndare:Belteshassar/Sandl%C3%A5da&oldid=586703 Exempel i min sandlåda]. Andra idéer på hur texten kan göras mer tillgänglig? [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 22 januari 2025 kl. 12.20 (CET) :Okej, inga svar efter en dag. Då får jag väl säga att ...<br> :Det ser ju ut som om det fungerar, men (i min åsikt förstås) är det mer komplicerat än nödigt. Om det var jag som gjorde det, så skulle jag bara skriva nånting i texten under bilden som innehåller vad det står på bilden. T.ex. "Bilden innehåller text: Farwatnet till Canton 2 mihl, Hamnen hwaräst Skeppen ligga, Inloppet till hamnen, ...". Då blir det väl sökbart åtminstone, och om man vill veta precis var på bilden det står så är det nog inte så svårt att hitta. [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 23 januari 2025 kl. 20.58 (CET) ::Du har en poäng. Jag gjorde ett försök att placera texten ungefär rätt. Tror det får bli bra för nu. Tack. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 24 januari 2025 kl. 10.34 (CET) :Jag tror inte att image map egentligen är det du är ute efter. Är det inte istället [[:en:Template:Annotated image]] med exempel på [[:en:Template:Annotated image/Extinction]]? [[Användare:Thuresson|Thuresson]] ([[Användardiskussion:Thuresson|diskussion]]) 23 januari 2025 kl. 21.16 (CET) ::Ja, det är förstås en möjlighet, men lite synd att täcka över den vackra handskriften med annoteringar. Nåväl, jag valde den enklare vägen den här gången. Kanske provar det en annan gång Tack. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 24 januari 2025 kl. 10.35 (CET) == Mallen {{mall|antikva}} eller <tt><nowiki><tt></tt></nowiki></tt> == För texter i frakturstil med låneord i antikva, är det numera bättre att använda mallen {{mall|antikva}} än den gamma standarden med fast teckenbredd? Borde vi uppdatera [[WS:Redigering#Teckenuppsättning och typsnitt]] med hänvisning till mallen? [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 29 januari 2025 kl. 12.50 (CET) :Jag har inget "svar", men jag har undrat samma sak. Och ofta är det inte så enkelt att verket bara innehåller två stiler. :[https://sv.wikisource.org/wiki/Sida:Ingwar_Widtfarne.pdf/13 Här] t.ex. har vi en sida med (1) fraktur (det mesta), (2) schwabacher (för text med lite "mer" betoning), (3) antikva (för "främmande" ord, t.ex.) och (4) kursivt (referenser eller text i latin, t.ex.). {2} Jämfört med fraktur så är schwabacher lite fetare (mer bläck) och lite bredare. Sidan om teckenuppsättning (ovan) säger att man borde ange det med kursivering; men det är ju något helt annat här som <i>redan är kursiverat</i>. Skulle man använda <b>fetstil</b> kanske? Ja kanske, men (i min åsikt förstås) blir det <b>alltför svart</b>; ett "bang" i ögat. I verket har jag använt {{Mall|spärrat}}; inte perfekt, men jag vet inte ens vad "det bästa" skulle vara. {3} Antikva mallen använde jag för ord tryckta i antikva, men ... det ser {{ant|lite konstigt}} ut (alltså nästan som om det vore mindre viktigt), eftersom bokstäverna också blir lite mindre. {4} Och (till sist) kursiv: borde det vara "bara" <i>kursiv</i> eller {{ant|<i>antikva plus kursiv</i>}}. Jag tycker (tyckte) att det sista ser bättre ut (mer lika originalet). :Ja, inga svar, men jag skulle också uppskatta några visa ord från <b>er alla</b>. Vad gör de som arbetar på engelska eller tyska, t.ex.? [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 1 februari 2025 kl. 08.32 (CET) ::A couple of thoughts: ::1. <nowiki><tt></nowiki> is considered depricated and triggers lint errors. ::Cf. https://phabricator.wikimedia.org/T26529 ::2. Simply adding font-size:110% to the <nowiki><span></nowiki> of code in the antikva template increases the size of the serif font so that it is about the size of the default font. Changes in the template will, however, globally change the look of the text everytime the template has been used in the past by other people for other texts, but perhaps this is something that needs to done or at least would not cause much harm to do, and perhaps be an improvement. Cursive could be added at the template level for that matter too, if there is any sort of consensus about how antikva should look. ::[[Användare:PWidergren|PWidergren]] ([[Användardiskussion:PWidergren|diskussion]]) 1 februari 2025 kl. 12.54 (CET) ::Norska wikisource verkar använda [[:no:Mal:Antikva|Mal:Antikva]]; tyskarna använder vad jag kan se <nowiki><tt></tt></nowiki>; danskarna vet jag inte vad de använder; finska behärskar jag inte bra nog för att kolla och så mycket engelska texter satta i frakturstil finns nog inte. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 1 februari 2025 kl. 21.57 (CET) :::Jag tittade på norska mallen, och den är inte samma som den svenska. Istället ställer den bara texten inom <nowiki><tt></tt></nowiki>-taggar. :-( [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 2 februari 2025 kl. 01.42 (CET) == Att referera till artiklar == Hej, jag är ny medlem här, hittade nyligen in hit till Wikisource och blev glatt överraskad av detta arbete! Till mina frågor, så undrar jag hur artiklar refereras till på bästa vis? I det inloggade läget, ser jag att man kan få en permanent länk för den artikel man besöker. Exempelvis Karin Boye ger: https://sv.wikisource.org/w/index.php?title=F%C3%B6rfattare:Karin_Boye&oldid=519251 Hur pass beständiga/permanenta är dessa länkar? Är det klokare att använda Wikidata-objektet, för att på så vis slå upp korrekt URL? [[Användare:LetteredPoet|LetteredPoet]] ([[Användardiskussion:LetteredPoet|diskussion]]) 5 februari 2025 kl. 20.32 (CET) :Välkommen! Permanentlänken är till för att länka en specifik version av en sida, vilket är bra om du vill visa hur den såg ut just när du besökte den. Enda sättet att bryta länken är om en administratör skulle radera versionen/sidan, vilket är osannolikt för den du länkade. :Wikidata-objekt är också beständiga, men de pekar alltid på senaste versionen av sidan. :I de allra flesta fall funkar den vanliga url:en lika bra, men om en sida har flyttas så kanske url:en går till en omdirigering eller grensida i framtiden. Båda dina förslag undviker det. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 5 februari 2025 kl. 22.16 (CET) ::Okej, tack för förklaringen! Så även om sidan flyttas, så kommer permalänken peka rätt? Och bara om sidan raderas så blir permalänken oanvändbar [[Användare:LetteredPoet|LetteredPoet]] ([[Användardiskussion:LetteredPoet|diskussion]]) 13 februari 2025 kl. 20.42 (CET) == Lutheri Catechismus på Lenape (Delaware) == ''Tråd flyttad från [[Wikisourcediskussion:Mötesplatsen]]'' [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 11 februari 2025 kl. 11.32 (CET) För den händelse att fler är intresserade, så vill jag nämna att jag har påbörjat arbetet att OCR-läsa [[Johannes Campanius]] översättning av Luthers lilla katekes till [[Lenape]] (eller det Americansk-Virginske språket som han själv kallade det. Jag har ett exemplar av faksimilutgåvan från 1930-talet, men den förlaga jag utgår från har jag laddat ned från [Litteraturbanken]: Eftersom originalet återger den svenska texten i frakturstil och lenape- texten i antikva använder jag [[Tesseract]] som jag tycker klarar frakturen bra.--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 11 februari 2025 kl. 10.40 (CET) === Tryckstilar och markup === Jag är typsnitts-nörd och försöker mig samtidigt på att sampla de typsnitt som används i förlagan i syfte att extrahera dem som ttf- eller otf-filer, Jag vet inte om markup av fraktursatta ord är av intresse för Wikisource, men jag gör det alltså för min egen skull, eftersom jag vill utveckla en fungerande rutin för detta att senare bearbeta KB:s tidningsarkiv med (jag är inte helt nöjd med KB:s egen OCR-läsning, särskilt med tanke på deras val av ordlistor för automatisk korrekturläsning, vilket har lett till sådana besynnerligheter som en greve Laserstråle omnämnd i [[Aftonbladet]] på 1850-talet.--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 11 februari 2025 kl. 10.40 (CET) :Förutom att undvika dubbelarbete är mitt syfte med denna anmälan att få tips om Formatteringsprocessen då jag eftersträvar en så originaltrogen inläsning som möjligt, vilket alltså verkar strida mot praxis på Wikisource. Min plan är därför att göra formatteringen efterredigerbar,, t.ex med användning av CSS. Då kan jag t.ex. lägga in markeringar av sidbrott men filtrera bort dem för användning på Wikisource.--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 11 februari 2025 kl. 22.37 (CET) === Placering === Frågan är kanske för tidigt ställd, men jag undrar om ett sådant verk hör hemma på svenska Wikisource, gemensamma språkneutrala www.wikisource.org eller någon annanstans (del.wikisource.org)? Jag delar givetvis gärna med mig av resultatet till såväl projekt Runeberg som Gutenberg om de vill ha det. Kanske [[Gutenberg Proofreaders]] vill hjälpa till med korrläsningen?--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 11 februari 2025 kl. 10.40 (CET) :@[[Användare:SM5POR|SM5POR]]: Jag flyttade tråden hit där innehållsdiskussioner passar bättre. Intressant projekt du håller på med. :Min spontana tanke om placering är att verket främst har ett värde p.g.a. översättningen till Lenape (jmf. t.ex. med [[Ingwar Widtfarne/Ingwars Saga]] som jag tycker platsar här eftersom det är översättningen till svenska som är mest intressant). Vad jag vet finns det inget lämpligt projekt för del, unm eller umu, – och det är nog osannolikt att ett startas då det inte ens finns en Wikipedia-version – så flerspråkiga Wikisource är nog det bästa hemmet för ditt projekt. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 11 februari 2025 kl. 11.41 (CET) ::@[[Användare:Belteshassar|Belteshassar]]Tack för flytten. Jag fattar mig kort just nu eftersom jag är inloggad via mobilen i dinarie atorstället för min ordinarie dator--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 11 februari 2025 kl. 22.18 (CET) :::Jag väckte faktiskt frågan pom ett möjligt incubator'prroojekt för Lenape och fick svaret att fet redan fanns ett för unami och [[“Att möta dig“|att]] ett för munsee kunde övervägas, jag är okunnig om skillnaden mellan de två språken och benämner dem därför kollektivt som Lenape,min tanke med OCR-läsningenn är just att stödja dessa projekt, frågan är tidigt ställd som sagt och vi hinner återkomma till den inn jagg har några färdiga filer att ladda uuuoo.-‐[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 12 februari 2025 kl. 07.40 (CET) === Skyddstider och omfång === Frågan om skyddstider kan tyckas överspelad eftersom Campanius dog redan 1683. Mitt tryckta exemplar är dock ur faksimilutgåvan från 1930-talet, och den innehåller en efterskrift av riksbibliotekarien Isak Collijn (1875-1949), hans upphovsrätt till den löpte ut 2019 enligt nu gällande regler, och jag minns att jag före 2019 övervägde att anmäla boken som kandidat för inskanning via projekt Gutenberg Canada (som inte beaktar någon 70-årig skyddstid utan bara Bernunionens 50-åriga dito) av just detta skäl. Inskanningen från Litteraturbanken verkar dock bara innehålla originalet från 1600-talet, så den ska inte utgöra något problem. Min som vanligt för tidigt ställda fråga är nu om Collijns informativa efterskrift är tillräckligt intressant för svenska Wikisource att ta med i detta OCR-arbete, och om det i så fall finns några upphovsrättsliga gränsfall kvar att ta hänsyn till.--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 13 februari 2025 kl. 14.34 (CET) :Collijns efterskrift är väl absolut intressant nog för att platsa. Jag kan inte reglerna exakt, men verket ska vara fritt från amerikansk upphovsrätt också (publicering + 95 år). Ännu så länge omfattas verk från 1930-talet, men det kanske finns några undantag som kan tillämpas? [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 13 februari 2025 kl. 15.31 (CET) ::Då verkar den enkla lösningen vara att köra på, men att göra en partiell publicering med utrymme för att lägga till Collijn 2044 eller när det blir.--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 15 februari 2025 kl. 11.25 (CET) == Administratörsval == För allas kännedom så har jag nominerat mig själv till administratör här: [[Wikisource:Administratörer#Användare:Belteshassar]]. Ni som är aktiva på projektet får gärna gå dit och lägga er röst för eller emot. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 23 februari 2025 kl. 14.01 (CET) == Dålig ordning i indexkategorierna == En sak som stör mig är den dåliga ordningen i indexkategorierna. Jag var osäker på om jag borde ta upp det eller om det bara är jag som tycker det är dålig stil, med tanke på att ingen annan här har sagt något, men de andra kanske väntade på att någon annan skulle säga något. Iallafall, om att man kan lägga till kategorier genom fälten nedan togs upp i [[Wikisource:Mötesplatsen/Arkiv 2019#Kategorier på indexsidorna|detta meddelande från 2019]] men funktionen verkar ha problem. Ta till exempel [[:Kategori:Validerade index]], där över en tredjedel av indexen hamnar under bokstaven V bara för att Validerade börjar på den bokstaven. Samma sak med de andra indexkategorierna där en massa index hamnar under bokstäverna E, I och K. Vore det bättre om man lade till kategorier manuellt, utan att använda fälten, eller finns det något tekniskt någon ska göra med själva sajten så att säga, så att indexen sorteras rätt? [[Användare:Grey ghost|Grey ghost]] ([[Användardiskussion:Grey ghost|diskussion]]) 3 maj 2025 kl. 16.55 (CEST) :Jag har bara kollat översiktligt men det verkar som att de index-sidor som "ligger fel" är sådana som är skapade efter 2019 och där inte kategori har lagts in för hand utan där endast textfältet för kategori på index-sidan har använts. [[Användare:Thuresson|Thuresson]] ([[Användardiskussion:Thuresson|diskussion]]) 3 maj 2025 kl. 18.56 (CEST) ::Jag har också stört mig på detta och brukar därför lägga kategorierna i anteckningfältet i stället. Har klickat runt lite på andra Wikisourceprojekt och sett att de har en dropdown för status som sätter kategorierna korrekturlästa/validerade index etc. De verkar inte använda andra kategorier på index, men på danska finns samma bugg (nån hade felaktigt satt kategorier ämnade för verk på en indexsida). [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 3 maj 2025 kl. 21.10 (CEST) :::Nej, Grey ghost, det är inte bara du som tycker att det är "dålig stil". Jag har också märkt det, men eftersom ingen annan har sagt nånting så antog jag att det var sett som ett "mindre" fel. Men nu ...<br> :::Eftersom Thurs skrev i 2019 "<i>där kategorierna <b>ska</b> läggas</i>" så tycker jag att det <u>borde</u> fungera också. Men finns det någon, här eller annanstans, som ens vet <u>var</u> felet ligger? Vi är ju inte alla tekniska här, men om vi visste vilket skript det är som går fel, så kanske någon kan hitta en lösning.<br> :::Eller skulle det vara bättre om vi kunde använda "Status"-idén istället? [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 4 maj 2025 kl. 00.11 (CEST) ::::Tror inte det finns så mycket vi kan göra på wikin mer än att kringgå det. Problemet är [[phab:T299824|rapporterat i phabricator]], men det är en rätt lång backlog så det ligger nog inte så högt på WMF:s priolista. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 4 maj 2025 kl. 07.54 (CEST) :::::Och det är inte bara indexkategorierna ser jag nu utan även ursprungskategorierna. Ser man i till exempel [[:Kategori:Eget arbete]] ser man en massa index under bokstaven E. Det har blivit rapporterat nu så vi får se om allt blir löst, om inte får vi lägga till kategorier på det gamla sättet. [[Användare:Grey ghost|Grey ghost]] ([[Användardiskussion:Grey ghost|diskussion]]) 5 maj 2025 kl. 22.00 (CEST) ::::::Rätt säker på att jag hittat felet i koden. Har skickat in [[gerrit:1152372|en patch]] för det. / [[:User:Lokal_Profil|Lokal]][[Special:Contributions/Lokal_Profil|_]][[:User_talk:Lokal_Profil|Profil]] 30 maj 2025 kl. 23.59 (CEST) :::::::Fixen sjösattes 1 juli och jag har testat att den funkar. Observera att sidor som redan har kategoriserats inte kategoriseras om utan en [[mw:Help:Dummy_edit#Null_edit|null edit]]. jag prövade att bara rensa cachen (purge) vilket inte gav resultat. :::::::Ska se om jag fixa med min bot så att den uppdaterar de [[:Kategori:Index_efter_status|kategorierna för index-status]]. Pinga här om det finns någon ytterligare kategori som bör få den behandlingen. / [[:User:Lokal_Profil|Lokal]][[Special:Contributions/Lokal_Profil|_]][[:User_talk:Lokal_Profil|Profil]] 2 juli 2025 kl. 23.16 (CEST) ::::::::Kör på alla i [[:Kategori:Index]] så missas garanterat ingen. / [[:User:Lokal_Profil|Lokal]][[Special:Contributions/Lokal_Profil|_]][[:User_talk:Lokal_Profil|Profil]] 2 juli 2025 kl. 23.47 (CEST) == Mindre färgjustering i titelmallarna == Jag har tittat ytterligare på att göra Wikisource mer kompatibel för de som använder Dark-mode (inställningar->utseende->färg->mörk). En av de icke-kompatibla mallar som läsare oftast möter är {{mall|Titel}}. Det enklaste sättet att fixa mallen är att justera till färgnyanser som MediaWiki redan känner till. Det innebär dock en viss ändring mot hur det ser ut idag, även för de som inte använder dark-mode. Vill därför kolla om ni är ok med skiftet, eftersom jag inte vet hur noggrant färgerna som används idag kan ha diskuterats tidigare. Resultatet/skillnaden kan ni se på [[Användardiskussion:Lokal Profil/test]]. Testa gärna att växla till mörkt läge för att se hur det blir även där. / [[:User:Lokal_Profil|Lokal]][[Special:Contributions/Lokal_Profil|_]][[:User_talk:Lokal_Profil|Profil]] 13 juli 2025 kl. 19.58 (CEST) :Man kan även kolla in dark-mode genom att lägga på <code>?vectornightmode=1</code> på url:en av en sida man besöker. / [[:User:Lokal_Profil|Lokal]][[Special:Contributions/Lokal_Profil|_]][[:User_talk:Lokal_Profil|Profil]] 14 juli 2025 kl. 00.25 (CEST) ::Då ingen svarat och de visuella skillnaderna är tämligen små så genomför jag nu ändringen. I den uppdateringen tar jag med en hel del andra förbättringar vilkq inte syns utåt, så om färgen är ett problem senare så kan den delen lätt åtgärdas. / [[:User:Lokal_Profil|Lokal]][[Special:Contributions/Lokal_Profil|_]][[:User_talk:Lokal_Profil|Profil]] 27 juli 2025 kl. 21.46 (CEST) == Skillnad på nordiska Wikisource och andra språkversioner == Jag har den klassiska vektorn, alltså vektorn från 2010, på samtliga wikiprojekt. När jag använder den klassiska vektorn på Wikipedia, Wikidata och Commons står "Specialsidor" i spalten till vänster, men inte Wikisource, Wikiquote och Wiktionary. Annorlunda var det i våras, så syntes det. Vad mera är, specialsidor syns i vänsterspalten på engelska, franska, italienska och spanska Wikisource. Men inte i de svenska eller heller norska, danska och isländska språkversionerna. Varför har det ändrats på nordiska Wikisource? Kan det ändras tillbaka i framtiden av den tekniska ledningen, eller kan jag ändra det själv genom "Inställningar" åtminstone på svenska Wikisource? [[Användare:Grey ghost|Grey ghost]] ([[Användardiskussion:Grey ghost|diskussion]]) 8 augusti 2025 kl. 21.10 (CEST) :Vilka länkar som visas där definieras på sidan [[MediaWiki:Sidebar]]. Om vi är överens om tillägg vi vill göra så kan nog en administratör här genomföra dem. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 10 augusti 2025 kl. 17.53 (CEST) ::Hur många ska vara överens, räcker det med oss två? Jag är med på det, om du tycker det är okej och det räcker med oss kan du genomföra det, om det stämmer enligt [[Wikisource:Administratörer|den här sidan]] att du är administratör. Det är ju en riktlinje att vara djärv, och jag tror inte att någon skulle bli missnöjd över att det skulle synas i spalten. [[Användare:Grey ghost|Grey ghost]] ([[Användardiskussion:Grey ghost|diskussion]]) 10 augusti 2025 kl. 19.50 (CEST) :::Eftersom det påverkar hur Wikisource ser ut för alla användare så tycker jag vi kan ge förslaget några dagar innan vi inför det så folk hinner se diskussionen och framföra eventuella synpunkter. Förslaget, om jag tolkar dig rätt, är alltså att i menyn till vänster (kallas "Huvudmeny" om man använder senaste utseendet) under "Stöd Wikimedia" lägga till "Specialsidor" som då skall länka till [[Special:Specialsidor]]. Är det rätt uppfattat? Jag låter frågan ligga här några dagar och om ingen protesterar så kan jag eller någon annan administratör genomföra ändringen. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 11 augusti 2025 kl. 09.37 (CEST) ::::Det är så jag tänkt mig det. Har tillräckligt med tid gått för att det ska genomföras? [[Användare:Grey ghost|Grey ghost]] ([[Användardiskussion:Grey ghost|diskussion]]) 31 augusti 2025 kl. 21.35 (CEST) :::::Utfört. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 1 september 2025 kl. 11.47 (CEST) ::::::Tack så mycket! [[Användare:Grey ghost|Grey ghost]] ([[Användardiskussion:Grey ghost|diskussion]]) 1 september 2025 kl. 21.55 (CEST) == Kulturkanon == Jag tog mig friheten att skapa en [[:Kategori:En kulturkanon för Sverige|kategori]] för verk som ingår i förslaget till en svensk kulturkanon. Tänker att det kan vara en bra chans att synliggöra att vi faktiskt har många av verken på Wikisource. Däremot vet jag inte riktigt hur kategorin kan passas in i kategoriträdet så förslag på hur det kan lösas är välkomna. Finns det andra förslag på hur verk ur kanon kan lyftas fram så tar jag gärna emot dem också. Till sist: I förslaget finns ett antal verk som skulle platsa här men som vi ännu inte har. Kanske någon känner sig manad att lägga till dem. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 2 september 2025 kl. 23.15 (CEST) :jag har ingen bild framför mig av hur kategoriträdet ser ut, så jag började :leta efter "samlingsverk" i hopp om att hitta någon kategori för sådana men :fann tyvärr ingen. En kanon är iofs inte ett samlingsverk, men det är ändå :en lista över verk, och som kategori bör den ligga bredvid samlingsverk, :antologier, bibliografier och liknande. Är detta till någon hjälp?--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 3 september 2025 kl. 16.30 (CEST) == Kategori: 1900-talets verk == Okej, inte bara 1900-talet, men också 1800-, 1700-, 1600- etc. Och vad jag undrar är: Vilka årtal skall vara med i en sådan kategori? <br> Det finns ju också kategorier för 1910-, 1920-, 1930-, etc. så det skulle väl vara rimligt att "1900-talets verk" skulle vara för verk som skapades mellan 1900 och 1909 (inklusive). Samma sak för 1800-talet, och 1700-talet. Men när vi kommer tillbaka till 1600-talet så finns det inte kategorier för all 16x0-tal (ännu, åtminstone). Och för 1500-talet och 1400-talet så finns det inga andra alls, bara xx00-talet. Och även äldre? Ingenting. Så om vi har ett verk från, t.ex., 1745, så skall det väl vara med i kategorien för 1740-talet. Men skall den också vara med i "1700-talet"? Eller är <i>det</i> exklusivt för 1700-1709? <br> Det kan ju också hända att man inte vet precis när verket utkom, bara någon gång 1700-1799. Blir det då okej att använda "1700-talets verk"? Eller ...? <br> Är det någon som tror sig förstå hur det borde fungera? Kan du skriva nåt? [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 30 september 2025 kl. 09.17 (CEST) :1900-talets verk är förstås verk från perioden 1900 till 1909. Verk som är från ett okänt årtal ska överhuvud inte kategoriseras efter år. Och det är väl inte nödvändigt att skapa kategorier för mycket längre tillbaka än 1500-talet, [[:Kategori:Verk från medeltiden]] finns ju att använda? [[Användare:Thuresson|Thuresson]] ([[Användardiskussion:Thuresson|diskussion]]) 2 oktober 2025 kl. 22.02 (CEST) ::Så vad tycker du om [[:Kategori:1500-talets verk]] och de verk som är med där? Och [[:Kategori:1600-talets verk]]? [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 3 oktober 2025 kl. 06.10 (CEST) == Wikisource Reader == (Sporadisk användare här, så ursäkta eventuella felformuleringar och misstag.) I en telegramgrupp med GLAM-fokus flaggades för att ''[https://cis-india.github.io/wikisource-reader-app/ Wikisource Reader]'' släppts, och [https://translatewiki.net/wiki/Translating:Wikisource_Reader kan översättas via translatewiki.net]. Glad i hågen kastade jag mig över det och översatte allt, men dubbelkoll och korr uppmuntras då jag inte har full koll på alla termer och funktioner. Efter att jag översatt allt kom jag på att det kanske är bra att ladda ned appen och testa den, och det funkade utan problem och förhoppningsvis kommer översättningarna med vid nästa import då de sker måndagar och torsdagar. Spontant laddade jag ned och började lyssna på '''[[Till jordens medelpunkt]]''' av Jules Verne, och insåg att det kommer bli en spännande upplevelse då språkmotorn lämnar en del att önska. Innehållsförteckningen växlade mellan att kunna och inte kunna läsa romerska siffror, så det var både I som bokstav, II som två och VI som ord. Krångliga och sammansatta ord bokstaverades men däremellan låter det om än datorröst så ändå något så när hanterbart. Har någon härifrån testat? Går det att göra något med texterna för att förbättra uppläsningen? Kan det jobb Wikimedia Sverige (ping @[[Användare:Sebastian Berlin (WMSE)|Sebastian Berlin (WMSE)]] och @[[Användare:Viktoria Hillerud (WMSE)|Viktoria Hillerud (WMSE)]] ) gör med Wikispeech användas för att göra uppläsningen angenämare och mer konsekvent? /[[Användare:Haxpett|Haxpett]] ([[Användardiskussion:Haxpett|diskussion]]) 14 oktober 2025 kl. 14.45 (CEST) == Wikisource Loves Proofreading Campaign 2025 == På [[m:Wikisource Loves Proofreading Campaign 2025]] beskrivs en kampanj som ska locka fler att korrekturläsa i Wikisource, från 20 december 2025 till 20 februari 2026. Det behövs "ambassadörer" (faddrar) på respektive språk, som tar hand om de nykomlingar som värvas. Läs på! [[Användare:LA2|LA2]] ([[Användardiskussion:LA2|diskussion]]) 9 november 2025 kl. 22.09 (CET) == Request for bot flag == Hi, apologies for writing in English. I'd like to request a bot flag for my [[User:TenshiBot|bot]], which would fix [[mw:Help:Extension:Linter|Linter]] errors on this wiki. [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] ([[Användardiskussion:Tenshi Hinanawi|diskussion]]) 11 februari 2026 kl. 18.13 (CET) :Thank you for your interest. Given your bot’s long edit history on enwp I’m leaning towards granting your request immediately. However, could you perhaps share some examples of the types of edits your bot would do? Do you have any estimate on how many pages on this wiki currently have linter errors that the bot could fix? [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 12 februari 2026 kl. 00.41 (CET) ::Looking at the [[Special:LintErrors|stats]], there's around 42,691 lint errors in total. At the moment, the bot could fix misnests (1,706 errors) and obsolete HTML tags (35,781 errors), but not missing end tags (2,661) or stripped tags (194), so about 37,487 that it could fix. For an example, [[w:en:Special:Diff/1337710804|misnests]], [[w:en:Special:Diff/1329973339|obsolete HTML tags (with some other stuff being fixed, not by bot)]]. [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] ([[Användardiskussion:Tenshi Hinanawi|diskussion]]) 12 februari 2026 kl. 02.24 (CET) :::Not-an-expert here, but I peeked at your "obsolete tags" link and saw <nowiki><p></nowiki> tags being replaced by <nowiki>{{pb}}</nowiki> templates. Is this a legit thing to do? It is my understanding that <nowiki><p></nowiki> denotes a new block/paragraph, whereas the <nowiki>{{pb}}</nowiki> template (which doesn't exist in this Swedish Wikisource, btw) inserts (somehow, I didn't look at the details) a page break. These, it seems to me, are not the same. [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 12 februari 2026 kl. 06.32 (CET) ::::<nowiki><p></nowiki> tags aren't obsolete, though they were causing a different type of error (missing end tags) which it's easier to use a find/replace script to replace them with <nowiki>{{pb}}</nowiki> if none of them have any closing <nowiki></p></nowiki> tags. As I understand they are visually the same, though I'm not sure if they're read out the same way in a screen reader. A list of obsolete tag examples can be found at [[mw:Help:Lint errors/obsolete-tag]]. [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] ([[Användardiskussion:Tenshi Hinanawi|diskussion]]) 12 februari 2026 kl. 12.50 (CET) :::It seems clear that someone has already gone to a good deal of effort to deal with the lint errors because there are a lot fewer lint errors than there were a couple of years ago. Most of the major ones have already been cleaned up. The main source of obsolete HTML tags appear to be the use of < center > and < tt > instead of the corresponding templates. If these lint errors could be updated to reflect the current standard, I would think that would be considered a worthwhile improvement. It might, however, be helpful for input on this issue from the folks who have been working on lint errors, because many of the old ones have already been taken care of and perhaps this issue is already being addressed. :::But in addition, yesterday, I was working on a table that needed some work. Although these do not seem to be flagged as errors, many of the old tables used style elements like align and valign that still work, but have a different standard now :::It might be a good idea if these can be automatically updated without creating a new series of problems. :::A new response from [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] just appeared as I was typing this which references [[mw:Help:Lint errors/obsolete-tag]]. < center >, < tt >, align and valign in tables are all listed as obsolete tags which matches my perception of what could be updated pretty well. So, IMHO (does anyone still use IMHO, I don't know), as long as somebody else is not already dealing with the same issues, it would not hurt to update some of these tags to reflect current standards. :::[[Användare:PWidergren|PWidergren]] ([[Användardiskussion:PWidergren|diskussion]]) 12 februari 2026 kl. 13.08 (CET) ::::Another small change that an appropriate bot could implement might also be to update the way headers have typically been written. ::::<nowiki><h2 align="center" style="border-bottom:none;">Heading</h2></nowiki> ::::Use of align="center" is not HTML5 compliant, but a find-replace bot could alter this syntax a little bit to make it HTML compliant (assuming this works as intended). ::::<nowiki><h2 style="margin:auto; border-bottom:none;">Heading</h2></nowiki> ::::But, as the [[mw:Help:Lint errors/obsolete-tag]] page clearly states: ::::"The obsolete-tag error is the result of deprecated HTML elements. ::::Since it is unclear to us at this time how far we want to push this goal of HTML5 compliance, this category is marked low priority. Some wikis might choose to not address this right away. Other wikis might want to get ahead and want to be HTML5 compliant. It is possible that some wikis might write bots to address this. So, please use your judgement and wiki-specific policies to guide you in how much effort you want to spend on this. If, in the future, there is greater clarity about pursuing this more aggressively, we will reflect that by updating the severity of this linter issue appropriately." ::::I, personally, attempt to implement HTML5 standards (to the extent I understand them) when I proofread something, but at this time there is no absolute necessity to make any changes as long as browsers still understand depricated tags. But it probably would not hurt either to update to HTML5 if implemented correctly by someone who knows a lot more about bots than I do and wiki specific considerations are taken into account. Although I have opinions on this matter (do not like <nowiki><big></nowiki> and <nowiki><small></nowiki> either), I, of course, defer to any consensus or administrative decision in these matters. For the most part more serious issues are already being addressed on this wiki. ::::P.S. Since templates do not automatically carry over from one language wikisoure to the next, if you want to use a <nowiki>{{pb}}</nowiki> template, of course, an appropiate Swedish "mall" would have to be created first. The English <nowiki>{{pb}}</nowiki> template, however, is a "page break" template, and I am unsure how that would be appropriate here. Few proofreaders have used paragraph breaks here since they are automatically inserted by transclusion and so the occasional use of <nowiki><p></nowiki> at least is not something that really needs to be fixed. I have seen that when some folks have used <nowiki><p></nowiki> that it was being used more like <nowiki><br></nowiki>. On Swedish wikisource no active proofreader removes all line breaks like some do on English wikisource. These line breaks mess up italics when <nowiki>''</nowiki> is accidentally used over two lines which then flags an unclosed tag error. Unclosed <nowiki><i></nowiki> errors are far more common than <nowiki><p></nowiki>. ::::[[Användare:PWidergren|PWidergren]] ([[Användardiskussion:PWidergren|diskussion]]) 13 februari 2026 kl. 13.53 (CET) :::::[[Användare:Lokal Profil|Lokal Profil]] has been doing a lot of work on linter errors on this wiki. It would be valuable to get their views on this. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 17 februari 2026 kl. 10.54 (CET) :::::As I said [[#c-Tenshi_Hinanawi-20260212115000-Bio2935c-20260212053200|above]], <nowiki><p></nowiki> tags were causing a different type of error, which I cannot fix with my bot. I'm aware that templates cannot be transcluded across different wikis. [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] ([[Användardiskussion:Tenshi Hinanawi|diskussion]]) 19 februari 2026 kl. 21.58 (CET) ::::::Thanks for the ping. I've done a fair bit of work on clearing out linter errors. The main issues have normally been around finding the right replacement. E.g. <code><nowiki><tt></nowiki></code> was used to convey multiple meanings and has since been superseded by both {{mall|ant}} and {{mall|tt}}. While actually replacing them can often be done by bot, figuring out which replacement is the right one cannot (unless the bot is way more advanced). I know that there are similar issues for at least <code><nowiki><small></nowiki></code> which has been used to convey different semantics (it's frequently used for quotes in SOU:s and pure styling in e.g. title pages) so '''should''' have different replacements. ::::::That said. There are probably a bunch of tag replacements which could be done, e.g. <code><nowiki><center></nowiki></code> and <code><nowiki><big></nowiki></code> ''should'' be non-problematic. ::::::For the missnestings there are a bunch of trivial cases, but I think a lot of the remaining once are situations like [https://sv.wikisource.org/w/index.php?title=Sida:Fiskm%C3%A5sen_0007.jpg&action=edit&lintid=141222 this] where the intention is to italicise several paragraphs. However Mediawiki will insert a <code><nowiki><p></nowiki></code>-tag before the first <code><nowiki><i></nowiki></code> which it then closes at the end of the first line followed by an empty line. The fix here is to [https://sv.wikisource.org/w/index.php?title=Sida%3AFiskm%C3%A5sen_0007.jpg&diff=630073&oldid=348097 add a line-break after the opening <nowiki><i></nowiki>] (but the "right" fix in this case is probably to use <code><nowiki><div style="font-style: italic;"></nowiki></code> since this use of the <nowiki><i></nowiki>-tag is incorrect html5 semantics). ::::::/[[:User:Lokal_Profil|Lokal]][[Special:Contributions/Lokal_Profil|_]][[:User_talk:Lokal_Profil|Profil]] 20 februari 2026 kl. 23.51 (CET) :::::::A different method that the bot uses is to close the <nowiki><i></nowiki> tag and readd the tag again on the next line and so forth, which avoids the html5 semantics issue and being reported as a lint error. [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] ([[Användardiskussion:Tenshi Hinanawi|diskussion]]) 23 februari 2026 kl. 00.09 (CET) ::Pinging [[User:EnDumEn|EnDumEn]] and [[User:Thurs|Thurs]] since it appears there aren't any objections to this request. [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] ([[Användardiskussion:Tenshi Hinanawi|diskussion]]) 2 mars 2026 kl. 12.58 (CET) :::Noting that I have requested the stewards to flag the bot [[m:SRB#TenshiBot@sv.wikisource|here]]. [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] ([[Användardiskussion:Tenshi Hinanawi|diskussion]]) 9 mars 2026 kl. 13.50 (CET) ::::Nu har jag delat ut botstatus till [[Användare:TenshiBot]]. /[[Användare:EnDumEn|EnDumEn]] ([[Användardiskussion:EnDumEn|diskussion]]) 9 mars 2026 kl. 21.05 (CET) == Ord som fortsätter på nästa sida == Skapade nyligen [[Jul-Kalender 1887/Sysslolös]] (ett kapitel kvar nu av boken) och ser att ord som avslutas mitt i på ena sidan med ett streck (-) och fortsätter på nästa på sidan tolkas som två ord. Så som "träf fade" mellan andra och tredje sidan. Hur får man programvaran att slå ihop orden istället? [[Användare:Sabelöga|Sabelöga]] ([[Användardiskussion:Sabelöga|diskussion]]) 13 mars 2026 kl. 23.54 (CET) :Den andra sidan börjar inte med "fade" utan med vagnretur. Texten på sidan måste börja med det ord som ska bindas ihop, annars fungerar det inte. [[Användare:Thuresson|Thuresson]] ([[Användardiskussion:Thuresson|diskussion]]) 14 mars 2026 kl. 06.42 (CET) ::Menar du att detta inte går att ordna maskinellt utan att man måste manuellt flytta ena halvan av ordet till en av sidorna och knyta ihop dom där? [[Användare:Sabelöga|Sabelöga]] ([[Användardiskussion:Sabelöga|diskussion]]) 16 mars 2026 kl. 12.03 (CET) :::Jasså, sidan får inte inledas med mellanslag. Okej, då förstår jag. [[Användare:Sabelöga|Sabelöga]] ([[Användardiskussion:Sabelöga|diskussion]]) 16 mars 2026 kl. 12.05 (CET) ::::En sak att tänka på är att de flesta webbläsare och även Mediawikis sökfunktion behandlar de hopsydda delarna som olika ord, så om det avstavade ordet är ett namn eller term som man tror att användare vill söka efter kan man flytta manuellt (och eventuellt använda mallen {{mall|avstavat}} för att det ska se rätt ut i korrläsningen). [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 26 mars 2026 kl. 15.39 (CET) == Fortlöpande transkludering av långt verk. == Jag har i helgen börjat skanna in och korrekturläsa Samhällets olycksbarn av Victor Hugo. Eftersom det här är mitt första projekt här gör jag antagligen en massa fel men man måste ju börja någonstans. En konkret sak jag undrar är om det är ok att börja transkludering redan innan allt är korrekturläst. Verket är uppdelat i 365 kapitel, 48 "böcker" och 5 "band". Vore det tex ok att transkludera en "bok" i taget? Dessa är skannade hittills av totalt 13 volymer (obs, de tryckta volymerna motsvarar inget av verkets nivåer.) * https://sv.wikisource.org/wiki/Index:Samh%C3%A4llets_olycksbarn_-_Volym_1_(1927).pdf * https://sv.wikisource.org/wiki/Index:Samh%C3%A4llets_olycksbarn_-_Volym_2_(1927).pdf * https://sv.wikisource.org/wiki/Index:Samh%C3%A4llets_olycksbarn_-_Volym_3_(1927).pdf [[Användare:Jonatanskogsfors|Jonatan]] ([[Användardiskussion:Jonatanskogsfors|diskussion]]) 30 mars 2026 kl. 11.17 (CEST) == Fel från OCR-verktyget == Mitt i verket [[Sida:Kongl. vitt. hist. och ant. akad. handlingar 25 och 26.pdf/121]] går det inte längre att transkribera texten. Felmeddelandet lyder: "''Fel från OCR-verktyget: Bild-URL måste börja med en av följande domännamn och avslutas med ett giltigt filtillägg: upload.wikimedia.org och upload.wikimedia.beta.wmflabs.org.''" Kan någon lösa detta? M v h [[Användare:Gottfried Multe|Gottfried Multe]] ([[Användardiskussion:Gottfried Multe|diskussion]]) 8 april 2026 kl. 10.21 (CEST) :Jag kan inte reproducera buggen. Fungerar det för dig nu? [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 8 april 2026 kl. 17.55 (CEST) ::Hej. Ja, nu verkar det fungera. Det räckte tydligen med att du tittade på sidan! [[Användare:Gottfried Multe|Gottfried Multe]] ([[Användardiskussion:Gottfried Multe|diskussion]]) 9 april 2026 kl. 09.19 (CEST) == Årstafruns dagböcker, nydigitiserade filer i samarbete med Nordiska museet == Wikimedia Sverige samarbetar just nu med [[:wikipedia:sv:Nordiska_museet|Nordiska museet i Stockholm]] i ett projekt där nydigitiserade filer med ''Årstafruns dagböcker'' laddas upp på Wikimedia Commons. Dagböckerna skrevs av godsägaren [[:wikipedia:sv:Märta_Helena_Reenstierna|Märta Helena Reenstierna]] och finns i sin helhet i Nordiska museets arkiv. De utgör ett viktigt historiskt dokument. Museet har digitiserat dagböckerna i hög upplösning. Huvuddelen av projektet går därför ut på att ladda upp dessa till Wikimedia Commons. De finns i kategorin [[:commons:Category:Årstafruns_dagböcker|Årstafruns dagböcker]], både som PDF-filer och separata sidor i hög upplösning. Museet har dessutom skapat en första version av en transkribering med hjälp av [[:wikipedia:sv:Handskriftsigenkänning|handskriftsigenkänning]]. Tillsammans vill vi utforska huruvida den svenska Wikisourcegemenskapen skulle kunna ha nytta av materialet. Som ett mindre pilotprojekt har vi därför lagt upp en årgång av dagböckerna - [[Index:Årstafruns_dagböcker_-_Nordiska_museet_-_1827.pdf]] - här, tillsammans med den preliminära texten. Syftet med pilotprojektet är att se hur väl materialet fungerar på Wikisource och hur den maskinella tolkningen kan användas som utgångspunkt. Målgruppen är visserligen rätt så snäv - folk som kan och älskar att läsa handstil - men var finns de om inte på Wikisource? Varmt välkomna att testa! Med vänliga hälsningar, [[Användare:Alicia Fagerving (WMSE)|Alicia Fagerving (WMSE)]] ([[Användardiskussion:Alicia Fagerving (WMSE)|diskussion]]) 4 maj 2026 kl. 14.35 (CEST) :Det är ju handstil från 1827 så med lite övning ska det säkert gå att läsa. Att känna till grundläggande fakta om Märta Reenstierna kan säkert vara användbart, så att transkriberingens "Herr Tull" enkelt kan ändras till Norr Tull. Ett selektivt urval av dagböckerna finns tillgängliga på [https://litteraturbanken.se/f%C3%B6rfattare/ReenstiernaMH/titlar/%C3%85rstadagboken3/sida/5/faksimil?om-boken Litteraturbanken] [[Användare:Thuresson|Thuresson]] ([[Användardiskussion:Thuresson|diskussion]]) 4 maj 2026 kl. 18.19 (CEST) ::Ja jag har "petat" lite grann på några sidor, men även om det mesta går an att läsa, så är det iallafall problem (för mig). Några bokstäver särskilt. T. ex.: ::1) "v" eller "w": Jag håller också på med ett tryckt verk från mitten på 1700-talet, och där är nästan <u>alla</u> ord som vi nu skriver med "v", tryckta med "w". På 1820-talet ... vet jag inte hur man stavade. Men jag tror att "v/w" bokstaven skall vara ett "v", eftersom jag har aldrig sett (t.ex.) namn som "Xxxx von Xxxxxx" skrivna som "won". ::2) "k" eller "K": De ser likadana ut - i mina ögon. Alltså skriver jag det jag tycker passar bäst. ::Inte de enda som ger mig problem, men vad jag hade/har mest besvär med. [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 6 maj 2026 kl. 04.43 (CEST) :Okej, men nu förstår jag inte <u>varför </u> ni vill at Wikisource skall göra något. Ni (Nordiska Museet) har ju redan gett ut hela verket på webben. T.ex. https://dokument.nordiskamuseet.se/resource/7965a03f-bcf2-435e-9c34-061f8e90655b?index=text_sv_ns_t&query=1827&searchOffset=0 Så varför skulle man göra om det?? [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 7 maj 2026 kl. 04.40 (CEST) d5fe0gqsvldvckt9kpgrsxwgmy1x1d5 650447 650440 2026-05-07T07:44:06Z Belteshassar 7194 /* Årstafruns dagböcker, nydigitiserade filer i samarbete med Nordiska museet */ Svar 650447 wikitext text/x-wiki {| style="float: right;" |__TOC__ |}__NEWSECTIONLINK__ =Välkommen till Mötesplatsen= [[Fil:New library in Turku opened 2.3.2007.jpg|miniatyr|Välkommen]] Mötesplatsen är det allmänna diskussionsforumet om svenska Wikisource. [http://sv.wikisource.org/w/index.php?title=Wikisource:M%C3%B6tesplatsen&action=edit&section=new Skriv ett nytt meddelande under en ny rubrik] Mötesplatsen är rätt plats för att ansöka om att använda en '''bot''' på projektet. Observera att kortare botkörningar, såsom interwiki, ofta kan göras utan botflagga. För '''användarnamnsbyten''' gå till [[:m:SRUC|Metas sida för globala användarnamnsbyten]]. To request to run a '''bot''' on Swedish Wikisource, start a thread on this page and describe your bot and what kind of job you would like to do. Note, that minor bot-jobs, such as iw-linking often can be done without botflag. To request '''change of username/SUL,''' please go to [[:m:SRUC|the request page for a global rename]]. [[Kategori:Wikisource|Mötesplatsen]] ==Gamla diskussioner== {{Wikisource:Mötesplatsen/Arkiv}} =Diskussioner= == Varning: Den här filen kan innehålla skadlig kod. Om du kör den kan din dator skadas. == I just uploaded a djvu file made from a pdf of a book on internet archives. However, when attempting to make the index, the file does not appear on the index page as usual but rather connects to a page (https://sv.wikisource.org/wiki/Fil:H_Sch%C3%BCck_Studier_i_Beowulfsagan_1909.djvu) that states: Varning: Den här filen kan innehålla skadlig kod. Om du kör den kan din dator skadas. I do not understand why this is happening, and would appreciate any help in fixing this problem (and avoiding it in the future if there is something I did wrong). I have scanned my computer for malicious code and am not getting any indication that the file has anything wrong with it. In addition, an online virus scanner give the following results for this file: File Name: H Schück Studier i Beowulfsagan 1909.djvu<br> File Size: 4.741485MB<br> File Type: Unknown<br> Scan Status: Finished<br> Scan Date: 2025-01-05 12:15:27<br> Scanning Engine <br> Scan Result<br> IPQS Internet Security Suite Clean<br> IPQS Byte Checks Clean<br> IPQS Malicious Code Scanner Clean<br> IPQS Emerging Threats Clean<br> IPQS Malicous Network Activity Clean<br> IPQS Threat Defender Clean<br> IPQS Foreign Entity Checker Clean<br> I do notice on Wikimedia Commons <bdi>[https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/52/H_Sch%C3%BCck_Studier_i_Beowulfsagan_1909.djvu Original file]</bdi> (1,752 × 2,676 pixels, file size: 4.52 MB, MIME type: image/vnd.djvu, 60 pages) SV Wikisource file that index is referencing: [https://sv.wikisource.org/wiki/Fil:H_Sch%C3%BCck_Studier_i_Beowulfsagan_1909.djvu] (0 × 0 pixlar, filstorlek: 4,52 Mbyte, MIME-typ: image/vnd.djvu) So I do not know what is happening here. Looks like I am dead in the water for this project for the time being. Thanks for any assistance in this matter. [[Användare:PWidergren|PWidergren]] ([[Användardiskussion:PWidergren|diskussion]]) 5 januari 2025 kl. 18.45 (CET) :Kan ha varit ett ccheproblem. Fungerar det nu för dig? [[Användare:Thurs|Thurs]] ([[Användardiskussion:Thurs|diskussion]]) 5 januari 2025 kl. 23.18 (CET) ::Ja. Det går nu. Tack. ::[[Användare:PWidergren|PWidergren]] ([[Användardiskussion:PWidergren|diskussion]]) 6 januari 2025 kl. 00.54 (CET) == Tillägg som inte passar att kopiera rätt in == I Capitaine Ekebergs resa finns [[Capitaine Carl Gustav Ekebergs ostindiska resa, åren 1770 och 1771/Rättelser|ett tillägg]] till [[Sida:Capitaine Carl Gustav Ekebergs ostindiska resa, åren 1770 och 1771.djvu/56|sidan 38]] som inte passar att kopiera rakt in såsom det är skrivet. Jag valde att göra en fotnot och lägga in tillägget där. Alternativt skulle man kunna skriva om tillägget minimalt till en fullständig mening. Nån som har andra tankar om hur detta kunde lösas? [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 9 januari 2025 kl. 14.10 (CET) :I [[Sida:Berzelius Bref 10.djvu/22|Berzelius Brev]] gjorde jag så att man i texten kunde klicka sig vidare till ett separat avsnitt för tillägg (133 olika punkter). Att göra så i ditt exempel är väl lite överdrivet när det bara fanns ett enda tillägg. [[Användare:Thuresson|Thuresson]] ([[Användardiskussion:Thuresson|diskussion]]) 9 januari 2025 kl. 17.25 (CET) == Hur göra text i bilder mer tillgänglig? == Jag har dragit igång ett nytt ambitiöst transkriberingsprojekt för en 1700-talshandskrift. [[Sida:En kort beskrifvning uppå en ostindisk resa till Canton uthi Chinah - Carl Fredrich von Schantz - KB M292.pdf/6|Titeluppslaget]] är en vacker teckning men har också en del textbeskrivningar som jag skulle vilja göra tillgängliga för den som inte kan läsa 1700-talsstil. En tanke jag hade var att använda s.k. [[mw:Extension:ImageMap|image map]] för att skapa ett "tooltip". Länkarna skulle antingen kunna gå till ett odefinierat ankare på sidan, eller till filbeskrivningssidan (alltså det förväntade beteendet när man klickar på en bild). [https://sv.wikisource.org/w/index.php?title=Anv%C3%A4ndare:Belteshassar/Sandl%C3%A5da&oldid=586703 Exempel i min sandlåda]. Andra idéer på hur texten kan göras mer tillgänglig? [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 22 januari 2025 kl. 12.20 (CET) :Okej, inga svar efter en dag. Då får jag väl säga att ...<br> :Det ser ju ut som om det fungerar, men (i min åsikt förstås) är det mer komplicerat än nödigt. Om det var jag som gjorde det, så skulle jag bara skriva nånting i texten under bilden som innehåller vad det står på bilden. T.ex. "Bilden innehåller text: Farwatnet till Canton 2 mihl, Hamnen hwaräst Skeppen ligga, Inloppet till hamnen, ...". Då blir det väl sökbart åtminstone, och om man vill veta precis var på bilden det står så är det nog inte så svårt att hitta. [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 23 januari 2025 kl. 20.58 (CET) ::Du har en poäng. Jag gjorde ett försök att placera texten ungefär rätt. Tror det får bli bra för nu. Tack. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 24 januari 2025 kl. 10.34 (CET) :Jag tror inte att image map egentligen är det du är ute efter. Är det inte istället [[:en:Template:Annotated image]] med exempel på [[:en:Template:Annotated image/Extinction]]? [[Användare:Thuresson|Thuresson]] ([[Användardiskussion:Thuresson|diskussion]]) 23 januari 2025 kl. 21.16 (CET) ::Ja, det är förstås en möjlighet, men lite synd att täcka över den vackra handskriften med annoteringar. Nåväl, jag valde den enklare vägen den här gången. Kanske provar det en annan gång Tack. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 24 januari 2025 kl. 10.35 (CET) == Mallen {{mall|antikva}} eller <tt><nowiki><tt></tt></nowiki></tt> == För texter i frakturstil med låneord i antikva, är det numera bättre att använda mallen {{mall|antikva}} än den gamma standarden med fast teckenbredd? Borde vi uppdatera [[WS:Redigering#Teckenuppsättning och typsnitt]] med hänvisning till mallen? [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 29 januari 2025 kl. 12.50 (CET) :Jag har inget "svar", men jag har undrat samma sak. Och ofta är det inte så enkelt att verket bara innehåller två stiler. :[https://sv.wikisource.org/wiki/Sida:Ingwar_Widtfarne.pdf/13 Här] t.ex. har vi en sida med (1) fraktur (det mesta), (2) schwabacher (för text med lite "mer" betoning), (3) antikva (för "främmande" ord, t.ex.) och (4) kursivt (referenser eller text i latin, t.ex.). {2} Jämfört med fraktur så är schwabacher lite fetare (mer bläck) och lite bredare. Sidan om teckenuppsättning (ovan) säger att man borde ange det med kursivering; men det är ju något helt annat här som <i>redan är kursiverat</i>. Skulle man använda <b>fetstil</b> kanske? Ja kanske, men (i min åsikt förstås) blir det <b>alltför svart</b>; ett "bang" i ögat. I verket har jag använt {{Mall|spärrat}}; inte perfekt, men jag vet inte ens vad "det bästa" skulle vara. {3} Antikva mallen använde jag för ord tryckta i antikva, men ... det ser {{ant|lite konstigt}} ut (alltså nästan som om det vore mindre viktigt), eftersom bokstäverna också blir lite mindre. {4} Och (till sist) kursiv: borde det vara "bara" <i>kursiv</i> eller {{ant|<i>antikva plus kursiv</i>}}. Jag tycker (tyckte) att det sista ser bättre ut (mer lika originalet). :Ja, inga svar, men jag skulle också uppskatta några visa ord från <b>er alla</b>. Vad gör de som arbetar på engelska eller tyska, t.ex.? [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 1 februari 2025 kl. 08.32 (CET) ::A couple of thoughts: ::1. <nowiki><tt></nowiki> is considered depricated and triggers lint errors. ::Cf. https://phabricator.wikimedia.org/T26529 ::2. Simply adding font-size:110% to the <nowiki><span></nowiki> of code in the antikva template increases the size of the serif font so that it is about the size of the default font. Changes in the template will, however, globally change the look of the text everytime the template has been used in the past by other people for other texts, but perhaps this is something that needs to done or at least would not cause much harm to do, and perhaps be an improvement. Cursive could be added at the template level for that matter too, if there is any sort of consensus about how antikva should look. ::[[Användare:PWidergren|PWidergren]] ([[Användardiskussion:PWidergren|diskussion]]) 1 februari 2025 kl. 12.54 (CET) ::Norska wikisource verkar använda [[:no:Mal:Antikva|Mal:Antikva]]; tyskarna använder vad jag kan se <nowiki><tt></tt></nowiki>; danskarna vet jag inte vad de använder; finska behärskar jag inte bra nog för att kolla och så mycket engelska texter satta i frakturstil finns nog inte. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 1 februari 2025 kl. 21.57 (CET) :::Jag tittade på norska mallen, och den är inte samma som den svenska. Istället ställer den bara texten inom <nowiki><tt></tt></nowiki>-taggar. :-( [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 2 februari 2025 kl. 01.42 (CET) == Att referera till artiklar == Hej, jag är ny medlem här, hittade nyligen in hit till Wikisource och blev glatt överraskad av detta arbete! Till mina frågor, så undrar jag hur artiklar refereras till på bästa vis? I det inloggade läget, ser jag att man kan få en permanent länk för den artikel man besöker. Exempelvis Karin Boye ger: https://sv.wikisource.org/w/index.php?title=F%C3%B6rfattare:Karin_Boye&oldid=519251 Hur pass beständiga/permanenta är dessa länkar? Är det klokare att använda Wikidata-objektet, för att på så vis slå upp korrekt URL? [[Användare:LetteredPoet|LetteredPoet]] ([[Användardiskussion:LetteredPoet|diskussion]]) 5 februari 2025 kl. 20.32 (CET) :Välkommen! Permanentlänken är till för att länka en specifik version av en sida, vilket är bra om du vill visa hur den såg ut just när du besökte den. Enda sättet att bryta länken är om en administratör skulle radera versionen/sidan, vilket är osannolikt för den du länkade. :Wikidata-objekt är också beständiga, men de pekar alltid på senaste versionen av sidan. :I de allra flesta fall funkar den vanliga url:en lika bra, men om en sida har flyttas så kanske url:en går till en omdirigering eller grensida i framtiden. Båda dina förslag undviker det. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 5 februari 2025 kl. 22.16 (CET) ::Okej, tack för förklaringen! Så även om sidan flyttas, så kommer permalänken peka rätt? Och bara om sidan raderas så blir permalänken oanvändbar [[Användare:LetteredPoet|LetteredPoet]] ([[Användardiskussion:LetteredPoet|diskussion]]) 13 februari 2025 kl. 20.42 (CET) == Lutheri Catechismus på Lenape (Delaware) == ''Tråd flyttad från [[Wikisourcediskussion:Mötesplatsen]]'' [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 11 februari 2025 kl. 11.32 (CET) För den händelse att fler är intresserade, så vill jag nämna att jag har påbörjat arbetet att OCR-läsa [[Johannes Campanius]] översättning av Luthers lilla katekes till [[Lenape]] (eller det Americansk-Virginske språket som han själv kallade det. Jag har ett exemplar av faksimilutgåvan från 1930-talet, men den förlaga jag utgår från har jag laddat ned från [Litteraturbanken]: Eftersom originalet återger den svenska texten i frakturstil och lenape- texten i antikva använder jag [[Tesseract]] som jag tycker klarar frakturen bra.--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 11 februari 2025 kl. 10.40 (CET) === Tryckstilar och markup === Jag är typsnitts-nörd och försöker mig samtidigt på att sampla de typsnitt som används i förlagan i syfte att extrahera dem som ttf- eller otf-filer, Jag vet inte om markup av fraktursatta ord är av intresse för Wikisource, men jag gör det alltså för min egen skull, eftersom jag vill utveckla en fungerande rutin för detta att senare bearbeta KB:s tidningsarkiv med (jag är inte helt nöjd med KB:s egen OCR-läsning, särskilt med tanke på deras val av ordlistor för automatisk korrekturläsning, vilket har lett till sådana besynnerligheter som en greve Laserstråle omnämnd i [[Aftonbladet]] på 1850-talet.--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 11 februari 2025 kl. 10.40 (CET) :Förutom att undvika dubbelarbete är mitt syfte med denna anmälan att få tips om Formatteringsprocessen då jag eftersträvar en så originaltrogen inläsning som möjligt, vilket alltså verkar strida mot praxis på Wikisource. Min plan är därför att göra formatteringen efterredigerbar,, t.ex med användning av CSS. Då kan jag t.ex. lägga in markeringar av sidbrott men filtrera bort dem för användning på Wikisource.--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 11 februari 2025 kl. 22.37 (CET) === Placering === Frågan är kanske för tidigt ställd, men jag undrar om ett sådant verk hör hemma på svenska Wikisource, gemensamma språkneutrala www.wikisource.org eller någon annanstans (del.wikisource.org)? Jag delar givetvis gärna med mig av resultatet till såväl projekt Runeberg som Gutenberg om de vill ha det. Kanske [[Gutenberg Proofreaders]] vill hjälpa till med korrläsningen?--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 11 februari 2025 kl. 10.40 (CET) :@[[Användare:SM5POR|SM5POR]]: Jag flyttade tråden hit där innehållsdiskussioner passar bättre. Intressant projekt du håller på med. :Min spontana tanke om placering är att verket främst har ett värde p.g.a. översättningen till Lenape (jmf. t.ex. med [[Ingwar Widtfarne/Ingwars Saga]] som jag tycker platsar här eftersom det är översättningen till svenska som är mest intressant). Vad jag vet finns det inget lämpligt projekt för del, unm eller umu, – och det är nog osannolikt att ett startas då det inte ens finns en Wikipedia-version – så flerspråkiga Wikisource är nog det bästa hemmet för ditt projekt. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 11 februari 2025 kl. 11.41 (CET) ::@[[Användare:Belteshassar|Belteshassar]]Tack för flytten. Jag fattar mig kort just nu eftersom jag är inloggad via mobilen i dinarie atorstället för min ordinarie dator--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 11 februari 2025 kl. 22.18 (CET) :::Jag väckte faktiskt frågan pom ett möjligt incubator'prroojekt för Lenape och fick svaret att fet redan fanns ett för unami och [[“Att möta dig“|att]] ett för munsee kunde övervägas, jag är okunnig om skillnaden mellan de två språken och benämner dem därför kollektivt som Lenape,min tanke med OCR-läsningenn är just att stödja dessa projekt, frågan är tidigt ställd som sagt och vi hinner återkomma till den inn jagg har några färdiga filer att ladda uuuoo.-‐[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 12 februari 2025 kl. 07.40 (CET) === Skyddstider och omfång === Frågan om skyddstider kan tyckas överspelad eftersom Campanius dog redan 1683. Mitt tryckta exemplar är dock ur faksimilutgåvan från 1930-talet, och den innehåller en efterskrift av riksbibliotekarien Isak Collijn (1875-1949), hans upphovsrätt till den löpte ut 2019 enligt nu gällande regler, och jag minns att jag före 2019 övervägde att anmäla boken som kandidat för inskanning via projekt Gutenberg Canada (som inte beaktar någon 70-årig skyddstid utan bara Bernunionens 50-åriga dito) av just detta skäl. Inskanningen från Litteraturbanken verkar dock bara innehålla originalet från 1600-talet, så den ska inte utgöra något problem. Min som vanligt för tidigt ställda fråga är nu om Collijns informativa efterskrift är tillräckligt intressant för svenska Wikisource att ta med i detta OCR-arbete, och om det i så fall finns några upphovsrättsliga gränsfall kvar att ta hänsyn till.--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 13 februari 2025 kl. 14.34 (CET) :Collijns efterskrift är väl absolut intressant nog för att platsa. Jag kan inte reglerna exakt, men verket ska vara fritt från amerikansk upphovsrätt också (publicering + 95 år). Ännu så länge omfattas verk från 1930-talet, men det kanske finns några undantag som kan tillämpas? [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 13 februari 2025 kl. 15.31 (CET) ::Då verkar den enkla lösningen vara att köra på, men att göra en partiell publicering med utrymme för att lägga till Collijn 2044 eller när det blir.--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 15 februari 2025 kl. 11.25 (CET) == Administratörsval == För allas kännedom så har jag nominerat mig själv till administratör här: [[Wikisource:Administratörer#Användare:Belteshassar]]. Ni som är aktiva på projektet får gärna gå dit och lägga er röst för eller emot. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 23 februari 2025 kl. 14.01 (CET) == Dålig ordning i indexkategorierna == En sak som stör mig är den dåliga ordningen i indexkategorierna. Jag var osäker på om jag borde ta upp det eller om det bara är jag som tycker det är dålig stil, med tanke på att ingen annan här har sagt något, men de andra kanske väntade på att någon annan skulle säga något. Iallafall, om att man kan lägga till kategorier genom fälten nedan togs upp i [[Wikisource:Mötesplatsen/Arkiv 2019#Kategorier på indexsidorna|detta meddelande från 2019]] men funktionen verkar ha problem. Ta till exempel [[:Kategori:Validerade index]], där över en tredjedel av indexen hamnar under bokstaven V bara för att Validerade börjar på den bokstaven. Samma sak med de andra indexkategorierna där en massa index hamnar under bokstäverna E, I och K. Vore det bättre om man lade till kategorier manuellt, utan att använda fälten, eller finns det något tekniskt någon ska göra med själva sajten så att säga, så att indexen sorteras rätt? [[Användare:Grey ghost|Grey ghost]] ([[Användardiskussion:Grey ghost|diskussion]]) 3 maj 2025 kl. 16.55 (CEST) :Jag har bara kollat översiktligt men det verkar som att de index-sidor som "ligger fel" är sådana som är skapade efter 2019 och där inte kategori har lagts in för hand utan där endast textfältet för kategori på index-sidan har använts. [[Användare:Thuresson|Thuresson]] ([[Användardiskussion:Thuresson|diskussion]]) 3 maj 2025 kl. 18.56 (CEST) ::Jag har också stört mig på detta och brukar därför lägga kategorierna i anteckningfältet i stället. Har klickat runt lite på andra Wikisourceprojekt och sett att de har en dropdown för status som sätter kategorierna korrekturlästa/validerade index etc. De verkar inte använda andra kategorier på index, men på danska finns samma bugg (nån hade felaktigt satt kategorier ämnade för verk på en indexsida). [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 3 maj 2025 kl. 21.10 (CEST) :::Nej, Grey ghost, det är inte bara du som tycker att det är "dålig stil". Jag har också märkt det, men eftersom ingen annan har sagt nånting så antog jag att det var sett som ett "mindre" fel. Men nu ...<br> :::Eftersom Thurs skrev i 2019 "<i>där kategorierna <b>ska</b> läggas</i>" så tycker jag att det <u>borde</u> fungera också. Men finns det någon, här eller annanstans, som ens vet <u>var</u> felet ligger? Vi är ju inte alla tekniska här, men om vi visste vilket skript det är som går fel, så kanske någon kan hitta en lösning.<br> :::Eller skulle det vara bättre om vi kunde använda "Status"-idén istället? [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 4 maj 2025 kl. 00.11 (CEST) ::::Tror inte det finns så mycket vi kan göra på wikin mer än att kringgå det. Problemet är [[phab:T299824|rapporterat i phabricator]], men det är en rätt lång backlog så det ligger nog inte så högt på WMF:s priolista. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 4 maj 2025 kl. 07.54 (CEST) :::::Och det är inte bara indexkategorierna ser jag nu utan även ursprungskategorierna. Ser man i till exempel [[:Kategori:Eget arbete]] ser man en massa index under bokstaven E. Det har blivit rapporterat nu så vi får se om allt blir löst, om inte får vi lägga till kategorier på det gamla sättet. [[Användare:Grey ghost|Grey ghost]] ([[Användardiskussion:Grey ghost|diskussion]]) 5 maj 2025 kl. 22.00 (CEST) ::::::Rätt säker på att jag hittat felet i koden. Har skickat in [[gerrit:1152372|en patch]] för det. / [[:User:Lokal_Profil|Lokal]][[Special:Contributions/Lokal_Profil|_]][[:User_talk:Lokal_Profil|Profil]] 30 maj 2025 kl. 23.59 (CEST) :::::::Fixen sjösattes 1 juli och jag har testat att den funkar. Observera att sidor som redan har kategoriserats inte kategoriseras om utan en [[mw:Help:Dummy_edit#Null_edit|null edit]]. jag prövade att bara rensa cachen (purge) vilket inte gav resultat. :::::::Ska se om jag fixa med min bot så att den uppdaterar de [[:Kategori:Index_efter_status|kategorierna för index-status]]. Pinga här om det finns någon ytterligare kategori som bör få den behandlingen. / [[:User:Lokal_Profil|Lokal]][[Special:Contributions/Lokal_Profil|_]][[:User_talk:Lokal_Profil|Profil]] 2 juli 2025 kl. 23.16 (CEST) ::::::::Kör på alla i [[:Kategori:Index]] så missas garanterat ingen. / [[:User:Lokal_Profil|Lokal]][[Special:Contributions/Lokal_Profil|_]][[:User_talk:Lokal_Profil|Profil]] 2 juli 2025 kl. 23.47 (CEST) == Mindre färgjustering i titelmallarna == Jag har tittat ytterligare på att göra Wikisource mer kompatibel för de som använder Dark-mode (inställningar->utseende->färg->mörk). En av de icke-kompatibla mallar som läsare oftast möter är {{mall|Titel}}. Det enklaste sättet att fixa mallen är att justera till färgnyanser som MediaWiki redan känner till. Det innebär dock en viss ändring mot hur det ser ut idag, även för de som inte använder dark-mode. Vill därför kolla om ni är ok med skiftet, eftersom jag inte vet hur noggrant färgerna som används idag kan ha diskuterats tidigare. Resultatet/skillnaden kan ni se på [[Användardiskussion:Lokal Profil/test]]. Testa gärna att växla till mörkt läge för att se hur det blir även där. / [[:User:Lokal_Profil|Lokal]][[Special:Contributions/Lokal_Profil|_]][[:User_talk:Lokal_Profil|Profil]] 13 juli 2025 kl. 19.58 (CEST) :Man kan även kolla in dark-mode genom att lägga på <code>?vectornightmode=1</code> på url:en av en sida man besöker. / [[:User:Lokal_Profil|Lokal]][[Special:Contributions/Lokal_Profil|_]][[:User_talk:Lokal_Profil|Profil]] 14 juli 2025 kl. 00.25 (CEST) ::Då ingen svarat och de visuella skillnaderna är tämligen små så genomför jag nu ändringen. I den uppdateringen tar jag med en hel del andra förbättringar vilkq inte syns utåt, så om färgen är ett problem senare så kan den delen lätt åtgärdas. / [[:User:Lokal_Profil|Lokal]][[Special:Contributions/Lokal_Profil|_]][[:User_talk:Lokal_Profil|Profil]] 27 juli 2025 kl. 21.46 (CEST) == Skillnad på nordiska Wikisource och andra språkversioner == Jag har den klassiska vektorn, alltså vektorn från 2010, på samtliga wikiprojekt. När jag använder den klassiska vektorn på Wikipedia, Wikidata och Commons står "Specialsidor" i spalten till vänster, men inte Wikisource, Wikiquote och Wiktionary. Annorlunda var det i våras, så syntes det. Vad mera är, specialsidor syns i vänsterspalten på engelska, franska, italienska och spanska Wikisource. Men inte i de svenska eller heller norska, danska och isländska språkversionerna. Varför har det ändrats på nordiska Wikisource? Kan det ändras tillbaka i framtiden av den tekniska ledningen, eller kan jag ändra det själv genom "Inställningar" åtminstone på svenska Wikisource? [[Användare:Grey ghost|Grey ghost]] ([[Användardiskussion:Grey ghost|diskussion]]) 8 augusti 2025 kl. 21.10 (CEST) :Vilka länkar som visas där definieras på sidan [[MediaWiki:Sidebar]]. Om vi är överens om tillägg vi vill göra så kan nog en administratör här genomföra dem. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 10 augusti 2025 kl. 17.53 (CEST) ::Hur många ska vara överens, räcker det med oss två? Jag är med på det, om du tycker det är okej och det räcker med oss kan du genomföra det, om det stämmer enligt [[Wikisource:Administratörer|den här sidan]] att du är administratör. Det är ju en riktlinje att vara djärv, och jag tror inte att någon skulle bli missnöjd över att det skulle synas i spalten. [[Användare:Grey ghost|Grey ghost]] ([[Användardiskussion:Grey ghost|diskussion]]) 10 augusti 2025 kl. 19.50 (CEST) :::Eftersom det påverkar hur Wikisource ser ut för alla användare så tycker jag vi kan ge förslaget några dagar innan vi inför det så folk hinner se diskussionen och framföra eventuella synpunkter. Förslaget, om jag tolkar dig rätt, är alltså att i menyn till vänster (kallas "Huvudmeny" om man använder senaste utseendet) under "Stöd Wikimedia" lägga till "Specialsidor" som då skall länka till [[Special:Specialsidor]]. Är det rätt uppfattat? Jag låter frågan ligga här några dagar och om ingen protesterar så kan jag eller någon annan administratör genomföra ändringen. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 11 augusti 2025 kl. 09.37 (CEST) ::::Det är så jag tänkt mig det. Har tillräckligt med tid gått för att det ska genomföras? [[Användare:Grey ghost|Grey ghost]] ([[Användardiskussion:Grey ghost|diskussion]]) 31 augusti 2025 kl. 21.35 (CEST) :::::Utfört. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 1 september 2025 kl. 11.47 (CEST) ::::::Tack så mycket! [[Användare:Grey ghost|Grey ghost]] ([[Användardiskussion:Grey ghost|diskussion]]) 1 september 2025 kl. 21.55 (CEST) == Kulturkanon == Jag tog mig friheten att skapa en [[:Kategori:En kulturkanon för Sverige|kategori]] för verk som ingår i förslaget till en svensk kulturkanon. Tänker att det kan vara en bra chans att synliggöra att vi faktiskt har många av verken på Wikisource. Däremot vet jag inte riktigt hur kategorin kan passas in i kategoriträdet så förslag på hur det kan lösas är välkomna. Finns det andra förslag på hur verk ur kanon kan lyftas fram så tar jag gärna emot dem också. Till sist: I förslaget finns ett antal verk som skulle platsa här men som vi ännu inte har. Kanske någon känner sig manad att lägga till dem. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 2 september 2025 kl. 23.15 (CEST) :jag har ingen bild framför mig av hur kategoriträdet ser ut, så jag började :leta efter "samlingsverk" i hopp om att hitta någon kategori för sådana men :fann tyvärr ingen. En kanon är iofs inte ett samlingsverk, men det är ändå :en lista över verk, och som kategori bör den ligga bredvid samlingsverk, :antologier, bibliografier och liknande. Är detta till någon hjälp?--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 3 september 2025 kl. 16.30 (CEST) == Kategori: 1900-talets verk == Okej, inte bara 1900-talet, men också 1800-, 1700-, 1600- etc. Och vad jag undrar är: Vilka årtal skall vara med i en sådan kategori? <br> Det finns ju också kategorier för 1910-, 1920-, 1930-, etc. så det skulle väl vara rimligt att "1900-talets verk" skulle vara för verk som skapades mellan 1900 och 1909 (inklusive). Samma sak för 1800-talet, och 1700-talet. Men när vi kommer tillbaka till 1600-talet så finns det inte kategorier för all 16x0-tal (ännu, åtminstone). Och för 1500-talet och 1400-talet så finns det inga andra alls, bara xx00-talet. Och även äldre? Ingenting. Så om vi har ett verk från, t.ex., 1745, så skall det väl vara med i kategorien för 1740-talet. Men skall den också vara med i "1700-talet"? Eller är <i>det</i> exklusivt för 1700-1709? <br> Det kan ju också hända att man inte vet precis när verket utkom, bara någon gång 1700-1799. Blir det då okej att använda "1700-talets verk"? Eller ...? <br> Är det någon som tror sig förstå hur det borde fungera? Kan du skriva nåt? [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 30 september 2025 kl. 09.17 (CEST) :1900-talets verk är förstås verk från perioden 1900 till 1909. Verk som är från ett okänt årtal ska överhuvud inte kategoriseras efter år. Och det är väl inte nödvändigt att skapa kategorier för mycket längre tillbaka än 1500-talet, [[:Kategori:Verk från medeltiden]] finns ju att använda? [[Användare:Thuresson|Thuresson]] ([[Användardiskussion:Thuresson|diskussion]]) 2 oktober 2025 kl. 22.02 (CEST) ::Så vad tycker du om [[:Kategori:1500-talets verk]] och de verk som är med där? Och [[:Kategori:1600-talets verk]]? [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 3 oktober 2025 kl. 06.10 (CEST) == Wikisource Reader == (Sporadisk användare här, så ursäkta eventuella felformuleringar och misstag.) I en telegramgrupp med GLAM-fokus flaggades för att ''[https://cis-india.github.io/wikisource-reader-app/ Wikisource Reader]'' släppts, och [https://translatewiki.net/wiki/Translating:Wikisource_Reader kan översättas via translatewiki.net]. Glad i hågen kastade jag mig över det och översatte allt, men dubbelkoll och korr uppmuntras då jag inte har full koll på alla termer och funktioner. Efter att jag översatt allt kom jag på att det kanske är bra att ladda ned appen och testa den, och det funkade utan problem och förhoppningsvis kommer översättningarna med vid nästa import då de sker måndagar och torsdagar. Spontant laddade jag ned och började lyssna på '''[[Till jordens medelpunkt]]''' av Jules Verne, och insåg att det kommer bli en spännande upplevelse då språkmotorn lämnar en del att önska. Innehållsförteckningen växlade mellan att kunna och inte kunna läsa romerska siffror, så det var både I som bokstav, II som två och VI som ord. Krångliga och sammansatta ord bokstaverades men däremellan låter det om än datorröst så ändå något så när hanterbart. Har någon härifrån testat? Går det att göra något med texterna för att förbättra uppläsningen? Kan det jobb Wikimedia Sverige (ping @[[Användare:Sebastian Berlin (WMSE)|Sebastian Berlin (WMSE)]] och @[[Användare:Viktoria Hillerud (WMSE)|Viktoria Hillerud (WMSE)]] ) gör med Wikispeech användas för att göra uppläsningen angenämare och mer konsekvent? /[[Användare:Haxpett|Haxpett]] ([[Användardiskussion:Haxpett|diskussion]]) 14 oktober 2025 kl. 14.45 (CEST) == Wikisource Loves Proofreading Campaign 2025 == På [[m:Wikisource Loves Proofreading Campaign 2025]] beskrivs en kampanj som ska locka fler att korrekturläsa i Wikisource, från 20 december 2025 till 20 februari 2026. Det behövs "ambassadörer" (faddrar) på respektive språk, som tar hand om de nykomlingar som värvas. Läs på! [[Användare:LA2|LA2]] ([[Användardiskussion:LA2|diskussion]]) 9 november 2025 kl. 22.09 (CET) == Request for bot flag == Hi, apologies for writing in English. I'd like to request a bot flag for my [[User:TenshiBot|bot]], which would fix [[mw:Help:Extension:Linter|Linter]] errors on this wiki. [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] ([[Användardiskussion:Tenshi Hinanawi|diskussion]]) 11 februari 2026 kl. 18.13 (CET) :Thank you for your interest. Given your bot’s long edit history on enwp I’m leaning towards granting your request immediately. However, could you perhaps share some examples of the types of edits your bot would do? Do you have any estimate on how many pages on this wiki currently have linter errors that the bot could fix? [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 12 februari 2026 kl. 00.41 (CET) ::Looking at the [[Special:LintErrors|stats]], there's around 42,691 lint errors in total. At the moment, the bot could fix misnests (1,706 errors) and obsolete HTML tags (35,781 errors), but not missing end tags (2,661) or stripped tags (194), so about 37,487 that it could fix. For an example, [[w:en:Special:Diff/1337710804|misnests]], [[w:en:Special:Diff/1329973339|obsolete HTML tags (with some other stuff being fixed, not by bot)]]. [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] ([[Användardiskussion:Tenshi Hinanawi|diskussion]]) 12 februari 2026 kl. 02.24 (CET) :::Not-an-expert here, but I peeked at your "obsolete tags" link and saw <nowiki><p></nowiki> tags being replaced by <nowiki>{{pb}}</nowiki> templates. Is this a legit thing to do? It is my understanding that <nowiki><p></nowiki> denotes a new block/paragraph, whereas the <nowiki>{{pb}}</nowiki> template (which doesn't exist in this Swedish Wikisource, btw) inserts (somehow, I didn't look at the details) a page break. These, it seems to me, are not the same. [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 12 februari 2026 kl. 06.32 (CET) ::::<nowiki><p></nowiki> tags aren't obsolete, though they were causing a different type of error (missing end tags) which it's easier to use a find/replace script to replace them with <nowiki>{{pb}}</nowiki> if none of them have any closing <nowiki></p></nowiki> tags. As I understand they are visually the same, though I'm not sure if they're read out the same way in a screen reader. A list of obsolete tag examples can be found at [[mw:Help:Lint errors/obsolete-tag]]. [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] ([[Användardiskussion:Tenshi Hinanawi|diskussion]]) 12 februari 2026 kl. 12.50 (CET) :::It seems clear that someone has already gone to a good deal of effort to deal with the lint errors because there are a lot fewer lint errors than there were a couple of years ago. Most of the major ones have already been cleaned up. The main source of obsolete HTML tags appear to be the use of < center > and < tt > instead of the corresponding templates. If these lint errors could be updated to reflect the current standard, I would think that would be considered a worthwhile improvement. It might, however, be helpful for input on this issue from the folks who have been working on lint errors, because many of the old ones have already been taken care of and perhaps this issue is already being addressed. :::But in addition, yesterday, I was working on a table that needed some work. Although these do not seem to be flagged as errors, many of the old tables used style elements like align and valign that still work, but have a different standard now :::It might be a good idea if these can be automatically updated without creating a new series of problems. :::A new response from [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] just appeared as I was typing this which references [[mw:Help:Lint errors/obsolete-tag]]. < center >, < tt >, align and valign in tables are all listed as obsolete tags which matches my perception of what could be updated pretty well. So, IMHO (does anyone still use IMHO, I don't know), as long as somebody else is not already dealing with the same issues, it would not hurt to update some of these tags to reflect current standards. :::[[Användare:PWidergren|PWidergren]] ([[Användardiskussion:PWidergren|diskussion]]) 12 februari 2026 kl. 13.08 (CET) ::::Another small change that an appropriate bot could implement might also be to update the way headers have typically been written. ::::<nowiki><h2 align="center" style="border-bottom:none;">Heading</h2></nowiki> ::::Use of align="center" is not HTML5 compliant, but a find-replace bot could alter this syntax a little bit to make it HTML compliant (assuming this works as intended). ::::<nowiki><h2 style="margin:auto; border-bottom:none;">Heading</h2></nowiki> ::::But, as the [[mw:Help:Lint errors/obsolete-tag]] page clearly states: ::::"The obsolete-tag error is the result of deprecated HTML elements. ::::Since it is unclear to us at this time how far we want to push this goal of HTML5 compliance, this category is marked low priority. Some wikis might choose to not address this right away. Other wikis might want to get ahead and want to be HTML5 compliant. It is possible that some wikis might write bots to address this. So, please use your judgement and wiki-specific policies to guide you in how much effort you want to spend on this. If, in the future, there is greater clarity about pursuing this more aggressively, we will reflect that by updating the severity of this linter issue appropriately." ::::I, personally, attempt to implement HTML5 standards (to the extent I understand them) when I proofread something, but at this time there is no absolute necessity to make any changes as long as browsers still understand depricated tags. But it probably would not hurt either to update to HTML5 if implemented correctly by someone who knows a lot more about bots than I do and wiki specific considerations are taken into account. Although I have opinions on this matter (do not like <nowiki><big></nowiki> and <nowiki><small></nowiki> either), I, of course, defer to any consensus or administrative decision in these matters. For the most part more serious issues are already being addressed on this wiki. ::::P.S. Since templates do not automatically carry over from one language wikisoure to the next, if you want to use a <nowiki>{{pb}}</nowiki> template, of course, an appropiate Swedish "mall" would have to be created first. The English <nowiki>{{pb}}</nowiki> template, however, is a "page break" template, and I am unsure how that would be appropriate here. Few proofreaders have used paragraph breaks here since they are automatically inserted by transclusion and so the occasional use of <nowiki><p></nowiki> at least is not something that really needs to be fixed. I have seen that when some folks have used <nowiki><p></nowiki> that it was being used more like <nowiki><br></nowiki>. On Swedish wikisource no active proofreader removes all line breaks like some do on English wikisource. These line breaks mess up italics when <nowiki>''</nowiki> is accidentally used over two lines which then flags an unclosed tag error. Unclosed <nowiki><i></nowiki> errors are far more common than <nowiki><p></nowiki>. ::::[[Användare:PWidergren|PWidergren]] ([[Användardiskussion:PWidergren|diskussion]]) 13 februari 2026 kl. 13.53 (CET) :::::[[Användare:Lokal Profil|Lokal Profil]] has been doing a lot of work on linter errors on this wiki. It would be valuable to get their views on this. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 17 februari 2026 kl. 10.54 (CET) :::::As I said [[#c-Tenshi_Hinanawi-20260212115000-Bio2935c-20260212053200|above]], <nowiki><p></nowiki> tags were causing a different type of error, which I cannot fix with my bot. I'm aware that templates cannot be transcluded across different wikis. [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] ([[Användardiskussion:Tenshi Hinanawi|diskussion]]) 19 februari 2026 kl. 21.58 (CET) ::::::Thanks for the ping. I've done a fair bit of work on clearing out linter errors. The main issues have normally been around finding the right replacement. E.g. <code><nowiki><tt></nowiki></code> was used to convey multiple meanings and has since been superseded by both {{mall|ant}} and {{mall|tt}}. While actually replacing them can often be done by bot, figuring out which replacement is the right one cannot (unless the bot is way more advanced). I know that there are similar issues for at least <code><nowiki><small></nowiki></code> which has been used to convey different semantics (it's frequently used for quotes in SOU:s and pure styling in e.g. title pages) so '''should''' have different replacements. ::::::That said. There are probably a bunch of tag replacements which could be done, e.g. <code><nowiki><center></nowiki></code> and <code><nowiki><big></nowiki></code> ''should'' be non-problematic. ::::::For the missnestings there are a bunch of trivial cases, but I think a lot of the remaining once are situations like [https://sv.wikisource.org/w/index.php?title=Sida:Fiskm%C3%A5sen_0007.jpg&action=edit&lintid=141222 this] where the intention is to italicise several paragraphs. However Mediawiki will insert a <code><nowiki><p></nowiki></code>-tag before the first <code><nowiki><i></nowiki></code> which it then closes at the end of the first line followed by an empty line. The fix here is to [https://sv.wikisource.org/w/index.php?title=Sida%3AFiskm%C3%A5sen_0007.jpg&diff=630073&oldid=348097 add a line-break after the opening <nowiki><i></nowiki>] (but the "right" fix in this case is probably to use <code><nowiki><div style="font-style: italic;"></nowiki></code> since this use of the <nowiki><i></nowiki>-tag is incorrect html5 semantics). ::::::/[[:User:Lokal_Profil|Lokal]][[Special:Contributions/Lokal_Profil|_]][[:User_talk:Lokal_Profil|Profil]] 20 februari 2026 kl. 23.51 (CET) :::::::A different method that the bot uses is to close the <nowiki><i></nowiki> tag and readd the tag again on the next line and so forth, which avoids the html5 semantics issue and being reported as a lint error. [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] ([[Användardiskussion:Tenshi Hinanawi|diskussion]]) 23 februari 2026 kl. 00.09 (CET) ::Pinging [[User:EnDumEn|EnDumEn]] and [[User:Thurs|Thurs]] since it appears there aren't any objections to this request. [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] ([[Användardiskussion:Tenshi Hinanawi|diskussion]]) 2 mars 2026 kl. 12.58 (CET) :::Noting that I have requested the stewards to flag the bot [[m:SRB#TenshiBot@sv.wikisource|here]]. [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] ([[Användardiskussion:Tenshi Hinanawi|diskussion]]) 9 mars 2026 kl. 13.50 (CET) ::::Nu har jag delat ut botstatus till [[Användare:TenshiBot]]. /[[Användare:EnDumEn|EnDumEn]] ([[Användardiskussion:EnDumEn|diskussion]]) 9 mars 2026 kl. 21.05 (CET) == Ord som fortsätter på nästa sida == Skapade nyligen [[Jul-Kalender 1887/Sysslolös]] (ett kapitel kvar nu av boken) och ser att ord som avslutas mitt i på ena sidan med ett streck (-) och fortsätter på nästa på sidan tolkas som två ord. Så som "träf fade" mellan andra och tredje sidan. Hur får man programvaran att slå ihop orden istället? [[Användare:Sabelöga|Sabelöga]] ([[Användardiskussion:Sabelöga|diskussion]]) 13 mars 2026 kl. 23.54 (CET) :Den andra sidan börjar inte med "fade" utan med vagnretur. Texten på sidan måste börja med det ord som ska bindas ihop, annars fungerar det inte. [[Användare:Thuresson|Thuresson]] ([[Användardiskussion:Thuresson|diskussion]]) 14 mars 2026 kl. 06.42 (CET) ::Menar du att detta inte går att ordna maskinellt utan att man måste manuellt flytta ena halvan av ordet till en av sidorna och knyta ihop dom där? [[Användare:Sabelöga|Sabelöga]] ([[Användardiskussion:Sabelöga|diskussion]]) 16 mars 2026 kl. 12.03 (CET) :::Jasså, sidan får inte inledas med mellanslag. Okej, då förstår jag. [[Användare:Sabelöga|Sabelöga]] ([[Användardiskussion:Sabelöga|diskussion]]) 16 mars 2026 kl. 12.05 (CET) ::::En sak att tänka på är att de flesta webbläsare och även Mediawikis sökfunktion behandlar de hopsydda delarna som olika ord, så om det avstavade ordet är ett namn eller term som man tror att användare vill söka efter kan man flytta manuellt (och eventuellt använda mallen {{mall|avstavat}} för att det ska se rätt ut i korrläsningen). [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 26 mars 2026 kl. 15.39 (CET) == Fortlöpande transkludering av långt verk. == Jag har i helgen börjat skanna in och korrekturläsa Samhällets olycksbarn av Victor Hugo. Eftersom det här är mitt första projekt här gör jag antagligen en massa fel men man måste ju börja någonstans. En konkret sak jag undrar är om det är ok att börja transkludering redan innan allt är korrekturläst. Verket är uppdelat i 365 kapitel, 48 "böcker" och 5 "band". Vore det tex ok att transkludera en "bok" i taget? Dessa är skannade hittills av totalt 13 volymer (obs, de tryckta volymerna motsvarar inget av verkets nivåer.) * https://sv.wikisource.org/wiki/Index:Samh%C3%A4llets_olycksbarn_-_Volym_1_(1927).pdf * https://sv.wikisource.org/wiki/Index:Samh%C3%A4llets_olycksbarn_-_Volym_2_(1927).pdf * https://sv.wikisource.org/wiki/Index:Samh%C3%A4llets_olycksbarn_-_Volym_3_(1927).pdf [[Användare:Jonatanskogsfors|Jonatan]] ([[Användardiskussion:Jonatanskogsfors|diskussion]]) 30 mars 2026 kl. 11.17 (CEST) == Fel från OCR-verktyget == Mitt i verket [[Sida:Kongl. vitt. hist. och ant. akad. handlingar 25 och 26.pdf/121]] går det inte längre att transkribera texten. Felmeddelandet lyder: "''Fel från OCR-verktyget: Bild-URL måste börja med en av följande domännamn och avslutas med ett giltigt filtillägg: upload.wikimedia.org och upload.wikimedia.beta.wmflabs.org.''" Kan någon lösa detta? M v h [[Användare:Gottfried Multe|Gottfried Multe]] ([[Användardiskussion:Gottfried Multe|diskussion]]) 8 april 2026 kl. 10.21 (CEST) :Jag kan inte reproducera buggen. Fungerar det för dig nu? [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 8 april 2026 kl. 17.55 (CEST) ::Hej. Ja, nu verkar det fungera. Det räckte tydligen med att du tittade på sidan! [[Användare:Gottfried Multe|Gottfried Multe]] ([[Användardiskussion:Gottfried Multe|diskussion]]) 9 april 2026 kl. 09.19 (CEST) == Årstafruns dagböcker, nydigitiserade filer i samarbete med Nordiska museet == Wikimedia Sverige samarbetar just nu med [[:wikipedia:sv:Nordiska_museet|Nordiska museet i Stockholm]] i ett projekt där nydigitiserade filer med ''Årstafruns dagböcker'' laddas upp på Wikimedia Commons. Dagböckerna skrevs av godsägaren [[:wikipedia:sv:Märta_Helena_Reenstierna|Märta Helena Reenstierna]] och finns i sin helhet i Nordiska museets arkiv. De utgör ett viktigt historiskt dokument. Museet har digitiserat dagböckerna i hög upplösning. Huvuddelen av projektet går därför ut på att ladda upp dessa till Wikimedia Commons. De finns i kategorin [[:commons:Category:Årstafruns_dagböcker|Årstafruns dagböcker]], både som PDF-filer och separata sidor i hög upplösning. Museet har dessutom skapat en första version av en transkribering med hjälp av [[:wikipedia:sv:Handskriftsigenkänning|handskriftsigenkänning]]. Tillsammans vill vi utforska huruvida den svenska Wikisourcegemenskapen skulle kunna ha nytta av materialet. Som ett mindre pilotprojekt har vi därför lagt upp en årgång av dagböckerna - [[Index:Årstafruns_dagböcker_-_Nordiska_museet_-_1827.pdf]] - här, tillsammans med den preliminära texten. Syftet med pilotprojektet är att se hur väl materialet fungerar på Wikisource och hur den maskinella tolkningen kan användas som utgångspunkt. Målgruppen är visserligen rätt så snäv - folk som kan och älskar att läsa handstil - men var finns de om inte på Wikisource? Varmt välkomna att testa! Med vänliga hälsningar, [[Användare:Alicia Fagerving (WMSE)|Alicia Fagerving (WMSE)]] ([[Användardiskussion:Alicia Fagerving (WMSE)|diskussion]]) 4 maj 2026 kl. 14.35 (CEST) :Det är ju handstil från 1827 så med lite övning ska det säkert gå att läsa. Att känna till grundläggande fakta om Märta Reenstierna kan säkert vara användbart, så att transkriberingens "Herr Tull" enkelt kan ändras till Norr Tull. Ett selektivt urval av dagböckerna finns tillgängliga på [https://litteraturbanken.se/f%C3%B6rfattare/ReenstiernaMH/titlar/%C3%85rstadagboken3/sida/5/faksimil?om-boken Litteraturbanken] [[Användare:Thuresson|Thuresson]] ([[Användardiskussion:Thuresson|diskussion]]) 4 maj 2026 kl. 18.19 (CEST) ::Ja jag har "petat" lite grann på några sidor, men även om det mesta går an att läsa, så är det iallafall problem (för mig). Några bokstäver särskilt. T. ex.: ::1) "v" eller "w": Jag håller också på med ett tryckt verk från mitten på 1700-talet, och där är nästan <u>alla</u> ord som vi nu skriver med "v", tryckta med "w". På 1820-talet ... vet jag inte hur man stavade. Men jag tror att "v/w" bokstaven skall vara ett "v", eftersom jag har aldrig sett (t.ex.) namn som "Xxxx von Xxxxxx" skrivna som "won". ::2) "k" eller "K": De ser likadana ut - i mina ögon. Alltså skriver jag det jag tycker passar bäst. ::Inte de enda som ger mig problem, men vad jag hade/har mest besvär med. [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 6 maj 2026 kl. 04.43 (CEST) :::Jag håller med om att v/w kan transkriberas som v rakt igenom. Möjligen finns det en liten skillnad, men hon verkar inte vara konsekvent. Till exempel skriver hon "visiter" med vad som kan tolkas som w, fast det rimligen borde vara v. Vad gäller K/k kan jag se att det finns en skillnad, men återigen är hon inte konsekvent. Samma tycker jag gäller F/f, där jag har väldigt svårt att se skillnad. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 7 maj 2026 kl. 09.44 (CEST) :Okej, men nu förstår jag inte <u>varför </u> ni vill at Wikisource skall göra något. Ni (Nordiska Museet) har ju redan gett ut hela verket på webben. T.ex. https://dokument.nordiskamuseet.se/resource/7965a03f-bcf2-435e-9c34-061f8e90655b?index=text_sv_ns_t&query=1827&searchOffset=0 Så varför skulle man göra om det?? [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 7 maj 2026 kl. 04.40 (CEST) c8bnnvkgyan2wqkha97opo8638brjxb 650448 650447 2026-05-07T07:49:50Z Belteshassar 7194 /* Årstafruns dagböcker, nydigitiserade filer i samarbete med Nordiska museet */ Svar 650448 wikitext text/x-wiki {| style="float: right;" |__TOC__ |}__NEWSECTIONLINK__ =Välkommen till Mötesplatsen= [[Fil:New library in Turku opened 2.3.2007.jpg|miniatyr|Välkommen]] Mötesplatsen är det allmänna diskussionsforumet om svenska Wikisource. [http://sv.wikisource.org/w/index.php?title=Wikisource:M%C3%B6tesplatsen&action=edit&section=new Skriv ett nytt meddelande under en ny rubrik] Mötesplatsen är rätt plats för att ansöka om att använda en '''bot''' på projektet. Observera att kortare botkörningar, såsom interwiki, ofta kan göras utan botflagga. För '''användarnamnsbyten''' gå till [[:m:SRUC|Metas sida för globala användarnamnsbyten]]. To request to run a '''bot''' on Swedish Wikisource, start a thread on this page and describe your bot and what kind of job you would like to do. Note, that minor bot-jobs, such as iw-linking often can be done without botflag. To request '''change of username/SUL,''' please go to [[:m:SRUC|the request page for a global rename]]. [[Kategori:Wikisource|Mötesplatsen]] ==Gamla diskussioner== {{Wikisource:Mötesplatsen/Arkiv}} =Diskussioner= == Varning: Den här filen kan innehålla skadlig kod. Om du kör den kan din dator skadas. == I just uploaded a djvu file made from a pdf of a book on internet archives. However, when attempting to make the index, the file does not appear on the index page as usual but rather connects to a page (https://sv.wikisource.org/wiki/Fil:H_Sch%C3%BCck_Studier_i_Beowulfsagan_1909.djvu) that states: Varning: Den här filen kan innehålla skadlig kod. Om du kör den kan din dator skadas. I do not understand why this is happening, and would appreciate any help in fixing this problem (and avoiding it in the future if there is something I did wrong). I have scanned my computer for malicious code and am not getting any indication that the file has anything wrong with it. In addition, an online virus scanner give the following results for this file: File Name: H Schück Studier i Beowulfsagan 1909.djvu<br> File Size: 4.741485MB<br> File Type: Unknown<br> Scan Status: Finished<br> Scan Date: 2025-01-05 12:15:27<br> Scanning Engine <br> Scan Result<br> IPQS Internet Security Suite Clean<br> IPQS Byte Checks Clean<br> IPQS Malicious Code Scanner Clean<br> IPQS Emerging Threats Clean<br> IPQS Malicous Network Activity Clean<br> IPQS Threat Defender Clean<br> IPQS Foreign Entity Checker Clean<br> I do notice on Wikimedia Commons <bdi>[https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/52/H_Sch%C3%BCck_Studier_i_Beowulfsagan_1909.djvu Original file]</bdi> (1,752 × 2,676 pixels, file size: 4.52 MB, MIME type: image/vnd.djvu, 60 pages) SV Wikisource file that index is referencing: [https://sv.wikisource.org/wiki/Fil:H_Sch%C3%BCck_Studier_i_Beowulfsagan_1909.djvu] (0 × 0 pixlar, filstorlek: 4,52 Mbyte, MIME-typ: image/vnd.djvu) So I do not know what is happening here. Looks like I am dead in the water for this project for the time being. Thanks for any assistance in this matter. [[Användare:PWidergren|PWidergren]] ([[Användardiskussion:PWidergren|diskussion]]) 5 januari 2025 kl. 18.45 (CET) :Kan ha varit ett ccheproblem. Fungerar det nu för dig? [[Användare:Thurs|Thurs]] ([[Användardiskussion:Thurs|diskussion]]) 5 januari 2025 kl. 23.18 (CET) ::Ja. Det går nu. Tack. ::[[Användare:PWidergren|PWidergren]] ([[Användardiskussion:PWidergren|diskussion]]) 6 januari 2025 kl. 00.54 (CET) == Tillägg som inte passar att kopiera rätt in == I Capitaine Ekebergs resa finns [[Capitaine Carl Gustav Ekebergs ostindiska resa, åren 1770 och 1771/Rättelser|ett tillägg]] till [[Sida:Capitaine Carl Gustav Ekebergs ostindiska resa, åren 1770 och 1771.djvu/56|sidan 38]] som inte passar att kopiera rakt in såsom det är skrivet. Jag valde att göra en fotnot och lägga in tillägget där. Alternativt skulle man kunna skriva om tillägget minimalt till en fullständig mening. Nån som har andra tankar om hur detta kunde lösas? [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 9 januari 2025 kl. 14.10 (CET) :I [[Sida:Berzelius Bref 10.djvu/22|Berzelius Brev]] gjorde jag så att man i texten kunde klicka sig vidare till ett separat avsnitt för tillägg (133 olika punkter). Att göra så i ditt exempel är väl lite överdrivet när det bara fanns ett enda tillägg. [[Användare:Thuresson|Thuresson]] ([[Användardiskussion:Thuresson|diskussion]]) 9 januari 2025 kl. 17.25 (CET) == Hur göra text i bilder mer tillgänglig? == Jag har dragit igång ett nytt ambitiöst transkriberingsprojekt för en 1700-talshandskrift. [[Sida:En kort beskrifvning uppå en ostindisk resa till Canton uthi Chinah - Carl Fredrich von Schantz - KB M292.pdf/6|Titeluppslaget]] är en vacker teckning men har också en del textbeskrivningar som jag skulle vilja göra tillgängliga för den som inte kan läsa 1700-talsstil. En tanke jag hade var att använda s.k. [[mw:Extension:ImageMap|image map]] för att skapa ett "tooltip". Länkarna skulle antingen kunna gå till ett odefinierat ankare på sidan, eller till filbeskrivningssidan (alltså det förväntade beteendet när man klickar på en bild). [https://sv.wikisource.org/w/index.php?title=Anv%C3%A4ndare:Belteshassar/Sandl%C3%A5da&oldid=586703 Exempel i min sandlåda]. Andra idéer på hur texten kan göras mer tillgänglig? [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 22 januari 2025 kl. 12.20 (CET) :Okej, inga svar efter en dag. Då får jag väl säga att ...<br> :Det ser ju ut som om det fungerar, men (i min åsikt förstås) är det mer komplicerat än nödigt. Om det var jag som gjorde det, så skulle jag bara skriva nånting i texten under bilden som innehåller vad det står på bilden. T.ex. "Bilden innehåller text: Farwatnet till Canton 2 mihl, Hamnen hwaräst Skeppen ligga, Inloppet till hamnen, ...". Då blir det väl sökbart åtminstone, och om man vill veta precis var på bilden det står så är det nog inte så svårt att hitta. [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 23 januari 2025 kl. 20.58 (CET) ::Du har en poäng. Jag gjorde ett försök att placera texten ungefär rätt. Tror det får bli bra för nu. Tack. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 24 januari 2025 kl. 10.34 (CET) :Jag tror inte att image map egentligen är det du är ute efter. Är det inte istället [[:en:Template:Annotated image]] med exempel på [[:en:Template:Annotated image/Extinction]]? [[Användare:Thuresson|Thuresson]] ([[Användardiskussion:Thuresson|diskussion]]) 23 januari 2025 kl. 21.16 (CET) ::Ja, det är förstås en möjlighet, men lite synd att täcka över den vackra handskriften med annoteringar. Nåväl, jag valde den enklare vägen den här gången. Kanske provar det en annan gång Tack. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 24 januari 2025 kl. 10.35 (CET) == Mallen {{mall|antikva}} eller <tt><nowiki><tt></tt></nowiki></tt> == För texter i frakturstil med låneord i antikva, är det numera bättre att använda mallen {{mall|antikva}} än den gamma standarden med fast teckenbredd? Borde vi uppdatera [[WS:Redigering#Teckenuppsättning och typsnitt]] med hänvisning till mallen? [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 29 januari 2025 kl. 12.50 (CET) :Jag har inget "svar", men jag har undrat samma sak. Och ofta är det inte så enkelt att verket bara innehåller två stiler. :[https://sv.wikisource.org/wiki/Sida:Ingwar_Widtfarne.pdf/13 Här] t.ex. har vi en sida med (1) fraktur (det mesta), (2) schwabacher (för text med lite "mer" betoning), (3) antikva (för "främmande" ord, t.ex.) och (4) kursivt (referenser eller text i latin, t.ex.). {2} Jämfört med fraktur så är schwabacher lite fetare (mer bläck) och lite bredare. Sidan om teckenuppsättning (ovan) säger att man borde ange det med kursivering; men det är ju något helt annat här som <i>redan är kursiverat</i>. Skulle man använda <b>fetstil</b> kanske? Ja kanske, men (i min åsikt förstås) blir det <b>alltför svart</b>; ett "bang" i ögat. I verket har jag använt {{Mall|spärrat}}; inte perfekt, men jag vet inte ens vad "det bästa" skulle vara. {3} Antikva mallen använde jag för ord tryckta i antikva, men ... det ser {{ant|lite konstigt}} ut (alltså nästan som om det vore mindre viktigt), eftersom bokstäverna också blir lite mindre. {4} Och (till sist) kursiv: borde det vara "bara" <i>kursiv</i> eller {{ant|<i>antikva plus kursiv</i>}}. Jag tycker (tyckte) att det sista ser bättre ut (mer lika originalet). :Ja, inga svar, men jag skulle också uppskatta några visa ord från <b>er alla</b>. Vad gör de som arbetar på engelska eller tyska, t.ex.? [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 1 februari 2025 kl. 08.32 (CET) ::A couple of thoughts: ::1. <nowiki><tt></nowiki> is considered depricated and triggers lint errors. ::Cf. https://phabricator.wikimedia.org/T26529 ::2. Simply adding font-size:110% to the <nowiki><span></nowiki> of code in the antikva template increases the size of the serif font so that it is about the size of the default font. Changes in the template will, however, globally change the look of the text everytime the template has been used in the past by other people for other texts, but perhaps this is something that needs to done or at least would not cause much harm to do, and perhaps be an improvement. Cursive could be added at the template level for that matter too, if there is any sort of consensus about how antikva should look. ::[[Användare:PWidergren|PWidergren]] ([[Användardiskussion:PWidergren|diskussion]]) 1 februari 2025 kl. 12.54 (CET) ::Norska wikisource verkar använda [[:no:Mal:Antikva|Mal:Antikva]]; tyskarna använder vad jag kan se <nowiki><tt></tt></nowiki>; danskarna vet jag inte vad de använder; finska behärskar jag inte bra nog för att kolla och så mycket engelska texter satta i frakturstil finns nog inte. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 1 februari 2025 kl. 21.57 (CET) :::Jag tittade på norska mallen, och den är inte samma som den svenska. Istället ställer den bara texten inom <nowiki><tt></tt></nowiki>-taggar. :-( [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 2 februari 2025 kl. 01.42 (CET) == Att referera till artiklar == Hej, jag är ny medlem här, hittade nyligen in hit till Wikisource och blev glatt överraskad av detta arbete! Till mina frågor, så undrar jag hur artiklar refereras till på bästa vis? I det inloggade läget, ser jag att man kan få en permanent länk för den artikel man besöker. Exempelvis Karin Boye ger: https://sv.wikisource.org/w/index.php?title=F%C3%B6rfattare:Karin_Boye&oldid=519251 Hur pass beständiga/permanenta är dessa länkar? Är det klokare att använda Wikidata-objektet, för att på så vis slå upp korrekt URL? [[Användare:LetteredPoet|LetteredPoet]] ([[Användardiskussion:LetteredPoet|diskussion]]) 5 februari 2025 kl. 20.32 (CET) :Välkommen! Permanentlänken är till för att länka en specifik version av en sida, vilket är bra om du vill visa hur den såg ut just när du besökte den. Enda sättet att bryta länken är om en administratör skulle radera versionen/sidan, vilket är osannolikt för den du länkade. :Wikidata-objekt är också beständiga, men de pekar alltid på senaste versionen av sidan. :I de allra flesta fall funkar den vanliga url:en lika bra, men om en sida har flyttas så kanske url:en går till en omdirigering eller grensida i framtiden. Båda dina förslag undviker det. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 5 februari 2025 kl. 22.16 (CET) ::Okej, tack för förklaringen! Så även om sidan flyttas, så kommer permalänken peka rätt? Och bara om sidan raderas så blir permalänken oanvändbar [[Användare:LetteredPoet|LetteredPoet]] ([[Användardiskussion:LetteredPoet|diskussion]]) 13 februari 2025 kl. 20.42 (CET) == Lutheri Catechismus på Lenape (Delaware) == ''Tråd flyttad från [[Wikisourcediskussion:Mötesplatsen]]'' [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 11 februari 2025 kl. 11.32 (CET) För den händelse att fler är intresserade, så vill jag nämna att jag har påbörjat arbetet att OCR-läsa [[Johannes Campanius]] översättning av Luthers lilla katekes till [[Lenape]] (eller det Americansk-Virginske språket som han själv kallade det. Jag har ett exemplar av faksimilutgåvan från 1930-talet, men den förlaga jag utgår från har jag laddat ned från [Litteraturbanken]: Eftersom originalet återger den svenska texten i frakturstil och lenape- texten i antikva använder jag [[Tesseract]] som jag tycker klarar frakturen bra.--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 11 februari 2025 kl. 10.40 (CET) === Tryckstilar och markup === Jag är typsnitts-nörd och försöker mig samtidigt på att sampla de typsnitt som används i förlagan i syfte att extrahera dem som ttf- eller otf-filer, Jag vet inte om markup av fraktursatta ord är av intresse för Wikisource, men jag gör det alltså för min egen skull, eftersom jag vill utveckla en fungerande rutin för detta att senare bearbeta KB:s tidningsarkiv med (jag är inte helt nöjd med KB:s egen OCR-läsning, särskilt med tanke på deras val av ordlistor för automatisk korrekturläsning, vilket har lett till sådana besynnerligheter som en greve Laserstråle omnämnd i [[Aftonbladet]] på 1850-talet.--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 11 februari 2025 kl. 10.40 (CET) :Förutom att undvika dubbelarbete är mitt syfte med denna anmälan att få tips om Formatteringsprocessen då jag eftersträvar en så originaltrogen inläsning som möjligt, vilket alltså verkar strida mot praxis på Wikisource. Min plan är därför att göra formatteringen efterredigerbar,, t.ex med användning av CSS. Då kan jag t.ex. lägga in markeringar av sidbrott men filtrera bort dem för användning på Wikisource.--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 11 februari 2025 kl. 22.37 (CET) === Placering === Frågan är kanske för tidigt ställd, men jag undrar om ett sådant verk hör hemma på svenska Wikisource, gemensamma språkneutrala www.wikisource.org eller någon annanstans (del.wikisource.org)? Jag delar givetvis gärna med mig av resultatet till såväl projekt Runeberg som Gutenberg om de vill ha det. Kanske [[Gutenberg Proofreaders]] vill hjälpa till med korrläsningen?--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 11 februari 2025 kl. 10.40 (CET) :@[[Användare:SM5POR|SM5POR]]: Jag flyttade tråden hit där innehållsdiskussioner passar bättre. Intressant projekt du håller på med. :Min spontana tanke om placering är att verket främst har ett värde p.g.a. översättningen till Lenape (jmf. t.ex. med [[Ingwar Widtfarne/Ingwars Saga]] som jag tycker platsar här eftersom det är översättningen till svenska som är mest intressant). Vad jag vet finns det inget lämpligt projekt för del, unm eller umu, – och det är nog osannolikt att ett startas då det inte ens finns en Wikipedia-version – så flerspråkiga Wikisource är nog det bästa hemmet för ditt projekt. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 11 februari 2025 kl. 11.41 (CET) ::@[[Användare:Belteshassar|Belteshassar]]Tack för flytten. Jag fattar mig kort just nu eftersom jag är inloggad via mobilen i dinarie atorstället för min ordinarie dator--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 11 februari 2025 kl. 22.18 (CET) :::Jag väckte faktiskt frågan pom ett möjligt incubator'prroojekt för Lenape och fick svaret att fet redan fanns ett för unami och [[“Att möta dig“|att]] ett för munsee kunde övervägas, jag är okunnig om skillnaden mellan de två språken och benämner dem därför kollektivt som Lenape,min tanke med OCR-läsningenn är just att stödja dessa projekt, frågan är tidigt ställd som sagt och vi hinner återkomma till den inn jagg har några färdiga filer att ladda uuuoo.-‐[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 12 februari 2025 kl. 07.40 (CET) === Skyddstider och omfång === Frågan om skyddstider kan tyckas överspelad eftersom Campanius dog redan 1683. Mitt tryckta exemplar är dock ur faksimilutgåvan från 1930-talet, och den innehåller en efterskrift av riksbibliotekarien Isak Collijn (1875-1949), hans upphovsrätt till den löpte ut 2019 enligt nu gällande regler, och jag minns att jag före 2019 övervägde att anmäla boken som kandidat för inskanning via projekt Gutenberg Canada (som inte beaktar någon 70-årig skyddstid utan bara Bernunionens 50-åriga dito) av just detta skäl. Inskanningen från Litteraturbanken verkar dock bara innehålla originalet från 1600-talet, så den ska inte utgöra något problem. Min som vanligt för tidigt ställda fråga är nu om Collijns informativa efterskrift är tillräckligt intressant för svenska Wikisource att ta med i detta OCR-arbete, och om det i så fall finns några upphovsrättsliga gränsfall kvar att ta hänsyn till.--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 13 februari 2025 kl. 14.34 (CET) :Collijns efterskrift är väl absolut intressant nog för att platsa. Jag kan inte reglerna exakt, men verket ska vara fritt från amerikansk upphovsrätt också (publicering + 95 år). Ännu så länge omfattas verk från 1930-talet, men det kanske finns några undantag som kan tillämpas? [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 13 februari 2025 kl. 15.31 (CET) ::Då verkar den enkla lösningen vara att köra på, men att göra en partiell publicering med utrymme för att lägga till Collijn 2044 eller när det blir.--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 15 februari 2025 kl. 11.25 (CET) == Administratörsval == För allas kännedom så har jag nominerat mig själv till administratör här: [[Wikisource:Administratörer#Användare:Belteshassar]]. Ni som är aktiva på projektet får gärna gå dit och lägga er röst för eller emot. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 23 februari 2025 kl. 14.01 (CET) == Dålig ordning i indexkategorierna == En sak som stör mig är den dåliga ordningen i indexkategorierna. Jag var osäker på om jag borde ta upp det eller om det bara är jag som tycker det är dålig stil, med tanke på att ingen annan här har sagt något, men de andra kanske väntade på att någon annan skulle säga något. Iallafall, om att man kan lägga till kategorier genom fälten nedan togs upp i [[Wikisource:Mötesplatsen/Arkiv 2019#Kategorier på indexsidorna|detta meddelande från 2019]] men funktionen verkar ha problem. Ta till exempel [[:Kategori:Validerade index]], där över en tredjedel av indexen hamnar under bokstaven V bara för att Validerade börjar på den bokstaven. Samma sak med de andra indexkategorierna där en massa index hamnar under bokstäverna E, I och K. Vore det bättre om man lade till kategorier manuellt, utan att använda fälten, eller finns det något tekniskt någon ska göra med själva sajten så att säga, så att indexen sorteras rätt? [[Användare:Grey ghost|Grey ghost]] ([[Användardiskussion:Grey ghost|diskussion]]) 3 maj 2025 kl. 16.55 (CEST) :Jag har bara kollat översiktligt men det verkar som att de index-sidor som "ligger fel" är sådana som är skapade efter 2019 och där inte kategori har lagts in för hand utan där endast textfältet för kategori på index-sidan har använts. [[Användare:Thuresson|Thuresson]] ([[Användardiskussion:Thuresson|diskussion]]) 3 maj 2025 kl. 18.56 (CEST) ::Jag har också stört mig på detta och brukar därför lägga kategorierna i anteckningfältet i stället. Har klickat runt lite på andra Wikisourceprojekt och sett att de har en dropdown för status som sätter kategorierna korrekturlästa/validerade index etc. De verkar inte använda andra kategorier på index, men på danska finns samma bugg (nån hade felaktigt satt kategorier ämnade för verk på en indexsida). [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 3 maj 2025 kl. 21.10 (CEST) :::Nej, Grey ghost, det är inte bara du som tycker att det är "dålig stil". Jag har också märkt det, men eftersom ingen annan har sagt nånting så antog jag att det var sett som ett "mindre" fel. Men nu ...<br> :::Eftersom Thurs skrev i 2019 "<i>där kategorierna <b>ska</b> läggas</i>" så tycker jag att det <u>borde</u> fungera också. Men finns det någon, här eller annanstans, som ens vet <u>var</u> felet ligger? Vi är ju inte alla tekniska här, men om vi visste vilket skript det är som går fel, så kanske någon kan hitta en lösning.<br> :::Eller skulle det vara bättre om vi kunde använda "Status"-idén istället? [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 4 maj 2025 kl. 00.11 (CEST) ::::Tror inte det finns så mycket vi kan göra på wikin mer än att kringgå det. Problemet är [[phab:T299824|rapporterat i phabricator]], men det är en rätt lång backlog så det ligger nog inte så högt på WMF:s priolista. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 4 maj 2025 kl. 07.54 (CEST) :::::Och det är inte bara indexkategorierna ser jag nu utan även ursprungskategorierna. Ser man i till exempel [[:Kategori:Eget arbete]] ser man en massa index under bokstaven E. Det har blivit rapporterat nu så vi får se om allt blir löst, om inte får vi lägga till kategorier på det gamla sättet. [[Användare:Grey ghost|Grey ghost]] ([[Användardiskussion:Grey ghost|diskussion]]) 5 maj 2025 kl. 22.00 (CEST) ::::::Rätt säker på att jag hittat felet i koden. Har skickat in [[gerrit:1152372|en patch]] för det. / [[:User:Lokal_Profil|Lokal]][[Special:Contributions/Lokal_Profil|_]][[:User_talk:Lokal_Profil|Profil]] 30 maj 2025 kl. 23.59 (CEST) :::::::Fixen sjösattes 1 juli och jag har testat att den funkar. Observera att sidor som redan har kategoriserats inte kategoriseras om utan en [[mw:Help:Dummy_edit#Null_edit|null edit]]. jag prövade att bara rensa cachen (purge) vilket inte gav resultat. :::::::Ska se om jag fixa med min bot så att den uppdaterar de [[:Kategori:Index_efter_status|kategorierna för index-status]]. Pinga här om det finns någon ytterligare kategori som bör få den behandlingen. / [[:User:Lokal_Profil|Lokal]][[Special:Contributions/Lokal_Profil|_]][[:User_talk:Lokal_Profil|Profil]] 2 juli 2025 kl. 23.16 (CEST) ::::::::Kör på alla i [[:Kategori:Index]] så missas garanterat ingen. / [[:User:Lokal_Profil|Lokal]][[Special:Contributions/Lokal_Profil|_]][[:User_talk:Lokal_Profil|Profil]] 2 juli 2025 kl. 23.47 (CEST) == Mindre färgjustering i titelmallarna == Jag har tittat ytterligare på att göra Wikisource mer kompatibel för de som använder Dark-mode (inställningar->utseende->färg->mörk). En av de icke-kompatibla mallar som läsare oftast möter är {{mall|Titel}}. Det enklaste sättet att fixa mallen är att justera till färgnyanser som MediaWiki redan känner till. Det innebär dock en viss ändring mot hur det ser ut idag, även för de som inte använder dark-mode. Vill därför kolla om ni är ok med skiftet, eftersom jag inte vet hur noggrant färgerna som används idag kan ha diskuterats tidigare. Resultatet/skillnaden kan ni se på [[Användardiskussion:Lokal Profil/test]]. Testa gärna att växla till mörkt läge för att se hur det blir även där. / [[:User:Lokal_Profil|Lokal]][[Special:Contributions/Lokal_Profil|_]][[:User_talk:Lokal_Profil|Profil]] 13 juli 2025 kl. 19.58 (CEST) :Man kan även kolla in dark-mode genom att lägga på <code>?vectornightmode=1</code> på url:en av en sida man besöker. / [[:User:Lokal_Profil|Lokal]][[Special:Contributions/Lokal_Profil|_]][[:User_talk:Lokal_Profil|Profil]] 14 juli 2025 kl. 00.25 (CEST) ::Då ingen svarat och de visuella skillnaderna är tämligen små så genomför jag nu ändringen. I den uppdateringen tar jag med en hel del andra förbättringar vilkq inte syns utåt, så om färgen är ett problem senare så kan den delen lätt åtgärdas. / [[:User:Lokal_Profil|Lokal]][[Special:Contributions/Lokal_Profil|_]][[:User_talk:Lokal_Profil|Profil]] 27 juli 2025 kl. 21.46 (CEST) == Skillnad på nordiska Wikisource och andra språkversioner == Jag har den klassiska vektorn, alltså vektorn från 2010, på samtliga wikiprojekt. När jag använder den klassiska vektorn på Wikipedia, Wikidata och Commons står "Specialsidor" i spalten till vänster, men inte Wikisource, Wikiquote och Wiktionary. Annorlunda var det i våras, så syntes det. Vad mera är, specialsidor syns i vänsterspalten på engelska, franska, italienska och spanska Wikisource. Men inte i de svenska eller heller norska, danska och isländska språkversionerna. Varför har det ändrats på nordiska Wikisource? Kan det ändras tillbaka i framtiden av den tekniska ledningen, eller kan jag ändra det själv genom "Inställningar" åtminstone på svenska Wikisource? [[Användare:Grey ghost|Grey ghost]] ([[Användardiskussion:Grey ghost|diskussion]]) 8 augusti 2025 kl. 21.10 (CEST) :Vilka länkar som visas där definieras på sidan [[MediaWiki:Sidebar]]. Om vi är överens om tillägg vi vill göra så kan nog en administratör här genomföra dem. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 10 augusti 2025 kl. 17.53 (CEST) ::Hur många ska vara överens, räcker det med oss två? Jag är med på det, om du tycker det är okej och det räcker med oss kan du genomföra det, om det stämmer enligt [[Wikisource:Administratörer|den här sidan]] att du är administratör. Det är ju en riktlinje att vara djärv, och jag tror inte att någon skulle bli missnöjd över att det skulle synas i spalten. [[Användare:Grey ghost|Grey ghost]] ([[Användardiskussion:Grey ghost|diskussion]]) 10 augusti 2025 kl. 19.50 (CEST) :::Eftersom det påverkar hur Wikisource ser ut för alla användare så tycker jag vi kan ge förslaget några dagar innan vi inför det så folk hinner se diskussionen och framföra eventuella synpunkter. Förslaget, om jag tolkar dig rätt, är alltså att i menyn till vänster (kallas "Huvudmeny" om man använder senaste utseendet) under "Stöd Wikimedia" lägga till "Specialsidor" som då skall länka till [[Special:Specialsidor]]. Är det rätt uppfattat? Jag låter frågan ligga här några dagar och om ingen protesterar så kan jag eller någon annan administratör genomföra ändringen. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 11 augusti 2025 kl. 09.37 (CEST) ::::Det är så jag tänkt mig det. Har tillräckligt med tid gått för att det ska genomföras? [[Användare:Grey ghost|Grey ghost]] ([[Användardiskussion:Grey ghost|diskussion]]) 31 augusti 2025 kl. 21.35 (CEST) :::::Utfört. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 1 september 2025 kl. 11.47 (CEST) ::::::Tack så mycket! [[Användare:Grey ghost|Grey ghost]] ([[Användardiskussion:Grey ghost|diskussion]]) 1 september 2025 kl. 21.55 (CEST) == Kulturkanon == Jag tog mig friheten att skapa en [[:Kategori:En kulturkanon för Sverige|kategori]] för verk som ingår i förslaget till en svensk kulturkanon. Tänker att det kan vara en bra chans att synliggöra att vi faktiskt har många av verken på Wikisource. Däremot vet jag inte riktigt hur kategorin kan passas in i kategoriträdet så förslag på hur det kan lösas är välkomna. Finns det andra förslag på hur verk ur kanon kan lyftas fram så tar jag gärna emot dem också. Till sist: I förslaget finns ett antal verk som skulle platsa här men som vi ännu inte har. Kanske någon känner sig manad att lägga till dem. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 2 september 2025 kl. 23.15 (CEST) :jag har ingen bild framför mig av hur kategoriträdet ser ut, så jag började :leta efter "samlingsverk" i hopp om att hitta någon kategori för sådana men :fann tyvärr ingen. En kanon är iofs inte ett samlingsverk, men det är ändå :en lista över verk, och som kategori bör den ligga bredvid samlingsverk, :antologier, bibliografier och liknande. Är detta till någon hjälp?--[[Användare:SM5POR|SM5POR]] ([[Användardiskussion:SM5POR|diskussion]]) 3 september 2025 kl. 16.30 (CEST) == Kategori: 1900-talets verk == Okej, inte bara 1900-talet, men också 1800-, 1700-, 1600- etc. Och vad jag undrar är: Vilka årtal skall vara med i en sådan kategori? <br> Det finns ju också kategorier för 1910-, 1920-, 1930-, etc. så det skulle väl vara rimligt att "1900-talets verk" skulle vara för verk som skapades mellan 1900 och 1909 (inklusive). Samma sak för 1800-talet, och 1700-talet. Men när vi kommer tillbaka till 1600-talet så finns det inte kategorier för all 16x0-tal (ännu, åtminstone). Och för 1500-talet och 1400-talet så finns det inga andra alls, bara xx00-talet. Och även äldre? Ingenting. Så om vi har ett verk från, t.ex., 1745, så skall det väl vara med i kategorien för 1740-talet. Men skall den också vara med i "1700-talet"? Eller är <i>det</i> exklusivt för 1700-1709? <br> Det kan ju också hända att man inte vet precis när verket utkom, bara någon gång 1700-1799. Blir det då okej att använda "1700-talets verk"? Eller ...? <br> Är det någon som tror sig förstå hur det borde fungera? Kan du skriva nåt? [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 30 september 2025 kl. 09.17 (CEST) :1900-talets verk är förstås verk från perioden 1900 till 1909. Verk som är från ett okänt årtal ska överhuvud inte kategoriseras efter år. Och det är väl inte nödvändigt att skapa kategorier för mycket längre tillbaka än 1500-talet, [[:Kategori:Verk från medeltiden]] finns ju att använda? [[Användare:Thuresson|Thuresson]] ([[Användardiskussion:Thuresson|diskussion]]) 2 oktober 2025 kl. 22.02 (CEST) ::Så vad tycker du om [[:Kategori:1500-talets verk]] och de verk som är med där? Och [[:Kategori:1600-talets verk]]? [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 3 oktober 2025 kl. 06.10 (CEST) == Wikisource Reader == (Sporadisk användare här, så ursäkta eventuella felformuleringar och misstag.) I en telegramgrupp med GLAM-fokus flaggades för att ''[https://cis-india.github.io/wikisource-reader-app/ Wikisource Reader]'' släppts, och [https://translatewiki.net/wiki/Translating:Wikisource_Reader kan översättas via translatewiki.net]. Glad i hågen kastade jag mig över det och översatte allt, men dubbelkoll och korr uppmuntras då jag inte har full koll på alla termer och funktioner. Efter att jag översatt allt kom jag på att det kanske är bra att ladda ned appen och testa den, och det funkade utan problem och förhoppningsvis kommer översättningarna med vid nästa import då de sker måndagar och torsdagar. Spontant laddade jag ned och började lyssna på '''[[Till jordens medelpunkt]]''' av Jules Verne, och insåg att det kommer bli en spännande upplevelse då språkmotorn lämnar en del att önska. Innehållsförteckningen växlade mellan att kunna och inte kunna läsa romerska siffror, så det var både I som bokstav, II som två och VI som ord. Krångliga och sammansatta ord bokstaverades men däremellan låter det om än datorröst så ändå något så när hanterbart. Har någon härifrån testat? Går det att göra något med texterna för att förbättra uppläsningen? Kan det jobb Wikimedia Sverige (ping @[[Användare:Sebastian Berlin (WMSE)|Sebastian Berlin (WMSE)]] och @[[Användare:Viktoria Hillerud (WMSE)|Viktoria Hillerud (WMSE)]] ) gör med Wikispeech användas för att göra uppläsningen angenämare och mer konsekvent? /[[Användare:Haxpett|Haxpett]] ([[Användardiskussion:Haxpett|diskussion]]) 14 oktober 2025 kl. 14.45 (CEST) == Wikisource Loves Proofreading Campaign 2025 == På [[m:Wikisource Loves Proofreading Campaign 2025]] beskrivs en kampanj som ska locka fler att korrekturläsa i Wikisource, från 20 december 2025 till 20 februari 2026. Det behövs "ambassadörer" (faddrar) på respektive språk, som tar hand om de nykomlingar som värvas. Läs på! [[Användare:LA2|LA2]] ([[Användardiskussion:LA2|diskussion]]) 9 november 2025 kl. 22.09 (CET) == Request for bot flag == Hi, apologies for writing in English. I'd like to request a bot flag for my [[User:TenshiBot|bot]], which would fix [[mw:Help:Extension:Linter|Linter]] errors on this wiki. [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] ([[Användardiskussion:Tenshi Hinanawi|diskussion]]) 11 februari 2026 kl. 18.13 (CET) :Thank you for your interest. Given your bot’s long edit history on enwp I’m leaning towards granting your request immediately. However, could you perhaps share some examples of the types of edits your bot would do? Do you have any estimate on how many pages on this wiki currently have linter errors that the bot could fix? [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 12 februari 2026 kl. 00.41 (CET) ::Looking at the [[Special:LintErrors|stats]], there's around 42,691 lint errors in total. At the moment, the bot could fix misnests (1,706 errors) and obsolete HTML tags (35,781 errors), but not missing end tags (2,661) or stripped tags (194), so about 37,487 that it could fix. For an example, [[w:en:Special:Diff/1337710804|misnests]], [[w:en:Special:Diff/1329973339|obsolete HTML tags (with some other stuff being fixed, not by bot)]]. [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] ([[Användardiskussion:Tenshi Hinanawi|diskussion]]) 12 februari 2026 kl. 02.24 (CET) :::Not-an-expert here, but I peeked at your "obsolete tags" link and saw <nowiki><p></nowiki> tags being replaced by <nowiki>{{pb}}</nowiki> templates. Is this a legit thing to do? It is my understanding that <nowiki><p></nowiki> denotes a new block/paragraph, whereas the <nowiki>{{pb}}</nowiki> template (which doesn't exist in this Swedish Wikisource, btw) inserts (somehow, I didn't look at the details) a page break. These, it seems to me, are not the same. [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 12 februari 2026 kl. 06.32 (CET) ::::<nowiki><p></nowiki> tags aren't obsolete, though they were causing a different type of error (missing end tags) which it's easier to use a find/replace script to replace them with <nowiki>{{pb}}</nowiki> if none of them have any closing <nowiki></p></nowiki> tags. As I understand they are visually the same, though I'm not sure if they're read out the same way in a screen reader. A list of obsolete tag examples can be found at [[mw:Help:Lint errors/obsolete-tag]]. [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] ([[Användardiskussion:Tenshi Hinanawi|diskussion]]) 12 februari 2026 kl. 12.50 (CET) :::It seems clear that someone has already gone to a good deal of effort to deal with the lint errors because there are a lot fewer lint errors than there were a couple of years ago. Most of the major ones have already been cleaned up. The main source of obsolete HTML tags appear to be the use of < center > and < tt > instead of the corresponding templates. If these lint errors could be updated to reflect the current standard, I would think that would be considered a worthwhile improvement. It might, however, be helpful for input on this issue from the folks who have been working on lint errors, because many of the old ones have already been taken care of and perhaps this issue is already being addressed. :::But in addition, yesterday, I was working on a table that needed some work. Although these do not seem to be flagged as errors, many of the old tables used style elements like align and valign that still work, but have a different standard now :::It might be a good idea if these can be automatically updated without creating a new series of problems. :::A new response from [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] just appeared as I was typing this which references [[mw:Help:Lint errors/obsolete-tag]]. < center >, < tt >, align and valign in tables are all listed as obsolete tags which matches my perception of what could be updated pretty well. So, IMHO (does anyone still use IMHO, I don't know), as long as somebody else is not already dealing with the same issues, it would not hurt to update some of these tags to reflect current standards. :::[[Användare:PWidergren|PWidergren]] ([[Användardiskussion:PWidergren|diskussion]]) 12 februari 2026 kl. 13.08 (CET) ::::Another small change that an appropriate bot could implement might also be to update the way headers have typically been written. ::::<nowiki><h2 align="center" style="border-bottom:none;">Heading</h2></nowiki> ::::Use of align="center" is not HTML5 compliant, but a find-replace bot could alter this syntax a little bit to make it HTML compliant (assuming this works as intended). ::::<nowiki><h2 style="margin:auto; border-bottom:none;">Heading</h2></nowiki> ::::But, as the [[mw:Help:Lint errors/obsolete-tag]] page clearly states: ::::"The obsolete-tag error is the result of deprecated HTML elements. ::::Since it is unclear to us at this time how far we want to push this goal of HTML5 compliance, this category is marked low priority. Some wikis might choose to not address this right away. Other wikis might want to get ahead and want to be HTML5 compliant. It is possible that some wikis might write bots to address this. So, please use your judgement and wiki-specific policies to guide you in how much effort you want to spend on this. If, in the future, there is greater clarity about pursuing this more aggressively, we will reflect that by updating the severity of this linter issue appropriately." ::::I, personally, attempt to implement HTML5 standards (to the extent I understand them) when I proofread something, but at this time there is no absolute necessity to make any changes as long as browsers still understand depricated tags. But it probably would not hurt either to update to HTML5 if implemented correctly by someone who knows a lot more about bots than I do and wiki specific considerations are taken into account. Although I have opinions on this matter (do not like <nowiki><big></nowiki> and <nowiki><small></nowiki> either), I, of course, defer to any consensus or administrative decision in these matters. For the most part more serious issues are already being addressed on this wiki. ::::P.S. Since templates do not automatically carry over from one language wikisoure to the next, if you want to use a <nowiki>{{pb}}</nowiki> template, of course, an appropiate Swedish "mall" would have to be created first. The English <nowiki>{{pb}}</nowiki> template, however, is a "page break" template, and I am unsure how that would be appropriate here. Few proofreaders have used paragraph breaks here since they are automatically inserted by transclusion and so the occasional use of <nowiki><p></nowiki> at least is not something that really needs to be fixed. I have seen that when some folks have used <nowiki><p></nowiki> that it was being used more like <nowiki><br></nowiki>. On Swedish wikisource no active proofreader removes all line breaks like some do on English wikisource. These line breaks mess up italics when <nowiki>''</nowiki> is accidentally used over two lines which then flags an unclosed tag error. Unclosed <nowiki><i></nowiki> errors are far more common than <nowiki><p></nowiki>. ::::[[Användare:PWidergren|PWidergren]] ([[Användardiskussion:PWidergren|diskussion]]) 13 februari 2026 kl. 13.53 (CET) :::::[[Användare:Lokal Profil|Lokal Profil]] has been doing a lot of work on linter errors on this wiki. It would be valuable to get their views on this. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 17 februari 2026 kl. 10.54 (CET) :::::As I said [[#c-Tenshi_Hinanawi-20260212115000-Bio2935c-20260212053200|above]], <nowiki><p></nowiki> tags were causing a different type of error, which I cannot fix with my bot. I'm aware that templates cannot be transcluded across different wikis. [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] ([[Användardiskussion:Tenshi Hinanawi|diskussion]]) 19 februari 2026 kl. 21.58 (CET) ::::::Thanks for the ping. I've done a fair bit of work on clearing out linter errors. The main issues have normally been around finding the right replacement. E.g. <code><nowiki><tt></nowiki></code> was used to convey multiple meanings and has since been superseded by both {{mall|ant}} and {{mall|tt}}. While actually replacing them can often be done by bot, figuring out which replacement is the right one cannot (unless the bot is way more advanced). I know that there are similar issues for at least <code><nowiki><small></nowiki></code> which has been used to convey different semantics (it's frequently used for quotes in SOU:s and pure styling in e.g. title pages) so '''should''' have different replacements. ::::::That said. There are probably a bunch of tag replacements which could be done, e.g. <code><nowiki><center></nowiki></code> and <code><nowiki><big></nowiki></code> ''should'' be non-problematic. ::::::For the missnestings there are a bunch of trivial cases, but I think a lot of the remaining once are situations like [https://sv.wikisource.org/w/index.php?title=Sida:Fiskm%C3%A5sen_0007.jpg&action=edit&lintid=141222 this] where the intention is to italicise several paragraphs. However Mediawiki will insert a <code><nowiki><p></nowiki></code>-tag before the first <code><nowiki><i></nowiki></code> which it then closes at the end of the first line followed by an empty line. The fix here is to [https://sv.wikisource.org/w/index.php?title=Sida%3AFiskm%C3%A5sen_0007.jpg&diff=630073&oldid=348097 add a line-break after the opening <nowiki><i></nowiki>] (but the "right" fix in this case is probably to use <code><nowiki><div style="font-style: italic;"></nowiki></code> since this use of the <nowiki><i></nowiki>-tag is incorrect html5 semantics). ::::::/[[:User:Lokal_Profil|Lokal]][[Special:Contributions/Lokal_Profil|_]][[:User_talk:Lokal_Profil|Profil]] 20 februari 2026 kl. 23.51 (CET) :::::::A different method that the bot uses is to close the <nowiki><i></nowiki> tag and readd the tag again on the next line and so forth, which avoids the html5 semantics issue and being reported as a lint error. [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] ([[Användardiskussion:Tenshi Hinanawi|diskussion]]) 23 februari 2026 kl. 00.09 (CET) ::Pinging [[User:EnDumEn|EnDumEn]] and [[User:Thurs|Thurs]] since it appears there aren't any objections to this request. [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] ([[Användardiskussion:Tenshi Hinanawi|diskussion]]) 2 mars 2026 kl. 12.58 (CET) :::Noting that I have requested the stewards to flag the bot [[m:SRB#TenshiBot@sv.wikisource|here]]. [[Användare:Tenshi Hinanawi|Tenshi Hinanawi]] ([[Användardiskussion:Tenshi Hinanawi|diskussion]]) 9 mars 2026 kl. 13.50 (CET) ::::Nu har jag delat ut botstatus till [[Användare:TenshiBot]]. /[[Användare:EnDumEn|EnDumEn]] ([[Användardiskussion:EnDumEn|diskussion]]) 9 mars 2026 kl. 21.05 (CET) == Ord som fortsätter på nästa sida == Skapade nyligen [[Jul-Kalender 1887/Sysslolös]] (ett kapitel kvar nu av boken) och ser att ord som avslutas mitt i på ena sidan med ett streck (-) och fortsätter på nästa på sidan tolkas som två ord. Så som "träf fade" mellan andra och tredje sidan. Hur får man programvaran att slå ihop orden istället? [[Användare:Sabelöga|Sabelöga]] ([[Användardiskussion:Sabelöga|diskussion]]) 13 mars 2026 kl. 23.54 (CET) :Den andra sidan börjar inte med "fade" utan med vagnretur. Texten på sidan måste börja med det ord som ska bindas ihop, annars fungerar det inte. [[Användare:Thuresson|Thuresson]] ([[Användardiskussion:Thuresson|diskussion]]) 14 mars 2026 kl. 06.42 (CET) ::Menar du att detta inte går att ordna maskinellt utan att man måste manuellt flytta ena halvan av ordet till en av sidorna och knyta ihop dom där? [[Användare:Sabelöga|Sabelöga]] ([[Användardiskussion:Sabelöga|diskussion]]) 16 mars 2026 kl. 12.03 (CET) :::Jasså, sidan får inte inledas med mellanslag. Okej, då förstår jag. [[Användare:Sabelöga|Sabelöga]] ([[Användardiskussion:Sabelöga|diskussion]]) 16 mars 2026 kl. 12.05 (CET) ::::En sak att tänka på är att de flesta webbläsare och även Mediawikis sökfunktion behandlar de hopsydda delarna som olika ord, så om det avstavade ordet är ett namn eller term som man tror att användare vill söka efter kan man flytta manuellt (och eventuellt använda mallen {{mall|avstavat}} för att det ska se rätt ut i korrläsningen). [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 26 mars 2026 kl. 15.39 (CET) == Fortlöpande transkludering av långt verk. == Jag har i helgen börjat skanna in och korrekturläsa Samhällets olycksbarn av Victor Hugo. Eftersom det här är mitt första projekt här gör jag antagligen en massa fel men man måste ju börja någonstans. En konkret sak jag undrar är om det är ok att börja transkludering redan innan allt är korrekturläst. Verket är uppdelat i 365 kapitel, 48 "böcker" och 5 "band". Vore det tex ok att transkludera en "bok" i taget? Dessa är skannade hittills av totalt 13 volymer (obs, de tryckta volymerna motsvarar inget av verkets nivåer.) * https://sv.wikisource.org/wiki/Index:Samh%C3%A4llets_olycksbarn_-_Volym_1_(1927).pdf * https://sv.wikisource.org/wiki/Index:Samh%C3%A4llets_olycksbarn_-_Volym_2_(1927).pdf * https://sv.wikisource.org/wiki/Index:Samh%C3%A4llets_olycksbarn_-_Volym_3_(1927).pdf [[Användare:Jonatanskogsfors|Jonatan]] ([[Användardiskussion:Jonatanskogsfors|diskussion]]) 30 mars 2026 kl. 11.17 (CEST) == Fel från OCR-verktyget == Mitt i verket [[Sida:Kongl. vitt. hist. och ant. akad. handlingar 25 och 26.pdf/121]] går det inte längre att transkribera texten. Felmeddelandet lyder: "''Fel från OCR-verktyget: Bild-URL måste börja med en av följande domännamn och avslutas med ett giltigt filtillägg: upload.wikimedia.org och upload.wikimedia.beta.wmflabs.org.''" Kan någon lösa detta? M v h [[Användare:Gottfried Multe|Gottfried Multe]] ([[Användardiskussion:Gottfried Multe|diskussion]]) 8 april 2026 kl. 10.21 (CEST) :Jag kan inte reproducera buggen. Fungerar det för dig nu? [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 8 april 2026 kl. 17.55 (CEST) ::Hej. Ja, nu verkar det fungera. Det räckte tydligen med att du tittade på sidan! [[Användare:Gottfried Multe|Gottfried Multe]] ([[Användardiskussion:Gottfried Multe|diskussion]]) 9 april 2026 kl. 09.19 (CEST) == Årstafruns dagböcker, nydigitiserade filer i samarbete med Nordiska museet == Wikimedia Sverige samarbetar just nu med [[:wikipedia:sv:Nordiska_museet|Nordiska museet i Stockholm]] i ett projekt där nydigitiserade filer med ''Årstafruns dagböcker'' laddas upp på Wikimedia Commons. Dagböckerna skrevs av godsägaren [[:wikipedia:sv:Märta_Helena_Reenstierna|Märta Helena Reenstierna]] och finns i sin helhet i Nordiska museets arkiv. De utgör ett viktigt historiskt dokument. Museet har digitiserat dagböckerna i hög upplösning. Huvuddelen av projektet går därför ut på att ladda upp dessa till Wikimedia Commons. De finns i kategorin [[:commons:Category:Årstafruns_dagböcker|Årstafruns dagböcker]], både som PDF-filer och separata sidor i hög upplösning. Museet har dessutom skapat en första version av en transkribering med hjälp av [[:wikipedia:sv:Handskriftsigenkänning|handskriftsigenkänning]]. Tillsammans vill vi utforska huruvida den svenska Wikisourcegemenskapen skulle kunna ha nytta av materialet. Som ett mindre pilotprojekt har vi därför lagt upp en årgång av dagböckerna - [[Index:Årstafruns_dagböcker_-_Nordiska_museet_-_1827.pdf]] - här, tillsammans med den preliminära texten. Syftet med pilotprojektet är att se hur väl materialet fungerar på Wikisource och hur den maskinella tolkningen kan användas som utgångspunkt. Målgruppen är visserligen rätt så snäv - folk som kan och älskar att läsa handstil - men var finns de om inte på Wikisource? Varmt välkomna att testa! Med vänliga hälsningar, [[Användare:Alicia Fagerving (WMSE)|Alicia Fagerving (WMSE)]] ([[Användardiskussion:Alicia Fagerving (WMSE)|diskussion]]) 4 maj 2026 kl. 14.35 (CEST) :Det är ju handstil från 1827 så med lite övning ska det säkert gå att läsa. Att känna till grundläggande fakta om Märta Reenstierna kan säkert vara användbart, så att transkriberingens "Herr Tull" enkelt kan ändras till Norr Tull. Ett selektivt urval av dagböckerna finns tillgängliga på [https://litteraturbanken.se/f%C3%B6rfattare/ReenstiernaMH/titlar/%C3%85rstadagboken3/sida/5/faksimil?om-boken Litteraturbanken] [[Användare:Thuresson|Thuresson]] ([[Användardiskussion:Thuresson|diskussion]]) 4 maj 2026 kl. 18.19 (CEST) ::Ja jag har "petat" lite grann på några sidor, men även om det mesta går an att läsa, så är det iallafall problem (för mig). Några bokstäver särskilt. T. ex.: ::1) "v" eller "w": Jag håller också på med ett tryckt verk från mitten på 1700-talet, och där är nästan <u>alla</u> ord som vi nu skriver med "v", tryckta med "w". På 1820-talet ... vet jag inte hur man stavade. Men jag tror att "v/w" bokstaven skall vara ett "v", eftersom jag har aldrig sett (t.ex.) namn som "Xxxx von Xxxxxx" skrivna som "won". ::2) "k" eller "K": De ser likadana ut - i mina ögon. Alltså skriver jag det jag tycker passar bäst. ::Inte de enda som ger mig problem, men vad jag hade/har mest besvär med. [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 6 maj 2026 kl. 04.43 (CEST) :::Jag håller med om att v/w kan transkriberas som v rakt igenom. Möjligen finns det en liten skillnad, men hon verkar inte vara konsekvent. Till exempel skriver hon "visiter" med vad som kan tolkas som w, fast det rimligen borde vara v. Vad gäller K/k kan jag se att det finns en skillnad, men återigen är hon inte konsekvent. Samma tycker jag gäller F/f, där jag har väldigt svårt att se skillnad. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 7 maj 2026 kl. 09.44 (CEST) :Okej, men nu förstår jag inte <u>varför </u> ni vill at Wikisource skall göra något. Ni (Nordiska Museet) har ju redan gett ut hela verket på webben. T.ex. https://dokument.nordiskamuseet.se/resource/7965a03f-bcf2-435e-9c34-061f8e90655b?index=text_sv_ns_t&query=1827&searchOffset=0 Så varför skulle man göra om det?? [[Användare:Bio2935c|Bio2935c]] ([[Användardiskussion:Bio2935c|diskussion]]) 7 maj 2026 kl. 04.40 (CEST) ::Ja, det vore intressant att få veta var ni tänker att nyttan ligger med att transkribera skrifterna på nytt. Att transkribera handskrifter är tidskrävande och tålamodsprövande. Jag har gjort det med ett par outgivna manuskript och gör det gärna med fler. Men om det redan finns bra källutgåvor minskar värdet av arbetet i mina ögon, särskilt om de redan är fritt tillgängliga också. Det här är dessutom ett mycket omfattande material. [[Användare:Belteshassar|Belteshassar]] ([[Användardiskussion:Belteshassar|diskussion]]) 7 maj 2026 kl. 09.49 (CEST) 8823scj4hewrrsmlwrxwcayqjqrw8uw Sida:Årstafruns dagböcker - Nordiska museet - 1827.pdf/3 104 220873 650443 650406 2026-05-07T07:14:37Z Belteshassar 7194 650443 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="4" user="Gottfried Multe" />{{Marginalnot börjar}}</noinclude><h2 align="center" style="border-bottom:none;">1827. Journal</h2> <h3 align="center"><u>Januari</u></h3> {{Inre marginalnot|1.}}<u>Måndag. Nyårsdag.</u> Frost. Det brillantaste Solskensväder, måtte Guds Nåd för detta började års klarskina öfver hela Svea Rike!! Förmidagen hitkom fru Rubenson följd af Sin lilla Fosterson Carl Åkermark — och då Hon bortgick hitkom Major Joh: H: Lemke med Sin Hustru och Svägerska Carin, hvilka här åto Middag. Efvenledes hit kom Petter Hägerström som för mer än 20 år sedan tjenade här som kusk, och altsedan varit hos timmermann {{Inre marginalnot|2.}} <u>Tisdag.</u> Hade om natten snögadt. 10. tunnor Råg fördes till Örby {{rättelse|alt|att}} säljas. Jag linierade mina dagböcker — Mamsell Verner var här förmiddagen. och eftermiddagen var alt tyst, men jag mådde illa af colique. {{Inre marginalnot|3.}} <u>Onsdag.</u> Nu var en svåra sträng frost och Slädföret ehuru magert begagnades. Sjön var nu stark att många säkert gingo öfver honom. Mamsell åkte i kappsläda till Staden förmiddagen och Boberg åkte till Smeden. Målaren Huldgren kom nu åter att begära Pengar — Han hade ock måladt min gamla runda Sykorg som jag i Småland fick af en hos föräldrarne tjenande Dräng vid namn Magnus Svensson. Nu var den vackert grön {{rättelse|men|med}} Mitt namns chiffer en Medaillon och en rosenkrants omkring som imiterade brodderie. Kl: 11. hitkomma Capitaine v: Moltzer med fru och Son samt Lieut: von Sivers, hvilka blott drucko ett glas vin och togo litet Sockerbröd, men kunde eij förmås bli qvar till middag. Kl: 5. e: m: hitkom Doctor Häggström och Dess fru som här drucko thée. Capitaine Moltzer gick öfver sjön härifrån {{Inre marginalnot|4.}} <u>Thorsdags</u> natten uti den faseligaste frost, dock Gud ske lof! utan blåst blef elden lös i Bränneriet — Kl: millan 12 och 1. om natten. Eldskott och klämtning i Staden och den faseligaste låga som upplyste luften gjorde att en otrolig mängd folk från Stadens alla kanter samlades hit — och vimlade från alla kanter på sjön hvilken af den stränga kölden bar en sådan myckenhet att det varit de som bodde ända vid Norr Tull. Capitaine Moltzer med betjent och 3 a 4 Karlar voro väl bland de första – Lieutenant v: Sivers och Capitaine Plank kommo upp emedan Capit: Moltzer förde befälet så mycket möjligt var vid elden slutl. var Han ock inne och oförmodelig Ankom Hans Kungl Höghet Kronprinsen åtföljd af Generalerne Björnstjerna och Lovisin och trodde vara en Grefve Oxenstjerna samt Escorterad af 14 eller 16 man Gardister till Häst. Vid Horns Tull hade Kronprinsen frågat om vägen<noinclude> <references/> {{Marginalnot slutar}}</noinclude> naqrnrz3k9ndadwbritcs9d48obo4lz Sida:Årstafruns dagböcker - Nordiska museet - 1827.pdf/6 104 220876 650437 650240 2026-05-06T18:56:23Z Thuresson 20 /* Inte korrekturläst */ 650437 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="1" user="Alicia Fagerving (WMSE)" />{{Marginalnot börjar}} {{c|Januari}}</noinclude>{{Inre marginalnot|11.}} <u>Thorsdag</u>. Frös, småsnögade. Jag och Mamsell inviterades af Herr Rubinson och Dess fru, att eftermidagen åka till Värdshuset Långpannan där vi fägnades med rödt glödgadt sin och glacerad Mandeltårta. Från och till Nyboda backe åkte fru Rubenson hos mig i kursläda och Mamsell med Herr Rubenson i Skrinda. Luften sökte mig — för ovanan at jag om aftonen eij mådde fullkomligt väl då jag hemkom, och mansel klagade sig ock fast ett stop glödgadt vin eij egentelig kunde berusa 5. personer som eij fyllest utdrucko det. {{Inre marginalnot|12.}} <u>Fredag.</u> Litet Ströhmot och bra kalt. Om natten plågades jag af Håll i högra sidan, beslöt dock att eftermidagen fara till Major Lemke, hvarest jag drack Casta och ett glas rödt win. Drängarne fägnades med lika — sedan var jag hos Åldermannen Calounier och drack thée och tyckte mig på begge ställen vara välkomne men samt kom ganska lyckligt hem. Jag hade nu första gången min nya sydda hvita långchärde som admirerades af friarne Lemke och Solberg — äfven sjelfva rägnarne omtycktes {{Inre marginalnot|13.}} <u>Lördag.</u> Så kallad 20de dag Knut. som Julen gör slut. Här war en gruflig Frost att sjön nu måtte bli säker att köra öfwer förmiddagen lät jag med stora Skrindan hit hämta och om aftonen hemföra Min Grefwe Carl Adolph Reenstjerna, Dess fru och dotter Carin Reenstjerna som sjelf begärdt och nu war bjuden till midag kom eij Vist har hon fått veta att de andre skulle Komma men hvad har Hon för meriter eller företräden till kunskaper eller rang? åtminstone platt intet på mörderne sidan. {{Inre marginalnot|14.}} <u>Söndag.</u> Frost, litet snö men om aftonen och natten en förfärlig Storm. Gud afrändt alla Eldsvådor! Carin Reenstierna och ingen menniska mer var här i dag. Norl åt middag och en liten aftonvard. {{Inre marginalnot|15.}} <u>Måndag.</u> Stormen fortfor rysligen i natt och med snöyra samt stark Frost var det rätt plågsamt. Dock Gud ske evig lof! jag behöfde eij wara ute som många andra. Jag fulbordade ett till min Syster börjad bref om eldswådan m m: ock skref sedan annat, men skrifwa och läsa war nu för mina ögon ganska plågsamt. {{Inre marginalnot|16.}} <u>Tisdag.</u> Friskt och klart väder. Drängarne voro efter ramarne till mina 4. långsamma Dörrstycken — Ramarne äro nu Målade af Hofmålaren Gottman. {{tomrad}}<noinclude> <references/> {{Marginalnot slutar}}</noinclude> j5nfvkmzmz8mh5ymqd8jfplpxw24fi1 650439 650437 2026-05-07T02:30:51Z Bio2935c 11474 /* Korrekturläst */ 650439 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="Bio2935c" />{{Marginalnot börjar}} {{c|Januari}}</noinclude>{{Inre marginalnot|11.}} <u>Thorsdag</u>. Frös, småsnögade. Jag och Mamsell inviterades af Herr Rubinson och Dess fru, att eftermidagen åka till Värdshuset Långpannan där vi fägnades med rödt glödgadt vin och glacerad Mandeltårta. Från och till Nyboda backe åkte fru Rubenson hos mig i kursläda och Mamsell med Herr Rubenson i skrinda. Luften sökte mig — för ovanan att jag om aftonen eij mådde fullkomligt väl då jag hemkom, och mamsel klagade sig ock fast ett stop glödgadt vin eij egentelig kunde berusa 5. personer som eij fyllest utdrucko det. {{Inre marginalnot|12.}} <u>Fredag.</u> Litet Snösmol och bra kalt. Om natten plågades jag af Håll i högra sidan, beslöt dock att eftermidagen fara till Major Lemke, hvarest jag drack Caffee och ett glas rödt vin. Drängarne fägnades med lika — sedan var jag hos Åldermannen Caloander och drack thée och tyckte mig på begge ställen vara välkommen samt kom ganska lyckligt hem. Jag hade nu första gången min nya sydda hvita långchavvle som admirerades af fruarne Lemke och Solberg — äfven sjelfva väfnaden omtycktes {{Inre marginalnot|13.}} <u>Lördag.</u> Så kallad 20<sup>de</sup> dag Knut. som på Julen gör slut. Här war en gruflig frost att sjön nu måtte bli säker att köra öfver förmiddagen lät jag med stora Skrindan hit hämta och om aftonen hemföra Min Cousin Carl Adolph Reenstjerna, Dess fru och dotter. Carin Reenstjerna som sjelf begärdt och nu var bjuden till midag kom eij. Vist har hon fått veta att de andre skulle komma men hvad har Hon för meriter eller företräden till kunskaper eller rang? åtminstone platt intet på mörderne sidan. {{Inre marginalnot|14.}} <u>Söndag.</u> Frost, litet snö men om aftonen och natten en förfärlig storm. Gud afvändt alla Eldsvådor!! Carin Reenstjerna och ingen menniska mer var här i dag. Hon åt middag och en liten aftonvard. {{Inre marginalnot|15.}} <u>Måndag.</u> Stormen fortfor rysligen i natt och med snöyra samt stark frost var det rätt plågsamt. Dock Gud ske evig lof! jag behöfde eij vara ute som många andra. Jag fulbordade ett till min Syster börjat bref om eldsvådan m m: ock skref sedan annatt, men skrifwa och läsa var nu för mina ögon ganska plågsamt. {{Inre marginalnot|16.}} <u>Tisdag.</u> Friskt och klart väder. Drängarne voro efter ramarne till mina 4. långsamma Dörrstycken — Ramarne äro nu målade af Hofmålaren Gottman. {{tomrad}}<noinclude> <references/> {{Marginalnot slutar}}</noinclude> e5o55e4mod8fnblg2p2siz3so5a6u9k Sida:Årstafruns dagböcker - Nordiska museet - 1827.pdf/7 104 220877 650444 650241 2026-05-07T07:34:44Z Belteshassar 7194 /* Korrekturläst */ 650444 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="Belteshassar" />{{Marginalnot börjar}} {{c|Januari}} {{Inre marginalnot|16}}</noinclude>Eftermidagen for Jag i Skrinda öfwer sjön till fru kamrerskan Looström och Mamsell till Mamsell Lille och Herr Magister Nyman, som ännu är i {{Förkortning|Stockh:|Stockholm}} men om Lördag eller måndag ärnar resa ned till Wännäs, där Kungl. Maijestet nämdt honom till Predikant. Han skänkte Mamsell {{förkortning|2<sup><u>ne</u></sup>|tvenne}} böcker Predikningar. Fru Looström berättade att Brännerie Inspector Löfgrens fru för circa 2 år sedan rest till Frankrike till Nantes, men hos sin man lämnade en större Son och den yngste som var 2 år gammall. Från en vän i Staden fick jag genom bref veta att Magister Nyman säges vara förlofvad men en 22 års flicka som är antagen till fosterdotter och arfvinge hos en förmögen man vid namn Gran. Jag lät i dag hämta från {{rättelse|Rörstrads|Rörstrands}} Porcelainsbod en tingad låda med mitt namns Chiffer som är att sätta blommor uti nämligen flera sorten i vatten till en artig prydnad på ett bord om somarn denna låda kostade 5 {{förkortning|RD|riksdaler}} Riksgälds. {{Inre marginalnot|17}} <u>Onsdag</u>. Ganska ruskigt och kalt samt Snögade mycket eftermidagen, och var bäst att sitta inne — jag nystade och frös myckit Timmerman och Murare voro här att upp bygga och mura ett nytt Bränneri. {{Inre marginalnot|18}} <u>Thorsdag.</u> {{rättelse|formiddagen|Förmiddagen}} mycket kalt och klart. Då var Herr Handelsman Helsingius inne och jag skref mitt samtycke till contractets prolongation om Bränneriet med de ändringar och minskad afgift sedan det nu efter eldsvådan nybygges af Herr Helsingius. Om eftermiddagen Snögade och var ganska ruskigt. Mamsell gjorde korf efter Suggan som förra veckan slagtades. {{Inre marginalnot|19}} <u>Fredag.</u> Klart och kalt. Hinrics dag. Fordom med glädje firad här då min älskade man lefde. Förmiddagen upsattes de förledit år i September tingade 4. mythologiska Dörrstycken Minerva, Ceres, Pomona och flera uti Begge förmaken. Bönster köpta på en auction vid Lilljeholmen {{rättelse|hamtades|hämtades}} och eftermiddagen åkte jag öfwer Sjön i kursläda att göra visiter hor Capitaine Moltzen och Herr Durath men de sistnämnde voro hos {{förkortning|B<sup><u>co</u></sup>|Banco}} Casseur Plank och jag med<noinclude> <references/></noinclude> e6x86bedx46nhac6kt160us0rk1wxiw 650445 650444 2026-05-07T07:35:18Z Belteshassar 7194 650445 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="Belteshassar" />{{Marginalnot börjar}} {{c|Januari}} {{Inre marginalnot|16}}</noinclude>Eftermidagen for Jag i Skrinda öfwer sjön till fru kamrerskan Looström och Mamsell till Mamsell Lille och Herr Magister Nyman, som ännu är i {{Förkortning|Stockh:|Stockholm}} men om Lördag eller måndag ärnar resa ned till Wännäs, där Kungl. Maijestet nämdt honom till Predikant. Han skänkte Mamsell {{förkortning|2<sup><u>ne</u></sup>|tvenne}} böcker Predikningar. Fru Looström berättade att Brännerie Inspector Löfgrens fru för circa 2 år sedan rest till Frankrike till Nantes, men hos sin man lämnade en större Son och den yngste som var 2 år gammall. Från en vän i Staden fick jag genom bref veta att Magister Nyman säges vara förlofvad men en 22 års flicka som är antagen till fosterdotter och arfvinge hos en förmögen man vid namn Gran. Jag lät i dag hämta från {{rättelse|Rörstrads|Rörstrands}} Porcelainsbod en tingad låda med mitt namns Chiffer som är att sätta blommor uti nämligen flera sorten i vatten till en artig prydnad på ett bord om somarn denna låda kostade 5 {{förkortning|RD|riksdaler}} Riksgälds. {{Inre marginalnot|17}} <u>Onsdag</u>. Ganska ruskigt och kalt samt Snögade mycket eftermidagen, och var bäst att sitta inne — jag nystade och frös myckit Timmerman och Murare voro här att upp bygga och mura ett nytt Bränneri. {{Inre marginalnot|18}} <u>Thorsdag.</u> {{rättelse|formiddagen|Förmiddagen}} mycket kalt och klart. Då var Herr Handelsman Helsingius inne och jag skref mitt samtycke till contractets prolongation om Bränneriet med de ändringar och minskad afgift sedan det nu efter eldsvådan nybygges af Herr Helsingius. Om eftermiddagen Snögade och var ganska ruskigt. Mamsell gjorde korf efter Suggan som förra veckan slagtades. {{Inre marginalnot|19}} <u>Fredag.</u> Klart och kalt. Hinrics dag. Fordom med glädje firad här då min älskade man lefde. Förmiddagen upsattes de förledit år i September tingade 4. mythologiska Dörrstycken Minerva, Ceres, Pomona och flera uti Begge förmaken. Bönster köpta på en auction vid Lilljeholmen {{rättelse|hamtades|hämtades}} och eftermiddagen åkte jag öfwer Sjön i kursläda att göra visiter hor Capitaine Moltzen och Herr Durath men de sistnämnde voro hos {{förkortning|B<sup><u>co</u></sup>|Banco}} Casseur Plank och jag med<noinclude> <references/> {{Marginalnot slutar}}</noinclude> lsrjc0w5w8uz84zy16vrue23ord4jsx 650446 650445 2026-05-07T07:36:08Z Belteshassar 7194 650446 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="Belteshassar" />{{Marginalnot börjar}} {{c|Januari}} {{Inre marginalnot|16}}</noinclude>Eftermidagen for Jag i Skrinda öfwer sjön till fru kamrerskan Looström och Mamsell till Mamsell Lille och Herr Magister Nyman, som ännu är i {{Förkortning|Stockh:|Stockholm}} men om Lördag eller måndag ärnar resa ned till Wännäs, där Kungl. Maijestet nämdt honom till Predikant. Han skänkte Mamsell {{förkortning|2<sup><u>ne</u></sup>|tvenne}} böcker Predikningar. Fru Looström berättade att Brännerie Inspector Löfgrens fru för circa 2 år sedan rest till Frankrike till Nantes, men hos sin man lämnade en större Son och den yngste som var 2 år gammall. Från en vän i Staden fick jag genom bref veta att Magister Nyman säges vara förlofvad men en 22 års flicka som är antagen till fosterdotter och arfvinge hos en förmögen man vid namn Gran. Jag lät i dag hämta från {{rättelse|Rörstrads|Rörstrands}} Porcelainsbod en tingad låda med mitt namns Chiffer som är att sätta blommor uti nämligen flera sorten i vatten till en artig prydnad på ett bord om somarn denna låda kostade 5 {{förkortning|RD|riksdaler}} Riksgälds. {{Inre marginalnot|17}} <u>Onsdag</u>. Ganska ruskigt och kalt samt Snögade mycket eftermidagen, och var bäst att sitta inne — jag nystade och frös myckit Timmerman och Murare voro här att upp bygga och mura ett nytt Bränneri. {{Inre marginalnot|18}} <u>Thorsdag.</u> {{rättelse|formiddagen|Förmiddagen}} mycket kalt och klart. Då var Herr Handelsman Helsingius inne och jag skref mitt samtycke till contractets prolongation om Bränneriet med de ändringar och minskad afgift sedan det nu efter eldsvådan nybygges af Herr Helsingius. Om eftermiddagen Snögade och var ganska ruskigt. Mamsell gjorde korf efter Suggan som förra veckan slagtades. {{Inre marginalnot|19}} <u>Fredag.</u> Klart och kalt. Hinrics dag. Fordom med glädje firad här då min älskade man lefde. Förmiddagen upsattes de förledit år i September tingade 4. mythologiska Dörrstycken Minerva, Ceres, Pomona och flera uti Begge förmaken. Bönster köpta på en auction vid Lilljeholmen {{rättelse|hamtades|hämtades}} och eftermiddagen åkte jag öfwer Sjön i kursläda att göra visiter hor Capitaine Moltzen och Herr Durath men de sistnämnde voro hos {{förkortning|B<sup><u>co</u></sup>|Banco}} Casseur Plank och jag med {{tomrad}}<noinclude> <references/> {{Marginalnot slutar}}</noinclude> rmd32x9z2h8afec0usoi22o660fp0c8 Sida:Drottning Lovisa Ulrikas hof 1878.djvu/315 104 221036 650430 2026-05-06T17:11:09Z Thuresson 20 /* Korrekturläst */ 650430 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="Thuresson" />{{ph|311}}</noinclude>derom — hit till hufvudstaden, och hvarföre? Endast af nit för det kära fäderneslandet. Det gick en kyla genom drottningens leder. Hon förstod att hon var upptäckt. Icke ett ord kom öfver hennes läppar. — Allt, hvad Lars Larsson har framstält, ers majestät, är olyckligtvis verkligen sanning. Vi hafva öfverlefvat förfärliga ting; men återkomma de, ers majestät, skall det åtminstone icke vara ert fel, ty hvem, om icke ers majestät, kan för folkets väl oppoffra allt. Om det gäller, skall ni ej spara edra dyrbaraster skatter, edra skönaste smycken. Pechlin lade en anmärkningsvärd tonvigt på de senaste orden. Drottningen stod dödsblek. Hade hon förstått honom rigtigt? Kände då denna menniska allt? Hade icke hennes stolthet spänt krafterna till det yttersta, skulle hon vanmägtig ha sjunkit ned till golfvet. Af alla hennes nyss så upplifvande föreställningar återstod henne nu ingenting. Pechlin hade med några få artiga ord fört henne tillbaka till sig sjelf, och hon fann sig tillintetgjord. Pechlin tystnade. Ingen tycktes vilja taga till ordet efter honom. Tystnaden var mördande. — Säg mig, bäste Dalin, hördes en ren och klangfull barnaröst i detsamma, hvem är den der herrn, som är så artig emot mamma? Frågan gjordes af prins Gustaf. — Det är baron Pechlin, min prins, svarade Dalin. — Pechlin, upprepade Gustaf, Pechlin? Hans röst ljöd ensam. — Är det samme Pechlin, som redan vid femton år spionerade på sin pappa och förrådde honom? Dalin drog sig förfärad tillbaka; en sådan fråga kunde han icke besvara. Gustaf hade i all barnslighet gifvit Pechlin det förskräckligaste slag, som kunde träffa honom. Häpnad lästes hos hvar och en. Så beräknande lugn, som Pechlin än var, förvredos likväl hans anletsdrag. — Hämnd, hämnd, mumlade Pechlin, då han lemnade slottet, hämnd! {{linje|5em}} {{tomrad}}<noinclude> <references/></noinclude> 7ri425nw0u0bcp0y076pp07ghohnzvb Sida:Drottning Lovisa Ulrikas hof 1878.djvu/316 104 221037 650431 2026-05-06T17:15:17Z Thuresson 20 /* Korrekturläst */ 650431 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="Thuresson" />312</noinclude>När konungen och drottningen återkommit till sina enskilda rum, sjönk hon ned i en fåtölj. Hennes ben buro henne icke längre. Orolig hastade konungen fram. — Låt mig få andas ut, bad drottningen. Säg mig, förstod ni något af hvad Pechlin yttrade? — Icke det ringaste, min vän; jag försäkrar … icke ett enda ord. — Icke jag heller, men hans åsyn harmar mig. Jag känner att han är min fiende. Hennes barm höjde sig. Hon andades ut ett långt drag. — Vid Gud, fortsatte hon, vi hafva icke något ögonblick mera att förlora. Hvad vi skola göra måste göras snart. — Jag förstår dig icke, min vän; hvad skola vi göra? — Förstår ni icke det? — Jag ser blott din oro, men jag förstår ingenting. — Ni skall snart förstå mig; vill ni vara så god och sitta ned. Konungen tog plats. — Huru upprörd känner jag mig icke; men lika mycket. Ni hörde det bifall, som ljöd till er ära från borggården. Säkert gladde det er mycket. — Mycket, min vän. Det gjorde mitt hjerta godt. — Men ni märkte nog äfven den förtrytelse, det framkallade hos riksråden? — Naturligtvis; hvar och en kunde se det. — Och hvad drager ni deraf för slutsats? Att folket sätter något värde på mig, och att riksråden icke göra det. — Ganska sant; men man kan deraf äfven draga en annan slutsats. — Hvilken då? — Att stunden nu är inne. — Stunden? Hvilken stund? — Erinrar ers majestät sig det svar, ni gaf rikets råd, när de — genom hotelsen att sammankalla rikets ständer — ville förmå er att afstå från ert yrkande att gardena endast skulle taga ordres af er, då ni var närvarande. — Visserligen påminner jag mig det, men då var jag ond. {{tomrad}}<noinclude> <references/></noinclude> 67apkskhogs12n3m97vxzocpk7shhdb Sida:Drottning Lovisa Ulrikas hof 1878.djvu/317 104 221038 650432 2026-05-06T17:59:20Z Thuresson 20 /* Korrekturläst */ 650432 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="Thuresson" />{{ph|313}}</noinclude>— Ni svarade dem, om ej mitt minne sviker, att äfven ni ville sammankalla ständerna och fråga dem, om rikets råd voro edra guvernörer eller edra rådgifvare. Viljen I, herrar råd, tillade ni, föreställa min person, så vill jag resa på landet och vänta tills min regeringstid infaller. Var det icke så ni svarade? — Ganska sant, min älskade, men jag var uppbragt, jag var missnöjd; nu deremot … — Nu deremot, afbröt honom drottningen, när ständerna sammanträdt, ämnar ni kanske vika tillbaka ifrån ert ord. — Icke just det, men i alla fall … — Alldeles det, ers majestát; jag var fullkomligt öfvertygad att ni icke ämnade gifva efter ens en tums bredd af den rättvisa vrede, som dikterade de manliga orden. Jag har derföre också låtit uppsätta en skrifvelse, som på ett fullständigt sätt utreder förhållandena emellan er och riksråden. Drottningen reste sig upp och begaf sig till en inre dörr, som ledde till hennes arbetsrum. — Kom in, min herre, befalde hon. En kraftig, om äfven icke högväxt, gestalt syntes i detsamma i dörren. Snillet lyste ur hans ögon; allvar och beslutsamhet tecknade sig på hans breda panna. Vid hans åsyn reste sig konungen otåligt upp. Mannen var ingen annan än Höppener. Men den stora och gedigna förmågan har äfven sitt majestät, och det är ofta mera bjudande än tronens. — Min vän, tilltalade konungen sin gemål, hvad är här fråga om? Utan att gifva akt på konungens anmärkning, befalde drottningen Höppener att uppläsa den skrift, som han höll i sin hand. Höppener läste. Det var samma skrift, som läsaren redan känner från början af detta arbete, hvilken drottningen i biblioteket på Drottningholm föredrog för Dalin och Höppener, ehuru nu i vissa mindre delar något omarbetad. Höppeners stämma ljöd, som alltid, manlig och stark. Innehållet slog an på konungen, och han lyssnade … han rätade på sig … ögonen eldades. — Förträffligt! utropade han ännu innan skriften var till<noinclude> <references/></noinclude> ldqrhgqp0n3gg03crplf9w0ojrkw3pd Sida:Drottning Lovisa Ulrikas hof 1878.djvu/318 104 221039 650433 2026-05-06T18:03:07Z Thuresson 20 /* Korrekturläst */ 650433 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="Thuresson" />314</noinclude>hälften uppläst, det är tankar ur min egen själ, ord ur mitt eget sinne. Det förhåller sig, vid gud, så. Jag har erfarit det … ja, ja! — Ers majestät undertecknar således skrifvelsen? hemstälde drottningen. — Underskrifver den? — Denna skrift, ers majestät, måste af er på rikssalen öfverlemnas till rikets ständer, icke blott såsom en protest emot rådsherrarnes förmåtenhet, utan äfven såsom en hemställan till ständerna, att vidtaga sådana förändringar i grundlagen, hvarigenom er magt såsom konung blifver en verklighet och icke en fiktion, hvad den nu är. — Ers majestät, talade Höppener; denna skrifvelse hvilar på tvenne oomkullkastliga sanningar, på grundlagens och sakförhållandets; att följden blifver en stridshanske emot rådsherrarne, rår icke ers majestät för, utan de. Det är nemligen de, ers majestät, och icke ni, som trädt utom grundlagens föreskrifter och föranledt slutföljder, som stå i strid med dem. En monark, min konung, har en stor pligt, en edsvuren samvetets och ärans pligt, den att upprätthålla samhällsförfattningen. I hvarje hårsmån, han förbiser den, afviker han ifrån sin konungaförsäkran: alltid ett större eller mindre brott emot nationen i sin helhet. Det är också, ers majestät, i nationen, som en monark måste se sin domare, icke i riksråden. Vädja derföre emot de senare till den förra; hvad riksråden förneka er, skall nationen skänka er: rättvisa. Rättvisan är på ers majestäts sida både i grundsatsen och tillämpningen. Ers majestät är icke ovilkorligen bunden vid rådets pluralitet, emedan ers majestät svurit att styrka lag, rätt och sanning, men vrångvisa och orätt förbjuda. — Allt det der är mycket bra, bäste Höppener, men, ser ni, senaten behöfver blott rycka fram med den vanliga schackbrickan, att jag vill återtaga suveräniteten och, hvad jag än må säga, så tjenar det till ingenting. — Min Gud, afbröt honom drottningen, hvad jag mår illa, jag tror … — Du mår illa! Barmhertige Gud — kalla på en läkare, Höppener — en läkare — vatten — vatten — hit med vatten! — Låt bli det der, bad drottningen, skrif blott under. {{tomrad}}<noinclude> <references/></noinclude> atnd16hjozqgfcp3k770xfjdes2xive Sida:Drottning Lovisa Ulrikas hof 1878.djvu/319 104 221040 650434 2026-05-06T18:11:47Z Thuresson 20 /* Korrekturläst */ 650434 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="Thuresson" />{{ph|315}}</noinclude>— Ers majestät, återtog Höppener; äfven jag, det är sant, har till en tid tviflat på, att denna skrift skulle leda till ändamålet, och jag erkänner att jag hellre sett att en radikalare väg beträddes. Men denna skrift har likväl det stora företrädet, att helt och hållet falla inom laglighetens område. Noga räknadt, är det äfven inom det, som hvarje monark är starkast. Gilla ständerna edra anmärkningar, så är mycket vunnet. Ni har förödmjukat senaten inför lagarne, inför nationen, inför er. Förkasta deremot ständerna den, så står ers majestät blott qvar i sin äldre ställning, och hvarje sann fosterlandsvän skall med vördnad och hängifvenhet öfvergå, på en monarks sida, som ensam vågat uppträda till lagarnes försvar. — Ni sade, Höppener, invände konungen, att ni hellre beträdt en annan väg; låt mig höra hvilken ni menar? — Revolutionens, ers majestät. Konungen hoppade förskräckt till. — Jag tror jag dör, klagade drottningen, mina pulsar stanna, min andedrägt upphör. — Revolution — död — hit med vatten — vatten! — Skrif under, ers majestät, skrif under. — Ja, min vän, ja. — Här är pennan, ers majestät. Ångestsvetten lackade från konungens panna, då han tecknade sitt namn under skriften. — Min vän, hur mår du nu? — Förträffligt Drottningen reste sig åter upp. — Ers majestät skall inom kort, talade hon, prisa detta ögonblick, såsom ett ibland de lyckligaste i ert lif. Sedan ers majestät beträdt vägen, vet jag att ers majestät ej skall stanna förr än målet är upphunnet. Jag skall bevara denna skrifvelse såsom ett af de dyrbaraste prof af ert förtroende och af er vänskap. Höppener, hasta nu till Brahe, Hård och Wrangel och underätta dem att allt är i ordning. På aftonen lyste det från de långa fönstersträckorna i tvenne af de vackraste palatsen på Blasieholmen, det var i franska och ryska ministrarnes hotell. Deremot stod den svenska konungaborgen svagt upplyst. Det var en illustration, betecknande tidens inre förhållanden. {{linje|5em}} {{tomrad}}<noinclude> <references/></noinclude> dcigjbnzxmbj08hmznnl8kr91b0yj83 Sida:Drottning Lovisa Ulrikas hof 1878.djvu/320 104 221041 650435 2026-05-06T18:14:01Z Thuresson 20 /* Korrekturläst */ 650435 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="Thuresson" /></noinclude><h2 align="center" style="border-bottom:none;">TRETTONDE KAPITLET.<br /><b>Nya förvecklingar och nya förklaringar.</b></h2> Men ehuruväl den kungliga borgen var mindre upplyst än de tvenne palats, hvarifrån den franske och den ryske ministern styrde fäderneslandets öden, tilldrogo sig dock händelser inom den förstnämnda, vigtiga för gången af denna berättelse. Forbus och Lars Larsson, framför allt den senare, hade på en gång förvärfvat sig den kungliga familjens välvilja, särdeles drottningens. Hon kände också ett oemotståndligt behof att samtala med dem, att förklara dem sin gunst och tacksamhet. Ernst fick derför tillsägelse, att i skymningen uppsöka dem och kalla dem till slottet. För att likväl undgå all uppmärksamhet, alltid farlig i partiförbistrade tider, befaldes Ernst att införa dem Logårdsvägen, en väg, som var den minst allmänt använda af alla. Logården var nemligen vid denna tid icke en så treflig och angenäm parterr, hvilken med behag fäste allas blickar vid sig, som nu. Den befans då ännu till en del belamrad af materiel i och för slottets byggande, äfvensom med burar, innehållande hvarjehanda vilddjur, såsom björnar, vargar, räfvar och lodjur, af hvilka senare den fått sitt namn, Logården. Men vi skola också snart finna att det icke blott var hofvet, som ansåg denna, som det ville tyckas, i alla afseenden förbisedda, om icke föraktade, plats lämplig för mera hemliga möten och ändamål. Då vi nu inträda i Logården, är aftonen redan långt framskriden. Platsen, omgifven på trenne sidor af slottets höga murar, är fullkomligt mörk. Ett stycke inom grinden, som leder till stora trappupp-<noinclude> <references/></noinclude> o5wl5ir7mvh01eucf5mtcvu7bbq1ddf Drottning Lovisa Ulrikas hof/Del 1/Kapitel 12 0 221042 650436 2026-05-06T18:15:34Z Thuresson 20 Kap 12 650436 wikitext text/x-wiki <div class=layout2 style="text-align: justify; "> <pages index="Drottning Lovisa Ulrikas hof 1878.djvu" from=299 to=319 kommentar={{nop}} header=1/> <references/> </div> [[Kategori:Drottning Lovisa Ulrikas hof|12]] 4pm565hvrdjvr4s3ou16nn7sm22aoy1 Sida:Monasteriologia Sviogothica.djvu/75 104 221043 650438 2026-05-06T22:08:33Z Bio2935c 11474 /* Korrekturläst */ 650438 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="Bio2935c" />{{huvud||I Vpsala-Sticht.|37}}{{linje}}</noinclude>hemligen här och ther i husen. Men thet wardt icke något {{ant|St. Claræ}}-kloster åter bygdt; ehuru thet tämeligen troligit är, at K. {{ant|Johan}} thet wäl sig tenckt til at giöra, om icke {{ant|continuerli}}git krigsbuller och owäsende hema i riket honom hade hindrat; ty på thet nemnda året 1573 begynte och sedan med stor bekostnad for han fort med at vpbygga {{ant|St. Claræ}} kyrkio, then samma som än i dag står, dock i mong motto herligare giord. Om thetta och mycket annat, serdeles hwad {{ant|St. Clara}}-kloster betreffar, kan then, som therom wetgerig är, med nöge blifwa vnderrettad af Herr {{ant|Doct.}} <b>Jöran Nordbergs</b> {{ant|St. <i>CLARA</i>}}-<b>minne</b>, thet han med mycken flit sammanskrefwit hafwer. <h3 style="text-align:center; margin:auto; border:none;"> {{ant|{{st|Cap. IV.}}}} <br> Om {{ant|<i>Franciscan</i>}}-Klostret eller Gråmunkaholms-kloster wid {{ant|<i>Stockholm</i>}}.</h3> <b>{{Initial|K}}Onung</b> {{ant|<i>Magnus</i>}} <b>Ladulås</b>, som mer än någon af hans företrädare i regementet wiste sig benägen och frikostig emot kyrkior i riket, sparde enkannerligen ingen mödo och bekostnad emot staden {{ant|<i>Stockholm</i>,}} som hans Herr-Fader {{ant|funderat}} och byggt til en rikets hufwudstad och Konungarna til ett {{ant|residence}}. Han anlade ej allenast och bygde wid thenna staden på norra sidan {{ant|St. <i>Clarae</i>}}-<b>nun</b>-<noinclude> {{huvud||C 4|<b>ne</b>-}} <references/></noinclude> k2ky24bj9j8outzduskwy7hjc3f5af5 Sida:Årstafruns dagböcker - Nordiska museet - 1827.pdf/110 104 221044 650441 2026-05-07T07:11:48Z Belteshassar 7194 /* Utan text */ 650441 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="0" user="Belteshassar" /></noinclude><noinclude> <references/></noinclude> 24074ey3ri5hp66c6ccfewxmlfqtj64 Sida:Årstafruns dagböcker - Nordiska museet - 1827.pdf/1 104 221045 650442 2026-05-07T07:12:20Z Belteshassar 7194 /* Utan text */ 650442 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="0" user="Belteshassar" /></noinclude><noinclude> <references/></noinclude> 24074ey3ri5hp66c6ccfewxmlfqtj64 Sida:Svenska fornminnesföreningens tidskrift (IA svenskafornminne910sven).pdf/388 104 221046 650449 2026-05-07T08:13:10Z Gottfried Multe 11434 /* Korrekturläst */ 650449 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="Gottfried Multe" />{{huvud|18|<small>BERNHARD SALIN.</small>|}}</noinclude>är tydlig och klar och återfinnes midt på spännet. Öfver och under fågeln ses ett djur, som ligger på huk, med hufvudet vridet bakåt. Detaljerna synas måhända bäst å fig. 5. Vi återfinna lätt hufvudet med sitt öga och käkarna, hvardera med två tänder. Följa vi halsen nedåt, komma vi till frambenets fäste vid bålen, här markeradt med en spiral. Frambenet sträckes uppåt, går först öfver djurets hals och så öfver bålen och slutar i en triangulär utsvällning, försedd med tre tår eller klor. Djurets bål är lätt att finna. Bakbenets lår är päronformigt, och benet sträckes upp öfver kroppen, hvarefter djuret biter öfver det, samt slutar i en triangulär utsvällning försedd med tre tår eller klor. På vardera sidan och närmast intill den midtgrupp, som dessa tre djur bilda, finna vi fyra symmetriskt anordnade djurgestalter. En blick på figg. 4 och 6 är tillräcklig för att se, hvilken ställning dessa djur intaga, och sedan är det lätt att utreda dessa djurgrupper på spännet. Äfven dessa djur bita i ena benet eller rättare sagdt foten. Ytterst på sidorna af det stora midtfältet finna vi på hvardera sidan två symmetriskt anordnade djurgestalter. Fig. 3 visar oss att de ligga på huk med hufvudena framvända liksom de närmaste föregående. Frambenet sträcka de uppåt. Foten är olik de andra djurens, emedan den här fått formen af en ögla, hvars ena ända passerar öfver halsen och slutar i tvenne tår. Bakbenet går upp till kroppen, foten är en liknande ögla, som äfven den slutar i tår. Härmed hafva vi afslutat vår mönstring af de olika djurgestalterna. Den i fig. 1 återgifna teckningen är med stor omsorg och skicklighet gjord, men likväl ej så exakt, att ej härigenom utredandet af djurgestalterna blifvit i ganska hög grad försvårad. Af gammalt har man ansett, att denna ornamentik om ej direkt irländsk likväl rönt en ofantligt stark påverkan från detta håll. Den afviker ju också i hög grad från den s. k. folkvandringstidens ornamentik, den totalverkan, som den åstadkommer, är en helt annan, något helt nytt och erinrar ganska lifligt om den irländska, det måste erkännas, men likväl har jag svårt att tro på den irländska teorien. Tyvärr kan jag ej här af brist på utrymme anföra alla de skäl, som tala för min åsigt, utan får nöja mig med en och annan antydan. Ornament af samma art och med samma detaljer som å Skabersjöspännet synas ega ett ganska begränsadt utbredningsområde. Så vidt jag kunnat utröna, finnes ej denna ornamentala stil<noinclude> <references/></noinclude> gk0jtvb9qa231upmcavcy7mbki8fagj Sida:Svenska fornminnesföreningens tidskrift (IA svenskafornminne910sven).pdf/389 104 221047 650450 2026-05-07T08:26:31Z Gottfried Multe 11434 /* Korrekturläst */ 650450 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="Gottfried Multe" />{{huvud||<small>BRONSSPÄNNE MED RUNINSKRIFT.</small>|19}}</noinclude>{{Illustration||fil=Svenska fornminnesföreningens tidskrift (IA svenskafornminne910sven).pdf|sid=389|bildtext=Fig. 1. <i>Spänne af förgylld brons, funnet vid Skabersjö, Skåne.</i>}} {{Illustration||fil=Svenska fornminnesföreningens tidskrift (IA svenskafornminne910sven).pdf|sid=389|bildtext=Fig. 2.}} {{Illustration||fil=Svenska fornminnesföreningens tidskrift (IA svenskafornminne910sven).pdf|sid=389|bildtext=Fig. 3.}} {{Illustration||fil=Svenska fornminnesföreningens tidskrift (IA svenskafornminne910sven).pdf|sid=389|bildtext=Fig. 4.}} {{Illustration||fil=Svenska fornminnesföreningens tidskrift (IA svenskafornminne910sven).pdf|sid=389|bildtext=Fig. 5.}} {{Illustration||fil=Svenska fornminnesföreningens tidskrift (IA svenskafornminne910sven).pdf|sid=389|bildtext=Fig. 6.}}<noinclude> <references/></noinclude> m0obflg58lmbaw9g84pegom3phijthj Sida:Svenska fornminnesföreningens tidskrift (IA svenskafornminne910sven).pdf/390 104 221048 650451 2026-05-07T08:34:16Z Gottfried Multe 11434 /* Korrekturläst */ 650451 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="Gottfried Multe" />{{huvud|20|<small>BERNHARD SALIN.</small>|}}</noinclude>representerad vare sig i Norge eller Danmark med undantag af Bornholm; dock har jag ej sett samlingarna i Bergen och Trondhjem, och i dem skulle ju ett eller annat dylikt ornament möjligen kunna letas upp. Så finnes i Bergens museum ett bågspänne, å hvilket ett djurornament är anbragt, som mycket erinrar om Skabersjöspännets djurbilder; detaljbildningen är dock afvikande. Efter beskrifningen att döma<ref>Bergens Museums Aarbog for 1893 c.</ref> är detta bågspänne af en typ, som ej är allmän i Norge. I Sverige finnes det nu omtalade tidigare stadiet af denna ornamentik inom de södra och östra landskapen, såsom Skåne, Öland, Gotland och Upland. Det senare utvecklingsstadiet af denna ornamentstil finnes ej blott i Sverige utan äfven i Norge och Danmark, talrikast företrädd inom de båda förstnämnda länderna. Redan denna geografiska utbredning gör det föga troligt, att ett öfver hafvet vester ifrån kommande inflytande kunnat alstra denna ornamentstil. Om här verkligen förelåge en påverkan från Irland, borde väl i detaljbehandlingen likheter kunna påvisas, men några sådana finnas ej, när man bortser från vissa egendomligheter, hvilka den irländska ornamentiken mottagit från den germanska. Ett sådant djurhufvud som t. ex. å figg. 4 och 6 har jag aldrig lyckats påträffa utom Skandinaviens gränser, och hvad mer är, till grund för denna form ligger ett djurhufvud som tidigare var väl kändt i Norden, och de nya element som arbetats in i det gamla djurhufvudet återfinnas ej inom den irländska ornamentiken. Såväl den geografiska utbredningen som detaljbehandlingen tyckas således antyda ett inhemskt ursprung, åtminstone att döma efter det material, som för närvarande står till förfogande. Vi skola nu se saken från en något annan sida. Ett inflytande som flyttar en stilart från ett land till ett annat och det på ett sådant sätt, att den nya stilen borttränger den gamla, ett sådant inflytande har ej kunnat vara af någon kort varaktighet, det förutsätter ej en eller annan tillfällig förbindelse, utan det måste vara en mägtig och långvarig kulturpâåverkan. En sådan förbindelse har visserligen existerat mellan Irland och Skandinavien, men alla historiska källor äro därom ense att den tagit sin början i slutet af 700-talet. Arkeologiskt låter denna förbindelse sig påvisas genom en mängd irländska metallarbeten, som blifvit funna hufvudsakligen längs med den norska vestkusten. {{Tomrad}}<noinclude> <references/></noinclude> c794wz2jgtzhtgwefm2aa1ss4r11ube Sida:Hemmen i den nya verlden, Andra delen.djvu/234 104 221049 650452 2026-05-07T10:01:13Z PWidergren 11678 /* Korrekturläst */ 650452 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="PWidergren" />228</noinclude> {{c|{{större|{{sp|TJUGONDEFJERDE BREFVET.}}}}}} {{linje|5em|style=margin-top:2em;margin-bottom:2em;}} {{c|{{större|'''{{sp|Chicago}} (Illinois).'''}}}}{{ph|''D. 15 Sept. 1850.''|5}} Här, på sydöstra stranden af Lake Michigan, sitter nu din syster, min lilla Agatlie; men icke på den sandiga stranden, utan i en vacker villa, byggd i italiensk stil, med korinthiska pelare, omgifven af sköna träd och blommor. På torget i Buffalo, midt ibland hästar och vagnar och menniskor, handlande, vandlande, resande hit och dit, koffertar och allt slags bagage, trängsel och brådska, skildes jag vid mina unga vänner, som blifvit mig kära och nära, nästan såsom syskon. Det var ej tid eller rum att säga många ord. Jernvägen, hvilken skulle föra dem bort, stod med rykande jernhäst; — jernväg, jernhäst jern-nödvändighet var der; varma hjertan hade ingen tid och ingen talan; och så kysstes vi tyst och innerligt och skildes — kanske för alltid. Lowells ämna nästa år resa till Italien. Jag såg dem ej mer, och fördes ur trängseln på torget upp i ett hotell af en gammal hedersman, under hvars beskydd jag skulle fortsätta min resa, en Judge {{sp|Bond}}, som hade uppsökt mig vid Niagara, och som hade till mig ett introduktionsbref från M:r Ellesworth. {{Tomrad}}<noinclude> <references/></noinclude> pprrv3mf9lh6buvbasfbb6vv39pkf7b Sida:Hemmen i den nya verlden, Andra delen.djvu/235 104 221050 650453 2026-05-07T10:06:13Z PWidergren 11678 /* Korrekturläst */ 650453 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="PWidergren" />{{ph|229}}</noinclude>Den gamla kraftiga, ännu helt ungdomliga herrn var af de äldsta »Pioneers» i vesterlandet, hade varit med om anläggandet af flera af dess nu uppblomstrande städer, såsom Rochester, Lockport, m. fl. och var väl hemmastadd i hela den nejd, vi skulle genomfara ända till Lake Michigan, och derföre, och emedan han synbarligen var en god och hjertlig man, var jag nöjd att hafva honom till sällskap. På hotellet i Buffalo, plågades jag af några nya bekanta med de gamla ledsamma frågorna: »how do you like Amerika?» — How do you like the States?» — »Does Buffalo look ackording to your expectations?» På hvilken sednare fråga jag svarade att jag ingenting »expected» af Buffalo. Jag måste också säga att staden föreföll mig af de minst trefliga, som jag ännu sett i Amerika: »Buissness, buissness» syntes mig förnämsta lif och karakter här. Men sant är att jag icke hann se mycket af Buffalo. Mot aftonen gick jag om bord på »The Ocean», en ståtlig, tredäckad ångbåt, hvilken förde mig öfver Lake Eric, hvars böljor ofta äro rätt farliga och stormande, men nu voro såsom najader, lekande i solskenet. »Erie» (säger en af de franska beskrifvarne öfver nejden, M:r Bouchette), »Erie kan anses, såsom den stora centrala reservoiren, från hvilken öppnas på alla sidor kanaler, så att fartyg härifrån kunna komma till alla delar inom landet, till atlantiska hafvet i öster och norr, till söderns haf och länder, och samla produkterna från alla länder och himmels-streck». {{Tomrad}}<noinclude> <references/></noinclude> g851kim0qmgpy7hdgumelgr6rer33ct Sida:Hemmen i den nya verlden, Andra delen.djvu/236 104 221051 650454 2026-05-07T10:12:51Z PWidergren 11678 /* Korrekturläst */ 650454 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="PWidergren" />230</noinclude>Öfver Erie gå emigranterna från alla folk, hvilka nu resa sina nybyggen vester om de stora insjöarne. Men för många af dem blir Erie en graf. Nyligen uppbrann på Erie [[:en:w:SS G. P. Griffith|ett fartyg, fullt af emigranter]] (de flesta tyskar), och hundradetals af de arma utvandrarne funno sin graf i vågorna. Bland dem, hvilka upptogos döda, voro sju eller åtta par, som höllo hvarandra omfamnade. Döden hade ej förmått åtskilja dem. Kärleken var starkare än döden. Styrmannen stod vid styret, förande skeppet mot land tills lågorna uppbrände hans händer. Kaptenens vårdslöshet så ges varit orsaken till olyckan. Äfven han förgicks. Endast tretio à fyrtio passagerare räddade sig. För mig var färden öfver Erie som en sollyst fest, på den präktiga ångbåten, der äfven ett fortepiano hörde till salongens möbler, och der den artiga kapten sörjde för mig på det vänligaste. Min gamle pioneer berättade mig åtskilligt ur sitt lif, sin religiösa omvändelse, sin första kärlek och sin sednaste; denna var helt färsk. Gubben erkände sig vara till hälften förälskad i den »Yankee Woman» Maria Lowell. Jag undrar ej derpå. Det bevisade mig att han har god smak. Gubben erkände sig öfverhufvud vara en stor fruntimmers-karl. Klockan fyra på eftermiddagen (nb. dägeu efter den, då vi gingo ombord), voro vi i Detroit, en stad först anlagd af fransmän vid det trånga sundet emellan sjöarne Erie och S:t Clair, som skiljer Michigan från Canada. Från fartyget syntes kusten bebyggd med små gårdar, på regelmässigt delade och kringplanterade<noinclude> <references/></noinclude> 1l5e6vr0789rfd4ryqpi63aaxilwabw Sida:Hemmen i den nya verlden, Andra delen.djvu/237 104 221052 650455 2026-05-07T10:18:16Z PWidergren 11678 /* Korrekturläst */ 650455 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="PWidergren" />{{ph|231}}</noinclude>jordlotter. Landet syntes mig lågt med vågformiga kullar, samt bördigt. Detroit är, äfven som Buffalo, en stad med öfvervägande Buissness-lif, dock såg den vackrare och vänligare ut än Buffalo. På hotellet såg jag några ledsamma frågare, men flera rätt hyggliga menniskor, hvilka man kunde tala trefligt och öppet med, och tycka om på allt vis. Deribland minnes jag isynnerhet den episkopala biskopen i Michigan, en öppen, vänlig och tänkande man; och en moder med sina två döttrar. Jag fick vexla der några hjertliga ord, ord ur lifvets allvarsamma grund, och sådant gör mig godt. Folket i Detroit voro i öfrigt mycket nöjda med sin stad och sitt lefverne der, nöjda med sig sjelfva och med hvarandra. Och detta synes mig vara förhållandet på de flesta ställen, som jag kommer till, här i vestern. Nästa afton voro vi i »Anne-arbour» en liten vacker, landtlig stad. Äfven här mottog jag besök och måste stå förhör, som vanligt. Min gamla pioneer, tycker icke om att resa inkognito, utan vill att folk skall veta af folk, och kan icke fatta att folk äfven kunna vara trötta, och behöfva frid för introduktioner och frågor. Äfven i »Anne-arbour», voro menniskorna mycket nöjda med sig, sin stad, dess läge och lefnadssätt. Staden bar sitt namn från den omständighet, att då de första nybyggarne kommo till stället, utgjordes de förnämligast af en familj, och medan skogen röjdes och jorden upp-plöjdes hade arbetarne ingen annan boning än en tältlik hydda af löf och lärft, der familje-modern »{{sp|Anne}}», kokte maten och sörjde för allas trefnad. Der var familje-härden, der var den lugna hamnen, der alla arbe-<noinclude> <references/></noinclude> avbtkr4blwuw3p3k13d9ez3tqj1p1ha Sida:Svenska fornminnesföreningens tidskrift (IA svenskafornminne910sven).pdf/391 104 221053 650456 2026-05-07T10:19:01Z Gottfried Multe 11434 /* Korrekturläst */ 650456 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="Gottfried Multe" />{{huvud||<small>BRONSSPÄNNE MED RUNINSKRIFT.</small>|21}}</noinclude>Men {{rättelse|Skaberjöspännets|Skabersjöspännets}} ornament böra allra senast förläggas till förra hälften af 700-talet, om ej något tidigare. Denna kronologiska bestämning erhålles lättast på Gotland, där man å en viss art bågspännen kan förfölja denna ornamentstils hela utveckling; dock återfinnes ej dess allra tidigaste stadium å dessa spännen. Slutpunkten af denna utveckling faller i senare hälften af 700-talet. Då börjar en annan ornamental stil att slå sig igenom. Vendelfynden i Uppland, där denna ornamentik äfven är representerad, bestyrka den uppfattning, Gotlandsmaterialet gifvit, nämligen att denna ornamentik tillhör sjuhundratalet. Utrymmets knapphet förbjuder mig att här redogöra för de skäl, på hvilka denna kronologi är byggd. Den öfverensstämmer med de resultat professor Montelius kommit till i sina kronologiska undersökningar. När nu Skabersjöspännets ornamentik är äldre än det direkta irländska inflytandet på Norden, måste de, som hålla på att denna ornamentstil är påverkad af den irländska, antaga, att vi i Norden fått det irländska inflytandet från kontinenten, men då återstår för dem att visa, i hvilken utsträckning det irländska inflytandet på kontinenten gjort sig gällande utanför en och annan klosterskola, och sannolikt har det ej i någon nämnvärd grad inverkat på lekmannakretsar. Mig har det hitintills ej lyckats att på fastlandet, vare sig på kyrkliga eller världsliga föremål spåra en ornamentik, som kan anses vara en direkt förebild till den ornamentala stil Skabersjöspännet företräder. Men bandflätningarna, de äro väl säkerligen af irländskt ursprung! Jag har tyvärr ännu ej haft tillfälle att särskildt undersöka denna fråga, men synes man äfven vid dessa ornament hafva betydligt öfverskattat det irländska inflytandet. Och när vi här i Norden finna bandflätningar, alldeles liknande de irländska, midt uppe i fynd med folkvandringstidens ornamentik (t. ex. Vallstenarumsfyndet), och då de stycken, å hvilka dessa bandflätningsornament förekomma, i tekniskt afseende ej skilja sig från det öfriga i fyndet, är detta åtminstone for mig en vink, att dessa bandflätningar ej äro en så uteslutande irländsk egendom, som man i allmänhet anser. På grund af det föregående och flera omständigheter, som här ej kunnat vidröras, skulle jag därför vilja säga att man på den arkeologiska vetenskapens nuvarande ståndpunkt måste anse Skabersjöspännet vara ett nordiskt arbete från början af 700-talet, om ej något äldre. {{linje|6em}} {{Tomrad}}<noinclude> <references/></noinclude> auybd4nsiyw8xd3muwgge55jgry6xvi Sida:Hemmen i den nya verlden, Andra delen.djvu/238 104 221054 650457 2026-05-07T10:22:55Z PWidergren 11678 /* Korrekturläst */ 650457 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="PWidergren" />232</noinclude>tarne fingo livila och förfriskning i moder Annas skydd. Derför kallades tältet »Anne-arbour», och staden, hvilken småningom uppväxte kring tältet, behöll namnet. Med sina nätta hus och trädgårdar på gröna kullar och sluttningar, såg den lilla staden äfven ut såsom en vänlig, fridfull hamn. Vi blefvo natten öfver i Anne-arbour. Nästa morgon afreste vi på järnväg, och foro tvert öfver staten och half-ön Michigan. Ofverallt under vägen såg jag små farms, väl byggda, omgifna af väl odlad jord, åkrar med hvete och mais (Indian Corn), och »orchards» med äpple- och persiko-träd. I vildare trakter lyste marken af nackara och blå blommor, som vår farts hastighet hindrade mig att närmare betrakta, samt af höga solblommor med kronor, stora som på unga träd. Det var grant och vackert. Min gamla Pioneer sade mig att han ingenstädes sett en så stor rikedom af granna blommor som i Michigan, isynnerhet i äldre tid då marken var ofverallt vildmark. Staten är en af de yngsta i Unionen, men har rik jordmån (isynnerhet god för hvete-odling) och är i stark tillväxt. Dess lagstiftning är af de liberalaste, och har ur sin strafflag banlyst dödsstraffet. Men jag hörde talas om brott, nyligen begångna i staten, hvilka väl hade förtjenat dödsstraff eller lifstidsfängelse, om något brott förtjenar det. En ung man af en ansedd familj i Detroit, hade, under en jagt, lönligt, och förnyade gånger skjutit på en an- nan ung man (hans bästa vän!) blott för att få röfva hans sedelbok. Han dömdes för mordförsöket (hvilket han bekände) till blott tjugu års fängelse. Och i fängelset besökes han af unga damer, hvilka lära honom —<noinclude> <references/></noinclude> sllvvgal5m0d03pg9kmhhjgt9upo8v1 Sida:Hemmen i den nya verlden, Andra delen.djvu/239 104 221055 650458 2026-05-07T10:26:23Z PWidergren 11678 /* Korrekturläst */ 650458 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="PWidergren" />{{ph|233}}</noinclude>fransyska och guitarr-spelning. En af dessa var med på jernvägs-tåget. Hon talade om den unga fångens »behagliga väsen». Det gifves en mildhet mot brottet och den brottslige, som är — äcklig, och vittnar om en slapp moralisk känsla. Vädret var herrligt hela dagen. Solen gick framför oss vesterut. Vi styrde kosan rakt mot solen; och ju närmare den sjönk mot jorden, dess högre brann aftonhimmelen, såsom af klaraste guld. Landet var hela vägen lågländt och enformigt. Här och der en liten vacker skogsström; här och der i skogen små bjelkhus, och der bredvid ett och annat trädskjul, på hvilket var påspikad en brädlapp, der man läste i hvita, halfalnshöga bokstäfver: »Grocery». De odlade nejderna voro öfverallt indelade regelbundet och bebyggda med farms, liknande våra bättre bondgårdar. Nybyggarne i vester köpa jordlotter af 80 à 160 och till 200 tunnland; sällan mer. Jorden kostar i första hand (hvad man kallar »Government-price») en och en fjerdedels dollars (5 r:dr r:gs) tunnlandet, och kan, då den skötes väl, gifva inom få år rikliga skördar. Farmers här arbeta duktigt, lefva tarfligt men godt, och uppfostra duktiga familjer barn, men som sällan bli vid föräldrarnes yrke. De sändas i skolorna, och söka sedan komma högre upp i stats-lifvet. Dessa små farms äro plantskolor, ur hvilka de nordvestra staterna få sina bästa embetsmän, lärare och lärarinnor. Ett kraftigt, gudfruktigt, arbetsamt slägte uppväxer här. Mången upplysning i dessa ämnen erhöll jag af min gamla Pioneer, hvilken med sitt gudfruktiga sinne, sin rastlösa verksamhet, sin menniskokärlek och sin mångkunnighet,<noinclude> <references/></noinclude> f8s0pj77q0cvuxnrekll1ytlu1zcgrf Sida:Hemmen i den nya verlden, Andra delen.djvu/240 104 221056 650459 2026-05-07T10:29:24Z PWidergren 11678 /* Korrekturläst */ 650459 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="PWidergren" />{{ph|234}}</noinclude>sitt midt i ålderdomen ungdomsvarma hjerta, var en god typ för vildmarkens första odlare och lagstiftare i detta land. Han lemnade mig under vägen, för att begifva sig till sitt hem i den lilla staden Niles. I sällskap med en vänlig M:r Hunt och hans hyggliga svägerska, gick jag ombord på ångbåt, för att fara öfver till Lake Michigan. Solen hade nu gått ned, men aftonhimmelen brann i klaraste purpur öfver den haf-lika sjön. Vid dess sken och den nya månans ljus foro vi af. Det var den skönaste, stillaste natt. Vattnet var spegel-lugnt. Om morgonen den 13 Sept. såg jag solen lysa öfver Chicago. Jag hade väntat att i Chicago blifva mottagen af vänner, hvilka der skulle taga mig om hand. Men ingen kom. Jag fick veta att de, som väntat mig nu voro borta. Icke underligt, då jag dröjt två månader öfver den utsatta tiden! Jag fann mig nu alldeles ensam midt i den stora, okända vestern. Ett par små motgångar med mitt bagage kommo härtill att låta mig känna detta mindre trefligt. Men — just som jag stod helt allena på däcket (mina vänliga, nya bekanta hade lemnat ångbåten tidigare) så — kom min glädje till mig. Jag kände att jag icke var allena; jag kände mig frisk till själ och kropp; solen var också der och ett så innerligt jubel öfver dess Skapare och öfver den skatt jag funnit uppfyllde mig, att jag skattade mig lycklig att få sluta mig in i ett ensamt rum på ett hotell i staden, för att få vara ensam med min glädje. Men min ensamhet varade icke länge. Vackra, vänliga menniskor kommo omkring mig, tillbjödo mig<noinclude> <references/></noinclude> li4gr9m5950ilx9q1uogfzm6k5k2bwn Sida:Svenska fornminnesföreningens tidskrift (IA svenskafornminne910sven).pdf/392 104 221057 650460 2026-05-07T10:31:29Z Gottfried Multe 11434 /* Korrekturläst */ 650460 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="Gottfried Multe" /></noinclude><h3 align=center style="border: none">II.<br> Skabersjö-spændens runeindskrift.</h3> {{c|Af}} {{c|<b><i>Sophus Bugge.</i></b>}} På bagsiden af den plade, som danner Skabersjö-spænden, er runer ridsede. Bortseet fra enkelte spredte runer, er tegnene ridsede i to rader langs efter, den ene rad langs kanten af den övre langside, den anden langs kanten af den nedre. Runernes toppe vender i de to rader i modsatte retninger, begge udad. I begge de to rader har runerne været begrænsede oventil af en dobbelt horizontal ret indfatningslinje, nedentil af en enkelt sådan. Spænden er förste gang udgiven i tegning af Bruzelius »Beskrifning öfver svenska fornlemningar», 2:dra häftet, Lund 1860, Pl. XI, 1 a og b; s. 117 giver han en læsning af runerne. En bedre tegning af spænden og dens runer findes hos Stephens (Runic Monum. I 388), som har benyttet en afskrift af Herbst. I den överste rad har der til venstre været ridset mange gange ᛣ (på tegningen hos Stephens en gang med kvist nedad mod höire oventil). Disse runer kan ikke have sproglig betydning. Derpå fölger i samme rad til höire en indskrift, som sikkert har sproglig betydning. Da jeg selv kun flygtig har set spænden i Lunds Museum, har jeg ved denne indskrift sögt hjælp hos Docent {{sp|Söderberg}}, som godhedsfuldt har meddelt mig en tegning af den med bemærkninger om flere enkelte runer. {{Tomrad}}<noinclude> <references/></noinclude> 13ic30qg7hoe78r558v8anwhqa8alh8 Sida:Hemmen i den nya verlden, Andra delen.djvu/241 104 221058 650461 2026-05-07T10:34:37Z PWidergren 11678 /* Korrekturläst */ 650461 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="PWidergren" />{{ph|235}}</noinclude>hus och hem, och vänskap och allt godt; och allt i Chicago blef solsken för mig. Om aftonen befann jag mig i den vackra villan, der jag nu skrifver till dig, och i den sköna natten ljöd en serenad i den månskenslysta trädgården på den bekanta tonen: »Einsam bin ich, nicht alleine». Det var en hälsning från tyskar i staden. {{em|1}}{{större|'''''D. 17 Sept.'''''}} ''Prairies!'' En syn, hvilken jag aldrig skall förgäta. Chicago ligger i Prairie-land, och hela staten Illinois är en stor, rullande prairie (d. ä. slätt land med låga, vågande, höjder) men en egentlig ''Prairie'' finnes först aderton mil från staden. Mina nya vänner ville låta mig lefva en dags Prairie-lif. Vi foro ut tidigt på morgonen, tre familjer i fyra vagnar. Vår Pioneer, en mörk, vacker jägare, åkte först med sina hundar och sköt under vägen då vi gjorde halt, en och annan prairie-höna (Grause) i flygten. Dagen var herrlig, himlen af det klaraste blå, solen af renaste guld, luften liffull men lugn, och der — i det strålande ljuset sträckte sig långt, långt ut i det oändliga, så långt som ögat kunde nå en oceanlik rymd, i hvilken vågorna voro solblommor astrar och gentianer. Marken lyste af dem, isynnerhet af solblommorna, hvilka ofta voro mer än fyra alnar höga, och höjde sina kronor högt öfver hufvudet af våra längsta herrar. Vi åto vår middag i en liten skogs-dunge, hvilken låg lik en grön buske på det skoglösa blomster-fältet. Det var på en upphöjning af marken; och derifrån sluttade Prairien, sakta vågande, ända ut mot horison-<noinclude> <references/></noinclude> a54j98b42dpvv75lyz90qmk7d9xw9ju Sida:Hemmen i den nya verlden, Andra delen.djvu/242 104 221059 650462 2026-05-07T10:37:45Z PWidergren 11678 /* Korrekturläst */ 650462 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="PWidergren" />236</noinclude>ten. Här och der i denna rymd uppstego små bjelkhus. De liknade små fogelbon, simmande på oceanen. Här och der hade man också slagit hö. Det såg ut som barn-försök och barnlek. Den sollysta jorden låg här ännu i sin ursprungliga storhet och prakt, okufvad af menniskohänder, betäckt af sina blommor, vårdad, bevakad allena af solens öga. Och solblommorna nickade och vinkade lysande i vinden, liksom inbjudande millioner varelser till festen vid jordens rika bord. Mig var det en ljusfest. Det var en riktigt stor och herrlig syn, för mig ovanligare och mer upplifvande än sjelfva Niagara. Den mörke jägaren, en man af få ord, men synbart starka känslor, stödde sig på sin bössa och sade sakta; »här står jag ofta hela timmar och blickar in i skapelsen!» … Väl må han! Denna scen liknar en extas af natur-lifvet. Det badar i ljus, det hvilar lycksaligt i ljusets faran. Solblommorna lofsjunga solen. Jag gick omkring i skogsdungen och plockade blommor. Asterplantorna gingo mig öfver hufvudet. Nästan alla blommor, som nu betäcka prairies äro syngenesister, och bland dem äro solidagos och helianter öfvervägande. Hvar månad lära Prairies betäcka sig med olika blom-arter, om våren hvita, sedan blå, sedan nackara, nu mest gula. Vi vistades hela dagen ute på Prairien, till dess vi sågo solen sjunka ned i dess bädd af solblommor. Under dagen besökte vi ett af bjelk-husen på fältet. En treflig, äldre qvinna var hemma i det ena huset. Männerna voro ute på höskörd. Huset var ett år gammalt och temligen öppet för vindarne; men derinne<noinclude> <references/></noinclude> f55g4jwytz0akogsshfkubdeiq39467 Sida:Hemmen i den nya verlden, Andra delen.djvu/243 104 221060 650463 2026-05-07T10:48:47Z PWidergren 11678 /* Korrekturläst */ 650463 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="PWidergren" />{{ph|237}}</noinclude>var snyggt och ordentligt, såsom vanligt der amerikanska qvinnor bo. Jag frågade den goda frun huru hon trifdes i ensligheten på den stora Prairien. Hon ''leddes''. »Det var så enformigt». Ja, ja. Det är skilnad att se denna syn af himmel och jordslätt på en dag och ett år. Men jag ville försöka ett år. Vi sågo ej ett moln under denna dag, och kände ingen vindpust. Men luften var dock lika frisk, som ljuf. Indianska sommaren begynner snart. Hela prairie-festen var molnfri på det när, att jägarens bössa gick af och skjöt en af våra hästar i örat, och att ett vagnshjul gick sönder; men det var mot slutet af färden, och togs muntert och lemnade ej heller något ledsamt efter sig. {{linje|5em|style=margin-top:2em;margin-bottom:2em;}} {{c|{{större|'''{{sp|Chicago.}}'''}}}}{{ph|''D. 22 Sept.''|5}} I den innerligt hyggliga familj, der jag nu har mitt hem, hos M:r och M:rs {{sp|Kinzie}}, får jag höra mycket om Indianerna. [[:en:w:John H. Kinzie|M:r Kinzie]] är regeringens agent för underhandlingar med Indianska stammarne i dessa nordvestra stater, och har med sin familj varit af de första »settlers» i vildmarken der. M:rs Kinzie som skrifver lätt och bra, har skriftligen bevarat flera händelser ur de första kolonisternas lif och strider med Indianerna, hvaribland flera tilldragit sig inom hennes egen familj; och läsningen eller berättelsen af dessa äro ett af aftnarnes förnämsta nöjen. Några af dessa berättelser äro i hög grad intressanta, innehålla flera grymma och förskräckliga, men äfven rörande vackra, och stundom rätt komiska uppträden. {{Tomrad}}<noinclude> <references/></noinclude> g1pk9wgtc20d9cm6uri77lwp3oltfob Sida:Hemmen i den nya verlden, Andra delen.djvu/244 104 221061 650464 2026-05-07T10:53:12Z PWidergren 11678 /* Korrekturläst */ 650464 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="PWidergren" />238</noinclude>Ämne till den vackraste dram kunde gifvas af historien om [[:en:w:Eleanor Lytle McKillip Kinzie|M:r Kinzies moders]] fångenskap och frigifvelse. Jag vet ingenting mera dramatiskt, än först de förfärliga scener hvilka sluta sig till den lilla flickans bortröfvande, sedan Indianhöfdingens tycke för barnet, den växande kärlek, för hvilken hon blir föremål, under det hon växer upp i hans tält och kallas af den vilda stammen »den hvita liljan»; episoden med höfdingens svartsjuka hustrus mordförsök på flickan, och slutligen stunden, då höfdingen, sedan han under flera år afslagit alla underhandlingar och gåfvor från föräldrarnes och den hvita styrelsens sida för att återfå barnet, ändtligen ger vika för deras böner, och beviljar ett möte emellan modern och barnet, men med det uttryckliga förbehåll att hon icke skulle begära att återfå detta, och sedan då han infinner sig på mötesplatsen med sina krigare i deras fulla rustning, rider ensam — oaktadt deras föreställningar — rider öfver den lilla ström, hvilken åtskiljer de hvitas läger från Indianernas, och han ser barnet och modren störta i hvarandras armar med tårar, stannar öfverväldigad af denna syn, och utbrister: »modren måste ha sitt barn!» vänder om, rider åter öfver strömmen och bort med sitt folk, utan att kasta en blick tillbaka på sitt hjertas älskling, »den hvita liljan», hvilken nu i sitt femtonde år återkom till de sina! Jag hoppas att M:rs Kinzie skall en dag offentliggöra denna vackra berättelse, samt flera af dem, jag hört dessa aftnar. Massakern i Chicago hör till de ohyggliga bland dem, och ännu har Chicago friska spår<noinclude> <references/></noinclude> 88dnujdf19d0mfagpe5uieeex4p97j6 Sida:Hemmen i den nya verlden, Andra delen.djvu/245 104 221062 650465 2026-05-07T10:56:38Z PWidergren 11678 /* Korrekturläst */ 650465 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="PWidergren" />{{ph|239}}</noinclude>derefter. Dock förskönas äfven den af en vackert mensklig handling. Indian-höfdingen Fyrabent’s (Four-leg) frieri för sin dotter till min ädelt gentlemanliga värd och den tjocka Miss Fyrabent’s ankomst på sina Buffalo-hudar till staden, der hon dock möttes med protest af den tillämnade maken, hörer till den komiska Indian-krönikan. I öfrigt har den milda och förfinade M:r Kinzie liksom flera, hvilka lefvat mycket med Indianerna, en verklig tillgifveuhet för dessa, och tyckes ha mera öga för de dygder, än för de fel, som utmärka detta besynnerliga folk. Kinzies ha länge bott i Minnesota och först på sednare är i Chicago (Illinois), der de nu ha ett vackert hus med en större trädgård. Chicago är en af de ruskigaste och fulaste städer, som jag ännu sett i Amerika, och förtjenar föga sitt namn af »Insjöarnas Drottning». Ty der hon sitter på sjöstranden i ruskig deshabilié liknar hon mera en månglerska, än en drottning. Visst är att staden synes bestå mest af salubodar. Man ser nästan inga vackra landthus med trädgårdar inom eller utom staden — hvilket eljest är så vanligt i amerikanska städer, — och på gatorna mest plankhus, på planklagda, eller breda sandiga gator, utan plankor. Och det tyckes på allt, att folket kommer dit för att handla, för att göra penningar och icke för att lefva. Likväl har jag här i Chicago lärt att känna några af de hyggligaste, behagligaste menniskor, hvilka jag sett någorstädes på jorden; menniskor goda, vackra, qvicka, menniskor att lefva med, menniskor att tala med, menniskor att tycka om och hålla af, både män och qvinnor, menniskor<noinclude> <references/></noinclude> 3e7krgdry5dl51sl69lr4fbsols97ku Sida:Hemmen i den nya verlden, Andra delen.djvu/246 104 221063 650466 2026-05-07T11:02:05Z PWidergren 11678 /* Korrekturläst */ 650466 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="PWidergren" />240</noinclude>som icke sätta hundrade frågor på främlingen, utan sätta denna i tillfälle att se och lära sjelf på det angenämaste vis allt hvad den kan önska; rara menniskor! Och dertill menniskor, som icke äro så fasligt nöjda med sig och sin verld, och sin stad och sitt land, som eljest menniskorna i småstäderna här, utan se bristerna och tala bra om dem, och tåla att höra andra tala om dem också. I dag (och i går äfven) blåser här en het vind, hvilken jag föreställer mig vara lik den Italienska Cirockon. Man blir helt schack-matt af den. Och luften i Chicago är ett moln af dam. {{em|2}}{{större|'''''D. 23 Sept.'''''}} Men om aftonen, när solen går ned och vinden är lugn, då söker jag att från någon högre punkt i staden få se solnedgången öfver prairie-landet, ty den är skön. Och vid åsynen af denna solprakt komma melankoliska tankar. I detta sollysta vesterland ser jag tusentals bodar och tusentals handelsmän, men — intet solens tempel och inga dyrkare af sglen och den eviga skönheten. Voro Peruanerna af ädlare bildning, än dessa? — Hade de högre sinnelag? Voro de ljusets barn mera än det närvarande slägtet, som bebygger den nya verldens vesterland? …. {{em|2}}{{större|'''''D. 24 Sept.'''''}} Om några hyggliga svenskar bosatta här måste jag säga dig litet. De äro kapten Schneidau och hans fru, herr Unonius (nu prest för svenska församlingen<noinclude> {{ph|här-|5}} <references/></noinclude> kqq1ogp6qhbs3yc93f8cpb7lp0rkosb 650471 650466 2026-05-07T11:41:19Z PWidergren 11678 650471 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="PWidergren" />240</noinclude>som icke sätta hundrade frågor på främlingen, utan sätta denna i tillfälle att se och lära sjelf på det angenämaste vis allt hvad den kan önska; rara menniskor! Och dertill menniskor, som icke äro så fasligt nöjda med sig och sin verld, och sin stad och sitt land, som eljest menniskorna i småstäderna här, utan se bristerna och tala bra om dem, och tåla att höra andra tala om dem också. I dag (och i går äfven) blåser här en het vind, hvilken jag föreställer mig vara lik den Italienska Cirockon. Man blir helt schack-matt af den. Och luften i Chicago är ett moln af dam. {{em|2}}{{större|'''''D. 23 Sept.'''''}} Men om aftonen, när solen går ned och vinden är lugn, då söker jag att från någon högre punkt i staden få se solnedgången öfver prairie-landet, ty den är skön. Och vid åsynen af denna solprakt komma melankoliska tankar. I detta sollysta vesterland ser jag tusentals bodar och tusentals handelsmän, men — intet solens tempel och inga dyrkare af sglen och den eviga skönheten. Voro Peruanerna af ädlare bildning, än dessa? — Hade de högre sinnelag? Voro de ljusets barn mera än det närvarande slägtet, som bebygger den nya verldens vesterland? …. {{em|2}}{{större|'''''D. 24 Sept.'''''}} Om några hyggliga svenskar bosatta här måste jag säga dig litet. De äro [[:en:w:Johan Polycarpus von Schneidau|kapten Schneidau]] och hans fru, [[w:Gustaf Unonius|herr Unonius]] (nu prest för svenska församlingen<noinclude> {{ph|här-|5}} <references/></noinclude> sjaf48bmbdgk8zzk6cl6loz0c7wlczc Sida:Hemmen i den nya verlden, Andra delen.djvu/247 104 221064 650467 2026-05-07T11:05:56Z PWidergren 11678 /* Korrekturläst */ 650467 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="PWidergren" />{{ph|241}}</noinclude>häromkring) och hans fru. De voro af de första svenska utvandrare, hvilka bosatte sig vid den vackra insjön »Pine Lake» i Visconsin, och tänkte der införa och lefva ett arkadiskt herde-lif. Men ack! de funno motsatsen till ett arkadisk lif. Nejden var svenskt vacker, men jorden för det mesta icke god. De svenska herrskaperna, som tänkte här bli odlare och nybyggare af vildmarken, hade missräknat sig på arbetet och sina arbetskrafter. Dertill förde de med sig den svenska hågen att traktera och lefva muntert, utan att så noga betänka hur länge det kan räcka. Hvar familj reste åt sig en nödtorftig boning, och bjöd sedan sina grannar på kalas. De hade julfester och midsommar-dansar. Men det första årets skörd slog fel. Den klent brukade jorden ville icke gifva rik skörd. Så kom en sträng vinter med snö och stormar, och de illa byggda husen gåfvo dåligt skydd; så kom sjukdom, olyckshändelse, arbetsbrist, penningbrist — all slags brist. Det är nästan otroligt hvilka lidanden några af dessa nybyggare måste genomgå. Nästan alla gingo under som farmers; men några hjelpte upp sig och sina familjer derigenom att de togo till handtverk, och såsom skomakare och skräddare skaffade sig en arbetsförtjenst, hvilken de ej förmådde vinna genom jordbruk. Det är dem en heder att de, i sin djupa nöd, arbetade redligen och buro mycket med tåligt mod, utan att klaga, och att de lyckades arbeta sig upp. Ej heller blefvo de lemnade utan hjelp från landets folk, då deras belägenhet blef känd. {{sp|Margret Fuller}} (sedan markisinnan Ossoli) gjorde en resa i de vestra<noinclude> <references/> {{huvud|{{m|''Hemmen i nya Verlden. II.''}}||{{m|11}}}}</noinclude> lmnbvtw8oblv8e67b2qn3f3i2z299gn Sida:Hemmen i den nya verlden, Andra delen.djvu/248 104 221065 650468 2026-05-07T11:11:25Z PWidergren 11678 /* Korrekturläst */ 650468 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="PWidergren" />242</noinclude>staterna, jemte M:rs Clarke (de storväxta sönernas moder). Skickelsen förde henne till nybyggarne vid Pine Lake. Kapten Schneidau satt då pä sin sjuksäng med en svår benskada, sedan flera månader. Hans unga, vackra hustru hade nödgats under den stränga vintern bestrida de gröfsta sysslor och hade sett sitt första lilla barn frysa till döds i sängen, i rummet der snö och regn dref in. Och de voro midt i vildmarken allena. De hade ej råd att anskaffa hjelp — så oändligt dyr i dessa trakter. Den piga, som de hade haft en liten tid, hade lemnat dem, och deras grannar voro för långt borta, eller sjelfva nedtryckta under liknande nöd. Då kommo de tvenne fruntimren från Boston. M. Fuller skrifver om besöket i sin »[[:en:Summer on the Lakes|Summer on the Lakes]]» med dessa ord: »I det inre rummet satt herrn i huset; han hade sutit der lång tid, ty han hade skadat sin fot om bord på fartyget, som förde honom hit; och han måste sköta sitt åkerbruk genom främmande. Hans sköna, unga hustru var hans enda sköterska och uppasserska, så väl som gårdens förstyre. Huru väl hon förrättade dessa, för henne ovana sysslor, syntes af föremålen för hennes omsorg. Allting hörande till huset var, ehuru groft och tarfligt, på nättaste vis ordnadt. Invaliden, sittande i en obeqväm trädstol (de hade ej kunnat förmå någon att bringa dem en mera beqväm ifrån staden), såg så elegant och välklädd ut, som om hans toilett hade vårdats af en hertigs kammartjenare. Han var af nordiskt blod, med stora, klara, blå ögon, lugna anletsdrag, en blandning af militären, studenten och verldsmannen i sitt utseende. Han kontrasterade starkt,<noinclude> <references/></noinclude> 3r6juln80j6itoq6zlog6tg6x2pst1q Sida:Hemmen i den nya verlden, Andra delen.djvu/249 104 221066 650469 2026-05-07T11:16:46Z PWidergren 11678 /* Korrekturläst */ 650469 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="PWidergren" />{{ph|243}}</noinclude>men på behagligt vis, med sin hustru, hvars varma färg och mörka mjuka öga talade om härkomst från ett land, mera bekant med solen. Han såg ut som om han kunde sitta der en lång tid ännu tåligt, och lefva på sin själ, afbidande sin tid; hon, som hon kunde bära allting för kärleks skull, men måste känna hela tyngden af hvart enda ögonblick». »När vi sågo ett album fullt af målningar och verser, som vittnade om en krets af tillgifna och fint bildade vänner, hvilka de lemnat i fäderneslandet, så kunde vi ej annat än se att den unga hustrun här måste behöfva en syster, och mannen en vän, som upplifvade deras enslighet genom umgänget med likstämda själar» .…. »Jag känner mycket annorlunda för dessa utländningar, än för infödda amerikanare. Amerikanska män och qvinnor äro oursäktliga om de ej uppföda sina barn så att de kunna kämpa med lifvets motgångar. Det är meningen af vår stjerna, att här, liksom alla menniskor äro fria och jemnlika, böra alla vara vuxna frihetslifvets pröfningar, och genom förlitande på egen förmåga göras oberoende af vindar och vågor på lifvets ström. Men Europas stjerna har ett olika horoscop», o. s. v. Hvad M. Fuller icke berättar, men som jag här fått höra, är om det verksamma ädelmod, med hvilket hon och hennes vänner togo sig an de olyckliga svenskarne och om en tid åstadkommo en fullkomlig förändring i deras öde. Från den ensliga gården i skogen förflyttades de till Chicago. Schneidau fick skicklig läkarevård, blef frisk, och är i denna stund den<noinclude> <references/></noinclude> ethntkcn0y40xqwgdrd0xm10niaihut Sida:Hemmen i den nya verlden, Andra delen.djvu/250 104 221067 650470 2026-05-07T11:26:26Z PWidergren 11678 /* Korrekturläst */ 650470 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="PWidergren" />244</noinclude>skickligaste daguerrotypist, som finnes i — troligen hela Illinois, och har som sådan betydlig förtjenst. Han är i dessa dagar återkommen från NewYork, der han tagit [[:commons:File:Jenny_Lind_retouched.jpg|en stor och förträfflig daguerrotyp af Jenny Lind]]. Han är allmänt omtyckt här. Hans lifliga vackra fru berättar nu, skrattande och gråtande på en gång, tilldragelserna under sitt lif i vildmarken, på ett slags blandspråk af svenska och engelska, som är kostligt. Unonius och hans fru förflyttades äfven hit i bättre vilkor än förr. Unonius är som bäst i New York, för att uppvakta M:ll Lind och utverka af henne penningar till fullbordande af den Lutherska kyrkan i Chicago. Jag tillbringade en afton hos hans fru. Den glada, modiga flickan, om hvilken jag hörde berättas, då hon gifte sig i Upsala, för att resa öfver till Nya verlden, hade genomgått hårda pröfningar af sjukdom, nöd och sorg. Fyra barn hade hon måst lägga ned att hvila i den främmande jorden. En gosse hade hon allena qvar. Hon var täck och ung ännu, men glädjen, — den var borta. Det friska modet hade förvandlats i stilla tålamod. Hon hade nu ett litet nybygdt hus (i en friskare lokal, än den der hon bott förut) helt nära den lilla Lutherska kyrkan. Denna var rätt prydlig, men ännu invändigt ofullbordad. Här såg jag församlad att förhöras i lexor, en liten skara af några och trettio svenska och norska barn; små vänliga, ljuslätta, blåögda ansigten! De voro, större delen, barn af folk i små omständigheter, bosatta omkring staden, på små gårdar. I skolan lära de läsa och skrifva sitt modersmål, samt engelska språket. Här äro mycket få sven-<noinclude> <references/></noinclude> 65vhb2bd1xv0xdj1qkdzzpon6790v4e Sida:Hemmen i den nya verlden, Andra delen.djvu/251 104 221068 650472 2026-05-07T11:49:59Z PWidergren 11678 /* Korrekturläst */ 650472 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="PWidergren" />{{ph|245}}</noinclude>skar bosatta. I Millwaukie och deromkring, i Wisconsin äro flera. Af Schneidau och hans fru hörde jag mycket om [[w:Erik Jansson (predikant)|Erik Janson]] och om de tilldragelser, hvilka föranledde hans död, men gömmer att tala derom tills vi träffas. En gåtfull karakter synes mannen ha varit, hälft bedragare, och hälft bedragen (af sig sjelf eller sin dämon). En afton, då jag besökte Schneidaus, såg jag min »Belle of Baltimore» Hanna Hawkins, en täck, stilla ung flicka, af det slags qvinnor, hvilka kunna göra de skönaste gerningar, utan att ana att de göra något godt. De äro sjelfva moraliska skönheter och följa sin natur, såsom blomman följer sin. Tyskar finnas i mängd i Chicago, isynnerhet handlande och handtverkare. Staden är blott tjugu år gammal, och har på denna tid växt till en stad för 25,000 invånare. En äkta, den stora vesterns »baby!» men, såsom sagdt, något ohyfsad ännnu. Här är dock en gata, eller rättare, en rad med hus, eller små villor, längs insjöstranden, på en hög bank, som har »high life» karakter i läge, och får det nog på allt vis en dag. Ty här är redan folk från olika delar af jorden, hvilka utgöra en god kärna, frisk, äkta aristokrati. Chicago bär i sitt vapen namnet: »staden i trädgården». Och när prairie-landet omkring den blir en trädgård, kommer den att göra skäl för sitt poetiska namn. Ljusa, höga skolsalar har jag äfven sett här, och hörde af skolungdomen der sjungas, under en förträff-<noinclude> <references/></noinclude> ho3dr7p5g02uknywzy461pnnpkmagxw Sida:Hemmen i den nya verlden, Andra delen.djvu/252 104 221069 650473 2026-05-07T11:53:40Z PWidergren 11678 /* Korrekturläst */ 650473 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="PWidergren" />246</noinclude>lig mästares ledning, fyrstämmiga sånger, ''så'' att — det rörde mig till tårar. Och barnen huru vakna, huru lärgiriga voro de ej! Hurra! Vestern bygger ljusa lärosalar, der ungdomen lärer gladt och sjunger rent. Vestern måste gå framåt med ära. Mina vänner här klaga öfver det kaotiska och orena tillståndet i politiska förhållanden, vålladt isynnerhet genom den starka emigrationen af Europas mest råa folkmängd, och lättheten för denna att här få full medborgarerätt. Efter ett års bosättning i staten, får utvandraren rösträttighet der, och deltager i valen till statens och stadens styresmän. Lågsinnade politiska agitatorer betjena sig af emigranternas okunnighet, och vigla upp dem genom tal till förmån för de kandidater som de puffa för, och hvilka stundom besålda dem. De bättre och ädlare af statens män kunna ej förmå sig att täfla med dessa vinglare; de hålla sig tillbaka. Derföre komma oftast icke de bästa männen att styra staten. De äregiriga, djerfva lycksökarne hinna lätt till embeten, och en gång i embetet, söka de hålla sig qvar der genom hvarjehanda konster och knep, samt smickra massan af folket, för att bibehålla sin popularitet. Det okunniga Europeiska folket, som tror att konungar och höga herrar vålla allt ondt i verlden, rösta för den man, hvilken mest skriker mot de mäktiga, och ropar att han är en folkets man. Äfven hörde jag klagas öfver att skandinaviska utvandrarne ej sällan komma hit med den tron, att statskyrkan och religionen äro ett, och när de ha lemnat bakom sig den förra, så ha de intet att göra<noinclude> <references/></noinclude> bfdxzw1xidpaqyhs52dqfu3xd4ipvok Sida:Hemmen i den nya verlden, Andra delen.djvu/253 104 221070 650474 2026-05-07T11:56:53Z PWidergren 11678 /* Korrekturläst */ 650474 proofread-page text/x-wiki <noinclude><pagequality level="3" user="PWidergren" />{{ph|247}}</noinclude>med den sednare. Det långa tanketvånget har till den grad förslöat deras tankekraft. Och de uppträda i förstone i vestern ofta nog såsom förnekare af kyrkligt samhälle och all högre lag. Detta är naturligt nog för menniskor, ej vanda vid att tänka stort. Men det är ett öfvergångs-moment, som icke kan räcka länge i sunda sinnen, och inom en verldsdel, der blicken är så klar och vaken för hvad som utgör menniskans och samhällets högsta lifsprincip. Illinois är en ung stat med en million inbyggare, men lärer kunna, på sin rika jord, föda minst tio millioner. Klimatet är dock icke godt för utvandrare från Europa, som de första åren här lida af febrar och andra klimatiska sjukdomar. I morgon lemnar jag Chicago och reser öfver Lake Michigan till Millwaukie i Wisconsin. En ung hygglig M:r Reed, kom i går, för att afhämta mig dit. Jag har blott varit få dagar i Chicago, och likväl har jag der sett menniskor, med hvilka jag gerna skulle lefva — i all min tid. Men nu .…. dessa känslor för älskvärda menniskor, hvilka jag träffar här och der under min pilgrimsfärd, äro såsom »tält af en natt», under hvilka jag hvilar tacksam. Jag ville dröja längre. Men nästa morgon måste jag bryta upp och fara vidare. Jag gör det med en suck. Farväl, behagliga menniskor i den ruskiga staden! Hafven tack, varma hjertan i Chicago! …. {{Tomrad}}<noinclude> <references/></noinclude> aael718qnb24venfudixwmknu8bm5ih