Arte asturianu
De Uiquipedia
El prerrománicu asturianu ye un arte englobáu dientro´l prerrománicu y que s´asitia nel Principáu d´Asturies, nel norte la Península Ibérica, llibre de la ocupación musulmana al final del sieglu VIII.
Anque sucesor del estilu visigodu, nun pue dicise que´l asturianu seya heriede lexítimu suyu, pos nun conserva sinón accidentamente dalgún de los sos elementos principales como ye´l arcu en ferradura y si bien al principiu debió ser una imitación perprobe del mencionáu arte, mui aina manifiéstase con nuevos y orixinales elementos importaos de Oriente o de Llombardía que lu reaicen y lu denuncien como precursor del románicu.
Tabla de conteníos |
[editar] Característiques
Les carecterístiques que lu idetifiquen son:
- la íntima rellación col poder rexiu (llamose tamién arte de la monarquía asturiana)
- predominiu de la arquiteutura, sobre too abobedada, per enrriba les demás artes, dientru la arquiteutura destacamos les siguientes notes:
- el sillarexo, la mampostería y el lladrillu en les muries, reservando los sillares pa les esquines y los ellementos de refuerzu.
- el arcu de miedu puntu, peraltáu o non, y la bóveda de cañón, reforzada mediante arcos faxones o dafechamente despexada.
- la muria compuesta (arqueries ciegues nel interior y estribos o contrafuertes nel esterior).
- les bases decoradas, los fustes sogueados y los capiteles enrriquecios, too ellu pa realzar les columnes.
- Nos edificios relixosos y de manera predominante, la planta basilical de tres naves (separtaos por arqueríes sobre pirales) y cabecera tripartita, con ábsides de trazáu rectangular, siendo el central el mas ampliu.
- na parte superior del ábside central, una cámara abierta al esterior por una ventana sin comunicación interna, pero la su función nun se pudo precisar, anque podría ser un meru recursu plásticu pa mantener la armonía de los volúmenes esteriores del templu.
[editar] Etapes
El prerrománicu asturianu ofrez les dos formes que ya notáronse distintes nel estilu visigodu, pero que nel asturianu precisanse mas entá: el tipu llatinu y el tipu bizantinu. Ún y otru admiten columnes y pilastres y tamién semicolumnes adosaes a la muria y trabades con arcos, formando asina la muria compuesta y preludiando el pilar compuestu de la arquiteutura románica que aparez ya completu en la arquteutura mozárabe del sieglu X. En ambos tipos atopanse arcu de mediu puntu y arcu peraltáu pero non de arcu de ferradura sinon por escepción salvo los alximez y arcos tamién de descarga en las murias y contrafuertes o estribos esteriores. En ún y en otru observanse cancelas de piedra ornamentada nel ingresu del ábside, capiteles algu hestoriaos y que separtense de la isea clásica, ventanes aximezades y con ornamentacion de piedra calada, pequeños rosetones, ornamentos de tosques figures, de tallos serpenteaos, de rosetoncillos variaos, de cables y trenzaos y otres llabores del estilu visigodu.
Según estu separtaremos esti arte en varies etapes:
[editar] Primeres obres del arte asturianu
La ilesia la Vera Cruz, en Cangues d´Onis, orixinariamente construida enrriba un dolmen prehestóricu, y reconstruida tras la destrucción que sufrió na guerra civil. La ilesia San Xuan, en Santillanes de Pravia, edificada por orden del Rei Silu. N´esta apaecen practicamente toos los ellementos del prerrománicu asturianu, anque n´esencia sigue a lu visigodu.
[editar] Prerramirense o alfonsí
Falamos equí de la dómina comprendida ente 791 y 842, reináu de Alfonsu II d´Asturies, quien intentó emular Toledu, dende la so capital, Uviéu. Nes ilesies vieyes d´Asturies constituyese por la adopción de planta basilical con tres naves polo común con les sos ábsides cuadraos y la su ventana en ca uno. Cubrense estos con bóveda de cañón y les naves con armadura de maera. Esti rei construye la Cámara Santa d´Uviéu. Ye un pequeñu edificiu de dos plantes, la segunda, l´oratoriu, reformada cuando se añadió la bóveda de cañón, y la primera abovedada, destinada a guardar reliquies. Tamién construyose la cripta de Santa Leocadia. Tamién fizo construir cerca la capital, la ilesia de San Xulian de los Praos, o de Santullanu, templu espaciosu que presenta claramente definios los caracteres propios d´esti estilu. Tien planta basilical de tres naves, separtadas per pilares cuadraos que aguanten arcos de mediu puntu y presenta un transeptu con un remarcáu alzáu. El inconostasiu, que separla la parte reservada´l cleru, del restu del templu, presenta una remarcable similitud con un arcu triunfal. Destaca d´esti templu la so grandiosidá y la so orixinalidá que s´aparta de modelos visigodos. Pero ensin dulda, lu que más atrae d´esti templu ye la so decoración pictórica, con pintures al frescu en tres cuerpos superpuestos, anricóniques, con decoración arquiteutónica, de claru influxo romanu. Tratariase mas bien d´un templu monásticu y non palatinu, si bien reservabase pal rei una tribuna nel transptu.