Antiquitat

Un article de Wikipèdia, l'enciclopèdia liura.

Barra de navigacion entre los periòdes de l'Istòria

Protoistòria

istòria

Edat del coire Edat del bronze Edat del fèrre

Antiquitat Edat Mejana Epòca modèrna

uèi

L'Antiquitat o l'Edat Antica es lo primièr periòde de l'Istòria ; comença ambé l'invencion de l'escritura. Pasmens, dinc lo cas de l'Egipte per exemple, las darrièras descobèrtas mòstron qu'aquela invencion correspond pas totjorn a una rompuda dinc los autres domenis de la civilizacion. L'emplec de l'escritura favoriza l'aparicion de l'estat; çaquelà se coneisson d'estats sens escritura coma l'Empèri incà, e dinc lo cas de l'Egipte, l'invencion de l'escritura es un processús que se pòt seguir a travers l'estilizacion progressiva dels pictogramas dels vases del IVen millenari.

Las primièras civilizacions de l'Antiquitat espeliguèron vers 3000 abans N.S. gràcias a de condicions favorablas coma lo cambiament climatic consecutiu a la fin del darrièr periòde glaciari, que permetet l'invencion de l'agricultura ; mai precisament las anam trobar dins de regions coma Mesopotamia e Egipte, ont los flumes permeton d'asaigar. Aquò fai del Pròche Orient e del bacin mediterranenc un grand fogal de civilizacions, amb en mai de la civilizacion egipciana que floriguèt tres mila ans, Sumer, Babilònia, los empèris assirian e hitita, los fenicians e los ebrieus, Grècia e Roma.

D'autres fogals de civilizacion foguèron lo d'Indus, que se coneis plâ mal, e de sègles daprès las civilizacions d'Índia e de China.
Se remèrca qu'en Mesopotamia coma en Egipte, en China e en Índia, la naissença de l'Estat es ligada a la necessitat d'una autoritat fòrta per l'organizacion de l'asagada. D'unes penson quitament que l'Estat nasquèt d'aquela necessitat : aquela ipotèsi se sona ipotèsi idraulica de la naissença de l'Estat; mas es debotada pels istorians serioses.