ויקיציטוט
hewikiquote
https://he.wikiquote.org/wiki/%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93_%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%99
MediaWiki 1.47.0-wmf.7
first-letter
מדיה
מיוחד
שיחה
משתמש
שיחת משתמש
ויקיציטוט
שיחת ויקיציטוט
קובץ
שיחת קובץ
מדיה ויקי
שיחת מדיה ויקי
תבנית
שיחת תבנית
עזרה
שיחת עזרה
קטגוריה
שיחת קטגוריה
פורטל
שיחת פורטל
TimedText
TimedText talk
יחידה
שיחת יחידה
אירוע
שיחת אירוע
ז'וזה מוריניו
0
14003
237109
236778
2026-06-20T20:25:25Z
~2026-35835-18
27457
/* */
237109
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Mourinho in Moscow.jpg|ממוזער|200px|ז'וזה מוריניו]]
'''[[w:ז'וזה מוריניו|ז'וזה מריו דוס סנטוס פליקס מוריניו]]''' (בפורטוגזית: '''José Mário dos Santos Félix Mourinho'''; נולד ב־26 בינואר 1963) הוא מאמן [[כדורגל]] פורטוגזי אשר נחשב לאחד הטובים בתחומו.
{{מפריד}}
* "למוריניו יש חוק אחר ממאמנים אחרים, זה עונש היסטורי."
* "אנחנו באמת צריכים ללמוד מאנשים חכמים. טוב ש[[אלברט איינשטיין]] לא אמר את הדברים האלה." ~ על דבריו של מגן ברצלונה דני אלבס, שאמר כי מוריניו לא המציא את הכדורגל
* "אני חייב לומר. יש לנו שחקנים מהשורה הראשונה, ואני מצטער על היותי מעט יהיר, אבל גם יש לנו מאמן מהשורה הראשונה. בבקשה אל תקראו לי שחצן, כי מה שאני אומר הוא אמת. אני אלוף אירופי, אז אני לא... לא אחד מהיתר. אני... אני חושב שאני מיוחד." ~ במסיבת עיתונאים בעקבותיה קיבל את הכינוי "המיוחד"
* "אם אתה יוצא לצוד ויש לך רק [[חתול]], קח את החתול כי לבד אי אפשר לצאת. אם תלך עם כלב טוב, תצוד יותר. אם תלך עם חתול, תצליח לצוד פחות אבל תצוד." ~ על הנהלת ריאל מדריד שלא מאשרת לו לרכוש חלוץ
* "להיות מאמן [[מנצ'סטר יונייטד]] זה כבוד מיוחד. זה מועדון ידוע ומוערץ בכל העולם, יש מיסטיקה וקסם שאף מועדון אחר לא יכול להשתוות אליו."
* "אין לי כוונה להשתנות. סבתי מתה לפני שנים רבות, אבל אני זוכר מה היא אמרה לי כשהייתי ילד: 'אם הם מקנאים בך, תשמח'. זה בדיוק מה שקרה לי."
* "אני משוכנע שאני ראוי לפרס, זה לא אומר שאני באמת אזכה בו. ב[[איטליה]] יש שני פרסים למאמן הטוב ביותר. אחד הוא בחירת השחקנים, ואחר הוא בחירת המאמנים. בפרס של השחקנים זכיתי ב־88 אחוז מהקולות. אצל המאמנים? בשום דבר. אני מרגיש שאני לא אזכה בפרס כי הוא מבוסס על הצבעות של מאמנים מכל העולם." ~ על תהליך בחירת מאמן השנה של שנת 2010
* "ברצלונה זכתה בהכול, אבל היא לא זכתה בליגת האלופות בסנטיאגו ברנבאו, אולי בעוד 30 - 40 שנים שוב תהיה לה הזדמנות לעשות כן."
* "אנחנו רוצים להגשים [[חלום]], זה נכון. אבל דבר אחד זה לעקוב אחר חלום ודבר אחר זה לעקוב אחר אובססיה. חלום הוא טהור יותר מאובססיה, חלום הוא על גאווה. וזאת לא אובססיה, זה חלום. יש לנו את החלום לשחק בגמר ליגת האלופות" ~ 27/4/2010, מסיבת העיתונאים לקראת גומלין חצי גמר ליגת האלופות, ברצלונה-אינטר.
* "מי זה הפיטו שאתם מדברים עליו?" ~ על טיטו וילאנובה, עוזר מאמן [[W:ברצלונה (כדורגל)|ברצלונה]], לאחר שבסיום משחק דחף מוריניו אצבע לעינו של וילאנובה.<ref>{{כ}}{{nrg|יעקב זיו|עין עצלה: הישגו הראשון של מוריניו|273/083|21 באוגוסט 2011||3|2}}</ref>
* "תאהבו אותי או לא, אני היחיד שזכה באליפות בשלוש הליגות הכי חשובות בעולם. אולי במקום 'המיוחד', אנשים צריכים להתחיל לקרוא לי 'האחד והיחיד'."<ref>{{כ}}{{ynet||מוריניו: "תקראו לי האחד והיחיד, לא המיוחד"|4268167|13 באוגוסט 2012|}}</ref>
* "אתם יודעים מה הייתה התוצאה? 3-0. אתם יודעים מה זה אומר? 3-0 (מסמן את הספרה שלוש עם הידיים), אבל זה גם אומר 3 אליפויות פרמיירליג, ואני זכיתי ביותר אליפויות בפרמיירליג לבד מאשר שאר 19 המאמנים ביחד. 3 אליפויות לי ו-2 להם. כבוד, כבוד, אני מבקש כבוד." ~ כמאמן מנצ'סטר יונייטד לאחר הפסד ליגה 3-0 נגד טוטנהאם באוגוסט 2018 שבו הוא חש כי הוא לא מקבל מספיק כבוד מהעיתונאים על הישיגיו בפרמיירליג.
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:José Mourinho}}
==הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}
{{מיון רגיל: מוריניו, ז'וזה}}
[[קטגוריה:פורטוגזים]]
[[קטגוריה:מאמני כדורגל]]
s782ql0oawh2bnn9tv49sk6tro1usy4
ציפור
0
19793
237114
224237
2026-06-21T03:36:14Z
קליאו
9676
/* בשירה ובפזמון */
237114
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Poecilotriccus plumbeiceps -Nucleo Santa Virginia, Sao Luis do Paraitinga, Sao Paulo, Brasil-8.jpg|ממוזער|210 פיקסלים]]
'''[[W:ציפור|ציפור]]''' היא חיה בעלת כנף המתעופפת ממקום למקום. משמשת לעתים קרובות כסמל ל[[חופש]] וחירות.
==כללי==
* "באין ציפור שיר גם עורב ייחשב כזמיר." ~ [[פתגמים עבריים|פתגם עברי]]
* "ציפור אחת ביד טובה משתיים על ה[[עץ]]." ~ [[פתגמים אנגליים|פתגם אנגלי]]
* "[[ידידות]] היא ציפור [[אהבה]] שזנבה מקוצץ." ~ [[ז'ול רנאר]]
* "אילו יכולתי להשיב אל הקן ציפור אחת חלושה, [[חיים|חיי]] לא היו לשווא." ~ [[אמילי דיקינסון]]
* "[[מילה]] שנאמרה כמוה כציפור דרור. כאשר היא מתעופפת לא תוכל להחזירה." ~ [[פתגמים רוסיים|פתגם רוסי]]
* "הייתי רוצה להאמין כי אי שם גמעה ציפור את השחר של טרם היותי." ~ [[שמעון אדף]]
* "נפש האדם מתחבטת כציפור בכלוב צר בשאיפה לחירות עליונה, לאין־סוף." ~ [[אהרן דוד גורדון]]
* "לעתים קרובות ה[[זמן]] מתעופף כמו ציפור, אך לפעמים הוא מתנהל בעצלתיים כמו צב." ~ [[איוון טורגנייב]]
* "ציפור העומדת על ענף עץ אינה פוחדת כי הענף יישבר, משום שהאמונה שלה אינה בענף אלא בכנפיים שלה. האמינו בעצמכם!" ~ אנונימי
* ""בכוחה של הציפור לעלות מעלה מעלה בתנאי שתניע את כנפיה ללא הרף. ברגע שתפסיק להניע את כנפיה, הרי היא צונחת ונופלת. אם אין האדם עולה מעלה מעלה, על כורחו הוא יורד מטה מטה." ~ [[ישראל מסלנט]]
==במקרא==
* "וְכָל הָעוֹף לְמִינֵהוּ, כֹּל צִפּוֹר כָּל כָּנָף." ~ {{פסוק|בראשית|ז|יד}}
* "וְיָקוּם לְקוֹל הַצִּפּוֹר וְיִשַּׁחוּ כָּל בְּנוֹת הַשִּׁיר." ~ {{פסוק|קהלת|יב|ד}}
* "אֵ֭יךְ תֹּאמְר֣וּ לְנַפְשִׁ֑י [[נדודים|נודו]], הַרְכֶ֥ם צִפּֽוֹר." ~ {{פסוק|תהלים|יא|א}}
==בשירה ובפזמון==
[[קובץ:Gråmåke eller Herring gull, Larus argentatus på speiding etter lodde. - panoramio.jpg|ממוזער|225 פיקסלים|"ארצות רחוקות באות אליך, כמו ציפורי נדוד." ~ [[יהודה עמיחי]]]]
* "צִיפּוֹר יְחִידָה מְצַיֶּצֶת מִבֵּין הַפְּרָחִים." ~ [[לי באי]]
* "בְּרוּחַ [[אביב|אָבִיב]] מְפַטְפֶּטֶת צִיפּוֹר הַזָּהָב." ~ [[לי באי]]
* "ראיתי ציפור רבת [[יופי]], הציפור ראתה אותי." ~ [[נתן זך]]
* "ציפור היא המשכו המאושר של הענף." ~ [[בר-כוכב]]
* "מכל חלון התעופפה ציפור לעולם שאהב אותי כשנגעת בי." ~ [[מיכל סנונית]]
* "אתה שומע ציפורים בסבך וכל אחת מהן ציפור [[גן עדן]]." ~ [[נעמי שמר]]
* "שָׁלוֹם רָב שׁוּבֵךְ, צִפֹּרָה נֶחְמֶדֶת, מֵאַרְצוֹת הַחֹם אֶל־חַלּוֹנִי." ~ [[חיים נחמן ביאליק]]
* "כמו ציפור על חוט, כמו שיכור במקהלת חצות, ניסיתי בדרכי להיות [[חופש]]י." ~ [[לאונרד כהן]]
* "ארצות רחוקות באות אליך, כמו ציפורי נדוד." ~ [[יהודה עמיחי]]
* "אילו לחרוזיי היו כנפיים, כנפיים כמו לציפורים, הם היו נמלטים שבריריים ונעימים אל גנינו היפים." ~ [[ויקטור הוגו]]
* "אילו ציפורים היו דוברות כבני אדם / אלו מן שירים היו ודאי לציפורים / איזה קרנבל היה לכל המשוררים." ~ ז'אן ברוסול, מתוך השיר: 'אילו ציפורים', תרגום: [[נעמי שמר]]
*"הגוזלים שלי עזבו את הקן / פרשו כנפיים ועפו / ואני ציפור זקנה נשארתי בקן / מקווה מאוד שהכל יהיה בסדר." ~ מתוך השיר: 'עוף גוזל', מילים וביצוע: [[אריק איינשטיין]], לחן: מיקי גבריאלוב
*"הו ילד שלי בעולם / ציפור אדם כמו כולם / מחפש את האופק." ~ מתוך השיר: 'יחכו לך', מילים, לחן וביצוע: [[w:לאה שבת|לאה שבת]]
* "אלף ציפורים לקולך שיר מזמרות,/ יפית כה ילדתי מן האביב." ~ מתוך השיר: 'ים השיבולים', מילים: יצחק קינן, לחן: חיים אגמון, ביצוע: [[w:הגבעטרון| הגבעטרון]]
*"אני שקעים לכל קמריך / אני ימים זורמים אליך / אני ציפור אומרת שירה/ובלעדיך אין בי מה..." ~ מתוך השיר: 'בתוך', מילים:יעל טבת, לחן: יאיר רוזנבלום, ביצוע: [[דפנה ארמוני]] ולהקת חיל האוויר
*"כל הציפורים ששלחתי לדרכן / שבות אל חלוני והזיכרון איתן / אותה צעקה שרעדה משתיקתי / שבה אל אזני האם תציל אותי." ~ מתוך השיר: 'כל הציפורים', מילים ולחן: [[קרן פלס]], ביצוע: [[הראל סקעת]]
*"כוכבים מאירים עלינו עכשיו / תבקשי משאלה נפל עוד כוכב / ציפורים מעלינו קוראות את הסתיו / ואני מנסה ללכת." ~ מתוך השיר: 'סימנים', מילים, לחן וביצוע: [[הראל מויאל]]
[[קטגוריה:בעלי חיים]]
gvf6qlpcpvjiz0vdjqn5g45knqhj4dk
237115
237114
2026-06-21T03:37:12Z
קליאו
9676
/* בשירה ובפזמון */
237115
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Poecilotriccus plumbeiceps -Nucleo Santa Virginia, Sao Luis do Paraitinga, Sao Paulo, Brasil-8.jpg|ממוזער|210 פיקסלים]]
'''[[W:ציפור|ציפור]]''' היא חיה בעלת כנף המתעופפת ממקום למקום. משמשת לעתים קרובות כסמל ל[[חופש]] וחירות.
==כללי==
* "באין ציפור שיר גם עורב ייחשב כזמיר." ~ [[פתגמים עבריים|פתגם עברי]]
* "ציפור אחת ביד טובה משתיים על ה[[עץ]]." ~ [[פתגמים אנגליים|פתגם אנגלי]]
* "[[ידידות]] היא ציפור [[אהבה]] שזנבה מקוצץ." ~ [[ז'ול רנאר]]
* "אילו יכולתי להשיב אל הקן ציפור אחת חלושה, [[חיים|חיי]] לא היו לשווא." ~ [[אמילי דיקינסון]]
* "[[מילה]] שנאמרה כמוה כציפור דרור. כאשר היא מתעופפת לא תוכל להחזירה." ~ [[פתגמים רוסיים|פתגם רוסי]]
* "הייתי רוצה להאמין כי אי שם גמעה ציפור את השחר של טרם היותי." ~ [[שמעון אדף]]
* "נפש האדם מתחבטת כציפור בכלוב צר בשאיפה לחירות עליונה, לאין־סוף." ~ [[אהרן דוד גורדון]]
* "לעתים קרובות ה[[זמן]] מתעופף כמו ציפור, אך לפעמים הוא מתנהל בעצלתיים כמו צב." ~ [[איוון טורגנייב]]
* "ציפור העומדת על ענף עץ אינה פוחדת כי הענף יישבר, משום שהאמונה שלה אינה בענף אלא בכנפיים שלה. האמינו בעצמכם!" ~ אנונימי
* ""בכוחה של הציפור לעלות מעלה מעלה בתנאי שתניע את כנפיה ללא הרף. ברגע שתפסיק להניע את כנפיה, הרי היא צונחת ונופלת. אם אין האדם עולה מעלה מעלה, על כורחו הוא יורד מטה מטה." ~ [[ישראל מסלנט]]
==במקרא==
* "וְכָל הָעוֹף לְמִינֵהוּ, כֹּל צִפּוֹר כָּל כָּנָף." ~ {{פסוק|בראשית|ז|יד}}
* "וְיָקוּם לְקוֹל הַצִּפּוֹר וְיִשַּׁחוּ כָּל בְּנוֹת הַשִּׁיר." ~ {{פסוק|קהלת|יב|ד}}
* "אֵ֭יךְ תֹּאמְר֣וּ לְנַפְשִׁ֑י [[נדודים|נודו]], הַרְכֶ֥ם צִפּֽוֹר." ~ {{פסוק|תהלים|יא|א}}
==בשירה ובפזמון==
[[קובץ:Gråmåke eller Herring gull, Larus argentatus på speiding etter lodde. - panoramio.jpg|ממוזער|225 פיקסלים|"ארצות רחוקות באות אליך, כמו ציפורי נדוד." ~ [[יהודה עמיחי]]]]
* "צִיפּוֹר יְחִידָה מְצַיֶּצֶת מִבֵּין הַפְּרָחִים." ~ [[לי באי]]
* "בְּרוּחַ [[אביב|אָבִיב]] מְפַטְפֶּטֶת צִיפּוֹר הַזָּהָב." ~ [[לי באי]]
* "ראיתי ציפור רבת [[יופי]], הציפור ראתה אותי." ~ [[נתן זך]]
* "ציפור היא המשכו המאושר של הענף." ~ [[ישראל בר-כוכב]]
* "מכל חלון התעופפה ציפור לעולם שאהב אותי כשנגעת בי." ~ [[מיכל סנונית]]
* "אתה שומע ציפורים בסבך וכל אחת מהן ציפור [[גן עדן]]." ~ [[נעמי שמר]]
* "שָׁלוֹם רָב שׁוּבֵךְ, צִפֹּרָה נֶחְמֶדֶת, מֵאַרְצוֹת הַחֹם אֶל־חַלּוֹנִי." ~ [[חיים נחמן ביאליק]]
* "כמו ציפור על חוט, כמו שיכור במקהלת חצות, ניסיתי בדרכי להיות [[חופש]]י." ~ [[לאונרד כהן]]
* "ארצות רחוקות באות אליך, כמו ציפורי נדוד." ~ [[יהודה עמיחי]]
* "אילו לחרוזיי היו כנפיים, כנפיים כמו לציפורים, הם היו נמלטים שבריריים ונעימים אל גנינו היפים." ~ [[ויקטור הוגו]]
* "אילו ציפורים היו דוברות כבני אדם / אלו מן שירים היו ודאי לציפורים / איזה קרנבל היה לכל המשוררים." ~ ז'אן ברוסול, מתוך השיר: 'אילו ציפורים', תרגום: [[נעמי שמר]]
*"הגוזלים שלי עזבו את הקן / פרשו כנפיים ועפו / ואני ציפור זקנה נשארתי בקן / מקווה מאוד שהכל יהיה בסדר." ~ מתוך השיר: 'עוף גוזל', מילים וביצוע: [[אריק איינשטיין]], לחן: מיקי גבריאלוב
*"הו ילד שלי בעולם / ציפור אדם כמו כולם / מחפש את האופק." ~ מתוך השיר: 'יחכו לך', מילים, לחן וביצוע: [[w:לאה שבת|לאה שבת]]
* "אלף ציפורים לקולך שיר מזמרות,/ יפית כה ילדתי מן האביב." ~ מתוך השיר: 'ים השיבולים', מילים: יצחק קינן, לחן: חיים אגמון, ביצוע: [[w:הגבעטרון| הגבעטרון]]
*"אני שקעים לכל קמריך / אני ימים זורמים אליך / אני ציפור אומרת שירה/ובלעדיך אין בי מה..." ~ מתוך השיר: 'בתוך', מילים:יעל טבת, לחן: יאיר רוזנבלום, ביצוע: [[דפנה ארמוני]] ולהקת חיל האוויר
*"כל הציפורים ששלחתי לדרכן / שבות אל חלוני והזיכרון איתן / אותה צעקה שרעדה משתיקתי / שבה אל אזני האם תציל אותי." ~ מתוך השיר: 'כל הציפורים', מילים ולחן: [[קרן פלס]], ביצוע: [[הראל סקעת]]
*"כוכבים מאירים עלינו עכשיו / תבקשי משאלה נפל עוד כוכב / ציפורים מעלינו קוראות את הסתיו / ואני מנסה ללכת." ~ מתוך השיר: 'סימנים', מילים, לחן וביצוע: [[הראל מויאל]]
[[קטגוריה:בעלי חיים]]
cs7afx5l8o9061xnst7vcbjqifti7ur
דב הלברטל
0
27615
237108
236303
2026-06-20T18:21:58Z
עמית לונן
23334
/* כללי */
237108
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Dov Halbertal.jpg|ממוזער|176 פיקסלים|דב הלברטל, 2021]]
'''[[W:דב הלברטל|דב הלברטל]]''' (נולד ב־1956) הוא משפטן ופובליציסט חרדי [[ישראלי]].
==כללי==
* "האידאולוגיה המתנחלת היא מורדת באומות, פרויקט משיחי של כוחי ועוצם ידי, מחבלת בשלום ויש בה אשמה בשפיכות דמים." ~ על ה[[התנחלות|התנחלויות]] ([https://www.kikar.co.il/_amp/haredim-news/149344 מקור])
* "לא ירחק היום וראשת העיר תתכנן פרויקטים עתירי יוזמה ויצירתיות לשיפור פני העיר. היא תשלח אלפי גברים שיצאו לפנות בוקר במשאיות הזבל, להגשמת החלום. עוד אלפי גברים יועסקו בגינון, נטיעת עצים, הקמת מבנים והתקנת פסי הרכבת. הם יהיו פועלי הבניין בקניונים המתוכננים, ויבנו [[מוזיאון|מוזיאונים]] ובנייני פאר למגורים. אלפי הגברים יועסקו בעבודה קשה ומאומצת מאין כמוה. ומי לא יהיה שם? הנשים, כמובן. הן לא יהיו שם. אף לא אחת מהן. המרחב השלטוני עתיד להשתייך לנשים והשאר לגברים. כי במקום שלא ישלוט האלוקים, שם ישלטו הנשים." ([https://judaism.walla.co.il/item/2695903 מקור])
* "המנהיג הנקלה והאטום ביותר שקם ל[[ישראל|מדינת ישראל]]" ~ על [[בנימין נתניהו]] ([https://x.com/dovhalbertal/status/1718513614783418477?s=46 מקור])
* "המחשבה שאשה עלולה להיות נשיאת ארצות הברית, מפלחת כל לב יהודי ומדאיבה את האינסטינקט האנושי." ~ על מועמדותה של [[W: קמלה האריס|קמלה האריס]] לנשיאות ארה״ב ([https://x.com/dovhalbertal/status/1834092498701922552?s=46&t=Ob735ikpSlv4K2qISMoIJw מקור])
* "אטען ללא שמץ גזענות שלא מתאים ששחורה תהיה נשיאת ארצות הברית. היא תדאג בעיקר לשחורים ולמיעוטים ותחסל את אופייה של ארצות הברית. וגם לא בא טוב בעיניים שאשה שחורה, השונה במראה מהרוב הגדול הלבן, תשלוט בו. זו לא גזענות–זו אמירה נוקבת של אמת חברתית–כמו הטענה שלא מתאים בכלל שאשה תשלוט." ~ על מועמדותה של [[W: קמלה האריס|קמלה האריס]] לנשיאות ארה״ב ([https://x.com/dovhalbertal/status/1834099750468997373?s=46&t=Ob735ikpSlv4K2qISMoIJw מקור])
* "האפשרות בה עלולה להיבחר אשה ועוד שהיא שחורה, לנשיאות, ותומכת בנישואי זכרים והפלות ללא גבול, היא נסיגה אנושית להרי החושך" ~ על מועמדותה של [[קמלה האריס]] לנשיאות ארה״ב ([https://x.com/dovhalbertal/status/1847897609505006033?s=46 מקור])
* "הצבע הוא חטא על פשע לאמלל נורא את הילדים" ~ על החומרה המיוחדת, לתפיסתו, ביהודיה המתבוללת עם סודני ([https://x.com/dovhalbertal/status/2053220418115227892?s=46 מקור])
* " הגיע הזמן לשבור את העצמות של כל מי שחוסם כביש" ([https://x.com/dovhalbertal/status/1902405630129783008?s=46 מקור])
* "איש רחובי ובסיסי ללא שום רקע תודעתי" ~ על [[w:יגאל_גואטה|יגאל גואטה]] ([https://x.com/dovhalbertal/status/1833366790707040260?s=46 מקור])
* "השמים בוכים כשהכרוז מכריז קבל עם ועולם בטקס הדלקת המשואות על היכנסם לרחבה של יו"ר הכנסת [[אמיר אוחנה]] ובן זוגו" ([https://x.com/dovhalbertal/status/2046869032976994707?s=46 מקור])
* "כל עוד אוחנה בתפקיד ממלכתי, הוא ובן זוגו, כל הרוג יירשם על שמו, וכן סבלם של החטופים. כי מנקודת מבט היסטורית ויהודית צרופה, הוא הבעיה האסטרטגית האמתית של מדינת ישראל. היהדות וארץ ישראל אינן מסוגלות להכיל תופעה זו." ([https://x.com/dovhalbertal/status/1790969957171278109?s=46 מקור])
* "חרון אף הנובע מרגע מסוים בייסוד הממשלה. כשאמיר אוחנה, יושב ראש הפרלמנט הישראלי נשבע אמונים, ומציג לראווה, קבל עם ועולם, את הבעל שלו." ~ על [[מתקפת הפתע על ישראל (2023)]] ([https://x.com/dovhalbertal/status/1750608331029332007?s=46 מקור])
* "לא חבל שהכתב האהוב ברהנו טגניה מוליד לא רק ספק יהודי אחד, אלא שניים?" ([https://x.com/dovhalbertal/status/2049195720368885989?s=46 מקור])
* "החיוך שלך בפרופיל מסתיר נשמה חשוכה שאפילו האור הגנוז לא יחדור דרכה" ~ למגדף במרשתת ([https://x.com/dovhalbertal/status/2048392631911153826?s=46 מקור])
* "נישואי אירופאית או אמריקאית עם ערבי זו בעיה קשה מאוד. בתרבות הערבית הגבר שולט על האשה, וגם אם נניח שאינו מכה אותה, היא כנועה לו." ([https://x.com/dovhalbertal/status/2026753617751896147?s=46 מקור])
* "בתורה אין שחורים, יש רק כושים" ([https://x.com/dovhalbertal/status/2053340429689528400?s=46 מקור])
* "מזעזע ש[[גדי איזנקוט|אייזנקוט]] מביא טונות של נשים למפלגתו ומשריין להן מחצית המקומות. זה נובע מרגשי הנחיתות שלו כמרוקאי אל מול הפרוגרסיביות האשכנזית. הנשים במפלגתו הן סיבה מצוינת שלא להצביע לאייזנקוט ולשמאל הישראלי בכלל. הנשים לא משרתות, לא מתאמצות ולא נבחרות, וגברים נורמלים לא אוהבים נשים חזקות." ([https://x.com/dovhalbertal/status/2067839618301440279?s=46 מקור])
== על קורבנות מלחמה ובני משפחותיהם ==
* "שחרור החטופים במבצע, מנקודת מבט [[יהדות חרדית|חרדית]], מתמקד בשאלת תכליתו של השחרור. אם המשוחררים יצעדו במצעדי אותו המין, יטיפו לנישואים עם גויות בשם ה[[שוויון]], יחללו שבת ויתערטלו מכל מחויבויותיהם למעמד הר סיני, האופוריה הקרתנית האופיינית של השחרור, תתברר כבעייתית מאוד." ~ על [[w:מבצע יד זהב|מבצע יד זהב]] ([https://x.com/dovhalbertal/status/1756920815818244488 מקור])
*"[[זנות|פרוצה]] פוליטית בשירות השמאל הפרוגרסיבי" ~ על [[w:עינב צנגאוקר|עינב צנגאוקר]] ([https://x.com/dovhalbertal/status/1832495834388435296 מקור])
* "ערס של השכול" ~ על [[w:אלי_שרעבי|אלי שרעבי]] ([https://x.com/dovhalbertal/status/2052642245598236972?s=46 מקור])
* "באופן שבו עמית סוסנה מתארת שוב ושוב את הפגיעה בה, בדיבורה בערגה, עושה רושם שהיא נהנתה מאוד. מה עוד שהפגיעה מאדירה את שכרון הכוח ותאוות הפרסום הבלתי נדלים שלה, בארץ ובעולם. חסד כפול עשה אתה איש החמאס." ~ על עדותה של החטופה המשוחררת [[w:עמית_סוסנה|עמית סוסנה]] בדבר האונס שבוצע בה ([https://x.com/danielamram3/status/1884864073637982461?s=46 מקור])
* "עוד אחד מסלבריטאי החמאס, איש נקלה, דני מירן, שמנצל את האמפתיה הציבורית על חטיפת בנו, את התקשורת שהייתה פתוחה בפניו בכל רגע, ועכשיו הוא רץ לכנסת בראש רשימת גימלאים. נמאס מכל סלבריטאי החטיפה והאונס והשכול הנקלים. כמה טוב לו לאלמוני העלוב הזה שהבן שלו נחטף." ~ על כניסתו של דני מירן, אביו של שורד השבי עמרי, לזירה הפוליטית ([https://x.com/dovhalbertal/status/2049771096350642587?s=46 מקור])
* "ישראלים רבים מייחלים בסתר ליבם שתינוקות ביבס לא ישובו בחיים. […] חזרתם בחיים, רק תקלקל טלנובלה עילאית." ~ על [[w:חטיפת_משפחת_ביבס|אריאל וכפיר ביבס]], בטרם היה ברור כי אינם עוד בין החיים ([https://x.com/dovhalbertal/status/1759641916050719153?s=46 מקור])
* "ה[[ג'ינג'י|ג׳ינג׳ים]] ביבס שנשבו באכזריות רצחנית בידי חמאס, נשבו קודם לכן בידי אנשי ה[[שמאל וימין בפוליטיקה|שמאל]] האתיאיסטים של עוטף עזה." ~ על [[w:חטיפת_משפחת_ביבס|משפחת ביבס]] ([https://x.com/dovhalbertal/status/1894632325004108008?s=46 מקור])
* "אני מתפעל מהעם שסוגד ל[[הומוסקסואליות#לסביות|לסבית]] כמו [[w:אמילי_דמארי|אמילי דמארי]]" ([https://x.com/dovhalbertal/status/1901518172810797500?s=46 מקור])
* "הרב אלחנן דנינו, חרדי, נדרש לתת לנו הסבר מה עשה הבן שלו בנובה" ([https://x.com/dovhalbertal/status/1833365751396290700?s=46 מקור])
* "[[w:מייה_שם|מיה שם]] נאנסה מרצון על ידי מאמן כושר וכך תשדרג את תאוות הפרסום ושכרון הכוח שלה" ([https://x.com/dovhalbertal/status/1917996760330310080?s=46 מקור])
{{מיון רגיל:הלברטל, דב}}
[[קטגוריה:משפטנים ישראלים]]
0jlqroxupxzpu9kknsu4v75grby75tv
החטופים ברצועת עזה
0
28285
237110
235714
2026-06-20T20:31:47Z
בתציון87
23330
/* אמונה ושמירת מצוות בתקופת השבי */
237110
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Release of Agam Berger, January 30, 2025, January 2025. VIII.jpg|ממוזער|210 פיקסלים|רגע השיחרור של אגם ברגר, 30 בינואר 2025]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=החטופים הישראלים ברצועת עזה במלחמת חרבות ברזל|נושא=החטופים הישראלים ברצועת עזה במלחמת חרבות ברזל}}
==ההתקפה והחטיפה==
* "כולכם ראיתם את הסרטון הנוראי שלי ביום השחור הזה שבו נחטפתי. הייתי פצועה, מפוחדת וחסרת אונים. זה היה רק היום הראשון בגיהינום. הייתי צריכה לרוץ מבית לבית יחד עם שני החוטפים שלי. הייתי מפוחדת ושמעתי כדורים מעל האוזניים שלי. רצתי הכי מהר שיכולתי" ~ התצפיטנית נעמה לוי על שבת ה7 האוקטובר 2023 בו נחטפה ממוצב נחל לעזה ([https://www.mako.co.il/news-world/2025_q3/Article-ce1a37a3ba26991027.htm '''"שורדת השבי נעמה לוי באו"ם: "הזמן שלי כחטופה נצרב בגופי ונשמתי לנצח"'''], אתר MAKO, תאריך 19.9.2025)
* "ברחנו מהמסיבה ברגע שהתחילו ההפגזות", עמדנו במיגונית וזה לא נגמר. התחילו יריות, קלצ'ניקובים. פשוט חיכינו למוות. זרקו אותי כמו שק תפוחי אדמה לתוך טנדר - אתה בשוק. אמרתי לעצמי: לא משנה מה - אני בוחר בחיים".
* "אתה אומר איפה חיל האוויר? מה קורה? פשוט חצו גדר. כל השיער היה מלא בבטון של המיגונית ואתה נוטף דם בלי סוף. כאבים מטורפים בראש, בכתף ובעין. אני לא רואה...לקרוא להם בלתי מעורבים? כולם מעורבים שם [...]. ~ אהל משחזר כיצד בתוך שניות מצא את עצמו מעבר לגדר, פצוע ומדמם ומול המון זועם בביה"ח בעזה (אלון אהל [https://www.inn.co.il/news/684356 "במשך שנתיים הייתי בן-אדם מת": עדותו הקשה והמטלטלת של אלון אהל])
* רום ברסלבסקי עבד כמאבטח במסיבת נובה, והניצולים שפגשו אותו ביום הטבח מתארים גבורה יוצאת דופן. "מ-6:30 בבוקר הבחור הזה לא ראה פחד, לא ראה מוות. לא רואה כלום חוץ מדבר אחד: איך הוא עוזר, איך הוא מעודד ומחלץ ומנסה להציל כמה שיותר אנשים", מספרת תמי בגאווה.
לכולם, מספרת האם, הוא חזר על המשפט: "אל תדאגו, תוך כמה שעות צה"ל משתלט פה על האירוע ואנחנו יוצאים מזה. אנחנו תוך כמה שעות נהיה בבית, רק צריך לשמור על קור רוח ולהילחם על החיים שלנו".
בשיחה האחרונה עם אמו, בשעה 10:00 בבוקר, כשהיא בוכה בהיסטריה, הוא מרגיע אותה: "אמא, זה לא מה שרואים בטלוויזיה. צה"ל השתלט על האירוע בנובה. אין לך מה לדאוג, אנחנו באזור מוגן. שלחו לנו אוטובוס וגם לנו שולחים עוד מעט אוטובוס. איך שמגיע האוטובוס, משהו כמו שעה, אני מבטיח לך אני אעלה על האוטובוס ואני כמה שעות בבית".[https://www.kan.org.il/content/kan-news/local/868550/]
==תנאי השבי, הפגיעות בגוף ובנפש==
* "הנה שירי, עברנו לגולן כמו שרצינו ואנחנו ממשיכים, או לפחות מנסים, לטייל כמו שאהבנו. אבל זה לא מרגיש לי כמו שהייתי רוצה. אתם חסרים לי מאוד כל יום, כל דקה וכל שנייה ואני מרגיש כל כך לבד ואבוד בלעדיכם. גם אני מתתי באותו יום, אבל רק אתם הפסקתם לנשום. וזה מה שהכי קשה לי, העובדה שאני פה ואתם לא פה איתי. אני באמת מנסה כל בוקר למצוא סיבה לקום ולהמשיך לנשום, ואם להגיד את האמת - לא תמיד אני מוצא. בלילה כשאני מרגיש אבוד ולבד, אני מסתכל לשמיים ומחפש את שלושת הכוכבים האלה. אני לא יכול לקחת בעלות עליהם, אבל מבחינתי אלה הכוכבים שלי. שירי, אריאל וכפיר - אני אוהב אתכם הכי בעולם, תמיד בעולם" ~ ירדן ביבס בפוסט מצמרר על ההתמודדות עם האובדן של שירי כפיר ואריאל (דרורי אביב, [https://www.israelhayom.co.il/lifestyle/family-and-parenting/article/20381926 '''"הפוסט המצמרר של ירדן ביבס: גם אני מתתי באותו יום, אתם הפסקתם לנשום"'''], אתר ישראל היום, תאריך 22.4.2026)
* "אני רוצה שתעצרו לרגע ותדמיינו שמאלצים אתכם לרדת למנהרה חשוכה ועמוקה מתחת לקרקע. האוויר דל בחמצן ובלתי אפשרי לקחת נשימה עמוקה. בכל פעם שאתם מנסים לנשום באופן מלא, אתם נחנקים מחוסר אוויר" ~ התצפיטנית נעמה לוי על התנאים הקשים בשבי ([https://www.mako.co.il/news-world/2025_q3/Article-ce1a37a3ba26991027.htm '''"שורדת השבי נעמה לוי באו"ם: "הזמן שלי כחטופה נצרב בגופי ונשמתי לנצח"'''], אתר MAKO, תאריך 19.9.2025)
* "סבלתי מתת-תזונה קיצונית, מרעב שלא ניתן לתאר ומפציעות שלא טופלו. הוחזקתי בתנאי מחייה בלתי נסבלים, ובפחד מתמיד שכל רגע עלול להיות הרגע האחרון שלי. 477 ימים שבהם כל דקה הרגישה כמו נצח. הזמן בשבי יישאר חרוט בגופי ונפשי לשארית חיי" ~ התצפיתנית נעמה לוי על תקופת השבי ([https://www.mako.co.il/news-world/2025_q3/Article-ce1a37a3ba26991027.htm '''"שורדת השבי נעמה לוי באו"ם: "הזמן שלי כחטופה נצרב בגופי ונשמתי לנצח"'''], אתר MAKO, תאריך 19.9.2025)
* "בשבועות הראשונים בשבי הייתי לבד. רק אני והשומרים שלי. במנוסה מתמדת, בפחד מוות. לפעמים ימים שלמים בלי אוכל, ומעט מים. באחד הימים, לא נשאר לי כלום. אפילו לא מים. למזלי, התחיל לרדת גשם. השובים שלי הניחו סיר מחוץ לבית בו הוחזקתי, והגשם מילא אותו. שתיתי ממי הגשמים האלו, שהספיקו גם לסיר אורז. וזה מה שהחזיק אותי. אבל יותר מהכל הפחידו אותי ההפצצות" ~ נעמה לוי על הימים שהועברה ממקום מחבוא אחד לשני ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1199391 '''"נעמה לוי חשפה לראשונה: באחת ההפצצות קרס חלק בבית שבו הוחזקתי - ניצלתי בנס"'''], אתר מעריב, תאריך 24.5.2025)
*"אני חושבת שהשאלה שעולה לכולם בראש זה: האם הטרידו אותך?", אמרה גונן למראיין בן שני, "אנשים לא שואלים את השאלה הזאת. אני גם לא הייתי שואלת אותה אם הייתי אתם. אני חושבת גם שאף אחד לא שואל אותה בעיקר כי אף אחד לא רוצה לשמוע את התשובה".~ רומי גונן [https://www.inn.co.il/news/686232 רומי גונן שיתפה: המחבל הצמיד לי אקדח לראש ואיים עליי]
* "מה שרומי מתארת כמשהו שקרה פעם אחת, זה מה שאני חוויתי כמעט כל יום לאורך 482 הימים, מההתחלה ועד הסוף"~ ארבל יהוד [https://www.inn.co.il/news/689958 העדות האמיצה של ארבל יהוד]
* "תדעו לכם שכאשר נפגעו מפעילות צה"ל עזתים שהיו קרוביהם של חלק מהמשפחות שהחזיקו בי, הוכיתי קשות והושלכתי אף לבידוד למשך ימים ארוכים ללא מזון הראוי למאכל אדם וברמת היגיינה כמו במחנות הריכוז בשואה. שרדתי כי שמרתי על התקווה והמחויבות לחזור למשפחתי ובעיקר לילדיו של אחי דולב לאחר שנודע לי על מותו, המחויבות הזו ליוותה אותי דקה דקה במשך 482 יום וגם ברגעי הייאוש כאשר הושפלתי וסבלתי מטרור פסיכולוגי וניסיונות לשבור את רוחי מידיהם, לא נשברתי. במצב זה ואף גרוע מזה עוברים הימים והלילות על יקירינו שם" ~ שורדת השבי ארבל יהוד בהופעה בפני וועדת החוקה והביטחון פנים של הכנסת (ג'ברה דביר, [https://www.mako.co.il/news-politics/2025_q2/Article-13fde5d9d27e691027.htm?pId=173113802 '''"ארבל יהוד: תסתכלו עליי, תראו את מי הפקרתם"'''], חדשות 12, תאריך 19.5.2025)
* "כשהייתי שם אז היו הרבה דברים שהם עשו, שאני אוטומטית המוח שלי תרגם את זה כהם עושים את זה לטובתי. זה שהם לקחו אותי לבית חולים רק אחרי שמונה ימים, והכדור היה לי ברגל שמונה ימים, אז ממש האמנתי שהם עושים את זה כדי לשמור עליי. כי הם אמרו שהם יהרגו אותנו בדרך, שאם הם רואים מכונית נוסעת אז ישראל תהרוג אותי. ועכשיו בדיעבד זה לא לגיטימי להשאיר בן-אדם עם רגל פתוחה שמונה ימים עם כדור ברגל... ידעתי שהוא עוד לא חזר וחיכיתי לו, חיכיתי לו ארבעה ימים. היו ארבעה ימים קשים, לא הסכמתי לאכול, לא הסכמתי להתקלח, לקום מהמיטה. שאף אחד לא ידבר איתי, מלא אנשים רצו להיכנס לחדר, לבוא, לחבק, להגיד שלום, פשוט לא הייתי מוכנה לראות אף אחד עד שלא ראיתי את איתי בעיניים שלי." ~ מיה רגב על תקופת השבי והשחרור שלאחריו חיכתה 4 ימים נוספים עד שהתאחדה עם אחיה איתי רגב שגם נחטף איתה לעזה ושוחרר אף הוא (פעילן מיכל, [https://www.mako.co.il/news-israel/2024_q4/Article-99cfe70a8348391027.htm '''"שנה לשובם | מיה רגב חושפת את סיפור השבי - והמאבק על החזרת חברה הטוב עומר שם טוב"'''], אתר MAKO, תאריך 2.12.2024)
* "פתאום הם הביאו שני מקלות, ופשוט קשרו אותי כשאני אזוקה בידיים וברגליים – כמו עוף בגריל, תלויה הפוך עם מסקינגטייפ על הפנים... מסתבר בדיעבד שהם חשבו שאני קצינה. והוא מושיב אותי ואומר לי: יש לך 40 דקות להגיד את האמת, אם לא אני הורג אותך." ~ עמית סוסנה על העינויים בשבי ([https://story.mako.co.il/captives_testimony '''"עדויות מהשבי"'''], אתר MAKO)
* "ניסו להוציא ממני אינפורמציה, אמרו שראו בטלוויזיה שאני מהצבא. השומר הכניס אותי לחדר, ואמר לי 'יש לך 40 דקות להגיד לנו את האמת, אם לא אני הורג אותך'. לירי שאלה אותי 'עמית, אני יודעת שזה נשמע רע. אני לא חושבת שיהרגו אותך אבל את רוצה אולי שנמסור משהו, להורים, לאמא?' אמרתי לה כשהיא חזרה: 'לא יודעת אם היו הורגים אותי או לא, מבחינתי את הצלת את החיים שלי'" ~ עמית סוסנה על לירי אלבג שהצליחה לשכנע את השובים אצלהם הן הוחזקו בשבי שעמית אינה קצינה בצה"ל והצליחה בכך למנוע ממנה לעבור עינויים קשים בהמשך השבי עד שחרורה ([https://www.haaretz.co.il/news/politics/2025-01-28/ty-article/00000194-aea5-d364-a99f-aff71c010000 '''"עמית סוסנה: לירי אלבג שכנעה את השומר בשבי שאני לא בצבא, היא הצילה את חיי"'''], אתר הארץ, תאריך 28.1.2025)
* המטרה שלהם הייתה להשפיל אותי. לשבור את הכבוד שלי, וזה בדיוק מה שעשו לי. דברים שגם בתקופת היטלר לא עשו. אתה רק מתפלל שזה ייגמר. כל יום שם היה גיהינום חדש.[https://www.inn.co.il/news/682429 כמו נאצים: העדות הקשה של רום ברסלבסקי מהשבי]
* התפריט כלל "פיתה וארבע כפות אפונה ביום. הייתה תקופה שהיינו אוכלים רק תמרים יבשים. ואתה יודע שיש אצלם אוכל. אתה אומר לעצמך 'בסוף מתרגלים לרעב', אבל לא. זה כאבים בכל הגוף - כל הזמן. אתה נראה כמו שלד. אתה מסתכל על עצמך ואתה רואה גופה, וזה עושה להם טוב על הלב". [https://www.inn.co.il/news/684356 "במשך שנתיים הייתי בן-אדם מת": עדותו הקשה והמטלטלת של אלון אהל]
* "כשפורסם הסרטון המומצא על מקרה האונס בשדה תימן - הרבה מהם חטפו מכות חזקות והתעללויות". [https://www.inn.co.il/news/682175 דיצה אור: החטופים סבלו אחרי פרסום הסרטון משדה תימן]
==דברי פדויי השבי לאחר שיחרורם==
*אחד הרגעים הדרמטיים ביותר בסיפורו של כלפון היה נקודה בה ההשגחה הפרטית התגלתה במלוא עוצמתה והצילה אותו ממוות ודאי. לאחר תקופה ארוכה של ייאוש, כשהוא משוכנע שדינו נגזר, תכנן כלפון מעשה נואש: לחטוף נשק מהשומרים בזמן תפילתם ולנסות להרוג אותם, בידיעה ברורה שסיכוייו לשרוד קלושים. "אמרתי שאקח צ'אנס כי ממילא אני הולך למות. ביום שתכננתי לעשות את זה פתחתי את הרדיו כנראה בהכוונת בורא עולם - ושמעתי את אמא שלי".הקול של אימו שינה את הכל מבחינתו. "אמרתי לעצמי, רק בשבילה ובשביל האנשים שנלחמים עליי בחוץ, שווה לי לשרוד את כל מה שאני עובר".
הרדיו, שנועד במקור להשמעת קוראן לצורכי איסלום, הפך לצינור החמצן היחיד, דרכו שמעו החטופים בשעות בודדות של קליטה את שידורי גלי צה"ל והבינו את גודל האסון שפקד את המדינה, אך גם את עוצמת המאבק המתחולל לשחרורם. [https://www.inn.co.il/news/689674 '''"כלפון בראיון: כאן אבנה את ביתי, זו הנקמה בחמאס"'''], אתר בשבע, תאריך כ"ג בשבט תשפ"ו 10.02.26)
* "שוחררתי לאחר 477 ימים בזכות הסכם שהושג במשא ומתן. הרגעים הקשים ביותר בשבי היו כשלא הגיעו חדשות על משא ומתן. כשאתה מבין שהכול תקוע, התקווה דועכת, וכל שנותר לעשות זה להתפלל, להיאחז בשפיותך, ולחכות לחידוש השיחות. רק אז אתה מרגיש שוב שהחופש אפשרי" ~ התצפיטנית נעמה לוי על הימים בשבי שנעו בין תקווה לייאוש ([https://www.mako.co.il/news-world/2025_q3/Article-ce1a37a3ba26991027.htm '''"שורדת השבי נעמה לוי באו"ם: "הזמן שלי כחטופה נצרב בגופי ונשמתי לנצח"'''], אתר MAKO, תאריך 19.9.2025)
* "מבקשת מכם, שגם עכשיו, כשיש מלחמה עם איראן וכולנו עסוקים בעוד המון דברים, אל תשכחו את החטופים. תמשיכו להיאבק כדי שכולם יחזרו, כמו שנאבקתם למעני. תמשיכו להשמיע את קולם, כי אולי הם יישמעו את זה וזה ייתן להם כוח, כמו שזה נתן לי כוחות שם. בבקשה, גם בתקופה הקשה הזו אסור לשכוח אותם" ~ התצפיטנית נעמה לוי במסר לציבור ביום הולדתה ה21 לאחר שחרורה מהשבי ועל רקע המלחמה של ישראל מול איראן ביוני 2025 ([https://www.maariv.co.il/breaking-news/article-1207763 '''"שורדת השבי נעמה לוי: אל תשכחו את החטופים"'''], אתר מעריב, תאריך 22.6.2025)
* "אני נעמה לוי. בשבעה באוקטובר נחטפתי לעזה ממוצב נחל עוז. הוחזקתי בשבי חמאס במשך 477 ימים קשים ובלתי נסבלים. במהלך התקופה הנוראית והבלתי נתפסת הזו, סיפרו לנו ששכחו אותנו. אבל אני לא האמנתי. ידעתי שנלחמים עלי. ידעתי שנלחמים עלי כי במוצאי שבתות, כשהרשו לי לראות טלוויזיה – ראיתי אתכם. בככר הזאת" ~ נעמה לוי על תקופת השבי ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1199391 '''"נעמה לוי חשפה לראשונה: באחת ההפצצות קרס חלק בבית שבו הוחזקתי - ניצלתי בנס"'''], אתר מעריב, תאריך 24.5.2025)
* "שם, בשבי, ראיתי אלפי אנשים עומדים כאן, עטופים בדגלים, צועקים, שרים, מחזיקים בתמונות החטופים, בתמונה שלי, גרמו לי להרגיש שאני לא נשכחתי. שזה לא נגמר, שאני עוד אחזור. ואחרי 477 ימים של גיהנום באמת חזרתי. אז אני רוצה לומר לכם תודה. תודה עמוקה. וגם לבקש מכם בקשה: תמשיכו לבוא. תמשיכו לחבק ולחזק את מי שעדיין שם. אין לכם מושג כמה כוח זה נותן - וכמה תקווה זה נתן לי" ~ על העידוד ששאבה מהמאבק בארץ להחזרתה ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1199391 '''"נעמה לוי חשפה לראשונה: באחת ההפצצות קרס חלק בבית שבו הוחזקתי - ניצלתי בנס"'''], אתר מעריב, תאריך 24.5.2025)
* "הן באות במפתיע, בהתחלה שומעים את השריקות, מתפללים שזה לא יפול עלינו, ואחר כך – הפיצוצים, רעש בעוצמות שמשתק את הגוף, והאדמה שרועדת. כל פעם מחדש הייתי בטוחה שזה הסוף שלי. זה אחד הדברים הכי מפחידים שחוויתי שם. וזה גם מה שסיכן אותי יותר מהכול: באחת ההפצצות קרס חלק מהבית שבו הייתי. למזלי — הקיר שעליו נשענתי לא התמוטט, וזה מה שהציל את חיי. זאת היתה המציאות שלי. זאת עכשיו המציאות שלהם" ~ על האימה והפחד מהפצצות צה"ל בזמן השהיה בשבי ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1199391 '''"נעמה לוי חשפה לראשונה: באחת ההפצצות קרס חלק בבית שבו הוחזקתי - ניצלתי בנס"'''], אתר מעריב, תאריך 24.5.2025)
* "נתת לנו תקווה כשהיינו שם. ברגע שנבחרת, שמענו שאתה רוצה לעשות הכל כדי להגיע לעסקה בהקדם האפשרי" ~ נעמה לוי במפגש שורדי השבי עם נשיא ארה"ב [[דונלד טראמפ|טראמפ]] (אייכנר איתמר & אדלסון דניאל & חלבי עינב, [https://www.ynet.co.il/news/article/rjutag8o1e '''"אלי שרעבי לטראמפ: תעשה את זה שוב, הנשיא איים על חמאס: אזהרה אחרונה"'''], אתר YNET, תאריך 6.3.2025)
* "אסור לשכוח אף אחד. הם צריכים אותנו, הם צריכים את התפילות שלנו, הם צריכים אותנו חזקים בשבילם." ~ התצפיתנית אגם ברגר בביקורה בקבר יוסף לאחר שובה מהשבי (בן קימון אלישע, [https://www.ynet.co.il/news/article/s1xystzjjl '''"אגם ברגר בקבר יוסף: החטופים צריכים אותנו חזקים בשבילם"'''], אתר YNET, תאריך 3.3.2025)
* "אני לא זמר, אני אבא ששר, ה[[מוזיקה]] ליוותה אותי לאורך כל החיים ובמיוחד לאורך התקופה שבה הייתי בשבי. הייתי שר לעצמי כל היום, בכל לילה הייתי שר לבנות שלי ומדבר איתן מאחורי המשמעויות של המילים של שירים מיוחדים." ~ שגיא דקל חן על תקופת השבי והמוסיקה שהקלה במקצת (צ'כנובר יעל, [https://www.ynet.co.il/news/article/hkvgytjjkx '''"שורד השבי שגיא דקל-חן ביצע את השיר 'קרן שמש' - והקדיש לחטופים בעזה | צפו"'''], אתר YNET, תאריך 1.3.2025)
* "השיר הוא קודם כל שיר אהבה, עבורי מילי היא קרן השמש כבר כמעט 21 שנה, מאז הבנות שלי הצטרפו והפכו את השמש לגדולה יותר. אל תלכי קרן שמש, אעשה הכול כדי שתישארי. עשיתי הכול כדי שתישארו. כל יום הרגשתי איך אני אוהב אותן יותר ויותר ויותר. השיר הוא גם שיר תקווה, קרן השמש מגרשת את החושך, מראה לנו את האופק, את האור, את החיים" ~ על בחירת השיר 'קרן שמש' במסגרת 'הפרויקט של תמרי' (צ'כנובר יעל, [https://www.ynet.co.il/news/article/hkvgytjjkx '''"שורד השבי שגיא דקל-חן ביצע את השיר 'קרן שמש' - והקדיש לחטופים בעזה | צפו"'''], אתר YNET, תאריך 1.3.2025)
* "אל תאבדו תקווה, שלחו כל יום חום ואהבה, תאמינו לי שזה חודר את בטן האדמה. לחברים שלי שלא רואים אור שמש שם בשבי - תהיו חזקים" ~ שגיא דקל חן במסר לחבריו לשבי שטרם שוחררו (אודם יעל, [https://www.mako.co.il/news-israel/2025_q1/Article-2f2c19bfcdd4591026.htm '''"פחות משבועים אחרי ששוחרר משבי חמאס: שיר התקווה של שגיא דקל-חן ומשפחתו"'''], אתר N12, תאריך 28.2.2025)
* "אומרים לך להיות בשקט כי שומעים עברית מבחוץ, כל השכנים שלנו. היו (הפגזות) כאלה מפחידות, במיוחד בהתחלה, כי אתה לא רגיל לזה. אתה מרגיש את הבית זז. אני גרה במרכז, אלה לא דברים שאני שומעת. אבל לאט לאט הפחד ירד קצת. מצות לא היו, אבל לי זה היה ברור שאני מנסה לשמור מה שאני יכולה. ביקשתי מהם (המחבלים) קמח תירס ותמרים, מה שהיה אפשר, כי זו תקופה שלא היו ירקות ודברים כל כך. לירי ואני ציירנו הגדה, כמו שאנחנו זוכרות. אווירה של חג. ולירי עשתה קישוטים ודברים לשולחן. אמרנו להם יש לנו חגים עכשיו, תנסו לבדוק לנו, והם איכשהו הצליחו למצוא. אני מקווה שזה היה התאריך המדויק, כאילו אני עכשיו לא באמת יודעת אם זה היה התאריך באמת או לא, אבל זה מה שהם אמרו" ~ אגם ברגר מספרת על תקופת השבי בתחומים שונים (קליין אלי, [https://www.bhol.co.il/news/1687210 '''"שהשכנים לא ישמעו: שורדת השבי אגם ברגר חושפת פרטים חדשים"'''], אתר בחדרי חרדים, תאריך 23.2.2025)
* "ב-9/10 ירדתי למנהרה ושם ראיתי אותו עומד. מיד בלי להכיר אותי הוא ניגש, לחץ לי את היד עם שיער אדמוני אסוף בקוקו, עם חיוך ועיניים שמשרות כל כך הרבה שלווה, אהבה, רוגע, תמיכה ואכפתיות מהרגע הראשון יותם היה קורן ומרגיע, מגע היד, החיבוק, המילים עזרו לי לנשום לרווחה ולהבין שכל עוד יותם לצידי אפשר להוריד את מפלס הפחד ראיתי כמה הוא 'מאושר' כשהוא יכול לתופף לנו מקצבים שהוא מכיר. הוא תמיד שידר אופטימיות, האמין שהכל ייגמר, דאג לנו, התעניין בסיפור שלנו, הכיל אותי והקשיב והחיוך לא ירד מפניו לעולם" ~ התצפיטנית קרינה ארייב מספרת על המפגש עם החטוף יותם חיים ז"ל בשבי החמאס בתחילת המלחמה, כשלאחריו ניסה להימלט ונהרג מאש כוחות צה"ל בשוגג (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1175119 '''"לאחר שחזרה מהגיהנום: התצפיתנית בעדות מדהימה על יותם חיים"'''], אתר מעריב, תאריך 23.2.2025)
* "הייתי לבד בשבי מאז היום ה-50. בהתחלה הייתי עם איתי רגב, אבל אחרי שהוא שוחרר נשארתי לבד. הייתי כל הזמן במנהרות. מדי פעם נחשפתי לתקשורת, ראיתי אל ג׳זירה וזה חיזק אותי" ~ עומר שם טוב בעדות ראשונה על תקופת השבי ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1175000 '''"דווקא במנהרות החמאס: השינוי המדהים שעבר על עומר שם טוב"'''], אתר מעריב, תאריך 22.2.2025)
*"לא נתנו לנו לראות חדשות שבועיים לפני כדי שלא נבין שאנחנו יוצאות הביתה. הייתי עם לירי מההתחלה, ויום לפני שהיא שוחררה אמרו לה ללכת לצלם סרטון והיא לא חזרה. עד יום שלישי, יומיים לפני שחזרתי, לא ידעתי שהן שוחררו וכל הזמן שאלתי מתי לירי חוזרת. ביום שלישי בא 'מישהו גדול' ואמר שאני חוזרת הביתה ושחברות שלי כבר בבית. הכינו אותי לזה שהולכים להיות המון אנשים במעמד השחרור. ראיתי את הבנות יוצאות בסרטון ועדיין לא האמנתי שזה יהיה ככה" ~ התצפיטנית אגם ברגר מספרת על הימים המתוחים לפני השחרור המיוחל ([https://www.maariv.co.il/news/military/article-1174299 '''"העריכו אותי יותר בגלל שאני דתייה": העדות המדהימה של אגם ברגר על שמירת השבת והמצוות בשבי"'''], אתר מעריב, תאריך 19.2.2025)
* "קוראת את זה כבר אלף פעם, וכל פעם מתרגשת מחדש. לא הפסקתי להאמין שיגיע הרגע ותחזור אלינו, וזה קורה עוד שנייה. כמה שאנחנו מתגעגעים ומחכים לך כאן לחיבוק הכי ענקי בעולם, עוד כמה ימים ואתה איתנו, תחזיק מעמד עוד קצת עומריקו. עוד קצת, עוד טיפה, ואתה בבית" ~ מיה רגב בפוסט עידוד לקראת שחרורו של עומר שם-טוב שנחטף יחד איתה ועם אחיה וצפוי להשתחרר בפעימה האחרונה המיוחלת ([https://www.atmag.co.il/%D7%A2%D7%95%D7%9E%D7%A8-%D7%A9%D7%9D-%D7%98%D7%95%D7%91-%D7%97%D7%95%D7%96%D7%A8-%D7%94%D7%91%D7%99%D7%AA%D7%94/ '''"עומר שם טוב חוזר הביתה. שורדת השבי מיה רגב: 'לא הפסקתי להאמין'"'''], מערכת את, תאריך 18.2.2025)
* "חיילים חלמו על הזכות להגיע ולשחרר אתכן. אני יודע על העשייה המאוד איכותית של התצפיתניות, לצערי גם מי שלא איתנו, שעשו עבודה יוצאת מן הכלל. גם את השפעת העשייה שלכן על מה שהתרחש בדקנו בתחקירים ויש דברים שלמדנו שצריך לשנות. ממני באופן אישי ובשם המפקדים בצה"ל - אני מאוד מצטער על כל מה שעברתן, זו אחריות שלנו ולא נוכל לשנות לאחור, אנחנו כן מאוד ממוקדים בלמידה על מנת שדבר כזה לא יישנה. ממה שסיפרתן לי עכשיו, אני מבין שהתמודדתן עם קושי בלתי נתפס בגבורה עילאית - גם בתקופת השבי וגם באופן בו נהגתן במעמד השחרור" ~ [[w:ראש המטה הכללי|ראש המטה הכללי]] רא"ל [[w:הרצי הלוי|הרצי הלוי]] בהתנצלות בפני התצפיטניות בפגישה לאחר שובן מהשבי (יהושוע יוסי, [https://www.ynet.co.il/news/article/b1wgcgaf1g '''"התצפיתניות לרמטכ"ל: 'הפקרתם אותנו'. הוא התנצל: 'התמודדתן בגבורה עילאית'"'''], אתר YNET, תאריך 14.2.2025)
* "הלב שלי נשבר מול ה[[אכזריות]] האינסופית של השטן מעזה שהתעלל בתושבי הנגב באותה שבת, התעלל בחטופים טרם שוחררו, וממשיך להתעלל בחטופים שעוד לא שוחררו ובמשפחותיהם." ~ [[w:אשכר אלדן כהן|אשכר אלדן כהן]] ({{קישור כללי|כותרת=מקור|כתובת=https://www.facebook.com/eshkar.e.cohen/posts/pfbid0yCXvvZgvc34Z5sCyw9srX7AbUHY9UeS2J2UyLNrK4nrionnqQDDd8Voej6wwNXZCl}})
* "במהלך 50 הימים הראשונים מאז 7 באוקטובר הייתי רוב הזמן לבד. לאחר מכן הייתי בשבי עם חברותיי התצפיתניות והאזרחיות שנתנו לי כוח ותקווה. חיזקנו אחת את השנייה עד ליום השחרור וגם אחריו." ~ התצפיתנית נעמה לוי בעדות על תקופת השבי ([https://story.mako.co.il/captives_testimony '''"עדויות מהשבי"'''], אתר MAKO)
* "הקיר קרס אחרינו" ואביה הוסיף: "היא הצליחה לברוח ברגע האחרון והקיר נפל" ~ נעמה לוי חושפת את רגעי האימה במקום השבי בעזה לאור הפצצות צה"ל ואיך ניצלה ברגע האחרון (טוקר יאיר, [https://www.kikar.co.il/israel-news/naama-levy-gaza-escape '''"הקיר קרס אחרינו: נעמה לוי חושפת את רגעי האימה בעזה"'''], תאריך 12.2.2025)
* "בדרך אמונה בחרתי ובדרך אמונה שבתי. תודה לכל עם ישראל וחיילי צה"ל הגיבורים. אין כמוכם בעולם!" ~ התצפיתנית אגם ברגר במסר עם שחרורה מהשבי ([https://www.hidabroot.org/article/1205920 '''"בדרך אמונה בחרתי": המסר המרגש של אגם ברגר לעם ישראל"'''], אתר הידברות, תאריך 30.1.2025)
* "בהתחלה חשבתי שהם מסתלבטים עליי ולא זזתי מהמקום. הוא (לוחם) שאל אותי, 'אני יכול להרים אותך על הכתף שלי?' ואז הבנתי שזה קורה... הלוחמים היו אמיצים – זה היה עניין של שנייה ויכולתי שלא להיות כאן היום." ~ נועה ארגמני על חילוצה בידי כוחות [[צה"ל]] ([https://story.mako.co.il/captives_testimony '''"עדויות מהשבי"'''], אתר MAKO)
* "למדתי לתת את המאה אחוז שלי גם כשאני כבר מותשת, למדתי שבסוף הכול מסתדר, למדתי לשמור על אופטימיות, למדתי לחשוב חיובי, למדתי שכל יום הוא הזדמנות חדשה. למדתי להתמסר, למדתי שיש עוד כל כך הרבה מה ללמוד" ~ נעמה לוי טרם גיוסה לצה"ל וזמן קצר טרם חטיפתה לעזה (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1166852 '''"חטופות שראו אותה אמרו שהיא עומדת ומדברת": סיפורה של נעמה לוי"'''], אתר מעריב, תאריך 24.1.2025)
* "אני מפצירה בכם, באחריותכם להגן על זכויות אדם, העולם מסתכל ומחכה שמועצת הביטחון של האו"ם תעמוד במנדט שלה. אנחנו, החטופים, הבטחנו אחד לשני — אם מישהו מאיתנו ישוחרר, לעולם לא נפסיק להילחם עד שכולם יהיו חופשיים. אני לא יכולה לשתוק לא רק בגלל ההבטחה שלנו אחד לשני, אלא גם בגלל השתיקה המוחצת ואפילו ההכחשה של הזוועות שקרו וממשיכות לקרות לכל החטופים שעדיין מוחזקים בעזה במשך 383 ימים נוראים" ~ עמית סוסנה בנאומה באו"ם לאחר שחרורה מהשבי (שמעוני רן, [https://www.haaretz.co.il/news/politics/2024-10-23/ty-article/00000192-ba65-d243-a5db-fe75703f0000 '''"עמית סוסנה באו'ם: אני לא יכולה לשתוק למול הכחשת הזוועות שעברתי ושעדיין עוברות על החטופים"'''], אתר הארץ, תאריך 23.10.2024)
* "בשלב מסוים ביקשתי מהם להוציא סרטון, רציתי שיהיה למשפחה שלי אות חיים. אמרתי להם שאבא שלי חזק וששומעים אותו, והם באמת צילמו אותי... בשלב מסוים המחבלים רצו להוריד אותי למנהרות, לא הסכמתי. אמרתי להם שאני לא מוכנה. לא יכולתי לסבול את השקט שם ואת הבדידות." ~ התצפיתנית לירי אלבג בעדות על תקופת השבי ([https://story.mako.co.il/captives_testimony '''"עדויות מהשבי"'''], אתר MAKO)
* "למדתי תוך חודש את השפה הערבית ושמעתי את מי שהחזיק בי מביעים שמחה על הפילוג בעם בשאלת שחרורם של בני הערובה. חשבתי שהם מפעילים עליי טרור פסיכולוגי כאשר הנושא של בני ערובה הפכו לנושא פוליטי. לא האמנתי עד חזרתי לארץ ונחשפתי למציאות הקשה הזו. החזקתי 482 ימים מבלי שראיתי או שמעתי אף ישראלי, מאז שהופרדתי מאריאל, בן זוגי, 3 שעות אחרי שנחטפתי ועד שפגשתי את גדי (מוזס). אתם יכולים לתאר לעצמכם מקצת מהזוועות שעברתי בתקופת השבי שראיתם כולכם את יום שחרורי. למרות זאת חזרתי ממוקדת מטרה להציל את אריאל אהובי, דוד אחיו, ויתר בני הערובה במסגרת המאבק לשחרורם ובמקביל לתהליך השיקום הארוך הצפוי לי. כבר בערב יום שחרורי בשיבא אמרתי לאבא: 'אבא אל תרפה. אני צריכה את אריאל כדי להשתקם'. ואבא ענה לי: 'לא חשבתי אחרת'. ומכם אני דורשת, כמו אבא שלי, אל תחשבו אחרת. תחזירו את כולם במהלך אחד - את החיים ואת המתים, ואל תפחידו את העם בשאלת המחיר, אלא תפחידו את עצמכם, ואולי זה מה שיגרום לכם לשמור על אזרחי המדינה טוב יותר בעתיד." ~ ארבל יהוד בעדות על תקופת השבי (סלע אורי, [https://news.walla.co.il/item/3725977 '''"המסר של ארבל יהוד בוועדה בכנסת: לא האמנתי שנוצר פילוג בעם סביב החטופים"'''], אתר וואלה, תאריך 10.2.2025)
* "רציתי לעצור ולהגיד תודה לעם ישראל, למשפחה, לחברים. התפילות והכוחות ששלחתם ליוו אותנו לאורך כל הדרך ועזרו לנו להאמין שהסיוט הזה בסוף יגמר. אתם מרגשים לרמות שהלב לא מכיל ועוד ייקח זמן להכיל ולהודות לכולכם. צריך לזכור שיש עוד 94 חטופים שרק מתים שנציל אותם. עם ישראל חי ובעזרת השם נמשיך לקבל בשורות טובות בשבועות הקרובים." ~ רומי גונן במסר עם חזרתה מהשבי ([https://www.mako.co.il/news-israel/2025_q1/Article-b53c13d837b8491027.htm '''"יש חיים אחרי המוות: המסר הראשון והמרגש של רומי גונן לאחר 471 ימים בשבי חמאס"'''] ,אתר NAKO, תאריך 22.1.2025)
* "אני בסדר! זה ייקח [[זמן]], זה עוד תהליך וזה לא נגמר בשבוע או שבועיים, אבל אני פה בזכותכם, ואני בסדר. תודה לכל האנשים שעטפו ותמכו במשפחה שלי, ותומכים בי עכשיו. אפילו אנשים שלא מכירים אותי. וחשוב לי להגיד גם תודה לכל החיילים, ולכוחות הביטחון כי אני יושבת לראות קצת ולהשלים מה היה בשנה ההזויה הזו, ואני רואה איזה חלק חשוב בענק היה להם בשבעה באוקטובר וגם אחרי. ולמשפחות שהיקירים שלהן עדיין נמצאים בשבי, אתם לא לבד. אנחנו ממשיכים להיאבק בשבילכם. אנחנו נעשה הכל, אני אעשה הכל עד שכולם יחזרו הביתה ועד שתוכלו לסגור את המעגל ואנחנו ביחד עד הסוף. בשנייה הראשונה שאני יכולה לצאת מפה אני עם שלט ביד." ~ דורון שטיינברכר במסר עם חזרתה מהשבי (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1169162 '''"ברגע שאני יכולה אני מתייצבת עם שלט": הסרטון המרגש של דורון שטיינברכר"'''], אתר מעריב, תאריך 1.2.2025)
* " שמי '''כרמל גת''', בת 39 מבארי. נחטפתי מבית הוריי ב-7/10 שם שהיתי עם בני משפחה נוספים שאני לא יודעת מה עלה בגורלם, אני מוחזקת בשבי עם מעט מאוד אוכל, מים, תנאי היגיינה ירודים, הפצצות בלתי פוסקות ובעיקר בלי לדעת אם אני הולכת לצאת מכאן בחיים. ב-7/10 אני, המשפחה שלי ושאר תושבי קיבוץ בארי הופקרנו לגורלנו. אני מתחננת ומפצירה בפני ממשלת ישראל והעומד בראשה מר בנימין נתניהו בבקשה, בבקשה הפסיקו את ההפקרות הזו, הפסיקו את ההפצצות ותחזירו אותנו הביתה. אזרחי מדינת ישראל, אני מבקשת מכם להמשיך להפגין עבורנו, המשיכו להילחם על החיים שלנו. משפחה יקרה שלי, אני מקווה שיש לי משפחה לחזור אליה, אני נשארת חזקה גם בשבילכם עד שהסיוט הזה ייגמר, אני אוהבת אתכם" ~ החטופה כרמל גת ז"ל בסרטון מתוך השבי שזמן קצר אחריו מצאה את מותה במנהרה כשכוחות צה"ל התקרבו לחלץ אותה ועוד חמישה חטופים שגם מצאו את מותם במנהרה (הרש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדן ירושלמי, אלכס לובנוב ואלמוג סרוסי). הובאה לקבורה בקיבוץ בארי (צ'כנובר יעל, [https://www.ynet.co.il/news/article/syruihi2r '''"אני חזקה: החטופה כרמל גת ז"ל בסרטון טרור פסיכולוגי קורע לב"'''], אתר YNET, תאריך 5.9.2024)
* "לפני שהורדתי למנהרות, הצלחתי לשמוע קצת את הרדיו. שמעתי מה קורה בישראל וברחבי העולם, על כל האהבה והתמיכה מהקהילות היהודיות באמריקה וברחבי העולם. התפללתם עבורי ועבור כל שאר בני הערובה שיחזרו הביתה בשלום בהקדם האפשרי. נתתם לי תקווה וכוח".~ גיא גלבוע-דלאל [https://www.inn.co.il/news/683194 אבינתן אור חושף פרטים מזעזעים מהשבי]
==משפחת ביבס==
* "כפיר אהוב שלי, הספקת להתפנות מהבית בגלל סבב בעזה כמה חודשים אחרי שנולדת, הספקת לטעום אוכל מוצק, התחלת לזחול והספקת לחגוג לאח שלך יום הולדת 4. לא הספקת לחגוג יום הולדת שנה, אז איך אני יכול לציין לך יום הולדת 3? כפיר, אני מצטער שהבאתי אותך לעולם כזה אכזר. אני מקווה שאתה יודע כמה אני אוהב אותך וכמה אתה חסר לי! אני בטוח שאמא, אריאל וטוני חוגגים לך בגן עדן. אני בטוח שאמא עושה לך את היום הולדת הכי טוב ושמח שאפשר בדיוק כמו שהיא יודעת. אני אוהב אותך הכי בעולם תמיד בעולם" ~ ירדן ביבס בפוסט יום ההולדת ה3 לבנו כפיר שנחטף ביחד עם אמו שירי ואחיו אריאל לשבי בעזה ממנו לא שבו ([https://www.mako.co.il/news-israel/2026_q1/Article-4dffb534aefcb91027.htm '''"ירדן ביבס בפוסט שובר לב: כפיר שלי, מצטער שהבאתי אותך לעולם כזה אכזר"'''], אתר N12, תאריך 18.1.2026)
* "ירדן ביבס הביט לי בעיניים וביקש שכל העולם יזדעזע מהאופן שבו ילדיו נרצחו. רצח ילדים מנוגד לכל אמת מידה מוסרית, ערכית ודתית - גם באסלאם. המרצחים הקיצוניים ביצעו פשע מתועב, כשהם נוהגים בחסרי ישע כפי שדאעש נוהג" ~ תא"ל (במיל') דניאל הגרי משתף מה אמר לו ירדן ביבס לאחר שגופותיהם של בני משפחתו חזרו לקבר ישראל ([https://news.walla.co.il/item/3809747 '''ירדן ביבס לבנו כפיר: "איך אני יכול לציין לך יום הולדת 3?"'''], אתר WALLA, תאריך 18.1.2026)
* "מישמיש, מי יעזור לי לקבל החלטות עכשיו? איך אני אמור לקבל החלטות בלעדייך? את זוכרת את ההחלטה האחרונה שלנו? בממ"ד שאלתי אותך אם נלחמים או נכנעים. '''אמרת לי נלחמים'''. אז נלחמתי. אני מצטער שלא הצלחתי להגן עליכם. אני רוצה לספר לך על כל מה שקורה בעולם ופה בארץ. כולם מכירים ואוהבים אותנו. את לא מבינה איזה הזוי כל הטירוף הזה. אנשים אומרים לי שהם תמיד יהיו לצידי אבל הם לא את. אז בבקשה תישארי לידי ואל תלכי רחוק. זה הכי קרוב שאני אלייך מאז 7 באוקטובר ואני לא יכול לנשק ולחבק אותך וזה שובר אותי. בבקשה תשמרי עליי. תשמרי עליי מפני החלטות גרועות. תשמרי עליי מפני דברים רעים ותשמרי עליי מפני עצמי. תשמרי עליי שלא אשקע בחשכה. מישמיש אני אוהב אותך" ~ ירדן ביבס בהספד לרעייתו שירי ביבס בהלווייתה ובהלוויית שני הבנים אריאל וכפיר ([https://www.ynet.co.il/news/article/bjwqbd39yg '''"שירי, בבקשה תישארי": ההספד של ירדן ביבס למשפחתו"'''], אתר YNET, תאריך 26.2.2025)
* "היה לי הכבוד לשבת עם '''ירדן ביבס''' ומשפחתו המורחבת לפרק זמן קצר - הם משפחה מיוחדת. ירדן איכשהו נתן לי שלווה מהרגע שהוא ישב לצדי. יש לו נשמה רגועה ואמיצה - מבינים מהר שהוא בעל, אבא וגבר מדהים, הוא יתגבר. אני מאמין בזה ואהפוך את זה לחלק מתפילותיי". ~ השחקן האוסטרלי נת'ניאל בוזוליץ' לאחר פגישה עם ירדן ביבס לאחר הלוויותיהם של רעייתו וילדיו (מרקוביץ לילך, [https://www.mako.co.il/entertainment-celebs/local-2025/Article-9d31555ae175591027.htm '''"נת'ניאל בוזוליץ' נפגש עם ירדן ביבס: הוא יתגבר, אני מאמין בזה"'''], אתר MAKO, תאריך 2.3.2025)
* "'''שירי, ירדן, אריאל וכפיר''' אהבו מאוד את ביתם בניר עוז, את המרפסת והדשא, שם בילו אינספור רגעים מאושרים כמשפחה וממנו נחטפו כולם ב-7 באוקטובר. 16 חודשים ביקשנו ודאות וכעת אין בה נחמה, אך מקווים לתחילתה של סגירת מעגל. בהפרש של שבועיים עברנו משמחה גדולה על חזרתו של ירדן, לעצב תהומי וזעזוע על הירצחם בשבי של שירי והילדים. הוא (ירדן) נע על קשת של רגשות של מי שחזר מהגיהינום ושמח על כך, למי שנאלץ להתמודד עם אובדן קשה כל כך של כל מה שהיה בית עבורו. לעיתים קרובות הוא תוהה איך שירי הייתה מגיבה לכל זה, ושירי לא פה לעבור את זה יחד איתו." ~ הודעת הספד משותפת של קיבוץ [[w:ניר עוז|ניר עוז]] והמשפחה המורחבת על זיהוי גופותיהם של שירי-אריאל-כפיר ביבס וההכנות להבאתם למנוחה אחרונה (צ'כנובר יעל & גרין רוני, [https://www.ynet.co.il/news/article/rjjarot5je#autoplay '''"עם הספדים שישודרו לציבור - ודגלי ישראל בצד הדרך: כך תיראה הלוויית שירי, אריאל וכפיר ביבס"'''], אתר YNET, תאריך 24.2.2025)
* "נראה לי שלחטופים פחות אכפת מהטקס בהשוואה לחופש, ונראה לי שמחפשים שוב תירוצים לפוצץ את העסקה. כולנו ראינו מה להשאיר חטופים בידיים של חמאס עושה לחטופים, אפילו אם הם תינוק, ילד בן 4 ואמא שלהם. כל מי שהרגיש השבוע זעם וכאב לב שעולה על גדותיו וחוסר אונים, הנה משהו שאפשר וחובה עלינו כחברה אנושית לעשות, וזה לא לתת לביבי לפוצץ את העסקה בשביל קואליציה, כפי שכל התחזיות אמרו שיעשה" ~ הקומיקאית [[w:גיתית פישר|גיתית פישר]] במסר על חשיבות השלמת עסקת החטופים (איצקוביץ ערן, [https://celebs.walla.co.il/item/3729432 '''"הקומיקאית הידועה נגד נתניהו: לא לתת לו לפוצץ את העסקה"'''], אתר וואלה, תאריך 24.2.2025)
==נאמר על החטופים ==
* "היא (נעמה לוי) נשאה דברים בכיכר החטופים, השתתפה במפגש עם טראמפ וממשיכה להיאבק על זכר החברות ועל שחרור יתר החטופים. נעמה לוי מהווה מופת של עמידות - במשך 15 חודשים בשבי שמרה על עצמה, על חברותיה ועל התקווה" ~ על הפעילות של נעמה לאחר החזרה לישראל מהשבי בעזה (אירית פלג ברנבלי, [https://www.mako.co.il/home-family-relationship/Article-e2542cbb5369991027.htm '''"הביתה, אבל לא באמת: המציאות החדשה של פדויי השבי מ-7 באוקטובר"'''], אתר MAKO, תאריך 6.10.2025)
* "לקח לה יותר מדי זמן לחזור הביתה. הסיוט הזה היה ארוך. כגודל הסיוט הנורא - כך גם האושר שהיא חזרה. יש עוד דרך שצריך ללכת בה" ~ ד"ר איילת לוי השחר על חזרתה של בתה נעמה לוי מהשבי והתקופה שאחרי (הדר אור, [https://www.ynet.co.il/news/article/byfo9ric1l '''"יש עוד דרך שצריך ללכת בה: השיקום של נעמה לוי, ושלט החטוף שנושאת אמה"'''], אתר YNET, תאריך 25.2.2025)
* "המידע על יותם נתן לי אוויר לנשום, יותם היה חזק בשבי, לא רק דאג לעצמו אלא תמך בכל מי שהיה סביבו. מתמודד הנפש היה גיבור עוצמתי עם חיוך שהשרה בטחון על צעירים וצעירות ממנו. מקום לאנשים שיש להם קשיים בחיים אבל הם עוצמתיים כמו יותם ויוכלו להגיע למצוא את הכוחות שלהם איתנו. אנחנו כבר לא נחבק אותו, לא נאכל איתו המבורגר ביום הולדת, לא נצחק מהשטויות שלו ולא נשמע שירים חדשים או נלך להופעה שלו אבל אנחנו נפגוש את יותם שלנו בעזרה לאחרים." ~ אמו של יותם חיים על העדות של קרינה ארייב ששהתה לצד בנה ז"ל בשבי בעזה ועל המיזם שהיא ומשפחתה מגייסים תרומות כדי להנציח את יותם (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1175119 '''"לאחר שחזרה מהגיהנום: התצפיתנית בעדות מדהימה על יותם חיים"'''], אתר מעריב, תאריך 23.2.2025)
*"בימים הראשונים נעמה הוחזקה עם אורי מגידיש (חולצה במבצע [[w:ראשית האור|ראשית האור]]). אחרי זה שרדה לבד בשבי פצועה, האמונה שיש אנשים שנלחמים עליה החזיקה אותה" ~ ד"ר איילת לוי שחר על תקופת השבי של בתה נעמה לוי (התוכנית '''"סדר יום"''' בהגשת קרן נויבך, כאן רשת ב')
* "היא אמרה לי דברים בלתי נתפסים. בכל בוקר היא קמה חזקה, יוצרת חיים מלאים ושלמים לשלוש הבנות שלה ואז משכיבה אותן לישון מוקדם. אחר כך, הייתה לה שגרה קבועה להתקלח ולהתארגן ל'דייט' עם שגיא. בכוח המחשבה היא פגשה אותו כל לילה בחלום הראשון, ובדמיונות הם דיברו כל הלילה בניר עוז ורקדו עד הבוקר אליו הייתה מתעוררת עם הזיכרון ממנו. היא דיברה בידיעה ברורה שהוא יחזור, ואפשרה לי להפוך לשיר את הסיפור שלה" ~ הזמר [[w:עידן רייכל|עידן רייכל]] מספר כיצד נכתב השיר 'דרישת שלום מחיים אחרים' שהוקדש לשגיא שנחטף לעזה & אביטל דקל חן שנשארה בהיריון ועם שתי בנות קטנות ([https://www.mako.co.il/tv-avri_and_sherki/articles/Article-ba8cdbb3ebb0591027.htm '''"היא סיפרה לי שכל בוקר היא קמה חזקה, ויוצרת לבנות שלה חיים מלאים ושלמים"'''], אתר מאקו, תאריך 16.2.2025)
* "הזיהוי מתבצע על פי מספר שיטות מדעיות וכולן כרוכות בהשוואה של נתונים מהחלל כשהוא היה בחיים. ניתן להשתמש בצילומי רנטגן, בהשוואה של נתוני משקל, שיניים, והחומר התורשתי די.אנ.איי. נעשה את המקסימום, אך לשרידים שמגיעים אחרי תקופה ארוכה הזיהוי לא תמיד אפשרי. בכל מקרה נעשה את כל מה שנוכל כדי להניח את דעתן של המשפחות שידעו מה קרה ליקיריהן" ~ ראש המכון לרפואה משפטית ד"ר חן קוגל על ההיערכות הלא קלה (בלשון המעטה) לקראת שחרור גופות החטופים, התהליך הצפוי לזיהוי החללים המוחזרים, ועל הרצון להבאתם למנוחת עולמים מכובדת ומתן מזור למשפחות (גל איתי [ד"ר], [https://www.maariv.co.il/news/health/article-1174133 '''"משרד הבריאות: הרחיקו ילדים מחר מהטלוויזיה; כך יבוצע זיהוי החטופים החללים"'''], אתר מעריב, תאריך 19.2.2025)
* "יש בהן כעס מסוים על מה שקרה שם. המראות שהן נחשפו אליהם, החברים והחברות ששירתו איתן והופקרו – הכול הוביל לאיזושהי תחושה של בגידה. אז פה ושם היא בהחלט מביעה כעס גדול. שואלת איך זה יכול להיות? חלק מהעניין הזה הוא שעוד לא נעשה תחקיר מסודר, לא הוקמה ועדת חקירה ולא יודעים עד הסוף מה קרה שם. זה לא צריך להיעשות רק עבורה, אלא גם עבור כל הגיבורים והגיבורות שהיו בנחל עוז ובכלל, לכולנו כמדינה. חובתנו לשאול ולהבין – מה היה שם? איך הגענו למצב הזה? איך לא נגיע אליו שוב בעתיד?" ~ אביה של נעמה לוי משתף בתחושותיה הרחק מאור הזרקורים לאחר שחרורה מהשבי ותהליך השיקום (אדיב ליעם & כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/politics/article-1172530 '''" אביה של נעמה לוי חושף לראשונה: "יש בהן כעס ותחושת בגידה על מה שקרה" '''], אתר מעריב, תאריך 13.2.2025)
* "נעמה בסדר. חזר לה חוש ההומור, היא בסדר גמור. משוחחת, זוכרת פרטים וימי הולדת של כולם. כל פעם שאפשר - אנחנו מדברים. היא נמצאת בשיקום, בחורה עסוקה, אבל אנחנו מוצאים את הזמן" ~ סבה של התצפיטנית נעמה לוי על מצב חזרתה מהשבי (סבר מירב, [https://www.israelhayom.co.il/news/local/article/17269843 '''"סבה של נעמה לוי, התצפיתנית ששוחררה: היא ניהלה מחברת כדי לא לשכוח דברים"'''], אתר ישראל היום, תאריך 31.1.2025)
* "הרבה חודשים היא הייתה במנהרות, ורשמה לעצמה דברים בשבי, כמו תאריכים. היא ניהלה מחברת וזה עזר לה לזכור." ~ סבה של התצפיתנית נעמה לוי מסביר כיצד הצליחה לשרוד את תקופת השבי (סבר מירב, [https://www.israelhayom.co.il/news/local/article/17269843 '''"סבה של נעמה לוי, התצפיתנית ששוחררה: היא ניהלה מחברת כדי לא לשכוח דברים"'''], אתר ישראל היום, תאריך 31.1.2025)
* "איידן פלאט, כוכבת רשת אמריקאית, צעדה ברחובות הוליווד במיצג מחאה על חטיפתה של נעמה – במיצג היא מובלת על ידי 'איש חמאס', כשבגדיה ופניה מגואלים בדם. חברותיה, שרצו שיכירו את נעמה לא רק בסרטון הנוראי שבו היא נראית נחטפת על ידי החמאס, הכינו סרטון עם תמונות וסרטונים של נעמה כפי שהן מכירות אותה" ~ על המחווה ההוליודית של הכוכבת מלוס אנג'לס והמחווה של חברותיה לנעמה לוי בזמן שהותה בשבי לאחר המראות הקשים מיום חטיפתה לעזה (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1166852 '''"חטופות שראו אותה אמרו שהיא עומדת ומדברת": סיפורה של נעמה לוי"'''], אתר מעריב, תאריך 24.1.2025)
==אמונה ושמירת מצוות בתקופת השבי==
* "בדרך אמונה בחרתי ובדרך אמונה שבתי" ~ אגם ברגר [https://www.inn.co.il/news/662244]
* "אני חושבת, שאחד הדברים שעזרו לאבא שלי להתמודד, וגרמו לו לחזור הביתה, לא רק בחיים, אלא הרבה יותר חזק ממה שאני זוכרת אותו – זה האמונה... אני חושבת ששם בשבי, החיבור ליהדות אפילו התחזק יותר. אבא שלי, מתוך 484 הימים שהוא היה שם, חצי מהזמן הוא היה לבד לגמרי, כשהרבה מהזמן הזה הוא היה נעול בתוך חדר. בפעמים הבודדות שהוא היה בסביבת אנשים, הם דיברו ערבית, התפללו לאללה. וכמובן שהזהות היהודית – הוא חיפש אותה, והיה לו קשה למצוא. אז הוא מצא אותה בתפילות קטנות שהוא התחיל להגיד. בברכות על האוכל. 'בורא מיני מזונות', שהוא לא אמר בחיים שלו. ו'שמע ישראל', שהוא לא אמר בחיים שלו. והוא אמר שבתוך כל התופת הזאת, רגע להיזכר שאני יהודי, ושיש משמעות לעם שלי ומאיפה שאני מגיע, מאוד מאוד מאוד חיזק אותו. "ואבא שלי, אחרי שהוא חזר, שאלתי אותו: מה תרצה שנעשה בארוחת שישי הראשונה שלנו ביחד? אנחנו דמיינו מה נכין לו לאכול, ודמיינתי שהוא יגיד ככה איזה תבשיל שהוא אוהב. והוא אמר לי: את יודעת מה אני הכי הכי רוצה שיהיה? כיפה וכוס לקידוש. וקודם כול זה הפתיע אותי, אני חושבת שיש משהו בלהיות, לא רק בארץ אויב, במקום שבו בכוונה גורמים לך להיות הכי לא יהודי, הכי להתרחק מהזהות שלך, ודווקא במקום הזה להחליט שאני שומר על הזהות שלי. הוא שמר על עצמו ובזה שהוא שמר על עצמו הוא שמר בעיניי על כולנו". - שיר, בתו של קית' סיגל, '''[https://www.inn.co.il/news/662526 כה עשו חטופינו | ערוץ 7]'''
* [...] ואשתו אביבה [סיגל], ששוחררה בעסקה הראשונה, מספרת בסרטון אחר: "החוטפים דרשו שאתפלל איתם. אמרתי לעצמי, אני לא אתפלל לאללה. עשיתי בכאילו, עם השפתיים. אני כל כך גאה בעצמי על זה". [https://sivanrahavmeir.com/%d7%a8%d7%93%d7%99%d7%95-%d7%95%d7%94%d7%98%d7%95%d7%a8-%d7%94%d7%a9%d7%91%d7%95%d7%a2%d7%99/%d7%98%d7%95%d7%a8-%d7%9c%d7%a4%d7%a8%d7%a9%d7%aa-%d7%aa%d7%a8%d7%95%d7%9e%d7%94-%d7%aa%d7%a9%d7%a4%d7%94/ יהודי מחפש משמעות: טור לפרשת תרומה תשפ"ה, סיון רהב-מאיר]
* "התחזקתי קצת בשבי... אני צריך שתסבירו לי כי היינו עושים הבדלה... כל השבי הזה, ממש הרגשתי שיש מישהו למעלה ששומר עלי ואני צריך להיות חזק". - אוהד בן עמי, [https://www.inn.co.il/news/662306 אוהד בן עמי: "התחזקתי בשבי, הרגשתי שיש מישהו למעלה ששומר עלי"]
* "מה שהחזיק אותי זו האמונה, אמרתי מה שאני יודע, אמרתי 'שמע ישראל', 'מודה אני', זה מה שאני ידוע, זה מה שאמרתי.~ אלמוג מאיר ג'אן [https://www.hidabroot.org/article/1197528]
* "אני לא אדם דתי, אבל שם, מהרגע שנחטפתי, כל בוקר אמרתי 'שמע ישראל', דבר שמעולם לא עשיתי בחיי, כוח האמונה הוא מטורף. הרגשתי שיש מישהו שמשגיח עליי." - אלי שרעבי, '''[https://www.inn.co.il/flashes/ שורד השבי אלי שרעבי: "מעולם לא אמרתי 'שמע ישראל' – עד שנחטפתי" | ערוץ 7]'''
* "ברגע שגוררים אותי מהבית ומכניסים אותי לרכב, אני מבין שאני נחטף. הדבר הראשון שעשיתי באופן אינסטינקטיבי היה להגיד 'שמע ישראל'. זה ליווה אותי יום-יום בשבי... כשאתה רואה שהישועה מתעכבת – קשה להמשיך להאמין, אבל דווקא מהמקומות הקשים אתה נדרש להאמין עוד יותר. ובסוף זה הגיע." ~ אלי שרעבי ([https://www.inn.co.il/news/668178 מקור])
* "הייתי 505 ימים בשבי בעזה. כשהייתי שם – האמונה שלי באלוהים התחזקה מאוד. כל בוקר קמתי והודיתי לאל שיש לי אוויר בריאות, מעט אוכל על הצלחת, ושמשפחתי בטוחה בישראל... כל שישי עשיתי קידוש. האמונה שלי, והאמונה שלי באלוהים – הם מה שהחזיקו אותי..." ~ עומר שם טוב ([https://www.inn.co.il/news/668210 מקור])
* "הייתי בקבר בהילולה של רחל אימנו ביום ההולדת הלועזי של סשה, והתפללתי שאראה את הבן שלי. יום אחרי קיבלתי סרטון ממנו. התחברתי לרחל שגם לה היה ילד אחד, כי את השני אחרי שנולד היא לא הספיקה לגדל, ולילד קראו יוסף, יוסף הצדיק. כשסשה חזר הוא אמר שהיו צריכים לתת לו שם ערבי, ובהתחלה נתנו לו שם שהוא לא הצליח לבטא, אז אמרו לו לבחור שם שהוא יודע להגיד - והוא בחר ב'יוסוף', שזה יוסף, כמו הבן של רחל אימנו. כששמעתי את זה הייתה לי צמרמורת". - ילנה טרופנוב, אימו של סשה, [https://www.ynet.co.il/news/article/s1a11ldocjl הכינוי של סשה בשבי, והתפילה של אימו: "הוא חווה זוועות"].
* "היו לו שם חוויות מאוד קשות שאני לא יכולה לספר, אבל הוא אמר לי דבר אחד. הוא ישב שם, לפני זה הוא היה רגיל לשלוט בחיים שלו, הוא ידע מה הוא מתכנן, כמו רוב האנשים, מתכננים תוכניות, עושים דברים, הכול תלוי בך. פתאום החיים שלו לא תלויים בו, אפילו בשובים שלו זה לא תלוי, רק בקדוש ברוך הוא. הוא הבין את זה שם. היו לו מקרים שהוא היה ממש קרוב להיהרג, והקדוש ברוך הוא שמר עליו. ממש ככה". - ילנה טרופנוב, אימו של סשה, [https://www.ynet.co.il/news/article/s1a11ldocjl הכינוי של סשה בשבי, והתפילה של אימו: "הוא חווה זוועות"].
* "באמונתך הבלתי מתפשרת שמרת על הרוח היהודית. בעוצמתך חיזקת דור שלם. בנחישותך הענקת לעם ישראל כוח ותקווה. בהוקרה עמוקה מביקורך בקבר יוסף" ~ ברכה שקיבלה התצפיתנית אגם ברגר בביקורה בקבר יוסף לאחר שובה מהשבי (בן קימון אלישע, [https://www.ynet.co.il/news/article/s1xystzjjl '''"אגם ברגר בקבר יוסף: החטופים צריכים אותנו חזקים בשבילם"'''], אתר YNET, תאריך 3.3.2025)
* "בינואר הקודם המחבלים הביאו לנו סידור שמצאו בשטח. הם שאלו אותנו מה זה ונתנו לנו אותו, ואנחנו השתמשנו בו לאורך השבי. את רוב החגים ציינו. היה לנו רדיו חלק מהזמן, ולפעמים ראינו דברים בטלוויזיה שמהם הבנו מה התאריך. היה לנו גם לוח שנה לועזי. פספסנו את שני חגי חנוכה, אבל עשינו את פסח ולא אכלתי חמץ, ביקשתי קמח תירס והשובים הביאו לי. באיזשהו מקום העריכו אותי יותר כי אני דתייה. הם אמרו שכל היהדות היא שקר, אבל הם מעדיפים מישהו שמאמין באלוהים מאשר מישהו שלא מאמין. אין אופציה כזו מבחינתם. שמרתי כיפור, תענית אסתר, תשעה באב. ביקשתי מאלוהים שיביא לי רמז, ואז במקרה התאריך ב' באב הופיע בטלוויזיה. משם ספרנו עד ט' באב. להדליק אש בשבת פשוט לא הסכמתי. לא ראיתי טלוויזיה בשבת, היו שבתות שהייתי מוותרת גם על הרדיו. הייתה תקופה שהיו מביאים לנו נרות לפני שבת, שמענו גלגלצ וידענו מתי שבת. לקחתי על עצמי משהו" ~ התצפיטנית אגם ברגר מספרת על הנחישות שלה לשמור על מנהגים יהודיים במהלך תקופת השבי ([https://www.maariv.co.il/news/military/article-1174299 '''"העריכו אותי יותר בגלל שאני דתייה": העדות המדהימה של אגם ברגר על שמירת השבת והמצוות בשבי"'''], אתר מעריב, תאריך 19.2.2025)
* [...] הפעם אני ביום כיפור צם כמו שצריך, וזה יבוא. וזה פעם ראשונה בחיים שצמתי כמו שצריך ולא עבר כלום זמן, והנה אני פה [https://www.facebook.com/watch/?v=817764037307925&vanity=divuchimbizmanemet איתן הורן שורד השבי מספר בדמעות סיפור מצמרר מתוך המנהרות ״צמתי פעם ראשונה בחיים כיפור וביקשתי להשתחרר - וזה מה שקרה״].
* רום ברסלבסקי סיפר שהמחבלים הציעו לו להתאסלם, והבטיחו בתמורה לתת לו יותר אוכל ולהקל עליו בתנאים הקשים בשבי, אבל הוא רק אמר להם כל הזמן: "אני יהודי חזק!". למצלמות הוא אמר עכשיו: "אני מבקש שאנשים יבינו שהם יהודים, שיעשו יותר מצוות. עשו לי את זה רק כי אני יהודי. יהודי צריך לדעת שהוא במקום גדול, שהוא לא כמו כולם". [https://sivanrahavmeir.com/%D7%94%D7%97%D7%9C%D7%A7-%D7%94%D7%99%D7%95%D7%9E%D7%99/%D7%96%D7%94-%D7%9C%D7%90-%D7%A8%D7%A7-%D7%94%D7%97%D7%98%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%9D-%D7%96%D7%94-%D7%92%D7%9D-%D7%90%D7%A0%D7%97%D7%A0%D7%95/ סיון רהב מאיר]
* דווקא בעמקי השאול כן, לפני השביעי באוקטובר לא הייתי אדם חרדי או דתי היום אני מגדיר... אני לא אוהב להיכנס להגדרות אבל לדעתי אני יכול להגדיר את עצמי כדתי חד משמעית [...] ודווקא בתוך העזה במקום הכי שפל שבן אדם יכול להיות בו חזרתי בתשובה".[https://www.youtube.com/watch?v=3GjdjkYBPfM ''הסתכלתי למחבל בעיניים ואמרתי לו: אני לא מתאסלם'' | רום ברסלבסקי פותח הכל]
* ברור שחטפו אותי כי אני יהודיה.אז הרגשתי שהזהות היהודית שלנו זה משהו שהוא צריך להיות מאוד ברור לנו. הם יודעים כל כך הרבה על האיסלאם וכל כך הרבה את השקר שהם מבוססים עליו ולי לפעמים היה חורים ואמרתי אין מצב ש [...]לא לא יהיה לי דברים שאני שאני יודעת" ~ אגם ברגר [https://www.youtube.com/watch?v=6MDgPj-rVk4]
*בתפילה אתה עומד אומר אומר מה שצריך להגיד כאילו בלי להכניס איזה משמעות האמיתית [...] ואתה מדבר עם בורא עולם פשוט. שם בשבי שגב תפר לי, זוכר נכון, כיפה. כן עושים שבתות
הם עושים חגים משתדלים לעשות מקסימום ~ מקסים הרנקין על ההתאסלמות כלפי חוץ ותפילה בשבי
* על ההחלטה לעבור ברית מילה לאחר החזרה מהשבי: בשבילי זה סגירת מעגל להשלים את מה שהיה חסר. ברוא עולם נתן לי הזדמנות לחיות מחדש, אני צריך לתת מינימום של הכבוד שאני יכול ולהיות שלם עם עצמי.~ מקסין הרנקין [https://www.youtube.com/watch?v=sZyF-g06PmQ]
==דברי הורים לאחר השחרור==
* "ברוך אתה ה׳ אלוהינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגענו לזמן הזה, הודו לה׳ כי טוב כי לעולם חסדו. במשך 505 ימים בכל בוקר ישבתי בחדר של עומר והתפללתי ל[[אלוהים|בורא עולם]] שישמור ויגן על עומר שלנו מכל פגע ומכל רע וישיב אותו אלינו חי בריא ושלם ואני עומדת כאן עכשיו ומודה לך בורא עולם שלא השבת את תפילותי ריקם ועומר ילד השמש שלנו שב הביתה. אני רוצה להזכיר ולתת כבוד לאורי דנינו ז"ל שבשבעה באוקטובר שב לתוך התופת להציל את מיה איתי ועומר אורי שהכיר אותם רק כמה שעות לפני לא חשב על עצמו או על משפחתו שחינכה אותו על ערבות הדדית ועל כך שלא משאירים אף אחד מאחור. אורי שרד בשבי בתנאים תת אנושיים 11 חודשים ונרצח ע"י מפלצות החמאס. אורי הוא הגיבור והמלאך השומר של מיה איתי ועומר, יהיה זכרו ברוך. ...עומר ילד השמש שלנו שב הביתה ואנחנו נושמים לרווחה. 450 ימים עומר היה מוחזק במנהרה לבד בתנאים קשים שכללו חלק מהזמן הרעבה והתעללות פסיכולוגית. עומר שיתף שכל מה שחלם לעשות שישוב הביתה הוא לשים את הראש על ברכיי ושאלטף לו את השיער ולצאת לרכב עם מלכי על האופנוע ולהרגיש את רוח ה[[חופש]]. עומר שיתף אותנו שכשעבר את הגבול והגיע לידי החיילים שלנו הוא נשם לרווחה הפנים הראשונות שפגש היו של פסיכולוגית שהציגה את שמה והדבר הראשון הוא ביקש את רשותה לתת לה חיבוק כי הוא היה צמא למגע אנושי חום ואהבה. ואנחנו מלבד להזיל דמעה בכאב גדול חיבקנו את עומר שלנו חזק והבטחנו לו שלעולם לא נפסיק לחבק ולאהוב אותו." ~ שלי שם טוב, אמו של עומר, [https://www.inn.co.il/news/662253 שלי שם טוב: "מודה לבורא עולם שלא השיב את תפילותי ריקם ועומר שלנו שב הביתה"|ערוץ 7]
* ""וואו מאיפה מתחילים? 505 יום שעשינו כל מה שיכולנו בשביל להחזיר את אליה הביתה מאבק יום יומי מול מקבלי ההחלטות, ובעיקר בהסברה להעלאת המודעות בעם ישראל על השבויים והשבויות שנמצאים בשבי. ביקשתי מעם ישראל להיות ביחד, להיות בערבות הדדית ואחד בשביל השני כמו אחים ואחיות. והכי ביקשתי להרבות בתפילות ומעשים טובים, בצד של אליה שמענו שהיה כל יום אומר את הפרשיות של הנחת התפילין שידע בעל פה, ועושה קידוש על כוס מים, התחזק וחיזק אחרים. שמענו על הרבה ניסים ועל השגחה עליונה שאליה וחבריו חוו שם. את כל התחושות האלו מגיע לכל 63 משפחות החטופים שעדין שם לחוות. הם חייבים כולם לחזור הביתה מיד לפני שיהיה מאוחר. ...אלון אוהל וכל מי ששומע אותי ממעמקי האדמה אני נרוצה להגיד לכם, אתם לא לבד ואנחנו פה נילחם למענכם עד שתחזרו הביתה. ...אני רוצה להודות קודם כל לבורא עולם שהחזיר לי את אליה הביתה. תודה אבא ותודה שניה היא לכל כך הרבה אנשים מכל קשת האוכלוסיה ,אז כדי שלא אפספס אף אחד אני אומר עם ישראל היקר על כל גווניו תודה שהיתם איתנו בכל התקופה הזו, הגעתם מרחוק ומקרוב, תמכתם, עודדתם וחיזקתם. בלעדיכם לא היינו מצליחים. תודה עם ישראל חי וחזק". - סיגי כהן, אמו של אליה כהן. [https://www.inn.co.il/news/662253 שלי שם טוב: "מודה לבורא עולם שלא השיב את תפילותי ריקם ועומר שלנו שב הביתה"|ערוץ 7]
* "עומר הביס את השבי, והוא חזר חזק מהרוח. כעת הוא מתחייב - 'אני מצטרף למאבק עד לשחרור כל החטופים והחברים שהשארתי מאחור'". - ניבה ונקרט, אמא של עומר, [https://www.inn.co.il/news/662253 שלי שם טוב: "מודה לבורא עולם שלא השיב את תפילותי ריקם ועומר שלנו שב הביתה"|ערוץ 7]
* "שגיא, מאז שהוא קטן, מדבר עם העיניים. בפעם הראשונה שהסתכלתי לו בעיניים - ראיתי שזה הבן שלי - ולא הצל שלו. הוא עוד יצטרך הרבה שיקום וסיוע, אבל זה הוא. אני משוכנע שהתפילות של אזרחי המדינה וגם יהודים בתפוצות, סייעו לזה. אנחנו הרגשנו את זה ולדעתי גם שגיא הרגיש זאת וזו אחת הסיבות שהוא איתנו היום." - פרופ' דקל חן, אבא של שגיא, [https://www.inn.co.il/news/662224 אביו של שגיא דקל חן לערוץ 7: הסתכלתי בעיניו, זה היה הבן שלי ולא צל שלו | ערוץ 7]
* "תודה לקדוש ברוך הוא, שהחיינו וקיימנו והגיענו לסוף הטוב הזה. אבינוש שלנו חזר מהשבי הארוך, רזה וחיוור, אבל חזק ומחושל ברוחו יותר מתמיד". "הוא חד, ממוקד, עוצמתי, ציני ומצחיק כמו תמיד, וגם קורן רוך ואהבה [...] בתודה להשם ולכולכם הוא חזר ממעמקי התופת והרוע, אל המשפחה, אל החברים ואל עם הנצח". - דיצה אור אמא של אבינתן אור [https://www.inn.co.il/news/681141 דיצה אור: "אבינתן חזק ומחושל ברוחו יותר מתמיד"|ערוץ 7]
* ""זה ערב שהוא הרבה מעל מרגש ומעבר לכל דמיון"[...] "האירוע הזה של השיבה הביתה, הוא טלטלה בעוצמה לא פחותה מהעוצמה של החטיפה. כמו שהעולם המוכר והידוע שלנו התרסק לרסיסים בשבעה באוקטובר, אז גם כל השנתיים האלה בבת אחת התרסקו לרסיסים כשהוא חזר. התוכן הוא שונה לחלוטין, אבל העוצמה הפנימית הנפשית היא באמת אותה עוצמה".- דיצה אור אמא של אבינתן אור [https://www.inn.co.il/news/681331 דיצה אור: "השיבה הביתה מטלטלת לא פחות מהחטיפה"|ערוץ 7]
* "הילדה שלי מבינה את הזכות האדירה, הנדירה והלא מובנת מאליה של להישאר בחיים אחרי תופת כזו", היא הוסיפה, "והיא באומץ עומדת חזקה, מראה לכולנו וגם לחמאס - שהם לא ישברו אותנו, לא יפרידו בינינו ושכולנו ערבים זה לזו, מעורבים זו בחייהם של זה. ושהאור שלנו מנצח".~ מירב לשם גונן, אמה של רומי [https://www.inn.co.il/news/686232]
==לאחר החזרה: תקומה והתמודדות==
*"אני עומד כאן היום אחרי שנתיים קשות וארוכות שהרגישו כמו נצח. שנתיים של חושך, געגוע ופחד - אבל גם תקווה שלא הסכמתי לוותר עליה". לדבריו, רגע לפני שהורד למנהרות בעזה, נחשף לתמונות מכיכר העצמאות והתרגש ממחאת המשפחות: "נתתם לי תקווה וכוח, עם ישראל שלא שוכחים את אחיהם מאחור - תודה לכם!". ~ גיא גלבוע דלאל [https://www.inn.co.il/news/683094 גיא גלבוע דלאל בנאום ראשון: "נחשפתי לכיכר מעזה. נתתם לי תקווה וכוח"]
*[...] עכשיו כשחזרנו הביתה, אפשר לחזור ולשחק כדורגל. רק תהיה מוכן - אנחנו באים לקחת עוד צלחת אליפות של שועלי כפר עזה. ולסיום - מתוך הכאב, מתוך התקווה שהתממשה, ומתוך האחריות שעוד לפנינו - אנחנו אומרים בקול ברור: עם ישראל חי!".~ גלי ברמן [https://www.inn.co.il/news/683094 גיא גלבוע דלאל בנאום ראשון: "נחשפתי לכיכר מעזה. נתתם לי תקווה וכוח"]
* "למעלה מ-40,000 עותקים של הספר שלי נמכרו בחודשיים! אני רוצה להודות לכולם על הרגע המרגש הזה. עם דמעות בעיניים אני כותב את זה, כי תמיד הייתה לי את התשוקה לכתוב ולהשפיע. באמת שלא היה לי פשוט להתמודד עם מה שעברתי, ועוד לרדת לפרטי פרטים - כל כך בגלוי וחשוף מול מדינה שלמה, ותכף גם מול עולם שלם". "כנראה שהייתי צריך להעביר הלאה את השיעורים שלמדתי אי שם בעומק המנהרה. מי שיחפש לראות את הטוב בכל דבר - תמיד ימצא אותו. והנה ההוכחה: מהמקום הכי נמוך אפשר רק לעלות למעלה".
~ אלי-ה כהן [https://www.inn.co.il/news/682828 במסע הסברה בקנדה: שורד השבי אלי-ה כהן קיבל את אות "ספר הפלטינה"]
* "[...] אני לא קורבן, אני לא מחפש רחמים עצמיים. עברתי את מה שאני עברתי, ואני לוקח את זה - רק גדל. ממשיך ללמוד ולהתפתח. אני הולך לטרוף את העולם הזה".[https://www.inn.co.il/news/684356 "במשך שנתיים הייתי בן-אדם מת": עדותו הקשה והמטלטלת של אלון אהל]
==דברי פוליטיקאים וקצינים==
* "הם בחיים. הם לא מתים אבל מצבם קשה ולכן אנו צריכים לעשות הכול כדי להוציא אותם במהירות הגבוהה ביותר." ~ [[בנימין נתניהו]], 16 ביולי 2024 ([https://www.srugim.co.il/1017926-%D7%94%D7%A6%D7%99%D7%98%D7%95%D7%98-%D7%A9%D7%9C-%D7%A0%D7%AA%D7%A0%D7%99%D7%94%D7%95-%D7%A2%D7%95%D7%A8%D7%A8-%D7%A1%D7%A2%D7%A8%D7%94-%D7%90%D7%91%D7%9C-%D7%94%D7%95%D7%90-%D7%9C%D7%90-%D7%A0 מקור])
* "צריך להגיד את האמת, להחזיר את החטופים זו לא המטרה הכי חשובה." ~ שר האוצר [[בצלאל סמוטריץ']], 21 באפריל 2025 ([https://www.ynet.co.il/news/article/h19mywmygg מקור])
* "חובתנו המוסרית, הלאומית, הראשונה במעלה, היא השבתם של החטופים והחטופות הביתה." ~ הרמטכ"ל [[אייל זמיר]] ([https://news.walla.co.il/item/3745921 מקור])
* "אני פונה מכאן אל אחינו שבידי המרצחים. עם שלם חסר אתכם, דואג לכם, זועק את זעקתכם. עם שלם מיוסר עד אין קץ. עם שלם יודע - בכל נימי נפשו, החרוכה מגעגוע ודאגה - שהפצע לא יגליד עד שתשובו אליו." ~ נשיא המדינה [[יצחק הרצוג]] ([https://news.walla.co.il/item/3745921 מקור])
* "אני מכיר שנים את המשפחה ההורים מלכי ושלי שמרו כל הזמן על אופטימיות. קהילת הרצליה הצעירה ליוותה את המשפחה; כל הזמן ונאבקה. ההתרגשות רבה" ~ ראש עיריית הרצליה [[w:יריב פישר|יריב פישר]] בברכות לשחרורו של עומר שם טוב ועל תרומת העיר [[w:הרצליה|הרצליה]] למאבק לשחרורו בדמות עצרות שבועיות ומפגן עצום ביום שחרורו (אשכנזי אבי & כהן משה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1174836 '''"חד כתער עם חיוך של מלך: עומר שם טוב ניפץ לרסיסים את תעמולת חמאס"'''], אתר מעריב, תאריך 22.2.2025)
* "יש לנו הרבה מטרות במלחמה; אנחנו רוצים להחזיר את כל חטופינו. החזרנו עד היום 147 חיים, בסך הכל 196. יש עוד - עד 24 חיים, בסך הכל 59. אנחנו רוצים להביא את החיים וגם את החללים, זה יעד חשוב מאוד. במלחמה יש יעד עליון - והיעד העליון הזה הוא הניצחון על אויבינו, ואת זה אנחנו נשיג." ~ [[בנימין נתניהו]] ([https://www.gov.il/he/pages/event-bible010525 מקור])
* "אם היו רק חטופים חיילים, הייתי מקריב אותם, חייל חטוף הוא כמו חייל הרוג מבחינתי, חייל יכול להיהרג ולהיות חטוף." ~ סא"ל (מיל') אליאב דיקשטיין ([https://www.maariv.co.il/culture/tv/article-1200746 מקור])
[[קטגוריה:מלחמת חרבות ברזל]]
0i2190g3zntnx1p4ja8hp6b2o7ppn5o
237111
237110
2026-06-21T03:18:25Z
קליאו
9676
/* אמונה דתית בימי השבי */ קיצור כותרת ארוכה
237111
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Release of Agam Berger, January 30, 2025, January 2025. VIII.jpg|ממוזער|210 פיקסלים|רגע השיחרור של אגם ברגר, 30 בינואר 2025]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=החטופים הישראלים ברצועת עזה במלחמת חרבות ברזל|נושא=החטופים הישראלים ברצועת עזה במלחמת חרבות ברזל}}
==ההתקפה והחטיפה==
* "כולכם ראיתם את הסרטון הנוראי שלי ביום השחור הזה שבו נחטפתי. הייתי פצועה, מפוחדת וחסרת אונים. זה היה רק היום הראשון בגיהינום. הייתי צריכה לרוץ מבית לבית יחד עם שני החוטפים שלי. הייתי מפוחדת ושמעתי כדורים מעל האוזניים שלי. רצתי הכי מהר שיכולתי" ~ התצפיטנית נעמה לוי על שבת ה7 האוקטובר 2023 בו נחטפה ממוצב נחל לעזה ([https://www.mako.co.il/news-world/2025_q3/Article-ce1a37a3ba26991027.htm '''"שורדת השבי נעמה לוי באו"ם: "הזמן שלי כחטופה נצרב בגופי ונשמתי לנצח"'''], אתר MAKO, תאריך 19.9.2025)
* "ברחנו מהמסיבה ברגע שהתחילו ההפגזות", עמדנו במיגונית וזה לא נגמר. התחילו יריות, קלצ'ניקובים. פשוט חיכינו למוות. זרקו אותי כמו שק תפוחי אדמה לתוך טנדר - אתה בשוק. אמרתי לעצמי: לא משנה מה - אני בוחר בחיים".
* "אתה אומר איפה חיל האוויר? מה קורה? פשוט חצו גדר. כל השיער היה מלא בבטון של המיגונית ואתה נוטף דם בלי סוף. כאבים מטורפים בראש, בכתף ובעין. אני לא רואה...לקרוא להם בלתי מעורבים? כולם מעורבים שם [...]. ~ אהל משחזר כיצד בתוך שניות מצא את עצמו מעבר לגדר, פצוע ומדמם ומול המון זועם בביה"ח בעזה (אלון אהל [https://www.inn.co.il/news/684356 "במשך שנתיים הייתי בן-אדם מת": עדותו הקשה והמטלטלת של אלון אהל])
* רום ברסלבסקי עבד כמאבטח במסיבת נובה, והניצולים שפגשו אותו ביום הטבח מתארים גבורה יוצאת דופן. "מ-6:30 בבוקר הבחור הזה לא ראה פחד, לא ראה מוות. לא רואה כלום חוץ מדבר אחד: איך הוא עוזר, איך הוא מעודד ומחלץ ומנסה להציל כמה שיותר אנשים", מספרת תמי בגאווה.
לכולם, מספרת האם, הוא חזר על המשפט: "אל תדאגו, תוך כמה שעות צה"ל משתלט פה על האירוע ואנחנו יוצאים מזה. אנחנו תוך כמה שעות נהיה בבית, רק צריך לשמור על קור רוח ולהילחם על החיים שלנו".
בשיחה האחרונה עם אמו, בשעה 10:00 בבוקר, כשהיא בוכה בהיסטריה, הוא מרגיע אותה: "אמא, זה לא מה שרואים בטלוויזיה. צה"ל השתלט על האירוע בנובה. אין לך מה לדאוג, אנחנו באזור מוגן. שלחו לנו אוטובוס וגם לנו שולחים עוד מעט אוטובוס. איך שמגיע האוטובוס, משהו כמו שעה, אני מבטיח לך אני אעלה על האוטובוס ואני כמה שעות בבית".[https://www.kan.org.il/content/kan-news/local/868550/]
==תנאי השבי, הפגיעות בגוף ובנפש==
* "הנה שירי, עברנו לגולן כמו שרצינו ואנחנו ממשיכים, או לפחות מנסים, לטייל כמו שאהבנו. אבל זה לא מרגיש לי כמו שהייתי רוצה. אתם חסרים לי מאוד כל יום, כל דקה וכל שנייה ואני מרגיש כל כך לבד ואבוד בלעדיכם. גם אני מתתי באותו יום, אבל רק אתם הפסקתם לנשום. וזה מה שהכי קשה לי, העובדה שאני פה ואתם לא פה איתי. אני באמת מנסה כל בוקר למצוא סיבה לקום ולהמשיך לנשום, ואם להגיד את האמת - לא תמיד אני מוצא. בלילה כשאני מרגיש אבוד ולבד, אני מסתכל לשמיים ומחפש את שלושת הכוכבים האלה. אני לא יכול לקחת בעלות עליהם, אבל מבחינתי אלה הכוכבים שלי. שירי, אריאל וכפיר - אני אוהב אתכם הכי בעולם, תמיד בעולם" ~ ירדן ביבס בפוסט מצמרר על ההתמודדות עם האובדן של שירי כפיר ואריאל (דרורי אביב, [https://www.israelhayom.co.il/lifestyle/family-and-parenting/article/20381926 '''"הפוסט המצמרר של ירדן ביבס: גם אני מתתי באותו יום, אתם הפסקתם לנשום"'''], אתר ישראל היום, תאריך 22.4.2026)
* "אני רוצה שתעצרו לרגע ותדמיינו שמאלצים אתכם לרדת למנהרה חשוכה ועמוקה מתחת לקרקע. האוויר דל בחמצן ובלתי אפשרי לקחת נשימה עמוקה. בכל פעם שאתם מנסים לנשום באופן מלא, אתם נחנקים מחוסר אוויר" ~ התצפיטנית נעמה לוי על התנאים הקשים בשבי ([https://www.mako.co.il/news-world/2025_q3/Article-ce1a37a3ba26991027.htm '''"שורדת השבי נעמה לוי באו"ם: "הזמן שלי כחטופה נצרב בגופי ונשמתי לנצח"'''], אתר MAKO, תאריך 19.9.2025)
* "סבלתי מתת-תזונה קיצונית, מרעב שלא ניתן לתאר ומפציעות שלא טופלו. הוחזקתי בתנאי מחייה בלתי נסבלים, ובפחד מתמיד שכל רגע עלול להיות הרגע האחרון שלי. 477 ימים שבהם כל דקה הרגישה כמו נצח. הזמן בשבי יישאר חרוט בגופי ונפשי לשארית חיי" ~ התצפיתנית נעמה לוי על תקופת השבי ([https://www.mako.co.il/news-world/2025_q3/Article-ce1a37a3ba26991027.htm '''"שורדת השבי נעמה לוי באו"ם: "הזמן שלי כחטופה נצרב בגופי ונשמתי לנצח"'''], אתר MAKO, תאריך 19.9.2025)
* "בשבועות הראשונים בשבי הייתי לבד. רק אני והשומרים שלי. במנוסה מתמדת, בפחד מוות. לפעמים ימים שלמים בלי אוכל, ומעט מים. באחד הימים, לא נשאר לי כלום. אפילו לא מים. למזלי, התחיל לרדת גשם. השובים שלי הניחו סיר מחוץ לבית בו הוחזקתי, והגשם מילא אותו. שתיתי ממי הגשמים האלו, שהספיקו גם לסיר אורז. וזה מה שהחזיק אותי. אבל יותר מהכל הפחידו אותי ההפצצות" ~ נעמה לוי על הימים שהועברה ממקום מחבוא אחד לשני ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1199391 '''"נעמה לוי חשפה לראשונה: באחת ההפצצות קרס חלק בבית שבו הוחזקתי - ניצלתי בנס"'''], אתר מעריב, תאריך 24.5.2025)
*"אני חושבת שהשאלה שעולה לכולם בראש זה: האם הטרידו אותך?", אמרה גונן למראיין בן שני, "אנשים לא שואלים את השאלה הזאת. אני גם לא הייתי שואלת אותה אם הייתי אתם. אני חושבת גם שאף אחד לא שואל אותה בעיקר כי אף אחד לא רוצה לשמוע את התשובה".~ רומי גונן [https://www.inn.co.il/news/686232 רומי גונן שיתפה: המחבל הצמיד לי אקדח לראש ואיים עליי]
* "מה שרומי מתארת כמשהו שקרה פעם אחת, זה מה שאני חוויתי כמעט כל יום לאורך 482 הימים, מההתחלה ועד הסוף"~ ארבל יהוד [https://www.inn.co.il/news/689958 העדות האמיצה של ארבל יהוד]
* "תדעו לכם שכאשר נפגעו מפעילות צה"ל עזתים שהיו קרוביהם של חלק מהמשפחות שהחזיקו בי, הוכיתי קשות והושלכתי אף לבידוד למשך ימים ארוכים ללא מזון הראוי למאכל אדם וברמת היגיינה כמו במחנות הריכוז בשואה. שרדתי כי שמרתי על התקווה והמחויבות לחזור למשפחתי ובעיקר לילדיו של אחי דולב לאחר שנודע לי על מותו, המחויבות הזו ליוותה אותי דקה דקה במשך 482 יום וגם ברגעי הייאוש כאשר הושפלתי וסבלתי מטרור פסיכולוגי וניסיונות לשבור את רוחי מידיהם, לא נשברתי. במצב זה ואף גרוע מזה עוברים הימים והלילות על יקירינו שם" ~ שורדת השבי ארבל יהוד בהופעה בפני וועדת החוקה והביטחון פנים של הכנסת (ג'ברה דביר, [https://www.mako.co.il/news-politics/2025_q2/Article-13fde5d9d27e691027.htm?pId=173113802 '''"ארבל יהוד: תסתכלו עליי, תראו את מי הפקרתם"'''], חדשות 12, תאריך 19.5.2025)
* "כשהייתי שם אז היו הרבה דברים שהם עשו, שאני אוטומטית המוח שלי תרגם את זה כהם עושים את זה לטובתי. זה שהם לקחו אותי לבית חולים רק אחרי שמונה ימים, והכדור היה לי ברגל שמונה ימים, אז ממש האמנתי שהם עושים את זה כדי לשמור עליי. כי הם אמרו שהם יהרגו אותנו בדרך, שאם הם רואים מכונית נוסעת אז ישראל תהרוג אותי. ועכשיו בדיעבד זה לא לגיטימי להשאיר בן-אדם עם רגל פתוחה שמונה ימים עם כדור ברגל... ידעתי שהוא עוד לא חזר וחיכיתי לו, חיכיתי לו ארבעה ימים. היו ארבעה ימים קשים, לא הסכמתי לאכול, לא הסכמתי להתקלח, לקום מהמיטה. שאף אחד לא ידבר איתי, מלא אנשים רצו להיכנס לחדר, לבוא, לחבק, להגיד שלום, פשוט לא הייתי מוכנה לראות אף אחד עד שלא ראיתי את איתי בעיניים שלי." ~ מיה רגב על תקופת השבי והשחרור שלאחריו חיכתה 4 ימים נוספים עד שהתאחדה עם אחיה איתי רגב שגם נחטף איתה לעזה ושוחרר אף הוא (פעילן מיכל, [https://www.mako.co.il/news-israel/2024_q4/Article-99cfe70a8348391027.htm '''"שנה לשובם | מיה רגב חושפת את סיפור השבי - והמאבק על החזרת חברה הטוב עומר שם טוב"'''], אתר MAKO, תאריך 2.12.2024)
* "פתאום הם הביאו שני מקלות, ופשוט קשרו אותי כשאני אזוקה בידיים וברגליים – כמו עוף בגריל, תלויה הפוך עם מסקינגטייפ על הפנים... מסתבר בדיעבד שהם חשבו שאני קצינה. והוא מושיב אותי ואומר לי: יש לך 40 דקות להגיד את האמת, אם לא אני הורג אותך." ~ עמית סוסנה על העינויים בשבי ([https://story.mako.co.il/captives_testimony '''"עדויות מהשבי"'''], אתר MAKO)
* "ניסו להוציא ממני אינפורמציה, אמרו שראו בטלוויזיה שאני מהצבא. השומר הכניס אותי לחדר, ואמר לי 'יש לך 40 דקות להגיד לנו את האמת, אם לא אני הורג אותך'. לירי שאלה אותי 'עמית, אני יודעת שזה נשמע רע. אני לא חושבת שיהרגו אותך אבל את רוצה אולי שנמסור משהו, להורים, לאמא?' אמרתי לה כשהיא חזרה: 'לא יודעת אם היו הורגים אותי או לא, מבחינתי את הצלת את החיים שלי'" ~ עמית סוסנה על לירי אלבג שהצליחה לשכנע את השובים אצלהם הן הוחזקו בשבי שעמית אינה קצינה בצה"ל והצליחה בכך למנוע ממנה לעבור עינויים קשים בהמשך השבי עד שחרורה ([https://www.haaretz.co.il/news/politics/2025-01-28/ty-article/00000194-aea5-d364-a99f-aff71c010000 '''"עמית סוסנה: לירי אלבג שכנעה את השומר בשבי שאני לא בצבא, היא הצילה את חיי"'''], אתר הארץ, תאריך 28.1.2025)
* המטרה שלהם הייתה להשפיל אותי. לשבור את הכבוד שלי, וזה בדיוק מה שעשו לי. דברים שגם בתקופת היטלר לא עשו. אתה רק מתפלל שזה ייגמר. כל יום שם היה גיהינום חדש.[https://www.inn.co.il/news/682429 כמו נאצים: העדות הקשה של רום ברסלבסקי מהשבי]
* התפריט כלל "פיתה וארבע כפות אפונה ביום. הייתה תקופה שהיינו אוכלים רק תמרים יבשים. ואתה יודע שיש אצלם אוכל. אתה אומר לעצמך 'בסוף מתרגלים לרעב', אבל לא. זה כאבים בכל הגוף - כל הזמן. אתה נראה כמו שלד. אתה מסתכל על עצמך ואתה רואה גופה, וזה עושה להם טוב על הלב". [https://www.inn.co.il/news/684356 "במשך שנתיים הייתי בן-אדם מת": עדותו הקשה והמטלטלת של אלון אהל]
* "כשפורסם הסרטון המומצא על מקרה האונס בשדה תימן - הרבה מהם חטפו מכות חזקות והתעללויות". [https://www.inn.co.il/news/682175 דיצה אור: החטופים סבלו אחרי פרסום הסרטון משדה תימן]
==דברי פדויי השבי לאחר שיחרורם==
*אחד הרגעים הדרמטיים ביותר בסיפורו של כלפון היה נקודה בה ההשגחה הפרטית התגלתה במלוא עוצמתה והצילה אותו ממוות ודאי. לאחר תקופה ארוכה של ייאוש, כשהוא משוכנע שדינו נגזר, תכנן כלפון מעשה נואש: לחטוף נשק מהשומרים בזמן תפילתם ולנסות להרוג אותם, בידיעה ברורה שסיכוייו לשרוד קלושים. "אמרתי שאקח צ'אנס כי ממילא אני הולך למות. ביום שתכננתי לעשות את זה פתחתי את הרדיו כנראה בהכוונת בורא עולם - ושמעתי את אמא שלי".הקול של אימו שינה את הכל מבחינתו. "אמרתי לעצמי, רק בשבילה ובשביל האנשים שנלחמים עליי בחוץ, שווה לי לשרוד את כל מה שאני עובר".
הרדיו, שנועד במקור להשמעת קוראן לצורכי איסלום, הפך לצינור החמצן היחיד, דרכו שמעו החטופים בשעות בודדות של קליטה את שידורי גלי צה"ל והבינו את גודל האסון שפקד את המדינה, אך גם את עוצמת המאבק המתחולל לשחרורם. [https://www.inn.co.il/news/689674 '''"כלפון בראיון: כאן אבנה את ביתי, זו הנקמה בחמאס"'''], אתר בשבע, תאריך כ"ג בשבט תשפ"ו 10.02.26)
* "שוחררתי לאחר 477 ימים בזכות הסכם שהושג במשא ומתן. הרגעים הקשים ביותר בשבי היו כשלא הגיעו חדשות על משא ומתן. כשאתה מבין שהכול תקוע, התקווה דועכת, וכל שנותר לעשות זה להתפלל, להיאחז בשפיותך, ולחכות לחידוש השיחות. רק אז אתה מרגיש שוב שהחופש אפשרי" ~ התצפיטנית נעמה לוי על הימים בשבי שנעו בין תקווה לייאוש ([https://www.mako.co.il/news-world/2025_q3/Article-ce1a37a3ba26991027.htm '''"שורדת השבי נעמה לוי באו"ם: "הזמן שלי כחטופה נצרב בגופי ונשמתי לנצח"'''], אתר MAKO, תאריך 19.9.2025)
* "מבקשת מכם, שגם עכשיו, כשיש מלחמה עם איראן וכולנו עסוקים בעוד המון דברים, אל תשכחו את החטופים. תמשיכו להיאבק כדי שכולם יחזרו, כמו שנאבקתם למעני. תמשיכו להשמיע את קולם, כי אולי הם יישמעו את זה וזה ייתן להם כוח, כמו שזה נתן לי כוחות שם. בבקשה, גם בתקופה הקשה הזו אסור לשכוח אותם" ~ התצפיטנית נעמה לוי במסר לציבור ביום הולדתה ה21 לאחר שחרורה מהשבי ועל רקע המלחמה של ישראל מול איראן ביוני 2025 ([https://www.maariv.co.il/breaking-news/article-1207763 '''"שורדת השבי נעמה לוי: אל תשכחו את החטופים"'''], אתר מעריב, תאריך 22.6.2025)
* "אני נעמה לוי. בשבעה באוקטובר נחטפתי לעזה ממוצב נחל עוז. הוחזקתי בשבי חמאס במשך 477 ימים קשים ובלתי נסבלים. במהלך התקופה הנוראית והבלתי נתפסת הזו, סיפרו לנו ששכחו אותנו. אבל אני לא האמנתי. ידעתי שנלחמים עלי. ידעתי שנלחמים עלי כי במוצאי שבתות, כשהרשו לי לראות טלוויזיה – ראיתי אתכם. בככר הזאת" ~ נעמה לוי על תקופת השבי ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1199391 '''"נעמה לוי חשפה לראשונה: באחת ההפצצות קרס חלק בבית שבו הוחזקתי - ניצלתי בנס"'''], אתר מעריב, תאריך 24.5.2025)
* "שם, בשבי, ראיתי אלפי אנשים עומדים כאן, עטופים בדגלים, צועקים, שרים, מחזיקים בתמונות החטופים, בתמונה שלי, גרמו לי להרגיש שאני לא נשכחתי. שזה לא נגמר, שאני עוד אחזור. ואחרי 477 ימים של גיהנום באמת חזרתי. אז אני רוצה לומר לכם תודה. תודה עמוקה. וגם לבקש מכם בקשה: תמשיכו לבוא. תמשיכו לחבק ולחזק את מי שעדיין שם. אין לכם מושג כמה כוח זה נותן - וכמה תקווה זה נתן לי" ~ על העידוד ששאבה מהמאבק בארץ להחזרתה ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1199391 '''"נעמה לוי חשפה לראשונה: באחת ההפצצות קרס חלק בבית שבו הוחזקתי - ניצלתי בנס"'''], אתר מעריב, תאריך 24.5.2025)
* "הן באות במפתיע, בהתחלה שומעים את השריקות, מתפללים שזה לא יפול עלינו, ואחר כך – הפיצוצים, רעש בעוצמות שמשתק את הגוף, והאדמה שרועדת. כל פעם מחדש הייתי בטוחה שזה הסוף שלי. זה אחד הדברים הכי מפחידים שחוויתי שם. וזה גם מה שסיכן אותי יותר מהכול: באחת ההפצצות קרס חלק מהבית שבו הייתי. למזלי — הקיר שעליו נשענתי לא התמוטט, וזה מה שהציל את חיי. זאת היתה המציאות שלי. זאת עכשיו המציאות שלהם" ~ על האימה והפחד מהפצצות צה"ל בזמן השהיה בשבי ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1199391 '''"נעמה לוי חשפה לראשונה: באחת ההפצצות קרס חלק בבית שבו הוחזקתי - ניצלתי בנס"'''], אתר מעריב, תאריך 24.5.2025)
* "נתת לנו תקווה כשהיינו שם. ברגע שנבחרת, שמענו שאתה רוצה לעשות הכל כדי להגיע לעסקה בהקדם האפשרי" ~ נעמה לוי במפגש שורדי השבי עם נשיא ארה"ב [[דונלד טראמפ|טראמפ]] (אייכנר איתמר & אדלסון דניאל & חלבי עינב, [https://www.ynet.co.il/news/article/rjutag8o1e '''"אלי שרעבי לטראמפ: תעשה את זה שוב, הנשיא איים על חמאס: אזהרה אחרונה"'''], אתר YNET, תאריך 6.3.2025)
* "אסור לשכוח אף אחד. הם צריכים אותנו, הם צריכים את התפילות שלנו, הם צריכים אותנו חזקים בשבילם." ~ התצפיתנית אגם ברגר בביקורה בקבר יוסף לאחר שובה מהשבי (בן קימון אלישע, [https://www.ynet.co.il/news/article/s1xystzjjl '''"אגם ברגר בקבר יוסף: החטופים צריכים אותנו חזקים בשבילם"'''], אתר YNET, תאריך 3.3.2025)
* "אני לא זמר, אני אבא ששר, ה[[מוזיקה]] ליוותה אותי לאורך כל החיים ובמיוחד לאורך התקופה שבה הייתי בשבי. הייתי שר לעצמי כל היום, בכל לילה הייתי שר לבנות שלי ומדבר איתן מאחורי המשמעויות של המילים של שירים מיוחדים." ~ שגיא דקל חן על תקופת השבי והמוסיקה שהקלה במקצת (צ'כנובר יעל, [https://www.ynet.co.il/news/article/hkvgytjjkx '''"שורד השבי שגיא דקל-חן ביצע את השיר 'קרן שמש' - והקדיש לחטופים בעזה | צפו"'''], אתר YNET, תאריך 1.3.2025)
* "השיר הוא קודם כל שיר אהבה, עבורי מילי היא קרן השמש כבר כמעט 21 שנה, מאז הבנות שלי הצטרפו והפכו את השמש לגדולה יותר. אל תלכי קרן שמש, אעשה הכול כדי שתישארי. עשיתי הכול כדי שתישארו. כל יום הרגשתי איך אני אוהב אותן יותר ויותר ויותר. השיר הוא גם שיר תקווה, קרן השמש מגרשת את החושך, מראה לנו את האופק, את האור, את החיים" ~ על בחירת השיר 'קרן שמש' במסגרת 'הפרויקט של תמרי' (צ'כנובר יעל, [https://www.ynet.co.il/news/article/hkvgytjjkx '''"שורד השבי שגיא דקל-חן ביצע את השיר 'קרן שמש' - והקדיש לחטופים בעזה | צפו"'''], אתר YNET, תאריך 1.3.2025)
* "אל תאבדו תקווה, שלחו כל יום חום ואהבה, תאמינו לי שזה חודר את בטן האדמה. לחברים שלי שלא רואים אור שמש שם בשבי - תהיו חזקים" ~ שגיא דקל חן במסר לחבריו לשבי שטרם שוחררו (אודם יעל, [https://www.mako.co.il/news-israel/2025_q1/Article-2f2c19bfcdd4591026.htm '''"פחות משבועים אחרי ששוחרר משבי חמאס: שיר התקווה של שגיא דקל-חן ומשפחתו"'''], אתר N12, תאריך 28.2.2025)
* "אומרים לך להיות בשקט כי שומעים עברית מבחוץ, כל השכנים שלנו. היו (הפגזות) כאלה מפחידות, במיוחד בהתחלה, כי אתה לא רגיל לזה. אתה מרגיש את הבית זז. אני גרה במרכז, אלה לא דברים שאני שומעת. אבל לאט לאט הפחד ירד קצת. מצות לא היו, אבל לי זה היה ברור שאני מנסה לשמור מה שאני יכולה. ביקשתי מהם (המחבלים) קמח תירס ותמרים, מה שהיה אפשר, כי זו תקופה שלא היו ירקות ודברים כל כך. לירי ואני ציירנו הגדה, כמו שאנחנו זוכרות. אווירה של חג. ולירי עשתה קישוטים ודברים לשולחן. אמרנו להם יש לנו חגים עכשיו, תנסו לבדוק לנו, והם איכשהו הצליחו למצוא. אני מקווה שזה היה התאריך המדויק, כאילו אני עכשיו לא באמת יודעת אם זה היה התאריך באמת או לא, אבל זה מה שהם אמרו" ~ אגם ברגר מספרת על תקופת השבי בתחומים שונים (קליין אלי, [https://www.bhol.co.il/news/1687210 '''"שהשכנים לא ישמעו: שורדת השבי אגם ברגר חושפת פרטים חדשים"'''], אתר בחדרי חרדים, תאריך 23.2.2025)
* "ב-9/10 ירדתי למנהרה ושם ראיתי אותו עומד. מיד בלי להכיר אותי הוא ניגש, לחץ לי את היד עם שיער אדמוני אסוף בקוקו, עם חיוך ועיניים שמשרות כל כך הרבה שלווה, אהבה, רוגע, תמיכה ואכפתיות מהרגע הראשון יותם היה קורן ומרגיע, מגע היד, החיבוק, המילים עזרו לי לנשום לרווחה ולהבין שכל עוד יותם לצידי אפשר להוריד את מפלס הפחד ראיתי כמה הוא 'מאושר' כשהוא יכול לתופף לנו מקצבים שהוא מכיר. הוא תמיד שידר אופטימיות, האמין שהכל ייגמר, דאג לנו, התעניין בסיפור שלנו, הכיל אותי והקשיב והחיוך לא ירד מפניו לעולם" ~ התצפיטנית קרינה ארייב מספרת על המפגש עם החטוף יותם חיים ז"ל בשבי החמאס בתחילת המלחמה, כשלאחריו ניסה להימלט ונהרג מאש כוחות צה"ל בשוגג (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1175119 '''"לאחר שחזרה מהגיהנום: התצפיתנית בעדות מדהימה על יותם חיים"'''], אתר מעריב, תאריך 23.2.2025)
* "הייתי לבד בשבי מאז היום ה-50. בהתחלה הייתי עם איתי רגב, אבל אחרי שהוא שוחרר נשארתי לבד. הייתי כל הזמן במנהרות. מדי פעם נחשפתי לתקשורת, ראיתי אל ג׳זירה וזה חיזק אותי" ~ עומר שם טוב בעדות ראשונה על תקופת השבי ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1175000 '''"דווקא במנהרות החמאס: השינוי המדהים שעבר על עומר שם טוב"'''], אתר מעריב, תאריך 22.2.2025)
*"לא נתנו לנו לראות חדשות שבועיים לפני כדי שלא נבין שאנחנו יוצאות הביתה. הייתי עם לירי מההתחלה, ויום לפני שהיא שוחררה אמרו לה ללכת לצלם סרטון והיא לא חזרה. עד יום שלישי, יומיים לפני שחזרתי, לא ידעתי שהן שוחררו וכל הזמן שאלתי מתי לירי חוזרת. ביום שלישי בא 'מישהו גדול' ואמר שאני חוזרת הביתה ושחברות שלי כבר בבית. הכינו אותי לזה שהולכים להיות המון אנשים במעמד השחרור. ראיתי את הבנות יוצאות בסרטון ועדיין לא האמנתי שזה יהיה ככה" ~ התצפיטנית אגם ברגר מספרת על הימים המתוחים לפני השחרור המיוחל ([https://www.maariv.co.il/news/military/article-1174299 '''"העריכו אותי יותר בגלל שאני דתייה": העדות המדהימה של אגם ברגר על שמירת השבת והמצוות בשבי"'''], אתר מעריב, תאריך 19.2.2025)
* "קוראת את זה כבר אלף פעם, וכל פעם מתרגשת מחדש. לא הפסקתי להאמין שיגיע הרגע ותחזור אלינו, וזה קורה עוד שנייה. כמה שאנחנו מתגעגעים ומחכים לך כאן לחיבוק הכי ענקי בעולם, עוד כמה ימים ואתה איתנו, תחזיק מעמד עוד קצת עומריקו. עוד קצת, עוד טיפה, ואתה בבית" ~ מיה רגב בפוסט עידוד לקראת שחרורו של עומר שם-טוב שנחטף יחד איתה ועם אחיה וצפוי להשתחרר בפעימה האחרונה המיוחלת ([https://www.atmag.co.il/%D7%A2%D7%95%D7%9E%D7%A8-%D7%A9%D7%9D-%D7%98%D7%95%D7%91-%D7%97%D7%95%D7%96%D7%A8-%D7%94%D7%91%D7%99%D7%AA%D7%94/ '''"עומר שם טוב חוזר הביתה. שורדת השבי מיה רגב: 'לא הפסקתי להאמין'"'''], מערכת את, תאריך 18.2.2025)
* "חיילים חלמו על הזכות להגיע ולשחרר אתכן. אני יודע על העשייה המאוד איכותית של התצפיתניות, לצערי גם מי שלא איתנו, שעשו עבודה יוצאת מן הכלל. גם את השפעת העשייה שלכן על מה שהתרחש בדקנו בתחקירים ויש דברים שלמדנו שצריך לשנות. ממני באופן אישי ובשם המפקדים בצה"ל - אני מאוד מצטער על כל מה שעברתן, זו אחריות שלנו ולא נוכל לשנות לאחור, אנחנו כן מאוד ממוקדים בלמידה על מנת שדבר כזה לא יישנה. ממה שסיפרתן לי עכשיו, אני מבין שהתמודדתן עם קושי בלתי נתפס בגבורה עילאית - גם בתקופת השבי וגם באופן בו נהגתן במעמד השחרור" ~ [[w:ראש המטה הכללי|ראש המטה הכללי]] רא"ל [[w:הרצי הלוי|הרצי הלוי]] בהתנצלות בפני התצפיטניות בפגישה לאחר שובן מהשבי (יהושוע יוסי, [https://www.ynet.co.il/news/article/b1wgcgaf1g '''"התצפיתניות לרמטכ"ל: 'הפקרתם אותנו'. הוא התנצל: 'התמודדתן בגבורה עילאית'"'''], אתר YNET, תאריך 14.2.2025)
* "הלב שלי נשבר מול ה[[אכזריות]] האינסופית של השטן מעזה שהתעלל בתושבי הנגב באותה שבת, התעלל בחטופים טרם שוחררו, וממשיך להתעלל בחטופים שעוד לא שוחררו ובמשפחותיהם." ~ [[w:אשכר אלדן כהן|אשכר אלדן כהן]] ({{קישור כללי|כותרת=מקור|כתובת=https://www.facebook.com/eshkar.e.cohen/posts/pfbid0yCXvvZgvc34Z5sCyw9srX7AbUHY9UeS2J2UyLNrK4nrionnqQDDd8Voej6wwNXZCl}})
* "במהלך 50 הימים הראשונים מאז 7 באוקטובר הייתי רוב הזמן לבד. לאחר מכן הייתי בשבי עם חברותיי התצפיתניות והאזרחיות שנתנו לי כוח ותקווה. חיזקנו אחת את השנייה עד ליום השחרור וגם אחריו." ~ התצפיתנית נעמה לוי בעדות על תקופת השבי ([https://story.mako.co.il/captives_testimony '''"עדויות מהשבי"'''], אתר MAKO)
* "הקיר קרס אחרינו" ואביה הוסיף: "היא הצליחה לברוח ברגע האחרון והקיר נפל" ~ נעמה לוי חושפת את רגעי האימה במקום השבי בעזה לאור הפצצות צה"ל ואיך ניצלה ברגע האחרון (טוקר יאיר, [https://www.kikar.co.il/israel-news/naama-levy-gaza-escape '''"הקיר קרס אחרינו: נעמה לוי חושפת את רגעי האימה בעזה"'''], תאריך 12.2.2025)
* "בדרך אמונה בחרתי ובדרך אמונה שבתי. תודה לכל עם ישראל וחיילי צה"ל הגיבורים. אין כמוכם בעולם!" ~ התצפיתנית אגם ברגר במסר עם שחרורה מהשבי ([https://www.hidabroot.org/article/1205920 '''"בדרך אמונה בחרתי": המסר המרגש של אגם ברגר לעם ישראל"'''], אתר הידברות, תאריך 30.1.2025)
* "בהתחלה חשבתי שהם מסתלבטים עליי ולא זזתי מהמקום. הוא (לוחם) שאל אותי, 'אני יכול להרים אותך על הכתף שלי?' ואז הבנתי שזה קורה... הלוחמים היו אמיצים – זה היה עניין של שנייה ויכולתי שלא להיות כאן היום." ~ נועה ארגמני על חילוצה בידי כוחות [[צה"ל]] ([https://story.mako.co.il/captives_testimony '''"עדויות מהשבי"'''], אתר MAKO)
* "למדתי לתת את המאה אחוז שלי גם כשאני כבר מותשת, למדתי שבסוף הכול מסתדר, למדתי לשמור על אופטימיות, למדתי לחשוב חיובי, למדתי שכל יום הוא הזדמנות חדשה. למדתי להתמסר, למדתי שיש עוד כל כך הרבה מה ללמוד" ~ נעמה לוי טרם גיוסה לצה"ל וזמן קצר טרם חטיפתה לעזה (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1166852 '''"חטופות שראו אותה אמרו שהיא עומדת ומדברת": סיפורה של נעמה לוי"'''], אתר מעריב, תאריך 24.1.2025)
* "אני מפצירה בכם, באחריותכם להגן על זכויות אדם, העולם מסתכל ומחכה שמועצת הביטחון של האו"ם תעמוד במנדט שלה. אנחנו, החטופים, הבטחנו אחד לשני — אם מישהו מאיתנו ישוחרר, לעולם לא נפסיק להילחם עד שכולם יהיו חופשיים. אני לא יכולה לשתוק לא רק בגלל ההבטחה שלנו אחד לשני, אלא גם בגלל השתיקה המוחצת ואפילו ההכחשה של הזוועות שקרו וממשיכות לקרות לכל החטופים שעדיין מוחזקים בעזה במשך 383 ימים נוראים" ~ עמית סוסנה בנאומה באו"ם לאחר שחרורה מהשבי (שמעוני רן, [https://www.haaretz.co.il/news/politics/2024-10-23/ty-article/00000192-ba65-d243-a5db-fe75703f0000 '''"עמית סוסנה באו'ם: אני לא יכולה לשתוק למול הכחשת הזוועות שעברתי ושעדיין עוברות על החטופים"'''], אתר הארץ, תאריך 23.10.2024)
* "בשלב מסוים ביקשתי מהם להוציא סרטון, רציתי שיהיה למשפחה שלי אות חיים. אמרתי להם שאבא שלי חזק וששומעים אותו, והם באמת צילמו אותי... בשלב מסוים המחבלים רצו להוריד אותי למנהרות, לא הסכמתי. אמרתי להם שאני לא מוכנה. לא יכולתי לסבול את השקט שם ואת הבדידות." ~ התצפיתנית לירי אלבג בעדות על תקופת השבי ([https://story.mako.co.il/captives_testimony '''"עדויות מהשבי"'''], אתר MAKO)
* "למדתי תוך חודש את השפה הערבית ושמעתי את מי שהחזיק בי מביעים שמחה על הפילוג בעם בשאלת שחרורם של בני הערובה. חשבתי שהם מפעילים עליי טרור פסיכולוגי כאשר הנושא של בני ערובה הפכו לנושא פוליטי. לא האמנתי עד חזרתי לארץ ונחשפתי למציאות הקשה הזו. החזקתי 482 ימים מבלי שראיתי או שמעתי אף ישראלי, מאז שהופרדתי מאריאל, בן זוגי, 3 שעות אחרי שנחטפתי ועד שפגשתי את גדי (מוזס). אתם יכולים לתאר לעצמכם מקצת מהזוועות שעברתי בתקופת השבי שראיתם כולכם את יום שחרורי. למרות זאת חזרתי ממוקדת מטרה להציל את אריאל אהובי, דוד אחיו, ויתר בני הערובה במסגרת המאבק לשחרורם ובמקביל לתהליך השיקום הארוך הצפוי לי. כבר בערב יום שחרורי בשיבא אמרתי לאבא: 'אבא אל תרפה. אני צריכה את אריאל כדי להשתקם'. ואבא ענה לי: 'לא חשבתי אחרת'. ומכם אני דורשת, כמו אבא שלי, אל תחשבו אחרת. תחזירו את כולם במהלך אחד - את החיים ואת המתים, ואל תפחידו את העם בשאלת המחיר, אלא תפחידו את עצמכם, ואולי זה מה שיגרום לכם לשמור על אזרחי המדינה טוב יותר בעתיד." ~ ארבל יהוד בעדות על תקופת השבי (סלע אורי, [https://news.walla.co.il/item/3725977 '''"המסר של ארבל יהוד בוועדה בכנסת: לא האמנתי שנוצר פילוג בעם סביב החטופים"'''], אתר וואלה, תאריך 10.2.2025)
* "רציתי לעצור ולהגיד תודה לעם ישראל, למשפחה, לחברים. התפילות והכוחות ששלחתם ליוו אותנו לאורך כל הדרך ועזרו לנו להאמין שהסיוט הזה בסוף יגמר. אתם מרגשים לרמות שהלב לא מכיל ועוד ייקח זמן להכיל ולהודות לכולכם. צריך לזכור שיש עוד 94 חטופים שרק מתים שנציל אותם. עם ישראל חי ובעזרת השם נמשיך לקבל בשורות טובות בשבועות הקרובים." ~ רומי גונן במסר עם חזרתה מהשבי ([https://www.mako.co.il/news-israel/2025_q1/Article-b53c13d837b8491027.htm '''"יש חיים אחרי המוות: המסר הראשון והמרגש של רומי גונן לאחר 471 ימים בשבי חמאס"'''] ,אתר NAKO, תאריך 22.1.2025)
* "אני בסדר! זה ייקח [[זמן]], זה עוד תהליך וזה לא נגמר בשבוע או שבועיים, אבל אני פה בזכותכם, ואני בסדר. תודה לכל האנשים שעטפו ותמכו במשפחה שלי, ותומכים בי עכשיו. אפילו אנשים שלא מכירים אותי. וחשוב לי להגיד גם תודה לכל החיילים, ולכוחות הביטחון כי אני יושבת לראות קצת ולהשלים מה היה בשנה ההזויה הזו, ואני רואה איזה חלק חשוב בענק היה להם בשבעה באוקטובר וגם אחרי. ולמשפחות שהיקירים שלהן עדיין נמצאים בשבי, אתם לא לבד. אנחנו ממשיכים להיאבק בשבילכם. אנחנו נעשה הכל, אני אעשה הכל עד שכולם יחזרו הביתה ועד שתוכלו לסגור את המעגל ואנחנו ביחד עד הסוף. בשנייה הראשונה שאני יכולה לצאת מפה אני עם שלט ביד." ~ דורון שטיינברכר במסר עם חזרתה מהשבי (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1169162 '''"ברגע שאני יכולה אני מתייצבת עם שלט": הסרטון המרגש של דורון שטיינברכר"'''], אתר מעריב, תאריך 1.2.2025)
* " שמי '''כרמל גת''', בת 39 מבארי. נחטפתי מבית הוריי ב-7/10 שם שהיתי עם בני משפחה נוספים שאני לא יודעת מה עלה בגורלם, אני מוחזקת בשבי עם מעט מאוד אוכל, מים, תנאי היגיינה ירודים, הפצצות בלתי פוסקות ובעיקר בלי לדעת אם אני הולכת לצאת מכאן בחיים. ב-7/10 אני, המשפחה שלי ושאר תושבי קיבוץ בארי הופקרנו לגורלנו. אני מתחננת ומפצירה בפני ממשלת ישראל והעומד בראשה מר בנימין נתניהו בבקשה, בבקשה הפסיקו את ההפקרות הזו, הפסיקו את ההפצצות ותחזירו אותנו הביתה. אזרחי מדינת ישראל, אני מבקשת מכם להמשיך להפגין עבורנו, המשיכו להילחם על החיים שלנו. משפחה יקרה שלי, אני מקווה שיש לי משפחה לחזור אליה, אני נשארת חזקה גם בשבילכם עד שהסיוט הזה ייגמר, אני אוהבת אתכם" ~ החטופה כרמל גת ז"ל בסרטון מתוך השבי שזמן קצר אחריו מצאה את מותה במנהרה כשכוחות צה"ל התקרבו לחלץ אותה ועוד חמישה חטופים שגם מצאו את מותם במנהרה (הרש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדן ירושלמי, אלכס לובנוב ואלמוג סרוסי). הובאה לקבורה בקיבוץ בארי (צ'כנובר יעל, [https://www.ynet.co.il/news/article/syruihi2r '''"אני חזקה: החטופה כרמל גת ז"ל בסרטון טרור פסיכולוגי קורע לב"'''], אתר YNET, תאריך 5.9.2024)
* "לפני שהורדתי למנהרות, הצלחתי לשמוע קצת את הרדיו. שמעתי מה קורה בישראל וברחבי העולם, על כל האהבה והתמיכה מהקהילות היהודיות באמריקה וברחבי העולם. התפללתם עבורי ועבור כל שאר בני הערובה שיחזרו הביתה בשלום בהקדם האפשרי. נתתם לי תקווה וכוח".~ גיא גלבוע-דלאל [https://www.inn.co.il/news/683194 אבינתן אור חושף פרטים מזעזעים מהשבי]
==משפחת ביבס==
* "כפיר אהוב שלי, הספקת להתפנות מהבית בגלל סבב בעזה כמה חודשים אחרי שנולדת, הספקת לטעום אוכל מוצק, התחלת לזחול והספקת לחגוג לאח שלך יום הולדת 4. לא הספקת לחגוג יום הולדת שנה, אז איך אני יכול לציין לך יום הולדת 3? כפיר, אני מצטער שהבאתי אותך לעולם כזה אכזר. אני מקווה שאתה יודע כמה אני אוהב אותך וכמה אתה חסר לי! אני בטוח שאמא, אריאל וטוני חוגגים לך בגן עדן. אני בטוח שאמא עושה לך את היום הולדת הכי טוב ושמח שאפשר בדיוק כמו שהיא יודעת. אני אוהב אותך הכי בעולם תמיד בעולם" ~ ירדן ביבס בפוסט יום ההולדת ה3 לבנו כפיר שנחטף ביחד עם אמו שירי ואחיו אריאל לשבי בעזה ממנו לא שבו ([https://www.mako.co.il/news-israel/2026_q1/Article-4dffb534aefcb91027.htm '''"ירדן ביבס בפוסט שובר לב: כפיר שלי, מצטער שהבאתי אותך לעולם כזה אכזר"'''], אתר N12, תאריך 18.1.2026)
* "ירדן ביבס הביט לי בעיניים וביקש שכל העולם יזדעזע מהאופן שבו ילדיו נרצחו. רצח ילדים מנוגד לכל אמת מידה מוסרית, ערכית ודתית - גם באסלאם. המרצחים הקיצוניים ביצעו פשע מתועב, כשהם נוהגים בחסרי ישע כפי שדאעש נוהג" ~ תא"ל (במיל') דניאל הגרי משתף מה אמר לו ירדן ביבס לאחר שגופותיהם של בני משפחתו חזרו לקבר ישראל ([https://news.walla.co.il/item/3809747 '''ירדן ביבס לבנו כפיר: "איך אני יכול לציין לך יום הולדת 3?"'''], אתר WALLA, תאריך 18.1.2026)
* "מישמיש, מי יעזור לי לקבל החלטות עכשיו? איך אני אמור לקבל החלטות בלעדייך? את זוכרת את ההחלטה האחרונה שלנו? בממ"ד שאלתי אותך אם נלחמים או נכנעים. '''אמרת לי נלחמים'''. אז נלחמתי. אני מצטער שלא הצלחתי להגן עליכם. אני רוצה לספר לך על כל מה שקורה בעולם ופה בארץ. כולם מכירים ואוהבים אותנו. את לא מבינה איזה הזוי כל הטירוף הזה. אנשים אומרים לי שהם תמיד יהיו לצידי אבל הם לא את. אז בבקשה תישארי לידי ואל תלכי רחוק. זה הכי קרוב שאני אלייך מאז 7 באוקטובר ואני לא יכול לנשק ולחבק אותך וזה שובר אותי. בבקשה תשמרי עליי. תשמרי עליי מפני החלטות גרועות. תשמרי עליי מפני דברים רעים ותשמרי עליי מפני עצמי. תשמרי עליי שלא אשקע בחשכה. מישמיש אני אוהב אותך" ~ ירדן ביבס בהספד לרעייתו שירי ביבס בהלווייתה ובהלוויית שני הבנים אריאל וכפיר ([https://www.ynet.co.il/news/article/bjwqbd39yg '''"שירי, בבקשה תישארי": ההספד של ירדן ביבס למשפחתו"'''], אתר YNET, תאריך 26.2.2025)
* "היה לי הכבוד לשבת עם '''ירדן ביבס''' ומשפחתו המורחבת לפרק זמן קצר - הם משפחה מיוחדת. ירדן איכשהו נתן לי שלווה מהרגע שהוא ישב לצדי. יש לו נשמה רגועה ואמיצה - מבינים מהר שהוא בעל, אבא וגבר מדהים, הוא יתגבר. אני מאמין בזה ואהפוך את זה לחלק מתפילותיי". ~ השחקן האוסטרלי נת'ניאל בוזוליץ' לאחר פגישה עם ירדן ביבס לאחר הלוויותיהם של רעייתו וילדיו (מרקוביץ לילך, [https://www.mako.co.il/entertainment-celebs/local-2025/Article-9d31555ae175591027.htm '''"נת'ניאל בוזוליץ' נפגש עם ירדן ביבס: הוא יתגבר, אני מאמין בזה"'''], אתר MAKO, תאריך 2.3.2025)
* "'''שירי, ירדן, אריאל וכפיר''' אהבו מאוד את ביתם בניר עוז, את המרפסת והדשא, שם בילו אינספור רגעים מאושרים כמשפחה וממנו נחטפו כולם ב-7 באוקטובר. 16 חודשים ביקשנו ודאות וכעת אין בה נחמה, אך מקווים לתחילתה של סגירת מעגל. בהפרש של שבועיים עברנו משמחה גדולה על חזרתו של ירדן, לעצב תהומי וזעזוע על הירצחם בשבי של שירי והילדים. הוא (ירדן) נע על קשת של רגשות של מי שחזר מהגיהינום ושמח על כך, למי שנאלץ להתמודד עם אובדן קשה כל כך של כל מה שהיה בית עבורו. לעיתים קרובות הוא תוהה איך שירי הייתה מגיבה לכל זה, ושירי לא פה לעבור את זה יחד איתו." ~ הודעת הספד משותפת של קיבוץ [[w:ניר עוז|ניר עוז]] והמשפחה המורחבת על זיהוי גופותיהם של שירי-אריאל-כפיר ביבס וההכנות להבאתם למנוחה אחרונה (צ'כנובר יעל & גרין רוני, [https://www.ynet.co.il/news/article/rjjarot5je#autoplay '''"עם הספדים שישודרו לציבור - ודגלי ישראל בצד הדרך: כך תיראה הלוויית שירי, אריאל וכפיר ביבס"'''], אתר YNET, תאריך 24.2.2025)
* "נראה לי שלחטופים פחות אכפת מהטקס בהשוואה לחופש, ונראה לי שמחפשים שוב תירוצים לפוצץ את העסקה. כולנו ראינו מה להשאיר חטופים בידיים של חמאס עושה לחטופים, אפילו אם הם תינוק, ילד בן 4 ואמא שלהם. כל מי שהרגיש השבוע זעם וכאב לב שעולה על גדותיו וחוסר אונים, הנה משהו שאפשר וחובה עלינו כחברה אנושית לעשות, וזה לא לתת לביבי לפוצץ את העסקה בשביל קואליציה, כפי שכל התחזיות אמרו שיעשה" ~ הקומיקאית [[w:גיתית פישר|גיתית פישר]] במסר על חשיבות השלמת עסקת החטופים (איצקוביץ ערן, [https://celebs.walla.co.il/item/3729432 '''"הקומיקאית הידועה נגד נתניהו: לא לתת לו לפוצץ את העסקה"'''], אתר וואלה, תאריך 24.2.2025)
==נאמר על החטופים ==
* "היא (נעמה לוי) נשאה דברים בכיכר החטופים, השתתפה במפגש עם טראמפ וממשיכה להיאבק על זכר החברות ועל שחרור יתר החטופים. נעמה לוי מהווה מופת של עמידות - במשך 15 חודשים בשבי שמרה על עצמה, על חברותיה ועל התקווה" ~ על הפעילות של נעמה לאחר החזרה לישראל מהשבי בעזה (אירית פלג ברנבלי, [https://www.mako.co.il/home-family-relationship/Article-e2542cbb5369991027.htm '''"הביתה, אבל לא באמת: המציאות החדשה של פדויי השבי מ-7 באוקטובר"'''], אתר MAKO, תאריך 6.10.2025)
* "לקח לה יותר מדי זמן לחזור הביתה. הסיוט הזה היה ארוך. כגודל הסיוט הנורא - כך גם האושר שהיא חזרה. יש עוד דרך שצריך ללכת בה" ~ ד"ר איילת לוי השחר על חזרתה של בתה נעמה לוי מהשבי והתקופה שאחרי (הדר אור, [https://www.ynet.co.il/news/article/byfo9ric1l '''"יש עוד דרך שצריך ללכת בה: השיקום של נעמה לוי, ושלט החטוף שנושאת אמה"'''], אתר YNET, תאריך 25.2.2025)
* "המידע על יותם נתן לי אוויר לנשום, יותם היה חזק בשבי, לא רק דאג לעצמו אלא תמך בכל מי שהיה סביבו. מתמודד הנפש היה גיבור עוצמתי עם חיוך שהשרה בטחון על צעירים וצעירות ממנו. מקום לאנשים שיש להם קשיים בחיים אבל הם עוצמתיים כמו יותם ויוכלו להגיע למצוא את הכוחות שלהם איתנו. אנחנו כבר לא נחבק אותו, לא נאכל איתו המבורגר ביום הולדת, לא נצחק מהשטויות שלו ולא נשמע שירים חדשים או נלך להופעה שלו אבל אנחנו נפגוש את יותם שלנו בעזרה לאחרים." ~ אמו של יותם חיים על העדות של קרינה ארייב ששהתה לצד בנה ז"ל בשבי בעזה ועל המיזם שהיא ומשפחתה מגייסים תרומות כדי להנציח את יותם (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1175119 '''"לאחר שחזרה מהגיהנום: התצפיתנית בעדות מדהימה על יותם חיים"'''], אתר מעריב, תאריך 23.2.2025)
*"בימים הראשונים נעמה הוחזקה עם אורי מגידיש (חולצה במבצע [[w:ראשית האור|ראשית האור]]). אחרי זה שרדה לבד בשבי פצועה, האמונה שיש אנשים שנלחמים עליה החזיקה אותה" ~ ד"ר איילת לוי שחר על תקופת השבי של בתה נעמה לוי (התוכנית '''"סדר יום"''' בהגשת קרן נויבך, כאן רשת ב')
* "היא אמרה לי דברים בלתי נתפסים. בכל בוקר היא קמה חזקה, יוצרת חיים מלאים ושלמים לשלוש הבנות שלה ואז משכיבה אותן לישון מוקדם. אחר כך, הייתה לה שגרה קבועה להתקלח ולהתארגן ל'דייט' עם שגיא. בכוח המחשבה היא פגשה אותו כל לילה בחלום הראשון, ובדמיונות הם דיברו כל הלילה בניר עוז ורקדו עד הבוקר אליו הייתה מתעוררת עם הזיכרון ממנו. היא דיברה בידיעה ברורה שהוא יחזור, ואפשרה לי להפוך לשיר את הסיפור שלה" ~ הזמר [[w:עידן רייכל|עידן רייכל]] מספר כיצד נכתב השיר 'דרישת שלום מחיים אחרים' שהוקדש לשגיא שנחטף לעזה & אביטל דקל חן שנשארה בהיריון ועם שתי בנות קטנות ([https://www.mako.co.il/tv-avri_and_sherki/articles/Article-ba8cdbb3ebb0591027.htm '''"היא סיפרה לי שכל בוקר היא קמה חזקה, ויוצרת לבנות שלה חיים מלאים ושלמים"'''], אתר מאקו, תאריך 16.2.2025)
* "הזיהוי מתבצע על פי מספר שיטות מדעיות וכולן כרוכות בהשוואה של נתונים מהחלל כשהוא היה בחיים. ניתן להשתמש בצילומי רנטגן, בהשוואה של נתוני משקל, שיניים, והחומר התורשתי די.אנ.איי. נעשה את המקסימום, אך לשרידים שמגיעים אחרי תקופה ארוכה הזיהוי לא תמיד אפשרי. בכל מקרה נעשה את כל מה שנוכל כדי להניח את דעתן של המשפחות שידעו מה קרה ליקיריהן" ~ ראש המכון לרפואה משפטית ד"ר חן קוגל על ההיערכות הלא קלה (בלשון המעטה) לקראת שחרור גופות החטופים, התהליך הצפוי לזיהוי החללים המוחזרים, ועל הרצון להבאתם למנוחת עולמים מכובדת ומתן מזור למשפחות (גל איתי [ד"ר], [https://www.maariv.co.il/news/health/article-1174133 '''"משרד הבריאות: הרחיקו ילדים מחר מהטלוויזיה; כך יבוצע זיהוי החטופים החללים"'''], אתר מעריב, תאריך 19.2.2025)
* "יש בהן כעס מסוים על מה שקרה שם. המראות שהן נחשפו אליהם, החברים והחברות ששירתו איתן והופקרו – הכול הוביל לאיזושהי תחושה של בגידה. אז פה ושם היא בהחלט מביעה כעס גדול. שואלת איך זה יכול להיות? חלק מהעניין הזה הוא שעוד לא נעשה תחקיר מסודר, לא הוקמה ועדת חקירה ולא יודעים עד הסוף מה קרה שם. זה לא צריך להיעשות רק עבורה, אלא גם עבור כל הגיבורים והגיבורות שהיו בנחל עוז ובכלל, לכולנו כמדינה. חובתנו לשאול ולהבין – מה היה שם? איך הגענו למצב הזה? איך לא נגיע אליו שוב בעתיד?" ~ אביה של נעמה לוי משתף בתחושותיה הרחק מאור הזרקורים לאחר שחרורה מהשבי ותהליך השיקום (אדיב ליעם & כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/politics/article-1172530 '''" אביה של נעמה לוי חושף לראשונה: "יש בהן כעס ותחושת בגידה על מה שקרה" '''], אתר מעריב, תאריך 13.2.2025)
* "נעמה בסדר. חזר לה חוש ההומור, היא בסדר גמור. משוחחת, זוכרת פרטים וימי הולדת של כולם. כל פעם שאפשר - אנחנו מדברים. היא נמצאת בשיקום, בחורה עסוקה, אבל אנחנו מוצאים את הזמן" ~ סבה של התצפיטנית נעמה לוי על מצב חזרתה מהשבי (סבר מירב, [https://www.israelhayom.co.il/news/local/article/17269843 '''"סבה של נעמה לוי, התצפיתנית ששוחררה: היא ניהלה מחברת כדי לא לשכוח דברים"'''], אתר ישראל היום, תאריך 31.1.2025)
* "הרבה חודשים היא הייתה במנהרות, ורשמה לעצמה דברים בשבי, כמו תאריכים. היא ניהלה מחברת וזה עזר לה לזכור." ~ סבה של התצפיתנית נעמה לוי מסביר כיצד הצליחה לשרוד את תקופת השבי (סבר מירב, [https://www.israelhayom.co.il/news/local/article/17269843 '''"סבה של נעמה לוי, התצפיתנית ששוחררה: היא ניהלה מחברת כדי לא לשכוח דברים"'''], אתר ישראל היום, תאריך 31.1.2025)
* "איידן פלאט, כוכבת רשת אמריקאית, צעדה ברחובות הוליווד במיצג מחאה על חטיפתה של נעמה – במיצג היא מובלת על ידי 'איש חמאס', כשבגדיה ופניה מגואלים בדם. חברותיה, שרצו שיכירו את נעמה לא רק בסרטון הנוראי שבו היא נראית נחטפת על ידי החמאס, הכינו סרטון עם תמונות וסרטונים של נעמה כפי שהן מכירות אותה" ~ על המחווה ההוליודית של הכוכבת מלוס אנג'לס והמחווה של חברותיה לנעמה לוי בזמן שהותה בשבי לאחר המראות הקשים מיום חטיפתה לעזה (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1166852 '''"חטופות שראו אותה אמרו שהיא עומדת ומדברת": סיפורה של נעמה לוי"'''], אתר מעריב, תאריך 24.1.2025)
==אמונה דתית בימי השבי==
* "בדרך אמונה בחרתי ובדרך אמונה שבתי" ~ אגם ברגר [https://www.inn.co.il/news/662244]
* "אני חושבת, שאחד הדברים שעזרו לאבא שלי להתמודד, וגרמו לו לחזור הביתה, לא רק בחיים, אלא הרבה יותר חזק ממה שאני זוכרת אותו – זה האמונה... אני חושבת ששם בשבי, החיבור ליהדות אפילו התחזק יותר. אבא שלי, מתוך 484 הימים שהוא היה שם, חצי מהזמן הוא היה לבד לגמרי, כשהרבה מהזמן הזה הוא היה נעול בתוך חדר. בפעמים הבודדות שהוא היה בסביבת אנשים, הם דיברו ערבית, התפללו לאללה. וכמובן שהזהות היהודית – הוא חיפש אותה, והיה לו קשה למצוא. אז הוא מצא אותה בתפילות קטנות שהוא התחיל להגיד. בברכות על האוכל. 'בורא מיני מזונות', שהוא לא אמר בחיים שלו. ו'שמע ישראל', שהוא לא אמר בחיים שלו. והוא אמר שבתוך כל התופת הזאת, רגע להיזכר שאני יהודי, ושיש משמעות לעם שלי ומאיפה שאני מגיע, מאוד מאוד מאוד חיזק אותו. "ואבא שלי, אחרי שהוא חזר, שאלתי אותו: מה תרצה שנעשה בארוחת שישי הראשונה שלנו ביחד? אנחנו דמיינו מה נכין לו לאכול, ודמיינתי שהוא יגיד ככה איזה תבשיל שהוא אוהב. והוא אמר לי: את יודעת מה אני הכי הכי רוצה שיהיה? כיפה וכוס לקידוש. וקודם כול זה הפתיע אותי, אני חושבת שיש משהו בלהיות, לא רק בארץ אויב, במקום שבו בכוונה גורמים לך להיות הכי לא יהודי, הכי להתרחק מהזהות שלך, ודווקא במקום הזה להחליט שאני שומר על הזהות שלי. הוא שמר על עצמו ובזה שהוא שמר על עצמו הוא שמר בעיניי על כולנו". - שיר, בתו של קית' סיגל, '''[https://www.inn.co.il/news/662526 כה עשו חטופינו | ערוץ 7]'''
* [...] ואשתו אביבה [סיגל], ששוחררה בעסקה הראשונה, מספרת בסרטון אחר: "החוטפים דרשו שאתפלל איתם. אמרתי לעצמי, אני לא אתפלל לאללה. עשיתי בכאילו, עם השפתיים. אני כל כך גאה בעצמי על זה". [https://sivanrahavmeir.com/%d7%a8%d7%93%d7%99%d7%95-%d7%95%d7%94%d7%98%d7%95%d7%a8-%d7%94%d7%a9%d7%91%d7%95%d7%a2%d7%99/%d7%98%d7%95%d7%a8-%d7%9c%d7%a4%d7%a8%d7%a9%d7%aa-%d7%aa%d7%a8%d7%95%d7%9e%d7%94-%d7%aa%d7%a9%d7%a4%d7%94/ יהודי מחפש משמעות: טור לפרשת תרומה תשפ"ה, סיון רהב-מאיר]
* "התחזקתי קצת בשבי... אני צריך שתסבירו לי כי היינו עושים הבדלה... כל השבי הזה, ממש הרגשתי שיש מישהו למעלה ששומר עלי ואני צריך להיות חזק". - אוהד בן עמי, [https://www.inn.co.il/news/662306 אוהד בן עמי: "התחזקתי בשבי, הרגשתי שיש מישהו למעלה ששומר עלי"]
* "מה שהחזיק אותי זו האמונה, אמרתי מה שאני יודע, אמרתי 'שמע ישראל', 'מודה אני', זה מה שאני ידוע, זה מה שאמרתי.~ אלמוג מאיר ג'אן [https://www.hidabroot.org/article/1197528]
* "אני לא אדם דתי, אבל שם, מהרגע שנחטפתי, כל בוקר אמרתי 'שמע ישראל', דבר שמעולם לא עשיתי בחיי, כוח האמונה הוא מטורף. הרגשתי שיש מישהו שמשגיח עליי." - אלי שרעבי, '''[https://www.inn.co.il/flashes/ שורד השבי אלי שרעבי: "מעולם לא אמרתי 'שמע ישראל' – עד שנחטפתי" | ערוץ 7]'''
* "ברגע שגוררים אותי מהבית ומכניסים אותי לרכב, אני מבין שאני נחטף. הדבר הראשון שעשיתי באופן אינסטינקטיבי היה להגיד 'שמע ישראל'. זה ליווה אותי יום-יום בשבי... כשאתה רואה שהישועה מתעכבת – קשה להמשיך להאמין, אבל דווקא מהמקומות הקשים אתה נדרש להאמין עוד יותר. ובסוף זה הגיע." ~ אלי שרעבי ([https://www.inn.co.il/news/668178 מקור])
* "הייתי 505 ימים בשבי בעזה. כשהייתי שם – האמונה שלי באלוהים התחזקה מאוד. כל בוקר קמתי והודיתי לאל שיש לי אוויר בריאות, מעט אוכל על הצלחת, ושמשפחתי בטוחה בישראל... כל שישי עשיתי קידוש. האמונה שלי, והאמונה שלי באלוהים – הם מה שהחזיקו אותי..." ~ עומר שם טוב ([https://www.inn.co.il/news/668210 מקור])
* "הייתי בקבר בהילולה של רחל אימנו ביום ההולדת הלועזי של סשה, והתפללתי שאראה את הבן שלי. יום אחרי קיבלתי סרטון ממנו. התחברתי לרחל שגם לה היה ילד אחד, כי את השני אחרי שנולד היא לא הספיקה לגדל, ולילד קראו יוסף, יוסף הצדיק. כשסשה חזר הוא אמר שהיו צריכים לתת לו שם ערבי, ובהתחלה נתנו לו שם שהוא לא הצליח לבטא, אז אמרו לו לבחור שם שהוא יודע להגיד - והוא בחר ב'יוסוף', שזה יוסף, כמו הבן של רחל אימנו. כששמעתי את זה הייתה לי צמרמורת". - ילנה טרופנוב, אימו של סשה, [https://www.ynet.co.il/news/article/s1a11ldocjl הכינוי של סשה בשבי, והתפילה של אימו: "הוא חווה זוועות"].
* "היו לו שם חוויות מאוד קשות שאני לא יכולה לספר, אבל הוא אמר לי דבר אחד. הוא ישב שם, לפני זה הוא היה רגיל לשלוט בחיים שלו, הוא ידע מה הוא מתכנן, כמו רוב האנשים, מתכננים תוכניות, עושים דברים, הכול תלוי בך. פתאום החיים שלו לא תלויים בו, אפילו בשובים שלו זה לא תלוי, רק בקדוש ברוך הוא. הוא הבין את זה שם. היו לו מקרים שהוא היה ממש קרוב להיהרג, והקדוש ברוך הוא שמר עליו. ממש ככה". - ילנה טרופנוב, אימו של סשה, [https://www.ynet.co.il/news/article/s1a11ldocjl הכינוי של סשה בשבי, והתפילה של אימו: "הוא חווה זוועות"].
* "באמונתך הבלתי מתפשרת שמרת על הרוח היהודית. בעוצמתך חיזקת דור שלם. בנחישותך הענקת לעם ישראל כוח ותקווה. בהוקרה עמוקה מביקורך בקבר יוסף" ~ ברכה שקיבלה התצפיתנית אגם ברגר בביקורה בקבר יוסף לאחר שובה מהשבי (בן קימון אלישע, [https://www.ynet.co.il/news/article/s1xystzjjl '''"אגם ברגר בקבר יוסף: החטופים צריכים אותנו חזקים בשבילם"'''], אתר YNET, תאריך 3.3.2025)
* "בינואר הקודם המחבלים הביאו לנו סידור שמצאו בשטח. הם שאלו אותנו מה זה ונתנו לנו אותו, ואנחנו השתמשנו בו לאורך השבי. את רוב החגים ציינו. היה לנו רדיו חלק מהזמן, ולפעמים ראינו דברים בטלוויזיה שמהם הבנו מה התאריך. היה לנו גם לוח שנה לועזי. פספסנו את שני חגי חנוכה, אבל עשינו את פסח ולא אכלתי חמץ, ביקשתי קמח תירס והשובים הביאו לי. באיזשהו מקום העריכו אותי יותר כי אני דתייה. הם אמרו שכל היהדות היא שקר, אבל הם מעדיפים מישהו שמאמין באלוהים מאשר מישהו שלא מאמין. אין אופציה כזו מבחינתם. שמרתי כיפור, תענית אסתר, תשעה באב. ביקשתי מאלוהים שיביא לי רמז, ואז במקרה התאריך ב' באב הופיע בטלוויזיה. משם ספרנו עד ט' באב. להדליק אש בשבת פשוט לא הסכמתי. לא ראיתי טלוויזיה בשבת, היו שבתות שהייתי מוותרת גם על הרדיו. הייתה תקופה שהיו מביאים לנו נרות לפני שבת, שמענו גלגלצ וידענו מתי שבת. לקחתי על עצמי משהו" ~ התצפיטנית אגם ברגר מספרת על הנחישות שלה לשמור על מנהגים יהודיים במהלך תקופת השבי ([https://www.maariv.co.il/news/military/article-1174299 '''"העריכו אותי יותר בגלל שאני דתייה": העדות המדהימה של אגם ברגר על שמירת השבת והמצוות בשבי"'''], אתר מעריב, תאריך 19.2.2025)
* [...] הפעם אני ביום כיפור צם כמו שצריך, וזה יבוא. וזה פעם ראשונה בחיים שצמתי כמו שצריך ולא עבר כלום זמן, והנה אני פה [https://www.facebook.com/watch/?v=817764037307925&vanity=divuchimbizmanemet איתן הורן שורד השבי מספר בדמעות סיפור מצמרר מתוך המנהרות ״צמתי פעם ראשונה בחיים כיפור וביקשתי להשתחרר - וזה מה שקרה״].
* רום ברסלבסקי סיפר שהמחבלים הציעו לו להתאסלם, והבטיחו בתמורה לתת לו יותר אוכל ולהקל עליו בתנאים הקשים בשבי, אבל הוא רק אמר להם כל הזמן: "אני יהודי חזק!". למצלמות הוא אמר עכשיו: "אני מבקש שאנשים יבינו שהם יהודים, שיעשו יותר מצוות. עשו לי את זה רק כי אני יהודי. יהודי צריך לדעת שהוא במקום גדול, שהוא לא כמו כולם". [https://sivanrahavmeir.com/%D7%94%D7%97%D7%9C%D7%A7-%D7%94%D7%99%D7%95%D7%9E%D7%99/%D7%96%D7%94-%D7%9C%D7%90-%D7%A8%D7%A7-%D7%94%D7%97%D7%98%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%9D-%D7%96%D7%94-%D7%92%D7%9D-%D7%90%D7%A0%D7%97%D7%A0%D7%95/ סיון רהב מאיר]
* דווקא בעמקי השאול כן, לפני השביעי באוקטובר לא הייתי אדם חרדי או דתי היום אני מגדיר... אני לא אוהב להיכנס להגדרות אבל לדעתי אני יכול להגדיר את עצמי כדתי חד משמעית [...] ודווקא בתוך העזה במקום הכי שפל שבן אדם יכול להיות בו חזרתי בתשובה".[https://www.youtube.com/watch?v=3GjdjkYBPfM ''הסתכלתי למחבל בעיניים ואמרתי לו: אני לא מתאסלם'' | רום ברסלבסקי פותח הכל]
* ברור שחטפו אותי כי אני יהודיה.אז הרגשתי שהזהות היהודית שלנו זה משהו שהוא צריך להיות מאוד ברור לנו. הם יודעים כל כך הרבה על האיסלאם וכל כך הרבה את השקר שהם מבוססים עליו ולי לפעמים היה חורים ואמרתי אין מצב ש [...]לא לא יהיה לי דברים שאני שאני יודעת" ~ אגם ברגר [https://www.youtube.com/watch?v=6MDgPj-rVk4]
*בתפילה אתה עומד אומר אומר מה שצריך להגיד כאילו בלי להכניס איזה משמעות האמיתית [...] ואתה מדבר עם בורא עולם פשוט. שם בשבי שגב תפר לי, זוכר נכון, כיפה. כן עושים שבתות
הם עושים חגים משתדלים לעשות מקסימום ~ מקסים הרנקין על ההתאסלמות כלפי חוץ ותפילה בשבי
* על ההחלטה לעבור ברית מילה לאחר החזרה מהשבי: בשבילי זה סגירת מעגל להשלים את מה שהיה חסר. ברוא עולם נתן לי הזדמנות לחיות מחדש, אני צריך לתת מינימום של הכבוד שאני יכול ולהיות שלם עם עצמי.~ מקסין הרנקין [https://www.youtube.com/watch?v=sZyF-g06PmQ]
==דברי הורים לאחר השחרור==
* "ברוך אתה ה׳ אלוהינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגענו לזמן הזה, הודו לה׳ כי טוב כי לעולם חסדו. במשך 505 ימים בכל בוקר ישבתי בחדר של עומר והתפללתי ל[[אלוהים|בורא עולם]] שישמור ויגן על עומר שלנו מכל פגע ומכל רע וישיב אותו אלינו חי בריא ושלם ואני עומדת כאן עכשיו ומודה לך בורא עולם שלא השבת את תפילותי ריקם ועומר ילד השמש שלנו שב הביתה. אני רוצה להזכיר ולתת כבוד לאורי דנינו ז"ל שבשבעה באוקטובר שב לתוך התופת להציל את מיה איתי ועומר אורי שהכיר אותם רק כמה שעות לפני לא חשב על עצמו או על משפחתו שחינכה אותו על ערבות הדדית ועל כך שלא משאירים אף אחד מאחור. אורי שרד בשבי בתנאים תת אנושיים 11 חודשים ונרצח ע"י מפלצות החמאס. אורי הוא הגיבור והמלאך השומר של מיה איתי ועומר, יהיה זכרו ברוך. ...עומר ילד השמש שלנו שב הביתה ואנחנו נושמים לרווחה. 450 ימים עומר היה מוחזק במנהרה לבד בתנאים קשים שכללו חלק מהזמן הרעבה והתעללות פסיכולוגית. עומר שיתף שכל מה שחלם לעשות שישוב הביתה הוא לשים את הראש על ברכיי ושאלטף לו את השיער ולצאת לרכב עם מלכי על האופנוע ולהרגיש את רוח ה[[חופש]]. עומר שיתף אותנו שכשעבר את הגבול והגיע לידי החיילים שלנו הוא נשם לרווחה הפנים הראשונות שפגש היו של פסיכולוגית שהציגה את שמה והדבר הראשון הוא ביקש את רשותה לתת לה חיבוק כי הוא היה צמא למגע אנושי חום ואהבה. ואנחנו מלבד להזיל דמעה בכאב גדול חיבקנו את עומר שלנו חזק והבטחנו לו שלעולם לא נפסיק לחבק ולאהוב אותו." ~ שלי שם טוב, אמו של עומר, [https://www.inn.co.il/news/662253 שלי שם טוב: "מודה לבורא עולם שלא השיב את תפילותי ריקם ועומר שלנו שב הביתה"|ערוץ 7]
* ""וואו מאיפה מתחילים? 505 יום שעשינו כל מה שיכולנו בשביל להחזיר את אליה הביתה מאבק יום יומי מול מקבלי ההחלטות, ובעיקר בהסברה להעלאת המודעות בעם ישראל על השבויים והשבויות שנמצאים בשבי. ביקשתי מעם ישראל להיות ביחד, להיות בערבות הדדית ואחד בשביל השני כמו אחים ואחיות. והכי ביקשתי להרבות בתפילות ומעשים טובים, בצד של אליה שמענו שהיה כל יום אומר את הפרשיות של הנחת התפילין שידע בעל פה, ועושה קידוש על כוס מים, התחזק וחיזק אחרים. שמענו על הרבה ניסים ועל השגחה עליונה שאליה וחבריו חוו שם. את כל התחושות האלו מגיע לכל 63 משפחות החטופים שעדין שם לחוות. הם חייבים כולם לחזור הביתה מיד לפני שיהיה מאוחר. ...אלון אוהל וכל מי ששומע אותי ממעמקי האדמה אני נרוצה להגיד לכם, אתם לא לבד ואנחנו פה נילחם למענכם עד שתחזרו הביתה. ...אני רוצה להודות קודם כל לבורא עולם שהחזיר לי את אליה הביתה. תודה אבא ותודה שניה היא לכל כך הרבה אנשים מכל קשת האוכלוסיה ,אז כדי שלא אפספס אף אחד אני אומר עם ישראל היקר על כל גווניו תודה שהיתם איתנו בכל התקופה הזו, הגעתם מרחוק ומקרוב, תמכתם, עודדתם וחיזקתם. בלעדיכם לא היינו מצליחים. תודה עם ישראל חי וחזק". - סיגי כהן, אמו של אליה כהן. [https://www.inn.co.il/news/662253 שלי שם טוב: "מודה לבורא עולם שלא השיב את תפילותי ריקם ועומר שלנו שב הביתה"|ערוץ 7]
* "עומר הביס את השבי, והוא חזר חזק מהרוח. כעת הוא מתחייב - 'אני מצטרף למאבק עד לשחרור כל החטופים והחברים שהשארתי מאחור'". - ניבה ונקרט, אמא של עומר, [https://www.inn.co.il/news/662253 שלי שם טוב: "מודה לבורא עולם שלא השיב את תפילותי ריקם ועומר שלנו שב הביתה"|ערוץ 7]
* "שגיא, מאז שהוא קטן, מדבר עם העיניים. בפעם הראשונה שהסתכלתי לו בעיניים - ראיתי שזה הבן שלי - ולא הצל שלו. הוא עוד יצטרך הרבה שיקום וסיוע, אבל זה הוא. אני משוכנע שהתפילות של אזרחי המדינה וגם יהודים בתפוצות, סייעו לזה. אנחנו הרגשנו את זה ולדעתי גם שגיא הרגיש זאת וזו אחת הסיבות שהוא איתנו היום." - פרופ' דקל חן, אבא של שגיא, [https://www.inn.co.il/news/662224 אביו של שגיא דקל חן לערוץ 7: הסתכלתי בעיניו, זה היה הבן שלי ולא צל שלו | ערוץ 7]
* "תודה לקדוש ברוך הוא, שהחיינו וקיימנו והגיענו לסוף הטוב הזה. אבינוש שלנו חזר מהשבי הארוך, רזה וחיוור, אבל חזק ומחושל ברוחו יותר מתמיד". "הוא חד, ממוקד, עוצמתי, ציני ומצחיק כמו תמיד, וגם קורן רוך ואהבה [...] בתודה להשם ולכולכם הוא חזר ממעמקי התופת והרוע, אל המשפחה, אל החברים ואל עם הנצח". - דיצה אור אמא של אבינתן אור [https://www.inn.co.il/news/681141 דיצה אור: "אבינתן חזק ומחושל ברוחו יותר מתמיד"|ערוץ 7]
* ""זה ערב שהוא הרבה מעל מרגש ומעבר לכל דמיון"[...] "האירוע הזה של השיבה הביתה, הוא טלטלה בעוצמה לא פחותה מהעוצמה של החטיפה. כמו שהעולם המוכר והידוע שלנו התרסק לרסיסים בשבעה באוקטובר, אז גם כל השנתיים האלה בבת אחת התרסקו לרסיסים כשהוא חזר. התוכן הוא שונה לחלוטין, אבל העוצמה הפנימית הנפשית היא באמת אותה עוצמה".- דיצה אור אמא של אבינתן אור [https://www.inn.co.il/news/681331 דיצה אור: "השיבה הביתה מטלטלת לא פחות מהחטיפה"|ערוץ 7]
* "הילדה שלי מבינה את הזכות האדירה, הנדירה והלא מובנת מאליה של להישאר בחיים אחרי תופת כזו", היא הוסיפה, "והיא באומץ עומדת חזקה, מראה לכולנו וגם לחמאס - שהם לא ישברו אותנו, לא יפרידו בינינו ושכולנו ערבים זה לזו, מעורבים זו בחייהם של זה. ושהאור שלנו מנצח".~ מירב לשם גונן, אמה של רומי [https://www.inn.co.il/news/686232]
==לאחר החזרה: תקומה והתמודדות==
*"אני עומד כאן היום אחרי שנתיים קשות וארוכות שהרגישו כמו נצח. שנתיים של חושך, געגוע ופחד - אבל גם תקווה שלא הסכמתי לוותר עליה". לדבריו, רגע לפני שהורד למנהרות בעזה, נחשף לתמונות מכיכר העצמאות והתרגש ממחאת המשפחות: "נתתם לי תקווה וכוח, עם ישראל שלא שוכחים את אחיהם מאחור - תודה לכם!". ~ גיא גלבוע דלאל [https://www.inn.co.il/news/683094 גיא גלבוע דלאל בנאום ראשון: "נחשפתי לכיכר מעזה. נתתם לי תקווה וכוח"]
*[...] עכשיו כשחזרנו הביתה, אפשר לחזור ולשחק כדורגל. רק תהיה מוכן - אנחנו באים לקחת עוד צלחת אליפות של שועלי כפר עזה. ולסיום - מתוך הכאב, מתוך התקווה שהתממשה, ומתוך האחריות שעוד לפנינו - אנחנו אומרים בקול ברור: עם ישראל חי!".~ גלי ברמן [https://www.inn.co.il/news/683094 גיא גלבוע דלאל בנאום ראשון: "נחשפתי לכיכר מעזה. נתתם לי תקווה וכוח"]
* "למעלה מ-40,000 עותקים של הספר שלי נמכרו בחודשיים! אני רוצה להודות לכולם על הרגע המרגש הזה. עם דמעות בעיניים אני כותב את זה, כי תמיד הייתה לי את התשוקה לכתוב ולהשפיע. באמת שלא היה לי פשוט להתמודד עם מה שעברתי, ועוד לרדת לפרטי פרטים - כל כך בגלוי וחשוף מול מדינה שלמה, ותכף גם מול עולם שלם". "כנראה שהייתי צריך להעביר הלאה את השיעורים שלמדתי אי שם בעומק המנהרה. מי שיחפש לראות את הטוב בכל דבר - תמיד ימצא אותו. והנה ההוכחה: מהמקום הכי נמוך אפשר רק לעלות למעלה".
~ אלי-ה כהן [https://www.inn.co.il/news/682828 במסע הסברה בקנדה: שורד השבי אלי-ה כהן קיבל את אות "ספר הפלטינה"]
* "[...] אני לא קורבן, אני לא מחפש רחמים עצמיים. עברתי את מה שאני עברתי, ואני לוקח את זה - רק גדל. ממשיך ללמוד ולהתפתח. אני הולך לטרוף את העולם הזה".[https://www.inn.co.il/news/684356 "במשך שנתיים הייתי בן-אדם מת": עדותו הקשה והמטלטלת של אלון אהל]
==דברי פוליטיקאים וקצינים==
* "הם בחיים. הם לא מתים אבל מצבם קשה ולכן אנו צריכים לעשות הכול כדי להוציא אותם במהירות הגבוהה ביותר." ~ [[בנימין נתניהו]], 16 ביולי 2024 ([https://www.srugim.co.il/1017926-%D7%94%D7%A6%D7%99%D7%98%D7%95%D7%98-%D7%A9%D7%9C-%D7%A0%D7%AA%D7%A0%D7%99%D7%94%D7%95-%D7%A2%D7%95%D7%A8%D7%A8-%D7%A1%D7%A2%D7%A8%D7%94-%D7%90%D7%91%D7%9C-%D7%94%D7%95%D7%90-%D7%9C%D7%90-%D7%A0 מקור])
* "צריך להגיד את האמת, להחזיר את החטופים זו לא המטרה הכי חשובה." ~ שר האוצר [[בצלאל סמוטריץ']], 21 באפריל 2025 ([https://www.ynet.co.il/news/article/h19mywmygg מקור])
* "חובתנו המוסרית, הלאומית, הראשונה במעלה, היא השבתם של החטופים והחטופות הביתה." ~ הרמטכ"ל [[אייל זמיר]] ([https://news.walla.co.il/item/3745921 מקור])
* "אני פונה מכאן אל אחינו שבידי המרצחים. עם שלם חסר אתכם, דואג לכם, זועק את זעקתכם. עם שלם מיוסר עד אין קץ. עם שלם יודע - בכל נימי נפשו, החרוכה מגעגוע ודאגה - שהפצע לא יגליד עד שתשובו אליו." ~ נשיא המדינה [[יצחק הרצוג]] ([https://news.walla.co.il/item/3745921 מקור])
* "אני מכיר שנים את המשפחה ההורים מלכי ושלי שמרו כל הזמן על אופטימיות. קהילת הרצליה הצעירה ליוותה את המשפחה; כל הזמן ונאבקה. ההתרגשות רבה" ~ ראש עיריית הרצליה [[w:יריב פישר|יריב פישר]] בברכות לשחרורו של עומר שם טוב ועל תרומת העיר [[w:הרצליה|הרצליה]] למאבק לשחרורו בדמות עצרות שבועיות ומפגן עצום ביום שחרורו (אשכנזי אבי & כהן משה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1174836 '''"חד כתער עם חיוך של מלך: עומר שם טוב ניפץ לרסיסים את תעמולת חמאס"'''], אתר מעריב, תאריך 22.2.2025)
* "יש לנו הרבה מטרות במלחמה; אנחנו רוצים להחזיר את כל חטופינו. החזרנו עד היום 147 חיים, בסך הכל 196. יש עוד - עד 24 חיים, בסך הכל 59. אנחנו רוצים להביא את החיים וגם את החללים, זה יעד חשוב מאוד. במלחמה יש יעד עליון - והיעד העליון הזה הוא הניצחון על אויבינו, ואת זה אנחנו נשיג." ~ [[בנימין נתניהו]] ([https://www.gov.il/he/pages/event-bible010525 מקור])
* "אם היו רק חטופים חיילים, הייתי מקריב אותם, חייל חטוף הוא כמו חייל הרוג מבחינתי, חייל יכול להיהרג ולהיות חטוף." ~ סא"ל (מיל') אליאב דיקשטיין ([https://www.maariv.co.il/culture/tv/article-1200746 מקור])
[[קטגוריה:מלחמת חרבות ברזל]]
h20fol55s7u8679d0srin3gofsg6a7b
237112
237111
2026-06-21T03:20:27Z
קליאו
9676
/* אמונה דתית בימי השבי */
237112
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Release of Agam Berger, January 30, 2025, January 2025. VIII.jpg|ממוזער|210 פיקסלים|רגע השיחרור של אגם ברגר, 30 בינואר 2025]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=החטופים הישראלים ברצועת עזה במלחמת חרבות ברזל|נושא=החטופים הישראלים ברצועת עזה במלחמת חרבות ברזל}}
==ההתקפה והחטיפה==
* "כולכם ראיתם את הסרטון הנוראי שלי ביום השחור הזה שבו נחטפתי. הייתי פצועה, מפוחדת וחסרת אונים. זה היה רק היום הראשון בגיהינום. הייתי צריכה לרוץ מבית לבית יחד עם שני החוטפים שלי. הייתי מפוחדת ושמעתי כדורים מעל האוזניים שלי. רצתי הכי מהר שיכולתי" ~ התצפיטנית נעמה לוי על שבת ה7 האוקטובר 2023 בו נחטפה ממוצב נחל לעזה ([https://www.mako.co.il/news-world/2025_q3/Article-ce1a37a3ba26991027.htm '''"שורדת השבי נעמה לוי באו"ם: "הזמן שלי כחטופה נצרב בגופי ונשמתי לנצח"'''], אתר MAKO, תאריך 19.9.2025)
* "ברחנו מהמסיבה ברגע שהתחילו ההפגזות", עמדנו במיגונית וזה לא נגמר. התחילו יריות, קלצ'ניקובים. פשוט חיכינו למוות. זרקו אותי כמו שק תפוחי אדמה לתוך טנדר - אתה בשוק. אמרתי לעצמי: לא משנה מה - אני בוחר בחיים".
* "אתה אומר איפה חיל האוויר? מה קורה? פשוט חצו גדר. כל השיער היה מלא בבטון של המיגונית ואתה נוטף דם בלי סוף. כאבים מטורפים בראש, בכתף ובעין. אני לא רואה...לקרוא להם בלתי מעורבים? כולם מעורבים שם [...]. ~ אהל משחזר כיצד בתוך שניות מצא את עצמו מעבר לגדר, פצוע ומדמם ומול המון זועם בביה"ח בעזה (אלון אהל [https://www.inn.co.il/news/684356 "במשך שנתיים הייתי בן-אדם מת": עדותו הקשה והמטלטלת של אלון אהל])
* רום ברסלבסקי עבד כמאבטח במסיבת נובה, והניצולים שפגשו אותו ביום הטבח מתארים גבורה יוצאת דופן. "מ-6:30 בבוקר הבחור הזה לא ראה פחד, לא ראה מוות. לא רואה כלום חוץ מדבר אחד: איך הוא עוזר, איך הוא מעודד ומחלץ ומנסה להציל כמה שיותר אנשים", מספרת תמי בגאווה.
לכולם, מספרת האם, הוא חזר על המשפט: "אל תדאגו, תוך כמה שעות צה"ל משתלט פה על האירוע ואנחנו יוצאים מזה. אנחנו תוך כמה שעות נהיה בבית, רק צריך לשמור על קור רוח ולהילחם על החיים שלנו".
בשיחה האחרונה עם אמו, בשעה 10:00 בבוקר, כשהיא בוכה בהיסטריה, הוא מרגיע אותה: "אמא, זה לא מה שרואים בטלוויזיה. צה"ל השתלט על האירוע בנובה. אין לך מה לדאוג, אנחנו באזור מוגן. שלחו לנו אוטובוס וגם לנו שולחים עוד מעט אוטובוס. איך שמגיע האוטובוס, משהו כמו שעה, אני מבטיח לך אני אעלה על האוטובוס ואני כמה שעות בבית".[https://www.kan.org.il/content/kan-news/local/868550/]
==תנאי השבי, הפגיעות בגוף ובנפש==
* "הנה שירי, עברנו לגולן כמו שרצינו ואנחנו ממשיכים, או לפחות מנסים, לטייל כמו שאהבנו. אבל זה לא מרגיש לי כמו שהייתי רוצה. אתם חסרים לי מאוד כל יום, כל דקה וכל שנייה ואני מרגיש כל כך לבד ואבוד בלעדיכם. גם אני מתתי באותו יום, אבל רק אתם הפסקתם לנשום. וזה מה שהכי קשה לי, העובדה שאני פה ואתם לא פה איתי. אני באמת מנסה כל בוקר למצוא סיבה לקום ולהמשיך לנשום, ואם להגיד את האמת - לא תמיד אני מוצא. בלילה כשאני מרגיש אבוד ולבד, אני מסתכל לשמיים ומחפש את שלושת הכוכבים האלה. אני לא יכול לקחת בעלות עליהם, אבל מבחינתי אלה הכוכבים שלי. שירי, אריאל וכפיר - אני אוהב אתכם הכי בעולם, תמיד בעולם" ~ ירדן ביבס בפוסט מצמרר על ההתמודדות עם האובדן של שירי כפיר ואריאל (דרורי אביב, [https://www.israelhayom.co.il/lifestyle/family-and-parenting/article/20381926 '''"הפוסט המצמרר של ירדן ביבס: גם אני מתתי באותו יום, אתם הפסקתם לנשום"'''], אתר ישראל היום, תאריך 22.4.2026)
* "אני רוצה שתעצרו לרגע ותדמיינו שמאלצים אתכם לרדת למנהרה חשוכה ועמוקה מתחת לקרקע. האוויר דל בחמצן ובלתי אפשרי לקחת נשימה עמוקה. בכל פעם שאתם מנסים לנשום באופן מלא, אתם נחנקים מחוסר אוויר" ~ התצפיטנית נעמה לוי על התנאים הקשים בשבי ([https://www.mako.co.il/news-world/2025_q3/Article-ce1a37a3ba26991027.htm '''"שורדת השבי נעמה לוי באו"ם: "הזמן שלי כחטופה נצרב בגופי ונשמתי לנצח"'''], אתר MAKO, תאריך 19.9.2025)
* "סבלתי מתת-תזונה קיצונית, מרעב שלא ניתן לתאר ומפציעות שלא טופלו. הוחזקתי בתנאי מחייה בלתי נסבלים, ובפחד מתמיד שכל רגע עלול להיות הרגע האחרון שלי. 477 ימים שבהם כל דקה הרגישה כמו נצח. הזמן בשבי יישאר חרוט בגופי ונפשי לשארית חיי" ~ התצפיתנית נעמה לוי על תקופת השבי ([https://www.mako.co.il/news-world/2025_q3/Article-ce1a37a3ba26991027.htm '''"שורדת השבי נעמה לוי באו"ם: "הזמן שלי כחטופה נצרב בגופי ונשמתי לנצח"'''], אתר MAKO, תאריך 19.9.2025)
* "בשבועות הראשונים בשבי הייתי לבד. רק אני והשומרים שלי. במנוסה מתמדת, בפחד מוות. לפעמים ימים שלמים בלי אוכל, ומעט מים. באחד הימים, לא נשאר לי כלום. אפילו לא מים. למזלי, התחיל לרדת גשם. השובים שלי הניחו סיר מחוץ לבית בו הוחזקתי, והגשם מילא אותו. שתיתי ממי הגשמים האלו, שהספיקו גם לסיר אורז. וזה מה שהחזיק אותי. אבל יותר מהכל הפחידו אותי ההפצצות" ~ נעמה לוי על הימים שהועברה ממקום מחבוא אחד לשני ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1199391 '''"נעמה לוי חשפה לראשונה: באחת ההפצצות קרס חלק בבית שבו הוחזקתי - ניצלתי בנס"'''], אתר מעריב, תאריך 24.5.2025)
*"אני חושבת שהשאלה שעולה לכולם בראש זה: האם הטרידו אותך?", אמרה גונן למראיין בן שני, "אנשים לא שואלים את השאלה הזאת. אני גם לא הייתי שואלת אותה אם הייתי אתם. אני חושבת גם שאף אחד לא שואל אותה בעיקר כי אף אחד לא רוצה לשמוע את התשובה".~ רומי גונן [https://www.inn.co.il/news/686232 רומי גונן שיתפה: המחבל הצמיד לי אקדח לראש ואיים עליי]
* "מה שרומי מתארת כמשהו שקרה פעם אחת, זה מה שאני חוויתי כמעט כל יום לאורך 482 הימים, מההתחלה ועד הסוף"~ ארבל יהוד [https://www.inn.co.il/news/689958 העדות האמיצה של ארבל יהוד]
* "תדעו לכם שכאשר נפגעו מפעילות צה"ל עזתים שהיו קרוביהם של חלק מהמשפחות שהחזיקו בי, הוכיתי קשות והושלכתי אף לבידוד למשך ימים ארוכים ללא מזון הראוי למאכל אדם וברמת היגיינה כמו במחנות הריכוז בשואה. שרדתי כי שמרתי על התקווה והמחויבות לחזור למשפחתי ובעיקר לילדיו של אחי דולב לאחר שנודע לי על מותו, המחויבות הזו ליוותה אותי דקה דקה במשך 482 יום וגם ברגעי הייאוש כאשר הושפלתי וסבלתי מטרור פסיכולוגי וניסיונות לשבור את רוחי מידיהם, לא נשברתי. במצב זה ואף גרוע מזה עוברים הימים והלילות על יקירינו שם" ~ שורדת השבי ארבל יהוד בהופעה בפני וועדת החוקה והביטחון פנים של הכנסת (ג'ברה דביר, [https://www.mako.co.il/news-politics/2025_q2/Article-13fde5d9d27e691027.htm?pId=173113802 '''"ארבל יהוד: תסתכלו עליי, תראו את מי הפקרתם"'''], חדשות 12, תאריך 19.5.2025)
* "כשהייתי שם אז היו הרבה דברים שהם עשו, שאני אוטומטית המוח שלי תרגם את זה כהם עושים את זה לטובתי. זה שהם לקחו אותי לבית חולים רק אחרי שמונה ימים, והכדור היה לי ברגל שמונה ימים, אז ממש האמנתי שהם עושים את זה כדי לשמור עליי. כי הם אמרו שהם יהרגו אותנו בדרך, שאם הם רואים מכונית נוסעת אז ישראל תהרוג אותי. ועכשיו בדיעבד זה לא לגיטימי להשאיר בן-אדם עם רגל פתוחה שמונה ימים עם כדור ברגל... ידעתי שהוא עוד לא חזר וחיכיתי לו, חיכיתי לו ארבעה ימים. היו ארבעה ימים קשים, לא הסכמתי לאכול, לא הסכמתי להתקלח, לקום מהמיטה. שאף אחד לא ידבר איתי, מלא אנשים רצו להיכנס לחדר, לבוא, לחבק, להגיד שלום, פשוט לא הייתי מוכנה לראות אף אחד עד שלא ראיתי את איתי בעיניים שלי." ~ מיה רגב על תקופת השבי והשחרור שלאחריו חיכתה 4 ימים נוספים עד שהתאחדה עם אחיה איתי רגב שגם נחטף איתה לעזה ושוחרר אף הוא (פעילן מיכל, [https://www.mako.co.il/news-israel/2024_q4/Article-99cfe70a8348391027.htm '''"שנה לשובם | מיה רגב חושפת את סיפור השבי - והמאבק על החזרת חברה הטוב עומר שם טוב"'''], אתר MAKO, תאריך 2.12.2024)
* "פתאום הם הביאו שני מקלות, ופשוט קשרו אותי כשאני אזוקה בידיים וברגליים – כמו עוף בגריל, תלויה הפוך עם מסקינגטייפ על הפנים... מסתבר בדיעבד שהם חשבו שאני קצינה. והוא מושיב אותי ואומר לי: יש לך 40 דקות להגיד את האמת, אם לא אני הורג אותך." ~ עמית סוסנה על העינויים בשבי ([https://story.mako.co.il/captives_testimony '''"עדויות מהשבי"'''], אתר MAKO)
* "ניסו להוציא ממני אינפורמציה, אמרו שראו בטלוויזיה שאני מהצבא. השומר הכניס אותי לחדר, ואמר לי 'יש לך 40 דקות להגיד לנו את האמת, אם לא אני הורג אותך'. לירי שאלה אותי 'עמית, אני יודעת שזה נשמע רע. אני לא חושבת שיהרגו אותך אבל את רוצה אולי שנמסור משהו, להורים, לאמא?' אמרתי לה כשהיא חזרה: 'לא יודעת אם היו הורגים אותי או לא, מבחינתי את הצלת את החיים שלי'" ~ עמית סוסנה על לירי אלבג שהצליחה לשכנע את השובים אצלהם הן הוחזקו בשבי שעמית אינה קצינה בצה"ל והצליחה בכך למנוע ממנה לעבור עינויים קשים בהמשך השבי עד שחרורה ([https://www.haaretz.co.il/news/politics/2025-01-28/ty-article/00000194-aea5-d364-a99f-aff71c010000 '''"עמית סוסנה: לירי אלבג שכנעה את השומר בשבי שאני לא בצבא, היא הצילה את חיי"'''], אתר הארץ, תאריך 28.1.2025)
* המטרה שלהם הייתה להשפיל אותי. לשבור את הכבוד שלי, וזה בדיוק מה שעשו לי. דברים שגם בתקופת היטלר לא עשו. אתה רק מתפלל שזה ייגמר. כל יום שם היה גיהינום חדש.[https://www.inn.co.il/news/682429 כמו נאצים: העדות הקשה של רום ברסלבסקי מהשבי]
* התפריט כלל "פיתה וארבע כפות אפונה ביום. הייתה תקופה שהיינו אוכלים רק תמרים יבשים. ואתה יודע שיש אצלם אוכל. אתה אומר לעצמך 'בסוף מתרגלים לרעב', אבל לא. זה כאבים בכל הגוף - כל הזמן. אתה נראה כמו שלד. אתה מסתכל על עצמך ואתה רואה גופה, וזה עושה להם טוב על הלב". [https://www.inn.co.il/news/684356 "במשך שנתיים הייתי בן-אדם מת": עדותו הקשה והמטלטלת של אלון אהל]
* "כשפורסם הסרטון המומצא על מקרה האונס בשדה תימן - הרבה מהם חטפו מכות חזקות והתעללויות". [https://www.inn.co.il/news/682175 דיצה אור: החטופים סבלו אחרי פרסום הסרטון משדה תימן]
==דברי פדויי השבי לאחר שיחרורם==
*אחד הרגעים הדרמטיים ביותר בסיפורו של כלפון היה נקודה בה ההשגחה הפרטית התגלתה במלוא עוצמתה והצילה אותו ממוות ודאי. לאחר תקופה ארוכה של ייאוש, כשהוא משוכנע שדינו נגזר, תכנן כלפון מעשה נואש: לחטוף נשק מהשומרים בזמן תפילתם ולנסות להרוג אותם, בידיעה ברורה שסיכוייו לשרוד קלושים. "אמרתי שאקח צ'אנס כי ממילא אני הולך למות. ביום שתכננתי לעשות את זה פתחתי את הרדיו כנראה בהכוונת בורא עולם - ושמעתי את אמא שלי".הקול של אימו שינה את הכל מבחינתו. "אמרתי לעצמי, רק בשבילה ובשביל האנשים שנלחמים עליי בחוץ, שווה לי לשרוד את כל מה שאני עובר".
הרדיו, שנועד במקור להשמעת קוראן לצורכי איסלום, הפך לצינור החמצן היחיד, דרכו שמעו החטופים בשעות בודדות של קליטה את שידורי גלי צה"ל והבינו את גודל האסון שפקד את המדינה, אך גם את עוצמת המאבק המתחולל לשחרורם. [https://www.inn.co.il/news/689674 '''"כלפון בראיון: כאן אבנה את ביתי, זו הנקמה בחמאס"'''], אתר בשבע, תאריך כ"ג בשבט תשפ"ו 10.02.26)
* "שוחררתי לאחר 477 ימים בזכות הסכם שהושג במשא ומתן. הרגעים הקשים ביותר בשבי היו כשלא הגיעו חדשות על משא ומתן. כשאתה מבין שהכול תקוע, התקווה דועכת, וכל שנותר לעשות זה להתפלל, להיאחז בשפיותך, ולחכות לחידוש השיחות. רק אז אתה מרגיש שוב שהחופש אפשרי" ~ התצפיטנית נעמה לוי על הימים בשבי שנעו בין תקווה לייאוש ([https://www.mako.co.il/news-world/2025_q3/Article-ce1a37a3ba26991027.htm '''"שורדת השבי נעמה לוי באו"ם: "הזמן שלי כחטופה נצרב בגופי ונשמתי לנצח"'''], אתר MAKO, תאריך 19.9.2025)
* "מבקשת מכם, שגם עכשיו, כשיש מלחמה עם איראן וכולנו עסוקים בעוד המון דברים, אל תשכחו את החטופים. תמשיכו להיאבק כדי שכולם יחזרו, כמו שנאבקתם למעני. תמשיכו להשמיע את קולם, כי אולי הם יישמעו את זה וזה ייתן להם כוח, כמו שזה נתן לי כוחות שם. בבקשה, גם בתקופה הקשה הזו אסור לשכוח אותם" ~ התצפיטנית נעמה לוי במסר לציבור ביום הולדתה ה21 לאחר שחרורה מהשבי ועל רקע המלחמה של ישראל מול איראן ביוני 2025 ([https://www.maariv.co.il/breaking-news/article-1207763 '''"שורדת השבי נעמה לוי: אל תשכחו את החטופים"'''], אתר מעריב, תאריך 22.6.2025)
* "אני נעמה לוי. בשבעה באוקטובר נחטפתי לעזה ממוצב נחל עוז. הוחזקתי בשבי חמאס במשך 477 ימים קשים ובלתי נסבלים. במהלך התקופה הנוראית והבלתי נתפסת הזו, סיפרו לנו ששכחו אותנו. אבל אני לא האמנתי. ידעתי שנלחמים עלי. ידעתי שנלחמים עלי כי במוצאי שבתות, כשהרשו לי לראות טלוויזיה – ראיתי אתכם. בככר הזאת" ~ נעמה לוי על תקופת השבי ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1199391 '''"נעמה לוי חשפה לראשונה: באחת ההפצצות קרס חלק בבית שבו הוחזקתי - ניצלתי בנס"'''], אתר מעריב, תאריך 24.5.2025)
* "שם, בשבי, ראיתי אלפי אנשים עומדים כאן, עטופים בדגלים, צועקים, שרים, מחזיקים בתמונות החטופים, בתמונה שלי, גרמו לי להרגיש שאני לא נשכחתי. שזה לא נגמר, שאני עוד אחזור. ואחרי 477 ימים של גיהנום באמת חזרתי. אז אני רוצה לומר לכם תודה. תודה עמוקה. וגם לבקש מכם בקשה: תמשיכו לבוא. תמשיכו לחבק ולחזק את מי שעדיין שם. אין לכם מושג כמה כוח זה נותן - וכמה תקווה זה נתן לי" ~ על העידוד ששאבה מהמאבק בארץ להחזרתה ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1199391 '''"נעמה לוי חשפה לראשונה: באחת ההפצצות קרס חלק בבית שבו הוחזקתי - ניצלתי בנס"'''], אתר מעריב, תאריך 24.5.2025)
* "הן באות במפתיע, בהתחלה שומעים את השריקות, מתפללים שזה לא יפול עלינו, ואחר כך – הפיצוצים, רעש בעוצמות שמשתק את הגוף, והאדמה שרועדת. כל פעם מחדש הייתי בטוחה שזה הסוף שלי. זה אחד הדברים הכי מפחידים שחוויתי שם. וזה גם מה שסיכן אותי יותר מהכול: באחת ההפצצות קרס חלק מהבית שבו הייתי. למזלי — הקיר שעליו נשענתי לא התמוטט, וזה מה שהציל את חיי. זאת היתה המציאות שלי. זאת עכשיו המציאות שלהם" ~ על האימה והפחד מהפצצות צה"ל בזמן השהיה בשבי ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1199391 '''"נעמה לוי חשפה לראשונה: באחת ההפצצות קרס חלק בבית שבו הוחזקתי - ניצלתי בנס"'''], אתר מעריב, תאריך 24.5.2025)
* "נתת לנו תקווה כשהיינו שם. ברגע שנבחרת, שמענו שאתה רוצה לעשות הכל כדי להגיע לעסקה בהקדם האפשרי" ~ נעמה לוי במפגש שורדי השבי עם נשיא ארה"ב [[דונלד טראמפ|טראמפ]] (אייכנר איתמר & אדלסון דניאל & חלבי עינב, [https://www.ynet.co.il/news/article/rjutag8o1e '''"אלי שרעבי לטראמפ: תעשה את זה שוב, הנשיא איים על חמאס: אזהרה אחרונה"'''], אתר YNET, תאריך 6.3.2025)
* "אסור לשכוח אף אחד. הם צריכים אותנו, הם צריכים את התפילות שלנו, הם צריכים אותנו חזקים בשבילם." ~ התצפיתנית אגם ברגר בביקורה בקבר יוסף לאחר שובה מהשבי (בן קימון אלישע, [https://www.ynet.co.il/news/article/s1xystzjjl '''"אגם ברגר בקבר יוסף: החטופים צריכים אותנו חזקים בשבילם"'''], אתר YNET, תאריך 3.3.2025)
* "אני לא זמר, אני אבא ששר, ה[[מוזיקה]] ליוותה אותי לאורך כל החיים ובמיוחד לאורך התקופה שבה הייתי בשבי. הייתי שר לעצמי כל היום, בכל לילה הייתי שר לבנות שלי ומדבר איתן מאחורי המשמעויות של המילים של שירים מיוחדים." ~ שגיא דקל חן על תקופת השבי והמוסיקה שהקלה במקצת (צ'כנובר יעל, [https://www.ynet.co.il/news/article/hkvgytjjkx '''"שורד השבי שגיא דקל-חן ביצע את השיר 'קרן שמש' - והקדיש לחטופים בעזה | צפו"'''], אתר YNET, תאריך 1.3.2025)
* "השיר הוא קודם כל שיר אהבה, עבורי מילי היא קרן השמש כבר כמעט 21 שנה, מאז הבנות שלי הצטרפו והפכו את השמש לגדולה יותר. אל תלכי קרן שמש, אעשה הכול כדי שתישארי. עשיתי הכול כדי שתישארו. כל יום הרגשתי איך אני אוהב אותן יותר ויותר ויותר. השיר הוא גם שיר תקווה, קרן השמש מגרשת את החושך, מראה לנו את האופק, את האור, את החיים" ~ על בחירת השיר 'קרן שמש' במסגרת 'הפרויקט של תמרי' (צ'כנובר יעל, [https://www.ynet.co.il/news/article/hkvgytjjkx '''"שורד השבי שגיא דקל-חן ביצע את השיר 'קרן שמש' - והקדיש לחטופים בעזה | צפו"'''], אתר YNET, תאריך 1.3.2025)
* "אל תאבדו תקווה, שלחו כל יום חום ואהבה, תאמינו לי שזה חודר את בטן האדמה. לחברים שלי שלא רואים אור שמש שם בשבי - תהיו חזקים" ~ שגיא דקל חן במסר לחבריו לשבי שטרם שוחררו (אודם יעל, [https://www.mako.co.il/news-israel/2025_q1/Article-2f2c19bfcdd4591026.htm '''"פחות משבועים אחרי ששוחרר משבי חמאס: שיר התקווה של שגיא דקל-חן ומשפחתו"'''], אתר N12, תאריך 28.2.2025)
* "אומרים לך להיות בשקט כי שומעים עברית מבחוץ, כל השכנים שלנו. היו (הפגזות) כאלה מפחידות, במיוחד בהתחלה, כי אתה לא רגיל לזה. אתה מרגיש את הבית זז. אני גרה במרכז, אלה לא דברים שאני שומעת. אבל לאט לאט הפחד ירד קצת. מצות לא היו, אבל לי זה היה ברור שאני מנסה לשמור מה שאני יכולה. ביקשתי מהם (המחבלים) קמח תירס ותמרים, מה שהיה אפשר, כי זו תקופה שלא היו ירקות ודברים כל כך. לירי ואני ציירנו הגדה, כמו שאנחנו זוכרות. אווירה של חג. ולירי עשתה קישוטים ודברים לשולחן. אמרנו להם יש לנו חגים עכשיו, תנסו לבדוק לנו, והם איכשהו הצליחו למצוא. אני מקווה שזה היה התאריך המדויק, כאילו אני עכשיו לא באמת יודעת אם זה היה התאריך באמת או לא, אבל זה מה שהם אמרו" ~ אגם ברגר מספרת על תקופת השבי בתחומים שונים (קליין אלי, [https://www.bhol.co.il/news/1687210 '''"שהשכנים לא ישמעו: שורדת השבי אגם ברגר חושפת פרטים חדשים"'''], אתר בחדרי חרדים, תאריך 23.2.2025)
* "ב-9/10 ירדתי למנהרה ושם ראיתי אותו עומד. מיד בלי להכיר אותי הוא ניגש, לחץ לי את היד עם שיער אדמוני אסוף בקוקו, עם חיוך ועיניים שמשרות כל כך הרבה שלווה, אהבה, רוגע, תמיכה ואכפתיות מהרגע הראשון יותם היה קורן ומרגיע, מגע היד, החיבוק, המילים עזרו לי לנשום לרווחה ולהבין שכל עוד יותם לצידי אפשר להוריד את מפלס הפחד ראיתי כמה הוא 'מאושר' כשהוא יכול לתופף לנו מקצבים שהוא מכיר. הוא תמיד שידר אופטימיות, האמין שהכל ייגמר, דאג לנו, התעניין בסיפור שלנו, הכיל אותי והקשיב והחיוך לא ירד מפניו לעולם" ~ התצפיטנית קרינה ארייב מספרת על המפגש עם החטוף יותם חיים ז"ל בשבי החמאס בתחילת המלחמה, כשלאחריו ניסה להימלט ונהרג מאש כוחות צה"ל בשוגג (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1175119 '''"לאחר שחזרה מהגיהנום: התצפיתנית בעדות מדהימה על יותם חיים"'''], אתר מעריב, תאריך 23.2.2025)
* "הייתי לבד בשבי מאז היום ה-50. בהתחלה הייתי עם איתי רגב, אבל אחרי שהוא שוחרר נשארתי לבד. הייתי כל הזמן במנהרות. מדי פעם נחשפתי לתקשורת, ראיתי אל ג׳זירה וזה חיזק אותי" ~ עומר שם טוב בעדות ראשונה על תקופת השבי ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1175000 '''"דווקא במנהרות החמאס: השינוי המדהים שעבר על עומר שם טוב"'''], אתר מעריב, תאריך 22.2.2025)
*"לא נתנו לנו לראות חדשות שבועיים לפני כדי שלא נבין שאנחנו יוצאות הביתה. הייתי עם לירי מההתחלה, ויום לפני שהיא שוחררה אמרו לה ללכת לצלם סרטון והיא לא חזרה. עד יום שלישי, יומיים לפני שחזרתי, לא ידעתי שהן שוחררו וכל הזמן שאלתי מתי לירי חוזרת. ביום שלישי בא 'מישהו גדול' ואמר שאני חוזרת הביתה ושחברות שלי כבר בבית. הכינו אותי לזה שהולכים להיות המון אנשים במעמד השחרור. ראיתי את הבנות יוצאות בסרטון ועדיין לא האמנתי שזה יהיה ככה" ~ התצפיטנית אגם ברגר מספרת על הימים המתוחים לפני השחרור המיוחל ([https://www.maariv.co.il/news/military/article-1174299 '''"העריכו אותי יותר בגלל שאני דתייה": העדות המדהימה של אגם ברגר על שמירת השבת והמצוות בשבי"'''], אתר מעריב, תאריך 19.2.2025)
* "קוראת את זה כבר אלף פעם, וכל פעם מתרגשת מחדש. לא הפסקתי להאמין שיגיע הרגע ותחזור אלינו, וזה קורה עוד שנייה. כמה שאנחנו מתגעגעים ומחכים לך כאן לחיבוק הכי ענקי בעולם, עוד כמה ימים ואתה איתנו, תחזיק מעמד עוד קצת עומריקו. עוד קצת, עוד טיפה, ואתה בבית" ~ מיה רגב בפוסט עידוד לקראת שחרורו של עומר שם-טוב שנחטף יחד איתה ועם אחיה וצפוי להשתחרר בפעימה האחרונה המיוחלת ([https://www.atmag.co.il/%D7%A2%D7%95%D7%9E%D7%A8-%D7%A9%D7%9D-%D7%98%D7%95%D7%91-%D7%97%D7%95%D7%96%D7%A8-%D7%94%D7%91%D7%99%D7%AA%D7%94/ '''"עומר שם טוב חוזר הביתה. שורדת השבי מיה רגב: 'לא הפסקתי להאמין'"'''], מערכת את, תאריך 18.2.2025)
* "חיילים חלמו על הזכות להגיע ולשחרר אתכן. אני יודע על העשייה המאוד איכותית של התצפיתניות, לצערי גם מי שלא איתנו, שעשו עבודה יוצאת מן הכלל. גם את השפעת העשייה שלכן על מה שהתרחש בדקנו בתחקירים ויש דברים שלמדנו שצריך לשנות. ממני באופן אישי ובשם המפקדים בצה"ל - אני מאוד מצטער על כל מה שעברתן, זו אחריות שלנו ולא נוכל לשנות לאחור, אנחנו כן מאוד ממוקדים בלמידה על מנת שדבר כזה לא יישנה. ממה שסיפרתן לי עכשיו, אני מבין שהתמודדתן עם קושי בלתי נתפס בגבורה עילאית - גם בתקופת השבי וגם באופן בו נהגתן במעמד השחרור" ~ [[w:ראש המטה הכללי|ראש המטה הכללי]] רא"ל [[w:הרצי הלוי|הרצי הלוי]] בהתנצלות בפני התצפיטניות בפגישה לאחר שובן מהשבי (יהושוע יוסי, [https://www.ynet.co.il/news/article/b1wgcgaf1g '''"התצפיתניות לרמטכ"ל: 'הפקרתם אותנו'. הוא התנצל: 'התמודדתן בגבורה עילאית'"'''], אתר YNET, תאריך 14.2.2025)
* "הלב שלי נשבר מול ה[[אכזריות]] האינסופית של השטן מעזה שהתעלל בתושבי הנגב באותה שבת, התעלל בחטופים טרם שוחררו, וממשיך להתעלל בחטופים שעוד לא שוחררו ובמשפחותיהם." ~ [[w:אשכר אלדן כהן|אשכר אלדן כהן]] ({{קישור כללי|כותרת=מקור|כתובת=https://www.facebook.com/eshkar.e.cohen/posts/pfbid0yCXvvZgvc34Z5sCyw9srX7AbUHY9UeS2J2UyLNrK4nrionnqQDDd8Voej6wwNXZCl}})
* "במהלך 50 הימים הראשונים מאז 7 באוקטובר הייתי רוב הזמן לבד. לאחר מכן הייתי בשבי עם חברותיי התצפיתניות והאזרחיות שנתנו לי כוח ותקווה. חיזקנו אחת את השנייה עד ליום השחרור וגם אחריו." ~ התצפיתנית נעמה לוי בעדות על תקופת השבי ([https://story.mako.co.il/captives_testimony '''"עדויות מהשבי"'''], אתר MAKO)
* "הקיר קרס אחרינו" ואביה הוסיף: "היא הצליחה לברוח ברגע האחרון והקיר נפל" ~ נעמה לוי חושפת את רגעי האימה במקום השבי בעזה לאור הפצצות צה"ל ואיך ניצלה ברגע האחרון (טוקר יאיר, [https://www.kikar.co.il/israel-news/naama-levy-gaza-escape '''"הקיר קרס אחרינו: נעמה לוי חושפת את רגעי האימה בעזה"'''], תאריך 12.2.2025)
* "בדרך אמונה בחרתי ובדרך אמונה שבתי. תודה לכל עם ישראל וחיילי צה"ל הגיבורים. אין כמוכם בעולם!" ~ התצפיתנית אגם ברגר במסר עם שחרורה מהשבי ([https://www.hidabroot.org/article/1205920 '''"בדרך אמונה בחרתי": המסר המרגש של אגם ברגר לעם ישראל"'''], אתר הידברות, תאריך 30.1.2025)
* "בהתחלה חשבתי שהם מסתלבטים עליי ולא זזתי מהמקום. הוא (לוחם) שאל אותי, 'אני יכול להרים אותך על הכתף שלי?' ואז הבנתי שזה קורה... הלוחמים היו אמיצים – זה היה עניין של שנייה ויכולתי שלא להיות כאן היום." ~ נועה ארגמני על חילוצה בידי כוחות [[צה"ל]] ([https://story.mako.co.il/captives_testimony '''"עדויות מהשבי"'''], אתר MAKO)
* "למדתי לתת את המאה אחוז שלי גם כשאני כבר מותשת, למדתי שבסוף הכול מסתדר, למדתי לשמור על אופטימיות, למדתי לחשוב חיובי, למדתי שכל יום הוא הזדמנות חדשה. למדתי להתמסר, למדתי שיש עוד כל כך הרבה מה ללמוד" ~ נעמה לוי טרם גיוסה לצה"ל וזמן קצר טרם חטיפתה לעזה (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1166852 '''"חטופות שראו אותה אמרו שהיא עומדת ומדברת": סיפורה של נעמה לוי"'''], אתר מעריב, תאריך 24.1.2025)
* "אני מפצירה בכם, באחריותכם להגן על זכויות אדם, העולם מסתכל ומחכה שמועצת הביטחון של האו"ם תעמוד במנדט שלה. אנחנו, החטופים, הבטחנו אחד לשני — אם מישהו מאיתנו ישוחרר, לעולם לא נפסיק להילחם עד שכולם יהיו חופשיים. אני לא יכולה לשתוק לא רק בגלל ההבטחה שלנו אחד לשני, אלא גם בגלל השתיקה המוחצת ואפילו ההכחשה של הזוועות שקרו וממשיכות לקרות לכל החטופים שעדיין מוחזקים בעזה במשך 383 ימים נוראים" ~ עמית סוסנה בנאומה באו"ם לאחר שחרורה מהשבי (שמעוני רן, [https://www.haaretz.co.il/news/politics/2024-10-23/ty-article/00000192-ba65-d243-a5db-fe75703f0000 '''"עמית סוסנה באו'ם: אני לא יכולה לשתוק למול הכחשת הזוועות שעברתי ושעדיין עוברות על החטופים"'''], אתר הארץ, תאריך 23.10.2024)
* "בשלב מסוים ביקשתי מהם להוציא סרטון, רציתי שיהיה למשפחה שלי אות חיים. אמרתי להם שאבא שלי חזק וששומעים אותו, והם באמת צילמו אותי... בשלב מסוים המחבלים רצו להוריד אותי למנהרות, לא הסכמתי. אמרתי להם שאני לא מוכנה. לא יכולתי לסבול את השקט שם ואת הבדידות." ~ התצפיתנית לירי אלבג בעדות על תקופת השבי ([https://story.mako.co.il/captives_testimony '''"עדויות מהשבי"'''], אתר MAKO)
* "למדתי תוך חודש את השפה הערבית ושמעתי את מי שהחזיק בי מביעים שמחה על הפילוג בעם בשאלת שחרורם של בני הערובה. חשבתי שהם מפעילים עליי טרור פסיכולוגי כאשר הנושא של בני ערובה הפכו לנושא פוליטי. לא האמנתי עד חזרתי לארץ ונחשפתי למציאות הקשה הזו. החזקתי 482 ימים מבלי שראיתי או שמעתי אף ישראלי, מאז שהופרדתי מאריאל, בן זוגי, 3 שעות אחרי שנחטפתי ועד שפגשתי את גדי (מוזס). אתם יכולים לתאר לעצמכם מקצת מהזוועות שעברתי בתקופת השבי שראיתם כולכם את יום שחרורי. למרות זאת חזרתי ממוקדת מטרה להציל את אריאל אהובי, דוד אחיו, ויתר בני הערובה במסגרת המאבק לשחרורם ובמקביל לתהליך השיקום הארוך הצפוי לי. כבר בערב יום שחרורי בשיבא אמרתי לאבא: 'אבא אל תרפה. אני צריכה את אריאל כדי להשתקם'. ואבא ענה לי: 'לא חשבתי אחרת'. ומכם אני דורשת, כמו אבא שלי, אל תחשבו אחרת. תחזירו את כולם במהלך אחד - את החיים ואת המתים, ואל תפחידו את העם בשאלת המחיר, אלא תפחידו את עצמכם, ואולי זה מה שיגרום לכם לשמור על אזרחי המדינה טוב יותר בעתיד." ~ ארבל יהוד בעדות על תקופת השבי (סלע אורי, [https://news.walla.co.il/item/3725977 '''"המסר של ארבל יהוד בוועדה בכנסת: לא האמנתי שנוצר פילוג בעם סביב החטופים"'''], אתר וואלה, תאריך 10.2.2025)
* "רציתי לעצור ולהגיד תודה לעם ישראל, למשפחה, לחברים. התפילות והכוחות ששלחתם ליוו אותנו לאורך כל הדרך ועזרו לנו להאמין שהסיוט הזה בסוף יגמר. אתם מרגשים לרמות שהלב לא מכיל ועוד ייקח זמן להכיל ולהודות לכולכם. צריך לזכור שיש עוד 94 חטופים שרק מתים שנציל אותם. עם ישראל חי ובעזרת השם נמשיך לקבל בשורות טובות בשבועות הקרובים." ~ רומי גונן במסר עם חזרתה מהשבי ([https://www.mako.co.il/news-israel/2025_q1/Article-b53c13d837b8491027.htm '''"יש חיים אחרי המוות: המסר הראשון והמרגש של רומי גונן לאחר 471 ימים בשבי חמאס"'''] ,אתר NAKO, תאריך 22.1.2025)
* "אני בסדר! זה ייקח [[זמן]], זה עוד תהליך וזה לא נגמר בשבוע או שבועיים, אבל אני פה בזכותכם, ואני בסדר. תודה לכל האנשים שעטפו ותמכו במשפחה שלי, ותומכים בי עכשיו. אפילו אנשים שלא מכירים אותי. וחשוב לי להגיד גם תודה לכל החיילים, ולכוחות הביטחון כי אני יושבת לראות קצת ולהשלים מה היה בשנה ההזויה הזו, ואני רואה איזה חלק חשוב בענק היה להם בשבעה באוקטובר וגם אחרי. ולמשפחות שהיקירים שלהן עדיין נמצאים בשבי, אתם לא לבד. אנחנו ממשיכים להיאבק בשבילכם. אנחנו נעשה הכל, אני אעשה הכל עד שכולם יחזרו הביתה ועד שתוכלו לסגור את המעגל ואנחנו ביחד עד הסוף. בשנייה הראשונה שאני יכולה לצאת מפה אני עם שלט ביד." ~ דורון שטיינברכר במסר עם חזרתה מהשבי (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1169162 '''"ברגע שאני יכולה אני מתייצבת עם שלט": הסרטון המרגש של דורון שטיינברכר"'''], אתר מעריב, תאריך 1.2.2025)
* " שמי '''כרמל גת''', בת 39 מבארי. נחטפתי מבית הוריי ב-7/10 שם שהיתי עם בני משפחה נוספים שאני לא יודעת מה עלה בגורלם, אני מוחזקת בשבי עם מעט מאוד אוכל, מים, תנאי היגיינה ירודים, הפצצות בלתי פוסקות ובעיקר בלי לדעת אם אני הולכת לצאת מכאן בחיים. ב-7/10 אני, המשפחה שלי ושאר תושבי קיבוץ בארי הופקרנו לגורלנו. אני מתחננת ומפצירה בפני ממשלת ישראל והעומד בראשה מר בנימין נתניהו בבקשה, בבקשה הפסיקו את ההפקרות הזו, הפסיקו את ההפצצות ותחזירו אותנו הביתה. אזרחי מדינת ישראל, אני מבקשת מכם להמשיך להפגין עבורנו, המשיכו להילחם על החיים שלנו. משפחה יקרה שלי, אני מקווה שיש לי משפחה לחזור אליה, אני נשארת חזקה גם בשבילכם עד שהסיוט הזה ייגמר, אני אוהבת אתכם" ~ החטופה כרמל גת ז"ל בסרטון מתוך השבי שזמן קצר אחריו מצאה את מותה במנהרה כשכוחות צה"ל התקרבו לחלץ אותה ועוד חמישה חטופים שגם מצאו את מותם במנהרה (הרש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדן ירושלמי, אלכס לובנוב ואלמוג סרוסי). הובאה לקבורה בקיבוץ בארי (צ'כנובר יעל, [https://www.ynet.co.il/news/article/syruihi2r '''"אני חזקה: החטופה כרמל גת ז"ל בסרטון טרור פסיכולוגי קורע לב"'''], אתר YNET, תאריך 5.9.2024)
* "לפני שהורדתי למנהרות, הצלחתי לשמוע קצת את הרדיו. שמעתי מה קורה בישראל וברחבי העולם, על כל האהבה והתמיכה מהקהילות היהודיות באמריקה וברחבי העולם. התפללתם עבורי ועבור כל שאר בני הערובה שיחזרו הביתה בשלום בהקדם האפשרי. נתתם לי תקווה וכוח".~ גיא גלבוע-דלאל [https://www.inn.co.il/news/683194 אבינתן אור חושף פרטים מזעזעים מהשבי]
==משפחת ביבס==
* "כפיר אהוב שלי, הספקת להתפנות מהבית בגלל סבב בעזה כמה חודשים אחרי שנולדת, הספקת לטעום אוכל מוצק, התחלת לזחול והספקת לחגוג לאח שלך יום הולדת 4. לא הספקת לחגוג יום הולדת שנה, אז איך אני יכול לציין לך יום הולדת 3? כפיר, אני מצטער שהבאתי אותך לעולם כזה אכזר. אני מקווה שאתה יודע כמה אני אוהב אותך וכמה אתה חסר לי! אני בטוח שאמא, אריאל וטוני חוגגים לך בגן עדן. אני בטוח שאמא עושה לך את היום הולדת הכי טוב ושמח שאפשר בדיוק כמו שהיא יודעת. אני אוהב אותך הכי בעולם תמיד בעולם" ~ ירדן ביבס בפוסט יום ההולדת ה3 לבנו כפיר שנחטף ביחד עם אמו שירי ואחיו אריאל לשבי בעזה ממנו לא שבו ([https://www.mako.co.il/news-israel/2026_q1/Article-4dffb534aefcb91027.htm '''"ירדן ביבס בפוסט שובר לב: כפיר שלי, מצטער שהבאתי אותך לעולם כזה אכזר"'''], אתר N12, תאריך 18.1.2026)
* "ירדן ביבס הביט לי בעיניים וביקש שכל העולם יזדעזע מהאופן שבו ילדיו נרצחו. רצח ילדים מנוגד לכל אמת מידה מוסרית, ערכית ודתית - גם באסלאם. המרצחים הקיצוניים ביצעו פשע מתועב, כשהם נוהגים בחסרי ישע כפי שדאעש נוהג" ~ תא"ל (במיל') דניאל הגרי משתף מה אמר לו ירדן ביבס לאחר שגופותיהם של בני משפחתו חזרו לקבר ישראל ([https://news.walla.co.il/item/3809747 '''ירדן ביבס לבנו כפיר: "איך אני יכול לציין לך יום הולדת 3?"'''], אתר WALLA, תאריך 18.1.2026)
* "מישמיש, מי יעזור לי לקבל החלטות עכשיו? איך אני אמור לקבל החלטות בלעדייך? את זוכרת את ההחלטה האחרונה שלנו? בממ"ד שאלתי אותך אם נלחמים או נכנעים. '''אמרת לי נלחמים'''. אז נלחמתי. אני מצטער שלא הצלחתי להגן עליכם. אני רוצה לספר לך על כל מה שקורה בעולם ופה בארץ. כולם מכירים ואוהבים אותנו. את לא מבינה איזה הזוי כל הטירוף הזה. אנשים אומרים לי שהם תמיד יהיו לצידי אבל הם לא את. אז בבקשה תישארי לידי ואל תלכי רחוק. זה הכי קרוב שאני אלייך מאז 7 באוקטובר ואני לא יכול לנשק ולחבק אותך וזה שובר אותי. בבקשה תשמרי עליי. תשמרי עליי מפני החלטות גרועות. תשמרי עליי מפני דברים רעים ותשמרי עליי מפני עצמי. תשמרי עליי שלא אשקע בחשכה. מישמיש אני אוהב אותך" ~ ירדן ביבס בהספד לרעייתו שירי ביבס בהלווייתה ובהלוויית שני הבנים אריאל וכפיר ([https://www.ynet.co.il/news/article/bjwqbd39yg '''"שירי, בבקשה תישארי": ההספד של ירדן ביבס למשפחתו"'''], אתר YNET, תאריך 26.2.2025)
* "היה לי הכבוד לשבת עם '''ירדן ביבס''' ומשפחתו המורחבת לפרק זמן קצר - הם משפחה מיוחדת. ירדן איכשהו נתן לי שלווה מהרגע שהוא ישב לצדי. יש לו נשמה רגועה ואמיצה - מבינים מהר שהוא בעל, אבא וגבר מדהים, הוא יתגבר. אני מאמין בזה ואהפוך את זה לחלק מתפילותיי". ~ השחקן האוסטרלי נת'ניאל בוזוליץ' לאחר פגישה עם ירדן ביבס לאחר הלוויותיהם של רעייתו וילדיו (מרקוביץ לילך, [https://www.mako.co.il/entertainment-celebs/local-2025/Article-9d31555ae175591027.htm '''"נת'ניאל בוזוליץ' נפגש עם ירדן ביבס: הוא יתגבר, אני מאמין בזה"'''], אתר MAKO, תאריך 2.3.2025)
* "'''שירי, ירדן, אריאל וכפיר''' אהבו מאוד את ביתם בניר עוז, את המרפסת והדשא, שם בילו אינספור רגעים מאושרים כמשפחה וממנו נחטפו כולם ב-7 באוקטובר. 16 חודשים ביקשנו ודאות וכעת אין בה נחמה, אך מקווים לתחילתה של סגירת מעגל. בהפרש של שבועיים עברנו משמחה גדולה על חזרתו של ירדן, לעצב תהומי וזעזוע על הירצחם בשבי של שירי והילדים. הוא (ירדן) נע על קשת של רגשות של מי שחזר מהגיהינום ושמח על כך, למי שנאלץ להתמודד עם אובדן קשה כל כך של כל מה שהיה בית עבורו. לעיתים קרובות הוא תוהה איך שירי הייתה מגיבה לכל זה, ושירי לא פה לעבור את זה יחד איתו." ~ הודעת הספד משותפת של קיבוץ [[w:ניר עוז|ניר עוז]] והמשפחה המורחבת על זיהוי גופותיהם של שירי-אריאל-כפיר ביבס וההכנות להבאתם למנוחה אחרונה (צ'כנובר יעל & גרין רוני, [https://www.ynet.co.il/news/article/rjjarot5je#autoplay '''"עם הספדים שישודרו לציבור - ודגלי ישראל בצד הדרך: כך תיראה הלוויית שירי, אריאל וכפיר ביבס"'''], אתר YNET, תאריך 24.2.2025)
* "נראה לי שלחטופים פחות אכפת מהטקס בהשוואה לחופש, ונראה לי שמחפשים שוב תירוצים לפוצץ את העסקה. כולנו ראינו מה להשאיר חטופים בידיים של חמאס עושה לחטופים, אפילו אם הם תינוק, ילד בן 4 ואמא שלהם. כל מי שהרגיש השבוע זעם וכאב לב שעולה על גדותיו וחוסר אונים, הנה משהו שאפשר וחובה עלינו כחברה אנושית לעשות, וזה לא לתת לביבי לפוצץ את העסקה בשביל קואליציה, כפי שכל התחזיות אמרו שיעשה" ~ הקומיקאית [[w:גיתית פישר|גיתית פישר]] במסר על חשיבות השלמת עסקת החטופים (איצקוביץ ערן, [https://celebs.walla.co.il/item/3729432 '''"הקומיקאית הידועה נגד נתניהו: לא לתת לו לפוצץ את העסקה"'''], אתר וואלה, תאריך 24.2.2025)
==נאמר על החטופים ==
* "היא (נעמה לוי) נשאה דברים בכיכר החטופים, השתתפה במפגש עם טראמפ וממשיכה להיאבק על זכר החברות ועל שחרור יתר החטופים. נעמה לוי מהווה מופת של עמידות - במשך 15 חודשים בשבי שמרה על עצמה, על חברותיה ועל התקווה" ~ על הפעילות של נעמה לאחר החזרה לישראל מהשבי בעזה (אירית פלג ברנבלי, [https://www.mako.co.il/home-family-relationship/Article-e2542cbb5369991027.htm '''"הביתה, אבל לא באמת: המציאות החדשה של פדויי השבי מ-7 באוקטובר"'''], אתר MAKO, תאריך 6.10.2025)
* "לקח לה יותר מדי זמן לחזור הביתה. הסיוט הזה היה ארוך. כגודל הסיוט הנורא - כך גם האושר שהיא חזרה. יש עוד דרך שצריך ללכת בה" ~ ד"ר איילת לוי השחר על חזרתה של בתה נעמה לוי מהשבי והתקופה שאחרי (הדר אור, [https://www.ynet.co.il/news/article/byfo9ric1l '''"יש עוד דרך שצריך ללכת בה: השיקום של נעמה לוי, ושלט החטוף שנושאת אמה"'''], אתר YNET, תאריך 25.2.2025)
* "המידע על יותם נתן לי אוויר לנשום, יותם היה חזק בשבי, לא רק דאג לעצמו אלא תמך בכל מי שהיה סביבו. מתמודד הנפש היה גיבור עוצמתי עם חיוך שהשרה בטחון על צעירים וצעירות ממנו. מקום לאנשים שיש להם קשיים בחיים אבל הם עוצמתיים כמו יותם ויוכלו להגיע למצוא את הכוחות שלהם איתנו. אנחנו כבר לא נחבק אותו, לא נאכל איתו המבורגר ביום הולדת, לא נצחק מהשטויות שלו ולא נשמע שירים חדשים או נלך להופעה שלו אבל אנחנו נפגוש את יותם שלנו בעזרה לאחרים." ~ אמו של יותם חיים על העדות של קרינה ארייב ששהתה לצד בנה ז"ל בשבי בעזה ועל המיזם שהיא ומשפחתה מגייסים תרומות כדי להנציח את יותם (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1175119 '''"לאחר שחזרה מהגיהנום: התצפיתנית בעדות מדהימה על יותם חיים"'''], אתר מעריב, תאריך 23.2.2025)
*"בימים הראשונים נעמה הוחזקה עם אורי מגידיש (חולצה במבצע [[w:ראשית האור|ראשית האור]]). אחרי זה שרדה לבד בשבי פצועה, האמונה שיש אנשים שנלחמים עליה החזיקה אותה" ~ ד"ר איילת לוי שחר על תקופת השבי של בתה נעמה לוי (התוכנית '''"סדר יום"''' בהגשת קרן נויבך, כאן רשת ב')
* "היא אמרה לי דברים בלתי נתפסים. בכל בוקר היא קמה חזקה, יוצרת חיים מלאים ושלמים לשלוש הבנות שלה ואז משכיבה אותן לישון מוקדם. אחר כך, הייתה לה שגרה קבועה להתקלח ולהתארגן ל'דייט' עם שגיא. בכוח המחשבה היא פגשה אותו כל לילה בחלום הראשון, ובדמיונות הם דיברו כל הלילה בניר עוז ורקדו עד הבוקר אליו הייתה מתעוררת עם הזיכרון ממנו. היא דיברה בידיעה ברורה שהוא יחזור, ואפשרה לי להפוך לשיר את הסיפור שלה" ~ הזמר [[w:עידן רייכל|עידן רייכל]] מספר כיצד נכתב השיר 'דרישת שלום מחיים אחרים' שהוקדש לשגיא שנחטף לעזה & אביטל דקל חן שנשארה בהיריון ועם שתי בנות קטנות ([https://www.mako.co.il/tv-avri_and_sherki/articles/Article-ba8cdbb3ebb0591027.htm '''"היא סיפרה לי שכל בוקר היא קמה חזקה, ויוצרת לבנות שלה חיים מלאים ושלמים"'''], אתר מאקו, תאריך 16.2.2025)
* "הזיהוי מתבצע על פי מספר שיטות מדעיות וכולן כרוכות בהשוואה של נתונים מהחלל כשהוא היה בחיים. ניתן להשתמש בצילומי רנטגן, בהשוואה של נתוני משקל, שיניים, והחומר התורשתי די.אנ.איי. נעשה את המקסימום, אך לשרידים שמגיעים אחרי תקופה ארוכה הזיהוי לא תמיד אפשרי. בכל מקרה נעשה את כל מה שנוכל כדי להניח את דעתן של המשפחות שידעו מה קרה ליקיריהן" ~ ראש המכון לרפואה משפטית ד"ר חן קוגל על ההיערכות הלא קלה (בלשון המעטה) לקראת שחרור גופות החטופים, התהליך הצפוי לזיהוי החללים המוחזרים, ועל הרצון להבאתם למנוחת עולמים מכובדת ומתן מזור למשפחות (גל איתי [ד"ר], [https://www.maariv.co.il/news/health/article-1174133 '''"משרד הבריאות: הרחיקו ילדים מחר מהטלוויזיה; כך יבוצע זיהוי החטופים החללים"'''], אתר מעריב, תאריך 19.2.2025)
* "יש בהן כעס מסוים על מה שקרה שם. המראות שהן נחשפו אליהם, החברים והחברות ששירתו איתן והופקרו – הכול הוביל לאיזושהי תחושה של בגידה. אז פה ושם היא בהחלט מביעה כעס גדול. שואלת איך זה יכול להיות? חלק מהעניין הזה הוא שעוד לא נעשה תחקיר מסודר, לא הוקמה ועדת חקירה ולא יודעים עד הסוף מה קרה שם. זה לא צריך להיעשות רק עבורה, אלא גם עבור כל הגיבורים והגיבורות שהיו בנחל עוז ובכלל, לכולנו כמדינה. חובתנו לשאול ולהבין – מה היה שם? איך הגענו למצב הזה? איך לא נגיע אליו שוב בעתיד?" ~ אביה של נעמה לוי משתף בתחושותיה הרחק מאור הזרקורים לאחר שחרורה מהשבי ותהליך השיקום (אדיב ליעם & כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/politics/article-1172530 '''" אביה של נעמה לוי חושף לראשונה: "יש בהן כעס ותחושת בגידה על מה שקרה" '''], אתר מעריב, תאריך 13.2.2025)
* "נעמה בסדר. חזר לה חוש ההומור, היא בסדר גמור. משוחחת, זוכרת פרטים וימי הולדת של כולם. כל פעם שאפשר - אנחנו מדברים. היא נמצאת בשיקום, בחורה עסוקה, אבל אנחנו מוצאים את הזמן" ~ סבה של התצפיטנית נעמה לוי על מצב חזרתה מהשבי (סבר מירב, [https://www.israelhayom.co.il/news/local/article/17269843 '''"סבה של נעמה לוי, התצפיתנית ששוחררה: היא ניהלה מחברת כדי לא לשכוח דברים"'''], אתר ישראל היום, תאריך 31.1.2025)
* "הרבה חודשים היא הייתה במנהרות, ורשמה לעצמה דברים בשבי, כמו תאריכים. היא ניהלה מחברת וזה עזר לה לזכור." ~ סבה של התצפיתנית נעמה לוי מסביר כיצד הצליחה לשרוד את תקופת השבי (סבר מירב, [https://www.israelhayom.co.il/news/local/article/17269843 '''"סבה של נעמה לוי, התצפיתנית ששוחררה: היא ניהלה מחברת כדי לא לשכוח דברים"'''], אתר ישראל היום, תאריך 31.1.2025)
* "איידן פלאט, כוכבת רשת אמריקאית, צעדה ברחובות הוליווד במיצג מחאה על חטיפתה של נעמה – במיצג היא מובלת על ידי 'איש חמאס', כשבגדיה ופניה מגואלים בדם. חברותיה, שרצו שיכירו את נעמה לא רק בסרטון הנוראי שבו היא נראית נחטפת על ידי החמאס, הכינו סרטון עם תמונות וסרטונים של נעמה כפי שהן מכירות אותה" ~ על המחווה ההוליודית של הכוכבת מלוס אנג'לס והמחווה של חברותיה לנעמה לוי בזמן שהותה בשבי לאחר המראות הקשים מיום חטיפתה לעזה (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1166852 '''"חטופות שראו אותה אמרו שהיא עומדת ומדברת": סיפורה של נעמה לוי"'''], אתר מעריב, תאריך 24.1.2025)
==אמונה דתית בימי השבי==
* "בדרך אמונה בחרתי ובדרך אמונה שבתי." ~ אגם ברגר [https://www.inn.co.il/news/662244]
* "אני חושבת, שאחד הדברים שעזרו לאבא שלי להתמודד, וגרמו לו לחזור הביתה, לא רק בחיים, אלא הרבה יותר חזק ממה שאני זוכרת אותו – זה האמונה... אני חושבת ששם בשבי, החיבור ליהדות אפילו התחזק יותר. אבא שלי, מתוך 484 הימים שהוא היה שם, חצי מהזמן הוא היה לבד לגמרי, כשהרבה מהזמן הזה הוא היה נעול בתוך חדר. בפעמים הבודדות שהוא היה בסביבת אנשים, הם דיברו ערבית, התפללו לאללה. וכמובן שהזהות היהודית – הוא חיפש אותה, והיה לו קשה למצוא. אז הוא מצא אותה בתפילות קטנות שהוא התחיל להגיד. בברכות על האוכל. 'בורא מיני מזונות', שהוא לא אמר בחיים שלו. ו'שמע ישראל', שהוא לא אמר בחיים שלו. והוא אמר שבתוך כל התופת הזאת, רגע להיזכר שאני יהודי, ושיש משמעות לעם שלי ומאיפה שאני מגיע, מאוד מאוד מאוד חיזק אותו. "ואבא שלי, אחרי שהוא חזר, שאלתי אותו: מה תרצה שנעשה בארוחת שישי הראשונה שלנו ביחד? אנחנו דמיינו מה נכין לו לאכול, ודמיינתי שהוא יגיד ככה איזה תבשיל שהוא אוהב. והוא אמר לי: את יודעת מה אני הכי הכי רוצה שיהיה? כיפה וכוס לקידוש. וקודם כול זה הפתיע אותי, אני חושבת שיש משהו בלהיות, לא רק בארץ אויב, במקום שבו בכוונה גורמים לך להיות הכי לא יהודי, הכי להתרחק מהזהות שלך, ודווקא במקום הזה להחליט שאני שומר על הזהות שלי. הוא שמר על עצמו ובזה שהוא שמר על עצמו הוא שמר בעיניי על כולנו". - שיר, בתו של קית' סיגל, '''[https://www.inn.co.il/news/662526 כה עשו חטופינו | ערוץ 7]'''
* [...] ואשתו אביבה [סיגל], ששוחררה בעסקה הראשונה, מספרת בסרטון אחר: "החוטפים דרשו שאתפלל איתם. אמרתי לעצמי, אני לא אתפלל לאללה. עשיתי בכאילו, עם השפתיים. אני כל כך גאה בעצמי על זה". [https://sivanrahavmeir.com/%d7%a8%d7%93%d7%99%d7%95-%d7%95%d7%94%d7%98%d7%95%d7%a8-%d7%94%d7%a9%d7%91%d7%95%d7%a2%d7%99/%d7%98%d7%95%d7%a8-%d7%9c%d7%a4%d7%a8%d7%a9%d7%aa-%d7%aa%d7%a8%d7%95%d7%9e%d7%94-%d7%aa%d7%a9%d7%a4%d7%94/ יהודי מחפש משמעות: טור לפרשת תרומה תשפ"ה, סיון רהב-מאיר]
* "התחזקתי קצת בשבי... אני צריך שתסבירו לי כי היינו עושים הבדלה... כל השבי הזה, ממש הרגשתי שיש מישהו למעלה ששומר עלי ואני צריך להיות חזק". - אוהד בן עמי, [https://www.inn.co.il/news/662306 אוהד בן עמי: "התחזקתי בשבי, הרגשתי שיש מישהו למעלה ששומר עלי"]
* "מה שהחזיק אותי זו האמונה, אמרתי מה שאני יודע, אמרתי 'שמע ישראל', 'מודה אני', זה מה שאני ידוע, זה מה שאמרתי.~ אלמוג מאיר ג'אן [https://www.hidabroot.org/article/1197528]
* "אני לא אדם דתי, אבל שם, מהרגע שנחטפתי, כל בוקר אמרתי 'שמע ישראל', דבר שמעולם לא עשיתי בחיי, כוח האמונה הוא מטורף. הרגשתי שיש מישהו שמשגיח עליי." - אלי שרעבי, '''[https://www.inn.co.il/flashes/ שורד השבי אלי שרעבי: "מעולם לא אמרתי 'שמע ישראל' – עד שנחטפתי" | ערוץ 7]'''
* "ברגע שגוררים אותי מהבית ומכניסים אותי לרכב, אני מבין שאני נחטף. הדבר הראשון שעשיתי באופן אינסטינקטיבי היה להגיד 'שמע ישראל'. זה ליווה אותי יום-יום בשבי... כשאתה רואה שהישועה מתעכבת – קשה להמשיך להאמין, אבל דווקא מהמקומות הקשים אתה נדרש להאמין עוד יותר. ובסוף זה הגיע." ~ אלי שרעבי ([https://www.inn.co.il/news/668178 מקור])
* "הייתי 505 ימים בשבי בעזה. כשהייתי שם – האמונה שלי באלוהים התחזקה מאוד. כל בוקר קמתי והודיתי לאל שיש לי אוויר בריאות, מעט אוכל על הצלחת, ושמשפחתי בטוחה בישראל... כל שישי עשיתי קידוש. האמונה שלי, והאמונה שלי באלוהים – הם מה שהחזיקו אותי..." ~ עומר שם טוב ([https://www.inn.co.il/news/668210 מקור])
* "הייתי בקבר בהילולה של רחל אימנו ביום ההולדת הלועזי של סשה, והתפללתי שאראה את הבן שלי. יום אחרי קיבלתי סרטון ממנו. התחברתי לרחל שגם לה היה ילד אחד, כי את השני אחרי שנולד היא לא הספיקה לגדל, ולילד קראו יוסף, יוסף הצדיק. כשסשה חזר הוא אמר שהיו צריכים לתת לו שם ערבי, ובהתחלה נתנו לו שם שהוא לא הצליח לבטא, אז אמרו לו לבחור שם שהוא יודע להגיד - והוא בחר ב'יוסוף', שזה יוסף, כמו הבן של רחל אימנו. כששמעתי את זה הייתה לי צמרמורת". - ילנה טרופנוב, אימו של סשה, [https://www.ynet.co.il/news/article/s1a11ldocjl הכינוי של סשה בשבי, והתפילה של אימו: "הוא חווה זוועות"].
* "היו לו שם חוויות מאוד קשות שאני לא יכולה לספר, אבל הוא אמר לי דבר אחד. הוא ישב שם, לפני זה הוא היה רגיל לשלוט בחיים שלו, הוא ידע מה הוא מתכנן, כמו רוב האנשים, מתכננים תוכניות, עושים דברים, הכול תלוי בך. פתאום החיים שלו לא תלויים בו, אפילו בשובים שלו זה לא תלוי, רק בקדוש ברוך הוא. הוא הבין את זה שם. היו לו מקרים שהוא היה ממש קרוב להיהרג, והקדוש ברוך הוא שמר עליו. ממש ככה". - ילנה טרופנוב, אימו של סשה, [https://www.ynet.co.il/news/article/s1a11ldocjl הכינוי של סשה בשבי, והתפילה של אימו: "הוא חווה זוועות"].
* "באמונתך הבלתי מתפשרת שמרת על הרוח היהודית. בעוצמתך חיזקת דור שלם. בנחישותך הענקת לעם ישראל כוח ותקווה. בהוקרה עמוקה מביקורך בקבר יוסף" ~ ברכה שקיבלה התצפיתנית אגם ברגר בביקורה בקבר יוסף לאחר שובה מהשבי (בן קימון אלישע, [https://www.ynet.co.il/news/article/s1xystzjjl '''"אגם ברגר בקבר יוסף: החטופים צריכים אותנו חזקים בשבילם"'''], אתר YNET, תאריך 3.3.2025)
* "בינואר הקודם המחבלים הביאו לנו סידור שמצאו בשטח. הם שאלו אותנו מה זה ונתנו לנו אותו, ואנחנו השתמשנו בו לאורך השבי. את רוב החגים ציינו. היה לנו רדיו חלק מהזמן, ולפעמים ראינו דברים בטלוויזיה שמהם הבנו מה התאריך. היה לנו גם לוח שנה לועזי. פספסנו את שני חגי חנוכה, אבל עשינו את פסח ולא אכלתי חמץ, ביקשתי קמח תירס והשובים הביאו לי. באיזשהו מקום העריכו אותי יותר כי אני דתייה. הם אמרו שכל היהדות היא שקר, אבל הם מעדיפים מישהו שמאמין באלוהים מאשר מישהו שלא מאמין. אין אופציה כזו מבחינתם. שמרתי כיפור, תענית אסתר, תשעה באב. ביקשתי מאלוהים שיביא לי רמז, ואז במקרה התאריך ב' באב הופיע בטלוויזיה. משם ספרנו עד ט' באב. להדליק אש בשבת פשוט לא הסכמתי. לא ראיתי טלוויזיה בשבת, היו שבתות שהייתי מוותרת גם על הרדיו. הייתה תקופה שהיו מביאים לנו נרות לפני שבת, שמענו גלגלצ וידענו מתי שבת. לקחתי על עצמי משהו" ~ התצפיטנית אגם ברגר מספרת על הנחישות שלה לשמור על מנהגים יהודיים במהלך תקופת השבי ([https://www.maariv.co.il/news/military/article-1174299 '''"העריכו אותי יותר בגלל שאני דתייה": העדות המדהימה של אגם ברגר על שמירת השבת והמצוות בשבי"'''], אתר מעריב, תאריך 19.2.2025)
* [...] הפעם אני ביום כיפור צם כמו שצריך, וזה יבוא. וזה פעם ראשונה בחיים שצמתי כמו שצריך ולא עבר כלום זמן, והנה אני פה [https://www.facebook.com/watch/?v=817764037307925&vanity=divuchimbizmanemet איתן הורן שורד השבי מספר בדמעות סיפור מצמרר מתוך המנהרות ״צמתי פעם ראשונה בחיים כיפור וביקשתי להשתחרר - וזה מה שקרה״].
* רום ברסלבסקי סיפר שהמחבלים הציעו לו להתאסלם, והבטיחו בתמורה לתת לו יותר אוכל ולהקל עליו בתנאים הקשים בשבי, אבל הוא רק אמר להם כל הזמן: "אני יהודי חזק!". למצלמות הוא אמר עכשיו: "אני מבקש שאנשים יבינו שהם יהודים, שיעשו יותר מצוות. עשו לי את זה רק כי אני יהודי. יהודי צריך לדעת שהוא במקום גדול, שהוא לא כמו כולם". [https://sivanrahavmeir.com/%D7%94%D7%97%D7%9C%D7%A7-%D7%94%D7%99%D7%95%D7%9E%D7%99/%D7%96%D7%94-%D7%9C%D7%90-%D7%A8%D7%A7-%D7%94%D7%97%D7%98%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%9D-%D7%96%D7%94-%D7%92%D7%9D-%D7%90%D7%A0%D7%97%D7%A0%D7%95/ סיון רהב מאיר]
* דווקא בעמקי השאול כן, לפני השביעי באוקטובר לא הייתי אדם חרדי או דתי היום אני מגדיר... אני לא אוהב להיכנס להגדרות אבל לדעתי אני יכול להגדיר את עצמי כדתי חד משמעית [...] ודווקא בתוך העזה במקום הכי שפל שבן אדם יכול להיות בו חזרתי בתשובה".[https://www.youtube.com/watch?v=3GjdjkYBPfM ''הסתכלתי למחבל בעיניים ואמרתי לו: אני לא מתאסלם'' | רום ברסלבסקי פותח הכל]
* ברור שחטפו אותי כי אני יהודיה.אז הרגשתי שהזהות היהודית שלנו זה משהו שהוא צריך להיות מאוד ברור לנו. הם יודעים כל כך הרבה על האיסלאם וכל כך הרבה את השקר שהם מבוססים עליו ולי לפעמים היה חורים ואמרתי אין מצב ש [...]לא לא יהיה לי דברים שאני שאני יודעת" ~ אגם ברגר [https://www.youtube.com/watch?v=6MDgPj-rVk4]
*בתפילה אתה עומד אומר אומר מה שצריך להגיד כאילו בלי להכניס איזה משמעות האמיתית [...] ואתה מדבר עם בורא עולם פשוט. שם בשבי שגב תפר לי, זוכר נכון, כיפה. כן עושים שבתות
הם עושים חגים משתדלים לעשות מקסימום ~ מקסים הרנקין על ההתאסלמות כלפי חוץ ותפילה בשבי
* על ההחלטה לעבור ברית מילה לאחר החזרה מהשבי: בשבילי זה סגירת מעגל להשלים את מה שהיה חסר. ברוא עולם נתן לי הזדמנות לחיות מחדש, אני צריך לתת מינימום של הכבוד שאני יכול ולהיות שלם עם עצמי.~ מקסין הרנקין [https://www.youtube.com/watch?v=sZyF-g06PmQ]
==דברי הורים לאחר השחרור==
* "ברוך אתה ה׳ אלוהינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגענו לזמן הזה, הודו לה׳ כי טוב כי לעולם חסדו. במשך 505 ימים בכל בוקר ישבתי בחדר של עומר והתפללתי ל[[אלוהים|בורא עולם]] שישמור ויגן על עומר שלנו מכל פגע ומכל רע וישיב אותו אלינו חי בריא ושלם ואני עומדת כאן עכשיו ומודה לך בורא עולם שלא השבת את תפילותי ריקם ועומר ילד השמש שלנו שב הביתה. אני רוצה להזכיר ולתת כבוד לאורי דנינו ז"ל שבשבעה באוקטובר שב לתוך התופת להציל את מיה איתי ועומר אורי שהכיר אותם רק כמה שעות לפני לא חשב על עצמו או על משפחתו שחינכה אותו על ערבות הדדית ועל כך שלא משאירים אף אחד מאחור. אורי שרד בשבי בתנאים תת אנושיים 11 חודשים ונרצח ע"י מפלצות החמאס. אורי הוא הגיבור והמלאך השומר של מיה איתי ועומר, יהיה זכרו ברוך. ...עומר ילד השמש שלנו שב הביתה ואנחנו נושמים לרווחה. 450 ימים עומר היה מוחזק במנהרה לבד בתנאים קשים שכללו חלק מהזמן הרעבה והתעללות פסיכולוגית. עומר שיתף שכל מה שחלם לעשות שישוב הביתה הוא לשים את הראש על ברכיי ושאלטף לו את השיער ולצאת לרכב עם מלכי על האופנוע ולהרגיש את רוח ה[[חופש]]. עומר שיתף אותנו שכשעבר את הגבול והגיע לידי החיילים שלנו הוא נשם לרווחה הפנים הראשונות שפגש היו של פסיכולוגית שהציגה את שמה והדבר הראשון הוא ביקש את רשותה לתת לה חיבוק כי הוא היה צמא למגע אנושי חום ואהבה. ואנחנו מלבד להזיל דמעה בכאב גדול חיבקנו את עומר שלנו חזק והבטחנו לו שלעולם לא נפסיק לחבק ולאהוב אותו." ~ שלי שם טוב, אמו של עומר, [https://www.inn.co.il/news/662253 שלי שם טוב: "מודה לבורא עולם שלא השיב את תפילותי ריקם ועומר שלנו שב הביתה"|ערוץ 7]
* ""וואו מאיפה מתחילים? 505 יום שעשינו כל מה שיכולנו בשביל להחזיר את אליה הביתה מאבק יום יומי מול מקבלי ההחלטות, ובעיקר בהסברה להעלאת המודעות בעם ישראל על השבויים והשבויות שנמצאים בשבי. ביקשתי מעם ישראל להיות ביחד, להיות בערבות הדדית ואחד בשביל השני כמו אחים ואחיות. והכי ביקשתי להרבות בתפילות ומעשים טובים, בצד של אליה שמענו שהיה כל יום אומר את הפרשיות של הנחת התפילין שידע בעל פה, ועושה קידוש על כוס מים, התחזק וחיזק אחרים. שמענו על הרבה ניסים ועל השגחה עליונה שאליה וחבריו חוו שם. את כל התחושות האלו מגיע לכל 63 משפחות החטופים שעדין שם לחוות. הם חייבים כולם לחזור הביתה מיד לפני שיהיה מאוחר. ...אלון אוהל וכל מי ששומע אותי ממעמקי האדמה אני נרוצה להגיד לכם, אתם לא לבד ואנחנו פה נילחם למענכם עד שתחזרו הביתה. ...אני רוצה להודות קודם כל לבורא עולם שהחזיר לי את אליה הביתה. תודה אבא ותודה שניה היא לכל כך הרבה אנשים מכל קשת האוכלוסיה ,אז כדי שלא אפספס אף אחד אני אומר עם ישראל היקר על כל גווניו תודה שהיתם איתנו בכל התקופה הזו, הגעתם מרחוק ומקרוב, תמכתם, עודדתם וחיזקתם. בלעדיכם לא היינו מצליחים. תודה עם ישראל חי וחזק". - סיגי כהן, אמו של אליה כהן. [https://www.inn.co.il/news/662253 שלי שם טוב: "מודה לבורא עולם שלא השיב את תפילותי ריקם ועומר שלנו שב הביתה"|ערוץ 7]
* "עומר הביס את השבי, והוא חזר חזק מהרוח. כעת הוא מתחייב - 'אני מצטרף למאבק עד לשחרור כל החטופים והחברים שהשארתי מאחור'". - ניבה ונקרט, אמא של עומר, [https://www.inn.co.il/news/662253 שלי שם טוב: "מודה לבורא עולם שלא השיב את תפילותי ריקם ועומר שלנו שב הביתה"|ערוץ 7]
* "שגיא, מאז שהוא קטן, מדבר עם העיניים. בפעם הראשונה שהסתכלתי לו בעיניים - ראיתי שזה הבן שלי - ולא הצל שלו. הוא עוד יצטרך הרבה שיקום וסיוע, אבל זה הוא. אני משוכנע שהתפילות של אזרחי המדינה וגם יהודים בתפוצות, סייעו לזה. אנחנו הרגשנו את זה ולדעתי גם שגיא הרגיש זאת וזו אחת הסיבות שהוא איתנו היום." - פרופ' דקל חן, אבא של שגיא, [https://www.inn.co.il/news/662224 אביו של שגיא דקל חן לערוץ 7: הסתכלתי בעיניו, זה היה הבן שלי ולא צל שלו | ערוץ 7]
* "תודה לקדוש ברוך הוא, שהחיינו וקיימנו והגיענו לסוף הטוב הזה. אבינוש שלנו חזר מהשבי הארוך, רזה וחיוור, אבל חזק ומחושל ברוחו יותר מתמיד". "הוא חד, ממוקד, עוצמתי, ציני ומצחיק כמו תמיד, וגם קורן רוך ואהבה [...] בתודה להשם ולכולכם הוא חזר ממעמקי התופת והרוע, אל המשפחה, אל החברים ואל עם הנצח". - דיצה אור אמא של אבינתן אור [https://www.inn.co.il/news/681141 דיצה אור: "אבינתן חזק ומחושל ברוחו יותר מתמיד"|ערוץ 7]
* ""זה ערב שהוא הרבה מעל מרגש ומעבר לכל דמיון"[...] "האירוע הזה של השיבה הביתה, הוא טלטלה בעוצמה לא פחותה מהעוצמה של החטיפה. כמו שהעולם המוכר והידוע שלנו התרסק לרסיסים בשבעה באוקטובר, אז גם כל השנתיים האלה בבת אחת התרסקו לרסיסים כשהוא חזר. התוכן הוא שונה לחלוטין, אבל העוצמה הפנימית הנפשית היא באמת אותה עוצמה".- דיצה אור אמא של אבינתן אור [https://www.inn.co.il/news/681331 דיצה אור: "השיבה הביתה מטלטלת לא פחות מהחטיפה"|ערוץ 7]
* "הילדה שלי מבינה את הזכות האדירה, הנדירה והלא מובנת מאליה של להישאר בחיים אחרי תופת כזו", היא הוסיפה, "והיא באומץ עומדת חזקה, מראה לכולנו וגם לחמאס - שהם לא ישברו אותנו, לא יפרידו בינינו ושכולנו ערבים זה לזו, מעורבים זו בחייהם של זה. ושהאור שלנו מנצח".~ מירב לשם גונן, אמה של רומי [https://www.inn.co.il/news/686232]
==לאחר החזרה: תקומה והתמודדות==
*"אני עומד כאן היום אחרי שנתיים קשות וארוכות שהרגישו כמו נצח. שנתיים של חושך, געגוע ופחד - אבל גם תקווה שלא הסכמתי לוותר עליה". לדבריו, רגע לפני שהורד למנהרות בעזה, נחשף לתמונות מכיכר העצמאות והתרגש ממחאת המשפחות: "נתתם לי תקווה וכוח, עם ישראל שלא שוכחים את אחיהם מאחור - תודה לכם!". ~ גיא גלבוע דלאל [https://www.inn.co.il/news/683094 גיא גלבוע דלאל בנאום ראשון: "נחשפתי לכיכר מעזה. נתתם לי תקווה וכוח"]
*[...] עכשיו כשחזרנו הביתה, אפשר לחזור ולשחק כדורגל. רק תהיה מוכן - אנחנו באים לקחת עוד צלחת אליפות של שועלי כפר עזה. ולסיום - מתוך הכאב, מתוך התקווה שהתממשה, ומתוך האחריות שעוד לפנינו - אנחנו אומרים בקול ברור: עם ישראל חי!".~ גלי ברמן [https://www.inn.co.il/news/683094 גיא גלבוע דלאל בנאום ראשון: "נחשפתי לכיכר מעזה. נתתם לי תקווה וכוח"]
* "למעלה מ-40,000 עותקים של הספר שלי נמכרו בחודשיים! אני רוצה להודות לכולם על הרגע המרגש הזה. עם דמעות בעיניים אני כותב את זה, כי תמיד הייתה לי את התשוקה לכתוב ולהשפיע. באמת שלא היה לי פשוט להתמודד עם מה שעברתי, ועוד לרדת לפרטי פרטים - כל כך בגלוי וחשוף מול מדינה שלמה, ותכף גם מול עולם שלם". "כנראה שהייתי צריך להעביר הלאה את השיעורים שלמדתי אי שם בעומק המנהרה. מי שיחפש לראות את הטוב בכל דבר - תמיד ימצא אותו. והנה ההוכחה: מהמקום הכי נמוך אפשר רק לעלות למעלה".
~ אלי-ה כהן [https://www.inn.co.il/news/682828 במסע הסברה בקנדה: שורד השבי אלי-ה כהן קיבל את אות "ספר הפלטינה"]
* "[...] אני לא קורבן, אני לא מחפש רחמים עצמיים. עברתי את מה שאני עברתי, ואני לוקח את זה - רק גדל. ממשיך ללמוד ולהתפתח. אני הולך לטרוף את העולם הזה".[https://www.inn.co.il/news/684356 "במשך שנתיים הייתי בן-אדם מת": עדותו הקשה והמטלטלת של אלון אהל]
==דברי פוליטיקאים וקצינים==
* "הם בחיים. הם לא מתים אבל מצבם קשה ולכן אנו צריכים לעשות הכול כדי להוציא אותם במהירות הגבוהה ביותר." ~ [[בנימין נתניהו]], 16 ביולי 2024 ([https://www.srugim.co.il/1017926-%D7%94%D7%A6%D7%99%D7%98%D7%95%D7%98-%D7%A9%D7%9C-%D7%A0%D7%AA%D7%A0%D7%99%D7%94%D7%95-%D7%A2%D7%95%D7%A8%D7%A8-%D7%A1%D7%A2%D7%A8%D7%94-%D7%90%D7%91%D7%9C-%D7%94%D7%95%D7%90-%D7%9C%D7%90-%D7%A0 מקור])
* "צריך להגיד את האמת, להחזיר את החטופים זו לא המטרה הכי חשובה." ~ שר האוצר [[בצלאל סמוטריץ']], 21 באפריל 2025 ([https://www.ynet.co.il/news/article/h19mywmygg מקור])
* "חובתנו המוסרית, הלאומית, הראשונה במעלה, היא השבתם של החטופים והחטופות הביתה." ~ הרמטכ"ל [[אייל זמיר]] ([https://news.walla.co.il/item/3745921 מקור])
* "אני פונה מכאן אל אחינו שבידי המרצחים. עם שלם חסר אתכם, דואג לכם, זועק את זעקתכם. עם שלם מיוסר עד אין קץ. עם שלם יודע - בכל נימי נפשו, החרוכה מגעגוע ודאגה - שהפצע לא יגליד עד שתשובו אליו." ~ נשיא המדינה [[יצחק הרצוג]] ([https://news.walla.co.il/item/3745921 מקור])
* "אני מכיר שנים את המשפחה ההורים מלכי ושלי שמרו כל הזמן על אופטימיות. קהילת הרצליה הצעירה ליוותה את המשפחה; כל הזמן ונאבקה. ההתרגשות רבה" ~ ראש עיריית הרצליה [[w:יריב פישר|יריב פישר]] בברכות לשחרורו של עומר שם טוב ועל תרומת העיר [[w:הרצליה|הרצליה]] למאבק לשחרורו בדמות עצרות שבועיות ומפגן עצום ביום שחרורו (אשכנזי אבי & כהן משה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1174836 '''"חד כתער עם חיוך של מלך: עומר שם טוב ניפץ לרסיסים את תעמולת חמאס"'''], אתר מעריב, תאריך 22.2.2025)
* "יש לנו הרבה מטרות במלחמה; אנחנו רוצים להחזיר את כל חטופינו. החזרנו עד היום 147 חיים, בסך הכל 196. יש עוד - עד 24 חיים, בסך הכל 59. אנחנו רוצים להביא את החיים וגם את החללים, זה יעד חשוב מאוד. במלחמה יש יעד עליון - והיעד העליון הזה הוא הניצחון על אויבינו, ואת זה אנחנו נשיג." ~ [[בנימין נתניהו]] ([https://www.gov.il/he/pages/event-bible010525 מקור])
* "אם היו רק חטופים חיילים, הייתי מקריב אותם, חייל חטוף הוא כמו חייל הרוג מבחינתי, חייל יכול להיהרג ולהיות חטוף." ~ סא"ל (מיל') אליאב דיקשטיין ([https://www.maariv.co.il/culture/tv/article-1200746 מקור])
[[קטגוריה:מלחמת חרבות ברזל]]
9n9g2ym1ckqgfw18o2vj12yla1zaqzz
237113
237112
2026-06-21T03:23:25Z
קליאו
9676
/* תנאי השבי: גוף ונפש */ קיצור כותרת ארוכה
237113
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Release of Agam Berger, January 30, 2025, January 2025. VIII.jpg|ממוזער|210 פיקסלים|רגע השיחרור של אגם ברגר, 30 בינואר 2025]]
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=החטופים הישראלים ברצועת עזה במלחמת חרבות ברזל|נושא=החטופים הישראלים ברצועת עזה במלחמת חרבות ברזל}}
==ההתקפה והחטיפה==
* "כולכם ראיתם את הסרטון הנוראי שלי ביום השחור הזה שבו נחטפתי. הייתי פצועה, מפוחדת וחסרת אונים. זה היה רק היום הראשון בגיהינום. הייתי צריכה לרוץ מבית לבית יחד עם שני החוטפים שלי. הייתי מפוחדת ושמעתי כדורים מעל האוזניים שלי. רצתי הכי מהר שיכולתי" ~ התצפיטנית נעמה לוי על שבת ה7 האוקטובר 2023 בו נחטפה ממוצב נחל לעזה ([https://www.mako.co.il/news-world/2025_q3/Article-ce1a37a3ba26991027.htm '''"שורדת השבי נעמה לוי באו"ם: "הזמן שלי כחטופה נצרב בגופי ונשמתי לנצח"'''], אתר MAKO, תאריך 19.9.2025)
* "ברחנו מהמסיבה ברגע שהתחילו ההפגזות", עמדנו במיגונית וזה לא נגמר. התחילו יריות, קלצ'ניקובים. פשוט חיכינו למוות. זרקו אותי כמו שק תפוחי אדמה לתוך טנדר - אתה בשוק. אמרתי לעצמי: לא משנה מה - אני בוחר בחיים".
* "אתה אומר איפה חיל האוויר? מה קורה? פשוט חצו גדר. כל השיער היה מלא בבטון של המיגונית ואתה נוטף דם בלי סוף. כאבים מטורפים בראש, בכתף ובעין. אני לא רואה...לקרוא להם בלתי מעורבים? כולם מעורבים שם [...]. ~ אהל משחזר כיצד בתוך שניות מצא את עצמו מעבר לגדר, פצוע ומדמם ומול המון זועם בביה"ח בעזה (אלון אהל [https://www.inn.co.il/news/684356 "במשך שנתיים הייתי בן-אדם מת": עדותו הקשה והמטלטלת של אלון אהל])
* רום ברסלבסקי עבד כמאבטח במסיבת נובה, והניצולים שפגשו אותו ביום הטבח מתארים גבורה יוצאת דופן. "מ-6:30 בבוקר הבחור הזה לא ראה פחד, לא ראה מוות. לא רואה כלום חוץ מדבר אחד: איך הוא עוזר, איך הוא מעודד ומחלץ ומנסה להציל כמה שיותר אנשים", מספרת תמי בגאווה.
לכולם, מספרת האם, הוא חזר על המשפט: "אל תדאגו, תוך כמה שעות צה"ל משתלט פה על האירוע ואנחנו יוצאים מזה. אנחנו תוך כמה שעות נהיה בבית, רק צריך לשמור על קור רוח ולהילחם על החיים שלנו".
בשיחה האחרונה עם אמו, בשעה 10:00 בבוקר, כשהיא בוכה בהיסטריה, הוא מרגיע אותה: "אמא, זה לא מה שרואים בטלוויזיה. צה"ל השתלט על האירוע בנובה. אין לך מה לדאוג, אנחנו באזור מוגן. שלחו לנו אוטובוס וגם לנו שולחים עוד מעט אוטובוס. איך שמגיע האוטובוס, משהו כמו שעה, אני מבטיח לך אני אעלה על האוטובוס ואני כמה שעות בבית".[https://www.kan.org.il/content/kan-news/local/868550/]
==תנאי השבי: גוף ונפש==
* "הנה שירי, עברנו לגולן כמו שרצינו ואנחנו ממשיכים, או לפחות מנסים, לטייל כמו שאהבנו. אבל זה לא מרגיש לי כמו שהייתי רוצה. אתם חסרים לי מאוד כל יום, כל דקה וכל שנייה ואני מרגיש כל כך לבד ואבוד בלעדיכם. גם אני מתתי באותו יום, אבל רק אתם הפסקתם לנשום. וזה מה שהכי קשה לי, העובדה שאני פה ואתם לא פה איתי. אני באמת מנסה כל בוקר למצוא סיבה לקום ולהמשיך לנשום, ואם להגיד את האמת - לא תמיד אני מוצא. בלילה כשאני מרגיש אבוד ולבד, אני מסתכל לשמיים ומחפש את שלושת הכוכבים האלה. אני לא יכול לקחת בעלות עליהם, אבל מבחינתי אלה הכוכבים שלי. שירי, אריאל וכפיר - אני אוהב אתכם הכי בעולם, תמיד בעולם" ~ ירדן ביבס בפוסט מצמרר על ההתמודדות עם האובדן של שירי כפיר ואריאל (דרורי אביב, [https://www.israelhayom.co.il/lifestyle/family-and-parenting/article/20381926 '''"הפוסט המצמרר של ירדן ביבס: גם אני מתתי באותו יום, אתם הפסקתם לנשום"'''], אתר ישראל היום, תאריך 22.4.2026)
* "אני רוצה שתעצרו לרגע ותדמיינו שמאלצים אתכם לרדת למנהרה חשוכה ועמוקה מתחת לקרקע. האוויר דל בחמצן ובלתי אפשרי לקחת נשימה עמוקה. בכל פעם שאתם מנסים לנשום באופן מלא, אתם נחנקים מחוסר אוויר" ~ התצפיטנית נעמה לוי על התנאים הקשים בשבי ([https://www.mako.co.il/news-world/2025_q3/Article-ce1a37a3ba26991027.htm '''"שורדת השבי נעמה לוי באו"ם: "הזמן שלי כחטופה נצרב בגופי ונשמתי לנצח"'''], אתר MAKO, תאריך 19.9.2025)
* "סבלתי מתת-תזונה קיצונית, מרעב שלא ניתן לתאר ומפציעות שלא טופלו. הוחזקתי בתנאי מחייה בלתי נסבלים, ובפחד מתמיד שכל רגע עלול להיות הרגע האחרון שלי. 477 ימים שבהם כל דקה הרגישה כמו נצח. הזמן בשבי יישאר חרוט בגופי ונפשי לשארית חיי" ~ התצפיתנית נעמה לוי על תקופת השבי ([https://www.mako.co.il/news-world/2025_q3/Article-ce1a37a3ba26991027.htm '''"שורדת השבי נעמה לוי באו"ם: "הזמן שלי כחטופה נצרב בגופי ונשמתי לנצח"'''], אתר MAKO, תאריך 19.9.2025)
* "בשבועות הראשונים בשבי הייתי לבד. רק אני והשומרים שלי. במנוסה מתמדת, בפחד מוות. לפעמים ימים שלמים בלי אוכל, ומעט מים. באחד הימים, לא נשאר לי כלום. אפילו לא מים. למזלי, התחיל לרדת גשם. השובים שלי הניחו סיר מחוץ לבית בו הוחזקתי, והגשם מילא אותו. שתיתי ממי הגשמים האלו, שהספיקו גם לסיר אורז. וזה מה שהחזיק אותי. אבל יותר מהכל הפחידו אותי ההפצצות" ~ נעמה לוי על הימים שהועברה ממקום מחבוא אחד לשני ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1199391 '''"נעמה לוי חשפה לראשונה: באחת ההפצצות קרס חלק בבית שבו הוחזקתי - ניצלתי בנס"'''], אתר מעריב, תאריך 24.5.2025)
*"אני חושבת שהשאלה שעולה לכולם בראש זה: האם הטרידו אותך?", אמרה גונן למראיין בן שני, "אנשים לא שואלים את השאלה הזאת. אני גם לא הייתי שואלת אותה אם הייתי אתם. אני חושבת גם שאף אחד לא שואל אותה בעיקר כי אף אחד לא רוצה לשמוע את התשובה".~ רומי גונן [https://www.inn.co.il/news/686232 רומי גונן שיתפה: המחבל הצמיד לי אקדח לראש ואיים עליי]
* "מה שרומי מתארת כמשהו שקרה פעם אחת, זה מה שאני חוויתי כמעט כל יום לאורך 482 הימים, מההתחלה ועד הסוף"~ ארבל יהוד [https://www.inn.co.il/news/689958 העדות האמיצה של ארבל יהוד]
* "תדעו לכם שכאשר נפגעו מפעילות צה"ל עזתים שהיו קרוביהם של חלק מהמשפחות שהחזיקו בי, הוכיתי קשות והושלכתי אף לבידוד למשך ימים ארוכים ללא מזון הראוי למאכל אדם וברמת היגיינה כמו במחנות הריכוז בשואה. שרדתי כי שמרתי על התקווה והמחויבות לחזור למשפחתי ובעיקר לילדיו של אחי דולב לאחר שנודע לי על מותו, המחויבות הזו ליוותה אותי דקה דקה במשך 482 יום וגם ברגעי הייאוש כאשר הושפלתי וסבלתי מטרור פסיכולוגי וניסיונות לשבור את רוחי מידיהם, לא נשברתי. במצב זה ואף גרוע מזה עוברים הימים והלילות על יקירינו שם" ~ שורדת השבי ארבל יהוד בהופעה בפני וועדת החוקה והביטחון פנים של הכנסת (ג'ברה דביר, [https://www.mako.co.il/news-politics/2025_q2/Article-13fde5d9d27e691027.htm?pId=173113802 '''"ארבל יהוד: תסתכלו עליי, תראו את מי הפקרתם"'''], חדשות 12, תאריך 19.5.2025)
* "כשהייתי שם אז היו הרבה דברים שהם עשו, שאני אוטומטית המוח שלי תרגם את זה כהם עושים את זה לטובתי. זה שהם לקחו אותי לבית חולים רק אחרי שמונה ימים, והכדור היה לי ברגל שמונה ימים, אז ממש האמנתי שהם עושים את זה כדי לשמור עליי. כי הם אמרו שהם יהרגו אותנו בדרך, שאם הם רואים מכונית נוסעת אז ישראל תהרוג אותי. ועכשיו בדיעבד זה לא לגיטימי להשאיר בן-אדם עם רגל פתוחה שמונה ימים עם כדור ברגל... ידעתי שהוא עוד לא חזר וחיכיתי לו, חיכיתי לו ארבעה ימים. היו ארבעה ימים קשים, לא הסכמתי לאכול, לא הסכמתי להתקלח, לקום מהמיטה. שאף אחד לא ידבר איתי, מלא אנשים רצו להיכנס לחדר, לבוא, לחבק, להגיד שלום, פשוט לא הייתי מוכנה לראות אף אחד עד שלא ראיתי את איתי בעיניים שלי." ~ מיה רגב על תקופת השבי והשחרור שלאחריו חיכתה 4 ימים נוספים עד שהתאחדה עם אחיה איתי רגב שגם נחטף איתה לעזה ושוחרר אף הוא (פעילן מיכל, [https://www.mako.co.il/news-israel/2024_q4/Article-99cfe70a8348391027.htm '''"שנה לשובם | מיה רגב חושפת את סיפור השבי - והמאבק על החזרת חברה הטוב עומר שם טוב"'''], אתר MAKO, תאריך 2.12.2024)
* "פתאום הם הביאו שני מקלות, ופשוט קשרו אותי כשאני אזוקה בידיים וברגליים – כמו עוף בגריל, תלויה הפוך עם מסקינגטייפ על הפנים... מסתבר בדיעבד שהם חשבו שאני קצינה. והוא מושיב אותי ואומר לי: יש לך 40 דקות להגיד את האמת, אם לא אני הורג אותך." ~ עמית סוסנה על העינויים בשבי ([https://story.mako.co.il/captives_testimony '''"עדויות מהשבי"'''], אתר MAKO)
* "ניסו להוציא ממני אינפורמציה, אמרו שראו בטלוויזיה שאני מהצבא. השומר הכניס אותי לחדר, ואמר לי 'יש לך 40 דקות להגיד לנו את האמת, אם לא אני הורג אותך'. לירי שאלה אותי 'עמית, אני יודעת שזה נשמע רע. אני לא חושבת שיהרגו אותך אבל את רוצה אולי שנמסור משהו, להורים, לאמא?' אמרתי לה כשהיא חזרה: 'לא יודעת אם היו הורגים אותי או לא, מבחינתי את הצלת את החיים שלי'" ~ עמית סוסנה על לירי אלבג שהצליחה לשכנע את השובים אצלהם הן הוחזקו בשבי שעמית אינה קצינה בצה"ל והצליחה בכך למנוע ממנה לעבור עינויים קשים בהמשך השבי עד שחרורה ([https://www.haaretz.co.il/news/politics/2025-01-28/ty-article/00000194-aea5-d364-a99f-aff71c010000 '''"עמית סוסנה: לירי אלבג שכנעה את השומר בשבי שאני לא בצבא, היא הצילה את חיי"'''], אתר הארץ, תאריך 28.1.2025)
* המטרה שלהם הייתה להשפיל אותי. לשבור את הכבוד שלי, וזה בדיוק מה שעשו לי. דברים שגם בתקופת היטלר לא עשו. אתה רק מתפלל שזה ייגמר. כל יום שם היה גיהינום חדש.[https://www.inn.co.il/news/682429 כמו נאצים: העדות הקשה של רום ברסלבסקי מהשבי]
* התפריט כלל "פיתה וארבע כפות אפונה ביום. הייתה תקופה שהיינו אוכלים רק תמרים יבשים. ואתה יודע שיש אצלם אוכל. אתה אומר לעצמך 'בסוף מתרגלים לרעב', אבל לא. זה כאבים בכל הגוף - כל הזמן. אתה נראה כמו שלד. אתה מסתכל על עצמך ואתה רואה גופה, וזה עושה להם טוב על הלב". [https://www.inn.co.il/news/684356 "במשך שנתיים הייתי בן-אדם מת": עדותו הקשה והמטלטלת של אלון אהל]
* "כשפורסם הסרטון המומצא על מקרה האונס בשדה תימן - הרבה מהם חטפו מכות חזקות והתעללויות". [https://www.inn.co.il/news/682175 דיצה אור: החטופים סבלו אחרי פרסום הסרטון משדה תימן]
==דברי פדויי השבי לאחר שיחרורם==
*אחד הרגעים הדרמטיים ביותר בסיפורו של כלפון היה נקודה בה ההשגחה הפרטית התגלתה במלוא עוצמתה והצילה אותו ממוות ודאי. לאחר תקופה ארוכה של ייאוש, כשהוא משוכנע שדינו נגזר, תכנן כלפון מעשה נואש: לחטוף נשק מהשומרים בזמן תפילתם ולנסות להרוג אותם, בידיעה ברורה שסיכוייו לשרוד קלושים. "אמרתי שאקח צ'אנס כי ממילא אני הולך למות. ביום שתכננתי לעשות את זה פתחתי את הרדיו כנראה בהכוונת בורא עולם - ושמעתי את אמא שלי".הקול של אימו שינה את הכל מבחינתו. "אמרתי לעצמי, רק בשבילה ובשביל האנשים שנלחמים עליי בחוץ, שווה לי לשרוד את כל מה שאני עובר".
הרדיו, שנועד במקור להשמעת קוראן לצורכי איסלום, הפך לצינור החמצן היחיד, דרכו שמעו החטופים בשעות בודדות של קליטה את שידורי גלי צה"ל והבינו את גודל האסון שפקד את המדינה, אך גם את עוצמת המאבק המתחולל לשחרורם. [https://www.inn.co.il/news/689674 '''"כלפון בראיון: כאן אבנה את ביתי, זו הנקמה בחמאס"'''], אתר בשבע, תאריך כ"ג בשבט תשפ"ו 10.02.26)
* "שוחררתי לאחר 477 ימים בזכות הסכם שהושג במשא ומתן. הרגעים הקשים ביותר בשבי היו כשלא הגיעו חדשות על משא ומתן. כשאתה מבין שהכול תקוע, התקווה דועכת, וכל שנותר לעשות זה להתפלל, להיאחז בשפיותך, ולחכות לחידוש השיחות. רק אז אתה מרגיש שוב שהחופש אפשרי" ~ התצפיטנית נעמה לוי על הימים בשבי שנעו בין תקווה לייאוש ([https://www.mako.co.il/news-world/2025_q3/Article-ce1a37a3ba26991027.htm '''"שורדת השבי נעמה לוי באו"ם: "הזמן שלי כחטופה נצרב בגופי ונשמתי לנצח"'''], אתר MAKO, תאריך 19.9.2025)
* "מבקשת מכם, שגם עכשיו, כשיש מלחמה עם איראן וכולנו עסוקים בעוד המון דברים, אל תשכחו את החטופים. תמשיכו להיאבק כדי שכולם יחזרו, כמו שנאבקתם למעני. תמשיכו להשמיע את קולם, כי אולי הם יישמעו את זה וזה ייתן להם כוח, כמו שזה נתן לי כוחות שם. בבקשה, גם בתקופה הקשה הזו אסור לשכוח אותם" ~ התצפיטנית נעמה לוי במסר לציבור ביום הולדתה ה21 לאחר שחרורה מהשבי ועל רקע המלחמה של ישראל מול איראן ביוני 2025 ([https://www.maariv.co.il/breaking-news/article-1207763 '''"שורדת השבי נעמה לוי: אל תשכחו את החטופים"'''], אתר מעריב, תאריך 22.6.2025)
* "אני נעמה לוי. בשבעה באוקטובר נחטפתי לעזה ממוצב נחל עוז. הוחזקתי בשבי חמאס במשך 477 ימים קשים ובלתי נסבלים. במהלך התקופה הנוראית והבלתי נתפסת הזו, סיפרו לנו ששכחו אותנו. אבל אני לא האמנתי. ידעתי שנלחמים עלי. ידעתי שנלחמים עלי כי במוצאי שבתות, כשהרשו לי לראות טלוויזיה – ראיתי אתכם. בככר הזאת" ~ נעמה לוי על תקופת השבי ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1199391 '''"נעמה לוי חשפה לראשונה: באחת ההפצצות קרס חלק בבית שבו הוחזקתי - ניצלתי בנס"'''], אתר מעריב, תאריך 24.5.2025)
* "שם, בשבי, ראיתי אלפי אנשים עומדים כאן, עטופים בדגלים, צועקים, שרים, מחזיקים בתמונות החטופים, בתמונה שלי, גרמו לי להרגיש שאני לא נשכחתי. שזה לא נגמר, שאני עוד אחזור. ואחרי 477 ימים של גיהנום באמת חזרתי. אז אני רוצה לומר לכם תודה. תודה עמוקה. וגם לבקש מכם בקשה: תמשיכו לבוא. תמשיכו לחבק ולחזק את מי שעדיין שם. אין לכם מושג כמה כוח זה נותן - וכמה תקווה זה נתן לי" ~ על העידוד ששאבה מהמאבק בארץ להחזרתה ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1199391 '''"נעמה לוי חשפה לראשונה: באחת ההפצצות קרס חלק בבית שבו הוחזקתי - ניצלתי בנס"'''], אתר מעריב, תאריך 24.5.2025)
* "הן באות במפתיע, בהתחלה שומעים את השריקות, מתפללים שזה לא יפול עלינו, ואחר כך – הפיצוצים, רעש בעוצמות שמשתק את הגוף, והאדמה שרועדת. כל פעם מחדש הייתי בטוחה שזה הסוף שלי. זה אחד הדברים הכי מפחידים שחוויתי שם. וזה גם מה שסיכן אותי יותר מהכול: באחת ההפצצות קרס חלק מהבית שבו הייתי. למזלי — הקיר שעליו נשענתי לא התמוטט, וזה מה שהציל את חיי. זאת היתה המציאות שלי. זאת עכשיו המציאות שלהם" ~ על האימה והפחד מהפצצות צה"ל בזמן השהיה בשבי ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1199391 '''"נעמה לוי חשפה לראשונה: באחת ההפצצות קרס חלק בבית שבו הוחזקתי - ניצלתי בנס"'''], אתר מעריב, תאריך 24.5.2025)
* "נתת לנו תקווה כשהיינו שם. ברגע שנבחרת, שמענו שאתה רוצה לעשות הכל כדי להגיע לעסקה בהקדם האפשרי" ~ נעמה לוי במפגש שורדי השבי עם נשיא ארה"ב [[דונלד טראמפ|טראמפ]] (אייכנר איתמר & אדלסון דניאל & חלבי עינב, [https://www.ynet.co.il/news/article/rjutag8o1e '''"אלי שרעבי לטראמפ: תעשה את זה שוב, הנשיא איים על חמאס: אזהרה אחרונה"'''], אתר YNET, תאריך 6.3.2025)
* "אסור לשכוח אף אחד. הם צריכים אותנו, הם צריכים את התפילות שלנו, הם צריכים אותנו חזקים בשבילם." ~ התצפיתנית אגם ברגר בביקורה בקבר יוסף לאחר שובה מהשבי (בן קימון אלישע, [https://www.ynet.co.il/news/article/s1xystzjjl '''"אגם ברגר בקבר יוסף: החטופים צריכים אותנו חזקים בשבילם"'''], אתר YNET, תאריך 3.3.2025)
* "אני לא זמר, אני אבא ששר, ה[[מוזיקה]] ליוותה אותי לאורך כל החיים ובמיוחד לאורך התקופה שבה הייתי בשבי. הייתי שר לעצמי כל היום, בכל לילה הייתי שר לבנות שלי ומדבר איתן מאחורי המשמעויות של המילים של שירים מיוחדים." ~ שגיא דקל חן על תקופת השבי והמוסיקה שהקלה במקצת (צ'כנובר יעל, [https://www.ynet.co.il/news/article/hkvgytjjkx '''"שורד השבי שגיא דקל-חן ביצע את השיר 'קרן שמש' - והקדיש לחטופים בעזה | צפו"'''], אתר YNET, תאריך 1.3.2025)
* "השיר הוא קודם כל שיר אהבה, עבורי מילי היא קרן השמש כבר כמעט 21 שנה, מאז הבנות שלי הצטרפו והפכו את השמש לגדולה יותר. אל תלכי קרן שמש, אעשה הכול כדי שתישארי. עשיתי הכול כדי שתישארו. כל יום הרגשתי איך אני אוהב אותן יותר ויותר ויותר. השיר הוא גם שיר תקווה, קרן השמש מגרשת את החושך, מראה לנו את האופק, את האור, את החיים" ~ על בחירת השיר 'קרן שמש' במסגרת 'הפרויקט של תמרי' (צ'כנובר יעל, [https://www.ynet.co.il/news/article/hkvgytjjkx '''"שורד השבי שגיא דקל-חן ביצע את השיר 'קרן שמש' - והקדיש לחטופים בעזה | צפו"'''], אתר YNET, תאריך 1.3.2025)
* "אל תאבדו תקווה, שלחו כל יום חום ואהבה, תאמינו לי שזה חודר את בטן האדמה. לחברים שלי שלא רואים אור שמש שם בשבי - תהיו חזקים" ~ שגיא דקל חן במסר לחבריו לשבי שטרם שוחררו (אודם יעל, [https://www.mako.co.il/news-israel/2025_q1/Article-2f2c19bfcdd4591026.htm '''"פחות משבועים אחרי ששוחרר משבי חמאס: שיר התקווה של שגיא דקל-חן ומשפחתו"'''], אתר N12, תאריך 28.2.2025)
* "אומרים לך להיות בשקט כי שומעים עברית מבחוץ, כל השכנים שלנו. היו (הפגזות) כאלה מפחידות, במיוחד בהתחלה, כי אתה לא רגיל לזה. אתה מרגיש את הבית זז. אני גרה במרכז, אלה לא דברים שאני שומעת. אבל לאט לאט הפחד ירד קצת. מצות לא היו, אבל לי זה היה ברור שאני מנסה לשמור מה שאני יכולה. ביקשתי מהם (המחבלים) קמח תירס ותמרים, מה שהיה אפשר, כי זו תקופה שלא היו ירקות ודברים כל כך. לירי ואני ציירנו הגדה, כמו שאנחנו זוכרות. אווירה של חג. ולירי עשתה קישוטים ודברים לשולחן. אמרנו להם יש לנו חגים עכשיו, תנסו לבדוק לנו, והם איכשהו הצליחו למצוא. אני מקווה שזה היה התאריך המדויק, כאילו אני עכשיו לא באמת יודעת אם זה היה התאריך באמת או לא, אבל זה מה שהם אמרו" ~ אגם ברגר מספרת על תקופת השבי בתחומים שונים (קליין אלי, [https://www.bhol.co.il/news/1687210 '''"שהשכנים לא ישמעו: שורדת השבי אגם ברגר חושפת פרטים חדשים"'''], אתר בחדרי חרדים, תאריך 23.2.2025)
* "ב-9/10 ירדתי למנהרה ושם ראיתי אותו עומד. מיד בלי להכיר אותי הוא ניגש, לחץ לי את היד עם שיער אדמוני אסוף בקוקו, עם חיוך ועיניים שמשרות כל כך הרבה שלווה, אהבה, רוגע, תמיכה ואכפתיות מהרגע הראשון יותם היה קורן ומרגיע, מגע היד, החיבוק, המילים עזרו לי לנשום לרווחה ולהבין שכל עוד יותם לצידי אפשר להוריד את מפלס הפחד ראיתי כמה הוא 'מאושר' כשהוא יכול לתופף לנו מקצבים שהוא מכיר. הוא תמיד שידר אופטימיות, האמין שהכל ייגמר, דאג לנו, התעניין בסיפור שלנו, הכיל אותי והקשיב והחיוך לא ירד מפניו לעולם" ~ התצפיטנית קרינה ארייב מספרת על המפגש עם החטוף יותם חיים ז"ל בשבי החמאס בתחילת המלחמה, כשלאחריו ניסה להימלט ונהרג מאש כוחות צה"ל בשוגג (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1175119 '''"לאחר שחזרה מהגיהנום: התצפיתנית בעדות מדהימה על יותם חיים"'''], אתר מעריב, תאריך 23.2.2025)
* "הייתי לבד בשבי מאז היום ה-50. בהתחלה הייתי עם איתי רגב, אבל אחרי שהוא שוחרר נשארתי לבד. הייתי כל הזמן במנהרות. מדי פעם נחשפתי לתקשורת, ראיתי אל ג׳זירה וזה חיזק אותי" ~ עומר שם טוב בעדות ראשונה על תקופת השבי ([https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1175000 '''"דווקא במנהרות החמאס: השינוי המדהים שעבר על עומר שם טוב"'''], אתר מעריב, תאריך 22.2.2025)
*"לא נתנו לנו לראות חדשות שבועיים לפני כדי שלא נבין שאנחנו יוצאות הביתה. הייתי עם לירי מההתחלה, ויום לפני שהיא שוחררה אמרו לה ללכת לצלם סרטון והיא לא חזרה. עד יום שלישי, יומיים לפני שחזרתי, לא ידעתי שהן שוחררו וכל הזמן שאלתי מתי לירי חוזרת. ביום שלישי בא 'מישהו גדול' ואמר שאני חוזרת הביתה ושחברות שלי כבר בבית. הכינו אותי לזה שהולכים להיות המון אנשים במעמד השחרור. ראיתי את הבנות יוצאות בסרטון ועדיין לא האמנתי שזה יהיה ככה" ~ התצפיטנית אגם ברגר מספרת על הימים המתוחים לפני השחרור המיוחל ([https://www.maariv.co.il/news/military/article-1174299 '''"העריכו אותי יותר בגלל שאני דתייה": העדות המדהימה של אגם ברגר על שמירת השבת והמצוות בשבי"'''], אתר מעריב, תאריך 19.2.2025)
* "קוראת את זה כבר אלף פעם, וכל פעם מתרגשת מחדש. לא הפסקתי להאמין שיגיע הרגע ותחזור אלינו, וזה קורה עוד שנייה. כמה שאנחנו מתגעגעים ומחכים לך כאן לחיבוק הכי ענקי בעולם, עוד כמה ימים ואתה איתנו, תחזיק מעמד עוד קצת עומריקו. עוד קצת, עוד טיפה, ואתה בבית" ~ מיה רגב בפוסט עידוד לקראת שחרורו של עומר שם-טוב שנחטף יחד איתה ועם אחיה וצפוי להשתחרר בפעימה האחרונה המיוחלת ([https://www.atmag.co.il/%D7%A2%D7%95%D7%9E%D7%A8-%D7%A9%D7%9D-%D7%98%D7%95%D7%91-%D7%97%D7%95%D7%96%D7%A8-%D7%94%D7%91%D7%99%D7%AA%D7%94/ '''"עומר שם טוב חוזר הביתה. שורדת השבי מיה רגב: 'לא הפסקתי להאמין'"'''], מערכת את, תאריך 18.2.2025)
* "חיילים חלמו על הזכות להגיע ולשחרר אתכן. אני יודע על העשייה המאוד איכותית של התצפיתניות, לצערי גם מי שלא איתנו, שעשו עבודה יוצאת מן הכלל. גם את השפעת העשייה שלכן על מה שהתרחש בדקנו בתחקירים ויש דברים שלמדנו שצריך לשנות. ממני באופן אישי ובשם המפקדים בצה"ל - אני מאוד מצטער על כל מה שעברתן, זו אחריות שלנו ולא נוכל לשנות לאחור, אנחנו כן מאוד ממוקדים בלמידה על מנת שדבר כזה לא יישנה. ממה שסיפרתן לי עכשיו, אני מבין שהתמודדתן עם קושי בלתי נתפס בגבורה עילאית - גם בתקופת השבי וגם באופן בו נהגתן במעמד השחרור" ~ [[w:ראש המטה הכללי|ראש המטה הכללי]] רא"ל [[w:הרצי הלוי|הרצי הלוי]] בהתנצלות בפני התצפיטניות בפגישה לאחר שובן מהשבי (יהושוע יוסי, [https://www.ynet.co.il/news/article/b1wgcgaf1g '''"התצפיתניות לרמטכ"ל: 'הפקרתם אותנו'. הוא התנצל: 'התמודדתן בגבורה עילאית'"'''], אתר YNET, תאריך 14.2.2025)
* "הלב שלי נשבר מול ה[[אכזריות]] האינסופית של השטן מעזה שהתעלל בתושבי הנגב באותה שבת, התעלל בחטופים טרם שוחררו, וממשיך להתעלל בחטופים שעוד לא שוחררו ובמשפחותיהם." ~ [[w:אשכר אלדן כהן|אשכר אלדן כהן]] ({{קישור כללי|כותרת=מקור|כתובת=https://www.facebook.com/eshkar.e.cohen/posts/pfbid0yCXvvZgvc34Z5sCyw9srX7AbUHY9UeS2J2UyLNrK4nrionnqQDDd8Voej6wwNXZCl}})
* "במהלך 50 הימים הראשונים מאז 7 באוקטובר הייתי רוב הזמן לבד. לאחר מכן הייתי בשבי עם חברותיי התצפיתניות והאזרחיות שנתנו לי כוח ותקווה. חיזקנו אחת את השנייה עד ליום השחרור וגם אחריו." ~ התצפיתנית נעמה לוי בעדות על תקופת השבי ([https://story.mako.co.il/captives_testimony '''"עדויות מהשבי"'''], אתר MAKO)
* "הקיר קרס אחרינו" ואביה הוסיף: "היא הצליחה לברוח ברגע האחרון והקיר נפל" ~ נעמה לוי חושפת את רגעי האימה במקום השבי בעזה לאור הפצצות צה"ל ואיך ניצלה ברגע האחרון (טוקר יאיר, [https://www.kikar.co.il/israel-news/naama-levy-gaza-escape '''"הקיר קרס אחרינו: נעמה לוי חושפת את רגעי האימה בעזה"'''], תאריך 12.2.2025)
* "בדרך אמונה בחרתי ובדרך אמונה שבתי. תודה לכל עם ישראל וחיילי צה"ל הגיבורים. אין כמוכם בעולם!" ~ התצפיתנית אגם ברגר במסר עם שחרורה מהשבי ([https://www.hidabroot.org/article/1205920 '''"בדרך אמונה בחרתי": המסר המרגש של אגם ברגר לעם ישראל"'''], אתר הידברות, תאריך 30.1.2025)
* "בהתחלה חשבתי שהם מסתלבטים עליי ולא זזתי מהמקום. הוא (לוחם) שאל אותי, 'אני יכול להרים אותך על הכתף שלי?' ואז הבנתי שזה קורה... הלוחמים היו אמיצים – זה היה עניין של שנייה ויכולתי שלא להיות כאן היום." ~ נועה ארגמני על חילוצה בידי כוחות [[צה"ל]] ([https://story.mako.co.il/captives_testimony '''"עדויות מהשבי"'''], אתר MAKO)
* "למדתי לתת את המאה אחוז שלי גם כשאני כבר מותשת, למדתי שבסוף הכול מסתדר, למדתי לשמור על אופטימיות, למדתי לחשוב חיובי, למדתי שכל יום הוא הזדמנות חדשה. למדתי להתמסר, למדתי שיש עוד כל כך הרבה מה ללמוד" ~ נעמה לוי טרם גיוסה לצה"ל וזמן קצר טרם חטיפתה לעזה (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1166852 '''"חטופות שראו אותה אמרו שהיא עומדת ומדברת": סיפורה של נעמה לוי"'''], אתר מעריב, תאריך 24.1.2025)
* "אני מפצירה בכם, באחריותכם להגן על זכויות אדם, העולם מסתכל ומחכה שמועצת הביטחון של האו"ם תעמוד במנדט שלה. אנחנו, החטופים, הבטחנו אחד לשני — אם מישהו מאיתנו ישוחרר, לעולם לא נפסיק להילחם עד שכולם יהיו חופשיים. אני לא יכולה לשתוק לא רק בגלל ההבטחה שלנו אחד לשני, אלא גם בגלל השתיקה המוחצת ואפילו ההכחשה של הזוועות שקרו וממשיכות לקרות לכל החטופים שעדיין מוחזקים בעזה במשך 383 ימים נוראים" ~ עמית סוסנה בנאומה באו"ם לאחר שחרורה מהשבי (שמעוני רן, [https://www.haaretz.co.il/news/politics/2024-10-23/ty-article/00000192-ba65-d243-a5db-fe75703f0000 '''"עמית סוסנה באו'ם: אני לא יכולה לשתוק למול הכחשת הזוועות שעברתי ושעדיין עוברות על החטופים"'''], אתר הארץ, תאריך 23.10.2024)
* "בשלב מסוים ביקשתי מהם להוציא סרטון, רציתי שיהיה למשפחה שלי אות חיים. אמרתי להם שאבא שלי חזק וששומעים אותו, והם באמת צילמו אותי... בשלב מסוים המחבלים רצו להוריד אותי למנהרות, לא הסכמתי. אמרתי להם שאני לא מוכנה. לא יכולתי לסבול את השקט שם ואת הבדידות." ~ התצפיתנית לירי אלבג בעדות על תקופת השבי ([https://story.mako.co.il/captives_testimony '''"עדויות מהשבי"'''], אתר MAKO)
* "למדתי תוך חודש את השפה הערבית ושמעתי את מי שהחזיק בי מביעים שמחה על הפילוג בעם בשאלת שחרורם של בני הערובה. חשבתי שהם מפעילים עליי טרור פסיכולוגי כאשר הנושא של בני ערובה הפכו לנושא פוליטי. לא האמנתי עד חזרתי לארץ ונחשפתי למציאות הקשה הזו. החזקתי 482 ימים מבלי שראיתי או שמעתי אף ישראלי, מאז שהופרדתי מאריאל, בן זוגי, 3 שעות אחרי שנחטפתי ועד שפגשתי את גדי (מוזס). אתם יכולים לתאר לעצמכם מקצת מהזוועות שעברתי בתקופת השבי שראיתם כולכם את יום שחרורי. למרות זאת חזרתי ממוקדת מטרה להציל את אריאל אהובי, דוד אחיו, ויתר בני הערובה במסגרת המאבק לשחרורם ובמקביל לתהליך השיקום הארוך הצפוי לי. כבר בערב יום שחרורי בשיבא אמרתי לאבא: 'אבא אל תרפה. אני צריכה את אריאל כדי להשתקם'. ואבא ענה לי: 'לא חשבתי אחרת'. ומכם אני דורשת, כמו אבא שלי, אל תחשבו אחרת. תחזירו את כולם במהלך אחד - את החיים ואת המתים, ואל תפחידו את העם בשאלת המחיר, אלא תפחידו את עצמכם, ואולי זה מה שיגרום לכם לשמור על אזרחי המדינה טוב יותר בעתיד." ~ ארבל יהוד בעדות על תקופת השבי (סלע אורי, [https://news.walla.co.il/item/3725977 '''"המסר של ארבל יהוד בוועדה בכנסת: לא האמנתי שנוצר פילוג בעם סביב החטופים"'''], אתר וואלה, תאריך 10.2.2025)
* "רציתי לעצור ולהגיד תודה לעם ישראל, למשפחה, לחברים. התפילות והכוחות ששלחתם ליוו אותנו לאורך כל הדרך ועזרו לנו להאמין שהסיוט הזה בסוף יגמר. אתם מרגשים לרמות שהלב לא מכיל ועוד ייקח זמן להכיל ולהודות לכולכם. צריך לזכור שיש עוד 94 חטופים שרק מתים שנציל אותם. עם ישראל חי ובעזרת השם נמשיך לקבל בשורות טובות בשבועות הקרובים." ~ רומי גונן במסר עם חזרתה מהשבי ([https://www.mako.co.il/news-israel/2025_q1/Article-b53c13d837b8491027.htm '''"יש חיים אחרי המוות: המסר הראשון והמרגש של רומי גונן לאחר 471 ימים בשבי חמאס"'''] ,אתר NAKO, תאריך 22.1.2025)
* "אני בסדר! זה ייקח [[זמן]], זה עוד תהליך וזה לא נגמר בשבוע או שבועיים, אבל אני פה בזכותכם, ואני בסדר. תודה לכל האנשים שעטפו ותמכו במשפחה שלי, ותומכים בי עכשיו. אפילו אנשים שלא מכירים אותי. וחשוב לי להגיד גם תודה לכל החיילים, ולכוחות הביטחון כי אני יושבת לראות קצת ולהשלים מה היה בשנה ההזויה הזו, ואני רואה איזה חלק חשוב בענק היה להם בשבעה באוקטובר וגם אחרי. ולמשפחות שהיקירים שלהן עדיין נמצאים בשבי, אתם לא לבד. אנחנו ממשיכים להיאבק בשבילכם. אנחנו נעשה הכל, אני אעשה הכל עד שכולם יחזרו הביתה ועד שתוכלו לסגור את המעגל ואנחנו ביחד עד הסוף. בשנייה הראשונה שאני יכולה לצאת מפה אני עם שלט ביד." ~ דורון שטיינברכר במסר עם חזרתה מהשבי (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1169162 '''"ברגע שאני יכולה אני מתייצבת עם שלט": הסרטון המרגש של דורון שטיינברכר"'''], אתר מעריב, תאריך 1.2.2025)
* " שמי '''כרמל גת''', בת 39 מבארי. נחטפתי מבית הוריי ב-7/10 שם שהיתי עם בני משפחה נוספים שאני לא יודעת מה עלה בגורלם, אני מוחזקת בשבי עם מעט מאוד אוכל, מים, תנאי היגיינה ירודים, הפצצות בלתי פוסקות ובעיקר בלי לדעת אם אני הולכת לצאת מכאן בחיים. ב-7/10 אני, המשפחה שלי ושאר תושבי קיבוץ בארי הופקרנו לגורלנו. אני מתחננת ומפצירה בפני ממשלת ישראל והעומד בראשה מר בנימין נתניהו בבקשה, בבקשה הפסיקו את ההפקרות הזו, הפסיקו את ההפצצות ותחזירו אותנו הביתה. אזרחי מדינת ישראל, אני מבקשת מכם להמשיך להפגין עבורנו, המשיכו להילחם על החיים שלנו. משפחה יקרה שלי, אני מקווה שיש לי משפחה לחזור אליה, אני נשארת חזקה גם בשבילכם עד שהסיוט הזה ייגמר, אני אוהבת אתכם" ~ החטופה כרמל גת ז"ל בסרטון מתוך השבי שזמן קצר אחריו מצאה את מותה במנהרה כשכוחות צה"ל התקרבו לחלץ אותה ועוד חמישה חטופים שגם מצאו את מותם במנהרה (הרש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדן ירושלמי, אלכס לובנוב ואלמוג סרוסי). הובאה לקבורה בקיבוץ בארי (צ'כנובר יעל, [https://www.ynet.co.il/news/article/syruihi2r '''"אני חזקה: החטופה כרמל גת ז"ל בסרטון טרור פסיכולוגי קורע לב"'''], אתר YNET, תאריך 5.9.2024)
* "לפני שהורדתי למנהרות, הצלחתי לשמוע קצת את הרדיו. שמעתי מה קורה בישראל וברחבי העולם, על כל האהבה והתמיכה מהקהילות היהודיות באמריקה וברחבי העולם. התפללתם עבורי ועבור כל שאר בני הערובה שיחזרו הביתה בשלום בהקדם האפשרי. נתתם לי תקווה וכוח".~ גיא גלבוע-דלאל [https://www.inn.co.il/news/683194 אבינתן אור חושף פרטים מזעזעים מהשבי]
==משפחת ביבס==
* "כפיר אהוב שלי, הספקת להתפנות מהבית בגלל סבב בעזה כמה חודשים אחרי שנולדת, הספקת לטעום אוכל מוצק, התחלת לזחול והספקת לחגוג לאח שלך יום הולדת 4. לא הספקת לחגוג יום הולדת שנה, אז איך אני יכול לציין לך יום הולדת 3? כפיר, אני מצטער שהבאתי אותך לעולם כזה אכזר. אני מקווה שאתה יודע כמה אני אוהב אותך וכמה אתה חסר לי! אני בטוח שאמא, אריאל וטוני חוגגים לך בגן עדן. אני בטוח שאמא עושה לך את היום הולדת הכי טוב ושמח שאפשר בדיוק כמו שהיא יודעת. אני אוהב אותך הכי בעולם תמיד בעולם" ~ ירדן ביבס בפוסט יום ההולדת ה3 לבנו כפיר שנחטף ביחד עם אמו שירי ואחיו אריאל לשבי בעזה ממנו לא שבו ([https://www.mako.co.il/news-israel/2026_q1/Article-4dffb534aefcb91027.htm '''"ירדן ביבס בפוסט שובר לב: כפיר שלי, מצטער שהבאתי אותך לעולם כזה אכזר"'''], אתר N12, תאריך 18.1.2026)
* "ירדן ביבס הביט לי בעיניים וביקש שכל העולם יזדעזע מהאופן שבו ילדיו נרצחו. רצח ילדים מנוגד לכל אמת מידה מוסרית, ערכית ודתית - גם באסלאם. המרצחים הקיצוניים ביצעו פשע מתועב, כשהם נוהגים בחסרי ישע כפי שדאעש נוהג" ~ תא"ל (במיל') דניאל הגרי משתף מה אמר לו ירדן ביבס לאחר שגופותיהם של בני משפחתו חזרו לקבר ישראל ([https://news.walla.co.il/item/3809747 '''ירדן ביבס לבנו כפיר: "איך אני יכול לציין לך יום הולדת 3?"'''], אתר WALLA, תאריך 18.1.2026)
* "מישמיש, מי יעזור לי לקבל החלטות עכשיו? איך אני אמור לקבל החלטות בלעדייך? את זוכרת את ההחלטה האחרונה שלנו? בממ"ד שאלתי אותך אם נלחמים או נכנעים. '''אמרת לי נלחמים'''. אז נלחמתי. אני מצטער שלא הצלחתי להגן עליכם. אני רוצה לספר לך על כל מה שקורה בעולם ופה בארץ. כולם מכירים ואוהבים אותנו. את לא מבינה איזה הזוי כל הטירוף הזה. אנשים אומרים לי שהם תמיד יהיו לצידי אבל הם לא את. אז בבקשה תישארי לידי ואל תלכי רחוק. זה הכי קרוב שאני אלייך מאז 7 באוקטובר ואני לא יכול לנשק ולחבק אותך וזה שובר אותי. בבקשה תשמרי עליי. תשמרי עליי מפני החלטות גרועות. תשמרי עליי מפני דברים רעים ותשמרי עליי מפני עצמי. תשמרי עליי שלא אשקע בחשכה. מישמיש אני אוהב אותך" ~ ירדן ביבס בהספד לרעייתו שירי ביבס בהלווייתה ובהלוויית שני הבנים אריאל וכפיר ([https://www.ynet.co.il/news/article/bjwqbd39yg '''"שירי, בבקשה תישארי": ההספד של ירדן ביבס למשפחתו"'''], אתר YNET, תאריך 26.2.2025)
* "היה לי הכבוד לשבת עם '''ירדן ביבס''' ומשפחתו המורחבת לפרק זמן קצר - הם משפחה מיוחדת. ירדן איכשהו נתן לי שלווה מהרגע שהוא ישב לצדי. יש לו נשמה רגועה ואמיצה - מבינים מהר שהוא בעל, אבא וגבר מדהים, הוא יתגבר. אני מאמין בזה ואהפוך את זה לחלק מתפילותיי". ~ השחקן האוסטרלי נת'ניאל בוזוליץ' לאחר פגישה עם ירדן ביבס לאחר הלוויותיהם של רעייתו וילדיו (מרקוביץ לילך, [https://www.mako.co.il/entertainment-celebs/local-2025/Article-9d31555ae175591027.htm '''"נת'ניאל בוזוליץ' נפגש עם ירדן ביבס: הוא יתגבר, אני מאמין בזה"'''], אתר MAKO, תאריך 2.3.2025)
* "'''שירי, ירדן, אריאל וכפיר''' אהבו מאוד את ביתם בניר עוז, את המרפסת והדשא, שם בילו אינספור רגעים מאושרים כמשפחה וממנו נחטפו כולם ב-7 באוקטובר. 16 חודשים ביקשנו ודאות וכעת אין בה נחמה, אך מקווים לתחילתה של סגירת מעגל. בהפרש של שבועיים עברנו משמחה גדולה על חזרתו של ירדן, לעצב תהומי וזעזוע על הירצחם בשבי של שירי והילדים. הוא (ירדן) נע על קשת של רגשות של מי שחזר מהגיהינום ושמח על כך, למי שנאלץ להתמודד עם אובדן קשה כל כך של כל מה שהיה בית עבורו. לעיתים קרובות הוא תוהה איך שירי הייתה מגיבה לכל זה, ושירי לא פה לעבור את זה יחד איתו." ~ הודעת הספד משותפת של קיבוץ [[w:ניר עוז|ניר עוז]] והמשפחה המורחבת על זיהוי גופותיהם של שירי-אריאל-כפיר ביבס וההכנות להבאתם למנוחה אחרונה (צ'כנובר יעל & גרין רוני, [https://www.ynet.co.il/news/article/rjjarot5je#autoplay '''"עם הספדים שישודרו לציבור - ודגלי ישראל בצד הדרך: כך תיראה הלוויית שירי, אריאל וכפיר ביבס"'''], אתר YNET, תאריך 24.2.2025)
* "נראה לי שלחטופים פחות אכפת מהטקס בהשוואה לחופש, ונראה לי שמחפשים שוב תירוצים לפוצץ את העסקה. כולנו ראינו מה להשאיר חטופים בידיים של חמאס עושה לחטופים, אפילו אם הם תינוק, ילד בן 4 ואמא שלהם. כל מי שהרגיש השבוע זעם וכאב לב שעולה על גדותיו וחוסר אונים, הנה משהו שאפשר וחובה עלינו כחברה אנושית לעשות, וזה לא לתת לביבי לפוצץ את העסקה בשביל קואליציה, כפי שכל התחזיות אמרו שיעשה" ~ הקומיקאית [[w:גיתית פישר|גיתית פישר]] במסר על חשיבות השלמת עסקת החטופים (איצקוביץ ערן, [https://celebs.walla.co.il/item/3729432 '''"הקומיקאית הידועה נגד נתניהו: לא לתת לו לפוצץ את העסקה"'''], אתר וואלה, תאריך 24.2.2025)
==נאמר על החטופים ==
* "היא (נעמה לוי) נשאה דברים בכיכר החטופים, השתתפה במפגש עם טראמפ וממשיכה להיאבק על זכר החברות ועל שחרור יתר החטופים. נעמה לוי מהווה מופת של עמידות - במשך 15 חודשים בשבי שמרה על עצמה, על חברותיה ועל התקווה" ~ על הפעילות של נעמה לאחר החזרה לישראל מהשבי בעזה (אירית פלג ברנבלי, [https://www.mako.co.il/home-family-relationship/Article-e2542cbb5369991027.htm '''"הביתה, אבל לא באמת: המציאות החדשה של פדויי השבי מ-7 באוקטובר"'''], אתר MAKO, תאריך 6.10.2025)
* "לקח לה יותר מדי זמן לחזור הביתה. הסיוט הזה היה ארוך. כגודל הסיוט הנורא - כך גם האושר שהיא חזרה. יש עוד דרך שצריך ללכת בה" ~ ד"ר איילת לוי השחר על חזרתה של בתה נעמה לוי מהשבי והתקופה שאחרי (הדר אור, [https://www.ynet.co.il/news/article/byfo9ric1l '''"יש עוד דרך שצריך ללכת בה: השיקום של נעמה לוי, ושלט החטוף שנושאת אמה"'''], אתר YNET, תאריך 25.2.2025)
* "המידע על יותם נתן לי אוויר לנשום, יותם היה חזק בשבי, לא רק דאג לעצמו אלא תמך בכל מי שהיה סביבו. מתמודד הנפש היה גיבור עוצמתי עם חיוך שהשרה בטחון על צעירים וצעירות ממנו. מקום לאנשים שיש להם קשיים בחיים אבל הם עוצמתיים כמו יותם ויוכלו להגיע למצוא את הכוחות שלהם איתנו. אנחנו כבר לא נחבק אותו, לא נאכל איתו המבורגר ביום הולדת, לא נצחק מהשטויות שלו ולא נשמע שירים חדשים או נלך להופעה שלו אבל אנחנו נפגוש את יותם שלנו בעזרה לאחרים." ~ אמו של יותם חיים על העדות של קרינה ארייב ששהתה לצד בנה ז"ל בשבי בעזה ועל המיזם שהיא ומשפחתה מגייסים תרומות כדי להנציח את יותם (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1175119 '''"לאחר שחזרה מהגיהנום: התצפיתנית בעדות מדהימה על יותם חיים"'''], אתר מעריב, תאריך 23.2.2025)
*"בימים הראשונים נעמה הוחזקה עם אורי מגידיש (חולצה במבצע [[w:ראשית האור|ראשית האור]]). אחרי זה שרדה לבד בשבי פצועה, האמונה שיש אנשים שנלחמים עליה החזיקה אותה" ~ ד"ר איילת לוי שחר על תקופת השבי של בתה נעמה לוי (התוכנית '''"סדר יום"''' בהגשת קרן נויבך, כאן רשת ב')
* "היא אמרה לי דברים בלתי נתפסים. בכל בוקר היא קמה חזקה, יוצרת חיים מלאים ושלמים לשלוש הבנות שלה ואז משכיבה אותן לישון מוקדם. אחר כך, הייתה לה שגרה קבועה להתקלח ולהתארגן ל'דייט' עם שגיא. בכוח המחשבה היא פגשה אותו כל לילה בחלום הראשון, ובדמיונות הם דיברו כל הלילה בניר עוז ורקדו עד הבוקר אליו הייתה מתעוררת עם הזיכרון ממנו. היא דיברה בידיעה ברורה שהוא יחזור, ואפשרה לי להפוך לשיר את הסיפור שלה" ~ הזמר [[w:עידן רייכל|עידן רייכל]] מספר כיצד נכתב השיר 'דרישת שלום מחיים אחרים' שהוקדש לשגיא שנחטף לעזה & אביטל דקל חן שנשארה בהיריון ועם שתי בנות קטנות ([https://www.mako.co.il/tv-avri_and_sherki/articles/Article-ba8cdbb3ebb0591027.htm '''"היא סיפרה לי שכל בוקר היא קמה חזקה, ויוצרת לבנות שלה חיים מלאים ושלמים"'''], אתר מאקו, תאריך 16.2.2025)
* "הזיהוי מתבצע על פי מספר שיטות מדעיות וכולן כרוכות בהשוואה של נתונים מהחלל כשהוא היה בחיים. ניתן להשתמש בצילומי רנטגן, בהשוואה של נתוני משקל, שיניים, והחומר התורשתי די.אנ.איי. נעשה את המקסימום, אך לשרידים שמגיעים אחרי תקופה ארוכה הזיהוי לא תמיד אפשרי. בכל מקרה נעשה את כל מה שנוכל כדי להניח את דעתן של המשפחות שידעו מה קרה ליקיריהן" ~ ראש המכון לרפואה משפטית ד"ר חן קוגל על ההיערכות הלא קלה (בלשון המעטה) לקראת שחרור גופות החטופים, התהליך הצפוי לזיהוי החללים המוחזרים, ועל הרצון להבאתם למנוחת עולמים מכובדת ומתן מזור למשפחות (גל איתי [ד"ר], [https://www.maariv.co.il/news/health/article-1174133 '''"משרד הבריאות: הרחיקו ילדים מחר מהטלוויזיה; כך יבוצע זיהוי החטופים החללים"'''], אתר מעריב, תאריך 19.2.2025)
* "יש בהן כעס מסוים על מה שקרה שם. המראות שהן נחשפו אליהם, החברים והחברות ששירתו איתן והופקרו – הכול הוביל לאיזושהי תחושה של בגידה. אז פה ושם היא בהחלט מביעה כעס גדול. שואלת איך זה יכול להיות? חלק מהעניין הזה הוא שעוד לא נעשה תחקיר מסודר, לא הוקמה ועדת חקירה ולא יודעים עד הסוף מה קרה שם. זה לא צריך להיעשות רק עבורה, אלא גם עבור כל הגיבורים והגיבורות שהיו בנחל עוז ובכלל, לכולנו כמדינה. חובתנו לשאול ולהבין – מה היה שם? איך הגענו למצב הזה? איך לא נגיע אליו שוב בעתיד?" ~ אביה של נעמה לוי משתף בתחושותיה הרחק מאור הזרקורים לאחר שחרורה מהשבי ותהליך השיקום (אדיב ליעם & כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/politics/article-1172530 '''" אביה של נעמה לוי חושף לראשונה: "יש בהן כעס ותחושת בגידה על מה שקרה" '''], אתר מעריב, תאריך 13.2.2025)
* "נעמה בסדר. חזר לה חוש ההומור, היא בסדר גמור. משוחחת, זוכרת פרטים וימי הולדת של כולם. כל פעם שאפשר - אנחנו מדברים. היא נמצאת בשיקום, בחורה עסוקה, אבל אנחנו מוצאים את הזמן" ~ סבה של התצפיטנית נעמה לוי על מצב חזרתה מהשבי (סבר מירב, [https://www.israelhayom.co.il/news/local/article/17269843 '''"סבה של נעמה לוי, התצפיתנית ששוחררה: היא ניהלה מחברת כדי לא לשכוח דברים"'''], אתר ישראל היום, תאריך 31.1.2025)
* "הרבה חודשים היא הייתה במנהרות, ורשמה לעצמה דברים בשבי, כמו תאריכים. היא ניהלה מחברת וזה עזר לה לזכור." ~ סבה של התצפיתנית נעמה לוי מסביר כיצד הצליחה לשרוד את תקופת השבי (סבר מירב, [https://www.israelhayom.co.il/news/local/article/17269843 '''"סבה של נעמה לוי, התצפיתנית ששוחררה: היא ניהלה מחברת כדי לא לשכוח דברים"'''], אתר ישראל היום, תאריך 31.1.2025)
* "איידן פלאט, כוכבת רשת אמריקאית, צעדה ברחובות הוליווד במיצג מחאה על חטיפתה של נעמה – במיצג היא מובלת על ידי 'איש חמאס', כשבגדיה ופניה מגואלים בדם. חברותיה, שרצו שיכירו את נעמה לא רק בסרטון הנוראי שבו היא נראית נחטפת על ידי החמאס, הכינו סרטון עם תמונות וסרטונים של נעמה כפי שהן מכירות אותה" ~ על המחווה ההוליודית של הכוכבת מלוס אנג'לס והמחווה של חברותיה לנעמה לוי בזמן שהותה בשבי לאחר המראות הקשים מיום חטיפתה לעזה (כהן מאיה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1166852 '''"חטופות שראו אותה אמרו שהיא עומדת ומדברת": סיפורה של נעמה לוי"'''], אתר מעריב, תאריך 24.1.2025)
==אמונה דתית בימי השבי==
* "בדרך אמונה בחרתי ובדרך אמונה שבתי." ~ אגם ברגר [https://www.inn.co.il/news/662244]
* "אני חושבת, שאחד הדברים שעזרו לאבא שלי להתמודד, וגרמו לו לחזור הביתה, לא רק בחיים, אלא הרבה יותר חזק ממה שאני זוכרת אותו – זה האמונה... אני חושבת ששם בשבי, החיבור ליהדות אפילו התחזק יותר. אבא שלי, מתוך 484 הימים שהוא היה שם, חצי מהזמן הוא היה לבד לגמרי, כשהרבה מהזמן הזה הוא היה נעול בתוך חדר. בפעמים הבודדות שהוא היה בסביבת אנשים, הם דיברו ערבית, התפללו לאללה. וכמובן שהזהות היהודית – הוא חיפש אותה, והיה לו קשה למצוא. אז הוא מצא אותה בתפילות קטנות שהוא התחיל להגיד. בברכות על האוכל. 'בורא מיני מזונות', שהוא לא אמר בחיים שלו. ו'שמע ישראל', שהוא לא אמר בחיים שלו. והוא אמר שבתוך כל התופת הזאת, רגע להיזכר שאני יהודי, ושיש משמעות לעם שלי ומאיפה שאני מגיע, מאוד מאוד מאוד חיזק אותו. "ואבא שלי, אחרי שהוא חזר, שאלתי אותו: מה תרצה שנעשה בארוחת שישי הראשונה שלנו ביחד? אנחנו דמיינו מה נכין לו לאכול, ודמיינתי שהוא יגיד ככה איזה תבשיל שהוא אוהב. והוא אמר לי: את יודעת מה אני הכי הכי רוצה שיהיה? כיפה וכוס לקידוש. וקודם כול זה הפתיע אותי, אני חושבת שיש משהו בלהיות, לא רק בארץ אויב, במקום שבו בכוונה גורמים לך להיות הכי לא יהודי, הכי להתרחק מהזהות שלך, ודווקא במקום הזה להחליט שאני שומר על הזהות שלי. הוא שמר על עצמו ובזה שהוא שמר על עצמו הוא שמר בעיניי על כולנו". - שיר, בתו של קית' סיגל, '''[https://www.inn.co.il/news/662526 כה עשו חטופינו | ערוץ 7]'''
* [...] ואשתו אביבה [סיגל], ששוחררה בעסקה הראשונה, מספרת בסרטון אחר: "החוטפים דרשו שאתפלל איתם. אמרתי לעצמי, אני לא אתפלל לאללה. עשיתי בכאילו, עם השפתיים. אני כל כך גאה בעצמי על זה". [https://sivanrahavmeir.com/%d7%a8%d7%93%d7%99%d7%95-%d7%95%d7%94%d7%98%d7%95%d7%a8-%d7%94%d7%a9%d7%91%d7%95%d7%a2%d7%99/%d7%98%d7%95%d7%a8-%d7%9c%d7%a4%d7%a8%d7%a9%d7%aa-%d7%aa%d7%a8%d7%95%d7%9e%d7%94-%d7%aa%d7%a9%d7%a4%d7%94/ יהודי מחפש משמעות: טור לפרשת תרומה תשפ"ה, סיון רהב-מאיר]
* "התחזקתי קצת בשבי... אני צריך שתסבירו לי כי היינו עושים הבדלה... כל השבי הזה, ממש הרגשתי שיש מישהו למעלה ששומר עלי ואני צריך להיות חזק". - אוהד בן עמי, [https://www.inn.co.il/news/662306 אוהד בן עמי: "התחזקתי בשבי, הרגשתי שיש מישהו למעלה ששומר עלי"]
* "מה שהחזיק אותי זו האמונה, אמרתי מה שאני יודע, אמרתי 'שמע ישראל', 'מודה אני', זה מה שאני ידוע, זה מה שאמרתי.~ אלמוג מאיר ג'אן [https://www.hidabroot.org/article/1197528]
* "אני לא אדם דתי, אבל שם, מהרגע שנחטפתי, כל בוקר אמרתי 'שמע ישראל', דבר שמעולם לא עשיתי בחיי, כוח האמונה הוא מטורף. הרגשתי שיש מישהו שמשגיח עליי." - אלי שרעבי, '''[https://www.inn.co.il/flashes/ שורד השבי אלי שרעבי: "מעולם לא אמרתי 'שמע ישראל' – עד שנחטפתי" | ערוץ 7]'''
* "ברגע שגוררים אותי מהבית ומכניסים אותי לרכב, אני מבין שאני נחטף. הדבר הראשון שעשיתי באופן אינסטינקטיבי היה להגיד 'שמע ישראל'. זה ליווה אותי יום-יום בשבי... כשאתה רואה שהישועה מתעכבת – קשה להמשיך להאמין, אבל דווקא מהמקומות הקשים אתה נדרש להאמין עוד יותר. ובסוף זה הגיע." ~ אלי שרעבי ([https://www.inn.co.il/news/668178 מקור])
* "הייתי 505 ימים בשבי בעזה. כשהייתי שם – האמונה שלי באלוהים התחזקה מאוד. כל בוקר קמתי והודיתי לאל שיש לי אוויר בריאות, מעט אוכל על הצלחת, ושמשפחתי בטוחה בישראל... כל שישי עשיתי קידוש. האמונה שלי, והאמונה שלי באלוהים – הם מה שהחזיקו אותי..." ~ עומר שם טוב ([https://www.inn.co.il/news/668210 מקור])
* "הייתי בקבר בהילולה של רחל אימנו ביום ההולדת הלועזי של סשה, והתפללתי שאראה את הבן שלי. יום אחרי קיבלתי סרטון ממנו. התחברתי לרחל שגם לה היה ילד אחד, כי את השני אחרי שנולד היא לא הספיקה לגדל, ולילד קראו יוסף, יוסף הצדיק. כשסשה חזר הוא אמר שהיו צריכים לתת לו שם ערבי, ובהתחלה נתנו לו שם שהוא לא הצליח לבטא, אז אמרו לו לבחור שם שהוא יודע להגיד - והוא בחר ב'יוסוף', שזה יוסף, כמו הבן של רחל אימנו. כששמעתי את זה הייתה לי צמרמורת". - ילנה טרופנוב, אימו של סשה, [https://www.ynet.co.il/news/article/s1a11ldocjl הכינוי של סשה בשבי, והתפילה של אימו: "הוא חווה זוועות"].
* "היו לו שם חוויות מאוד קשות שאני לא יכולה לספר, אבל הוא אמר לי דבר אחד. הוא ישב שם, לפני זה הוא היה רגיל לשלוט בחיים שלו, הוא ידע מה הוא מתכנן, כמו רוב האנשים, מתכננים תוכניות, עושים דברים, הכול תלוי בך. פתאום החיים שלו לא תלויים בו, אפילו בשובים שלו זה לא תלוי, רק בקדוש ברוך הוא. הוא הבין את זה שם. היו לו מקרים שהוא היה ממש קרוב להיהרג, והקדוש ברוך הוא שמר עליו. ממש ככה". - ילנה טרופנוב, אימו של סשה, [https://www.ynet.co.il/news/article/s1a11ldocjl הכינוי של סשה בשבי, והתפילה של אימו: "הוא חווה זוועות"].
* "באמונתך הבלתי מתפשרת שמרת על הרוח היהודית. בעוצמתך חיזקת דור שלם. בנחישותך הענקת לעם ישראל כוח ותקווה. בהוקרה עמוקה מביקורך בקבר יוסף" ~ ברכה שקיבלה התצפיתנית אגם ברגר בביקורה בקבר יוסף לאחר שובה מהשבי (בן קימון אלישע, [https://www.ynet.co.il/news/article/s1xystzjjl '''"אגם ברגר בקבר יוסף: החטופים צריכים אותנו חזקים בשבילם"'''], אתר YNET, תאריך 3.3.2025)
* "בינואר הקודם המחבלים הביאו לנו סידור שמצאו בשטח. הם שאלו אותנו מה זה ונתנו לנו אותו, ואנחנו השתמשנו בו לאורך השבי. את רוב החגים ציינו. היה לנו רדיו חלק מהזמן, ולפעמים ראינו דברים בטלוויזיה שמהם הבנו מה התאריך. היה לנו גם לוח שנה לועזי. פספסנו את שני חגי חנוכה, אבל עשינו את פסח ולא אכלתי חמץ, ביקשתי קמח תירס והשובים הביאו לי. באיזשהו מקום העריכו אותי יותר כי אני דתייה. הם אמרו שכל היהדות היא שקר, אבל הם מעדיפים מישהו שמאמין באלוהים מאשר מישהו שלא מאמין. אין אופציה כזו מבחינתם. שמרתי כיפור, תענית אסתר, תשעה באב. ביקשתי מאלוהים שיביא לי רמז, ואז במקרה התאריך ב' באב הופיע בטלוויזיה. משם ספרנו עד ט' באב. להדליק אש בשבת פשוט לא הסכמתי. לא ראיתי טלוויזיה בשבת, היו שבתות שהייתי מוותרת גם על הרדיו. הייתה תקופה שהיו מביאים לנו נרות לפני שבת, שמענו גלגלצ וידענו מתי שבת. לקחתי על עצמי משהו" ~ התצפיטנית אגם ברגר מספרת על הנחישות שלה לשמור על מנהגים יהודיים במהלך תקופת השבי ([https://www.maariv.co.il/news/military/article-1174299 '''"העריכו אותי יותר בגלל שאני דתייה": העדות המדהימה של אגם ברגר על שמירת השבת והמצוות בשבי"'''], אתר מעריב, תאריך 19.2.2025)
* [...] הפעם אני ביום כיפור צם כמו שצריך, וזה יבוא. וזה פעם ראשונה בחיים שצמתי כמו שצריך ולא עבר כלום זמן, והנה אני פה [https://www.facebook.com/watch/?v=817764037307925&vanity=divuchimbizmanemet איתן הורן שורד השבי מספר בדמעות סיפור מצמרר מתוך המנהרות ״צמתי פעם ראשונה בחיים כיפור וביקשתי להשתחרר - וזה מה שקרה״].
* רום ברסלבסקי סיפר שהמחבלים הציעו לו להתאסלם, והבטיחו בתמורה לתת לו יותר אוכל ולהקל עליו בתנאים הקשים בשבי, אבל הוא רק אמר להם כל הזמן: "אני יהודי חזק!". למצלמות הוא אמר עכשיו: "אני מבקש שאנשים יבינו שהם יהודים, שיעשו יותר מצוות. עשו לי את זה רק כי אני יהודי. יהודי צריך לדעת שהוא במקום גדול, שהוא לא כמו כולם". [https://sivanrahavmeir.com/%D7%94%D7%97%D7%9C%D7%A7-%D7%94%D7%99%D7%95%D7%9E%D7%99/%D7%96%D7%94-%D7%9C%D7%90-%D7%A8%D7%A7-%D7%94%D7%97%D7%98%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%9D-%D7%96%D7%94-%D7%92%D7%9D-%D7%90%D7%A0%D7%97%D7%A0%D7%95/ סיון רהב מאיר]
* דווקא בעמקי השאול כן, לפני השביעי באוקטובר לא הייתי אדם חרדי או דתי היום אני מגדיר... אני לא אוהב להיכנס להגדרות אבל לדעתי אני יכול להגדיר את עצמי כדתי חד משמעית [...] ודווקא בתוך העזה במקום הכי שפל שבן אדם יכול להיות בו חזרתי בתשובה".[https://www.youtube.com/watch?v=3GjdjkYBPfM ''הסתכלתי למחבל בעיניים ואמרתי לו: אני לא מתאסלם'' | רום ברסלבסקי פותח הכל]
* ברור שחטפו אותי כי אני יהודיה.אז הרגשתי שהזהות היהודית שלנו זה משהו שהוא צריך להיות מאוד ברור לנו. הם יודעים כל כך הרבה על האיסלאם וכל כך הרבה את השקר שהם מבוססים עליו ולי לפעמים היה חורים ואמרתי אין מצב ש [...]לא לא יהיה לי דברים שאני שאני יודעת" ~ אגם ברגר [https://www.youtube.com/watch?v=6MDgPj-rVk4]
*בתפילה אתה עומד אומר אומר מה שצריך להגיד כאילו בלי להכניס איזה משמעות האמיתית [...] ואתה מדבר עם בורא עולם פשוט. שם בשבי שגב תפר לי, זוכר נכון, כיפה. כן עושים שבתות
הם עושים חגים משתדלים לעשות מקסימום ~ מקסים הרנקין על ההתאסלמות כלפי חוץ ותפילה בשבי
* על ההחלטה לעבור ברית מילה לאחר החזרה מהשבי: בשבילי זה סגירת מעגל להשלים את מה שהיה חסר. ברוא עולם נתן לי הזדמנות לחיות מחדש, אני צריך לתת מינימום של הכבוד שאני יכול ולהיות שלם עם עצמי.~ מקסין הרנקין [https://www.youtube.com/watch?v=sZyF-g06PmQ]
==דברי הורים לאחר השחרור==
* "ברוך אתה ה׳ אלוהינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגענו לזמן הזה, הודו לה׳ כי טוב כי לעולם חסדו. במשך 505 ימים בכל בוקר ישבתי בחדר של עומר והתפללתי ל[[אלוהים|בורא עולם]] שישמור ויגן על עומר שלנו מכל פגע ומכל רע וישיב אותו אלינו חי בריא ושלם ואני עומדת כאן עכשיו ומודה לך בורא עולם שלא השבת את תפילותי ריקם ועומר ילד השמש שלנו שב הביתה. אני רוצה להזכיר ולתת כבוד לאורי דנינו ז"ל שבשבעה באוקטובר שב לתוך התופת להציל את מיה איתי ועומר אורי שהכיר אותם רק כמה שעות לפני לא חשב על עצמו או על משפחתו שחינכה אותו על ערבות הדדית ועל כך שלא משאירים אף אחד מאחור. אורי שרד בשבי בתנאים תת אנושיים 11 חודשים ונרצח ע"י מפלצות החמאס. אורי הוא הגיבור והמלאך השומר של מיה איתי ועומר, יהיה זכרו ברוך. ...עומר ילד השמש שלנו שב הביתה ואנחנו נושמים לרווחה. 450 ימים עומר היה מוחזק במנהרה לבד בתנאים קשים שכללו חלק מהזמן הרעבה והתעללות פסיכולוגית. עומר שיתף שכל מה שחלם לעשות שישוב הביתה הוא לשים את הראש על ברכיי ושאלטף לו את השיער ולצאת לרכב עם מלכי על האופנוע ולהרגיש את רוח ה[[חופש]]. עומר שיתף אותנו שכשעבר את הגבול והגיע לידי החיילים שלנו הוא נשם לרווחה הפנים הראשונות שפגש היו של פסיכולוגית שהציגה את שמה והדבר הראשון הוא ביקש את רשותה לתת לה חיבוק כי הוא היה צמא למגע אנושי חום ואהבה. ואנחנו מלבד להזיל דמעה בכאב גדול חיבקנו את עומר שלנו חזק והבטחנו לו שלעולם לא נפסיק לחבק ולאהוב אותו." ~ שלי שם טוב, אמו של עומר, [https://www.inn.co.il/news/662253 שלי שם טוב: "מודה לבורא עולם שלא השיב את תפילותי ריקם ועומר שלנו שב הביתה"|ערוץ 7]
* ""וואו מאיפה מתחילים? 505 יום שעשינו כל מה שיכולנו בשביל להחזיר את אליה הביתה מאבק יום יומי מול מקבלי ההחלטות, ובעיקר בהסברה להעלאת המודעות בעם ישראל על השבויים והשבויות שנמצאים בשבי. ביקשתי מעם ישראל להיות ביחד, להיות בערבות הדדית ואחד בשביל השני כמו אחים ואחיות. והכי ביקשתי להרבות בתפילות ומעשים טובים, בצד של אליה שמענו שהיה כל יום אומר את הפרשיות של הנחת התפילין שידע בעל פה, ועושה קידוש על כוס מים, התחזק וחיזק אחרים. שמענו על הרבה ניסים ועל השגחה עליונה שאליה וחבריו חוו שם. את כל התחושות האלו מגיע לכל 63 משפחות החטופים שעדין שם לחוות. הם חייבים כולם לחזור הביתה מיד לפני שיהיה מאוחר. ...אלון אוהל וכל מי ששומע אותי ממעמקי האדמה אני נרוצה להגיד לכם, אתם לא לבד ואנחנו פה נילחם למענכם עד שתחזרו הביתה. ...אני רוצה להודות קודם כל לבורא עולם שהחזיר לי את אליה הביתה. תודה אבא ותודה שניה היא לכל כך הרבה אנשים מכל קשת האוכלוסיה ,אז כדי שלא אפספס אף אחד אני אומר עם ישראל היקר על כל גווניו תודה שהיתם איתנו בכל התקופה הזו, הגעתם מרחוק ומקרוב, תמכתם, עודדתם וחיזקתם. בלעדיכם לא היינו מצליחים. תודה עם ישראל חי וחזק". - סיגי כהן, אמו של אליה כהן. [https://www.inn.co.il/news/662253 שלי שם טוב: "מודה לבורא עולם שלא השיב את תפילותי ריקם ועומר שלנו שב הביתה"|ערוץ 7]
* "עומר הביס את השבי, והוא חזר חזק מהרוח. כעת הוא מתחייב - 'אני מצטרף למאבק עד לשחרור כל החטופים והחברים שהשארתי מאחור'". - ניבה ונקרט, אמא של עומר, [https://www.inn.co.il/news/662253 שלי שם טוב: "מודה לבורא עולם שלא השיב את תפילותי ריקם ועומר שלנו שב הביתה"|ערוץ 7]
* "שגיא, מאז שהוא קטן, מדבר עם העיניים. בפעם הראשונה שהסתכלתי לו בעיניים - ראיתי שזה הבן שלי - ולא הצל שלו. הוא עוד יצטרך הרבה שיקום וסיוע, אבל זה הוא. אני משוכנע שהתפילות של אזרחי המדינה וגם יהודים בתפוצות, סייעו לזה. אנחנו הרגשנו את זה ולדעתי גם שגיא הרגיש זאת וזו אחת הסיבות שהוא איתנו היום." - פרופ' דקל חן, אבא של שגיא, [https://www.inn.co.il/news/662224 אביו של שגיא דקל חן לערוץ 7: הסתכלתי בעיניו, זה היה הבן שלי ולא צל שלו | ערוץ 7]
* "תודה לקדוש ברוך הוא, שהחיינו וקיימנו והגיענו לסוף הטוב הזה. אבינוש שלנו חזר מהשבי הארוך, רזה וחיוור, אבל חזק ומחושל ברוחו יותר מתמיד". "הוא חד, ממוקד, עוצמתי, ציני ומצחיק כמו תמיד, וגם קורן רוך ואהבה [...] בתודה להשם ולכולכם הוא חזר ממעמקי התופת והרוע, אל המשפחה, אל החברים ואל עם הנצח". - דיצה אור אמא של אבינתן אור [https://www.inn.co.il/news/681141 דיצה אור: "אבינתן חזק ומחושל ברוחו יותר מתמיד"|ערוץ 7]
* ""זה ערב שהוא הרבה מעל מרגש ומעבר לכל דמיון"[...] "האירוע הזה של השיבה הביתה, הוא טלטלה בעוצמה לא פחותה מהעוצמה של החטיפה. כמו שהעולם המוכר והידוע שלנו התרסק לרסיסים בשבעה באוקטובר, אז גם כל השנתיים האלה בבת אחת התרסקו לרסיסים כשהוא חזר. התוכן הוא שונה לחלוטין, אבל העוצמה הפנימית הנפשית היא באמת אותה עוצמה".- דיצה אור אמא של אבינתן אור [https://www.inn.co.il/news/681331 דיצה אור: "השיבה הביתה מטלטלת לא פחות מהחטיפה"|ערוץ 7]
* "הילדה שלי מבינה את הזכות האדירה, הנדירה והלא מובנת מאליה של להישאר בחיים אחרי תופת כזו", היא הוסיפה, "והיא באומץ עומדת חזקה, מראה לכולנו וגם לחמאס - שהם לא ישברו אותנו, לא יפרידו בינינו ושכולנו ערבים זה לזו, מעורבים זו בחייהם של זה. ושהאור שלנו מנצח".~ מירב לשם גונן, אמה של רומי [https://www.inn.co.il/news/686232]
==לאחר החזרה: תקומה והתמודדות==
*"אני עומד כאן היום אחרי שנתיים קשות וארוכות שהרגישו כמו נצח. שנתיים של חושך, געגוע ופחד - אבל גם תקווה שלא הסכמתי לוותר עליה". לדבריו, רגע לפני שהורד למנהרות בעזה, נחשף לתמונות מכיכר העצמאות והתרגש ממחאת המשפחות: "נתתם לי תקווה וכוח, עם ישראל שלא שוכחים את אחיהם מאחור - תודה לכם!". ~ גיא גלבוע דלאל [https://www.inn.co.il/news/683094 גיא גלבוע דלאל בנאום ראשון: "נחשפתי לכיכר מעזה. נתתם לי תקווה וכוח"]
*[...] עכשיו כשחזרנו הביתה, אפשר לחזור ולשחק כדורגל. רק תהיה מוכן - אנחנו באים לקחת עוד צלחת אליפות של שועלי כפר עזה. ולסיום - מתוך הכאב, מתוך התקווה שהתממשה, ומתוך האחריות שעוד לפנינו - אנחנו אומרים בקול ברור: עם ישראל חי!".~ גלי ברמן [https://www.inn.co.il/news/683094 גיא גלבוע דלאל בנאום ראשון: "נחשפתי לכיכר מעזה. נתתם לי תקווה וכוח"]
* "למעלה מ-40,000 עותקים של הספר שלי נמכרו בחודשיים! אני רוצה להודות לכולם על הרגע המרגש הזה. עם דמעות בעיניים אני כותב את זה, כי תמיד הייתה לי את התשוקה לכתוב ולהשפיע. באמת שלא היה לי פשוט להתמודד עם מה שעברתי, ועוד לרדת לפרטי פרטים - כל כך בגלוי וחשוף מול מדינה שלמה, ותכף גם מול עולם שלם". "כנראה שהייתי צריך להעביר הלאה את השיעורים שלמדתי אי שם בעומק המנהרה. מי שיחפש לראות את הטוב בכל דבר - תמיד ימצא אותו. והנה ההוכחה: מהמקום הכי נמוך אפשר רק לעלות למעלה".
~ אלי-ה כהן [https://www.inn.co.il/news/682828 במסע הסברה בקנדה: שורד השבי אלי-ה כהן קיבל את אות "ספר הפלטינה"]
* "[...] אני לא קורבן, אני לא מחפש רחמים עצמיים. עברתי את מה שאני עברתי, ואני לוקח את זה - רק גדל. ממשיך ללמוד ולהתפתח. אני הולך לטרוף את העולם הזה".[https://www.inn.co.il/news/684356 "במשך שנתיים הייתי בן-אדם מת": עדותו הקשה והמטלטלת של אלון אהל]
==דברי פוליטיקאים וקצינים==
* "הם בחיים. הם לא מתים אבל מצבם קשה ולכן אנו צריכים לעשות הכול כדי להוציא אותם במהירות הגבוהה ביותר." ~ [[בנימין נתניהו]], 16 ביולי 2024 ([https://www.srugim.co.il/1017926-%D7%94%D7%A6%D7%99%D7%98%D7%95%D7%98-%D7%A9%D7%9C-%D7%A0%D7%AA%D7%A0%D7%99%D7%94%D7%95-%D7%A2%D7%95%D7%A8%D7%A8-%D7%A1%D7%A2%D7%A8%D7%94-%D7%90%D7%91%D7%9C-%D7%94%D7%95%D7%90-%D7%9C%D7%90-%D7%A0 מקור])
* "צריך להגיד את האמת, להחזיר את החטופים זו לא המטרה הכי חשובה." ~ שר האוצר [[בצלאל סמוטריץ']], 21 באפריל 2025 ([https://www.ynet.co.il/news/article/h19mywmygg מקור])
* "חובתנו המוסרית, הלאומית, הראשונה במעלה, היא השבתם של החטופים והחטופות הביתה." ~ הרמטכ"ל [[אייל זמיר]] ([https://news.walla.co.il/item/3745921 מקור])
* "אני פונה מכאן אל אחינו שבידי המרצחים. עם שלם חסר אתכם, דואג לכם, זועק את זעקתכם. עם שלם מיוסר עד אין קץ. עם שלם יודע - בכל נימי נפשו, החרוכה מגעגוע ודאגה - שהפצע לא יגליד עד שתשובו אליו." ~ נשיא המדינה [[יצחק הרצוג]] ([https://news.walla.co.il/item/3745921 מקור])
* "אני מכיר שנים את המשפחה ההורים מלכי ושלי שמרו כל הזמן על אופטימיות. קהילת הרצליה הצעירה ליוותה את המשפחה; כל הזמן ונאבקה. ההתרגשות רבה" ~ ראש עיריית הרצליה [[w:יריב פישר|יריב פישר]] בברכות לשחרורו של עומר שם טוב ועל תרומת העיר [[w:הרצליה|הרצליה]] למאבק לשחרורו בדמות עצרות שבועיות ומפגן עצום ביום שחרורו (אשכנזי אבי & כהן משה, [https://www.maariv.co.il/news/israel/article-1174836 '''"חד כתער עם חיוך של מלך: עומר שם טוב ניפץ לרסיסים את תעמולת חמאס"'''], אתר מעריב, תאריך 22.2.2025)
* "יש לנו הרבה מטרות במלחמה; אנחנו רוצים להחזיר את כל חטופינו. החזרנו עד היום 147 חיים, בסך הכל 196. יש עוד - עד 24 חיים, בסך הכל 59. אנחנו רוצים להביא את החיים וגם את החללים, זה יעד חשוב מאוד. במלחמה יש יעד עליון - והיעד העליון הזה הוא הניצחון על אויבינו, ואת זה אנחנו נשיג." ~ [[בנימין נתניהו]] ([https://www.gov.il/he/pages/event-bible010525 מקור])
* "אם היו רק חטופים חיילים, הייתי מקריב אותם, חייל חטוף הוא כמו חייל הרוג מבחינתי, חייל יכול להיהרג ולהיות חטוף." ~ סא"ל (מיל') אליאב דיקשטיין ([https://www.maariv.co.il/culture/tv/article-1200746 מקור])
[[קטגוריה:מלחמת חרבות ברזל]]
trilz52iuc82x2lrx584v5g58z6jhwf
יוכבד בת-מרים
0
29841
237107
237098
2026-06-20T12:13:48Z
דולב
835
הגהה
237107
wikitext
text/x-wiki
[[קובץ:Yocheved Bat-Miriam (1938).jpg|ממוזער|132 פיקסלים|יוכבד בת-מרים, 1938]]
'''[[W:יוכבד בת-מרים|יוכבד בת-מרים]]''' (1900–1980) היא [[משורר]]ת עברייה.
==מתוך שיריה==
* "בֵּין הַהֵד וְהַבָּבוּאָה. / בֵּין הַמָּקוֹר, הַשֹּׁרֶשׁ – / וְהַשְּׁתִיקָה."
* "לא אתפשך, מתגלית־נעלמת, / לא ארד אל סוף דעתך."
* "וניצבו קירות רום חדרי, / כל אחד לבדו בלי קורה."
* "התמתחי, התמשכי נא אפים, / את תְּקִיעָה, את תְּרוּעָה ושְׁבָרִים."
* "איך אפתח את שפתי אליך / בתהילה ובלחש בקשה / וכחורבה בלילה הנני / פרועה, אפלה, נרעשה."
* "אַךְ בִּהְיוֹתִי בְּדַרְכִּי נֶעֱצֶרֶת, / אוֹ בְּעָמְדִי לְבַדִּי מוּל עַצְמִי, / צָפָה חֲרִישִית וּמַזְהָרֶת / וַדָּאוּת הֱיוֹתְךָ לִקְרָאתִי."
* "קוּם וַעֲמוֹד! – שִבְעָתַיִם תִּצְעַד. / הַמְתֵּן וְהַסְכֵּת! – תִּרְאֶה שִבְעָתַיִם! / כָּאן הֵן הַשֶּטַח בַּקֶּשֶב נִמְדָּד."
* "סהר מעורפל וחיוור / מאחת מעשיות נעלמות / גלש והציף תימהון / גיאיות ובקעות נרדמות."
==מתוך מכתביה==
* "ולא עידוד, ולא נחמה מכתבי זה, ורק כלחש רוח רחוק המתגנב לתוך האוזן בברכת חיים הנצורים על כל מידת חסדם ואימתם הגדולות!" ~ אל [[ברל כצנלסון]], 1936
* "איך להודות על זה איך להודות – נדמה כי את כל מלכות חסדי ה[[חיים]] הוא הושיט לי – ומבוישת דלה דלה הריני עומדת לפניו." ~ אל [[ברל כצנלסון]], 1940
* "ליצירות אינני קוראת רק דברי [[אמנות]], עצם החיים היא היצירה הגדולה ביותר שקיימת בעולם." ~ אל בתה מרייסה, 1952
==נאמר עליה==
* "המשוררת היהודייה ביותר מבין המשוררות העבריות הראשונות." ~ [[W:דב סדן|דב סדן]]
{{מיון רגיל:בת-מרים, יוכבד}}
[[קטגוריה:משוררים עבריים]]
tfv3978kl49msbfh0e82vorqzs86u7y
כורכום
0
29842
237116
2026-06-21T11:30:31Z
~2026-26693-23
27290
יצירת דף עם התוכן "{{כותרת נושא|ויקיפדיה=כורכום}} * "הכורכום מייצג בנאמנות את הבעיה של המוצרים האלה, שכולם נחשבים מזון עילי אבל לא בבית ספרנו." ~ [[רחל טלשיר]] * "הכורכום, כמו שאר המוצרים השכיחים והמוכרים, וכמובן גם הזולים, אינו מעורר שום עניין, לא כל שכן התפעלות. הרי לא מעניין להת..."
237116
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=כורכום}}
* "הכורכום מייצג בנאמנות את הבעיה של המוצרים האלה, שכולם נחשבים מזון עילי אבל לא בבית ספרנו." ~ [[רחל טלשיר]]
* "הכורכום, כמו שאר המוצרים השכיחים והמוכרים, וכמובן גם הזולים, אינו מעורר שום עניין, לא כל שכן התפעלות. הרי לא מעניין להתפאר במה שגם השכנה ממול אוכלת כל צהריים, להתפעם מטעם וריח נושנים ויום-יומיים."
* "יש לכם קצת זעפרן? זו ההזדמנות להוסיפו לקינוח זה, ואם לא – גם כורכום הולך." ~ [[נירה רוסו]]
* "נזכרתי שג'ינג'ר (זנגביל), בדומה לכורכום, הוא חומר אנטי־דלקתי ושכדאי לנסות לאכול יותר ממנו." ~ [[פיליס גלזר]]
oftghdzanzg7uoa7bfhr0jar79fhvdl
237117
237116
2026-06-21T11:34:24Z
~2026-26693-23
27290
237117
wikitext
text/x-wiki
{{כותרת נושא|ויקיפדיה=כורכום}}
* "הכורכום מייצג בנאמנות את הבעיה של המוצרים האלה, שכולם נחשבים מזון עילי אבל לא בבית ספרנו." ~ [[רחל טלשיר]]
* "הכורכום, כמו שאר המוצרים השכיחים והמוכרים, וכמובן גם הזולים, אינו מעורר שום עניין, לא כל שכן התפעלות. הרי לא מעניין להתפאר במה שגם השכנה ממול אוכלת כל צהריים, להתפעם מטעם וריח נושנים ויום-יומיים." ~ [[רחל טלשיר]]
* "יש לכם קצת זעפרן? זו ההזדמנות להוסיפו לקינוח זה, ואם לא – גם כורכום הולך." ~ [[נירה רוסו]]
* "נזכרתי שג'ינג'ר (זנגביל), בדומה לכורכום, הוא חומר אנטי־דלקתי ושכדאי לנסות לאכול יותר ממנו." ~ [[פיליס גלזר]]
qi8w7yowmrdkzujvti1diw1v358vxxy