Tauró

De Viquipèdia

Taurons
Gran tauró blancGran tauró blanc, Carcharodon carcharias
Classificació científica
Regne: Animalia
Fílum: Chordata
Subfílum: Vertebrata
Classe: Chondrichthyes
Subclasse: Elasmobranchii
Superordre: Selachimorpha
Ordres

Hexanchiformes
Squaliformes
Pristiophoriformes
Squatiniformes
Heterodontiformes
Orectolobiformes
Carcharhiniformes
Lamniformes

Tauró és el nom que reben vàries espècies de peixos amb esquelet cartilaginós. Inclou unes 470 espècies repartides en més de 80 gèneres de la infraclasse Neoselachii.

Hi ha alguns taurons que no ens semblen taurons a causa de la seva conformació especial, però sí que ho són com: el peix martell, el porc marí, l’àngel, el peix serra i el peix guitarra. Se sap que els taurons van aparèixer al planeta Terra durant el període anomenat Devonià, fa uns 300 milions d’anys i han viscut fins avui amb pocs canvis pel que fa a la seva estructura original.

Gràcies a les investigacions realitzades en els darrers anys es suposa que arriben a viure uns 30 anys, en llibertat.

La majoria de taurons són ovovivípars. Això vol dir que els ous es desenvolupen dins de la mare i que neixen quan les cries ja estan totalment formades. Hi ha, però, espècies que són ovípares i d’altres que són vivípares.

Tenen la pell coberta per denticles dèrmics que els hi donen un aspecte molt aspre.
Disposen d’entre 5 i 7 cavitats branquials a cada costat del seu cos.
Els ulls estan disposats lateralment, la boca es troba en posició ventral i té moltes dents i molt afilades. Quan cacen, sovint perden algunes d’aquestes dents, però són substituïdes ràpidament per unes altres.

La dieta dels taurons és molt variada i generalment carnívora. Mengen peixos, tortugues o crustacis. Alguns s’alimenten d’invertebrats i de plàncton.

Són bons nedadors i poden aconseguir grans velocitats, com el gran tauró blanc que arriba als 60 km/h.

Els més grans són el tauró balena, que pot arribar a fer 12 m de longitud, i el tauró gegant que pot mesurar fins a 14 m de llarg i pesar 800 Kg.
El més petit és el tauró nan que només fa 15 cm.

Com a grans depredadors que són juguen un important paper en el manteniment de l’equilibri ecològic del medi marí, situant-se en la cúspide de la cadena tròfica alimentària.

Alguns ataquen a l’home, però la majoria són inofensius.

El tauró blanc es sol trobar per les regions boreals, tèbies y subtropicals.Es pot trobar a la plataforma continental, a prop de la costa, a Sud-àfrica, costa oest i nordest de nord-amèrica,Nova Zelanda, Japó, Xina, Sudamérica, Austràlia i Mar Mediterrània. A la península Ibèrica pot trobar-se al Mediterrani, Atlàntic i Canàries però no es molt probable que es vegi a les nostres aigües