Pau VI

De Viquipèdia

Pau VI
Nom Giovanni Battista Montini
Començament del papat 20 de juny, de 1963
Fi del papat 6 d'agost, de 1978
Predecessor Joan XXIII
Successor Joan Pau I
Data de naixement 26 de setembre, de 1897
Lloc de naixement Concesio, Brescia, Itàlia

Pau VI és el nom que va adoptar el cardenal Giovanni Battista Montini al ser escollit Papa.

Va néixer a Concesio, província de Brescia. El seu pare, Giovanni Montini era advocat i parlamentari.

Va estudiar teologia al seminària de la ciutat a partir del 1916 i el 1920 va ser ordenat sacerdot. Va marxar a Roma on va estudiar a la Universitat Estatal Romana i la Gregoriana, on va aconseguir una carrera de diplomàcia pontificia. Va participar en diverses missions diplomàtiques i treballar en la secretaria d'Estat al Vaticà fins que Pius XII el va enviar a l'arquebisbat de Milà el novembre de 1954.

Joan XXIII el va fer cardenal el 1958 i li va donar un paper important en l'organització del Concili Vaticà II, on destaca una famosa frase seva: Església, que dius de tu mateixa?.

La mort de Joan XXIII va deixar inacabat el Concili i va deixar al seu predecessor la díficil feina portar-lo a la conclusió. En el conclave que es reuneix el juny del 1963 Montini és el clar favorit des de bon principi i és`escollit amb el nom de Pau VI. Va obrir les següents sessions del Concili el setembre del 1963 i el març del 1965. Les conclusions del Concili estan recollis principalment en les Constitucions Lumen Gentium i Gaudium et Spes on van quedar fixades les pautes que l'Església catòlica ha seguit fins els nostres dies.

Pau VI no tenia el carisma personal de Joan XXIII i a diferència d'ell no va ser tan progressista, més pragmàtic i en alguns aspectes, molt conservador. Les seves encícliques com Populorum Progressio o Humanae Vitae, mostren la tendència que segueix l'Església fins als nostres dies, progressista en temàtica social, però conservadora en temes morals. Tot i intentar conciliar liberals i conservadors, durant el seu pontificat hi va haver el cisma de Lefebvre, bisbe francès partidari de la missa en llatí i de les doctrines anterios al concili.

Va establir que el nombre del Col·legi Cardenalici fós de 111, prescribint que un percentatge havia de ser de paisos del tercer món i que els cardenals majors de 80 no se'ls permetés participar en els conclaves.

Pau VI va renunciar a la tiara i el pal·li, símbols del poder terrenal dels Papes i va desmilitaritzar les guàrdies del Vaticà, deixant només al cos de Guàrdia Suïssa. Va fundar el Museu Pontifici d'Art religiós i modern i va encarregar a l'arquitecte Pier Luigi Nervi la construcció de la sala d'audiències pontifícies que avui porta el seu nom.

Va ser el primer Papa a realitzar viatges arreu del món, tradició que Joan Pau II continuaria. Entre el 1964 i el 1970 va visitar tots els continents, per demostrar que l'Església estava oberta a tot el món.

L'agost del 1978 va morir a la residència d'estiu dels Papes a Castelgandolfo a causa d'un atac cardiac. Està enterrat a les grutes vaticanes de la Basílica de Sant Pere.




Precedit per:
Joan XXIII
Papa
1963 - 1978
Succeeït per:
Joan Pau I