Homo erectus
De Viquipèdia
Homo erectus |
|||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Classificació científica | |||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
†Homo erectus (Dubois, 1892) |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
† Homo erectus soloensis † Homo erectus pekinensis † Homo erectus palaeojavanicus |
L' Homo erectus procedeix de l'evolució de l'Homo ergaster. S'anomena erectus (o Arcantrop) perquè pot caminar dret. H. erectus es localitza a la franja sud del centre i l'est d'Àsia, amb una antiguitat d'entre 1,8 milions d'anys a 300.000 anys.
Els primers fòssils van ser descoberts per Eugene Dubois (1858-1940) l'any 1891, consistint en un fèmur molt semblant a un fèmur humà i un crani (aquest darrer és conegut com a Trinil 2, l'espècimen tipus). La descoberta es va fer a Trinil, a l'illa de Java (Indonèsia). Dubois va batejar-lo com a Pithecanthropus erectus ("home-mico que camina dret" o Pitecantrop).
Els jaciments més importants es localitzen a l'illa de Java ("l'home de Java") i d'altres illes de l'indonèsia, a la Xina i nord d'Àfrica (Atlantrop). Entre els jaciments xinesos, la cova de Zhoukoudian, a uns 50 km de Beijing, n'és un dels més importants. Les restes descobertes aquí es van anomenar inicialment Sinanthropus pekinensis (Sinantrop), "home xinès de Beijing" (popularment conegut com a "home de Pekin").
Els Homo erectus dominaven la tècnica de tallar pedres (fabricació de bifaços i de petites destrals). Fabricaven els seus acampaments i practicaven la recol·lecció i la caça. Suposem que els últims Homo erectu dominaven el foc. Usava vestits, i era capaç de comunicar-se.
El Pitecantrop agafava la posició vertical perfectament, igual que els altres homos erectus; se sap que fabricava utensilis i es creu que es menjaven el cervell dels seus congèneres. El crani del Sinantrop és mes humà que el dels Australopitecs però encara segueix guardant parentiu amb els simis; era d’alçada lleugerament superior però de baixa capacitat craniana -amb tot aquesta capacitat era superior als Australopitecs- i la dentadura era essencialment humana. La capacitat craniana del Pitecantrop és inferior a la del Sinantrop i és més semblant a la de l'Atlantrop. L’alçària d’un Pitecantrop estaria sobre 1,65 metres, i la del Sinantrop seria lleugerament inferior.
Tot i què en un principi es pensava que l'Homo erectus era l'ancestre de l'home actual, avui en dia sembla que va ser una branca lateral que va acabar extingint-se. L'home actual provindria de l'evolució de l´homo ergaster, ancestre de l´erectus.
[edita] Característiques
- Edat: d'1,8 a 0,3 milions d'anys
- Alçada: 1,50 a 1,65 metres
- Pes : 45 a 55 kg
- Capacitat cranial: 850 - 1000 cm3
- Localització: Àsia central i oriental
- hàbitat: sabanes, boscos
- Foc: dominat (?)
- Eines: fabricades
Evolució humana |
---|
Sahelanthropus tchadensis • Orrorin tugenensis |
Ardipitecs : A. kadabba • A. ramidus |
Australopitecs i Parantrops : A. afarensis • A. africanus • A. anamensis • A. bahrelghazali • A. garhi • P. aethiopicus • P. boisei • P. robustus |
Kenyanthropus platyops |
Homo : H. antecessor • H. habilis • H. rudolfensis • H. rhodesiensis • H. georgicus • H. cepranensis • H. erectus • H. ergaster • H. heidelbergensis • H. neanderthalensis • H. floresiensis • H. sapiens |