Sant Francesc de Borja

De Viquipèdia

Icono de copyedit

Nota: L'article necessita algunes millores en el contingut o l'estil:

Llistat de frases inconexes, s'ha de convertir en article.

Francesc de Borja i d'Aragó (Gandia, 1510 - Roma, 1572). Duc de Gandia (1542-1550), baró i primer marquès de Lombai, lloctinent de Catalunya (1439-1442) i jesuïta que esdevingué sant.

[edita] Antecedents familiars

Era fill de Joan II Borja (fill de Joan Borja) i Joana d’Aragó i, per tant, besnét d’Alexandre VI i de Ferran el Catòlic.

[edita] Núpcies i descendents

Es va casar amb Elionor de Castro el 1529 i van tenir set fills:

  • Ferran de Borja.
  • Alfons de Borja.
  • Àlvar de Borja.
  • Elisabet de Borja.
  • Joana d'Aragó.
  • Carles de Borja, duc de Gandia.
  • Joan de Borja.

[edita] Biografia

El 1530 l'emperador Carles V elevà el seu títol de baró al de Marquès de Lombai, com a cavallerís major de l'emperadriu Isabel.

Nomenat duc de Gandia el 1542, en fou el quart, però en ingressar a la Companyia de Jesús va abdicar en el seu fill Carles Borja. Va servir a l’emperatriu Isabel.

Es retirà a Gandia el 1543. Ja viudo, professà als jesuïtes el 1548 i es doctorà en teologia (1550) i se n'anà a Roma on poc després refusà ser cardenal. De tornada als regnes hispànics, assistí a la mort de Joana la Boja (1554) i fou marmessor de Carles V (1558).

Va ocupar diferents càrrecs dins l’ordre dels Jesuïtes, fins arribar a prepòsit general (1565). Creà molt col·legis a Europa i missions a Amèrica. És autor d’obres d’espiritualitat.

Va morir a Roma el 1572 i fou canonitzat l’any 1671 per Climent X.

Precedit per:
Joan II
Duc de Gandia
15421550
Succeït per:
Carles I