Gòrgies
De Viquipèdia
Gòrgies fou un filòsof grec. Nasqué a Leontínoi (Sicília) cap a l'any 485 aC. L'any 427 fou enviat a Atenes perquè sol·licités ajut en la guerra contra Siracusa . Tant a Atenes com a altres ciutats gregues tingué gran influència pel seu saber i les seves qualitats oratòries.
Tingué relació amb Empèdocles, amb qui les seves ensenyances assoliren una ressonància extraordinària. Influí en Sòcrates quant a la seva forma de parlar i expressar-se. Nega qualsevol tipus de veritat objectiva i a més les normes morals que són diferents en cada poble i que canvien. El seu escepticisme va més enllà que el de Protàgores.
Ell destacà a causa d'aquest tema, la importància de la paraula i de l'art de la retòrica, que ensenya a manejar-la. Segons Gòrgies la paraula és l'única capaç de transformar la realitat. Car és ella la que la inventa, la modifica i la comunica.
El propòsit de les seves argumentacions és mostrar el caràcter d'aparences de la realitat, i la naturalesa empírica o sensista del coneixement.
A través d'un seguit de dilemes va mostrant com rebutja les posicions de l'oponent.
Educat a l'escola d'Elea (Parmènides) sembla que defensava tres tesis:
- No existeix res.
- Si existís alguna cosa, no es podria conèixer.
- Si existís alguna cosa i es pogués conèixer, no es podria comunicar.
Per ell, "la veritat és la capacitat de persuadir amb la paraula".
Tot i que potser Gòrgies es desinteressà bastant per la política (teòrica i pràctica), és indubtable que les tesis d'aquest sofista influïren sobre el pensament polític de personatges com Alcidamas, Càlicles, Polos i Aspasia.
En tot cas, és un fet històric que Gòrgies escriví un discurs oratori que un cop pronunciat (potser per ell mateix) davant l'assemblea d'Atenes, convencé ala capital grega per a fer, amb èxit, la guerra contra Siracusa (en defensa de la ciutat de Leontini). L'èxit d'aquesta empresa bèlica feu augmentar notablement la fama de Gòrgies com a orador davant dels atenesos.