Paco Cabanes Pastor

De Viquipèdia

Important: Aquesta pàgina és sospitosa de no respectar la neutralitat del punt de vista. Fins a la desaparició d'aquest advertiment, el seu contingut no ha de ser considerat objectiu. Vegeu la llista de pàgines sospitoses per a una major informació sobre el que es considera, en termes generals, no neutral.


Genovés II fill de Paco
Ampliar
Genovés II fill de Paco

Paco Cabanes Pastor, conegut com el Genovés, és un dels millors jugadors de pilota valenciana de la història.

Va nàixer el 20 de desembre de 1.954 al Genovés, a la comarca de la Costera, juga al raspall en els seus carrers tota la seua infantesa, admirant els homes majors que dominen el joc i que l’ensenyen al menut, en el qual endevinen ja les grans qualitats que tindrà amb el transcurs del temps.

Amb dèsset anys estava treballant d’obrer a Benissa, on s’inicia en el joc per dalt i en la competició seriosa. Un any després ja s’enfrontava amb jugadors de primera línia, fins i tot amb Rovellet, una gran figura. La fama que en poc temps va adquirir aquest jovenet es va estendre fins a les contrades més recòndites del país, en una mena d’anticipació del que anàvem a veure més endavant.

Cada setmana millora el seu joc, fins al punt que ja no pot millorar, és considerat el major jugador de tots els temps, el més complet. Domina tots els colps, és tan bo amb la dreta com amb l’esquerra, té una potència física fenomenal, l’instint li diu què ha de fer en cada moment. És una força de la natura sense regnes que el limiten, la seua generositat l’ha dut a acceptar partides desiguals, amb unes limitacions bàrbares (amb una sola mà, per exemple) per tal de jugar i de fer un bon espectacle.

És, amb gran diferència, el jugador que més afició ha apropat als trinquets. El seu palmarés està evidentment a l’altura del seu mite. Guanyador del Campionat Especial dels anys 1975, 1976, 1978, 1979, 1981, 1983, 1984 i 1989. Guanyador del Trofeu Individual Bancaixa dels anys 1986, 1988, 1989, 1990, 1991 i 1995. Subcampió dels anys 1992, 1993 i 1994. Amb la selecció valenciana va ser campió mundial de Llargues el 1993 i el 1996 i subcampió el 1994.

Tota la seua carrera ha vestit la faixa roja dels favorits i quan es va retirar del món professional ho va fer amb el títol de campió aconseguit el 9 de juliol del 1995 contra Álvaro, un xicot al qual doblava en edat, quaranta anys davant de vint. El món de la pilota mai no es cansarà de retre homenatge a un home que ho ha donat tot per l’esport, un home que fins i tot en el cim de la glòria ha mantingut la seua senzillesa, les bones maneres i l’accessibilitat per a tot.