Fornalutx
De Viquipèdia
Fornalutx | |||
|
|||
Localització | |||
---|---|---|---|
![]() |
|||
Dades municipals | |||
Gentilici | fornalutxenc/fornalutxenca | ||
Població (2005) | 698 hab. | ||
Superfície | 19,49 km² | ||
Densitat (2005) | 35,81 hab./km² | ||
Altitud | 149 m | ||
Entitats de població | 1 | ||
Patró de la ciutat/vila | Nativitat de Maria | ||
Batlle/essa | Joan Albertí Sastre (PP) (2003) |
Fornalutx és un municipi de la Serra de Tramuntana que limita amb els municipis de Sóller i Escorca. Es troba situat a la vall de Sóller, entre aquest nucli urbà i el massís del Puig Major. Té una sortida al mar, a la desembocadura del Torrent de na Mora.
Taula de continguts |
[edita] El topònim
Fornalux, “Fornalucem” derivat de “Fornel” fornal o Ferreira, amb el sufix –utx, topònim mossàrab del sufix romànic “ucem”.
Extret de la web de l'Ajuntament
[edita] Història
La història de la vila ha estat sempre lligada a la de la veïnada Ciutat de Sóller ja que les dues formaren un únic terme municipal fins l’any 1813, i es reconegueren els seus drets constitucionals com a municipi independent l’any 1837.
L’any 1983 fou guardonada amb la “Placa de Plata por el Fomento de Turismo de Mallorca por la Defensa y Mantenimiento de la Villa" i de la Secretaria General de Turisme va obtindré aquell mateix any el “II Premio Nacional de Pueblos Embellecidos y Mantenidos de España"; el 1995 li fou dedicat el “Premi Alzina” per la seva labor en favor de la Natura, premi que anualment concedeix el Grup Balear d’Ornitologia i Defensa de la Naturalesa.
Extret de la web de l'Ajuntament
[edita] Festes
8 de setembre, el dia de la Nativitat.
Es comença la festa dos dies o tres abans del dia 8, quan el jovent espera tota la nit l'arribada d'un bou a les 8:00 del matí.
El bou és amollat a l'Alqueria, a la part alta del poble. Un grup de joves s'encarreguen de dur-lo amb cordes fins a la plaça, on una jove vestida de pagesa, corona el bou amb una corona de flors. Després, el fan córrer pels carrers del poble fins que es fa un descans per berenar.
Cada cop el correbou és més curt, ja que es una pràctica que es vol eliminar. És un dels pocs o l'únic poble de Mallorca on encara es duu a terme aquesta festa.
[edita] Fotos
[edita] Enllaços externs
- Pàgina de l'Ajuntament
- Informació de l'Institut Balear d'Estadística
- Llista de les fonts del terme municipal
Portal I.Balears | Illes Balears – Mallorca | ![]() |
Municipis: | Alaró | Alcúdia | Algaida | Andratx | Ariany | Artà | Banyalbufar | Binissalem | Búger | Bunyola | Calvià | Campanet | Campos | Capdepera | Consell | Costitx | Deià | Escorca | Esporles | Estellencs | Felanitx | Fornalutx | Inca | Lloret de Vistalegre | Lloseta | Llubí | Llucmajor | Manacor | Mancor de la Vall | Maria de la Salut | Marratxí | Montuïri | Muro | Palma | Petra | sa Pobla | Pollença | Porreres | Puigpunyent | ses Salines | Sant Joan | Sant Llorenç des Cardassar | Santa Eugènia | Santa Margalida | Santa Maria del Camí | Santanyí | Selva | Sencelles | Sineu | Sóller | Son Servera | Valldemossa | Vilafranca de Bonany | |
Illes: Mallorca | Menorca | Eivissa i Formentera |