L'Ametlla de Mar

De Viquipèdia

l'Ametlla de Mar
Localització de l'Ametlla de Mar respecte el Baix Ebre


el Baix Ebre

Dades municipals
Gentilici Calero, calera
Població (2005) 6.438 hab.
Superfície 66,87 km2
Densitat (2005) 96,28 hab/km2
Altitud 19 m
Coordenades 40°53'10"N, 0°48'13"E
Entitats de població 1

L'Ametlla de Mar, anomenat també la Cala, és un municipi de la comarca del Baix Ebre.

Taula de continguts

[edita] Situació

Està situat a la zona costanera entre el Cap de Terme (N) i el barranc de l'Àliga (S). Limita al sud amb el terme del Perelló, al nord-oest amb el de Tivissa (Ribera d'Ebre) i al nord-est amb el de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant (Baix Camp).

Pels 14 km de costa que s'estén el terme de l'Ametlla de Mar hi ha les urbanitzacions Calafat, Sant Jordi d'Alfama, les Tres Cales i Roques Daurades. En tota la seva extensió hi podrem trobar cales de sorra daurada i fina o de pedres arrodonides i d'abrupte roquer.

[edita] Economia

La pesca continua sent una de les principals activitats del poble. El recinte portuari de l'Ametlla compta amb un ampli estol de barques que es dediquen a les arts de l'arrossegament, l'encerclament, el trasmall, etc., i que compta també amb la primera flota de tonyinaires del Principat. Disposa d'un Club Nàutic amb 225 amarratges de capacitat.

La platja de l'Alguer
Ampliar
La platja de l'Alguer

[edita] Activitats

El Museu de Ceràmica Popular de l'Ametlla de Mar, situat a la urbanització de Sant Jordi d'Alfama, va obrir les portes el 5 de maig de 2001. Té el seu origen el 1992, amb la constitució de la Fundació Privada Martí-Castro. Des de l'any 2000 l'Ajuntament de l'Ametlla de Mar en forma part del Patronat.

Les festes més importants són:

  • El 2 de febrer, la Mare de Déu de la Candelera, patrona del poble. S'hi fa una processó, concerts, xarangues, capgrossos, etc.
  • El 29 de juny, Sant Pere, patró dels pescadors. Es passeja el patró "a bord"
  • El 29 de maig, Corpus. Es decoren els carrers amb fulles i flors.
  • La Diada al castell de Sant Jordi (que dóna nom a la urbanització que té a prop).

[edita] Serveis

El poble disposa, entre d'altres, dels serveis següents:

  • IES Mare de Déu de la Candelera
  • Llar d'Infants Xerinola
  • CEIP Sant Jordi
  • CAP Ametlla
  • Bombers
  • Policia Local
  • Guàrdia Civil (substituïts en breu pels Mossos d'Esquadra)

[edita] Comunicacions

Es pot arribar a l'Ametlla de Mar per:

[edita] Símbols

Emblemes de l'ens administratiu
Bandera de l'Ametlla de Mar
Escut de l'Ametlla de Mar
Bandera Escut

[edita] Enllaços externs

A Wikimedia Commons hi ha contingut multimèdia relatiu a:

L'Ametlla de Mar