Arados

De Viquipèdia

Arados (Arwad) fou una ciutat de Fenícia situada a una illa a la costa nord, avui petit port a Síria.

Fou fundada per gent de Sidó exiliats i va ser independent amb els seus propis reis governant també una part de les terres a la costa entre Paltus i Simyra. En temps del profeta Ezequiel era aliada de Tir. Els soldats d'Arados van combatre amb Egipte a la batalla de Kadesh (1299 aC). El segle VIII aC fou ocupada pels assiris; el 625 aC va esdevenir independent i tot seguit fou dominada pels babilonis el 604 aC; els perses la van ocupar el 539 aC i va participar a la batalla de Salamina contra els grecs el 480 aC.

Va pertànyer a Pèrsia amb la resta de Fenícia fins a la conquesta d'Alexandre el gran. En aquest moment el rei Gorostratos d'Arados, servia a la flota persa amb Autofradates, i el regent era el seu fill Straton, que es va sotmetre a Alexandre. Gerostratos va passar al servei dels macedonis i els va ajudar en el setge de Tir. Va passar tot seguit als Làgides o Ptolomeus vers el 320 aC junt amb Fenícia i Celesíria. La seva riquesa va augmentar amb els selèucides (després del 301 aC) i el 259 aC Arados va dominar una federació de ciutats de la rodalia (Gabala, Karne, Marathos i Simyra) sempre sota sobirania selèucida, i va obtenir drets d’asil de Seleuc Calínic el 242 aC, al que Arados va ajudar contra Antíoc Hierax. Va guanyar mes independència, fins i tot potser total durant la guerra entre Ptolomeu Filadelf i Antíoc Theos, però Antíoc el gran la va obligar a entrar en aliança amb ell. Finalment Antíoc Epifanes la va sotmetre altra cop a la seva tornada d'Egipte. A la guerra entre Antíoc Grifó i Antíoc Cizicé, Arados va donar suport al darrer. Antíoc Eusebes, fil de Seleuc, la va agafar com a part del territori que va dominar (junt amb altres ciutats) fins que Arados es va sotmetre a Tigranes II d'Armènia en una data desconeguda possiblement entre el 80 i el 70 aC. El 64 aC Síria es va convertir en província romana i Arados fou inclosa dins la província. Amb els romans va perdre la seva importància comercial, essent beneficiada Antaradus (Tartus)

Sota Constanci, fou destruïda per les forces àrabs enviades pel Califa Umar i la població deportada. La ciutat no fou restaurada. L’illa va tenir certa importància durant les croades, ja que era la única illa de Síria a uns 3 km de Tartus.

[edita] Reis

  • Ayab, segle XV aC
  • Milkuli, meitat del segle IX aC
  • Matan Baal I, meitat del segle IX aC
  • Mut-baal (Matan Baal I ?), meitat del segle IX aC
  • Abdiliti, , meitat del segle VIII aC
  • Avd Ilihit (Abdiliti ?) vers 701 aC
  • Matan Baal II vers 680 aC
  • Ikkilu, vers 660 aC
  • Iakinlu,vers 650 aC
  • Abimilki ben Iakinlu, vers 640 aC
  • Ahimilki ben Iakinlu, vers 640 aC
  • Azibaal 604 aC
  • Strato vers 335 aC
  • Gerostratos vers 335 aC
En altres llengües