Allioli

De Viquipèdia

Allioli de recepta catalana amb alli, sal, rovell d'ou i oli
Ampliar
Allioli de recepta catalana amb alli, sal, rovell d'ou i oli

L'allioli és una salsa feta amb alls, sal i oli, espessa i de color groguenc.

És una salsa típica de l'arc mediterrani entre Espanya i Itàlia. El seu origen es remuntaria al temps dels romans els quals l'haurien obtingut dels egipcis, estenent-lo per Itàlia i Sicília. Els andalusins, al seu torn, l'haurien dut cap a terres valencianes, i la seua recepta es mantingué fins a hores d'ara al País Valencià, des d'on s'ha estés fins a Provença i Illes Balears.

S'acostuma a menjar amb carns a la brasa o patates al caliu o bullides. A Catalunya és típic pendre-la amb les mongetes amb botifarra. També és habitual al País Valencià menjar-lo amb tot tipus d'arrossos o paelles, especialment els de base de peix, com ara la fideuà o l'arròs a banda.

Hi ha qui troba que fer-lo solament amb alls, sal i oli és difícil de lligar, i hi afegeixen, al principi, un rovell d'ou. Hi ha qui en diu simplement allioli i que en diu allioli d'ou o fins i tot maionesa amb all. És el que a la Provença anomenen aiòli o aïoli, on hi posen una mica de suc de llimona o alguna espècia. Alguna gent, per a fer-lo ràpid i en grans quantitats, en llocs on l'ou pot portar problemes (cases de colònies, per exemple) hi afegeixen al principi un raig de llet. Lliga més fàcilment, però perd el color groc típic.

Wikibooks A Viquillibres hi ha llibres de contingut lliure i altres textos relatius a Allioli

També existeixen receptes d'allioli fet amb codony.

La variant més popular de la salsa és la de Maó anomenada maonesa que els francesos van escampar per tot el món i va servir de base per multitud d'altres salses.