Eleccions al Parlament de Catalunya (2006)
De Viquipèdia
![]() |
Aquest article tracta sobre un tema que era d'actualitat en el moment de la redacció, per la qual cosa pot contenir informació obsoleta o que no estigui al dia. |
Les eleccions al Parlament de Catalunya corresponents a la VIII legislatura de l'actual període democràtic, convocades el 8 de setembre, es van celebrar el dia 1 de novembre de 2006.
Són les primeres eleccions després de l'aprovació del nou Estatut d'Autonomia de Catalunya de 2006. Tanmateix es produeix un canvi de líder en el PSC en renunciar el President Pasqual Maragall a tornar a presentar-se, sent substituït per José Montilla Aguilera, primer secretari del partit. La resta de formacions presenten el mateix candidat que en les eleccions del 2003.
Taula de continguts |
[edita] Campanya electoral
La comtesa està centrada en presentar la gestió del darrer govern (autonomenat catalanista i d'esquerres) com un èxit (pacte per l'educació, política social, nou estatut,...) o com un fracàs (crisi del Tripartit, crisi del Carmel, retallada de la proposta d'estatut,...) segons convingui. A l'inici de la precampanya es va produir una lluita important per aconseguir el vot que estava més vinculat a l'òrbita Maragall que al PSC i que ara -en teoria- pot decantar-se cap a opcions d'esquerra o cap a opcions nacionalistes o simplement abstenir-se deixant una configuració del resultat poc previsible hores d'ara.
El 16 d'octubre de 2006 comença oficialment la campanya amb un ambient tensat per la difusió per part de CIU d'un DVD criticant la gestió del govern del Tripartit.
Les enquestes, tot i presentar canvis en intenció de vot respecte a la representació actual del Parlament, deixen clar que caldran aliances per governar, sent aquest un punt central dels debats.
Als mítings de començament de campanya alguns partits aprofiten per presentar els nous lemes.
[edita] Lemes
CIU:
- precampanya, ERCPSCPSOEICV...o CIU
- campanya, Estimar Catalunya, governar bé.
ERC:
- Som com som
ICV:
- precampanya, Hi ha una manera intel·ligent de ser d'esquerres
- campanya, Govern d'esquerres
PP :
- Que guanyi el sentit comú
- Aquestes també són les teves eleccions
PSC:
- precampanya, Fets, no paraules
- campanya, Ningú no farà més pels catalans
[edita] Resultats
La participació ha estat inferior quasi en 6 punts respecte a les eleccions del 2003. En les seves primeres declaracions tots els partits han destacat aquest punt com a negatiu i ho interpreten com un càstig de la ciutadania.
Obté representació parlamentaria Ciutadans-Partido de la Ciudadania (C'S), un partit autodenominat antinacionalista creat poc abans d'aquestes eleccions i que compta amb Albert Rivera com a cap de llista, tot i detacar-se entre els seus impulsors a persones força conegudes com Albert Boadella, Félix de Azúa o Francesc de Carreras.
[edita] Investidura del President
El 24 de novembre de 2006 es va realitzar el debat d'investidura a President. José Montilla va ser el candidat amb suport suficient per a presentar-se al haver obtingut el suport del PSC, ERC, ICV-EUiA, tal com ja havia passat al 2003.
El 25 de novembre, José Montilla va ser investit com a 128è President de la Generalitat de Catalunya, amb un resultat de 70 vots a favor, 65 en contra i cap abstenció.
El 28 de novembre, pren possessió del càrrec i l'endemà constitueix el govern de la VIII legislatura del període democràtic.
[edita] Fitxa
1980 1984 1988 1992 |
- Escons : 135
- Electors: 5.212.444, dels quals 173.493 ho fan per primera vegada en unes eleccions al Parlament de Catalunya.
- Vots finals: 2.959.027 (56,77% de participació)
- A candidatures: 2.885.678.
- En blanc : 60.025.
- Nuls : 13.324.
[edita] Resultats per candidatura
Només es presenten les candidatures amb mes de 1000 vots.
S'indica el nom del líder en les formacions amb representació parlamentària.
Candidatura |
Sigles |
Vots |
% |
Diputats |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
CiU |
928.511 |
31,52 |
48 |
|||||
Partit dels Socialistes de Catalunya-Ciutadans pel Canvi |
PSC-CpC |
789.767 |
26,81 |
37 |
||||
Esquerra Republicana de Catalunya |
ERC |
414.067 |
14,06 |
21 |
||||
PP |
313.479 |
10,64 |
14 |
|||||
Iniciativa per Catalunya Verds-Esquerra Unida i Alternativa |
ICV-EUiA |
281.474 |
9,56 |
12 |
||||
C'S |
89.567 |
3,04 |
3 |
|||||
Els Verds - Ecologistes i Verds de Catalunya |
EV-EVC |
17.388 |
0,59 |
|||||
Partit Antitaurí Contra el Maltractament Animal |
PACMA |
13.158 |
0,45 |
|||||
Escons Insubmisos - Alternativa dels Demòcrates Descontents |
EI-ADD |
6.878 |
0,23 |
|||||
RC |
5.847 |
0,20 |
||||||
Partit Obrer Socialista Internacionalista |
POSI |
5.431 |
0,18 |
|||||
Partit Comunista del Poble de Catalunya |
PCPC |
4.088 |
0,14 |
|||||
Els Verds - Alternativa Verda |
EV-AV |
3.128 |
0,11 |
|||||
Partit Familia i Vida |
PFIV |
2.538 |
0,09 |
|||||
Plataforma Adelante Cataluña |
AES-DN |
2.529 |
0,09 |
|||||
Partit Humanista |
PH |
2.466 |
0,08 |
|||||
Movimiento Social Republicano |
MSR |
1.023 |
0,03 |
|||||
Carmel/Partido Azul |
PAZUL |
1.019 |
0,03 |
|||||